[Geluid] Het stille PC topic deel IV Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 24 ... 48 Laatste
Acties:
  • 379.855 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13-09 05:33
luukdekloe schreef op vrijdag 19 februari 2010 @ 21:43:
Ik heb op het moment mijn pc gedempt met Akasa matten, ook heb ik de fans vervangen door 6 stuks NoiseBlocker M12-S1 fans, voeding is een Corair hx620 en een 5850 videokaart.

Ik moet zeggen dat het systeem echt geruisloos is, ik had eerst noctua maar deze waren veel luidruchtiger dan de NoiseBlockers. moet ik wel zeggen dat ze meer lucht verplaatste al doen de NB het ook niet slecht vindt ik.

Het enige dat ik nog wil toevoegen is een HDD silencer.

[afbeelding]
Ik wil niet heel lullig doen, maar je set-up is zo inefficiënt...
je zou al af kunnen met 2 fans van €5, terwijl je méér dan €100 aan fans hebt uitgegeven!
Geen wonder dat je dempingsmatten nodig hebt...
Dat geld had je beter kunnen besteden aan een goede koeler voor je 5850.
Als je systeem "echt" geruisloos is, waarom dan nog dempers? Maar als je ze nodig hebt, dan heb ik goede ervaringen met Scythe silentbox. De himuro doet het minder goed trouwens.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-09 02:52
20 euro voor 1 fan en dat keer 6 .. toe maar duur

ik heb spijt dat ik 4 tacens pro voor 15 euro p/s gekocht heb
gebruik er nu maar 2 van en had dus 2 nexus real silents gekocht voor 5 euro p/s.. die zijn veel stiller dan de tacens... en tot 800 rpm kan je ze nauwlijks horen

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luukdekloe
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23-01-2021
jah het was geen goedkoop grapje die fans maar ik wil wel echt een goede koeling hebben en niet de soort koeling die je krijgt met twee fans.
de dempingsmatten had ik er al in gestopt bij mijn vorige setup met een 4870x2 en een 4870 in cf dus daar kon het ook geen kwaad. en ik vond het leuk om te doen.

bedankt voor de tip over de silentbox, daar ga ik nu dan maar eens voor kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
luukdekloe schreef op zaterdag 20 februari 2010 @ 05:58:
jah het was geen goedkoop grapje die fans maar ik wil wel echt een goede koeling hebben en niet de soort koeling die je krijgt met twee fans.
de dempingsmatten had ik er al in gestopt bij mijn vorige setup met een 4870x2 en een 4870 in cf dus daar kon het ook geen kwaad. en ik vond het leuk om te doen.

qua koeling van fans houdt ik deze regel aan. tien vijftig. de eerste tien procent airflow is vijftig procent van je koeling. ik haal met koeling van twee fans een overclock van dertig, veertig procent van cpu en gpu. en er zat meer in, en het waren geen goedkope modellen en stonden niet bekend als goed overclockbaar.
maar dat zit ook deels in ervaring.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
luukdekloe schreef op zaterdag 20 februari 2010 @ 05:58:

je hoeft ook niet speciaal aar 2 fans.. maar je had opzich ook gewoon 6 fans van 5-8 euro kunnen hebben

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luukdekloe
jah had misschien met minder fans gekund maar mijn i7 860 draait nu op 4 ghz ipv 2,8 en ik wil wel dat hij koel blijft. ik zal het eens proberen met minder fans en kijken wat het doet.

en tja fans van 5-8 euro.. het kunnen misschien wel goede zijn maar nu was ik er zeker van dat het kwaliteit is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

luukdekloe schreef op zaterdag 20 februari 2010 @ 15:56:
jah had misschien met minder fans gekund maar mijn i7 860 draait nu op 4 ghz ipv 2,8 en ik wil wel dat hij koel blijft. ik zal het eens proberen met minder fans en kijken wat het doet.

en tja fans van 5-8 euro.. het kunnen misschien wel goede zijn maar nu was ik er zeker van dat het kwaliteit is.
Die fans van Nexus doen het vaak/meestal beter dan andere fans qua geluid, om het over prijs/peformance maar niet te hebben :)

Duurder is niet altijd beter. In dit geval is duur wel goed, maar dat hoeft ook niet altijd zo te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Wat is een "goede" fan?
Daar kunnen we hier echt heel lang over discussiëren. Ik heb al in het leven een stuk of tien verschillende fans gehad. Gebaseerd op specificaties, gebaseerd op instelbaarheid, maar ik was elke keer net zo tevreden en ontevreden.
Er zijn 3 zaken die bij fans komen kijken (dat staat wel vast):
  • Airflow
  • Geluidsproductie
  • Prijs
Prijs is eenvoudig. Geluidsproductie wordt lastig, want hoe meet je dat? Doe je het in een open frame? Of in de kast als casefan? Of op een koelblok? Voorin de kast? Achterin? Monteer je hem vast, of liever met speciale siliconen bevestigingspinnen?
Net als luchtverplaatsing: Hoe meet je het? Wil je pure luchtverplaatsing, kijk je ook naar luchtdruk? Of maak je het helemaal fancy en meet je ook het snelheidsprofiel? Want dat kan ook van invloed zijn op de koelprestaties bij bepaalde koelblokken.

Veel reviews zijn enigszins beperkt in hun meetopstelling. Ze geven niet alle informatie die van belang kan zijn. Een goede graadmeter zou zijn om een aantal situaties te nemen voor prestaties:
Op een koelblok met opeengepakte koelvinnen, ruimgeplaatste koelvinnen, achter in de kast (zonder fanguard) en met fanguard.

Geluidsproductie ook verschillende situaties: voorin de kast, achter, met en zonder fanguard, op de twee bovengenoemde koelblokken. Op die manier kun je enigszins bepalen wat de geluidsproductie is (in verschillende situaties). En dan nog kun je vraagtekens plaatsen.

Ik zou een review proberen te vinden die enigszins bij je situatie past en dan de fan kiezen die goed uit de bus komt, niet te veel kost en standaard al minder dan 1000RPM draait (120mm fan). Dan hoef je nauwelijks te regelen, dat kun je zelfs aan je moederbord overlaten.

En meer dan 4 fans inclusief die van je voeding heb je bijna nooit nodig.

Je mag er mee doen wat je wilt, het zijn richtlijnen die na jaren zijn gevormd en die al 2 keer tot een bevredigend resultaat hebben geleid.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAMAGE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-09 16:49

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

Wat vinden jullie eigenlijk echt stil?

Ik heb nu 3x Scythe Slip Stream Slim SY1212SL12SL - 120 x 120 x 12 mm fans op mijn Black Ice GT Stealth Lite 360.

Toen ik voor het eerst mijn pc aan zette, drukte ik 2x op de power knop omdat ik dacht dat hij niet aan ging, zo stil is hij... Het enige wat nu lawaai maakt is mijn video kaart :) Ben aardig tevreden! Maar als ik jullie rig's zo bekijk dan zullen jullie mijn pc wel luid vinden :P

Lian Li O11 Dynamic EVO | Corsair HX1500i | Intel i9 13900K | ASUS Maximus HERO Z790 | 32GB GSkill Trident Z5 7200 DDR5 | Samsung 980 Pro 2TB | RTX 4080 | Simucube 2 Pro wheel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
wat ik stil vind is nexus real silent tot 900-1000 rpm ( en daaronder natuurlijk)
laatst tricools(standaard in case) vervangen door nexus's en mijn no name psu fan vervangen door en cm fan... ( ik elke keer case fans kopen en toch bleef ik mijn pc luid vinden. dus maar een keer voeding open geschroeft en dat was ds de boosdoener met zen 0.32a...

mijn pc staat op men bureau op ong 50 cm afstand dus ik zal altijd wel wat horen

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Remmes_NT schreef op maandag 22 februari 2010 @ 20:46:
wat ik stil vind is nexus real silent tot 900-1000 rpm ( en daaronder natuurlijk)
laatst tricools(standaard in case) vervangen door nexus's en mijn no name psu fan vervangen door en cm fan... ( ik elke keer case fans kopen en toch bleef ik mijn pc luid vinden. dus maar een keer voeding open geschroeft en dat was ds de boosdoener met zen 0.32a...

mijn pc staat op men bureau op ong 50 cm afstand dus ik zal altijd wel wat horen
Wat vind je van die Nexus fans dan? Of overstemt je voeding die nog steeds dusdanig dat je dat niet goed kunt horen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luukdekloe
hebben jullie trouwens enige ervaring met stille optical drives. ik heb zelf een superwriter maar deze stijgt bijna op als er een schijfje in gaat. of is dit normaal dat ze zo luidruchtig zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
Verwijderd schreef op maandag 22 februari 2010 @ 21:49:
[...]

Wat vind je van die Nexus fans dan? Of overstemt je voeding die nog steeds dusdanig dat je dat niet goed kunt horen?
die nexus real silent PWM vind ik super eerlijk gezegd, mijn voedig is stil, als ik de scythe musashi van men gpu op max zet hoor ik die boven alles uit,

( en met nexus fans op 800-900 rpm)

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-12-2024
luukdekloe schreef op woensdag 24 februari 2010 @ 17:15:
hebben jullie trouwens enige ervaring met stille optical drives. ik heb zelf een superwriter maar deze stijgt bijna op als er een schijfje in gaat. of is dit normaal dat ze zo luidruchtig zijn?
Die zijn nou eenmaal zo. Zelf heb ik een Samsung en een NEC/Optiarc gehoord en die Samsung is wel iets stiller maar beiden maken ze veel lawaai. Het enige wat je dr aan kan doen is zorgen dat de drive niet resoneert in je behuizing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-09 10:45

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Ik vind de Nexus Real Silent PWM redelijk.
Ik heb 3 keer de standaard oranje fans (2 op 5V en 1 op 12V), en 1 PWM op mijn Ninja.
De standaard fans zijn echt stil, het enige wat ik daarvan hoor op 1000rpm is de luchtverplaatsing, een 'whoosh'.
De PWM daarentegen is pas stil op zo'n 900rpm, daarboven gaat de fan zelf lawaai maken. Ik hoor dan een 'whine', en dat wordt alleen maar erger als hij harder draait, helemaal op 2000rpm.
Gelukkig komt hij zelfs als ik OCCT draai op mijn 955BE @ 3.7GHz (zie digipenis @ sig) niet boven de 1200rpm uit, want ik heb in mijn BIOS (MSI 785GT-E63) de CPU-fan afgesteld op richttemperatuur 55 graden, en minimumsnelheid 0%. Op 1200rpm is de PWM dus wel degelijk hoorbaar, en ook daaronder dus nog.

Colors relate to numbers relate to SOUND | Last.fm! | Band!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:01

Smarron

The bend

Ik heb ook de Nexus fans, maar op 12v vind ik ze te luid. Ik heb ze allemaal op 5v ingesteld en dan is het echt stil.

-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
ik heb fan controller dus tja kan zelf instellen .. geen geklooi meer met 5-7-12v en ik geloof dat de pwm fariant net iets stiller is dan de oranje ( idk if it's true)
ook heb ik integestelling van jou (ghost dog) geen whine in de nexus PWM fans maar meer een zachte brom toon als ie boven 1000 rpm gaat ( maar dat hoor ja al weer niet als ik muziek ook maar heel zacht aanheb (dus mij maakt het niet uit)

wel heb ik met mijn tacens ventus pro een whine als ie al richting de 700-800 rpm gaat :S dus die blijft maar mooi op 600-700 droaien tenzij ik ga overclocken..

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-Heine-I
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07-09 21:39
Even een vraagje: Ik heb hier een systeem in een Antec p183 kast. Die kast heeft standaard 2 fans: 1 achter en 1 boven. Ik heb nog 2 bequiet! fans aan de voorkant op de voeding aangesloten. Die bequiet! fans zijn het probleem niet: die maken geen merkbaar geluid. Het zijn die standaard fans die naar mijn mening teveel geluid maken. Die fans worden geregeld met een standaard fan controller op de achterkant van de kast. Die controller kan op hoog, middel en laag. Nu is het probleem dat hij naar mijn mening op laag nog steeds teveel geluid maakt terwijl de temperaturen op idle niet boven de 25 graden komen. Ze zouden dus minder hard kunnen draaien en minder geluid kunnen maken. Ik heb de kast open gemaakt om te kijken of ik ze op het mobo kan doen zodat ik ze met de pc kan regelen maar toen bleek dat de fans een 4 pin molex aansluiting hebben, zo een dus:

Afbeeldingslocatie: http://reviews.techaddicts.net/albums/mushkinap580/normal_2molex_wm.jpg

Ze zitten ook nog bevestigd aan de regelaar. Is dit een afwijkend type fan? Want volgens mij zijn die uit de winkel altijd met zo'n kleine 3 of 4 pin connector:

Afbeeldingslocatie: http://www.techimo.com/forum/attachments/general-tech-discussion/14403d1117682408-psu-configuration-4pin_connector_002.jpg

daar heb ik nog 1 aansluiting voor op mijn gigabyte UD2 mobo:

Afbeeldingslocatie: http://img.tomshardware.com/us/2004/06/19/intel_stakes_its_vision_of_the_pc_future_with_775_launch/4pin_connector_001.jpg

Nu is de vraag: (hoe) kan ik deze twee fans op mijn moederbord aansluiten?

EDIT: volgens mij heb ik een potentiële oplossing gevonden met zo'n kabel:

Afbeeldingslocatie: http://www.performance-pcs.com/catalog/images/products/4fan3pin_01.jpg

of gaat dat niet werken? Kan ik dan mijn 4 pins molex fan softwarematig regelen?

[ Voor 7% gewijzigd door I-Heine-I op 24-02-2010 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
grappig hoe iedereen het geluid van zijn fans ervaart. ik heb 2 slipstreams, 1 ervan zit in het zicht en die hoor ik net op 600 rpm geloof ik. Maar dan moet het ècht stil zijn, en dan twijfel ik of ik cpufan erachter niet hoor. de fan in het zuigt de lucht van me weg. Dezelfde slipstreams durf ik uit het zicht 800rpm te laten draaien. Daarboven kom ik niet. Ik durf trouwens wel te stellen dat er geen verschil tussen nexus en slipstream qua geluidsproductie en toerental. Heb geen harde getallen, maar ik durf dat toch wel te wedden.

vroeger dacht ik dat degrens tussen wel en niet hoorbaar bij 1200 rpm lag, maar ondertussen weet ik wel beter :p

@ l-heine-l:
Je kunt hem daarmee op je moederbord aansluiten, maar niet regelen.
Je huidige (molex) aansluiting mist een tachosignaal (of snelheidssignaal).
je moederbord weet dan niet hoe hard je fan draait en valt er weinig te sturen.

wat ik zou doen is de pinnetjes in je huidige connector eruit plukken en omwisselen, zodat je ze 5 volt geeft.
Dat is denk ik in jouw situatie de meest effectieve, simpelste en goedkoopste oplossing.

[ Voor 25% gewijzigd door Nas T op 24-02-2010 21:46 ]

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
ik zou de fan als ik jou was op 7v laten lopen dan en op laag houden, ik heb de zelfde kast en heb beide tricool fans vervangen door 2 nexus PWM's , ik had zelf de tricools op 7v maar dan verplaatsen ze nauwlijks lucht..

wat ik heb gemerkt en mij avraag is .. waarom zie ik nooit fans waarvan de fanblades andsom zijn ( zodat als je ze plat houd ze toch lucht naar boven verplaatsen maar neit gaan hangen...

ik had namelijk last van dat als ik men cm/tricool fans ondersteboven hield de blades als het ware gaan hangen en een harder geluid begonnen te maken en zelfs ietswat langzamer draaiden ( dus als je ze aan je top van je case maakt)

[ Voor 49% gewijzigd door [Remmes] op 24-02-2010 21:47 ]

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-Heine-I
bedankt voor de antwoorden hierboven. Ik denk dat ik gewoon twee nexus fans ga kopen, dan ben ik voor 10 euro klaar en heb ik een stil systeem. Hoewel je altijd wel weer iets anders gaat horen als je pc stiller is geworden ;). Dan heb ik alleen nog een 2x 3 pin naar 1x 3 pin kabeltje nodig omdat ik maar 1 aansluiting op mijn mobo heb. Dan kan ik zeker alleen die twee fans tegelijkertijd regelen en niet onafhankelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tip voor de stilte freaks voor een voeding:
De nexus value 430. echt still maar wel met een fan voor (een beetje) luchtverplaatsing. Ook niet echt heel duur.
gebuik ik in mijn systeem:
nforce4 mobo 2 GB geheugen
athlon x2 4400+
GeForce 7650 videokaart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
I-Heine-I schreef op woensdag 24 februari 2010 @ 22:06:
bedankt voor de antwoorden hierboven. Ik denk dat ik gewoon twee nexus fans ga kopen, dan ben ik voor 10 euro klaar en heb ik een stil systeem. Hoewel je altijd wel weer iets anders gaat horen als je pc stiller is geworden ;). Dan heb ik alleen nog een 2x 3 pin naar 1x 3 pin kabeltje nodig omdat ik maar 1 aansluiting op mijn mobo heb. Dan kan ik zeker alleen die twee fans tegelijkertijd regelen en niet onafhankelijk?
nexus real silent PWM versie heeft 4 pins ( dus mamabord regelt de fan mits je hem op een een 4pin aansluiting gooit zoals jou mobo plaatje)

4 pin word geregeld door moederbord en 3 pin aansluitingen draaien op volle snelheid tenzij je speedfan gebruikt en deze ook werkt

(beste kan je een Y connector zien te krijgen met 4 pin aansluiting , dus 2x 4 pin naar 1x 4 gaten ( om op je mobo te prikken natuurlijk)

dus zoiets :
http://www.alternate.nl/h...=Kabels&l2=Voedingskabels

maar dan met 4

met 1 aansluiting over kan je niet onafhankelijk regelen

[ Voor 8% gewijzigd door [Remmes] op 24-02-2010 23:11 ]

ja, daag.

• Smarron
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:01

Smarron

The bend

Verwijderd schreef op woensdag 24 februari 2010 @ 22:14:
tip voor de stilte freaks voor een voeding:
De nexus value 430. echt still maar wel met een fan voor (een beetje) luchtverplaatsing. Ook niet echt heel duur.
gebuik ik in mijn systeem:
nforce4 mobo 2 GB geheugen
athlon x2 4400+
GeForce 7650 videokaart
Klopt, volgens mij zijn er in dit topic al een paar mensen die die voeding gebruiken.

-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-

• l3p
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-09 18:34

l3p

www.^.nl

Mischien een idee om je pc echt stil te maken :)

http://gathering.tweakers...message/33534289#33534289

L3p - MK - PV - WP

• MeltedForest
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09-08 18:30

MeltedForest

Lenny-t

Als je goed geïsoleerd heb onder de vloer wel. Maar hoe kom je erop om gaten in je vloer te boren om je waterkoeling weg te kunnen stoppen. Ik neem aan dat je geen vriendin/vrouw hebt? :+

• l3p

l3p

www.^.nl

Vrouw heeft er geen problemen mee, Pc wordt toch lekker stil :)

L3p - MK - PV - WP

• Nas T
Leuk idee!
Betaal je zo'n €250~€300 en moet je gaan boren en in de kruipruimte wezen om te bereiken wat ik kan met minder dan €100: De computer stil krijgen.

Heb ook wel eens gehoord van projecten waarbij een complete ondergrondse installatie werd gebruikt voor levering van koud water (water in een afgesloten leiding rondpompen in grondwater). Leuk voor hobby, maar niet om serieus stil te krijgen tegen de laagste prijs.

vrede in rust

• BGB4rn
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22-08 11:29

BGB4rn

ductape en tie-wraps FTW !

Je bent een tweaker of je bent het niet he ;) ik vind het zo wel leuk gedaan :)

Signature

• [Remmes]
BGB4rn schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 20:13:
Je bent een tweaker of je bent het niet he ;) ik vind het zo wel leuk gedaan :)
een echte tweaker boort 2 gaten in zijn vriezer en zet er dan rubber in, haalt slangen erdoor heen, gooit rad + fan in de friezer

:P

ja, daag.

• I-Heine-I
Remmes_NT schreef op woensdag 24 februari 2010 @ 21:42:
ik zou de fan als ik jou was op 7v laten lopen dan en op laag houden, ik heb de zelfde kast en heb beide tricool fans vervangen door 2 nexus PWM's , ik had zelf de tricools op 7v maar dan verplaatsen ze nauwlijks lucht..

wat ik heb gemerkt en mij avraag is .. waarom zie ik nooit fans waarvan de fanblades andsom zijn ( zodat als je ze plat houd ze toch lucht naar boven verplaatsen maar neit gaan hangen...

ik had namelijk last van dat als ik men cm/tricool fans ondersteboven hield de blades als het ware gaan hangen en een harder geluid begonnen te maken en zelfs ietswat langzamer draaiden ( dus als je ze aan je top van je case maakt)
aangezien je dezelfde kast hebt: merkte je veel verschil tussen de Nexus en tricools in de kast? Andere mensen verklaren me namelijk voor gek dat ik de pc nog stiller wil maken omdat zij al bijna niks horen maar ik erger me nog steeds aan het geluid. Hoorde je na de fans vervangen te hebben helemaal niks meer of zat er niet veel verschil in? In de specificaties lijken de fans namelijk niet eens zo heel erg te verschillen in het voordeel van de nexus...

• BGB4rn
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22-08 11:29

BGB4rn

ductape en tie-wraps FTW !

Remmes_NT schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 20:35:
[...]

een echte tweaker boort 2 gaten in zijn vriezer en zet er dan rubber in, haalt slangen erdoor heen, gooit rad + fan in de friezer

:P
offtopic:
Ik zou zeggen, doe wat je niet laten kan met je vriezer :P

Signature

• l3p

l3p

www.^.nl

Nas T schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 19:07:
[...]

Leuk idee!
Betaal je zo'n €250~€300 en moet je gaan boren en in de kruipruimte wezen om te bereiken wat ik kan met minder dan €100: De computer stil krijgen.

Heb ook wel eens gehoord van projecten waarbij een complete ondergrondse installatie werd gebruikt voor levering van koud water (water in een afgesloten leiding rondpompen in grondwater). Leuk voor hobby, maar niet om serieus stil te krijgen tegen de laagste prijs.
Ik had de waterkoeling al, enigste wat het me extra gekost heeft is 2 meter slang

L3p - MK - PV - WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
I-Heine-I schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 22:14:
[...]

aangezien je dezelfde kast hebt: merkte je veel verschil tussen de Nexus en tricools in de kast? Andere mensen verklaren me namelijk voor gek dat ik de pc nog stiller wil maken omdat zij al bijna niks horen maar ik erger me nog steeds aan het geluid. Hoorde je na de fans vervangen te hebben helemaal niks meer of zat er niet veel verschil in? In de specificaties lijken de fans namelijk niet eens zo heel erg te verschillen in het voordeel van de nexus...
zeker, die tricools zijn heel luid

specs tricool:

Geluidsproductie (min.) 25 dB(A)
Geluidsproductie (max.) 30 dB(A)
Luchtverplaatsing (min.) 39
Luchtverplaatsing (max.) 79

Draaisnelheid (min.) 500 rpm
Draaisnelheid (max.) 2000 rpm
Geluidsproductie (max.) 15.5 dB(A)
Luchtverplaatsing (min.) 15.5
Luchtverplaatsing (max.) 76

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-Heine-I
oke, bedankt voor het ophelderen. En dan heb je het over die oranje/zwart-witte nexus fans toch? Er zijn namelijk ook nog die doorzichtige, die lijken in de pricewatch van specs te verschillen? Ik denk dat ik daar een setje van ga bestellen, jammer dat ik maar 1 aansluiting op mijn mobo over heb. Betekent dit dat ze tegelijkertijd op goede snelheid gehouden worden of dat een op goede snelheid en de ander gewoon op max draait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

De doorzichtige zijn PWM-fans. Deze hebben een 4-pins aansluiting ipv 3-pins, en worden op een andere manier aangestuurd.
Ik heb er zelf ook één, en 3 oranje, en ben er erg tevreden over.
De PWM is doodstil op <800rpm. Daarboven begint hij een beetje te zoemen; niet hard, maar in een stille pc hoor je het wel.
Maar de oranje zijn ook te horen op hun standaardtoerental (1000rpm). De fans zelf vrijwel niet, maar doordat ze op 1000rpm best veel lucht verplaatsen hoor je die luchtverplaatsing dus wel.
Op 7V zijn ze vrijwel stil, en op 5V echt niet meer te horen.
De oranje variant is dus stiller dan de doorzichtige.

edit:
Even een artikel op xbit opgezocht wat ik laatst vond over 120-140mm fans, waar de basic (de oranje en zwart-witte (op uiterlijk na hetzelfde)) en de doorzichtige PWM-variant getest werden (en nog een heleboel fans ;))), en ook bleek dat de PWM op hetzelfde rpm veel meer geluid maakt dan de basic.

[ Voor 28% gewijzigd door Ghost Dog op 26-02-2010 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.oomah
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13-09 09:22
Hoi.

Weet je zeker dat de nexus black/white en de nexus orange hetzelfde zijn? Op deze websitevan de buurtjes blijkt de oranje versie veel stiller te zijn, maar ook minder lucht te verplaatsen. Maar op de website staat ook dat ze hetzelfde zijn.

http://www.hardware.info/...iSmJTK,bGZkbZiWmJfKYcg,!/

Mochten ze wel hetzelfde zijn dan begin ik serieus te twijfelen aan de meetmethode van HWI (qua fans dan).

[ Voor 24% gewijzigd door D.oomah op 26-02-2010 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-Heine-I
volgens mij hetzelfde. Op de website van nexus staat op de pagina van deze fan 1 plaatje van de oranje versie erbij met daaronder also available in orange

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Ook voorzover ik weet zijn de oranje en zwart/witte extact hetzelfde, op de kleur na.
Ik denk dat HWI hier een foutje heeft gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zakutera
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16-12-2023
I-Heine-I schreef op woensdag 24 februari 2010 @ 22:06:
Ik heb ook die Antec, en inderdaad, zelfs op low (=5v) vond ik hem nog luid
Zelf heb ik ze door Scyths 500rpm vervangen,
alhoewel 800rpms of andere goede merken ook prima gaan

Op mijn Asus moederbord had ik 2 case fan aansluitingen waar ik ze op geprikt heb.

Voorin heb ik 2 * 1150rpm scythe via zahlman fanmate op max waardoor ze
van 12.2V naar ~11V gaan wat net het verschil is tussen lichtjes zoemen en geruisloos
Ze hadden geen 1k rpm's en 800 zou kwa airflow net iets te weinig zijn waardoor er een onderdruk komt
wat betekent dat lucht (& stof) via kieren en optische drives naar binnenkomt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
Ghost Dog schreef op vrijdag 26 februari 2010 @ 10:43:
De doorzichtige zijn PWM-fans. Deze hebben een 4-pins aansluiting ipv 3-pins, en worden op een andere manier aangestuurd.
Ik heb er zelf ook één, en 3 oranje, en ben er erg tevreden over.
De PWM is doodstil op <800rpm. Daarboven begint hij een beetje te zoemen; niet hard, maar in een stille pc hoor je het wel.
Maar de oranje zijn ook te horen op hun standaardtoerental (1000rpm). De fans zelf vrijwel niet, maar doordat ze op 1000rpm best veel lucht verplaatsen hoor je die luchtverplaatsing dus wel.
Op 7V zijn ze vrijwel stil, en op 5V echt niet meer te horen.
De oranje variant is dus stiller dan de doorzichtige.

edit:
Even een artikel op xbit opgezocht wat ik laatst vond over 120-140mm fans, waar de basic (de oranje en zwart-witte (op uiterlijk na hetzelfde)) en de doorzichtige PWM-variant getest werden (en nog een heleboel fans ;))), en ook bleek dat de PWM op hetzelfde rpm veel meer geluid maakt dan de basic.
en toch zegt nexus dat de oranje, zwart/wit 18db zijn en de doorzichtigge PWM vrariant 15.5 db is

ook lees ik dat de oranje-zwart/wit maar max 36 cfm heeft en de PWM doorzichtig max 76 cfm

[ Voor 3% gewijzigd door [Remmes] op 26-02-2010 19:58 ]

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Remmes_NT schreef op vrijdag 26 februari 2010 @ 19:54:
[...]

en toch zegt nexus dat de oranje, zwart/wit 18db zijn en de doorzichtigge PWM vrariant 15.5 db is

ook lees ik dat de oranje-zwart/wit maar max 36 cfm heeft en de PWM doorzichtig max 76 cfm
'Wij van WC-eend'... :X

Ze gaan natuurlijk uit van het minimum aan geluidsproductie, want dat is goed voor de verkoop. De PWM draait minimaal op 600rpm, en maakt dan dus 15.5 dBA aan geluid, terwijl de gewone in principe op 1000rpm draait en dan dus 18dBA geeft. Dit is beide volgens Nexus zelf, in dit geval nou niet bepaald de meest betrouwbare en onafhankelijke bron.

Ook dat verschil in CFM lijkt me nogal logisch, aangezien de PWM maximaal 2000rpm doet, en de gewone normaal gesproken 1000rpm. Dat de PWM dan ongeveer 2 keer zoveel lucht verplaatst als de gewone ligt dan in de lijn der verwachting.
Ik zou dus gewoon uitgaan van wat ze (onder andere) op xbitlabs concluderen.

Uit hun tests komt overigens ook dat op gelijk toerental, bijv 600rpm, beide fans ongeveer 13.5 CFM verplaatsen, maar de gewone 29.8 dBA aan geluid produceert, en de PWM 31.8dBA.

Ter vergelijking:
Afbeeldingslocatie: http://www.xbitlabs.com/images/coolers/120-140-fans-roundup/10%20-%20Nexus%20Basic/07_nexbas_res.png

Afbeeldingslocatie: http://www.xbitlabs.com/images/coolers/120-140-fans-roundup/11%20-%20Nexus%20PWM/08_nexpwm_res.png

[ Voor 65% gewijzigd door Ghost Dog op 26-02-2010 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PWM maakt eigenlijk altijd wel meer geluid dan gewone fans. Omdat ik ze allebei in mijn systeem wil gaan zetten heb ik vrij veel research gedaan naar beide modellen en ten opzichte van gelijkwaardige fans komen ze altijd heel goed uit de bus. De PWM fan maakt op gelijke toeren meer geluid dan een normale fan, maar heeft weer als voordeel dat wanneer je 'm voor de CPU gebruikt het grootste deel van de tijd dat toerental eigenlijk niet haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.oomah
  • Laatst online: 13-09 09:22
@Ghost Dog

Hopelijk zie je ook in dat het nooit onder de 29dBA komt. Volgens mij is dit dan ook de minimum waarde die gemeten kan worden. Als ik zo de karakteristieken op die website vergelijk en dan denk ik dat de nexus basic op 600 RPM maar ongeveer 25 dBA aan geluid maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
D.oomah schreef op vrijdag 26 februari 2010 @ 23:38:
@Ghost Dog

Hopelijk zie je ook in dat het nooit onder de 29dBA komt. Volgens mij is dit dan ook de minimum waarde die gemeten kan worden. Als ik zo de karakteristieken op die website vergelijk en dan denk ik dat de nexus basic op 600 RPM maar ongeveer 25 dBA aan geluid maakt.
~ mininum wat hun kunnen meten blijkt 30db te zijn.. whahahah

[ Voor 6% gewijzigd door [Remmes] op 27-02-2010 13:05 ]

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
Ghost Dog schreef op vrijdag 26 februari 2010 @ 23:12:
[...]

'Wij van WC-eend'... :X

Ze gaan natuurlijk uit van het minimum aan geluidsproductie, want dat is goed voor de verkoop. De PWM draait minimaal op 600rpm, en maakt dan dus 15.5 dBA aan geluid, terwijl de gewone in principe op 1000rpm draait en dan dus 18dBA geeft. Dit is beide volgens Nexus zelf, in dit geval nou niet bepaald de meest betrouwbare en onafhankelijke bron.

Ook dat verschil in CFM lijkt me nogal logisch, aangezien de PWM maximaal 2000rpm doet, en de gewone normaal gesproken 1000rpm. Dat de PWM dan ongeveer 2 keer zoveel lucht verplaatst als de gewone ligt dan in de lijn der verwachting.
Ik zou dus gewoon uitgaan van wat ze (onder andere) op xbitlabs concluderen.

Uit hun tests komt overigens ook dat op gelijk toerental, bijv 600rpm, beide fans ongeveer 13.5 CFM verplaatsen, maar de gewone 29.8 dBA aan geluid produceert, en de PWM 31.8dBA.

Ter vergelijking:
[afbeelding]

[afbeelding]
"wij van een website die dingen testen met een plastic fles met wat tape eropheen"

quote van xbixlabs:

the noise level of each fan was measured between 1:00AM and 3:00AM in a closed room about 20 m2 big using CENTER-321 electronic noise meter. The noise meter was always placed along the same axis as the fan rotor at an exact same spot. To ensure precision we set special marks for the noise meter as well as fan placement. The distance between the noise meter receiver and the fan equaled 350 mm:

Afbeeldingslocatie: http://www.xbitlabs.com/images/coolers/120-140-fans-roundup/07_stand_noise_big.jpg

As you can see, we set the fan on special stand made of polyurethane foam (with placement markings as well). We had to give up shock absorbing retention and reduce the distance between the fan and the noise meter, because CENTER-321 registers 30 dBA as the minimum reading. And since some fan models generate less noise at minimum and even medium rotation speeds, we had to resort to this specific measuring technique. We will provide not only the actual measurement results, but also our subjective opinion on the noise level of each particular fan model.

hun meten vanaf 30.5cm , zelfs ik heb mijn pc niet zo dicht bij mij staan , nexus zelf meet in een ruimte met dempend materiaal voor achtergrond geluiden etc vanaf 1meter afstand

en ze zeggen dat hun db meter pas geluid registreerd van minimaal 30db ...

daar gaan je mooie testjes

, dan geloof ik liever dit:
Afbeeldingslocatie: http://www.nexustek.nl/images/noisetestsetup.gif
Afbeeldingslocatie: http://www.nexustek.nl/images/PWM-noisetestpics.jpg

About the anechoic chamber
The noise testing is done in our chamber that has been established according to ISO-3745, ISO7779 standards. The chamber has a background noise level of just 15 dB(A) and was designed especially for fan acoustical noise measurements. We take the utmost care to do thorough and stable tests.

[ Voor 9% gewijzigd door [Remmes] op 27-02-2010 12:11 ]

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Dan nog kan je zien dat de PWM meer geluid maakt dan de Basic op gelijke toerentallen, ook al kunnen ze minimaal 30dBA meten in plaats van 15dBA.
Op 1050rpm registreert xbitlabs 35dBA bij de PWM, en 33.9dBA bij de Basic. Dit lijkt me toch een duidelijk verschil, en bovendien ligt dit minstens 3.9dBA hoger dan het meetplafond van xbitlabs.

Nogmaals, het lijkt me nogal naïef om te vertrouwen op meetresultaten van de fabrikant zelf, omdat zij er bij gebaat zijn zo goed mogelijk over te komen, dus hun best zullen doen om zo goed mogelijke resultaten neer te zetten, onderbouwd of niet.
Ik zou dus eerder uitgaan van een onafhankelijke instantie. Dat xbitlabs minimaal 30dBA meet, wil niet zeggen dat ze niets kunnen zeggen over de geluidsproductie van fans. Dit is alleen het geval wanneer de fans minder dan 30 dBA produceren.

Verder vind ik zelf ook dat de PWM gewoon stil is op minder dan 900rpm, maar daarboven vind ik hem snel aanwezig in mijn pc, vooral vanwege het hoorbare gezoem.

[ Voor 8% gewijzigd door Ghost Dog op 27-02-2010 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digital-DNA
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-09 14:03

Digital-DNA

Gedigitaliseerd tot op het bot

Mijn ervaring is dat PWM-fans irritant piepen. Hoe lager de snelheid hoe erger het schelle geluid.

Mijn conclusie is dan ook dat PWM-fans niet geschikt zijn als je een écht stille pc wilt hebben.

www.nintendocasemods.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
Ghost Dog schreef op zaterdag 27 februari 2010 @ 17:49:
Dan nog kan je zien dat de PWM meer geluid maakt dan de Basic op gelijke toerentallen, ook al kunnen ze minimaal 30dBA meten in plaats van 15dBA.
Op 1050rpm registreert xbitlabs 35dBA bij de PWM, en 33.9dBA bij de Basic. Dit lijkt me toch een duidelijk verschil, en bovendien ligt dit minstens 3.9dBA hoger dan het meetplafond van xbitlabs.

Nogmaals, het lijkt me nogal naïef om te vertrouwen op meetresultaten van de fabrikant zelf, omdat zij er bij gebaat zijn zo goed mogelijk over te komen, dus hun best zullen doen om zo goed mogelijke resultaten neer te zetten, onderbouwd of niet.
Ik zou dus eerder uitgaan van een onafhankelijke instantie. Dat xbitlabs minimaal 30dBA meet, wil niet zeggen dat ze niets kunnen zeggen over de geluidsproductie van fans. Dit is alleen het geval wanneer de fans minder dan 30 dBA produceren.

Verder vind ik zelf ook dat de PWM gewoon stil is op minder dan 900rpm, maar daarboven vind ik hem snel aanwezig in mijn pc, vooral vanwege het hoorbare gezoem.
DAAROM JUIST!!!! omg kerel..die nexus's maken minder geluid dan wat die db meter van hun kunnen meten , dus die waardes kloppen niet en zijn dus niet geldig

maar goed, ik ben tevreden met mijn pc geluid, niks irritant van mijn nexus's

[ Voor 3% gewijzigd door [Remmes] op 27-02-2010 18:43 ]

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Remmes_NT schreef op zaterdag 27 februari 2010 @ 18:42:
[...]

DAAROM JUIST!!!! omg kerel..die nexus's maken minder geluid dan wat die db meter van hun kunnen meten , dus die waardes kloppen niet en zijn dus niet geldig

maar goed, ik ben tevreden met mijn pc geluid, niks irritant van mijn nexus's
Moet ik nog een keer uitleggen dat ze meer dan 30dBA dus wel kunnen meten, en daarin dus verschillen vinden tussen de pwm en de basic? :X
Digital-DNA schreef op zaterdag 27 februari 2010 @ 17:59:
Mijn ervaring is dat PWM-fans irritant piepen. Hoe lager de snelheid hoe erger het schelle geluid.

Mijn conclusie is dan ook dat PWM-fans niet geschikt zijn als je een écht stille pc wilt hebben.
Hoe lager, hoe erger? Vreemd, dit merk ik bij de Nexus niet, tenminste niet op de laagste snelheiden. Boven de 1000rpm zou je wel eens gelijk kunnen hebben. Het gepiep/gezoem valt in elk geval meer op wanneer de fan zelf minder lucht verplaatst, en je dus minder 'whoosh' hoort, en relatief meer piep.
Welke PWM-fans heb jij gehad?

Ik hoor wel goede verhalen over de Scythe Kama PWM, heeft iemand ervaring met deze PWM-fan?

[ Voor 42% gewijzigd door Ghost Dog op 28-02-2010 00:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Digital-DNA schreef op zaterdag 27 februari 2010 @ 17:59:
Tenzij je wel gevoelig bent voor gezoem en niet voor gepiep. De piep die televisies wel eens maken hoor ik ook niet terwijl andere mensen daar absoluut gek van worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
Ghost Dog schreef op zondag 28 februari 2010 @ 00:19:
[...]

Moet ik nog een keer uitleggen dat ze meer dan 30dBA dus wel kunnen meten, en daarin dus verschillen vinden tussen de pwm en de basic? :X

[...]

Hoe lager, hoe erger? Vreemd, dit merk ik bij de Nexus niet, tenminste niet op de laagste snelheiden. Boven de 1000rpm zou je wel eens gelijk kunnen hebben. Het gepiep/gezoem valt in elk geval meer op wanneer de fan zelf minder lucht verplaatst, en je dus minder 'whoosh' hoort, en relatief meer piep.

Ik hoor wel goede verhalen over de Scythe Kama PWM, heeft iemand ervaring met deze PWM-fan?
als ze boven de 30 db wel kunnen meten betekent dat ze ppas vanaf 1000 rpm o.i.d konden meten tenzij ze die meter heel dichtbij hebben gehouden, en dan klopt die hele test al voor geen flikker meer van wie heeft zijn hoofd nou tegen zijn pc aan

ze zeggen dat die meter pas vanaf 30db kan meten, enn toch staat er bij die nexus 29.5 dat betekent dan dat die fan dan helemaal stil is, dat je er echt helemaal niets vanaf hoort wat dus ehte bullshit is want je hoort altijd wel iets

ik geloof niet zo in de metingen van hun in een doodnormale kamer met een apparaa at pas vanaf 30db meet , terwijl sommige fans ( zoals de nexus) stiller zijn dan dat, dat betekent dat zij ze opstelling aanpassen ( dus nog dichterbij zetten) om wat te meten, ja als ik met mijn oor bij een fan zit dan klinkt die nattuurlijk harder dan 1m afstand omdat geluid door lucht moet en lucht is een isolator

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digital-DNA

Digital-DNA

Ik had de 120mm Nexus PWM geprobeerd om de PWM-fan van m'n videokaart te vervangen. Normaliter heb ik 120mm fans altijd zo langzaam draaien dat je ze praktisch niet hoort, dus dan is dat schelle gepiep wel een domper. De originele fan piepte ook, maar was sowieso al lawaaiig dus viel het wat minder op.

Persoonlijk snap ik het nut van PWM dus niet zo. Je kan er misschien fans super langzaam mee laten draaien, maar als het zo gaat piepen hoef je dat om de stilte niet te doen, misschien als ik 40+ ben?

M'n muis piept en m'n tft zoemt/piept ook een beetje maar dat valt nauwelijks op. Een PWM-fan hoor ik direct.

www.nintendocasemods.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik heb nog nooit een piep gehoord van mijn PWM ventilatoren. Deze zijn wel allemaal van Arctic Cooling. Misschien hangt het ook wat van je moederbord af? Dat daar iets begint te piepen van zodra je de PWM functie gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digital-DNA

Digital-DNA

Ik had 'm op de videokaart aangesloten en het geluid kwam echt uit de fan zelf.

Ik ben niet de enige die dit heeft ondervonden bij een PWM-fan:
http://www.hardware.info/nl-NL/userreview/wmdomWNtnmVj/view/

[ Voor 4% gewijzigd door Digital-DNA op 28-02-2010 13:01 ]

www.nintendocasemods.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
Digital-DNA schreef op zondag 28 februari 2010 @ 12:43:
[...]

Ik had de 120mm Nexus PWM geprobeerd om de PWM-fan van m'n videokaart te vervangen. Normaliter heb ik 120mm fans altijd zo langzaam draaien dat je ze praktisch niet hoort, dus dan is dat schelle gepiep wel een domper. De originele fan piepte ook, maar was sowieso al lawaaiig dus viel het wat minder op.

Persoonlijk snap ik het nut van PWM dus niet zo. Je kan er misschien fans super langzaam mee laten draaien, maar als het zo gaat piepen hoef je dat om de stilte niet te doen, misschien als ik 40+ ben?

M'n muis piept en m'n tft zoemt/piept ook een beetje maar dat valt nauwelijks op. Een PWM-fan hoor ik direct.
het nut van een pwm fan is dat het moedebord de fan kan aansturen naarmate het warmer word gaat de fan sneller draaien,

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digital-DNA

Digital-DNA

En wat is er mis met de ouderwetse manier: spanning reguleren?
Scheelt ook nog weer een draadje.

www.nintendocasemods.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thieske-bc
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 02-11-2024

thieske-bc

NCC 1701

Ik heb die in mijn administratiekast zitten (CM690 zonder zijpanelen en front dus compleet open) en deze heb ik op 600rpm draaien. De processor houd het hoofd netjes koel. Idle zit hij netjes op 37 graden en onder load wil die niet echt veel verder stijgen dan 45 graden.

Ik heb verder een Cooler Master Silent M pro 500 watt en een Geforce 9800 met accelero cooler. Ik moet echt goed mijn best doen om het systeem te horen.

Ryzen 2700X, Mugen, 32gb ddr4 3000mhz, GTX1060, 256 M.2 SSD, 256GB SSD, 1 TB SSD, 2TB F4 EcoGreen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
Digital-DNA schreef op zondag 28 februari 2010 @ 14:41:
En wat is er mis met de ouderwetse manier: spanning reguleren?
Scheelt ook nog weer een draadje.
sommige moederborden werken niet met speedfan
sommige mensen willen geen geklooi met 5-7v
een fancontroller kost 30 euro, terwijl een pwm fan 5 euro kost, dus kies maar

een pwm fan is handig als je aan het idlen bent doet ie wienig en maakt weinig geluid, als je gaat overclocken gaat hij beter koelen..zonder dat je er ook maar iets voor hoeft te doen :) handig he

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMon
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13-09 23:30
Ik heb sinds een paar dagen 2 scythe slipstream 120 in m'n kast met een scythe kaze Q fan controller. Op hun laagste rpm zijn ze vrij stil, maar nog niet echt ''onhoorbaar''.

Wat t probleem is en dat is denk ik bij de meesten hier is niet het aantal decibel dat een fan genereerd, maar de luchtstroom die de roosters voor de fans veroorzaken. Omdat deze in het meest ideale geval bestaan uit honingraad gaatjes zorgen ze nog steeds voor turbulentie. Het is dus niet alleen verstandig stille fans te kopen, maar ook om deze roosters te verwijderen en de randen goed glad te maken. Lucht langs een scherp randje veroorzaakt nu eenmaal geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

TMon schreef op zondag 28 februari 2010 @ 14:50:
Ik heb sinds een paar dagen 2 scythe slipstream 120 in m'n kast met een scythe kaze Q fan controller. Op hun laagste rpm zijn ze vrij stil, maar nog niet echt ''onhoorbaar''.

Wat t probleem is en dat is denk ik bij de meesten hier is niet het aantal decibel dat een fan genereerd, maar de luchtstroom die de roosters voor de fans veroorzaken. Omdat deze in het meest ideale geval bestaan uit honingraad gaatjes zorgen ze nog steeds voor turbulentie. Het is dus niet alleen verstandig stille fans te kopen, maar ook om deze roosters te verwijderen en de randen goed glad te maken. Lucht langs een scherp randje veroorzaakt nu eenmaal geluid.
Ik heb hetzelfde probleem met mijn outtake Nexus Real Silent 120mm. Deze draait op 12V, en de fan zelf hoor ik niet, maar de luchtstroom wel omdat deze door het honingraatrooster erachter wordt geforceerd, waardoor dit jammer genoeg goed te horen is.
thieske-bc schreef op zondag 28 februari 2010 @ 14:42:
Ik heb die in mijn administratiekast zitten (CM690 zonder zijpanelen en front dus compleet open) en deze heb ik op 600rpm draaien. De processor houd het hoofd netjes koel. Idle zit hij netjes op 37 graden en onder load wil die niet echt veel verder stijgen dan 45 graden.
Maar is hij ook stil? Geen piep/zoem/brom oid?
Remmes_NT schreef op zondag 28 februari 2010 @ 10:20:
als ze boven de 30 db wel kunnen meten betekent dat ze ppas vanaf 1000 rpm o.i.d konden meten tenzij ze die meter heel dichtbij hebben gehouden, en dan klopt die hele test al voor geen flikker meer van wie heeft zijn hoofd nou tegen zijn pc aan
Dat zie je dan ook terug in de grafieken. Vanaf zo'n 800rpm zie je een stijging. Daaronder maakt de fan dus waarschijnlijk minder geluid dan ze kunnen meten.
Als ze bij beide fans op dezelfde afstand hebben gemeten is de test gewoon representatief. Geluid neemt kwadratisch af met de afstand, dus verder weg betekent voor beide fans een even grote afname in geluid en je kan de resultaten van de beide fans (boven 30dBA) daarom gewoon met elkaar vergelijken.
Dat ze pas vanaf 30dBA kunnen meten betekent niet dat meteen alle tests helemaal waardeloos zijn, alleen waardes die dicht tegen de 30dBA aanzitten (of zelfs er iets onder).
ze zeggen dat die meter pas vanaf 30db kan meten, enn toch staat er bij die nexus 29.5 dat betekent dan dat die fan dan helemaal stil is, dat je er echt helemaal niets vanaf hoort wat dus ehte bullshit is want je hoort altijd wel iets
Het betekent niet dat die fan helemaal stil is, alleen dat hij minder geluid maakt dan ze kunnen meten, dus minder dan 30dBA op de afstand waarop ze gemeten hebben, namelijk 350mm.
ik geloof niet zo in de metingen van hun in een doodnormale kamer met een apparaa at pas vanaf 30db meet , terwijl sommige fans ( zoals de nexus) stiller zijn dan dat, dat betekent dat zij ze opstelling aanpassen ( dus nog dichterbij zetten) om wat te meten, ja als ik met mijn oor bij een fan zit dan klinkt die nattuurlijk harder dan 1m afstand omdat geluid door lucht moet en lucht is een isolator
Hoe kom je daarbij?
The distance between the noise meter receiver and the fan equaled 350 mm:
Hun geluidsmeter stond dus te allen tijde op 350mm afstand. Als de fan stiller was dan dat konden ze dat gewoon niet meten. Dat ze dan 29.8dBA (dus 0.2dBA minder dan 30dBA) meten, past prima binnen de meetafwijking.

Nogmaals, de Nexus PWM maakt dus iets meer geluid dan de Basic op gelijke toerentallen, en ik merk zelf dat de PWM ook piept.
Als de PWM op lage toerentallen (<900rpm) draait vind ik hem zelf ook prima, want dan is hij inderdaad vrijwel onhoorbaar, en ik vind het ook prettig dat mijn moederbord hem automatisch sneller laat draaien als mijn CPU het te warm krijgt. Dit gebeurt alleen bijna nooit omdat ik ook een Ninja heb, dus is de fan >95% van de tijd stil.
As a result, it can be considered more or less acoustically comfortable at 900-930 RPM, which is 100 RPM lower than by Nexus Basic. Therefore, it loses to the Basic series in airflow at identical noise level. Low startup voltage of only 3.6 V will hardly be a consolation for the Nexus PWM owners.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
ach wat jij wilt :) ik beindig hier gewoon de dicussie als je het niet erg vindt :) ik hoor de fans niet tot 1100 rpm , daarna vertonen ze een lichte bromtoon, maar dat maakt mij niet uit, ze koelen goed :)

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Prima. :P
Wat betreft de koeling ben ik ook dik tevreden, en voor het geld maakt het ook niets uit. Ik heb de PWM voor €6 op de kop getikt, en de Basics voor €5,50 't stuk. :)
Ik ga denk ik ook nog eens een Scythe Kama PWM kopen; eens kijken hoe die het doet ivm de Nexus PWM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-Heine-I
Ghost Dog schreef op zondag 28 februari 2010 @ 17:50:
Prima. :P
Wat betreft de koeling ben ik ook dik tevreden, en voor het geld maakt het ook niets uit. Ik heb de PWM voor €6 op de kop getikt, en de Basics voor €5,50 't stuk. :)
Ik ga denk ik ook nog eens een Scythe Kama PWM kopen; eens kijken hoe die het doet ivm de Nexus PWM.
graag :), ben benieuwd. Ik heb de PWM's besteld en volgens mij wordt dat wel wat. Ik ben doorgaans vrij precies als het op geluid aankomt maar piepjes van elektronica hoor ik eigenlijk nooit. Ik denk ook niet dat het een probleem gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chocolade-reep
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 04-04-2023
Misschien erg stom om te vragen, maar wat is een PWM fan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cayenne
  • Laatst online: 04-11-2024
chocolade-reep schreef op zondag 28 februari 2010 @ 18:50:
Misschien erg stom om te vragen, maar wat is een PWM fan?
De ventilator regelt zelf de draaisnelheid, afhankelijk van temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilbren
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-08 17:54
Op dit moment heb ik de volgende configuratie draaien:
ASUS ION
2GB geheugen
PSU (passief)
Laptop voeding
Intel SSD 40GB

Erg stil allemaal en het werk lekker snel. Op één puntje na de fan op het asus moederbord. Ik heb het internet al afgestruind naar een oplossing. De meest geschikte oplossing heb ik in onze eigen pricewatch gevonden. Drikus heeft daar een paar foto's gepost van zijn oplossing. productreview: Asus AT3N7A-I review door drikus
Echter gaf hij aan dat dit niet geheel probleemloos is verlopen.
Daarnaast heb ik deze oplossing gevonden: http://www.minimotherboar...s-mini-itx-asus-at3n7a-i/ (erg prijzig)

Een andere fabrikant met een vergelijkbaar moederbord heeft het bord passief gekoeld. Nu is mijn vraag bestaan er coolers die een wat bredere grondplaat hebben zodat beide chips op het moederbord geraakt worden?

Uit de startpost: zoiets zou voldoende koeling geven echter is de grondplaat niet voldoende groot.
Afbeeldingslocatie: http://www.gioli.nl/tweakers/spct/AcceleroS1.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

PWM staat voor Pulse Width Modulation.
PWM heeft als voordeel dat de fan op een veel lager toerental te krijgen is dan met voltageregulatie.
Hierbij krijgt een fan het volledige voltage (12V), maar in pulsen.
Hoe meer pulsen de fan krijgt, hoe harder de fan gaat draaien.
Deze pulsen zouden er bijvoorbeeld voor zorgen dat de fan op ongeveer 30% draait: |-|__|-|__|-|___
Deze geven hem dan bijvoorbeeld 80%: |---|_|---|_|---|_
Zie ook Wikipedia: Pulse-width modulation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:01

Cheezus

Luiaard

Ghost Dog schreef op zondag 28 februari 2010 @ 19:13:
PWM staat voor Pulse Width Modulation.
Hierbij krijgt een fan het volledige voltage (12V), maar in pulsen.
Hoe meer pulsen de fan krijgt, hoe harder de fan gaat draaien.
Kleine verbetering: de fan gaat harder draaien als de puls langer wordt (de pulsbreedte oftewel pulse width), niet als het er meer worden (dat zou enkel een hogere puls frequentie zijn).

Dat verklaard ook waarom een PWM gestuurde fan een hoge pieptoon kan geven: dit is de frequentie van de pulsjes die hij krijgt (of een harmonische daarvan).

Verder heeft PWM niets met temperatuurregeling te maken, bij een pc-fan is dat alleen een logische toepassing ervoor. PWM wordt bijvoorbeeld ook gebruikt om LED's te dimmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cayenne
  • Laatst online: 04-11-2024
primusz schreef op zondag 28 februari 2010 @ 19:49:
[...]Verder heeft PWM niets met temperatuurregeling te maken, bij een pc-fan is dat alleen een logische toepassing ervoor. PWM wordt bijvoorbeeld ook gebruikt om LED's te dimmen.
Topic gaat ook over pc's, dus om het maar niet onnodig moeilijk te maken, dat maar gezegd. Maar bedankt voor de aanvulling ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

primusz schreef op zondag 28 februari 2010 @ 19:49:
Kleine verbetering: de fan gaat harder draaien als de puls langer wordt (de pulsbreedte oftewel pulse width), niet als het er meer worden (dat zou enkel een hogere puls frequentie zijn).
I stand corrected. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

hilbren schreef op zondag 28 februari 2010 @ 19:06:
Op dit moment heb ik de volgende configuratie draaien:
ASUS ION

Erg stil allemaal en het werk lekker snel. Op één puntje na de fan op het asus moederbord.
Dan zet je er toch een chipset koeler op :? Hoe groot is je behuizing ??

Verder snap ik heel dat PWM gezeik niet : Al jaren hebben we fans die ergens bij 5 Volt of lager opspinnen en als je een beetje moederbord hebt dan kan je daar instellen om zo weinig mogelijk spanning aan je fan te geven :Y)

Ik heb zelfs een 92 mm. Papst fan aangepast, zodat mijn videokaart het rpm kon bepalen aan de hand van het voltage :P

* nero355 heeft een stil systeem ZONDER al dat PWM gedoe en is daar 100% tevreden mee !!

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chocolade-reep
Maar als je dan PWM fan's op de voeding aansluit heb je er toch geen last meer van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BooTB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13-03 16:18
Beste Tweakers,

In maart vorig jaar een stil gamesysteem gekocht. Het enige punt: de koeling vind ik heel erg tegenvallen. Onder load zit mijn GPU rond de 60-70 graden (WoW alles full) of 71 graden tijdens Mass Effect 2.
Nu wil ik er eigenlijk voor zorgen dat de koeling beter geregeld wordt zonder dat het ten koste moet gaan van de stilte.

Omdat de koelingsmogelijkheden in mijn kast beperkt zijn heb ik besloten om een nieuwe kast te kopen.
Nu heb ik een aantal opties en mijn vraag is of jullie ervaring hebben met deze types of misschien betere alternatieven kennen. Het budget ligt op maximaal 50 euro excl. evt. extra koelers.
Waar wordt het voor gebruikt: gaming en office dus in beide gevallen moet deze lekker stil zijn zonder dat het heel erg heet wordt.

Mochten jullie nog informatie missen dan hoor ik het graag en pas ik het aan.

Opties:
#ProductPrijsSubtotaal
1Antec Three Hundred€ 46,02€ 46,02
1Cooler Master Centurion 5€ 44,-€ 44,-
1Cooler Master Gladiator 600€ 43,77€ 43,77
1Sharkoon Nightfall Zwart€ 52,-€ 52,-
1Sharkoon Rebel 9 Economic€ 33,95€ 33,95
1Sharkoon Rebel9 Pro Economy€ 43,-€ 43,-
1Thermaltake V3 Black Edition€ 32,34€ 32,34
Bekijk collectieTotaal€ 295,08

Huidige specs:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Phenom II X4 940 Black Edition€ 122,45€ 122,45
1Antec Sonata III 500 Zwart€ 96,99€ 96,99
1Gigabyte GA-790XTA-UD4€ 107,50€ 107,50
1OCZ Platinum Dual Channel OCZ2P10664GK€ 89,50€ 89,50
1Samsung SH-S223F€ 19,20€ 19,20
1Sapphire HD 4890 1GB GDDR5 PCI-E€ 168,02€ 168,02
1Seagate Barracuda 7200.11 ST31000333AS, 1TB€ 59,90€ 59,90
Bekijk collectieTotaal€ 663,56

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Die Sonata zou het prima koel en stil moeten houden, en 70 graden load voor een GPU is helemaal niet hoog.
GPU's gaan meestal tot zo'n 100 graden voordat ze kapot gaan, waar ze standaard meestal rond de 80 graden onder load worden.
Mijn Asus 8800GTS wordt onder load bijna 90 graden, en idle zelfs nog rond de 55, en hij werkt nog prima.

Verder zou ik je kast gewoon houden, want die is volgens reviews best stil, en sowieso stiller dan alle kasten die je hebt uitgekozen. Met max €50 heb je een budgetkast die niet zo stil is, en verder ook niet zoveel mogelijkheden heeft.
Dus tenzij je €50 meer over hebt voor een P183 oid, zou ik bij de Sonata blijven.

Als je per se voor meer stilte wil gaan (wat ik me prima voor kan stellen, want de standaardkoelers op graka's zijn nou niet bepaald stil), zou ik een pricewatch: Scythe Setsugen kopen. Dan ben je €15 goedkoper uit dan met een nieuwe kast, heb je een stiller systeem onder load, en blijft je grafische kaart ook een stuk koeler.

[ Voor 31% gewijzigd door Ghost Dog op 01-03-2010 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BooTB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13-03 16:18
Dankjewel voor je reactie!
Dan had ik het zelf helemaal verkeerd ingeschat!
Ik zal zeker eens naar die videokaartkoeler kijken!

bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Ghost Dog schreef op maandag 01 maart 2010 @ 14:31:
Als je per se voor meer stilte wil gaan (wat ik me prima voor kan stellen, want de standaardkoelers op graka's zijn nou niet bepaald stil), zou ik een pricewatch: Scythe Setsugen kopen.
Volgens mij presteert die niet zo geweldig, gezien de cijfers van SPCR. Nu kan ik niet inschatten hoeveel warmte de 4890 turbo edition eruit kiepert, maar in mijn ogen is een koeler niet goed genoeg als er meer dan 20 dB gemaakt moet worden om fatsoenlijke temperaturen eruit te krijgen.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Hmm, ik wist niet dat SPCR hem al had gereviewd.
Een tijdje terug heb ik hier ook gepost dat de Setsungen uitkwam, en twee reviews erbij gepost, die beide concludeerden dat hij stiller en koeler was dan de Musashi.

Als het goed is wordt de Setsungen morgen bij me bezorgd, dus dan kan ik een hands-on benadering doen. ;)

edit:
Ik heb de review even gelezen, en ik vind het jammer dat ze de fan niet omgedraaid hebben.
Op die manier presteerde de Setsungen namelijk veel beter in de andere twee reviews.
Als ze de fan daarin lieten zitten zoals hij standaard zat, koelde de Setsungen inderdaad iets minder dan de Musashi, maar omgedraaid presteeerde hij wel een stukje beter dan de laatste, vooral de VRM's werden dan beter gekoeld.

Vergelijk (pagina 2):
MSI Radeon HD4850 Setsugen 3DMark2006 (zuigend dus):
Afbeeldingslocatie: http://www.fudzilla.com/images/stories/2009/November/Reviews/Scythe%20Setsugen/scythe_setsugen_hd4850_3dmark06.png

met de Setsungen blazend:
Afbeeldingslocatie: http://www.fudzilla.com/images/stories/2009/November/Reviews/Scythe%20Setsugen/scythe_setsugen_hd4850_blow_3dmark06.png

Ook zij hebben hem op een 4890 gemonteerd, en komen met heel andere resultaten dan SPCR:
ATI Radeon 4890 Furmark:
Afbeeldingslocatie: http://www.fudzilla.com/images/stories/2009/November/Reviews/Scythe%20Setsugen/scythe_setsugen_hd4890_standard_furmark.png

ATI Radeon Setsugen blowing Furmark:
Afbeeldingslocatie: http://www.fudzilla.com/images/stories/2009/November/Reviews/Scythe%20Setsugen/scythe_setsugen_hd4890_furmark.png

En dat op de laagste fan-instelling.
As you can expect, the Futuremark benchmark does cause the stock cooling of the HD4890 to sound like a vacuum cleaner, the Setsugen on the other hand, keeps running stable even with the lowest fan-setting.
Afsluitend:
While we were very impressed with the Musashi, the Setsugen is also a top product. You have to test which fan configuration is working in your system, but we suspect a fan blowing onto the card is the best option for most of the users. Changing the fan is not that easy, but with a bit of patience it is manageable. The wobbling of the Musashi has been reduced, but the mounting screws are still too small for ATI cards, but the cooler sat firm. It would not have hurt if Scythe would have added a second set for ATI cards.

With the fan speed set to the lowest setting, it's nearly inaudible. The higher the settings naturally the higher the noise-level. But even with the HD4890 rated at 190W, it can run easily with the lowest fan setting. This is impressive. If you want to overclock you need a higher fan setting, but it's still quieter compared to the stock coolers.

[ Voor 102% gewijzigd door Ghost Dog op 01-03-2010 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Ghost Dog schreef op maandag 01 maart 2010 @ 20:32:
Hmm, ik wist niet dat SPCR hem al had gereviewd.
Een tijdje terug heb ik hier ook gepost dat de Setsungen uitkwam, en twee reviews erbij gepost, die beide concludeerden dat hij stiller en koeler was dan de Musashi.

Als het goed is wordt de Setsungen morgen bij me bezorgd, dus dan kan ik een hands-on benadering doen. ;)
Das nice. Ik kan je in ieder geval vertellen dat op je 8800GTS een HR03 plus 63 graden max haalt bij 3dmark06, 30% overclock. Op de HR03 plus had ik een 120mm fan (Silenx) aangesloten, waarschijnlijk 800RPM.
De koeler was boven de kaart gemonteerd en zuigt de lucht door de koeler omhoog.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb afgelopen maand een pc gekocht. Nu blijkt hij naar mijn idee iets te veel geluid te maken.

Welk van deze onderdelen kan ik het beste vervangen voor een stillere pc?

- Be-Quiet Pure Power L7 350W | BQTL7-350W
- Boxed processor koeler van een AMD Phenom II X4 945 |
- De standaard fan die in een Cooler Master Elite 310 zit gemonteerd.

De standaard fan heb ik al is uitgezet en ben er achtergekomen dat die niet voor het geluid zorgt.
Ik ga ervan uit dat de processor koeler het lawaai veroorzaakt of kan de voeding ook lawaai maken?

Als de processor koeler het probleem is welke processor koeler kan ik dan het beste aanschaffen voor een redelijke prijs en die op een Asus M4A77 moederbord past en ook in de Cooler mAster eLITE 310??

Of dat hij op het moederbord past bedoel ik dat de processor koeler gebruik maakt van weerhaakjes en zo'n hendeltje die je moet omslaan zie pic: http://www.3cvillage.com/.../heatsink-cm-sock-a-a.jpg

Wie kan mij helpen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chocolade-reep
Standaart coolers zijn over het algemeen niet zo goed. Je kan hem vervangen door een Mugen II oid. Dan boek je wel een vooruitgang.
Wat zijn je temps?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe kan ik mijn temps zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-06 18:44
Door even het een en ander door te lezen op got :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomasf
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
trek even de fan connector van je moederbord, is de herrie dan weg dan weet je genoeg.

die voeding zal het ook niet zijn, maatje van me heeft er zo één en die is superstil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Die boxed koeler maakt veel lawaai, dus ik weet bijna zeker dat die het is.
Een Ninja 2 of Mugen 2 maakt je pc een stuk stiller. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat is het nut ervan om de temperaturen te meten?

En is een Mugen 2 niet te groot voor de kast en hangt die niet te ver over het werkgeheugen heen??
Hoe kan ik eigenlijk zien of dat een processor koeling gebruik maakt van weerhaakjes en zo'n hendeltje die je moet omslaan zie pic: http://www.3cvillage.com/.../heatsink-cm-sock-a-a.jpg ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-06 18:44
Verwijderd schreef op dinsdag 02 maart 2010 @ 14:18:
Wat is het nut ervan om de temperaturen te meten?

En is een Mugen 2 niet te groot voor de kast en hangt die niet te ver over het werkgeheugen heen??
Hoe kan ik eigenlijk zien of dat een processor koeling gebruik maakt van weerhaakjes en zo'n hendeltje die je moet omslaan zie pic: http://www.3cvillage.com/.../heatsink-cm-sock-a-a.jpg ??
Ok dude.
Het zit zo; de laatste jaren zijn onze kristallenbollen minder sterk geworden dus we kunnen niet meer zo goed voorspellen wat voor een soort producten je hebt.

1: Wij weten niet wat voor een kast je hebt
2: Wij weten niet wat voor een soort mobo je hebt
3: Het nut van temperaturen, stille koeling en stabiliteit hangt intergraal samen, als je dit niet begrijpt lijkt het me slim om eerst zelf informatie te zoeken anders kan je niks met ons advies.
4: GOT is een forum waar we elkaar helpen maar waar je eerst zelf informatie moet zoeken.

Dus mijn hulp aan jou:
download dit programma:
http://www.piriform.com/speccy
Bekijk welke _socket_ je hebt, je socket is het voetje waar je CPU in zit. De socket zorgt ook voor de bevestiging van je koeler.
Vervolgens moet je je eens gaan verdiepen in de aard van de computerhardware (waarom hebben we koelers, wat doen ze enz).
Hier zijn wat handige linkjes
Cooling FAQ
[Geluid] Het stille PC topic deel IV
Wikipedia: Computer cooling
http://lmgtfy.com/?q=pc+cooling+basics

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

ixl85 schreef op dinsdag 02 maart 2010 @ 15:25:
[...]

Ok dude.
Het zit zo; de laatste jaren zijn onze kristallenbollen minder sterk geworden dus we kunnen niet meer zo goed voorspellen wat voor een soort producten je hebt.

1: Wij weten niet wat voor een kast je hebt
2: Wij weten niet wat voor een soort mobo je hebt
3: Het nut van temperaturen, stille koeling en stabiliteit hangt intergraal samen, als je dit niet begrijpt lijkt het me slim om eerst zelf informatie te zoeken anders kan je niks met ons advies.
4: GOT is een forum waar we elkaar helpen maar waar je eerst zelf informatie moet zoeken.
Iets beter lezen ixl85.
Verwijderd schreef op dinsdag 02 maart 2010 @ 11:34:
Als de processor koeler het probleem is welke processor koeler kan ik dan het beste aanschaffen voor een redelijke prijs en die op een Asus M4A77 moederbord past en ook in de Cooler mAster eLITE 310??
Dus een Asus M4A77 mobo, en CM Elite 310 kast.
Hij zoekt dus een AM2/2+/3 (allemaal zelfde mounting clips) koeler.

Daarin gaat een Ninja gewoon passen, en een Mugen misschien zelfs ook wel.
Ik heb zelf een CM Elite 331, waar de Ninja nog ongeveer 10mm over heeft.

Jurjen, het is natuurlijk wel logisch dat als je systeem warmer wordt, je koelers harder moeten blazen. Daarom is het dus belangrijk de temps te meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt allemaal voor jullie hulp, ik ben van plan om deze koeler te kopen: Cooler Master Hyper TX3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Ik zou voor de pricewatch: Cooler Master Hyper 212 Plus gaan, die schijnt aardig wat stiller te zijn dan de TX3 en kost maar ietsjes meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik was ook van plan om voor de Cooler Master Hyper 212 Plus te gaan omdat die een grotere fan heeft.

Waarom ik niet voor deze processor koeling heb gekozen is omdat hij gebruik maakt vaneen apart multifunctioneel montering systeem waardoor je de koeling op dezelfde manier kan monteren op een intel en amd processor socket. Hier heb ik niet zulke positieve verhalen over gelezen o.a. dat je na het monteren de koeling nog steeds kan bewegen.

Misschien kan jij mij overhalen om toch voor de Cooler Master Hyper 212 Plus te gaan want mij lijkt die ook beter dan de Cooler Master Hyper TX3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

De Ninja heeft dat ook. Je schroeft dan op de onderkant de gewenste mountingclip, zodat de koeler in principe op elke socket past.
Het monteren van de koeler op de socket is misschien een beetje klooien, maar ik zou hierom geen andere koeler kopen. Zo vaak haal je een koeler er niet af, terwijl een koeler die lawaai maakt altijd te horen is, en een koeler die niet goed koelt ook altijd effect heeft.

Verder heb ik hier nu de Setsungen! *O*
Ik moet zeggen dat hij tot nu toe goed bevalt.
Ik heb mijn 8800GTS 640MB getest met de stock koeler, met de Setsungen en de fan zoals die normaal zit, en met de fan omgedraaid, allemaal op stock en ge-OC'd (ruim 26% overgeklokt met de core van 513 naar 650MHz, shaders van 1188 naar 1505 en geheugen van 792 naar 1000. Normaal gesproken is de TDP van de 8800GTS 143W, maar OC is dit waarschijnlijk eerder 165W, want hij wordt een stuk heter.) en met de Setsungen op 'low' (ongeveer 1000rpm) en op max (rond de 1900rpm, wat een takkeherrie 8)7). Op minder dan 1000rpm is de Setsungen echt niet te horen, daarboven gaat hij zoemen en wordt het snel lawaaiiger.

Met de fan omgedraaid koelt de Setsungen ook bij mij een stuk beter dan op de standaard manier.
Het omdraaien van de fan vormde helemaal geen probleem, dus ik snap niet waarom ze dat bij SPCR niet eens geprobeerd hebben.
Ik kon gewoon de fanclips losmaken en de fan omgedraaid weer terugzetten, zonder dat er iets aanliep. Later hoorde ik wel wat geratel van de fan tegen de koeler, maar dit was zeer eenvoudig op te lossen door een klein stukje papier 2 maal dubbel te vouwen en tussen de hoeken van de fan en de koeler te stoppen.

Ik zal nog een review schrijven van de Setsungen, inclusief benchmarks. 8)

edit (slapeloos nachtje :P):
Ik heb even een paar keer 3Dmark06 gedraaid, en met de Setsungen op blazen tikt de 8800GTS 640MB bij mij af en toe de 61 graden aan met de fan op low (Speedfan zegt ongeveer 1000rpm), en met de 26% OC tikt ie soms de 64 graden aan, nog steeds met de fan op low.
Op volle belasting met OCCT GPU test wordt hij OC max 78 graden, en zonder OC 71.

[ Voor 16% gewijzigd door Ghost Dog op 03-03-2010 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ok, de mountingclip die al standaard op het moederbord zit is die makkelijk te verwijderen??, want daarom wil ik eigenlijk ook een TX3 nemen en past een Hyper 212 wel in een CM 310 kast want hij is groter dan een TX3??

Hoe kan ik eigenlijk weten of dat een processor koeler in mijn kast past? Ik weet hoe breed mijn kast is maar zo groot mag de processor koeler niet zijn want er zit nog een moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-Heine-I
ik zou de breedte van je kast nemen en dan bij de koeler iets van 5 cm in de breedte optellen. Dan weet je denk ik wel zeker dat ie past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie
  • Laatst online: 13-09 19:35
mugen2 past in een 311, dus ook gewoon in een 310.

dit weet ik omdat ik de kast+koeler zelf heb gehad ;).

(ondertussen overgestapt op een antec p183, wat een verademing!)

PSN ID: Henkiepenkie56 - tickets zijn te boeken via Henkiepenkie-airlines.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Heb vandaag 2 Nexus 120MM PWM fans besteld. Een als vervanger voor mijn huidige case fan (oranje 120mm nexus fan) en een als vervanger van mijn Scythe Ninja 120mm fan. Ben benieuwd of ze echt stiller zijn. PWM lijkt me prettig aangezien alles vanzelf geregeld word.

Mijn GA-MA790XT-UD4P moederbord heeft een 4pin connector voor de cpu fan en een 4pin connector voor een sys fan. Verder heb ik een Coolermaster silent pro M500 voeding en op mijn videokaart een Arctic L2 Pro koeler die automatisch geregeld word. Aangezien mijn pc de meeste tijd idle aanstaat lijkt PWM mij erg fijn. Verder heb ik mijn Spinpoint F1's in SilentMaxx hd case zitten. Dit alles zit in een Nexus Breeze case.

[ Voor 4% gewijzigd door Dj-sannieboy op 03-03-2010 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-Heine-I
@ hierboven: ik hoor in dit topic veel mensen zeggen dat de PWM's zelfs luidruchtiger zijn. Ik weet het niet zeker, ik heb de PWM's bestelt en ik ga het gewoon meemaken. Maar is het niet zo dat je jouw Nexus fans eigenlijk al niet hoort in idle?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

I-Heine-I schreef op woensdag 03 maart 2010 @ 12:50:
@ hierboven: ik hoor in dit topic veel mensen zeggen dat de PWM's zelfs luidruchtiger zijn. Ik weet het niet zeker, ik heb de PWM's bestelt en ik ga het gewoon meemaken. Maar is het niet zo dat je jouw Nexus fans eigenlijk al niet hoort in idle?
Ik heb ze gewoon besteld omdat ze denk toch net even stiller zijn dan mijn huidige fans en dan alles automatisch geregeld wordt. Mochten ze niet bevallen dan verkoop ik ze gewoon weer, maar volgens mij is dat niet nodig. Ik laat het weten wanneer ik ze binnen heb. Momenteel hoor ik mijn pc's overdag vrijwel niet. 's nachts wel een beetje.

(ik heb ook een aantal adapters die piepen/zoemen, dus ben benieuwd of ik de pieptoon ga horen)

[ Voor 11% gewijzigd door Dj-sannieboy op 03-03-2010 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

De Scythe Ninja fan is behoorlijk stil, zelfs op 1000rpm. Het enige wat daarmee echt te horen is, is de luchtverplaatsing.
De Nexus PWM's daarentegen gaan piepen als ze meer dan 900rpm doen.
Ik heb ze hier allebei, en heb daarom nu toch weer de Nexus eruit, en de Scythe Slipstream van de Ninja erop gezet, en met een fancontroller op 850rpm gezet. Zo is hij echt niet te horen, maar blijft mijn op 3.7GHz geklokte Phenom II X4 955BE toch nog lekker koel met maximaal 57 graden met OCCT.
Verwijderd schreef op woensdag 03 maart 2010 @ 08:47:
Ok, de mountingclip die al standaard op het moederbord zit is die makkelijk te verwijderen??, want daarom wil ik eigenlijk ook een TX3 nemen en past een Hyper 212 wel in een CM 310 kast want hij is groter dan een TX3??
De AMD mountingclip kan je gewoon met een kruiskopschroevendraaier losmaken. Hij zit vast met 4 schroeven.
Die Hyper 212 Plus gaat gewoon passen.

[ Voor 34% gewijzigd door Ghost Dog op 03-03-2010 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ok, ik ben er nu pas acher gekomen dat mijn videokaart de oorzaak is van het lawaai. De videokaart is een Asus EAH5750 FORMULA/DI/512MD5 zie link: pricewatch: Asus EAH5750 FORMULA/DI/512MD5

De videokaart zit in een PCI-e 2.x 16x, precies daaronder zit in de PCI ingang mijn wireless-kaart. Tussen de videokaart en wireless-kaart zit nog geen 1cm ruimte. De fan van de videokaart draait behoorlijk hard.

Wie kan mij vertellen wat ik aan mijn videokaart kan doen om hem minder herrie te laten maken of vertellen dat het hoort dat dit model videokaart zo'n hoop herrie maakt ( ik ga er zelf niet vanuit) ?
Pagina: 1 ... 24 ... 48 Laatste

Let op:
Let op! Dit is geen CSL dus vragen over of een systeem goed is horen hier niet. Vanaf nu 14-12-2007 zullen deze berichten dan ook verwijderd worden en krijg je een OW!