[Geluid] Het stille PC topic deel IV Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 18 ... 48 Laatste
Acties:
  • 379.877 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13-09 05:33
DJ-Visto schreef op donderdag 14 mei 2009 @ 16:30:
[...]
Jep is echt waar van 9DB cooler master rulez. Ik zal inderdaad wel wat lawaai moeten nemen maar achja, hij komt toch ergens waar niemand (slaapt) dus dat is niet erg maar het moet geen beest worden wat je vanaf afstand hoort..
Wat doe je hier?
9 dB van Coolermaster?
Blijf geloven, jij komt er wel.
SPCR komt met professionele meetapparatuur en een fatsoenlijke testopstelling niet onder de 11dB.
Durf er mijn hand voor in het vuur te steken dat die fan geen 9dB is, maar goed, als jij dat wilt.
Ik heb een paar maanden terug een conclusie gedaan vanuit een degelijke review:
Meeste luchtverplaatsing/geluidsproductie tegen laagste prijs. Mijn conclusie:
Scythe Slipstream SY1225SL12L
En het ergste: zelfs die hoor ik nog, al moet ik erbij zeggen dat de blaasrichting ongunstig is en ik de fan kan zien (dus direct geluid). Mijn (EX)-monitor maakte meer geluid, ik gebruik nu een Samsung LE40A656 als monitor, die maakt gelukkig geen geluid.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-08 10:26

DJ-Visto

Aye aye, sir!

kaajee schreef op donderdag 14 mei 2009 @ 16:48:
Welke cooler (type Cooler Master?) is dat dan? Ik ken ze alleen van Silenx en die gasten liegen.............
Buiten dat, verplaatsen die zgn. 9dBa fans dan überhaupt nog wel (genoeg) lucht om wat toe te voegen?
Ik denk inderdaad dat ze liegen.. Maarja, ik heb er zelf eentje zitten hier in mijn pc en hij stoort mij niet. Deze draait volgens mij wel vol vermogen ;)
Nas T schreef op donderdag 14 mei 2009 @ 17:22:
[...]

Wat doe je hier?
9 dB van Coolermaster?
Blijf geloven, jij komt er wel.
SPCR komt met professionele meetapparatuur en een fatsoenlijke testopstelling niet onder de 11dB.
Durf er mijn hand voor in het vuur te steken dat die fan geen 9dB is, maar goed, als jij dat wilt.
Ik heb een paar maanden terug een conclusie gedaan vanuit een degelijke review:
Meeste luchtverplaatsing/geluidsproductie tegen laagste prijs. Mijn conclusie:
Scythe Slipstream SY1225SL12L
En het ergste: zelfs die hoor ik nog, al moet ik erbij zeggen dat de blaasrichting ongunstig is en ik de fan kan zien (dus direct geluid). Mijn (EX)-monitor maakte meer geluid, ik gebruik nu een Samsung LE40A656 als monitor, die maakt gelukkig geen geluid.
Achja, een verpakking moet je toch soms niet geloven.. Maar het staat er op, eigenlijk zal ik een klacht moeten indienen :+
Maarja, Oké er zit gewoon 2 fans in, hij moet niet vanaf afstand te horen zijn, zijn ze ook niet. Maar wat moet ik doen met de rest van engine, ik denk gewoon zo laten en alles zo stil mogelijk bevestigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-05 19:44
Welk type fan is het nou????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Cooler Master Ultra Silent 12025 System Fan

1x 120x120 mm
1x 80x80 mm

Whoeps, heb me vergist staat 13DBA op *schaam* :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axeor
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15-07-2023
13 dB is nog steeds weinig hoor, denk niet dat dat storend is als de pc onder je bureau staat ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Axeor schreef op donderdag 14 mei 2009 @ 20:04:
13 dB is nog steeds weinig hoor, denk niet dat dat storend is als de pc onder je bureau staat ofzo.
Nee dat klopt.. Ik heb er ook inderdaad geen echt last van ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowuse
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-09 20:09
Is het schadelijk voor de voeding om een fan tussen de 12 en de 5 te hangen zodat deze op 7 volt draait?
Heb een Cool Master Real Power voeding en Nexus 120mm Real Silent fans.

Shuttle st20g5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0elite
  • Laatst online: 14-08 21:46
Knowuse schreef op vrijdag 15 mei 2009 @ 16:14:
Is het schadelijk voor de voeding om een fan tussen de 12 en de 5 te hangen zodat deze op 7 volt draait?
Nee , mijn Real silent draait nu op 7v :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Knowuse schreef op vrijdag 15 mei 2009 @ 16:14:
Nee. Let wel hoe de stroom loopt (+ en -).

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik zoek de naam van dit soort isolatie:

http://i43.tinypic.com/ir5k7s.jpg

iemand ervaring mee? gaat die wat helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Ownman
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-09 10:04
Verwijderd schreef op maandag 18 mei 2009 @ 20:29:

Piramidevorm van noppenschuim, het zal zeker wel iets helpen tegen hoge en middenhoge tonen, en het is niet te duur en ziet er goed uit, dus ik vind het het altijd wel waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HMeijer
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 23-12-2023
Na wat zoeken via een speciaalzaak o.a. deze pagina tegen gekomen waar een pdf document te vinden is met daarin de absorptiecoëfficiënt uitgezet tegen het frequentiespectrum. Dit is relatief goedkoop en werkt nog vrij redelijk voor het uitdoven van frequenties tussen de 1000 Hz en 8000 Hz, zodra je het gaat hebben over diktes vanaf 20mm. Dikker zal met name de 1000 Hz frequentieband verder kunnen uitdoven.

Er zijn weinig kant en klare isolatie-oplossingen die goed zullen werken. Zelf overweeg ik om een aantal bitumen platen in combinatie met een aantal noppenplaten te combineren, maar dit wordt al vrij snel erg dik en daarmee onpraktisch om in een behuizing te gebruiken. Daarnaast zal je zoveel mogelijk alle directe geluidspaden moeten afschermen met isolatie voor een zo groot mogelijk effect.

[ Voor 15% gewijzigd door HMeijer op 18-05-2009 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkvater
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-08-2024

Darkvater

oh really?

Verwijderd schreef op maandag 18 mei 2009 @ 20:29:

Ik heb deze gewoon bij de bouwmarkt gehaald (Kwantum, Praxis, etc.) werkte best wel goed en nog niet eens zo duur. Kon alleen de kast bijna niet meer dicht krijgen :P

Windows Vista? *NEVER* Het waarom - Opera forever!!!
I've seen chickens that were more menacing. Chickens in a coma. On ice. In my fridge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Ik zie in de begin post geen aanbeveling over Hitachi Deskstar 7K1000.B 1TB, 7200rpm, 16MB, SATA, ik wil hem wel kopen.. Is deze inderdaad stil? (hij komt er wss 2x of meer in) en de Hitachi Deskstar P7K500 250GB, 8MB, SATAII wil ik ook aanschaffen, 2 vrij stillen hardeschijven toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninasky11
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09-07 14:35
hallo!

sorry dat ik jullie stoor allemaal maar ik heb een vraagje

ik wil namelijk Zalman Processor Koeler CNPS9700-NT in mij pc zetten, op de site zelf staat een koeler met een groene led afgebeeld alleen komt het verder in specificaties nergens meer voor

kan iemand bevestigen dat deze met groene led komt? want dat wil ik namelijk ook.
van zalman support heb ik nog niks ontvangen ( week later) en bij 4launch weten ze dat ook niet.
want ik wil niet opeens blauwe led hebben in mijn groene kast

alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

volgens google issie groen :) dus gewoon doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

ninasky11 schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 09:31:
ik wil namelijk Zalman Processor Koeler CNPS9700-NT in mij pc zetten, op de site zelf staat een koeler met een groene led afgebeeld alleen komt het verder in specificaties nergens meer voor
Gaat het om de LED of de stilte ?? Dat laatste kan zo'n Zalman namelijk niet echt goed ;)
Met een Scythe/ThermalRight kom je een stuk verder vooral met Scythe/Papst fans.

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninasky11
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09-07 14:35
nero355 schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 11:32:
[...]

Gaat het om de LED of de stilte ?? Dat laatste kan zo'n Zalman namelijk niet echt goed ;)
Met een Scythe/ThermalRight kom je een stuk verder vooral met Scythe/Papst fans.
eerlijk gezegd gaat het om de groene led, hoe raar het ook mag klinken.
en volgens mij komt zalman dan als enigste optie die redelijk goed koelt ( met groene led dan) , en er zit PWM functie op toch? waarmee je snelheden kan aanpassen of zit ik helemaal op verkeerde weg nu ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
DJ-Visto schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 07:33:
Ik zie in de begin post geen aanbeveling over Hitachi Deskstar 7K1000.B 1TB, 7200rpm, 16MB, SATA, ik wil hem wel kopen.. Is deze inderdaad stil? (hij komt er wss 2x of meer in) en de Hitachi Deskstar P7K500 250GB, 8MB, SATAII wil ik ook aanschaffen, 2 vrij stillen hardeschijven toch?
Als SPCR dat zegt dan zal dat wel.
en volgens mij komt zalman dan als enigste optie die redelijk goed koelt ( met groene led dan)
Tsja...misschien komt dat omdat het de enige met groene led is?
Zalman is meer een mooi merk dan echt goed spul.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Nas T schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 12:54:
[...]

Als SPCR dat zegt dan zal dat wel.

[...]

Tsja...misschien komt dat omdat het de enige met groene led is?
Zalman is meer een mooi merk dan echt goed spul.
Sorry, ik vat je niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGB4rn
  • Registratie: September 2008
  • Nu online

BGB4rn

ductape en tie-wraps FTW !

Nas T probeert te zeggen dat je pc niks koeler wordt van led's :P

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat DJ-Visto wou voort borduren op het HDD verhaal :P

SPCR = Silent PC Review

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 19-05-2009 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

BGB4rn schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 13:30:
[...]

Nas T probeert te zeggen dat je pc niks koeler wordt van led's :P
:P Lees reactie hier onder
Verwijderd schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 13:35:
Ik denk dat DJ-Visto wou voort borduren op het HDD verhaal :P

SPCR = Silent PC Review
Ja klopt, maar ik zie daar nergens hatichi staan? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
DJ-Visto schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 13:49:
[...]

:P Lees reactie hier onder

[...]

Ja klopt, maar ik zie daar nergens hatichi staan? :P
Eigenlijk bedoelde ik van Zalman. Wel koeler, maar prijs/prestatie is er niet echt.

SPCR is een site (voor degenen die de SP niet lezen en het (dus) niet weten) voor stilte-hardware.
Fatsoenlijke tests die overeenkomen met werkelijk gebruik (lees: geen productspecificaties).
Dit vormt de basis, een referentie voor stilte. Zegt SPCR dat het stil is, dan zal het stil zijn. Weten de actieve posters in dit topic of dit stil is, dan is de kans groot dat het klopt (iedereen vindt een ander geluidsniveau stil, dus een korreltje zout is op zijn plaats). Is beiden niet het geval, dan weten we het niet.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13-09 09:06
woelders schreef op zondag 10 mei 2009 @ 22:33:
Om even door te gaan op voedingen:

Ik heb gisteren mijn Chieftec Dragon case de deur gewezen en heb mijn pc'tje nu in een Lian-Li PC-7F zitten. Mooie kast, netjes afgewerkt maar aluminium en dus minder stil. Er is 1 14cm intake fan @900rpm (merk: Lian-Li, is niet te vervangen...) en een 12 cm Nexus 1000rpm outtake fan @1000rpm. Als CPU-cooler heb ik een Xigmatek S1283 met een Nexus 12 cm PWM fan (temps 30 graden idle). Mijn videokaart heeft de stock GTX260-koeling en draait tussen de 30-40 procent (temps max 80graden full load, 40 graden idle).

Mijn Coolermaster Real Power Pro 520 ligt op de 'vloer' van de kast, met de fan naar boven (er is geen rooster in de bodem!). Alles is netjes stil, ook de GTX260 alleen mijn voeding hoor je erg duidelijk. Ik wil hier iets aan doen, maar ik durf niet de fan te vervangen. Als ik deze voeding vervang door een Corsair HX620, zou het dan stiller zijn? Silent PC review heeft wel de corsair getest (en vele anderen) maar niet de coolermaster...
Ik heb een HX520 en die is in ieder geval erggg stil. Ligt op de bodem van mijn 590, met aanzuig naar onderen en ik hoor hem niet. Ik heb een stock e8400, 4gb, 2 hdd en een 4850 erin hangen, tis dus niet dat het ding hard aan het werk moet ofzo...

Had eerst 3 casefans, standaard coolermaster x3, allemaal op 5volt, middels zalman kabeltje (beetje gemod voor 4x 5volt :-) ), en het enige wat ik toen af en toe hoorde was mijn CPU (CM HyperTX 2) of de 500GB samsung (pre F1 model), maar die moet ik er nog uithalen... Point being: voeding hoorde ik echt niet, als ik aan de achter kant voel, heeft ie ook een hele subtiele flow...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.zeno
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-11-2023
Ik heb laatst wat nieuwe hardware gekocht en in mijn oude kast geplaatst, waarbij ik nu redelijk gek wordt van het geluid.

Vooral de stock cpu cooler (intel E8400) maakt een erg onprettig geluid. Daarnaast is de airflow in mijn huidige kast niet echt optimaal, gezien er aan de voorkant enkel een stripje gaatjes van zo'n 3*12 cm is. Kast dicht en leisure surfing zorgt er al voor dat de C2D temperatuur rond de 43 graden slingerd, mainboard rond de 33 graden).

Nu denk ik voor de cpu cooler aan een Scythe Ninja (lijkt me een goede verhouding tussen koeling/geluid), echter twijfel ik nog een beetje over de ophanging met die pushpins.

- Zijn er vergelijkbare koelingen (qua prestaties, en tot ongeveer 50 euro) die een betere ophanging hebben?
- Is het verstandiger de kast plat te leggen (moederbord horizontaal) bij zo'n grote cooler, of moet ik me daar geen zorgen over maken?

- Als laatste: is het verstandiger een goede koele kast te kopen (lian li, antec performance, verder.. ?), of zou het de moeite waard zijn een 'normale' kast van minder geluid en meer flow te voorzien? (Zal zodirect wat foto's plaatsen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.zeno
mr.zeno schreef op woensdag 03 juni 2009 @ 00:26:
- Als laatste: is het verstandiger een goede koele kast te kopen (lian li, antec performance, verder.. ?), of zou het de moeite waard zijn een 'normale' kast van minder geluid en meer flow te voorzien? (Zal zodirect wat foto's plaatsen)
Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3313/3590757838_8c02c9973a_b.jpg
Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3314/3589950153_dd051baea3_b.jpg

Kleine intake aan de voorkant:
Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2484/3589950665_364f54b39f_b.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wannial
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-09 02:26
koop een fatsoenlijke kast met fatsoenlijke airflow mogelijkheden, hoeft niet eens veel te kosten (antec threehundred ofzo)

een scythe ninja 2 is een goede koeler hoor, en niet eens zo zwaar.
heb hem hier ook hangen (maar dan aan een am2 bord) en niets aan de hand.

hier een filmpje van Scythe over de pushpins

http://www.youtube.com/watch?v=Atf45vIT84U

moederbord gaat er helemaal aan... maar die pushpins blijven zitten!
dit is overigens met een mugen2 mugen, nog een stap zwaarder dus!

voor 50 euro kan je trouwens een hoop andere spullen krijgen met andere montage (bolt kits)
je kan natuurlijk ook voor een paar euro de bolt kit van scythe meebestellen haha

http://www.scythe-eu.com/...ooler-stabilizer-775.html

[ Voor 20% gewijzigd door Wannial op 03-06-2009 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGB4rn
  • Nu online

BGB4rn

Yeseterror schreef op woensdag 03 juni 2009 @ 08:41:
moederbord gaat er helemaal aan... maar die pushpins blijven zitten!
dit is overigens met een mugen2, nog een stap zwaarder dus!
errrr de mugen 2 heeft geen pushpins van origine, ik kan hier helaas het filmpje niet zien maar mijn mugen 2 heeft fijn een backplate. :)

En tja, een nieuwe kast kopen kan wel maar je moet wat he als je tweaker bent en er meer plezier uit haalt zelf iets te maken dan iets te laten doen door een merk. :P

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wannial
mijn excuses, het gaat om een mugen 1 :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diedazz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Ik heb laatst wat nieuwe hardware gekocht en in mijn oude kast geplaatst, waarbij ik nu redelijk gek wordt van het geluid.

Vooral de stock cpu cooler (intel E8400) maakt een erg onprettig geluid. Daarnaast is de airflow in mijn huidige kast niet echt optimaal, gezien er aan de voorkant enkel een stripje gaatjes van zo'n 3*12 cm is. Kast dicht en leisure surfing zorgt er al voor dat de C2D temperatuur rond de 43 graden slingerd, mainboard rond de 33 graden).

Nu denk ik voor de cpu cooler aan een Scythe Ninja (lijkt me een goede verhouding tussen koeling/geluid), echter twijfel ik nog een beetje over de ophanging met die pushpins.

- Zijn er vergelijkbare koelingen (qua prestaties, en tot ongeveer 50 euro) die een betere ophanging hebben?
- Is het verstandiger de kast plat te leggen (moederbord horizontaal) bij zo'n grote cooler, of moet ik me daar geen zorgen over maken?

Ik vraag mij echt nog steeds af waarom iedereen 2 dvd drives nodig heeft. Echt totaal nutteloos, mits je een videofreak bent, en zelfs dan nog imho.

Anyway, schuif je hdd's, dvd drive (gooi die andere deruit) eens helemaal omhoog, boven in je kast, dan heeft je gfx kaart ook wat lucht in plaats van satakabels. enja mod een extra 120mm fan voorin je case en achterin ook en je zult je temps zien dalen lijkt mij :9

edit: wat voor een mobo heb je trouwens? wel een erg kromme oplossing van asus om die atx12 stekker linksonder je cpu cooler te zetten >;<

[ Voor 4% gewijzigd door diedazz op 03-06-2009 10:32 ]

Get Airflow, save the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGB4rn
  • Nu online

BGB4rn

Het is wel handig als je dvd's en cd's wil kopiëren (klonen).

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

BGB4rn schreef op woensdag 03 juni 2009 @ 10:34:
Het is wel handig als je dvd's en cd's wil kopiëren (klonen).
Ja, maar hoe vaak kan dat nog met al die beveiligings troep ?? Ik heb ook maar 1 DVD-RW en zelfs die gebruik ik niet eens zo vaak. Sinds kort werk ik zelfs zonder dat ding, omdat ik op dezelfde plek 4 SSD's heb :D

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGB4rn
  • Nu online

BGB4rn

nero355 schreef op woensdag 03 juni 2009 @ 11:05:
[...]

Ja, maar hoe vaak kan dat nog met al die beveiligings troep ?? Ik heb ook maar 1 DVD-RW en zelfs die gebruik ik niet eens zo vaak. Sinds kort werk ik zelfs zonder dat ding, omdat ik op dezelfde plek 4 SSD's heb :D
tja, meestal lukt het hier wel om een dvd te rippen, ik heb ook maar 1 drive wat genoeg is voor mij, ik heb maar 1 keer gehad dat het handiger had geweest meerdere te hebben maar om daar een 2e drive voor aan te schaffen is ook weer zo wat :P.
offtopic:
enneh niet zo patsen met je ssd's :P

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T

De goedkoopste manier is deze:
Koop een Thermalright HR01 plus voor je cpu, deze zit qua geluid/prestatie tussen de Ninja (weinig/geen airflow, toch prestatie) en de Thermalright ultra extreme in (veel airflow, veel prestatie). Dan zou ik voor de rest alleen 2 ventilators achterin plaatsen en ervoor zorgen dat deze stil zijn (via moederbord of anders nieuwe).
Voor €5 per stuk zijn er onhoorbare goed presterende ventilators van Scythe (model weet ik niet 1, 2, 3).
Je harde schijven hebben géén actieve koeling nodig, de onderdruk in je kast zorgt voor aanzuiging aan de voorkant.
Ik kan nu niet zien of en eventueel waarmee je videokaart actief gekoeld wordt. Ik zou deze wel actief koelen, aangezien de airflow in je kast niet optimaal is (de warmte zit in een "dode" hoek van je kast).

Uiteindelijke kosten:
Ongeveer €50. Een nieuwe kast biedt weinig voordelen, de HR01 plus heeft een backplate en staand of liggend maakt niks uit voor je kast. De ventilator achterin de kast koelt semi-actief je HR01 plus.

En je drives? Laat lekker zitten: door de onderdruk wordt er voor en onder je videokaart koele lucht aangezogen. Van de voorkant komt ook lucht, dus je drives worden lichtjes gekoeld. Daarbij maakt het niet uit hoe warm je drives worden voor de levensduur, zolang ze onder de zeg 80 graden blijven.

Kortom:
HR01 plus op je cpu, 1 ventilator van voor naar achter plaatsen en eventueel regelen via je moederbord, en je grafische kaart actief koelen (wel een stille ventilator uiteraard).

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wannial
Voor €5 per stuk zijn er onhoorbare goed presterende ventilators van Scythe
Scythe slipstream bedoel je?
http://azerty.nl/8-1088-7...p-stream-1200-rpm-ve.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Yeseterror schreef op woensdag 03 juni 2009 @ 13:03:
[...]

Scythe slipstream bedoel je?
Om preciezer te zijn:
De 800RPM versie.
Ik heb deze een flinke tijd terug gekozen als degene met de beste airflow/decibel/prijs verhouding.
Deze heb ik van deze test.
Er is nog een test met meer casefans, zoals deze.

Beide tests hebben hun twijfelachtige setups:
Bij de eerste is niet de airflow bepaald, maar de prestatie bij 1 soort koeler.
Bij de tweede test is de luchtsnelheid op 1 punt vermenigvuldigd met het oppervlak om tot volumedebiet te komen. Maar de luchtsnelheid is niet gelijk op het gehele oppervlak waardoor dit niet reëel is. Dan vind ik de 1e test reëler. Zeker omdat de airflow/decibel verhouding vrij sterk uiteenloopt, een factor 12 ten opzichte van een factor 1,5 (met subjectief geluid meegenomen).

Dus wat mij betreft benadert de 1e test de realiteit meer dan de tweede, en dus zou ik kiezen voor de Scythe sy1225sl12l.

[ Voor 3% gewijzigd door Nas T op 03-06-2009 18:32 ]

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Kan je niet beter een S-FLEX SFF21E (1,200 rpm) nemen :? Volgens mij zijn die stiller :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
nero355 schreef op woensdag 03 juni 2009 @ 15:34:
Kan je niet beter een S-FLEX SFF21E (1,200 rpm) nemen :? Volgens mij zijn die stiller :)
Hoe kom je daar bij? Ik heb gekeken bij de eerste test van mijn vorige post, uitleg staat in vorige post.
Daaruit bleek dat de Scythe slipstream SY1225SL12L op 12 volt de beste prestatie biedt, in deze test uitgedrukt als temperatuur tegen geluidsproductie, dat deze ook op 12 volt zeer stil is (mijn ervaring is dat ook onhoorbare koelers genoeg koelprestaties leveren) en dat deze goedkoop is.
Kortom: het beste van 3 werelden:
Prestatie
Prijs
Altijd onhoorbaar

De SFF21E die je noemt komt in deze test als 24e uit de bus. Maar ik vind de testopstelling en de resultaten dubieus. Daarbij vergelijken ze verschillende groottes van ventilatoren, wat appels met peren vergelijken is, omdat grotere fans altijd een betere airflow/decibel verhouding hebben.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.zeno
Thanks voor de reacties.

Met de (actieve) koeling van de grafische kaart zit het wel goed (80 mm fan geloof ik, met uitlaat kanaal aan achterzijde):
Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3657/3505386207_1ede47f3a5_b.jpg

Moederbord is een Asus P5QL, is eigenlijk een beetje een budget bordje van asus, en de locatie van de atx voeding was ik ook al niet zo blij mee :(

twee dvd drives : 1tje is een dvdbrander, andere is een lezer die ik eigenlijk enkel en alleen heb gekocht omdat die brander sommige discs niet goed wil lezen.

Qua kast is dit niet de mooiste, maar hij voelt wel ontzettend degelijk aan, tis alleen jammer van de airflow: ik zit nog te twijfelen om hem iets op te hogen met pootjes en op de bodemplaat 1 of 2 fans te plaatsen die lucht naar binnen zuigt. Als ik de voorkant ga modden zal het er best 'ok' uit zien, maar ben bang dat het er te hobby-bob van wordt dus dan moet ik het laten waterstralen ofzo (wat dan weer bijna net zo duur is als een nieuwe kast).

Ik ga denk ik gewoon eens proberen wat ik van deze kast kan maken met wat stille fannetjes en een goede cpu koeler. Die HR01 lijkt me ook een mooie optie, staat in ieder geval een redelijke lovende review over op silentpcreview -> http://www.silentpcreview.com/article842-page1.html , en de bevestiging lijkt me wel een stuk relaxter dan die pushpins..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Best simpel :

Toen ik zelf naar fans aan het kijken was zat ik eigenlijk naar 2 merken van 120 mm. fans te kijken :
- Papst 1200 rpm
- Scythe 1200 rpm

Zelf ben ik uiteindelijk voor de Papst gegaan en eigenlijk wegens maar 1 reden : Die wou ik gewoon hebben :+
Verder zijn beide fans super stil en de "bladen" van de fans hebben een veel beter ontwerp dan de slipstream als stilte belangrijk is van wat ik heb begrepen na vele reviews te hebben gelezen. Geen van deze reviews kwam bij hardware.info vandaan en geloof mij nou maar dat die ze echt wel goed hebben getest en hardware.info niet heilig is of wat dan ook.

Een maand later ongeveer heeft een vriend 3 maal de Scythe 1200 rpm als case fans aangeschaft voor in een Stacker en wederom waren ook deze super stil gewoon.
Verder worden deze fans ook vaak voor waterkoeling gebruikt dus zo verkeerd kunnen ze echt niet zijn.

Ik heb trouwens alles bij freezinghardware.nl gekocht dus bij deze de linkjes van beide fans =>
Scythe S-FLEX SFF21E
Papst 4412F2GLL

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
nero355 schreef op donderdag 04 juni 2009 @ 16:46:
[...]
Verder zijn beide fans super stil en de "bladen" van de fans hebben een veel beter ontwerp dan de slipstream als stilte belangrijk is van wat ik heb begrepen na vele reviews te hebben gelezen.

Verder worden deze fans ook vaak voor waterkoeling gebruikt dus zo verkeerd kunnen ze echt niet zijn.
Waar heb je de info van de bladen vandaan (referenties)?

Er worden ook veel coolermaster fans gebruikt en van zalman. Maar die vind ik niet stil.
Voor mij moet een "perfecte" fan aan 2 voorwaarden voldoen:
Stil/onhoorbaar te krijgen zonder extra hardware (geen fancontrollers of weerstanden o.i.d.)
Een goede performance.

Dit laatste is zeer lastig. Het simpelste en meest logische is om dit uit te drukken in airflow/decibel verhouding. Alleen zijn de real-life omstandigheden niet gericht op veel airflow, maar op een gunstige airflow:
Zit de meeste airflow in het midden van de fan, is er veel turbulentie waardoor er veel contact is met de koeler, wat beter is dan laminaire luchtstromingen. Kan de fan druk zetten, zodat je een kast ontwerpt waarbij je alleen maar lucht erin perst of eruit zuigt?

Veel turbulentie is interessant bij ventilatoren op koelers, druk bij casefans. Daarbij kunnen de fans achterin je kast meer lawaai maken zonder hoorbaar te zijn dan voorin.

Ik heb nog niks ontdekt wat "heilig" is wat fans betreft, de tests die ik eerder heb genoemd zijn nog de minst slechte hulpmiddelen die ik tegen ben gekomen. Ook SPCR heeft weinig info wat ventilatoren betreft helaas...

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Mja ik weet niet meer waar ik alles vandaan had, omdat het een een flinke tijd geleden is ondertussen. Veel van dit soort info in ieder geval hier op GoT te vinden en ook op andere fora waar users op het forum posts met heel veel fan reviews hadden gepost. Zo zag ik bijvoorbeeld ook Yate Loon fans voorbij komen die erg goed waren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Games
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-09 21:19

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 08:30
enige manier om je voeding stiller te krijgen? heb een zalman ZM-500HP, leukste is dat in reviews staat dat die aardig stil is, maar het is toch echt het enigste wat ik hoor van me pc..

En hoe kun je verder het beste je harde schijf monteren, om hem zo stil mogelijk te krijgen en er verder niks extra's voor te hoeven aanschaffen

alvast bedankt

[ Voor 30% gewijzigd door Scrtz op 08-06-2009 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd
  • Laatst online: 14-08 12:22

Wiethoofd

Broadcast TOM

[flauw] De computer uitlaten is heel stil en goedkoop [/flauw]

Van je voeding zou je de ventilator kunnen vervangen, of er een weerstandje tussen zetten, let wel dat je dan je garantie kwijt bent. De boel minder zwaar belasten vraagt ook minder van je voeding waardoor de fan langzamer kan draaien omdat de boel minder warm wordt.

Je harde schijven zou je in elastieken/rubbers in een 5,25" bay kunnen hangen, die 3 euro die je aan koordelastiek kwijt bent mag je geen aanschaffing noemen ;)

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGB4rn
  • Nu online

BGB4rn

Doe dat dan wel heel voorzichtig, de garantie gaat dan niet voor niks over zegmaar, en zorg ook even dat de grote elco's leeg zijn, heb ik ooit een keer een heel akelige opdonder van gehad zegmaar, dat gun ik jouw niet..

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 08:30
die fan binnenin de voeding, is die gewoon aangesloten via de zelfde aansluiting wat bijvoorbeeld een moederbord gebruikt? ( zo'n 3 pins dus ) ? hoor mijn voeding dus nooit harder/zachter eigenlijk dus..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kunt ook de fangrill uit je voeding halen, dit maakt hem ook een beetje stiller, verschilt per voeding.
Heb het zelf bij mij Gigabyte voeding gedaan omdat in mijn kast al een grill zit, voeding is zowieso al fluisterstil :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Scrtz schreef op dinsdag 09 juni 2009 @ 15:16:
die fan binnenin de voeding, is die gewoon aangesloten via de zelfde aansluiting wat bijvoorbeeld een moederbord gebruikt? ( zo'n 3 pins dus ) ? hoor mijn voeding dus nooit harder/zachter eigenlijk dus..
Niet altijd, maar je hebt kans. Wat je zou kunnen doen is een keer je voeding open te schroeven om te kijken en dan eventueel iets aan te passen. Het blijft op eigen risico, elektriciteit kan gemeen zijn.
Mocht je geen mogelijkheid zien om je fan te vervangen dan zou je een weerstandje kunnen solderen:
Draadje knip, draadje strip, weerstandje solderen en dat werkt in principe altijd.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13-09 09:06
Nas T schreef op vrijdag 05 juni 2009 @ 11:15:
[...]

Waar heb je de info van de bladen vandaan (referenties)?

Er worden ook veel coolermaster fans gebruikt en van zalman. Maar die vind ik niet stil.
Voor mij moet een "perfecte" fan aan 2 voorwaarden voldoen:
Stil/onhoorbaar te krijgen zonder extra hardware (geen fancontrollers of weerstanden o.i.d.)
Bestaan die fans dan? Ik neem dat jij bedoeld stil op 12V, want dat heb ik nog geen enkele fan zien horen doen..

Ik heb nu zo'n scythe 800RPM op +/- 7 volt alsook een nexus real silent. zijn beiden erg stil. Moet echt mijn oor op 5 cm van mijn kast houden om hem te horen.
...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
lredev schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 13:46:
[...]
Bestaan die fans dan? Ik neem dat jij bedoeld stil op 12V, want dat heb ik nog geen enkele fan zien horen doen..
[...]
Zo goed als...
Ik heb ook een Scythe slipstream fan, 800RPM (SY1225SL12L). Deze hoor ik heeeel lichtjes, ongeveer 80cm van me vandaan, blaast van linksaf tegen mijn monitor (dan weet je de hoek e.d. wel). Als ik hem om zou keren dan zou ik er niks van horen.
Zal ik binnenkort doen, als ik mijn picopsu weer aan de praat heb.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaccoW
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-08 23:23

JaccoW

Kijkt en Luistert

Ik heb laatst een stille pc voor mijn ouders in elkaar gezet en daarbij gebruik gemaakt van de Cooler Master Sileo 500
Afbeeldingslocatie: http://img2.pict.com/43/ae/e7/9058a488524d9e92646c9b7ab4/KoB9O/800/dsc06553.jpg
Ik moet zeggen, met twee Scythe S-Flex 1200rpm op 5V en de standaard boxed koeler is hij zo goed als stil. Zelfs nog stiller dan mijn eigen systeem, wat ik ook al aardig stil vond.

Het enige wat je nu nog hoort is een heel klein beetje ruisen van de processorkoeler op 1800rpm.
Kan waarschijnlijk nog een stuk beter met een aftermarket koeler, maar mijn ouders komen van zo'n herriebak dat ze dit al niet meer horen. :P

Z-machine OriginID: JaccoW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGB4rn
  • Nu online

BGB4rn

Is het op de foto al up en running ?, zie ik het nou goed of heb je geen enkel pci(e) slot gebruikt ?
Mooi systeemje verder, weet je trouwens of die matten het heb echt doen ?, ik heb hier namelijk zo`n beetje de zelfde kast staan, de Centurion 5, de hdd's zitten hier iets anders maar in grote lijnen is het de zelfde kast.

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krentenbol
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11-09 09:35

Krentenbol

Prutz0r

BGB4rn schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 18:59:
zie ik het nou goed of heb je geen enkel pci(e) slot gebruikt ?
Zie je goed ;)
Waarom zie ik op de foto dan een Corsair 450 voeding?

How to autobeun: Like, comment en subscribe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGB4rn
  • Nu online

BGB4rn

TKing schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 19:10:
Waarom zie ik op de foto dan een Corsair 450 voeding?
De sileo 500 is een case :Y)

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaccoW

JaccoW

Kijkt en Luistert

Wat BGB4rn zegt. :P De Sileo is de kast. De voeding is dikke overkill voor het systeem, maar geeft minder kabelrommel en meer mogelijkheden voor uitbreiding, omdat deze modulair is.

Die matten schelen wel degelijk, er zit een aardig verschil tussen met het zijpaneel erop, en het zijpaneel eraf, maar het is simpelweg een betaalbare kast met dempingsmatten. Ik geloof best dat er betere (en duurdere) oplossingen te krijgen zijn, maar dit werkt voor het geld (€60) prima.
Wat ook flink scheelt, is dat je aan de voorkant niet direct tegen de fan aan kijkt. De voorste fan haalt de lucht via sleuven aan de voorkant binnen, wat ook flink in geluid scheelt. Een mat is er vooral goed in om bepaalde irritante tonen te filteren en als alles goed strak zit vibraties tegen te gaan.

@TKing: Het systeem wat je daar ziet is inderdaad al werkend.
Er is inderdaad geen enkel pci-slot in gebruik. De onboard videokaart kan prima tot 1080P content afspelen, wat meer dan genoeg is voor wat zij er mee doen. En aansluitingen (vga, dvi, hdmi) zijn er voldoende.
Er kan ontzettend veel uitgebreid worden aan het bordje (CrossfireX, 1200mhz geheugen, AM3 Phenom II quadcore), maar zo zou hij relatief energiezuinig moeten zijn. Ik zal hem binnenkort eens aan m'n energiemeter hangen, zodra ik daar weer batterijen voor heb. :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DialOut
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10-09 09:39
Vraag1: Zijn er meer mensen die bij een Ninja Mini CPU koeler problemen hadden om het te bevestigen op het moederbord? Bij mij een MSI K9A2GM-FIH.De klipjes van de koeler vallen niet goed om het bevestigingsbeugel van het moederbord.

Vraag2: Op het moment wordt mijn processor in idle stand iets van 37 graden, maar zodra die iets moet gaan doen vliegt die naar de 60 graden. Zelf heb ik het vermoeden dat ik te veel 'pasta' er op gedaan heb en dat het daarom niet geleid, kan dit kloppen?

Heb trouwens ook mijn moederbord beetje gesloopt door miijn stock koeler er iets te hard af te trekken (zat nog al vastgeklemd op de cpu), daardoor heb ik de cpu er uit getrokken zonder dat ik de bevestiging hiervoor had los 'gekllikt'. PC doet ongeveer minuut langer over opstarten, maar nog niet gemerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
koendt schreef op donderdag 11 juni 2009 @ 14:17:
Vraag1: Zijn er meer mensen die bij een Ninja Mini CPU koeler problemen hadden om het te bevestigen op het moederbord? Bij mij een MSI K9A2GM-FIH.De klipjes van de koeler vallen niet goed om het bevestigingsbeugel van het moederbord.

Vraag2: Op het moment wordt mijn processor in idle stand iets van 37 graden, maar zodra die iets moet gaan doen vliegt die naar de 60 graden. Zelf heb ik het vermoeden dat ik te veel 'pasta' er op gedaan heb en dat het daarom niet geleid, kan dit kloppen?

Heb trouwens ook mijn moederbord beetje gesloopt door miijn stock koeler er iets te hard af te trekken (zat nog al vastgeklemd op de cpu), daardoor heb ik de cpu er uit getrokken zonder dat ik de bevestiging hiervoor had los 'gekllikt'. PC doet ongeveer minuut langer over opstarten, maar nog niet gemerkt.
Lomperd...
Waar is de stilte?
Dan maar weer offtopic: Eigenlijk "weet" je het antwoord al. Ik hou het op een slecht contact van koeler met cpu. Waar die extra opstarttijd vandaan komt? Geen idee.
Oplossing: check je cpu en mobo en kijk of je daarvan iets gesloopt/verwrongen/verbogen hebt en VERVANG het. De kans op kortsluiting zal aanwezig blijven omdat je computer onverwachte dingen doet na een onverwachte handeling. Kortsluiting kan alles in je pc stukmaken...

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wannial
helemaal met dat eerste stukje van Nas T eens...

tel je pinnetjes eens na zou ik zeggen... dat er geen is afgebroken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

heb ff een vraagje, ik wil n amd athlon 64 x2 4050E passief laten draaien.. tis nogal n zuinige processor, maar ik kom dr niet helemaal uit welke koeler ik t beste dr op kan zetten..
(of eigenlijk:) is het standaard alu blok dat je bij AM2 processoren kreeg, zonder fan, genoeg, of moet ik iets groots met heatpipes hebben, ik kan het niet helemaal beoordelen..
ohja, en t moet in n kleine case passen, dus iets van 6 cm hoog max.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een goede optie is in mijn ogen de scythe ninja mini, is ook een cu versie van, deze kan met gemak passief draaien door de afstand tussen de lamellen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14-09 18:11
Passief gekoelde oplossing moeten het hebben van
-luchtstromen in een kast veroorzaakt door een (psu) fan
-luchtstromen veroorzaakt door stijging van warme lucht
Voor alleen dat tweede is een standaard aftermarket koeler (zoals de Ninja) niet genoeg. Je moet dan aan extremere kasten denken (van bijvoorbeeld HFX) met daarin veel heatpipes. Zulke oplossingen maximaliseren het contactoppervlak met de kast en vervolgens heeft de kast een zo groot mogelijk contactoppervlak met de buitenlucht (finnen aan de randen van de kast).

De Scythe Ninja Mini is geen mogelijkheid voor in een kast van max 6 cm, de koeler is namelijk 11cm hoog. Ik weet niet wat voor behuizing je neemt AlexanderB (DIY?), maar is het niet mogelijk om met grote fans in het dak te werken? De stock koeler (het blokje) is zo'n 4 cm hoog, plaats daar een dunne 12cm fan boven en je 4050E is zeer goed gekoeld. Of misschien toch een iets ruimere kast nemen?
DIY: mijn droomkast is 27x26x12 (bxdxh). 12cm in het dak boven de cpu. Twee outtakes aan de buitenkant van de kast zo'n beetje aan de kant van de cpu. Tot slot nog ventilatiegaten onder de pci sloten. (Er is sprake van sterke onderdruk, de airflow van één 12cm, dus door passieve koeling moet er een heel klein briesje over de rest van de componenten gaan.

De stock koeler zonder fan is naar mijn idee geen goed idee. Dat het een zuinige processor is wil nog niet zeggen dat deze niet warm kan worden. Ik zit hier nu met 2x 12cm fans die op 1000 en 500 rpm draaien en daarbij lucht aanzuigen door een Ninja Mini waaronder een 4850e zit. Dat trekt in idle 30 graden celcius, één core stressed 50 graden celcius, twee cores stressed 60 graden max (dan gaat de tweede fan ook op 1000 rpm draaien). Nu is mijn 4850e wat rapper en heeft een wat hogere tdp (de tdp die overal staat is het maximum van de serie) dan die van jou, maar het verschil zal niet zo groot zijn dat een passieve, stock koeler genoeg is.

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:26

Cheezus

Luiaard

Bij passieve koeling is een grote afstand tussen de lamellen inderdaad erg belangrijk. Dicht op elkaar staande lamellen zorgen wel voor een groot koeloppervlak maar dan moet de lucht er wel doorheen geforceerd worden (door een fan). Bij meer ruimte krijg je meer convectie om de warmte af te voeren.
Let er ook op dat de lamellen verticaal staan zodat de lucht langs de lamellen omhoog kan stromen. Als je zo'n groot towermodel rechtop zet moet je horizontale luchtverplaatsing hebben, dat is ook lastig zonder fan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

kastje is DIY, +/- 24x24x7 cm (vanaf de mobo tray)
boven de cpu socket ziten koelsleuven, tis n liggend kastje, dus zowel met fan als passief zou ik de fan van het bord af omhoog de kast uit laten blazen..

een van de koelers die ik dr wel heel goed vind uitzien is de SI-97a, maar die zie ik nergens te koop en is volgens mij alweer te hoog.
Afbeeldingslocatie: http://www.modster-pc.co.nz/shop/images/SI-97A.jpg

een andere optie is een cpu bracket maken voor n Accelero S2, die is heel goed geschikt voor passief koelen.. (zal alleen wel n paar vinnen moeten inkorten aan de kant van het chipsetblokje, maar dat komt wel goed.)

anders zet ik dr misschien zo'n dunne 100mm fan in, dan heb ik net wat meer airflow..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wannial
bedacht me net dat ik een poos terug iets van cooler master in mijn postvak kreeg, misschien iets voor jou?

Cooler Master heeft vandaag aangekondigd hun op CeBit geshowde passieve behuizing en DIY heatpipe kit beschikbaar te stellen voor consumenten.
De behuizing is geschikt voor Mini-ITX, ECX, EPIC, Nano-ITX, Pico-ITX.
Behalve HTPC liefhebbers richt Cooler Master zich ook op de casemodders die hun creaties willen voorzien van een passief gekoelde CPU.
De module ondersteunt CPU’s tot 45W.
De behuizing en accessoires zijn verkrijgbaar op de Cooler Master sparepart shop.

Link naar de webshop: http://www.coolermaster.nl/shop/index.php?cPath=86

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
AlexanderB schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 13:27:
kastje is DIY, +/- 24x24x7 cm (vanaf de mobo tray)...
Bluf! Foto's willen we zien :+

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

tis allemaal nog WIP ;) heb het kastje van n CD-i 490, daar wil ik n jetway NC62k, en 2 hdd's in kwijt, en ben net gisteren begonnen om het frontje te verbouwen.. binnenkort ff de mobo tray op maat zagen en dr in bouwen :)
origineel:
Afbeeldingslocatie: http://www.freetimeweb.nl/home/picture/sub/electro/video/cdi/cdi_490.jpg

coolermaster heatpipe spul ziet dr leuk uit, moet wel ff kijken welke geschikt is voor mijn bord..

[edit:] damn, coolermaster shop heeft n hoop leuk spul, pico psu clone voor 20 euro, etc.. thnx :) bookmarked!

[ Voor 24% gewijzigd door AlexanderB op 12-06-2009 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
Als er toch maar een mini-itx moederbord in hoeft zo ik persoonlijk gewoon een kant en klaar kastje pakken. Op Ebay heb je in Duitsland behoorlijk wat leuke mini-itx kastjes. Helaas zijn ze echt net te klein voor mijn m-atx bord (in de orde van 1 tot 2 cm). Bij het lezen van 24x24x7 had ik dan ook even de hoop dat je bezig was met een m-atx bordje. Kastje ziet er op zich wel leuk uit, helemaal als je nog iets kunt doen met de cd-speler en/of het display. :)

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

cdspeler nam zo'n beetje het gehele interieur in beslag, die is dr uit.. display helaas ook.. (omdat ik t ding niet kan aansturen, en veel meer dan 3 getalletjes weergeven kon het ding sowiso niet)
m-atx bordjes zijn 25x25 (ofzo) iig, het is in beide richtingen 1 cm kleiner dan n m-atx bordje..
en ik houd gewoon van casemodden, dr komt n mitx bordje omdat ik dit kastje heb, niet andersom ;)
er komt.. binnenkort.. wel n topic in CM :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
De standaard voor m-atx borden staat op 244mm x 244mm. Maar houd je alleen van casemodden, of ook van casebuilding? Dan kun je het kastje nog meer naar je eigen wensen indelen, met name op het vlak van koeling kun je dan veel winst behalen dat weer belangrijk is om de geluidsproductie te minimaliseren. :)
(Of haal je het plastic er ook vanaf en houd je zo'n beetje alleen het geraamte over?)

[ Voor 40% gewijzigd door Dadona op 13-06-2009 20:02 ]

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

casebuilden, yep, mn main computer kast heb ik uit los plaatstaal en hoekprofielen enzo gebouwd :)
overigens hoef ik het plastic voorkantje niet weg te doen, ik pas het alleen aan :)
koeling wou ik dus eigenlijk passief doen, desnoods bouw ik mn eigen koeler :) (losse heatpipes en alu vinnen kan ik aan komen :))

edit:
Afbeeldingslocatie: http://www.majhost.com/gallery/AlexB/misc/dsc02290.jpg
work in progress

[ Voor 13% gewijzigd door AlexanderB op 18-06-2009 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaccoW

JaccoW

Kijkt en Luistert

Ik zit te kijken naar deze geluidsisolatiematten van BeQuiet. Ze schijnen wel goed te werken volgens deze review. Het is een combinatie van bitumen en foam met een laagje fleece.

Ik heb echter geen zin om ze aan de binnenkant van mijn kast te plakken als ik ze nooit meer los krijg.
Iemand enig idee of ze een beetje wat zijn en of er misschien nog andere manieren zijn om ze te bevestigen.
Anders dan plaats ik ze wel uit het zicht.

De prijs valt ook best mee: €21.90

Mijn pc is al redelijk stil, koelt prima, maar ik hoor voornamelijk nog een klein beetje m'n harde schijf en een heel klein beetje een fan, maar die valt niet te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amrit
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Ik klooi hier al jaren mee. De stilste pc's die ik ooit heb gehad waren allemaal van voor de eeuwwisseling. De eerste computer die we thuis hadden, de oer Macintosh maakte gewoon géén geluid.
Dus óf het geluidsniveau óf de kosten om een PC stil te krijgen nemen toe naarmate een PC sneller is/meer warmte produceert. Erg voor de hand liggend. De truc is imo een pc te bouwen die simpelweg weinig warmte produceert en dus weinig koeling nodig heeft.

Zelf loer ik al een tijdje op een ION-moederbord met een Intel ATOM en een nVidia chipset. Passief gekoeld en met eigen laptop achtige voeding in een Antec Fusion. Een 2,5 inch laptop HD in een "HDD Vibe-Fixer".
Afbeeldingslocatie: http://www.jomashop.be/catalog/images/0000045497_BI_WE_1.jpg

En als enige fan in het susteem een 12 cm van bv Noiseblocker a 800 toeren per minuut voor dat beetje luchtcirculatie. Eventueel zou je ook een Zotac itx socket 775 moederbord kunnen nemen met een Intel e5200 en een Ninja Mini voor meer processor kracht. Dan moet je ook echter meteen een wat sterkere voeding nemen. Wellicht een passief gekoelde Silverstone PSU of een Morex 150 Watt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dit blijft een leuk topic. de vorige keer mede door jullie een sonata II gekocht. ben er niet heel ontevreden over, maar heb toch wel een hoop gedoe gehad om alle resonantie er uit te krijgen. nu mijn wederhelft een nieuwe pc nodig heeft (asus + c2d) wil ik eens een andere kast proberen. mijn vraag is eenvoudig: in de prijsklasse 50-100 euro, is er iets beter dan de sileo 500 momenteel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
Antec Solo is een mooie en goede kast naar mijn mening. Heeft ook dempende wanden, harde schijven op rubbers, ...

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Verwijderd schreef op dinsdag 30 juni 2009 @ 22:23:
dit blijft een leuk topic. de vorige keer mede door jullie een sonata II gekocht. ben er niet heel ontevreden over, maar heb toch wel een hoop gedoe gehad om alle resonantie er uit te krijgen. nu mijn wederhelft een nieuwe pc nodig heeft (asus + c2d) wil ik eens een andere kast proberen. mijn vraag is eenvoudig: in de prijsklasse 50-100 euro, is er iets beter dan de sileo 500 momenteel?
Misschien wel. Wat zijn je eisen? Een gedempte kast is vaak niet eens nodig, zo koel ik een HD4870 en een C2D met 25% overclock onhoorbaar zonder gedempte kast

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redax
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 26-08 15:52
@ Nas T, Heb je foto's?

Hier staat geen lijstje met willekeurige spullen die ik bezit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik wil eigenlijk gewoon een zo stil mogelijke kast voor dit geld, veel simpeler kan ik het niet maken. moet in elk geval zwart zijn en liefst niet te groot (liever geen midi). ik maak me zorgen over de resonantie van die cooler master omdat dat bij mijn sonata ook erg tegenviel. iemand toevallig beide kasten in zn bezit (gehad) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Verwijderd schreef op donderdag 02 juli 2009 @ 15:35:
ik wil eigenlijk gewoon een zo stil mogelijke kast voor dit geld, veel simpeler kan ik het niet maken. moet in elk geval zwart zijn en liefst niet te groot (liever geen midi). ik maak me zorgen over de resonantie van die cooler master omdat dat bij mijn sonata ook erg tegenviel. iemand toevallig beide kasten in zn bezit (gehad) ?
Ik ben nog geen kast tegengekomen die geluid maakt.. :+ . Zoek je een stille kast: een met dempingsmatten (o.a. de Sileo).
Zoek je een stille pc? Dan ben je hier beter. Ik ben van mening dat je beter je geld kan uitgeven aan koelers e.d. dan aan een kast...
Maar ik snap het idee wel, je kan eens kijken op www.ikbenstil.nl (wel schreeuwend duur), daar zijn gedempte behuizingen te vinden, evenals inbouw dempings-sets

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06:19

SaN

Ik zit in dubio. Ik heb nu een Coolermaster Centurion 5, die heb ik al behoorlijk lang en hij begint een beetje vol te raken. Er zitten flink wat hdd's in en ik heb daarvoor al zo'n extra bracket gekocht van coolermaster inclusief fan om alle hdd's kwijt te kunnen.

Verder zit er een flinke Scythe Ninja 2 cpu koeler in die al bijna de andere kant van de kast raakt en waar de fan niet op past. (blijft wel redelijk koel door de casefan erachter gelukkig)

Het grootste probleem is de ATI HD3870 X2 Deze past echt nog maar net in de kast en krijg totaal geen airflow over zich heen, zeker niet onderlangs. Hij wordt dus flink heet en ik moet daardoor eigenlijk de fan hoger zetten, deze maakt alleen een ongelofelijk lawaai dus dat doe ik liever niet.

Verder maakt het hele systeem gewoon best veel lawaai, de twee fans voorin voor de hdd's en de voeding zijn het ergst. (OCZ StealthXStream)

Nu ben ik in dubio of ik het verhaal met de videokaart zo laat en alle fans ga vervangen voor stillere varianten (papst waarschijnlijk) Of ik gooi het hele zooitje om en koop een Antec nine of twelve hundred waarbij ik me afvraag of het in de nine hundred niet net zo krap zal zijn. Ik kan deze kasten voor een mooie prijs krijgen btw.

Iemand ervaring met deze kasten? Ander advies is ook van harte welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14-09 23:22
Iemand ervaring met deze kasten? Ander advies is ook van harte welkom.
Ik zou zeggen google op plaatjes met combinaties als "antec ninehundred 3870x2"
Lijk me dat je dan gewoon te zien krijgt of het wel of niet past.

Addicted to silent computing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaN

SaN

Natuurlijk past het wel, het past ook in de Centurion 5. Het gaat mij erom dat ik er een significant koelere en stillere kast van kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGB4rn
  • Nu online

BGB4rn

sander-sp schreef op maandag 06 juli 2009 @ 15:53:
Hij wordt dus flink heet en ik moet daardoor eigenlijk de fan hoger zetten, deze maakt alleen een ongelofelijk lawaai dus dat doe ik liever niet.
alle 8cm fans die in je systeem hebt er uit halen en vervanden voor stille 120mm fans, heb ik ook gedaan met mijn centurion 5 en het werkt prima, ik weet niet hoe veel hdd's jij hebt te bergen maar ik heb mijn hdd cage er uitgeboort om daar ook een 120mm fan te zetten, dat kan denk ik ook wel bij jou en dan zou je hem weer terug moeten zetten op een andere plek, wat meer naar achteren dan..

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaN

SaN

Goede tip maar ik heb dus nogal veel harde schijven en het past nu al net met die videokaart dus ze kunnen niet nog een stuk naar achteren helaas...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGB4rn
  • Nu online

BGB4rn

sander-sp schreef op maandag 06 juli 2009 @ 19:51:
Goede tip maar ik heb dus nogal veel harde schijven en het past nu al net met die videokaart dus ze kunnen niet nog een stuk naar achteren helaas...
Hoeveel schijven heb je dan ? en kun je misschien ook een fototje posten voor de duidelijkheid ?

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaN

SaN

Heb even geen camera bij de hand, maar onder liggen 2 hardeschijven, daar steekt de videokaart al overheen. In die extra box die ik heb gekocht voor mijn andere harde schijven zitten er nog 3, die zitten dus in het gedeelte van de grotere brackets (5.25)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Ik zou even vooruit kijken, want je hebt meerdere opties:
Wat is precies je probleem:
Kan je je videokaart niet koelen door de slecht airflow-design?
Heb je te veel harde schijven en kun je beter voor een grotere kast gaan?

Of is je probleem ruimte, ook voor in de toekomst?

Als het probleem alleen je videokaart is:
Koop een 4870 en zet er evt een Thermalright HR03 op, met de heatsink boven de kaart.
Airflow-probleem weg.

Maar als ik je zo hoor zou ik eerder voor de nieuwe kast gaan. Als je (op het geld na) geen nadelen ervan hebt, zou ik het doen. Ik heb zelf ook een flinke kast en die zal zeker nog een paar jaartjes meegaan denk ik.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaN

SaN

Dit bericht type ik met mijn PC in de nieuwe kast, het is uiteindelijk de Antec Twelve Hundred geworden. Inderdaad met in het achterhoofd dat hij nog wel even mee zal gaan en het was echt een mooie aanbieding (€ 112,-)

De kaart blijft nu een stuk koeler, geluidsproductie van de kast valt een klein beetje tegen maar nog steeds een stuk beter dan de Centurion 5. Ook wel heel leuk om alle fans op max te zetten + de videokaart, echt een windtunnel effect.

Nu heb ik zelfs nog ruimte voor een crossfire setup. Helaas zal ik dan wel weer naar een andere voeding moeten gaan kijken... Wanneer kwam Diablo ook alweer uit? >:)

[ Voor 23% gewijzigd door SaN op 09-07-2009 01:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vorig weekend een sileo 500 gehaald, ben er goed tevreden over. veel minder problemen dan mn sonata II en een stuk stiller. geen resonerende onderdelen maar de harddisk rammelt nog wel wat. kan hem iedereen aanbevelen, voor dit geld vind je volgens mij weinig beters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd
  • Laatst online: 14-08 12:22

Wiethoofd

Broadcast TOM

Ik zal vanaf komende week ergens ook ervaring hebben met het kleine Mini-Box M350 kastje en daarin een Scythe 12mm dunne fan, dan wel de 10cm doorsnee versie in plaats van de onlangs aangekondigde (en nu verkrijgbare) 12cm fans, puur omdat groter dan 10 niet past :+ Het kastje heb ik al en is zonder inhoud heerlijk stil 8)

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• parff
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 28-07 07:55
Ik heb sinds gister een HD4890 met een scythe musashi koeler in me pc gestopt. Hiervoor maakte m'n systeem nauwelijks geluid, deze was zelfs 's nachts niet te horen. Maar nu maakt ie opeens best veel (in ieder geval meer) lawaai. Ik heb het gevoel dat het van de voeding komt. CPU fan en alle andere 4 fans draaien op dezelfde RPM als vóór het toevoegen van de HD4890 (deze produceert trouwens ook nauwelijks geluid, de fans van musashi draaien op 50%).

Moederbord (nu 35 graden) en CPU (nu 30 graden) zijn 5 graden warmer geworden na het toevoegen van de HD4890 (in idle), en de videokaart zelf is 40 graden met de VRM's 52 graden. Dus hier is niks mis mee.

Is het normaal dat de voeding meer geluid maakt? De fan van de voeding draait trouwens op 945 RPM gemiddeld.

Voeding is CoolerMaster Real Power M520.

edit
Ik kom er net achter dat de voeding omgekeerd is aangesloten, en dus warmte van binnen de case inneemt. Misschien dat dit de oorzaak is. Ik zal het morgen omdraaiden zodat 'ie van buiten frisse licht inneemt.

edit2
Daar lag het dus aan, nu draait de fan van de PSU op 720RPM en is veel rustiger. Opgelost slotje.

[ Voor 15% gewijzigd door parff op 19-07-2009 08:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krentenbol
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11-09 09:35

Krentenbol

Prutz0r

In een algemeen topic over stille PCs? :') En sowieso komt er op dit forum geen slotje op een topic als het probleem opgelost is, aangezien iemand die een gelijk probleem heeft dat topic dan kan kicken i.p.v. een nieuw topic te openen.
Verder is het de bedoeling dat je voeding lucht uit je case haalt en die naar buiten blaast. Zo krijg je de warmte van je voeding niet in je case, zodat de rest koeler blijft.

How to autobeun: Like, comment en subscribe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• parff
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 28-07 07:55
TKing schreef op zondag 19 juli 2009 @ 10:25:
[...]

In een algemeen topic over stille PCs? :') En sowieso komt er op dit forum geen slotje op een topic als het probleem opgelost is, aangezien iemand die een gelijk probleem heeft dat topic dan kan kicken i.p.v. een nieuw topic te openen.
Verder is het de bedoeling dat je voeding lucht uit je case haalt en die naar buiten blaast. Zo krijg je de warmte van je voeding niet in je case, zodat de rest koeler blijft.
Was als een grapje bedoeld :P

De voeding neemt lucht van buiten in, en blaast deze vervolgens weer naar buiten. Zo blijft denk ik de voeding koel, en hoeft deze niet harder te draaien. Verder heb ik genoeg fans die de warme lucht naar buiten blazen (al kan er nog 1 bij), dus dat is ook geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaspov
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-09 22:28
Goedemorgen, De asus site lijkt onbereikbaar, dus even hier een vraag. Ik heb al tijden een Asus p5b-e plus moederboard, met een s775 core2duo e4300. De standaard intelfan zit er nog op, maar maakt toch best veel herrie. Ik zag de arctic cooling 7 pro als goedkope en stille vervanging (ik overclock niet, dus niets bijzonders nodig). Wat ik alleen niet weet is of mijn moederboard fanspeed-regulering ondersteund? Hoe kan ik dat zien, merk je dat aan de connector van de cpu-fan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khatarian
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14-09 16:19

Khatarian

Omdat regen meestal valt...

jaspov schreef op maandag 20 juli 2009 @ 08:24:
Goedemorgen, De asus site lijkt onbereikbaar, dus even hier een vraag. Ik heb al tijden een Asus p5b-e plus moederboard, met een s775 core2duo e4300. De standaard intelfan zit er nog op, maar maakt toch best veel herrie. Ik zag de arctic cooling 7 pro als goedkope en stille vervanging (ik overclock niet, dus niets bijzonders nodig). Wat ik alleen niet weet is of mijn moederboard fanspeed-regulering ondersteund? Hoe kan ik dat zien, merk je dat aan de connector van de cpu-fan?
als je een regelbare fan hebt, dan heb je meestal een 4 pin aansluiting, of je kijkt meet speedfan af je de snelheden van je fans aan kan passen of je kijkt in de bios (weet ik niet zeker maar ik kan mijn fan speed in de bios aanpassen)

Intel i9 9900K || Gigabyte Aorus z390 Ultra || MSI Aero RTX 2080 || 32 GB DDR4 || Samsung Evo 970 1TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
jaspov schreef op maandag 20 juli 2009 @ 08:24:
Goedemorgen, De asus site lijkt onbereikbaar, dus even hier een vraag. Ik heb al tijden een Asus p5b-e plus moederboard, met een s775 core2duo e4300. De standaard intelfan zit er nog op, maar maakt toch best veel herrie.
Jouw moederbord ondersteunt Q-fan 2.
Fan-speed werkt denk ik wel op je moederbord, er zwerft waarschijnlijk wel een lijst op internet met ondersteunde moederborden. Weet je zeker dat het geluid door je intel-cooler komt?
Er zijn grofweg 3 types connectoren voor fans:
2 pins (+ en - voltage)
3 pins (+ en - voltage, snelheidsuitlezing)
4 pins (+ en - voltage, snelheidsuitlezing, PWM aansturing)
Voor fanspeed zou je in principe alle drie kunnen gebruiken, de controller die erachter zit bepaalt of de fan softwarematig (dus onder andere via fanspeed) aangestuurd kan worden).

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaspov
Thanks. Q-fan gevonden, had niet in de bios gezocht. Q-fan aangezet en ook de intel fan draait nu stiller. Twijfel nu over de nieuwe fan, mijn voeding is ook niet extreem silent, en de 8800GTS heeft ook nog een fan....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
jaspov schreef op maandag 20 juli 2009 @ 20:14:
Thanks. Q-fan gevonden, had niet in de bios gezocht. Q-fan aangezet en ook de intel fan draait nu stiller. Twijfel nu over de nieuwe fan, mijn voeding is ook niet extreem silent, en de 8800GTS heeft ook nog een fan....
Ik zou het aan de 8800GTS wijten, ik heb daar (tweedehands) een koeler voor. Niet eerlijk om te zeggen zo, omdat ik in mijn eigen straatje praat. Het is de HR03 Plus, in dit topic staan mijn ervaringen (30% overclock, 68 graden max tijdens 3dmark en nog onhoorbaar).

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaspov
Heb je er een in de aanbieding, of tweedehands gekocht? Ik zag de prijs van dat ding in de pricewatch, da's niet mis. Ik hoef zelf niet te overclocken, zal eens op google kijken voor een goedkoper silent fan voor stock speeds.
Nas T schreef op woensdag 22 juli 2009 @ 20:46:
[...]

Ik zou het aan de 8800GTS wijten, ik heb daar (tweedehands) een koeler voor. Niet eerlijk om te zeggen zo, omdat ik in mijn eigen straatje praat. Het is de HR03 Plus, in dit topic staan mijn ervaringen (30% overclock, 68 graden max tijdens 3dmark en nog onhoorbaar).
Pagina: 1 ... 18 ... 48 Laatste

Let op:
Let op! Dit is geen CSL dus vragen over of een systeem goed is horen hier niet. Vanaf nu 14-12-2007 zullen deze berichten dan ook verwijderd worden en krijg je een OW!