Nieuw systeem wil niet opstarten

Pagina: 1
Acties:
  • 1.040 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinzor
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12-12-2024
Hoi,

Ik heb zojuist een nieuw systeem bestelt en in elkaar gezet. Nu ik het systeem op wil starten en een OS wil installeren krijg ik het volgende bericht:
"Unknown CPU detected, BIOS update is required to unleash its full power. Press F1 to Resume"

Je kunt gewoon doorgaan door op f1 te drukken. Vervolgens springt het systeem van zelf uit en krijg ik de volgende error:

"Unknown CPU detected, BIOS update is required to unleash its full power. CPU Over Temperture Error!"

Het systeem komt dan niet veel verder en blijft zich maar herstarten. Alle coolers werken en ik vraag me dus af of het daadwerkelijk aan de temperatuur van mijn cpu ligt want alles is goed geinstalleerd en alles doet het. Weet iemand waar dit dan wel aan kan liggen?

bvd,

Rein

Eigenschappen computer:
CPU: Intel Core 2 Quad Q9450 2.66 GHz, 1333 MHz, 12 MB, Boxed
Moederbord: Asus P5KPL
VGA: Asus GeForce 9800 GTX+ HTDI 512 MB, PCI-e 16x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Wat is de temperatuur van je cpu? Wordt het ding inderdaad erg heet, of valt dat weer mee?

Het kan zijn dat de thermal diode in je cpu stuk is, waardoor je deze errors krijgt. Ik heb hetzelfde met een QX6850 die ik hier heb liggen, die denkt op een Asus Maximus II Formula dat hij 99 graden is, op een Gigabyte EP45-DQ6 blijft hij steken op 86 graden (dit terwijl de cpu gewoon aan te raken is als het systeem een kwartier onder fullload heeft gedraaid).

Het kan ook gewoon een meetfout van het mobo zijn, probeer desnoods nog even een biosflash.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GertjanO
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:50
Vraagje, maar wat is de BIOS versie van jouw moederbord?

Als je weet welke stepping jouw processor heeft (staat op de doos van de processor), kan je in deze lijst kijken welke BIOS versie je minimaal nodig hebt: http://support.asus.com/c...anguage=en-us&model=P5KPL

Wanneer je een BIOS hebt met een lager getal als wat volgens de lijst nodig is, zal het moederbord de processor niet correct ondersteunen. Het moederbord geeft zelf al aan dat het een BIOS update nodig heeft, ik ga er van uit dat deze ook het probleem zal oplossen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

"unleash its full power" klinkt niet erg betrouwbaar, lijkt me niet dat MS of de mobo fabrikant dit soort dingen zegt.

Wordt de CPU wel officieel ondersteund op dit mobo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-10 23:59

Wiethoofd

Broadcast TOM

Ik denk ook dat de biosversie van je moederbord je processor nog niet ondersteund.

Druk er een low-end procje in (leen em van je buurman ofzo) en flash je bios.

Mocht dat niet helpen, dan is er altijd nog de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinzor
Als hij gewoon in de socket past word hij toch ondersteund? of heeft dit ook met de biosversie te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee, heeft ook met BIOS versie / mobo te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

reinzor schreef op woensdag 03 september 2008 @ 00:04:
Als hij gewoon in de socket past word hij toch ondersteund? of heeft dit ook met de biosversie te maken?
Hangt af van de bios en van de chipset.

Kijk in de cpu supportlist van het moederbord en bij de notes van de biosupdate om te kijken welke cpus ondersteund worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

De C1 revisie van de 9450 wordt vanaf biosversie 0603 ondersteund
De C0 revisie van de 9450 wordt vanaf biosversie 0314 al ondersteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinzor
Dus als ik een nieuwere biosversie erop zou zetten kan het dat het probleem verholpen is?
Heb namelijk nog gekeken op de site van asus: http://www.asus.com/produ...=0&model=1808&modelmenu=1
Het moederbord zou toch gewoon mijn Intel Core 2 Quad Q9450 2.66 GHz, 1333 MHz, 12 MB moeten ondersteunen?

[ Voor 58% gewijzigd door reinzor op 03-09-2008 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhizZRinaldo
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 23-07 20:50
reinzor schreef op woensdag 03 september 2008 @ 10:41:
Dus als ik een nieuwere biosversie erop zou zetten kan het dat het probleem verholpen is?
Waarschijnlijk wel. ik heb vaak gehad dat een bios de CPU nog niet ondersteund. zelfs bij vrij nieuwe hardware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinzor
Waar kan die CPU over temperture error vanaf komen dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GertjanO
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:50
reinzor schreef op woensdag 03 september 2008 @ 10:49:
Op het moment dat de CPU niet goed ondersteunt wordt, kunnen er allerlei vage problemen ontstaan. De oplossing is dus eerst de BIOS te flashen naar een wel geschikte versie

Disclaimer:
Je moet alleen de BIOS flashen indien de versie minder is dan in de lijst aangegeven. En flashen is op eigen risico. Wanneer de processor niet goed onderstuent wordt, is er geen garantie dat de flash lukt. Een mislukte BIOS flash betekend een niet werkend moederbord. Bovendien vervalt de garantie bij een mislukte flash.

Indien je BIOS versie inderdaad te oud is, en geflasht moet worden, is het volgens mij het meest handig dat je terug gaat naar de winkel waar je de spullen hebt gekocht. Zij hebben wel de mogelijkheid om met een ondersteunde processor de BIOS te flashen. Maar, zoals gezegt, dit is alleen nodig wanneer de BIOS inderdaad te oud is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

reinzor schreef op woensdag 03 september 2008 @ 10:49:
- verkeerde uitlezing van de sensor
- dode thermal diode op de cpu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinzor
Als je weet welke stepping jouw processor heeft (staat op de doos van de processor), kan je in deze lijst kijken welke BIOS versie je minimaal nodig hebt: http://support.asus.com/c...anguage=en-us&model=P5KPL
De stepping of zoiets kan ik nergens vinden maar als ik op de lijst van jou link kijk zie ik dat ik biosversie 0603 nodig heb voor mijn Q9450. Als ik mijn bios opstart staat er v02.58 in het menu onderaan. Betekent dit dus dat ik mijn bios moet flashen?
Als dit zo is, loop ik dan geen risico dat het moederbord kapot gaat als de pc onder het flashen uitvalt?

bvd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

reinzor schreef op woensdag 03 september 2008 @ 19:35:
Als ik mijn bios opstart staat er v02.58 in het menu onderaan. Betekent dit dus dat ik mijn bios moet flashen?
dit is waarschijnlijk het versienummer van je AMI bios die je nu hebt en niet je biosversie nummer.
Als dit zo is, loop ik dan geen risico dat het moederbord kapot gaat als de pc onder het flashen uitvalt?
Als je computer tijdens het flashen uitvalt, wat zelden gebeurd, maar altijd kan voorkomen is vrijwel altijd zeker het einde van je moederbord tenzij je een backupbios op je moederbord hebt zitten en deze na een onsuccesvolle flash actief wordt en hij de normale bios chip opnieuw flasht.

Er kan weinig mis gaan, maar lees je eerst in en weet wat er moet gebeuren. EN trek niet de stekker uit je computer of laat een stop springen, dan weet je zeker dat je richting de winkel waar je alles gekocht had kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinzor
Maar mijn computer springt steeds vanzelf uit omdat hij zegt dat de cpu overhit is, kan dit niet onder het flashen gebeuren dan? en waar staat mijn biosversie dan wel?

[ Voor 13% gewijzigd door reinzor op 03-09-2008 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

reinzor schreef op woensdag 03 september 2008 @ 20:00:
Maar mijn computer springt steeds vanzelf uit omdat hij zegt dat de cpu overhit isuitgelezen wordt,
kan dit niet onder het flashen gebeuren dan?
ja dat kan, vandaar dat ik je aanraad om een lowend processor te lenen en vervolgens je bios te flashen
en waar staat mijn biosversie dan wel?
Even gegoogled en ik vond deze afb:
Afbeeldingslocatie: http://www.linuxhardware.org/images/articles/nf2kt400-071003/ASUS-A7N8X-BIOS-Post.jpg
is ook een asus mobo, maar met award bios, als je ziet staat er ACPI BIOS Rev 1004.A dus biosversie 1004.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinzor
Zojuist even gekeken en er staat Revision 0402, dit is dus hoger als de versie (314) die de cpu nodig blijkt te hebben. Enig idee waar het dan aan kan liggen? Ik heb de cpu al omgewisseld met eenzelfde cpu (Q9450), dit gaf echter het zelfde resultaat. Weet vrijwel niet hoe ik nu verder moet :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Het is wel hoger dan 0314, maar niet hoger dan 0602.
Ga op zoek naar een low-end (bijv 65nm) processor die wel meteen gevonden wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinzor
Dus je denkt dat het wel aan de biosversie ligt? maar waar haal je die 0602 nu inneens vandaan dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Ik bedoelde 0603, maar klein scherm en in de haast iets te snel getypt.
Downloadlink van de nieuwste biosfile: http://dlsvr04.asus.com/p...P5KPL/P5KPL-ASUS-0603.zip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinzor
waar haal je die 0603 vanaf dan?

[ Voor 3% gewijzigd door reinzor op 03-09-2008 23:22 ]

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:43
reinzor schreef op woensdag 03 september 2008 @ 00:04:
Als hij gewoon in de socket past word hij toch ondersteund?
Nee, want er komen vaak nog nieuwe processoren uit voor een bepaalde socket nadat het mobo al lang is gereleased. Ik moest m'n socket 939 mobo ook flashen voordat er een x2 processor op kon. Gelukkig zat daar dus al een oudere CPU op, en had ik dat van tevoren al bedacht.
reinzor schreef op woensdag 03 september 2008 @ 21:13:
Dus je denkt dat het wel aan de biosversie ligt? maar waar haal je die 0602 nu inneens vandaan dan?
De foutmelding laat wat dat betreft toch weinig aan duidelijkheid te wensen over?

Irritant is het wel, want je hebt natuurlijk geen oudere CPU liggen :/

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

De 0603 haal ik gewoon van de site van je moederbordfabrikant op de moederbord site af. Zie de 3 posts hierboven voor een directe link naar je nieuwste biosversie.

• R.E.
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:39
Een celeron 420 heb je al vanaf 27 euro, daar kun je toch niet moeilijk over doen lijkt me.....

Even aanschaffen en flashen die boel...

Zit je koeler eigenlijk wel goed op de CPU? Kun je er eens een foto van maken? Waaruit concludeer je dat je koeler goed zit?

Ik heb namelijk het idee dat je er nog niet zoveel ervaring mee hebt. Je stelt veel basic vragen....

Vette shit!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:52

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ik heb namelijk het idee dat je er nog niet zoveel ervaring mee hebt. Je stelt veel basic vragen....
Basic vragen zijn het probleem niet. Geen vraag is te simpel.

Wat *wel* het probleem is, is dat je zelf geen inzet lijkt te doen zodra iemand iets voorstelt wat je niet begrijpt. In plaats van zelf op zoek te gaan en in ieder geval mee te denken kom je gelijk met een wedervraag. Met name mbt BIOSversie moesten anderen het echt met de paplepel ingieten. En dat is op GoT wel uit den boze.

Dit topic gaat dus dicht omdat je alles aan ons overlaat en zelf geen moeite doet om je problemen op te lossen. GoT helpt Tweakers die zichzelf helpen. Begin daar eens mee.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.