Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yofresh
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:05
Zojuist heb ik mijn systeem in elkaar gezet met de volgende specificaties:

-Intel C2D Q9450
-Asus P5Ql-E
-2x 2 Gb Geil DDR2-800 geheugen
-2x 500 Gb Seagate S-ATA schijven
-Sapphire Radeon 4870
-Tagan 700 Watt voeding

Nadat ik alles gecontroleerd had en hem aan wilde zetten, wilde de computer met geen mogelijkheid aan. Er ging geen enkele fan draaien, geen lampjes branden etc. In eerste instantie dacht ik aan een slecht contact tussen power switch en het moederbord, maar dit heb ik nagekeken en deze doet het gewoon.

Vervolgens ben ik 1 voor 1 dingen los gaan halen en dan de computer weer aan zetten. Zelfs met alleen Moederbord, CPU, Videokaart en geheugen weigerde hij dienst.

Hierna heb ik de 4-pin CPU-connector losgehaald (niet de ventilator) na aanraden van een vriend. De voeding springt nu gewoon aan, de geheugenlampjes gaan branden, de ventilatoren branden gewoon en ik krijg geen foutmelding. Ik krijg echter ook geen beeld.

Ik ben nu bang dat de CPU kapot is, maar hebben jullie misschien nog tips die ik kan ondernemen om te kijken of het niet een ander onderdeel is?

De volgende dingen heb ik zelf al ondernomen/ zijn relevant te vermelden:

-De voeding is geaard en heeft een geaard stopcontact
-Ook als ik er alles weer aanhang behalve de CPU-connector, gaat de voeding weer aan + alles draaien

Edit: Mijn kast, thermaltake tsunami dream beschikt niet over een pc-speaker

"Aliena vitia in oculis habemus, a tergo nostra sunt", Seneca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Duw er een andere cpu in, en zorg dat je zeker de juiste bios hebt die overweg kan met die cpu.

Overigens is het loshalen van de 4 pins cpustekker niet echt handig, dat is namelijk de stekker die de stroom naar de cpu levert. Zonder stroom doet een cpu logischerwijs helemaal niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yofresh
Terw_Dan schreef op woensdag 03 september 2008 @ 00:31:
Duw er een andere cpu in, en zorg dat je zeker de juiste bios hebt die overweg kan met die cpu.

Overigens is het loshalen van de 4 pins cpustekker niet echt handig, dat is namelijk de stekker die de stroom naar de cpu levert. Zonder stroom doet een cpu logischerwijs helemaal niets.
Dat weet ik, maar hij doet juist niets wanneer die stekker erin zet en juist wel wat wanneer die er niet inzit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-08 12:22

Wiethoofd

Broadcast TOM

Hangen en Opstartproblemen troubleshooter doornemen, en wat Terw_Dan zegt: bios flashen

relevant topic (qua processor): Nieuw systeem wil niet opstarten

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Yofresh schreef op woensdag 03 september 2008 @ 00:35:
[...]

Dat weet ik, maar hij doet juist niets wanneer die stekker erin zet en juist wel wat wanneer die er niet inzit.
Dat is logisch.
Op het moment dat je zonder cpu start, krijg het bord een PSon signaal en vervolgens helemaal niets meer. Het systeem zal gewoon blijven draaien.

Als je met cpu start (of met stroomvoorziening) dan krijg het bord een PSon signaal, maar vervolgens zal hij proberen te booten. Lukt dat niet, dan zal het systeem rebooten, uitgaan of ergens in de post blijven hangen. Hiervoor heeft het bord wel een cpu nodig, zonder cpu krijg je namelijk totaal geen post :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yofresh
Terw_Dan schreef op woensdag 03 september 2008 @ 00:41:
[...]

Dat is logisch.
Op het moment dat je zonder cpu start, krijg het bord een PSon signaal en vervolgens helemaal niets meer. Het systeem zal gewoon blijven draaien.

Als je met cpu start (of met stroomvoorziening) dan krijg het bord een PSon signaal, maar vervolgens zal hij proberen te booten. Lukt dat niet, dan zal het systeem rebooten, uitgaan of ergens in de post blijven hangen. Hiervoor heeft het bord wel een cpu nodig, zonder cpu krijg je namelijk totaal geen post :)
Ja, maar met stroomvoorziening doet hij helemaal niets (dus met de connector aangesloten), hij probeert niet eens te booten, niets gaat draaien etc.

Zonder de stroomvoorziening krijg je idd wat hij zegt :)

Ik weet in principe niet superveel van biosflashes, maar kan het zo zijn dat een computer gewoon totaal niets doet en er niet eens wat gaat draaien als hij een verouderd bios heeft waarin de CPU niet herkend wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Hangen en Opstartproblemen troubleshooter: Moederbord en Bios
Hangen en Opstartproblemen troubleshooter: Processors
Ook handig: Welke processors kan ik allemaal op mijn moederbord prikken?

Neem de troubleshooters eerst eens door, die is niet voor niets geschreven.

Waarschijnlijk zal je uit een andere computer een andere S775 processor moeten lenen die wel meteen herkend wordt in de huidige bios, vervolgens flash je je bios (staat in de handleiding van je moederbord!!!) en druk je na een succesvolle flash je Q9450 weer terug in je moederbord en start je op.

[ Voor 16% gewijzigd door Wiethoofd op 03-09-2008 01:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.E.
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01:00
Kijk eens of er geen pinnetjes in de socket verbogen zijn. Kortsluiting kan ook nog wel eens een reden zijn dat een systeem niet wil booten......

Zit het moederbord goed gemonteerd?

BTW heren (en eventuele dames): een P5Q is later uit gekomen dan een Q9450.... Lijkt me niet meer dan logisch dat de bios deze processor gewoon herkent......
Overgens staat op de doos welke bios hij heeft mee gekregen, normaal gesproken. Q9450 is supported vanaf bios 0602 voor de P5QL-E.

[ Voor 57% gewijzigd door R.E. op 03-09-2008 08:32 ]

Vette shit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yofresh
R.E. schreef op woensdag 03 september 2008 @ 08:26:
Kijk eens of er geen pinnetjes in de socket verbogen zijn. Kortsluiting kan ook nog wel eens een reden zijn dat een systeem niet wil booten......

BTW heren (en eventuele dames): een P5Q is later uit gekomen dan een Q9450.... Lijkt me niet meer dan logisch dat de bios deze processor gewoon herkent......
Overgens staat op de doos welke bios hij heeft mee gekregen, normaal gesproken. Q9450 is supported vanaf bios 0602 voor de P5QL-E.
Het moederbord zit bij mijn weten goed gemonteerd, als ik een moederbord monteer dan check ik eerst altijd hoeveel en waar de schroefgaten zitten en gebruik afstandsbusjes.

Verder heb ik ook al gespeurd naar het bepaalde bios. Ik heb dat gedaan op de asus-manier, namelijk: http://support.asus.com/t...?SLanguage=en-us&root=252

Ik kwam uit op: Revision 2.03

Ik heb overigens nog wel een vraag. Ik heb hier nog een computerkast staan met mijn oude hardware erin, die wel over een pc-speaker beschikt. Om alles weer helemaal om te bouwen vind ik een behoorlijk naar verhaal worden, is het niet mogelijk dat ik de pc-speaker aansluit op de kast waar ik de problemen mee heb? of krijg ik dan problemen met aarding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark_vs
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-09 14:37
Mijn voeding heeft 2 4-polige stekkers.
Heb je de goede in het mobo gestoken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
mark_vs schreef op woensdag 03 september 2008 @ 10:37:
Mijn voeding heeft 2 4-polige stekkers.
Heb je de goede in het mobo gestoken?
ze passen er maar op 1 manier in. dus mocht je mobo alleen een 4 pins aansluiting hebben, kun je alleen de goede er maar in doen. mocht het mobo 2x 4 pins hebben en de voeding ook, prik ze er dan allebei in

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yofresh
Ik begin het donkerbruine vermoeden te krijgen dat ik de processor verkeerd gemonteerd heb. Het lijkt alsof alle pinnetjes verbogen zijn. Dit terwijl ik toch 100x gecontroleerd heb of de processor wel goed in het slot zit (de twee inhammen bij de twee uitstulpingen van het moederbord, gekeken of de positionering van de pinnetjes overeen kwam met de processor)

ik heb ook de processor bekeken en daar is weinig op te zien, die ziet er nog gewoon goed uit. Ik denk dat ik straks eerst eens langs een computerwinkel ga om te vragen wat zij ervan vinden + misschien een nieuw moederbord kopen en hen dan de processor laten installeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Je kunt de proc niet verkeerd monteren, tenzij je hem er echt met grof geweld ingeramd hebt. Een proc heeft geen pinnetjes, alleen 'lands'. Verder zijn de pinnetjes in een 775 socket altijd iets gebogen, zodat de proc erop gedrukt kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yofresh
Terw_Dan schreef op woensdag 03 september 2008 @ 11:44:
Je kunt de proc niet verkeerd monteren, tenzij je hem er echt met grof geweld ingeramd hebt. Een proc heeft geen pinnetjes, alleen 'lands'. Verder zijn de pinnetjes in een 775 socket altijd iets gebogen, zodat de proc erop gedrukt kan worden.
Ik ben niet een figuur die wild bezig is met computerapparatuur, eerder heel voorzichtig... Toen ik hem erin zette heb ik gewoon de procedure gevolgd en het hendeltje naar beneden doen ging best prima, ik hoefde geen grof geweld te gebruiken om hem naar beneden te krijgen :)

Ik zie wel dat er 1 pinnetje verkeerd staat, dus ik ga alsnog maar eens naar de mycom hier in de buurt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.E.
Ik hoop voor je dat ze niet al te moeilijk doen. Een verkeerd pinnetje wordt over het algemeen gezien als human error, en niet als garantie....

Dat ene pinnetje is waarschijnlijk de oorzaak dat ie niet boot.....

Vette shit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Ik zou naar die computerwinkel gaan, een goedkope S775 processor halen, die in je moederbord drukken, je bios flashen naar de nieuwste versie, je Q9450 er weer in drukken en je windows installeren.

Dit staat bijna letterlijk zo in de Hangen en opstarten troubleshooter: bios flashen!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07 11:44

Speedy-J

AMD Enthusiast

Volgens mij is dit puur kortsluiting,ik heb hier ook een mobo liggen die niets doet met de p4 stekker erin.Dus het PWM gedeelte is kort gesloten.

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Wiethoofd schreef op woensdag 03 september 2008 @ 12:34:
Ik zou naar die computerwinkel gaan, een goedkope S775 processor halen, die in je moederbord drukken, je bios flashen naar de nieuwste versie, je Q9450 er weer in drukken en je windows installeren.
Als je het toch al via een winkel gaat doen ipv een bekende (s775 CPU's zijn nu niet bepaald schaars), zou je natuurlijk het beste even via internet wat kunnen bestellen dat je daarna ophaalt, dan kun je het namelijk binnen 10 dagen oid terugbrengen :)

Maar inderdaad, als je BIOS geen support heeft voor die CPU zul je daar toch echt moeten beginnen.
Yofresh schreef op woensdag 03 september 2008 @ 11:49:
Ik zie wel dat er 1 pinnetje verkeerd staat, dus ik ga alsnog maar eens naar de mycom hier in de buurt...
Meestal zul je daar inderdaad geen garantie over krijgen. Je zou een dun mes en een strakke hand kunnen proberen, om het pinnetje terug te zetten.

[ Voor 21% gewijzigd door TheZeroorez op 03-09-2008 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blastpe
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15-09 16:25
R.E. schreef op woensdag 03 september 2008 @ 08:26:

Zoals R.E. al zegt gaat het hier om een zeer recent moederbord (Intel P43 chipset).Er staat er ook een review op het net met dit bord en CPU welke gewoon werkt zonder biosupdate. Overigens zou het systeem gewoon moeten booten, ook al zou de CPU niet ondersteunt worden. Het feit dat de voeding niet aangaat geeft al aan dat er hardwarematig iets niet goed zit.

Iedereen begint meteen te roepen dat er geflashed moet worden, zonder er ook maar bij stil te staan dat daarmee ook je garantie vervalt.

[ Voor 7% gewijzigd door Blastpe op 03-09-2008 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sanch
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10-09 09:48
Blastpe schreef op woensdag 03 september 2008 @ 13:41:
Iedereen begint meteen te roepen dat er geflashed moet worden, zonder er ook maar bij stil te staan dat daarmee ook je garantie vervalt.
Eeeeh ja, ik dacht het niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Waarom zou anders een handleiding om je bios te flashen in je moederbordhandleidingenboekje staan :? Verder staat het niet voor niets in de H&O Troubleshooter, en wordt het hier aangeraden. Verder bied de moederbord fabrikant niet voor niets nieuwe BIOS-versies op hun site aan.

Je garantie vervalt pas bij een mislukte BIOS update en je moederbord niet meer te redden valt, al schijnen de meeste fabrikanten zich daar niet druk om te maken en helpen ze je verder om toch je bios te re-flashen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• speedydown
  • Laatst online: 27-06 12:25

speedydown

Icter van lik-me-vestje

kun je anders niet een foto maken van dat kromme pinnetje en hier posten?

Speedydown.nl !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.E.
Anders kijk even op de site van ASUS voordat iedereen roept bios flashen. Alle recente nieuwe biossen voor dit bord geven niet aan dat er extra CPU's worden ondersteund. Ik heb dezelfde proc met een ouder Asus bord die gewoon meteen boot.

Aangezien de TS aan geeft dat er 1 pinnentje niet goed lijkt te staan is het veel waarschijnlijker dat het bord niet boot omdat er kortsluiting is dan dat de proc niet word ondersteund.

Toch eens wat verder lezen als je reageert.....

Vette shit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yofresh
Zo, ik ben inmiddels langs de Mycom en de Paradigit geweest. Vooral bij de Paradigit waren ze erg behulpzaam en hebben ze me proberen te helpen.

Toen ik het moederbord liet zien, was 1 van de eerste dingen die ze zeiden dat ze dachten dat het ook zonder biosupdate mijn processor zou moeten herkennen. Bij de Mycom zeiden ze dat wanneer een processor niet herkend wordt, de pc hetzelfde zou vertonen als wat hij deed; namelijk niet eens een fan laten draaien.

Verder heb ik nog het moederbord laten zien en gevraagd of dat hij dacht dat het pinnetje de grote boosdoener was. Hijzelf vond het wel meevallen en dacht dat het misschien gewoon in het moederbord zelf zat.

Ik heb zelfs nog het aanbod gekregen om een Q6600 te "kopen" voor een biosupdate, waarbij ik het geld terug zou krijgen wanneer het gelukt zou zijn.

Er zijn nu dus twee opties: Namelijk het moederbord bij de computerwinkel waar ik het gekocht heb aanbieden, of de Q6600 even gebruiken om te kijken of ik een biosupdate uit kan voeren. Wat zouden jullie doen?

Edit: Foto maken werkt niet, te onduidelijk

[ Voor 9% gewijzigd door Yofresh op 03-09-2008 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blastpe
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15-09 16:25
Wiethoofd schreef op woensdag 03 september 2008 @ 14:31:
Je garantie vervalt pas bij een mislukte BIOS update en je moederbord niet meer te redden valt, al schijnen de meeste fabrikanten zich daar niet druk om te maken en helpen ze je verder om toch je bios te re-flashen etc.
Als een bios update goed gaat hoeft er ook geen aanspraak gemaakt te worden op garantie :? het gaat erom dat een bios update op eigen risico is.

[ Voor 5% gewijzigd door Blastpe op 03-09-2008 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dat pinnetje kun je met een pincet rechtbuigen, wel voorzichtig :), maar heb het zelf bij een P5W DH DLX gedaan en dat heeft geholpen, bij de regenboog in heerlen verkochten ze me een nieuwe van 200 euro terwijl hij overal 130 nieuw was, omdat zij het niet aandurfden een echte reperatie uit te voeren, stelletje kwakzalvers, hebben ze wel geweten :( (maar die kerel kreeg het zijpaneel niet eens teruggeplaatst, en dan noemt ie mij amateuristisch 8)7 )

heeft me uiteindelijk 60 euro voor die jan *** gekost die er met zn poten aan was geweest, waardoor mn hele pc blank stond omdat de wc overal lekte, tevens hadden ze een soort kauwgumachtige substantie (heel veel) als koelprut gebruikt :(

kzal je de rest maar besparen... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yofresh
Even een keiharde trap.

Ik heb het spul ingeleverd bij waar ik het gekocht heb. Zij vielen over het pinnetje en zeiden dat dit niet onder garantie viel maar ze het wel gingen proberen te herstellen. Inmiddels hebben ze het getest en geeft ie in combinatie met de processor gewoon een post.

Binnenkort maar weer eens proberen in te bouwen dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yofresh
UPDATE *O*

Dit weekend was ik eindelijk in staat om het moederbord en CPU op te halen en in te bouwen. Zojuist heb ik alles ingebouwd. Netjes alles aangesloten en alles nog een keer gecontroleerd en vol vertrouwen wil ik de aanknop indrukken.

-O- Weer exact hetzelfde als m`n eerdere probleem, niets gaat draaien. Het viel me nu op dat het lampje dat op m`n geheugen zit heel even aangaat en dan meteen weer uit.

Vervolgens heb ik een voor een alles weer losgehaald, floppy, harde schijven, dvd-rom etc. Nog steeds niets.

Uiteindelijk heb ik een oude voeding gepakt (Tagan 480watt) en deze op alleen het moederbord, 1 harde schijf, 1 reepje geheugen en videokaart aangesloten.

Waarempel waarempel, we krijgen beeld. Het probleem lijkt zich dus te bevinden in de buurt van de nieuwe voeding van 700 watt.

Kan het zo zijn dat er in de voeding zelf kortsluiting plaatsvindt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

De voeding kan kortsluiting geven inderdaad. Wat ook kan zijn is dat je voeding niet compatible is met je systeem. Doet de voeding het wel op een ander systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yofresh
Ik heb inmiddels ook de voeding op het oude systeem getest, hier werkt ie gewoon prima op. Het lijkt dus op een compabiliteitsprobleem...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yofresh
Als ik het zelf zou horen dan zou ik het niet geloven maar de boosdoener is gevonden...

Er was een rubberen ding meegeleverd met de voeding die je er omheen kon doen zodat de voeding minder lawaai zou maken. Deze heb ik net voor de grap eens verwijderd en rarara... 8)7

Ik ben inmiddels windows aan het installeren *O*

Pagina: 1