[Geluid] Het stille PC topic deel IV Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 21 ... 48 Laatste
Acties:
  • 379.862 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-09 02:52
coolermaster heeft wel goede/stille dingen

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-09 17:33
Remmes_NT schreef op zondag 29 november 2009 @ 19:32:
coolermaster heeft wel goede/stille dingen
bepaalde type's toevallig in gedachten want k heb nu wat rondgesurft op spcr , maar die geven de nexus value 430 als de stilste voeding die ze getest hebben..alleen dat ding is nergens op voorraad en moet er met spoed een hebben eigenlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
heb gelezen dat collermaster m620 en m520 wel stil waren, heb gelezen dat 620 stiller was dan 520 maar dat lijkt me stug.. ikzelf ga voor een m520 als ik ooit weer een pc haal...

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:17

Smarron

The bend

Reloader schreef op zondag 29 november 2009 @ 21:26:

bepaalde type's toevallig in gedachten want k heb nu wat rondgesurft op spcr , maar die geven de nexus value 430 als de stilste voeding die ze getest hebben..alleen dat ding is nergens op voorraad en moet er met spoed een hebben eigenlijk
De Nexus 430 is inderdaad een prima keuze, goede en zeer stille voeding. En voor zover ik kan zien, bij veel shops gewoon op voorraad: pricewatch: Nexus Value 430

offtopic:
Ik wil trouwens binnenkort overstappen op een andere voeding en heb dan een Antec Earthwatts 500 (80 Plus) over. Misschien heb je daar interesse in. PM me maar.

-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-09 17:33
Smarron schreef op zondag 29 november 2009 @ 21:37:
[...]
De Nexus 430 is inderdaad een prima keuze, goede en zeer stille voeding. En voor zover ik kan zien, bij veel shops gewoon op voorraad: pricewatch: Nexus Value 430

offtopic:
Ik wil trouwens binnenkort overstappen op een andere voeding en heb dan een Antec Earthwatts 500 (80 Plus) over. Misschien heb je daar interesse in. PM me maar.
nergens op voorraad dat ik hem zo op kan gaan halen bij een winkel binnen een redelijke afstand vanaf tilburg haha dus word toch maar bestellen denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Reloader schreef op maandag 30 november 2009 @ 11:33:
nergens op voorraad dat ik hem zo op kan gaan halen bij een winkel binnen een redelijke afstand vanaf tilburg haha dus word toch maar bestellen denk ik
Tsja, twee dagen extra wachten is misschien wel de moeite waard hoor. Ik heb nu ook een Nexus 430 en het is inderdaad alles wat SPCR er over zegt.

Enneh, verander die avatar eens, ik raak er helemaal van in de war :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13-09 05:33
Reloader schreef op maandag 30 november 2009 @ 11:33:
[...]

Geduld is een schone zaak ;)

Ik heb ook een Antec Value 430, maar ik verbruik geen 100 watt. Maar hij is dan ook echt niet te horen.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
ik ben van plan een nieuwe kast de kopen. heb nu een cm 690 nv edition, maar daar heb ik het nu wel mee ge had

ik wil een lekkere stille maar grote kast met goede cablemanagment.. zat te denken aan een antec p183

heeft iemand hier goede ervaringen mee? en/of weet iemand waar je dat geluidabsorberend spul haalt, en heeft dit nadelig effect t.o.v de airflow + koeling?

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Nas T schreef op maandag 30 november 2009 @ 15:47:
Ik heb ook een AntecNexus Value 430, maar ik verbruik geen 100 watt. Maar hij is dan ook echt niet te horen.
Denk dat je die bedoelt, toch ? :)

Heel GoT heeft dat ding (Ik ook!!) dankzij de review op silentpcreview.com geloof ik :+

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Remmes_NT schreef op maandag 30 november 2009 @ 16:31:
en/of weet iemand waar je dat geluidabsorberend spul haalt, en heeft dit nadelig effect t.o.v de airflow + koeling?
Zoek eens naar loodbitumen. Dit kun je bij autozaken kopen. Heeft een nadelig effect voor je temperatuur omdat je warmtegeleidende plaat bedekt.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-06 18:44
Wiethoofd schreef op vrijdag 30 oktober 2009 @ 21:27:
[...]

Hoe de boel in m'n kast zit:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

[...]

Op de grond onder m'n bureau

[...]

Nop, het is al een 5400rpm schijf, ik heb geen zin in trage accesstimes.
Ziet er goed uit, met mn 4 vaste schijven heb ik veel last van resonantie en ik vroeg me af waar je die rode/zwarte kabels/stieken hebt gehaald?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-08 12:22

Wiethoofd

Broadcast TOM

ixl85 schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 14:44:
Ziet er goed uit, met mn 4 vaste schijven heb ik veel last van resonantie en ik vroeg me af waar je die rode/zwarte kabels/stieken hebt gehaald?
http://www.lapjesschuur.nl/webshop.asp en heb daar ook meteen de klemmen voor de uiteindes van het rode koordelastiek gehaald zodat je niet moeilijk hoeft te doen met knoopjes leggen.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:38
Zeeman heeft het ook, wel wat dunner, dus je moet het dubbel doen, maar wil dan prima :D

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onileva
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-06 09:39
Hallo iedereen!

Mijn PC begint de laatste tijd steeds meer lawaai te maken en ik begin me steeds meer aan te ergeren, dus ben ik gaan zoeken naar de oorzaak. Het blijkt dat de voeding (OCZ Gamexstream) in combinatie met de slechte airflow binnen de kast de bosdoener is. Ik wil dus aan mijn kast gaan sleutelen maar twijfel of het wel nodig is om zo'n voeding erin te stoppen

Mijn huidige configuratie:
Mobo: ASUS Striker II Formula
Proc: Q6600
ProcKoeler: Zalman (CNPS 9500 AT)
Mem: OCZ 4*1GB 1066MHz
Video: 2x Asus Nvidia Geforce 8800 Ultra
HDD: 2x WD Raptors, 2x WD Caviar green 7200rpm

Niets is overclocked anders wordt de herrie alleen maar groter.. :'(

Hoewel ik begrijp dat zonder cosessies de kast niet echt stil wordt, moet ik toch ergens beginnen.

Ik zat te denken aan een nieuwe kast: Antec NineHundred II vanwege de goede airflow in combinatie met een nieuwe voeding. Ik zou alleen niet weten welke en heb dus daarvoor jullie hulp voor nodig. Ik zat zelf te denken aan de PCP&C Silencer 750 Quad alleen is de vraag of ik dan wel genoeg vermogen heb?

Zodra ik de basis goed heb wil ook de raptors vervangen en de CPU koeler vervangen maar alles op z'n tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGB4rn
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22-08 11:29

BGB4rn

ductape en tie-wraps FTW !

Je kan ook kiezen, heel voorzichtig je voeding open te maken, ik zou het niet doen als je niet erg veel ervaring met dat soort dingen hebt. En dan de fan van de voeding vervangen, btw. hoeveel watt is de voeding nu ?

En je zegt ook dat het steeds erger word, heb je bijvoorbeeld al een keer je pc schoongemaakt ? en kan je het geluid ook omschrijven ?

[ Voor 24% gewijzigd door BGB4rn op 02-12-2009 11:36 ]

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
Onileva schreef op woensdag 02 december 2009 @ 11:28:
Hallo iedereen!

Mijn PC begint de laatste tijd steeds meer lawaai te maken en ik begin me steeds meer aan te ergeren, dus ben ik gaan zoeken naar de oorzaak. Het blijkt dat de voeding (OCZ Gamexstream) in combinatie met de slechte airflow binnen de kast de bosdoener is. Ik wil dus aan mijn kast gaan sleutelen maar twijfel of het wel nodig is om zo'n voeding erin te stoppen

Niets is overclocked anders wordt de herrie alleen maar groter.. :'(

Hoewel ik begrijp dat zonder cosessies de kast niet echt stil wordt, moet ik toch ergens beginnen.

Ik zat te denken aan een nieuwe kast: Antec NineHundred II vanwege de goede airflow in combinatie met een nieuwe voeding. Ik zou alleen niet weten welke en heb dus daarvoor jullie hulp voor nodig. Ik zat zelf te denken aan de PCP&C Silencer 750 Quad alleen is de vraag of ik dan wel genoeg vermogen heb?

Zodra ik de basis goed heb wil ook de raptors vervangen en de CPU koeler vervangen maar alles op z'n tijd.
die antec ZUIGT echt stof aan als een stofzuiger,,
mischien kan je voor een cm HAF gaan,

en zoals hierboven al word gezegt, miscihen kan je de fan vervangen, door een stil maar goede fan

edit:, heb je stock coolers op je 8800's... die krengen willen ook wel eens een bende lawaii maken ( heb een 8800 GTX en dat is het enigste ding wat ik in mijn kast hoor... (cm 690 nv edition)

[ Voor 6% gewijzigd door [Remmes] op 02-12-2009 13:15 ]

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onileva
BGB4rn schreef op woensdag 02 december 2009 @ 11:32:
Je kan ook kiezen, heel voorzichtig je voeding open te maken, ik zou het niet doen als je niet erg veel ervaring met dat soort dingen hebt. En dan de fan van de voeding vervangen, btw. hoeveel watt is de voeding nu ?

En je zegt ook dat het steeds erger word, heb je bijvoorbeeld al een keer je pc schoongemaakt ? en kan je het geluid ook omschrijven ?
Het is een 1000W voeding, hoewel ik eerder al aan voedingen heb gesleuteld heb ik geen zin om in deze config het risico te lopen dat ik de fan van de cooler verkeerd aansluit met alle gevolgen van dien...
Remmes_NT schreef op woensdag 02 december 2009 @ 13:11:
[...]

die antec ZUIGT echt stof aan als een stofzuiger,,
mischien kan je voor een cm HAF gaan,

en zoals hierboven al word gezegt, miscihen kan je de fan vervangen, door een stil maar goede fan

edit:, heb je stock coolers op je 8800's... die krengen willen ook wel eens een bende lawaii maken ( heb een 8800 GTX en dat is het enigste ding wat ik in mijn kast hoor... (cm 690 nv edition)
Ik heb de CM HAF gezien, maar is de CM niet net zo open als de Antec 900? Het ziet er wel gelikt uit btw :9~

De coolers op de 8800 ultras zijn inderdaad stock coolers, heb er nooit zoveel last van gehad maar ik kan het wel als stap 3 meenemen ;)

Het geluid is te omschrijven als een hoog zoemend geluid, Volgens mij draait de fan van de voeding continu op zijn max en kunnen de fan's van de kast niet gereguleerd worden. Ik heb zoals beschreven in de TS 1 voor 1 alle componenten losgekoppeld. Het werd al snel duidelijk dat het grootste probleem de fans van de voeding en kast mijn grootste zorg zijn.

Dus rest nog de vraag welke voeding erin te stoppen of moet ik een ultra deruit halen, wat ik dus weer zonde vind?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
Onileva schreef op woensdag 02 december 2009 @ 13:41:

Ik heb de CM HAF gezien, maar is de CM niet net zo open als de Antec 900? Het ziet er wel gelikt uit btw :9~

De coolers op de 8800 ultras zijn inderdaad stock coolers, heb er nooit zoveel last van gehad maar ik kan het wel als stap 3 meenemen ;)

Het geluid is te omschrijven als een hoog zoemend geluid, Volgens mij draait de fan van de voeding continu op zijn max en kunnen de fan's van de kast niet gereguleerd worden. Ik heb zoals beschreven in de TS 1 voor 1 alle componenten losgekoppeld. Het werd al snel duidelijk dat het grootste probleem de fans van de voeding en kast mijn grootste zorg zijn.

Dus rest nog de vraag welke voeding erin te stoppen of moet ik een ultra deruit halen, wat ik dus weer zonde vind?
HAF 922:
Afbeeldingslocatie: http://www.alternate.nl/pix/prodpic/200x200/t/tqxm37_2.jpg

daar kan je een hele mooie fan plaatsen voor je kaarten :P

HAF heeft 1 fan aan voorkant, de antec heeft 2 ( daarom noem ik em een stofzuiger) omdat de mensen die ik ken met zo'n kast nog best wat last met stof hebben

de HAF heeft mooie ,grootte fans die dus lekekr veel blazen/zuigen en als je ze op een laag RPM zet hoor je ze nauwlijks nog ;)

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Onileva schreef op woensdag 02 december 2009 @ 11:28:
Als ik dit zie, dan zie ik als eerste de raptors (vervangen of in een Scythe Silentbox plaatsen), daarna de 8800 Ultra (koeler vervangen, Arctic Cooling S1 of de Thermalright HR03 serie), HR03 is wat duurder, maar daarbij kun je de heatsink wel boven de kaart laten hangen, gunstig voor airflow. Helaas is deze wel een stuk duurder.
En daarna je CPU-koeler. Kies een koeler met veel ruimte tussen de koelvinnen, dit zijn de koelers die beter presteren bij een lage geluidsproductie. Thermalright HR01 is een goede kandidaat. Kies daarbij een stille ventilator, denk aan Nexus of Scythe slipstream. Beide hebben ventilators die erg stil zijn tegen een aardige prijs.
Ik zat zelf te denken aan de PCP&C Silencer 750 Quad alleen is de vraag of ik dan wel genoeg vermogen heb?
NIET doen, ik schat dat je aan 500 watt genoeg hebt. Ik heb ooit eens gemeten wat mijn pc trok (intel E6750, 1x 8800GTS, 2 keer HDD), deze trok 250 watt max. Ik geloof niet dat je het dubbele gaat halen.
Volgens SPCR is de Seasonic X-650 een betere keus. Iets goedkoper en de stilste getest bij 500 watt door SPCR.

Let wel op bij het kiezen van een voeding: Wattage is niet belangrijk, neem je de moeite om de verbruiken te checken op de "rails" (dit zijn de verschillende uitgangen/kabels die uit de voeding komen), dan hoef je geen zware en dure voeding te hebben. Bij een voeding die veel watt kan leveren is er genoeg overkill dat dit vaak voldoende is en je dus niet hoeft te controleren.

Ik zou niet "zomaar" iets vervangen. Zorg eerst dat je weet wat de meeste herrie maakt. Wil je het goedkoop doen, plak dan je kast vol met loodbitumen (te halen bij autozaak). Uiteraard wel zorgen dat er nog airflow kan ontstaan. Dit zijn dempende platen, maar het ziet er dan niet zo mooi van binnen uit waarschijnlijk.

Als ik in jouw situatie zou zitten, zou ik nog even wachten en dan bij de volgende pc in 1 keer alles stil kopen in plaats van dat je achteraf je herriemakers moet vervangen...
Wil je het echt goed doen, dan ben je ongeveer €300 kwijt...
de HAF heeft mooie ,grootte fans die dus lekker veel blazen/zuigen en als je ze op een laag RPM zet hoor je ze nauwelijks nog
Als je zo laag kunt zetten... Niet iedereen heeft fancontrollers of genoeg aansluitingen op het moederbord.

[ Voor 29% gewijzigd door Nas T op 02-12-2009 16:48 ]

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
of ga over op waterkoeling, :P

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Nas T schreef op woensdag 02 december 2009 @ 16:38:
Als je zo laag kunt zetten... Niet iedereen heeft fancontrollers of genoeg aansluitingen op het moederbord.
Indien Molex aansluitingen => Lekker rewiren op 7 of 5 Volt :Y)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
En ben meer kwijt. En dan heb je feitelijk nog steeds luchtkoeling (want een radiator passief koelen kan niet zonder echt veel geld uit te geven of zonder gangbare oplossingen). Het is geen overclocktopic, dus dan heb je hetzelfde geluidniveau bereikt maar meer uitgegeven...
Daar hoef je niet over te discussiëren, want het onderwerp van het topic ligt vast, evenals de startpost.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
Nas T schreef op woensdag 02 december 2009 @ 17:53:
[...]

En ben meer kwijt. En dan heb je feitelijk nog steeds luchtkoeling (want een radiator passief koelen kan niet zonder echt veel geld uit te geven of zonder gangbare oplossingen). Het is geen overclocktopic, dus dan heb je hetzelfde geluidniveau bereikt maar meer uitgegeven...
Daar hoef je niet over te discussiëren, want het onderwerp van het topic ligt vast, evenals de startpost.
minder fans = minder geluid, hoor je dan toch ook wel te weten

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron

Smarron

The bend

Remmes_NT schreef op woensdag 02 december 2009 @ 18:45:
[...]

Ik ben juist overgestapt van waterkoeling naar luchtkoeling en juist om een stille PC te krijgen. Dat is op alle vlakken goed gelukt.

Het ligt gewoon aan de hardware die je gebruikt. Mijn fans waren ook wel stil van de radiator, maar de pomp maakte gewoon een herrie. Het was wel een krachtige pomp, helemaal om cpu, vga en nb te koelen, maar het was echt niet stil.

Ik ben nu echt zoo ontzettend blij dat ik weer op lucht zit. Oc-en gaat prima en de PC is vrijwel helemaal stil.

[ Voor 56% gewijzigd door Smarron op 02-12-2009 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Remmes_NT schreef op woensdag 02 december 2009 @ 18:45:
[...]
Maar goed, ik ben er heilig van overtuigd dat de grens waarbij luchtkoeling geruisloos presteert en genoeg koelt minder duur is dan waterkoeling. Niet alleen heilig overtuigd, twee fysieke bewijzen staan naast me...
Ik ben nu echt zoo ontzettend blij dat ik weer op lucht zit. Oc-en gaat prima en de PC is vrijwel helemaal stil.
En ik denk dat je minder kwijt bent dan met waterkoeling, toch?

[ Voor 19% gewijzigd door Nas T op 02-12-2009 19:13 ]

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron

Smarron

The bend

Nas T schreef op woensdag 02 december 2009 @ 19:13:
En ik denk dat je minder kwijt bent dan met waterkoeling, toch?
Ja, zeker weten! Koelblokken 3x, radiator + 3x120mm fans, pomp, tubes, reservoir. Behoorlijke uitgave. Geen spijt van gehad, want vond het wel een mooi project voor iemand met 2 linkerhanden. :)

Ben vorige week begonnen met het vervangen van mijn Samsung F1's 1TB. Hiervoor in de plaats heb ik nu Samsung F2's 1.5TB geplaatst. Meer opslag, nog minder geluid. Alhoewel ik al vrijwel niks hoorde. Het is ook nog iets zuiniger. De 60GB OCZ Vertex gebruik ik als bootschijf, dus de rest van mijn schijven dienen enkel als opslag. Snelheid is daarin niet belangrijk en ik ben tot nu toe tevreden met de F2's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onileva
Wat een hoop tips _/-\o_
[...]

Als ik dit zie, dan zie ik als eerste de raptors (vervangen of in een Scythe Silentbox plaatsen), daarna de 8800 Ultra (koeler vervangen, Arctic Cooling S1 of de Thermalright HR03 serie), HR03 is wat duurder, maar daarbij kun je de heatsink wel boven de kaart laten hangen, gunstig voor airflow. Helaas is deze wel een stuk duurder.
En daarna je CPU-koeler. Kies een koeler met veel ruimte tussen de koelvinnen, dit zijn de koelers die beter presteren bij een lage geluidsproductie. Thermalright HR01 is een goede kandidaat. Kies daarbij een stille ventilator, denk aan Nexus of Scythe slipstream. Beide hebben ventilators die erg stil zijn tegen een aardige prijs.
De raptors wil ik gaan vervangen door een SSD, ik vind de prijzen alleen nog te hoog daar wacht ik nog even mee.

Moet ik dan niet een Thermalright HR-03 GT hebben? (Review door Wiethoofd)

Voor de koeling zat ik te denken aan de Noctua NH-U 12P
[...]

NIET doen, ik schat dat je aan 500 watt genoeg hebt. Ik heb ooit eens gemeten wat mijn pc trok (intel E6750, 1x 8800GTS, 2 keer HDD), deze trok 250 watt max. Ik geloof niet dat je het dubbele gaat halen.
Volgens SPCR is de Seasonic X-650 een betere keus. Iets goedkoper en de stilste getest bij 500 watt door SPCR.

Let wel op bij het kiezen van een voeding: Wattage is niet belangrijk, neem je de moeite om de verbruiken te checken op de "rails" (dit zijn de verschillende uitgangen/kabels die uit de voeding komen), dan hoef je geen zware en dure voeding te hebben. Bij een voeding die veel watt kan leveren is er genoeg overkill dat dit vaak voldoende is en je dus niet hoeft te controleren.
Zijn daar speciale meters voor? Ik heb ooit de power van mijn PSU gemeten maar dat is niet de daadwerkelijk gebruikte power van de individuele componenten.
Ik zou niet "zomaar" iets vervangen. Zorg eerst dat je weet wat de meeste herrie maakt. Wil je het goedkoop doen, plak dan je kast vol met loodbitumen (te halen bij autozaak). Uiteraard wel zorgen dat er nog airflow kan ontstaan. Dit zijn dempende platen, maar het ziet er dan niet zo mooi van binnen uit waarschijnlijk.
Het probleem is nu echt de voeding op de voet gevolgd door de fan's van de kast. Aangezien de kast al wat mee heeft gemaakt (Lan party's e.d.) zijn de beschadingen niet meer op 1 hand te tellen dus die wilde ik sowieso vervangen.
Als ik in jouw situatie zou zitten, zou ik nog even wachten en dan bij de volgende pc in 1 keer alles stil kopen in plaats van dat je achteraf je herriemakers moet vervangen...
Wil je het echt goed doen, dan ben je ongeveer €300 kwijt...

[...]
Had voor deze PC een watergekoelde variant waar uiteindelijk 1 van de leidingen sprong waardoor ik de helft van mijn PC onderdelen in de prullenbak kon gooien. Het is inderdaad ook wat duurder en je moet het vaker onderhouden dan luchtgekoelde systemen. Tja dat zal wel ervaring zijn :'(

Als ik nu de kast, de CPU koelers en de voeding vervang dan heb ik bijna de helft van het spul vervangen en kan daarna verder knutselen of is een i7 Proc en nieuw mobo "zo" veel beter voor mijn geluids(re)productie?
Voor het gamen hoef ik het niet echt te doen daar heb ik een consoles voor....

De hardeschijven kunnen later altijd nog, doe ik wel als ik windows 7 ook op deze desktop zet.
De Striker II formula heeft een stuk of 4 aansluitingen, dus dat zou moeten kunnen.
Smarron schreef op woensdag 02 december 2009 @ 20:09:
[...]
Ja, zeker weten! Koelblokken 3x, radiator + 3x120mm fans, pomp, tubes, reservoir. Behoorlijke uitgave. Geen spijt van gehad, want vond het wel een mooi project voor iemand met 2 linkerhanden. :)

Ben vorige week begonnen met het vervangen van mijn Samsung F1's 1TB. Hiervoor in de plaats heb ik nu Samsung F2's 1.5TB geplaatst. Meer opslag, nog minder geluid. Alhoewel ik al vrijwel niks hoorde. Het is ook nog iets zuiniger. De 60GB OCZ Vertex gebruik ik als bootschijf, dus de rest van mijn schijven dienen enkel als opslag. Snelheid is daarin niet belangrijk en ik ben tot nu toe tevreden met de F2's.
Ik heb een Synology DS209+ NAS en de 2 Caviar green in de PC zitten die genoeg ruimte bieden. De twee Raptors in RAID0 maken de welbekende prutelgeluid maar dat is nauwlijks waarneembaar door de andere geluiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

ik heb die silencer quad, en ik ben dr wel heel tevreden over :) hij is erg stil (als in, ik hoor em niet, zeker niet over mn hdd's heen) hij is n beetje overkill, tot je voor tri of quad xfire enzo gaat, dan is het ineens heel nuttig. en het was een van de goedkoopste 80+ >600w voedingen die ik vinden kon met 4 gpu stekkers. daarnaast, 60 amp single rail, geen gezeur meer dat al je 12v rails aan connectors zitten die je nooit gebruikt..

enige nadeel vind ik dan wel de afwerking van de kabels, de voeding is hartstikke goed, maar de kabels zijn echt b-merk, slecht gesleeved, molex connectors met wiebelende pinnen die dus met n hoop gepruts pas in n andere molex gaan, etc..

[ Voor 9% gewijzigd door AlexanderB op 03-12-2009 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
@Onileva:
De HR03 GT is volgens mij degene die je moet hebben, je kunt op de site van thermalright checken of dat inderdaad de juiste is. Noctua zijn goede fans, maar prijs/prestatie verhouding is ver te zoeken.
Ik gebruik Scythe slipstreams, deze zijn rond de €5 of minder en zijn ook stil zat (als goed goed is, is goedkoop beter).

Ik zou in jouw geval de kast bekleden met dempingsmatten (mits je geen raam hebt). Dit is de goedkoopste oplossing. Anders zou ik op het moment dat je een nieuwe pc koopt alles doen. De stilte van je schijven en voeding hangt af van de keuze ervan. Videokaart zul je wss wel moeten modificeren, evenals de cpu-koeler vervangen.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-12-2024
Reloader schreef op zondag 29 november 2009 @ 17:39:
de ninja bevalt super goed, de FAN moet erop anders krijgt mijn chipset het te warm, maar dat is opzich geen probleem, nu heb ik alleen een voeding die kapot is, dus ik ben nu opzoek naar een nieuwe voeding.
maar ik zie door de bomen het bos niet meer, (again) hij moet STIL! zijn...

ik zie bijvoorbeeld de antec earthwatts waarvan ik goede verhalen heb gehoord
en over seasonic zie ik ook goeie verhalen. maar wat is nou een betaalbaar model wat ook echt stil is?

de nexus value 430 doet het volgens spcr wel goed/stil? als ik khet goed begrepen heb
Heb je wel genoeg airflow in je kast? En hoe warm is warm? Want mijn cipset wil ook wel richting de 40 a 50 graden worden, maar dat is niet schadelijk. Meestal is als je chipset niet koel is dat je een gebrek aan airflow hebt.

Voor een goede voeding moet je gewoon goed kijken op SPCR. Zelf heb ik een corsair CX400w en die is ook vrij stil. Seasonic zijn echt superstille voedingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gnermo
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 28-08 10:52

Gnermo

All about that bass!

Een gamerskast, zoals de HAF of de 902 is eigenlijk helemaal geen stille kast, hij is open aan veel kanten en dat trekt ook stof aan.

Ik zou voor een P192 gaan van Antec, of iets in die trend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onileva
BlackWhizz schreef op donderdag 03 december 2009 @ 17:55:
[...]

Heb je wel genoeg airflow in je kast? En hoe warm is warm? Want mijn cipset wil ook wel richting de 40 a 50 graden worden, maar dat is niet schadelijk. Meestal is als je chipset niet koel is dat je een gebrek aan airflow hebt.

Voor een goede voeding moet je gewoon goed kijken op SPCR. Zelf heb ik een corsair CX400w en die is ook vrij stil. Seasonic zijn echt superstille voedingen.
Afhankelijk van waar ik mee bezig ben, kan mij SouthBridge zo'n 70+ graden worden :| Ook mijn Proc is niet echt koel op zo'n 48 graden.
Gnermo schreef op donderdag 03 december 2009 @ 17:58:
Een gamerskast, zoals de HAF of de 902 is eigenlijk helemaal geen stille kast, hij is open aan veel kanten en dat trekt ook stof aan.

Ik heb inderdaad gekeken naar de P192 en de NZXT Whisper, maar ben bang dat de "kleinere" fans op een hogere toerental moeten draaien en dus meer geluid maken om de koelte derin te houden.
Ik wil met name dat tijdens normale werkzaamheden, zoals kijken op Tweakers dat mijn PC zo stil mogelijk is. Bij het gamen mag het wat meer geluid maken, hoor het dan toch niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T

Ik gebruik een Coolermaster Stacker (tc01), deze is compleet open aan de voorkant, toch niet veel stof. Dit komt door het grote oppervlak, daardoor hoeft de lucht zich langzaam te bewegen en de stoffilters. Let er wel op bij stoffilters dat alle lucht niet door een klein oppervlak moet, dan moeten je fans veel (zuig)druk kunnen creëren om een airflow te creëren.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]

ik heb nu momentele een cm 690, is ook aardig open en toch hoor ik alleen mijn gpu fan erboven uit

heb nu een scythe mushashi of iets ind ie richting besteld :P

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaartenXM
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:27
Ik heb afgelopen week mijn Coolermaster sileo en Corsair h50 binnen gekregen. luchtTemp in de kast komt tot 33 graden, processor tot 49 graden, mobo-sensor tot 38. (een paar 3dmax06 runs na elkaar als load)

Ik zal er nog eens push-pull van de corsair radiator maken, maar ik vind dit best leuke resultaten. En het is goed stil. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gnermo

Gnermo

All about that bass!

MaartenXM schreef op zondag 06 december 2009 @ 10:28:
Ik heb afgelopen week mijn Coolermaster sileo en Corsair h50 binnen gekregen. luchtTemp in de kast komt tot 33 graden, processor tot 49 graden, mobo-sensor tot 38. (een paar 3dmax06 runs na elkaar als load)

Ik zal er nog eens push-pull van de corsair radiator maken, maar ik vind dit best leuke resultaten. En het is goed stil. 8)
Download Orthos eens..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaartenXM
  • Laatst online: 22:27
Dan wordt de CPU een paar graden warmer, dat is niet erg, die warmte gaat gelijk de kast uit. De videokaart-warmte gaat voor een deel de kast in, en een deel naar buiten. (asus hd4890)
Ik zal het eens proberen vanavond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onileva
Remmes_NT schreef op vrijdag 04 december 2009 @ 11:47:
[...]

ik heb nu momentele een cm 690, is ook aardig open en toch hoor ik alleen mijn gpu fan erboven uit

heb nu een scythe mushashi of iets ind ie richting besteld :P
Nas T schreef op vrijdag 04 december 2009 @ 09:33:
[...]

Ik gebruik een Coolermaster Stacker (tc01), deze is compleet open aan de voorkant, toch niet veel stof. Dit komt door het grote oppervlak, daardoor hoeft de lucht zich langzaam te bewegen en de stoffilters. Let er wel op bij stoffilters dat alle lucht niet door een klein oppervlak moet, dan moeten je fans veel (zuig)druk kunnen creëren om een airflow te creëren.
Bedankt voor de info en tips. Ik ga zsm bij Alternate langs en dan kies ik daar wel.
Zoals het er nu bij staat wordt het kiezen tussen de Antec P193, CM HAF932 of de CM ATCS 840.

Ik laat het resultaat nog wel weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou dan voor de antec p193 gaan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGB4rn

BGB4rn

Ik heb de ATCS 840 op mijn verlanglijstje staan :)

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdK9001
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:51

BdK9001

Kalm aan en rap een beetje

Ik ben een maand of 2 geleden overgestapt van mn goedkope rammelbak naar een CM Centurion5, dit leverde in eerste instantie wel wat geluidsbesparing op (de kast rammelde namelijk niet meer :P) maar was toch niet tevreden met het gezoem dat onder mn bureau uitkwam.

Na het welbekende fans even stilhouden met een vinger kwam ik erachter dat het niet aan mn casefans lag, maar aan de cpu-fan. Nu is dit een Asus V-72 die op zich vrij stil behoort te zijn. Rondgravend tussen mn restjes hardware vond ik nog een Arctic Cooling 80mm casefan. Wetende dat dit een heel stille fan is, besloot ik om de 92mm fan van de V-72 daardoor te vervangen.

PC aangezet en inderdaad, de vervelende zoem van onder het bureau was weg. Omdat er nu een 80mm ipv 92mm op de koeler zat maakte ik me even zorgen om mn temperaturen. De Intel Burn-in test leverde me een maximale coretemp van 66C, een kleine 10C warmer dan met de 92mm.

Op zich geen slechte temps voor een e8500, maar het kan natuurlijk altijd koeler. Daarom achter de 5.25" bays de 14mm fan uit mn onlangs overleden verklaarde (want 13,5 volt op 12 volt-lijn) OCZ ModXstream Pro 500. Deze fan draait met behulp van een molex op 7 volt en is daarmee onhoorbaar, maar geeft wel genoeg koude lucht, want mn temps zijn stressed gemiddeld met 5C omlaag gegaan en idle met 10.

Als ik niet aan t gamen ben of muziek luister kan ik zelfs de schijven horen draaien nu :P Volgende stap is een aftermarket koeler voor mn 4890, maar omdat de decembermaand al duur genoeg is, schuif ik dat door naar januari of februari :P

Hier nog even een screenie van mn idle temps (naast de kachel :o)

[ Voor 4% gewijzigd door BdK9001 op 08-12-2009 16:23 ]

Kalm aan! En rap een beetje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Munchkin
  • Laatst online: 23:02
Ik heb gisteren een scythe mini ninja rev B. geplaatst. Tot mijn grote verbazing maakt dat ding een stuk meer lawaait dan de AMD stockcooler die ik vervangde omdat hij versleten is. De bijgeleverde Scythe 80mm fan heeft dan ook maar een 3-pins connector ipv de 4 pins connector van de AMD cooler. Kan hier iemand mij een 80 mm fan aanraden met een 4-pins connector die stil is, en niet al te duur is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Voordat je geld gaat uitgeven : Duik eens je BIOS in en stel de Fan control in op de Voltage methode in plaats van PWM ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Munchkin
  • Laatst online: 23:02
Bedankt voor de tip! Die ga ik vanavond zeker eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
@prince_of_darkness,

Je kunt dan misschien ook nog proberen om je cpufan op een andere aansluiting aan te sluiten op het moederbord, en dan een casefan op de cpu_fan van het moederbord aan te sluiten. Het kan zo zijn dat de andere aansluiting een ;ager voltage uitstuurt. Mocht dat niet werken, kun je speedfan (zie startpost) eens proberen. Dan heb je bij het opstarten wel herrie, maar tijdens gebruik niet meer.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog
  • Laatst online: 11-09 10:45

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Ik ga mijn pc ook eens wat meer de mond snoeren. :)
Heb, na de tip in dit topic gelezen te hebben, onlangs mn HDD's ook maar eens in nylon elastiek opgehangen, scheelde een hoop. :*)
Zit er aan te denken een pricewatch: Cooler Master Hyper TX3 en een pricewatch: Scythe Musashi VGA Cooler te kopen. Hoe zijn de ervaringen daarmee?

Colors relate to numbers relate to SOUND | Last.fm! | Band!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Prince_of_Darkness schreef op vrijdag 11 december 2009 @ 10:00:
Ik heb gisteren een scythe mini ninja rev B. geplaatst. Tot mijn grote verbazing maakt dat ding een stuk meer lawaait dan de AMD stockcooler die ik vervangde omdat hij versleten is. De bijgeleverde Scythe 80mm fan heeft dan ook maar een 3-pins connector ipv de 4 pins connector van de AMD cooler. Kan hier iemand mij een 80 mm fan aanraden met een 4-pins connector die stil is, en niet al te duur is?
Heb 'm zelf niet, maar ik hoor goede verhalen over de 80mm Real Silent Case Fan PWM. De niet-PWM fans van Nexus zijn sowieso kleine bang-for-the-buck kampioenen met fatsoenlijke airflow tegen erg weinig geluid met een niet hele gekke prijs (aangeraden door SPCR!). De PWM-fan is ook een goede aankoop als ik sommige reviews mag geloven. Ik ga binnenkort in ieder geval de gok wagen met 2 normale Nexus casefans en de PWM 120mm fan.

Maar waarom niet gelijk 120mm dan? Dan kan je het nog stiller houden dan met 80mm. (Edit: misschien iets met kastgrootte?)

http://www.nexustek.nl/NXS-80mm-pwm-fan-ultra-quiet.htm
http://www.hardware.info/...jkingstest_122_casefans/9

<taalnazimodus>
vervangde > verving
</ennuweerklaar>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
Ghost Dog schreef op zaterdag 12 december 2009 @ 00:19:
Ik ga mijn pc ook eens wat meer de mond snoeren. :)
Heb, na de tip in dit topic gelezen te hebben, onlangs mn HDD's ook maar eens in nylon elastiek opgehangen, scheelde een hoop. :*)
Zit er aan te denken een pricewatch: Cooler Master Hyper TX3 en een pricewatch: Scythe Musashi VGA Cooler te kopen. Hoe zijn de ervaringen daarmee?
TX3 is niet echt een super koeler, kwa geluid weet ik niet....

musashi is TOP koelt mijn 8800gtx 10c koeler idle en 8-10c koeler load
en is ook stil, hoor hem nauwelijks, maar met het aanbrengen van de koelblokjes op het geheugen zou ik wat koelpasta gebruiken als ze met het standaard kleeftroep niet blijven zitten (pasta zit er standaard wel bij, gebruik niet te veel voor het geheugen zodat je voor de core nog wel genoeg over houd)

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Remmes_NT schreef op zaterdag 12 december 2009 @ 09:08:
TX3 is niet echt een super koeler, kwa geluid weet ik niet....
Naar aanleiding van reviews: Strijd tussen koelers: de TX3 versus de Vendetta dacht ik daarmee toch wel een redelijke keus te maken, voor een zacht prijsje. :)
Welke CPU-koeler zou je dan aanbevelen?
Ik wil liever niet zo'n dikke unit als een Mugen oid, en liefst zoveel mogelijk bang-for-buck. :)
Wat betreft casefans wordt het waarsch pricewatch: Nexus Real Silent D12SL-12 BW, 120m, of is er een betere prijs/prestatie keus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-12-2024
Ghost Dog schreef op zaterdag 12 december 2009 @ 14:49:
[...]

Naar aanleiding van reviews: Strijd tussen koelers: de TX3 versus de Vendetta dacht ik daarmee toch wel een redelijke keus te maken, voor een zacht prijsje. :)
Ik wil liever niet zo'n dikke unit als een Mugen oid, en liefst zoveel mogelijk bang-for-buck. :)
Wat betreft casefans wordt het waarsch pricewatch: Nexus Real Silent D12SL-12 BW, 120m, of is er een betere prijs/prestatie keus?
Ik kan je de TX3 niet aanraden. Load geluidsproductie is niet leuk meer. Hij is dan iig luider dan de intel stock koeler voor mijn gevoel. Idle is die wel een stuk stiller. Welke CPU komt er onder te liggen dan? Want misschien kun je het met een Ninja (mini) af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron

Smarron

The bend

Ghost Dog schreef op zaterdag 12 december 2009 @ 14:49:
Voor de fans zijn de Nexusjes een goede keuze, zoals je zelf aangeeft wel heel erg bang-for-buck. Er zijn stillere fans, maar dus ook duurder. Ik gebruik ze zelf ook, maar op 5v en dan zijn ze echt onhoorbaar. 2x92mm intake, 1x120mm VGA, 1x120mm cpu, 1x120mm outtake.

Dus op je cpu-koelblok kun je ook zo'n Nexus plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Smarron schreef op zondag 13 december 2009 @ 11:59:
[...]
Voor de fans zijn de Nexusjes een goede keuze, zoals je zelf aangeeft wel heel erg bang-for-buck. Er zijn stillere fans, maar dus ook duurder. Ik gebruik ze zelf ook, maar op 5v en dan zijn ze echt onhoorbaar.
Wat is volgens jou dan een betere(/de ultieme) fan?
De meeste fans zijn zo duur nou ook weer niet, en de Real Silent is zo ongeveer de goedkoopste, dus ik zou best een beetje meer geld uit willen geven voor nóg meer rust ;)
Smarron schreef op zondag 13 december 2009 @ 11:59:
[...]
Dus op je cpu-koelblok kun je ook zo'n Nexus plaatsen.
Bedoel je op de standaard koeler, op de TX3, of op een ander zoals de Ninja?

De Ninja is dus wél echt stil?

[ Voor 26% gewijzigd door Ghost Dog op 13-12-2009 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
Ghost Dog schreef op zondag 13 december 2009 @ 15:53:
[...]

De meeste fans zijn zo duur nou ook weer niet, en de Real Silent is zo ongeveer de goedkoopste, dus ik zou best een beetje meer geld uit willen geven voor nóg meer rust ;)

[...]

ikzelf heb een ninja 2 , de ninja 2 is ontworpen om passief te werken, dus als je echt wilt kan je de fan eraf laten ( ninja 2 en ninja mini zijn wel verschillend)

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron

Smarron

The bend

pricewatch: Noctua NF-S12B ULN, 120mm :)

Daarom heb ik nu Nexus fans in mijn kast. Scheelt nogal 5x13 euro verschil.

Ik denk niet echt dat koelblokken veel stiller zijn dan andere koelblokken. Het is de fan die in eerste instantie voor luchtverplaatsing zorgt en daarmee ook het geluid. Uiteraard ligt het ook aan hoe z'n blok is ontworpen, maar ik heb niet het idee dat hier veel geluidsproductie van komt.

Dus kies eerst je koelblok uit en kijk dan welke casefans je wilt halen. Een standaard meegeleverde koeler (weet niet of die erbij zitten), vervang je voor een fan naar keuze. Je kunt het echt zo stil/luidruchtig maken als je zelf wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Remmes_NT schreef op zondag 13 december 2009 @ 16:03:
ikzelf heb een ninja 2 , de ninja 2 is ontworpen om passief te werken, dus als je echt wilt kan je de fan eraf laten ( ninja 2 en ninja mini zijn wel verschillend)
Smarron schreef op zondag 13 december 2009 @ 16:07:
Ik denk niet echt dat koelblokken veel stiller zijn dan andere koelblokken. Het is de fan die in eerste instantie voor luchtverplaatsing zorgt en daarmee ook het geluid. Uiteraard ligt het ook aan hoe z'n blok is ontworpen, maar ik heb niet het idee dat hier veel geluidsproductie van komt.

Dus kies eerst je koelblok uit en kijk dan welke casefans je wilt halen. Een standaard meegeleverde koeler (weet niet of die erbij zitten), vervang je voor een fan naar keuze. Je kunt het echt zo stil/luidruchtig maken als je zelf wilt.
Dan wordt het waarschijnlijk een Ninja 2 of Ninja Mini, twijfel alleen tussen de twee :/
De Ninja Mini is wat kleiner, wat leuk als ik mn pc nog eens in een HTPC kast wil zetten, maar dat gebeurt waarschijnlijk toch niet binnenkort...
De Mugen is mij gewoon té enorm. :|
Dus dan wordt het waarschijnlijk de Ninja 2 (Rev. B ).
Is deze met standaard koeler stil?
En is het niet nodig een backplate op mijn AM3 mobo te zetten?

All things aside, als ik zou vragen wat de beste CPU-koeler is, ongeacht grootte of prijs, wat zou ik dan als antwoord krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron

Smarron

The bend

Ghost Dog schreef op zondag 13 december 2009 @ 16:23:
All things aside, als ik zou vragen wat de beste CPU-koeler is, ongeacht grootte of prijs, wat zou ik dan als antwoord krijgen?
Dan zou ik gaan voor de:

pricewatch: Thermalright Ultra-120 eXtreme-1366 RT

of de

pricewatch: Corsair Hydro Series H50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Qua ultieme CPU koelers, los van geld of ruimte, zou ik ook eens kijken naar een pricewatch: Prolimatech Megahalems CPU Cooler. Maar dit is typisch een onderwerp waarbij je heel veel kan halen uit reviews, dus duik die eens in en kijk zelf wat je ontdekt. Er staat sowieso een hele nieuwe generatie koelers te wachten (dubbel torenmodel) dus de kans is groot dat het komende halfjaar een hoop nieuwe sterren gaat opleveren.

Vergeet niet dat die Corsair de overige airflow in je kast wel een beetje nadelig kan beïnvloeden.
Duurder is niet altijd beter hè, hou dat goed in je achterhoofd. Hoe vaak het wel niet voor komt dat iemand in de BBG een systeem van 3000 euro samenstelt terwijl met gemak een systeem van 1200 euro samen te stellen is dat het dure systeem met twee vingers in de neus outperformed.

Kijk anders eens op SilentPCreview, die jongens doen niets anders dan letten op het geluid van onderdelen. Ze raden voor 120mm een Noctua NF-S12 1200/800 aan, maar raden die tevens af voor gebruik op heasinks. Daarna wordt de Nexus aangeraden en als ik het commentaar daarbij lees weet ik niet of die nou echt slechter is dan de Noctua, terwijl de prijs echt aanzienlijk anders is.

http://www.silentpcreview.com/article63-page2.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
ik vind mijn ninja 2 stil hoor en is ontworpen om passief te zijn, ik heb am2+ en zo ver ik weet is er niet een groot verschil tussen am2 en am3, geen backplate nodig

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Duur met te weinig heatpipes. Misschien zijn de reviews positief.

@Smarron:
Ben je ervan bewust dat de TRUE duurder is en slechter presteert bij lage airflow dan een Scythe Ninja?

Als je voor stilte gaat, kies je een koeler met veel heatpipes en veel ruimte tussen de koelvinnen.
Ga je voor hoge prestaties bij veel airflow (en veel geluid), dan kies je een koeler ,met veel heatpipes en weinig ruimte tussen de koelvinnen. Een Scythe Ninja biedt meer dan genoeg prestatie. Hij kan met een miniem geluidsniveau (ik hoor mijn opstelling niet, ik ben al jaren bezig met stilte) genoeg koelvermogen creeëren. Meer koelvermogen heb ik niet nodig, ik kick niet op een graadje koeler, mijn systeem blijft toch wel werken.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
Nas T schreef op maandag 14 december 2009 @ 11:00:
[...]

Duur met te weinig heatpipes. Misschien zijn de reviews positief.

@Smarron:
Ben je ervan bewust dat de TRUE duurder is en slechter presteert bij lage airflow dan een Scythe Ninja?

Als je voor stilte gaat, kies je een koeler met veel heatpipes en veel ruimte tussen de koelvinnen.
Ga je voor hoge prestaties bij veel airflow (en veel geluid), dan kies je een koeler ,met veel heatpipes en weinig ruimte tussen de koelvinnen. Een Scythe Ninja biedt meer dan genoeg prestatie. Hij kan met een miniem geluidsniveau (ik hoor mijn opstelling niet, ik ben al jaren bezig met stilte) genoeg koelvermogen creeëren. Meer koelvermogen heb ik niet nodig, ik kick niet op een graadje koeler, mijn systeem blijft toch wel werken.
de musashi koelt mijn 8800 gtx wel ff 10c koeler dan met dat standaard megablok wat eropzit

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Remmes_NT schreef op maandag 14 december 2009 @ 12:34:
[...]

de musashi koelt mijn 8800 gtx wel ff 10c koeler dan met dat standaard megablok wat eropzit
Dan zal een Arctic Cooling S1 of Thermal Right HR03 GT daar nog eens 10 graden extra van koelen misschien.
Er zitten 2 heatpipes op, in plaats van 6 op de HR03 GT. De HR03 is een paar euro duurder en je moet er nog een ventilator bij kopen, maar dat is ook wel weer een voordeel.
Ik gebruik de HR03 boven de kaart, onder mijn cpu koeler. Tussen beide zit 1 120mm fan van Scythe (slipstream). Resultaat is onhoorbaar en koel.

De Musashi is dan weer interessant voor kleinere kaarten.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
Nas T schreef op maandag 14 december 2009 @ 12:57:
[...]

Dan zal een Arctic Cooling S1 of Thermal Right HR03 GT daar nog eens 10 graden extra van koelen misschien.
Er zitten 2 heatpipes op, in plaats van 6 op de HR03 GT. De HR03 is een paar euro duurder en je moet er nog een ventilator bij kopen, maar dat is ook wel weer een voordeel.
Ik gebruik de HR03 boven de kaart, onder mijn cpu koeler. Tussen beide zit 1 120mm fan van Scythe (slipstream). Resultaat is onhoorbaar en koel.

De Musashi is dan weer interessant voor kleinere kaarten.
en dan 410 gram + gewicht van fan die je ook nog moet betalen aan je kaart hebben hangen...

ik vind -10c genoeg voor het geld,trouwens de mushasi heeft 2heatpipes maar dit komt neer op 4
http://www.alternate.nl/h...e&artno=JZZ%230A&view=1#1

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Scythe heeft overigens ook een nieuwe VGA-koeler uit, de Scythe Setsungen.

Er zijn niet erg veel reviews over te vinden, maar de reviews die ik kon vinden waren vrij positief.
Voordeel van deze tov de Musashi is dat ie ietsjes dunner is met 33,5mm ipv 35mm en minder lang met 180mm ipv 250mm, en volgens de reviews met de settings op low ook net wat stiller. Wel is ie met 139mm wat breder dan de 102mm van de Musashi.
De fan is een 120mm Slipstream fan, en geen speciale 100mm fan, dus vervangen is ook wat makkelijker denk ik. :)
De prijs is ongeveer hetzelfde als van de Musashi (beide zo'n €35 incl.), dus misschien wordt dit 'm wel. :)

[ Voor 19% gewijzigd door Ghost Dog op 14-12-2009 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Remmes_NT schreef op maandag 14 december 2009 @ 14:29:
[...]

en dan 410 gram + gewicht van fan die je ook nog moet betalen aan je kaart hebben hangen...

ik vind -10c genoeg voor het geld,trouwens de mushasi heeft 2heatpipes maar dit komt neer op 4
http://www.alternate.nl/h...e&artno=JZZ%230A&view=1#1
Volgens mij is dat een marketingtruc...
Trouwens het maakt niet uit hoeveel gewicht je aan je kaart/mobo hebt hangen. Als er iets af zou breken, dan zou een fabrikant zoiets niet eens uitbrengen.
Een heatpipe heeft een vastgelegd vermogen in watt dat hij kan afvoeren volgens mij, dus dat grapje gaat niet op. Wel is de vraag of 6 heatpipes veel meer vermogen afvoeren dan 4, aangezien de buitenste 2 vrij ver van de chip afzitten.

[quote]Scythe heeft overigens ook een nieuwe VGA-koeler uit, de Scythe Setsungen./[quote]
Ziet er goed uit, de ventilator die er bij zit lijkt me interessant. Lage inbouwhoogte, positief dus.
Nou nog benchmarks en een prijs, dan kunnen we opmaken of het de moeite waard is.

Weer wat feitjes:
Een tijd terug heb ik een HD4870 gekocht. Hierop zit een HR03 GT, met de heatsink boven de kaart. Daarboven zit een 120mm fan, 700 of 800rpm. Daarboven zit een Scythe Ninja (1). De fan van de grafische kaart koelt de cpu actief.
Achterin de kast zit een fan 800 of 700 rpm die de warmte naar buiten blaast.
Onderin zit een voeding.
Op dit moment is de harde schijf het enige wat ik hoor, omdat ik de hdd-silencer heb verwisseld met een andere pc.

Als ik de cpu en gpu tegelijkertijd stress (orthos prime en furmark) en ik lees de temps uit met speedfan en furmark, kom ik tot leuke conclusies:
De max gemeten temp van de cpu is 44 graden, de max temp van de gpu 68.
Afbeeldingslocatie: http://img36.imageshack.us/img36/382/temperaturengpucpu14dec.th.jpg

Ik zal deze test nog een keer uitvoeren met overclocks. Aan de temps is te zien dat er nog genoeg speelruimte is.

[ Voor 6% gewijzigd door Nas T op 14-12-2009 16:08 ]

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron

Smarron

The bend

Nas T schreef op maandag 14 december 2009 @ 11:00:
@Smarron:
De vraag was dan ook als geld geen rol speelt, dan zou de TRUE opzich wel een goede kandidaat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Nas T schreef op maandag 14 december 2009 @ 15:54:
Ziet er goed uit, de ventilator die er bij zit lijkt me interessant. Lage inbouwhoogte, positief dus.
Nou nog benchmarks en een prijs, dan kunnen we opmaken of het de moeite waard is.
Benchmarks zijn er, gewoon in die reviews.
De Setsungen op low is volgens die reviews net wat stiller, en koeler dan een Musashi (met de fan op blazen ipv de standaardconfig: zuigen. Scythe brengt volgens ht4u.net waarschijnlijk begin januari Rev. B uit, waarbij de fan standaard blaast:
Update 5. Dezember 2009: Wie uns der Hersteller im Gespräch offiziell bestätigte, wird bei den kommenden Chargen (voraussichtlich Anfang Januar 2010) der Lüfter nun in der von uns empfohlenen Richtung montiert. Die neuen Chargen werden möglicherweise dann auf den Zusatz "Rev. B" hören - das konnte Scythe uns allerdings noch nicht mit Sicherheit bestätigen. Bei den aktuellen Chargen waren keine Änderungen mehr möglich, da diese bereits an die Partner und Shops ausgeliefert wurden.
).

Prijs is er ook, want hij staat sinds 10-12 in de PW, voor ongeveer evenveel als de Musashi.
pricewatch: Scythe Setsugen
pricewatch: Scythe Musashi VGA Cooler

[ Voor 41% gewijzigd door Ghost Dog op 14-12-2009 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Smarron schreef op maandag 14 december 2009 @ 18:39:
[...]
De vraag was dan ook als geld geen rol speelt, dan zou de TRUE opzich wel een goede kandidaat zijn.
Niet voor stilte, maar voor performance bij hoge airflow. Lees de reviews er maar op na. Als stil bestempel ik een 120mm fan op 800RPM.

@Setsugen: lage temps, naar het lijkt. Helaas geen referentie... De prijs is ook aardig. Ziet er heel goed uit :)

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gnermo

Gnermo

All about that bass!

De Setsungen op low is volgens die reviews net wat stiller, en koeler dan een Musashi (met de fan op blazen ipv de standaardconfig: zuigen. Scythe brengt volgens ht4u.net waarschijnlijk begin januari Rev. B uit, waarbij de fan standaard blaast:
Zo nutteloos van Scythe...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Gnermo schreef op maandag 14 december 2009 @ 19:36:
[...]

Zo nutteloos van Scythe...
Voordat er woordgrappen komen over dat rev. A zuigt, wil ik wel motivatie.
Jammer/vreemd dat ze daar nu pas achterkomen, maar goed dat ze het oplossen.
Zoiets kan ook een marketingtruc zijn: eerst iets uitbrengen wat min of meer voldoet, dan een verbeterde versie.
Denk aan Iphone: 3G, daarna 3GS. Nokia N95, daarna Nokia N95 8GB.
Nintendo DS, DS Lite, DSi.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Nas T schreef op maandag 14 december 2009 @ 19:43:
Voordat er woordgrappen komen over dat rev. A zuigt, wil ik wel motivatie.
Jammer/vreemd dat ze daar nu pas achterkomen, maar goed dat ze het oplossen.
Zoiets kan ook een marketingtruc zijn: eerst iets uitbrengen wat min of meer voldoet, dan een verbeterde versie.
Denk aan Iphone: 3G, daarna 3GS. Nokia N95, daarna Nokia N95 8GB.
Nintendo DS, DS Lite, DSi.
Gelukkig kan je zelf ook een soort Rev. B maken door de fan om te draaien. :)
Dat hebben ze bij ht4u.net ook gedaan.
Op deze pagina leggen ze uit waarom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItMeAedri
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-09 18:39
Wat is een goede manier om een PC stiller te krijgen? Ik heb gehoord van rubber ringetjes onder je moederbord doen & een stuk geluidswerend rubber op de wand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Zhalix schreef op dinsdag 15 december 2009 @ 14:10:
Wat is een goede manier om een PC stiller te krijgen? Ik heb gehoord van rubber ringetjes onder je moederbord doen & een stuk geluidswerend rubber op de wand?
Hier op GoT verwachten we dat je zelf inzet toont, en aangezien je dit topic al hebt gevonden, lijkt het me dat het lezen van de TopicStart niet te veel gevraagd is. Daarin wordt je vraag namelijk uitgebreid behandeld.
Verder lijken rubber ringetjes onder je mobo me niet zo slim, ivm met de aarding ervan... 8)7

Btw, Nas T, heb jij je Ninja gewoon zo in je kast gehangen, en houdt je mobo dat?
Of heb je er een backplate achter geschroefd?

[ Voor 10% gewijzigd door Ghost Dog op 15-12-2009 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItMeAedri
Had de start topic al doorgelezen een tijdje geleden :p Ik doelde eigenlijk meer op wat de ervaring is van de dempingsmatten (ja, de goede benaming gevonden!) en wat er kan gebeuren als je rubber ringetjes gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Ghost Dog schreef op dinsdag 15 december 2009 @ 14:23:
[...]
Btw, Nas T, heb jij je Ninja gewoon zo in je kast gehangen, en houdt je mobo dat?
Of heb je er een backplate achter geschroefd?
Geen backplate, mijn moederbord houdt het al minstens 2 jaar. Ik ben student werktuigbouwkunde en materialenleer is een deel van mijn vakgebied. Ik weet welke krachten op het bord komen en die kunnen dat prima houden. Mijn idee is: Als de fabrikant het niet sterk genoeg maakt, krijgen ze binnen no-time klachten en schadeclaims en wordt dat breed in de media uitgemeten. En hoe zwaar de blokken ook zijn (zelfs tot een kilo geloof ik), ik heb nog geen 1 keer gehoord dat iemand brokken had.
Ik schuif de kast af en toe van voor naar achter (op wieltjes). Het is natuurlijk wel slim als je zoiets vervoert dat je enige maatregelen treft, bijvoorbeeld bij lanparty's.

@Zhalix:
Dempingsmatten werken zeker. Ik ben er geen fan van, wil het nuttige zijn moet de hele kast bekleed worden. Aan een raam heb je dan niets meer en het heeft negatieve gevolgen voor de temperatuur (misschien 5 tot 10 graden). Het is natuurlijk deftiger om de hardware van zichzelf stil te krijgen.
Goedkope manier is om loodbitumen(autohandel) te kopen en daarmee je kast te beplakken.
Maar in de SP (startpost) staat op zich vrij veel.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Nas T schreef op dinsdag 15 december 2009 @ 15:15:
Geen backplate, mijn moederbord houdt het al minstens 2 jaar. Ik ben student werktuigbouwkunde en materialenleer is een deel van mijn vakgebied. Ik weet welke krachten op het bord komen en die kunnen dat prima houden. Mijn idee is: Als de fabrikant het niet sterk genoeg maakt, krijgen ze binnen no-time klachten en schadeclaims en wordt dat breed in de media uitgemeten. En hoe zwaar de blokken ook zijn (zelfs tot een kilo geloof ik), ik heb nog geen 1 keer gehoord dat iemand brokken had.
Ik schuif de kast af en toe van voor naar achter (op wieltjes). Het is natuurlijk wel slim als je zoiets vervoert dat je enige maatregelen treft, bijvoorbeeld bij lanparty's.
Dat het moederbord dat houdt zonder te scheuren geloof ik idd wel, maar gaat je bordje niet kromtrekken?
Vrij veel gehoorde kwestie is dat door het gewicht de koeler ook wat scheef staat tov je CPU, waardoor sommige cores minder goed gekoeld worden. Merk jij hier iets van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
Ghost Dog schreef op dinsdag 15 december 2009 @ 17:18:
[...]

Dat het moederbord dat houdt zonder te scheuren geloof ik idd wel, maar gaat je bordje niet kromtrekken?
Vrij veel gehoorde kwestie is dat door het gewicht de koeler ook wat scheef staat tov je CPU, waardoor sommige cores minder goed gekoeld worden. Merk jij hier iets van?
mijn ninja hangt ook gewoon, niets mis mee op am2-3 zit hij gewoon goed vast doormiddel van de klemmetjes... bij de pushpins ben ik neit zeker van.. maar ik haat die dingen

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Ghost Dog schreef op dinsdag 15 december 2009 @ 17:18:
[...]

Ik merk niks van "kromtrekken". Het zal misschien tot enkele graden wel iets buigen, maar nogmaals: ik vertrouw de fabrikant. Zij zijn verantwoordelijk voor een deugdelijk product, ik voor het gebruik.
Het zou heel misschien kunnen dat er een beetje verschil in temperatuur zit. Dat zou ik verwaarlozen.
Ik ga namelijk met mijn temperaturen niet zo om dat ik de grens opzoek van zo stil mogelijk, dat het net blijft werken. Er moet gewoon voldoende marge zijn wat temperatuur betreft.
We zoeken in dit topic naar stilte tegen een lage prijs, niet naar oplossingen waar grenzen opgezocht worden.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Remmes_NT schreef op dinsdag 15 december 2009 @ 17:38:
bij de pushpins ben ik neit zeker van.. maar ik haat die dingen
Gelukkig heb ik zelf ook een AMD ;)
Ben zelf ook geen fan van de pushpins, en heb er eerlijk gezegd ook nog niemand positief over gehoord...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gnermo

Gnermo

All about that bass!

Kromtrekken is van voor deze eeuw. Er zit tegenwoordig zo veel koper in je moederbord dat het haast onmogelijk is. (Probeer maar een kappote te breken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
Ik heb mn elastiek besteld :)
Morgen voorbereiden op mn Windows 7 installatie (heb hem hier al weer een week of 2 a3 binnen (legaal)... :z)
Daarna HD swap, 2 schijven van 1 TB er bij. Dan bestaat de hele setup uit 500, 500, 1000, 1000.
Het gezeik is dat het nu al veel herrie maakt (met de huidige schijven) en die Samsung T3's geven meer trilling dan die ik nu heb...

Als mn elastiek binnen is ga ik ze mooi daar in hangen :) (thnx voor de shop wiethoofd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ixl85 schreef op dinsdag 15 december 2009 @ 23:19:
Ik heb mn elastiek besteld :)
Morgen voorbereiden op mn Windows 7 installatie (heb hem hier al weer een week of 2 a3 binnen (legaal)... :z)
Daarna HD swap, 2 schijven van 1 TB er bij. Dan bestaat de hele setup uit 500, 500, 1000, 1000.
Het gezeik is dat het nu al veel herrie maakt (met de huidige schijven) en die Samsung T3's geven meer trilling dan die ik nu heb...

Als mn elastiek binnen is ga ik ze mooi daar in hangen :) (thnx voor de shop wiethoofd).
Doe dan één WD 2 GB, daarvan hoor ik dat het echt een heel stille schijf is, veel stiller dan de WD 1 GB.

Edit: ah, swap. Nou ja, dan nog is het misschien het overwegen waard, ben je gelijk voorlopig klaar voor de toekomst.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2009 00:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
Verwijderd schreef op woensdag 16 december 2009 @ 00:49:
[...]

Doe dan één WD 2 GB, daarvan hoor ik dat het echt een heel stille schijf is, veel stiller dan de WD 1 GB.

Edit: ah, swap. Nou ja, dan nog is het misschien het overwegen waard, ben je gelijk voorlopig klaar voor de toekomst.
Nope, ik ga voor veiligheid en effectiviteit.
Ik spreid mn workload even over alle 4 de schijven zodat elke taak optimaal benut word.
C: OS + Work proggies (en games)
D: Werk (en prive fotos)
E: Audio, grote video bestanden van projecten (werk met video en computer animaties)
F: Incomming downloads en films.

Wil geen downloads van +2mb/s aan hebben staan als ik door mn video heen scrub terwijl ik mn muziek luister.

En zo hou ik altijd ruimte over op andere schijven om een backup te maken (die eens in de zoveel tijd naar mn oude schijven gaan die in een externe SATA geduwt kunnen worden).
Op dit moment draai ik de zelfde setup alleen dan:
160 - 250 - 500 - 500
De 500 schijven draaien gewoon door en de oude worden backup en emergency image van de toekomstige C schijf.

[ Voor 18% gewijzigd door ixl85 op 16-12-2009 01:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ixl85 schreef op woensdag 16 december 2009 @ 01:14:
Ik spreid mn workload even over alle 4 de schijven zodat elke taak optimaal benut word.
Verhaal
Nou ja, je kan ook nog altijd overwegen er 2x 2GB in de zetten, dat bedoelde ik ook meer met mijn edit. Of dat geld het je waard is weet ik niet, maar qua geluid kom je dan zeker goed uit, als ik de reviews mag geloven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
Verwijderd schreef op woensdag 16 december 2009 @ 01:55:
[...]

Nou ja, je kan ook nog altijd overwegen er 2x 2GB in de zetten, dat bedoelde ik ook meer met mijn edit. Of dat geld het je waard is weet ik niet, maar qua geluid kom je dan zeker goed uit, als ik de reviews mag geloven.
Nou deze ruimte moet wel een tijd mee gaan. Ik droom stiekem van een SSD toekomst ;) Tot die tijd probeer ik het zo uit te houden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakema
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 04-06 07:42
Misschien onzin om hier een nieuw topic voor de te maken, dus vandaar even hier de vraag :

Iemand een idee of het ram blokje van zalman de RWB1 op een 4870 past?
Zoneen dus
Afbeeldingslocatie: http://www.quietpc.com/files/images/products/zmrwb1-installed.jpg

Ik heb namelijk zon gpu blokje als hierboven bij mn Reserator, maar van die kleine koelblokjes op het ram vind ik maar niks.

Dat kleine bochtje links is niet nodig voor een 4870 als je het vergelijkt met mijn een pcb, maar dat maakt me niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
Mijn WC ervaringen (vroeger... voor zo'n 2 a 3 jaar full system):
Wat "wij" altijd zeiden: Ramblokjes WC koelen is leuk maar overkill... en dat is nu nog. Met normale ramsinkjes kunnen ze makkelijk gekoeld worden. Dit is flow-restrictief (laat de reserator toch al een niet al te hoge flow hebben), meer kans op lucht en foute montage.
Echt harder van overclocken zullen ze in veel gevallen niet echt.
Maargoed, dat beantwoord je vraag nog niet.
Ik weet het niet, heb geen ervaring met zalman blokken. Wat ik je wel kan vertellen is dat de meeste fullcover blokken per model moeten veranderen omdat de mounting altijd anders is. Grote kans dat ie niet past.
Mail zalman even, heb je meteen goed antwoord.

/edit
Heb op een oude bak mee gedaan aan de 9500OC contest waar ik mn blok ook WC koelde, ook hier hielp koeling bijna niet op de mem.

[ Voor 11% gewijzigd door ixl85 op 16-12-2009 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakema
Hmz oke. Moet zeggen dat het me niet zo zeer om het overclocken gaat, maar als ik game met ramsinkjes erop zonder een fan ervoor, Word dat veeels te warm (95/100c) dus nu heb ik er een fan voor hangen.

Gewoon idle blijft het zonder fan wel redelijk op temperatuur (45c). Dacht eerst ook dat er iets mis was ofzo, aangezien die blokjes daar toch voor bedoelt zijn. Alles nogmaals gechecked maar de temperaturen blijven zonder fan ervoor veels te hoog. Gaat hier om een 4870 1GB van Sapphire die momenteel gewoon op de standaard clocks draait.

Maar ik zal Zalman even mailen, goed idee.

[ Voor 4% gewijzigd door Bakema op 16-12-2009 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
90 graden is goed te doen voor die geheugenchipjes hoor. Ik zou er niet wakker van liggen, ze kunnen het aan en zolang je geen artifacts krijgt is het goed. Zet er memsinkjes op, zorg dat je een normale airflow in je case hebt (dat moet je niet vergeten omdat je wc hebt he, airflow is belangrijk voor je HD's mobo en bijv je gpu mem sinks).

Als ze nu 90 graden zijn (hoe weet je dat eigenlijk?) zal er wel aardig wat af gaan met de sinkjes er op. Dan is het al helemaal goed.
Ow btw, nog iets, die resorator van jou heeft een beperkt koelvermogen omdat het een passieve unit is (als je de actieve versie hebt is het wel beter maar nooit zo hoog als een BIX2 oid). Dus als jij een X aantal mem's wil gaan koelen met je WC, vergeet dan niet dat je al deze (overbodige) hitte in je WCloop dumt waardoor de rest van je temps zullen stijgen aangezien de reserator maar een beperkte hoeveelheid hitte kwijt kan aan de lucht.

Wat koel je nu, en wat zijn je temps?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
ixl85 schreef op woensdag 16 december 2009 @ 01:14:
[...]

C: OS + Work proggies (en games)
D: Werk (en prive fotos)
E: Audio, grote video bestanden van projecten (werk met video en computer animaties)
F: Incomming downloads en films.

Wil geen downloads van +2mb/s aan hebben staan als ik door mn video heen scrub terwijl ik mn muziek luister.

En zo hou ik altijd ruimte over op andere schijven om een backup te maken (die eens in de zoveel tijd naar mn oude schijven gaan die in een externe SATA geduwt kunnen worden).
Op dit moment draai ik de zelfde setup alleen dan:
160 - 250 - 500 - 500
De 500 schijven draaien gewoon door en de oude worden backup en emergency image van de toekomstige C schijf.
Kun je dan niet beter 1 schijf (snelste) voor OS maken, de rest voor data in raid0 (striping)?
Zo kun je denk ik je schrijfsnelheid beter benutten. Je max snelheid van 1 bewerking is niet gebonden aan de snelheid van 1 schijf. Wel kun je dan last krijgen als andere activiteiten veel resources vragen.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03:56

Zenix

BOE!

ixl85 schreef op woensdag 16 december 2009 @ 20:09:
Mijn WC ervaringen (vroeger... voor zo'n 2 a 3 jaar full system):
Wat "wij" altijd zeiden: Ramblokjes WC koelen is leuk maar overkill... en dat is nu nog. Met normale ramsinkjes kunnen ze makkelijk gekoeld worden. Dit is flow-restrictief (laat de reserator toch al een niet al te hoge flow hebben), meer kans op lucht en foute montage.
Echt harder van overclocken zullen ze in veel gevallen niet echt.
Maargoed, dat beantwoord je vraag nog niet.
Ik weet het niet, heb geen ervaring met zalman blokken. Wat ik je wel kan vertellen is dat de meeste fullcover blokken per model moeten veranderen omdat de mounting altijd anders is. Grote kans dat ie niet past.
Mail zalman even, heb je meteen goed antwoord.

/edit
Heb op een oude bak mee gedaan aan de 9500OC contest waar ik mn blok ook WC koelde, ook hier hielp koeling bijna niet op de mem.
Nou tegenwoordig moet je ook de VRM's koelen zeker van de HD4xxx HD5xxx serie worden heet, dat is zeker noodzakelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGB4rn

BGB4rn

Ik denk niet dat het gaat passen gezien bij de 4870's de ram chips niet in een boogje maar in een hoek lopen.

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakema
ixl85 schreef op woensdag 16 december 2009 @ 21:59:
90 graden is goed te doen voor die geheugenchipjes hoor. Ik zou er niet wakker van liggen, ze kunnen het aan en zolang je geen artifacts krijgt is het goed. Zet er memsinkjes op, zorg dat je een normale airflow in je case hebt (dat moet je niet vergeten omdat je wc hebt he, airflow is belangrijk voor je HD's mobo en bijv je gpu mem sinks).

Als ze nu 90 graden zijn (hoe weet je dat eigenlijk?) zal er wel aardig wat af gaan met de sinkjes er op. Dan is het al helemaal goed.
Ow btw, nog iets, die resorator van jou heeft een beperkt koelvermogen omdat het een passieve unit is (als je de actieve versie hebt is het wel beter maar nooit zo hoog als een BIX2 oid). Dus als jij een X aantal mem's wil gaan koelen met je WC, vergeet dan niet dat je al deze (overbodige) hitte in je WCloop dumt waardoor de rest van je temps zullen stijgen aangezien de reserator maar een beperkte hoeveelheid hitte kwijt kan aan de lucht.

Wat koel je nu, en wat zijn je temps?
Nou blijkbaar is 90 graden niet echt goed te doen, want iets daarover krijg ik dus artifacts, en even daarna reboot die :P Meerdere malen gehad. En ik heb nu de memsinkjes erop zitten hoor, maar met een fan die erop blaast, anders gaat het niet goed. Heb gewoon 1 fan in de voorkant en 1 in de achterkant, en de zeikap eraf liggen.

Dat de mem 90 graden is kun je uitlezen met Everest, daar kun je je GPU - MemIO - Shader apart aflezen.

Temps van mn systeem verder zijn aardig netjes, cpu rond de 22 idle, en de 4870 gpu rond de 35 idle.

Maar goed punt, als het niet nodig is moet je het niet doen natuurlijk, maar dat is het in mijn geval denkik wel. Nu clock ik mn kaart niet over, want dan moet ik die fan luidruchtig laten draaien, terwijl dat met de standaard koeler wel ging.
BGB4rn schreef op woensdag 16 december 2009 @ 23:28:
Ik denk niet dat het gaat passen gezien bij de 4870's de ram chips niet in een boogje maar in een hoek lopen.
Klopt, maar de hoek van de zalman lijkt me groot genoeg, tenminste als je zo deze 2 plaatjes verglijkt :
Afbeeldingslocatie: http://www.quietpc.com/files/images/products/zmrwb1-installed.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.techpowerup.com/reviews/Diamond/HD_4870/images/front.jpg
Dat dat kleine hoekje dan nergens op zit, so be it.

• ixl85
RKorenberg schreef op woensdag 16 december 2009 @ 23:50:
[...]

Nou blijkbaar is 90 graden niet echt goed te doen, want iets daarover krijg ik dus artifacts, en even daarna reboot die :P Meerdere malen gehad. En ik heb nu de memsinkjes erop zitten hoor, maar met een fan die erop blaast, anders gaat het niet goed. Heb gewoon 1 fan in de voorkant en 1 in de achterkant, en de zeikap eraf liggen.

Dat de mem 90 graden is kun je uitlezen met Everest, daar kun je je GPU - MemIO - Shader apart aflezen.

Temps van mn systeem verder zijn aardig netjes, cpu rond de 22 idle, en de 4870 gpu rond de 35 idle.

Maar goed punt, als het niet nodig is moet je het niet doen natuurlijk, maar dat is het in mijn geval denkik wel. Nu clock ik mn kaart niet over, want dan moet ik die fan luidruchtig laten draaien, terwijl dat met de standaard koeler wel ging.
Ahh kijk, dat vertel je er dan nu pas bij, van die artifacts. De default cooler is niet geweldig, en als je een losse koeler koopt krijg je er ook sinkjes bij, die tevens ook altijd werken. Daarom raad ik je aan memsinks te halen met fatsoenlijke airflow. Denk dat het dan opgelost is, scheel geld, tijd en je hele loop drainen.
Maar als je liever voor WC gaat:
http://www.highflow.nl/water-blocks/gpu-blocks/ati/ ;)
( http://www.highflow.nl/mem-coolers/ )

• Bakema
ixl85 schreef op donderdag 17 december 2009 @ 02:27:
Ahh kijk, dat vertel je er dan nu pas bij, van die artifacts. De default cooler is niet geweldig, en als je een losse koeler koopt krijg je er ook sinkjes bij, die tevens ook altijd werken. Daarom raad ik je aan memsinks te halen met fatsoenlijke airflow. Denk dat het dan opgelost is, scheel geld, tijd en je hele loop drainen.
Maar als je liever voor WC gaat:
http://www.highflow.nl/water-blocks/gpu-blocks/ati/ ;)
( http://www.highflow.nl/mem-coolers/ )
Oeps dat had ik nog niet vermeld idd, maar met fan zoals nu is er niks aan de hand.

Er zitten nu van deze op :
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/va/184522.jpg
(die zilveren)
Als ik die vergelijk met zowiets :
http://www.highflow.nl/ch...-heatsinks-10-stuks-.html

Heb ik niet echt zon idee dat die dan ineens zoveel koeler wordt. Een compleet waterblok vind ik wat te duur eigenlijk, en aangezien de gpu prima gekoeld word met die van Zalman, lijkt me dat ook een beetje zonde om dat puur voor de mem te doen.

Tevens kost dat mem blokje 'maar' 17 euro van Zalman..

Mailtje is onderweg naar Zalman, eens kijken of hun denken dat die past.

• ixl85
RKorenberg schreef op donderdag 17 december 2009 @ 12:05:
[...]

Oeps dat had ik nog niet vermeld idd, maar met fan zoals nu is er niks aan de hand.

Er zitten nu van deze op :
[afbeelding]
(die zilveren)
Als ik die vergelijk met zowiets :
http://www.highflow.nl/ch...-heatsinks-10-stuks-.html

Heb ik niet echt zon idee dat die dan ineens zoveel koeler wordt. Een compleet waterblok vind ik wat te duur eigenlijk, en aangezien de gpu prima gekoeld word met die van Zalman, lijkt me dat ook een beetje zonde om dat puur voor de mem te doen.

Tevens kost dat mem blokje 'maar' 17 euro van Zalman..

Mailtje is onderweg naar Zalman, eens kijken of hun denken dat die past.
Zaten die memsinkjes er al op? Ik ging er nm van uit dat je nu zonder sinks draaide.
Ben wel benieuwd of het zalmanblok past, let us know, en je temps natuurlijk (hele loop). Pics mogen dan uiteraard ook niet wegblijven ;)

• ixl85
Nas T schreef op woensdag 16 december 2009 @ 22:09:
[...]

Kun je dan niet beter 1 schijf (snelste) voor OS maken, de rest voor data in raid0 (striping)?
Zo kun je denk ik je schrijfsnelheid beter benutten. Je max snelheid van 1 bewerking is niet gebonden aan de snelheid van 1 schijf. Wel kun je dan last krijgen als andere activiteiten veel resources vragen.
Om hier nog even op terug te komen.
Vooral je laatste zin doet het hem. Als ik aan het down/uploaden ben, audio aan het luisteren ben en tegelijkertijd bijv door mn timeline heen vlieg waar video en artwork in zit is het echt te merken.
Raid is heel leuk maar niet praktisch voor mij, ook niet met de ordening van al mn bestanden. Het is ook fijn om je werk en prive gescheiden te houden
Mn eerste SSD word mn OS schijf, de rest kan nu wel wachten.
Mn F3's doen gemiddeld iets van 110mb/s ofzo, dat is wel goed voor nu. Het enige waar ik snelheid voor nodig heb is mn proggies en mn os, voor de rest is de mogelijk om meerdere dingen tegelijk te doen 'sneller'.
(niks is erger dan je hd horen ratelen omdat ie op het zelfde moment meerdere dingen moet doen, iets waar conventionele hd's niet echt goed mee overweg kunnen). Verder word mn OS schijf iedere dag om 17:30 gededfragmenteerd door Defraggler (goede snelle defrag: http://www.piriform.com/ ze hebben meer leuke software. Ook speccy is makkelijk).
Dit scheelt btw ook in geluidsproductie voor de mensen die het boeiend vinden:
Je HD's vinden het kut om data die eigenlijk bij elkaar hoort van verschillende plekken te moeten verzamelen. Dan krijg je dus ook dat klote geluid dat je HD kan maken. Het vertraagd ook je accestimes enz.
Niemand vind het dan ook leuk om uren te wachten op een defrag die ooit in de maand gebeurd. Daarom kan je het net zo goed iedere dag doen, dan is het zo klaar, heb je altijd een nette schijf die snel is en minder lawaai maakt :Y)

Ik heb mn 2x1TB schijven vandaag opgehangen op de Wiethoofd methode. Het werkt echt als een... uuhm... HEEL GOED!
Ik ben alleen bang dat de scherpe randen van het metaal op een gegevenmoment in het elastiek gaan snijden.
Wiethoofd; gebeurt dat bij al? (heb btw precies de zelfde kleuren als jij 8)7, Rode draad en donkergrijze (omdat ze geen zwart hadden) draadstoppers.

• Bakema
ixl85 schreef op donderdag 17 december 2009 @ 13:16:
[...]

Zaten die memsinkjes er al op? Ik ging er nm van uit dat je nu zonder sinks draaide.
Ben wel benieuwd of het zalmanblok past, let us know, en je temps natuurlijk (hele loop). Pics mogen dan uiteraard ook niet wegblijven ;)
Ja zeker, memsinkjes heb ik er altijd opzitten, anders rijzen de temperaturen de pan uit denkik haha.

Ik hou jullie op de hoogte, en zal binnenkort even wat plaatjes schieten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ixl85 schreef op donderdag 17 december 2009 @ 21:56:
Dit scheelt btw ook in geluidsproductie voor de mensen die het boeiend vinden:
Je HD's vinden het kut om data die eigenlijk bij elkaar hoort van verschillende plekken te moeten verzamelen. Dan krijg je dus ook dat klote geluid dat je HD kan maken. Het vertraagd ook je accestimes enz.
Niemand vind het dan ook leuk om uren te wachten op een defrag die ooit in de maand gebeurd. Daarom kan je het net zo goed iedere dag doen, dan is het zo klaar, heb je altijd een nette schijf die snel is en minder lawaai maakt :Y)
Ik heb wel gehoord dat de levensduur van een schijf snel achteruit kan gaan als je te veel defragmenteert. Ik doe het in ieder geval tusssen de één keer per week en één keer in de maand, dan is 'ie in een minuut of 5 à 10 klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
Verwijderd schreef op vrijdag 18 december 2009 @ 00:42:
[...]

Ik heb wel gehoord dat de levensduur van een schijf snel achteruit kan gaan als je te veel defragmenteert. Ik doe het in ieder geval tusssen de één keer per week en één keer in de maand, dan is 'ie in een minuut of 5 à 10 klaar.
Bij normale HD's? Nog nooit gehoord... Bij SSD's wel.
Maar goed, dan nog, als ie geen 10 jaar mee gaat lig ik daar niet wakker van. De meeste boeiende schijven die ik heb zijn jonger dan 4 jaar. Voor de snelheidswinst en de geluidsproductie doe ik het al. Beter 1 keer per week lang wachten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItMeAedri
Weet iemand hoe ik een fan zachter kan laten draaien als deze via een molex verloopstukje? Zelf zit ik te denken dat ik een fan control paneeltje moet kopen om de fans zachter te krijgen...
Pagina: 1 ... 21 ... 48 Laatste

Let op:
Let op! Dit is geen CSL dus vragen over of een systeem goed is horen hier niet. Vanaf nu 14-12-2007 zullen deze berichten dan ook verwijderd worden en krijg je een OW!