Om mijn pc stiller te maken ben ik op het moment bezig om voeding en hdd in rubbers op te hangen. Nu vroeg ik me af hoe het nu zit met de aarding van de hele pc. Volgens mij loopt de aarding via voeding naar de behuizing en vervolgens naar alle overige componenten. Het enige dat nu nog contact maakt is een miniem oppervlak van de schroefdraad van de 4 schroeven van de voeding. Geleidt dit voldoende of zou het dan noodzakelijk zijn om een extra draadje te leggen van de voeding naar de behuizing?
Een 'grappig' topic om even door te lezen: Q9450 weigert op te startenelbandito schreef op dinsdag 23 september 2008 @ 17:20:
Om mijn pc stiller te maken ben ik op het moment bezig om voeding en hdd in rubbers op te hangen. Nu vroeg ik me af hoe het nu zit met de aarding van de hele pc. Volgens mij loopt de aarding via voeding naar de behuizing en vervolgens naar alle overige componenten. Het enige dat nu nog contact maakt is een miniem oppervlak van de schroefdraad van de 4 schroeven van de voeding. Geleidt dit voldoende of zou het dan noodzakelijk zijn om een extra draadje te leggen van de voeding naar de behuizing?
Dan weet je dus dat het niet super handig is om het voedingsrubber te gebruiken
Rubbers gebruiken en een draad aan behuizing en voeding, en voila, het klusje is ge(kl)aard...Wiethoofd schreef op dinsdag 23 september 2008 @ 17:53:
[...]
Een 'grappig' topic om even door te lezen: Q9450 weigert op te starten
Dan weet je dus dat het niet super handig is om het voedingsrubber te gebruiken
vrede in rust
Zolang er maar een stroompje kan lopen van je voeding naar je behuizing is het goed. Zelf had ik ook een vraag je omtrent optimale airflow. Is het handig om alle kiertjes in je kast af te tapen zodat alle flow via de fans gaat? Lijkt mij dat je dan ook kan zorgen voor overdruk in je kast zodat er minder stof in komt en ook dat er geen lucht tussen de kieren door suist? Binnenkort ga ik namelijk mn kast wat stiller maken. Denk dat het meeste geluid momenteel komt van de voeding (antec basiq power) en de cpu koeler (blue orb). Handig topic dit met veel goede tips!
Licht eraan of je lucht de kast uit laat blazen, of lucht de kast in.SharpEdgeOne schreef op woensdag 24 september 2008 @ 12:34:
Zolang er maar een stroompje kan lopen van je voeding naar je behuizing is het goed. Zelf had ik ook een vraag je omtrent optimale airflow. Is het handig om alle kiertjes in je kast af te tapen zodat alle flow via de fans gaat? Lijkt mij dat je dan ook kan zorgen voor overdruk in je kast zodat er minder stof in komt en ook dat er geen lucht tussen de kieren door suist? Binnenkort ga ik namelijk mn kast wat stiller maken. Denk dat het meeste geluid momenteel komt van de voeding (antec basiq power) en de cpu koeler (blue orb). Handig topic dit met veel goede tips!
Kiertjes afplakken betekent dat er meer lucht op andere plekken zal stromen.
Dit is nuttig als je lucht de kast in laat blazen en door het afplakken je de lucht "dwingt" langs de harde schijven te stromen.
vrede in rust
Met kiertjes afplakken bedoel ik ook overdruk creeeren zodat stof er als het ware wordt uitgedrukt of er niet in kan komen en zodat de lucht niet door kiertjes suist ivm geluid. Dat je de lucht dan ook langs bepaalde onderdelen dwingt snap ik ook, mits je de fans ook voor of achter die onderdelen in de kast plaatst.
Weet iemand ook of de cpu koeler (blue orb) veel of weinig geluid maakt? Kan er zelf niets over vinden...
Weet iemand ook of de cpu koeler (blue orb) veel of weinig geluid maakt? Kan er zelf niets over vinden...
Dat suizen zou wel kunnen schelen ja, overdruk ga je echter nooit (meetbaar) creëren, daar zijn de fans van een PC totaal niet voor gemaakt. Wat ik me kan herinneren is dat de Blue Orb niet bepaald een van de beste/meest stille koelers is, maar dat kun je uiteraard vrij simpel via Google vindenSharpEdgeOne schreef op woensdag 24 september 2008 @ 19:41:
Met kiertjes afplakken bedoel ik ook overdruk creeeren zodat stof er als het ware wordt uitgedrukt of er niet in kan komen en zodat de lucht niet door kiertjes suist ivm geluid. Dat je de lucht dan ook langs bepaalde onderdelen dwingt snap ik ook, mits je de fans ook voor of achter die onderdelen in de kast plaatst.
Ja ik heb zelf ook het idee dat het aan die blue orb ligt. Zit op mn werk dus kan niet alle sites nakijken 
Wordt waarschijnlijk dus het vervangen van de cpu koeler... Ik zal eerst nog ff kijken of ik iets kan doen met een fancontroller ofzo. Zou zonde zijn om nu gelijk een nieuwe cpu koeler te gaan kopen lijkt me toch?
Wordt waarschijnlijk dus het vervangen van de cpu koeler... Ik zal eerst nog ff kijken of ik iets kan doen met een fancontroller ofzo. Zou zonde zijn om nu gelijk een nieuwe cpu koeler te gaan kopen lijkt me toch?
*schop* hij heeft het wel over de dualcore atom (330 en 370) die over n paar weken uitkomt, die dus gewoon 2x zoveel rekenkracht heeft/hebben, klaar. dus als de singlecore 230 net geen 1080p kan, dan kan de dualcore dat dus gewoon wel..Wiethoofd schreef op zaterdag 20 september 2008 @ 00:02:
Ook een ander punt: de EEE Box heeft een Atom en kan niet soepel 1080p afspelen. Aangezien jij een systeem wilt bouwen om een Atom heen om HD soepel af te gaan spelen zal de Atom vrijwel zeker afvallen,
Ik heb even wat zaken nageken omtrent mijn cpu koeler, de blue orb II om precies te zijn, en ik vond iets over dat hij draait bij 1700rpm met een dbA van 17 idle en onder load 38dbA op 10 cm. Ook vind ik veel reviews waar hij geroemd wordt omdat hij stil zou zijn. Maar een andere review staat weer dat hij aardig lawaaig is
Hier op tweakers ook nog ff gezocht en daar wordt hij in de reviews wel weer goed aangemerkt mbt geluidsproductie. Denk dat ik maar een fancontroller ga aanschaffen om daar maar eens te pielen

Als je 'overdruk' in je systeem hebt (meer intake dan outtake fans) zal er door de kiertjes lucht de kast uitgaan en heb je dus geen last van stof dat door kiertjes binnenkomt.SharpEdgeOne schreef op woensdag 24 september 2008 @ 19:41:
Helaas creëer je die 'overdruk' met de zelfde stoffige lucht die je buiten wilt houden, dus is het vrij zinloos volgens mij.
En met 'overdruk' druk je geen stof uit je kast maar lucht, volgens mij verwacht jij veel te veel van die 'overdruk'
[ Voor 6% gewijzigd door Rrob op 25-09-2008 12:10 ]
Nee van die overdruk zal denk ik ook weinig uitmaken. Heb de kast even opengehaald en uitgestoft. Meeste kabaal komt van mijn cpu koeler...Heb al in de bios alle fans op Q-Fan gezet, temp geregeld. Maar dit moet ik nog ff uittesten of de fan idd langzamer draait. Hij draait nu op 1600rpm, die kan nog omlaag naar 1000. Ik probeer dat eerst en anders gooi ik er een andere koeler op. Iemand zo een idee wat een stille goede is? Nexus/scythe?
Ik volg het hele overdruk punt inderdaad ook niet, ook al 'druk je lucht eruit', je gaat geen vacuum creeren want er komt natuurlijk weer lucht in, voor de lucht die je eruit blaast. Met dus ook stof. Sowieso word die zooi aangetrokken door de geladen onderdelen waaruit je PC bestaat en gaat het daarom ook op de meest **** plekjes in je onderdelen zitten
Ik vraag me eigenlijk af of er ook tweakers zijn die een praktisch airtight kast hebben (met kit ofzo) waarbij alle lucht via de fans gaat, en dan het liefst natuurlijk via een stoffilter.
Ik vraag me eigenlijk af of er ook tweakers zijn die een praktisch airtight kast hebben (met kit ofzo) waarbij alle lucht via de fans gaat, en dan het liefst natuurlijk via een stoffilter.
[ Voor 21% gewijzigd door Vyo op 27-09-2008 05:20 . Reden: vraag toegevoegd/stupid spelfouten ]
hey jongens.,
Mijn HTPC maakt ook teveel herrie, dus ik heb een bestelling geplaatst voor wat nieuwe fans en rubbers...
Daarnaast zit ik te overwegen om alles met geluiddempende matten te bekleden. Ik heb geen raampjes oid in de pc, dus estetiche gezien kan het geen kwaad.
Nu heb ik een aantal van deze "grote" topics doorgelezen, maar ik kan niet echt ervaringen met deze matten vinden.
Meerdere mensen geven aan dat ze van plan zijn dit aan te schaffen maar uiteindelijk.... geen ervaringen.
Ik ben eigenlijk gewoon benieuwd naar de werking. Ik sanp dat elk type en soort weer anders werkt.. en de ene weer wat beter dan de ander.. dus merk specifieke ervaringen hoefd niet noodzakelijk.
Maar bv, werkt het uberhaupt? Het lijkt mij dat de honinggraad structuur... de trillingen moet doorbreken, net als een opera plafon... En dat de dikte enig sinds wat trillingen tegenhoud.
Dus, mocht iemand enige vorm van demping matten in zijn kast hebben, dan ben ik benieuwd naar
1. heeft het uberhaupt effect (al is het maar een beetje)?
2. Kreeg je koelings problemen?
3. Zou je het de volgende keer weer in je pc plakken....?
4. Welk geluid denk je dat het meeste tegen gehouden word? (trillingen van de HDD.. of bv fan geluiden...dus wat voor soort geluid houd het tegen... lage tonen... hoge tonen....)
Alvast vriendelijk bedankt.
(heeft iemand hier de Zalman HD160... en heeft diegenen de standaard Zalman fans (2 x80 achterin) vervangen?)
Mijn HTPC maakt ook teveel herrie, dus ik heb een bestelling geplaatst voor wat nieuwe fans en rubbers...
Daarnaast zit ik te overwegen om alles met geluiddempende matten te bekleden. Ik heb geen raampjes oid in de pc, dus estetiche gezien kan het geen kwaad.
Nu heb ik een aantal van deze "grote" topics doorgelezen, maar ik kan niet echt ervaringen met deze matten vinden.
Meerdere mensen geven aan dat ze van plan zijn dit aan te schaffen maar uiteindelijk.... geen ervaringen.
Ik ben eigenlijk gewoon benieuwd naar de werking. Ik sanp dat elk type en soort weer anders werkt.. en de ene weer wat beter dan de ander.. dus merk specifieke ervaringen hoefd niet noodzakelijk.
Maar bv, werkt het uberhaupt? Het lijkt mij dat de honinggraad structuur... de trillingen moet doorbreken, net als een opera plafon... En dat de dikte enig sinds wat trillingen tegenhoud.
Dus, mocht iemand enige vorm van demping matten in zijn kast hebben, dan ben ik benieuwd naar
4. Welk geluid denk je dat het meeste tegen gehouden word? (trillingen van de HDD.. of bv fan geluiden...dus wat voor soort geluid houd het tegen... lage tonen... hoge tonen....)
Alvast vriendelijk bedankt.
(heeft iemand hier de Zalman HD160... en heeft diegenen de standaard Zalman fans (2 x80 achterin) vervangen?)
FreeReef.nl
Ik heb zelf van dat noppenschuim in m'n kast zitten. Dit werkt goed voor het dempen van geluid van fans en HD's (spinning geluid). Tegen trillen heeft dit weinig nut, hiervoor zou je of zware bitumen matten moeten nemen (zodat je case minder trilt) of de bewegende componenten trillingsvrij op moeten hangen (elastiek e.d.).Decon Frost schreef op maandag 29 september 2008 @ 15:52:
Koeling problemen heb ik niet omdat ik m'n kast ervoor had ingericht (zelfbouw) en het effect zal ook deels komen door de manier waarop ik het heb gebouwd.
Als ik een kant en klare (metalen) kast had zou ik zware bitumen matten proberen i.p.v. noppenschuim, in combinatie met fluisterstille ventilatoren en HD silencers.
Thanks, dit is voor mij al voldoende om er aan te beginnen. Ik zal straks eens langs de bouwmarkt rijden, om te kijken of zij iets hebben wat geluid dempt... ik vind die speciale maten namelijk aardig prijzig....primusz schreef op maandag 29 september 2008 @ 16:00:
[...]
Ik heb zelf van dat noppenschuim in m'n kast zitten. Dit werkt goed voor het dempen van geluid van fans en HD's (spinning geluid). Tegen trillen heeft dit weinig nut, hiervoor zou je of zware bitumen matten moeten nemen (zodat je case minder trilt) of de bewegende componenten trillingsvrij op moeten hangen (elastiek e.d.).
Koeling problemen heb ik niet omdat ik m'n kast ervoor had ingericht (zelfbouw) en het effect zal ook deels komen door de manier waarop ik het heb gebouwd.
Als ik een kant en klare (metalen) kast had zou ik zware bitumen matten proberen i.p.v. noppenschuim, in combinatie met fluisterstille ventilatoren en HD silencers.
Ik zal van de week eens door mijn favo's kijken... ik heb ergens een website en die waren aan het onderzoeken.. hoe je geluid kunt breken. Je kent het nieuwsbericht van laatst... dat een metale plaat met gaatjes het geluid beter tegen houd dan zonder gaatjes... Die website die ik bedoel.. die bouwde een speaker in zijn pc.. met die speaker zocht hij het resoneerende geluid van zijn kast op... en kon dit met een bepaald signaal dan weer composeren.. ofwel... trillingen WEG
FreeReef.nl
Anti-geluid is datDecon Frost schreef op maandag 29 september 2008 @ 16:55:
[...]
Thanks, dit is voor mij al voldoende om er aan te beginnen. Ik zal straks eens langs de bouwmarkt rijden, om te kijken of zij iets hebben wat geluid dempt... ik vind die speciale maten namelijk aardig prijzig....
Ik zal van de week eens door mijn favo's kijken... ik heb ergens een website en die waren aan het onderzoeken.. hoe je geluid kunt breken. Je kent het nieuwsbericht van laatst... dat een metale plaat met gaatjes het geluid beter tegen houd dan zonder gaatjes... Die website die ik bedoel.. die bouwde een speaker in zijn pc.. met die speaker zocht hij het resoneerende geluid van zijn kast op... en kon dit met een bepaald signaal dan weer composeren.. ofwel... trillingen WEG
Daar is wel meer over te vinden, en het kan best goed werken op constante tonen zoals het geluid van een motor (in vliegtuigen bijvoorbeeld).
Fans en draaiende hardeschijven zouden er dus ook redelijk moeten werken, HD-seek geluiden dan weer niet.
Al met al kun je denk ik beter gewoon voor kant en klare producten gaan, hier haal je vast meer/beter resultaat mee
Stoffilters is wel een beetje een pre, maar dat spreekt voor zichzelf.Vyo schreef op zaterdag 27 september 2008 @ 05:17:
Ik volg het hele overdruk punt inderdaad ook niet, ook al 'druk je lucht eruit', je gaat geen vacuum creeren want er komt natuurlijk weer lucht in, voor de lucht die je eruit blaast. Met dus ook stof. Sowieso word die zooi aangetrokken door de geladen onderdelen waaruit je PC bestaat en gaat het daarom ook op de meest **** plekjes in je onderdelen zitten![]()
@ Decon Frost:
Als demping zou ik loodbitumen nemen, te koop bij autozaken, en vele malen goedkoper dan het spul wat ze in webshops verkopen. Dat ziet er alleen mooier uit. Dat dempt trillingen en geluid. Het zal schelen in temperatuur, en ook in geluid. Alleen weet ik niet in welke mate het invloed heeft op je kleine htpc...
vrede in rust
Gisteren naar de bouwmarkt gereden...Nas T schreef op dinsdag 30 september 2008 @ 07:41:
[...]
Stoffilters is wel een beetje een pre, maar dat spreekt voor zichzelf.
@ Decon Frost:
Als demping zou ik loodbitumen nemen, te koop bij autozaken, en vele malen goedkoper dan het spul wat ze in webshops verkopen. Dat ziet er alleen mooier uit. Dat dempt trillingen en geluid. Het zal schelen in temperatuur, en ook in geluid. Alleen weet ik niet in welke mate het invloed heeft op je kleine htpc...
Ik had wat materialen in mijn hand, maar ben toch gewoon op eierfoam uitgekomen. Dit is van dat grijze schuim... in de vorm van een eierdoos. Het was speciaal voor (anti) geluid..
Heel het kastje vol gehangen... en Yes het gewenste resultaat . !!!
Heel het "geratel" van je HDD en (ik denk) Proc... is zo goed als weg. Dit was ook het doel.. deze geluiden zijn namelijk niet constant. Een fan bv geeft wel constant ongeveer hetzelfde geluid... dus daar raak je aan gewend. Maar Om de 10 min het gerammel van je HDD is iets waar ik niet aan kan wennen.
Nu heb ik dus een aantal fans besteld. Om ook het geruis van de fans een beetje omlaag te krijgen. Ben benieuwd in hoeverre het dan echt stil begint te worden.
(lol ik had eerst maar even lopen testen... Het spul in de fik gestoken, stroom erop, warme aanstekers ertegen.. noem het maar op. En ja het was veilig genoeg om in de pc te hangen
FreeReef.nl
Ik merk nu goed het voordeel van m'n SSD als systeemschijf.
(Na 5 minuten spint mijn backup / opslag HDD uit)
Ik schat dat de HDD nu 80% van het geluid veroorzaakt.
Het enige bewegende deel is nu een 800tpm 120mm Papst fan op m'n CPU.
(alleen hoorbaar met je oor er bijna letterlijk op)
Beetje jammer dat er nu weinig meer "te verstillen is"
(Na 5 minuten spint mijn backup / opslag HDD uit)
Ik schat dat de HDD nu 80% van het geluid veroorzaakt.
Het enige bewegende deel is nu een 800tpm 120mm Papst fan op m'n CPU.
(alleen hoorbaar met je oor er bijna letterlijk op)
Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
Ik dacht echt dat alleen ik daar last van heb.,,,, als iets af en klaar is... is het niet meer leukBertV schreef op dinsdag 30 september 2008 @ 09:51:
(het werkt

[ Voor 7% gewijzigd door World Citizen op 30-09-2008 15:13 ]
FreeReef.nl
Wacht maar totdat je langzaamaan weer vanalles begint te horenDecon Frost schreef op dinsdag 30 september 2008 @ 10:12:
[...]
Ik dacht echt dat alleen ik daar last van heb.,,,, als iets af en klaar is... is het niet meer leuk
(het werkt) (het werkt niet
![]()
)
Maar als het stil is, kun je kijken wat de grenzen zijn en de koelcapaciteit binnen de onhoorbaarheid proberen op te schroeven. Ik bedoel stil is 1, stil en een overclock van 30% is 2
vrede in rust
Grote koelblokken vlakschuren ^^ (Lappen: het hoe en wat topic)Nas T schreef op dinsdag 30 september 2008 @ 17:23:
Ik bedoel stil is 1, stil en een overclock van 30% is 2
Ik kan mijn E2180 met een 60% overklok tot een 50% load passief draaien na het vlakschuren van processor en koelblok
Wat versta je precies onder passief? Een passief gekoelde koeler op je cpu gemonteerd of geen fans in je systeem?Wiethoofd schreef op dinsdag 30 september 2008 @ 17:31:
[...]
Grote koelblokken vlakschuren ^^ (Lappen: het hoe en wat topic)
Ik kan mijn E2180 met een 60% overklok tot een 50% load passief draaien na het vlakschuren van processor en koelblok
Je haalt dus ipv 2GHz 3,2GHz, bij een FSB van 1280MHz.
Niet slecht voor zo'n goedkope processor...
Ik haal zelf 25% overclock: 3,6GHz op een E6750 2,67GHz standaard. Daarbij blijft de koeling prima. Echt uitgetest heb ik niet, dat vind ik niet heel interessant. Het systeem werkt, blijft stil en stabiel.
vrede in rust
De fan op m'n CPU-blok gewoon niet aan ('foutje' van m'n fancontroller die de fan niet start met een te laag voltage, en knopje op z'n laagst en booten (1+1=..)) De twee maal 140mm bovenin m'n kast staat dan op z'n laagst/medium om toch eventuele warme lucht af te voeren. Ik zou idle compleet passief kunnen draaien, maar het risico op defecte hardware loop ik liever niet. 2x 8800GT met HR-03 GT en een moederbord van 200 euro en 4 harde schijven is nogal een investeringNas T schreef op dinsdag 30 september 2008 @ 19:56:
Wat versta je precies onder passief? Een passief gekoelde koeler op je cpu gemonteerd of geen fans in je systeem?
Rated FSB van 1600 dus een FSB van 400 met de multiplier van 10 naar 8 verlaagt geeft dan weer wel 3,2 GHzJe haalt dus ipv 2GHz 3,2GHz, bij een FSB van 1280MHz.
Ik weet, maar het is geen volwaardige Core2Duo, maar eigenlijk een dual core pentium, desalnietemin blijft een 60% overklok netjes en werkt je systeem weer heerlijk soepel.Niet slecht voor zo'n goedkope processor...![]()
Ik heb het ook bij toeval ontdekt, ik vond het al verdacht dat hij nog stiller dan anders was en dan bleken de temperaturen ook nog eens 5-15 graden hoger te zijn van m'n cpu en gpu's dus wist ik waar ik het moest zoeken. Temps bleven binnen de perken, maar een GPU die idle normaal 40 is en dan ineens 55 is wel even schrikken. CPU ging van 29 idle naar 34 idle, en was dus meteen heerlijk stil.Ik haal zelf 25% overclock: 3,6GHz op een E6750 2,67GHz standaard. Daarbij blijft de koeling prima. Echt uitgetest heb ik niet, dat vind ik niet heel interessant. Het systeem werkt, blijft stil en stabiel.
Heeft iemand wel eens die Sharkoon Silent Eagle Fans laten bezorgen...?
Je kunt deze in 1000RPM versie en in een 2000RPM versie kopen..
Maar wat zou nou verstandiger zijn. Ik wil natuurlijk een stille kast.. Dus ik kan de 1000RPM kopen, en dan normaal aansluiten. Ik kan echter ook de 2000RPM kopen, en een beetje volt modden.
Zou dit verschil maken. Anders gezegd eigenlijk, merkt iemand dit verschil (dit moet iemand al getest hebben lijkt me)
Je kunt deze in 1000RPM versie en in een 2000RPM versie kopen..
Maar wat zou nou verstandiger zijn. Ik wil natuurlijk een stille kast.. Dus ik kan de 1000RPM kopen, en dan normaal aansluiten. Ik kan echter ook de 2000RPM kopen, en een beetje volt modden.
Zou dit verschil maken. Anders gezegd eigenlijk, merkt iemand dit verschil (dit moet iemand al getest hebben lijkt me)
FreeReef.nl
Ik heb sinds kort de nieuw PWM Nexus fans in mijn kast zitten, de 120mm versies (4 stuks) en heb zelf er wat blauwe ledjes ingebouwd. Nu is het probleem dat deze fans PWM zijn, niet echt een probleem maar het moederbord heeft PWM maar ik kan het moederbord niet aansturen (Speedfan werkt niet) en mijn fancontroller is voltage geregeld waardoor ze niet zo laag kunnen als met PWM.
Nu is mijn vraag: heeft iemand wel eens een PWM fancontroller gebouwd, voor 4-pin PWM fans? Als ik zoek op PWM fancontroller wordt de term PWM vooral gebruikt voor het regelen van de stroom/voltage dmv PWM maar niet het eigenlijke uitzenden van een PWM signaal naar de fan zoals normaal is bij een 4-pin PWM fan.
Nu is mijn vraag: heeft iemand wel eens een PWM fancontroller gebouwd, voor 4-pin PWM fans? Als ik zoek op PWM fancontroller wordt de term PWM vooral gebruikt voor het regelen van de stroom/voltage dmv PWM maar niet het eigenlijke uitzenden van een PWM signaal naar de fan zoals normaal is bij een 4-pin PWM fan.
Als je ze op 5 volt aansluit.. .draaien ze dan nog? Want dat maakt toch al bijna geen geluid.... Vooral niet bij 12MMThe_Ownman schreef op donderdag 02 oktober 2008 @ 10:28:
Ik heb sinds kort de nieuw PWM Nexus fans in mijn kast zitten, de 120mm versies (4 stuks) en heb zelf er wat blauwe ledjes ingebouwd. Nu is het probleem dat deze fans PWM zijn, niet echt een probleem maar het moederbord heeft PWM maar ik kan het moederbord niet aansturen (Speedfan werkt niet) en mijn fancontroller is voltage geregeld waardoor ze niet zo laag kunnen als met PWM.
Als ze niet meer draaien dan kun je ze altijd nog op 7 volt zetten... door de 12 en 5 volt lijn te combineren.... Ik kan me dan moeilijk voorstellen dat dat niet stil genoeg is...?
FreeReef.nl
Welk moederbord heb je eigenlijk?
En buiten je 'probleem' hoe bevallen die PWM fans van Nexus? Ik kijk er al een tijdje naar omdat ze met hun niet-PWM zo'n goede reputatie hadden. Een soort de facto standaard bijna (op oa. silent pc review).
Ik kan echter nog weinig vinden over de PWM fans, zijn ze nog steeds zo stil? Hoe 'stil' zijn ze op hogere RPM? Ze kunnen natuurlijk een boel extra lucht verplaatsen tov hun 'standaard' fan (76 CFM vs. 36.87CFM)
En buiten je 'probleem' hoe bevallen die PWM fans van Nexus? Ik kijk er al een tijdje naar omdat ze met hun niet-PWM zo'n goede reputatie hadden. Een soort de facto standaard bijna (op oa. silent pc review).
Ik kan echter nog weinig vinden over de PWM fans, zijn ze nog steeds zo stil? Hoe 'stil' zijn ze op hogere RPM? Ze kunnen natuurlijk een boel extra lucht verplaatsen tov hun 'standaard' fan (76 CFM vs. 36.87CFM)
Ik heb een Gigabyte P35-DS4 Rev1.0, met andere Revs werkt mobo fan control blijkbaar wel. Ze bevallen wel goed, zijn goed stil zoals hun voorganger op circa 7v.kaajee schreef op donderdag 02 oktober 2008 @ 10:55:
Welk moederbord heb je eigenlijk?
PWM is beter want je kan lagere RPMS behalven, in plaats van de motor langzamer te laten draaien gaat hij gewoon minder vaak aan (Pulserende gelijkstroom) dit heeft ook nadelen op hele laag rpm zoals het hoorbaar worden van het aan en uit gaan (als de frequentie onder 20khz ligt). Omdat ze PWM zijn hebben ze dus ook een bereik van 500-2000 RPM, daarom heb ik ze gekocht.
Als het dan stil moet zijn kunnen ze op 500-700 voor intake/outtake en 700-1000 voor CPU/GPU maar dan moet ik ze wel kunnen regelen natuurlijk. Op 2000 RPM zijn ze niet stil te noemen maar best lawaaierig maar dan komt er niet heel veel bijgeluid bij kijken dus op zich wel goed, op 7v zoals nu voor intake/outtake is ook prima maar als tweaker wil je meer (of misschien wel minder), vooral als het product er voor gemaakt is.
Over het bouwen van een PWM fan is volgens mij genoeg te vinden.
Een bit-tech tutorial bijvoorbeeld: (linkje), al staat er wel bij:

het circuit wat je dan moet gaan maken.
Al kan je je er ook gemakkelijk vanaf maken door een kant en klare te kopen
De Adpmod's PWM Fan controller bijvoorbeeld, en de Noise Isolator PWM ziet er volgens mij hetzelfde uit en moet via internet wel aan te komen zijn.
dus als je gehecht bent aan het snelheid uitlezen van je fans zou ik er niet aan beginnenCons: The fan speed sensing is disabled, can cause "growling" noises at very low speed settings with some fans.

Al kan je je er ook gemakkelijk vanaf maken door een kant en klare te kopen
Dit is inderdaad een PWM fancontroller maar deze stuurt een pulserende gelijkstroom over het 12v snoer van een fan daardoor kan je een lage frequentie krijgen. Een echte PWM fan daarentegen krijgt een "PWM signaal" en regelt intern met een transistor de RPM, je stuurt dat een puls over de PWM draad van een PWM fan en ik zoek dus een fancontroller/schakel schema voor een dergelijke fan.Wiethoofd schreef op dinsdag 14 oktober 2008 @ 18:13:
Over het bouwen van een PWM fan is volgens mij genoeg te vinden.
[...]
dus als je gehecht bent aan het snelheid uitlezen van je fans zou ik er niet aan beginnen
[afbeelding]
Al kan je je er ook gemakkelijk vanaf maken door een kant en klare te kopenDe Adpmod's PWM Fan controller bijvoorbeeld, en de Noise Isolator PWM ziet er volgens mij hetzelfde uit en moet via internet wel aan te komen zijn.

Ik heb nu de Z600 van coolermaster (1kg) en nu eindelijk een PC zonder gebruik te maken van een fan.
M'n kast staat open (kan ook niet meer dicht), stock is de CPU 28 graden, MB 44.
Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
Ik heb deze ook in mijn Coolermaster-690 op mijn E8600 zitten. Ik heb er een Nexus silent fan 12" aan vastzitten, die is eigenlijk geruisloos, maar het koelen van de Z600 is werkelijk geweldig. Ik draai nu op 9x500(4.5ghz dus)BertV schreef op dinsdag 14 oktober 2008 @ 21:10:
[...]
Ik heb nu de Z600 van coolermaster (1kg) en nu eindelijk een PC zonder gebruik te maken van een fan.
M'n kast staat open (kan ook niet meer dicht), stock is de CPU 28 graden, MB 44.
en non-stressed rond de 33 graden, en stressed rond de 57. Een echte aanrader dus.
Ik heb hier de 2000RPM versie's (twee stuks), aangesloten op moederbord (M2N-SLI Deluxe) en met speedfan op 45% (100% bij gamen) en op 45% geruisloosDecon Frost schreef op donderdag 02 oktober 2008 @ 09:17:
Heeft iemand wel eens die Sharkoon Silent Eagle Fans laten bezorgen...
Hoe bevallen ze? Ik heb er 4 besteld, maar krijg ze pas volgende week.TKing schreef op donderdag 16 oktober 2008 @ 21:34:
[...]
Ik heb hier de 2000RPM versie's (twee stuks), aangesloten op moederbord (M2N-SLI Deluxe) en met speedfan op 45% (100% bij gamen) en op 45% geruisloos
Goed. Als je ze op 45% zet zijn ze onhoorbaar maar op vol vermogen hoor je ze toch wel vrij duidelijk. Mijn Antec Tricool op vol vermogen komt er dan nog steeds makkelijk bovenuit, dat dan weer weljopie schreef op donderdag 16 oktober 2008 @ 22:01:
[...]
Hoe bevallen ze? Ik heb er 4 besteld, maar krijg ze pas volgende week.
Ik heb op dit moment een Antech SP-400 voeding, dit is het enige onderdeel in mijn PC wat nog geluid maakt.
Nu ben ik op zoek naar een nieuwe voeding, die praktisch geen geluid meer maakt. Heeft iemand hier tips voor?
Nu ben ik op zoek naar een nieuwe voeding, die praktisch geen geluid meer maakt. Heeft iemand hier tips voor?
BlaBlaBla
Je zou eerst kunnen beginnen met de Topic Start door te nemen en daar tot de conclusie te komen dat SPCR een hele site heeft met Recommended Power Supplies met een review van elke behandelde voeding.
De Corsair 520 watt heb ik zelf in 2 systemen en bij alle twee onhoorbaar!
Zowel onder load als idle. (8Gb ram, C2D8400, HD4850, 4 HD's enz, redelijk wat belasting dus).
Zowel onder load als idle. (8Gb ram, C2D8400, HD4850, 4 HD's enz, redelijk wat belasting dus).
...heb nu ook een stille pc, wat een verademing zeg
Het enige dat ik nu nog hoor in de huiskamer is de koelkast en af en toe een ruisende radiator, om ideetje te geven.
Heb dit ook al in het Asus P5Q topic gespammed, maar hier lijkt het me ook nuttig:
Met casefans aan: (wat een herrie, en ik krijg zelfs koude voeten na een tijdje
)

Zonder casefans zit de CPU op ong. 20c-25c.
Met de kast open heeft de Asus fanless videokaart het een stuk moeilijker, nl. zo'n 80c idle en 90c stressed. Met kast dicht 55c idle (stressed nog niet gecheckt)
Die koeler die met de Intel proc. komt mag er ook wezen, je hoort 'm nauwelijks !! Evenals de Spinpoint HD

# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Antec Performance One P182 Zwart | € 113,- | € 113,- |
1 | Asus EN8600GT SILENT/HTDP/512M | € 79,- | € 79,- |
1 | Asus P5Q | € 104,- | € 104,- |
1 | Corsair CMPSU-520HXEU | € 86,36 | € 86,36 |
1 | Intel Core 2 Duo E8400 | € 146,10 | € 146,10 |
1 | Kingston ValueRAM KVR800D2N5K2/4G | € 38,56 | € 38,56 |
1 | Samsung Spinpoint F1 HD642JJ, 640GB | € 58,- | € 58,- |
Heb dit ook al in het Asus P5Q topic gespammed, maar hier lijkt het me ook nuttig:
Met casefans aan: (wat een herrie, en ik krijg zelfs koude voeten na een tijdje

Zonder casefans zit de CPU op ong. 20c-25c.
Met de kast open heeft de Asus fanless videokaart het een stuk moeilijker, nl. zo'n 80c idle en 90c stressed. Met kast dicht 55c idle (stressed nog niet gecheckt)
Die koeler die met de Intel proc. komt mag er ook wezen, je hoort 'm nauwelijks !! Evenals de Spinpoint HD
Volgens mij kijk je niet goed; voor je CPU-temps moet je niet kijken naar wat Speedfan bij "CPU" aangeeft, maar naar "Core 0" en "Core 1". Een idle-temp van 14 graden is namelijk niet logisch, als ik er van uit ga dat je verwarming hebt en de pc binnen hebt staan...
Dat gezegd hebbende, ik heb het idee dat Speedfan de temps van een E8400 te hoog uitleest; Coretemp, Realtemp en Everest geven ong. 10 graden lager aan bij mij en die komen onderling wél overeen!
Dat gezegd hebbende, ik heb het idee dat Speedfan de temps van een E8400 te hoog uitleest; Coretemp, Realtemp en Everest geven ong. 10 graden lager aan bij mij en die komen onderling wél overeen!
Ja dat vroeg ik me ook al af.. maar in het Asus P5Q topic vertelde iemand mij dat ik puur moet kijken naar de CPU tempwoelders schreef op dinsdag 18 november 2008 @ 12:55:
Volgens mij kijk je niet goed; voor je CPU-temps moet je niet kijken naar wat Speedfan bij "CPU" aangeeft, maar naar "Core 0" en "Core 1".
Volgens mij zijn de Core 0 en 1 de temps binnenin de CPU
...en de "CPU" in speedfan de 'reguliere' sensor' zoals op de meeste mobo's.
Verwarming stond al lange tijd uit, ik kom net weer thuis, maar PC draait al sinds vanmorgen vroeg..Een idle-temp van 14 graden is namelijk niet logisch, als ik er van uit ga dat je verwarming hebt en de pc binnen hebt staan...
...ga ik ff proberen danDat gezegd hebbende, ik heb het idee dat Speedfan de temps van een E8400 te hoog uitleest; Coretemp, Realtemp en Everest geven ong. 10 graden lager aan bij mij en die komen onderling wél overeen!
Niks aangepast aan options etc..Wiethoofd schreef op dinsdag 18 november 2008 @ 12:58:
Zorg dat de TJMax goed ingesteld is in beide programma's, verder is HWMonitor van de makers van CPU-Z ook geen verkeerd programma om alle temperaturen op een rijtje te hebben, de TJMax is ook aan te passen in de .ini
TJMax van de E8400 = 95°C

Komt allemaal prima overeen met Speedfan.. ik kan alleen dus niet de "CPU" terugvinden... ik vraag me af waar Speedfan die data van heeft..
[ Voor 13% gewijzigd door YoG op 18-11-2008 13:06 ]
sluit HWMonitor eens af en zie een Hwmonitor.ini gemaakt worden op je bureaublad, open deze eens en kijk wat er in deze ini staat.
Wat er bij mij in staat
quote: http://Hwmonitor.ini[HWMonitor]
VERSION=1.1.1.0
USE_ACPI=1
USE_SMBUS=1
USE_SMART=1
USE_DISPLAY=1
CPU_0_TJMAX=95.0
Klopt, blijkbaar gingen Everest, CoreTemp etc. standaard al uit van een Tjmax van 95 graden. In Speedfan kun je niet de Tjmax ingeven, maar wel de readings corrigeren. Ik heb deze dus afgestemd op de readings in Everest en CoreTemp zodat deze wel kloppen.Wiethoofd schreef op dinsdag 18 november 2008 @ 12:58:
Zorg dat de TJMax goed ingesteld is in beide programma's, verder is HWMonitor van de makers van CPU-Z ook geen verkeerd programma om alle temperaturen op een rijtje te hebben, de TJMax is ook aan te passen in de .ini
TJMax van de E8400 = 95°C
Bij mij default:Wiethoofd schreef op dinsdag 18 november 2008 @ 13:06:
[...]
sluit HWMonitor eens af en zie een Hwmonitor.ini gemaakt worden op je bureaublad, open deze eens en kijk wat er in deze ini staat.
code:
1
2
3
4
5
6
7
| [HWMonitor] VERSION=1.1.2.0 USE_ACPI=1 USE_SMBUS=1 USE_SMART=1 USE_DISPLAY=1 CPU_0_TJMAX=100.0 |
Kan ik dat overnemen, die TJMAX ? Je hebt zelfde systeem neem ik aan.. ?Wat er bij mij in staat
[...]
Met die lagere TJMAX gaat er dus gewoon 5c vanaf ..?
Everest detecteert alleen GPU en mobo.. met wederom exact zelfde temps als Speedfan en CPUID HW
[ Voor 12% gewijzigd door YoG op 18-11-2008 13:14 ]
Ja dat kan je overnemen en ja, er gaat 'gewoon' 5 graden vanaf. Dat komt omdat je CPU sensor het verschil in temperatuur meet tussen de huidige temp en de tjmax, zeg maar 'hoeveel 'ie nog heeft te gaan'. Is dit 0, slaat de beveiliging in en valt je pc uit.YoG schreef op dinsdag 18 november 2008 @ 13:09:
Kan ik dat overnemen, die TJMAX ? Je hebt zelfde systeem neem ik aan.. ?
Met die lagere TJMAX gaat er dus gewoon 5c vanaf ..?
Bijvoorbeeld in jouw geval wordt er 44 graden gemeten. Bij een Tjmax van 100 is dit 56 graden minder.
Als je de Tjmax nu op 95 zet (dat moet bij een E8400), is het verschil nog steed 56 graden maar de absolute temperatuur is nu 39 graden geworden.
Overigens verschilt de Tjmax van processor tot processor dus de 95 is een richtlijn voor alle E8400 processoren (ik dacht zelfs voor de hele E8x00 lijn).
Heeft iemand hier goede/slechte ervaringen met de Scythe Shuriken?
http://www.scythe-usa.com.../034/scsk1000_detail.html
De reviews lopen nogal uiteen, dus ik wil het eerst even dubbelchecken.
In eerste instantie wilde ik een Ninja Mini gaan kopen ter vervanging van mijn stock cooler, maar met fan gaat dat niet passen icm de Dominator ram modules, dus kwam ik op deze uit.
In eerste instantie wilde ik een Ninja Mini gaan kopen ter vervanging van mijn stock cooler, maar met fan gaat dat niet passen icm de Dominator ram modules, dus kwam ik op deze uit.
Verwijderd
Mijn Pc is na een paar jaar weer eens aan vervanging toe. Doel deze keer is om een zo stil mogelijk systeem te hebben, gebruik is vooral normaal thuisgebruik: office, internet, foto's, films downloaden, muziekcollectie. Ik kan zelf wel een systeempje in elkaar zetten maar ben absoluut geen expert.
Ik heb deze thread nauwkeurig doorgelezen maar kom er niet helemaal uit, hopelijk kunnen jullie me helpen..
Als basis heb ik de budget internet PC van hardware.info genomen:
Configuratie:
- AMD Athlon 64 X2 4450e (63 euro)
- ASUS M3A78-EMH HDMI (met onboard video want ik speel toch geen zware games oid) (63 euro)
- 2 GB (2x 1 GB) DDR2-800 (44 euro)
- 2 x Samsung Spinpoint F1 640GB SATA2 (120 euro)
subtotaal dus rond de 300 euro
Nu is mijn vraag welke case, voeding en (eventueel) casefans ik het beste hierbij kan kopen, om het geheel zo stil mogelijk te maken.
concreet:
1. Ik dacht zelf aan een Antec P182 met een Silentmaxx fanless 400w, maar met 230 euro is deze combinatie misschien wel teveel van het goede voor dit simpele systeem?
2. Kan ik de de standaard AMD CPUkoeler beter vervangen door een stillere variant of is dit niet nodig?
3. Heb ik voor dit soort systeem casefans nodig en zo ja volstaat 1 exemplaar van 120mm?
Kan iemand me misschien een goed advies hierin geven? Het doel is dus dat het systeem zo stil mogelijk wordt, maar wel binnen een redelijke prijs.
Ik heb deze thread nauwkeurig doorgelezen maar kom er niet helemaal uit, hopelijk kunnen jullie me helpen..
Configuratie:
- ASUS M3A78-EMH HDMI (met onboard video want ik speel toch geen zware games oid) (63 euro)
Nu is mijn vraag welke case, voeding en (eventueel) casefans ik het beste hierbij kan kopen, om het geheel zo stil mogelijk te maken.
concreet:
1. Ik dacht zelf aan een Antec P182 met een Silentmaxx fanless 400w, maar met 230 euro is deze combinatie misschien wel teveel van het goede voor dit simpele systeem?
2. Kan ik de de standaard AMD CPUkoeler beter vervangen door een stillere variant of is dit niet nodig?
3. Heb ik voor dit soort systeem casefans nodig en zo ja volstaat 1 exemplaar van 120mm?
Kan iemand me misschien een goed advies hierin geven? Het doel is dus dat het systeem zo stil mogelijk wordt, maar wel binnen een redelijke prijs.
Als je optie 2 doet en dus een goede CPU-koeler kiest (zie daarvoor o.a. de topic start) en vervolgens zorgt dat je een kleine kast hebt en de lucht in goede banen kunt leiden, dan is 1x een 120mm fan in de meeste gevallen voldoende. Mocht dat niet zo zijn, dan zet je er een tweede bij en zet je ze wat langzamer dmv fancontroller of weerstand.Verwijderd schreef op vrijdag 21 november 2008 @ 21:53:
Wat je ook kunt doen is voor de Asus M3a78-EMH HDMI gaan. Volgens mij had de Gigabyte wel wat opmerkingen (wat betreft 1080P), maar ik weet zo niet welke van de 2 beter is. Op zich hoef je niet per sé je standaard koeler te vervangen, maar verstandig is het wel. Als kast zou je eens kunnen kijken naar de NSK1380, of anders een pico-psu. Ik ben ook op zoek naar de configuratie die jij wilt, alleen dan met AMD 4850e, het genoemde moederbord en de rest heb ik bijna (behalve kast en voeding).Verwijderd schreef op vrijdag 21 november 2008 @ 21:53:
Mijn Pc is na een paar jaar weer eens aan vervanging toe. Doel deze keer is om een zo stil mogelijk systeem te hebben, gebruik is vooral normaal thuisgebruik: office, internet, foto's, films downloaden, muziekcollectie. Ik kan zelf wel een systeempje in elkaar zetten maar ben absoluut geen expert.
Configuratie:
concreet:
vrede in rust
http://www.mnm-computers...._200_627&products_id=3292
Scythe S-FLEX SFF21D 120 mm Case Fan (800rpm)
[S-FLEX SFF21D]
Dit zijn pas stille koelers met 800RPM en 8.7dba
[S-FLEX SFF21D]
'Verplaatst' dan ook slechts 33.5CFM aan lucht................ConanTheB schreef op vrijdag 21 november 2008 @ 22:46:
http://www.mnm-computers...._200_627&products_id=3292
[S-FLEX SFF21D]
Dan zou ik eerder de SFF21F (1.600rpm, 28,0dBA, 63,7CFM) nemen, die vervolgens hard- of softwarematige tembaar maken, zodat ie ook rond de 800RPM kan draaien, dan heb je in ieder geval nog wat reserve.......
[ Voor 18% gewijzigd door kaajee op 21-11-2008 23:29 ]
Op hardware.info is de Cooler Master Sileo 500 aangekondigd, een miditower standaard al voorzien van geluidsisolatie, zou voor een beginnende stilte-fanaat een goed begin kunnen zijn.
quote: ArtikelZo is de kast voorzien van dempende schuimmatjes tegen de wanden, anti-vibratie pads in de verwijderbare harddisk trays en geluiddempende pads voor de voeding.
Het uiterlijk van de Sileo 500 laat zich volgens Cooler Master kenmerken door minimalisme en functionaliteit, waarbij de aluminium omlijsting met helder LED licht aan de voorzijde de kast een chique look moeten verschaffen. Daarnaast is de 500 voorzien van kleine ventilatiegaten tussen de zij- en voorpanelen, tool-free 5.25" en 3.5" drive bays en ondersteunt het front I/O paneel e-SATA.
Een goede ruime case (5 hdd's cage) is de Antec 6580 (zie: pricewatch: Antec NSK6580B Zwart) , deze heeft een standaard bijgeleverde 12 cm casefan die je op drie snelheden kunt zetten, is op de laagste stand onhoorbaar. Daarnaast is de standaard voeding van deze kast (430 watt) vrijwel onhoorbaar.Verwijderd schreef op vrijdag 21 november 2008 @ 21:53:
Een vriend van me gebruikt deze Antec 6580 kast in combinatie met hetzelfde motherboard en AMD processor met een Scythe Orochi (huge cpu koeler) zonder cpu fan (dus alleen met case fan). Super combo.
En dan nog steeds een fan nodig hebben? Wat een klote ding!
65W TDP kan hij passief koelen, 85W ook nog zonder fan, maar wel in een kast met voldoende airflow.kaajee schreef op dinsdag 25 november 2008 @ 17:16:
En dan nog steeds een fan nodig hebben? Wat een klote ding!![]()
Ook echt op een Micro-ATX mamaplank hey
.
(dat is ook gelijk de reden dat hij zo enorm 'lijkt')

(dat is ook gelijk de reden dat hij zo enorm 'lijkt')
[ Voor 5% gewijzigd door SirNobax op 26-11-2008 20:41 ]
Pentaxiaan
lols, het duurde even voordat ik ook zag dat het micro atx was
geniaal gedaan xD
maar in het echt past ie volgens mij in elke case, hij zit echt heeel erg bijna tegen de zijkant aan, maar hij koelt als een tierelier voor geluidloos, eerste wat er gebeurde was ventilator eraf rukken
met goeie airflow zeker een aanrader!

maar in het echt past ie volgens mij in elke case, hij zit echt heeel erg bijna tegen de zijkant aan, maar hij koelt als een tierelier voor geluidloos, eerste wat er gebeurde was ventilator eraf rukken
Die Orochi past in de Antec 6580 kast. Daarbij hoef je de Orochi fan niet te gebruiken, maar wel de casefan van de Antec kast. Dus: passieve cpu koeling mogelijk met voldoende airflow in de kast. Ook zonder de casefan blijft de temperatuur met zo'n Orochi nog acceptabel....
Ik heb de Scythe Shuriken besteld, zal hier wel even een bevinding neerzetten zodra hij draait.Thrackan schreef op vrijdag 21 november 2008 @ 14:38:
Heeft iemand hier goede/slechte ervaringen met de Scythe Shuriken?
ik heb die standaart antec fans toch echt vervangen, op de laagste stand zijn ze imo wel hoorbaar.JAHRASTAFARI schreef op dinsdag 25 november 2008 @ 13:57:
[...]
Een goede ruime case (5 hdd's cage) is de Antec 6580 (zie: pricewatch: Antec NSK6580B Zwart) , deze heeft een standaard bijgeleverde 12 cm casefan die je op drie snelheden kunt zetten, is op de laagste stand onhoorbaar. Daarnaast is de standaard voeding van deze kast (430 watt) vrijwel onhoorbaar.
Een vriend van me gebruikt deze Antec 6580 kast in combinatie met hetzelfde motherboard en AMD processor met een Scythe Orochi (huge cpu koeler) zonder cpu fan (dus alleen met case fan). Super combo.
No signature required.
Verwijderd
Ik vind die standaard Antec Tri-Cool fans nog steeds herrie maken op de laagste stand.
Standaard Nexus 120mm fans maken op de hoogste stand minder geluid in vergelijking met die Tri-Cools op de laagste stand.
Standaard Nexus 120mm fans maken op de hoogste stand minder geluid in vergelijking met die Tri-Cools op de laagste stand.
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2008 18:13 ]
Verwijderd
Aangezien er op mijn CPU nog de bijgeleverde straaljager zit, wou ik graag een betere CPU cooler. Uiteraard de SP gelezen, en wilde ik gaan voor de Scythe Ninja (2). Toen ik zag dat deze bevestigd moet worden dmv push pins, knapte ik daar op af (vind ik #$%^ dingen). Ik denk dus dat ik voor de 'Thermalright Ultra 120 extreme' ga. Ik heb over deze een vraagje: Is het echt nodig om de fan hierop aan te sluiten? Ik heb een 120mm fan voor mijn HDDs hangen en een 120mm fan die de lucht de kast uit blaast. De CPU cooler komt daar vrijwel tussenin. Lijkt mij dat hij met zo'n grote heatsink alleen al koel genoeg blijft. Is passief coolen op deze manier verantwoord?
Past deze CPU cooler op alle mobo's? Ik heb pas geleden een fan geinstalleerd op de CPU van een kennis, en dat was toch wel behoorlijk proppen, dat ging allemaal maar nét.
De 120mm fans die ik nu heb wil ik gaan vervangen door Nexus 120mm fans.
Past deze CPU cooler op alle mobo's? Ik heb pas geleden een fan geinstalleerd op de CPU van een kennis, en dat was toch wel behoorlijk proppen, dat ging allemaal maar nét.
De 120mm fans die ik nu heb wil ik gaan vervangen door Nexus 120mm fans.
De TRUE raadt ik af om passief te koeler, dit dankzij de (te) kleine finspacing. Een koeler met een grotere finspacing zoals de Scythe Infinity/Mugen valt wel passief te koelen omdat de lucht makkelijker door het koelblok heen gaat en dus beter koelt. Een betere optie, maar toch met backplate etc., is de Thermalright HR-01, er past een 120mm fan op mocht het nodig zijn, grotere finspacing dan de TRUE, en beter met lage airflow dan de TRUE waar die meer een High Performace bij High Airflow is.
Deze HR-01 en TRUE passen niet op alle mobo's, maar daarvoor staan op de Thermalright site wel de nodige 'compatible' mobo lijstjes.
Deze HR-01 en TRUE passen niet op alle mobo's, maar daarvoor staan op de Thermalright site wel de nodige 'compatible' mobo lijstjes.
Ik zou ook de HR-01 aanraden. Deze zit qua karakter tussen de Ninja (beter bij lage airflow) en de TRUE in (beter bij hoge airflow).
De HR-01 is wat goedkoper dan de TRUE in de pricewatch, heeft een backplate en zal in jouw situatie (gemiddelde airflow) waarschijnlijk de beste performance geven.
De HR-01 is wat goedkoper dan de TRUE in de pricewatch, heeft een backplate en zal in jouw situatie (gemiddelde airflow) waarschijnlijk de beste performance geven.
vrede in rust
Voor mensen die een hekel hebben aan de pushpins heeft Scythe de CPU Cooler Stabilizer uitgebracht, een pakketje met de benodigdheden om de Ninja met een backplate te bevestigen, zoals bij een TRUE. En omdat de Ninja 2 wel zeer geschikt is voor passieve koeling lijkt het mij de beste keuze om gewoon de Ninja te kopen met dit stabilizer setje erbij.
Check out my photography on Instagram
Nou, ok, het klopt niet helemaal dusThrackan schreef op vrijdag 28 november 2008 @ 10:00:
[...]
Ik heb de Scythe Shuriken besteld, zal hier wel even een bevinding neerzetten zodra hij draait.
Installatie was ronduit een ramp omdat ik mijn mobo niet uit mijn kast heb gehaald. Pushpins die onder de heatsink zitten zijn niet normaal aan te drukken...
Qua performance: met Q-fan uit werkt ie als een paard en koelt ie hard zat (2000-2100 rpm). Alleen gaan we hier voor stilte.
Met Q-fan aan gaat de fan op 500 toertjes draaien tegen de tijd dat de CPU 65 graden wordt, zelfs met het Performance Q-Fan profiel aan... Ik had hem graag iets eerder aan zien gaan, maar op de laagste stand houdt de Shuriken mijn E6750 dus onder de 65 graden. Zodra hij weer onder de 60 is gaat de fan simpelweg uit en zonder Orthos te draaien krijg ik de fan dan ook niet aan
Geen idee of het mogelijk is om de fan minimaal aan te laten staan met Q-Fan, ik houd er toch wel van een beetje constante koeling te hebben. Ik ga Google maar eens raadplegen. Maar stil is ie dus wel!
Ik gebruik de HR-01 Plus in combinatie met een Nexus Real Silent PWM 120mm ventilator. Dit geeft goede resultaten en zorgt voor een situatie die ik graag zie, namelijk dat het stil is als je dat wil (500 RPM is het minimum) en dat hij goed koelt als je het wil (2000 RPM is het maximum, tegen wat meer lawaai natuurlijk). Ben nu een beetje aan het experimenteren, de fan zuigt door de CPU koeler heen op mijn HR-05, op de Northbridge van mijn Gigabyte P35-DS4 en de HR-03GT op mijn Sapphire HD4850. Ik regel de boel met het moederbord, door middel van Speedfan. Ik heb de fan dus door de CPU heatsink zuigen en ik moet zeggen dat dat jankerige geluiden geeft, de fanspeed van de CPU fan moet onder de 60%, bij 50% is het al grotendeels weg, wil het een acceptable stilte geven. Nu staat mijn PC ook buiten de kast op mijn bureau, maar blazen door de heatsink gaf een stuk minder problemen kwa geluid. Ik heb speciaal voor deze fan orientatie gekozen omdat als een fan zuigt het van veel meer richtingen kan komen dan als deze blaast, omdat hij toch direct op de CPU heatsink zit, zuigt hij vrijwel al zijn lucht door de heatsink aan (vandaar ook het jankende geluid vermoed ik), en blaast hij gerichter op de componenten die iets verder weg staan, namelijk de GPU en Northbridge.Nas T schreef op zondag 30 november 2008 @ 10:55:
Ik zou ook de HR-01 aanraden. Deze zit qua karakter tussen de Ninja (beter bij lage airflow) en de TRUE in (beter bij hoge airflow).
Binnenkort ben ik van plan met Wiethoofd hier even een goede duct over de gehele CPU-Northbridge-GPU aan te leggen, want mijn 4850 wordt stukken warmer dan voorheen, maar dat komt omdat hij toen een dedicated fan had en nu staat de fan iets verder weg en omdat de HR-03GT dichtere fanspacing heeft heeft dat invloed op de prestaties, zo zie ik de temperatuur tot wel 8 graden dalen als ik de fanspeed van 60-100% gooi.
Om alles te illustreren een foto van het geheel:

Excuses voor de slechte kwaliteit.
Even een vraagje:
Je zegt dat je de snelheid van je CPU fan regelt met Speedfan. Ikzelf heb ook een Gigabyte P35-bordje, en heb een PWM-fan aangesloten (niet stock) op de CPU-FAN. Bij mij is dit enkel te regelen via I-Cool van Gigabyte zelf. Pas als dat programma draait, werkt Speedfan ook met de settings. Alleen regelt I-Cool de boel zelf, dus heb ik niks aan Speedfan...
Hoe heb jij e.e.a. werkend gekregen/aangesloten/geconfigureerd?
Je zegt dat je de snelheid van je CPU fan regelt met Speedfan. Ikzelf heb ook een Gigabyte P35-bordje, en heb een PWM-fan aangesloten (niet stock) op de CPU-FAN. Bij mij is dit enkel te regelen via I-Cool van Gigabyte zelf. Pas als dat programma draait, werkt Speedfan ook met de settings. Alleen regelt I-Cool de boel zelf, dus heb ik niks aan Speedfan...
Zat ook een tijdje met dat probleem, je moet gewoon naar "configure" gaan en dan naar advanced en dan kan je een paar dingen (PWM 1 mode en PWM 2 mode, dat zijn de pwm aansluitingen op het moederbord) op "Software Controlled" zetten, vergeet niet SMART fan control in bios uit te zetten anders regel je het binnen de duty cycle die het moederbord de fan oplegt, dus als het moederbord de fan op 50% heeft staan en jij zet hem op 50% dan draait ie eigenlijk maar 25%..woelders schreef op maandag 01 december 2008 @ 11:52:
Even een vraagje:
Aha... dat verklaart dus misschien waarom bij mij op dit moment het grootste deel van de tijd de fan helemáál niet draait...The_Ownman schreef op maandag 01 december 2008 @ 17:04:
[...]
Zat ook een tijdje met dat probleem, je moet gewoon naar "configure" gaan en dan naar advanced en dan kan je een paar dingen (PWM 1 mode en PWM 2 mode, dat zijn de pwm aansluitingen op het moederbord) op "Software Controlled" zetten, vergeet niet SMART fan control in bios uit te zetten anders regel je het binnen de duty cycle die het moederbord de fan oplegt, dus als het moederbord de fan op 50% heeft staan en jij zet hem op 50% dan draait ie eigenlijk maar 25%..

Verwijderd
Mijn grote fan (merkloos) maakte ondanks dat die op 5 volt draaide een bromgeluid , die fan zijn resonantiefreqentie kwam overeen met onderdelen in me kast(Coolermaster Wavemaster),oa de aluminium zijpanelen, kan je natuurlijk alles beplakken met speciaal antie resonantie spul ,dan gaat het voordeel van aluminium verloren , de kast zorgt voor warmte overdracht naar buiten , maar je kan ook de bron aanpakken , dat is de contaktresonantie verminderen van de fan met de kast Ik heb hem in tentrubbers opgehangen en dat zorgde dat die minder kontakt geluid maakte
Dit soort rubbers had ik toevallig , je kan ook ander rubber nemen
Deze rubbers zitten in mijn pc http://www.campshop.nl/sh...rs/?id=1251&page=1&view=5
Dit soort rubbers had ik toevallig , je kan ook ander rubber nemen
Deze rubbers zitten in mijn pc http://www.campshop.nl/sh...rs/?id=1251&page=1&view=5
Ik heb tot nu toe weinig gebruikerservaringen gezien in dit topic over Tacens fans, maar toch heb ik deze aangeschaft en wil hierbij even mijn eerste ervaringen delen:
Ik heb mijn 4 AC-Ryan blackfire 120mm fans vaarwel gezegd en vervangen voor het volgende:
Ik was niet specifiek/direct op zoek naar stilte, maar wel naar een efficiëntere luchtstroom zonder toename van het geluidsniveau, vandaar toch de keuze voor stille fans.
De 120mm fans zijn echt fluisterstil! Met uitzondering van de Ventus Pro, op volle snelheid hoor je de lucht wervelen tussen de fan en radiatoren, maar het terugregelen van de snelheid totdat deze werveling minimaal is resulteert tevens in een heerlijke stilte.
De 90mm fans maken iets meer geluid, maar ook zeer zeker minder dan menig fan ik ooit gehoord heb en deze ga ik wellicht nog eens op 5 volt proberen!
Als aangegeven was ik niet op zoek naar ultieme stilte, maar naar een efficiënte luchtstroom met een minimaal geluidsniveau, maar achteraf blijkt zelfs dat het geheel een stuk stiller is geworden, ondanks dat het aantal fans verdubbelt is.
Daarnaast zijn ook de prestaties nog eens verbeterd, de CPU temp is na vervanging van de fans gedaald van idle 30+ graden naar circa 25+ graden (gemeten door asus probe) bij een kamertemp van 20 graden (stressed geen idee).
En ook de mosfetblokken van de GPU's blijven heerlijk koel. (GPU temps heb ik nog niet aangekeken, maar aangezien deze in dezelfde loop zitten als de CPU ga ik er van uit dat ook deze gedaald zijn).
Mijn ervaring met Tacens is dus zeer positief en ik kan deze fans dan ook zeker aanraden en durf met een gerust hart te zeggen dat indien de airflow wat minder belangrijk is dan in mijn geval met minder fans zeer zeker een nog stiller systeem te creëren is!
Edit:
Bij deze even een afbeelding ter illustratie van de plaatsing van de fans en de theoretische luchtstromen (theoretisch omdat net onder het midden waarschijnlijk een lichte werveling zal ontstaan, maar ik verwacht hier geen grote problemen door)

Tevens nog even, voor mensen er om vragen, de reden waarom ik voor meer intake dan outtake gekozen heb.
Dit om overdruk in de case te forceren. Indien er meer afgevoerd dan aangevoerd zou worden ontstaat er onderdruk, waardoor er lucht door alle kieren en gaten de case binnen zou komen en daarmee dus ook stof.
Door overdruk te creëren komt er eigenlijk alleen maar lucht de case binnen door de intake fans waar stoffilters voor zitten (zowel bij de 120mm als de 90mm fans) en wordt de hoeveeldheid stof in de case tot een minimum beperkt.
Ik heb mijn 4 AC-Ryan blackfire 120mm fans vaarwel gezegd en vervangen voor het volgende:
- 2x Tacens Ventus Pro 120mm
- 2x Tacens Ventus 120mm
- 4x Tacens Aura 90mm
Ik was niet specifiek/direct op zoek naar stilte, maar wel naar een efficiëntere luchtstroom zonder toename van het geluidsniveau, vandaar toch de keuze voor stille fans.
- De 2 Pro versies worden gebruikt voor mijn 2, aan de achterzijde van mijn case gemonteerde, 120mm Aqua-Computer radiatoren en fungeren als intake (blazen dus buitenlucht door de radiatoren de case in, de reden hiervoor is het makkelijk kunnen monteren van 2 fan filters).
- 1 van de standaard 120mm fans is in de 5,35" bay gemonteerd als outtake
- 3 van de 90mm fans zijn in het rechter zijpaneel gemonteerd als intake en blazen koele lucht over de harde schijven
- de ander standaard 120mm fan is intern dusdanig gemonteerd dat deze de lucht van de 3 90mm fans afbuigt over de videokaarten (2x7900GTX in SLi) zodat de koelblokken van de mosfets van airflow worden voorzien
- de laatste 90mm fan is in het linker zijpaneel als outtake gemonteerd om deze laatste luchtstroom wat sneller af te voeren
De 120mm fans zijn echt fluisterstil! Met uitzondering van de Ventus Pro, op volle snelheid hoor je de lucht wervelen tussen de fan en radiatoren, maar het terugregelen van de snelheid totdat deze werveling minimaal is resulteert tevens in een heerlijke stilte.
De 90mm fans maken iets meer geluid, maar ook zeer zeker minder dan menig fan ik ooit gehoord heb en deze ga ik wellicht nog eens op 5 volt proberen!
Als aangegeven was ik niet op zoek naar ultieme stilte, maar naar een efficiënte luchtstroom met een minimaal geluidsniveau, maar achteraf blijkt zelfs dat het geheel een stuk stiller is geworden, ondanks dat het aantal fans verdubbelt is.
Daarnaast zijn ook de prestaties nog eens verbeterd, de CPU temp is na vervanging van de fans gedaald van idle 30+ graden naar circa 25+ graden (gemeten door asus probe) bij een kamertemp van 20 graden (stressed geen idee).
En ook de mosfetblokken van de GPU's blijven heerlijk koel. (GPU temps heb ik nog niet aangekeken, maar aangezien deze in dezelfde loop zitten als de CPU ga ik er van uit dat ook deze gedaald zijn).
Mijn ervaring met Tacens is dus zeer positief en ik kan deze fans dan ook zeker aanraden en durf met een gerust hart te zeggen dat indien de airflow wat minder belangrijk is dan in mijn geval met minder fans zeer zeker een nog stiller systeem te creëren is!
Edit:
Bij deze even een afbeelding ter illustratie van de plaatsing van de fans en de theoretische luchtstromen (theoretisch omdat net onder het midden waarschijnlijk een lichte werveling zal ontstaan, maar ik verwacht hier geen grote problemen door)

Tevens nog even, voor mensen er om vragen, de reden waarom ik voor meer intake dan outtake gekozen heb.
Dit om overdruk in de case te forceren. Indien er meer afgevoerd dan aangevoerd zou worden ontstaat er onderdruk, waardoor er lucht door alle kieren en gaten de case binnen zou komen en daarmee dus ook stof.
Door overdruk te creëren komt er eigenlijk alleen maar lucht de case binnen door de intake fans waar stoffilters voor zitten (zowel bij de 120mm als de 90mm fans) en wordt de hoeveeldheid stof in de case tot een minimum beperkt.
[ Voor 23% gewijzigd door floriske.nl op 04-12-2008 21:10 ]
Heerlijke case, die absoluut niet moeilijk koel te houden is 
Het enige dat ik me afvraag is of het niet efficienter is om in het bovengedeelte je lucht van voor naar achter te blazen ipv andersom. Het hoogste punt voor outtake is warmtetechnisch gezien het meest efficient.
Het enige dat ik me afvraag is of het niet efficienter is om in het bovengedeelte je lucht van voor naar achter te blazen ipv andersom. Het hoogste punt voor outtake is warmtetechnisch gezien het meest efficient.
Zoveel fans (8!) dan vind ik 25 graden nog warm!
(zonder gekheid; waar koop je die TaceNS?)
@kaajee: Azerty, PCHut en 4allclients
Zijn inderdaad erg leuke fans, misschien als er nog eens een andere koeler in komt gaan die er op.
Zijn inderdaad erg leuke fans, misschien als er nog eens een andere koeler in komt gaan die er op.
[ Voor 18% gewijzigd door JaccoW op 04-12-2008 19:03 ]
Z-machine OriginID: JaccoW
Effciënter zeker wel, maar moeilijker stofvrij te houden omdat ik dan de gehele deur van filter zou moeten voorzien en nog wat kieren en gaten, vandaar dat ik voor de achterzijde gekozen heb, daar zijn simpelweg 120mm fanfilters te monteren die het geheel mooi afsluiten.Thrackan schreef op donderdag 04 december 2008 @ 15:28:
kaajee schreef op donderdag 04 december 2008 @ 15:49:
Zoveel fans (8!) dan vind ik 25 graden nog warm!![]()
Ik heb ze, als hierboven ook bij vemeld staat, bij Azerty gehaald, moest er wel even op wachten, al met al zat er zo'n 7 weken levertijd op, maar ze zijn dan ook zeker de moeite waard!F_demon schreef op donderdag 04 december 2008 @ 19:02:
@kaajee: Azerty, PCHut en 4allclients
Verwijderd
Vindt het een vreemde luchtstroom ,het lijkt me juist logiesch dat er even veel lucht ingaat als dat er uit komt.Thrackan schreef op donderdag 04 december 2008 @ 15:28:
als je een fan verkeerd monteerd , dus tegen de luchtstroom in , dan heft die de luchtstroom op , kan je net zo goed geen fan hebben
http://www.intel.com/cd/c...er/asmo-na/eng/165753.htm

edit , paar schrijffoutjes weggewerkt
Je verhaal van over- en onderdruk is theoretisch helemaal juist, echter ga je even voorbij aan het feit dat je case niet luchtdicht is en daardoor nooit een over- of onderdruk ten opzichte van de (buiten)lucht kan realiseren. Door alle kiertjes en naadjes nivelleert de druk zich toch weer. Op die manier stof buiten houden gaat dus niet werken, ook al omdat door de electrische lading van je componenten stof makkelijker wordt aangetrokken.floriske.nl schreef op donderdag 04 december 2008 @ 14:07:
[Verhaal]
Stof hou je toch! (Dit verhaal is nog even zonder de discussie of een paar computerfans sterk genoeg kunnen zijn om überhaupt over- of onderdruk te creëeren...)
/edit:
Even ter onderbouwing van mijn verhaal: Als je in een auto rijdt, met de ventilator op standje 4 en je doet dit een uur lang (= zelfde situatie als meer intake dan outtake in een pc-kast) dan wordt de luchtdruk in je auto niet hoger dan de luchtdruk buiten de auto. Dit komt doordat het ventilatiesysteem zelf, en wellicht de auto op andere plaatsen ook nog, de lucht direct weer naar buiten laten stromen door allerlei kiertjes etc.
Ook een bij computerfan bijvoorbeeld sluiten de fanbladen nooit luchtdicht op het omhulsel aan; daar kan dus altijd lucht door terug naar buiten.
[ Voor 18% gewijzigd door Icephase op 05-12-2008 11:34 ]
Dat de lucht door die kiertjes en naadjes stroomt betekend toch juist dat er een drukverschil is, anders zou er helemaal geen lucht door die kiertjes stromen. Het drukverschil is natuurlijk heel erg laag (milibars ofzo?) maar is er wel degelijk.woelders schreef op vrijdag 05 december 2008 @ 11:30:
[...]
Je verhaal van over- en onderdruk is theoretisch helemaal juist, echter ga je even voorbij aan het feit dat je case niet luchtdicht is en daardoor nooit een over- of onderdruk ten opzichte van de (buiten)lucht kan realiseren. Door alle kiertjes en naadjes nivelleert de druk zich toch weer.
Door meer intake te hebben dan outtake stroomt de lucht dus door deze kiertjes naar buiten zodat hier geen stof naar binnen komt.
En door meer intake te hebben fungeren je intake fans als een stofzuiger en komt je kast alsnog vol te zitten met stofprimusz schreef op vrijdag 05 december 2008 @ 12:56:
Door meer intake te hebben dan outtake stroomt de lucht dus door deze kiertjes naar buiten zodat hier geen stof naar binnen komt.
Ik heb een beetje advies nodig.
Ik heb mijn CPU cooler vervangen voor een Scythe Mugen en mijn videokaart koeler voor een accellero extreme van Arctic.
Nu dacht ik dus dat ik lekker stil kon draaien maar het probleem is dat de NB erg heet wordt, omdat hij niet meer die rondom airflow heeft van de stock koeler. Mijn NB zit met heatpipes verbonden aan de FETS rondom de processor.
Ik heb dus een paar oude 80mm fannetjes uit de kast getrokken die ik nu op 7 volt draai maar die zijn niet bepaald stil.
Ik zat nu zelf te denken om een zalman MFC 1 plus te kopen, ik heb al een fancontroller met PWM maar daar gaat mijn fans op brommen als ze laag staan. De MFC1 werkt gewoon met potmeters en spanningsregelaars dus daar moet ik geen problemen mee hebben, ook heeft hij een handig splitterkabeltje voor de tachosensor van de CPU-fan zodat hij niet gaat miepen.
Nu wil ik daar dus een aantal nexus real silent fans op aansluiten.
2 van 120 mm voor mijn Mugen in een push-pull config.
Een stuk of 3 in 80 en 2 of 3 in 92 voor de casefans, allemaal heel langzaam draaien uiteraard.
Nu vraag ik mij af, of die nexus fans wel op mijn mugen werken omdat die vastzitten met zo'n gaar klemmetje, weet iemand daar meer vanaf? Moet ik nocuta's kopen?
En zouden 2 noctua's push-pull op mijn mugen op 800 rpm genoeg zijn om een e6750 koel te houden? Ik dacht van wel toch?
Heeft iemand verder nog tips over misschien andere fans of andere ideeën?
Ik heb mijn CPU cooler vervangen voor een Scythe Mugen en mijn videokaart koeler voor een accellero extreme van Arctic.
Nu dacht ik dus dat ik lekker stil kon draaien maar het probleem is dat de NB erg heet wordt, omdat hij niet meer die rondom airflow heeft van de stock koeler. Mijn NB zit met heatpipes verbonden aan de FETS rondom de processor.
Ik heb dus een paar oude 80mm fannetjes uit de kast getrokken die ik nu op 7 volt draai maar die zijn niet bepaald stil.
Ik zat nu zelf te denken om een zalman MFC 1 plus te kopen, ik heb al een fancontroller met PWM maar daar gaat mijn fans op brommen als ze laag staan. De MFC1 werkt gewoon met potmeters en spanningsregelaars dus daar moet ik geen problemen mee hebben, ook heeft hij een handig splitterkabeltje voor de tachosensor van de CPU-fan zodat hij niet gaat miepen.
Een stuk of 3 in 80 en 2 of 3 in 92 voor de casefans, allemaal heel langzaam draaien uiteraard.
Nu vraag ik mij af, of die nexus fans wel op mijn mugen werken omdat die vastzitten met zo'n gaar klemmetje, weet iemand daar meer vanaf? Moet ik nocuta's kopen?
En zouden 2 noctua's push-pull op mijn mugen op 800 rpm genoeg zijn om een e6750 koel te houden? Ik dacht van wel toch?
[ Voor 4% gewijzigd door mace op 05-12-2008 13:47 ]
Klopt als een bus:Wiethoofd schreef op vrijdag 05 december 2008 @ 13:35:
[...]
En door meer intake te hebben fungeren je intake fans als een stofzuiger en komt je kast alsnog vol te zitten met stof
Als het niet duidelijk is: ik hoor een bus nooit kloppen.Door overdruk te creëren komt er eigenlijk alleen maar lucht de case binnen door de intake fans waar stoffilters voor zitten (zowel bij de 120mm als de 90mm fans) en wordt de hoeveeldheid stof in de case tot een minimum beperkt.
De beste stille oplossing is als volgt:
Achterin of bovenin de kast outtake ventilators plaatsen. Deze komen het meeste overeen met natuurlijke airflow (van onder naar boven) en de theorie dat je geen lucht van achter de kast moet aanzuigen, omdat die daar stoffiger kan zijn. Op die manier creëer je een onderdruk in de kast, je kast gaat door zoveel mogelijke openingen lucht aanzuigen. Hierdoor heb je een groot oppervlak waardoor gelijkmatig lucht aangezogen wordt, dus stiller.
De meest goedkope stofvrije manier:
Voorin intake-fans met filters.
De meest stofvrije/stille manier:
Zoals de stilste oplossing, maar dan alle intake openingen bedekken met stoffilter.
Stoffilters zou ik in het laatste geval niet bij een webshop kopen, maar stukken filter halen en zelf gaan knippen en plakken (letterlijk
Nog een nuttige toevoeging:
Mits je goede koelers hebt en een goede airflow-layout, heb je weinig airflow nodig om de boel koel te houden. Ik gebruik maar 1x 120mm outtake, en binnen de kast een 120mm fan tussen gpu (heatsink zit bij de HR03 plus boven de kaart) en cpu. gpu en cpu zo'n 30% overgeclockt, no problemo, stil en stofvrij...
Als je niet veel lucht aan hoeft te zuigen, dan kan er ook niet veel stof mee...
[ Voor 12% gewijzigd door Nas T op 05-12-2008 13:58 ]
vrede in rust
5V FTWmace schreef op vrijdag 05 december 2008 @ 13:45:

2 kabeltjes zelfsIk zat nu zelf te denken om een zalman MFC 1 plus te kopen, ik heb al een fancontroller met PWM maar daar gaat mijn fans op brommen als ze laag staan. De MFC1 werkt gewoon met potmeters en spanningsregelaars dus daar moet ik geen problemen mee hebben, ook heeft hij een handig splitterkabeltje voor de tachosensor van de CPU-fan zodat hij niet gaat miepen.
Waarom 2? je hebt een koeler die goed is met low airflow, dus lage rpm met een redelijk hoge druk fan. Als je een koeler hebt met kleine finspacing (Thermalright Ultra-120 eXtreme) dan is een hoge druk fan op hoge rpm nodig om betere prestaties te halen.Nu wil ik daar dus een aantal nexus real silent fans op aansluiten.
Waarom zo veel fans?Een stuk of 3 in 80 en 2 of 3 in 92 voor de casefans, allemaal heel langzaam draaien uiteraard.
Gaat prima werken, de 140mm Yate Loon die ik eerder noemde heb ik het tussenstukje uit moeten figuurzagen om m'n fanrubbers/-schroeven vast te kunnen maken. Een Nexus heeft niet zo'n tussenstukje en gaat prima met je fanclips werken.Nu vraag ik mij af, of die nexus fans wel op mijn mugen werken omdat die vastzitten met zo'n gaar klemmetje, weet iemand daar meer vanaf? Moet ik nocuta's kopen?
Een enkele zou al genoeg moeten zijn als je je E6750 op stock speeds hebt draaien. Ga je overklokken dan is een hoger rpm van een enkele fan alsnog genoeg. Verder is Push-pull alleen nuttig bij extreme overclock resultaten met luchtkoelers, en dan raad ik ook aan de zijkanten van je Mugen dicht te plakken om de airflow door je koelblok heen te geleiden ipv aan de zijkant weg te laten lekken. Ik heb het met mijn TRUE en haal daar nu bijna 4 graden lagere temps mee (zonder push-pull en een enkele 38mm Scythe Kaze)En zouden 2 noctua's push-pull op mijn mugen op 800 rpm genoeg zijn om een e6750 koel te houden? Ik dacht van wel toch?
Kosten geen probleem -> Noctua'sHeeft iemand verder nog tips over misschien andere fans of andere ideeën?
Bruintinten van de Noctua's afzichtelijk -> Nexus Black-white
Nexus Black-white lelijk -> Nexus full orange
Niet zo'n fan van oranje -> Nexus transparent PWM waar je je eigen ledjes in kunt zetten
Verder is stilte gewoon zorgen voor een goede, onbelemmerde airflow met zo weinig mogelijk (kleine) fans, dus liever groot en de boel geleiden.
Dan starten ze niet, het zijn oude fans.
Ik was vergeten te melden dat ongeveer 40% van mijn bovenste fan wordt geblokkeerd door de verdeler die op ongeveer een halve centimeter van de fan afzit. Daarom wilde ik gewoon 2 trage fans in plaats van 1 iets snellere.Waarom 2? je hebt een koeler die goed is met low airflow, dus lage rpm met een redelijk hoge druk fan. Als je een koeler hebt met kleine finspacing (Thermalright Ultra-120 eXtreme) dan is een hoge druk fan op hoge rpm nodig om betere prestaties te halen.
1 intake voor de schijven aan de voorkant. (2x samsung T166)Waarom zo veel fans?
1tje daaronder om koele lucht binnen te zuigen die niet door de sammies verwarmd is.
2 exhaust fans.
1tje in het zijpaneel om de NB beter te koelen.
Da wast.
Ik dacht juist dat die nexus fans ook zo'n tussenstuk hadden, dat hebben ze dus niet?Gaat prima werken, de 140mm Yate Loon die ik eerder noemde heb ik het tussenstukje uit moeten figuurzagen om m'n fanrubbers/-schroeven vast te kunnen maken. Een Nexus heeft niet zo'n tussenstukje en gaat prima met je fanclips werken.
Mja, anders mod ik ze wel, je bent tweaker of niet.
Het gaat ook om het idee een beetje.Een enkele zou al genoeg moeten zijn als je je E6750 op stock speeds hebt draaien. Ga je overklokken dan is een hoger rpm van een enkele fan alsnog genoeg. Verder is Push-pull alleen nuttig bij extreme overclock resultaten met luchtkoelers, en dan raad ik ook aan de zijkanten van je Mugen dicht te plakken om de airflow door je koelblok heen te geleiden ipv aan de zijkant weg te laten lekken. Ik heb het met mijn TRUE en haal daar nu bijna 4 graden lagere temps mee (zonder push-pull en een enkele 38mm Scythe Kaze)
Maar ik had het idee dat 2 fans low-rpm stiller is dan 1 fan high-rpm, mits trillingsvrij opgehangen?
[quote]
Kosten geen probleem -> Noctua's >> Mja, dan ben ik zo 100 euro of meer kwijt aan een stel fans, dus de proc fan wordt een noctua (of 2) en de rest nexus denk ik)
Nexus Black-white lelijk -> Nexus full orange Nexus orange lelijk -> Nexus Black-white bedoel je zeker.
Ik moet er nog eens even goed over nadenken, maar je hebt me al een eindje op weg geholpen, thanks.Verder is stilte gewoon zorgen voor een goede, onbelemmerde airflow met zo weinig mogelijk (kleine) fans, dus liever groot en de boel geleiden.
Zelf gebruik ik de Nexus PWM fans stil op laag RPM (op 1000 al mooi stil maar onder 800 pas echt relaxed) ik regel ze met mijn moederbord en straks ook videokaart, op 500 rpm zijn ze onhoorbaar. Ook wat ledjes ingebouwd maar die zijn te fel dus heb ik ze maar uit staan.mace schreef op vrijdag 05 december 2008 @ 14:54:
[...]
Dan starten ze niet, het zijn oude fans.Het is ook maar een tussenoplossing.
![]()
[...]
Ik was vergeten te melden dat ongeveer 40% van mijn bovenste fan wordt geblokkeerd door de verdeler die op ongeveer een halve centimeter van de fan afzit. Daarom wilde ik gewoon 2 trage fans in plaats van 1 iets snellere.
[...]
1 intake voor de schijven aan de voorkant. (2x samsung T166)
1tje daaronder om koele lucht binnen te zuigen die niet door de sammies verwarmd is.
2 exhaust fans.
1tje in het zijpaneel om de NB beter te koelen.
Da wast.
[...]
Ik dacht juist dat die nexus fans ook zo'n tussenstuk hadden, dat hebben ze dus niet?
Mja, anders mod ik ze wel, je bent tweaker of niet.
[...]
Het gaat ook om het idee een beetje.
Maar ik had het idee dat 2 fans low-rpm stiller is dan 1 fan high-rpm, mits trillingsvrij opgehangen?
[quote]
Kosten geen probleem -> Noctua's >> Mja, dan ben ik zo 100 euro of meer kwijt aan een stel fans, dus de proc fan wordt een noctua (of 2) en de rest nexus denk ik)
Nexus Black-white lelijk -> Nexus full orange Nexus orange lelijk -> Nexus Black-white bedoel je zeker.
[...]
Ik moet er nog eens even goed over nadenken, maar je hebt me al een eindje op weg geholpen, thanks.
Wegens opbouwende kritiek en overdenkingen heb ik mijn koeling nogmaals omgegooit: hier het resultaat:

Heb ook even de Crazy Cool modules aan de achterkant van het moederbord, fan op northbridge gezet en CPU wat strakker gemonteerd met een metalen ringetje. Alle koelers gelapt en dus koelpasta vervangen. GPU stukken koeler, CPU moet nog even wennen.

Heb ook even de Crazy Cool modules aan de achterkant van het moederbord, fan op northbridge gezet en CPU wat strakker gemonteerd met een metalen ringetje. Alle koelers gelapt en dus koelpasta vervangen. GPU stukken koeler, CPU moet nog even wennen.
Ik houd een e6750 koel met een Scythe Shuriken + fan (100mm) op 500rpm... Het is niet bepaald een heethoofdje gelukkig. Die 2 Noctua's zouden meer dan genoeg moeten zijn, meet 1 zou je het ook prima moeten redden.mace schreef op vrijdag 05 december 2008 @ 13:45:
Ik heb een beetje advies nodig.
wat is dat blok die zo half schuin naast je gfx staat? NB koeler ofzo?The_Ownman schreef op zondag 07 december 2008 @ 19:13:
Wegens opbouwende kritiek en overdenkingen heb ik mijn koeling nogmaals omgegooit: hier het resultaat:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Die van mij blijft met 1 nexus fan op 550 rpm met een skyte ninja full copper gewoon netjes koel. zelfs op 3ghz (nou is dat natuurlijk ook niet een megaoverclock, maar hij draait daar wel altijd op.Thrackan schreef op maandag 08 december 2008 @ 09:28:
[...]
Ik houd een e6750 koel met een Scythe Shuriken + fan (100mm) op 500rpm... Het is niet bepaald een heethoofdje gelukkig. Die 2 Noctua's zouden meer dan genoeg moeten zijn, meet 1 zou je het ook prima moeten redden.
[ Voor 24% gewijzigd door M3rcury op 08-12-2008 10:44 ]
No signature required.
De layout van z'n bord in gedachten nemend en met logisch nadenken had je kunnen bedenken dat als je northbridge chip tussen je gpu en cpu zit dat onder je gpu de southbridge zitM3rcury schreef op maandag 08 december 2008 @ 10:42:
wat is dat blok die zo half schuin naast je gfx staat? NB koeler ofzo?
Het is een HR-05 IFX-SLI omdat een normale tegen de grafische kaart aan komt.
Klopt! Wou de IFX/SLI eigenlijk op northbridge hebben maar paste niet.Wiethoofd schreef op maandag 08 december 2008 @ 10:46:
[...]
De layout van z'n bord in gedachten nemend en met logisch nadenken had je kunnen bedenken dat als je northbridge chip tussen je gpu en cpu zit dat onder je gpu de southbridge zit
Het is een HR-05 IFX-SLI omdat een normale tegen de grafische kaart aan komt.
Zit een vrij stille fan op northbridge nu maar denk eraan om de CPU koeler aan de zijkant open te maken om wat flow te forceren door de northbridge heatsink en weer 1 fan minder.
Op het moment staan mijn CPU en GPU fan op 35% - 750 RPM, heel stil en GPU is 34 idle en 44 onder een redelijke game. Voeding heb ik op zijn kant gezet met de schijven ervoor, die wordt dan ook weer koel gehouden, enige wat nog veel lawaai maakt is het constante geluid van draaiende platters en het zoeken van de hardeschijven.
tja, en dat los je alleen maar weer op met ssd'sThe_Ownman schreef op maandag 08 december 2008 @ 11:17:
enige wat nog veel lawaai maakt is het constante geluid van draaiende platters en het zoeken van de hardeschijven.
mooie setup!
Let op:
Let op! Dit is geen CSL dus vragen over of een systeem goed is horen hier niet. Vanaf nu 14-12-2007 zullen deze berichten dan ook verwijderd worden en krijg je een OW!
Let op! Dit is geen CSL dus vragen over of een systeem goed is horen hier niet. Vanaf nu 14-12-2007 zullen deze berichten dan ook verwijderd worden en krijg je een OW!