Het grote Ubuntu Topic Deel 7 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 25 ... 31 Laatste
Acties:
  • 116.035 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-09 22:21

backupdevice

No Risk , Full Push

Kan een heel eind met je mee komen, echter........

De meeste mensen met nieuwe computers hebben nu eenmaal deze mogelijkheden op het mobo zitten.

Je kan het dus ook omdraaien. Een OS zou zich ook moeten aanpassen aan mainstream hardware.

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Laatst online: 21:56

Cyphax

Moderator LNX
backupdevice schreef op woensdag 21 mei 2008 @ 12:24:
Je kan het dus ook omdraaien. Een OS zou zich ook moeten aanpassen aan mainstream hardware.
... waar mogelijk. En als die fabrikanten de kaken stijf op elkaar houden kun je 2 dingen doen: gaan reverse engineeren een driver in elkaar hacken waarvan de vraag nog maar is of het wel stabiel is (lijkt me voor een driver op dat niveau nogal relevant) of het laten zitten. Als je zo graag raid wilt kan dat met Linux toch wel met software-raid. Een goed alternatief bieden ze dus.

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

backupdevice schreef op woensdag 21 mei 2008 @ 12:24:
Ook als die mainstream hardware een übergoedkoop slecht geïmplementeerd idee is?

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:02
MDtje schreef op maandag 19 mei 2008 @ 19:29:
Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig of er hier nog (veel) mensen zijn die juist Ubuntu gebruiken omdat ze het gewoon lekker vinden werken. Dan doel ik met name op mensen die met een andere distro begonnen zijn en uitgekomen zijn bij Ubuntu. Of de Ubuntu gebruikers die overgestapt zijn op een andere distro maar later toch weer teruggekomen zijn bij Ubuntu. Aan jullie dus de vraag: wat trekt jullie richting Ubuntu?
Het was de eerste distro die mijn wireless kaartje direct ondersteunde. Nog niet helemaal soepel (uiteindelijk moest ik altijd nog zelf een stabielere driver compileren) maar sinds Ubuntu 8.04 geen problemen meer. Verder heb ik altijd Debian unstable gedraaid en dan is Ubuntu een handig alternatief.

Ik vind Debian leuk omdat het een rolling release distro is (unstable dan) maar toen een update van het systeem mijn X sloopte ben ik naar Ubuntu overgestapt. Een zwaar bewuste keuze is het niet: zolang het werkt ben ik tevreden en anders pak ik weer wat anders, dat is het mooie van al die Linuxdistro's. Ik heb vanwege jarenlange ervaring met Debian wel een sterke voorkeur voor apt maar dat is puur gewenning. En met Firefox 3 heb ik geen problemen, draai het zowel thuis onder ubuntu als op het werk onder Windows en ik ben er erg tevreden over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sub0kelvin
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-08-2023
MDtje schreef op maandag 19 mei 2008 @ 19:29:
Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig of er hier nog (veel) mensen zijn die juist Ubuntu gebruiken omdat ze het gewoon lekker vinden werken. Dan doel ik met name op mensen die met een andere distro begonnen zijn en uitgekomen zijn bij Ubuntu. Of de Ubuntu gebruikers die overgestapt zijn op een andere distro maar later toch weer teruggekomen zijn bij Ubuntu. Aan jullie dus de vraag: wat trekt jullie richting Ubuntu?
Ja ik.

Ik ben ooit (lees: 2000 ofzo) begonnen met Redhat, toen doorgestroomd naar Fedora voor een aantal versies, maar uiteindelijk (vanaf 6.10) beland en gebleven bij Ubuntu.

Redhat was prima, heb ik me goed in vermaakt, maar veel dingen waren in die jaren nog niet goed wat betreft met compatibiliteit met windowsproducten waar ik afhankelijk van was (of eigenlijk dacht te zijn).
In de Fedora-periode werd dat al snel beter, maar ik had vooral veel ruzie met de upgrades die niet altijd goed gingen, en irritante dependency problemen. Toen ben ik lange tijd weer terug naar XP gegaan.
Op een gegeven moment kwam ik Ubuntu tegen en ik heb nooit meer anders gewild. Alles ging perfect vanaf het begin, en wat ik niet wist was goed te vinden. Wat me trekt naar ubuntu is dat het gewoon allemaal werkt (voor mij dan) en dingen zoals apt en sudo (wat niet Ubuntu-specifiek is, maar wat wel goed geïntegreerd is). En dit is de eerste keer dat ik zonder problemen mijn dagelijkse dingen kan doen, en het voelt lekker en dat is het belangrijkst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

Cyphax schreef op woensdag 21 mei 2008 @ 12:59:
[...]

... waar mogelijk. En als die fabrikanten de kaken stijf op elkaar houden kun je 2 dingen doen: gaan reverse engineeren een driver in elkaar hacken waarvan de vraag nog maar is of het wel stabiel is (lijkt me voor een driver op dat niveau nogal relevant) of het laten zitten. Als je zo graag raid wilt kan dat met Linux toch wel met software-raid. Een goed alternatief bieden ze dus.
Mee eens, echter als je een volwaardige optie ten opzichte van MS wilt zijn, lijkt me dit soort dingen wel zeer belangrijk. Zeker nu bijna 90% van de mobo's zo'n ding aan boord hebben.
Borromini schreef op woensdag 21 mei 2008 @ 13:29:
[...]

Ook als die mainstream hardware een übergoedkoop slecht geïmplementeerd idee is?
Zie mijn reactie boven. Dat het slecht geimplementeerd is, wil niet zeggen dat je er niet op in moet spelen als OS bakker.

Tuurlijk kan je nee zeggen, maar is dat wijs? Het is aan de linux ontwikkelaars om er voor te zorgen dat die info er wel komt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Borromini schreef op woensdag 21 mei 2008 @ 08:34:
[...]

Tsja, die Windows-georiënteerde halfslachtige, budget BIOS-RAID-oplossingen moeten inderdaad naadloos draaien onder Linux, neen?

RAID-support is geen probleem onder Linux (voor de zoveelste keer), zolang je met de zuivere software-implementaties gaat (in de kernel) of een deftige hardwarecontroller koopt (die vaak best goed ondersteund wordt). Dat jij met je ICHx moederbordje met 8 S-ATA poorten per sé RAID wil draaien, dat is jouw zaak, maar dat is géén standaardsetup (en niet aan te bevelen, evenmin onder Windows), verwacht dus ook niet dat elke distro het zomaar gaat implementeren, er zijn wel belangrijkere dingen.
Geef me 1 goede reden waarom het niet is aan te bevelen? Misschien minder stabiel? Ik draai nu al 2,5 jaar RAID0 en nog nooit problemen gehad. Mijn OS staat standaard op de RAID0 schijfopstelling en ik kan je verzekeren dat dat een ENORM snelheidsverschil geeft, ook bij het dagelijkse gebruik als 'gewone consument'. Belangrijke docs en andere belangrijke files heb ik op een andere schijf staan.
En dat het een 'halfslachtige budget oplossing' is kan mij niet schelen, zolang mijn schijven 50-80% sneller gegevens lezen en wegschrijven ben ik tevreden, dan hoeft ik niet zonodig een (dure) hardware RAID.
Om even een vergelijkje met windows (vista) te maken: installatie opstarten, drivers direct van je USB stick laden en installeren maar. Zelfs in XP kon je vooraf gewoon de drivers selecteren.
Het gekke is dat de drivers er zijn (dmraid), maar deze niet fatsoenlijk geïmplementeerd zijn. Of zijn hiermee problemen met licensies/patenten o.i.d.?

Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik niet precies weet hoeveel mensen nu precies RAID draaien, ik denk idd -helaas- een marginaal percentage van het totaal aantal (thuis)gebruikers. In dat opzicht zijn er dus idd belangrijkere zaken te doen daar heb je gelijk in. Aan de andere kant ondersteunt tegenwoordig bijna elk moederbord wel een softraid opstelling en dit 'verplicht' ubuntu toch wel een klein beetje om hier aandacht aan te schenken.
Het is alleen altijd weer een obstakel om ubuntu erop te zetten, problemen na de (hoofd)installatie vind ik altijd veel minder hinderlijk. dan kun je het oplossen van de problemen tenminste uitstellen :)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 21-05-2008 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotiniens
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:08

Gotiniens

Fairly odd Tim

Het is echt niet dat de dev's het niet willen ontwikkelen. Maar het is eerder dat zon driver ontwikkelen te vergelijken is met een wedstrijd spelen waar jij de regels niet van kent, en zodra je de regels een beetje begint te begrijpen worden de regels aangepast. Geloof me dat is heel frustrerend.

Ook vind ik het raar dat linux alles maar moet ondersteunen. Terwijl windows ook lang niet alles ondersteund. De fabrikanten ondersteunen windows. En dat is iets compleet anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelly
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18-09 09:19

jelly

Arch Linux

Ook vind ik het raar dat linux alles maar moet ondersteunen. Terwijl windows ook lang niet alles ondersteund. De fabrikanten ondersteunen windows. En dat is iets compleet anders.
Ik had zo een scanner van mijn vader gekregen uit ~98. Wel handig dat ding kan gewoon zwartwit scannen. Toen zat ik nog op windows XP (3 jaar geleden), nergens kon ik drivers vinden. Ik had toen ook een dualboot met Suse linux en daarna werkte de scanner perfect!

Maarja hier hebben we heb je natuurlijk verder niks aan, gaat meestal om de nieuwere hardware die niet werkt ;)

Keep it simple stupid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zAo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-09 23:03

zAo

GPLv2 Fanboy

Ik heb vrijwel alle bekende smaken van Linux geprobeerd (Debian, RH, Fedora, Suse, Arch, Gentoo etc) in de afgelopen 5,5 jaar. Toch blijft de basis van Debian mij het meest trekken, zeker voor servers.
Ik draai vanaf versie 1 van Ubuntu mee, mede omdat de ATI drivers toen redelijk eenvoudig te installeren waren.

In de tussentijd heb ik een Mac gekocht, mede door de slechte grafische performance in Linux.

OSX is een pracht product, maar ik wil kunnen stoeien met mijn OS (iedere gek zijn gebrek). Om die reden heb ik altijd een 2e desktop met Ubuntu gehad. Tot versie 7.10 was dit ubuntu-desktop, maar sinds 7.10 werd het me echt te gek met al die bloat en ben ik Ubuntu server met gnome-core gaan draaien. Dit is echt een aanrader voor de mensen die een 'stroperig' systeem hebben, wel gebruik van de ubuntu community willen maken en geringe kennis van Linux hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

zAo schreef op woensdag 21 mei 2008 @ 16:24:
. Tot versie 7.10 was dit ubuntu-desktop, maar sinds 7.10 werd het me echt te gek met al die bloat en ben ik Ubuntu server met gnome-core gaan draaien. Dit is echt een aanrader voor de mensen die een 'stroperig' systeem hebben, wel gebruik van de ubuntu community willen maken en geringe kennis van Linux hebben.
Ja, daar ben ik ook aan het denken, echter ik wil niet alles opnieuw installeren. Hoe haal ik die Gnome van Ubuntu weg en installeer ik de normale reguliere gnome?

zoeken ouwe http://www.psychocats.net/ubuntu/purexfcedapper

[ Voor 5% gewijzigd door backupdevice op 21-05-2008 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:05
Daar is geen verschil in, enkel themegewijs. Je kunt dpkg -l doen (of Synaptic) en kijken wat weg kan. Je bent dan bezig met het strippen van je desktop. zAo heeft precies het omgekeerde gedaan, begin met een basis en installeer dan wat je nodig hebt.

En XFCE != gnome, het zijn twee verschillende desktop environments. Wel een lekker simpele for that matter, ik heb er een maand of 4 mee in een VMWare machine gedraaid en m'n stageproject erop ontwikkeld, in Xubuntu 6.06 LTS. :)

[ Voor 19% gewijzigd door Jaap-Jan op 21-05-2008 16:48 ]

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

Jaap-Jan schreef op woensdag 21 mei 2008 @ 16:46:
Daar is geen verschil in, enkel themegewijs. Je kunt dpkg -l doen (of Synaptic) en kijken wat weg kan. Je bent dan bezig met het strippen van je desktop. zAo heeft precies het omgekeerde gedaan, begin met een basis en installeer dan wat je nodig hebt.

En XFCE != gnome, het zijn twee verschillende desktop environments. Wel een lekker simpele for that matter, ik heb er een maand of 4 mee in een VMWare machine gedraaid en m'n stageproject erop ontwikkeld, in Xubuntu 6.06 LTS. :)
mkay, dan zal ik ik maar laten voor wat het is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-09 11:07

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Dit is een mooie. Schreef ik eerder dat installeren van 8.04 op mijn laptop niet lekker gaat. Ik heb nu 7.10 geupgrade naar 8.04, het werkte allemaal naar behoren totdat opeens gdm hing en ik de load naar boven zag schieten.
Die is in 10 minuten naar 10 gestegen en elke terminal die ik open had staan werd not responsive als ik ook maar een commando intikte. Zelfs shutdown reageerde hij niet op.
Heb hem nu maar hard uitgezet. Eens kijken of het nu beter gaat.

Mijn mening over 8.04 tot nu toe: :( :( :(

Okee, reboot, gdm hangt, Xorg staat 99.9% cpu tijd te verbruiken, load is aan het stijgen.

[ Voor 8% gewijzigd door Maasluip op 21-05-2008 20:29 ]

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 28-07 22:08

RuddyMysterious

a smorgasbord of waywardness

Even naar aanleiding van een post van mij in deze thread van een tijdje geleden: DevilsProphet in "Het grote Ubuntu Topic Deel 7"

Heeft iemand een probleem met fonts als je opera/firefox gebruikt in combinatie met de msttcorefonts? Het probleem lijkt vooral te gaan over de grootte van de fonts, waarbij de fonts te plat worden weergegeven. Als ik dan in Opera zoom naar 110% lijken de fonts net iets groter dan ze zouden moeten zijn op 100%, dus ik neem aan dat ze default gezien te klein worden gerenderd. Dit is enkel het geval bij de msttcorefonts, want als ik die niet geinstalleerd heb en ik surf met opera naar tweakers.net, dan krijg ik het standaard Sans font in de plaats van Arial dat wordt gebruik op tweakers, wat infeite iets te groot is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik heb na het installeren van 8.04 gezeik met mijn windows install. Die zeurt de hele tijd over dat ntldr is missing. Nu is dat best op te lossen, maar niet zonder dat ik geen toegang meer krijg tot mijn linux install.
En als ik dan weer Grub installeer krijg ik hetzelfde gezeik weer. Ik snap er niets van. Op ubuntuforums krijg ik ook niet echt veel feedback, dus misschien dat hier iemand wat weet:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=801036

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-09 11:37

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Zeg, tussen haakjes, is er nog iemand naar de release party geweest? (ik eh.. niet.. want iets met regen en brak?)

Schreef Cryptovaluta voor dummies, 3de druk in print | eBook-versie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
  • Laatst online: 22:33
Jelte schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 09:49:
Ik heb na het installeren van 8.04 gezeik met mijn windows install. Die zeurt de hele tijd over dat ntldr is missing. Nu is dat best op te lossen, maar niet zonder dat ik geen toegang meer krijg tot mijn linux install.
En als ik dan weer Grub installeer krijg ik hetzelfde gezeik weer. Ik snap er niets van. Op ubuntuforums krijg ik ook niet echt veel feedback, dus misschien dat hier iemand wat weet:
Gebruik anders Super Grub Disk

Die heb ik ook gebruikt toen mijn Vista niet meer wou booten na de install van Ubuntu (was foutje van mezelf)
SGD geeft je een menu waar je kan kiezen wat je wil: Grub, Windows Bootloader, Grub en Windows, ...
Perfect ding voor het herstellen van je grub en toch nog Windows te kunnen booten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:45
Jelte schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 09:49:
Waar heb je grub laten installeren, op SDA of SDA1? Ik kan me voorstellen dat je het laatste hebt gedaan en dan overschrijf je de bootloader van windows en die kan dan niet gevonden worden.
Dan zou je moeten kijken naar grub-install oid.... en dan juiste HD meegeven.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Laatst online: 03-05 10:30
Maasluip schreef op woensdag 21 mei 2008 @ 20:28:
Die is in 10 minuten naar 10 gestegen en elke terminal die ik open had staan werd not responsive als ik ook maar een commando intikte. Zelfs shutdown reageerde hij niet op.
Heb hem nu maar hard uitgezet. Eens kijken of het nu beter gaat.
Elke terminal verhoogt de load dus met 1 ... Zelf heb ik (afgezien van een eenmalige "spontaan ploenk uit" zonder reden) geen problemen met de upgrade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Loekie schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 12:12:
[...]

Waar heb je grub laten installeren, op SDA of SDA1? Ik kan me voorstellen dat je het laatste hebt gedaan en dan overschrijf je de bootloader van windows en die kan dan niet gevonden worden.
Dan zou je moeten kijken naar grub-install oid.... en dan juiste HD meegeven.
... of in bios bootsequence van de schijven even omdraaien, kan het zo maar ineens werken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Nou daar zeg je opzich niets raars, want Grub dacht dat Ubuntu op de andere harde schijf stond. Ik heb de regel even aangepast (1tje in een 0 veranderen is ook niet moeilijk). Maar bij de Windows entry helpt dat voor geen meter.
En aanpassen in de bios lukt niet, want de ide schijf wordt pas later gedetecteerd en komt niet in de bios voor.

Maar ik ga volgende week eens die Super Grub Disk proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-03 15:04
Wil toch even graag zeggen hoe geweldig Linux is op het gebied van scripting.

Het leek mij wel handig om automatisch een synchronisatie te starten van een gedeelte van mijn /home op een externe HD als ik een specifieke HD die ik daarvoor gebruikt mount (mount zo wie zo automatisch maar dat is een standaard setting in gnome).

Heb het nu voor elkaar (met ivman, zenity, rsync en bash) dat ik een dialog krijg als de HD wordt gemount met de vraag of ik de synchronisatie wil starten (met de datum erbij wanneer dit voor het laatst is gebeurd) en als je hiermee akkoord gaat krijg je een simpele progress bar te zien, hoever het synchronisatie proces voltooid is.

Op dit vlak stelt naar mijn inziens Windows echt niks voor. Voor dit specifieke geval is ook vast iets voor Windows te vinden dat ongeveer het zelfde doet maar bij Linux heb je gewoon heel veel vrijheid in hoe dit functioneert, en je kan het zelf scripten als het niet beschikbaar is :D. Ja je zou het ook kunnen programmeren maar daar gaat het nu niet om.

Linux _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 21-09 11:07

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

RemcoDelft schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 15:24:
[...]

Elke terminal verhoogt de load dus met 1 ... Zelf heb ik (afgezien van een eenmalige "spontaan ploenk uit" zonder reden) geen problemen met de upgrade.
Nee hoor. Een load van 1 komt overeen met "het systeem is 100% gebruikt". Als je een load van 2 hebt zijn er twee processen die 100% CPU tijd willen trekken. Een load van 10 is 10 processen die 100% CPU tijd willen trekken. Dat zie je dan normaalgesproken in top dat je 10 processen hebben die ieder 10% krijgen.
En nu was het alleen Xorg die stond te loopen en verder niks.

Een terminal sessie doet normaal gesproken helemaal niks. Als je een ssh sessie hebt doet die iets meer vanwege de versleuteling (is te merken op langzame computers, maar niet op een moderne Pentium M).

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Jelte schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 17:26:
Nou daar zeg je opzich niets raars, want Grub dacht dat Ubuntu op de andere harde schijf stond. Ik heb de regel even aangepast (1tje in een 0 veranderen is ook niet moeilijk). Maar bij de Windows entry helpt dat voor geen meter.
En aanpassen in de bios lukt niet, want de ide schijf wordt pas later gedetecteerd en komt niet in de bios voor.

Maar ik ga volgende week eens die Super Grub Disk proberen.
Nou uiteindelijk is het gelukt, maar niet door de Super Grub Disk zelf. Ik heb windows maar weer opnieuw opgestart. En nu start ubuntu automatisch op en voor windows heb ik die Super Grub Disk nodig. Maar het lijkt me dat ik dat ook wel een keer in Grub kan verwerken.
Maar dat is voor de volgende keer :)

Dank voor de tip in ieder geval

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeroeter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-09 13:44
Ik ben toch niet zo te spreken over Hardy tot nu toe:
Problemen met pulse-audio icm met mijn maudio delta 1010lt ( onboard chip geeft geen problemen ).
Ik heb een vervelende bug rond bluetooth waardoor ik eerst de stroom van mijn machien moet afhalen om 'm normaal op te starten, mijn wifi vraagt nogal wat getweak....
Gutsy was out of the box iets relaxter, voor een LTS vind ik het net niet genoeg dit....
Aan de andere kant, zo valt er weer wat linux te leren, ook leuk.

Iemand hier ervaring met pulse en troubleshooting? Het komt erop neer dat pulse gewoonweg niet werkt, ik moet terugvallen op alsa ( is niet erg , maar toch ). Totem wil helemaal niet, "audioapparaat is bezet" ook via alsa. Zal wel iets met xine zijn, gstreamer, vlc en mplayer werken wel gewoon.
Lullig is dat mijn geluidsproblemen na dapper eigenlijk verdwenen waren, en ik me er nu weer in moet verdiepen. En da's net als met grafische troubles: de boel is zo gebroken....
Jammer. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelly
  • Laatst online: 18-09 09:19

jelly

Arch Linux

maxjuh schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 21:03:
Wil toch even graag zeggen hoe geweldig Linux is op het gebied van scripting.

Het leek mij wel handig om automatisch een synchronisatie te starten van een gedeelte van mijn /home op een externe HD als ik een specifieke HD die ik daarvoor gebruikt mount (mount zo wie zo automatisch maar dat is een standaard setting in gnome).

Heb het nu voor elkaar (met ivman, zenity, rsync en bash) dat ik een dialog krijg als de HD wordt gemount met de vraag of ik de synchronisatie wil starten (met de datum erbij wanneer dit voor het laatst is gebeurd) en als je hiermee akkoord gaat krijg je een simpele progress bar te zien, hoever het synchronisatie proces voltooid is.

Op dit vlak stelt naar mijn inziens Windows echt niks voor. Voor dit specifieke geval is ook vast iets voor Windows te vinden dat ongeveer het zelfde doet maar bij Linux heb je gewoon heel veel vrijheid in hoe dit functioneert, en je kan het zelf scripten als het niet beschikbaar is :D. Ja je zou het ook kunnen programmeren maar daar gaat het nu niet om.

Linux _/-\o_
Dat is harstikke handig, hoe heb je het precies gedaan? Zou je misschien zinvolle links willen posten, ik denk dat dit namelijk voor meerdere mensen behalve ik interessant is. Of misschien het script met ons willen delen ;)

Ik weet dat je het met udev rules kan doen, alleen is dit mij nooit gelukt :(

Keep it simple stupid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 00:11

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

ik heb hier op ubuntu brainstorm de suggestie gedaan om de verbinding tussen ubuntu en (windows mobile) smartphones te optimaliseren. Deze devices worden steeds populairder en ik loop er zelf tegenaan dat uitwisseling van zowel muziek, foto's en films, maar ook agendasynchronisatie e.d. niet lekker werkt. Ik heb geopperd dat deze verbinding (zowel via kabels als via bluetooth) moet verbeteren omdat die dingen steeds populairder worden.

Idee: een popup schermpje waarbij je kan kiezen uit 3 opties als je je smartphone inplugt:
1. agenda synchroniseren
2. data uitwisselen
3. telefoon gebruiken als mobiel modem.

Mochten er hier nog mensen zijn die zich net als ik aan deze slechte verbinding ergeren, en graag zien dat dit verandert, stem dan gaarne op mijn idee!

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Is het niet beter dat je aan Microsoft vraagt dat zij een ideeënsite opzetten en hun protocollen ook openstellen voor concurrenten, of gewoon de gangbare protocollen gebruiken die gemeengoed (en open) zijn?

Daar zit 'm namelijk jouw probleem ;).

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxjuh
  • Laatst online: 19-03 15:04
jelly schreef op zondag 25 mei 2008 @ 09:24:
[...]

Dat is harstikke handig, hoe heb je het precies gedaan? Zou je misschien zinvolle links willen posten, ik denk dat dit namelijk voor meerdere mensen behalve ik interessant is. Of misschien het script met ons willen delen ;)

Ik weet dat je het met udev rules kan doen, alleen is dit mij nooit gelukt :(
Zeker handig. Echt links heb ik niet over Zenity is heel weinig te vinden, ivman heb ik gewoon de man en de voorbeelden gebruikt die erbij zaten en bash is genoeg over te vinden.

Eerst moet je de volgende tools installeren:
code:
1
sudo apt-get install zenity ivman rsync

Ivman:
De Zenity config files staan in ~/.ivman en dat gaat het nu om IvmConfigActions.xml. Daar staan aardig wat voorbeelden in en via man IvmConfigActions.xml kon je nog meer info vinden (natuurlijk ook via Google maar goed).

Ik heb het zo geconfigureerd dat de harde schijf wordt gedetecteerd aan zijn naam:
XML:
1
2
3
4
 <!-- start sync after mount of WDP  -->
<ivm:Match name="hal.info.product" value="WDP">
    <ivm:Option name="exec" value="bash /home/makksjuh/zenityRsync.bash" />
</ivm:Match>

Zenity monitored dus HAL en als er een match is met hal.info.product wordt er een script afgevuurd. Je kan ook iets anders gebruiken (zou zeggen speel even met hal-device en grep). Zo zou ik ook hal.volume.uuid = '96FC77EFFC77C84F' kunnen gebruiken. Je kan ook nog weer scripts afvuren als de device wordt afgekoppeld met ivman etc etc...

Ik heb wel
XML:
1
<!-- mount everything we can -->
compleet gecommend omdat dat niet helemaal goed ging met mounten.

Zenity:
Zenity gebruik ik om een simpel dialoog venster weer te geven.

zenityRsync.bash
Bash:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
#!/bin/bash
date=`cat /home/makksjuh/.lastSync`
zenity --question --title "Sync part of /home" --text "Do you want to sync part of /home? \n\nLast sync: $date"
if [ "$?" = 0 ] ; then
    echo "Sync started"
    bash /home/makksjuh/rsync.bash | zenity --progress --percentage=0 --auto-close
else
    echo "Sync canceled"
fi

Dit script wordt dus afgevuurd als ivman een match heeft voor mijn HD. Eerst wordt er gevraagd of je wilt synchroniseren en bij de if wordt afhankelijk van “if [ "$?" = 0 ] ; then”
een nieuwe Zenity dialoog gestart met een progress bar. rsync.bash wordt hierbij gebruikt als input voor de progress bar (pipe) en voert de daadwerkelijke synchronisatie uit.

Nu dan even rsync.bash zodat dat wat duidelijker word (dingen die worden gesynchroniseerd zijn weg gelaten met dus vervang 1, 2, 3 ...)
Bash:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
#!/bin/bash
echo "# Sync. 1"
rsync -rtpgv --delete /home/makksjuh/1/ /media/WDP/backup/1/ | echo 0
echo "# Sync. 2"
rsync -rtpgv --delete /home/makksjuh/2/ /media/WDP/backup/2/ | echo 12
echo "# Sync. 3"
rsync -rtpgv --delete /home/makksjuh/3/ /media/WDP/backup/3/ | echo 25
echo "# Sync. 4"
rsync -rtpgv --delete /home/makksjuh/4/ /media/WDP/backup/4/ | echo 37
echo "# Sync. 5"
rsync -rtpgv --delete /home/makksjuh/5/ /media/WDP/backup/5/ | echo 50
echo "# Sync. 6"
rsync -rtpgv --delete /home/makksjuh/6/ /media/WDP/backup/6/ | echo 62
echo "# Sync. 7"
rsync -rtpgv --delete /home/makksjuh/7/ /media/WDP/backup/7/ | echo 75
echo "# Sync. 8"
rsync -rtpgv --delete /home/makksjuh/8/ /media/WDP/backup/8/ | echo 87
echo "# Finished"; echo 100
date >  /home/makksjuh/.lastSync

rsync -rtpgv --delete pas dit aan naar je wensen. Ik heb het zo dat als er iets wordt verwijderd in /home het bij de synchronisatie ook wordt verwijderd bij de HD.

met “echo # text”
verander je de waarde van --text in Zenity. De andere waardes die ik echo zijn nodig voor het percentage. Schrijf dan nog even de datum weg in een file die ik in de eerste dialoog gebruik om weer te geven wanneer er voor het laatst is gesynchroniseerd.

Ik kan niet veel met bash maar ook mij is het gelukt :). Veel zoeken en proberen en als je het door hebt is het allemaal heel erg begrijpelijk en simpel.

Ik hoop dat het zo duidelijk is.

edit:
Zenity manual

[ Voor 5% gewijzigd door maxjuh op 27-05-2008 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Borromini schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 20:17:
Is het niet beter dat je aan Microsoft vraagt dat zij een ideeënsite opzetten en hun protocollen ook openstellen voor concurrenten, of gewoon de gangbare protocollen gebruiken die gemeengoed (en open) zijn?

Daar zit 'm namelijk jouw probleem ;).
Werkelijk een schit-te-rend idee. Hulde!

Maarr.... wat denk je zelf over de praktische haalbaarheid van je plannen? ;)

Ik ben het helemaal met je eens maja realiteit is dat jouw plannen een stuk minder haalbaar zijn dan die van mij. Zo ging het in het begin ook mp3support e.d. en je ziet hoe goed men dit nu kan implementeren via inventieve sluipwegen. Via microsoft gaat niet werken, dus moet je het op een andere manier fixen. Niet meedoen=nadeel tov concurrenten, wel meedoen= neutraal tov concurrenten. It's a tough world we live in!

PS ik ga hier geen welles/nietes discussie van maken, die discussie is al zo oud als linux zelf zo ongeveer. nee, ms werkt niet mee. ja, het is moeilijk en ingewikkeld. ja, toch moet er een oplossing voor komen. wie het niet met me eens is stemt niet.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

HetWonder schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 23:34:
[...]

Werkelijk een schit-te-rend idee. Hulde!

Maarr.... wat denk je zelf over de praktische haalbaarheid van je plannen? ;)
Iets minder sarcasme mag ook wel... MP3 support is een heel ander verhaal dan de Microsoft-protocollen, lees je es in over hoe MP3 ontstaan is, hoe Fraunhofer z'n patenten verworven heeft, hoe LAME tot stand gekomen is, enzovoort - en maak dan de vergelijking nog es. Dan praten we.

Ik weet niet of Dell jouw 'plan' in de praktijk zal omzetten. Als de EU al moeite heeft om Microsoft zijn protocollen beschikbaar te laten stellen, denk je dat het Dell dan welk gaat lukken? Zij willen gerust nieuwe markten aanboren, maar denk nu niet dat ze heiliger can de paus gaan zijn - zij zijn nog meer afhankelijk van Microsoft dan de Europese Commissie of eender welke Europese instelling is. Dus: stel je verwachtingen maar bij. Naar beneden. Ik denk niet dat jouw 'oplossing' de meest realistische is, de meest realistische is de weg die de EU bewandelt, en de enige die jammer genoeg bij recidivistische monopolisten werkt: de rechtszaak.

Dus berg je sarcasme maar op tot je het écht kan gebruiken. Helaas is dat de realiteit: een Windows-based device in combinatie met een non-Redmond OS geeft je geheid problemen. Maar dat wist je al ;).

That's the price of vendor lock-in.

En ja, mijn kijk op de situatie is de negatieve, maar de meest structurele oplossing blijft MS dat zijn koers bijstuurt. En ook met hun 'open source' initiatieven blijkt maar dat dat nog altijd niet het geval is...

[ Voor 23% gewijzigd door Borromini op 28-05-2008 00:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:44

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Topicstarter
Net van Ubuntu naar Kubuntu en daarna updaten naar KDE4.04. Damn dat werkt lekker. O+ :9~ Heb een tijdje niet gewerkt met Ubuntu want hij wou dual monitor niet goed ondersteunen. Daarna Kubuntu geprobeerd. Kreeg ik ook niet lekker voormekaar.

Nu dus een nieuwe install na een tijdje windows XP gedraaid te hebben. Ik vind dat Kubuntu vooral met KDE4.xx er behoorlijk op vooruit is gegaan qua looks en gebruiksvriendelijkheid. Ze hebben niet stil gezeten dat is heel goed te zien.

Dual monitor werkt GOED! en is ook goed in te stellen. Het enige wat nog niet werkt is AWN, Compiz en ik ben zonet de startbalk onderin kwijtgeraakt. Gelukkig werken de widgets nog wel dus de machine is normaal te bedienen :D Maar ja handig is het niet dus dat word nog eventjes wat tweaker skills erop loslaten :D

[toevoeging] Heeft iemand een suggestie hoe ik mijn startbalk terug kan krijgen met alle informatie? Ik mis hem wel nu want er staat te weining informatie in de widgets :X :/

[ Voor 15% gewijzigd door Touchdomex op 28-05-2008 18:01 ]

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeldert
  • Niet online

Jeldert

Rozijntjes

Gisteren op een servertje een kernel update gedaan. Uiteraard restart gedaan: na 30 minuten server nog steeds offline (zelfs geen ping)... :(
* Jeldert in paniek, geen toegang tot server, aaarrgghh!

Om te tijd te doden op mijn eigen pc ook maar de kernel update geïnstalleerd en gereboot. Toen kwam de schijfcontrole om de hoek kijken. Hierna was de server op magische wijze ook weer online.

Waarschijnlijk was die dus ook gewoon bezig met een schijfcontrole (trage pc, grote hdd). :+

Juist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Touchdomex schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 17:32:
[toevoeging] Heeft iemand een suggestie hoe ik mijn startbalk terug kan krijgen met alle informatie? Ik mis hem wel nu want er staat te weining informatie in de widgets :X :/
Ik had het dus ook een keer. Geen idee waar het precies stond, maar na het verwijderen van alle kde directories in ~ was het probleem verholpen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Topicstarter
mithras schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 19:57:
[...]
Ik had het dus ook een keer. Geen idee waar het precies stond, maar na het verwijderen van alle kde directories in ~ was het probleem verholpen :X
Damn dat is wel een heel extreme methode :X Raak je dan trouwens niet al teveel bestanden kwijt of instellingen 8)7

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Ja, al je kde instellingen :+

Volgens mij zat het in ~/.config/kde oid, maar dat weet ik niet zeker. Maak er backups van en probeer het eea zou ik zeggen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Topicstarter
mithras schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 20:26:
Ja, al je kde instellingen :+

Volgens mij zat het in ~/.config/kde oid, maar dat weet ik niet zeker. Maak er backups van en probeer het eea zou ik zeggen :p
Ik vind het wel een hele hufterige oplossing :X Gelukkig is het een nieuw install met alles nog gebackuped. Ik ga straks of morgen eens wat proberen en kijken of het lukt. Anders opnieuw installeren :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
nieuws: Opensourcedrivers ontsluiten 3d op R500-kaarten _o_

Missschien krijgen ze dan dat geflikker wel opgelost waar nu zoveel mensen last van hebben!

[ Voor 22% gewijzigd door Fire69 op 28-05-2008 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Touchdomex schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 20:34:
[...]

Ik vind het wel een hele hufterige oplossing :X Gelukkig is het een nieuw install met alles nog gebackuped. Ik ga straks of morgen eens wat proberen en kijken of het lukt. Anders opnieuw installeren :X
Het is gewoon 1 parameter ergens ver verstopt in een config file. Ik heb geen idee waar die zit (vast te vinden op internet) en was zo weinig met KDE4 bezig dat ik voor de simpelste maar grofste oplossing ging. Installeren is echt overkill ;)

Als je er wat moeite insteekt en op internet zoekt kan je het vast wel vinden namelijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llevering
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:09
Een paar weken geleden ben ik begonnen om in een virtuele omgeving een LTSP-server op te zetten. Als het project in de virtuele omgeving goed draait (en nog wat andere randvoorwaarden geregeld zijn), dan ga ik dit uitrollen op een server voor internet cafe in Malawi. Ideaal systeem, we kunnen goedkope hardware inzetten (gratis PC's uit NL, wel een nieuwe server uiteraard), als er een PC stuk gaat dan kan er gewoon een simpele PC in Malawi op de kop getikt worden en ook is het makkelijke op afstand te beheren (zodat ik op afstand een oogje in het zeil kan houden).

Toch is er één ding waar ik me zorgen over blijf maken, het sterke punt (alles centraal houden), is ook de grote zwakte. Het is een enorm single point of failure en vandaag demonstreerde het zich in een simpele vorm, waar ik me toch zorgen over maak. Ik had een week of twee niet meer aan het systeem gewerkt en dus kwamen er een hoop updates binnen. Uiteraard kwam ook de update voor openssh binnen, maar daar had ik even niet meer aan gedacht. Vervolgens wilde geen van de thin clients meer inloggen, uiteindelijk logisch want alle oude SSH keys waren deprecated, dus moest ik gewoon even nieuwe ssh keys genereren en de LTSP images opnieuw bouwen. Twee commando's en nog geen 5 minuten werk, maar of ik het op afstand zou kunnen vinden... (in een redelijk tijd) En dan is dit nog een trivale fout. Toch zouden dit soort dingen beter mogen worden afgehandeld door de updater, want dit zijn echt dingen waar je lang naar kan zoeken.

(En dan heb ik het nog niet over de standby problemen en dockingstation problemen die met elke kernel/hal update van Hardy verschijnen en bij de volgende weer verdwijnen, en vice versa)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Echt,
Ubuntu werkt zo goed en heerlijk simpel, geen poespas en werk redelijk vlot en lekker stabiel, maar waarom zit er zo'n focking crappy kernel ingebouwd... Echt werkt voor geen meter, inmiddels met 8.04 op een divers aantal computers problemen, en bv fedora loopt als een trein en geeft al iig bij 2 computers aan dat hij ziet dat er al eerder kernel problemen zijn geweest. Maar echt, fedora vind ik niet echt fijn werken maar ubuntu wel, waarom werkt ubuntu dan af en toe zo rottig?!?
Soms...

Nja, enfin, word wel lekker knutselen om die computers aan de praat te krijgen. :P

[ Voor 4% gewijzigd door Joopieboy op 28-05-2008 22:59 ]

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:19

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Touchdomex schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 20:34:
[...]

En wat als je via Alt+F2 iets van kde-panel invult voor uitvoeren? Krijg je hem dan niet terug? Ik gebruik zelfs geen KDE, maar met mijn XFCE heb ik ook eens gehad dat ik mijn panels had gekilt en die kreeg ik ook niet meer terug. Bij opnieuw aanmelden, geen panels, afmelden en standaard sessie, geen panels. Op het IRC kanaal gevraagd, kwamen ze met dat antwoord. Probeer het eens.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21:06

Neo

Even een vraag voor wat ervaringen. Na wat updates vandaag (onder andere nieuwe Virtualbox drivers) werkt mijn Nvidia driver en mijn sound card niet meer. Hebben meer mensen hier last van? Ik weet dat dit geen probleemtopic is maar ik wil graag ervaringen van anderen zodat ik weet of ik de enige ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Kreeg net de melding dat er updates beschikbaar zijn. Als ik de update manager start, check hij welke updates er zijn, en dan de melding dat hij niet alle updates kan installeren en dat ik een partial Update zou moeten doen.
Kies ik hiervoor, dan krijg ik de fout 'Could not calculate the update'.
Iemand met hetzelfde probleem? Algemeen of is het enkel bij mij? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Neo schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 11:39:
Even een vraag voor wat ervaringen. Na wat updates vandaag (onder andere nieuwe Virtualbox drivers) werkt mijn Nvidia driver en mijn sound card niet meer. Hebben meer mensen hier last van? Ik weet dat dit geen probleemtopic is maar ik wil graag ervaringen van anderen zodat ik weet of ik de enige ben.
Er is recentelijk een nieuwe kernel in de update terecht gekomen (2.6.24-17). Kijk eens of er al bugs gereport zijn? Misschien mis je wat packages (de nieuwe nvidia driver komt gelijk met de nieuwe kernel mee).
Fire69 schreef op zaterdag 31 mei 2008 @ 13:56:
Kreeg net de melding dat er updates beschikbaar zijn. Als ik de update manager start, check hij welke updates er zijn, en dan de melding dat hij niet alle updates kan installeren en dat ik een partial Update zou moeten doen.
Nee, ik heb er geen problemen mee. Controleer nog eens op updates? De kans dat je aan het controleren was tijdens het aanpassen van de updates is best groot. Dan zijn er een aantal packages al wel in de stream terecht gekomen en een aantal nog niet. Als je nog een keer apt-get update uitvoert is het waarschijnlijk verholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maleadt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15-09 20:25
Fire69 schreef op zaterdag 31 mei 2008 @ 13:56:
Zelfde probleem. Ik heb wel de proposed updates & enkele ppa's toegevoegd, maar daar ligt het probleem niet volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Het probleem zit hem toch in de Proposed-updates, want ik krijg 42 updates te zien, en als ik de Proposed uitzet, blijft enkel een Wine-update over.
Ik heb nu ipv Partial Update te kiezen gewoon Close gedaan, dan krijg je de lijst van updates te zien.
Daar is alles aangevinkt behalve de OpenOffice-updates. De aangevinkte kan ik ook gewoon allemaal installeren.
Straks na een restart nog eens proberen, eerst wachten tot Avidemux zijn werk gedaan is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
Dat is dan ook het risico van proposed, daar komen updates in te staan die gebruikt worden om eventuele bugs te vinden. Houd je van bug-hunting? Zet deze aan. Houd je van een stabiel systeem en bijna 100% werkende packages, gebruik dan de standaard instellingen.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21:06

Neo

Ik heb maar even een reinstall gedaan om mijn probleem te verhelpen. Na 10 minuten had ik weer een werkend systeem (aparte home partitie).

Linux _/-\o_

[ Voor 8% gewijzigd door Neo op 31-05-2008 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Loekie schreef op zaterdag 31 mei 2008 @ 15:23:
Dat is dan ook het risico van proposed, daar komen updates in te staan die gebruikt worden om eventuele bugs te vinden. Houd je van bug-hunting? Zet deze aan. Houd je van een stabiel systeem en bijna 100% werkende packages, gebruik dan de standaard instellingen.
Ik had de proposed gewoon aangezet omdat het toch niet echt erg is als mijn systeem de soep indraait. :P
Maar ik vraag me nu af, als ik ze nu uitzet, staan er al een aantal van die proposed op mijn systeem. Als die nu niet aanvaardt worden als officiele update, hoe zit dat dan? Gaat dat geen conflicten geven met toekomstige officiele updates?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
In proposed zitten afaik alleen packages die sowieso richting de officiële updates gaan. Zit er een bug in een package, dan wordt die opgelost en een nieuw package aangeboden. Je zal dus altijd datzelfde pakketje hebben of een nieuwere versie. Het selecteren van de package gebeurt al in een veel eerder stadium en daar hoef je je niet ongerust over te maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maleadt
Hmm, ziet er inderdaad uit dat de OO updates in proposed de boel wat scheef trekken. Ik had niet gedacht dat ze packages met onmogelijke dependancies al in proposed gingen uploaden., maar dat ze zouden wachten tot het een "voldaan" geheel vormt.

Niet dat ik het erg vind, binnen een maandje schakel ik zelf over naar Ibex (vanaf alpha 1). Maar ik wacht toch nog tot na m'n examens, een gebroken X is niet zo leuk als je de plaats van het examen nog moet opzoeken :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Wauw, hebben jullie het File operations venster van 8.04 al gezien (te zien bij copy/move/delete operations)? Ik vind hem briljant! Precies de info die ik wil (hoeveelheid data, tijd te gaan en de snelheid(!)) en alle operations in 1 venster. Geweldig! _/-\o_

[ Voor 8% gewijzigd door Room42 op 01-06-2008 13:18 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monnick
  • Niet online
oen ik hardy installeerde heb ik meteen Firefox 3 verwijderd en ben ik fijn gebruik gaan maken van het doorontwikkelde Firefox 2. Alles werkte goed. :)

Nu heb ik sinds een tijdje (of het is me sinds een tijdje opgevallen) het probleem dat Firefox geen bestanden kan opslaan. Hiermee bedoel ik ALLE bestanden: PDF'jes, plaatjes, torrents of whatever. Ik krijg als ik iets wil opslaan de gebruikelijke melding: Open of Opslaan. Wanneer ik kies voor opslaan en bijv. als lokatie /home/tom/afbeeldingen/ kies en daarna op opslaan klik, dan verdwijnt het venster en wordt er niks weggeschreven naar de map afbeeldingen.

Ik als gebruiker zijnde heb gewoon de goede rechten om bestanden te maken/schrijven in de hele map /home/tom. Bestanden opslaan en openen met bijv. the Gimp lukt wel gewoon. En het gekke is dat als ik met firefox een backup maak van bookmarks.html (daarin staan alle bladwijzers) dat die wel gewoon wordt weggeschreven.

Als ik 'sudo firefox-2' draai worden er volgens mij ook niks opgeslagen.

Iemand enig idee waardoor dit nare probleem komt en hoe ik het kan oplossen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Room42 schreef op zondag 01 juni 2008 @ 13:18:
Wauw, hebben jullie het File operations venster van 8.04 al gezien (te zien bij copy/move/delete operations)? Ik vind hem briljant! Precies de info die ik wil (hoeveelheid data, tijd te gaan en de snelheid(!)) en alle operations in 1 venster. Geweldig! _/-\o_
Nu alleen nog pauzeren en resumen, voor 't geval je netwerk er even uit ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeldert
  • Niet online

Jeldert

Rozijntjes

Helemaal mee eens :)

Vind het wel jammer/vreemd dat de voortgang niet meer in het icoon van het venster te zien is. Dit was voorheen wel het geval. Dan kon je mooi in de Window List al zien hoe ver hij was.

Juist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joggie
  • Laatst online: 03-02 15:00

joggie

Wie niet gek is, is saai

Jeldert schreef op zondag 01 juni 2008 @ 14:20:
[...]

Helemaal mee eens :)

Vind het wel jammer/vreemd dat de voortgang niet meer in het icoon van het venster te zien is. Dit was voorheen wel het geval. Dan kon je mooi in de Window List al zien hoe ver hij was.
Je krijgt nu wel in je notification list een icoontje dat er een file operation bezig is!!

Wat ook erg handig aan dit venster is, dat wanneer je bijvoorbeeld meerdere bestanden kopieerd (dus niet in 1 opdracht) je meerdere regels met de gewenste info krijgt!! 8)

Joggie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

Ben van Ubuntu afgestapt. Tijdens het het lezen van en topic op Ubuntuforums bleek dat er veel gebruikers "terug" gingen naar Opensuse 10.3 /11.

Ik heb de RC van 11 geinstalleerd en moet zeggen dat ik onder de indruk ben. Het loopt sneller op mijn (!!!!) machine, zit er gelikt uit ( wat niet belangrijk is, maar het oog wilt ook wat )

Mis wel een beetje Apt, echter RPM en Yast werkt ook goed, alleen anders.

Ik ga niet meer terug naar Ubuntu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joggie

joggie

Wie niet gek is, is saai

backupdevice schreef op zondag 01 juni 2008 @ 19:38:
Ben van Ubuntu afgestapt. Tijdens het het lezen van en topic op Ubuntuforums bleek dat er veel gebruikers "terug" gingen naar Opensuse 10.3 /11.

Ik heb de RC van 11 geinstalleerd en moet zeggen dat ik onder de indruk ben. Het loopt sneller op mijn (!!!!) machine, zit er gelikt uit ( wat niet belangrijk is, maar het oog wilt ook wat )

Ik mis wel een beetje de onderbouwing van je keuze! Wat betreft snelheden, gaat het denk ik vooral hoe je de gekozen distrubitie fine-tuned...Opensuse zal dan dus beter "ou-of-the-box" komen voor die van jou. Het wil trouwens niet zeggen dat de uiteindelijke release ook net zo "snel" ("snel" want wat IS "snel"??) werkt als die RC nu..

De keuze voor een linux distro is denk ik heel persoonsgebonden; wat wil je ermee en wat verwacht je ervan etc. :)

Joggie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

offtopic:
Ik heb laatst een beta (niet representatief natuurlijk) van Suse 11 gebruikt en ik moet zeggen dat het met de default artwork ( :+ selectiecriterium van het jaar) wel snor zat. De installatie verliep ook tamelijk vlot, zonder al teveel configuratiestappen. Verder was ik niet bijster onder de indruk.Vervelend was dat SaX moeite had met het detecteren van de resolutie van m'n scherm (en dat ik naast het kiezen van een resolutie ook de afmetingen moest meegeven). Ook leek YaST nog steeds "ouderwets" ongebruiksvriendelijk.

Fedora 9 daarentegen... :9~ PackageKit _/-\o_

Hoe zit het inmiddels met de PulseAudio-configuratie @ Ubuntu ? Toen ik het laatst bekeek werd libasound2-plugins niet standaard geïnstalleerd en was het (dus) onmogelijk om een ALSA-stream en een PulseAudio-stream gelijktijdig af te spelen. Ook waren de PulseAudio-tools (aanrader !) niet mee geïnstalleerd, waardoor je uiteindelijk vrij weinig heb aan PulseAudio...

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joggie

joggie

Wie niet gek is, is saai

Jungian schreef op zondag 01 juni 2008 @ 20:00:
Hoe zit het inmiddels met de PulseAudio-configuratie @ Ubuntu ? Toen ik het laatst bekeek werd libasound2-plugins niet standaard geïnstalleerd en was het (dus) onmogelijk om een ALSA-stream en een PulseAudio-stream gelijktijdig af te spelen. Ook waren de PulseAudio-tools (aanrader !) niet mee geïnstalleerd, waardoor je uiteindelijk vrij weinig heb aan PulseAudio...
libasound2-plugins staat hier wel in de package manager, maar staat bij mij niet geinstalleerd.

Bedoel je met PulseAudio tools deze:pulseaudio-utils? In mijn 8.04 configuratie is deze standaard geinstalleerd..

Joggie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

joggie schreef op zondag 01 juni 2008 @ 19:57:
[...]

Ik mis wel een beetje de onderbouwing van je keuze! Wat betreft snelheden, gaat het denk ik vooral hoe je de gekozen distrubitie fine-tuned...Opensuse zal dan dus beter "ou-of-the-box" komen voor die van jou. Het wil trouwens niet zeggen dat de uiteindelijke release ook net zo "snel" ("snel" want wat IS "snel"??) werkt als die RC nu..

De keuze voor een linux distro is denk ik heel persoonsgebonden; wat wil je ermee en wat verwacht je ervan etc. :)
Tja, loop idd beter als Ubuntu op mijn computer. Qua hardware instellingengeen verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joggie

joggie

Wie niet gek is, is saai

backupdevice schreef op zondag 01 juni 2008 @ 21:49:
[...]

Tja, loop idd beter als Ubuntu op mijn computer. Qua hardware instellingengeen verschil.
de instellingen hoeven inderdaad niet verschillend te zijn, maar het kan wel zijn dat onderwater andere pakketen gebruikt worden die de hardware aansturen.

Misschien is het in Ubuntu ook wel mogelijk om deze pakketen die in OpenSuse gebruikt worden ook voor Ubuntu te gebruiken, maar of dat in de praktijk werkt/pratisch is, is natuurlijk wat anders.

Zoals al gezegd is het natuurlijk heel subjectief

Joggie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

joggie schreef op zondag 01 juni 2008 @ 21:45:
libasound2-plugins staat hier wel in de package manager, maar staat bij mij niet geinstalleerd.
Dat ie in de repo's staat wist ik, maar ik vraag me af waarom ze hem niet default installeren. :S
Bedoel je met PulseAudio tools deze:pulseaudio-utils? In mijn 8.04 configuratie is deze standaard geinstalleerd..
Ik bedoel tools zoals pavucontrol (pulseaudio-utils bevat CLI-tools). Erg handig om te hebben, helemaal als je PulseAudio-configuratie in orde is.

Ik heb hier even doorheen gescrolled en dit lijkt me wel een handige guide.

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maleadt
backupdevice schreef op zondag 01 juni 2008 @ 21:49:
[...]

Heb je voor KDE of Gnome gekozen bij de installatie van openSuse? In geval van KDE, vergelijk je dan met kubuntu 4? Lijkt me wel een leuke distro, openSuse, na mijn examens eens installeren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joggie

joggie

Wie niet gek is, is saai

@Jungian
Uit je post begreep ik dat het helemaal niet mogelijk was, maar ik begrijp dat het dus wel kan, echter had je het liever standaard out-of-the box gehad?? In ieder geval heb je wel weer hobby voer zo 8)

*edit
Ik geloof dat ik de tool binnenkort ook eens ga proberen!

[ Voor 14% gewijzigd door joggie op 01-06-2008 22:15 ]

Joggie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

MALEADt schreef op zondag 01 juni 2008 @ 22:12:
[...]

Heb je voor KDE of Gnome gekozen bij de installatie van openSuse? In geval van KDE, vergelijk je dan met kubuntu 4? Lijkt me wel een leuke distro, openSuse, na mijn examens eens installeren :)
I'm Gnome only.

Yast werkt goed , wel anders dan APT. Echter na 2 dagen ben ik al aan Yast gewent. Ik heb een P4 2.4GHz met 756MB geheugen. En Suse 11 RC1 loopt beter als Ubuntu.

Niet om Ubuntu af te kraken hoor, ik draai het al vanaf 5. Maar 8.04 loopt gewoon niet lekker op mijn PC, en RC1 van OpenSuse wel. ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
joggie schreef op zondag 01 juni 2008 @ 21:52:
[...]

de instellingen hoeven inderdaad niet verschillend te zijn, maar het kan wel zijn dat onderwater andere pakketen gebruikt worden die de hardware aansturen.

Misschien is het in Ubuntu ook wel mogelijk om deze pakketen die in OpenSuse gebruikt worden ook voor Ubuntu te gebruiken, maar of dat in de praktijk werkt/pratisch is, is natuurlijk wat anders.

Zoals al gezegd is het natuurlijk heel subjectief
'Nadeel' van Ubuntu vind ik de hardware ondersteuning, ik zeg niet dat die er niet is, maar is gebaseerd op OSS. Dat vind ik niet direct een probleem, maar voor m'n huis-, en mediaserver gebruik ik nu fedora en ivtv was een jaar geladen ronduit een ramp op ubuntu en niet op fedora, nvidia(CSS dan) eigenlijk ook. Het heeft dan wel weer als voordeel dat als het toegevoegd wordt dat het dan wel extreem stabiel is.
Het grootste voordeel van ubuntu vind ik de fora e.d., als je een probleem hebt is een simpele googel voldoende om oplossingen te vinden, dat is met Fedora nog wel eens anders.
Ik ben nu mythbuntu tegenover mythdora aan het testen om te kijken welke mijn gewenste setup(master backend + diskless clients) het beste ondersteund, dan wordt het de eerste week van juli overstappen wellicht. Dan zijn alle systemen in huis die linux gebruiken over op Ubuntu.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

joggie schreef op zondag 01 juni 2008 @ 22:13:
@Jungian
Uit je post begreep ik dat het helemaal niet mogelijk was, maar ik begrijp dat het dus wel kan, echter had je het liever standaard out-of-the box gehad?? In ieder geval heb je wel weer hobby voer zo 8)

*edit
Ik geloof dat ik de tool binnenkort ook eens ga proberen!
PulseAudio ootb goed geconfigureerd hebben lijkt mij wel zo handig. Voor de gevorderde gebruiker is dit peanuts (een minuut als je vlot bent), maar mijn ouders zie ik dit bijvoorbeeld echt niet doen (help, het geluid doet het niet !). Kleine moeite, groot plezier :)

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:48
backupdevice schreef op zondag 01 juni 2008 @ 19:38:

Je haalt wel APT, RPM en Yast lekker door elkaar, alle drie hebben niks met elkaar gemeen.

Je vergeet daarbij ook nog eens dat OpenSuse ook zypper heeft, een comand-line tool die ingebruik en snelheid op het niveau van APT ligt. Lees maar eens: http://duncan.mac-vicar.com/blog/archives/309
Jungian schreef op zondag 01 juni 2008 @ 20:00:
Fedora 9 daarentegen... :9~ PackageKit _/-\o_
[/quote]
OpenSuse 11 doet ook PackageKit :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Miki schreef op maandag 02 juni 2008 @ 08:55:
OpenSuse 11 doet ook PackageKit :P
Ik zou toch zweren dat updates e.d. via Yast verlopen. :o

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

[quote]Miki schreef op maandag 02 juni 2008 @ 08:55:
[...]

Je haalt wel APT, RPM en Yast lekker door elkaar, alle drie hebben niks met elkaar gemeen.

Je vergeet daarbij ook nog eens dat OpenSuse ook zypper heeft, een comand-line tool die ingebruik en snelheid op het niveau van APT ligt. Lees maar eens: http://duncan.mac-vicar.com/blog/archives/309

[...]

Nee joh. Ik zeg dat ik APT mis, echter.....RPM en Yast is ook makkelijk....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Jungian schreef op maandag 02 juni 2008 @ 09:36:
[...]

Ik zou toch zweren dat updates e.d. via Yast verlopen. :o
Inderdaad, maar neemt niet weg dat er een gehele nieuwe stack is geschreven die inhaakt op packagekit waarmee je zodoende packagekit ondersteunde applicaties kunt installeren.

Leesvoer:
http://en.opensuse.org/PackageKit
http://duncan.mac-vicar.com/blog/archives/314 vooral de titel van blog-item: The greatest unknown openSUSE 11.0 package management feature :o
backupdevice schreef op maandag 02 juni 2008 @ 10:12:
[quote]Miki schreef op maandag 02 juni 2008 @ 08:55:
[...]

[...]

Nee joh. Ik zeg dat ik APT mis, echter.....RPM en Yast is ook makkelijk....
Wat mis je nu precies? Synaptics (gui-frontend van APT) of de comand-line tool APT.
APT en Zypper (beide command line)ontlopen elkaar niet zo zeer op dit moment kwa eigenschappen.
Synaptics daarin tegen is veel intuïtiever, duidelijker en éénduidiger dan Yast. Yast heeft in OpenSuse 10.3 teveel plaatsen/iconen/opties om hetzelfde te bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

Miki schreef op maandag 02 juni 2008 @ 10:53:
[...]

Inderdaad, maar neemt niet weg dat er een gehele nieuwe stack is geschreven die inhaakt op packagekit waarmee je zodoende packagekit ondersteunde applicaties kunt installeren.

Leesvoer:
http://en.opensuse.org/PackageKit
http://duncan.mac-vicar.com/blog/archives/314 vooral de titel van blog-item: The greatest unknown openSUSE 11.0 package management feature :o

[...]

Wat mis je nu precies? Synaptics (gui-frontend van APT) of de comand-line tool APT.
APT en Zypper (beide command line)ontlopen elkaar niet zo zeer op dit moment kwa eigenschappen.
Synaptics daarin tegen is veel intuïtiever, duidelijker en éénduidiger dan Yast. Yast heeft in OpenSuse 10.3 teveel plaatsen/iconen/opties om hetzelfde te bereiken.
LEES mij eerste post eens. Daarin vertelde ik dat ik APT miste, na mijn overgang van ubuntu naar Opensuse. Echter na twee dagen was ik al gewend aan RPM's en het gebruik van YAST.

Nubegrijpjij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Jungian schreef op zondag 01 juni 2008 @ 22:49:
[...]

PulseAudio ootb goed geconfigureerd hebben lijkt mij wel zo handig. Voor de gevorderde gebruiker is dit peanuts (een minuut als je vlot bent), maar mijn ouders zie ik dit bijvoorbeeld echt niet doen (help, het geluid doet het niet !). Kleine moeite, groot plezier :)
Ik ga mezelf niet gevorderd noemen (in Linux althans), en heb de guide in enkele minuten ook doorlopen.
Echter draait mijn volledige pc nu in de soep. :(
Na X te hebben herstart, staat mijn schijf nu al een kwartier te rammelen, systeem reageert niet meer, zelfs Ctrl-Alt-Del doet het niet meer.
Als ik hem terug aan de praat krijg, gaat die PA er direct weer af! :/

[edit]
In Recovery Mode alle geinstalleerde paketten er terug afgegooit, pc werkt nu terug zoals het hoort. En ik heb nog steeds geluid. :P

[ Voor 8% gewijzigd door Fire69 op 02-06-2008 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
backupdevice schreef op maandag 02 juni 2008 @ 12:17:
[...]

LEES mij eerste post eens. Daarin vertelde ik dat ik APT miste, na mijn overgang van ubuntu naar Opensuse. Echter na twee dagen was ik al gewend aan RPM's en het gebruik van YAST.

Nubegrijpjij?
Ik begrijp je nog steeds niet omdat zoals ik al eerder zei het één en ander door elkaar haalt. Zoals het er nu staat vergelijk je een comand-line package-tool APT met RPM-pakketjes en een Gui update tool Yast. Appels met peren...

Ubuntu <> OpenSuse:
Commandline packagetool: Apt = Zypper
Gui frontend packagetool: Synaptics = Yast
Packageformat: Deb = RPM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Ik snap het sowieso niet dat die hele switch nu focussed op het package management (want daar heeft het uiteindelijk allemaal mee te maken). Het is een korte (onzinnige?) mededeling dat iemand is overgestapt. Toevallig gelezen dat Suse een beetje op Ubuntu lijkt en daarom Suse geprobeerd.

Fijn, maar is dat erg? Volgens mij niet. En als er niet duidelijk wordt uitgelegd waarom (dat is namelijk dan een leermoment en handig voor Ubuntu gebruikers en ontwikkelaars) heb je er imho ook weinig aan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

Miki schreef op maandag 02 juni 2008 @ 13:47:
[...]

Ik begrijp je nog steeds niet omdat zoals ik al eerder zei het één en ander door elkaar haalt. Zoals het er nu staat vergelijk je een comand-line package-tool APT met RPM-pakketjes en een Gui update tool Yast. Appels met peren...

Ubuntu <> OpenSuse:
Commandline packagetool: Apt = Zypper
Gui frontend packagetool: Synaptics = Yast
Packageformat: Deb = RPM
Ik kom van Ubuntu - apt. Dus ik was APT gewend. Toen ging ik naar Opensuse - yast. MM, de eerste twee dagen was het wel wennen om yast te gebruiken ipv apt in ubuntu........ makkelijker kan ik het niet maken voor je

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
backupdevice schreef op maandag 02 juni 2008 @ 14:33:
[...]

Ik kom van Ubuntu - apt. Dus ik was APT gewend. Toen ging ik naar Opensuse - yast. MM, de eerste twee dagen was het wel wennen om yast te gebruiken ipv apt in ubuntu........ makkelijker kan ik het niet maken voor je
8)7

Laten we het hier maar bij houden.
mithras schreef op maandag 02 juni 2008 @ 13:58:
Ik snap het sowieso niet dat die hele switch nu focussed op het package management (want daar heeft het uiteindelijk allemaal mee te maken). Het is een korte (onzinnige?) mededeling dat iemand is overgestapt. Toevallig gelezen dat Suse een beetje op Ubuntu lijkt en daarom Suse geprobeerd.

Fijn, maar is dat erg? Volgens mij niet. En als er niet duidelijk wordt uitgelegd waarom (dat is namelijk dan een leermoment en handig voor Ubuntu gebruikers en ontwikkelaars) heb je er imho ook weinig aan :)
Je hebt gelijk, ik stop er ook mee zoals je ziet O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
In navolging van dit; Waren jullie er ook al achter dat je terwijl je het bestand nog aan het kopiëren bent, het ook al kan verplaatsen en/of hernoemen? Het kopiëren gaat gewoon door!

Man, i'm in love! _/-\o_ Ze wordt maar mooier! Dit is precies wat ik altijd zo miste in Explorer.exe ;)

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Room42 schreef op dinsdag 03 juni 2008 @ 01:32:
[...]

In navolging van dit; Waren jullie er ook al achter dat je terwijl je het bestand nog aan het kopiëren bent, het ook al kan verplaatsen en/of hernoemen? Het kopiëren gaat gewoon door!

Man, i'm in love! _/-\o_ Ze wordt maar mooier! Dit is precies wat ik altijd zo miste in Explorer.exe ;)
Was dat niet al sinds het begin der tijden zo? File-identificatie werkt voor zover ik weet op basis van inode, en niet op basis van een van de links ernaar. Zo worden onzichtbare tijdelijke bestanden ook gemaakt: je maakt een bestand aan, en terwijl je het bewerkt "gooi je het weg". De file staat dan nog op de schijf, alleen er is geen link meer. Als je klaar bent met de tempfile kan je er een link naar aanmaken, of je kan het laten verdwijnen door de file te closen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Verdikkie ... ik liep altijd te klooien met de JAVA installatie. Als ex-Windows gebruiker ben ik een CLI minder gewend en het was maar zoeken en proberen om een bin geinstalleerd te krijgen.

Kom ik er net achter dat JAVA gewoon in synaptic staat onder JRE...

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

lol.. synaptic dingen hoog, maar soms wat zoeken...
net een project bezig geweest in adobe premiere, maar dan moet je er nog een dvd van maken (dat willen sommige mensen) en ik natuuriljk geen dvd bouw software meer op mijn compu staan.
Hup, desktop aan en even in de package manager zoeken naar dvd authoring software (ok, de benamingen van dingen zijn wat onhandig) maar binnen 5 minuten de boel geinstalleerd, maar niet alles doen wat het moet doen, uiteindeiljk toch binnen een half uur een werkende dvd eruit gegooid *fwew*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 03 juni 2008 @ 02:13:
[...]

Was dat niet al sinds het begin der tijden zo? File-identificatie werkt voor zover ik weet op basis van inode, en niet op basis van een van de links ernaar. Zo worden onzichtbare tijdelijke bestanden ook gemaakt: je maakt een bestand aan, en terwijl je het bewerkt "gooi je het weg". De file staat dan nog op de schijf, alleen er is geen link meer. Als je klaar bent met de tempfile kan je er een link naar aanmaken, of je kan het laten verdwijnen door de file te closen.
Aha, juist, ja. Klopt 8)7 Ik leer het echter nu pas deze "positieve bijwerking" kennen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nu ik er nog eens over nadenk, betekent dat natuurlijk niet dat het automatisch goed gaat bij file transfers. Als een file manager (of `cp`) zo dom zou zijn om op filename (link) te identificeren, dan komtie natuurlijk in de problemen als die link verdwijnt doordat je tussentijds hernoemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzy
  • Laatst online: 07-09 06:47
Wellicht een gek idee; Ik draai nu ubuntu op een via epia M10000 bordje met 512mb ram (vergelijkbaar met een oude 1ghz celleron). Met als doel beetje browsen en als het lukt een Pinnacle USB DVB-T adapter voor radio en tv (sport enzo).

Nu is de video chipset van de epia niet zo denderen te noemen. Nu bedacht ik mij dat ik nog wat een oudere Voodoo2 heb liggen. Zou het zin hebben om deze erbij te zetten?

Heb even geen zin om een andere videokaart te kopen voor dit machientje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llevering
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:09
Een voodoo (2) kaart, deed alleen maar 3d, doormiddel van een overlay die hardware matig werd ingevuld doormiddel van het doorlussen van een VGA kabel. Kortom in praktijk ga je er, behalve voor hele oude 3d spellen, niets aan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzy
  • Laatst online: 07-09 06:47
Duidelijk :)

Dank voor de verheldering. Zit net te lezen up het ubuntuforum dat waarschijnlijk nu de hele mpeg2/4 meuk van mijn video kaart niet aanstaat. Vanavond maar even naar kijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

nog een videoprobleem:

sinds kort valt bij mij firefox weer geregeld weg als ik een pagina met video content probeer te laden. Dit was pakweg een jaar terug een probleem, toen werd het opgelost maar nu is het ineens weer terug. Firefox valt dus gewoon helemaal uit, en de pagina is onmogelijk te laden.

Iemand bekend met dit probleem?

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zAo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-09 23:03

zAo

GPLv2 Fanboy

Open FF eens in je terminal, browse naar de site en kijk naar de error messages. Ik gok dat het met Flash te maken heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ik heb in een server een raid-5 configuratie zitten van 4x500gb schijven en ik houd effectief dus 1,28TB over met het ext3 filesystem. Ik begin me eigenlijk af te vragen of dit wel het goede bestands systeem is voor dit soort volumes. Ik heb de partitie nu ook toegevoegd aan /etc/fstab maar ik krijg bij het opstarten ook deze melding:

code:
1
2
3
4
5
/var/log/fsck/checkfs

e2fsck: cannot continue

fsck died with exit status 8 up to 23c000000 @ 8000-12000

Ik vraag me dus eigenlijk af of dit iets met de grote van het volume en het bestandssyteem te maken heeft.

Ik maak gebruik van ubuntu server 8.04 lts

dit is de inhoud van mijn /etc/fstab:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
# /etc/fstab: static file system information.
#
# <file system> <mount point>   <type>  <options>       <dump>  <pass>
proc            /proc           proc    defaults        0       0
/dev/sda1       /               ext3    relatime,errors=remount-ro 0       1
/dev/sda5       none            swap    sw              0       0
/dev/scd0       /media/cdrom0   udf,iso9660 user,noauto,exec,utf8 0       0
/dev/sdb1       /var/machines   ext3    defaults        0       1

[ Voor 33% gewijzigd door Avvd op 05-06-2008 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Laatst online: 02:05

deadinspace

The what goes where now?

Blueone schreef op donderdag 05 juni 2008 @ 12:25:
Ik heb in een server een raid-5 configuratie zitten van 4x500gb schijven
Wat voor een RAID is dit precies, en wat voor hardware?
Wat is het raid block device?
Ik begin me eigenlijk af te vragen of dit wel het goede bestands systeem is voor dit soort volumes.
Ja hoor, ext3 is daar prima bruikbaar voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Niet online
De raid 5 configuratie is met een adaptec 5405 family controller gemaakt.
er is een stipesize van 256kb gebruikt. Ubuntu is geinstalleerd op 1 harde schijf die aan de controller van het moederbord hangt (buiten de raid 5 array dus).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Laatst online: 02:05

deadinspace

The what goes where now?

En /dev/sdb is zeker weten het raid device? Wat staat er in /proc/partitions?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Niet online
het formaat van sdb klopt ook gewoon met met de grootte van de raid array.

inhoud /proc/partitions:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
major minor  #blocks  name

8     0 1462753280 sda
   8     1 1462750348 sda1
   8    16  117187500 sdb
   8    17  112382676 sdb1
   8    18          1 sdb2
   8    21    4803403 sdb5

hmm dit komt dus eigenlijk niet overheen met mijn fstab. Eigenlijk zou linux nu niet eens kunnen booten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

zAo schreef op woensdag 04 juni 2008 @ 15:35:
Open FF eens in je terminal, browse naar de site en kijk naar de error messages. Ik gok dat het met Flash te maken heeft.
Ik ontvang geen error messages als ik in de console firefox opstart en hij daarna crasht. Hoe krijg ik die wel te zieN?

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Na een switch van Ubuntu (8.04) naar Xubuntu heb ik opeens in mijn /home/naam een /bureaublad en /desktop ... de ene app pakt /bureaublad en de andere /desktop. Daar gaat duidelijk iets niet goed.

Weet iemand waar Ubuntu en Xubuntu registreren waar de desktop staat? Ik durf niet zo goed één van de 2 weg te halen ...

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icyx
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

icyx

chown -R us ./base

Eusebius schreef op donderdag 05 juni 2008 @ 21:16:
Na een switch van Ubuntu (8.04) naar Xubuntu heb ik opeens in mijn /home/naam een /bureaublad en /desktop ... de ene app pakt /bureaublad en de andere /desktop. Daar gaat duidelijk iets niet goed.

Weet iemand waar Ubuntu en Xubuntu registreren waar de desktop staat? Ik durf niet zo goed één van de 2 weg te halen ...
Klinkt (gevoel) als het gebruik van een Nederlandse vertaling. Ik heb geen idee waar je dat kan instellen, maar je kan een heel simpele workaround maken. Maak een symbolic soft link (ln -s), bijvoorbeeld van ~/bureaublad -> ~/Desktop, waarvoor je ~/bureaublad al verwijderd hebt natuurlijk ;)

When you think you’ve succeeded / but something’s missing / means you have been defeated / by greed, your weakness.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Verander je toch de naam van 1 van de 2?! Werkt het niet meer, verander je het gewoon weer terug.
Pagina: 1 ... 25 ... 31 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een topic om ervaringen uit te wisselen!!! Stel vragen in een apart topic om antwoorden vindbaar te houden !!!
vergeet ook niet even de topicstart door te lezen