[Geluid] Het stille PC topic deel IV Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 19 ... 48 Laatste
Acties:
  • 379.875 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13-09 05:33
jaspov schreef op woensdag 22 juli 2009 @ 23:45:
Heb je er een in de aanbieding, of tweedehands gekocht? Ik zag de prijs van dat ding in de pricewatch, da's niet mis. Ik hoef zelf niet te overclocken, zal eens op google kijken voor een goedkoper silent fan voor stock speeds.

[...]
hier is v&a voor...

[ Voor 21% gewijzigd door Apen-nootjes op 27-07-2009 17:11 ]

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-12-2024
Arctic heeft leuke betaalbare GPU koelers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustTrying
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-09 13:01
Hallo allemaal, ben bezig een nieuw systeem samen te stellen en wil dit eigenlijk zo stil mogelijk zien te krijgen, ben alleen geen expert op het gebied van computers bouwen dus iets als een waterkoelingsysteem vind ik eigenlijk al veel te spannend allemaal :)

Proc : Intel Core i7 920
Mobo : Asus P6T SE
Cpu koeler : Scythe Mugen 2
Mem : OCZ Gold Low-Voltage OCZ3G1600LV6GK
HDD : Samsung EcoGreen F2 EG HD154UI, 1.5TB
GFX : Sapphire Ultimate HD 4670 512MB GDDR3 PCI-E
Behuizing : Cooler Master Sileo 500 Zwart
Voeding : Be Quiet Straight Power E6 500W

Het enige waar ik over aan het twijfelen ben is de grafische kaart en de behuizing, qua behuizing heb ik heb de antec three hundred nog in optie maar daar zie ik bijvoorbeeld al een groot gat aan de zijkant inzitten voor een fan, en dat komt denk ik de stilheid van het systeem niet ten goede.. Als ik een sileo 500 zou kopen, moet ik dan nog 2 koelers erbij kopen, bijvoorbeeld 2x Scythe S-Flex 1200rpm op 5V zoals een stuk terug door iemand werd voorgesteld?

Qua gfx kaart valt het me op dat er de laatste tijd maar weinig passief gekoelde kaarten uitkomen, volgens mij was er 2 jaar terug (toen ik mijn vorige systeem aanschafte) veel meer keus daarin. Komt dit omdat je tegenwoordig ook de koeling van de gfx kaart die je hebt aangeschaft ook zelf nog kan vervangen door een stillere of zelfs passieve koeling?

Alvast dank voor jullie reactie..

[ Voor 6% gewijzigd door JustTrying op 27-07-2009 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G3lderland
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16-03-2021
JustTrying schreef op maandag 27 juli 2009 @ 14:43:
Het enige waar ik over aan het twijfelen ben is de grafische kaart en de behuizing, qua behuizing heb ik heb de antec three hundred nog in optie maar daar zie ik bijvoorbeeld al een groot gat aan de zijkant inzitten voor een fan, en dat komt denk ik de stilheid van het systeem niet ten goede..
Antec had met de originele Sonata wel een stil kastje, maar als je een stille kast wil, zou ik toch echt Silentmaxx overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGB4rn
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 09:21

BGB4rn

ductape en tie-wraps FTW !

En ik maar denken dat de Sileo 500 gemaakt was om stil te zijn :+, verder heb je met de mugen 2 een goede keuze gemaakt, let wel dat de koeler niet meer zo super stil is als hij onder load staat en je fan harder gaat blazen. Hij maakt dan nog steeds geen echt kabaal maar ik hoor m wel hier idle is hij echt nagenoeg passief en als je je fan op pwm hebt staan en je fan zacht hebt staan hoef je de fan alleen maar aan te raken om m stil te laten staan, zodat ie niet meer uit eigen kracht op gang komt.

Verder weet ik niet wat voor een koeler er op je grafische kaart zit maar de meeste niet passieve stock koelers zijn nogal lawaaierig.
Volgens mij is jouw graka trouwens wel passief te koelen met bijvoorbeeld een Arctic Accellero S1 rev.2, die koeler heb ik op mijn 9800GTX zitten die volgens mij wel warmer word dan de kaart die jij overweegt te kopen.
Ik heb er wel een 120mm fan op zitten maar die draait maar 700rpm, niet hoorbaar maar hij is er door wel koeler.

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustTrying
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-09 13:01
BGB4rn schreef op maandag 03 augustus 2009 @ 19:59:
En ik maar denken dat de Sileo 500 gemaakt was om stil te zijn :+, verder heb je met de mugen 2 een goede keuze gemaakt, let wel dat de koeler niet meer zo super stil is als hij onder load staat en je fan harder gaat blazen. Hij maakt dan nog steeds geen echt kabaal maar ik hoor m wel hier idle is hij echt nagenoeg passief en als je je fan op pwm hebt staan en je fan zacht hebt staan hoef je de fan alleen maar aan te raken om m stil te laten staan, zodat ie niet meer uit eigen kracht op gang komt.

Verder weet ik niet wat voor een koeler er op je grafische kaart zit maar de meeste niet passieve stock koelers zijn nogal lawaaierig.
Volgens mij is jouw graka trouwens wel passief te koelen met bijvoorbeeld een Arctic Accellero S1 rev.2, die koeler heb ik op mijn 9800GTX zitten die volgens mij wel warmer word dan de kaart die jij overweegt te kopen.
Ik heb er wel een 120mm fan op zitten maar die draait maar 700rpm, niet hoorbaar maar hij is er door wel koeler.
Die Mugen 2 schijnt wel op veel moederborden het eerste geheugenbankje te blocken, dat is wel weer minder handig mocht ik over een jaar er weer eens wat geheugen bij willen prikken. Net even op de Arctic site gekeken naar die accelero en die zou moeten passen op een 4850 en 4870, ik ga eens wat verder zoeken naar ervaringen met die koeler, bedankt voor de tip!

Ik zag verder ook nog die Matrix kaarten van Asus, daar zit ook een fan op die zo goed als stil zou moeten zijn als de pc aan het idlen is, dat is misschien ook nog een goed alternatief..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGB4rn

BGB4rn

dat is niet de koeler zelf die het 1e geheugen slot blokkeert, dat is de fan die dat doet, maar die kan je net zo goed ergens anders aan de koeler maken zodat je geheugen er gewoon in past.

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 08:30
Met normale modules gaat het gewoon passen, wil je er wat bij prijkken kun je de fan van de scythe mugen 2 er even vanaf halen, ga je geheugen halen met heatpipes erop dan gaat het waarschijnlijk niet passen nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoG
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

YoG

Een paar dagen geleden drie fans van Noctua NF-S12-800 van 120mm besteld.. ik zal het hier melden hoeveel scheelt met de standaard TriCool fans die nu nog in de Antec P182 zitten.. die beginnen de laatste tijd erg lawaaiig te worden :( Ik heb ze zelfs al een paar keer schoon gemaakt met de stofzuiger en kwastje.. dat hielp niet dus ten einde raad maar wat WD40 in gespoten :X ..(ze draaien nog steeds... maar het heeft niet veel geholpen)

nu nog de koeling van de processor aanpakken.. maar ik heb niet zoveel zin om de heatsink te vervangen omdat ik dan waarschijnlijk het hele moederbord enzo eruit moet halen..
Ik heb nog steeds de stock-cooler en heatsink die Intel levert met zijn Intel Core 2 Duo.. die beviel al goed vanaf het begin want het systeem was -vers uit de doos- heerlijk stil.
Bestaat er een goeie fan die ik op die stock heatsink kan zetten? Of is die specifiek gemaakt voor de bijgeleverde fan?

spek pc, spek hifi, last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGB4rn

BGB4rn

Bekijk de stock koeler van intel maar eens goed, als je daar de fan van af haalt kom je er ook gelijk achter dat je de bevestiging in je handen hebt. :+

Dus nee een andere fan op de stock koeler gaat volgens mij niet werken zonder al te veel gedoe.

edit,

er zijn zat 3rd party koelers met pushpins waarvoor je je mobo niet los hoeft te halen. de scythe mugen 1 heeft om te beginnen pushpins

[ Voor 22% gewijzigd door BGB4rn op 16-08-2009 22:59 ]

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoG
  • Niet online

YoG

Okee bedankt, dan ga ik maar eens zoeken naar een pushpin variant.. alhoewel, als ik de plaat van mijn kast die op de achterkant van mijn mobo staat, weg haal dan moet ik er toch ook bijkunnen?

Kent iemand de Prolima Megahelams heatsink al? Op SPCR zijn ze erg blij mee.. zo erg dat ie bovenaan de lijst pronkt bij meest aanbeloven fans! Hij krijgt een 9.5 als cijfer.. hij is alleen nogal prijzig.. zo'n 70 us$

Afbeeldingslocatie: http://i27.tinypic.com/2vwfc0k.jpg

http://www.silentpcreview.com/prolima-megahelams

Op de Pricewatch heb ik er helaas nog niks over kunnen vinden
Oh toch wel dus.. linkje
48 euro.. voor alleen een heatsink.. is best prijzig eh?

[ Voor 17% gewijzigd door YoG op 17-08-2009 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGB4rn

BGB4rn

Volgens mij kan dat helaas niet bij jouw case, maar er zijn inderdaad cases die dat wel hebben, een gat in de mobotray zodat je er makkelijk achter kunt komen voor een backplate oid.

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diedazz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
YoG:
Geen zin om het hele moederbord eruit te halen is natuurlijk onzin. Als je toch je pc eens goed wilt ontstoffen en alle kabels netjes leggen dan haal je je mobo eruit en zet je meteen die backplate er op, dan ben je op zijn minst voor de rest van t leven van de pc klaar, tenzij er iets kapot gaat.
en Imho zijn coolers met backplate beter voor de levensduur van cpu mobo en cooler :)

Get Airflow, save the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
ik wil me kast ook nog wat stiller krijgen maar heb er even geen geld meer voor over, laatste tijd al te veel geld verpats aan onderdelen e.d.

heb een coolermaster centurion 5 met sidewindow ( dus aan de zijkant iig geen koel mogelijkheden meer.

Heb voorin de 5.25" drivebay een 120mm recom blueled fan zitten en vooraan onderin de standaard coolermaster fan vervangen voor een 80mm exemplaar ook van recom.

als outtake heb ik een Zalman quiet fan en CPU koeler is een Scythe mugen 2.

Enige irritante is dat als ik de fan van de mugen 2 op Quiet zet via de BIOS dat ik vaker errors krijg tijdens het opstarten dat de CPU cooler fan te zacht draait terwijl de temperaturen wel gewoon OK zijn..

Wat zijn eventueel nog mogelijkheden? heb al eens me fans eruit getrokken en het enigste wat echt lawaaiierig is is de voeding ( zalman ZM-500HP )

[ Voor 9% gewijzigd door Scrtz op 17-08-2009 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:22
Enige irritante is dat als ik de fan van de mugen 2 op Quiet zet via de BIOS dat ik vaker errors krijg tijdens het opstarten dat de CPU cooler fan te zacht draait terwijl de temperaturen wel gewoon OK zijn..
Ik weet niet wat voor moederbord je hebt, maar meestal kun je in de bios instellen dat die niet de RPM van je CPU fan in de gaten moet houden. Als je dat instelt heb je die melding niet meer.

Addicted to silent computing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
OK zal het proberen, heb een p5q pro btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13-09 09:06
Scrtz schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 23:00:

Wat zijn eventueel nog mogelijkheden? heb al eens me fans eruit getrokken en het enigste wat echt lawaaiierig is is de voeding ( zalman ZM-500HP )
Als je dan de voeding vervangt zal je zien dat bijv. de 80mm fan teveel geluid maakt, die hoor je nu wellicht neit omdat je de voedingsfan die overstemt.

Je kan proberen je huidige voeding te modden met een stillere fan... De voeding een keer goed schoonblazen met perslucht kan ook helpen, of natuurlijk je voeding vervangen door een stiller en evt. lichter exemplaar.. Ik heb zelf een corsair HX520 oid en die is onhoorbaar. Een antec NeoHE6X0 heb ik ook gehad, ook niet te horen (dat met een 80mm fan) hier zijn ook lichte 4x0W versies van.. stap 1 benodigde capaciteit bepalen, 2. reviews lezen van voedingen, stap 3 pricewatch, marktplaats en v&a stap 4, je oude voeding verkopen... Dan kan je netto best voor een erg klein bedrag klaar zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door lredev op 18-08-2009 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoG
  • Niet online

YoG

Ik heb gisteren mijn 2 TriCools vervangen door twee Noctua nfs12-800, voor achterin de kast. Met als resultaat een zeer stille pc (maar wat maakt die koelkast een herrie!! :P ) maar temps die wel 10 graden hoger liggen :(
Ik vraag mij af of ik ze wel goed heb geplaatst.. Ik heb ze exact zo opgehangen als de de TriCools, dus allebei naar buiten blazend. Kan ik misschien de bovenste beter naar binnen laten blazen (en de linker naar buiten) zodat er een beetje airflow onstaat rondom proc?
Belangrijk detail: ik heb ze met de ULNA adapter aangesloten. Maakt het veel uit in herrie en temps als ik die weg laat?

Mijn andere zorg is de passief gekoelde videokaart. Ik heb nog een Noctua over, kan ik die gewoon aan de heatsink hangen? DMV meegeleverde haakjes.., Of adviseren jullie tie-wraps?
De geluidskaart zit er vlak onder.. kan het kwaad als de warme lucht van de videokaart constant daarop richt?

Ander alternatief voor die derde Noctua: Ik heb nog ruimte over voorin mijn P182, tussen de twee drivebays in.. is het misschien nuttiger als ik 'm daar ophang?

Ik ga zelf liever voor optie 1.. want de videokaart is nu de grootste zorg, die wordt veel te heet (temps van ver in de 60 sinds ik de TriCools heb vervangen.. daarvoor was het eind 50, begin 60 graden)

enneh, waarom zou ik de meegeleverde schroefjes gebruiken als de rubberen stabilisers de boel nog stiller maken? :?

• YoG
  • Niet online

YoG

Nou ik heb het een een ander uitgeprobeerd. Met ULNA is het dus heerlijk stil maar vallen de prestaties zwaar tegen (ook de Noctua die ik op de heatsink van mijn passief gekoelde videokaart heb gezet)
Daarna een 1 ULNA weggelaten (van de drie Noctua's), dat maakte een flink verschil.. in geluid :( Het geeft een snerpend geluid vergelijkbaar met die van een harde schijf.
Daarna alle ULNA's verwijderd en ...minder lawaai dan met twee mét ULNA en 1 zonder. Volgens mij komt dit door de verschillende snelheden van de fans, ze 'overlappen' elkaar waardoor het verschil wordt geaccentueerd. Dit verschijnsel had ik ook toen ik vroeger verschillende HD's in mn kast had zitten (twee van 7200 RPM en een oude van 5400) Dat gaf een heel vervelend metalig geluid

Zonder ULNA blijft mn videokaart idle redelijk gelijk op 60-62 graden. (net even een burn gedaan, max is 79)
Ook heb ik alle afdekplaatjes tussen de video en geluidskaart verwijderd zodat de warme lucht daar kan onstnappen.
De Geluidskaart theb ik nu in de laagste PCI-slot zitten.. dat ging wel ten koste van de USB en Firewire-aansluitingen die daar op het mobo zitten. Gelukkig heb ik achterop de kast nog genoeg aansluitingen.
Ook de SATA-aansluiting is verplaatst, naar nummertje 5.

Oja, die rubberen stabilisers.. het is een behoorlijk gepiel om samen met de fans in je kast te krijgen

Ik wilde deze fan ook kopen icm met mijn nieuwe heatsink, maar vraag me af of dit wel slim is, vanwege de tegenvallende koelprestaties
Misschien kan ik voor de CPU beter een 1200 nemen ipv de 800 ?

• diedazz
  • Niet online
YoG; maak eens een aantal foto's, dan zien we waarover je verhalen vertelt. Uiteraard een stuk makkelijker dan maar gissen hoeveel centimeter er hier en daar nog over is ;-).
Je videokaart temps zijn wel in orde voor een stock cooler, als je nog lager wil koop dan een passieve met zelf monteerbare fans.
Ik wilde deze fan ook kopen icm met mijn nieuwe heatsink, maar vraag me af of dit wel slim is, vanwege de tegenvallende koelprestaties
welke?

[ Voor 20% gewijzigd door diedazz op 20-08-2009 14:34 ]

• YoG
  • Niet online

YoG

diedazz schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 14:33:
YoG; maak eens een aantal foto's, dan zien we waarover je verhalen vertelt. Uiteraard een stuk makkelijker dan maar gissen hoeveel centimeter er hier en daar nog over is ;-).
Je videokaart temps zijn wel in orde voor een stock cooler, als je nog lager wil koop dan een passieve met zelf monteerbare fans.

[...]

welke?
Nou de Noctua NF-S12B-800.. er is ook nog een 1200 versie
Pics komen eraan, in deze post

Videokaart piekt max stressed 80 graden.
Oja Noctua zit er met een touw omheen gebonden.. de tie-wraps zijn zoek |:(

Edit, pics staan hier

Wat vaag dat je op foto drie de gaten van de kast door de fan-blade heenziet :?

[ Voor 11% gewijzigd door YoG op 20-08-2009 14:55 ]

• Wannial
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-09 02:26
Wat vaag dat je op foto drie de gaten van de kast door de fan-blade heenziet :?
is normaal bij bewegende dingen, zeker bij een iets langere sluitertijd.

die touwtjes zijn wel epic :D

het beste kan je inderdaad al je ventilatoren op een zelfde snelheid laten draaien zodat de flow netjes door de kast gaat en hij de lucht niet door ventilatoren heet gaat duwen of trekken, dan krijg je inderdaad vreemde geluiden in sommige gevallen

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-09 13:25
Ik zou wel de fan bij de GPU omdraaien zodat hij de lucht tegen de kaart aanblaast.

De 2 fans achter en boven zou ik gewoon lekker naar buiten laten blazen, je moet er alleen voor zorgen dat er aan de voorkant genoeg lucht de kast in kan.

Misschien dat het zelfs handiger is om de fan die boven zit voorin de kast te plaatsen als intake fan. Dan heb je een mooie rechte airflow van voor naar achter.

• YoG
  • Niet online

YoG

Yeseterror schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 16:55:
[...]

is normaal bij bewegende dingen, zeker bij een iets langere sluitertijd.
Dat is het vreemde, de pc stond uit.. ik zet 'm altijd uit als ik de kap open, anders gaan schieten de temps schrikbarend snel omhoog
die touwtjes zijn wel epic :D

het beste kan je inderdaad al je ventilatoren op een zelfde snelheid laten draaien zodat de flow netjes door de kast gaat en hij de lucht niet door ventilatoren heet gaat duwen of trekken, dan krijg je inderdaad vreemde geluiden in sommige gevallen
Okee.. ik zie dat ik de bovenste fan nog steeds met een ULNA heb verbonden |:( foto 3 naast de cdromspeler
pickboy schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 17:03:
Ik zou wel de fan bij de GPU omdraaien zodat hij de lucht tegen de kaart aanblaast.
Dan moet ik alle touwtjes doorknippen :'( :P maar ik ga het eens proberen
Misschien dat het zelfs handiger is om de fan die boven zit voorin de kast te plaatsen als intake fan. Dan heb je een mooie rechte airflow van voor naar achter.
Heel goed idee! dat ga ik morgen eens proberen
Ik heb al eens eerder gehoord dat de bovenste fan weinig nut heeft....

Verwijderd

Beste mensen,

Ik wilde me weer eens gaan verdiepen in de games en heb daarom een nieuw systeem besteld; zie configuratie:

Cooler Master Gladiator 600
Cooler Master Silent Pro M 700W
GigaByte GA-MA790XT-UD4P
AMD Phenom II X4 955 Black Edition
Samsung HD103SI 1 TB
XFX ATI HD4870 512 Mb

Vandaag systeem in huis gekregen en ben geschrokken van het lawaai. Zeker op belasting (anno 1404) is het niet normaal hoeveel lawaai het ding maakt en vooral de koeling aan de bovenkant van de kast (afvoeren warme lucht) stoort nogal. Leverancier gevraagd en die gaf aan bekend te zijn met fenomeen dat de HD4870 veel lawaai maakt en dat de koeling hierop vervangen zou kunnen worden. Voordat ik nu allerlei zaken gaan proberen zou ik jullie om advies willen vragen; is hier nog iets aan te doen en wat kan ik dan het beste ondernemen?

Dank!

• n0elite
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-08 21:46
Videokaart koeler vervangen door Twin Turbo / Scythe , boxed koeler vervangen voor Scythe mugen 2 , case fans op 5 of 7v laten draaien etc etc

• BGB4rn

BGB4rn

Harddisk ophangen in rubber :) en je airflow zo optimaal mogelijk maken dmv. cablemanagement ed.

Wat n0elite noemt zou ik niet per see aanbevelen, casefans op 5v laten lopen maakt je pc wel stiller maar niet koeler, in tegendeel je word er warmer van.

Signature

• Scrtz
BGBarn mag ik je vragen hoe jij dat gedaan hebt? jij hebt toch ook een centurion 5 ofniet ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoG
  • Niet online

YoG

pickboy schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 17:03:
Nou ik heb 't even geprobeerd maar das niet echt een succes te noemen. Hij piekt nu stressed 90 en idle 67.

Ik zag gisterenavond nog dat ie 55 haalde. (wel met lagere kamertemperatuur) En daar ben ik best tevreden mee (met fan dus andere kant, stressed piekt ie dan 70)

Met de Noctua aan de voorkant ipv bovenkant merk ik eigenlijk ook weinig verschil.. toch laat ik het liever zo denk ik. Gewoon het idee dat er nu meer airflow is vind ik wel prettig. Als ik nu mn hand op de bovenkant zet (waar eerst de fan zat) voel ik echt een zuigende wind.
Ik ben ook nog van plan om een Thermalright hr-01 Plus te kopen. Ik ben benieuwd of ik daarmee passief kan koelen
Ik bestel iig nog een Noctua mee als dat niet gaat lukken

Ik hoor nu wel meer resonantie-geluiden en een lage hum. Dat komt denk ik omdat ik de voorste fan eerst op een soort plastic houder heb gemonteerd die al oorspronkelijk in de kast zat.. zonder houder ging niet (heb zelfs nog een rubberen stabiliser mee gemold want te hard aan getrokken). Het oppervlak waar de houder tegen aan zit is niet helemaal vlak :?

De fan die ik nu nog hoor is die van de stock cooler op de CPU.. irritant schel geluid

Nwe fotos staan weer hier

[ Voor 3% gewijzigd door YoG op 23-08-2009 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:22
Dat komt denk ik omdat ik de voorste fan eerst op een soort plastic houder heb gemonteerd die al oorspronkelijk in de kast zat.. zonder houder ging niet (heb zelfs nog een rubberen stabiliser mee gemold want te hard aan getrokken). Het oppervlak waar de houder tegen aan zit is niet helemaal vlak :?
Ik weet niet hoe je het hebt geprobeerd, maar bij mij zit er mooi een fan aan de voorkant zonder die houder. Ik heb gewoon de rubbertjes van m'n Noctua gebruikt. 'K heb trouwens ook een P182 en Noctua 800's :9

Addicted to silent computing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo,

Ik wil graag 2 nieuwe fans voor mijn Antec Sonata III, de fan moeten goeie luchtverplaatsing(1500 rpm) hebben maar ze moeten wel stil zijn.
Er moet ook niet echt een te hoog prijsje aanhangen.
Ik heb een fan controller dus standen maken niet uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDucky
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 09-09 08:35
Tacens Ventus zijn erg stil 12db en verplaatsen genoeg lucht ik heb er zelf hier 1 op men cpu koeler en je hoort echt niks :)

AMD Ryzen 9 5800X3D, 2x16 GB G.Skill Ripjaws V 3600MHZ CL16 DDR4, Gigabyte B550i Aorus Pro AX, AMD Radeon RX 6900 XT, 1x Samsung PM9A1 1TB nvme SSD, 1x Crucial C300 256 GB, 1x Crucial MX500 1TB, 1x WD 2.5 Inch 1TB, SSUPD Meshlicious, Corsair SF-750

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MrDucky schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 10:46:
Tacens Ventus zijn erg stil 12db en verplaatsen genoeg lucht ik heb er zelf hier 1 op men cpu koeler en je hoort echt niks :)
Die ga ik zeker kopen. Ik vervang al mijn fans met deze!
Vraagje is het verstandig om de airflow andersom te laten draaien. Want mijn CPU zit recht voor de achter ingang.
Weet iemand een dustfilter die ik achterop de Antec Sonata III kan plakken.
Mijn idee voor het plaatsen van de fans!
Afbeeldingslocatie: http://img40.imageshack.us/img40/3949/55707328.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diedazz
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 12:11:
[...]

Die ga ik zeker kopen. Ik vervang al mijn fans met deze!
Vraagje is het verstandig om de airflow andersom te laten draaien. Want mijn CPU zit recht voor de achter ingang.
Weet iemand een dustfilter die ik achterop de Antec Sonata III kan plakken.
Mijn idee voor het plaatsen van de fans!
[afbeelding]
Heeft weinig effect zo, je voeding trekt alle koude lucht weer omhoog die links van je cpu naar binnen komt, dus je cpu blok zal voor de helft goed gekoeld worden tenzij je je voeding omdraait maar dan krijgt die weer probs met de lucht.
Ook, warme lucht stijgt, dus veel effect heeft die fan voorin onderaan je pc niet, behalve voor de airflow van je hdd wat te beïnvloeden.. Je bent dus beter af voorin nog een fan te plaatsen, maar dan onder & boven aan om een beetje fatsoenlijke luchtstroom te krijgen.

In bijna elke pc zit de cpu+koeler "recht" voor de achteringang, daar zijn de meeste cases op ontworpen, dus luchtstroom (op jouw plaatje) van rechts naar links is het meest effectief. De fan op je cpublok, en aan de achterkant van je case kun je dus laten zitten (of vervangen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PRaGA88
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-09 17:59
En de graka blaas warme lucht naar buiten. en dat wordt terug langs achter terug ingenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd
  • Laatst online: 14-08 12:22

Wiethoofd

Broadcast TOM

PRaGA88 schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 13:49:
En de graka blaas warme lucht naar buiten. en dat wordt terug langs achter terug ingenomen.
Inderdaad, pas als je een aftermarket koeler op je grafische kaart zet zou je met relatief weinig problemen je airflow om kunnen keren. Eventueel zoeken hoe inverted ATX en BTX-kasten de airflow hebben moet je ook meer op weg kunnen helpen.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

deze manier dus:
Afbeeldingslocatie: http://img31.imageshack.us/img31/6609/pc2e.jpg

En als ik een extra cooler op mijn CPU wil moet hij dan op 1 of op 2?
Weet iemand nog iets om mijn standaard GPU te coolen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Verwijderd schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 14:54:
Op 2, anders gaat je hele airflow weg
Een koelblok :Y) Afhankelijk van je kaart moet een HR-03GT, T-Rad² of een Accelero S1 Rev.2 wel passen (duur naar goedkoop)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PRaGA88
  • Laatst online: 04-09 17:59
intake aan de zijkant als je daar geen window hebt of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanschr
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 25-02-2021
Je kan er nog 1 kwijt aan je hdd cage, of zit je graka in de weg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diedazz
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 14:54:
deze manier dus:
[afbeelding]

Een extra cpu-fan is niet nodig. Fans voorop en achterin de kast geven al genoeg "trek".
Dé oplossing voor je gfx kaart is een aftermarket cooler zoals al eerder gezegd, kijk even bij arctic rond, daar zijn passieve oplossingen, maar ook met fans erop monteerbaar :) Scheelt vaak al minstens 20°. Voor 20 eur heb je al wat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jongens,
Ik heb een cooler en er staat PWM op.
Kan ik met SpeedFan de snelheid van de fan bepalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diedazz
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 25 augustus 2009 @ 20:40:
Jongens,
Jongen, probeer het eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Verwijderd schreef op dinsdag 25 augustus 2009 @ 20:40:
Jongens,
Vast wel, dat PWM is intern in de fan (de 4e pin geeft het PWM signaal door).
Speedfan regelt "softwarematige` PWM: deze pulseert via de gewone (3pins) fanaansluiting.

@I Jonkie I:

Doe het alsjeblieft heel simpel: In dit topic staan verwijzingen naar 2 verschillende test met casefans. Ik heb zelf deze fan. Goede (onafhankelijk geteste) prestaties tegen een lage prijs (tussen de 5 en 8 euro).
1 fan achterin, naar buiten laten blazen.
Je PSU en casefan koelen je CPU, de onderdruk in je kast zorgt ervoor dat alle warme lucht de kast uit gaat.
Je videokaart is wat lastig, deze zit in een hoekje. Ik zou je de HR03 (GT oid) aanraden, deze kun je met de heatsink boven de kaart monteren. Aan te raden is dan (als mogelijk) je kaart een slot lager te plaatsen. Kan dit niet, dan kun je beter voor de Accelero gaan die eerder is genoemd. Wel actief koelen graag.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proqzor
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-08 21:37
Hey ik heb deze vraag ook al in het Complete systemen topic geplaatst.

Ik heb een nieuw systeem aangeschaft met onder andere:

AMD Phenom II X4 955
Sapphire 4890 Vapor-X
Antec Nine Hundred
2 case fans 120mm (geloof ik)
Samsung 1TB F1 HDD

Ik heb nu een stock cooler op mn Phenom II zitten. Mijn PC maakt nu echt een klere herrie. Ik ben er 99% van overtuigd dat alle herrie van mijn Processor cooler komt, en dit heb ik ook meerdere mensen horen zeggen. Dus ik ben op zoek naar een goeie stille cooler voor mijn AM3 bordje, de scythe mugen die meestal genoemd wordt past hier niet op. De Scythe Ninja kan ik niet in de pricewatch vinden. De Scythe Katana daarentegen is wel goed beoordeeld op pricewatch, helaas niet met een echte review, maar volgens de 2 reviews die erop staan is de geluidsproductie op max niet hoog.

Weten jullie een beter alternatief? anders ga ik voor de Scythe katana, het gaat me volledig om het geluid en niet voor overclocking oid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14-09 18:11
Ik weet niet wat er moeilijk aan is om de Ninja te vinden, maar goed, ben in een goede bui :+: Scythe Ninja 2
Waarom gaat de Mugen overigens niet passen (en de Ninja wel)? Het lijkt mij dat de Nine Hundred groot genoeg is, of zit je met de geheugenbanken?

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proqzor
Dadona schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 09:41:
Ik weet niet wat er moeilijk aan is om de Ninja te vinden, maar goed, ben in een goede bui :+: Scythe Ninja 2
Waarom gaat de Mugen overigens niet passen (en de Ninja wel)? Het lijkt mij dat de Nine Hundred groot genoeg is, of zit je met de geheugenbanken?
oh ik denk dat ik de fout heb gemaakt door simpelweg naar de gesupporte sockets te kijken. Ik heb in de pricewatch gezocht op AM3 en toen kwamen deze er niet bij te staan.

In de productinfo staat ook dat deze geschikt is voor AM2 en AM2+ en niet voor AM3. Vandaar. Maar dit past dus wel op een AM3 bordje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rscheper
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:54
Gewoon even doorklikken bij de specs tab:

http://www.scythe-eu.com/en/products/cpu-cooler/ninja-2.html

Kan dus wel op AM3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proqzor
:) dankjewel! ik heb ook bij de mugen gekeken en die bleek ook compatible te zijn voor AM3. In verband met de populariteit van de mugen heb ik toch gekozen om voor die te gaan. Bovendien is ie op voorraad bij Azerty dus dan heb ik hem hopelijk maandag al in mijn bezit!

Bedankt in ieder geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Proqzor schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 09:56:
:) dankjewel! ik heb ook bij de mugen gekeken en die bleek ook compatible te zijn voor AM3. In verband met de populariteit van de mugen heb ik toch gekozen om voor die te gaan. Bovendien is ie op voorraad bij Azerty dus dan heb ik hem hopelijk maandag al in mijn bezit!

Bedankt in ieder geval!
Dan hoop ik dat de "fin space" net zo groot of groter is dan de Ninja (2), aangezien die bepaalt wat de prestaties bij lage airflow (en dus stilte, wat je wilt) zijn.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proqzor
Nas T schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 10:27:
[...]

Dan hoop ik dat de "fin space" net zo groot of groter is dan de Ninja (2), aangezien die bepaalt wat de prestaties bij lage airflow (en dus stilte, wat je wilt) zijn.
ik heb de bestelling laten wijzigen. Hartelijk dank voor het snelle antwoorden :) Na de website bekeken te hebben is de mugen 6 db harder dan de ninja. Dit verschil is in de praktijk niet hoorbaar maar aangezien de mugen 3 euro duurder is en de ninja makkelijk installeerbaar is heb ik het toch laten wijzigen :) Stilte is bij mij het belangrijkst in dit geval :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo

Ik wil een stille pc bouwen.
Dit omdat de ik de herrie van mijn oude pc zat ben :-)

Zelf zat ik te denken aan:

Cooler Master Gladiator 600 of een Cooler Master Sileo 500
Be Quit Strait power 700W of een Scynthe Kamariki 4 650W
Gigabyte EX58 UD5
Intel I7 920
Scynthe Orochi of een Prolimatech Megahalem + Tacens Ventus fans
Ocz platium xtc DDR3 1600 6GB 3x2GB

Overklokken wil ik wel doen maar niet echt extreem
welke onderdelen zijn het beste voor een optimaal gebruik
met toch zo weinig mogelijk geluidsproductie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Verwijderd schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 17:51:
Hallo

Ik wil een stille pc bouwen.
Dit omdat de ik de herrie van mijn oude pc zat ben :-)

Zelf zat ik te denken aan:

Cooler Master Gladiator 600 of een Cooler Master Sileo 500
Be Quit Strait power 700W of een Scynthe Kamariki 4 650W
Gigabyte EX58 UD5
Intel I7 920
Scynthe Orochi of een Prolimatech Megahalem + Tacens Ventus fans
Ocz platium xtc DDR3 1600 6GB 3x2GB

Overklokken wil ik wel doen maar niet echt extreem
welke onderdelen zijn het beste voor een optimaal gebruik
met toch zo weinig mogelijk geluidsproductie?
CM Sileo 500
Voeding: kijk eens op www.silentpcreview.com onder "psu" of "power" (Je hebt aan 500 watt genoeg).
Scythe Ninja, Thermalright HR01 of een koeler met veel heatpipes en (heel belangrijk) veel ruimte tussen de koelvinnen (dit betekent goede prestaties bij lage airflow).
Ik weet niet wat voor videokaart je hebt, maar dan zou ik zeggen accelero S1 of Thermalright HR03 serie.

zoek op scythe slipstream hier in dit topic, er zwerven 2 links met tests van ventilatoren. Ik gebruik de SY1225SL12L van Scythe (uit de slipstream serie). Deze kwam goed uit de test, is stil en goedkoop.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
Als je wil overklokken lijkt mij de Mugen toch de betere keuze. Je hebt dan meer speelruimte, een i7 wil namelijk nog wel eens warm worden. Vervang de stockfan door een stillere voor de periode dat je niet gaat overklokken of gebruik een fan controller voor de stock fan.

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan wordt het denk ik de CM Sileo 500 deze is ook nog iets goedkoper dan de CM Gladiator

Voor de voeding heb ik gekeken op een test van hardware info
Hierzo
500W kan ermee door maar om toch wat ruimte te hebben hou ik het toch rond de 650W

Ik had gekozen voor de Orochi of de Megahalem cpu coolers omdat deze ook passief te gebruiken zijn.
Maar inderdaad is het overwegen waard om over te stappen naar de Mugen of de Ninja
Volgen testen is de Scynthe Mugen1 beter dan de Mugen2, maar er wordt toch aanbevolen om de
Mugen2 te nemen, dat is vreemd.

Welke video kaart het wordt daar ben ik nog niet over uit, dit wordt nog even verder spitten

Alvast bedankt voor de adviezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
@Nandia en Adona:
Dit is het stille pc topic, de Mugen is een koeler voor high-airflow prestaties en hoort dus niet in dit topic thuis.
Geluidstest van hardwareinfo zijn niet reëel.
Welk wattage moet de voeding geven?
Het geluid is opgenomen van 10cm afstand, niet reëel met de realiteit (50cm-100cm)
Wat is de geluidsproductie van de rest van de hardware?
Wat zijn de omstandigheden (geluidsdichte kamer, ongedempt)

Die informatie is dus (vooral door de gemeten afstand) onbetrouwbaar.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Nas T schreef op zaterdag 29 augustus 2009 @ 07:03:
Dit is het stille pc topic, de Mugen is een koeler voor high-airflow prestaties en hoort dus niet in dit topic thuis.
Dat is flauwekul, zie ook: reviews: Vier high-end koelers op de pijnbank
quote: Resultaten (2)
Omdat de ventilator nu voor zoveel airflow zorgt, ontstaat er ook de nodige turbulentie, waardoor ook de geluidsproductie omhoog gaat. Daarom is er nu wel een tabel opgenomen, waarin duidelijk wordt dat de relatief grote hoeveelheid ruimte tussen de lamellen van de Mugen 2 relatief weinig turbulentie opleveren. De radiator van de H50 is erg 'dicht' en zorgt zodoende voor de meeste herrie.
en vervolgens
quote: conclusie
De H50 zorgt, ongeacht de gebruikte ventilator, voor het kleinste verschil tussen de omgevingstemperatuur en de temperatuur van de processor onder load. De geluidsproductie is ook zeer acceptabel te noemen.

Als we echter naar de prijs kijken, kan het bijna niet anders dat de Mugen 2 er met de eer vandoor gaat. Deze koeler kost met iets meer dan 30 euro namelijk bijna de helft van de Corsair H50. Net als de H50 kan de Mugen 2 geïnstalleerd worden met een backplate en de geluidsproductie ligt zelfs nog iets lager dan bij de Corsair.
De Mugen (2) wordt verkozen boven de waterkoeler vanwege de betere prijs en lagere geluidsproductie. Als je je bedenkt dat je ook zonder fan kunt draaien en toch ruimte houden voor overclocken slaat jou opmerking als een tang op een varken.
Geluidstest van hardwareinfo zijn niet reëel.
Aan het begin van de test worden de testomstandigheden beschreven, verder als jij je oor dicht bij een koeler houdt zul je dezelfde waarden krijgen als hw.info gemeten heeft dus hoezo niet reëel of onbetrouwbaar :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat is reëel en wat is onbetrouwbaar.

Ik denk dat hardware info zijn testen wel redelijk uitvoerd.
10cm afstand of 1 meter, het gaat erom dat ze meerdere Cpu coolers testen onder gelijke omstandigheden
dit wil niet altijd lukken omdat er ook Coolers zijn met 2 fans

Persoonlijk denk ik dat de Mugen2 kwa prijs/prestatie wel goed is, maar als je iets meer geld er voor over hebt dan zal de Scynthe Orichi kwa geluidprestatie beter zijn en de koeling is dan wel een paar graden
meer maar dat neem ik op de koop toe.
Een nadeel is dat hij niet in elke kast past.

61 Cpu coolers hier op de pijnbank
http://www.hardware.info/nl-NL/articles/amdnZmpwZGWa/Vergelijkingstest_61_CPUkoelers/#relatedproducts

Het blijft altijd wikken en wegen, en zo blijkt het maar weer, hoe meer je over alles leest hoe moeilijker het wordt om een keuze te maken 7(8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
Het is vooral een kwestie van veel reviews lezen. Ik ga niet meer blind af op een test van Hardware.info omdat hun testmethode om de één of andere reden niet overeen komt met de werkelijkheid. Het gevolg is dat sommige processorkoelers beter of slechter scoren dan bij andere reviewers en wat ik zelf heb ondervonden.
Dat de Mugen 'verboden' is in dit topic vind ik onzin. De koeler maakt geen geluid, de ventilator. Met een goede fan controller neemt en eventueel de stock fan aanpast dan kun je wel eens een stille pc krijgen als je weinig doet en onder stress het iets meer lawaai laten maken. Nu zal een Ninja dan in (betrekkelijke) idle de boel koeler houden, maar bij stress (met overclock) zal de Mugen dat wel kunnen winnen, of je moet jezelf beperken omdat je zo nodig een permanent superstille setup wil.
Persoonlijk zou ik dan ook voor een Mugen gaan. Je neemt een hogere processor temperatuur in idle voor lief om dezelfde geluidsdruk te nemen, maar dat maakt toch niets uit. Zolang je onder stress maar niet te hoog gaat zitten waardoor je overclock niet door kan gaan.

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Ok, ik hou niet van commentaar op commentaar, maar ik wil wel duidelijk blijven houden dat dit het stille pc topic is en dus niet een topic voor overclocken.
Ten tweede ben ik (als topicstarter) van mening dat dit zo goedkoop en simpel mogelijk dient te gebeuren, zodat het een breed publiek aanspreekt. Geen "houtje touwtje", geen exotische oplossingen, geen dure set-ups.

Ik heb al tientallen reviews gelezen, vooral lettend op geluid. SPCR (silentpcreview) is een uitstekende bron van informatie. Degelijk gefundeerde testmethodieken en puur gericht op geluid.
Daarvan heb ik de info dat hoe meer ruimte tussen de koelvinnen, hoe beter de prestaties bij lage airflow.
Koelers met een hoge koelvindichtheid hebben het kenmerk goed te presteren bij veel airflow.

De geluidstest van HW.info is niet reëel, ik zie geen info van gebruikte hardware, de laagst gemeten geluidsproductie is 30dB (twee voedingen), is de voeding de beperkende factor in het systeem qua geluid?
Daarnaast: gemeten vanaf 10cm. Dit moet een halve meter of een meter zijn. Is er omgevingsgeluid?
De test van HW.info beschrijft de efficiëntie metingen. Dus reden tot informatie die zich niet vertaald naar real-life prestaties. Ook de test van tweakers lijkt me niet volledig, aangezien het minimum op 38,8 dB lijkt te liggen. een gesprek is 50dB, dus 38,8 noem ik niet stil. Het lijkt er sterk op dat andere componenten het geteste onderdeel overstemmen.
De koeler maakt geen geluid, de ventilator.
En de koeler kan de ventilator "dwingen" meer geluid te maken met dezelfde prestaties als andere koelers.
het gaat erom dat ze meerdere Cpu coolers testen onder gelijke omstandigheden
Deels geef ik je gelijk. Het klopt dat het gaat om de relatieve geluidsproductie. Maar geluid is te ingewikkeld om dat te concluderen. Er bestaat bijvoorbeeld dB en dBa, de laatste is gecorrigeerd voor het menselijk gehoor. Daarnaast spelen er tig factoren mee bij geluid. Daarom is het niet reëel om vanaf bijvoorbeeld 10cm te meten, dit komt niet overeen met wat wij doen, geluid kan bij de ene voeding sterker in geluidsdruk afnemen bij een grotere afstand dan bij een andere voeding. Dit kan te maken hebben met de exacte bron van het geluid, de richting, etc. etc.
Wat dacht je van metingen bij verschillende kasten? Een voeding kan bij de ene kast meer herrie maken dan bij de ander, door de richting en weerkaatsing van geluid, of door resoneren.

Geluidsproductie is zo verschrikkelijk lastig te testen, bij reviews is het dan ook kiezen uit de minst slechte in plaats van de beste (al spreken we er zo niet van). Ik ben heel blij dat SPCR dan ook vrij gedegen tests doen, al blijven ook die niet 100% betrouwbaar.

Ik hoop dat jullie nu wat meer duidelijk is, het is heel lastig om goede dingen te vinden. Maar het werpt wel vruchten af, ik heb hier 2 computers die ik niet of nauwelijk hoor als ze tegelijk aan staan.
Als je niet overtuigd bent, dan maak zelf de keuze van je onderdelen maar, ik geef je tips waar je wilt met een jaar of vier ervaring.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bizar dat een Mugen hier niet zou thuishoren terwijl er een TRUE in de topicstart staat. Die worden gewoon terecht vermeld imo.
Ik heb hier een TRUE zonder fan op m'n Q6600 gezet. Vorige week donderdag toen het 35°C was op mn zolderkamer heb ik voor de fun LinX eens gedraaid. Warmste core ging maar tot 88°C. Geen geluid en toch een brandende quad koel houden.

Heb niet geheel de TS gelezen maar er zijn toch enkele punten die mogen geupdate worden.
Bij het vervangen van de fan uit de voeding is het ten sterkste af te raden om je voeding zonder load te draaien. Er zou minstens een waarschuwing bijmogen dat die maar enkele seconden zo mag gedraaid worden.
Een lekkend systeem met waterkoeling moet geen ramp te zijn tenzij je er water in doet. Ik heb al vele malen mensen gezien die een lek hadden of slangen die waren losgekomen bij vervoer. Enige dat je moet doen is het goed laten drogen en daarna werkt het weer.
Ook wordt een pc in olie véél te snel afgeschreven. Ik heb al een systeem met een QX9770 @4.6GHz, 8GB DDR3 en GTX280 geluidarm zien gekoeld worden dankzij olie en het systeem is niet groter dan een gemiddelde midtower. Met de komst van SSD's kan je die ook gewoon in het aquarium dumpen. Enig resterend nadeel (zelfs bij extreem gebruik of langdurig gebruik) is imo het gewicht van al de vloeistof en de onderdelen zitten natuurlijk ook onder de smurie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
Verwijderd schreef op zaterdag 29 augustus 2009 @ 19:48:
Ik heb hier een TRUE zonder fan op m'n Q6600 gezet. Vorige week donderdag toen het 35°C was op mn zolderkamer heb ik voor de fun LinX eens gedraaid. Warmste core ging maar tot 88°C.
:X
En ik meteen een andere koeler (TRUE) aanschaffen omdat de warmste core tot 65 graden liep.

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlagerBlom
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-09-2015
Nas T schreef op zaterdag 29 augustus 2009 @ 18:00:
Ten tweede ben ik (als topicstarter) van mening dat dit zo goedkoop en simpel mogelijk dient te gebeuren, zodat het een breed publiek aanspreekt. Geen "houtje touwtje", geen exotische oplossingen, geen dure set-ups.
Begrijpelijk dat je je verantwoordelijk voelt voor "je" topic maar zo goedkoop en simpel mogelijk bepaalt de tweaker zelf wel. De ene heeft nou eenmaal meer te besteden dan de ander of maakt gewoon andere prioriteiten.
Heb voor de stilte een SSD van 60 GB als opstartschijf er in gezet en dat bevalt super. Nu nog de Silverstone Nightjar 450 (passieve voeding) en we zijn ook van het voedingsgeluid af. Dan volstaat 1 140 800 toeren-fan als enige bron van geluid. CPU AMD phenom II 940 BE namelijk passief gekoeld met de Scythe Orochi.
Dat je de harde schijven hoort bij schrijfacties zie ik, tot SSD's ook als opslagmedium betaalbaar worden, als noodzakelijk kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
@ digibilly:
Je bent natuurlijk vrij om zelf te kiezen wat je met je pc doet. De minder conventionele oplossingen krijgen hier gewoon weinig aandacht, omdat de gros van de computerbouwers hier niet aan durf te beginnen.
Ik ben enkele jaren geleden begonnen met waterkoeling, het doel was een geluidsarme pc met ruimte voor overclock. Resultaat:
Lekkage gehad tijdens dat de pc aanstaat, €200 armer omdat ik cheapass onderdelen wilde hebben, veel onderhoud nodig (water bijvullen), en nog niet stil genoeg, mede door resonantie van de pomp en de voeding en de harde schijven.

Nu ben ik terug naar luchtkoeling, en wat blijkt:
Ik kan voor minder geld, risico en gerotzooi mijn uiteindelijke doel realiseren:
Stil met ruimte voor overclocken.

Ik wil dit topic vrij houden van dure en exotische oplossingen, omdat ik puur op stilte en gebruiksvriendelijkheid gericht ben, zo blijft het topic open voor beginnelingen en worden ze niet afgeschrikt.

@Rizon:
De TRUE staat in de topicstart. Bij de links staat ook dit:
Thermalright HR01 Plus: beter bij lage airflow dan de Scythe Ninja, bijna net zo koel als de TRUE120 bij hogere airflow
Olie is niet praktisch, olie raakt vervuild en daardoor elektrisch geleidend. Een aquarium....tsja...
Maar zoals hierboven al vermeld, ik probeer een bepaalde doelgroep te bereiken. Ben je niet die doelgroep, dan zou je beter je info uit een ander topic kunnen halen.

vrede in rust

• Nas T
1 van de redenen dat ik dit topic op heb gezet, is www.ikbenstil.nl.
Onderstaand systeem bij ikbenstil:
Case HFX classic met front connector
Case display optioneel
Mobo Asus P5Q pro
Videocard ATI 4670 1024MB HD - DVI - HDMI
VGA koeler Borg HGC
Memory 4GB DDR2 Dual Channel 2x2GB
CPU Koeler Borg HPC
CPU Intel E8400 dualcore
Powersupply Nightjar passives NT
HDD 1 SSD Intel X25-M 80GB OS
HDD 2 Samsung 1,5TB SATAII
TV Tuner optioneel
Optical BluRay speler CD/DVD brander

Kost in de pricewatch zonder kast, maar met blu-ray brander de helft!!
#ProductPrijsSubtotaal
1Asus P5Q PRO€ 105,93€ 105,93
1Club3D HD 4670 1024MB GDDR3 PCI-E€ 60,55€ 60,55
1Intel Core 2 Duo E8400€ 130,70€ 130,70
1Intel X25-M Postville SSDSA2MH080G2C1 80GB€ 186,80€ 186,80
1Kingston ValueRAM KVR800D2N5K2/4G€ 44,90€ 44,90
1LG GGW-H20L€ 205,67€ 205,67
1Samsung EcoGreen F2 EG HD154UI, 1.5TB€ 85,-€ 85,-
1Silverstone Nightjar 450W€ 146,40€ 146,40
ImporterenTotaal€ 965,95

De kast met extra CPU, GPU en NB koeler kost max €570. Hun hardware is dan wel iets duurder (kleinere oplages, magazijn), dus misschien €1100, maar dan kom ik nog steeds maar op €1670.
Dan komt er dus €400 bij.

Zeg dat een man uur €20 kost voor ikbenstil, en dat deze 2 uur bezig is om het geheel te assembleren.

Dan is er dus €360 winst.

vrede in rust

Verwijderd

Nas T schreef op maandag 31 augustus 2009 @ 15:33:
Olie is niet praktisch, olie raakt vervuild en daardoor elektrisch geleidend.
Dat is dus onder andere foute informatie die je beginnelingen laat lezen. Wis het dan gewoon volledig als je geen data hebt over die zaken. Je wil geen ervaren tweakers in je topic maar je geeft nieuwe mensen wel foute info.

• Nas T
Verwijderd schreef op woensdag 16 september 2009 @ 13:22:
[...]

Dat is dus onder andere foute informatie die je beginnelingen laat lezen. Wis het dan gewoon volledig als je geen data hebt over die zaken. Je wil geen ervaren tweakers in je topic maar je geeft nieuwe mensen wel foute info.
Lees TS, lees ervaring oliegekoelde computers en keer terug.
Bedankt voor de vervuiling.

EDIT:
Ik heb zojuist een Intel 80GB SSD (de G2C1 serie) gekocht. Ik gebruikte een al wat oudere OCZ Core V2 30GB.
Reden: Zat vol, had zojuist malware opgelopen, goede reviews over de Intel 80GB.
Ik merk er niet echt heel veel van, sommige dingen zijn razendsnel, eigenlijk is niks traag, maar ik denk dat de processor (AMD 4850e) de beperkende factor is. Ik heb ook een gamepc, maar ik gebruik hem hierin, omdat ik daar meer op actief ben.

[ Voor 33% gewijzigd door Nas T op 16-09-2009 19:13 ]

vrede in rust

Verwijderd

Nas T schreef op woensdag 16 september 2009 @ 16:07:
Lees TS, lees ervaring oliegekoelde computers en keer terug.
Bedankt voor de vervuiling.
Je bedoelt je Duitser die ik al had gelezen? Op al die jaren tijd zijn ze al iets verder geraakt en niet iedereen is zo lomp om lelijke builds te maken.
Je gaat toch geen info in een TS op Tweakers zetten als je het niet allemaal volgt. Mensen lezen al die dingen en denken meteen dat het de absolute waarheid is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Ik ben al een tijdje in het bezit van een Scythe Quiet drive en een Scythe Himuro.
De Quiet drive is ouder dan de Himuro, maar doet het beter.

De Himuro sluit zelf niet compleet af, en dit doet de quiet drive wel.
Je zou zeggen dat de Quiet drive een probleem is qua temperatuur, maar ik heb er nog geen problemen mee gehad, ook niet met een graad of 25 als omgevingstemperatuur. Harde schijven gaan niet minder lang mee bij een hogere temperatuur volgens Google.

Daarnaast ben ik in het bezit van een Intel postville 80GB SSD, als vervanger van een OCZ Core 30GB SSD.
Erg tevreden, ik merk dat mijn systeem de beperkende factor is nu. Bij installeren van programma's is deze soms echt razendsnel. De prijs waard? Hangt ervan af wat je systeem is, je gebruik en je voorkeur voor snelheid...

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Ik heb nu een OCZ Core 30GB in de Nvidia ION bij m'n bed met een zeer stille 100mm Scythe Slim fan, zelfs toen hij op m'n bureau naast m'n scherm stond moest ik door de behuizing heen kijken of de fan draaide om er achter te komen of het systeem überhaupt aan stond :Y) En een boot van onder de 40 seconden in W7 met een 1,6GHz Atom is natuurlijk ook zeer netjes

[ Voor 14% gewijzigd door Wiethoofd op 25-09-2009 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTU_Natas
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14-09 20:19

BTU_Natas

Superior dutchie

vraagje,

Aangezien ik watercool, is de druk die een fan produceert belangrijker dan de cfm die et doet. Welke fan zouden jullie aanraden en waarom?

Vraag even om een second opinion, want heb er 11 van nodig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Wiethoofd schreef op vrijdag 25 september 2009 @ 18:08:
Ik heb nu een OCZ Core 30GB in de Nvidia ION bij m'n bed met een zeer stille 100mm Scythe Slim fan, zelfs toen hij op m'n bureau naast m'n scherm stond moest ik door de behuizing heen kijken of de fan draaide om er achter te komen of het systeem überhaupt aan stond :Y) En een boot van onder de 40 seconden in W7 met een 1,6GHz Atom is natuurlijk ook zeer netjes
Netjes. Of je bent gewoon doof :+ ... Scheelt ook weer dat je geen ongelofelijke bak warmte af moet voeren.

Hier een tijdje geleden een Coolermaster Aerogate III in m'n case gepl00rd, alle fans draaien praktisch op minimaal en het systeem is bijna onhoorbaar (2x120mm intake Arctic PWM, 1x120mm outtake no-name). De HDD (Spinpoint F1 750GB) maakt in feite nog het meeste herrie. Temps zijn netjes met P35DS3 en Q9550 @ 3.55GHz @ full load.

45 graden mobo (of 37, weet even niet welke erbij hoort), 48 graden CPU, HDD @ 23. Prima te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
BTU_Natas schreef op maandag 05 oktober 2009 @ 10:22:
vraagje,

Aangezien ik watercool, is de druk die een fan produceert belangrijker dan de cfm die et doet. Welke fan zouden jullie aanraden en waarom?

Vraag even om een second opinion, want heb er 11 van nodig ;)
Je zou zoiets op internet kunnen zoeken. Op zich is CFM/M3/s wel belangrijk, mits je tests met gelijke setups gaat doornemen. De fan die de meeste druk kan zetten, verzet de meeste luchthoeveelheid. En de verplaatste luchthoeveelheid is een effectieve maat van prestatie.
En trouwens: je hebt er geen elf van nodig, misschien met 2 overgeclockte Xeons en 4 grafische X2 kaarten (8 effectieve cores). En veel harde schijven (>10). Maar ik vermoed dat je niet veel meer hebt dan 4 cores CPU en 1 core GPU.

@Jejking:
Heb je op de 750 GP AAM al enabled? Dat scheelt wel wat bij zoekacties, al maakt dat ding dan nog een vervelend geluid. Ook erg vervelend is dat de schijf telkens opstart. Het lijkt of hij zijn zoekarm parkeert en weer opstart (veranderende zoem gevolgd door wat gekraak resulterend in enkele seconden vertraging in harde schijfactiviteit). Een Scythe Silent box/drive biedt wel soelaas.

[ Voor 19% gewijzigd door Nas T op 05-10-2009 12:09 ]

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Cheezus

Luiaard

Nas T schreef op maandag 05 oktober 2009 @ 12:06:
[...]

De fan die de meeste druk kan zetten, verzet de meeste luchthoeveelheid.
Dit klopt niet helemaal! Fans worden steeds minder efficient naarmate de tegendruk toeneemt. Sommige fans zijn bedoelt voor hoge airflow met weinig tegendruk (de 'normale' pc fan): als de druk toeneemt zal de luchtverplaatsing (CFM) snel afnemen.
Een radiaal fan (zoals op high-end videokaarten vaak zit) verplaatst minder lucht bij weinig druk verschil maar zal bij toenemende druk minder snel inzakken met zijn luchtverplaatsing.

Als je dus veel lucht door een kleine opening wil duwen (koellichaam met hele compacte ribben, half afgesloten roosters enz.) is het raadzaam om hier onderzoek naar te doen, van de doorsnee pc-fan zul je echter alleen CFM specificaties vinden..
Voor normale toepassingen is CFM ook het belangrijkste, en de geluidsproductie uiteraard :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Goed, om het verhaal over druk even te versimpelen:
Wat er wordt gezocht is een ventilator met een zo hoog mogelijke prestatie:
dB/airflow.
Nou kun je de drukwaardes van fabrikanten opzoeken, waarbij zeer twijfelachtig is hoe deze waardes zijn gemeten, net als bij de dB-waardes bij fabrikanten.
Je kunt ook naar reviews zoeken die wel kennis geven van hun testmethode naar de drukwaardes. Ik wens je succes.
Je kunt ook reviews gaan zoeken waarbij er een reële testopstelling is gemaakt. En daar de ventilator met de laagste dB/airflow verhouding nemen.

Kans op succes: Bij de laatste. Drie manieren om te vinden wat je zoekt, de laatste geeft het meeste vergelijkmateriaal. Het verhaal van druk raakt een punt, maar is wel lastig te begrijpen. Ik zoek effectieve en simpele oplossingen (waar de gemiddelde consument zich aan waagt).

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackangel
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-09 12:30
Nas T schreef op dinsdag 06 oktober 2009 @ 13:10:
Goed, om het verhaal over druk even te versimpelen:
Wat er wordt gezocht is een ventilator met een zo hoog mogelijke prestatie:
dB/airflow.
Nee dus. Het is afhankelijk van meer dingen. Zelf wil ik wel dB/airflow hebben, aangezien ik eigenlijk alleen maar naar buiten zuig (met een rooster, geen complexe koelvinnen). Als je tegen andere objecten aan blaast is de druk wel degelijk van belang. En ik ken maar weinig reviews die daar nog onderscheid tussen maken...
Kans op succes: Bij de laatste. Drie manieren om te vinden wat je zoekt, de laatste geeft het meeste vergelijkmateriaal. Het verhaal van druk raakt een punt, maar is wel lastig te begrijpen. Ik zoek effectieve en simpele oplossingen (waar de gemiddelde consument zich aan waagt).
Meeste vergelijkingsmateriaal is niet hetzelfde als nuttig vergelijksmateriaal. In de supermakt overal het aantal kilocalorien per 100g per product meten geeft heel, heel, heel veel vergelijkingsmateriaal. Maar het is niet nuttig als je op zoek gaat naar een de ideale fan. primusz heeft daarin zeker een goed punt.

Mijn huidige PC (gallery: blackangel) is inmiddels wel stil, nog maar 2 fans op 800rpm (Corsair VX450, Scythe 'standaard' 12CM fan). Verder een passieve 9800GT, SSD en E8400 @ 3.6GHz onder een Mugen 1. En ik heb nog een passieve 9800GT liggen. Vandaag eens kijken of ik met die erbij SLI kan gaan draaien zonder dat de voeding harder gaan blazen :P

Profit 8)
edit:
Helaas, fan gaat al harder draaien zonder load ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTU_Natas

BTU_Natas

Superior dutchie

[...]

Je zou zoiets op internet kunnen zoeken. Op zich is CFM/M3/s wel belangrijk, mits je tests met gelijke setups gaat doornemen. De fan die de meeste druk kan zetten, verzet de meeste luchthoeveelheid. En de verplaatste luchthoeveelheid is een effectieve maat van prestatie.
En trouwens: je hebt er geen elf van nodig, misschien met 2 overgeclockte Xeons en 4 grafische X2 kaarten (8 effectieve cores). En veel harde schijven (>10). Maar ik vermoed dat je niet veel meer hebt dan 4 cores CPU en 1 core GPU.
Ik heb een feser quad op mijn lian-li v2100 bevestigd. en als je push-pull wilt doen heb je er dus al 8 nodig. verder nog 3 intake fans.

Dus ja, ik heb er wel 11 nodig.

En daarbij komt dat ik ongeveer 400watt onder load moet koelen. 180 voor de gpu, 212 voor me cpu en rond de 20 voor me northbridge.

En aangezien stilte ook belangrijk is gaan alle fans op 5volt. Heb daarom ook al 5 sanyo denki fans aangeschaft, maar wou gewoon weten of er misschien iemand iets wist wat nog beter is of andere voordelen heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
BTU_Natas schreef op dinsdag 06 oktober 2009 @ 18:40:
[...]
Dus ja, ik heb er wel 11 nodig.

En daarbij komt dat ik ongeveer 400watt onder load moet koelen. 180 voor de gpu, 212 voor me cpu en rond de 20 voor me northbridge.
Als ik een >300 watt load met een 25% overgeclockte C2D6750 en een 30% overgeclockte 8800GTS met 3 ventilatoren (incl voeding) onhoorbaar stil kan houden (met luchtkoeling) zonder extreme temperaturen, geloof je me dan als ik zeg dat je ECHT geen 11 ventilatoren nodig hebt? Nog sterker: Je zou het misschien zelfs passief kunnen doen of met een overdruk in de kast creëren...

Algemene mededeling: Ik wil dit topic gaan splitsen. Een deel voor kosteneffectiviteit en wat meer gericht op de beginnende tweaker, en een deel voor gevorderden. Dit laatste deel zal dan voor de tweakers zijn die niks te gek is...

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ow man, maar ik val precies tussen die twee categoriën in...
Bovendien weet ik niet of daar twee goedlopende topics uit voortkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTU_Natas

BTU_Natas

Superior dutchie

Nas T schreef op dinsdag 06 oktober 2009 @ 19:10:
[...]

Als ik een >300 watt load met een 25% overgeclockte C2D6750 en een 30% overgeclockte 8800GTS met 3 ventilatoren (incl voeding) onhoorbaar stil kan houden (met luchtkoeling) zonder extreme temperaturen, geloof je me dan als ik zeg dat je ECHT geen 11 ventilatoren nodig hebt? Nog sterker: Je zou het misschien zelfs passief kunnen doen of met een overdruk in de kast creëren...
Kerel ik vraag om een fan die je kan aanraden,niet om de quantiteit(heb er overigesn genoeg :P )en passief gaat niet werken dat zou tot 200watt nog lukken daarna niet meer. Verder wil ik de koeling vast voorbereiden voor komende upgrades.

Een Q6600 op 1.5 volt(bios) 1.472(cpu-z) onder full-load kun je niet onder de 60 graden houden met een luchtkoeler zonder oorverdovende(subjectief) herrie.

Verder is budget bij sommigen nogal een non-issue(en neej ben niet rijk, hobby mag gewoon geld kosten)
En soms is een ghetto oplossing beter dan een dure, is dat zo erg dat die 2 door elkaar heen lopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
@BTU_Natas:
Ik heb dit topic om een bepaalde reden opgezet. Dit is de zoveelste keer dat ik de discussie toch weer aanga.
Lees de topicstart:
Een computer stil krijgen, met een zo laag mogelijk budget, zonder consequenties.

Met consequenties wordt bedoeld dat de modificaties die gemaakt worden geen nadelen geven.
Denk aan: prestatieverlies van de computer, hoge temperaturen van de componenten of allerlei aanpassingen waarvan een leek geen verstand heeft. Dit beperkt ons in de onderwerpen waarin we ons bezighouden, maar maakt het resultaat er niet per sé minder om. Zo valt er met een budget van €50 al aardig wat te doen.
Ik quote het nog een keer, want we lezen het blijkbaar toch niet:
Een computer stil krijgen, met een zo laag mogelijk budget, zonder consequenties.

Met consequenties wordt bedoeld dat de modificaties die gemaakt worden geen nadelen geven.
Denk aan: prestatieverlies van de computer, hoge temperaturen van de componenten of allerlei aanpassingen waarvan een leek geen verstand heeft. Dit beperkt ons in de onderwerpen waarin we ons bezighouden, maar maakt het resultaat er niet per sé minder om. Zo valt er met een budget van €50 al aardig wat te doen.
Stilte, LAAG budget, ZONDER consequenties.
Dat is de reden van dit topic. Ja stilte, ja je hebt een stille pc, nee ik ga dus ook NIET zeggen dat dat niet zo is.

Dan vraag je je af: Waarom dan als iedereen het er toch niet over heeft, een stille pc topic voor ook extreme oplossingen?
2 redenen:
De eerste is egoïstisch: Ik ben er van overtuigd dat met niet teveel geld en moeite veel bereikt kan worden. Voor €125 heb ik een heerlijk stil systeem, zonder consequenties.
De 2e reden: Door de 1e reden wil ik dit meer mensen laten ervaren. We willen een stille computer, wat is de makkelijkste en goedkoopste weg: lees de TS.

En daarom wil ik dit topic splitsen. Situaties die in dit topic worden geschetst, passen niet bij de insteek.
Maar mijn ervaring reikt verder dan simpele oplossingen, dus ik wil ook een topic voor meer gevorderde onderwerpen.

@Icec_old:
Vraag jezelf dit af: Wil ik met weinig middelen een zo hoog mogelijk resultaat? Ga dan naar het standaard topic. Wil je je verdiepen? Ga dan naar het gevorderden topic. Hier zal ook kennis opgedaan worden voor het standaard topic en zal waarschijnlijk meer gediscussieerd worden, terwijl het standaard topic wat passiever zal worden, en gericht op newbies.

lijkt het op een issue? Dan is het goed overgekomen, heb net even wat telwerk gedaan: 1 op de 6 posts van mij gaat over dit punt, dit zijn 14 posts in 8 maanden, meer dan genoeg, wat mij betreft...

[ Voor 4% gewijzigd door Nas T op 06-10-2009 20:40 ]

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTU_Natas

BTU_Natas

Superior dutchie

Die hele discussie wil ik NIET me je aangaan, omdat ik me er totaal niet mee bezig hou!! Sorry, ik vraag om een type fan wat aan te raden valt op radiators, dus suggesties.

En een stock systeem stil koelen, kost geen geld. slechts wat tijd en kunde. Dat besef heb ik zelf ook wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Deze fans worden heel veel gebruikt : http://www.freezinghardwa..._-_120_x_120_x_25_mm.html :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Inderdaad, of Noctua fans, die hebben ook een 'speciale' serie voor op rads.

De Noctua P12, onder andere verkrijgbaar bij onze Freddy.

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Als je toch bij highflow.nl wil bestellen dan zou ik een van deze nemen =>

http://www.highflow.nl/fa...0mm-kama-pwm-1200rpm.html

http://www.highflow.nl/fa...2sl-12-black-1350rpm.html

Noctua heb ik vaak voor gelezen dat tegendruk een issue is en die fan heeft veel weg van de fans die Cooler Master bij de Stacker serie levert : Die zijn op 5 Volt/500 rpm zelfs irritant :/

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

OK, dat wist ik niet. Heb er verder ook geen ervaring mee omdat ze me te duur zijn. Die Yate Loon's zijn trouwens aardig crap, die heb ik wel gehad, maar na 1 dag er alweer uitgeknikkerd, die zijn hoorbaar luider dan een papst, beide @5v.

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Hmm... raar. Op extremesystems geloof ik was iedereen er super positief over. AOpen heeft ook wat 120 mm. 1400 rpm exemplaren in hun kasten gebruikt en die Yate Loon fans waren best goed.

Moet wel zeggen dat ik het liefst Papst/Scythe/Nexus fans heb als ik heel eerlijk ben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rprp
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 14-09 16:43
Ik heb even een vraagje,

Op het moment is mijn PC hartstikke stil, alleen de de fan van de voeding begint na 5minuten een pokke herrie te maken, voor de rest zijn de andere fans vrijwel stil.

Het gaat om een CoolerMaster M520, die volgens reviews redelijk stil horen te zijn. Zelf hoor ik hem helaas boven alles uitkomen.

Zou het helpen om 2 Noctua fans onder de HDD te plaatsen? Screenie van kast: http://img4.imageshack.us/img4/6552/07102009016.jpg

Deze moeten dan de warmte wegblazen zodat de voeding fan hier geen last van heeft, en deze geen herrie maakt. Als de pc is opgestart is dezen amelijk muisstil, maar na verloop van tijd begint ie alsmaar harder te blazen. CPU cooler is trouwens een Asus Triton 85, maar voor mijn gevoel zorgt dit ervoor dat de hele airflow weg is. (Voeding fan, CPU fan, en case-fan blazen allemaal een andere kant op)

De harddisk is trouwens 50C, dus het is nooit mis om daar sowieso een extra fan te plaatsen, toch?

Iemand die me misschien tips kan geven?

[ Voor 16% gewijzigd door Rprp op 07-10-2009 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Dit heb ik ook, maar hier met een Antec NeoPower Blue 650w (die ook aardig stil hoort te zijn) waarvan de fan aan de onderkant zit. Heb voor de rest alleen 6 fans @5v dus ik hoor deze er ook aardig bovenuit, vooral onder load... Denk niet dat het wat uitmaakt als je fans onder je hd's hangt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwardvGelder
  • Laatst online: 30-07 21:04
Had ik ook, ik heb alles los op mijn bureau staan, nog geen halve meter van me af, en vooral de voedingsfan was goed te horen, heb de voeding opengehaald en er een andere in gezet.
1van Scythe, een 140mm 500rpm fan waarvan ik er ook 2 op mijn Scythe Orochi Rev. B heb zitten, niet meer te horen, het enige wat ik nu nog hoor is de Hdd: Seagate Barracude 7200.10 320gb, die nu dus ook vervangen worden door een Intel g2 ssd en een Samsung F3 500gb.
Hopen dat het dan wat stiller is.
Wat trouwens wel goed hielp bij mijn hdd was hem op een sok leggen :+ die absorbeert de trillingen denk ik.

Edit: Voeding is een In-Win Commander 650 watt

[ Voor 4% gewijzigd door EdwardvGelder op 07-10-2009 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:17

Smarron

The bend

nero355 schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 13:56:
Moet wel zeggen dat ik het liefst Papst/Scythe/Nexus fans heb als ik heel eerlijk ben :)
Eensch.

Altijd Papst gehad, voor de waterkoeling overgestapt op SilenX en nu heb ik naar volle tevredenheid 4x 120mm en 2x 92mm Nexus fans, allen draaiend op 5v. De enige fan die ik hoor is van mijn Antec Earthwatts voeding.

De Nexus fans kosten vergeleken met de rest van de fans ook geen drol.

-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rprp
  • Laatst online: 14-09 16:43
hmm, okee. Maar bij een voeding fan replacen komt zeker solderen etc van te pas?

Ik ga vandaag eens proberen om 2 fans onder de HDD te plaatsen om te kijken of t de airflow wat verbeterd, hopelijk neemt de fan van de voeding dan een stapje terug

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Je kunt het proberen natuurlijk :)

Fan vervangen kan vaak ook zonder solderen, tis maar net welke aansluiting erop zit. Soms zitten ze op de printplaat gesoldeerd, soms zitten ze met een normale connector vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

@Jejking:
Heb je op de 750 GP AAM al enabled? Dat scheelt wel wat bij zoekacties, al maakt dat ding dan nog een vervelend geluid. Ook erg vervelend is dat de schijf telkens opstart. Het lijkt of hij zijn zoekarm parkeert en weer opstart (veranderende zoem gevolgd door wat gekraak resulterend in enkele seconden vertraging in harde schijfactiviteit). Een Scythe Silent box/drive biedt wel soelaas.
Dat zal een feature zijn in de BIOS gok ik? Heb er nog nooit van gehoord. De herrie is niet oorverdovend hoor, ik kan ermee leven. AAM zorgt dus voor een performance decrease maar meer stilte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Jejking schreef op donderdag 08 oktober 2009 @ 11:56:
Dat zal een feature zijn in de BIOS gok ik? Heb er nog nooit van gehoord. De herrie is niet oorverdovend hoor, ik kan ermee leven. AAM zorgt dus voor een performance decrease maar meer stilte?
Even de Topic start doorlezen en evt er in zoeken op AAM, staat keurig uitgelegd en gelinkt naar de nodige progsels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Rprp schreef op donderdag 08 oktober 2009 @ 09:46:
hmm, okee. Maar bij een voeding fan replacen komt zeker solderen etc van te pas?
Kroonsteentjes + Kniptang ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwardvGelder
  • Laatst online: 30-07 21:04
Rprp schreef op donderdag 08 oktober 2009 @ 09:46:

Ik ga vandaag eens proberen om 2 fans onder de HDD te plaatsen om te kijken of t de airflow wat verbeterd, hopelijk neemt de fan van de voeding dan een stapje terug
Bij mijn voeding was het een paar schroefjes losdraaien en voila.
Toen er een nieuwe fan ingezet die ik op mijn moederbord heb aangesloten, zodat hij wel draait :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Jejking schreef op donderdag 08 oktober 2009 @ 11:56:
[...]

AAM is een functie die in de meeste harde schijven zit (Seagate niet, foei!). Je kunt je harde schijf zo instellen, dat de zoekacties minder agressief zijn en je de schijf minder hoort kraken tijdens zoeken. Het heeft (dus) ook invloed op de snelheid.

Staat ook in de topicstart, maar ja, wie leest die nog tegenwoordig?

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:17

Smarron

The bend

Nas T schreef op vrijdag 09 oktober 2009 @ 12:15:
Ikke! :)

En ik zie verdacht veel van de geadviseerde producten terugkomen in mijn eigen setup:

ThermalRight Ultra-120 eXtreme + 2x Nexus 120mm fan @ 5v
Arctic Cooling Accelero S1 + 1x SilenX 120mm fan @ 5v
Samsung Spinpoint F1 1TB 2x
Zalman 12v - 5v converters
Dempingsmatten standaard geleverd in de Antec Sonata Designer

En als toevoeging voor de stilte:

OCZ Vertex 60GB SSD

(En ik denk dat het misschien handig is om de SSD in z'n algemeenheid toe te voegen in de TS)

-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Wiethoofd schreef op donderdag 08 oktober 2009 @ 12:01:
[...]

Even de Topic start doorlezen en evt er in zoeken op AAM, staat keurig uitgelegd en gelinkt naar de nodige progsels.
Nas T schreef op vrijdag 09 oktober 2009 @ 12:15:
Huilie huilie vanuit de hoogte, neem een chillpil. Het is erg makkelijk om even drie letters te missen in een grote TS als deze.

[ Voor 62% gewijzigd door Jejking op 09-10-2009 13:14 ]

Pagina: 1 ... 19 ... 48 Laatste

Let op:
Let op! Dit is geen CSL dus vragen over of een systeem goed is horen hier niet. Vanaf nu 14-12-2007 zullen deze berichten dan ook verwijderd worden en krijg je een OW!