Je hebt mailVerwijderd schreef op donderdag 19 februari 2009 @ 16:04:
[...]
Als je nog intersse hebt in een CM M520, ik heb er een liggen waar ik niets meer mee doe. Mail me even als je interesse hebt: adrivanpeer (@) hotmail.com
Verwijderd
Ik zal hier maar niet een nieuw topic voor openen.
Ik heb een lawaaiige Asus EAH4670 videokaart. De standaardkoeler hierop is van het merk Arctic Cooling maar draait altijd op volle snelheid. Ik was daarom in m'n rommelkistje op zoek gegaan naar een (tijdelijke) oplossing in de vorm van een fan die ik op een fanmate kan aansluiten toen m'n oog voel op een doosje met een Artic Cooling Copper Lite koeler van m'n oude Athlon XP. Passen en het paste perfect, hij kan alleen zonder speling heen en weer glijden over de koeler en daarom zitten er stukjes karton onder.
Standaard koeler:

Arctic Cooler Copper Lite

Op volle snelheid zijn de temperaturen gelijk maar als ik de fan met de fanmate op minimale snelheid draai dan gaat de temperatuur tijdens folding@home van 56 naar 62 graden, dus niet eens zo'n heel groot verschil.
Hier nog plaatjes waarbij je goed de hoogte van de fan kan zien.

Ik heb een lawaaiige Asus EAH4670 videokaart. De standaardkoeler hierop is van het merk Arctic Cooling maar draait altijd op volle snelheid. Ik was daarom in m'n rommelkistje op zoek gegaan naar een (tijdelijke) oplossing in de vorm van een fan die ik op een fanmate kan aansluiten toen m'n oog voel op een doosje met een Artic Cooling Copper Lite koeler van m'n oude Athlon XP. Passen en het paste perfect, hij kan alleen zonder speling heen en weer glijden over de koeler en daarom zitten er stukjes karton onder.
Standaard koeler:

Arctic Cooler Copper Lite

Op volle snelheid zijn de temperaturen gelijk maar als ik de fan met de fanmate op minimale snelheid draai dan gaat de temperatuur tijdens folding@home van 56 naar 62 graden, dus niet eens zo'n heel groot verschil.
Hier nog plaatjes waarbij je goed de hoogte van de fan kan zien.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 19-02-2009 23:39 ]
[flauw] Er is al een speciaal topic voor: Het "Post hier je kleine mods" topic - Deel 15 [/flauw]Verwijderd schreef op donderdag 19 februari 2009 @ 23:22:
Ik zal hier maar niet een nieuw topic voor openen.
Maar als het op volle snelheid qua temperatuur niet uitmaakt en alleen op lage snelheid misschien 6 graden scheelt, waarom dan niet voor een third party aftermarket koeler gaan die je passief zou kunnen gebruiken?
Verwijderd
Leuke oplossing, lekker goedkoopVerwijderd schreef op donderdag 19 februari 2009 @ 23:22:
Ik zal hier maar niet een nieuw topic voor openen.![]()
[...]
Alleen heb je nu wel een hele hoge koeler op je videokaart.
In dat geval kun je ook een weerstandje solderen.Verwijderd schreef op vrijdag 20 februari 2009 @ 17:56:
[...]
Leuke oplossing, lekker goedkoop
Alleen heb je nu wel een hele hoge koeler op je videokaart.
Met U = I x R kun je rekenen, en met een striptang, soldeertang, wat tin en een weerstand ben je ook klaar.
vrede in rust
Verwijderd
Hey,
Ik heb alles doorgelezen maar ik zou graag wat informatie willen over een stille voeding.
Voor mijn nieuwe systeem ben ik op zoek naar een stille 500-6XX watt voeding die modulair is.
Ik heb verscheidene reviews gelezen maar ik weet nog steeds niet wat een goede stille voeding is.
Zouden jullie mij een voeding kunnen aanraden?
Ik heb alles doorgelezen maar ik zou graag wat informatie willen over een stille voeding.
Voor mijn nieuwe systeem ben ik op zoek naar een stille 500-6XX watt voeding die modulair is.
Ik heb verscheidene reviews gelezen maar ik weet nog steeds niet wat een goede stille voeding is.
De stilste betaalbare voedingen uit de pricewatch naar mijn idee (Zalmans niet meegerekend want die zijn allemaal oudVerwijderd schreef op maandag 23 februari 2009 @ 20:17:
Hey,
Voor mijn nieuwe systeem ben ik op zoek naar een stille 500+ watt voeding die modulair is.
Be Quiet! Dark Power Pro 550W
Enermax Modu82+ 525Watt
Cooler Master Silent Pro M600
Zie anders de volgende tabel:
http://www.pc-experience.de/wbb2/thread.php?threadid=28207
Ik zelf ga voor de Be Quiet! aangezien ik die 14cm fan van de cooler master niet vertrouw
[ Voor 12% gewijzigd door BasNation op 23-02-2009 20:55 ]
wat is er mis met een oude voeding? Een fatsoenlijke voeding uit 2005 gaat in 2009 ook uitstekend meeBasNation schreef op maandag 23 februari 2009 @ 20:51:
[...]
De stilste betaalbare voedingen uit de pricewatch naar mijn idee (Zalmans niet meegerekend want die zijn allemaal oud):
Be Quiet! Dark Power Pro 550W
Enermax Modu82+ 525Watt
Cooler Master Silent Pro M600
Zie anders de volgende tabel:
http://www.pc-experience.de/wbb2/thread.php?threadid=28207
Ik zelf ga voor de Be Quiet! aangezien ik die 14cm fan van de cooler master niet vertrouwmaar dat is 100% persoonlijk. Enige nadeel van de Dark Power is dat hij nogal lang is en in kleine kasten is dat onhandig.
Is dit niks voor je?Verwijderd schreef op maandag 23 februari 2009 @ 20:17:
Hey,
Voor mijn nieuwe systeem ben ik op zoek naar een stille 500+ watt voeding die modulair is.
Ik ben zelf tevreden met mijn huidige Corsair HX520 (zoals ik een paar posts hierboven al beschreef).. 500+, modulair en heel stil
Verwijderd
Seasonic S12-II 500W, heerlijk stil!Verwijderd schreef op maandag 23 februari 2009 @ 20:17:
Hey,
Crap, niet modulair...
Dan de Corsair HX520. Dat is intern een Seasonic, maar wel modulair.
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 23-02-2009 21:24 ]
A:
klik.
B:
Heb je wel een 500/600 watt voeding nodig?
Vaak zie je dat soort info bij videokaarten terugkomen, maar dat is voor mensen die meer willen betalen en zekerheid qua werken.
Je kunt ook kijken hoeveel ampère alle onderdelen nodig hebben en dan bepalen welke voeding je nodig hebt.
Ik zou voor de enermax modu82+ serie gaan denk ik. Modulair, 525 watt, maar ja, wel prijzig...
Maar dat kun je ook rechtvaardigen:
Want het gaat er niet om wat je uitgeeft, het gaat er om wat je afschrijft.
Een voeding van €50 die je niet verkocht krijgt is dan duurder dan een van €80 die je nog voor €50 achteraf kunt verkopen...
klik.
B:
Heb je wel een 500/600 watt voeding nodig?
Vaak zie je dat soort info bij videokaarten terugkomen, maar dat is voor mensen die meer willen betalen en zekerheid qua werken.
Je kunt ook kijken hoeveel ampère alle onderdelen nodig hebben en dan bepalen welke voeding je nodig hebt.
Ik zou voor de enermax modu82+ serie gaan denk ik. Modulair, 525 watt, maar ja, wel prijzig...
Maar dat kun je ook rechtvaardigen:
Want het gaat er niet om wat je uitgeeft, het gaat er om wat je afschrijft.
Een voeding van €50 die je niet verkocht krijgt is dan duurder dan een van €80 die je nog voor €50 achteraf kunt verkopen...
vrede in rust
Even als aanvulling bij punt B van Nas T: Welke voeding heb ik nodig? Deel 21
Verwijderd
Bedankt. Het systeem gaat inderdaad rond de 500 watt gebruiken,ongeveer 400 watt in single GPU mode en 500 watt met Crossfire X.
Om jullie een idee te geven:
G.Skill G.Skill F2-8500CL5D-4GBPK (2x 2GB) € 59,90 € 59,90
Gigabyte GA-EP45-UD3P € 135,- € 135,-
Intel Core 2 Duo E8400 € 148,75 € 148,75
Nexus Real Silent D12SL-12 BW, 120m € 4,83 € 4,83
Samsung Spinpoint F1 DT HD103UJ, 1TB € 83,- € 83,-
Sapphire HD 4870 1GB GDDR5 PCI-E € 198,25 € 198,25
Scythe Mugen 2 - SCMG-2000 € 32,15 € 32,15
Scythe Slip Stream SY1225SL12L, 120mm .
Zoals eerder gezegd lijkt die Corsair HX520 me een goede keus. Maar er is ook een andere voeding die interessant is,de Cooler Master Real Power M520 . Deze is ook modulair en kost bijna 30 euro minder. Jammer dat ik geen info kan vinden over hoe stil hij is.
Om jullie een idee te geven:
G.Skill G.Skill F2-8500CL5D-4GBPK (2x 2GB) € 59,90 € 59,90
Gigabyte GA-EP45-UD3P € 135,- € 135,-
Intel Core 2 Duo E8400 € 148,75 € 148,75
Nexus Real Silent D12SL-12 BW, 120m € 4,83 € 4,83
Samsung Spinpoint F1 DT HD103UJ, 1TB € 83,- € 83,-
Sapphire HD 4870 1GB GDDR5 PCI-E € 198,25 € 198,25
Scythe Mugen 2 - SCMG-2000 € 32,15 € 32,15
Scythe Slip Stream SY1225SL12L, 120mm .
Zoals eerder gezegd lijkt die Corsair HX520 me een goede keus. Maar er is ook een andere voeding die interessant is,de Cooler Master Real Power M520 . Deze is ook modulair en kost bijna 30 euro minder. Jammer dat ik geen info kan vinden over hoe stil hij is.
De VX550 is niet modulair, de HX520 wèl, en die is aardig stil.
Een Coolermaster die €30 goedkoper is? Ik heb er ooit 1 gehad die bromde, geloof 1 van 450 watt.
Je zal wel goedkoper uit zijn waarschijnlijk (ook vanwege verkoopbaarheid), maar of ie stiller is...ik denk het niet.
Een Coolermaster die €30 goedkoper is? Ik heb er ooit 1 gehad die bromde, geloof 1 van 450 watt.
Je zal wel goedkoper uit zijn waarschijnlijk (ook vanwege verkoopbaarheid), maar of ie stiller is...ik denk het niet.
vrede in rust
bestwel heel stilVerwijderd schreef op dinsdag 24 februari 2009 @ 19:05:
Cooler Master Real Power M520
[ Voor 6% gewijzigd door AlexanderB op 24-02-2009 20:15 ]
Als dat dus zo is....doen.AlexanderB schreef op dinsdag 24 februari 2009 @ 20:07:
[...]
bestwel heel stil(iig ik heb dr met mn oor naast gehouden, en dan hoor je de fan wel draaien, maar n meter van de kast af hoor je niets (met nog 5 andere fans in de kast, die de voeding wel n beetje overstemmen)
vrede in rust
Verwijderd
Bedankt dat je je ervaring wilde delenAlexanderB schreef op dinsdag 24 februari 2009 @ 20:07:
[...]
bestwel heel stil(iig ik heb dr met mn oor naast gehouden, en dan hoor je de fan wel draaien, maar n meter van de kast af hoor je niets (met nog 5 andere fans in de kast, die de voeding wel n beetje overstemmen)
Maar kan je iets zeggen over de voeding onder load? Bijv. als je loopt te gamen oid. Zou mooi zijn als ik die 30 euro kon besparen.
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 24-02-2009 20:53 ]
Ik zou zeggen: onder een belasting van 350~400 watt (dus met 80% efficiency 450~500 watt uit het stopcontact).Verwijderd schreef op dinsdag 24 februari 2009 @ 20:53:
[...]
Bedankt dat je je ervaring wilde delen![]()
Maar kan je iets zeggen over de voeding onder load? Bijv. als je loopt te gamen oid. Zou mooi zijn als ik die 30 euro kon besparen.
Dat lijkt me reëel voor een flink mobo en 2 aardige videokaarten (en uiteraard de standaard spullen erbij).
vrede in rust
Ik zat een beetje met m'n Windows' services te klojen.. gevolg: GPU temp is plm. 4/5 graden koeler.. de rest van het systeem is gelijk gebleven.
Geen idee aan welke service het gelegen heeft, maar het loont misschien de moeite om het ook te proberen..
ik heb het hier vandaan: http://www.blackviper.com/WinXP/servicecfg.htm
Geen idee aan welke service het gelegen heeft, maar het loont misschien de moeite om het ook te proberen..
...wat mij betreft loont het meer de moeite om dit te reproduceren. Er zijn tig onzekere factors:YoG schreef op woensdag 04 maart 2009 @ 21:25:
Ik zat een beetje met m'n Windows' services te klojen.. gevolg: GPU temp is plm. 4/5 graden koeler.. de rest van het systeem is gelijk gebleven.
A. Windows XP home? 32/64 bit?
B. welke videokaart?
C. Welke onderdelen van het moederbord en welke services?
D. Een bepaalde grafische driver welke rekentaken van je cpu overneemt?
E. een schone format van XP?
F. SP2? SP3?
G. andere hardware die er iets te maken mee heeft?
H. Een service die de fan-snelheid regelt die de gpu koelt?
I. Een service die de casefan achterin de kast regelt?
J. Is door het uitzetten van die service misschien je GPU trager gaan lopen, en dus koeler?
K. Puur toeval?
L. Is het gemeten onder dezelfde omstandigheden?
M. Is je GPU nu net zo stabiel?
N. Is je complete systeem net zo stabiel?
O. Is je systeem net zo veilig, heb je bijvoorbeeld niet de automatische virusscanner uitgezet die je videokaart inzet?
P. Is door het uitzetten van een service misschien een meetwaarde anders geworden (klopt die, is die door dezelfde sensor opgenomen)?
Zoals je ziet....genoeg vragen dus die opgelost moeten worden voordat we het als oplossing kunnen bestempelen.
vrede in rust
Dit is een forum voor en door consumenten.. niet specifiek hoogleraren en ingenieurs.A.
B.
C.
D.
E.
F.
G.
H.
I.
J.
K.
L.
M.
N.
O.
P.
Zoals je ziet....genoeg vragen dus die opgelost moeten worden voordat we het als oplossing kunnen bestempelen.
Ik denk dat de meeste sneller klaar zijn met de tweaks dan het doorlezen en -nemen van je post
Op die site van BlackViper wordt bij elke service uitgelegd of het veilig is of niet.. zie dit niet als een allesbepalende ingreep, maar even een hapsnap-tweak die maar een paar graden verschil uitmaakt.. dacht dat dat wel duidelijk was
[ Voor 6% gewijzigd door YoG op 04-03-2009 22:36 ]
Maar de vraag is of de hapsnap-tweak die paar graden verschil maakt en er niet toevallig een raampje open stond (punt L.) of de andere punten van Nas T.YoG schreef op woensdag 04 maart 2009 @ 22:36:
zie dit niet als een allesbepalende ingreep, maar even een hapsnap-tweak die maar een paar graden verschil uitmaakt.. dacht dat dat wel duidelijk was
Misschien heb je de temperatuur wel meteen na een koude boot gemeten ipv het eerst aan hebben gestaan van een uurtje of 4 en dan pas kijken hoe warm de boel is. Leuk dat het minder CPU-tijd nodig heeft, maar onduidelijk of de GPU-temperatuur mee in verband gebracht kan worden.
Nope..Wiethoofd schreef op woensdag 04 maart 2009 @ 22:45:
[...]
Maar de vraag is of de hapsnap-tweak die paar graden verschil maakt en er niet toevallig een raampje open stond (punt L.)
Zoveel vrije tijd heb ik helaas nietof de andere punten van Nas T.
De CPU is even warm gebleven dus ik weet niet of het direct daarmee in verband kan worden gebracht. Misschien was het een service die de GPU op de achtergrond constant aansprak..Misschien heb je de temperatuur wel meteen na een koude boot gemeten ipv het eerst aan hebben gestaan van een uurtje of 4 en dan pas kijken hoe warm de boel is. Leuk dat het minder CPU-tijd nodig heeft, maar onduidelijk of de GPU-temperatuur mee in verband gebracht kan worden.
Het is niet even iets dat ik zojuist heb getweakt (had ik even moeten vermelden) maar dat ik nu al een week lang verneem.. heb in de tussentijd ook geen andere video-drivers geprobeert en de temps zijn ook niet meer gestegen of gezakt.
Wat ik me wél kan herinneren is dat de GPU-temp direkt bij de eerste boot na het tweaken omlaag zakte. Ik heb daar direkt zicht op omdat de GPU-temp constant in de tray staat afgebeeld (ik let daar vaak op vanwege de recente hoge temps)
Ik heb vaak een uptime van rond de twee weken, hij staat hier dus 24/7 aan..nooit koude boots..
Ander puntje: Het viel mij ook op dat de temps omhoog zijn gegaan na het installeren van de recentere GeForce-drivers.. vóór mijn tweaks en met de 3 meest recente GeForce drivers zat het op 65/66... met de (oude) Asus Nvidia-drivers (die ik een maand geleden er nog op had zitten) zat het stabiel op 62/63
Nu met die service-tweaks op 59/60
Misschien was het demotiverend....
Sorry.
Maar we/ik zoek(en) oplossingen die voor een breed publiek gelden. Ik zou dan niet aanraden om services uit te gaan zetten. Niet omdat het te moeilijk is, maar omdat er voor onervaren gebruikers ook risico's bijzitten.
Als je jouw situatie kan reproduceren en het geeft géén nadeel, dan is het een fantastische oplossing.
Sorry.
Maar we/ik zoek(en) oplossingen die voor een breed publiek gelden. Ik zou dan niet aanraden om services uit te gaan zetten. Niet omdat het te moeilijk is, maar omdat er voor onervaren gebruikers ook risico's bijzitten.
Als je jouw situatie kan reproduceren en het geeft géén nadeel, dan is het een fantastische oplossing.
vrede in rust
Verwijderd
Je moet consumenten even vervangen door tweakersYoG schreef op woensdag 04 maart 2009 @ 22:36:
[...]
Dit is een forum voor en door consumenten.. niet specifiek hoogleraren en ingenieurs.
Ik denk dat de meeste sneller klaar zijn met de tweaks dan het doorlezen en -nemen van je post
[...]
Dit forum is niet bedoeld voor elke Jan *** die ff rond komt neuzen, er wordt van je verwacht dat je al enige kennis hebt. In bepaalde sub-fora moet je echt veel kennis hebben om überhaupt mee te komen zo af en toe.
De punten die Nas T aandraagt zijn dan ook zeker niet overdreven, vind ik.
Bovendien lijkt het mij gewoon sterk dat het prutsen met services een verlaging van de GPU-temp tot gevolg heeft, tenzij de performance ook omlaag is gegaan.
Je hebt nu dus wel een tweakers-oplossing, maar ik betwijfel of deze valide is
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 05-03-2009 20:51 ]
Over GoT wel, in dit topic zijn de minder ervaren consumenten ook welkom.Verwijderd schreef op donderdag 05 maart 2009 @ 20:50:
[...]
Dit forum is niet bedoeld voor elke Jan *** die ff rond komt neuzen.
Maar het is wel makkelijk, zo niet broodnodig, dat je iets weet van computers. Het is namelijk wel makkelijk om te weten wat een cpu is, en een heatsink. Het is bijvoorbeeld niet mogelijk zonder negatieve consequenties een programmaatje uit te voeren om zodoende je computer stiller te krijgen.
vrede in rust
Verwijderd
Is er voor de Gigabyte X48-DQ6 een mosfetcooler op de markt?
Ik had de Thermalright HR-09 in gedachte, maar deze past blijkbaar niet op het bord.
Dit geldt alleen voor de X48 versies van Gigabyte, de X48 van bv. Asus zijn wel geschikt voor HR-09.
Ik had de Thermalright HR-09 in gedachte, maar deze past blijkbaar niet op het bord.
Dit geldt alleen voor de X48 versies van Gigabyte, de X48 van bv. Asus zijn wel geschikt voor HR-09.
Verwijderd
Heeft iemand hier ervaring met dempingsmatten van bouwmarkten (praxis, gamma ezovoorts ) ? Hebben deze een zijde die plakt?
Ik heb er nogal wat van in mijn PC zitten. Maar ze hebben geen kant die plakt.Verwijderd schreef op zaterdag 07 maart 2009 @ 18:41:
Heeft iemand hier ervaring met dempingsmatten van bouwmarkten (praxis, gamma ezovoorts ) ? Hebben deze een zijde die plakt?
Verwijderd
Hoe heb je deze van bevestigd als ik vragen magPilatuS schreef op zaterdag 07 maart 2009 @ 18:51:
[...]
Ik heb er nogal wat van in mijn PC zitten. Maar ze hebben geen kant die plakt.
Nou wat dacht je van dubbelzijdig tape? Of anders gewoon lijm (Bison Tix bijv.)
Het heet geluidsdempend materiaal, niet geluid verwijderend materiaal. Je moet minder hebben, maar een PC zonder geluid is compleet passief gekoeld en draait vanaf een SSD of USB-stick of staat gewoon uitVerwijderd schreef op zaterdag 07 maart 2009 @ 18:42:
Ik heb alsnog geluid.
En heeft ook geen optisch stationWiethoofd schreef op zaterdag 07 maart 2009 @ 19:54:
[...]
Het heet geluidsdempend materiaal, niet geluid verwijderend materiaal. Je moet minder hebben, maar een PC zonder geluid is compleet passief gekoeld en draait vanaf een SSD of USB-stick of staat gewoon uit
Op me DVD-RW en HDD na voldoe ik aan de eis van een pc die geen geluid produceert
Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal
Ik heb ze wel eens vaker hier gepost maar ik zal ff 2 van die oude plaatjes laten zien.

Niet echt heel erg duidelijk te zien maar voor meer info kun je ook altijd ff kijken op www.hifiatx.com ik heb dan het type C30 (uit de classic serie)
Het geheel is geen goedkope oplossing maar wel 1tje die jaren mee kan.... heb 700 euro uit gegeven voor behuizing met koelelementen + voeding
Op zich wel een aardig argument: die jaren meekan.klaasbram schreef op zondag 08 maart 2009 @ 23:09:
[...]
Ik heb ze wel eens vaker hier gepost maar ik zal ff 2 van die oude plaatjes laten zien.
[afbeelding]
[afbeelding]
Niet echt heel erg duidelijk te zien maar voor meer info kun je ook altijd ff kijken op www.hifiatx.com ik heb dan het type C30 (uit de classic serie)
Het geheel is geen goedkope oplossing maar wel 1tje die jaren mee kan.... heb 700 euro uit gegeven voor behuizing met koelelementen + voeding
Ik koop zelf ook wel zo nu en dan nieuwe onderdelen, en ik probeer de prijs ook te rechtvaardigen, hierbij kijk ik naar afschrijving:
Nieuwprijs - 2ehands-verkoop prijs gedeeld door aantal jaren.
Zo snap je dus dat videokaarten erg duur zijn (duur in aanschaf, lage verkoopwaarde, korte levensduur).
Een behuizing kan een aantal systemen overleven, en verminder niet zo hard in prijs.
Dan zou je kunnen zeggen €700 is gerechtvaardigd, maar het is wel erg veel geld, en ik vraag me af hoe praktisch het is. Je bent namelijk wel verbonden aan een TDP, de heatpipes kunnen niet oneindig veel warmte afvoeren. Daarbij zit je met nieuwe sockets die in de tijd bedacht worden, zodat je hier bij een systeem-upgrade rekening moet houden.
Daarbij vraag ik me af wat je er uiteindelijk voor terugkrijgt: de markt waarin zulke producten worden verkocht is klein, en dan geld nieuw als standaard denk ik...
Ik blijf wel bij een "gewone" kast, met koelblokken en fans. Prestatie en stilte kunnen zeker samen gaan, zonder een al te hoge prijs afschrijving...
vrede in rust
Nog even over die services.. ik neem aan dat een beetje Tweakers wel bekend is met daarmee.. op een forum van Computeridee o.i.d. had ik wat meer geaarzelt met het posten.
Op de site van BlackViper wordt aan de hand van verschillende configuraties aangegeven welke instelling veilig is.
Ik doe het al jaren en gaat altijd goed. Ik ben ook extra voorzichtig en zet alles op Manual/Handmatig.. als Windows of een externe programma het dan toch nodig heeft, kan ie het zelf starten
Als het echt mis gaat (wat ik me niet zo snel kan voorstellen) dan weet een beetje tweaker wel hoe ie een image kan terugzetten!
Ik ben inmiddels een voor een de services die ik eerder had gestopt (en op manual had gezet) weer aan het inschakelen om te zien wat nou die hitte genereert.. dat doe ik dus i.c.m. een reboot.. is dus een tijdrovende zaak
De volgende linkjes zijn screenshotjes van mn Service-console, ná de tweaks.. ik heb de Punkbuster-services zojuist weer ingeschakeld.. nog niet ge-reboot, ook nog geen toename in temps..
http://i34.tinypic.com/2wrd8rd.jpg
http://i34.tinypic.com/mb4r55.jpg
http://i37.tinypic.com/2v0ke2w.jpg
http://i37.tinypic.com/2m3jzlz.jpg
Op de site van BlackViper wordt aan de hand van verschillende configuraties aangegeven welke instelling veilig is.
Ik doe het al jaren en gaat altijd goed. Ik ben ook extra voorzichtig en zet alles op Manual/Handmatig.. als Windows of een externe programma het dan toch nodig heeft, kan ie het zelf starten
Als het echt mis gaat (wat ik me niet zo snel kan voorstellen) dan weet een beetje tweaker wel hoe ie een image kan terugzetten!
Ik ben inmiddels een voor een de services die ik eerder had gestopt (en op manual had gezet) weer aan het inschakelen om te zien wat nou die hitte genereert.. dat doe ik dus i.c.m. een reboot.. is dus een tijdrovende zaak
De volgende linkjes zijn screenshotjes van mn Service-console, ná de tweaks.. ik heb de Punkbuster-services zojuist weer ingeschakeld.. nog niet ge-reboot, ook nog geen toename in temps..
http://i34.tinypic.com/2wrd8rd.jpg
http://i34.tinypic.com/mb4r55.jpg
http://i37.tinypic.com/2v0ke2w.jpg
http://i37.tinypic.com/2m3jzlz.jpg
@ NAS T:
De kast zelf was geen 700 euro. Voeding van Silverstone ST30NF is vrij verkrijgbaar maar koste me wel 100 euro.
Even een CPU koeler kit... 70 euro maar maar dan een blok koper + vast hou plaatje en 4 heatpipes is het niet.
Als een cpu een TDP van 65watt heeft dan kan dit prima met de heatpipes worden afgevoerd. Dus de Core 2 duo's is geen probleem alleen de Quads weer wel. Core 5/7 i weet ik de tdp niet van uit me hoofd.
Mocht er in de toekomst echt veel veranderen in de plaatsing van de cpu socket dan zou het problemen kunnen geven alleen gezien de acceptatie van het BTX formaat verwacht ik dat dit niet zo snel zal gebeuren.
Okay het blijft allemaal vrij prijzig maar dan heb je wel iets "moois" wat je in je huiskamer kwijt kunt.
De kast zelf was geen 700 euro. Voeding van Silverstone ST30NF is vrij verkrijgbaar maar koste me wel 100 euro.
Even een CPU koeler kit... 70 euro maar maar dan een blok koper + vast hou plaatje en 4 heatpipes is het niet.
Als een cpu een TDP van 65watt heeft dan kan dit prima met de heatpipes worden afgevoerd. Dus de Core 2 duo's is geen probleem alleen de Quads weer wel. Core 5/7 i weet ik de tdp niet van uit me hoofd.
Mocht er in de toekomst echt veel veranderen in de plaatsing van de cpu socket dan zou het problemen kunnen geven alleen gezien de acceptatie van het BTX formaat verwacht ik dat dit niet zo snel zal gebeuren.
Okay het blijft allemaal vrij prijzig maar dan heb je wel iets "moois" wat je in je huiskamer kwijt kunt.
@YoG:
goed werk! Ik ben wel benieuwd welke service er een koelere GPU veroorzaakt.
Doe daar een Thermalright HR01 plus in, een Thermalright HR03 of arctic cooling koeler, €75
een tweetal of drietal ventilators voor €20.
En je hebt ook een stil systeem, alleen hou je een paar honderd in je zak.
Ben je onervaren, heb je veel geld en wil je 100% zeker zijn dat het echt stil is, dan is jouw oplossing ideaal.
Voor mij heeft ervaring uitgewezen dat het ook een stuk goedkoper kan, en ook stil.
goed werk! Ik ben wel benieuwd welke service er een koelere GPU veroorzaakt.
Je zou een (htpc-)kunnen nemen van rond de €100, met een stille voeding van rond de €100.klaasbram schreef op woensdag 11 maart 2009 @ 23:47:
@ NAS T:
Doe daar een Thermalright HR01 plus in, een Thermalright HR03 of arctic cooling koeler, €75
een tweetal of drietal ventilators voor €20.
En je hebt ook een stil systeem, alleen hou je een paar honderd in je zak.
Ben je onervaren, heb je veel geld en wil je 100% zeker zijn dat het echt stil is, dan is jouw oplossing ideaal.
Voor mij heeft ervaring uitgewezen dat het ook een stuk goedkoper kan, en ook stil.
vrede in rust
Onervaren ja dan laat je deze kast met spul en al in elkaar zetten en betaal je er nog heel veel meer voor.
En daarnaast is dit geen systeem die je ff in elkaar zet als je nog nooit zelf een pc heb geassembleerd. Je moet goed overweg kunnen met koelpasta. Standaard koeler van GPU vervangen etc en dat alles in een kast waar je echt geen extra ruimte in hebt.
Hier nog ff 2 thumbs van de installatie handleiding die bij me kast zat

Alleen betaal je hier dan ff 2.045,00 EUR voor. Omdat ik hem zelf in elkaar heb gezet heb ik heel wat euro's kunnen besparen. Met toender tijd vergelijkbare hardware was ik met een compleet systeem zon 1300 euro kwijt ipv een goede 2000.Case HFX zwart/zilver met frontaansluitingen
Case display optioneel
Mobo Asus P5Q Deluxe
Videocard nVidia 9600GT MB
VGA koeler Borg HGC
Memory 4GB 2 x DDR2 Dual Channel 2 x 2048MB
CPU Koeler Borg HPC
CPU Intel E8200 dualcore
Powersupply Nightjar passives NT
HDD 1 Samsung 1T SATAII F1
HDD Silencer Vertical Silence
TV Tuner optioneel
B-R/DVD-R Pioneer BDC-S02BK - brand DVD en CD
En daarnaast is dit geen systeem die je ff in elkaar zet als je nog nooit zelf een pc heb geassembleerd. Je moet goed overweg kunnen met koelpasta. Standaard koeler van GPU vervangen etc en dat alles in een kast waar je echt geen extra ruimte in hebt.
Hier nog ff 2 thumbs van de installatie handleiding die bij me kast zat
offtopic:
Als je dan nog durft te zeggen dat je onervaren moet zijn om hier voor te kiezen dan denk ik dat je het mis heb. Alleen als je hem kant en klaar koopt dan misschien wel maar dan betaal je echt te veel geld.
Daarnaast vind ik dat als je onervaren bent je makkelijker een standaard htpc kast kunt kiezen met stille ventilators ipv heatpipes moeten buigen om het goed passend te krijgen
Als je dan nog durft te zeggen dat je onervaren moet zijn om hier voor te kiezen dan denk ik dat je het mis heb. Alleen als je hem kant en klaar koopt dan misschien wel maar dan betaal je echt te veel geld.
Daarnaast vind ik dat als je onervaren bent je makkelijker een standaard htpc kast kunt kiezen met stille ventilators ipv heatpipes moeten buigen om het goed passend te krijgen
Dat is nogal wat. 
offtopic:
Hoe dan ook, ik vind het een mooie strakke kast, en iedereen mag van mij zelf weten wat hij voor kast wil en wat hij er voor uit wil geven.
Ik heb destijds ook meer dan €300,- uitgegeven voor mijn kast en mensen verklaarden me voor gek.
Diezelfde mensen kopen dan een videokaart van €500,- een geluidskaart van €200,- of een hele partij fans van €20,- per stuk
Als je een kast zoals deze HFX of bijvoorbeeld een Zalman TNN neemt ben je al een stapje verder bezig dan een simpele htpc kast. Het kan altijd goedkoper, en vanaf een bepaald niveau zijn de meeropbrengsten minder in verhouding tot de opbrengsten, maar dat mag iedereen lekker zelf weten. Het is hun geld. Ieder persoon heeft zo zijn hobbies waar ie eigenlijk teveel geld aan uitgeeft.
De mijne zijn (stille dingen voor mijn pc en outdoorspullen.
Hoe dan ook, ik vind het een mooie strakke kast, en iedereen mag van mij zelf weten wat hij voor kast wil en wat hij er voor uit wil geven.
Ik heb destijds ook meer dan €300,- uitgegeven voor mijn kast en mensen verklaarden me voor gek.
Diezelfde mensen kopen dan een videokaart van €500,- een geluidskaart van €200,- of een hele partij fans van €20,- per stuk
Als je een kast zoals deze HFX of bijvoorbeeld een Zalman TNN neemt ben je al een stapje verder bezig dan een simpele htpc kast. Het kan altijd goedkoper, en vanaf een bepaald niveau zijn de meeropbrengsten minder in verhouding tot de opbrengsten, maar dat mag iedereen lekker zelf weten. Het is hun geld. Ieder persoon heeft zo zijn hobbies waar ie eigenlijk teveel geld aan uitgeeft.
De mijne zijn (stille dingen voor mijn pc en outdoorspullen.
Z-machine OriginID: JaccoW
Dat vind ik dus ook.
Tot een klein half jaar geleden stond deze kast nog op me slaapkamer nou dan bij je gewoon blij dat je hem 's nachts aan kunt laten staan omdat je er toch niets van hoort.
Ik vind een standaard laptop (gewoon idle) al veel geluid maken maar dat komt natuurlijk ook omdat ik heel kritisch ben geworden door me eigen kast
Natuurlijk de prijs loop op een gegeven moment onevenredig op ten opzichte van het verminderen van het geluid. Maar het is dan ook een aanschaf waar je jaren plezier van hebt en de kans op hardware storingen (kapotte fans)
Tot een klein half jaar geleden stond deze kast nog op me slaapkamer nou dan bij je gewoon blij dat je hem 's nachts aan kunt laten staan omdat je er toch niets van hoort.
Ik vind een standaard laptop (gewoon idle) al veel geluid maken maar dat komt natuurlijk ook omdat ik heel kritisch ben geworden door me eigen kast
Natuurlijk de prijs loop op een gegeven moment onevenredig op ten opzichte van het verminderen van het geluid. Maar het is dan ook een aanschaf waar je jaren plezier van hebt en de kans op hardware storingen (kapotte fans)
Hallo,
Ik zou graag in mijn pc dempingsmatten willen aanleggen en ik was van plan om de ''Nexus DampTek'' matten te kopen , maar ik heb 1 review gevonden waarin werd gezegd dat het wel hielp en een topic op silent pc waar werd gezegd dat het niks uitmaakte. Heeft iemand van jullie persoonlijke ervaringen hiermee? Ik heb een Antec Performance P182 kast.
Ik zou graag in mijn pc dempingsmatten willen aanleggen en ik was van plan om de ''Nexus DampTek'' matten te kopen , maar ik heb 1 review gevonden waarin werd gezegd dat het wel hielp en een topic op silent pc waar werd gezegd dat het niks uitmaakte. Heeft iemand van jullie persoonlijke ervaringen hiermee? Ik heb een Antec Performance P182 kast.
[ Voor 4% gewijzigd door n0elite op 18-03-2009 22:36 ]
n0elite, wat voor hardware heb je in je kast zitten? Want ik heb ook een P182, maar daar hoor ik alleen de voeding uit. Welliswaar met 2 noctua's ipv de drie Tricools.
Als het geluid uit je kast bijvoorbeeld komt door de casefans, zal een dempingsmat niet werken. Het geluid komt immers direct de kast uit. Dus laat ff weten wat je specs zijn, dan kunnen we beter advies geven.
Als het geluid uit je kast bijvoorbeeld komt door de casefans, zal een dempingsmat niet werken. Het geluid komt immers direct de kast uit. Dus laat ff weten wat je specs zijn, dan kunnen we beter advies geven.
Addicted to silent computing
Hey,Crahsystor schreef op donderdag 19 maart 2009 @ 12:42:
n0elite, wat voor hardware heb je in je kast zitten? Want ik heb ook een P182, maar daar hoor ik alleen de voeding uit. Welliswaar met 2 noctua's ipv de drie Tricools.
Op hardware.info heb ik foto's en specs staan. http://www.hardware.info/nl-NL/usersys/cm9xYZ1pk2Sd/view/
Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Ik heb hier ook een P182, met 4 fans erin (nexus en noctua, geregeld met speedfan) en 2hdd in een silencer, maar ik hoor hem totaal niet meer, tenzij de hdd bezig zijn. Dus matten zijn niet nodig om hem stil te krijgen, ik slaap er zelfs een meter vanaf en merk hem niet!n0elite schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 22:35:
Hallo,
Ik denk dat het je GTX 280 is die voor de herrie zorgt. Misschien is het wel verstandig om daar een andere koeler op te zetten. Bij voorbeeld deze: http://arcticcooling.com/catalog/product_info.php?cPath=2_&mID=237
Addicted to silent computing
Aangezien ik veel game op een plasma TV en mediaportal gebruik. Heb ik besloten om alles over te bouwen naar een HTPC behuizing (Zalman HD160 plus). Ik heb het aardig stil gekregen door;
- thermalright AXP-140 cpu cooler met 140mm fan
- coolermaster silent pro 500w voeding.
- zalman fancontroller
Nu hoor ik de PC bijna niet. Alleen af en toe wil ie om de paar seconden trillen (voeding?). Dit is niet constand en soms is het een paar uur helemaal stil. Waarschijnlijk is het resonantie in de kast, omdat als ik op de bovenkant een beetje druk is het weg.
Is dit te verhelpen met dempingsmatten?
- zalman fancontroller
Nu hoor ik de PC bijna niet. Alleen af en toe wil ie om de paar seconden trillen (voeding?). Dit is niet constand en soms is het een paar uur helemaal stil. Waarschijnlijk is het resonantie in de kast, omdat als ik op de bovenkant een beetje druk is het weg.
Ja en nee. Het is te verhelpen met massa. Bak zand in je kast en weg is het probleem, maar dat wil je nietpinkstrip schreef op vrijdag 20 maart 2009 @ 15:39:
Ik zou eerst eens achterhalen wat het precieze probleem is, dikke kans dat het een harde schijf is. Deze zou je eens anders of op een andere plek kunnen monteren. Lukt dat niet, dan zou ik iets zwaars tegen een paneel monteren om de resonantie tegen te gaan. Loodbitumen is een oplossing, dit kun je bij autozaken halen. Zit zijn zware platen die geluid dempen.
vrede in rust
Ik zelf had hier ook last van, ik heb toen mijn voeding op rubbers gezet (voeding zit onder in mijn kast), daarna was het trillen weg en dus geen last meer van resonantie. Ik heb voor de zekerheid ook al mijn fans met een rubber ringetje er tussen gemonteerd.pinkstrip schreef op vrijdag 20 maart 2009 @ 15:39:
Aangezien ik veel game op een plasma TV en mediaportal gebruik. Heb ik besloten om alles over te bouwen naar een HTPC behuizing (Zalman HD160 plus). Ik heb het aardig stil gekregen door;
- zalman fancontroller
Oke heb de koeler gekocht. 47 euro incl. , maar mijn probleem is dat de fans in mijn pc,denk ik, een soort van ''windachtig'' geluid maken. Vage omschrijving maar zo is het wel. Niet echt heel storend maar ik zou het graag toch nog wat stiller willen hebben.Crahsystor schreef op vrijdag 20 maart 2009 @ 10:22:
Ik denk dat het je GTX 280 is die voor de herrie zorgt. Misschien is het wel verstandig om daar een andere koeler op te zetten. Bij voorbeeld deze: http://arcticcooling.com/catalog/product_info.php?cPath=2_&mID=237
Dat 'windgeluid' is denk ik alleen te verhelpen door je fans langzamer te laten lopen (als ik tenminste goed begrijp wat jij bedoeld, dus dat je de luchtstroom hoort). Heb je al met speedfan zitten stoeien?n0elite schreef op vrijdag 20 maart 2009 @ 22:58:
[...]
Oke heb de koeler gekocht. 47 euro incl. , maar mijn probleem is dat de fans in mijn pc,denk ik, een soort van ''windachtig'' geluid maken. Vage omschrijving maar zo is het wel. Niet echt heel storend maar ik zou het graag toch nog wat stiller willen hebben.
Als ik de snelheid van een fan verlaag in speedfan merk ik geen verandering,kipfel schreef op vrijdag 20 maart 2009 @ 23:09:
[...]
Dat 'windgeluid' is denk ik alleen te verhelpen door je fans langzamer te laten lopen (als ik tenminste goed begrijp wat jij bedoeld, dus dat je de luchtstroom hoort). Heb je al met speedfan zitten stoeien?
Ik zie dat je dat nog 2 std antec fans er in hebt zitten? Deze zijn zoals ik mij herinner ook niet de stilste. Als je deze ff helemaal uitzet hoe is het dan met het geluid? Oftewel probeer eens 1 voor 1 na te gaan waar het geluid vandaan komt. Voeding bijvoorbeeld.n0elite schreef op zaterdag 21 maart 2009 @ 00:10:
[...]
Als ik de snelheid van een fan verlaag in speedfan merk ik geen verandering,
Kan ik een Zalman ZM RC56 12V > 7V kabeltje waarop de CPU fan is aangesloten direct op de CPU FAN aansluiting van het moederbord prikken zonder dat dit problemen geeft?
[ Voor 22% gewijzigd door rhepius op 22-03-2009 02:07 ]
Verwijderd
Soms is dit te verhelpen door een beter fan, soms komt het door het gaatjespatroon in je kast, dan zal je de kast moeten modden. Hoe klinkt de fan als ie niet in je kast in ingebouwd?n0elite schreef op vrijdag 20 maart 2009 @ 22:58:
[...]
Oke heb de koeler gekocht. 47 euro incl. , maar mijn probleem is dat de fans in mijn pc,denk ik, een soort van ''windachtig'' geluid maken. Vage omschrijving maar zo is het wel. Niet echt heel storend maar ik zou het graag toch nog wat stiller willen hebben.
Verwijderd
Ja, maar je moet dan wel andere automatische fanregeling in je bios uitschakelen.rhepius schreef op zondag 22 maart 2009 @ 02:06:
Kan ik een Zalman ZM RC56 12V > 7V kabeltje waarop de CPU fan is aangesloten direct op de CPU FAN aansluiting van het moederbord prikken zonder dat dit problemen geeft?
Verwijderd
Oh ik wou ook een gewone casefan op de cpu fan aansluiting , maarre die cpu fan op mobo heeft 4 pinnetjes terwijl de fans er 3 hebben. Nouja dan maar gewoon direkt op de voeding.
Maakt niet uit. Past gewoon. Met als bijkomend voordeel dat je snelheid uit kunt lezen.Verwijderd schreef op zondag 22 maart 2009 @ 12:15:
Oh ik wou ook een gewone casefan op de cpu fan aansluiting , maarre die cpu fan op mobo heeft 4 pinnetjes terwijl de fans er 3 hebben. Nouja dan maar gewoon direkt op de voeding.
n0elite schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 22:35:
Hallo,
Crahsystor schreef op donderdag 19 maart 2009 @ 12:42:
n0elite schreef op donderdag 19 maart 2009 @ 18:44:
[...]
Hey,
Op hardware.info heb ik foto's en specs staan. http://www.hardware.info/nl-NL/usersys/cm9xYZ1pk2Sd/view/
Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Oke dit was even de samenvatting van mijn geschiedenis.Crahsystor schreef op vrijdag 20 maart 2009 @ 10:22:
Vandaag had ik even de pc uit elkaar gehaald en toen heb ik het volgende gedaan:
Pc boot met:
GTX280 stock koeler
CPU fan
Front fan
Boven fan
Achter tricool fan
HDD tricool fan
Alle fans zijn echt superstil maar mijn GTX280 maakt het meeste geluid. Ik wacht met smart op de nieuwe koeler. Toen heb ik de videokaart eruitgehaald en de pc ''opgestart'' en toen bleek het dat mijn voeding een soort van tikkend geluid maakte. De voeding maakte een soort van tikkend geluid. Alsof je je vinger zachtjes tegen de fanbladen aanhoudt. Dit geluid lijkt door de motor van de fan te komen.
Ik heb een Cooler Master Silent Pro M 700W. Deze zou eigenlijk heel stil moeten zijn. Vooral omdat hij een 135mm fan heeft. De fan is opzich wel stil, maar de motor maakt een soort van tikkend geluid.
Ik heb de voeding op 28 februari gekocht bij cool-prices. Is het geluid van de fan motor een defect en kan ik de voeding RMA doen?
Verwijderd
Ik zou hem terugsturen.. Ik had een voeding die ook begon te tikken. Bij mij kwam het neit door de fan want had er even een pen tussengestoken. Maar een week later was deze voeding overleden
Overduidelijk een fancontroller nodig hier. Ik heb me al verdiept en eigenlijk is er best leuk speelgoed te krijgen waarmee je je case nog wat op kan leuken ook. Zodra ik iets heb, dan post ik hier wat pics en specs 
Mocht iemand hier nog een 4x 3-pins FC hebben liggen, stuur me even een mail of DM
Mocht iemand hier nog een 4x 3-pins FC hebben liggen, stuur me even een mail of DM
Ik heb wel een leuke vraag voor hier. Ik heb hier een Dell XPS 430 en daar zit mijn data HDD in uit mn vorige PC, een Samsung Spinpoint HD501LJ. Ding doet het prima dat is het probleem niet maar hij rammelt nogal bij aardig gebruik. Nou heb k vd week eens gekeken naar de montage van die HDD. Blijkt dat aan de rechterkant van de HDD alle schroefgaten gewoon lam zijn en k de schroefjes er dus zo uit kan halen
de schijf hangt dus als t ware alleen aan die schroefjes en zit dus niet helemaal vast. Nu vrees k wel dat t gerammel van de HDD daarvan komt. Hoe kan ik dat probleem oplossen en er toch voor zorgen dat die schijf in de kast kan blijven zitten. Zoals de meesten wel weten hanteert Dell weer aparte lengte schroefjes voor in de bays.....
Zijn die ruimtes van t schroefdraad zeg maar op te vullen met lijm ofzo?
Zijn die ruimtes van t schroefdraad zeg maar op te vullen met lijm ofzo?
[ Voor 4% gewijzigd door Lampuhkap op 23-03-2009 09:50 ]
Hey,
Heb een Coolermaster HAF 932 met Sapphire HD4870 1G, Phenom II X3 720 met Arctic Freezer Xtreme.
Systeem is serieus lawaaierig terwijl ik toch echt systeem samengesteld had om zo'n goed mogelijke prestaties te combineren met stilte.
De HAF heeft 4 fans waarvan er 3 op 700 RPM en 1 op 1200 RPM zou moeten draaien, als ik in BIOS ga kijken draaien ze ergens tussen 800-900 (1 draait rond de 1000-1100). De kast is eigenlijk volledig open omdat ze meshed is.
De sapphire zit idle ergens rond de 5-15%, als ik game natuurlijk meer maar die is het ook niet omdat ik duidelijk hoor als ie aanslaat.
Kan eigenlijk niet testen of het de cpu fan is omdat ik hem er dan moet afhalen.
Iemand ervaring met deze kast of de Xtreme Freeze? (systeem is wel heel koel
)
Spijtig genoeg zijn alle fans 3pins dus kan ze niet regelen.
Als ik meer info moet geven gelieve te laten weten
zit opt werk dus kan niet gelijk testen.
Heb een Coolermaster HAF 932 met Sapphire HD4870 1G, Phenom II X3 720 met Arctic Freezer Xtreme.
Systeem is serieus lawaaierig terwijl ik toch echt systeem samengesteld had om zo'n goed mogelijke prestaties te combineren met stilte.
De HAF heeft 4 fans waarvan er 3 op 700 RPM en 1 op 1200 RPM zou moeten draaien, als ik in BIOS ga kijken draaien ze ergens tussen 800-900 (1 draait rond de 1000-1100). De kast is eigenlijk volledig open omdat ze meshed is.
De sapphire zit idle ergens rond de 5-15%, als ik game natuurlijk meer maar die is het ook niet omdat ik duidelijk hoor als ie aanslaat.
Kan eigenlijk niet testen of het de cpu fan is omdat ik hem er dan moet afhalen.
Iemand ervaring met deze kast of de Xtreme Freeze? (systeem is wel heel koel
Spijtig genoeg zijn alle fans 3pins dus kan ze niet regelen.
Als ik meer info moet geven gelieve te laten weten
[ Voor 5% gewijzigd door Graviton12 op 23-03-2009 09:59 ]
Dan haal je in idle stand of in de bios van je pc toch gewoon even het stekkertje los?Graviton12 schreef op maandag 23 maart 2009 @ 09:58:
Hey,
De rest van de fans is gewoon vingerwerk. Vinger ertussen, pijn lijden en horen waar het vandaan komt.
[ Voor 8% gewijzigd door diedazz op 23-03-2009 10:16 ]
Get Airflow, save the world.
Aj das al moeilijk...Speedlink schreef op maandag 23 maart 2009 @ 09:49:
Ik heb wel een leuke vraag voor hier. Ik heb hier een Dell XPS 430.
Ik heb geen flauw idee hoe het in je kast eruit ziet, maar het zou misschien een optie zijn om enkele openingen in je 3,5" bays te gebruiken in combinatie met elastieken, om je harddisk daarin op te hangen. Je zou ook een 5,25" behuizing kunnen gebruiken, mocht je daar nog plaats hebben.
@ Jejking:
Wist je dat speedfan bijna hetzelfde kan doen? In plaats van dat speedfan een voltage geeft, pulst deze de spanning door. Dit kan bij goedkopere/sommige fans voor wat lawaai zorgen, maar het werkt net zo goed of beter, en bovendien: gratis.
@Graviton:
En je harde schijven, en je voeding? Daar heb ik je niet over gehoord.
vrede in rust
TadaaNas T schreef op maandag 23 maart 2009 @ 12:52:
[...]
Aj das al moeilijk...
Ik heb geen flauw idee hoe het in je kast eruit ziet

Signature
@Nas T
Heb 2 Samsung 500GB RAID family (RAID0) met voeding Coolermaster Ultimate 900W die beneden in de kast zit met ventilator naar beneden.
Heb 2 Samsung 500GB RAID family (RAID0) met voeding Coolermaster Ultimate 900W die beneden in de kast zit met ventilator naar beneden.
Mooi topic, ik ben van plan een nieuw systeem aan te schaffen en dan is dit topic wel een must
. Ik heb al de kast binnen, de P182. Ik ben van plan om de fans hierin te vervangen voor de Nexus Real Silent case fan 120 MM. En ook de GPU wil ik eigenlijk passief koelen, maar twijfel of dat wel wil lukken. Maar de standaard CPU/GPU koeler zal ik sowieso vervangen!
Nog ff het gehele topic doorlezen voor tip en trics
edit-
Deze zal in de slaapkamer komen en stil is dan wenselijk. Waarschijnlijk zal ik de hdd/power led's uitschakelen
Nog ff het gehele topic doorlezen voor tip en trics
edit-
Deze zal in de slaapkamer komen en stil is dan wenselijk. Waarschijnlijk zal ik de hdd/power led's uitschakelen
[ Voor 12% gewijzigd door XTREEMRaGE op 23-03-2009 14:41 ]
GöÐ, ®Ë§þËÇT åñÐ Höñöµ® | LÜ©K>SkïLL | XT®ËËM|®åGË ||Funky Monkeys || Fm
Met de juiste airflow van in en outtake fans zijn GPU en CPU prima koel te houden idle, load is een ander verhaalXTREEMRaGE schreef op maandag 23 maart 2009 @ 14:39:
En ook de GPU wil ik eigenlijk passief koelen, maar twijfel of dat wel wil lukken. Maar de standaard CPU/GPU koeler zal ik sowieso vervangen!
Gewoon niet op je moederbord aansluiten is nog makkelijkeredit-
Waarschijnlijk zal ik de hdd/power led's uitschakelen
Ik ga binnenkort een nieuw systeem bouwen met daarin een Cooler Master Hyper 212 CPU koeler. Ik hoor van verschillende kanten dat de fan hiervan nogal luidruchtig kan zijn. Wat is volgens jullie de beste oplossing om het systeem stil te maken? 
- Andere fan
- Volt modden
- 12V > 7V resistorkabeltje
- Optie in de BIOS (Welke? Ik ga een Foxconn A7DA-S moederbord gebruiken)
- Anders...
- Andere fan
- Volt modden
- Anders...
[ Voor 8% gewijzigd door rhepius op 23-03-2009 15:00 ]
Dat is het hem juist, onder load moet ie ook wel (redelijk) stil zijn. Als ik aan het gamen ben en/of met video editing/video de/encoding bezig ben, midden in de nacht, dan hoeft m'n vrouw niet wakker te liggen van de GPU/CPU fans.Wiethoofd schreef op maandag 23 maart 2009 @ 14:44:
[...]
Met de juiste airflow van in en outtake fans zijn GPU en CPU prima koel te houden idle, load is een ander verhaal
Dat bedoelde ikWiethoofd schreef op maandag 23 maart 2009 @ 14:44:
[...]
Gewoon niet op je moederbord aansluiten is nog makkelijker
[ Voor 4% gewijzigd door XTREEMRaGE op 23-03-2009 15:36 ]
GöÐ, ®Ë§þËÇT åñÐ Höñöµ® | LÜ©K>SkïLL | XT®ËËM|®åGË ||Funky Monkeys || Fm
ik denk gewoon die ene molex modWiethoofd schreef op maandag 23 maart 2009 @ 15:08:
Ik zou voor een andere fan gaan met een 12V -> 7V resistorkabeltje of een fancontroller(tje).
Hoe jij de fan wilt voltmodden ben ik wel benieuwd naar, zelf er een weerstand tussen solderen?
Signature
JuistBGB4rn schreef op maandag 23 maart 2009 @ 15:56:
[...]
ik denk gewoon die ene molex moddat je dus de 2 buitenste polen van het molex stekkertje neemt
Waarom begin je niet gewoon meteen met een stillere koeler? Ipv van een niet zo stille kopen en die stil maken.rhepius schreef op maandag 23 maart 2009 @ 14:58:
Ik ga binnenkort een nieuw systeem bouwen met daarin een Cooler Master Hyper 212 CPU koeler. Ik hoor van verschillende kanten dat de fan hiervan nogal luidruchtig kan zijn. Wat is volgens jullie de beste oplossing om het systeem stil te maken?
- Andere fan
- Volt modden
- Anders...
omdat het kan
je bent toch niet voor niets tweaker
Signature
Dan zeg ik: kabeltje knip, strip, weerstandje van 60 ohm (Zalman gebruikt geloof ik 56ohm), soldeer, voila: je fan draait langzamer.
vrede in rust
Misschien handig om de volgende test van Hardware.info in de TS op te nemen: Vergelijkingstest: 122 casefans
120mm, 92mm en 80mm fans getest: de beste 120mm fans die je kunt kopen: Noiseblocker MF-12S1, Enermax Everest 120mm, Scythe S-Flex 120mm 1600rpm, Noiseblocker MF12-P of Nexus Real Silent Casefan 120mm PWM
120mm, 92mm en 80mm fans getest: de beste 120mm fans die je kunt kopen: Noiseblocker MF-12S1, Enermax Everest 120mm, Scythe S-Flex 120mm 1600rpm, Noiseblocker MF12-P of Nexus Real Silent Casefan 120mm PWM
Afgezien van de coolheidsfactor voor je caseNas T schreef op maandag 23 maart 2009 @ 12:52:
@ Jejking:
Wist je dat speedfan bijna hetzelfde kan doen? In plaats van dat speedfan een voltage geeft, pulst deze de spanning door. Dit kan bij goedkopere/sommige fans voor wat lawaai zorgen, maar het werkt net zo goed of beter, en bovendien: gratis.
Ik heb Speedfan al geprobeerd maar ik geloof niet dat het helpt. Je doelt neem ik aan op het stukje waar de fans in te stellen zijn van 0-100? Geen effect alhier.
@ Jejking
heb je toevallig een asus moederbord ?
zo ja dan moet je voor de handmatige fancontroll zooi eerst in je bios of aisuite qfan uitzetten, pas dan is het mogelijk om je fans handmatig te regelen
maar waarschijnlijk heet dat bij andere merken dan weer anders
heb je toevallig een asus moederbord ?
zo ja dan moet je voor de handmatige fancontroll zooi eerst in je bios of aisuite qfan uitzetten, pas dan is het mogelijk om je fans handmatig te regelen
maar waarschijnlijk heet dat bij andere merken dan weer anders
Signature
Ik heb een paar dagen geleden mijn WindowsXP opnieuw moeten installeren.. normaal doe ik een Ghost image terug, maar ik kwam er achter dat de oude Ghost8-recovery CD geen nieuwe ghost images kan lezen
Ik heb er maar meteen XP64 opgezet en Speedfan natuurlijk.. mijn GPU temp (met standaard services ingeschakeld) is nu weer plm. 63c/64c.. met getweakte XP32bits zo rond de 58c/57c
Het lijkt ook wel alsof de case-fans harder draaien? Ik heb ze altijd op automatisch staan in de BIOS.. dus ik vraag me af of XP64 de snelheid van de fans beinvloed ? Ben hier niet zo blij mee met dit lawaai...
Als dit lawaai zo blijft ben ik wel van plan de standaard fans van de Antec p182 te vervangen.. die Icec_Cold heeft lijken me wel wat
Na een reboot herkent Speedfan mijn GPU-sensor niet meer..
ik zal eens HWINFO proberen
Ik heb er maar meteen XP64 opgezet en Speedfan natuurlijk.. mijn GPU temp (met standaard services ingeschakeld) is nu weer plm. 63c/64c.. met getweakte XP32bits zo rond de 58c/57c
Het lijkt ook wel alsof de case-fans harder draaien? Ik heb ze altijd op automatisch staan in de BIOS.. dus ik vraag me af of XP64 de snelheid van de fans beinvloed ? Ben hier niet zo blij mee met dit lawaai...
Als dit lawaai zo blijft ben ik wel van plan de standaard fans van de Antec p182 te vervangen.. die Icec_Cold heeft lijken me wel wat
Na een reboot herkent Speedfan mijn GPU-sensor niet meer..
dan heb je waarschijnlijk geen/ te nieuwe drivers geinstalleerd.
Signature
Vragie. Ik wil mijn tricools vervangen, want maken op het moment het meeste lawaai. Nu zit ik te denken aan deze: http://www.mnm-computers....info.php?products_id=1963, of misschien aan deze: http://www.mnm-computers....nfo.php?products_id=10674
Nu vraag ik mij af, aangezien de laatsgenoemde PWM geregeld zijn, kan ik de snelheid dan via mijn moederbord regelen, die 3pins-aansluitingen heeft (gigabyte x48-ds4) ? Of kan ik net zo goed die andere fans kopen, zonder pwm?
Nu vraag ik mij af, aangezien de laatsgenoemde PWM geregeld zijn, kan ik de snelheid dan via mijn moederbord regelen, die 3pins-aansluitingen heeft (gigabyte x48-ds4) ? Of kan ik net zo goed die andere fans kopen, zonder pwm?
ja je kunt in principe al overweg met 2 pins geloof ik, de headers op het moederbord regelen over het algemeen het voltage en doen niet zo gouw aan pwm, meestal is alleen de processor koeler voorzien van pwm en kan de rest op normale headers.
Signature
Vreemd genoeg kon ik onlangs de snelheid van een tweetal ventilatoren niet aanpassen, ondanks dat die over 3 pins-connectors beschikten, en ze aan te hebben gesloten op de 3pins-headers op mijn moederbord. Met speedfan kon ik de snelheid niet terug schroeven? En met easytune pro van gigabyte (wat een piece of crap btw) lukte het ook niet. Kan dat ook aan de fans liggen, of ligt het aan het mobo, of gewoon aan mij?
waarschijnlijk aan het moederbrod, ik heb ook al versch. malen gemerkt dat het moederbord dit niet voor alle cpu headers support
de power fan kun je nooit regelen geloof ik en de andere wel als het goed is , moet je maar even het boekje van Gigabyte doorlezen
waarschijnlijk moet je de fancontroll van auto af halen in de bios en dan gaan ze ws heel hard draaien , dan kun je speedfan toepassen
Signature
Laten we dat maar eens proberen.
Easy Tune Pro is geen optie hier, omdat ik met een P35 opgescheept zit. Niet dat dat een ramp is by the by
Easy Tune Pro is geen optie hier, omdat ik met een P35 opgescheept zit. Niet dat dat een ramp is by the by
hoe bedoel je ? als je die rommel in je BIOS uit zet en dan gewoon speedfan gebruikt wat werkt er dan nietJejking schreef op dinsdag 24 maart 2009 @ 15:47:
Laten we dat maar eens proberen.
en wat is er mis met een p35 mobo , ik heb er zelf ook een maar geen enkel probleem met het relelen van de fans.
Ook via speedfan gaat het op mijn mobo soepel ook al gebruik ik het niet maar toch werkt het ..
Signature
Speedfan werkt niet met alle mobo's.. o.a. mijn Asus P5Q werkt er niet meeBGB4rn schreef op dinsdag 24 maart 2009 @ 15:53:
[...]
als je die rommel in je BIOS uit zet en dan gewoon speedfan gebruikt
http://www.almico.com/forummotherboards.php
wat gemeen, kun je dan trouwens niet dat asus tooltje gebruiken of hebben de dat ook weer anders gemaakt ?YoG schreef op dinsdag 24 maart 2009 @ 15:58:
[...]
Speedfan werkt niet met alle mobo's.. o.a. mijn Asus P5Q werkt er niet mee![]()
http://www.almico.com/forummotherboards.php
Signature
Ik vind die apps van Asus nooit iets nuttigs toevoegen.. het draait hier vaak instabiel (ik durf het niet eens te installeren op x64). de GUI is altijd erg overdreven gestyled.. en voorzover ik weet zijn de fanspeeds niet instelbaarBGB4rn schreef op dinsdag 24 maart 2009 @ 16:05:
[...]
wat gemeen, kun je dan trouwens niet dat asus tooltje gebruiken of hebben de dat ook weer anders gemaakt ?
btw,
Welke drivers bedoel je precies?BGB4rn schreef op dinsdag 24 maart 2009 @ 14:58:
dan heb je waarschijnlijk geen/ te nieuwe drivers geinstalleerd.
oh bij mij draait het anders prima onder x64
en ik bedoel de drivers van je videokaart ..
en ik bedoel de drivers van je videokaart ..
Signature
Het is eigenlijk niet zo dat Speedfan niet werkt (alle lof voor de maker van Speedfan, prachtig handig proggie), maar andersom; de moederborden voorzien niet in de/een mogelijkheid de fan speed te regelen. Als de header/moederbord voorzeit in "regelbaarheid", kan Speedfan (of een ander proggie) in de regel de snelheid regelen.
Bij mijn Gigabyte GA-MA69GM-S2H bijvoorbeeld, is de CPU-fan speed prima te regelen, maar de sys (chassis) fan/header dus niet, is dus by design: zie hier evt.
Als Speedfan het niet kan kan een proggie van je moederbord het zeer waarschijnlijk ook niet.......
Bij mijn Gigabyte GA-MA69GM-S2H bijvoorbeeld, is de CPU-fan speed prima te regelen, maar de sys (chassis) fan/header dus niet, is dus by design: zie hier evt.
Als Speedfan het niet kan kan een proggie van je moederbord het zeer waarschijnlijk ook niet.......
[ Voor 15% gewijzigd door kaajee op 24-03-2009 17:46 ]
Wat ik weet:kaajee schreef op dinsdag 24 maart 2009 @ 17:45:
Het is eigenlijk niet zo dat Speedfan niet werkt (alle lof voor de maker van Speedfan, prachtig handig proggie), maar andersom; de moederborden voorzien niet in de/een mogelijkheid de fan speed te regelen. Als de header/moederbord voorzeit in "regelbaarheid", kan Speedfan (of een ander proggie) in de regel de snelheid regelen.
Moederbord regelt fans door voltage, evt via PWM door 4-pins connector.
Speedfan regelt fans via PWM. Dus of moederbord nu iets regelt of niet, speedfan zou softwarematig dus pulsen kunnen sturen (voordeel is dat er vanaf 5%~10% geregeld kan worden).
Op die manier zou speedfan dus op elk moederbord werken, zolang je softwarematig de uitgang aan en uit kunt zetten.
Maar blijkbaar dus niet? Dit kun je dus bevestigen?
Of zou het misschien zo zijn: De enige mogelijk is altijd 100% aan, dus geen mogelijkheid tot pulsen (want uit kan niet).
vrede in rust
Let op:
Let op! Dit is geen CSL dus vragen over of een systeem goed is horen hier niet. Vanaf nu 14-12-2007 zullen deze berichten dan ook verwijderd worden en krijg je een OW!
Let op! Dit is geen CSL dus vragen over of een systeem goed is horen hier niet. Vanaf nu 14-12-2007 zullen deze berichten dan ook verwijderd worden en krijg je een OW!