Het grote Ubuntu Topic Deel 7 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 26 ... 31 Laatste
Acties:
  • 116.034 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maleadt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15-09 20:25
Eusebius schreef op donderdag 05 juni 2008 @ 21:16:
Na een switch van Ubuntu (8.04) naar Xubuntu heb ik opeens in mijn /home/naam een /bureaublad en /desktop ... de ene app pakt /bureaublad en de andere /desktop. Daar gaat duidelijk iets niet goed.

Weet iemand waar Ubuntu en Xubuntu registreren waar de desktop staat? Ik durf niet zo goed één van de 2 weg te halen ...
Nergens te vinden via gconf-editor, nergens in /etc, nergens in /home, staat ook niet in een environment variable of in een bash profile... Zal dus zeker hard-coded zijn, gebaseerd op de system locales. Een symbolic link van 1 van de twee naar de andere lijkt me dan ook de beste oplossing dit geval.

[ Voor 6% gewijzigd door maleadt op 05-06-2008 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
icyx schreef op donderdag 05 juni 2008 @ 21:21:
[...]

Klinkt (gevoel) als het gebruik van een Nederlandse vertaling. Ik heb geen idee waar je dat kan instellen, maar je kan een heel simpele workaround maken. Maak een symbolic soft link (ln -s), bijvoorbeeld van ~/bureaublad -> ~/Desktop, waarvoor je ~/bureaublad al verwijderd hebt natuurlijk ;)
Ja, dat dacht ik ook al. De één heeft een betere vertaling dan de andere. Weet alleen niet meer welke het eerst was.

Als ik de niet officiele weghaal (bureaublad, heeft geen icoontje) dan kan bv Fx niet meer opslaan ... Hij noemt bureaublad netjes Desktop, maar omdat deze map niet meer bestaat kan ik de map niet selecteren :(

[ Voor 16% gewijzigd door Eusebius op 05-06-2008 23:26 ]

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Sorry voor deze n00b-achtige vraag, maar wat is nu dé manier om Firefox 3b5 in Hardy Heron te updaten naar Firefox 3rc2? In bijv de update manager staat alleen nog rc1 bij de proposed updates.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 28-07 22:08

RuddyMysterious

a smorgasbord of waywardness

MadMarky schreef op donderdag 05 juni 2008 @ 23:29:
Sorry voor deze n00b-achtige vraag, maar wat is nu dé manier om Firefox 3b5 in Hardy Heron te updaten naar Firefox 3rc2? In bijv de update manager staat alleen nog rc1 bij de proposed updates.
Waarschijnlijk is dat een kwestie van de juiste repositories toevoegen waar de RC2 wel al te downloaden valt. Is er geen speciale Firefox repo waar je recente beta's en nightlies (en waarschijnlijk ook RC's) mee kan binnenhalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sub0kelvin
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-08-2023
DevilsProphet schreef op donderdag 05 juni 2008 @ 23:44:
[...]

Waarschijnlijk is dat een kwestie van de juiste repositories toevoegen waar de RC2 wel al te downloaden valt. Is er geen speciale Firefox repo waar je recente beta's en nightlies (en waarschijnlijk ook RC's) mee kan binnenhalen?
Inderdaad, voeg
code:
1
deb http://ppa.launchpad.net/fta/ubuntu hardy main

aan je repositories toe

Doe daarna de volgende 2 commando's.
# apt-get update
# apt-get dist-upgrade

en dan ben je voorzien van firefox 3rc2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Eusebius schreef op donderdag 05 juni 2008 @ 21:16:
Na een switch van Ubuntu (8.04) naar Xubuntu heb ik opeens in mijn /home/naam een /bureaublad en /desktop ... de ene app pakt /bureaublad en de andere /desktop. Daar gaat duidelijk iets niet goed.

Weet iemand waar Ubuntu en Xubuntu registreren waar de desktop staat? Ik durf niet zo goed één van de 2 weg te halen ...
Het is een XDG FreeDesktop specificatie (zal zo even meer vertellen)

/edit: in ~/.config/user-dirs.dirs staan alle translaties van standaard omgevingen naar gebruiker-specifieke omgevingen. Zo bestaat ~/Desktop in het Nederlands niet meer, maar wordt dat ~/Bureaublad. Ook voor ~/Music, ~/Videos etc.

In Gnome worden deze settings goed overgenomen. Kennelijk gaat het bij Xfce fout, of heb je daar een andere taal ingesteld dan in Gnome.

[ Voor 27% gewijzigd door mithras op 06-06-2008 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21-09 09:22
Als Ubuntu-beginneling heb ik even een vraagje over 'Evolution':
In Outlook Express heb je de optie om de email op de server te laten staan, en kan je aanvinken dat de mail in de prullenbak wel verwijderd wordt van de server.
Nu heb ik wel die eerste optie gevonden, maar de tweede optie kan ik nergens vinden.
Of werkt dat dan automatisch net zoals in OE?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Marco schreef op vrijdag 06 juni 2008 @ 19:30:
Als Ubuntu-beginneling heb ik even een vraagje over 'Evolution':
In Outlook Express heb je de optie om de email op de server te laten staan, en kan je aanvinken dat de mail in de prullenbak wel verwijderd wordt van de server.
Nu heb ik wel die eerste optie gevonden, maar de tweede optie kan ik nergens vinden.
Of werkt dat dan automatisch net zoals in OE?
Zo ik weet werkt het automatisch...

Ik was in de war met Thunderbird, van Evolution weet ik het niet.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 07-06-2008 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crackh34d
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22-12-2024
Dit ziet er veelbelovend uit, leuk voor op een eee-pc en dergelijke: http://arstechnica.com/ne...ubuntu-netbook-remix.html

Vooral de manier van windows organiseren vind ik origineel en lijkt me best fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank-NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
sub0kelvin schreef op vrijdag 06 juni 2008 @ 07:54:
[...]

Inderdaad, voeg
code:
1
deb http://ppa.launchpad.net/fta/ubuntu hardy main

aan je repositories toe

Doe daarna de volgende 2 commando's.
# apt-get update
# apt-get dist-upgrade

en dan ben je voorzien van firefox 3rc2.
Vandaag zit 3.0 in de Hardy updates... Lijkt me de final?

Mozilla/5.0 (X11; U; Linux i686; en-US; rv:1.9) Gecko/2008060309 Firefox/3.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crackh34d
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22-12-2024
Frank-NL schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 09:21:
[...]

Vandaag zit 3.0 in de Hardy updates... Lijkt me de final?

Mozilla/5.0 (X11; U; Linux i686; en-US; rv:1.9) Gecko/2008060309 Firefox/3.0
Ik heb de Hardy-updates ook aanstaan, maar ik kreeg net RC1 binnen, tenminste dat stond bij de beschrijving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank-NL
  • Niet online
Crackh34d schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 09:34:
[...]

Ik heb de Hardy-updates ook aanstaan, maar ik kreeg net RC1 binnen, tenminste dat stond bij de beschrijving
Commit Log for Tue Jun 10 09:06:51 2008

Upgraded the following packages:

firefox (3.0~b5+nobinonly-0ubuntu3) to 3.0~rc1+nobinonly-0ubuntu0.8.04.1
firefox-3.0 (3.0~b5+nobinonly-0ubuntu3) to 3.0~rc1+nobinonly-0ubuntu0.8.04.1
firefox-3.0-gnome-support (3.0~b5+nobinonly-0ubuntu3) to 3.0~rc1+nobinonly-0ubuntu0.8.04.1
firefox-gnome-support (3.0~b5+nobinonly-0ubuntu3) to 3.0~rc1+nobinonly-0ubuntu0.8.04.1

Ow, je hebt gelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Crackh34d schreef op maandag 09 juni 2008 @ 19:59:
Dit ziet er veelbelovend uit, leuk voor op een eee-pc en dergelijke: http://arstechnica.com/ne...ubuntu-netbook-remix.html

Vooral de manier van windows organiseren vind ik origineel en lijkt me best fijn.
Lijkt mij ook erg leuk om mee te spelen, zeker met de komende hausse aan netbooks die eraan zit te komen. Die tab-achtige manier zal wennen zijn, maar misschien werkt het wel verrassend goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yGiDoRp
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08-09 10:41

yGiDoRp

Sawasdee

Fantastisch, heb net de auto updates laten installeren.

Nu geen haperingen met firefox meer en flash filmpjes spelen weer soepel :)

thumbs up!

Stay far away from the TV and turn the lights on when watching this program. Mixcloud | Facebook | SHOT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hm, nu pas gelezen over die problemen met het parkeren van HD-koppen bij laptops. Blijkbaar staat mijn Load_Cycle_Count op 939.786 ("most harddrives can handle 600.000 Load_Cycles") :| Toch maar even die fix toegepast. Gelukkig heb ik dagelijkse backups, want het lijkt niet echt gezond meer. Spijtige zaak natuurlijk, zelfs al is het niet volledig de schuld van Ubuntu (voor zover ik de uitleg lees), ze zullen er toch op afgerekend worden, one way or another.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limbeckx
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:55
Ik probeer flashplugin-nonfree te installeren maar krijg deze fout:

code:
1
2
3
Download done.
md5sum mismatch install_flash_player_9_linux.tar.gz
The Flash plugin is NOT installed.

Ik heb met Xubuntu 7.10 geupdate van firefox 2 naar firefox 3. Sinds die tijd werkt flash niet meer. Deze oplossing geprobeerd maar werkt niet: http://forum.ubuntu-nl.org/topic/19139
Het gaat om een eee pc dus heeft weinig met 64bits problemen te maken. Ik had een paar dagen een lijst met alle pakketen die te maken hebben met flash zodat ik ze dan purgen maar die kan ik niet meer vinden. Het installeren via addons in firefox zelf gaat overigens ook niet.

Wie weet er een oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limbeckx
Trouwens: Na de upgrade van Firefox 2 naar 3 heb ik ook geen Firefox icoontje meer bij Applications -> Network. Hoe krijg ik dat terug?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:30

Sebazzz

3dp

Gebruik je edit knopje as je wat wilt toevoegen ;)

Over je probleem: Download de laatste flash van Adobe, deinstalleer flashplugin-nonfree en installeer de zojuist gedownloade plugin.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limbeckx
Sebazzz schreef op woensdag 11 juni 2008 @ 15:26:
Gebruik je edit knopje as je wat wilt toevoegen ;)

Over je probleem: Download de laatste flash van Adobe, deinstalleer flashplugin-nonfree en installeer de zojuist gedownloade plugin.
Ik ben geen kei met ubuntu.

Ik weet dat ik met

code:
1
 cd /home/username/

dan naar die map kan maar wat is de line op het te installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

ECiftci schreef op woensdag 11 juni 2008 @ 15:28:
[...]

Ik ben geen kei met ubuntu.

Ik weet dat ik met

code:
1
 cd /home/username/

dan naar die map kan maar wat is de line op het te installeren?
Waarschijnlijk staat er in de tar.gz die je net hebt uitgepakt een bestand "install", dat je in de terminal kan uitvoeren door ./install te typen. Dit is trouwens de gewone manier om executables op te starten in linux, denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Moet je hem wel executable maken met
chmod -x <bestand>

Anders kan je hem gewoon 'vies' draaien met
sh <bestand>

[ Voor 34% gewijzigd door Sebazzz op 11-06-2008 15:52 ]

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limbeckx
DevilsProphet schreef op woensdag 11 juni 2008 @ 15:42:
[...]

Waarschijnlijk staat er in de tar.gz die je net hebt uitgepakt een bestand "install", dat je in de terminal kan uitvoeren door ./install te typen. Dit is trouwens de gewone manier om executables op te starten in linux, denk ik.
Nu vraagt hij om de installation path van firefox. geef ik /usr/lib/firefox op doet hij het niet...

Ook /usr/lib/mozilla werkt niet

Met deze tut het probleem opgelost:http://www.debianhelp.org/node/3414

ik heb in zowel /usr/lib/firefox/ als /usr/lib/mozilla-firefox/ en /usr/lib/mozilla/ de installatie gedaan maar de filmpjes doen het nog steeds niet :'(

[ Voor 19% gewijzigd door Limbeckx op 11-06-2008 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Draai hem ook eens als gebruiker (niet-root) en laat hem in je plugins in je thuismap installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:48
Ook hier geldt weer gebruik Google of zoek op de site van Adobe zelf om de flash-plugin handmatig(buiten de repository om) te installeren.

Wat vind je als je op de Adobe support site zoekt?

Installation instructions
Install the plug-in tar.gz using Install script:

Unpack the tar.gz file
In terminal, navigate to the unpacked directory and enter:
$ ./flashplayer-installer
Click Enter and follow prompts

[url=lhttp://kb.adobe.com/selfservice/viewContent.do?externalId=tn_15380&sliceId=1]linkje naar instructies[/url]

Ik ben geen kei in linux als of degene die wel kennis hebben ermee geboren zijn 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limbeckx
Het ook altijd hetzelfde als je op tweakers wat vraagt. Allemaal leuk en aardig maar uiteindelijk is het me nog steeds gelukt... ook met user niet...

ook deze tut geprobeerd, lost het probleem niet op: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=636397

[ Voor 25% gewijzigd door Limbeckx op 11-06-2008 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
  • Laatst online: 22:33
Ik sukkel ook met de flash-player. Na 3 sec stopt het filmpje (youtube bvb.), als ik dan even op het balkje klik, speelt hij weer 3 sec... :/
Al via Add/Remove, Synaptic en de Adobe-installer geprobeerd, allemaal hetzelfde :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• software
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 02-01 09:26
Voor degene die problemen hebben, probeer eens flash 10 beta

http://tombuntu.com/index...player-10-beta-in-ubuntu/

Ik draai de 10 al een 2-3 weken. En het draait soepel en goed. :*)

[ Voor 18% gewijzigd door software op 11-06-2008 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Enige nadeel van flashplayer 10 beta is dat veel flashdetectie scriptjes hem niet meepakken, dan krijg je op sites ineens de melding dat je flashplayer niet geïnstalleerd hebt staan.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Plus dat het nog steeds niet werkt :P (of eerder :( )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• software
Fire69 schreef op woensdag 11 juni 2008 @ 21:10:
Plus dat het nog steeds niet werkt :P (of eerder :( )
Heb je 64 bit hardware met 64 bit Ubuntu ?

Voor de 64-bit gebruikers : http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=772490

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Nope, geen 64-bit.
Flash werkt op zich ook gewoon, enkel bij sites met Flash-filmpjes (Youtube (en zo O-) ) hangen de filmpjes na 2-3sec.

Maar zal die clean-up uit jouw link eens uitvoeren, misschien helpt het wel.
Het heeft namelijk al gewerkt... (eerst niet, dan weer wel, nu weer niet meer :/ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

MadMarky schreef op woensdag 11 juni 2008 @ 21:06:
Enige nadeel van flashplayer 10 beta is dat veel flashdetectie scriptjes hem niet meepakken, dan krijg je op sites ineens de melding dat je flashplayer niet geïnstalleerd hebt staan.
Interessant... En ik die dacht dat Opera de plugin vrolijk negeerde.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limbeckx
Ik heb uiteindelijk maar weer gewoon firefox 2.0 erop gezet. Dan doet de flashplugin het namelijk prima. *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:56

Cyphax

Moderator LNX
Fire69 schreef op woensdag 11 juni 2008 @ 20:58:
Ik sukkel ook met de flash-player. Na 3 sec stopt het filmpje (youtube bvb.), als ik dan even op het balkje klik, speelt hij weer 3 sec... :/
Al via Add/Remove, Synaptic en de Adobe-installer geprobeerd, allemaal hetzelfde :(
Ik heb dit probleem ook op mijn werk op een Windows-PC met Firefox 2.0 gek genoeg. Met Ubuntu thuis heb ik eerder last van Youtube's filmpjes die helemaal niet laden, en als ik een keer of 3, 4 refresh uiteindelijk wel. Dit is wel in combinatie met Flashblock.

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

Borromini schreef op donderdag 12 juni 2008 @ 02:13:
[...]

Interessant... En ik die dacht dat Opera de plugin vrolijk negeerde.
Opera heeft problemen met de nieuwste flashplugin-nonfree. Ik heb daar enkele dagen geleden een "fix" voor gevonden, maar ik vind de link niet meer terug.

De kern van de fix wilt dus hebben dat een oudere versie van flash, bv 9.0.46 ofzo (downloadbaar via de site van adobe, in de archives ergens) je daarvan de lib****.so file moet kopieren naar de map /usr/share/opera/plugin/ of iets dergelijks en daarna de opera6.ini file moet aanpassen zodat die niet meer wijst naar de algemene plugin dirs van je systeemn, maar naar die waarin je net de oudere versie van flash hebt geplaatst.

Even zoeken naar de pagina. Het was een of ander blogpaginaatje.

edit: hier is de pagina van de archives van de flashplayer op de site van adobe:
http://kb.adobe.com/selfs...nt.do?externalId=tn_14266

Een guide van Opera zelf:
http://www.opera.com/linux/docs/plugins/install/#flash

Even verder zoeken naar de betreffende pagina.

edit2: gevonden! Hier is de link naar de kleine guide:
http://onlyubuntu.blogspo...get-flash-working-in.html

[ Voor 19% gewijzigd door RuddyMysterious op 12-06-2008 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limbeckx
Raar. Nu probeer ik via firefox 2 op frontpage.fok.nl te komen en elke keer springt de browser gewoon weg. Ik heb geprobeerd op firefox te verwijderen via apt-get remove -y --purge firefox en apt-get remove --purge firefox maar als ik het installeer blijft de fout optreden. Ook als ik via Tools -> Clear Private Data alles (incl cookies en al) verwijder.

Het gebeurt ook alleen als ik op frontpage.fok.nl probeer te komen. Hebben meer mensen hier last van of weten mensen hoe ik firefox zo grondig mogelijk kan verwijderen om het daarna opnieuw te installeren?

Ik heb ook dpkg-reconfigure firefox gedaan, haalt niets uit.

edit2: ook openen in safe mode zonder plugins en prefs haalt niets uit. Als ik firefox via de terminal open en surf naar de desbetreffende website krijg ik deze fout in de terminal te zien:
code:
1
2
3
4
(gecko:5542): Pango-WARNING **: failed to create cairo scaled font, expect ugly output. the offending font is 'Calibri 8.2490234375'

(gecko:5542): Pango-WARNING **: failed to create cairo scaled font, expect ugly output. the offending font is 'Calibri 11.25'
Segmentation fault (core dumped)

[ Voor 33% gewijzigd door Limbeckx op 12-06-2008 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-08 02:04

Mentalist

[avdD]

Met Ubuntu 8.04 mag je standaard wel externe drives mounten als user, b.v. USB sticks. Maar interne drives niet. Hoe/waar pas je dat aan dat je dat wèl mag? (dit ivm. eSata en dit te willen regelen zonder te morrelen in fstab)

En na een spelletje in wine blijft de monitor wel eens op maffe kleuren en/of brightness hangen. Schuif je b.v. met een windowed GTA:San Andreas met de brightness slider, dan gaat je hele desktop mee. Is dat met een losse tool ook in te stellen of te resetten?

[ Voor 9% gewijzigd door Mentalist op 17-06-2008 00:40 ]

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

W3ird_N3rd schreef op dinsdag 17 juni 2008 @ 00:39:
En na een spelletje in wine blijft de monitor wel eens op maffe kleuren en/of brightness hangen. Schuif je b.v. met een windowed GTA:San Andreas met de brightness slider, dan gaat je hele desktop mee. Is dat met een losse tool ook in te stellen of te resetten?
Nee. Draai in Windows maar eens Doom 3 windowed (voor alle OpenGL spellen zou je daarvoor op Alt+Enter moeten kunnen drukken) en verander de brightness. In Windows kan je iig niet per venster de brightness aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sallin
  • Niet online
W3ird_N3rd schreef op dinsdag 17 juni 2008 @ 00:39:
Met Ubuntu 8.04 mag je standaard wel externe drives mounten als user, b.v. USB sticks. Maar interne drives niet. Hoe/waar pas je dat aan dat je dat wèl mag? (dit ivm. eSata en dit te willen regelen zonder te morrelen in fstab)

Je zou dat (bij kubuntu) onder system management -> diskmanagement moeten kunnen instellen. Het werkte bij mij wel, maar niet helemaal vanzelf.

Ik kwam er gisteren wel achter dat er een bug is voor fat32 disks. Alleen root heeft daar schrijfrechten over, ook als je chmod 777 doet. De bug was al geregistreerd en de workaround is om als root te werken.

This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:19

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Sallin schreef op dinsdag 17 juni 2008 @ 08:12:

Ik kwam er gisteren wel achter dat er een bug is voor fat32 disks. Alleen root heeft daar schrijfrechten over, ook als je chmod 777 doet. De bug was al geregistreerd en de workaround is om als root te werken.
Is het niet gewoon makkelijker om de schijf te mounten met uid=1000,gid=1000 (of wat je UID en GID ook is van je user)? Dat heb ik met mijn NTFS schijf namelijk ook, ik wil de eigenaar zijn van alles, standaard staat daar root voor, al mag ik nog wel lezen en schrijven. Met die extra mount optie staat gewoon mijn gebruikersnaam en groep als owner. Of gaat die bug nou net daar over?

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Sebazzz schreef op dinsdag 17 juni 2008 @ 08:02:
[...]

Nee. Draai in Windows maar eens Doom 3 windowed (voor alle OpenGL spellen zou je daarvoor op Alt+Enter moeten kunnen drukken) en verander de brightness. In Windows kan je iig niet per venster de brightness aanpassen.
Ik bedoel meer dat als de brightness blijft steken na het afsluiten van $spel dat ik dat weer terug wil zetten zonder het spel te moeten starten. Er zijn ook spellen die het beeld aan lijken te passen en waarmee het met het spel ook niet meer is terug te zetten. Zo zien de kleuren er maf uit na het spelen van Crashday, een reboot lost het op maar da's niet leuk natuurlijk.

Dat tijdens het spelen de desktop er ruk uitziet kan ik mee leven, maar na het afsluiten ervan wil ik het weer normaal hebben. Als een applicatie in wine de kleuren kan verneuken moet een native applicatie het ook weer terug kunnen zetten... Lijkt me.
Sallin schreef op dinsdag 17 juni 2008 @ 08:12:
[...]

Je zou dat (bij kubuntu) onder system management -> diskmanagement moeten kunnen instellen. Het werkte bij mij wel, maar niet helemaal vanzelf.

Ik kan 'm uiteindelijk ook wel mounten, maar het zou fijn zijn als het net zo makkelijk zou zijn als USB. Met eSata moet ik nog wel eens zelf een dir in /media aanmaken en die nieuwe dir dan chownen naar mezelf, en fstab aanpassen.

Maar de rechten van je eigen gebruiker kan je dus niet op die manier aanpassen? In Users and Groups > Properties > User Privileges kan ik alleen mezelf het recht ontnemen om externe drives te mounten.

[ Voor 3% gewijzigd door Mentalist op 17-06-2008 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16-09 16:01
Ik heb Ubuntu op mijn laptop staan, maar ik heb 2 problemen:

- Als mijn beeldscherm wordt uitgeschakeld door ubuntu dan gaat hij niet meer aan (laptop draait nog wel gewoon)

- Als ik mijn laptop in hibernate zet, en hem er daarna uithaal is hij echt super sloom en alleen de muis werkt dan nog.

Iemand enig idee waar dit aan kan liggen? Ik draai 8.04 met de nieuwste updates. Verder is het een HP dv6132eu laptop met Nvidia drivers geinstalleerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18:08
Je kan proberen het swap 2x zo groot maken dan het geheugen, weet alleen niet of dit werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dat probleem met hibernate ken ik niet. Ik gebruik Hibernate zelf veel en geen enkel probleem ermee. Ik kan er zelfs een paar weken ermee werken op Hibernate, maar soms moet ik hem gewoon even herstarten vanwege een update of iets dat ik zelf veroorzaakt heb en het systeem daarom in de war is. Mijn swap is 2,1 GB, RAM is 2 GB.

Voor je scherm uit, werkt het wisselen naar een TTY? Probeer anders eens blind een terminal te openen (maak er een sneltoets voor ;)) en typ dan in 'xset dpms force on'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Ik heb het probleem met standby (hibernate nog niet geprobeerd eigenlijk). Na het terugkomen uit standby, kan ik geen video meer afspelen in Totem, tenzij je 1fps nog video wil noemen :)
Na een restart van X lukt het dan terug, maar soms heb ik bij een ctrl-alt-backspace gewoon een reboot aan mijn broek :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Misschien een logoff beter? Voor zover ik weet is het bij mij met een logoff tevens een herstart van X. Nu weet ik niet hoe het zit met Gnome, want ik gebruik Xfce.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-09 11:37

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Zeg, weet iemand of het mogelijk is een screensaver te initieren die zeg maar je desktopcube en al die effecten lekker laat rondspinnen? Lekker fout in de kantoortuin :)

Schreef Cryptovaluta voor dummies, 3de druk in print | eBook-versie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sallin
  • Niet online
W3ird_N3rd schreef op dinsdag 17 juni 2008 @ 15:00:

Ik kan 'm uiteindelijk ook wel mounten, maar het zou fijn zijn als het net zo makkelijk zou zijn als USB. Met eSata moet ik nog wel eens zelf een dir in /media aanmaken en die nieuwe dir dan chownen naar mezelf, en fstab aanpassen.

Maar de rechten van je eigen gebruiker kan je dus niet op die manier aanpassen? In Users and Groups > Properties > User Privileges kan ik alleen mezelf het recht ontnemen om externe drives te mounten.
In KDE heb ik een knopje om als superuser dingen te veranderen (sorry klinkt erg windows :p). Het moet dus ook voor ubuntu kunnen, ik gok dat je iets in fstab moet instellen.
Hero Of Time schreef op dinsdag 17 juni 2008 @ 10:08:

Is het niet gewoon makkelijker om de schijf te mounten met uid=1000,gid=1000 (of wat je UID en GID ook is van je user)? Dat heb ik met mijn NTFS schijf namelijk ook, ik wil de eigenaar zijn van alles, standaard staat daar root voor, al mag ik nog wel lezen en schrijven. Met die extra mount optie staat gewoon mijn gebruikersnaam en groep als owner. Of gaat die bug nou net daar over?
Ik weet niet precies wat de bug inhoudt, alleen het gaat om Fat32 wat geen rechtensysteem heeft. Vandaar dat het probleem wat wazig is.

This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

De oplossing is niet als root werken, dat is met een hamer een mug doodslaan. De oplossing is de correcte umask optie door te geven aan mount (meestal iets als umask=000) zodat iedereen kan schrijven naar de FAT32-partitie.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Trouwens, waarom zijn full screen video's in flash zo schokkerig? heeft iedereen hier last van? bijvoorbeeld:
http://www.nature.com/nature/videoarchive/index.html
Zit namelijk comfortabel achterover geleund allerlei tijdschriften te lezen, alleen dan is de zoom functie wel heel erg fijn, maar dat houdt dus in dat de 3D desktop aan moet staan en dan worden videoś full screen slecht. Is hier iets voor te verzinnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
letatcest schreef op maandag 23 juni 2008 @ 13:52:
Trouwens, waarom zijn full screen video's in flash zo schokkerig? heeft iedereen hier last van? bijvoorbeeld:
http://www.nature.com/nature/videoarchive/index.html
Zit namelijk comfortabel achterover geleund allerlei tijdschriften te lezen, alleen dan is de zoom functie wel heel erg fijn, maar dat houdt dus in dat de 3D desktop aan moet staan en dan worden videoś full screen slecht. Is hier iets voor te verzinnen?
Full screen in Flash is inderdaad erbarmelijk. Moet je voor de grap naar je cpu-usage kijken :X

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

anandus schreef op maandag 23 juni 2008 @ 13:54:
[...]
Full screen in Flash is inderdaad erbarmelijk. Moet je voor de grap naar je cpu-usage kijken :X
jezus... m.a.w. het ligt aan flash, is dat beter in flash 10? of maakt dat geen donder uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
letatcest schreef op maandag 23 juni 2008 @ 14:01:
[...]
jezus... m.a.w. het ligt aan flash, is dat beter in flash 10? of maakt dat geen donder uit?
Test het en laat het ons weten! ;)
Maar volgens mij was dat wel een van de verbeteringen in 10, ja.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een workaround is om Flash gewoon in z'n window te laten zitten, en dan met Compiz in te zoomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bop
  • Laatst online: 19-08-2024

bop

VisualWeb

Room42 schreef op maandag 23 juni 2008 @ 14:16:
[...]

Test het en laat het ons weten! ;)
Maar volgens mij was dat wel een van de verbeteringen in 10, ja.
Ikzelf gebruik inderdaad versie 10 en heb dan ook geen problemen met het fullscreen draaien van de flash. Ook me cpu usage blijft gewoon "normaal" (iig niet extreem).

ps. ik vroeg me af of er iemand is die met een ati video kaart dual screen werkend heeft (maar dan wel ook met compiz en emerald!). Ik krijg het namelijk opzich goed werkend (in de zin van dual screen, 2 desktops en bla bla) maar op dat moment werken compiz en emerald niet meer en kan ik dus eigenlijk helemaal niks.

[ Voor 28% gewijzigd door bop op 23-06-2008 14:30 ]

doe niet aan signatures.. uhhh, arghhh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Flash is niet schokkerig bij mij op fullscreen. Het is wel blokkerig, maar dat is omdat het X11 overlay gebruikt en niet XVideo. Mijn CPU is wel 50% (1 core full load). Ik heb geen Compiz draaien, misschien dat dat het probleem is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Inderdaad, zoomen is een optie, maar wat heb je aan Compiz als het eigenlijk gewoon verder niet goed werkt met dingen als full screen video. Aan de andere kant... dit is een 8800 GT kaart, dus die moet toch wat aankunnen, maar ja, als het allemaal cpu power is.. .ik weet het ook niet. Ik ga 10 eens proberen

Edit: het maakt niet uit met 10, die pakt zelfs nog meer cpu power... en hakkelt nog harder :|

[ Voor 13% gewijzigd door letatcest op 23-06-2008 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Ik zit met een vreemd wireless probleem... Thuis geraak ik niet meer op mijn wl500g geconnecteerd.
Mijn 2 andere laptops en de Wii doen het wireless perfect.
Mijn laptop doet het hier op't werk en bij mijn vader thuis ook perfect.
Dus ik denk dat er ergens in een config-file of zo iets fout gegaan is.
Ik moet steeds opnieuw mijn netwerk-key ingeven, maar geraak dan niet geconnecteerd... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Heb je een recente kernel update gedaan? Heb je thuis WPA/WPA2 en is het bij je vader en werk toevallig WEP? Het is mogelijk dat je geen WPA support meer hebt. Of een andere manier van aanmelden. Probeer het eens met wpa_supplicant, dus je tool uitschakelen, netwerkgegevens in wpa_supplicant.conf zetten (locatie maakt niet uit, geef je mee met starten) via wpa_passphrase. In de config file nog wel de juiste encryptiemethode zetten en dan wpa_supplicant runnen (wpa_supplicant -i eth1/wlan0 -D wext -c /plek/van/wpa_supplicant.conf, met parameter -B draait hij op de achtergrond).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Net even gekeken hier op't werk. Blijkbaar zat er geen WPA op, enkel mac-filter.
Als ik WPA aanzet, lukt het hier ook niet meer. :/
Zal de wpa_supplicant eens proberen...
Ik heb wel de proposed/backport updates aanstaan, en daar is verleden week een kernel-update mee gekomen.
Kan ik nog makkelijk terug naar een vorige?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MtC
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 03-05-2021

MtC

letatcest schreef op donderdag 19 juni 2008 @ 15:29:
Zeg, weet iemand of het mogelijk is een screensaver te initieren die zeg maar je desktopcube en al die effecten lekker laat rondspinnen? Lekker fout in de kantoortuin :)
dit kan ja.

hints: compiz screensaver google

--handige links mogen niet van de mods--

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Fire69 schreef op dinsdag 24 juni 2008 @ 12:49:
Net even gekeken hier op't werk. Blijkbaar zat er geen WPA op, enkel mac-filter.
Als ik WPA aanzet, lukt het hier ook niet meer. :/
Zal de wpa_supplicant eens proberen...
Ik heb wel de proposed/backport updates aanstaan, en daar is verleden week een kernel-update mee gekomen.
Kan ik nog makkelijk terug naar een vorige?
Ligt eraan, staat het nog in je packet manager als optie of in Grub als bootable kernel? Ik heb deze week wel een minor update van de kernel gehad, als dat jouw probleem is, moet je dat melden op Launchpad. Ik heb iig geen problemen met WPA en ik gebruik ook de backports modules (nodig voor mijn wifi, iwlwifi 1.2.0 werkt bij mij niet, 1.2.25 wel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Blizzkid schreef op dinsdag 24 juni 2008 @ 13:01:
[...]

dit kan ja.

hints: compiz screensaver google
soms vergeet je google wel eens.. .heeeeel soms

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Hero Of Time schreef op dinsdag 24 juni 2008 @ 12:44:
Heb je een recente kernel update gedaan? Heb je thuis WPA/WPA2 en is het bij je vader en werk toevallig WEP? Het is mogelijk dat je geen WPA support meer hebt. Of een andere manier van aanmelden. Probeer het eens met wpa_supplicant, dus je tool uitschakelen, netwerkgegevens in wpa_supplicant.conf zetten (locatie maakt niet uit, geef je mee met starten) via wpa_passphrase. In de config file nog wel de juiste encryptiemethode zetten en dan wpa_supplicant runnen (wpa_supplicant -i eth1/wlan0 -D wext -c /plek/van/wpa_supplicant.conf, met parameter -B draait hij op de achtergrond).
Ok, heb wat man's zitten lezen en dankzij jouw uitleg zal ik uit de config wel grotendeels uitkomen (nog geen tijd gehad om echt te testen jammergenoeg). Eén ding begrijp ik echter niet uit je uitleg.
Wat bedoel je met "je tool uitschakelen"?
Hero Of Time schreef op dinsdag 24 juni 2008 @ 13:18:
[...]

Ligt eraan, staat het nog in je packet manager als optie of in Grub als bootable kernel? Ik heb deze week wel een minor update van de kernel gehad, als dat jouw probleem is, moet je dat melden op Launchpad. Ik heb iig geen problemen met WPA en ik gebruik ook de backports modules (nodig voor mijn wifi, iwlwifi 1.2.0 werkt bij mij niet, 1.2.25 wel).
De vorige kernels zijn allemaal nog aanwezig, maar ik heb ze wel uit Grub verwijderd.
Als ik het met wpa_supplicant niet aan de praat krijg, zoek ik wel even hoe ik een vorige kernel geboot krijg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:45
Fire69 schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 08:12:
[...]
Ok, heb wat man's zitten lezen en dankzij jouw uitleg zal ik uit de config wel grotendeels uitkomen (nog geen tijd gehad om echt te testen jammergenoeg). Eén ding begrijp ik echter niet uit je uitleg.
Wat bedoel je met "je tool uitschakelen"?
[...]
De vorige kernels zijn allemaal nog aanwezig, maar ik heb ze wel uit Grub verwijderd.
Als ik het met wpa_supplicant niet aan de praat krijg, zoek ik wel even hoe ik een vorige kernel geboot krijg :)
Met tool bedoelt hij waarschijnlijk de netwerkmanager die rechts bovenin staat...
Je had het erover dat het niet meer werkt als je op het werk van je pa naar WPA schakelt, je weet dat de instellingen van de router overgenomen dienen te worden op de PC?

WPA op router, dan ook WPA op PC met de juiste sleutel?
Het klinkt nl een beetje alsof je alleen via open netwerken(die zonder slotje in netwerkmanager) surft, maar zodra er een beveiliging opzit het niet meer werkt.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Dat je de WPA-key van je router op je pc moet instellen weet ik wel hoor :P
Ik gebruik overal WPA, ik dacht dat het op mijn werk ook zo was, maar daar hebben ze de WPA er blijkbaar uitgehaald. :)
Het was gewoon niet helemaal duidelijk wat hij met 'tool' bedoelde. :)
Kan je die network-manager gewoon uitschakelen?

@letatcest: Heb jij die cube-screensaver aan de praat gekregen? Lees overal dat het niet werkt, en bij mij werkt het idd ook niet. Compileren en installeren gaat, maar als je hem aanzet in de Compiz Manager gebeurt er niks...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bop
  • Laatst online: 19-08-2024

bop

VisualWeb

Ik word helemaal gek, vandaag vroeg me update manager of ik firefox wilde update (was blijkbaar nieuwe versie van 3.0?) en sindsdien loopt me firefox constant een paar seconde vast (dat hij grijs wordt) terwijl de CPU even lekker 100% trekt. Andere mensen toevallig hier ook nog last van?

Ik dacht eerst dat het aan flash lag omdat ik het bij youtube aldoor had, maar nu heb ik het eigenlijk bij bijna elke iets grotere site. (ook op got)

doe niet aan signatures.. uhhh, arghhh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
Fire69 schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 10:21:
Dat je de WPA-key van je router op je pc moet instellen weet ik wel hoor :P
Ik gebruik overal WPA, ik dacht dat het op mijn werk ook zo was, maar daar hebben ze de WPA er blijkbaar uitgehaald. :)
Het was gewoon niet helemaal duidelijk wat hij met 'tool' bedoelde. :)
Kan je die network-manager gewoon uitschakelen?
NM kun je deïnstalleren, op achtergrond gebruikt deze ook wpa_suplicant...
Als je steeds opnieuw om de sleutel gevraagd wordt en geen verbinding krijgt zou ik in eerste instantie controleren of de sleutel die je gebruikt wel de juiste is en deze eventueel op je WL500 opnieuw in te geven en daarna router herstarten.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Loekie schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 12:58:
[...]

Als je steeds opnieuw om de sleutel gevraagd wordt en geen verbinding krijgt zou ik in eerste instantie controleren of de sleutel die je gebruikt wel de juiste is en deze eventueel op je WL500 opnieuw in te geven en daarna router herstarten.
Sloop ook even alle "rare" tekens uit de key en gebruik een key met alleen letters en cijfers. Zowel AP's als clients hebben wel eens problemen met bepaalde tekens. Probeer om te zien of WPA in het geheel wel werkt even een key als 1234. Als die werkt kan je hem steeds wat langer/ingewikkelder maken om te zien of het dan wel wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Loekie schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 12:58:
[...]

W3ird_N3rd schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 18:43:
[...]

Sloop ook even alle "rare" tekens uit de key en gebruik een key met alleen letters en cijfers. Zowel AP's als clients hebben wel eens problemen met bepaalde tekens. Probeer om te zien of WPA in het geheel wel werkt even een key als 1234. Als die werkt kan je hem steeds wat langer/ingewikkelder maken om te zien of het dan wel wil.
Ik gebruik al jaaaren dezelfde key. Meerdere andere laptops gebruiken die key zonder problemen. Die key heeft het ook gewoon normaal gedaan al zolang als ik Ubuntu gebruik (3 maand of zo nu :P ) Het zijn ook gewoon cijfers en letters dus dat mag geen probleem zijn.

Ik post nu trouwens via de wireless bij me thuis. Hij vroeg de key en hij connecteerde gewoon :/

Deze morgen heb ik wel wpa_passphrase eens gedraaid en wpa_supplicant gestart. Ik heb een wpa_supplicant.conf in /etc gezet, maar verder had ik nog niks gedaan (zat op mijn werk), dus ik betwijfel of die acties er iets aan gedaan hebben...
Ga nu even herstarten en kijken wat er gebeurd.

Oh ja, ondertussen heb ik dankzij wat andere experimenten mijn compiz stuk gekregen. Toch allemaal niet zo idiot-proof als je zou denken, dat Linux :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor jou zouden ze restore-points moeten implementeren. :P

Heeft iemand trouwens ervaring met een backup systeem? Ik maak nu eens in de zoveel tijd handmatig een tarball die ik op de server zet, maar het zou natuurlijk mooi zijn als het incrementeel kan worden opgeslagen, makkelijk kan worden teruggezet, en beveiligd kan worden met een password.

In principe wil ik het dus gewoon in een soort van beveiligde Subversion repository zetten. Maar iets zegt me dat dat een gestoord plan is. :P TimeVault ziet er mooi uit, maar ik geloof dat dat nog niet echt stabiel is. Ik kon in ieder geval geen packages vinden voor x86-64.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
Verwijderd schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 20:55:
Voor jou zouden ze restore-points moeten implementeren. :P

Heeft iemand trouwens ervaring met een backup systeem? Ik maak nu eens in de zoveel tijd handmatig een tarball die ik op de server zet, maar het zou natuurlijk mooi zijn als het incrementeel kan worden opgeslagen, makkelijk kan worden teruggezet, en beveiligd kan worden met een password.

In principe wil ik het dus gewoon in een soort van beveiligde Subversion repository zetten. Maar iets zegt me dat dat een gestoord plan is. :P TimeVault ziet er mooi uit, maar ik geloof dat dat nog niet echt stabiel is. Ik kon in ieder geval geen packages vinden voor x86-64.
Verschillende NAS-geörienteerde systemen zweren bij bacula heb het zelf niet in gebruik, maar denk ook over zoiets. Bacula doet ook backups voor windows en mac, dat zou voor mij een pluspunt zijn.
Nu nog een tape-device met robot en dan ben ik klaar ;)

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Heb net maar een reinstall gedaan. :P

@Loekie: als je NM deïnstalleert, heb je dus ook geen netwerk via de draad meer... Dat was op zich wel een redelijk probleem. :+

- Compiz om zeep
- Geen netwerk meer
- ...

Reinstall leek me het snelste om alles op te lossen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
Fire69 schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 10:04:
Heb net maar een reinstall gedaan. :P

@Loekie: als je NM deïnstalleert, heb je dus ook geen netwerk via de draad meer... Dat was op zich wel een redelijk probleem. :+

- Compiz om zeep
- Geen netwerk meer
- ...

Reinstall leek me het snelste om alles op te lossen :+
Hmmm, ik weet niet hoe je het gedaan hebt, maar als je de netwerkmanager de-installeert blijft het bedraad gewoon werken. Wireless wordt iets moeilijker opzetten, maar kan via wpa-supplicant alsnog geconfigureerd worden.
Heb je misschien networking helemaal uitgezet?

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Nope, gewoon in Synaptic Network Manager gedeïnstalleert.
Met wpa_supplicant kon ik daarna wel geassocieerd geraken met mijn AP, maar ik kreeg geen ip :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Fire69 schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 11:03:
Nope, gewoon in Synaptic Network Manager gedeïnstalleert.
Met wpa_supplicant kon ik daarna wel geassocieerd geraken met mijn AP, maar ik kreeg geen ip :/
Dat is ook logisch, wpa_supplicant verzorgt alleen de authenticatie met je AP, hij vraagt niet om een IP adres. Dat kan je doen door dhclient eth1 (of wlan0) te gebruiken.
Dat je kabelverbinding het niet meer doet is raar, kijk eens of je wel een eth0 in je interfaces file hebt staan. Zoniet, voeg deze dan toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Ah, goed om weten voor de volgende keer (je hebt het gemist misschien, maar ik heb al een reinstall gedaan :P )

Ander vraagje nu, iets wat ik heel verwarrend vind (en volgens google nog een hoop anderen ook).
In 7.10 moest ik xgl-server geinstalleerd staan hebben om Compiz en XBMC en zo te kunnen draaien (met een ati-kaart).
Nu heb ik dat in 8.04 niet meer geinstalleerd, maar toch werkt alles. Sterker nog, als ik xgl installeer, wordt XBMC verschrikkelijk traag qua schermopbouw.
Is er in 8.04 nu iets verandert? Die AiGL of zo iets? Of ligt het gewoon weer aan mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Het ligt niet aan jou, er is ook niets speciaals verandert in Ubuntu. Het enige dat verandert is, is dat de ATi driver nu wel direct AIGLX support heeft.

Dat je een herinstall hebt gedaan, heb ik gelezen. Het is nog wel zo netjes om je vraag te beantwoorden ;). Ik heb zelf een hekel aan NM omdat het gewoon niet lekker werkt bij mij, want NM gaat er van uit dat overal waar je zit een DHCP draait. Ik heb thuis vaste adressen voor wireless en met de manual settings kom ik uit op de normale network settings, niet die van NM. En dat werkt weer niet. Ik doe nu alles via CLI en config files. Beetje lastig als je een netwerk snel wilt toevoegen, maar draait bij mij prima en stabiel. Alles in wpa_supplicant.conf zetten en geen omkijken naar, reconnect automatisch, iets wat NM niet altijd doet (of niet altijd werkt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Hero Of Time schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 15:03:
Het ligt niet aan jou, er is ook niets speciaals verandert in Ubuntu. Het enige dat verandert is, is dat de ATi driver nu wel direct AIGLX support heeft.
Dus die XGL is helemaal niet meer nodig nu?
Dat je een herinstall hebt gedaan, heb ik gelezen. Het is nog wel zo netjes om je vraag te beantwoorden ;).
Ow, ik dacht dat je't gemist had, omdat je zei dat ik in mijn interfaces file moest gaan kijken. :P
Ik heb zelf een hekel aan NM omdat het gewoon niet lekker werkt bij mij, want NM gaat er van uit dat overal waar je zit een DHCP draait. Ik heb thuis vaste adressen voor wireless en met de manual settings kom ik uit op de normale network settings, niet die van NM. En dat werkt weer niet. Ik doe nu alles via CLI en config files. Beetje lastig als je een netwerk snel wilt toevoegen, maar draait bij mij prima en stabiel. Alles in wpa_supplicant.conf zetten en geen omkijken naar, reconnect automatisch, iets wat NM niet altijd doet (of niet altijd werkt).
Ik had eigenlijk zo'n vermoeden dat er ergens in een config-file (van NM of zo) iets misgegaan was, maar ik weet nog zo weinig over de structuur van al die files dat het voor mij onbegonnen werk was om overal te gaan zoeken...

Trouwens, ik denk dat de reden dat mijn compiz 'kapot' gegaan is, was dat ik vanop http://gitweb.compiz-fusion.org een nieuwere versie geinstalleerd heb.
Was dat de juiste manier van werken? Gewoon make && make install gedaan.
Of kan dat conflicten geven met de reeds geinstalleerde ubuntu-versie?
edit:

Dat had ik trouwens gedaan omdat anders geen enkele van de daar aanwezige plugins te compileren was...
Een deel van mijn problemen is dus veroorzaakt door letatcest hier, die is komen aandraven met die cube-screensaver! :+

[ Voor 6% gewijzigd door Fire69 op 26-06-2008 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
Hero Of Time schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 15:03:

Dat je een herinstall hebt gedaan, heb ik gelezen. Het is nog wel zo netjes om je vraag te beantwoorden ;). Ik heb zelf een hekel aan NM omdat het gewoon niet lekker werkt bij mij, want NM gaat er van uit dat overal waar je zit een DHCP draait. Ik heb thuis vaste adressen voor wireless en met de manual settings kom ik uit op de normale network settings, niet die van NM. En dat werkt weer niet. Ik doe nu alles via CLI en config files. Beetje lastig als je een netwerk snel wilt toevoegen, maar draait bij mij prima en stabiel. Alles in wpa_supplicant.conf zetten en geen omkijken naar, reconnect automatisch, iets wat NM niet altijd doet (of niet altijd werkt).
NM heeft even nodig gehad om 'beter' te worden, bij 6.10 of 6.06(?) was deze optioneel en werkte met stevige nukken. Nu werkt deze behoorlijk stabiel en ook roaming(van ene naar andere AP in zelfde netwerk) handelt NM via WPA-supplicant netjes af.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelly
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18-09 09:19

jelly

Arch Linux

Dat had ik trouwens gedaan omdat anders geen enkele van de daar aanwezige plugins te compileren was...
Een deel van mijn problemen is dus veroorzaakt door letatcest hier, die is komen aandraven met die cube-screensaver! :+
Die screensaver is echt te mooi :o, maar heb nog niet echt zin gehad om heel compiz te compilen en ik ga misschien overstappen naar Arch die heeft volgens mij een recentere versie van compiz fusion

Keep it simple stupid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Die Compiz compilen duurt echt maar 2min of zo. Het is ook maar 2meg om te downloaden, vond ik wel raar eigenlijk :)

Denk dat ik het toch nog maar eens ga proberen, we zien wel of het terug de soep indraait :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• software
Er bestaan ppl alternatieven voor NM.
Een ervan is Wicd
http://www.ubuntugeek.com...k-manager-for-ubuntu.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Heb een vraagje:

Hoe kan ik in Ubuntu 8.04 mijn toetsenbord zo laten werken dat ie (net als in windows) bij het tikken van quotes, trema's e.d. even 'wacht' totdat er evt. een klinker, komt, waardoor ik bijv. de ë krijg na indrukken van de e.
Nu zet ie de ' en " direct neer.

Heb al zitten experimenteren met toetsenbordinstelling (system -> preferences -> keyboard) en dit zowel op USA als Netherlands Standard gezet, maar geen effect.

[edit] Zag dat er nog een USA-instelling is: USA international with dead keys en die lijkt bijna te doen wat ik wil. Ik kan nu tekens op letters zetten, alleen als ik erna een letter tik waar geen teken op past dan gaat ie piepen, ipv. gewoon de " te laten zien met de letter erachter, bijv. "t. Zou dit ook nog te fixen zijn? Ik wil het gewoon net zoals in windows hebben.

[ Voor 30% gewijzigd door Palomar op 29-06-2008 00:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Palomar schreef op zondag 29 juni 2008 @ 00:03:
Heb een vraagje:

Hoe kan ik in Ubuntu 8.04 mijn toetsenbord zo laten werken dat ie (net als in windows) bij het tikken van quotes, trema's e.d. even 'wacht' totdat er evt. een klinker, komt, waardoor ik bijv. de ë krijg na indrukken van de e.

Heb al zitten experimenteren met toetsenbordinstelling (system -> preferences -> keyboard) en dit zowel op USA als Netherlands Standard gezet, maar geen effect.
Keyboard Preferences > Layouts > Layout: USA Variants: International (with dead keys)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Je moet dan expliciet de toetsenbordindeling kiezen met "dead keys".

[ Voor 7% gewijzigd door MadMarky op 29-06-2008 00:48 ]

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurxp
  • Laatst online: 30-08 19:30
Gebruik de spatie na de "

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chilly_Willy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:49
Ik gebruik sinds 7.04 Wicd ipv NM en ben er erg tevreden over. Het is gewoon een python gui voor wpa supplicant en werkt perfect.

Coïtus ergo sum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
[...] Zou dit ook nog te fixen zijn? [...]
offtopic:
Hoezo 'fixen'? Het is niet kapot, dat is gewoon hoe het ontworpen is ;) Dat het dan een keertje anders werkt als in Windows... tja

[ Voor 11% gewijzigd door Room42 op 29-06-2008 09:44 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Room42 schreef op zondag 29 juni 2008 @ 09:43:
[...]

offtopic:
Hoezo 'fixen'? Het is niet kapot, dat is gewoon hoe het ontworpen is ;) Dat het dan een keertje anders werkt als in Windows... tja
Ja, dat zal allemaal wel, maar de windows-benadering werkt gewoon veel logischer. Als ik nu bijv. een woord typ dat eindigt op 's (bijv. net typte ik het meervoud van ssd: ssd's) dan maakt ubuntu er ssdś van... Aangezien de Nederlandse (en zowat elke andere) taal geen woorden kent met ś is het veel logischer dat ie er direct 's van maakt, zonder dat ik op spatie hoef te drukken na de '.
Zelfde met letters waar helemaal geen ' op kan, bijv. de Q. Dan gaat Ubuntu piepen, ipv. gewoon door te gaan en 'q te tonen. Ik wil echter wél dat 'dead keys'-systeem blijven gebruiken, voor letters als é, ë, á etc..

Ik weet dat dit allemaal als geneuzel klinkt, maar dit soort details wil ik gewoon voor elkaar hebben mocht Linux/Ubuntu ooit mijn primaire OS worden. Ik ben nou eenmaal door jarenlang gebruik aan die werkwijze gewend. Dus vandaar: hoe fix ik dit?

[ Voor 7% gewijzigd door Palomar op 29-06-2008 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaataaps
  • Niet online
"Zowat elke andere taal" is een beetje overdreven denk ik, maar het zou in elk geval moeten werken met rechter-alt-' en -"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Ik heb nu de Flash Player 10 beta "geïnstalleerd" maar ik zie maar weinig verschil bij fullscreen video en processorgebruik in het algemeen ;( Komt dat door compiz, mijn resolutie van 1280x768 of mijn AMD Athlon64 X2 4200+? :?

Het installeren is trouwens een fluitje van een cent!
• Oude flashplayer deinstalleren: sudo apt-get remove flashplugin-nonfree
• Beta downloaden: flashplayer10_install_linux_051508.tar.gz
• Daaruit libflashplayer.so uitpakken naar ~/.mozilla/plugins/
• Firefox herstarten en klaar is $got_username

[ Voor 7% gewijzigd door Room42 op 29-06-2008 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Laatst online: 02:05

deadinspace

The what goes where now?

Dat is een van de dingen die echt zo veel fijner kan in GNU/Linux dan in Windows...

Met een compose key kun je aangeven wanneer je een speciaal teken wil maken. Je drukt dan op de compose key, en de twee tekens die je daarna tikt worden omgezet naar een speciaal teken. Je hebt dan ook geen deadkeys meer nodig, zodat elk teken normaalgesproken gewoon dat teken is en niets meer.

Gewoon typen geeft dus gewoon de tekens die je aanslaat:
<"> <e>»"e
<'> <s>»'s
<,> <c>»,c

Maar als je compose gebruikt:
<compose> <"> <e>ȑ
<compose> <'> <s>»ś
<compose> <,> <c>ȍ
<compose> <~> <n>Ȗ
<compose> <s> <s>ȧ
<compose> <e> <=>»
<compose> <a> <e>Ⱦ
<compose> <^> <2>»²

Etc.

Het bereik van speciale tekens dat je met een compose key kan maken is zoals je ziet veel groter dan met een deadkeys-achtige constructie, en je hoeft tijdens normaal typen niet telkens rekening te houden met het feit dat een klinker na ' iets anders doet dan een medeklinker na '. En de compose sequences zijn over het algemeen heel logisch (probeer zelf maar eens de sequence voor » te bedenken).

In Gnome kun je instellen welke toets je compose key is in System > Preferences > Keyboard > Layouts > Layout Options > Compose key position. Bij mij staat hij op de rechter windowstoets, want die gebruik ik toch nergens voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb gewoon de standaard US toetsenbord-indeling, en ik gebruik AltGr om speciale tekens te maken (AltGr is de rechter Alt). Ik kan dan tijdens het programmeren zonder problemen "strings" aanmaken, of tijdens shell-scripts `commandos` uitvoeren, en door AltGr in te tikken krijg ik dead-key behaviour bij de `, de ' en de " (voor respectievelijk accent grave, accent aigu en trema), en heeft de hele qwerty een andere betekenis:

GewoonShift
1234567890-=
qwertyuiop[]\
asdfghjkl;
zxcvbnm,./
!@#$%^&*()_+
QWERTYUIOP{}|:
ASDFGHJKL:
ZXCVBNM<>?
AltGrAltGr+Shift
¹²³¤€’¥×
äåéëþüúíóö«»¬
áßðfghïœø¶
朩®bñµç
¡£^÷
ÄÅÉËÞÜÚÍÓÖ“”¦
Á§ÐFGHόذ
ÆŒ¢®BѵÇ

De meeste van die tekens gebruik ik nooit, behalve af en toe µ en °.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Er zit idd wel wat in om op die 'Linux'-manier met een speciale key die characters tevoorschijn te toveren... alleen ben ik zo gewend aan de manier die ik eerder omschreef (en ik programmeer ook, doe altijd een spatie na quotes) dat ik er weinig voor voel om dan maar vanwege Linux iets ander aan te leren.
Maargoed, ik kijk het nog even aan. Nu werkt het wel redelijk goed met die dead keys. Alleen jammer dat ie ook op irrelevante tekens een quote zet (bijv ś ŕ ź etc...). Ik hoef het alleen op klinker te hebben...

Nog een andere vraag: weet iemand ook een manier om iets van beeld uit mijn pinnacle pctv 110i te toveren? Op het ubuntu-forum zie ik deze vraag ook een paar keer voorbij komen, maar zonder oplossingen...
Hij wordt zo te zien wel herkend:

dmesg:
saa7133[0]: subsystem: 11bd:002e, board: Pinnacle PCTV 40i/50i/110i (saa7133) [card=77,autodetected]
Maar hoe verder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-09 11:40
Palomar schreef op maandag 30 juni 2008 @ 11:41:
dmesg:
saa7133
...
Maar hoe verder?
Dit keyword en Google.

[ Voor 3% gewijzigd door gertvdijk op 30-06-2008 12:07 ]

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Ik heb nog een ander probleem. Misschien dat het mensen bekend voorkomt: meteen na het opstarten of als mn pc uit standby komt dan werkt het panel meestal niet goed. Ik kan wel programmaś starten die erin staan (bijv. firefox), maar het mainmenu reageert niet als ik erop klik. Ook werkt de rechter muisknop geheel niet in het panel. Als ik dan ctrl+alt+F1 doe en direct weer terugschakel naar ctrl+alt+F7 (grafisch) dan werkt alles weer.

Ook had ik zojuist iets veel vervelenders, nl. dat in FF3 ineens al mijn bookmarks weg waren (fyi, de pc kwam net uit standby). Ik gebruik de addon Foxmarks en die werkte ook niet meer om alles terug te krijgen. Ook als ik in FF naar 'Ogranize bookmarks' ging, crashte Firefox.
Toen eens handmatig ~/.mozilla/places.sqlite verwijderd en toen had ik ineens al mijn bookmarks weer... Onder windows is me dit nog nooit gebeurd, dus het is vermoedelijk een Linux-kwestie. Iemand een idee wat hier aan de hand kan zijn geweest en hoe te voorkomen? Het wekt niet echt vertrouwen en een 'stabiel gevoel' zeg maar (icm. dat vreemde gedrag van het onklikbare panel).

[ Voor 6% gewijzigd door Palomar op 01-07-2008 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Ik gebruik Ubuntu nu een maand of 3 full-time, maar mij geeft het toch ook geen stabiel gevoel hoor.
Soms heb je video-problemen, dan zijn het audio-problemen, dan weer gesukkel met de standby en zo.
Het blijft full-time op mijn laptop staan, omdat ik wel van wat experimenteren hou, maar zoals het nu werkt, zou ik het geen enkele non-it'er aanraden.
Net wou ik eens dual-screen gaan testen, ivm een nieuwe full-hd plasma, blijkbaar zit er nog een bug in fglrx, maw geen dual-screen. Hopelijk krijg ik gewoon het externe scherm wel aan de praat als de lcd disabled is... :/

Weet er trouwens iemand een goed alternatief voor programma's zoals dvdshrink/dvd-decrypter?

[ Voor 18% gewijzigd door Fire69 op 01-07-2008 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monnick
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Fire69 schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 12:13:
Ik gebruik Ubuntu nu een maand of 3 full-time, maar mij geeft het toch ook geen stabiel gevoel hoor.
Soms heb je video-problemen, dan zijn het audio-problemen, dan weer gesukkel met de standby en zo.
Het blijft full-time op mijn laptop staan, omdat ik wel van wat experimenteren hou, maar zoals het nu werkt, zou ik het geen enkele non-it'er aanraden.
Net wou ik eens dual-screen gaan testen, ivm een nieuwe full-hd plasma, blijkbaar zit er nog een bug in fglrx, maw geen dual-screen. Hopelijk krijg ik gewoon het externe scherm wel aan de praat als de lcd disabled is... :/

Weet er trouwens iemand een goed alternatief voor programma's zoals dvdshrink/dvd-decrypter?
Inderdaad erg leuk die bug wat dual-screens betreft. -O-

Die moest ik eergisteren helaas ook ontdekken toen ik mijn TV (s-video) op m'n PC wilde aansluiten. Het werkt nu wel, maar niet gekloonde beeldschermen maar 1 links, 1 rechts. Dat is echt zo enorm onhandig als je een filmpje wilt aanzetten op de tv. Dan moet je de TV gaan draaien en gaan muizen op de TV (waar je niks op kan lezen). 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon
  • Laatst online: 03:12

Theimon

Snapte!?

Fire69 schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 12:13:
DvdShrink?

Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!

Pagina: 1 ... 26 ... 31 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een topic om ervaringen uit te wisselen!!! Stel vragen in een apart topic om antwoorden vindbaar te houden !!!
vergeet ook niet even de topicstart door te lezen