Ok, ik hou niet van commentaar op commentaar, maar ik wil wel duidelijk blijven houden dat dit het stille pc topic is en dus niet een topic voor overclocken.
Ten tweede ben ik (als topicstarter) van mening dat dit zo goedkoop en simpel mogelijk dient te gebeuren, zodat het een breed publiek aanspreekt. Geen "houtje touwtje", geen exotische oplossingen, geen dure set-ups.
Ik heb al tientallen reviews gelezen, vooral lettend op geluid. SPCR (silentpcreview) is een uitstekende bron van informatie. Degelijk gefundeerde testmethodieken en puur gericht op geluid.
Daarvan heb ik de info dat hoe meer ruimte tussen de koelvinnen, hoe beter de prestaties bij lage airflow.
Koelers met een hoge koelvindichtheid hebben het kenmerk goed te presteren bij veel airflow.
De geluidstest van HW.info is niet reëel, ik zie geen info van gebruikte hardware, de laagst gemeten geluidsproductie is 30dB (twee voedingen), is de voeding de beperkende factor in het systeem qua geluid?
Daarnaast: gemeten vanaf 10cm. Dit moet een halve meter of een meter zijn. Is er omgevingsgeluid?
De test van HW.info beschrijft de efficiëntie metingen. Dus reden tot informatie die zich niet vertaald naar real-life prestaties. Ook de test van tweakers lijkt me niet volledig, aangezien het minimum op 38,8 dB lijkt te liggen. een gesprek is 50dB, dus 38,8 noem ik niet stil. Het lijkt er sterk op dat andere componenten het geteste onderdeel overstemmen.
De koeler maakt geen geluid, de ventilator.
En de koeler kan de ventilator "dwingen" meer geluid te maken met dezelfde prestaties als andere koelers.
het gaat erom dat ze meerdere Cpu coolers testen onder gelijke omstandigheden
Deels geef ik je gelijk. Het klopt dat het gaat om de relatieve geluidsproductie. Maar geluid is te ingewikkeld om dat te concluderen. Er bestaat bijvoorbeeld dB en dBa, de laatste is gecorrigeerd voor het menselijk gehoor. Daarnaast spelen er tig factoren mee bij geluid. Daarom is het niet reëel om vanaf bijvoorbeeld 10cm te meten, dit komt niet overeen met wat wij doen, geluid kan bij de ene voeding sterker in geluidsdruk afnemen bij een grotere afstand dan bij een andere voeding. Dit kan te maken hebben met de exacte bron van het geluid, de richting, etc. etc.
Wat dacht je van metingen bij verschillende kasten? Een voeding kan bij de ene kast meer herrie maken dan bij de ander, door de richting en weerkaatsing van geluid, of door resoneren.
Geluidsproductie is zo verschrikkelijk lastig te testen, bij reviews is het dan ook kiezen uit de minst slechte in plaats van de beste (al spreken we er zo niet van). Ik ben heel blij dat SPCR dan ook vrij gedegen tests doen, al blijven ook die niet 100% betrouwbaar.
Ik hoop dat jullie nu wat meer duidelijk is, het is heel lastig om goede dingen te vinden. Maar het werpt wel vruchten af, ik heb hier 2 computers die ik niet of nauwelijk hoor als ze tegelijk aan staan.
Als je niet overtuigd bent, dan maak zelf de keuze van je onderdelen maar, ik geef je tips waar je wilt met een jaar of vier ervaring.