[Geluid] Het stille PC topic deel IV Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 13 ... 48 Laatste
Acties:
  • 379.890 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ene goeien avond :p

ik zit dus ook al een tijdje met een niet zo stille setup (maar verre van luid!)
en ik zou dus graag een thermalright HR03-plus installen, liefst zonder fan, dit om een beetje OC headroom te geven, aan mijn GTX'je.
Afbeeldingslocatie: http://www.jab-tech.com/xcart/product_images/detailed/d_3751.jpg

nu is mijn vraag, of dit redelijk haalbaar zou zijn met volgende lay-out van de kast:
(en of er evt. verbeteringen aangebracht kunnen worden, aangaande de airflow, geluid is goed voor me, alles draait op 60% altijd, met headset op, zga onhoorbaar)

Afbeeldingslocatie: http://www.veekaa.be/Foto0033xx.JPG
legende:
zwarte streep: OS hdd
zwart + geel: data hdd
zwart + 1/2 geel: OS data hdd (mijn documenten, program files, ...)

en eentje zonder paint-kunstjes, voor evt veranderingen:
Afbeeldingslocatie: http://www.veekaa.be/Foto0033.jpg

andere toekomstplannen:
wss nog 1 of 3 fans bij op de scythe infinity, voor wat OC plezier :p
nieuwe, stillere fans

greetz, Veekaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-08 12:22

Wiethoofd

Broadcast TOM

Verwijderd schreef op maandag 09 juni 2008 @ 21:50:
ik zit dus ook al een tijdje met een niet zo stille setup (maar verre van luid!)
en ik zou dus graag een thermalright HR03-plus installen, liefst zonder fan, dit om een beetje OC headroom te geven, aan mijn GTX'je.
Het blijft een GTX,ik zou er toch een fan op zetten. Mijn HR-03 GT op m'n 8800GT wordt idle zonder fan al bijna 60 graden. Even een fan er overheen daalt naar 38 idel met 19% overklok.
Nu is mijn vraag, of dit redelijk haalbaar zou zijn met volgende lay-out van de kast:
(en of er evt. verbeteringen aangebracht kunnen worden, aangaande de airflow, geluid is goed voor me, alles draait op 60% altijd, met headset op, zga onhoorbaar)
Als je de HR-03 naar beneden monteert zodat hij onderin je kast komt te hangen moet het passen. Hier heb je ook meteen 2x80mm die lucht afzuigt. Je zou hem eventueel naar boven kunnen doen, maar dan zit je met een verkeerde airflow door je infinity heen.
andere toekomstplannen:
wss nog 1 of 3 fans bij op de scythe infinity, voor wat OC plezier :p
nieuwe, stillere fans
Meer dan nog 1 extra fan op je Infinity is niet aan te raden, puur omdat je dan crossflow krijgt wat je hele koelvermogen om zeep helpt. Een push-pull kan daarenetegen wel. Je huidige en aan de andere kant van het koelblok dus een fan hangen bevordert je koelprestaties op lage toerentallen.

En voor stillere fans, lees de topicstart eens door bij het gedeelte ventilatoren. Hier heb je dus info waar je op moet letten bij de aanschaf van een stille fan.

Verder zou je eventueel je HR-03 "passief" kunnen draaien. Je moet dan wel een 120mm aan de onderkant van je kast vastmaken zodat deze door het koelblok naar achteren blaast en je 2x80mm de boel af kunnen zuigen. Dan hoeft er geen fan op het blok zelf en worden meteen je geheugenblokjes gekoeld.

{edit}
eventueel die laatst voorgestelde 120mm vergeten en een duct maken van karton/plexi/plastic/papier kan ook werken, effectiviteit gaat wel iets weg, daar dus ook een push-pull van maken kan wel gaan werken. (zo even painten ;))

{update}
Even lekker m'n paintskills oefenen:
Afbeeldingslocatie: http://www.gioli.nl/tweakers/Koelingspct.jpg
Legenda:
Blauw: koude lucht inblazende fan
Rood: warme lucht uitblazende fan
Zwart: OS hdd
Zwart+½geel: OS data hdd
Zwart+geel: data hdd
Oranje: Thermalright HR-03
Groen gestreept: eventuele fanduct

zo zou ik het doen.

[ Voor 12% gewijzigd door Wiethoofd op 09-06-2008 23:16 . Reden: 1337 paintskills ]

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13-09 05:33
Wiethoofd schreef op maandag 09 juni 2008 @ 22:43:
Verder zou je eventueel je HR-03 "passief" kunnen draaien. Je moet dan wel een 120mm aan de onderkant van je kast vastmaken zodat deze door het koelblok naar achteren blaast en je 2x80mm de boel af kunnen zuigen. Dan hoeft er geen fan op het blok zelf en worden meteen je geheugenblokjes gekoeld.
Hier zou ik iets aan toe willen voegen. De 120mm fan onderin de kast in het midden is er niet om lucht naar binnen toe te blazen of naar buiten toe (over de kast gesrpoken), maar om de lucht te sturen. Nou lijkt het mij logischer om dit in plaats van haaks op de heatsink te doen, dit "gewoon" op de heatsink te monteren. Je zou dan zelf iets kunnen maken (een fanduct) die netjes koude lucht aanzuigt en warme lucht naar achter stuurt. Je zou kans hebben op wervelingen.
Ook interessant is om te proberen beide opzetten te gebruiken (fan op de heatsink/ fan midden in de kast). Ik ben wel benieuwd wat dat zou uithalen...

Over het algemeen zou ik het anders indelen (voor pure stilte). Minder fans en de HR03 GT naar boven toe en dan actief koelen. 2 fans voorin, 1 achterin, 1 van de psu en 1 op de HR03 zou voldoende moeten zijn.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Nas T schreef op maandag 09 juni 2008 @ 23:52:
[...]
Hier zou ik iets aan toe willen voegen. De 120mm fan onderin de kast in het midden is er niet om lucht naar binnen toe te blazen of naar buiten toe (over de kast gesrpoken), maar om de lucht te sturen. Nou lijkt het mij logischer om dit in plaats van haaks op de heatsink te doen, dit "gewoon" op de heatsink te monteren. Je zou dan zelf iets kunnen maken (een fanduct) die netjes koude lucht aanzuigt en warme lucht naar achter stuurt. Je zou kans hebben op wervelingen.
Het is idd ook om de lucht te sturen. Maar als je een fan op de HR-03 wilt monteren moet dit een 92mm zijn, vandaar de keuze voor een staande 120mm. Ook is het zo dat de lucht naar voor en achter in de kast gesplitst wordt zodra de fan op het koelblok gemonteerd wordt.
Ook interessant is om te proberen beide opzetten te gebruiken (fan op de heatsink/ fan midden in de kast). Ik ben wel benieuwd wat dat zou uithalen...
Ik zou het ook wel willen weten, ik heb namelijk mijn HR-03GT boven de grafische kaart gemonteerd en een opwaartse airlfow richting m'n TRUE en naar de 2x 140mm yate loon bovenin m'n kast.
Over het algemeen zou ik het anders indelen (voor pure stilte). Minder fans en de HR03 GT naar boven toe en dan actief koelen. 2 fans voorin, 1 achterin, 1 van de psu en 1 op de HR03 zou voldoende moeten zijn.
Hij zei dat de herrie in dit geval wel meeviel, minder of stillere 120mm fans zou al een hele hoop schelen, helemaal de 80's onderin je kast kunnen vervangen worden door hele stille. Ook wou hij overklok ruimte hebben. Als je alle fans op laag zet en toch alle fans neemt moet dat een zeer ruimte marge opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Wiethoofd schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 00:25:
[...]

Het is idd ook om de lucht te sturen. Maar als je een fan op de HR-03 wilt monteren moet dit een 92mm zijn, vandaar de keuze voor een staande 120mm.
Ik heb een HR03 plus met 120 mm fan. Zonder rare constructies. Er zitten miniclipjes die je om kunt buigen en af kunt breken (is hier ook voor gemaakt), op die manier ontstaat een geleuf waar je een metalen fanclip kunt doen. zo kun je ook ondersteboven een 120mm fan netjes monteren.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

thx voor de reactie!

en het plaatje zoals jij gemaakt had, had ik al redelijk in gedachten, ik ging zoiezo beneden hangen, maar jullie zouden dan nog een fan plaatsen net voor de HRO3?
Afbeeldingslocatie: http://www.veekaa.be/pc.JPG

zou dit niet hetzelfde effect geven als een gewone intake?
dus enkel de fanduct plaatsen, en niet de middenste fan.

en dan over scythe:
op de site staan deze twee opstellingen:
Afbeeldingslocatie: http://www.scythe-eu.com/fileadmin/images/accessory/12-cm-Fan-Clips/12FC_F2_m.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.scythe-eu.com/fileadmin/images/accessory/12-cm-Fan-Clips/12FC_F4_m.jpg
dus... eigenlijk mss best toch trial and error?

en nogmaals, de hoeveelheid fans, en hun lawaai storen echt niet hoor, aan 60%. Als ik ze allemaal op 100% zet, hoor ik nog altijd de gtx fan erboven, op 100%
en aangezien ik toch 99.97% van de tijd mijn headset aanheb, heb ik daar totaal geen probleem mee ^^

en ohja, welke fans raden jullie aan?
scythe s-flex aan +- 14 euro
scythe slipstream aan +- 8 euro
of de scythe minebea met een ginormous debiet?
Scythe Minebea 120mm Middle 108m³/h, 27dBa +-15euro

of (maar die moet ik wel laten opsturen dan: 9 euro bij :/)
nexus 120mm real silent? (13.50 euro)
.
thx alvast

EDIT: never mind de extra verzendkosten... als ik daar ook men HR-O3 + koop, valt dat te verwaarlozen :)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 10-06-2008 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Hoe die fans op die plaatjes zitten is niet logisch. Je moet zorgen dat je een rechte lijn krijgt met je luchtstroom. twee ventilatoren haaks op elkaarzetten gaat niet werken. Deze moeten net zoals ik ze getekend heb, links en rechts. Of in mijn geval op m'n TRUE, boven en onder.

Verder die extra fan bij je HR-03 is zeer aan te raden, helemaal als je wilt gaan overklokken en je een GTX hebt. Deze wordt onder full load nogal warm, die extra fan is dan op een laag toerental al wel 'verplicht'. Eventueel overklokken vraagt om een betere luchtstroom.

Zie verder hier in de topic start en hier op SPCR voor informatie over stille fans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

thx!
ik had al wat op SPCR enzo zitten rondkijken, maar eigenlijk weinig verschil tussen de s-flex en de nexus.

En ik zal jullie op de hoogte houden, wat ermee gebeurd ;) (na de exames :p)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:42
@ case van Wiethoofd

Wat heeft jouw pc met een stille pc te maken. Want je heb bijna meer dan 10 fans erin zitten. En fans maken geluid. Naast 3 hdd's weet natuurlijk niet de grootte maar anders is 1 hdd stiller en dan eventueel een Gbit netwerkschijf voor je back-ups (netwerkschijf zodat je hem ergens verweg kan stoppen ;)
En daarnaast had je het over OC'en en dat gaat ook niet samen met stille pc. Wat ik al veel geluid vind is het continu draaien van me harde schijf omdat die het enigste draaiende element is en daardoor ook geluid maakt.
Ik denk daarom dat het beter is om je vraag in een OC topic te gooien met de vraag of de airflow niet beter kan waardoor je lagere temps haalt. Want in je post heb je het maar weinig over geluidproductie.
Een SSD zal waarschijnlijk ook geen jaar op zich laten wachten bij me systeempje

[ Voor 5% gewijzigd door The-Source op 11-06-2008 23:55 ]

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

u vraagt, wij beantwoorden (ik dan ;))
Wat heeft jouw pc met een stille pc te maken. Want je heb bijna meer dan 10 fans erin zitten.
7 om precies te zijn. en m'n computer staat onder tafel dus ik hoor hem ook niet
En fans maken geluid.
klopt, maar op lage snelheid bijna niet :+
Naast 3 hdd's weet natuurlijk niet de grootte maar anders is 1 hdd stiller
1 hdd is altijd stiller, maar aangezien ik de enige met een snel genoege pc ben in huis moet ik alles downloaden etc (3 hdd's (160/250/750))
en dan eventueel een Gbit netwerkschijf voor je back-ups (netwerkschijf zodat je hem ergens verweg kan stoppen ;)
probeer dat maar eens in een klein huisje van 10*12 en 4 mensen onder 1 dak.
En daarnaast had je het over OC'en en dat gaat ook niet samen met stille pc.
pertinent onwaar.
Meestal koop je voor de stilte een vervangende CPU koeler wat meestal een groter blok metaal is dan de standaard koeler. Hiermee creëer je zelfs met lage airflow van langzaam draaiende fans een grotere overklok ruimte tov de standaard koeler waarmee de temperaturen zelfs lager/gelijk kunnen zijn met een lichte overklok.

Verder draait die fan, zoals gezegd, op een lager toerental dan de standaard cpu-fan en is dat al stiller. Dit ook omdat de fan in de meeste gevallen groter is.
Wat ik al veel geluid vind is het continu draaien van me harde schijf omdat die het enigste draaiende element is en daardoor ook geluid maakt.
HDD-silencers, geluidsisolatie, AAM. (Automatic Acoustic Management), ophangen in rubbers
Ik denk daarom dat het beter is om je vraag in een OC topic te gooien met de vraag of de airflow niet beter kan waardoor je lagere temps haalt. Want in je post heb je het maar weinig over geluidproductie.
als je stille fans gebruikt past het wel degelijk hier in dit topic ;)
Een SSD zal waarschijnlijk ook geen jaar op zich laten wachten bij me systeempje
vind ik overkill, en is op dit moment de prijs per gigabyte niet waard en voor mij helemaal niet een volwaardige vervanger aangezien ik 160/250/750GB harde schijven in m'n comp heb hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Wiethoofd schreef op donderdag 12 juni 2008 @ 00:50:
probeer dat maar eens in een klein huisje van 10*12 en 4 mensen onder 1 dak.
Uitgaande van 1 verdieping: Met een keuken (5 bij 3) ,badkamer (2 bij 3) en toilet(1,5 bij 1,5) en woonkamer (5 bij 5)zal je per persoon nog 18 vierkante meter overhouden (in het krapste geval, als je op kamers woont). Mijn kamer is ongeveer 15 m2, inclusief netwerkschijf.
als je stille fans gebruikt past het wel degelijk hier in dit topic ;)
Klopt half. Het doel van dit topic is:
Een computer stil krijgen, met een zo laag mogelijk budget, zonder consequenties.
Nou vallen 10 ventilatoren niet in deze categorie. Zelfs met een overclock van 20%/30% kun je aan 3 ventilators (en dat is inclusief die van de PSU) genoeg hebben. Nou scheelt de efficiëntie van de airflow natuurlijk wel, maar in het ongunstigste geval zou dit missschien 2 ventilatoren schelen. Niet vier (of je moet een quad-core CPU hebben, een stuk of 10 harde schijven, een kleine kast met weinig mogelijkheden qua ontluchting, en meerdere GPU's).
vind ik overkill, en is op dit moment de prijs per gigabyte niet waard en voor mij helemaal niet een volwaardige vervanger aangezien ik 160/250/750GB harde schijven in m'n comp heb hangen.
Vind ik ook, al wil ik daar nog iets aan toevoegen.
SSD's verschillen met traditionele harde schijven op grofweg een drietal dingen:
geluidsproductie
snelheid
prijs
Qua geluidsproductie zijn ze subliem, al is een zeer stille harde schijf in een silencer onhoorbaar.
(zelfs de meest stille schijf volgens SPCR, de WD GP serie, is met AAM niet onhoorbaar)
Prijs. In het voordeel van (de komende 3 jaar) van de traditionele HDD.
Snelheid: Hangt af van de doorvoersnelheid, en de acces time. De laatste zeer interessante review op SPCR ging over de Samsung F1, een zeer snelle hdd. Deze is ook zeer stil, dus die vergelijk ik even met de SSD. De F1 heeft een doorvoersnelheid van rond de 80 MB. Een (dure) SSD heeft een doorvoersnelheid van ongeveer 100~120 MB/sec. Als je kijkt qua prijs, dan kun je voor de doorvoersnelheid beter gaan voor de F1, daarvan kun je er meer in RAID gebruiken(zelfs met een controller erbij).
Qua acces-time (dat is de tijd dat hij het bestand vindt bij een zoekactie), wint de SSD het ruim, met 0,1 ms tegenover ongeveer 9 ms.
De enige reden dat je een SSD koopt, is puur voor de technisch maximaal haalbare snelheid. Hij is per stuk sneller dan de traditionele HDD, en elke raid kent zijn fysieke beperkingen (in termen van aantal disks). Een andere reden zou zijn de betrouwbaarheid, ik geloof dat er 10 miljoen schrijfcycli mogelijk zijn, maar dit verhaal is niet eenvoudig.

Dus een SSD is dom om te kopen? Niet per sé. Ik kan bijvoorbeeld maar een RAID van 3 schijven maken. In mijn laptop maar 1 schijf gebruiken. Ik gebruik ook niet heel veel opslag, ik zou aan 3 keer 16GB al genoeg hebben. Dus in het geval dat je en weinig opslag nodig hebt (of een aparte HDD hebt voor data), en dat je beperkt bent in het aantal schijven, dan is SSD wel overweegbaar op dit moment.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

AOC

Op welke site kan ik een round-up vinden van verschillende fans?

Want ik wil mijn pc zo fiksen zodat als ik gewoon rustig aan het computeren ben (word etc), dat dan mijn koelers langzaam en lekker stil zijn. En dat als ik aan het gamen ben, dat de ventilators harder gaan en goed lucht verplaatsen. Hierbij mag wel wat geluid onstaan maar niet veel. Ik zoek 120mm en 80mm, heeft iemand suggesties? Of een site :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Dark0z schreef op donderdag 12 juni 2008 @ 22:41:

Want ik wil mijn pc zo fiksen zodat als ik gewoon rustig aan het computeren ben (word etc), dat dan mijn koelers langzaam en lekker stil zijn. En dat als ik aan het gamen ben, dat de ventilators harder gaan en goed lucht verplaatsen. Hierbij mag wel wat geluid onstaan maar niet veel. Ik zoek 120mm en 80mm, heeft iemand suggesties? Of een site :)
heb je de topicstart doorgelezen? daar staan genoeg links en tips in om een stille fan te vinden (of in jou geval fans)

om de fans zachter te laten draaien zou je op een AMD bord in de bios als Q-fan profile 'optimal' in kunnen stellen en dan gaan je fans harder draaien als je computer harder moet werken. (tijdens het gamen bijvoorbeeld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-05 19:44
Dark0z schreef op donderdag 12 juni 2008 @ 22:41:
Vrijwel letterlijk jouw vraag in google.........da's toch niet te veel gevraagd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-09 22:17

Smarron

The bend

klaasbram schreef op woensdag 11 juni 2008 @ 23:54:
En daarnaast had je het over OC'en en dat gaat ook niet samen met stille pc.
Ik nodig je uit om of een keertje te komen kijken of op mijn site te kijken. Een stille PC en DOC gaan zeker wel samen. Het ligt er maar net aan welke hardware je gebruikt en welke energie je erin steekt.

Mijn PC is echt onhoorbaar en heeft pas geleden een 100% stabiele OC gehaald met een E2140 (1,6Ghz @ 3,2Ghz). Dan heb ik er geen 10 fans inzitten, maar wel 6. :) Allemaal draaiend op 5 volt, maar in de basis al "stil". Dat geldt ook voor de rest van de hardware.

-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Smarron schreef op donderdag 12 juni 2008 @ 22:50:
[...]
Ik nodig je uit om of een keertje te komen kijken of op mijn site te kijken. Een stille PC en DOC gaan zeker wel samen. Het ligt er maar net aan welke hardware je gebruikt en welke energie je erin steekt.

Mijn PC is echt onhoorbaar en heeft pas geleden een 100% stabiele OC gehaald met een E2140 (1,6Ghz @ 3,2Ghz). Dan heb ik er geen 10 fans inzitten, maar wel 6. :) Allemaal draaiend op 5 volt, maar in de basis al "stil". Dat geldt ook voor de rest van de hardware.
Ik heb 0 fans erin zitten En alles passief gekoeld. Als je zo'n systeem bent gewend dan hoor je 1 fan al vrij snel moet ik zeggen ;) Enigste wat ik af en toe hoor is me primaire HDD (in gekoelde silencer) maar of dat wordt aan het einde van het jaar een SSD of het gaat een 2.5"schijf worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
klaasbram schreef op vrijdag 13 juni 2008 @ 12:40:
[...]

Ik heb 0 fans erin zitten En alles passief gekoeld. Als je zo'n systeem bent gewend dan hoor je 1 fan al vrij snel moet ik zeggen ;) Enigste wat ik af en toe hoor is me primaire HDD (in gekoelde silencer) maar of dat wordt aan het einde van het jaar een SSD of het gaat een 2.5"schijf worden.
Om welke harde schijf gaat het dan? Ik gebruik 2 keer een Seagate Barracuda 7200.8 80GB HDD in een silencer van Scythe, deze hoor ik bij seek-acties (geen AAM ingeschakeld) als ik me verplaats (kast staat schuin links onder me). Een Samsung F1 zal in een silencer waarschijnlijk onhoorbaar zijn, maar toch snel.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Nas T schreef op vrijdag 13 juni 2008 @ 13:00:
[...]

Om welke harde schijf gaat het dan? Ik gebruik 2 keer een Seagate Barracuda 7200.8 80GB HDD in een silencer van Scythe, deze hoor ik bij seek-acties (geen AAM ingeschakeld) als ik me verplaats (kast staat schuin links onder me). Een Samsung F1 zal in een silencer waarschijnlijk onhoorbaar zijn, maar toch snel.
Een Hitachi HDT725025VLA380 deze heb ik toen gekozen omdat die op dat moment de stiltste was.
Ik hoor btw alleen het seeken en wegschrijven/lezen. Gewoon idle hoor ik niet. (zit trouwens op 60 cm afstand En 20cm hoogte verschil en zonder muziek)

[ Voor 11% gewijzigd door The-Source op 14-06-2008 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron

Smarron

The bend

klaasbram schreef op vrijdag 13 juni 2008 @ 12:40:
Stil is stil, nogmaals, het ligt eraan wat voor hardware je gebruikt. 1 harde schijf kan al meer geluid maken dan 6 stille fans. Ik zeg niet dat mijn PC stiller is, maar heb je 1 boosdoener, heeft de rest al geen zin meer. Ik heb geen silencer nodig gehad om mijn HD niet te horen. Het enige geluid waar ik me aan iriteer zijn de klikken van mijn muis en het toetsenbord. Voor de rest hoor ik alleen geluid van buiten, dat zegt denk ik genoeg. Mijn PC staat ook ongeveer 1 meter van mijn oren vandaan netjes op de grond.

Met deze koeling kan ik theoretisch prima slapen naast mijn PC. Dat maakt het punt van discussie nog steeds: Overclocken en een stille PC kunnen wel degelijk goed samen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Respect:
OCZ SSD

Eindelijk fatsoenlijke snelheid met normale prijzen.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sqorpius
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 02-04 15:24
Na aanleiding van dit topic een eigen site gecreeerd, alvast bedankt voor alle handige tips hierin :)

[ Voor 68% gewijzigd door Sqorpius op 20-07-2008 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaccoW
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-08 23:23

JaccoW

Kijkt en Luistert

Voor zij die het interessant vinden.
Ik ben voor mijn kast op zoek naar een aantal zeer stille Led fans.

Puur op zoek gegaan naar fabrikanten, en nog een aantal gevonden die over het algemeen onder de 20db of zelfs rond de 14db zitten (fabrikantgegevens natuurlijk, maar toch)

Cooler Master Long Life Led fan 120mm (19dB-A, blauw)
NorthQ Silent Tornado (80 & 92 & 120mm 15 - 19dB-a, blauw, rood, wit)
Akasa 120mm quiet fan (17.5dB-A, blauw, groen, rood)
Sharkoon Silent Eagle (80 & 120mm, 17.8dB-A, blauw)
SilenX iXtrema Pro led fans (80 & 92 & 120mm, 14dB-A, blauw groen rood)
Tacens Aura Ice (80 & 92 & 120mm, 12 - 14dB-A, Wit)

Vooral de Tacens en de NorthQ vind ik erg interessant, nu nog eens denken of ik liever wit, of rood wil. ;)

[ Voor 25% gewijzigd door JaccoW op 20-07-2008 04:36 ]

Z-machine OriginID: JaccoW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-06 18:44
Ik zie nergens de Nexus fans...
Je hebt ze in fel oranje en (imo mooier) wit met zwart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron

Smarron

The bend

ixl85 schreef op zondag 20 juli 2008 @ 11:25:
Ik zie nergens de Nexus fans...
Je hebt ze in fel oranje en (imo mooier) wit met zwart.
Maar zonder leds en dat wil F_demon graag. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaccoW

JaccoW

Kijkt en Luistert

Juist ;)

Het is meer een klein lijstje voor mensen die zowel een beetje sfeer in de kast willen als stilte.
Ik ken de Noctua's, Papst en Scythe fans, maar ik zie hier van tijd tot tijd mensen komen met vragen over stille led fans.

Ik dacht ik deel even, wat ik heb gevonden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
F_demon schreef op zondag 20 juli 2008 @ 15:11:
Juist ;)

Het is meer een klein lijstje voor mensen die zowel een beetje sfeer in de kast willen als stilte.
Ik ken de Noctua's, Papst en Scythe fans, maar ik zie hier van tijd tot tijd mensen komen met vragen over stille led fans.

Ik dacht ik deel even, wat ik heb gevonden. :)
Das heel aardig. Ik denk dat je beter reviews kunt doorlezen, omdat 19dB (bijna) niet te horen is, en ik denk dat bijvoorbeeld de coolermaster wel te horen is (lang leve ongestandaardiseerde meetmethodes).
Ook de Silenx maakt meer geluid dan 14,5dB.
Ik zou silentpcreview erop naslaan...

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron

Smarron

The bend

Ik heb ervaring met die SilenX-jes en die 14,5dB is inderdaad een nogal optimistische meting. Op 5v zijn ze onhoorbaar, maar op normale snelheid hoor je ze echt wel (120mm).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaccoW

JaccoW

Kijkt en Luistert

Enkele reviews voor de:
NorthQ Silent Tornado:
-Driverheaven
-Hardware-mods
-Tweak.dk

Hoe dan ook, ik heb 2x 92mm besteld voor voor, dus mijn ervaring horen jullie wel over een paar dagen dan. Ze hebben helaas nergens in Nederland nog de 120mm fans.

Die SilenX lijken op papier inderdaad heel leuk, maar als je bij bijvoorbeeld Newegg gaat kijken, zijn de ervaringen niet zo heel positief.

[ Voor 13% gewijzigd door JaccoW op 23-07-2008 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben van plan om zoiets te bouwen:
http://img264.imageshack.us/img264/5461/050129312cy.jpg
http://xs229.xs.to/xs229/08314/silentkoelbox936.jpg
Wat is het beste materiaal om de binnenkant van de kist mee te bekleden?

Ik zie bij ikbenstil deze:
http://www.ikbenstil.nl/P...ramatte-Bitumen::167.html
2mm dun bitumen

Of kan ik beter dik doen ? 12mm
http://www.ikbenstil.nl/P...xtramatte-Kombi::168.html

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 31-07-2008 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Je kan van beide een stuk bestellen en testen. Bij harde schijven zou je volgens mij perfect die 2mm kunnen doen en bij de kastwanden 12mm. Je zou zelfs eierdozen aan de binnenkant van je kast kunnen plakken om geluid te dempen.

Het is in dit geval gewoon testen en proberen en kijken wat jij als stilste ervaart. Ik ben tevreden met m'n Karwei geluidsisolatie en fans op traag en m'n harde schijven in elastieken. Misschien wil jij overal 12mm loodbitumen of je bent tevreden met eierdozen omdat die ook stil genoeg zijn. Of je wilt helemaal stil en een paar grote radiatoren kopen en een vrijwel passieve waterkoelset gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wiethoofd schreef op donderdag 31 juli 2008 @ 23:01:
Je kan van beide een stuk bestellen en testen. Bij harde schijven zou je volgens mij perfect die 2mm kunnen doen en bij de kastwanden 12mm. Je zou zelfs eierdozen aan de binnenkant van je kast kunnen plakken om geluid te dempen.

Het is in dit geval gewoon testen en proberen en kijken wat jij als stilste ervaart. Ik ben tevreden met m'n Karwei geluidsisolatie en fans op traag en m'n harde schijven in elastieken. Misschien wil jij overal 12mm loodbitumen of je bent tevreden met eierdozen omdat die ook stil genoeg zijn. Of je wilt helemaal stil en een paar grote radiatoren kopen en een vrijwel passieve waterkoelset gebruiken.
Het plan is meer, ik zet 4x 1tb in dat kastje, met een firewire 800 of een eSATA.
Ik heb zelf geen ervaring met dit spul,daarom vraag ik het hier.
1 van de 2 moet het beter doen he ;)
Ik doe toch lekker de 12mm, lijkt mij beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Verwijderd schreef op donderdag 31 juli 2008 @ 23:39:
[...]
Het plan is meer, ik zet 4x 1tb in dat kastje, met een firewire 800 of een eSATA.
Ik heb zelf geen ervaring met dit spul,daarom vraag ik het hier.
1 van de 2 moet het beter doen he ;)
Ik doe toch lekker de 12mm, lijkt mij beter.
Als het er idd 4 worden, en waarschijnlijk de F1's van Samsung is de 12mm het verstandigst.

Graag een foto van de binnen-/buitenkant als hij af is (als hij in ieder geval stil is ;)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Je kunt zelf wel bedenken dat 12mm sowieso beter is. Of beter gezegd in ieder geval niet slechter, als je de prijs niet meerekent. Want ik weet niet wat de prijs/prestatie verhoudingen zijn van de 2. Wat ik wel zou doen is loodbitumen kopen bij een bouwzaak (Gamma/Praxis/Karwei), of bij een autozaak, daar wordt het gebruikt als demping in deuren. Zou goed kunnen dat je een factor 10 goedkoper uitbent dan bij ikbenstil...

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diedazz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Nas T schreef op vrijdag 01 augustus 2008 @ 09:20:
Je kunt zelf wel bedenken dat 12mm sowieso beter is. Of beter gezegd in ieder geval niet slechter, als je de prijs niet meerekent. Want ik weet niet wat de prijs/prestatie verhoudingen zijn van de 2. Wat ik wel zou doen is loodbitumen kopen bij een bouwzaak (Gamma/Praxis/Karwei), of bij een autozaak, daar wordt het gebruikt als demping in deuren. Zou goed kunnen dat je een factor 10 goedkoper uitbent dan bij ikbenstil...
Die 2mm bitumen mat is vooral gebruikt voor trillingen (contact geluid bvb hdd's die tegen je kast zitten) en de 12mm is gebruikt voor geluidsisolatie -> vrijkomend geluid zoals lawaai van fans
2mm bitumen heeft een grotere dichtheid dan die 12mm, is dus ook steviger.

En dat prijsverschil op bouwmarkten kan ik ook alleen maar "uhu, inderdaad" op zeggen!
idem met andere materialen zoals sleeving voor kabels die je beter bij een autotuning shop kunt halen :P

Get Airflow, save the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

diedazz schreef op vrijdag 01 augustus 2008 @ 17:17:
[...]

Die 2mm bitumen mat is vooral gebruikt voor trillingen (contact geluid bvb hdd's die tegen je kast zitten) en de 12mm is gebruikt voor geluidsisolatie -> vrijkomend geluid zoals lawaai van fans
2mm bitumen heeft een grotere dichtheid dan die 12mm, is dus ook steviger.

En dat prijsverschil op bouwmarkten kan ik ook alleen maar "uhu, inderdaad" op zeggen!
idem met andere materialen zoals sleeving voor kabels die je beter bij een autotuning shop kunt halen :P
Ik zit in de caraudio , ken dus ook genoeg leveranciers.
Dan hebben we het waarschijnlijk over spul als dynamat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jens17
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:23
Een hele andere insteek, maar een PSU is nou eenmaal moeilijk te koelen. Zelf met mosfetkoelers is er nog een airflow nodig. De waterkoel psu's zijn ook echt zwaar aan de prijs, vandaar deze ghetto oplossing.

http://overclockers.com/tips1240/index.asp

Zou dit echt werken? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

zoals je leest, het werkt wel..
maar beste optie blijft (imo) nogsteeds gewoon ff de vinnen van de mosfetjes vervangen door koperen platen, en dr een koperen pijp overheen solderen.. (werkt net zo goed, omdat bijna alle hitte van de voeding toch wel van die metalen heatsinkjes afkomen op de mosfets, spoelen e/d worden ook wel n beetje warm, maar dat koelt wel passief, omdat de lucht in de psu n stuk koeler is door het waterkoelen van de mosfets..
(en het geeft niet zo'n bende als n paar liter baby olie in je pc kast ;))

[ Voor 7% gewijzigd door AlexanderB op 05-08-2008 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Leuk idee, die voeding in de olie. Heb wel eens vaker gelezen over een complete pc (behalve HDD's) in de olie, en het werkte. Probleem was vervuiling van de olie die stroom zou geleiden. Die vervuiling komt met de tijd. Puur water is ook niet geleidend, de extra dingen, zoals mineralen en zo maken het water geleidend.

Maar ja, niet echt een oplossing die iedereen graag toepast. Ik zie (ook mijzelf) niet snel een koperen pijp in een voeding solderen...

Naar aanleiding van de OCZ Core series, en de positieve review ervan, de Core is sneller dan een velociraptor in veel gevallen, niet als het gaan om puur bestanden pompen
Prijs is niet belachelijk (€150 voor 32GB). Dus... ik heb er 1 besteld, en ga eens zien wat voor effect dit heeft op de totale systeemsnelheid. Op zich is 32GB niet veel, maar dingen die veel data innemen zijn vaak zaken als losse bestanden, geen programmabestanden (al kunnen sommige spellen wel veel innemen). Mijn idee is op de 32GB Core windows + software op te zetten, en de data op een netwerkschijf.

Nog een idee van mij was deze:
Neem een Acer Aspire One 150, maak van 1GB geheugen 2GB, en gebruik een OCZ Core als schijf.
Zet er dan XP Pro of Vista HP op.
Kosten:
€320 + €150 + €30 = €500. Dan hou je een 120GB 2,5" schijf over, en 1 GB geheugen (aangezien je het geheugen zou moeten vervangen. Waarschijnlijk lukt het dan wel om voor €450 klaar te zijn.
goedkoop,compact en (misschien) zeer geschikt voor kantoor/surf-werk?

Misschien wordt vervolgd....

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15:21

BertV

Handgemaakt

Nas T schreef op dinsdag 05 augustus 2008 @ 23:50:

Mijn idee is op de 32GB Core windows + software op te zetten, en de data op een netwerkschijf.
Ik verwacht mijn 32GB aan het einde van de maand.
Het lijkt erop alsof alleen de 64 en 128GB kaartjes verkocht worden op dit moment.

Zelf wil ik mijn oude schijf gebruiken voor de data.
Ik zag al een programma om 'm snel in te laten slapen: RevoSleep.

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
BertV schreef op woensdag 06 augustus 2008 @ 08:58:
[...]

Ik verwacht mijn 32GB aan het einde van de maand.
Het lijkt erop alsof alleen de 64 en 128GB kaartjes verkocht worden op dit moment.

Zelf wil ik mijn oude schijf gebruiken voor de data.
Ik zag al een programma om 'm snel in te laten slapen: RevoSleep.
Als je het over de OCZ Core hebt: Ik denk dat juist de 32GB veel wordt verkocht, vandaar dat ie slecht leverbaar is. Hoe kom je trouwens aan info wanneer je 32GB core binnenkomt, in elke winkel staat ie in de pre-order.
Je wilt neem ik aan je draaiende HDD laten slapen, dat lijkt me ook wel iets....

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15:21

BertV

Handgemaakt

Nas T schreef op woensdag 06 augustus 2008 @ 11:12:
[...]

Als je het over de OCZ Core hebt: Ik denk dat juist de 32GB veel wordt verkocht, vandaar dat ie slecht leverbaar is. Hoe kom je trouwens aan info wanneer je 32GB core binnenkomt, in elke winkel staat ie in de pre-order.
Je wilt neem ik aan je draaiende HDD laten slapen, dat lijkt me ook wel iets....
Idd, de OCZ core. Je zou op dit moment bijna vergeten dat er meer is. Ik verwacht wel dat er snel concurrentie komt, maar dan kun je blijven wachten.

Ik heb 'm besteld bij Azerty.
Ze konden me vertellen dat het eind deze maand binnenkomt.

[ Voor 6% gewijzigd door BertV op 06-08-2008 12:22 ]

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M3rcury
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

M3rcury

Quick

BertV schreef op woensdag 06 augustus 2008 @ 12:21:
[...]

Idd, de OCZ core. Je zou op dit moment bijna vergeten dat er meer is. Ik verwacht wel dat er snel concurrentie komt, maar dan kun je blijven wachten.

Ik heb 'm besteld bij Azerty.
Ze konden me vertellen dat het eind deze maand binnenkomt.
Hee, dat is nice. Eindelijk eens van die hdd's af. Is de snelheid redelijk ten opzichte van een normale hdd???

Edit: ik moet leren terug lezen |:(

[ Voor 4% gewijzigd door M3rcury op 06-08-2008 21:06 ]

No signature required.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sneezzer
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10:56
Ik ben opzoek naar een nieuwe voeding.
Ik heb nu een 4 jaar oude chieftec 300 watt in de standaard chieftec kast. Ik verdenk de voeding er echter van dat deze wat instabiel aan het worden is...

Ik wil eigenlijk een voeding van minimaal 400 watt (met het oog op de toekomst) die zo stil mogelijk is én niet veel meer dan 50 euro kost.
Ik ben al flink aan het lezen geweest en kom regelmatig bij antec en zalmann uit. Deze zijn echter vaak (ruim) boven mijn budget.

Zijn er voedingen waar ik naar zou moeten kijken maar die ik wellicht niet in de "silent psu" query op google tevoorschijn komen?

Amiga 500, eos 350d, HTPC, GamePC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diedazz
  • Niet online
Sneezzer schreef op woensdag 27 augustus 2008 @ 12:45:
Ik heb nu een 4 jaar oude chieftec 300 watt in de standaard chieftec kast. Ik verdenk de voeding er echter van dat deze wat instabiel aan het worden is...

Ik wil eigenlijk een voeding van minimaal 400 watt (met het oog op de toekomst) die zo stil mogelijk is én niet veel meer dan 50 euro kost.
Ik ben al flink aan het lezen geweest en kom regelmatig bij antec en zalmann uit. Deze zijn echter vaak (ruim) boven mijn budget.

Zijn er voedingen waar ik naar zou moeten kijken maar die ik wellicht niet in de "silent psu" query op google tevoorschijn komen?
Zalman maakt tering veel lawaai als je een stil systeem hebt/wilt. Dus wat mij betreft koop jij een voeding van 50 euro, en een papst of noctua 120mm fan, doe een beetje hocus pocus en je hebt een stille voeding..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

SPCR Recommended Power Supply's
Welke voeding heb ik nodig? Deel 20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sneezzer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:43
Seasonic is ook 'n prima merk, wellicht is pricewatch: Seasonic S12II-380 wat voor je, net boven je budget, maar zonder twijfel erg stil, zie o.a. reviews op SilentPCReview e.d.

• Nas T
Aan de rest van je post te zien heb je blijkbaar niet de SP (startpost) gelezen.
Uit mijn hoofd wist ik dat ik de Corsair 450VX daarin had geplaatst, de search bevestigde dat vermoeden. Prijs:
€55

Daarnaast wilde ik even zeggen dat ik zojuist een mail heb gehad van 4launch dat de OCZ Core (32GB) op me ligt te wachten. Morgen ga ik die ophalen. Ik probeer dan zsm info te posten over hoe goed deze presteert.

Ik zal hem dan vergelijken met WD AACS7500 GP. Het is geen strepentrekker, maar wel de stilste 3,5" schijf die er is. Heeft iemand ideeën op welke manieren ik de prestaties kan vergelijken?
Ik doe in ieder geval dit:
4,5GB bestand kopiëren, 100MB bestand kopiëren, 5,6GB aan muziek kopiëren, en een verzameling zeer kleine bestanden bestanden kopiëren.
Daarnaast:
Opstarttijd windows XP Pro, opstarttijd Office Word 2007, opstarttijd Mozilla FF3 & IE7.

[ Voor 44% gewijzigd door Nas T op 28-08-2008 18:47 ]

vrede in rust

• JaccoW

JaccoW

Kijkt en Luistert

De belangrijkste dingen die je dagelijks gebruikt dus, ben benieuwd.

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Nas T schreef op donderdag 28 augustus 2008 @ 18:07:
Heeft iemand ideeën op welke manieren ik de prestaties kan vergelijken?
Ik doe in ieder geval dit:
4,5GB bestand kopiëren, 100MB bestand kopiëren, 5,6GB aan muziek kopiëren, en een verzameling zeer kleine bestanden bestanden kopiëren.
Daarnaast:
Opstarttijd windows XP Pro, opstarttijd Office Word 2007, opstarttijd Mozilla FF3 & IE7.
idd, gewoon in je 'opstarten' map in start de standaard progs zetten die je gebruikt.
wel eerlijk dus op beide een verse install van windows, zelfde aantal programma's zelfde instellingen etc. Verder met HD-tune of een futuremark bench de read/write-scores en accestimes monitoren, dit dan dus allemaal een keer of 5 tot 10 per hdd en dan daar het gemiddelde van nemen.

Verder geen raidcontrollers of -configs gebruiken, dat beschouw ik als cheaten in dit geval :+

Harde schijven ook niet defragmenteren na installeren van alle programma's etc. omdat de hdd en ssd anders hun bestanden wegschrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Wiethoofd schreef op donderdag 28 augustus 2008 @ 22:48:
[...]

idd, gewoon in je 'opstarten' map in start de standaard progs zetten die je gebruikt.
wel eerlijk dus op beide een verse install van windows, zelfde aantal programma's zelfde instellingen etc. Verder met HD-tune of een futuremark bench de read/write-scores en accestimes monitoren, dit dan dus allemaal een keer of 5 tot 10 per hdd en dan daar het gemiddelde van nemen.

Verder geen raidcontrollers of -configs gebruiken, dat beschouw ik als cheaten in dit geval :+

Harde schijven ook niet defragmenteren na installeren van alle programma's etc. omdat de hdd en ssd anders hun bestanden wegschrijven.
Zelfde aantal prgramma's is ok.

Helaas heb ik 1 probleem:
Ik heb op de 750GB WD 2 partities staan, en beiden worden regelmatig gedefragmenteerd.
Ik zal proberen alle data van de opslagpartitie (een netwerkschijf) op verschillende plekken te plaatsen, en dan de schijf te formatteren, en windows opnieuw te installen zonder defrag. HD-tune is niet interessant, resultaten hiervan staan vast wel op internet. Ik gebruik geen raid-controller.

Edit:
ik heb de schijf binnen, helaas ga ik straks BBQ-en bij mijn zus, en heb ik vanavond geen tijd om te testen. De schijf werkt wel, windows startup (ik heb hem als extra schijf, niet als startschijf) wilde hem controleren (op dat station was in het verleden een error-check gepland. Dat was zéér snel doorlopen. Nu kopieer ik een map met 5,6GB aan mp3's, dit gaat niet snel (tot nu toe ongeveer op 50%: 10~15MB/sec. Nu heb ik in de verkenner de schijf open staan waarvan gelezen wordt, nu gaat het sneller. de laatste 50% zijn dan ipv binnen 7 minuten binnen 3 minuten gekopieerd, dus 30MB/sec.
Map binnen schijf kopiëren (en de HDD openen in verkenner, niet de SSD):
Ook niet bijster snel (8,5 minuut nodig). Specs zoals 80MB/sec schrijven worden bij lange na niet gehaald.
Maar: er kunnen een aantal factoren zijn waardoor de resultaten beïnvloed worden. Ik surf ook op internet, en daar kan dit systeem vrij traag van worden, met een zwakke cpu.
Voor de lol even checken wat defragmentatie zegt:
2 aaneengesloten blauwe blokken

To be continued...

[ Voor 31% gewijzigd door Nas T op 29-08-2008 17:21 ]

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beste,

Is er iets op de markt waar ik met 1 knop of draaiknop 3 fans te gelijk kan aansturen?
bvb stand 1 pc gewoon gebruik
stand 2 pc game gebruik
Zou moeten kunnen werken met 3 casefans,zo te zien is alles wat op de markt is enkel elke fan afzonderlijk te regelen en dit vind ik niet handig,handig zou zijn dat je alle fans tegelijk in een gamestand zou kunnen zetten.Bestaat er zo iets??

Vriendelijke groeten

William

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

je kan splitters gebruike, dat heeft hetzelfde effect. Even solderen kan natuurlijk ook :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe gaat dat in zen werk dan juist ?
Wil infeite de 3 case fans tegelijk kunnen bedienen door bvb draaiknop of schakelaar.(liefst draaiknop)
dus ofwel traploos van stil naar hard (bvb gamen)
ofwel via schakelaar een lage stand en een hoge stand
Mààr wel alle 3 in één keer.
Synthe heeft iets da er wel goed uit ziet maar is ofwel 2 of 4 fans.
Of is dit niet te bekomen ze alle 3 tegelijk aansturen met 1 bedieningsknop ?

Grtz

William

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

even googlen en rondkijken levert een 3pins y-splitter op: http://shop.freezinghardw...sp?Pagina=00003&i=842&c=0

Dan maak je van 1x 3pins een 2x 3pins, doe je dan twee splitters op elkaar dan heb je 3 aansluitingen waar je je fans op kan zetten. Sluit het ene deel aan op je fancontroller en draaien maar. Een schakelaar achterop je kast maken of een zalman fanmate2 werkt ook en scheelt weer een bay aan de voorkant.

Weet wel dat je alleen van de fan met de 3 draadjes de snelheid uit kunt lezen. 3 identieke fans is dan ook handig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben al iets vooruit weeral.

En als ik daar deze controler bij pak lukt dat dan nog?

http://shop.freezinghardw...p?Pagina=00003&i=684&c=21

Nu het moeilijkste.....
Welke fans??
Heb er 2 van 92 nodig voor front
en 1van 80 maar zou kunnen dat ik dat gat groter maak naar eentje van 120
(is voor een antec 6580 kast}

http://www.antec.com/us/productDetails.php?ProdID=96580

Nu die van 92 zouden eventueel met bleu light kunnen zijn,zodat die zwak doorschijnen langs de zijkant van de kast(hopelijk)
Fans moeten nu wel geen straaljager motoren zijn hoor
Maar een compromi tussen de 2, stil maar toch effectief
Dus1)welke 92 mm zonder licht. (front)
2)welke 92 mm met licht (front)

3)welke 80 mm zonder licht (deur)
4)welke 120mm zonder licht (deur)

3en4 zijn voor in het zijdeur. standaard 80 mm met fanduct in en vga verluchtingsgaten.

Alvast bedankt voor de reactie

William

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Verwijderd schreef op zondag 31 augustus 2008 @ 15:12:
En als ik daar deze controler bij pak lukt dat dan nog?
Ja, gaat wel lukken.
Nu het moeilijkste.....
Welke fans??
Neem de Topic Start door, daar staan genoeg fans in aangeraden en in het 'Handige links gedeelte' staat ook wel een link naar Silent PC Review die een sectie hebben met 'recommended fans'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt voor de toelichtingen.
Fans die er goed uitgelegd staan zijn wel zonder leds maar het kan een maatstaf zijn wel een beetje.
En wat is stil infeite,is relatief ook wel zeker met de grafische kaarten van tegenwoordig zoals de 4870 .......enz........

de groeten

William

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Verwijderd schreef op maandag 01 september 2008 @ 10:06:
Fans die er goed uitgelegd staan zijn wel zonder leds maar het kan een maatstaf zijn wel een beetje.
Een of twee pagina's geleden had iemand een compleet lijstje me stille fans met leds er in opgezocht, misschien handig om die er even bij te pakken.
Even gezocht: F_demon in "[Geluid] Het stille PC topic deel IV"
En wat is stil infeite,is relatief ook wel zeker met de grafische kaarten van tegenwoordig zoals de 4870 .......enz........
Die zin snap ik niet helemaal, maar als je aan het gamen bent is een fan die opspint niet erg. Als je rustig iets aan het typen bent snap ik dat je je er aan gaat ergeren en kan je naar extremere koeling neigen.
de groeten

William
Dit hoef je niet steeds te doen, zie ook: Het algemeen beleid #groeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
De test met de OCZ Core 32GB tegenover de WD GP 750GB:
ik installeer Win XP Pro SP3 icm alle updates.
Géén Vista, want in dat geval is het interessanter om te testen met raid (aangezien je Vista draait met een zwaarder systeem, waar raid vaak standaard op zit). Verschillen Tussen Vista en XP Pro zullen ook niet denderend zijn denk ik. Ik defragmenteer de HDD, de SSD niet en wel, dit is alledaags:
(ik tenminste wel) defragmenteer een HD zeker eens per week. Of een SSD dit nodig heeft, zal lbijken (hoogstwaarschijnlijk niet)
Ik installeer: (wordt geüpdatet)
XP Pro SP3 met updates
Office 2007 (Word, Excel, Powerpoint, Acces en Outlook) geen updates, duurt te lang)
AVG Free
Live messenger
Firefox 3
IE7
Winrar
BSplayer
Adobe reader

Ik test: opstarttijd van de programma's, evt met extra tests (openen bestanden e.d.)
Het kopiëren van een x GB bestand en map binnen de schijf.
Programma's zijn gebaseerd op functie van het systeem: Surfen/kantoorwerk/media.
Specificaties systeem:
D201GLY2 icm 1GB Kingston PC5300 (KVR667D2N5K2/2G) set van 2, 1 stuk.

Testresultaten (in secondes of minuten.secondes):

WD GP:
Win XP Pro (incl SP3) install duurt ongeveer een half uur.
Mobo 25
HDD--> OS: 1.05
Word-doc openen: 7
PDF openen: 15
MP3: 3
Divx: 5
Rar uitpakken: 25
200MB rar kopiëren 4?
Win LM starten: 7
Win LM aanmelden: 7
browsertest IE7: 7
browsertest MF3: 7
browsertest houdt in dat vanuit google.nl er naar tweakers.net gesurft wordt.

OCZ Core:
Aangesloten op een sata-usb2.0 converter op een pc met Vista met een raid-config, zet ik een dvd-image over met 24MB/sec. Aardig dus, maar usb 2.0 kan beperken, de controller in de converter kan beperken.
Mobo 40
HDD--> OS: 50
Word-doc openen: 3
PDF openen: <2
MP3: 2
Divx: 3
Rar uitpakken: 30
200MB rar kopiëren 15
Win LM starten: 2
Win LM aanmelden: 7
browsertest IE7: 4
browsertest MF3: 5

OCZ Core defrag:
Aangesloten op een sata-usb2.0 converter op een pc met Vista met een raid-config, zet ik een dvd-image over met 24MB/sec. Aardig dus, maar usb 2.0 kan beperken, de controller in de converter kan beperken.
Mobo 40
HDD--> OS: 1.05
Word-doc openen: <3
PDF openen: <2
MP3: <2
Divx: 3
Rar uitpakken: 23
200MB rar kopiëren 13
Win LM starten: 2
Win LM aanmelden: 6
browsertest IE7: 5
browsertest MF3: 6

[ Voor 67% gewijzigd door Nas T op 03-09-2008 08:05 ]

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaccoW

JaccoW

Kijkt en Luistert

Even over die ledfans:

Ik draai ondertussen alweer een tijdje met de NorthQ Silent Tornado 92mm in het rood.
In een Zalman Z-machien GT-1000 heb ik hiermee de voorste twee fans vervangen. Het verschil in geluid is enorm. De originele Zalman fans zijn zelfs op 6V nog redelijk luidruchtig, maar de NothQ fans op vol vermogen (1500rpm) een flink stuk stiller en op 6V zo goed als onhoorbaar.
Ik durf niet te zeggen dat ze absoluut stil zijn, omdat er nog een aantal wat luidruchtigere apparaten in mijn systeem zitten, die ik er vermoedelijk overheen hoor.
Toen ik de fans echter voor het installeren aan een molex aansloot op 12V hoorde ik slechts een zeer zachte zoem als ik mijn oor er bij hield.

Voor een plaatje van de fans zie mijn plaatje of pics en specs in mijn signature.

Ik zou graag de achterste fan ook vervangen met deze fans in 120mm, maar deze zijn nergens meer te krijgen.

Een user review van de Tacens kun je hier en hier vinden.
Deze is er zeer tevreden over.

[ Voor 8% gewijzigd door JaccoW op 02-09-2008 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

@ Nas T, je moet iTunes testen als muziekafspeel programma met opstarten, onder Windows is dat een draak van een programma en maakt hij gebruik van je harde schijf om snel op te starten, winamp is te makkelijk met inladen :+

Verder: waarom die OCZ core via een sata-usb adapter? usb is hier gewoon de beperkende factor, ook als je nog PCI kaarten etc. in je systeem hebt zitten. USB heeft een max snelheid van 60 of 120 Mbps en zal ook nog beperkt worden door wat je in je systeem zelf hebt zitten. Deze gewoon op je moederbord drukken en je WD loskoppelen (of de satakabel van de WD in de OCZ drukken ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Wiethoofd schreef op dinsdag 02 september 2008 @ 20:44:
@ Nas T, je moet iTunes testen als muziekafspeel programma met opstarten, onder Windows is dat een draak van een programma en maakt hij gebruik van je harde schijf om snel op te starten, winamp is te makkelijk met inladen :+

Verder: waarom die OCZ core via een sata-usb adapter? usb is hier gewoon de beperkende factor, ook als je nog PCI kaarten etc. in je systeem hebt zitten. USB heeft een max snelheid van 60 of 120 Mbps en zal ook nog beperkt worden door wat je in je systeem zelf hebt zitten. Deze gewoon op je moederbord drukken en je WD loskoppelen (of de satakabel van de WD in de OCZ drukken ;))
Itunes? Sorry ik ben apllergisch... Quicktime is al een ramp: elke keer als ik het installeer, wil hij alles afspelen, vooral uit browsers. Zet ik dat uit, doet ie het nog. Dan maar geen mogelijkheid om .mov af te spelen. Ik zal WMP testen dan.

Waarom via usb-adapter? Omdat er intern geen vrije sataverbinding meer is zonder opnieuw op te starrten (2e interne controller aanzetten), en ik gewoon eens wilde kijken. Als de snelheid 10MB/sec of lager was geweest, zou ik teleurgesteld zijn...

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diedazz
  • Niet online
Nas T schreef op dinsdag 02 september 2008 @ 21:13:
[...]

Itunes? Sorry ik ben apllergisch... Quicktime is al een ramp: elke keer als ik het installeer, wil hij alles afspelen, vooral uit browsers. Zet ik dat uit, doet ie het nog. Dan maar geen mogelijkheid om .mov af te spelen. Ik zal WMP testen dan.
google eens op quicktime alternative.. en real alternative als je toch bezig bent!

Trouwens heb ik er maar vanaf gezien om die hdd silencer van scythe ( de himuro) te kopen. voor 20 euro kan ik toch zelf wel een stuk betere oplossing verzinnen (2 rubber matjes en een blokje alu) en volgens mij gaat dat nog beter werken ook.
Iemand die los van alle lovende reviews op internet al wel ervaringen met dat ding heeft?

Ook nog een goede tip: koop voor een stil systeem geen schijf met 1 platter (althans niet die van seagate). Door het gebruik van 1 platter heb je (ondanks de slimline versies) veel te veel ruimte over in de hdd cage, wat dus voor herrie zorgt. Het is wel snel opgelost door er een gewichtje op te leggen, maar toch niet de bedoeling als het nu echt om stil gaat.

[ Voor 18% gewijzigd door diedazz op 02-09-2008 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Ik ben ook allergisch voor iTunes, maar gebruik het alleen om m'n iPod Touch mee vol te zetten. Het is wel een test om te kijken hoe snel een SSD of een normale HDD het programma op kan starten, omdat ik denk dat dit op een SSD veel sneller moet gaan. Ook opstarttijden van spellen moeten sneller gaan.

En idd met het 'geen vrije satapoort meer hebben' heb je een goed excuus :+ Toch wil ik wel weten hoe snel zo'n SSD is op een satapoort, dus of dat wel getest gaat worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Ok, en dan nu de uitslag van de OCZ Core test:
De resultaten liggen of in het voordeel van OCZ, De test waarin voornamelijk de harde schijf gebruikt wordt, geven winst bij het gebruik van de OCZ. Helaas is mijn cpu niet snel genoeg om uitgebreide tests te kunnen doen, dus deze resultaten zijn alleen nuttig voor mini-pc's (denk aan Atom en vergelijkbaar).
Defragmenteren maakte wel verschil uit, hoe vreemd ook. Helaas kunnen er wat minieme verschillen zitten, aangezien bij de ene test de computer enige tijd aan stond, en bij de OCZ defrag test windows update op de achtergrond dingen inlaadde. De resultaten zijn dus niet 100% representatief, maar geven een beeld hoe deze presteert.
De cijfers: Ik geef percentage sneller aan, uitgaande van de WD GP naar de OCZ Core defrag.
Word-doc: 57% sneller
PDF: 87% sneller
MP3: 40% sneller
Divx: 40% sneller
WLM starten: 70% sneller

Helaas, helaas helaas zijn dit leessnelheidverhoudingen (waarbij processorsnelheid er niet toe doet).
Schrijfsnelheid hoopte ik te kunnen testen door te kopiëren, maar 4 secondes voor een bestand van 200MB op de WD is waarschijnlijk niet juist. De enige juiste test om 2 dezelfde schijven te gebruiken en een bestand van de ene schijf te kopiëren naar de andere, en een map met vele kleine bestanden te kopiëren, liefst op verschillende plaatsen. Maar helaas ben ik niet zo rijk.

Conclusie:
De leessnelheid is hoog, misschien wel 60% sneller dan een "gewone" harde schijf. Helaas was de schijf maar 5400RPM, wat de latency niet ten goed kwam, wat ook merkbaar was. Wat mij betreft maken goedkope SSD's kans om evt in RAID in een zwaarder systeem te presteren.

vrede in rust

• Sneezzer
Afgelopen week geluidwerende matten (van de bouwmarkt, die grijze met "punten" erop) aan de binnenzijde van 1 paneel geplakt. Scheelt behoorlijk in het geluid. Helaas is het materiaal te dik om aan de kant van het moederbord zijde paneel te plakken... zouden oude muismatten noemenswaardige demping leveren?

edit: typo

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

@ Nas T, leuke resultaten, grote verschillen in het voordeel van de SSD. Misschien nog eens een leuke gadget mocht ik geld over hebben :+

@ Sneezzer, je kan de punten ook iets afsnijden zodat het toch dun genoeg wordt, eventueel iets harder drukken om je case dicht te krijgen kan ook geen kwaad ;)

• Sneezzer
Wiethoofd schreef op donderdag 04 september 2008 @ 14:00:
...

@ Sneezzer, je kan de punten ook iets afsnijden zodat het toch dun genoeg wordt, eventueel iets harder drukken om je case dicht te krijgen kan ook geen kwaad ;)
Klopt, al gaat het met de schaar nog makkelijker :9
Het punt is dat de basis mat ruim 1cm dik is... een muis mat is echter een kleine 4mm dik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
Mijn pc is/was echt stil.
Een Ninja op mn cpu en daarop een nexus fan.
1 outtake (nexus) in silicone verpakt (zo'n ding: http://highflow.nl/image....ype=product&image_id=3110) en met rubberen pluggen bevestigd.
1 Intake (nexus) ook in silicone verpakt en met rubberen pluggen bevestigd.
CPU met een silicone psu ding bevestigd.
Ik had een passieve gpu, deze is omgewisseld voor een 4850 waar over een maandje oid andere koeling op komt dus dat is het probleem ook niet.
Mn probleem zit bij de hardeschijven.
Ik heb een Stacker 832, ruimte, ventilatie en demping genoeg. Alleen de HD-bay die er bij zit (zit ook in rubbers) dempt niet genoeg.

Mijn kast resoneert en ik word er af en toe echt gek van. Ik heb 4 HD's en dat zijn allemaal stille uitvoeringen:
Samsung SpinPoint S166 (160GB)
Samsung SpinPoint P120 (250GB)
Samsung Spinpoint T166 (500GB)
Seagate Barracuda ES (500GB) (Speciale uitvoering die tegen hogere trillingen kan en geschikt is voor 24/7)

Het geluid dat ze produceren valt mee.
1 van deze hardeschijven (volgensmij de seagate) hangt in een zalman HDcooler die ook trillingen op vangt.
Nu wil ik de rest van mn schijven ook gaan dempen en ik heb 3 opties:

Nexus DiskTwin DTW-2300B/A
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/i/1123943412.jpg

Goedkoop, klein, werken geod als ik alle reviews mag geloven. Dempt alleen het HD geluid niet (maar dat is niet erg want die maken niet zoveel lawaai)
~8 euro

Scythe Harddiskcooler Himuro 3,5"
Afbeeldingslocatie: http://xtreview.com/images/Scythe%20himuro%20hard%20disk%20cooler%202.jpg

Reviews zijn verdeeld, maar wel redelijk positief. 17 euro dus valt ook nog mee. Maar ik vraag me af
of dit nu echt een verbetering is tegenover de Nexus?
~18 euro

Scythe Scythe Quiet Drive
Afbeeldingslocatie: http://www.4launch.com/images/producten/4launch/029065s.jpg
(Een van) de beste HD-silencer. Duur maar wel echt super stil!
~30/35 euro

Ik moet er dus 2 of 3 kopen (1 HD heeft al een koeler/demper en ik wil de HDbay laten hangen voor de nexus fan die er voor hangt voor de airflow).
Iemand ervaringen met bovenstaande units?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
De Himuro geeft zeker verbetering tov de Nexus dingen, de Nexus blokjes zijn namelijk enkel effectief voor het dempen van de wat hardere schokken en een deel van de resonatie. De Himuro zal al een stuk meer van het 'spinning' geluid tegen houden, maar vanwege een gebrek aan demping heb je toch echt een heel stuk meer aan de Quiet Drive.

Welke van de laatste twee je moet nemen hangt eigenlijk af van je budget, eisen, schijven, de rest van je systeem en of je bereid bent Himuro's zelf nog te dempen met dempingsmateriaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
Mhh ja idd... Maar 60 euro voor 2 hd dempers is wel veel, laat staan 90 euro voor 3.
Wat wel weer is, het zijn de beste en ze gaan nooit kapot.
Ik twijfel ook nog over die zalman unit die ik heb. Zoals je al zegt dempt de nexus alleen trillingen, dat doet de zalman ook. Een geldige rede om die te vervangen.

Misschien word het dan 4x de Himuro aangezien we dan op de prijs zitten van 2 Quiet Drives.
Als iemand anders ervaringen heeft graag, zal uiteindelijk hier wel mn bevindingen posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sneezzer
Als het je enkel om het resoneren gaat dan zou je ook kunnen overwegen om de harde schijven eens op een andere plek in je kast te hangen danwel de schijven aan beide zijde te voorzien van een stukje rubben (bijv. fietsband of dike elastiek).

edit: aangezien je kast resoneert zou je ook een dun laagje lijm om de panelen kunnen doen (eerst hard laten worden en dan pas weer monteren) op de plekken waar ze in contact komen met de kast.

[ Voor 29% gewijzigd door Sneezzer op 05-09-2008 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
Mhh die lijm tip nog nooit eerder gehoord.
Wat voor een lijm bedoel je dan?
De normale basisschool lijm? Ik heb hier wel contactlijm en kit liggen maar dat lijkt me niet zo geschikt.

Over de rubbers/fietsband:
Gaat niet passen. En de bay waar de hardeschijven in zitten hangt al in 4 rubbers. Om een of andere rede is dat toch niet genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sneezzer
ixl85 schreef op vrijdag 05 september 2008 @ 16:02:
Mhh die lijm tip nog nooit eerder gehoord.
Wat voor een lijm bedoel je dan?
De normale basisschool lijm? Ik heb hier wel contactlijm en kit liggen maar dat lijkt me niet zo geschikt.

Over de rubbers/fietsband:
Gaat niet passen. En de bay waar de hardeschijven in zitten hangt al in 4 rubbers. Om een of andere rede is dat toch niet genoeg.
Ik heb standaard bisonkit langs de rand gesmeerd, ik had geen andere lijm.
Het zorgt enkel dat je niet metaal op metaal hebt, het hoeft dus ook helemaal geen dikke laag te zijn. Het is iig makelijk te proberen en kost je erg weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
Nice, ik heb vanavond tijd, ga ik wel even uitproberen!
(Als dit werkt wil ik alsnog silencers :+, hoe stiller hoe beter)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diedazz
  • Niet online
ixl85 schreef op vrijdag 05 september 2008 @ 16:25:
Nice, ik heb vanavond tijd, ga ik wel even uitproberen!
(Als dit werkt wil ik alsnog silencers :+, hoe stiller hoe beter)
Vergeet niet, elastieken! of in ieder geval rubber banden om eens te proberen, de lokale fietsboer zal ze wel hebben :P Zelf heb ik rubberelastiek, dikker dan een postbode elastiek, dat gebruikt wordt om kippengaas rond een deur mee af te dichten. (of vliegenraam, whatever). is net geen 1cm dik en is goed aanelkaar lijmbaar met secondelijm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
Sneezzer schreef op vrijdag 05 september 2008 @ 16:14:
[...]

Ik heb standaard bisonkit langs de rand gesmeerd, ik had geen andere lijm.
Het zorgt enkel dat je niet metaal op metaal hebt, het hoeft dus ook helemaal geen dikke laag te zijn. Het is iig makelijk te proberen en kost je erg weinig.
Whoei!
Het trilt niet meer zoals het vroeger deed!
(Ik had nog badkamer kit in mn spuit zitten... werkt ook goed in computers!)
Nu hoor ik alleen nog een diepe brom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://www.silenthardware...est/einleitung/index.html
Conclusie: Scythe Himuro functioneert als klankkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sneezzer
ixl85 schreef op zaterdag 06 september 2008 @ 00:37:
[...]

Whoei!
Het trilt niet meer zoals het vroeger deed!
(Ik had nog badkamer kit in mn spuit zitten... werkt ook goed in computers!)
Nu hoor ik alleen nog een diepe brom.
Haha mooi zo!
En het kost je nog gee dr*l ook ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
Dat is idd het mooiste! Goede tip, vind dat ie in de TS moet!

Zuiz; bedankt voor de review. Ik heb over dat ding dus ook verschillende reviews gelezen.
Denk dat ik idd toch maar af zie van die unit.

• Sylph-DS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-09 15:04
Hmm. Die lijm is wel een leuke tip. Maar verder als je goedkoop wil zorgen dat je PC niet meetrilt met je harde schijven is gewoon de harde schijven ophangen ook een erg goede optie. Kleding elastiek is het beste omdat rubber uitdroogt en dan kan knappen.

hier een voorbeeldje:
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/nobody97826/SST/IMG_2299.JPG

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

F_demon schreef op dinsdag 02 september 2008 @ 19:32:
Even over die ledfans:

Ik draai ondertussen alweer een tijdje met de NorthQ Silent Tornado 92mm in het rood.
In een Zalman Z-machien GT-1000 heb ik hiermee de voorste twee fans vervangen. Het verschil in geluid is enorm. De originele Zalman fans zijn zelfs op 6V nog redelijk luidruchtig, maar de NothQ fans op vol vermogen (1500rpm) een flink stuk stiller en op 6V zo goed als onhoorbaar.
Ik durf niet te zeggen dat ze absoluut stil zijn, omdat er nog een aantal wat luidruchtigere apparaten in mijn systeem zitten, die ik er vermoedelijk overheen hoor.
Toen ik de fans echter voor het installeren aan een molex aansloot op 12V hoorde ik slechts een zeer zachte zoem als ik mijn oor er bij hield.

Voor een plaatje van de fans zie mijn plaatje of pics en specs in mijn signature.

Ik zou graag de achterste fan ook vervangen met deze fans in 120mm, maar deze zijn nergens meer te krijgen.

Een user review van de Tacens kun je hier en hier vinden.
Deze is er zeer tevreden over.
Netjes! Ik heb zelf 6 rode 120mm Zalman fans in mijn kast (met fancontroller op low), maar vind ze nog redelijk rumoerig moet ik zeggen. Ben op zoek naar stillere LED fans met 3pins dan de Zalmans, zal eens op zoek gaan naar deze, thanks!

EDIT: hmmz, alleen maar in het blauw te vinden dus. Iemand een tip voor een rode 120mm led fan met 3pins aansluiting die minder lawaai maakt dan de Zalman misschien? :)

[ Voor 6% gewijzigd door Sp33dFr34k op 10-09-2008 17:16 ]

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

• ixl85
Sylph-DS schreef op woensdag 10 september 2008 @ 16:53:
Hmm. Die lijm is wel een leuke tip. Maar verder als je goedkoop wil zorgen dat je PC niet meetrilt met je harde schijven is gewoon de harde schijven ophangen ook een erg goede optie. Kleding elastiek is het beste omdat rubber uitdroogt en dan kan knappen.

hier een voorbeeldje:
[afbeelding]
Ja... leuke oplossing maar ik heb 4 interne HD's en wil niet meer in mn kast gaten maken (de tijd van waterkoeling+boren en zagen is een beetje over voor mij).
Ik ga liever voor een nette 5.25bay, koopbare oplossing. Scheelt wel wat tijd en ik hoef niet bang te zijn dat de elastieken een keer knapen :D
Ook is uitbreiden dan makkelijker.

• JaccoW

JaccoW

Kijkt en Luistert

@Sp33dF34k:

Hier nog een wat uitgebreidere review bij het product zelf:
Pricewatch

En ja, helaas, voorlopig alleen maar blauw, en de kleinere versies in het wit.
Ik hoop ook dat daar weer verandering in komt. :|

[ Voor 8% gewijzigd door JaccoW op 10-09-2008 18:09 ]

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

F_demon schreef op woensdag 10 september 2008 @ 18:08:
@Sp33dF34k:

Hier nog een wat uitgebreidere review bij het product zelf:
Pricewatch

En ja, helaas, voorlopig alleen maar blauw, en de kleinere versies in het wit.
Ik hoop ook dat daar weer verandering in komt. :|
Top, thanks voor de review! Was me idd nog niet opgevallen dat ze zo dik zijn, dus op mijn radiator zal ik ze waarschijnlijk niet kunnen gebruiken helaas.

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

• Sylph-DS
  • Laatst online: 07-09 15:04
ixl85 schreef op woensdag 10 september 2008 @ 17:57:
[...]

Ja... leuke oplossing maar ik heb 4 interne HD's en wil niet meer in mn kast gaten maken (de tijd van waterkoeling+boren en zagen is een beetje over voor mij).
Ik ga liever voor een nette 5.25bay, koopbare oplossing. Scheelt wel wat tijd en ik hoef niet bang te zijn dat de elastieken een keer knapen :D
Ook is uitbreiden dan makkelijker.
Klopt, ophanging is wel wat extra aan werk/zorgen. Kheb zelf een Antec Solo waar al standaard een stel elastieken bij zitten om HDDs in op te hangen, maar na een jaar zijn ze flink uitgerekt en hangen mijn harde schijven dus eigenlijk net iets losser dan dat ik graag heb.

Verder is het ook niet handig als je veel naar LAN party's gaat.

• Nas T
Ik ben weer bezig met nieuwe plannen.
Het doel:
Een energiezuinig systeem met veel functionaliteit voor een lage prijs.
Cijfers:
<50watt idle, rond de 25 watt gewenst
functionaliteit: 1080P afspeelmogelijkheid vanaf Blu-Ray/HDDVD.
lage prijs: cpu + mobo ~€60/€100

Ik weet niet of het "verplicht" is om een HDCP beveiligde verbinding te hebben bij het spelen van 1080P content. Ik lees veel nieuws, weinig praktijk. Met nieuws bedoel ik: Atom N330 die 1080P content kan spelen, vervolgens moederborden met vga....
Ander nieuws: AMD 780G icm AMD 2000+ sneller en zuiniger dan Atom. Vervolgens nergens een AMD 2000+ te bekennen...

Het idee is om een geheel nieuwe functie te geven aan de pc. Geen HTPC, omdat je op een HTPC niet surft of voor serverdoeleinden gebruikt en die vaak schreeuwend duur zijn.
Geen thin client/nettop, want functionaliteit is wat meer multimediagericht.
Denk aan een computer waarop je surft, media in veel vormen kan bekijken, waarop je 24/7 download, maar welke toch zuinig en goedkoop is. Dat in een klein kastje, liefst stijlvol en ook stil.
Bij meer vermogen mag een wat hoger verbruik liggen, het gaat erom dat er 90% van de tijd de pc onder de 10% cpu-load blijft en dat het verbruik op dat moment zeer laag ligt.

Een OCZ Core SSD en 2 GB geheugen maakt het geheel af door een systeem te hebben dat Vista met gemak aan zal kunnen, en zeer reactief is. Hierdoor is de instap om deze pc te gebruiken om op te surfen laag, waardoor het gebruik van de krachtigere pc minder wordt, wat in verbruik scheelt.

vrede in rust

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Nas T schreef op woensdag 17 september 2008 @ 22:34:
Denk aan een computer waarop je surft, media in veel vormen kan bekijken, waarop je 24/7 download, maar welke toch zuinig en goedkoop is. Dat in een klein kastje, liefst stijlvol en ook stil.
Waarom geen Asus EEE Box, ikzelf heb nu een EEE PC 900 (die met de celeron m), die speelt 720p soepel af. Externe hdd er aan en je hebt je downloadserver. M'n EEE heeft een d-sub out, daaraan mn 22" werkt perfect met XP en browsen.

Verder stond er vandaag op hw.info een test over Mini ITX bordjes, die zou je ook in een HTPC kunnen stoppen. (linkje)

Mijn eee pc 'vreet' zo'n 20-40W als hij aan de adapter ligt op te laden of aan het downloaden is (evt zonder de batterij er in).

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Wiethoofd schreef op woensdag 17 september 2008 @ 22:42:
[...]

Waarom geen Asus EEE Box, ikzelf heb nu een EEE PC 900 (die met de celeron m), die speelt 720p soepel af. Externe hdd er aan en je hebt je downloadserver.
Hoe je het ook went of keert, een mooie x264 720p met enigzinds bewegende beelden gaat dat ding niet leuk vinden hoor :>

Die pixels zelf op het scherm proppen is vaak het probleem niet, vaak echter wel de zware codec en de snelheid waarmee het moet in een snelle scene :)

[ Voor 16% gewijzigd door TheZeroorez op 17-09-2008 23:02 ]

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Dat is waar, maar als je 1080p soepel wilt spelen, met druk bewegende stukken, dan zit je ook aan een redelijk snelle single core of goede IGP te denken. En de goede IGP's zitten dan weer op de mATX en de μATX bordjes waar weer een losse processor op moet.

Een simpel μATX bord kost weer een eurotje of 30 tot 50, en een processor er bij ben je ook al weer minstens 2 tientjes voor kwijt. (dit zijn globale nieuwprijzen!) Geheugen reepje er in a 1 a 2 tientjes, en dan natuurlijk de SSD en een dataschijf. Een kastje er omheen is ook weer minstens 20 euro, een beetje stille minstens 30.

Dan nog de CPU-koeling, een Scythe Infinity op een singlecore niet al te brute processor valt passief te gebruiken, een kleine kast 'verplicht' dan weer een Ninja of een Mini, en anders een topdown koeler.

Al met al heb je een simpel HTPC'tje/downloadservertje voor 100 euro nog niet bij elkaar.

• Nas T
Wiethoofd schreef op woensdag 17 september 2008 @ 23:26:
Dat is waar, maar als je 1080p soepel wilt spelen, met druk bewegende stukken, dan zit je ook aan een redelijk snelle single core of goede IGP te denken. En de goede IGP's zitten dan weer op de mATX en de μATX bordjes waar weer een losse processor op moet.

Een simpel μATX bord kost weer een eurotje of 30 tot 50, en een processor er bij ben je ook al weer minstens 2 tientjes voor kwijt. (dit zijn globale nieuwprijzen!) Geheugen reepje er in a 1 a 2 tientjes, en dan natuurlijk de SSD en een dataschijf. Een kastje er omheen is ook weer minstens 20 euro, een beetje stille minstens 30.

Dan nog de CPU-koeling, een Scythe Infinity op een singlecore niet al te brute processor valt passief te gebruiken, een kleine kast 'verplicht' dan weer een Ninja of een Mini, en anders een topdown koeler.

Al met al heb je een simpel HTPC'tje/downloadservertje voor 100 euro nog niet bij elkaar.
Die €100 snap ik. Maar dan heb je mijn/de doelen niet goed gelezen, want mobo+cpu zou rond de €100 mogen liggen.
Ik zou sowieso een SSD nemen, mits de prestaties van de cpu goed genoeg zijn. Ik gebruik nu een SSD (OCZ Core), deze loopt lekker soepel, maar de processor is nu meer een beperkende factor.
Op de SSD draait windows, en dan zou je evt een dataschijf kunnen aanbieden (Samsung F1 TB), deze is snel en stil, meer heeft een hdd niet nodig.

vrede in rust

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Nas T schreef op donderdag 18 september 2008 @ 17:39:
Die €100 snap ik. Maar dan heb je mijn/de doelen niet goed gelezen, want mobo+cpu zou rond de €100 mogen liggen.
Dat had ik ook gelezen, maar als je een nieuwe SSD moet gaan halen, nog die F1 1TB, kast, geheugen etc. kom je er met een 300 euro ook niet.
Ik zou sowieso een SSD nemen, mits de prestaties van de cpu goed genoeg zijn. Ik gebruik nu een SSD (OCZ Core), deze loopt lekker soepel, maar de processor is nu meer een beperkende factor.
Is hij echt zo veel sneller met progsels opstarten en laden etc.? (zie ook je eigen reactie voor de resultaten: Nas T in "[Geluid] Het stille PC topic deel IV") Want als dat zo is moet ik ook maar eens overwegen mn 160GB S166 te gaan vervangen voor een SSD.

Laatst had ik al Vista 64-bit op een onlangs overgenomen raptor gezet als test, en daar startte firefox ook binnen no time op met al m'n plugins en kansloze andere tweaks :+ er in. Als dit dus aan de HDD/SSD ligt is zoiets ook een optie mochten de Core's van OCZ goedkoper worden.

• Woembah
  • Laatst online: 14-09 09:04

Woembah

YNWA

Check out my photography on Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Wiethoofd schreef op donderdag 18 september 2008 @ 18:17:
[...]

Dat had ik ook gelezen, maar als je een nieuwe SSD moet gaan halen, nog die F1 1TB, kast, geheugen etc. kom je er met een 300 euro ook niet.

[...]

Is hij echt zo veel sneller met progsels opstarten en laden etc.? (zie ook je eigen reactie voor de resultaten: Nas T in "[Geluid] Het stille PC topic deel IV") Want als dat zo is moet ik ook maar eens overwegen mn 160GB S166 te gaan vervangen voor een SSD.

Laatst had ik al Vista 64-bit op een onlangs overgenomen raptor gezet als test, en daar startte firefox ook binnen no time op met al m'n plugins en kansloze andere tweaks :+ er in. Als dit dus aan de HDD/SSD ligt is zoiets ook een optie mochten de Core's van OCZ goedkoper worden.
Het maakt ook niet uit dat alles bij elkaar €300 wordt:
Mocht ik gaan voor een Atom N330 incl Intel bordje, ben ik rond de €75 kwijt.
Kastje heb ik gekocht voor €40, incl voeding. Voeding ombouw voor stilte: €10, 2GB DDR-reepje: €20? SSD: met 32GB: €150.
Bij elkaar dus €295, kaal. Een opslag-HDD: Samsung F1 TB €100. En dan heb je nog geen bedieningapparatuur, maar in principe heb je voor €20 wel een draadloos setje, en je kunt je pc-tje dan gebruiken icm met tv (die je dan al hebt).
Maar nemen we hem met bediening, zonder extra HDD, dan heb je:
een pc dat zeer snel aanvoelt, door de relatief snelle processor(dualcore Atom) en snelle HDD. 2GB geheugen zorgt ervoor dat je Vista kan draaien. En dat dus voor €315 (€295 + €20).
Dit kun je dan later nog met vanalles uitbreiden, denk aan een Blu-ray brander, apparatuur die tv opneemt op je hdd(wat nou hdd-recorder?), en internet-functionaliteit biedt ook veel leuks wat betreft media. Het zit me dwars dat er vaak verschillende systemen zijn die vervangen kunnen worden door een goedkope pc. Een losse hdd-recorder, die al snel €200 kost, een radio/cd-speler, voor €50, strak een Blu-ray speler (niet eens brander), voor een x-bedrag.

Die functionaliteit kan allemaal overgenomen worden door een pc, voor een lager bedrag, en een lager energiegebruik!

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Nas T schreef op vrijdag 19 september 2008 @ 07:51:
Die functionaliteit kan allemaal overgenomen worden door een pc, voor een lager bedrag, en een lager energiegebruik!
_/-\o_ helemaal mee eens, (maar je zit dan evt nog wel met een scherm mocht je voor ronde de 300 (net bedrag) klaar zijn. Aangezien je er op wilt internetten, tv-kijken, tv-opnemen zal je een redelijk scherm er aan moeten hangen, ook full hd is 1080p/i en om dan met een 19" widescreen met een resolutie van 1440*900 aan te komen zetten is ook not done.) Je Tv aansluiten op de d-sub aansluiting van een atom bord, zonde van je beeldkwaliteit en je zit er ook nog mee dat je een grote tv moet hebben om full hd goed tot z'n recht te laten komen en je nog een fatsoenlijke resolutie overhoud om mee te internetten.

Blueraydrive zit ronde de 50-60 euro, al zullen die prijzen ooit wel dalen naar de 30.
Tv-kaartje er in die redelijk wat kan, 40 euro.
Opslag hdd zit rond de 70-100 euro.

En nog over die voeding die standaard in de kast zit, je kan hem dan wel het zwijgen opleggen door de fan te vervangen, maar als het een b-merk voeding is mol je binnen no time je onderdelen door verkeerde/verschillende/wisselde voltages/amperages en wordt het een nog duurdere grap.

Review op SPCR over Asus EEE Box Deze speelt 1080p net niet soepel af, is klein, stil en zuinig.
Tevens gebaseerd op een Atom processor, dus het huidige idee om er vista mee te draaien en full hd af te gaan spelen valt hiermee volgens mij ook in het water.
Ook nog:
It's probably not cheaper than a similarly equipped DIY box with an Intel D945GCLF Atom mini-ITX board, but it might be quieter and it's more elegant than any of the mini-ITX enclosures currently available.
Een tv-"kaart" is er ook in usb-versie te verkrijgen en zal z'n werk eenmaal ingeplugd ook wel doen.

[ Voor 20% gewijzigd door Wiethoofd op 19-09-2008 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
@Wiethoofd:
Je mag ervan uitgaan dat het idee is dat mensen zo´n systeem hebben als aanvulling van hun beeld-geluid)dus t.v. en speakerset zijn er al, iets leuks wat media daarheen pompt niet.
Wat Blu/ray betreft: in de pricewatch staat een losse BR speler voor 240 euro, voor 180 euro heb je een bluray brander in je pc.
[/quote]
maar als het een b-merk voeding is mol je binnen no time je onderdelen door verkeerde/verschillende/wisselde voltages/amperages en wordt het een nog duurdere grap.
En op die manier draai ik al zo´n beetje een half jaar dag en nacht een systeem met een b/merk voeding met eigenhandig 2 fans erin gebouwd. Je moet altijd in de gaten houden hoe je airflow is, kan er genoeg lucht aangezogen worden, en als je je voeding minder koelt, moet je natuurlijk niet dezelfde prestaties vragen. Een pico/psu is ook handig, maar helaas nog best duur...
Deze speelt 1080p net niet soepel af, is klein, stil en zuinig.
Tevens gebaseerd op een Atom processor, dus het huidige idee om er vista mee te draaien en full hd af te gaan spelen valt hiermee volgens mij ook in het water.
Ook nog:

quote:
It's probably not cheaper than a similarly equipped DIY box with an Intel D945GCLF Atom mini-ITX board, but it might be quieter and it's more elegant than any of the mini-ITX enclosures currently available.

Een tv-"kaart" is er ook in usb-versie te verkrijgen en zal z'n werk eenmaal ingeplugd ook wel doen.
[quote]
Maar het is dus totaal loos als er geen 1080P op afgespeeld kan worden. Ook geen mogelijkheid tot extra schijf, geen mogelijkheid tot andere optische drive, geen....moet ik stoppen?
En 26dB is not done...
Ik ben niet zo van de kant en klaar oplossingen...zeker niet als ik voor een voorgebakken trage windows met allemaal bloatware erop.
Zelf bouwen, fatsoenlijk spul, niet die rotte troep die bij kantenklaarsystemen zit. En sorry dat ik zo subjectief ben, maar een beetje tweaker zal toch zelf graag zoveel mogelijk touwtjes in handen houden neem ik aan...

Een EEE/box zou ik alleen kopen voor bijvoorbeeld mijn ouders, om er makkelijk af te zijn.
Het kost geen drol, het kan niks, want over een jaar willen ze er een dvd/brander in en das toch dikke pech...

[ Voor 42% gewijzigd door Nas T op 19-09-2008 19:33 ]

vrede in rust

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Er is volgens mij iets mis gegaan met de [quote]-tags, maar ik snap wat je bedoelt.

Maar mijn punt was meer: alles valt met een usb-hubje extern wel aan te sluiten, externe BR-drive, tv-"kaart", externe harde schijven, alles maak je daarmee mogelijk.

Ook een ander punt: de EEE Box heeft een Atom en kan niet soepel 1080p afspelen. Aangezien jij een systeem wilt bouwen om een Atom heen om HD soepel af te gaan spelen zal de Atom vrijwel zeker afvallen, een goede Athon LE zal z'n werk beter kunnen doen, de keus moederborden wordt daar ook drastisch mee vergroot.

De opmerking over bloatware op de EEE-box is flauwekul, er staat namelijk een Xandros distro op, en wat let je om als tweaker een nLited XP er op te zetten, heb ik tenslotte ook gedaan met mijn EEE PC, die nu met een XP cd van 203MB geïnstalleerd is, tov de standaard 689MB install-cd.

Dat je het zelf wilt bouwen ben ik het ook mee eens, je kan namelijk precies kiezen wat jij wilt voor je eigen budget en wensen, maar de Atom valt bijna zeker af, ik denk namelijk niet dat een dual-core atom het wel aan kan.

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Sylph-DS schreef op woensdag 10 september 2008 @ 16:53:

hier een voorbeeldje:
[afbeelding]
Wat zijn dat voor elastieken en waar koop je die (kledingelastiek is toch wit?)

Als je bang bent dat je elastiek/rubber knapt (komt volgens mij meer door UV dan door uitdroging dus dat valt in een kast wel mee) kan je je HD's natuurlijk ook met rubbers én een metaal draadje ophangen waarbij het metaal niet strak staat en dus geen geluid overbrengt maar wel de HD opvangt als het rubber knapt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnB
  • Laatst online: 17-03 20:11
Rrob schreef op zaterdag 20 september 2008 @ 11:25:
[...]
Als je bang bent dat je elastiek/rubber knapt (komt volgens mij meer door UV dan door uitdroging dus dat valt in een kast wel mee) kan je je HD's natuurlijk ook met rubbers én een metaal draadje ophangen waarbij het metaal niet strak staat en dus geen geluid overbrengt maar wel de HD opvangt als het rubber knapt
Verlenging levensduur rubber elstiek: Zuurvrije vasaline en ze gaan jaren mee. :)

[ Voor 8% gewijzigd door JohnB op 22-09-2008 21:02 ]

Pagina: 1 ... 13 ... 48 Laatste

Let op:
Let op! Dit is geen CSL dus vragen over of een systeem goed is horen hier niet. Vanaf nu 14-12-2007 zullen deze berichten dan ook verwijderd worden en krijg je een OW!