Het grote Ubuntu Topic Deel 7 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 27 ... 31 Laatste
Acties:
  • 116.032 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:33
monnick schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 12:20:
[...]

Inderdaad erg leuk die bug wat dual-screens betreft. -O-

Die moest ik eergisteren helaas ook ontdekken toen ik mijn TV (s-video) op m'n PC wilde aansluiten. Het werkt nu wel, maar niet gekloonde beeldschermen maar 1 links, 1 rechts. Dat is echt zo enorm onhandig als je een filmpje wilt aanzetten op de tv. Dan moet je de TV gaan draaien en gaan muizen op de TV (waar je niks op kan lezen). 8)7
Heb je een linkje of zo met jouw oplossing? Ik gok dat ik op 1920x1080 wel kan zien waar de muis zit. :P
D'oh, had ik maar even zelf gegoogled! :$ :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monnick
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Fire69 schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 12:50:
[...]

Heb je een linkje of zo met jouw oplossing? Ik gok dat ik op 1920x1080 wel kan zien waar de muis zit. :P
Ik heb het, na lang tevergeefs kloten in xorg.conf, aan de praat gekregen met ATi Catalyst Control Center uit de repo's. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Hm, maakt geen verschil bij mij. Als de 2de monitor is aangesloten, blijft hij na het inloggen hangen op een lege desktop...
Als ik boot met mijn laptop dichtgeklapt, werkt hij wel op het 2de scherm. Goed genoeg voor XBMC, maar toch niet handig...

[edit]
xdvdshrink net geprobeerd... Eerste indruk... :/ Tweede indruk... :(

Je kan zelfs geen 2 audiostreams rippen! :?

Ga maar proberen de originele dvdshrink in Wine aan de praat te krijgen. :)

[edit2]
Heb je nog iets speciaals nodig om dvd's te lezen in Linux, om de css eraf te halen of zo?
Google geeft me niet veel info hierover. XBMC (heeft veel eigen libs) leest mijn dvd perfect, maar Totem en alle rippers die ik test doen het niet?

[ Voor 50% gewijzigd door Fire69 op 01-07-2008 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Totem-gstreamer heeft sowieso geen DVD-menu support. Ik gebruik altijd VLC voor DVD's. Je kan ook Totem-xine proberen. Voor CSS-decryptie voer je dit uit:
sudo /usr/share/doc/libdvdread3/install-css.sh

Wat DVD-rippen betreft: misschien dat K9copy wat is, of Dvd95.

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 01-07-2008 15:02 . Reden: wel met sudo uitvoeren... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Die install-css.sh had ik indertussen gevonden, toch bedankt :)
Moest trouwens rebooten voordat die het goed deed.
Ik probeer trouwens geen dvd's te kijken met totem of zo, dat doe ik wel via XBMC. Totem was gewoon als test. :)

Ben nu K9copy aan het testen, ziet er goed uit, dat is blijkbaar de enige die gewoon naar een iso kan rippen.
Daarna gebruik ik dan wel Wine met dvdshrink om te doen wat ik moet doen :)

[ Voor 15% gewijzigd door Fire69 op 01-07-2008 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het probleem van DVD Shrink is dat het geen volledige re-encode doet, maar een transcode. Dat zorgt ervoor dattie lekker snel klaar is, maar ook dat de beeldkwaliteit nogal zuigt. Een transcoder is eigenlijk bedoeld om on-the-fly beelden om te zetten voor bijvoorbeeld TV of streaming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Fire69 schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 12:13:
Ik gebruik Ubuntu nu een maand of 3 full-time, maar mij geeft het toch ook geen stabiel gevoel hoor.
Soms heb je video-problemen, dan zijn het audio-problemen, dan weer gesukkel met de standby en zo.
Het blijft full-time op mijn laptop staan, omdat ik wel van wat experimenteren hou, maar zoals het nu werkt, zou ik het geen enkele non-it'er aanraden.
Precies mijn gedachten. Zoals in een paar posts eerder van mij beschreven zie je dat ik eerst problemen had dat mn bookmarks in firefox ineens weg waren. Ik dacht dat het was opgelost door mn firefox-profile dan maar te verwijderen. Dus weer van voren af aan nieuw profiel aan laten maken. Maar net waren wéér al mn bookmarks weg. Dus ik weer mn profile-dir verwijderen, maar daarna startte firefox helemaal niet meer op. Ook niet als ik mn oude profile weer terugzette. Dus ik dacht dan maar even rebooten. Druk ik op het rode 'shutdown'-knopje in het menu, verdwijnt ineens het hele panel incl. alle knoppen :S Dus toen maar ctrl+alt+f1 gedaan en als 'sudo reboot' ingetikt.
Computer gaat rebooten en wil weer opnieuw ubuntu opstarten, echter blijft het laadbalkje wel heel lang in beeld staan. Dus ik kijk in alle consoles en bij ctrl+alt+F8 staat dat er iets fout gaat met /etc/udev oid. Maw. volgens mij is gewoon het hele OS nu fucked up zonder oorzaak........ Ik heb nl. al bewust zo weinig mogelijk scripts en consoledingen aangepast, om de boel zoveel mogelijk standaard te houden. Juist zoveel mogelijk via de GUI geregeld en alleen software via de officiele repo's gedraaid. En dan krijg je dit als dank.

Enige wat misschien relevant is, is dat ik Ubuntu vanuit windows heb geinstalleerd in c:\program files en het XP-bootmenuutje zorgt er dan voor dat ie als een soort virtuele schijf start (gewoon officiele Ubuntu-methode).

Maargoed, op deze manier zakt mn vertrouwen in Ubuntu/Linux wel weer naar 0. Het is gewoon niet stabiel voor desktopgebruik, hier is geen discussie over.
Probeer het binnenkort nog wel eens op de compleet officiele, standaardmanier door vanaf cd te installeren op een eigen partitie. Blijf linux stiekem toch wel leuk vinden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Palomar schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 17:33:
Het is gewoon niet stabiel voor desktopgebruik, hier is geen discussie over.
Inderdaad, ik heb nog nooit gehoord dat iemand Linux stabiel vond werken op de desktop... :P
Probeer het binnenkort nog wel eens op de compleet officiele, standaardmanier door vanaf cd te installeren op een eigen partitie.
Kan inderdaad zijn dat daar een aantal problemen uit voortkomen. Ik heb al meer mensen horen klagen over Wubi-problemen. Vooral ook in combinatie met grafische drivers en stand-by.
Blijf linux stiekem toch wel leuk vinden ;)
Toch wel bijzonder met jouw geluk. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:56

Cyphax

Moderator LNX
Ja, dag, dan is geen enkel OS stabiel voor desktopgebruik. Kom maar eens mijn Windowsinstallatie bekijken op het werk; het huilen staat je nader dan het lachen en daar is niets bijzonders mee gebeurd verder. :P

Er zijn een paar hele vervelende bugs (en er zijn ook een paar van die vervelende bugs opgelost zoals die van Firefox3): hard drives van laptops die gesloopt worden (niet de schuld van Ubuntu maar de kernel geloof ik), hibernate en suspend die niet goed werken (idem), instellingen van monitor(en) (veroorzaakt door een transitie naar XrandR die nog niet helemaal voltooid is), niet-afsluitende PC's (bij intussen ALLE pc's/laptops verdorie) door smb-mounts/daemons die hangen, en misschien nog wel een paar, en daar moeten ze goed mee uitkijken. Ik herinner mij ook nog die keer dat een aantal Geforce4-kaarten (mx-serie) en nog wat andere kaarten van nvidia niet meer door de binary driver werden ondersteund waardoor na een update X niet meer startte. Dat was de "schuld" van nvidia die dat zo even doorvoerde zonder dat dat nodig was. Dit soort dingen moeten ze echt tackelen. Verder werkt het os wmb echt heerlijk. De problemen met wireless internet worden een belangrijk punt voor de komende uitgave, daar kijk ik wel naar uit (hoewel op beide laptops bij mij thuis het geheel vrij goed werkt).

[ Voor 6% gewijzigd door Cyphax op 01-07-2008 18:12 ]

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb nog nooit gehad dat ik niet kon afsluiten. Wel heb ik dat het opstarten pas verder gaat als ik een toets indruk. Blijkbaar zit de kernel ergens op te wachten, want er gebeurt vrij weinig op dat moment qua startup-scripts. Wat me verbaast is dat suspend (to ram) zowel bij m'n laptop als bij m'n pc goed werkt (beide Nvidia). Hibernate (to disk) werkt echter zoals verwacht niet.

Wat ze natuurlijk nooit hadden moeten doen in een LTS release, is overstappen op PulseAudio, en die halfbakken X verbeteringen doorvoeren. Ook dat onstabiele GVFS hadden ze nog wel even mogen doorbakken. M'n videospelers lopen telkens ergens halverwege vast als ik een video wil kijken vanaf de server via SFTP.

Palomar en Fire69 hebben dan ook gelijk dat dit niet echt een stabiele ervaring is. Dit is imho ook Ubuntu's slechtste release ooit. Een beetje vergelijkbaar met Breezy (en Vista :P).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 17:55:
[...]

Toch wel bijzonder met jouw geluk. :P
Achja, je bent een tweaker of niet he... dit is ook niet de eerste keer dat ik Linux gebruik ofzo.. Heb de afgelopen 7-8 jaar ong, alle bekende distro's wel es geprobeerd voor kort of langere tijd. Ook al genoeg met de console gewerkt om mezelf een enigszins ervaren linux-gebruiker te noemen. Maar kan het gewoon niet uitstaan dat alles helemaal fout gaat terwijl ik het gewoon als 'gebruiker' gebruik (beetje internetten, muziek, downloaden) :X :P ZOnder dat ik ook nog maar iets gehackt of aangepast heb aan config-filetjes enzo... Dan kun je toch niet spreken van een stabiel systeem? En ik zeg dit niet zomaar na 1 slechte ervaring, want ik heb bij verschillende distro's veel vaker gehad dat er 'opeens' iets niet meer werkt zonder aantoonbare oorzaak.
[/frustratie]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Cyphax schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 18:06:
[...]
Ik herinner mij ook nog die keer dat een aantal Geforce4-kaarten (mx-serie) en nog wat andere kaarten van nvidia niet meer door de binary driver werden ondersteund waardoor na een update X niet meer startte. Dat was de "schuld" van nvidia die dat zo even doorvoerde zonder dat dat nodig was. Dit soort dingen moeten ze echt tackelen.
Die heb ik idd ook gehad... sta je ineens in de console en mag je het zelf uitzoeken.. gelukkig kon ik de oplossing opzoeken op mn windows-pc die altijd wel stabiel draait >:)

Maar verder klinkt het nu allemaal wel heel negatief. Ik vond deze versie van Ubuntu los van die bugs echt heel fijn werken. Vooral met die desktop effects voelde het allemaal zeer smooth aan. Het is echt een volwaardig OS aan het worden :) En zoals altijd telt 1 negatieve ervaring 100 keer zwaarder dan een positieve ervaring, vandaar dat ik hier nogal kwaad om werd :P Maar probeer het gewoon nog een keer met een nieuwe installatie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

Verwijderd schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 18:16:
Wat ze natuurlijk nooit hadden moeten doen in een LTS release, is overstappen op PulseAudio,
Het is een prima beslissing voor een release die nog een aantal jaren vooruit moet. Dat ze bij Canonical besluiten een halfbakken config mee te leveren is een ander verhaal. :+
Palomar en Fire69 hebben dan ook gelijk dat dit niet echt een stabiele ervaring is. Dit is imho ook Ubuntu's slechtste release ooit. Een beetje vergelijkbaar met Breezy (en Vista :P).
Canonical doet met deze release inderdaad behoorlijk z'n best om de term LTS te verkrachten. :')

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbert
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:37
Jungian schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 19:09:
[...]

Het is een prima beslissing voor een release die nog een aantal jaren vooruit moet. Dat ze bij Canonical besluiten een halfbakken config mee te leveren is een ander verhaal. :+

[...]

Canonical doet met deze release inderdaad behoorlijk z'n best om de term LTS te verkrachten. :')
Sinds wanneer zegt Long Term Support iets over stabiliteit? Het zegt dat er langere support voor is, dus de term LTS verkrachten ze niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

robbert schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 19:12:
Sinds wanneer zegt Long Term Support iets over stabiliteit? Het zegt dat er langere support voor is, dus de term LTS verkrachten ze niet...
Een LTS is vooral gericht op het bedrijfsleven en zou een bastion van stabiliteit moeten zijn. LTS staat niet voor "we hebben nu een paar jaar langer de tijd om alles vlekkeloos draaiend te krijgen". :P

[ Voor 5% gewijzigd door Jungian op 01-07-2008 19:20 . Reden: flame = weg :) ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nouja, een LTS release is voor grote uitrollen bedoeld: bedrijven/scholen/... Maar ik zou in een bedrijf toch liever Gutsy op m'n desktops knallen dan Hardy. Misschien lost 8.04.1 wel wat dingetjes op trouwens. Ik hoop alleen niet dat we in hetzelfde patroon als Windows gaan vervallen: dat bedrijven maar beter kunnen wachten op de eerste service pack.
Wat Jungian zegt dus. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 01-07-2008 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boom
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17-09 15:05
Ik heb voor mijn moeder Ubuntu op haar Laptop gezet. Ze doet alleen internetten en een spelletje, en ze vind het geweldig. Ikzelf heb het ook een jaartje gebruikt, werkte perfect, maar Wine wilde toch mijn spelletjes niet met genoeg FPS draaien waardoor ik maar weer terug moest.

Ach, zo heeft elk OS dus zijn nadeel. Bij Windows krijg ik steeds vaag gedoe en dat hij ineens herstart, dat heeft ubuntu niet. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maleadt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15-09 20:25
deadinspace schreef op zondag 29 juni 2008 @ 14:31:
Met een compose key kun je aangeven wanneer je een speciaal teken wil maken. Je drukt dan op de compose key, en de twee tekens die je daarna tikt worden omgezet naar een speciaal teken. Je hebt dan ook geen deadkeys meer nodig, zodat elk teken normaalgesproken gewoon dat teken is en niets meer.
Hier geeft een default installatie toch een perfect normaal gedrag van accent-toetsen hoor (dus geen compose key, zoals jij zegt). Heb je SCIM geinstalleerd? Want ik herinner me dat ik wanneer ik dat verwijderde (dacht dat het onnodige ballast was), het gedrag ervaarde dat jij beschrijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Verwijderd schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 16:28:
Het probleem van DVD Shrink is dat het geen volledige re-encode doet, maar een transcode. Dat zorgt ervoor dattie lekker snel klaar is, maar ook dat de beeldkwaliteit nogal zuigt. Een transcoder is eigenlijk bedoeld om on-the-fly beelden om te zetten voor bijvoorbeeld TV of streaming.
Ik gebruik het ook niet om te transcoden, maar om de main movie uit de dvd te trekken met de talen en subs die ik wil ;)
Cyphax schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 18:06:
[...]

Ja, dag, dan is geen enkel OS stabiel voor desktopgebruik. Kom maar eens mijn Windowsinstallatie bekijken op het werk; het huilen staat je nader dan het lachen en daar is niets bijzonders mee gebeurd verder. :P

Er zijn een paar hele vervelende bugs (en er zijn ook een paar van die vervelende bugs opgelost zoals die van Firefox3): hard drives van laptops die gesloopt worden (niet de schuld van Ubuntu maar de kernel geloof ik), hibernate en suspend die niet goed werken (idem), instellingen van monitor(en) (veroorzaakt door een transitie naar XrandR die nog niet helemaal voltooid is), niet-afsluitende PC's (bij intussen ALLE pc's/laptops verdorie) door smb-mounts/daemons die hangen, en misschien nog wel een paar, en daar moeten ze goed mee uitkijken. Ik herinner mij ook nog die keer dat een aantal Geforce4-kaarten (mx-serie) en nog wat andere kaarten van nvidia niet meer door de binary driver werden ondersteund waardoor na een update X niet meer startte. Dat was de "schuld" van nvidia die dat zo even doorvoerde zonder dat dat nodig was. Dit soort dingen moeten ze echt tackelen. Verder werkt het os wmb echt heerlijk. De problemen met wireless internet worden een belangrijk punt voor de komende uitgave, daar kijk ik wel naar uit (hoewel op beide laptops bij mij thuis het geheel vrij goed werkt).
De dingen die jij hier allemaal opnoemt zijn volgens mij allemaal vrij cruciaal, en zouden dus moeten opgelost worden voor een definitieve release.
Kom maar naar mijn pc's kijken (weet niet wat ze op je werk flikken hoor), die draaien al +3 jaar zonder reinstall zonder problemen. :)
Palomar schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 18:25:
[...]

Maar probeer het gewoon nog een keer met een nieuwe installatie ;)
Dit zal ongeveer mijn 7de install zijn nu, ik vind het wel genoeg voor even.... :/

[ Voor 1% gewijzigd door Fire69 op 01-07-2008 20:21 . Reden: Beetje genuanceerd, was wat te pro-windows :P ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Even een nieuwe post, want een success in Linux mag toch ook wel eens benadrukt worden :P

Ik had van mijn baas een Vodafone Mobile Connect pcmcia-kaart gekregen om op de baan te gebruiken (hij is nog steeds in de veronderstelling dat ik een officiële image van't werk op mijn laptop heb 8)7 :+ ).
In de veronderstelling dat het een hel ging zijn om dat ding aan de praat te krijgen, begon ik te googlen.
En kijk nu, nog geen 10min later post ik hier via een 3G-verbinding! :D

_o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbert
Fire69 schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 20:20:
Dit zal ongeveer mijn 7de install zijn nu, ik vind het wel genoeg voor even.... :/
Als je überhaupt een reinstall moet doen ben je toch echt verkeerd bezig. Ik draai al 4 jaar dezelfde Ubuntu install, heb telkens de development versies gedraaid en ik heb nog nooit moeten herinstalleren. Zelfde geld overigens voor mijn server met Debian Testing (die install heeft zelfs al op 4 verschillende machines gedraaid).

[ Voor 16% gewijzigd door robbert op 02-07-2008 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monnick
  • Niet online
Dan was ik als complete linux noob toch wel verkeerd bezig. Ubuntu 8.04 is mijn eerste echte linux OS dat ik elke dag gebruik. En daarvoor wilde ik natuurlijk wel een goede install.

Nou ik kan je vertellen dat ik Ubuntu minstens 10x opnieuw geinstalleerd heb (in 3 dagen :p ). De ene keer waren de partities niet goed verdeeld, daarna was er iets met de videokaart, daarna het geluid, daarna verkrachte ik een config file waardoor Ubuntu niet bootte, en ga zo nog maar even door. :)

Inmiddels werkt mijn dualboot (met Windows XP, dat ik nooit gebruik) prima. Ben echt helemaal over, Linux is geweldig.

Ik erger me echter aan 1 ding, en dat is het gamen onder Linux. Ik vind het gewoon echt vreemd dat er geen goed werkend oplossing is voor het gamen. Ik heb Wine en Cedega uitgebreid geprobeerd maar ik krijg gewoon _geen_ game werkend. Zelfs geen Steam / Half-Life 2 / CS:S. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
monnick schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 10:58:
Dan was ik als complete linux noob toch wel verkeerd bezig. Ubuntu 8.04 is mijn eerste echte linux OS dat ik elke dag gebruik. En daarvoor wilde ik natuurlijk wel een goede install.

Nou ik kan je vertellen dat ik Ubuntu minstens 10x opnieuw geinstalleerd heb (in 3 dagen :p ). De ene keer waren de partities niet goed verdeeld, daarna was er iets met de videokaart, daarna het geluid, daarna verkrachte ik een config file waardoor Ubuntu niet bootte, en ga zo nog maar even door. :)

[...]
Vind ik wel meevallen, hoor. Ik heb het in het begin ook regelmatig even helemaal opnieuw geïnstalleerd. Zo hoort dat, daar leer je van. Windows stond er de eerste keer ook niet in 1 keer op :)

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk
  • Registratie: November 2004

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
monnick schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 10:58:
Ik erger me echter aan 1 ding, en dat is het gamen onder Linux. Ik vind het gewoon echt vreemd dat er geen goed werkend oplossing is voor het gamen. Ik heb Wine en Cedega uitgebreid geprobeerd maar ik krijg gewoon _geen_ game werkend. Zelfs geen Steam / Half-Life 2 / CS:S. :(
Heb je al naar de handleidingen in http://appdb.winehq.org/ gekeken? Daarmee kreeg ik het meeste wel werkend. Overigens wel vaak gekraakte, illegale versies, kopieerbeveiligingen willen nog wel eens roet in het eten gooien. Al zijn er andersom ook spellen waarbij je no-cd hacks juist niet moet gebruiken, omdat het juist dan niet meer werkt.
Verder is het handig om in geval van problemen zoveel mogelijk vanuit de console te werken, dan krijg je veel meer foutmeldingen waar je dan weer op kan googlen.

[ Voor 27% gewijzigd door Dirk op 02-07-2008 11:24 ]

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Fire69 schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 20:20:
De dingen die jij hier allemaal opnoemt zijn volgens mij allemaal vrij cruciaal, en zouden dus moeten opgelost worden voor een definitieve release.
Ik vind ze ook allemaal vrij cruciaal, maar ze zijn niet allemaal gelijk bij een nieuwe release ontstaan. Het komt nog weleens voor (en dat zou eigenlijk niet moeten, maar is gevolg van de hoeveelheid verschillende teams die onafhankelijk dingen updaten, waardoor je afhankelijk bent van testen en communicatie tussen die teams) dat een update dingen sloopt. Is bij Ubuntu zo, maar is bij Windows ook al eens een paar keer gebeurd. Is best lastig om helemaal te voorkomen, maar ze kunnen daar het best zoveel mogelijk rekening mee houden en intussen heeft X daardoor bijv. een failsafe mode. Één van de problemen die ik noemde (van nvidia's driverupdate) zou daardoor geloof ik al niet meer voor moeten kunnen komen.
Palomar schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 18:25:
[...]

Die heb ik idd ook gehad... sta je ineens in de console en mag je het zelf uitzoeken.. gelukkig kon ik de oplossing opzoeken op mn windows-pc die altijd wel stabiel draait >:)

Maar verder klinkt het nu allemaal wel heel negatief. Ik vond deze versie van Ubuntu los van die bugs echt heel fijn werken. Vooral met die desktop effects voelde het allemaal zeer smooth aan. Het is echt een volwaardig OS aan het worden :) En zoals altijd telt 1 negatieve ervaring 100 keer zwaarder dan een positieve ervaring, vandaar dat ik hier nogal kwaad om werd :P Maar probeer het gewoon nog een keer met een nieuwe installatie ;)
Da's gewoon een kwestie van nuance aanbrengen, maar ik kan mij heel goed voorstellen dat, als er iets kapot gaat, je in eerste instantie denkt "aarrgg stelletje prutsers, wat doe je?!". Ubuntu is gewoon simpelweg verre van perfect. Ik vind het een schitterend OS, maar er zijn nog genoeg puntjes die beter kunnen. En om heel eerlijk te zijn vind ik dat helemaal best. Geeft me bij elke uitgave weer iets om naar uit te kijken. Een perfect OS zou maar saai zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Ik kreeg wel verschillende games werkend (gta:sa, flatout, insane, live for speed), maar de performance is wel duidelijk minder dan onder windows. Verder deden een heleboel andere spellen het ook gewoon niet. Al is Wine wel ideaal, want een heleboel handige tooltjes die ik onder windows gebruik werken daarmee ook perfect onder Linux.
robbert schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 10:04:
[...]

Als je überhaupt een reinstall moet doen ben je toch echt verkeerd bezig. Ik draai al 4 jaar dezelfde Ubuntu install, heb telkens de development versies gedraaid en ik heb nog nooit moeten herinstalleren. Zelfde geld overigens voor mijn server met Debian Testing (die install heeft zelfs al op 4 verschillende machines gedraaid).
Het ligt er natuurlijk ook aan hoeveel moeite je wilt/kunt doen om een probleem op te lossen. Als xorg ineens niet meer opstart vanwege een verkeerde resolutie dan zou je het config-bestand handmatig kunnen aanpassen in de console. Maar voor veel mensen is dat echt abacadabra hoor.. Er gaat nog veel te vaak iets mis waarbij alleen werken in de console uitkomst biedt. Maar dat kan ook weer voor extra problemen zorgen als je iets niet helemaal goed intikt. Of als je een manual volgt om dingen te customizen aan het OS. Over het algemeen moet je dan config-files of in de console met sudo dingen gaan wijzigen. Eén foutje of een stap in de howto die niet exact overeen komt met jouw config en de boel kan al in de soep lopen.

Het blijft gewoon echt een techneuten-OS, hoe mooi en gebruiksvriendelijk het er op het eerste gezicht ook utiziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monnick
  • Niet online
offtopic:
Waarom wordt de TS niet meer bijgehouden of een nieuw deeltje gestart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Nu online

deadinspace

The what goes where now?

Dat is natuurlijk wel erg generaliserend. Ik heb dat soort problemen nou echt nooit (nou gebruik ik geen Ubuntu overigens, maar toch).

Maar het zit je inderdaad niet mee, en ik snap dat dat je beeld van Ubuntu en GNU/Linux geen goed doet. Leuk dat je toch niet opgeeft :)
MALEADt schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 19:31:
Hier geeft een default installatie toch een perfect normaal gedrag van accent-toetsen hoor
Wat is "normaal"? (Mensen hier hebben daar nogal verschillende opvattingen over :P)
(dus geen compose key, zoals jij zegt)
Ik heb ook nergens gezegd dat er default een compose key is ingesteld.
Heb je SCIM geinstalleerd?
Nope, nooit gehad ook. Compose key is overigens al een vrij antiek concept dat ook al een eeuwigheid in X zit; er zijn zelfs toetsenborden (zoals mijn Sun 5 toetsenbord) met een compose key.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
[...]

Als beginner heb je vaak geen andere keuze, als je sloot zit.
Voorbeeldje: gisteren las ik een guide om met de open-source ati-drivers volledige 3D-acceleratie te hebben. Eerste vereiste, gooi fglrx eraf. Dat deed ik, waarna ik na een reboot enkel met een wit scherm zat. Dit kwam blijkbaar doordat Compiz wel nog geladen werd, maar geen ati-driver vond.
2 maand gelezen zou ik dan gewoon een reinstall moeten doen hebben.
Nu heb ik in een failsafe terminal met apt-get eerst fusion-icon verwijderd, omdat deze bij het inloggen Compiz startte => nog steeds wit.
Daarna terug met apt-get Compiz verwijderd => nog steeds wit
Dan via gconf-editor de default window manager verzet van /usr/bin/compiz naar usr/bin/metacity => Tadaa! Terug normaal.

Dus zou fout ben ik nog niet bezig, denk ik zo :P

Zoals hierboven gezegd, het heeft allemaal te maken met je kennis van Linux en het systeem erachter.
Ik heb nu al meer in de console gewerkt, dan mijn 20 jaar ervaring met Windows bij elkaar. :)

Vaak hoor je ook zeggen dat mensen elke 6 maand hun Windows moeten herinstalleren omdat het onstabiel wordt. Ik draai al +3 jaar dezelfde install. Je moet gewoon weten wat je doet... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
[...]

Draai je dan nog steeds een LTS-versie, of heb je ook tussendoor geupgrade? Want als ik een Ubuntu versie heb geinstalleerd, dan kan ik het meestal niet laten om allemaal extra zooi uit andere repositories te installeren, en ben dan altijd bang dat het niet goed gaat met een upgrade. Daarom heb ik ook mn /home op een andere partitie. Dan ben je zo klaar na een verse installatie...

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Upgraden naar een nieuwere versie duurt (exclusief downloaden) trouwens langer dan een verse installatie doen. Als je een beetje vlot bent heb je alles precies zoals jij het hebben wilt voordat de machine naast je klaar is met upgraden. Je home-directory op een andere partitie hebben staan is daarbij geen must, maar maakt het proces _nog_ makkelijker.

[ Voor 22% gewijzigd door Jungian op 02-07-2008 14:20 . Reden: 22%, omdat het kan ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Ik heb ook een aparte /home. Weet niet juist meer hoe ik het gedaan heb bij mijn reinstall deze week, maar heb wel zitten klooien met de rechten op die folder.
Hoe ga je nu het beste te werk bij een reinstall? Andere username gebruiken? Of je /home/<username> gewoon renamen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een aparte home is tegenwoordig overigens niet echt meer nodig. Ubuntu kan zichzelf installeren op een gebruikte (door Ubuntu) schijf zonder deze te formatteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 28-07 22:08

RuddyMysterious

a smorgasbord of waywardness

Verwijderd schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 14:46:
Een aparte home is tegenwoordig overigens niet echt meer nodig. Ubuntu kan zichzelf installeren op een gebruikte (door Ubuntu) schijf zonder deze te formatteren.
Is er dan geen gevaar dat er oude zooi achterblijft van de vorige installatie? Of is dat daar speciaal op voorzien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mja, ik heb zelf nog geen re-install gedaan, maar ik heb het op 1 van de Ubuntu mailing-lists gelezen: https://lists.ubuntu.com/...cuss/2008-May/004210.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Dat vroeg ik me ook af, er staat toch wel heeeel wat hidden in die folder. Lijkt me het veiligste als al die dingen eerst verwijderd worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij een aparte home, waar je alles zelf regelt blijft die zooi sowieso achter, dus daar verandert niet zoveel aan als je geen aparte home directory neemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Fire69 schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 14:31:
Ik heb ook een aparte /home. Weet niet juist meer hoe ik het gedaan heb bij mijn reinstall deze week, maar heb wel zitten klooien met de rechten op die folder.
Hoe ga je nu het beste te werk bij een reinstall? Andere username gebruiken? Of je /home/<username> gewoon renamen?
Je username(s) en group name(s) zijn niet zo van belang, aangezien er achter de schermen gewerkt wordt met user id's (uid) en group id's (gid). Hier op een openSUSE installatie heb ik bijvoorbeeld uid 1000 (jungian) en gid 100 (users). Hiernaast zit ik nog in de groepen 16 en 33 (dialout en video). Per distributie en per gebruikt tooltje verschillen de uid/gid-defaults. Je kunt ook zelf (handmatig) veranderingen aanbrengen.

Als je de usernames/groups in dezelfde volgorde, met dezelfde tools aanmaakt zou er dus niets aan de hand moeten zijn. Slechts zelden veranderen de defaults bij het aanmaken van een gebruiker. Anders heb je twee opties :
  • De map chownen (chmod -R nieuweuid:nieuwegid map)
  • Je uid/gid handmatig aanpassen @ /etc/passwd en /etc/group

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-08 02:04

Mentalist

[avdD]

Jungian schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 15:30:
[...]

Je username(s) en group name(s) zijn niet zo van belang, aangezien er achter de schermen gewerkt wordt met user id's (uid) en group id's (gid). Hier op een openSUSE installatie heb ik bijvoorbeeld uid 1000 (jungian) en gid 100 (users). Hiernaast zit ik nog in de groepen 16 en 33 (dialout en video). Per distributie en per gebruikt tooltje verschillen de uid/gid-defaults. Je kunt ook zelf (handmatig) veranderingen aanbrengen.
Hoe kan je users en groups eigenlijk aanpassen? Er zijn wel bepaalde rechten die ik mezelf zou willen geven zoals het mounten van interne media. Zodat dat net zo makkelijk/goed gaat als externe media.

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Moet je dat niet in je fstab aanpassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Fstab = File system table...

Groups vind je in /etc/groups, users in /etc/passwd. Je moet waarschijnlijk in /etc/groups zijn als je meer rechten wil voor bepaalde dingen, maar je kan dat evengoed (grafisch!) via PolicyKit doen, dat zit zeker in de laatste Ubuntu's.

[ Voor 52% gewijzigd door Borromini op 02-07-2008 16:19 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Maar in fstab kun je opties meegeven dat users bepaalde filesystems ook mogen mounten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Fire69 schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 15:57:
Moet je dat niet in je fstab aanpassen?
Dat is het probleem nou juist. Met externe media hoeft dat niet, dus het moet ook zo kunnen met interne media. Zonder in fstab te rommelen dus. :P
Borromini schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 16:18:
Fstab = File system table...

Groups vind je in /etc/groups, users in /etc/passwd. Je moet waarschijnlijk in /etc/groups zijn als je meer rechten wil voor bepaalde dingen, maar je kan dat evengoed (grafisch!) via PolicyKit doen, dat zit zeker in de laatste Ubuntu's.
Die PolicyKit snap ik nog even niet (ziet er niet makkelijk uit, ik snap niet eens wat ik op moet starten ervoor), maar dat zoek ik nog wel eens uit.

[ Voor 47% gewijzigd door Mentalist op 02-07-2008 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:26
Weet iemand hoe het met UVD support in Ubuntu zit? Ik wil voor XBMC een pc samenstellen met Ubuntu maar het is me niet duidelijk of de ATI drivers UVD ondersteunen onder linux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markos
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-09-2024

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

ik zie in de startpost een link naar laptops die getest zijn met ubuntu. Betekent dit dan dat niet op elke laptop ubuntu geinstalleerd kan worden? Ik heb namelijk 3 laptops waar ik Kubuntu en Xubuntu op wil installeren en die niet op die pagina voorkomen.

Ik wil namelijk Kubuntu installeren op de NEC Verse P550
* NEC Versa P550
* Intel Centrino mobiele technologie
* Intel Pentium M 750 processor (1.86 Ghz, 2 MB cache, 533 Mhz FSB)
* Intel 915PM chipset (Sonoma)
* 1024 MB (2*512 MB) intern geheugen
* 80 GB harddisk, 5400 rpm
* DVD-RW (Dual layer DVD brander)
* 15" SXGA TFT monitor, resolutie 1400x1050
* ATI Mobility Radeon X300 grafische kaart, 64 Mb dedicated memory (Hyper Memory)
* Integrated intel 802.11 a/b/g wireless netwerk adapter
* onboard 10/100/1000 netwerk adapter
* onboard 56K/ v.92 modem incl. aansluitkabel
* PCMCIA slot: 1 x type II
* 4 x USB 2.0
* S-video
* Firewire IEEE 1394
* Bluetooth
* Infrarood poort
* Fingerprint security
En op 2 oude laptops Xubuntu

Toshiba 1730CDT
Toshiba Satellite 1730CDT
C 650 MHz
RAM 64 MB
ATI RAGE Mobility-C - AGP 4MB
HD 6 GB
CD
12.1" TFT SVGA (800 x 600)
Lifetec LT-9888 / MD-9888
Prozessor: Pentium II 233 Mhz Mobile Modul
Speicher: 32 MB SO-DIMM SDRAM, 10 ns, 3,3V
HD: Toshiba MK3205MAV (3,2 GB) (Hitachi soll auch vorkommen)
CD: Toshiba XM1802B (24-fach)
FD: Panasonic JU-226A032FC (1,44 MB)
FDC: PC87306
Cardbus: TI 1131 PCI2Cardbus-Controller
Grafik: Trident Cyber 3D 9397 Rev. 243, 4 MB Grafikspeicher
Display: 13,3" TFT (1024x768)
Phoenix-Bios 4.0 Rel. 6
Chipsatz: Intel 82371 (IDE: Rev. 1, ACPI: Rev. 2, ISA: Rev. 2, USB: Rev. 1)
Intel 440BX (82443BX Rev. 2)
Akku: 10,8 V/4,5 Ah Li-ION (48,6 Wh)
Schnittstellen: 1 USB, 1 IrDA, 1 Parallel, 1 Seriell, 1 PS2 Maus/Tastatur, ext. Monitor, 2 PCMCIA
Sound: ESS 1688, integr. Lautsprecher und Mikro, extern möglich
Hoe kan ik erachter komen of dit werkt zonder het eerst op de laptops proberen te installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Live CD gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een beetje gestoeid om Dual screen in orde te kijrgen met een fresh install van 8.04 op mijn laptop. Met behulp van de bijbehorende Nvidia closed drivers en Twinview lukt dit prima.

Momenteel kloon ik mijn laptopscherm op het externe scherm. Dit scherm is echter groter dan het laptopscherm. Op het moment dat ik het externe scherm loskoppel dan zou ik willen dat mijn desktop zijn resolutie hersteld zodat alles er weer op past. Momenteel herstart ik de X-server met Ctrl+Alt+Backspace, echter hiermee worden de applicaties in X afgesloten.... Is hier een alternatief voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:40
Ik_ben_Mark3 schreef op donderdag 03 juli 2008 @ 17:40:
ik zie in de startpost een link naar laptops die getest zijn met ubuntu. Betekent dit dan dat niet op elke laptop ubuntu geinstalleerd kan worden
Nee, maar de laptops op die pagina zijn getest, en voorkomende fouten zijn waarschijnlijk al gefixed, of te fixen met aanwijzingen op die pagina's.

Linux draait meestal wel goed op je apparaat hoor, mits je geen vage hardware erin hebt zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

blaataaps schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 16:19:
Maar in fstab kun je opties meegeven dat users bepaalde filesystems ook mogen mounten...
De optie user/nouser biedt je inderdaad rechten om als gewone gebruiker (externe) media te mounten, maar daar blijft het dan ook bij. Dat wil nog niet zeggen dat je toegang hebt tot de bestanden op het medium, of dat je ernaar mag schrijven, daar heb je weer permissies en groepen voor nodig.

Daarnaast is het met HAL en dergelijke een eitje om dingen te mounten onder Linux, mét de juiste permissies, en onder Ubuntu moet dat zeker het geval zijn. Ik gebruik zelf Thunar in Openbox, en dat ding praat met HAL dat vrolijk mijn media mount (externe dan). Voor de interne partities en bepaalde externe media die ik frequent gebruik heb ik custom udev rules zodat die op bepaalde aanhechtpunten gemount worden (oa. in mijn ~).

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:48

zomertje

Barisax knorretje

Dubbelpost even verwijderd :)

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Borromini schreef op vrijdag 04 juli 2008 @ 02:48:
[...]

De optie user/nouser biedt je inderdaad rechten om als gewone gebruiker (externe) media te mounten, maar daar blijft het dan ook bij. Dat wil nog niet zeggen dat je toegang hebt tot de bestanden op het medium, of dat je ernaar mag schrijven, daar heb je weer permissies en groepen voor nodig.

Daarnaast is het met HAL en dergelijke een eitje om dingen te mounten onder Linux, mét de juiste permissies, en onder Ubuntu moet dat zeker het geval zijn. Ik gebruik zelf Thunar in Openbox, en dat ding praat met HAL dat vrolijk mijn media mount (externe dan). Voor de interne partities en bepaalde externe media die ik frequent gebruik heb ik custom udev rules zodat die op bepaalde aanhechtpunten gemount worden (oa. in mijn ~).
Ik kreeg gisteren weer een herinnering waarom je dat gedoe in fstab niet wilt: in fstab staat iets voor een SATA disk als /dev/sdh bij mij, maar gisteren had ik die niet aangekoppeld. Kan natuurlijk. Toen deed ik er een USB stick in, en dat was.. /dev/sdh. En dus kon ik de USB stick niet openen, want daar staat geen ext3 partitie op.

Reden te meer om voor interne (of eSata wat het systeem als intern ziet) disks dezelfde rechten te hebben als voor externe USB disks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Je kunt toch ook UUID's gebruiken ? Problem solved lijkt mij. :)

[ Voor 30% gewijzigd door Jungian op 04-07-2008 11:43 . Reden: YEAAAAAAAAAAAAH ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Jungian schreef op vrijdag 04 juli 2008 @ 11:42:
Je kunt toch ook UUID's gebruiken ? Problem solved lijkt mij. :)
Door deze post besef ik opeens waar die UUID's voor zijn.. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Maar die is per disk verschillend (D'uh, anders had het niet UUID geheten :P ), dus iedere keer als je een andere eSata aansluit, moet je weer met die UUID's gaan kloten in je fstab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Ik ben intussen vast benieuwd naar Intrepid (8.10), ik dacht 'm te installeren in VirtualBox maar dat feestje gaat helaas voor mij nog niet door. De CD boot niet, maar geeft een kernel panic. Iemand anders ook dit probleem toevallig? Ik ga het even proberen met VMWare.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Cyphax schreef op zaterdag 05 juli 2008 @ 11:44:
Ik ben intussen vast benieuwd naar Intrepid (8.10), ik dacht 'm te installeren in VirtualBox maar dat feestje gaat helaas voor mij nog niet door. De CD boot niet, maar geeft een kernel panic. Iemand anders ook dit probleem toevallig?
Ja is een bekend probleem, gewoon de VM een paar keer resetten tot hij doorstart :)

edit: net een update naar kernel 2.6.26-3, die geeft idd een kernel panic. de -2 kernel gaf soms een andere foutmelding bij het booten "unable to handle kernel", maar de nieuwe kernel boot helemaal niet in VirtualBox.

[ Voor 23% gewijzigd door user109731 op 05-07-2008 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
JanDM schreef op zaterdag 05 juli 2008 @ 18:37:
[...]

Ja is een bekend probleem, gewoon de VM een paar keer resetten tot hij doorstart :)

edit: net een update naar kernel 2.6.26-3, die geeft idd een kernel panic. de -2 kernel gaf soms een andere foutmelding bij het booten "unable to handle kernel", maar de nieuwe kernel boot helemaal niet in VirtualBox.
Aha, een bekend probleem? Ik kon er maar weinig zinnigs over vinden. Nou da's niet zo handig, ik kan niet zomaar even een andere kernel booten op een installatie-cd neem ik aan?

Overigens ging VMWare installeren ook niet door. Klote-regressies ook met nieuwe versies, dat schiet soms echt helemaal niet op, zonder er even goed mee te moeten kloten. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Cyphax schreef op zaterdag 05 juli 2008 @ 19:47:
[...]

Aha, een bekend probleem? Ik kon er maar weinig zinnigs over vinden. Nou da's niet zo handig, ik kan niet zomaar even een andere kernel booten op een installatie-cd neem ik aan?
De -2 kernel gaf bij mij deze fout. De -3 kernel geeft een kernel panic, daar kan ik weinig over vinden.

Als ik niet inlog kan ik wel switchen naar een andere terminal en daar updaten. Zodra ik met gdm inlog bevriest alles. Probeer het over een paar weken wel weer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlbertTCB
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21-12-2024

AlbertTCB

swing it baby

ik heb gister geprobeerd (x/k) ubuntu te installeren op mijn nieuwe packard bell notebook, om er na een middag achter te komen dat dit niet kan omdat de SiS Mirage 3 videochip niet wordt ondersteund. Nu blijken er inmiddels 2D drivers beschikbaar te zijn voor Linux.

Hoe kan ik een driver toevoegen aan de installatiecd? Aangezien ik niet verder kom tijdens de installatie (loopt vast: bekend probleem), kan ik de juiste driver dus niet later achteraf installeren.

I'm just taking care of business

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Laatst online: 20:22

gwystyl

Beugeltje dan maar?

mr. TCB schreef op zondag 06 juli 2008 @ 10:13:
ik heb gister geprobeerd (x/k) ubuntu te installeren op mijn nieuwe packard bell notebook, om er na een middag achter te komen dat dit niet kan omdat de SiS Mirage 3 videochip niet wordt ondersteund. Nu blijken er inmiddels 2D drivers beschikbaar te zijn voor Linux.

Hoe kan ik een driver toevoegen aan de installatiecd? Aangezien ik niet verder kom tijdens de installatie (loopt vast: bekend probleem), kan ik de juiste driver dus niet later achteraf installeren.
Je kan hem eerst in tekst-mode installeren via de alternate-CD, en dan via apt-get de nieuwe driver installeren. Vervolgens kan je x starten of installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranzy
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-06 12:21
Gebruikt iemand hier toevallig ook de LAstFM plugin in Rhytmbox? Wil graag weten of bij jullie de Nowplaying screenlet wel coverart weergeeft.

Ik heb ook een leuke computer..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vroeg me trouwens of waarom Ubuntu eigenlijk zo vaak een upgrade uitbrengt? Is elk half jaar niet te veel?
Zou het niet verstandiger zijn om bijvoorbeeld maximaal 1 keer per jaar een grote update uit te brengen en de tussenreleases alleen voor geïnteresseerden/ontwikkelaars beschikbaar te stellen.
Ik merk nu soms namelijk dat sommige features nog niet helemaal doorontwikkeld zijn, bij het releasen van een nieuwe Ubuntu versie. Bijvoorbeeld het 'screens & graphics' menu had het instellen van monitoren een stuk makkelijker moeten maken, maar nog steeds geeft dit toch nog problemen (zeker bij een dual-screen setup). Soms geeft dit een beetje een onproffessionele indruk.

Omdat Ubuntu een beetje voor de massa is, of in ieder geval ook redelijk toegankelijk is voor een grote groep linux-n00bs, zou het niet beter zijn 1x per jaar uit te brengen? Nu kunnen mensen misschien het idee krijgen dat ubuntu 'slecht' is omdat niet alle functies helemaal perfect werken. Met 1x per jaar een update kunnen nieuwe features misschien beter doorontwikkeld worden voordat ze naar de eindgebruiker gaan. Op deze manier trek je misschien ook een grotere groep nieuwe gebruikers aan (omdat ze minder tegen problemen aanlopen).

Of zie ik dit verkeerd :) (waarschijnlijk wel :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Laatst online: 20:22

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Als je een stabiele versie hebt kan je natuurlijk bij die release blijven. De programma's binnen Feisty worden nu bijvoorbeeld nog wel geupdate, alleen blijf je wel hangen in de 'hoofdversie'. Firefox 2.0.0.x ipv 3.0.x bijvoorbeeld. Je kan dat soort updates vaak ook wel handmatig doen, dus wat let je om bij één release te blijven en die met patches up-to-date te houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Op https://wiki.ubuntu.com/TimeBasedReleases staat een uitleg waarom ze time-based releasen, niet helemaal waarom ze voor een half jaar gekozen hebben ipv een jaar, maar deels valt het er ook wel uit te halen. Een jaar is in software-land best wel lang, als je een half jaar te snel vindt kun je overwegen alleen LTS-releases te volgen trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelly
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18-09 09:19

jelly

Arch Linux

Tranzy schreef op maandag 07 juli 2008 @ 10:36:
Gebruikt iemand hier toevallig ook de LAstFM plugin in Rhytmbox? Wil graag weten of bij jullie de Nowplaying screenlet wel coverart weergeeft.
Ja de nowplaying screenlet geeft coverart weer.

Keep it simple stupid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Verwijderd schreef op maandag 07 juli 2008 @ 10:42:
Ik vroeg me trouwens of waarom Ubuntu eigenlijk zo vaak een upgrade uitbrengt? Is elk half jaar niet te veel?
"Zo vaak"? De meeste distro's trekken elke week wel een paar updates binnen - en dat zijn niet louter veiligheidsupdates of bugfixes. Het Windowsmodel is een luiheidsmodel - en uiteindelijk bezorgt het hen alleen maar meer werk.

GNU/Linux heeft een compleet andere filosofie dan Windows, het is 'geboren' op het internet, en de distro's die geen update management kennen of daar nauwelijks gebruik van maken kan je op één hand tellen. Voor de meeste is een breedbandverbinding een vereiste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranzy
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-06 12:21
jelly schreef op maandag 07 juli 2008 @ 14:05:
[...]

Ja de nowplaying screenlet geeft coverart weer.
Ik krijg het al maanden niet voor elkaar. Onder 7.10 als 8.04. In Rhytmbox zelf wel maar niet in de screenlet.

wil je misschien de versies voor mij hier posten. (Screenlets, Nowplaying en Rhytmbox). Ik heb echt geen idee meer waar ik het moet zoeken.

[ Voor 20% gewijzigd door Tranzy op 07-07-2008 22:07 ]

Ik heb ook een leuke computer..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
blaataaps schreef op maandag 07 juli 2008 @ 10:48:
Op https://wiki.ubuntu.com/TimeBasedReleases staat een uitleg waarom ze time-based releasen, niet helemaal waarom ze voor een half jaar gekozen hebben ipv een jaar, maar deels valt het er ook wel uit te halen.
Ik zou dat ook doen, vanwege Gnome's release-schedule. Ik zou balen als Ubuntu maar 1 keer per jaar zou gaan releasen, ik vind het veel te leuk om uit te kijken naar nieuwe releases, dat zou ik dan maar 1 keer per jaar kunnen ipv 2. :+
Een jaar is in software-land best wel lang, als je een half jaar te snel vindt kun je overwegen alleen LTS-releases te volgen trouwens.
Het enige nadeel dat halfjaarlijkse releases hebben is imo dat er niet al teveel getest kan worden. Zeker veel minder dan bij jaarlijkse releases, met als resultaat dat er toch te vaak regressies optreden (nu vmware dat niet meer installeert vanuit de repos), en/of dat sommige nieuwigheden niet helemaal af zijn, maar vaak toch in de release belanden (Firefox3, Pulseaudio, Compiz). Voor een niet-LTS is dat geen ramp, maar het is soms wel vervelend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monnick
  • Niet online
Ik hoop dat ik mijn vraag in dit topic kwijt mag.

Vandaag heb ik mijn harde schijf opnieuw ingericht, en daarbij heb ik Ubuntu 8.04 (primair OS) en Windows Vista Ultimate opnieuw geinstalleerd. Die 2 besturingssystemen hebben samen 4 partities:

1. Partitie voor installatie van Ubuntu: 15 Gb (mountpoint = /)
2. Partitie voor bestanden: 120 Gb (mountpoint = /home)
3. SWAP partitie: 4 Gb
4. Windows partitie: 20 Gb (mountpoint = /media/windows)

Die twee OS'sen werken nu prima. Maar ik heb nog een 5de partitie aangemaakt, en wel eentje van 15 Gb. Ik had in mijn hoofd om deze partitie te gebruiken om andere Linux distro's te proberen (Virtualbox bevalt niet goed genoeg).

Nu heb ik vanmiddag OpenSUSE geinstalleerd op de 5de partitie maar dat ging niet echt zoals ik wilde. De installatie verliep goed, ik koos ervoor om de home en swap partitie zowel in Ubuntu als openSUSE te gebruiken.

Na het installeren van het systeem startte ik de PC opnieuw op en ik kreeg een soort bootloader scherm van SUSE, dus niet mijn gebruikelijke / kale Ubuntu Grub bootloader. Verder was Ubuntu booten vanuit deze SUSE bootloader niet direct mogelijk, daarvoor moest ik een kleine omweg maken.

Afijn, mijn vraag is gewoon of ik een 3de OS kan installeren op de laatste partitie en daarbij gewoon mijn Grub (ubuntu) bootloader kan gebruiken. En is het mogelijk om dezelfde swap partitie met 2 Linux-distro's te delen?

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
quote: Waarschuwing:
Dit is een topic om ervaringen uit te wisselen!!! Stel vragen in een apart topic om antwoorden vindbaar te houden !!!
monnick schreef op maandag 07 juli 2008 @ 22:43:
Ik hoop dat ik mijn vraag in dit topic kwijt mag.

[...]
Nee dus :P Misschien een beetje flauw van mij, maar het is zeker net zo flauw van jouw dat jij ondanks de duidelijke waarschuwing toch (zo) een vraag weet te stellen. Het antwoord is trouwens makkelijk te googlen. Om je vast in de juiste richting te sturen: Ja, je kunt meerdere OS'en vanuit grub laden maar ik weet niet of je een swap partitie kunt delen.
Ik zou zoeken:
install multiple os grub
share linux swap partition

En nu weer lief zijn, he ;)

Mocht je trouwens ruzie krijgen met de Grub configuratie, kan ik je van harte de Grub Super Disk aanbevelen.

[ Voor 7% gewijzigd door Room42 op 07-07-2008 23:05 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icyx
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

icyx

chown -R us ./base

Waarschijnlijk (bijna zeker) gebruikt OpenSUSE gewoon grub, met een mooier 'skinnetje'. Onder de motorkap zal het hoogstwaarschijnlijk hetzelfde zijn. Je kan grub dus gewoon configureren om ubuntu & windows te starten. Ook kan je kiezen om je tijdelijke test installaties te installeren zonder grub, en dan handmatig in de 'ubuntu-grub' de entry toe te voegen. Je bent dan van het probleem af, de bootloader is echt niet doorslaggevend. Verder is /home inderdaad te gebruiken over meerdere installaties, evenals de swap partitie. Doe echter geen hibernate, dan gaan er rare dingen gebeuren als de swap dan weer in het andere OS gemount word ;).

When you think you’ve succeeded / but something’s missing / means you have been defeated / by greed, your weakness.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21:59

knakworst

Get more sats!

Ik gebruik nu een klein halfjaartje ubuntu op mijn nieuwe PC, naast Windows. Windows start ik vrijwel nooit meer op, ik gebruik mijn PC voornamelijk als internet-PC, download-PC, eenvoudige office-handelingen, foto's managen en bewerken, media afspelen. Na eerst wat rond gekeken te hebben bij Kubuntu, uiteindelijk gekozen voor Ubuntu omdat ik die het prettigste vind werken, en er het mooiste uit vind zien.

Het grootste probleem waar ik tegenaan liep was de hardwareondersteuning. Mijn nieuwe PC bestaat uit een ASUS moederbord met een intel grafische G35 chipset. In het begin draaide het niet soepel, en via HDMI had ik geen beeld. Compiz draaide ook niet soepel. Mijn 6 jaar oude PC met een Nvidia grafische kaart deed dat beter. Sinds een paar dagen heb ik de volgende package geinstalleerd van intrepid en daarmee werkt alles een stuk soepeler, ook via HDMI heb ik nu beeld:
http://packages.ubuntu.co...xorg-video-intel/download

Een besturingssysteem is 1 ding maar zonder beschikbare applicaties heb je er nog niet zo veel aan. Ik moet zeggen dat het gemak van alle beschikbare programma's in Ubuntu mij steeds meer begint te verbazen, Windows start ik niet vaak meer op (alleen bij skype om video's in hoge resolutie te verzenden, dat lukt mij niet in linux). Verder hebben de beschikbare programma's onder linux mij echt verbaasd. Zo heb ik van de week enkele panorama's gecreeerd met hugin. Het programma toevoegen is gelukt met een paar muisklikken. GIMP is ook fantastisch. Ook Open Office ziet er erg gelikt uit. Wat dat betreft ben ik wel helemaal "om".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Frappant, conky overschrijft de iconen op mijn desktop.. iemand dit ook ervaren? Ik gebruikt Compiz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
De problemen die ik verleden week had met mijn wireless lagen dus blijkbaar aan mijn access-point :X
Ik had eergisteren terug hetzelfde probleem, toen heb ik een factory-reset van mijn AP gedaan en alles terug ingesteld, nu werkt alles weer normaal...
Ubuntu-Fire69: 1-0 :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Verwijderd schreef op dinsdag 08 juli 2008 @ 19:21:
Frappant, conky overschrijft de iconen op mijn desktop.. iemand dit ook ervaren? Ik gebruikt Compiz.
Op het gedeelte van je desktop waar conky opereert zet je sowieso best geen icons... Het blijft een eigen window, borderless of niet ;-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-09 11:40
Borromini schreef op dinsdag 08 juli 2008 @ 23:17:
Op het gedeelte van je desktop waar conky opereert zet je sowieso best geen icons... Het blijft een eigen window, borderless of niet ;-).
Tis meer het probleem dat alle iconen van je hele desktop foetsie zijn...

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gwystyl schreef op maandag 07 juli 2008 @ 10:45:
Als je een stabiele versie hebt kan je natuurlijk bij die release blijven. De programma's binnen Feisty worden nu bijvoorbeeld nog wel geupdate, alleen blijf je wel hangen in de 'hoofdversie'. Firefox 2.0.0.x ipv 3.0.x bijvoorbeeld. Je kan dat soort updates vaak ook wel handmatig doen, dus wat let je om bij één release te blijven en die met patches up-to-date te houden?
Is het op een gegeven moment niet zo dat programma's niet meer zullen werken als ik niet upgrade naar een nieuwe release? Of praat je dan echt over vele jaren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiller
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 05-09 23:14
Voor de grap heb ik tijdens de installatie ingesteld dat de server in Zimbabwe staat, maar daar heb ik nu spijt van. Elke apt-get installatie gaat hij nu proberen te downloaden van het zimbabwaanse archief, wat vaker down dan up is. Kan iemand mij vertellen waar ik de locatie dan veranderen naar NL zodat apt-get weer werkt?

Ioniq 5 P45

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Spiller, je kunt gewoon een NL source kiezen via System -> Administration -> Software Sources.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiller
Ik gebruik geen GUI, welke file is dit?

Ioniq 5 P45

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
/etc/apt/sources.list

edit:
* Room42 roques!

[ Voor 50% gewijzigd door Room42 op 09-07-2008 01:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiller
Alle .zw's naar .nl veranderd en het werkt weer naar behoren, dankje sjaak :)

Ioniq 5 P45

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Weet iemand ook een manier om tijdens een (fullscreen) game terug te keren naar de desktop? Alt-tab werkt niet en ctrl+alt+del vaak ook niet. Ik wil soms tijdens een spel terug naar de desktop, of als een spel weer eens vastloopt dat ik het kan afsluiten. Nu moet ik met ctrl+alt+F1 naar een console, met 'top' opzoeken welk proces dat spel is en dan kill 'nummer' doen. Lekker omslachtig.

Ook kan ik tijdens een full-screen spel het volume niet regelen met de knoppen op mn toetsenbord. Dit zal wel niet makkelijk te fixen zijn, maar misschien heeft iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadLock
  • Laatst online: 17-09 18:06

DeadLock

Vastlopen is relatief....

Ik start een game meestal op in een aparte X om makkelijk te kunnen alt-tabben :).
Klein voorbeeldscriptje van de gentoo wiki voor WoW:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
 #!/bin/sh

export WOW_PATH=~/".wine/drive_c/Program Files/World of Warcraft" # Installation path

X :3 -ac -terminate &   # Launch on a new X session on display 3
 cd "${WOW_PATH}"        # Goto WoW dir 
 sleep 2
 DISPLAY=:3 `which wine` Wow.exe -opengl # Launches WoW

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:30

Sebazzz

3dp

Als je niet kan alt-tabben heb je ervoor gekozen om Wine de vensters van de spellen te laten beheren in plaats van je standaard window manager. De meeste spellen werken prima als je ze laat beheren door een window manager.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Ik probeer een trailer van Ice Age 3 te bekijken. Deze heeft WMA9 audio.
Na wat zoeken heb ik dus gevonden dat je met de pittfdll-plugin de w32codecs kan gebruiken met Gstreamer. Na nog wat meer zoeken heb ik de Medibuntu-repos gevonden, toegevoegd en de w32codecs geinstalleerd.
Echter zegt Totem (Gstreamer) nu nog steeds dat hij een codec nodig heeft.

Gebruiken jullie dit ook, of is er een betere manier om wma9 aan de praat te krijgen? Gewoon mplayer gebruiken waarschijnlijk? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Laatst online: 03-05 10:30
Verwijderd schreef op maandag 07 juli 2008 @ 10:42:
Ik ben zelf tevreden Gentoo-gebruiker, en een van de voordelen daarvan is dat het altijd up-to-date is. Ubuntu doet ook regelmatig tussendoor-updates, maar blijkbaar houden ze de grote updates apart voor de halfjaarlijkse update. Gentoo doet dat continu. Het zou goed zijn als Ubuntu dat ook voor elkaar krijgt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:30

Sebazzz

3dp

Fire69 schreef op woensdag 09 juli 2008 @ 08:59:
Gebruiken jullie dit ook, of is er een betere manier om wma9 aan de praat te krijgen? Gewoon mplayer gebruiken waarschijnlijk? :P
Ik gebruik in plaats van de totem-gstreamer totem-xine. Die heeft meer plugins. Ik heb alle xine plugins geinstalleerd en als het dan nog niet werkt gebruik in VLC.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Kan ik dan gewoon in Synaptic zoeken op Gstreamer en al die packages verwijderen en xine in de plaats installeren? Of laat ik best gewoon alles staan en doe xine erbij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Nu online

deadinspace

The what goes where now?

Fire69 schreef op woensdag 09 juli 2008 @ 09:53:
Kan ik dan gewoon in Synaptic zoeken op Gstreamer en al die packages verwijderen en xine in de plaats installeren? Of laat ik best gewoon alles staan en doe xine erbij?
In Debian conflict totem-xine met totem-gstreamer, dus als je totem-xine installeert, dan dondert totem-gstreamer er vanzelf uit. Of dat in Ubuntu ook zo is kun je vast zien in Synaptic (of wat je ook gebruikt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
evert_ schreef op woensdag 09 juli 2008 @ 01:58:
Ik start een game meestal op in een aparte X om makkelijk te kunnen alt-tabben :).
Klein voorbeeldscriptje van de gentoo wiki voor WoW:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
 #!/bin/sh

export WOW_PATH=~/".wine/drive_c/Program Files/World of Warcraft" # Installation path

X :3 -ac -terminate &   # Launch on a new X session on display 3
 cd "${WOW_PATH}"        # Goto WoW dir 
 sleep 2
 DISPLAY=:3 `which wine` Wow.exe -opengl # Launches WoW
Het ging nog niet eens om spellen in wine, maar een native linux spel 'Flightgear'. Die kan ook wel in een window, maar spellen horen imo. fullscreen te draaien :) Maar ik zal es naar je tip kijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
  • Laatst online: 20-09 22:21

backupdevice

No Risk , Full Push

Misschien een stomme vraag, maar ik zou graag alle informatie willen zien tijdens het opstarten en niet dat logo van Ubuntu. Hoe kan ik dat regelen?

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Is dat niet control-esc en dan het eerste scherm selecteren? Of bedoel je dat niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
dan moet je je /boot/grub/menu.lst veranderen, zowel #defoptions als de individuele kernel lines.
Zoek maar eens op google naar 'Ubuntu verbose boot screen' of 'Ubuntu turn usplash off'
Dit topic is niet voor zulke vragen bedoeld eigenlijk..

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

backupdevice schreef op woensdag 09 juli 2008 @ 14:29:
Misschien een stomme vraag, maar ik zou graag alle informatie willen zien tijdens het opstarten en niet dat logo van Ubuntu. Hoe kan ik dat regelen?
splash als bootoptie bij je kernel verwijderen in /boot/grub/menu.lst. :)

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

Ok man thx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
nee, dat is inderdaad erg basic en erg makkelijk te googlen.

hint: 'splash' en 'quiet' weghalen in /boot/grub/menu.lst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

helemaal mee eens echter ik wist echt niet dat er met splashscreen dit werd bedoeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Mijn username is 'rick', alleen kom ik op sommige plaatsen mijn naam tegen als 'rick User'. Net of 'User' als mn achternaam staat ingesteld oid. Weet iemand of dit 'User' zo hoort, of dat er ik ook iets anders kan invullen?
Het kan iig niet bij system -> preferences -> about me.

[ Voor 11% gewijzigd door Palomar op 09-07-2008 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk
  • Registratie: November 2004

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
Heerlijk. Ik heb net een nieuw systeem met een P43 mobo en een ICH10 chipset. Hierop wilde ik een nette clean install doen, maar wanneer ik de live cd probeerde te starten belande ik telkens in busybox. Vreemd, want mijn oude installatie werkte wel gewoon.
Om een lang verhaal kort te maken, uiteindelijk kwam ik erachter dat hij mijn sata devices gewoon domweg niet zag, niet vanaf de live cd (werkte op sata) en niet vanaf mijn bestaande installatie, die op een pata schijf staat en daarom gewoon werkte. Iets waar ik totaal niet op had gerekend met een moderne linux installatie. Na nog wat verder zoeken kwam ik erachter dat de ICH10 chipset nog niet werd herkend door de standaard hardy kernel, dus ik heb maar gewoon de nieuwste gedownload en zal hem vanavond eens compileren.
En als dat werkt ook nog eens een oplossing verzinnen hoe ik die dan op de nieuwe schijf geinstalleerd krijg, want de oude moet gewoon weer terug in de oude pc...

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Pagina: 1 ... 27 ... 31 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een topic om ervaringen uit te wisselen!!! Stel vragen in een apart topic om antwoorden vindbaar te houden !!!
vergeet ook niet even de topicstart door te lezen