[Geluid] Het stille PC topic deel IV Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 15 ... 48 Laatste
Acties:
  • 379.886 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15:21

BertV

Handgemaakt

YannickH schreef op dinsdag 09 december 2008 @ 00:28:
[...]

tja, en dat los je alleen maar weer op met ssd's :P
mooie setup! :)
klopt... al zal bijna iedereen nog "slapende" HDD's gebruiken voor de opslag naast een systeem-ssd.

Ik merk dat het nadeel is dat het geluid juist gaat opvallen als je 'm laat opspinnen.

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14-09 15:47
mace schreef op vrijdag 05 december 2008 @ 14:54:
[...]

Waarom zoveel fans?
[...]

1 intake voor de schijven aan de voorkant. (2x samsung T166)
1tje daaronder om koele lucht binnen te zuigen die niet door de sammies verwarmd is.
2 exhaust fans.
[...]
Dit onderzoek laat zien dat de temperatuur van de harddisks echt niet zo overdreven laag gehouden hoeft te worden:

http://tweakers.net/nieuw...k-van-harddiskfouten.html

"Ook opvallend is de invloed van de temperatuur op een harddisk. Algemeen wordt aangenomen dat een harddisk eerder stuk gaat wanneer deze warmer wordt. Uit de resultaten van Google blijkt dit echter niet het geval te zijn. Het aantal kapotte harddisks neemt niet toe wanneer de werktemperatuur stijgt. Wel is er een duidelijke trend die laat zien dat fouten toenemen wanneer de temperatuur juist lager wordt. "

Iemand die hier nu ook naar handelt? :o

[ Voor 26% gewijzigd door JAHRASTAFARI op 09-12-2008 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:42
JAHRASTAFARI schreef op dinsdag 09 december 2008 @ 15:39:
[...]

Dit onderzoek laat zien dat de temperatuur van de harddisks echt niet zo overdreven laag gehouden hoeft te worden:

"Ook opvallend is de invloed van de temperatuur op een harddisk. Algemeen wordt aangenomen dat een harddisk eerder stuk gaat wanneer deze warmer wordt. Uit de resultaten van Google blijkt dit echter niet het geval te zijn. Het aantal kapotte harddisks neemt niet toe wanneer de werktemperatuur stijgt. Wel is er een duidelijke trend die laat zien dat fouten toenemen wanneer de temperatuur juist lager wordt. "

Mijn hdd zit in een silencer zonder enige koeling. De silencer zelf heeft wel wat koelribben maar aangezien de enige airflow die in me kast voorkomt convectie is zal dat ook niet veel helpen :P
Me hdd doet het nog steeds en wordt toch wel aardig intensief gebruikt. Veel downloads van +/- 4.5GB ;) en dan deze ook nog een uitpakken. Moet wel zeggen dat die behuizing aardig op temperatuur is :o
BertV schreef op dinsdag 09 december 2008 @ 08:34:
[...]

klopt... al zal bijna iedereen nog "slapende" HDD's gebruiken voor de opslag naast een systeem-ssd.

Ik merk dat het nadeel is dat het geluid juist gaat opvallen als je 'm laat opspinnen.
Nou daarvoor heb je natuurlijk hele mooie NAS oplossingen.
Dat is het enige wat er nog aan mijn systeem ontbreekt. Alles is passief op Optical (is vrij lastig passief te krijgen ;) ) en HDD na.
Mijn systeem gebruikt alleen maar convectie om zijn warmte kwijt te raken

[ Voor 19% gewijzigd door The-Source op 09-12-2008 15:48 . Reden: quote erbij gezet ]

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Ownman
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-09 10:04
[...]

Zeer interessant! Ik heb omdat mijn schijven 50 graden werden de voeding op zijn kant gezet en de hardeschijven haaks op de fan van de voeding gezet, nu zo'n 15-17 graden boven kamertemp, lijkt me mooi. Overdreven veel fans om alleen maar disks te koelen is ook onzinnig, ze hebben namelijk een groot dissipatie oppervlak en verbruiken daarvoor relatief weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13-09 05:33

Ik. Ik koel mijn schijven niet actief, al lijkt me een beetje semi-passieve airflow niet verkeerd. Zolang de warmte enigszins weggenomen wordt, hoef je er geen aandacht meer aan te besteden...

Ow nee....
Wie zou er op het idee komen om een goedkoop systeem te maken waarvan de kast het duurste is van het hele systeem? Wie zou een low-power systeem voorzien van veel dure passieve koeling? Wie zou op die manier het idee van een goedkoop systeem dus teniet doen?
Antwoord.

[ Voor 18% gewijzigd door Nas T op 12-12-2008 19:15 ]

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadButcher
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14-09 17:55
Scheelt het veel kwa geluid bij een Lian-Li als het deurtje open staat of niet?
Ik brand regelmatig een dvd'tje.
Dus het geluidsverschil moet het waard zijn tegen het af en toe openen van de deur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-09 22:17

Smarron

The bend

MadButcher schreef op maandag 29 december 2008 @ 11:22:
Scheelt het veel kwa geluid bij een Lian-Li als het deurtje open staat of niet?
Ik brand regelmatig een dvd'tje.
Dus het geluidsverschil moet het waard zijn tegen het af en toe openen van de deur.
Ik heb 2 kasten gehad, 1 van ThermalTake (Xaser 5000) en een Chieftec. Beiden met deurtje. Met de deur open is er wel iets meer geluid, maar veel meer is het niet.

Maar mijn ervaringen met branden is dat de brander sowieso veel meer herrie maakt vergeleken met de rest van het systeem.

-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadButcher
Smarron schreef op maandag 29 december 2008 @ 12:07:
[...]
Ik heb 2 kasten gehad, 1 van ThermalTake (Xaser 5000) en een Chieftec. Beiden met deurtje. Met de deur open is er wel iets meer geluid, maar veel meer is het niet.

Maar mijn ervaringen met branden is dat de brander sowieso veel meer herrie maakt vergeleken met de rest van het systeem.
Het gaat me erom of het voordeel van een deur opweegt tegen het nadeel.
Voordeel: stiller, maar m'n vraag is dus hoeveel dat scheelt bij een Lian-Li kast?
Nadeel: ieder keer openmaken als je dvd wilt branden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MadButcher schreef op maandag 29 december 2008 @ 13:02:
[...]

Voordeel: stiller, maar m'n vraag is dus hoeveel dat scheelt bij een Lian-Li kast?
Vind je het deurtje open maken zo'n gedoe dan? Kwestie van een halve seconde. Je gaat toch ook geen raam eruit slopen omdat het in de zomer dan lekker koel is om hem dan in de winter weer terug te plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10:06

Pathogen

Shoop Da Whoop

MadButcher schreef op maandag 29 december 2008 @ 13:02:
[...]

Ik ergerde me persoonlijk enorm snel aan een deurtje, de mijne bleef dan ook constant open staan. Zelf zou ik dan ook voor een kast zonder deurtje gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-09 22:17

Smarron

The bend

Ik heb er nu ook 1 zonder deurtje. Veel handiger. En de basis van een stil systeem hangt zeker niet af van een deurtje. De fans en HD's zitten vaak op een andere plek dan waar het deurtje zit, dus het geluid zal ergens anders vandaan komen.

-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadButcher
Smarron schreef op maandag 29 december 2008 @ 18:11:
Ik heb er nu ook 1 zonder deurtje. Veel handiger. En de basis van een stil systeem hangt zeker niet af van een deurtje. De fans en HD's zitten vaak op een andere plek dan waar het deurtje zit, dus het geluid zal ergens anders vandaan komen.
Ik heb dus een Lian-Li A70B of A71B bigtower op het oog.
Beiden hebben de hardeschijven voorin zitten met 4 fans!
Heeft iemand hier ervaring met beide kasten?
Of vergelijkbare Lian-Li kasten?
p.s.
Zo nu ben ik specifieker kwa exemplaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Na een lange.....stilte.... even een update:
Ik was bezig met een project:
Een soort hybride nettop/mediacenter.
Doel:
zuinig in gebruik, zeer zuinig tijdens idle, Full-HD-mogelijkheid, voor te downloaden, surfen, (later) films kijken en (later) een blu-ray brander erin zetten.
Het resultaat is vrij stil, maar nog niet volledig:
M3N78 Pro, 2 GB DDR2 800Mhz Kingston, AMD 4850+, OCZ Core 32GB, Samsung 750GB GP.
icm een oude coolermaster voeding, welke (het meeste) geluid maakt.
De Samsung lijkt wel telkens op te spinnen en veroorzaakt een lag in mijn systeem, waarschijnlijk door het indexeren van de schijf.
Zuinig: op dit moment 30 watt in rust, dit wordt lager zodra er een picopsu 120 watt in komt, deze is zuiniger voor dit soort wattages.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M3rcury
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

M3rcury

Quick

Nas T schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 17:50:
Na een lange.....stilte.... even een update:
Ik was bezig met een project:
Een soort hybride nettop/mediacenter.
Doel:
zuinig in gebruik, zeer zuinig tijdens idle, Full-HD-mogelijkheid, voor te downloaden, surfen, (later) films kijken en (later) een blu-ray brander erin zetten.
Het resultaat is vrij stil, maar nog niet volledig:
M3N78 Pro, 2 GB DDR2 800Mhz Kingston, AMD 4850+, OCZ Core 32GB, Samsung 750GB GP.
icm een oude coolermaster voeding, welke (het meeste) geluid maakt.
De Samsung lijkt wel telkens op te spinnen en veroorzaakt een lag in mijn systeem, waarschijnlijk door het indexeren van de schijf.
Zuinig: op dit moment 30 watt in rust, dit wordt lager zodra er een picopsu 120 watt in komt, deze is zuiniger voor dit soort wattages.
Is het niet handig om die achter een schakelaar te zetten. Dus op het moment dat je hem niet nodig hebt dat je hem helemaal uit zet? Weet niet of dit zomaar mag hoor

No signature required.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd
  • Laatst online: 14-08 12:22

Wiethoofd

Broadcast TOM

Waarom schakel je het indexeren niet uit, dat is eigenlijk alleen nodig als je bestanden via de zoekfunctie van windows op gaat zoeken, en met de huidige cpu-snelheden en harde schijfsnelheden is het indexeren bijna/eigenlijk niet meer nodig. Tevens weet ik dat je die Spinpoint als dataschijf gebruikt, en daar lijkt het me logisch op dat je zelf je data op een logische locatie wegschrijft, films bij films en muziek bij muziek etc.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
M3rcury schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 17:54:
[...]

Is het niet handig om die achter een schakelaar te zetten. Dus op het moment dat je hem niet nodig hebt dat je hem helemaal uit zet? Weet niet of dit zomaar mag hoor
Dat is niet zo gezond. Bij een hotswap opgestelde schijf is dit misschien te realiseren, maar in mijn setup niet.

Indexering staat uit, dit lijkt te schelen, maar even nog de kat uit de boom kijken.
Daarnaast maakt de Samsung 750GB vervelende geluiden:
Hij zoemt (hard) kort, alsof hij uit zijn slaap gewekt wordt. Vaak hoor je het opspinnen van de schijven.
Uiterst vervelend en onpraktisch, aangezien de schijf dan ook traag reageert. Dit zoemen is op willekeurige momenten, of als er acties op uitgevoerd worden.

Iemand ervaring mee?

extra:
Ik was al geen fan van ikbenstil.nl: Veeeeeeeel te hoge prijzen.
Maar dit is genieten:
een mooie quote van de....tractor:
"bang for you're buck".

Vrij vertaald:
Knal voor je bent geld.

Eeeh...ja laten we het er maar op houden dat ze zo weinig winst maken dat een goede vertaler er niet in zat?
Aan de prijs zal het niet liggen, misschien is de prijs/kwaliteit verhouding een beetje ver te zoeken, of beter gezegd:
Je krijgt er niet veel "bang for you're buck".

[ Voor 25% gewijzigd door Nas T op 19-01-2009 18:18 ]

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoG
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

YoG

:/

Hieronder staan de waardes/temps van mijn (stille) pc van 18 november

om geheugen op te frissen
Afbeeldingslocatie: http://jhkok.deds.nl/temp/spdfan1.gif

dit is 't nu
Afbeeldingslocatie: http://jhkok.deds.nl/temp/hogetemps.gif

Core, GPU, System, CPU zijn dus behoorlijk omhoog gegaan. Ik heb niks aan mijn fans veranderd. Die staan nog allemaal op de laagste stand.
Heb erg veel last van BSODs met de bekende IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL in combi met 0x0000000a. Dat duid na veel gegoogle op problemen met de hardware. Die is hoogstwaarschijnlijk in orde (veel gewisseld en gecheckt).

Ik las dat oververhitting ook een oorzaak kan zijn van deze foutmelding

In Veilige Modus begon zelfs de muis te haperen en toetsenbord ermee te kappen. Totdat het hele systeem vast sloeg. Heel griezelig... Ik had zelfs de twee casefans op de hoogste stand gezet :|
Het werkt nu weer prima, maar nog steeds hoge temps dus.
Ik doe echt geen gekke dingen met dit systeem. Geen spellen meer, af en toe muziekje, video, beetje browsen

Ik denk dus dat stof de oorzaak is. Er ligt een dun laagje. Niet schrikbarend veel, geen slierten ofzo.. toch maar weer eens de boel afstoffen morgen.

Ik had niet verwacht dat een stille pc zo gevoelig zou zijn (voor bijv. een laagje stof)

Andere mensen die hier ook last van hebben?

spek pc, spek hifi, last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iska
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 24-08 21:44

Iska

In case of fire, use stairs!

Het enige wat ik me zou kunnen bedenken is verrotte koelpasta

-- All science is either physics or stamp collecting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackangel
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-09 12:30
Stof heeft heel veel invloed hoor. Ik weet niet precies wat voor cpukoeler je erop hebt zitten, maar met mijn 'oude' P4 Zalman 7000Cu moest ik hem iedere 3 maanden schoon maken, om 15graden lagere temperaturen te krijgen.

Gooi hem overigens eens in een stresstest (Intel Burn Test, prime95), en kijk eens wat voor temperaturen je dan krijgt?

Overigens is de 'makkelijkste' oplossing altijd de koelblokken demonteren, schoonmaken (afstoffen), monteren. Waarschijnlijk zul jij dat sowieso moeten doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YannickH
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 02-03 16:27
jep, het passieve systeempje van mijn vader heeft dit probleem ook gehad. Was ongeveer 5 maandjes niet afgestoft, zag er niet vreselijk uit.. Totdat ik de cpukoeler had gedemonteerd. Deze zat aan de binnenkant VOL met stof en meuk... was dus niet te zien vanaf de buitenkant (lichtval gok ik).
Stofzuiger door de pc geraust, kwastje erbij, en na een uurtje alles weer in elkaar gooien (koelpasta ook maar vervangen, zag er wat vreemd uit) en hierna liep het allemaal weer als een zonnetje!

Als dit niet werkt zit je met een hardware probleem, maar ik betwijfel het ;)
Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Stofzuiger of een busje lucht doet idd vaak wonderen. Zeker de wat "oudere" heatsink designs zijn ervoor geboren om stof op te slaan :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-05 19:44
Liever een stofzuiger dan een busje lucht!

(liever zuigen dan blazen......... ):9 _/-\o_

Met een busje lucht blaas/spuit je stof evt. alleen maar verder/dieper in /tussen de componenten. Met een stofzuiger zuig je het er uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Met zuigen krijg je niet alles los, een busje met een spuitrietje en aan de andere kant van je bord de stofzuigerslang is ideaal ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Thrackan schreef op vrijdag 23 januari 2009 @ 13:30:
Met zuigen krijg je niet alles los, een busje met een spuitrietje en aan de andere kant van je bord de stofzuigerslang is ideaal ;)
Eens. Beetje perslucht om alles op te blazen, en dan met een stofzuiger wegzuigen.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoG
  • Niet online

YoG

Ik heb dus de boel afgestoft van de week.. maar dat heeft niks verholpen aan mijn BSOD probleem... we zoeken dan maar verder...

Ik zag wel dat, bij het openen van de kast, de HD-cooler niet is aangesloten. Ik heb mijn systeem laten assembleren bij CoolPrices.
Ik heb dus een Antec 182 kast.. iemand een ideetje waarom ze de stekker van de HC-cooler niet hebben aangesloten? Ik bel morgen sowieso.. maar is het luiheid of is het gewoonweg niet mogelijk in mijn geval?
Hier staan pics van hoe de PC werd aangeleverd.. ziet er wel netjes uit, alleen zat de HD-cooler ook nog eens los :( ..maar dat komt misschien door de verzending

Ik heb 'm in de kast gemonteerd.. maar ik vraag mij af of ik 'm wel mag/moet aansluiten.. het is gewoon kwestie van stekker in de voeding en gaan,.. toch ??
Pics van HD-cooler

De kast voldoet verder prima.. beetje jammer alleen dat de regelaars van de twee case-fans achterop zitten.. het zijn ook nog eens miniscule hendeltjes.. nagelbijters zullen.. eh zich hierop stuk bijten :X

Het is me nog nooit gelukt om de kast helemaal dicht te krijgen.. er blijft altijd een kiertje over.. zelfs anderen die me hebben geholpen is het niet gelukt
Pic van de kier..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoG
  • Niet online

YoG

Ik heb dus de HD-cooler aangesloten.. wat een pielwerk.. het is redelijk krap daar onderin.

Goed, de temperatuur van de hd is gedaald naar 26c/27c.. was eerst 33c/34c

Allemaal leuk en aardig maar de herrie is wel toegenomen.. De cooler staat op de laagste stand maar er is nu wel een duidelijk 'rrrrrr' geluid hoorbaar

De hd is dus een klein beetje koeler geworden, zo'n 8c graden. Maar of dat nou de moeite waard is? :? 33c is toch ook al prima?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

moet je even kijken of er geen kabels zijn die toevallig de fan raken
heb dezelfde kast en soms is het wel eens dat een kabel net de fan raakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndsc
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14-06 15:56
YoG schreef op zondag 01 februari 2009 @ 19:25:
Het is me nog nooit gelukt om de kast helemaal dicht te krijgen.. er blijft altijd een kiertje over.. zelfs anderen die me hebben geholpen is het niet gelukt
Pic van de kier..
Wow, waarom krijg je hem dan niet dicht? Ik heb dezelfde kast maar gaat prima dicht dus er zal bij jou wel iets tussen zitten. Even goed nakijken dat er niets klem zit.

33 graden is prima voor een HDD, alleen moet je wel even kijken wat die eventueel gaat doen in de zomer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De simpelste/goedkoopste manier om helemaal noiseless te zijn: zet je pc in een andere kamer/ruimte.

Kan bv ook met een extender of gewoon wat kabeltjes of misschien heeft iemand nog een beter idee.
HDMI kan best paar meter lang zijn en de rest (keyboard en sound) is natuurlijk al helemaal geen probleem

Fred

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoG
  • Niet online

YoG

moet je even kijken of er geen kabels zijn die toevallig de fan raken
heb dezelfde kast en soms is het wel eens dat een kabel net de fan raakt
Dat maakt denk ik wel iets meer lawaai :P meer iets van KRGRKRGKGRK ipv nu rrrrrrr.. het klinkt nu meer als een wat goedkopere stille cpu-cooler.. niet extreem lawaaiig maar wel hoorbaar

Pics van ruimte bij HD-cooler

Ik zie nu ook dat alle afdekplaatjes voor de insteekkaarten zijn voorzien van gleuven. In een normale kast zijn ze dicht. In de Antec zal dit wel zijn voor een betere airflow ofzo (:?) kan ik ze niet beter allemaal eruit halen?
Wow, waarom krijg je hem dan niet dicht? Ik heb dezelfde kast maar gaat prima dicht dus er zal bij jou wel iets tussen zitten. Even goed nakijken dat er niets klem zit.
Ik heb gisteren weer een nieuwe poging gedaan.. op zodanige manier dat er oerkrachten vrijkwamen >:) hij zit nu wel helemaal dicht en is nu ook met normale krachten dicht te maken. Ik denk dat het nieuwigheid was

Misschien dat ik de HC-cooler in de zomer wel ga aanzetten..

[ Voor 34% gewijzigd door YoG op 03-02-2009 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Verwijderd schreef op dinsdag 03 februari 2009 @ 14:31:
De simpelste/goedkoopste manier om helemaal noiseless te zijn: zet je pc in een andere kamer/ruimte.

Kan bv ook met een extender of gewoon wat kabeltjes of misschien heeft iemand nog een beter idee.
HDMI kan best paar meter lang zijn en de rest (keyboard en sound) is natuurlijk al helemaal geen probleem

Fred
Zeker de SP niet gelezen?
Dit is GEEN oplossing, je verplaatst het probleem (in deze situatie ook in letterlijke zin).
Waarom dit geen oplossing is:
Optische drive niet direct benaderbaar (maar die maken ook herrie is geen argument, daar bestaat drivespeed voor)
Sommigen vinden het cool om hun kast vol te hangen met lampjes en snufjes. Die zie je dus niet meer.
En de aan/uit knop? Owja, even naar de andere kamer...pfff

De oorzaak kan het beste bij de bron aangepakt is, daar gaat dit topic over.

@YoG:
Ook dezelfde comment als hierboven, al vergeef ik het je:
Google heeft ooit een ruim onderzoek gedaan naar harde schijven. Daaruit bleek dat temperatuur GEEN invloed had op het gemeten aantal fouten. Eerlijk is eerlijk: 100 graden klinkt ook niet gezond, maar 50 60 graden moet je harde schijf makkelijk kunnen overleven. Kortom: eruit met die hd-cooler, misschien kun je je geld terugkrijgen?

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoG
  • Niet online

YoG

@YoG:
Ook dezelfde comment als hierboven, al vergeef ik het je:
Google heeft ooit een ruim onderzoek gedaan naar harde schijven. Daaruit bleek dat temperatuur GEEN invloed had op het gemeten aantal fouten. Eerlijk is eerlijk: 100 graden klinkt ook niet gezond, maar 50 60 graden moet je harde schijf makkelijk kunnen overleven. Kortom: eruit met die hd-cooler, misschien kun je je geld terugkrijgen?
Het is hier als vloeken in de kerk, een HD-cooler in een stille kast :P
Ik ga 'm inderdaad weera afsluiten.. het lijkt me ook nuttig om 'm maar helemaal eruit te halen?

Ik heb zojuist een GPU stresstest gedaan (met rthdribl). Idle is het hier 61c-63c.. toen na een tijdje speedfan 88c aangaf ben ik maar opgehouden :/ met de twee case-fans dus op laagste stand (HD-cooler scheelt toch 1 graad :P) Ik zal het eens met casefans op hoogste stand proberen.
Ik heb een Silent Asus 8600GT..fanless dus.. Een beetje een zorgenkindje wat betreft stressen. Ik heb weinig in mn kast zitten.. alleen die Asus kaart dus.. dus de airflow lijkt me ook aardig in orde.

Heb ook Asus Smartdoctor lopen, met HyperDrive op Temperature mode.. dat schijnt het wat meer binnen de perken te houden.. ik zie nog geen enkele verbetering
Misschien kan ik 'm eens onderklokken? Ik speel toch amper spellen meer

Even een quote uit mn vorige post
Ik zie nu ook dat alle afdekplaatjes voor de insteekkaarten zijn voorzien van gleuven. In een normale kast zijn ze dicht. In de Antec zal dit wel zijn voor een betere airflow ofzo (:?) kan ik ze niet beter allemaal eruit halen?

[ Voor 9% gewijzigd door YoG op 03-02-2009 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndsc
YoG schreef op dinsdag 03 februari 2009 @ 15:07:
[...]
Misschien kan ik 'm eens onderklokken? Ik speel toch amper spellen meer
Als je toch amper spellen speelt dan is 61-63 graden idle een mooie temperatuur. Uiteraard kan het nog koeler maar dan komen er extra fans of een hogere fan-snelheid in het spel. Zo'n stresstest vergt het uiterste van de GPU dus je moet er wel rekening mee houden dat die wat warmer wordt dan dat je een spel aan het spelen bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoG
  • Niet online

YoG

Een tijdje geleden heb ik nog veel RTCW gedaan. Dan haalde ik soms wel eens temps van 80c-85c.. dan had ik wel een uur gespeeld.
Kunnen deze temperaturen nog schade opleveren voor op de lange duur?
63c idle mag dan een mooie temp zijn, ik heb liever nog een beetje 'buffer'.. ik wil niet steeds het idee hebben dat ik de gpu kan laten smelten (of inbranden whatever) door een spel of grafische toepassing

GPU-temp blijft nu op 69c steken met de default casefans op hoogste stand (en die stresstool hierboven beschreven)
Takkeherrie :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoG
  • Niet online

YoG

Ik zie op deze pagina dat de afdekkapjes gesloten zijn.. bij mij zijn ze open, zoals hier te zien.

Heb ik soms een andere versie van de p180 ?

Wat is nou beter, dicht of open?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndsc
YoG schreef op dinsdag 03 februari 2009 @ 15:58:
Ik zie op deze pagina dat de afdekkapjes gesloten zijn.. bij mij zijn ze open, zoals hier te zien.

Je hebt een P182 :9. Het zal niet veel uitmaken of ze nu open zijn of dicht. Ik zou ze er gewoon lekker in houden. Mocht het iets uitmaken dan zal dit zeer minimaal zijn wat betreft b.v. stof of airflow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
YoG schreef op dinsdag 03 februari 2009 @ 15:58:

Hangt heel erg af wat je wilt:
Wil je iets koelen wat direct achter het afekkapje zit: open
Wil je daar niks koelen, dan:
Wil je meer airflow hebben bij een andere opening: dicht.
Wil je meer airflow in het algemeen hebben, maar niet gericht bij andere openingen: open.

Het idee erachter is om een stroming te creëren met zo min mogelijk weerstand, en zoveel mogelijk (koude) lucht langs belangrijke componenten plaatsen.

Voorbeeld:
kast met cpu,gpu hdd's als warme componenten
intake: bij hdd's, in deur bij gpu.
outtake: via de psu

In dat geval zou ik proberen zoveel mogelijk lucht langs de hdd's te blokkeren (miniem stroompje), zodat de meeste lucht langs de gpu geforceerd wordt. hdd's zijn niet heel kritisch wat betreft temperatuur, dus dat zou een mooie oplossing zijn. Mocht je gpu niet in temperatuur zakken, dan alles zo open mogelijk laten:
Hoe groter het oppervlak waar je lucht aanzuigt, hoe minder wervelingen, hoe minder kans op stof, hoe meer airflow.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fdenys
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23-06-2021
"Dit is GEEN oplossing, je verplaatst het probleem (in deze situatie ook in letterlijke zin).
Waarom dit geen oplossing is:
Optische drive niet direct benaderbaar (maar die maken ook herrie is geen argument, daar bestaat drivespeed voor)
Sommigen vinden het cool om hun kast vol te hangen met lampjes en snufjes. Die zie je dus niet meer.
En de aan/uit knop? Owja, even naar de andere kamer...pfff"

He he, wat een flauwekul zeg
Ik heb inderdaad die herrie pc in een soort meterkast en in de woonkamer hoor ik dus echt NUL dB.
Lampjes en snufjes, nou koop dan een kerstboom in de uitverkoop en zet die in de WK. En die optical disk gebruik ik hoogstens 2x per jaar, maar ook daar weet elke serieuze tweaker natuurlijk een oplossing voor.
En die aan/uit knop: elke tweaker weet ook daar een simpele oplossing voor.

Dus als je voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Feit blijft dat het geen oplossing is om je PC zo stil mogelijk te krijgen. Hij staat nog steeds lawaai te maken, maar nu in de meterkast.

De hele bedoeling van dit topic is om juist je PC zo stil mogelijk te krijgen, niet om het geluid weg te moffelen achter een deur.

Hier een overzichtje van mijn setup, echte foto's zal ik morgen plaatsen:
E6750 @ 3.2Ghz
HD4870 Toxic

Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/14y9vfb.jpg
+ nog 1x Noctua 120MM, maar die zit op een Molex
Dit alles zit een een P182b

De standaard fan van de HD4870 wordt misschien nog vervangen door een Accelero S1 + Turbo Module

P.S. de quote-knop zit bij elk bericht rechts bovenaan ;)

[ Voor 75% gewijzigd door Verwijderd op 03-02-2009 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
fdenys schreef op dinsdag 03 februari 2009 @ 19:23:
He he, wat een flauwekul zeg
Ik heb inderdaad die herrie pc in een soort meterkast en in de woonkamer hoor ik dus echt NUL dB.
Lampjes en snufjes, nou koop dan een kerstboom in de uitverkoop en zet die in de WK. En die optical disk gebruik ik hoogstens 2x per jaar, maar ook daar weet elke serieuze tweaker natuurlijk een oplossing voor.
En die aan/uit knop: elke tweaker weet ook daar een simpele oplossing voor.
[mierenneukmodus]
hoor ik dus echt NUL dB
geen geluid horen...iets wat niet is horen...knap, hoe doe je dat? [/mierenneukmodus]

Ik heb dit topic (mocht je het niet weten) niet alleen maar voor jou opgezet.
Nogmaals: Ik/we zoek(en) hier oplossingen die voor een breedpubliek nuttig zijn.
Er bestaan passief gekoelde kasten (maar duur), waterkoeling (dat vinden sommigen teveel risico en/of te duur),
Je pc in een bak olie leggen is een oplossing, maar ja, of je dat wilt?

Als je een systeem assembleert, kun je rekening houden met stilte en dat hoeft niks geks te zijn of belachelijk veel te kosten. Resultaat hier: Mijn monitor hoor ik eerder dan mijn pc. Meerprijs: ~€100.

Dat noem ik oplossingen die ik anderen ook aanraad.

Icec_old: precies.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoG
  • Niet online

YoG

Ik snap al die felle reakties niet zo. Alle input om het lawaai van een pc niet meer te horen is toch welkom? Alle mensen in dit topic willen maar een ding: een stille werkomgeving. Of de pc nou naast me staat of in Timboektoe, dat zal mij een worst wezen!

In de meterkast hoef je weinig zorgen te maken over de temps.
Het enige dat je hoeft aan te schaffen zijn wat langere kabels.

Kan je een hoop geld schelen.
Een optische disc gebruik ik nauwelijks meer. Misschien voor troublehooten oid. Drivers haal ik altijd van internet.. zijn ze altijd vers.

Uit en rebooten is makkelijk te doen vanachter alleen een monitor o.i.d. Een beetje tweaker verzint wel iets voor het inschakelen, maar even de meterkast open doen, daar zou ik geen problemen mee hebben.

Lawaai in de meterkast.. ik denk alleen dat wat ongedierte daar last van zou hebben.
Een beetje cv-ketel staat ook uit het zicht; in meterkast of zolder. Vroeger vond je 't vaak terug in de keuken. Ook een beetje overbodig toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndsc
Ach. Het ligt er maar net aan hoe je het bekijkt. Heb je het probleem dat je je PC niet meer wilt horen dan kán de oplossing zijn om deze ergens anders te zetten. Uiteraard maakt de PC nog steeds geluid, alleen hoor je deze niet meer en is dus een oplossing voor het probleem dat je hebt. Helaas is dit voor een grote groep mensen niet praktisch of gewoon niet haalbaar. Het probleem veranderd dan in het zo stil mogelijk maken van de PC en de oplossing kan je dan alleen vinden door veranderingen te maken aan de PC zelf.

Zelf vind ik het ook niet praktisch om mijn PC ergens weg te stoppen. Het is de meest ideale oplossing om van het geluid af te zijn, alleen komen er te veel problemen voor de in plaats. Zo heb je in een kast niet genoeg ventilatie en heb geen makkelijke toegang tot je hardware. Daarom staat mijn PC lekker naast mij zodat ik er altijd makkelijk bij kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zeg het nog één keer:

De hele bedoeling van dit topic is om juist je PC zo stil mogelijk te krijgen, niet om het geluid weg te moffelen achter een deur.

;)

Ik snap ook wel dat je PC in een meterkast zetten een manier is om van het lawaai af te komen, maar daar is dit topic dus niet voor.

Zei ik het toch nog twee keer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndsc
Nou zeg, waarom zo'n felle verdediging van het feit waar het topic wel of niet over gaat? Het heeft betrekking tot het topic en het leent zich dus voor discussie ondanks het feit dat jij het helemaal niks vind. Het is één van de extreme maatregelen maar ik vind dat we daar nog niet de lijn moeten trekken. Wat als je zelf een kastje in elkaar knutselt en die wél naast je bureau houdt? Is dat dan wel toegankelijk voor discussie of worden we dan nog steeds terug geduwd naar hardware-only?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben niet fel, althans niet dat ik weet, ik houd gewoon wel van discussie. Het verplaatsen van je PC is heel wat anders dan het stil maken van je PC. Laat dat laatste nou net zijn waar dit topic voor bedoeld is.

Maar goed laten we het maar weer over stille PC's hebben, deze discussie is zo weinig nuttig en veel duidelijker krijg ik mijn punt niet.

Als iedereen nu even de TS leest weten we ook allemaal waar dit topic voor bedoeld is.

[ Voor 82% gewijzigd door Verwijderd op 03-02-2009 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoG
  • Niet online

YoG

Een stille werkplek willen we.. dus denken we gemakshalve aan het stil maken van de pc.. omdat dat daar al het lawaai uit komt. (vandaar de topictitel "Het stille PC topic" ?)
Je kunt het natuurlijk ook van een andere kant bekijken en de lawaai op een plek zetten waar niemand er last van heeft. Meterkast, kelder, zolder.. ?
..komt dus op het zelfde neer. Gewoon een andere aanpak.
Maarja dan volstaat de huidige topictitel niet meer. So what !? Dan veranderen we het toch .. ? Zolang ik maar geen herrie hoef te horen dat lijkt op een pc/stofzuiger/airco of ander soort WOOSH geluid .. ben ik blij ! En anderen in dit topic ook lijkt mij

Ik denk dat de meeste tweakers hier dusdanig vaak bezig zijn met het tweaken ván en ín de pc dat ze vergeten dat het ook anders kan, dan alleen de pc open maken en componenten vervangen.
Wat is er mis met wegmoffelen? Als je het netjes doet en de kabels in bijv. een kabelgoot laat lopen dan lijkt me dat ook een prima en vrij simpel uit te voeren idee. Niet zo belachelijk als je systeem in een bad met olie dompelen. Leuk om eens te vermelden maar niet breed toepasbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er is natuurlijk helemaal niets mis met wegmoffelen, mijn enige punt was dat dat niet is waar dit topic voor bedoeld is.

Dit topic is voor dit soort dingen:
Afbeeldingslocatie: http://www.overclock3d.net/gfx/articles/2008/08/13130544224l.jpg

Iemand ervaring met dit ding trouwens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoG
  • Niet online

YoG

Verwijderd schreef op dinsdag 03 februari 2009 @ 22:10:
.. mijn enige punt was dat dat niet is waar dit topic voor bedoeld is.
Mijn punt is dat het wel degelijk op die manier kan.. mits je maar niet al star tegen de problemen aankijkt..
Dit topic is voor dit soort dingen:
http://www.overclock3d.ne.../2008/08/13130544224l.jpg
Iemand ervaring met dit ding trouwens?
Dat is een passieve GPU heatsink? Ik denk er ook over na om er zo een te plaatsen.. voor meer 'buffer' tegen de hoge temperaturen (idle van 63 is aardig, 88 stressed is niet prettig)

Heb wel wat goeie dingen gelezen over de Zalmans.. ik weet niet welke je daar hebt afgebeeld :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

YoG schreef op dinsdag 03 februari 2009 @ 22:16:
Heb wel wat goeie dingen gelezen over de Zalmans.. ik weet niet welke je daar hebt afgebeeld :?
Dat is een Thermalright T-Rad² ;)
Google: Thermalright T-rad review

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
YoG schreef op dinsdag 03 februari 2009 @ 21:59:
Een stille werkplek willen we.. dus denken we gemakshalve aan het stil maken van de pc.. omdat dat daar al het lawaai uit komt. (vandaar de topictitel "Het stille PC topic" ?)
Je kunt het natuurlijk ook van een andere kant bekijken en de lawaai op een plek zetten waar niemand er last van heeft. Meterkast, kelder, zolder.. ?
..komt dus op het zelfde neer. Gewoon een andere aanpak.
Maarja dan volstaat de huidige topictitel niet meer. So what !? Dan veranderen we het toch .. ? Zolang ik maar geen herrie hoef te horen dat lijkt op een pc/stofzuiger/airco of ander soort WOOSH geluid .. ben ik blij ! En anderen in dit topic ook lijkt mij
Om eerlijk te zijn: de opmerking pc verplaatsen is alweer erg lang geleden dat ik die heb gehoord (17 april vorig jaar, te be exactly).
En ten tweede: Je betrekt je oplossing puur op jouw situatie:
Jij kan er vrede mee vinden dat je pc in een andere kamer staat, dit topic is bedoeld om:
Een computer stil krijgen, met een zo laag mogelijk budget, zonder consequenties.
Ik vind jouw oplossing erg nuttig, maar het heeft consequenties. En dan heb jij je stilte, maar daar heeft een ander misschien niks aan.

Kortom: Je idee is erg effectief, maar het past niet in de context van dit topic, gezien de consequenties, die niet iedereen zal willen accepteren.

Ontopic:
De afgebeelde heatsink is een ThermalRight Trad2, de weinige info die ik kon vinden was positief.
Zalman heeft mijn voorkeur niet: de prijs/prestatie verhouding is slecht. Een Thermalright-koeler of Arctic-cooling. De arctic-cooling heeft een zeer goede prijs/prestatie verhouding.

En Zalman is (onder andere uit eigen ervaring) op de stilste stand NIET onhoorbaar, laat staan op een andere stand.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoG
  • Niet online

YoG

Dat is een Thermalright T-Rad² ;)
Google: Thermalright T-rad review
Bedankt voor de link

Dit is ook een (simpele maar) mooie manier om de vidkaart en cpu te koelen
(niet mijn foto of kast = Antec P182SE)
Twee keer Nexus aan weerszijden, 2 mooie koelblokken.. dan ben je eigenlijk al klaar toch ?? :) Zoveel mogelijk onboard houden en kabels wegwerken is natuurlijk ook een must voor de airflow.

Ik zie dat hij ook zijn HD's in het bovenste compartiment heeft zitten, terwijl Antec aanraadt om dat in de onderste te doen (PSU zorgt meestal voor afvoer).. of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De HDD's zitten in cages in de 5.25" Bay.

Dit is inderdaad wel een hele strakke kast :9~

Iemand de T-rad2 als ergens in een nederlandse shop ontdekt, ik kan deze koeler nog nergens vinden... Typefout, staat gewoon in de pricewatch.

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 03-02-2009 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Verwijderd schreef op dinsdag 03 februari 2009 @ 22:33:
Iemand de T-rad2 als ergens in een nederlandse shop ontdekt, ik kan deze koeler nog nergens vinden... Typefout, staat gewoon in de pricewatch.
Volgende keer eerst in de PW zoeken :P
pricewatch: Thermalright T-Rad2 voor de luie medemens ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoG
  • Niet online

YoG

Nas T schreef op dinsdag 03 februari 2009 @ 22:26:
[...]
Om eerlijk te zijn: de opmerking pc verplaatsen is alweer erg lang geleden dat ik die heb gehoord (17 april vorig jaar, te be exactly).
Ja, dus? Dat spreekt toch eerder tégen je? Er zijn dus meer mensen die met het idee rondlopen.
En ten tweede: Je betrekt je oplossing puur op jouw situatie:
Nee, waar lees je dat :? Bedoel je niet F. Denys?
Ik heb hier geen kabelgoten.. de meterkast staat ook propvol (ik woon nogal klein) heb ook geen zin om de boel te gaan veranderen.. ben al heel erg blij met mijn nieuwe situatie (ik kan alleen nog de radiatoren horen ruisen hier.. kan ik mee leven)
Misschien dat ik bij de verhuizing naar een nieuw het in overweging zal nemen. Maar ik ben dus al blij genoeg met dit huidige systeem.
Ontopic:
De afgebeelde heatsink is een ThermalRight Trad2, de weinige info die ik kon vinden was positief.
Zalman heeft mijn voorkeur niet: de prijs/prestatie verhouding is slecht. Een Thermalright-koeler of Arctic-cooling. De arctic-cooling heeft een zeer goede prijs/prestatie verhouding.
Ik haalde ook niet erg goede resultaten met mijn passieve Zalman HD-heatsink.. het effect was te verwaarlozen. Daarom probeer ik liever een ander merk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoG
  • Niet online

YoG

Verwijderd schreef op dinsdag 03 februari 2009 @ 22:33:
De HDD's zitten in cages in de 5.25" Bay.
Daar zit toch al die fan aan vast :? Ik weet niet of er nog genoeg ruimte over blijft om er een kabel langs te laten lopen.. zou wel de ideale oplossing zijn.. gelijk ook een koele HD _/-\o_
Dit is inderdaad wel een hele strakke kast :9~
Dit is de buitenkant van SE
Afbeeldingslocatie: http://www.ptchip.com/lojainf/images/P182SEfinal4.jpg

:7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• souljah1h
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

Heb net een mama plank binnen gekregen icm een coolermaster fan van 13db. Ik wil deze niet in een gewone kast bouwen maar op een plank / aluminium en deze in mijn kast leggen zodat het lekker stil is. Zijn er ook nog dingen waar ik rekening mee moet houden? Hoe aard ik alles bijvoorbeeld? heeft iemand toevallig een "bouwtekening" van zoiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

YoG schreef op dinsdag 03 februari 2009 @ 22:44:
[...]
Daar zit toch al die fan aan vast :? Ik weet niet of er nog genoeg ruimte over blijft om er een kabel langs te laten lopen.. zou wel de ideale oplossing zijn.. gelijk ook een koele HD _/-\o_

[...]

Dit is de buitenkant van SE
[afbeelding]

:7
Nope de fan zit vast aan de 3.5" bay, voor de HDD's moet je iets hoger kijken.

De kast op zich ken ik, heb hier zelf een P182b staan.

[ Voor 61% gewijzigd door Verwijderd op 03-02-2009 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
@ Souljah1h:
Hoe? Je wilt je moederbord met fan aan een....plank? bevestigen, en dan in een kast?
.....Zoek dan alsjeblieft een cheapass kast op marktplaats en pur hem dicht...het idee is best vreemd :p
Je hoeft niks te aarden trouwens, het lijkt me wel enigszins verstandig een metalen behuizing te hebben om elektromagnetische interferentie tegen te gaan. Ik heb geen flauw idee of en in welke mate het weglaten effect heeft, maar het lijkt me wel verstandig een behuizing te hebben, al is het maar om de bewerkbaarheid (plaatsen harde schijven, voeding) en stevigheid (door stoten bijvoorbeeld).

@ YoG:
Spreekt niet tegen, want bij het starten van het topic heb ik vaker users met dat idee voorbij horen komen. Nu is het alweer 9 1/2 maand geleden dat iemand met dat idee op de proppen kwam (lang geleden reactie = weinig animo idee). En ik zou zeggen: "verbluf" me maar eens met hoeveel mensen dit idee hadden ten opzichte van het aantal mensen dat hier post.
En wat ik wil zeggen over dat je je probleem betrekt op jouw situatie:
Probleem = herrie:
Oplossing = herrie verplaatsen
Nieuw probleem: powerknop/optische drives/nut verfraaiingen weg

Jij streept het nieuwe probleem weg, je ziet het niet eens.

Ik geef hier de voorkeur aan:
Probleem is herrie.
Bij ontwerpfase pc rekening houden met hardwarekeuze.
Nadeel: ~€50 tot ~€150 duurder (hangt ook af wat je wilt).

Ik denk dat meer mensen het tweede stuk de voorkeur geven:
Minder rigoreus, geen onoverkomenlijke nadelen, maar dan wel een (kleine) meerprijs (dus langer sparen?)

Je mag er wat mij betreft daarmee eens zijn of niet, maar dan heb ik liever dat je me mailt en overtuigt dan dit hier uit te vechten. In het begin is de bedoeling van dit topic ook een beetje onduidelijk geweest, maar het doel staat nu toch echt helder in de startpost...

[ Voor 3% gewijzigd door Nas T op 03-02-2009 23:43 ]

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• souljah1h
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

@ Nas T.

Ik zal het even duidelijker uitleggen. Ik heb vandaag mijn Moederbord ontvangen + overige componenten. Deze wil ik niet in een kast bouwen maar in een "open air" opstelling. Dit wil ik doen door het moederbord op een plank / aluminium plaat te bevestigen. Deze komt vervolgens in mijn tv meubel te staan. Omdat dit weinig ruimte inneemt en een hele kast dus niet zou passen heb ik voor deze oplossing gekozen. Alleen lees ik er niet veel over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14-09 18:11
MannyMo schreef op donderdag 11 oktober 2007 @ 13:02: mijn muis maakt een hoge pieptoon (logitech mx518) die je van dichtbij kan horen
_/-\o_ _/-\o_
Ik werd echt helemaal gek. Voor mijn doen veel geld in een nieuwe pc gestoken, piept dat ding. Vervolgens nog een andere pc in elkaar gezet, piept dat ding. Dat terwijl de server nooit piepte. Ik dacht dat het door de kast kwam (Antec Solo vs Centurion 590 en NSK2400), de Solo zou misschien de piep dempen (hoge frequentie, beperkte doordringbaarheid), dus ik zat al te denken om de NSK2400 te vervangen. Maar het was dus al die tijd mijn muis. |:( (Ik gebruik een KVM switch op de 590 en 2400)

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-05 19:44
souljah1h schreef op dinsdag 03 februari 2009 @ 23:46:
@ Nas T.

Ik zal het even duidelijker uitleggen. Ik heb vandaag mijn Moederbord ontvangen + overige componenten. Deze wil ik niet in een kast bouwen maar in een "open air" opstelling. Dit wil ik doen door het moederbord op een plank / aluminium plaat te bevestigen. Deze komt vervolgens in mijn tv meubel te staan. Omdat dit weinig ruimte inneemt en een hele kast dus niet zou passen heb ik voor deze oplossing gekozen. Alleen lees ik er niet veel over.
Is genoeg over te vinden hoor, ook hier op GoT, kijk bijv. eens naar dit topic:
Media Center Meubel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diedazz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
:9~
Dadona schreef op dinsdag 03 februari 2009 @ 23:52:
[...]
_/-\o_ _/-\o_
Ik werd echt helemaal gek. Voor mijn doen veel geld in een nieuwe pc gestoken, piept dat ding. Vervolgens nog een andere pc in elkaar gezet, piept dat ding. Dat terwijl de server nooit piepte. Ik dacht dat het door de kast kwam (Antec Solo vs Centurion 590 en NSK2400), de Solo zou misschien de piep dempen (hoge frequentie, beperkte doordringbaarheid), dus ik zat al te denken om de NSK2400 te vervangen. Maar het was dus al die tijd mijn muis. |:( (Ik gebruik een KVM switch op de 590 en 2400)
Die van mij piept ook! een echte muis :D maar wel vrij irritant als je koptelefoon ff af ligt
heb het nog niet op andere pc's geprobeerd maar ik denk gewoon dat het komt aan een overvloed van stroom op de usb poort! (mijn tablet piept namelijk ook, en dies net nieuw)

Get Airflow, save the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij deze dan even een idee van hoe ik het heb ingepakt.
Het enige wat ik nog moet doen is dus de cooler van mijn Sapphire HD 4870 Toxic vervangen door een T-rad2 of een Accelero S1, waarschijnlijk de laatste.

Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/dzttm9.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i41.tinypic.com/2dgsrw6.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
@icec_old:
Doet die fan achterin je kast wel iets aan je temp?
Ik zou hem eens stresstesten met en zonder die fan, en dan kijken wat het verschil is.
Jammer dat dat geluidskaartje tussen je gpu en cpu zit. Anders had je ook nog een kunnen HR-03 GT nemen, deze met de heatsink boven de kaart kunenn plaatsen en deze semiactief laten koelen door de fan die onder je cpu zit.

@Souljah1h:
Wat ik jouw geval zou doen is een bak maken waarin je het moederbord inlegt. En dan bij voorkeur van aluminium. Maar zijn er echt geen kasten te vinden die wel in je tv-meubel passen?

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nas T schreef op woensdag 04 februari 2009 @ 11:45:
Doet die fan achterin je kast wel iets aan je temp?
Ik zou hem eens stresstesten met en zonder die fan, en dan kijken wat het verschil is.
Jammer dat dat geluidskaartje tussen je gpu en cpu zit. Anders had je ook nog een kunnen HR-03 GT nemen, deze met de heatsink boven de kaart kunnen plaatsen en deze semiactief laten koelen door de fan die onder je cpu zit.
Geen idee of die fan helpt, maar ik hoor 'm toch niet :P Helaas past de geluidskaart nergens anders dit was het enige vrije PCIe x1 slot.
De enige fan die ik op dit moment kan horen is de GPU-fan tijdens het gamen, gevalletje 'kleine straaljager' :P
verder hoor ik alleen maar dat er heel zachtjes lucht verplaatst wordt, maar daar komt meestal wel de koelkast, verwarming, muziek of tv over heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoG
  • Niet online

YoG

[quote]Nas T schreef op dinsdag 03 februari 2009 @ 23:41:
Je mag er wat mij betreft daarmee eens zijn of niet, maar dan heb ik liever dat je me mailt en overtuigt dan dit hier uit te vechten. In het begin is de bedoeling van dit topic ook een beetje onduidelijk geweest, maar het doel staat nu toch echt helder in de startpost...
Uitvechten? Wat is er mis met een gezonde discussie. Daar zijn forums voor en iedereen mag het meelezen. Dit is niet niets persoonlijks tussen jou en mij. Zoals je ziet zijn er meerdere voor en tegenstanders van het idee. Beetje jammer om je dan te beperken tot e-mail

Ik merk dat we nu een beetje in een kringetje (als in: herhalen) gaan praten. Na deze post zal ik er daarom niet meer verder op in gaan
En wat ik wil zeggen over dat je je probleem betrekt op jouw situatie:
Probleem = herrie:
Oplossing = herrie verplaatsen
Nieuw probleem: powerknop/optische drives/nut verfraaiingen weg

Jij streept het nieuwe probleem weg, je ziet het niet eens.
Dat met de powerknop, daar heb ik al een oplossing voor gegeven in een vorige post. (dat bedoel ik dus met Herhalen) Optische drives, idem.. :z
Nut verfraaiingen is natuurlijk niet altijd belangrijk. Niet iedereen heeft z''n kast getweakt of wil ermee patsen. Ik pats liever met een stil systeem. Het lijkt me best koel om alleen een monitor op je bureau te hebben staan. Ga je die toch lekker modden? Allerlei 'verfraaiingen' in je kast hangen belemmert ook weer de airflow.

Bij het vervangen van componenten loop je dus weer tegen ander groot probleem aan: kans op hogere temperaturen. Die moet je regelmatig in de gaten houden anders bestaat er dus kans op schade (zoals in mijn situatie: de gpu.). In de meterkast oid zou je je niet eens hoeven druk maken om een kast. Gewoon open bloot en wat stofkappen is misschien al voldoende
Spreekt niet tegen, want bij het starten van het topic heb ik vaker users met dat idee voorbij horen komen. Nu is het alweer 9 1/2 maand geleden dat iemand met dat idee op de proppen kwam (lang geleden reactie = weinig animo idee). En ik zou zeggen: "verbluf" me maar eens met hoeveel mensen dit idee hadden ten opzichte van het aantal mensen dat hier post.
Als we het dan toch over tijdspannes hebben: de pc bestaat al zo'n 30 / 40 jaar.. 9 1/2 valt daarbij dan in het niet.
Gelukkig zijn er nog op z'n minst 3 mensen die verder durven te kijken dan hun neus lang is.

Topicstarter of niet.. er moet altijd ruimte zijn voor een gezonde discussie. We hebben het nog steeds over het tegengaan van warmte, in een discussieforum. Lijkt me dus prima passen in dit topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackangel
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-09 12:30
Het probleem is dat er geen discussie over is. Verplaatsen werkt natuurlijk, maar wat als dat niet gewenst/mogelijk is? Daar is dit topic voor. Het verplaatsen en doorlussen van een powerknop/usb/dvi moet iedereen wel lukken denk ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoG
  • Niet online

YoG

Verwijderd schreef op dinsdag 03 februari 2009 @ 22:50:
[...]
Nope de fan zit vast aan de 3.5" bay, voor de HDD's moet je iets hoger kijken.
Ah.. ik dacht dat drie optische dingen waren.. maar hij heeft ze dus denk ik in een soort geluidswerend geval zitten.. eigenlijk wel slim bedacht. De afstand naar de sata-ports is in zijn geval een stuk korter, dus minder bekabeling. Bij mij zitten ze onderaan.. ik zie dat jij ze ook zo hebt zitten. Maar jij hebt weer de mazzel dat de stroomaansluiting van je mobo aan de linkerkant zit. Die zit bij mij dus linksbovenin :( daardoor llopt de kabel nu dwars over het mobo heen en kan ik mijn Audigy kaart niet aansluiten.

Ik vind jouw op stelling van de cpu-fan zo vreemd. Die blaast dus de warme afgevoerde lucht op de vidkaart? Daardoor wordt toch ook de airflow belemmert?

Edit: gebruik jij je hd-cooler eigenlijk? Kun je die niet beter eruit slopen dan? Ga ik binnenkort ook doen.. die ene paar graden verschil is te verwaarlozen.. (34c vind ik prima)

[ Voor 9% gewijzigd door YoG op 04-02-2009 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
@ Icec_old:
Je bedoelt PCIe x16 neem ik aan? ;)
Ik zie dat je voeding onderin zit, je zou bij een neerwaartse heatsinks een fanduct kunnen knutselen die de lucht direct van de GPU wegzuigt. Scheelt toch weer een ventilator (geld en geluid).

offtopic:
@YoG:
Ik zal het voor de derde keer herhalen: Je idee past NIET in DIT topic. JA, het is een goed idee, maar NIET voor alle situaties.
Ga dan alsjeblieft niet hier doorzeuren dat jouw idee zo geweldig is, want ik wil je geloof je wel, maar dat is geen oplossing die hier wordt gezocht!
En nee, ik ga de naam van het topic niet wijzigen in:
"Het stille PC-topic voor oplossingen die voor een breed publiek gelden, daaronder wordt niet verstaan: PC's verplaatsen, onderdompelen in olie, waterkoeling, stikstofkoeling, compleet passief gekoelde kasten, en dempingsmatten."
Als je je niet aan de bedoeling van dit topic kunt houden, dan meld ik het wel aan een mod.

En nu zal ik stil zijn :P

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nope, X-fi titanium is een PCIe x1 kaartje en dat is op mijn mobo het hoogste slot.
De videokaart blokkeert de twee daaronder, zoals je kan zien:
Afbeeldingslocatie: http://www.hardwarezone.com.sg/img/data/articles/2007/2326/ap35c_top2.jpg

Zo'n fanduct is wel leuk, maar erg veel gedoe. Bovendien wil warme lucht altijd nog liever omhoog dan naar beneden.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 04-02-2009 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Je zou een Thermalright HR-03 GT kunnen kopen en naar boven (om je kaart heen) monteren, zo krijg je de twee pci-e x1 sloten onder het x16 slot vrij. En als je het goed doet en het allemaal past zit hij direct in de airflow van de fan onderop je Scythe CPU-koeler.

Zo heb ik het nu in ieder geval met mijn 8800GT en de TRUE op m'n CPU.
Zie ook: Wiethoofd in "[Geluid] Het stille PC topic deel IV" en de foto's bij mijn systeem.

[ Voor 20% gewijzigd door Wiethoofd op 04-02-2009 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Ow w8, je had het over dat geluidskaartje.
Als je de HR03 zou kopen, zou je onder ruimte vrij hebben ;)
Aan de onderkant steekt het niet verder uit dan de vaste onderdelen op de kaart.
Dus bovenste PCIe x1 slot vrij, daaronder je GPU,
daaronder is het PCIe x1 slot geblokeerd (standaard), en daaronder in het PCIe x1 slot gaat je geluidskaart.
Dan zou het enige obstakel nog je NB-blok kunnen zijn. De HR03 plus steekt 35 mm boven de kaart uit, de HR03 GT zal wat dat betreft identiek zijn denk ik.
Ik zou zeggen: het overwegen waard. Op die manier krijg je een hele nette airflow...

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aha, op die manier :P

Het is wel zeker het overwegen waard, alleen komen we dan weer bij het onderdeel budget. Een HR-03 GT kost wel iets van €45,-
Op zo'n moment kies ik dan toch liever voor een Accelero S1.

@ Wiethoofd: ken je koelers, dat is geen Scythe ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Verwijderd schreef op woensdag 04 februari 2009 @ 14:06:
Het is wel zeker het overwegen waard, alleen komen we dan weer bij het onderdeel budget. Een HR-03 GT kost wel iets van €45,-
Op zo'n moment kies ik dan toch liever voor een Accelero S1.
De S1 of S2 is alleen onder je kaart monteerbaar en niet om je kaart heen zoals met de HR-03 GT wel mogelijk is.
@ Wiethoofd: ken je koelers, dat is geen Scythe ;)
Noctua, whatever, met de juiste fan/airflow zijn ze beide stil ;)

En over het budget: je kunt wel 2 noctua fans in je kast schroeven maar een HR-03 GT zou te duur zijn :+ Ik kon toevallig een HR-03 GT bij m'n tweede kaart overnemen, en de S1 zou ik niet voor gegaan zijn omdat ik dan niet genoeg ruimte had gehad voor m'n geluidskaart. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Wiethoofd schreef op woensdag 04 februari 2009 @ 17:48:
[...]
En over het budget: je kunt wel 2 noctua fans in je kast schroeven maar een HR-03 GT zou te duur zijn :+
Of andersom: Omdat die Noctua's gekocht zijn, is er geen geld meer over :p :p

Bezint, eer ge begint luidt het spreekwoord :p
De S1 blijft toch wel een betere prijs/prestatie verhouding te hebben. Minder of gelijke prestaties, maar wel een stuk goedkoper in de portemonnee...

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Een nieuw stilte-dieptepunt:

Ik was al een poos bezig om een systeem samen te stellen voor te surfen, downloaden, als NAS en later ook als mediacenter.
Het duurde even voordat de picopsu voeding tot zijn recht kwam:
Eerst een dikke maand moeten wachten voordat het binnen was, toen miste ik kabeltjes (eigen schuld), daarna bleek de 120 watt AC-DC converter een verschrikkelijke pieptoon te maken (bedankt voor degene die zoiets durft te verkopen).
Maar goed: behalve een superlaag verbruik van 30 watt idle, is ie ook heel stil. Ik hoor de harde schijf nog wel (en dat is dan zogenaamd de stilste 3,5" desktop), en vanmorgen kwam er een onverklaarbaar pieptoontje uit, welke snel verholpen was door een paar activiteiten uit te voeren (ik vermoed dat dat bij een bepaald verbruik iets niet helemaal goed gaat).
Setup:
Een AMD 4850+ (C&Q aan)
een Asus M3N78 Pro (geforce 8200, bluray content mogelijkheid over hdmi)
2 GB Kingston geheugen
een ikbenstil fan (had ik nog liggen), ook wat gedempt via mobo. Twijfel een beetje of ik die misschien hoor in plaats van harde schijf, maar ik denk het niet.
Een dvd-brander DH20A4P
Een Pico-psu 120 watt DC-DC met 20-24 pins kabel, molex-4 pin atx (P4 stekker), en 2 molex "Y" stukjes.
Een Conceptronic 90watt universeel laptop AC-DC converter.
Een OCZ Core 32GB
Een WD 750GB Green Power. (AAM enabled)

Ik ben nog van plan de Western Digital in een dempende behuizing te doen en eventueel te vervangen door een (in de toekomst?) Samsung F1 (grootste formaat op dat moment). Mocht ik dan nog iets horen, dan zal de fan vervangen worden door een Nexus of Scythe o.i.d. (wat iig standaard 800 RPM draait).

Wel vreemd vind ik dat het niet gebruiken van de fan geen invloed heeft op het verbruik, terwijl deze zelfs led's heeft.

Dit systeem is iets stiller dan mijn "standaard" pc (waarop ik meer game). Hiervan hoor ik de harde schijven (Seagates in Scythe silentbox).

Resultaat meerkosten: €75. €25 voor de harde schijf (achteraf zou ik ook van de goedkoopste uit zijn gegaan), en €50 voor de voeding. Maar dan zou je een cheapass voeding hebben, en de keuze voor een pico-psu bij een systeem wat zo weinig verbruikt zou ook logisch zijn.
Ik zou zelfs zeggen: Meerkosten voor stilte: max €25

[ Voor 7% gewijzigd door Nas T op 06-02-2009 19:32 ]

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Wat je ook nog had kunnen afwachten is de Nvidia Ion, een kastje van 3,8 cm x 14,5 cm x 11,2 cm (reference design, maar kan kleiner). Verbruik van 18W, in de juiste behuizing passief te gebruiken. Nvidia 9400 M chipset en een Intel Atom dualcore op een pico ITX bordje, full HD via HDMI 1.3. 2,5" harde schijfje/SSD er in, externe harde schijf via eSATA, DDR3 SO-DIMM er in.

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn Accelero S1 is onderweg, daarmee haal ik het laatste lawaai uit mijn pc :)

Alles wat dan nog onder mijn bureau vandaan komt is een lichte 'woosh' en af en toe wat licht geratel van mijn 3 HDD's als het verder echt helemaal doodstil is. Met bijgeluid valt mijn pc helemaal weg.

Zal wel weer ff een picje posten als ik de boel heb ingebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Erg interessant, die Nvidia ION.
Ik las er vandaag wat over, het is veelbelovend, maar ik twijfel over de geluidsproductie.

Een 40mm fan voor de koeling...dat doet pijn aan de ogen.
Daarnaast wel veel up-to-date specificaties en features, vele malen beter dan Intels oplossing.
Ik denk op zich wel dat het heel aardig is, maar ik mis (maar dat is heel persoonlijk) wel iets:
Uitbreidbaarheid. Ik wil straks het tv-signaal door mijn systeem laten lopen, zodat ik op mijn systeem kan opnemen (geen dure HDD-recorder), ik kan straks een Blu-ray brander inbouwen. Dus dan is het ook wat beter weggewerkt.
Mierenneuken? Moeilijk te zeggen, mijn project is al 2 keer van systeem gewisseld, waarbij ik nu eens gekeken heb naar wat ik (uiteindelijk) wil hebben en welke uitbreidingen reëel zijn.

Maar als de ION zo'n €250~€300 wordt, dan hebben ze een verkoophit misschien....

Misschien ook een interessant idee: Met een SSD erin in de auto als mediaplayer, en een externe schijf met muziek en films erop. Maak het eenvoudig mee te nemen, en je kunt bij vrienden een film kijken.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

De Ion krijgt eenzelfde prijs als een gemiddelde netbook (300 euro). Gelukkig heeft het genoeg USB-poorten, dus een tv-'kaart' valt er zo in te drukken. Er zijn ook plannen voor een netbook versie, dus helemaal makkelijk voor onderweg een HD-filmpje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoG
  • Niet online

YoG

Verwijderd schreef op vrijdag 06 februari 2009 @ 21:01:
Mijn Accelero S1 is onderweg, daarmee haal ik het laatste lawaai uit mijn pc :)

Alles wat dan nog onder mijn bureau vandaan komt is een lichte 'woosh' en af en toe wat licht geratel van mijn 3 HDD's als het verder echt helemaal doodstil is. Met bijgeluid valt mijn pc helemaal weg.

Zal wel weer ff een picje posten als ik de boel heb ingebouwd.
...en met temps erbij enzo ;) Ik ben ook geinteresseerd in een heatsink.

Maareh, zijn die dingen nou specifiek voor de heavy load of idle gebruik .. ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
Dat ziet er pijnlijk goed uit ;(

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Wat?
Gelukkig heeft het genoeg USB-poorten, dus een tv-'kaart' valt er zo in te drukken.
Klopt. Maar dan krijg ik dus in de toekomst dus en een externe tv-kaart, een externe blu-raybrander en wie weet wat nog meer...
Je zou zo'n systeem dan kopen as-is. Maar een netbook gebaseerd hierop is dan wel weer heel erg kwijlen.
Een laptop breidt je sowieso niet uit. En dan maar hopen dat de prijs onder de €500 blijft...

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Nas T schreef op vrijdag 06 februari 2009 @ 21:46:
Klopt. Maar dan krijg ik dus in de toekomst dus en een externe tv-kaart, een externe blu-raybrander en wie weet wat nog meer...
Een blu-raybrander is al groter dan het hele Ion-platform en het kastje zelf ;) En zolang met externe dingen het platform prima uit te breiden valt zou ik niet klagen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
offtopic:
De ion.
Als ik bedenk hoeveel Watt mijn htpc, server, .. vraagt en ik in reviews wat dat kleine dingetje voor elkaar krijgt dan zie ik het als de voortekenen van een kastje dat echt een 'fullsize' htpc eruit kan werken. Natuurlijk, met een grotere htpc kun je nog altijd meer, maar tegen welke kosten? En voor hoe lang? Het zou pas de eerste versie zijn van iets 'groots'.
Het nadeel van de standaard mediaspelers is toch dat je erg afhankelijk bent van de maker van het spul ten aanzien van codecs en functionaliteit. Nu krijg je feitelijk een mediaspeler waar je gewoon alles mee kunt doen. Ook het einde van de 'oude' NAS zou in zicht zijn met het kastje. Een gigabit verbinding die wel volledig kan worden benut omdat er een zwaardere processor inhangt. De opslag met twee keer e-sata en één keer sata is ook prima. Helemaal als je alle usb poorten nog zou inzetten.
Maar nee, het is nu nog niet voldoende. Nu mis ik nog net die dingen waardoor ik echt zoiets heb van, stik...mijn pc wordt aan alle kanten overklast. Maar de voortekenen zijn er.

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wazzup105
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 03-09 22:10
Nas T schreef op vrijdag 06 februari 2009 @ 19:27:
Een nieuw stilte-dieptepunt:

Het duurde even voordat de picopsu voeding tot zijn recht kwam:
Eerst een dikke maand moeten wachten voordat het binnen was, toen miste ik kabeltjes (eigen schuld), daarna bleek de 120 watt AC-DC converter een verschrikkelijke pieptoon te maken (bedankt voor degene die zoiets durft te verkopen).
Zijn er meer mensen die daar last van hebben of ben je de enige... Ik zit ook aan zo'n PicoPsu te denken maar zit niet te wachten op een piep-toon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japie06
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online
Ik heb net mijn Arctic Cooling Accerleo S1 rev.2 geinstalleerd op mijn Sapphire HD 4850. Het was wel ff pielen, maar het is gelukt. En het resultaat mag er wezen, de temperatuur is echt veel lager. En natuurlijk 0 geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
wazzup105 schreef op maandag 09 februari 2009 @ 10:09:
[...]

Zijn er meer mensen die daar last van hebben of ben je de enige... Ik zit ook aan zo'n PicoPsu te denken maar zit niet te wachten op een piep-toon.
Meer.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zoals beloofd:

Afbeeldingslocatie: http://i43.tinypic.com/33lp7iw.jpg
Alle temps zijn omlaag gegaan, mede door het draaien van de CPU-koeler.
Ter vergelijking de oude temps:
Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/14y9vfb.jpg

En hoe het er nu bij staat:
Afbeeldingslocatie: http://i42.tinypic.com/1pz2tw.jpg

[ Voor 62% gewijzigd door Verwijderd op 11-02-2009 14:45 ]

• YoG
  • Niet online

YoG

Netjes! En wat een kinky kleuren hebben die fans :)
Kabels zijn ook mooi weggewerkt

Maar met zo'n dikke fan aan je gpu vind ik 50c nog steeds aan de hoge kant (of is dat stressed?)

Ik zie dat je je geluidskaart (?) niet lager kunt plaatsen.. jammer, dat zou denk ik aanzienlijk schelen

Ik heb het zelfde probleem met mijn oude Audigy2.. die kan ik in geen enkele pci-slot kwijt dus ben ik nu genoodzaakt om de onbaord realtek geval te gebruiken :(
Laat maar.. dat is dus je vidkaart..
Wat een gigantsiche heatsink heb je dan.. (ik dacht dat de vidkaart daarin zou zitten, beetje krap.. on second thought)

Die bovenste kaart, kun je die niet wat lager kwijt ? (is je NIC neem ik aan?)

[ Voor 13% gewijzigd door YoG op 12-02-2009 17:33 ]

• Nas T
YoG schreef op donderdag 12 februari 2009 @ 17:31:
Netjes! En wat een kinky kleuren hebben die fans :)
Kabels zijn ook mooi weggewerkt

Maar met zo'n dikke fan aan je gpu vind ik 50c nog steeds aan de hoge kant (of is dat stressed?)

Ik zie dat je je geluidskaart (?) niet lager kunt plaatsen.. jammer, dat zou denk ik aanzienlijk schelen

Ik heb het zelfde probleem met mijn oude Audigy2.. die kan ik in geen enkele pci-slot kwijt dus ben ik nu genoodzaakt om de onbaord realtek geval te gebruiken :(
Laat maar.. dat is dus je vidkaart..
Wat een gigantsiche heatsink heb je dan.. (ik dacht dat de vidkaart daarin zou zitten, beetje krap.. on second thought)

Die bovenste kaart, kun je die niet wat lager kwijt ? (is je NIC neem ik aan?)
Paar posts terug staat je antwoord op vraag twee: ja, maar keuze koelblok blokkeert dit.
Waar zie jij 50 graden? Ik zie 43....

vrede in rust

• YoG
  • Niet online

YoG

Ik wordt er nog steeds niet veel wijzer van

Ik zie 50c bij de GPU VRM. Ik weet niet waar je die 43 vandaan haalt?
De temps zijn natuurlijk netjes maar ik had nog lager verwacht

Wordt de HD ook gekoeld? Hoe ziet het eruit onderin bij je ?

Verwijderd

VRM wordt bij deze kaarten gewoon heel warm, net als Mem(IO). Er zit wel een 120MM fan op die koeler, maar deze draait redelijk langzaam. Het gaat immers om het stil maken/houden van je PC.
De Temps kunnen dus wel lager, maar daar komt wel meer lawaai bij kijken ;) Dit zijn dus de idle-temps.

De 3 (ja 3. Er draaien 2 in RAID-0, dus daar is de temp niet meer van bekend) HHD's worden ook gekoeld door een 120mm fan op 800rpm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EraZor
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:50

EraZor

Don't mention the war

Hmm... ik zit te twijfelen om m'n voeding te vervangen... Ik heb nu een nexus nx5000 (volgens de fabrikant 19,9 dB(A)), maar ik hoor 'm toch... ik heb'm al helemaal schoongemaakt, maar hoor 'm nog steeds... ik zit er dus over na te denken 'm in te ruilen voor bijvoorbeeld een cooler master RealPower M520 (mooie prijs), of SilentPro 500 (nog stiller), maar twijfel 0of ik wel wat ga winnen daarmee...

Het viel me trouwens op dat de fan in de nexus maar tweeaderig was aangesloten. Ik ga er dus vanuit dat deze op een constante snelheid draait (niet gemonitord) klopt dat? Zijn er (buiten de voedingen die ik net noemde) nog stillere alternatieven (het liefst fanless, natuurlijk, maar die zie ik nergens voor normale bedragen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoG
  • Niet online

YoG

Ik ben erg tevreden over mijn Corsair HX520W. Die heb ik gekocht aan de hand van SPCR's reviews.
Hij is er ook nog in zwaardere vormen.
Ook prettig is dat ie modulair aan te sluiten kabels heeft.

Ik hoor 'm niet :) en mn systeem draait nu retestabiel

[ Voor 7% gewijzigd door YoG op 17-02-2009 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaccoW
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-08 23:23

JaccoW

Kijkt en Luistert

Hier nog een interessant artikel Madshrimps.be: 120mm Fan Roundup - 35 Models Compared.
Wordt voornamelijk gekeken naar luchtverplaatsing, maar belangrijker vinden ze dat de fan stil is.
Staan een paar interessante fans tussen zoals de noiseblocker fans, maar er wordt ook gekeken hoe stil de fans zijn op 12, 7 en 5 volt.

Z-machine OriginID: JaccoW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
F_demon schreef op dinsdag 17 februari 2009 @ 19:58:
Hier nog een interessant artikel Madshrimps.be: 120mm Fan Roundup - 35 Models Compared.
Wordt voornamelijk gekeken naar luchtverplaatsing, maar belangrijker vinden ze dat de fan stil is.
Staan een paar interessante fans tussen zoals de noiseblocker fans, maar er wordt ook gekeken hoe stil de fans zijn op 12, 7 en 5 volt.
Al gelezen, al besteld:
Scythe Slip Stream SY1225SL12L
Zeer goed, niet te duur en op 12 volt ook stil.

EDIT:
gekocht, getest, en niet stil genoeg bevonden op 800 (823 MN-modus) rpm. Maar op zo'n 600 rpm prima te pruimen (ECHT stil)/onhoorbaar). Ik moet wel zeggen dat de fan dan door rechthoekige openingen blaast en in mijn gezichtsveld zit, op een meter afstand.

[ Voor 15% gewijzigd door Nas T op 18-02-2009 19:45 ]

vrede in rust

• EraZor
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:50

EraZor

Don't mention the war

Nas T schreef op dinsdag 17 februari 2009 @ 21:43:
[...]

Al gelezen, al besteld:
Scythe Slip Stream SY1225SL12L
Zeer goed, niet te duur en op 12 volt ook stil.

EDIT:
gekocht, getest, en niet stil genoeg bevonden op 800 (823 MN-modus) rpm. Maar op zo'n 600 rpm prima te pruimen (ECHT stil)/onhoorbaar). Ik moet wel zeggen dat de fan dan door rechthoekige openingen blaast en in mijn gezichtsveld zit, op een meter afstand.
Na de goede reviews heb ik ook driemaal de 800rpm variant hiervan besteld, ter vervanging van de std fans in mijn cm690. De kast is van binnen helemaal met noppenschuim bekleed. Daardoor erg stil, maar het wordt (uiteraard) een stuk warmer dan toen de kast helemaal open was. Ik heb daarom de fans sneller moeten laten draaien, wat geen goed idee is met de std. cm's. Ik laat het jullie weten zo gauw ik ze binnenheb.

Nou nog een stillere voeding dan mijn nx5000....

Verwijderd

EraZor schreef op dinsdag 17 februari 2009 @ 15:42:
Hmm... ik zit te twijfelen om m'n voeding te vervangen... Ik heb nu een nexus nx5000 (volgens de fabrikant 19,9 dB(A)), maar ik hoor 'm toch... ik heb'm al helemaal schoongemaakt, maar hoor 'm nog steeds... ik zit er dus over na te denken 'm in te ruilen voor bijvoorbeeld een cooler master RealPower M520 (mooie prijs), of SilentPro 500 (nog stiller), maar twijfel 0of ik wel wat ga winnen daarmee...

Het viel me trouwens op dat de fan in de nexus maar tweeaderig was aangesloten. Ik ga er dus vanuit dat deze op een constante snelheid draait (niet gemonitord) klopt dat? Zijn er (buiten de voedingen die ik net noemde) nog stillere alternatieven (het liefst fanless, natuurlijk, maar die zie ik nergens voor normale bedragen)
Als je nog intersse hebt in een CM M520, ik heb er een liggen waar ik niets meer mee doe. Mail me even als je interesse hebt: adrivanpeer (@) hotmail.com
Pagina: 1 ... 15 ... 48 Laatste

Let op:
Let op! Dit is geen CSL dus vragen over of een systeem goed is horen hier niet. Vanaf nu 14-12-2007 zullen deze berichten dan ook verwijderd worden en krijg je een OW!