mr.zeno schreef op woensdag 03 juni 2009 @ 00:26:
- Zijn er vergelijkbare koelingen (qua prestaties, en tot ongeveer 50 euro) die een betere ophanging hebben?
- Is het verstandiger de kast plat te leggen (moederbord horizontaal) bij zo'n grote cooler, of moet ik me daar geen zorgen over maken?
- Als laatste: is het verstandiger een goede koele kast te kopen (lian li, antec performance, verder.. ?), of zou het de moeite waard zijn een 'normale' kast van minder geluid en meer flow te voorzien? (Zal zodirect wat foto's plaatsen)
De goedkoopste manier is deze:
Koop een Thermalright HR01 plus voor je cpu, deze zit qua geluid/prestatie tussen de Ninja (weinig/geen airflow, toch prestatie) en de Thermalright ultra extreme in (veel airflow, veel prestatie). Dan zou ik voor de rest alleen 2 ventilators achterin plaatsen en ervoor zorgen dat deze stil zijn (via moederbord of anders nieuwe).
Voor €5 per stuk zijn er onhoorbare goed presterende ventilators van Scythe (model weet ik niet 1, 2, 3).
Je harde schijven hebben géén actieve koeling nodig, de onderdruk in je kast zorgt voor aanzuiging aan de voorkant.
Ik kan nu niet zien of en eventueel waarmee je videokaart actief gekoeld wordt. Ik zou deze wel actief koelen, aangezien de airflow in je kast niet optimaal is (de warmte zit in een "dode" hoek van je kast).
Uiteindelijke kosten:
Ongeveer €50. Een nieuwe kast biedt weinig voordelen, de HR01 plus heeft een backplate en staand of liggend maakt niks uit voor je kast. De ventilator achterin de kast koelt semi-actief je HR01 plus.
En je drives? Laat lekker zitten: door de onderdruk wordt er voor en onder je videokaart koele lucht aangezogen. Van de voorkant komt ook lucht, dus je drives worden lichtjes gekoeld. Daarbij maakt het niet uit hoe warm je drives worden voor de levensduur, zolang ze onder de zeg 80 graden blijven.
Kortom:
HR01 plus op je cpu, 1 ventilator van voor naar achter plaatsen en eventueel regelen via je moederbord, en je grafische kaart actief koelen (wel een stille ventilator uiteraard).