Het grote Ubuntu Topic Deel 7 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 24 ... 31 Laatste
Acties:
  • 116.037 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Hebben jullie al gezien dat er volgende week zaterdag een Ubuntu 8.04 Release Party is in Amsterdam? Er worden 1000 mensen verwacht.
Hardy Heron Release Party
17 mei van 10:00 tot 18:00 in Amsterdam, iedereen welkom!

Op 24 april wordt er een nieuwe versie van Ubuntu Linux gelanceerd, Hardy Heron 8.04 LTS. Deze versie is vernoemd naar de ruige reiger, en dat natuurlijk niet zonder reden. Stabiliteit en gebruikersgemak zijn de kernwoorden voor deze release.

Om dit heugelijke nieuws te vieren nodigen we iedereen uit voor de release party op 17 mei aan de Wibautstraat 150 in Amsterdam. Deze release party is er voor jong en oud, mensen met veel of juist weinig ervaring met Linux. Kortom voor iedereen! U kunt een indruk krijgen van Ubuntu en de vele mogelijkheden, u kunt mensen ontmoeten met dezelfde interesses en u kunt hulp krijgen bij een installatie. Er zullen sprekers zijn om u de fijne kneepjes en de achterliggende gedachten uit te leggen en natuurlijk kunt u ook een gratis cd meenemen.

En dan het beste nieuws: de release party is open voor iedereen en geheel gratis!

Er wordt nog hard gewerkt aan het programma van de party. De dag begint in ieder geval om 10:00 en tegen 18:00 sluiten we de tent. Hou de site in de gaten voor meer nieuws!
Ik zal er denk ik wel bij zijn! :)

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Ik heb net 8.04 even geboot (als live-CD) op mijn HP 6710b laptopje. Het ziet er goed uit, en voor de verandering is 3d hardware acceleratie (direct rendering) nu ook geen probleem meer. Ik was positief verbaasd over het feit dat ook de hardware buttons voor geluid harder/zachter/mute out-of-the-box werkten, en dat meteen de juiste display resolutie (1680 x 1050 is niet zo standaard) gekozen werd. Minder tevreden ben ik over het feit dat het dichtklappen (lid switch) van de laptop tot gevolg heeft dat het hele zaakje keihard hangt, ongeacht de instelling bij "power management" voor de actie die genomen moet worden bij dichtklappen. Nou ja, jammer dan, ik ga toch geen ubuntu installeren, ik blijf lekker bij mijn geliefde slackware ;-)

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Die lockup zou te verhelpen moeten zijn, dat gaat om een setting die ergens rond 2.6.23 werd gewijzigd en iets met /proc/acpi/video te maken heeft, ergens ;). Staat ook in dit topic overigens, of in het grote Linux topic hier.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik heb ook een hp 6710b, maar helaas heb ik de lockup ook nog niet kunnen oplossen (zoek maar naar mijn posts in deze thread). Ik heb het opgelost door gewoon de klep niet dicht te doen :P dat is voor mij wel voldoende.
Ik ben trouwens wel stunned door hoe ontzettend goed de standby werkt op m'n laptop! Binnen 10 seconden is ie uit en in nog weer 10 seconden weer aan. Echt gaaf. Ik had het nooit eerder geprobeerd, maar ik las eerder in deze thread dat het zou werken en dus heb ik het eens geprobeerd. Hulde! :)

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

offtopic:
Op m'n 6510b was suspend een fluitje van een cent - 5s tot resume :*) :+

Op m'n Vaio TZ gaat het helaas iets trager, maar niet getreurd :P

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnem_
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-08 21:42
ZIjn er ook mensen die hun wireless internet wel aan de praat hebben in 8.04? Ik lees dat er veel problemen zijn en vrijwel geen oplossingen maar geldt dat echt voor iedereen?
AMD64?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sky-
  • Registratie: November 2005
  • Niet online

sky-

qn nna 👌

Wireless werkt super, heb zelf een Atheros (:+) chipset die gewoon goed werkt nadat je MadWifi even compileerd en modprobed.

don't be afraid of machines, be afraid of the people who build and train them.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21-09 17:44
sky- schreef op zaterdag 10 mei 2008 @ 17:30:
Wireless werkt super, heb zelf een Atheros (:+) chipset die gewoon goed werkt nadat je MadWifi even compileerd en modprobed.
Ik heb ook Atheros, maar nooit iets zelf hoeven compileren qua madwifi. Werkt hier out of the box? Of draai ik dan ath5k. Anyways, mijn atheros draait altijd als een trein in ubuntu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07:42
Room42 schreef op zaterdag 10 mei 2008 @ 02:30:
Ik heb ook een hp 6710b, maar helaas heb ik de lockup ook nog niet kunnen oplossen (zoek maar naar mijn posts in deze thread). Ik heb het opgelost door gewoon de klep niet dicht te doen :P dat is voor mij wel voldoende.
Ik ben trouwens wel stunned door hoe ontzettend goed de standby werkt op m'n laptop! Binnen 10 seconden is ie uit en in nog weer 10 seconden weer aan. Echt gaaf. Ik had het nooit eerder geprobeerd, maar ik las eerder in deze thread dat het zou werken en dus heb ik het eens geprobeerd. Hulde! :)
Same here op 6710B, oplossing zou echo 1 > /proc/acpi/*/video moeten zijn nadat je sudo -s gedaan hebt. Alleen rc.local lijkt het na een start niet te willen doen, dus ik plaats het maar in m'n inlog script oid..
Met 8.04 heb ik trouwens wel last van een flaky wlan, valt regelmatig stil, weg en komt dan weer terug, 7.10 deed dat beter met IPW3945...

[ Voor 7% gewijzigd door Loekie op 10-05-2008 20:40 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Draadloos werkt hier ook out of the box met een paar jaar oud linksys draadloos 54 mb kaartje, simpel, cheap en werkt perfect, vanaf versie 5 eigenlijk al. :P

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:01

backupdevice

No Risk , Full Push

Joopieboy schreef op zaterdag 10 mei 2008 @ 23:07:
Draadloos werkt hier ook out of the box met een paar jaar oud linksys draadloos 54 mb kaartje, simpel, cheap en werkt perfect, vanaf versie 5 eigenlijk al. :P
Ik heb die ook, werkt wel, echter na een paar uur stort heel mijn snelheid in elkaar. Moet dan opnieuw connecten met de AP en dan is het weer goed. Heb een nieuwe kaart besteld. DWL-G510

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

backupdevice schreef op zondag 11 mei 2008 @ 10:53:
[...]

Ik heb die ook, werkt wel, echter na een paar uur stort heel mijn snelheid in elkaar. Moet dan opnieuw connecten met de AP en dan is het weer goed. Heb een nieuwe kaart besteld. DWL-G510
Mm ok, nja wat ik heb gehoord is dat er wat kleine verschillen kan zitten tussen sommige series. En de mijne behoud de snelheid wel goed maar de verbindingsterkte gaat soms even 1 of 2 streepjes achteruit om dan weer op volle sterkte te komen. Maar als dat alles is... Ik heb wel ergere netwerkproblemen gehoord. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Kleine verschillen? Laat me niet lachen :X. Fabrikanten veranderen vaak van chip terwijl ze de naam van het product hetzelfde laten (als je geluk hebt hangen ze er 'v2' ofzo achter). Andere chip betekent andere driver, en daar staat of valt de ondersteuning mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Ow... 8)7 Dan heb ik dus gewoon geluk met mijn netwerkaartje, maar dan is het zowiezo als je een netwerkkaart voor ubuntu aanschaft meer geluk als wijsheid vaak?

Ok als je een hakkie takkie netwerkkaart koopt vraag je om problemen maar goed...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:19

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Loekie schreef op zaterdag 10 mei 2008 @ 20:30:
[...]

Same here op 6710B, oplossing zou echo 1 > /proc/acpi/*/video moeten zijn nadat je sudo -s gedaan hebt. Alleen rc.local lijkt het na een start niet te willen doen, dus ik plaats het maar in m'n inlog script oid..
Met 8.04 heb ik trouwens wel last van een flaky wlan, valt regelmatig stil, weg en komt dan weer terug, 7.10 deed dat beter met IPW3945...
Ik heb op mijn laptop ook problemen gehad met de meegeleverde driver, sommige dingen werkte gewoon niet (intel pro wireless 3945). Door de laatste versie van http://www.linuxwireless.org/en/users/Download te downloaden en compileren werkt het prima. Ik heb iig geen problemen er meer mee. Driver versie gaat van 1.2.0 naar 1.2.26k.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
Joopieboy schreef op zondag 11 mei 2008 @ 12:43:
Ow... 8)7 Dan heb ik dus gewoon geluk met mijn netwerkaartje, maar dan is het zowiezo als je een netwerkkaart voor ubuntu aanschaft meer geluk als wijsheid vaak?

Ok als je een hakkie takkie netwerkkaart koopt vraag je om problemen maar goed...
Inhet geval van de 3945ABG is het meer de overstap naar een 'free' driver als ik het zo begreep, ik vind het echter wel jammer dat ik in mijn geval niet bewust kan kiezen voor de ' non-free' driver.
Standaard is het zo dat je onder Ubuntu en linux algemeen met een gerust hart je hardware kan aanschaffen, zeker als het niet het nieuwste van het nieuwste is, of een laptop ;)
Maar zelfs mijn laptop wordt goed ondersteund met een paar kanttekeningen...

@ Hero of Time: Bedankt voor de link, maar dat is de driver die nu ook in ubuntu gebruikt wordt voor wireless. Weet niet of het de zelfde versie is though... Ik los het op door ipw3945 handmatig te laden en daarna te verbinden of laad 2.6.22.xx waar ipw standaard gebruikt wordt.
Hoop dat het met de volgende kernel-update weer beter werkt.

[ Voor 17% gewijzigd door Loekie op 11-05-2008 13:41 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bop
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-08-2024

bop

VisualWeb

Ikzelf heb ook een intel pro wireless 3945, maar moet eerlijk zeggen dat hij out-of-the-box werkte! Nooit wat mee hoeven doen. (Hardy Heron), bij Ubuntu 7 moest ik volgens mij wel wat aanzetten (restricted drivers).

doe niet aan signatures.. uhhh, arghhh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Loekie schreef op zondag 11 mei 2008 @ 13:33:
[...]

Inhet geval van de 3945ABG is het meer de overstap naar een 'free' driver als ik het zo begreep, ik vind het echter wel jammer dat ik in mijn geval niet bewust kan kiezen voor de ' non-free' driver.
Standaard is het zo dat je onder Ubuntu en linux algemeen met een gerust hart je hardware kan aanschaffen, zeker als het niet het nieuwste van het nieuwste is, of een laptop ;)

@ Hero of Time: Bedankt voor de link, maar dat is de driver die nu ook in ubuntu gebruikt wordt voor wireless. Weet niet of het de zelfde versie is though... Ik los het op door ipw3945 handmatig te laden en daarna te verbinden of laad 2.6.22.xx waar ipw standaard gebruikt wordt.
Het is idd dezelfde driver, iwlwifi, maar er zijn grote verschillenn tussen de builds. Zo heb ik tijdens het draaien van de Hardy kernel op mijn Gutsy problemen met die versie, 1.2.0, terwijl in een oudere kernel versie 1.1.17 was meegeleverd. Deze deed het uitstekend. De driver bij Gutsy, 1.1.0 (moet je handmatig aanzetten, standaard wordt de ipw3945 gebruikt) deed het ook niet. Dus probeer de laatste versie eens, ik weet bijna zeker dat er een hoop problemen zijn opgelost en mogelijk perfect werkt voor je. Ik moet deze versie wel gebruiken, omdat ik Hibernate gebruik. Met de ipw3945 is dat niet mogelijk ivm de daemon die draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Joopieboy schreef op zondag 11 mei 2008 @ 12:43:

Als de shop voldoende meewerkt (of de fabrikant zijn product voldoende documenteert) dan kan je vaak wel uitvissen welke chip er in zit. Sommige driverprojecten zoals het nieuwe rt2x00 driver project hebben een database van kaarten die de ondersteunde chips gebruiken, en je kan die ook als gebruiker aanvullen. Ik heb bv. op basis daarvan twee kaartjes van MSI gekocht met de RT2500 chip erin.

Ook de Linux wireless site is een goede bron van informatie, zeker als startpunt, zij het niet zo uitgebreid.

[ Voor 4% gewijzigd door Borromini op 11-05-2008 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BizonKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-03 00:40
Daarnet heb ik Ubuntu geinstalleerd naast Vista op mijn Asus F3SV laptop; wat een ramp.
Ik heb een (GNU) bootloader laten installeren en nu loopt mijn Windows vast met de foutmelding "Cannot load recovery.dat" en een enorm grote "ERROR" op het scherm. Met dat programmatje om partitities te beheren in Ubuntu kun je ook niet veel vind ik. Ik heb dan net maar een recovery gedaan van Vista, omdat er toch niet veel software opstond. Het probleem blijft echter... Dus nu is de vraag hoe ik dat kan oplossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bop

bop

VisualWeb

Ik had nog wel even een vraagje. Het volgende doet zich voor:

Als ik me laptop direct opstart in ubuntu 8.04 dan maakt mijn fan redelijk wat herrie (iig niet lekker stil) en als hij heet wordt gaat hij echt keihard blazen. Gruwelijk irritant dus en voor mij echt een rede om er niet in te werken.

Start ik me laptop vervolgens eerst op in windows XP met power4gear programma van asus met bijvoorbeeld de quite office instellingen (waarbij hij echt heel stil is) en restart ik hem dan in ubuntu dan is ubuntu net zo stil als XP. (ff voor de duidelijkheid: als ik hem uitzet en dan ubuntu opstart dan is dit effect er niet, puur bij het opnieuw opstarten doet dit zich voor)

Heeft iemand enig idee hoe zoiets kan? Kan windows XP bijvoorbeeld iets in de bios veranderen wat onthouden wordt totdat hij uit is geweest? Toeval is het iig niet, heb het al tig keer getest. En elke keer eerst in windows XP opstarten kan natuurlijk wel, maar is verre van ideaal.

ps. ik gebruik ook CPU scaling e.d. in ubuntu dus daar ligt het allemala niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BizonKid schreef op zondag 11 mei 2008 @ 18:10:
Dus nu is de vraag hoe ik dat kan oplossen?
Je moet de Windows bootloader weer zien te installeren denk ik. Dat kon bij XP altijd met fixmbr oid en dat kon je dan weer starten via de recovery mode van de cd. Ik weet niet wat er met Windows gebeurd is sinds Windows XP, maar er staat me wel iets bij dat ze iets met de bootloader gedaan. Misschien ook even googlen op grub + Windows vista oid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-09 11:37

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Probeer ubuntu eens te installeren vanuit windows met de live cd.. (dat werkt echt ziek makkelijk, 15 minuten later en een nieuw OS erbij, beetje trager omdat het dan op NTFS draait, maar goed, just to give it a shot)

Schreef Cryptovaluta voor dummies, 3de druk in print | eBook-versie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
Hero Of Time schreef op zondag 11 mei 2008 @ 14:11:
[...]

Het is idd dezelfde driver, iwlwifi, maar er zijn grote verschillenn tussen de builds. Zo heb ik tijdens het draaien van de Hardy kernel op mijn Gutsy problemen met die versie, 1.2.0, terwijl in een oudere kernel versie 1.1.17 was meegeleverd. Deze deed het uitstekend. De driver bij Gutsy, 1.1.0 (moet je handmatig aanzetten, standaard wordt de ipw3945 gebruikt) deed het ook niet. Dus probeer de laatste versie eens, ik weet bijna zeker dat er een hoop problemen zijn opgelost en mogelijk perfect werkt voor je. Ik moet deze versie wel gebruiken, omdat ik Hibernate gebruik. Met de ipw3945 is dat niet mogelijk ivm de daemon die draait.
Om toch even terug te komen op het probleem: het lijkt nu stabiel te werken. Hier nog steeds IWL3945 versie 1.20, maar lijkt nu 2 weken na dist-upgrade toch te werken en ook stabiel. Mijn vermoeden is dan ook dat er een update tussen doorgekomen is die dit probleem heeft aangepakt.
* Loekie is happy en kan nu draadloos TV kijken via Mythtv.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 00:11

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Ik blijf maar tegen het probleem aanlopen dat als ik mijn systeem wil afsluiten via de knop afsluiten dat het ongeveer 30 seconden duurt voordat het afsluitscherm daadwerkelijk verschijnt. Dit probleem heb ik al sinds 6.06 en hoe ik ubuntu ook installeer (upgrade naar nieuwe distributie of verse installatie met nieuwe cd op geformatteerde harde schijf), het blijft bestaan.

Iemand die hier bekend mee is?

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
HetWonder schreef op maandag 12 mei 2008 @ 17:33:
Ik blijf maar tegen het probleem aanlopen dat als ik mijn systeem wil afsluiten via de knop afsluiten dat het ongeveer 30 seconden duurt voordat het afsluitscherm daadwerkelijk verschijnt. Dit probleem heb ik al sinds 6.06 en hoe ik ubuntu ook installeer (upgrade naar nieuwe distributie of verse installatie met nieuwe cd op geformatteerde harde schijf), het blijft bestaan.

Ja daar heb ik ook last van gehad. Er mist een programmatje dat iets te maken heeft met je netwerk ofzo (beetje vaag was het wel ja). Als je trouwens opnieuw installeert laat je je /home partitie staan? Of heb je het ook eens met een verse /home geprobeert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Joopieboy schreef op dinsdag 29 april 2008 @ 17:21:
Die nieuwe ubuntu 8.04 werkt echt heerlijk, een boel goede vernieuwingen, echt een toppertje. :)

Trouwens een andere vraag, mij valt op dat de firefox beta 3.5 aardig moeizam loopt op mijn celeron d 320 2,4ghz en 512 mb ram, word het tijd om er 512mb ram bij te prikken voor een 20 euro of is het dat niet waard? Wat vinden jullie?
Ben het stroef lopen inmiddels wel zat, 43 euro later en 1,5 gb ram in de bestelling, ben erg benieuwd of alles dan wel soepel gaat lopen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maleadt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15-09 20:25
Ben ik de enige die het vervelend vind dat fsck het om de 20 mounts nodig vind elk ext volume te controleren? Met 1Tb aan data, verdeeld over een partitie of 5 heb ik dus gegarandeerd om de 3-4 dagen een check van 10 minuten aan mijn been :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaataaps
  • Niet online
Dan stel je in dat ie dat niet of minder vaak doet? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maleadt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15-09 20:25
Ok ja, maar ik vond het gewoon vreemd dat ext3 zo regelmatig gecontroleerd moet worden, en dat het niet online kan gebeuren... Ik ben nog maar een goed half jaar van Windows overgeschakeld, en het valt echt wel op dat ext3 veel meer "onderhoud" (lees: controles) nodig heeft dan NTFS.

Ik lees dat JFS veel minder controle nodig heeft, maar ik heb jammer genoeg niet genoeg vrije ruimte om mijn volumes om te zetten (én ik vind het best handig uit Windows aan m'n data te kunne).

het stak zelf zo tegen dat ik update-rc.d -f checkfs.sh remove gebruikt heb :$ :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaataaps
  • Niet online
Er is wel een verschil tussen nodig hebben, en voor de zekerheid vaak controleren wat volgens mij het geval is, in die zin is het ook geen onderhoud te noemen misschien.
XFS fsck is trouwens wel online, de binary doet niks en is meteen klaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chilly_Willy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:20
Hero Of Time schreef op zondag 11 mei 2008 @ 13:25:
[...]

Ik heb op mijn laptop ook problemen gehad met de meegeleverde driver, sommige dingen werkte gewoon niet (intel pro wireless 3945). Door de laatste versie van http://www.linuxwireless.org/en/users/Download te downloaden en compileren werkt het prima. Ik heb iig geen problemen er meer mee. Driver versie gaat van 1.2.0 naar 1.2.26k.
Tip, installeer de linux-backport-modules voor jouw kernel, dan krijg je, welliswaar niet de nieuwste 1.2.26, nieuwere drivers (1.2.25 in voor de intel 3945). Voordeel tenopzichten van zelf compileren is dat hij automatisch geupdate word wanneer er een nieuwe versie in de backport komt.
Loekie schreef op zondag 11 mei 2008 @ 13:33:
[...]

Je moet echt geen ipw3945 meer gebruiken. Het is niet zo dat ze zijn over gegaan op een 'free' driver ipv een 'non-free'. Intel maakt zelf de open source drivers voor hun wireless beschikbaar. ipw is de oude open source driver, iwlwifi is de nieuwe open source driver van intel zelf. Installeer zoals ik hierboven zet de backport modules.

Zo te zien, je hebt nog kernel 2.6.22.x op je machine staan, is je hardy install een update van gutsy en wellicht daarvoor Feisty. Wellicht is het handig de ipw driver te blacklisten (zet ipw3945 in /etc/modprobe.d/blacklist)

[ Voor 49% gewijzigd door Chilly_Willy op 12-05-2008 20:42 ]

Coïtus ergo sum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chilly_Willy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:20
Joopieboy schreef op maandag 12 mei 2008 @ 17:56:
[...]

Ben het stroef lopen inmiddels wel zat, 43 euro later en 1,5 gb ram in de bestelling, ben erg benieuwd of alles dan wel soepel gaat lopen. :)
Probeer ook eens Opera. Ik gebruik zelfs niets anders en is veel sneller dan FF.

Hier vind je de laatste builds: http://my.opera.com/desktopteam/blog/

Download altijd de .9-static-qt versie, deze is als enige gecompileerd met QT4 ipv QT3.
Hier een directe link naar de laatste weekly: http://snapshot.opera.com...0508.9-static-qt_i386.deb

Coïtus ergo sum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
Chilly_Willy schreef op maandag 12 mei 2008 @ 20:31:
Je moet echt geen ipw3945 meer gebruiken. Het is niet zo dat ze zijn over gegaan op een 'free' driver ipv een 'non-free'. Intel maakt zelf de open source drivers voor hun wireless beschikbaar. ipw is de oude open source driver, iwlwifi is de nieuwe open source driver van intel zelf. Installeer zoals ik hierboven zet de backport modules.

Zo te zien, je hebt nog kernel 2.6.22.x op je machine staan, is je hardy install een update van gutsy en wellicht daarvoor Feisty. Wellicht is het handig de ipw driver te blacklisten (zet ipw3945 in /etc/modprobe.d/blacklist)
Ach als het een stabiel werkt en het andere niet, maar het werkt nu naar behoren. ipw.... wordt nu niet meer geladen.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Woei, bluetooth werkt ook als zonnetje, sitecom bluetooth 10m dongle is inpluggen en het werkt, super! :D

Nu nog een goede en makkelijke manier van een image reseizer zien te zoeken die niet alleen het formaat aan kan passen maar dan ook gelijk de grootte. Iemand een tip? Of toch leren werken met gimp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surkow
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-09 14:39

Surkow

$µr|{0w

Joopieboy schreef op dinsdag 13 mei 2008 @ 17:48:
Woei, bluetooth werkt ook als zonnetje, sitecom bluetooth 10m dongle is inpluggen en het werkt, super! :D

Nu nog een goede en makkelijke manier van een image reseizer zien te zoeken die niet alleen het formaat aan kan passen maar dan ook gelijk de grootte. Iemand een tip? Of toch leren werken met gimp?
Het resizen van images kun je makkelijk met de Gimp doen. Als je dit programma niet prettig vind werken kun je nog altijd Krita proberen.

"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former."

"Peace cannot be kept by force. It can only be achieved by understanding."

Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Jelte schreef op maandag 12 mei 2008 @ 17:52:
[...]
Ja daar heb ik ook last van gehad. Er mist een programmatje dat iets te maken heeft met je netwerk ofzo (beetje vaag was het wel ja). Als je trouwens opnieuw installeert laat je je /home partitie staan? Of heb je het ook eens met een verse /home geprobeert?
Zowel / als /home vers geinstalleerd, juist om te voorkomen dat allerlei hidden config files in /home de configuratie negatief zouden beinvloeden. Maar heb je enig idee welk netwerk tooltje dit kan zijn? Het is zeer irritaant maar ook vreemd want ik doe gewoon een fresh install; dan moet dat tooltje toch gewoon aanwezig zijn?

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Surkow schreef op dinsdag 13 mei 2008 @ 20:19:
[...]

Het resizen van images kun je makkelijk met de Gimp doen. Als je dit programma niet prettig vind werken kun je nog altijd Krita proberen.
Nja opzich wil ik best met gimp leren werken, word dus wat meer proberen. :P

Edit: mm lijkt een beetje op fotoshop maar dan anders. :+

[ Voor 8% gewijzigd door Joopieboy op 13-05-2008 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joggie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 03-02 15:00

joggie

Wie niet gek is, is saai

Joopieboy schreef op dinsdag 13 mei 2008 @ 17:48:

Kijk eens naar bordermaker, erg handig en geschreven in java! Je kunt bijvoorbeeld meerdere bestanden als batch laten uitvoeren, randen toevoegen (vandaar "bordermaker") of watermerken toevoegen..

Programma heeft hier op tweakers.net ook in de meuktracker gestaan meen ik mij te herinneren..

[ Voor 21% gewijzigd door joggie op 13-05-2008 22:19 ]

Joggie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Even naar gekeken en gelezen wat het doet maar kan me weinig voorstellen dat dat lekker gaat, gimp begint trouwens wel steeds beter te gaan dus dat is fijn. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

Ik wil vandaag een Wifi kaart vervangen. Een Linksys eruit en een Dlink erin. Wel een andere chipset. Is dit zo te doen of moet ik dan Ubuntu opnieuw installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Als het goed is moet dit zo te doen zijn.

Trouwens iemand ervaring met een pinacle pctv 110i onder ubuntu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Laatst online: 21:56

Cyphax

Moderator LNX
backupdevice schreef op woensdag 14 mei 2008 @ 10:43:
Ik wil vandaag een Wifi kaart vervangen. Een Linksys eruit en een Dlink erin. Wel een andere chipset. Is dit zo te doen of moet ik dan Ubuntu opnieuw installeren?
Hoef je niet voor te herinstalleren. Ubuntu is wel heel flexibel op dit punt. Ik heb vorige week een laptopschijf van de ene naar een andere laptop geplaatst en de aanwezige Ubuntu bootte perfect zonder mokken.

Waar je wel mee uit kan kijken is die chipset op die Wifi-kaart. Ik heb een RT61 en de driver die bij Ubuntu zit kan kernel panics veroorzaken. Ik heb daar last van gehad en het opgelost door modules uit backports te installeren waar een nieuwere versie bij zat. Eventueel kan je met de hand de driver blacklisten en 'm met de hand gaan installeren. Ik wou dat ze hier wat aan deden zodat niet mensen met dit probleem (zijn er veel) steeds weer van die lastige omwegen moeten bewandelen om het werkend te krijgen. Dit zijn toch wel rotproblemen.

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

Ok, thx voor de info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Drivers zitten in/bij de kernel, in tegenstelling tot Windows, waardoor het van de kernel afhangt of je hardware ondersteund wordt. Zolang die alles aan boord heeft kan jij naar hartelust hardware swappen (je kan je HD voor de gein ook in een systeem met een totaal andere configuratie steken bijvoorbeeld, het zal meestal booten, maar je gaat wel nog wat moeten bijstellen (Xorg etc.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Chilly_Willy schreef op maandag 12 mei 2008 @ 20:31:
[...]

Tip, installeer de linux-backport-modules voor jouw kernel, dan krijg je, welliswaar niet de nieuwste 1.2.26, nieuwere drivers (1.2.25 in voor de intel 3945). Voordeel tenopzichten van zelf compileren is dat hij automatisch geupdate word wanneer er een nieuwe versie in de backport komt.
Bedankt voor de tip. Heb je toevallig ook een pagina waar op staat welke modules er in welke module package zitten? Ik installeer namelijk standaard de Ubuntu-modules erbij ivm mijn wireless, maar voor hetzelfde geld zit er nog meer in wat ik nodig kan hebben voor mijn systeem. Ik kan dit namelijk niet zien op packages.ubuntu.com.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiscBiker
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20-09 20:17
Na een kleine zoekactie in dit topic zag ik dat FakeRaid kort werd aangestipt in september/november en april jongstleden. Nu heb ik zelf afgelopen weekend Kubuntu 8.04 (KDE4) geinstalleerd op mijn nvidia-fakeraid (2x raptor striped) en vertel ik graag hoe dat ging.

Ten eerste had ik niet verwacht dat dit zo moeilijk ging worden. Nadat ik die twee Raptors had aangeschaft en opgesteld had ik Windows Vista op de eerste partitie geinstalleerd zonder al te veel moeite. FreeBSD 6.3 (het hoofd-OS) op de tweede partitie met absoluut 0,0 moeite (gewoon ar0 selecteren tijdens de installatie ipv ad4 of ad6) en OpenSuse 10.3 op de derde partitie zonder problemen die ik me kan herinneren.

Met de aankondiging van KDE 4.0.4 besloot ik OpenSuse 10.3 te vervangen door Kubuntu 8.04. Met het draaien van de LiveCD kwamen algauw de eerdergenoemde problemen aan het licht met mijn nvidia-RAID partitie en Google bracht dan ook snel uitkomst met de eveneens eerdergenoemde FakeRaid Howto.

In eerste instantie leek het voldoende om dmraid te installeren, omdat daarna de grafische installer van Kubuntu de FakeRaid-schijf wel herkende. De mogelijkheid "hele schijf gebruiken" was voor mij echter geen optie, omdat ik geen afstand wilde doen van mijn Windows en zeker niet van de FreeBSD partitie.

Fdisken is voor mij geen dagelijkse bezigheid, maar dat was volgens mij niet het grootste probleem waar ik tegenaan liep. Alle partities werden eerst weergegeven zonder nummertje en daarna nog een keer met nummertje, maar dan als een soort extended partities (in tree-weergave). Na een hoop trial en veel error had ik dus mijn oude linux-partities naar z'n mallemoer geholpen, startte niets meer van de HD op en was ik dus committed om de LiveCD op te starten en de hele Howto maar van boven tot onder af te werken. Dat betekent dus een installatie met de commandline interface.

Daar kwam dus weer de stap fdisk, de cli-variant deze keer. Deze keer was de weergave van de RAID-schijf wel logisch en begrijpelijk. Ik had nog twee primary partities over die de grafische tool niet van kant had gemaakt (Vista en FreeBSD) en vrije ruimte voor Linux. Helaas lukte het me niet eenzelfde (extended?) partitieschema te maken dat OpenSuse wel had gemaakt en met dus(!?) nog maar twee primary partities was ik gedwongen te kiezen voor een grote partitie op / en een swap partitie.

De rest van de howto liet zich redelijk goed volgen. Met name het GRUB-verhaal kostte wat meer moeite dan de rest, maar met wat onmisbaar pen en papier had ik na verloop van tijd (sorry, geen stopwatch) dan ook eindelijk een halfgaar Kubuntu 8.04-systeem met KDE4-desktop. Dat halfgare komt waarschijnlijk ook door de beta-status van KDE 4, maar zeker niet helemaal.

Na de pijnloze installaties van OpenSuse 10.3 en FreeBSD 6.3 kan ik niet anders dan concluderen dat de installatie van (K)ubuntu zwaar tegenviel. Daartegenover staat wel dat ik me er uitstekend mee heb vermaakt en dat FreeBSD bij de eerste reboot gelijk weer werkte (moet Vista nog proberen).
Persoonlijk een overwinning dus, maar FakeRaid-gebruikers die fan zijn van de KDE-desktop kan ik OpenSuse van harte aanbevelen. (FreeBSD uiteraard ook, maar die heeft nog helemaal niets van KDE4 en daar was het me met OpenSuse 10.3 en nu Kubuntu 8.04 toch om te doen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

Cyphax schreef op woensdag 14 mei 2008 @ 11:05:
[...]

Hoef je niet voor te herinstalleren. Ubuntu is wel heel flexibel op dit punt. Ik heb vorige week een laptopschijf van de ene naar een andere laptop geplaatst en de aanwezige Ubuntu bootte perfect zonder mokken.

Waar je wel mee uit kan kijken is die chipset op die Wifi-kaart. Ik heb een RT61 en de driver die bij Ubuntu zit kan kernel panics veroorzaken. Ik heb daar last van gehad en het opgelost door modules uit backports te installeren waar een nieuwere versie bij zat. Eventueel kan je met de hand de driver blacklisten en 'm met de hand gaan installeren. Ik wou dat ze hier wat aan deden zodat niet mensen met dit probleem (zijn er veel) steeds weer van die lastige omwegen moeten bewandelen om het werkend te krijgen. Dit zijn toch wel rotproblemen.
Na het installeren van de nieuwe Wifi kaart, kreeg ik het helaas niet voor elkaar om verbinding te maken met mijn netwerk. Na een nieuwe installatie van 8.04 werkte de kaart out of the box.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-09 11:37

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

gister edubuntu geinstalleerd, grappig hoor. Maar verdorie, gewoon zelfs breuken optellen, aftrekken en vermenigvuldigen is al ingewikkeld geworden :+

Schreef Cryptovaluta voor dummies, 3de druk in print | eBook-versie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bop

bop

VisualWeb

Voor alle laptop gebruikers is het misschien handig om even naar het volgende topic te kijken:

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=795327

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crackh34d
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22-12-2024
Als ik bij die link het commando uitvoer krijg ik dit:
193 Load_Cycle_Count 0x0032 001 001 000 Old_age Always - 793654

Staat mijn Cycle count dan al op 793654?! Hij neemt ook met 10 toe per minuut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bop

bop

VisualWeb

Bij mij staat er :
193 Load_Cycle_Count 0x0032 026 026 000 Old_age Always - 149488

Verder nam hij bij mij ook zo snel toe inderdaad, meteen ff dat ding gefixxed en nu is hij al niet meer gestegen in 10 minuten. (na reboot natuurlijk)

Ik heb de schrijver van dat bericht ook even een messages gestuurd om te vragen hoeveel dat getal zegt, dus als ik een antwoord heb laat ik het wel even weten. Weet ook niet hoe serieus dit 'probleem' genomen moet worden hoor, maar wilde het toch even meededelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crackh34d
Ik heb de fix ook toegepast, neemt nu ook niet meer toe. Schrok wel ff, omdat hij zegt dat de meeste harde schijven gespecificeerd zijn op 600.000 cycles voordat ze doodgaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bop

bop

VisualWeb

Ik heb mijn hardeschijf even opgezet (specificaties), en die heeft:
Load/Unload Cycles >600,000

Lijkt er dus wel op dat die 600.000 bij jou ruimschoots is overschreden. Hoe oud is die HDD? Probleem doet zich namelijk volgens mij pas voor sinds hardy (iig dat dacht ik te lezen in het topic), dus zoveel extra cycles kan hij niet al gemaakt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crackh34d
Ongeveer 8 maanden oud, Lenovo T60p, en draait denk ik gemiddeld 6 uur per dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bop

bop

VisualWeb

Bericht van de schrijver van het topic:
The number you show is not as important as how fast it is growing. Most laptop hard drives are rated for that number to get to 600,000 cycles which is the rated lifespan for allot of laptop hard drives. If your count goes above 600,000 it doesn't mean it will just die at that point it just means it would be beyond the manufacturers rated lifespan for this type of activity. Kinda like if you get 200,000 miles on your car, it might not die but it probably isn't good. So when you do that test wait 15 minutes ( do whatever you want with your PC during that 15 minutes ) and then test it again and figure out how much that number increased. armed with that increase figure you can do some simple math ( I did mine with the calculator application ) and multiply the 15 minute increase figure by 96 to get a daily increase figure and see how many days of operation it would be before your drives count would go past 600,000 and decide for yourself if that is acceptable to you. Like I stated in my post mine was going to be beyond its rated lifespan in only 7-8 months of use and it kinda made me really mad that I saw no warnings about this on the forums and would have never known about this otherwise.

I hope this info and my thread has helped you out, and if you don't understand anything I have said please feel free to PM me again as I don't mind helping people who need it and are nice.

Good luck with this dude.

NiceDude

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnem_
Is dit de juiste plek om even mijn twijfels/frustraties over 8.04 te delen?

Nou, misschien helpt als iemand die met Linux aan de slag wil gaan en zit te twijfelen tussen Ubuntu 8.04 en een andere distributie -> andere distributie.

Met voorgaande versies kon ik aardig uit de voeten ondanks mijn talent om met mijn hoofd tegen elke aanwezige bug aan te lopen maar dit maal wordt het echt te dol:
- Wireless netwerk werkte alleen na een geheel nieuwe installatie maar dan wel zeer instabiel en zeer traag
- TV kaart zou moeten werken in oude versies, nu niet meer (PCTV/pro)
- gvfs-fuse-daemon-bug eet mijn hele home directory op zodat de schijf op 100% zit.

TV-kaart kan dus naar de prullenbak, wireless netwerk is onbruikbaar en een harde schijf die op 100% zit is ook niet echt een klein probleem. Allemaal tijdrovend en jammer. Voor 8.04 lijkt toch te gelden "vroeger was alles beter".

[ Voor 14% gewijzigd door arnem_ op 18-05-2008 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sky-
  • Registratie: November 2005
  • Niet online

sky-

qn nna 👌

Bij mij is het andersom, Wireless werkt een stuk beter dan in <8.04, TVKaart (PCTV/Pro, ook!) werkt gewoon dus misschien ligt het wel aan de gebruiker ?

don't be afraid of machines, be afraid of the people who build and train them.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnem_
sky- schreef op zondag 18 mei 2008 @ 14:54:
Bij mij is het andersom, Wireless werkt een stuk beter dan in <8.04, TVKaart (PCTV/Pro, ook!) werkt gewoon dus misschien ligt het wel aan de gebruiker ?
Ongetwijfeld............

Maar dan zou ik toch erg graag willen weten hoe je de (Pinnacle)PCTV/pro aan de praat hebt gekregen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FLeSH schreef op zondag 18 mei 2008 @ 13:16:
Voor alle laptop gebruikers is het misschien handig om even naar het volgende topic te kijken:

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=795327
Ik vind dit uberhandig ..... en nogal serieus, kan het niet in de TS worden opgenomen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matinez
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
arnem_ schreef op zondag 18 mei 2008 @ 14:59:
[...]
Ongetwijfeld............

Maar dan zou ik toch erg graag willen weten hoe je de (Pinnacle)PCTV/pro aan de praat hebt gekregen!
Jij krijgt het waarschijnlijk niet voor elkaar, door de huidige drivers van AMD.
Klopt het dat je een ATI kaart hebt, dan gaat het voorlopig nog niet lukken.

Met een Nvidia heb ik hem hier in huis wel werkend gezien.
sudo apt-get zapping xawtv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-03 15:04
Verwijderd schreef op zondag 18 mei 2008 @ 17:49:
[...]

Ik vind dit uberhandig ..... en nogal serieus, kan het niet in de TS worden opgenomen ?
Was ook blij dit te lezen. Gelijk gecheckt en lijk er gelukkig geen last van te hebben. Toch maar even een cronjob gemaakt die het elk uur weg schrijft naar een file. Over paar dagen maar is kijken of ik er echt geen last van heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• software
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 02-01 09:26
Ik heb gisteren de nieuwe Flash Player 10 Beta geinstalleerd.
Man, wat een verademing, eindelijk youtube filmpjes zien zonder dat firefox crasht en een mindere load op je systeem
Installatie is niet moelijk : http://tombuntu.com/index...player-10-beta-in-ubuntu/

[ Voor 6% gewijzigd door software op 18-05-2008 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:38
Wow, de mijne heeft ook al behoorlijk wat cycles. Is nu gelukkig gefixt.

Gelukkig kan ik daarna smartmontools verwijderen. Exim4 als dependency vind ik niet echt geweldig. :( Hmm, die kan je ook los verwijderen, gelukkig. :)

code:
1
2
jaapjan@frodo:~$ sudo smartctl -a /dev/sda | grep Load_Cycle_Count
193 Load_Cycle_Count        0x0032   001   001   000    Old_age   Always       -       321084

[ Voor 6% gewijzigd door Jaap-Jan op 18-05-2008 20:29 ]

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• litemotiv
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18-02 10:51
Jaap-Jan schreef op zondag 18 mei 2008 @ 20:27:
Wow, de mijne heeft ook al behoorlijk wat cycles. Is nu gelukkig gefixt.

Gelukkig kan ik daarna smartmontools verwijderen. Exim4 als dependency vind ik niet echt geweldig. :( Hmm, die kan je ook los verwijderen, gelukkig. :)

code:
1
2
jaapjan@frodo:~$ sudo smartctl -a /dev/sda | grep Load_Cycle_Count
193 Load_Cycle_Count        0x0032   001   001   000    Old_age   Always       -       321084
gelukkig kwam ik hier een aantal maanden geleden al achter, daags nadat ik mijn nieuwe laptop had gekocht (binnen 3 dagen had hij al 3500 cycles gemaakt...). meteen maar even 'gehdparmed' toen, nu 4 maanden later zit hij op 6500..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Die ongein met de harde schijven heeft mij geloof ik al 2 schijven gekost in 2 verschillende notebooks. Een 30GB IBM-schijfje en een 40GB schijf van weer een ander merk. Ik las maanden geleden al iets over dat Ubuntu schijven zou slopen maar ik heb er toen niet naar gezocht. Intussen heb ik 2 Travelstars van 120GB (met bijna 50 euro per stuk zeer betaalbaar, zouden hele goede schijven moeten zijn) die hopelijk hier geen last van hebben. Da's een aardige upgrade voor die apparaten. Ik kom er derhalve dus wel overheen.
Nou nog dat gezeik met niet meer afsluiten eens een keer permanent op zien te lossen. Gutsy had er last van en Hardy niet minder. Ik moet steevast m'n laptops 'hard' uitzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb flink wat geluk gehad in m'n Linux-leven zo te zien. Ik heb altijd Nvidia gehad, nooit problemen gehad met m'n Wireless, en ook bij dit nieuwe harddisk debacle heb ik de boot gelukkig gemist. En ik heb nog wel 3 Western Digitals in m'n fileserver zitten! :D

Het enige rampenverhaal dat ik kan vertellen is met LVM. Het is een geweldig concept, maar wee je gebeente als één van je PV's uitvalt, dan ben je alles kwijt! Dat is mij dus 2 keer overkomen. Nu heb ik geleerd, en m'n paarden gewed op software raid. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Verwijderd schreef op maandag 19 mei 2008 @ 01:21:En ik heb nog wel 3 Western Digitals in m'n fileserver zitten! :D
Je fileserver is geen laptop. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Van de week de ShipIt cd van 8.10 binnengekregen (met nog meer stickers erbij _/-\o_ ) van de week maar ff installeren denk ik O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:52
Verwijderd schreef op maandag 19 mei 2008 @ 09:55:
Van de week de ShipIt cd van 8.10 binnengekregen (met nog meer stickers erbij _/-\o_ ) van de week maar ff installeren denk ik O-)
Das wel een hele vroege alpha release van ibex intrepid :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Miki schreef op maandag 19 mei 2008 @ 10:02:
[...]

Das wel een hele vroege alpha release van ibex intrepid :+
En ze hebben de naam ook nog gewijzigd van Intrepid Ibex naar Ibex Intrepid?? Ze zitten niet stil bij Canonical! :+

De CD lag ook bij mij in de bus, hoesje is mooi geworden zo in het wit.

[ Voor 11% gewijzigd door Cyphax op 19-05-2008 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap-Jan
Cyphax schreef op maandag 19 mei 2008 @ 00:33:
(...)

Nou nog dat gezeik met niet meer afsluiten eens een keer permanent op zien te lossen. Gutsy had er last van en Hardy niet minder. Ik moet steevast m'n laptops 'hard' uitzetten.
Weet je al hoe dat komt? Bij mij komt het doordat ik SMB automatisch mount in /etc/fstab. En die worden te laat in het proces weer geunmount. Uiteindelijk gaat de laptop wel uit, bij mij, het duurt gewoon langer.

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Jaap-Jan schreef op maandag 19 mei 2008 @ 10:16:
[...]
Weet je al hoe dat komt? Bij mij komt het doordat ik SMB automatisch mount in /etc/fstab. En die worden te laat in het proces weer geunmount. Uiteindelijk gaat de laptop wel uit, bij mij, het duurt gewoon langer.
Het ligt ook aan SMB/CIFS, maar als ik ze handmatig umount doet ie dit ook, en daar heb ik dus niks aan zo. Bij mij gaat uiteindelijk de laptop dus niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik bedoelde eigenlijk 8.04 8)7
Maar goed...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
arnem_ schreef op zondag 18 mei 2008 @ 14:33:
Is dit de juiste plek om even mijn twijfels/frustraties over 8.04 te delen?

Nou, misschien helpt als iemand die met Linux aan de slag wil gaan en zit te twijfelen tussen Ubuntu 8.04 en een andere distributie -> andere distributie.
Geen idee, maar ik ervaar hardy als slome trage stroop.

Wat werkt er beter?
De ssh key manager komt nu lief met een popje om de key te unlocken.
Compiz out of the box. Werkt nog vlot ook.

Alles met spelen van video is baggertraag, komt dit door compiz of iets anders.
Google Earth is niet vooruit te branden
Direct rendering staat keurig op Yes.

Flash doet geen audio zonder de instabiele libflashsupport erbij... Ik wordt zo echt een fan van pulseaudio.. En dan legt ubuntu irc de schuld bij adobe, ipv het domweg niet volwassen en geaccepteerd zijn van pulseaudio.

Firefox 3b5 trashed als een idioot de harde schijf door een bug in een van de url history componenten.
Probleem en oplossing zijn al tijden bekend, maar wordt de fix losgelaten? Niet echt.

Ik kan niet anders dan sunjava gebruiken, ik draai applets die niet in gcjwebplugin enzo draaien.
in FF3b5 wordt java compleet instabiel op het moment dat er meerdere tabs met (identieke) applets draaien.

Terugmigreren naar FF2 is slecht ondersteund. Plugins registreren meestal niet op ff2, alleen ff3. Ook dit is al voor de release van hardy in de bugtrackers gezet, oplossing bekend, fix released: nope.

FF2 en FF3 draaien op dezelfde profile.... nou dat is geen succes... ze trappen en schoppen elkaar compleet verrot.

FF3 is een beta, waardoor addon support matig is. De enige firebug die werkt is 1.2Alpha, die buggy-as-hell is. Geeft dus ook een matige gebruikerservaring.

Systeem lijkt ook veel meer moeite te hebben dan voorheen als er een achtergrond taakje loopt (sabnzbd+) Dit was juist iets waar linux sterk in was ooit... gooi er tegen wat je wil, maar het blijft responsief... niet meer met Hardy.

Deze ervaringen deel ik met een Xp2400+/1GB Desktop, 2Ghz/2GB Core duo laptop en de subnote sony laptop van een collega... Krijg niet de indruk dat het een geisoleerd probleem s met mijn systeem.

Is er iemand die dit bekend voorkomt, of ben ik de enige?

Een gedeelte van de problemen kan ik door redelijk knappe linux kennis oplossen, maar ik had juist ubuntu gepakt om geen gekloot te hebben.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb gek genoeg geen problemen met PulseAudio. Maar volgens mij bypass je dat ook automatisch. Bij mij tenminste wel: na installatie gebruikte ik meteen al de ALSA-mixer.

De enige problemen die ik sinds 8.04 met Flash heb, is dat full-screen erg sloom is. Ik denk dat-ie de hardware-acceleratie niet pakt.

Aangezien ik x86-64 draai, moet ik wel IcedTea gebruiken voor web-applets (Sun's webplugin is er niet voor x86-64), maar dat werkt inderdaad niet bepaald vlekkeloos. Dit is echter altijd al zo geweest.

Wat me wel blij verraste was dat juist High-Definition video's onwijs goed draaiden in Totem. Je moet 't niet al te gek maken, maar 720p H264-video's werken in het algemeen wel. Voor de echte zware video's heb ik de nieuwste svn-versie van Mplayer gecompileerd.

Ik had juist in vorige versies last van volledige lockups als ik file-transfers deed. Vanaf deze versie kan ik er juist van alles tegenaan gooien zonder problemen. Filetransfer hier, videotje encoden daar, en ondertussen een game spelen... het maakt niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ronald schreef op maandag 19 mei 2008 @ 15:46:
[...]

Geen idee, maar ik ervaar hardy als slome trage stroop.

[hoop informatie geknipt]

Deze ervaringen deel ik met een Xp2400+/1GB Desktop, 2Ghz/2GB Core duo laptop en de subnote sony laptop van een collega... Krijg niet de indruk dat het een geisoleerd probleem s met mijn systeem.
Is er iemand die dit bekend voorkomt, of ben ik de enige?
De 6 versies en 7.10 hebben hier altijd goed gedraaid.
8.04 weigert het op een xp2500+ ECS desktop naar behoren te doen. Noodgedwongen weer terug naar 7.10
Op laptop draait 8.04 als een tierelier - zelfs met FF3.b5 geen problemen.
Moet dan wel toegeven dat op laptop 2x 8.04 installed is en stabiliteit pas kwam na alle updates die het weekend na de launch beschikbaar kwamen. En dat ik flink de kriebels kreeg van die HDD-slaat-op-hol melding spreekt vast wel voor zich.

Dus in antwoord op je vraag: Ja ik herken het, maar dan wellicht net op een andere manier. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
  • Laatst online: 22:33
Ik heb ook al een hoop lopen kloten met 8.04, maar aangezien ik pas iets meer dan een maand Ubuntu gebruik, weet ik dus niet of 7.10 zoveel beter was :P

Ik heb net ook lopen zoeken voor een vervelend probleem...
Share nooit je home-folder, want je permissions worden daardoor dus zwaar verkloot. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Verwijderd schreef op maandag 19 mei 2008 @ 16:11:
[...]

Op laptop draait 8.04 als een tierelier - zelfs met FF3.b5 geen problemen.
Moet dan wel toegeven dat op laptop 2x 8.04 installed is en stabiliteit pas kwam na alle updates die het weekend na de launch beschikbaar kwamen.
Gebruik je de lap ook in redelijke mate? Het trashen van de HD begint pas als een bepaalde SQLite cache limiet overschreden wordt, dus na enige gebruik van FF

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ronald schreef op maandag 19 mei 2008 @ 17:32:
[...]

Gebruik je de lap ook in redelijke mate? Het trashen van de HD begint pas als een bepaalde SQLite cache limiet overschreden wordt, dus na enige gebruik van FF
Laptop wordt 4uur per dag ( of meer) gebruikt. Dan staan er altijd meerdere tabs in FF open (en Akregator, wat ook nwe tabs in ff opent). Op de achtergrond regelmatig radio streams. Lijkt mij geen geringe belasting per sessie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap-Jan
Ronald schreef op maandag 19 mei 2008 @ 17:32:
[...]

Bedoel je trouwens Thrashing? Dat moet je toch meteen merken, want dan begint je schijf te ratelen als een gek...

Ik heb er zelf nog niets van gemerkt dat Fx 3b5 zich raar gedraagt. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnem_
matinez schreef op zondag 18 mei 2008 @ 17:57:
[...]

Jij krijgt het waarschijnlijk niet voor elkaar, door de huidige drivers van AMD.
Klopt het dat je een ATI kaart hebt, dan gaat het voorlopig nog niet lukken.

Met een Nvidia heb ik hem hier in huis wel werkend gezien.
sudo apt-get zapping xawtv
Niet als videokaart. Wel heb ik een 64-bits AMD processor en ook de 64bits Ubuntu versie geïnstalleerd. Goed, ik vraag dan ook wel om problemen en daar wordt ik dan ook geen moment in teleurgesteld. Puntje drie van mijn klaagzang kan ik inmiddels overigens doorstrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDtje
  • Laatst online: 21:14
Ik ben destijds met Ubuntu 6.10 Edgy Eft begonnen wat ik toen wel prettig vond werken. Daarna volgde een schone installatie van zijn opvolger 7.04 die in mijn geval direct al merkbaar trager was dan mijn bloated install van 6.10. De 7.04 versie heeft er bij mij dan ook niet lang op gestaan, toen ben ik geswitched naar Debian met in mijn hoofd de gedachte nog wel eens terug te keren naar Ubuntu.

Als ik nu terugkijk heb ik weinig spijt van mijn beslissing om over te stappen naar debian. De lange tijd tussen 2 releases (bijna 2 jaar tussen de laatste stables) vond ik in het begin wat vervelend toen ik tegen debian aankeek. Juist dat begin ik nu steeds meer te waarderen.

Het is jammer om te zien, maar bij Ubuntu krijg ik door wat ik lees steeds meer het idee dat het releasen van een nieuwe versie belangrijker is dan het afleveren van een goed werkend systeem. Persoonlijk vind ik om het half jaar de boel opnieuw installeren eigenlijk ook wat te vaak. (Oké een upgrade is niet verplicht en in plaats van opnieuw te installeren kun je ook een dist-upgrade proberen, maar ik wil toch graag wel genieten van het nieuwste en als ik dan toch moet prutsen begin ik liever met een schone installatie.)

Bovendien maken ze bij Ubuntu ook gewoon de verkeerde keuze door het integreren van een beta versie van Firefox in het systeem. De keuze om alsa direct te vervangen voor het blijkbaar nog niet helemaal volwassene pulseaudio is misschien ook niet zo'n slimme zet geweest. Ook de verhalen dat mensen beginnen te ervaren dat Ubuntu met elke release iets minder responsief wordt die zo nu en dan opduiken betekend natuurlijk niet veel goeds. (Hoewel dit laatste ook aan de gebruiker kan liggen natuurlijk door het steeds upgraden vanaf een oudere versie bijvoorbeeld)

Ik ben Ubuntu (eigenlijk meer de community via alle tutorials) dankbaar voor mijn opstapje naar Linux, want zonder dit had ik nooit de moed gehad om verder te gaan. (was voor Ubuntu al eens gestrand in Suse) Ondanks dat kan ik persoonlijk Ubuntu niet echt helemaal meer serieus nemen. Ze verprutsen het een beetje voor zichzelf met hun te korte release cycles en het daaropvolgend onafgewerkt product. Ik vind dit jammer om te zien, want ik gun ze best een succesje.

Natuurlijk vind ik zelf ook dat ik niet helemaal kan meepraten over de laatste Ubuntu's want als ik eerlijk ben heb ik Ubuntu niet meer geprobeerd na 7.04. (7.10 alleen via de livecd) Ook besef ik wel dat waarschijnlijk niet iedereen meer problemen ondervind met de laatste release dan met de vorige. Toch hoop ik dat ik als ik zeg dat Ubuntu volgens mij niet helemaal op de goede weg is (met name dankzij firefox) niemand voor zijn hoofd stoot.

Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig of er hier nog (veel) mensen zijn die juist Ubuntu gebruiken omdat ze het gewoon lekker vinden werken. Dan doel ik met name op mensen die met een andere distro begonnen zijn en uitgekomen zijn bij Ubuntu. Of de Ubuntu gebruikers die overgestapt zijn op een andere distro maar later toch weer teruggekomen zijn bij Ubuntu. Aan jullie dus de vraag: wat trekt jullie richting Ubuntu?

We do not quit playing because we grow old, we grow old because we quit playing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dev10
  • Laatst online: 18-09 19:18
MDtje schreef op maandag 19 mei 2008 @ 19:29:
Of de Ubuntu gebruikers die overgestapt zijn op een andere distro maar later toch weer teruggekomen zijn bij Ubuntu. Aan jullie dus de vraag: wat trekt jullie richting Ubuntu?
Hier is zo'n gebruiker. Ben ooit begonnen met RedHat. Toen Suse, Debian en Ubuntu. De eerste release (4.10) was ook gelijk de eerste distributie die redelijk werkte met wireless netwerkkaarten. Daarna wat aangeklooid met Fedora en Debian.

Al die tijd nog wel een beetje het gevoel gehad dat ik aan het klooien was met een OS wat het toch niet helemaal was. Ik moest altijd veel moeite doen om m'n netwerkkaart aan de gang te krijgen. En dan waren er iedere keer weer dingen waar ik tegen aan liep wat me weer frustreerde.

Toen ik een paar weken geleden terugstapte van Vista naar XP heb ik gelijk een partitie op m'n harde schijf vrijgehouden om Ubuntu weer eens te proberen. Dit naar aanleiding van een studiegenoot die laaiend enthousiast was over 7.10.

Op een avond een iso gedownload en geinstalleerd en waarempel, het werkte gewoon goed. M'n netwerkkaart deed nog wel even moeilijk, maar dat komt doordat Ubuntu kreupele drivers meelevert. Dat was zo opgelost en daarna heb ik nooit meer problemen gehad.

Nu ben ik weer laaiend enthousiast over Ubuntu omdat een hoop gewoon werkt zonder moeite. Je wilt een flashplugin in Firefox? Kies maar welke. Codecs in Totem? Ook geen probleem meer. Juist die kleine dingetjes maken Ubuntu voor mij een geweldige distributie. Ook de kleine hoeveelheid tijd die je kwijt bent met het installeren van Ubuntu vind ik heerlijk. Dat maakt Ubuntu voor mij beter dan Suse, Fedora of Gentoo. (Suse vind ik bloatware, Fedora vind ik buggy en Gentoo kost mij te veel tijd.)

Inmiddels heb ik al wel besloten dat ik voortaan iedere *.10 release een verse installatie doe. Dit omdat ik na m'n distupgrade naar 8.04 toch wat nieuwigheidjes mis die er eigenlijk wel in hadden moeten zitten. Zo stonden er twee torrent-clients geinstalleerd (Transmission en BitTorrent) en het typen van speciale tekens, zoals een E met umlaut, gaat op m'n PC thuis niet en op m'n PC op school wel. (Op school heb ik een schone installatie gedaan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

HetWonder schreef op maandag 12 mei 2008 @ 17:33:

Is er echt niemand die weet hoe ik dit probleem oplos? Het is dus een fresh install op een geformatteerde / en /home. Waar kan het dan in godsnaam nog aan liggen? Hardware problemen?

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crackh34d
HetWonder schreef op maandag 19 mei 2008 @ 21:52:
[...]

Is er echt niemand die weet hoe ik dit probleem oplos? Het is dus een fresh install op een geformatteerde / en /home. Waar kan het dan in godsnaam nog aan liggen? Hardware problemen?
I kreeg gister ofzo wel een update binnen van geloof ik GDM, waarin stond dat het niet werken van shutdown verholpen was? Probeer eens volledig up te daten, misschien helpt het

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lima
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14-01-2024

Lima

Techno>Music

Als ik boot met wubi dan blijft hij altijd zo een tijd handen op een bepaald venster...
dan heb ik eens de recovery ode gekozen bij het booten en zag dat hij bij een bepaalde regel bleef hange....
heb het dan opgezocht:
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/linux/+bug/191137
Maar hier raak ik niet echt wijzer uit...de bug ziet er precies ook niet hetzelfde uit denk ik...
iemand een idee?

Techno>Music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
letinon schreef op maandag 19 mei 2008 @ 19:54:
Dat maakt Ubuntu voor mij beter dan Suse, Fedora of Gentoo. (Suse vind ik bloatware, Fedora vind ik buggy en Gentoo kost mij te veel tijd.
Opzich vindt het toch geen bijzondere conclusie.

Fedora staat bekend om hun "cutting edgde" software waarbij dus een grote kans bestaat dat je buggy software tegenkomt. Neem dan CentOS als je stabiliteit zoekt en iets van Red Hat wilt proberen.

OpenSuse staat bekend dat zij de meest "polished" desktop hebben. Veel programma's en services draaien op de achtergrond mee waardoor gewoon zwaarder is. Daarin tegen is het een mooi afgewerkt en geintegreerd geheel.

Gentoo hoeft inprincipe niet veel tijd te kosten, je kunt tegenwoordig al een complete desktop in een korte tijd opzetten met de installatie-cd. Onderhouden en daarmee doelend op updaten hoef je ook niet iedere week te doen waardoor "teveel tijd" kosten niet van toepassing is. Iedere 2 maanden is goed mogelijk mits er erg serieuse security issues zijn, maar ook die kans acht ik klein als je gewoon de stable branch draait.

Ubuntu is absoluut geen slechte distro, ze zijn van ver gekomen en hebben enorm bijgedragen aan "dat er meer is dan alleen windows op x86 pc's". Ik vindt alleen jammer dat het veel van de community neemt en weinig teruggeeft. Daarbij zijn er ook een aantal triviale oplossing over gevoelige patent besmeurde software (codecs bijvoorbeeld) die vele distro's ontlopen en daarvoor onterecht worden bestraft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Verdommes, net fedora 9 erop gezet kijken hoe dat liep, nou dat werkte als een zonnetje maar er kwam wel een melding dat een kernel problemen zijn geweest. :/
Tja dat heb ik wel gemerkt ja, binnenkort maar weer eens ubuntu erop knallen kijken of die nu wel goed loopt (er staat nu immers een goed werkende kernel op...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Joopieboy schreef op maandag 19 mei 2008 @ 23:18:
Verdommes, net fedora 9 erop gezet kijken hoe dat liep, nou dat werkte als een zonnetje maar er kwam wel een melding dat een kernel problemen zijn geweest. :/
Tja dat heb ik wel gemerkt ja, binnenkort maar weer eens ubuntu erop knallen kijken of die nu wel goed loopt (er staat nu immers een goed werkende kernel op...)
Is het niet handig om even uit te zoeken waarover het gaat? Betreft het een kernelpanic of iets anders, wat je nu aangeeft is weinig zeggend. Logs nalopen en even zoeken op het fedora forum of mailing-list, desnoods een bugmelding doen als je niks kan vinden.
Ook moet je je afvragen of Ubuntu dit probleem ook niet heeft, Fedora gebruikt namelijk een iets recentere kernel dan Ubuntu dus hoeft het niet te betekenen dat het indirect wel zou moeten werken in Ubuntu tenzij het een regressie of niet verholpen bug betreft. Verschillen tussen hardware en distro's is minimaal. Het is namelijk de linux-kernel die voor hardware ondersteuning zorgt en niet zo zeer de distro zelf. Is de ondersteuning er niet dan moet een simpele kernel-patch of module met driver uitkomst bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Crackh34d schreef op maandag 19 mei 2008 @ 22:15:
[...]

I kreeg gister ofzo wel een update binnen van geloof ik GDM, waarin stond dat het niet werken van shutdown verholpen was? Probeer eens volledig up te daten, misschien helpt het
Hm dat zou kunnen maar in ubuntu zit een actuelere versie (2.22.1) dan via de website van gnome wordt aangeboden (2.20) of ligt dat aan mij?

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Weet er hier iemand trouwens een goed tooltje te vinden voor ubuntu om partities mee te vergroten? Ik wil eigenlijk iets van mijn /home afsnoepen en dit opofferen voor mijn muziekschijf. Moet ik dit met een cd'tje met partition magic doen (kan partition magic dat wel met ext3?) of zijn er makkelijkere wegen via synaptic progjes?

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20-09 11:26

Bob

gparted is een standaard partition manager voor gnome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap-Jan
HetWonder schreef op dinsdag 20 mei 2008 @ 14:50:
Weet er hier iemand trouwens een goed tooltje te vinden voor ubuntu om partities mee te vergroten? Ik wil eigenlijk iets van mijn /home afsnoepen en dit opofferen voor mijn muziekschijf. Moet ik dit met een cd'tje met partition magic doen (kan partition magic dat wel met ext3?) of zijn er makkelijkere wegen via synaptic progjes?
Dit is niet het kleine vraagjes topic. ;) Simpelweg zoeken op 'ext3 resize' levert al een mooie pagina op: http://www.howtoforge.com/linux_resizing_ext3_partitions

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neo
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online

Neo

Gparted kan dit. Staat op de Live CD van Ubuntu maar je kan het ook installeren op je systeem sudo apt-get install gparted

Echter moet je partitie die je wil aanpassen niet gemount zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Je kunt GParted proberen, ik weet niet precies hoe uitgebreid die is maar je kunt er iig partities mee bewerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-09 11:07

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Hmm, ik heb nu al een tijdje Ubuntu 7.10 op mijn laptop en 8.04 server op mijn webserver, nu wil ik een laptop (Acer Travelmate 4001) gaan installeren als webserver, lukt dat niet echt.
Ik begon met 8.04 server, krijg ik na de installatie een of andere vage melding dat er een verkeerd image geladen wordt tijdens het booten. Probeer ik 8.04 desktop, hangt die in het eerste of tweede scherm bij de installatie (1e scherm is localization, 2e scherm is tijdzonekeuze). Nu als laatste 8.04 Alternate gedownload, daar wil hij nog niet eens van booten.

Ik had 7.10 desktop er al opgezet, ik denk dat ik het daar maar bij laat, of de upgrade probeer uit te voeren. Valt een beetje tegen dat 8.04 (vooral gezien de LTS status) niet wil installeren.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind het jammer dat RAID nog steeds niet standaard ondersteund word, maakt de installatie wel weer wat lastig... hoop dat ze dit snel gaan implementeren want het geklooi met dmraid wordt je niet echt blij van :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Nu online

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 20 mei 2008 @ 23:05:
Ik vind het jammer dat RAID nog steeds niet standaard ondersteund word, maakt de installatie wel weer wat lastig... hoop dat ze dit snel gaan implementeren want het geklooi met dmraid wordt je niet echt blij van :(
Ik vind het juist jammer dat ze niets iets normaals als resolutie's aanpasbaar en dat ze kloppen erin stoppen. Ik ben nu alweer bezig met de combinatie HD ready scherm en 19 inch breedbeeld in Dualscreen en ik kan je vertellen dat het niets minder is dan een living hell.....

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Verwijderd schreef op dinsdag 20 mei 2008 @ 23:05:
Tsja, die Windows-georiënteerde halfslachtige, budget BIOS-RAID-oplossingen moeten inderdaad naadloos draaien onder Linux, neen?

RAID-support is geen probleem onder Linux (voor de zoveelste keer), zolang je met de zuivere software-implementaties gaat (in de kernel) of een deftige hardwarecontroller koopt (die vaak best goed ondersteund wordt). Dat jij met je ICHx moederbordje met 8 S-ATA poorten per sé RAID wil draaien, dat is jouw zaak, maar dat is géén standaardsetup (en niet aan te bevelen, evenmin onder Windows), verwacht dus ook niet dat elke distro het zomaar gaat implementeren, er zijn wel belangrijkere dingen.

Pagina: 1 ... 24 ... 31 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een topic om ervaringen uit te wisselen!!! Stel vragen in een apart topic om antwoorden vindbaar te houden !!!
vergeet ook niet even de topicstart door te lezen