Het grote Ubuntu Topic Deel 7 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 22 ... 31 Laatste
Acties:
  • 116.043 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-09 20:17

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

Frank-NL schreef op maandag 28 april 2008 @ 11:30:
Waarom zoveel moeite doen voor Newsleecher als HellaNZB er is?
hella zuigt en je moet altijd je console open hebben :P
sabnzbd+ op een/je server mikken en klaar :)

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
Fire69 schreef op maandag 28 april 2008 @ 12:51:
Ik had daarnet even zitten klooien met de .. hm, hoe heten die dingen eigenlijk... je icoontjes van de networkmanager en Pidgin en zo... :P
Nou ja, die kreeg ik dus niet verplaatst.
Nou herstart ik mijn X, staan ze dus zowat overal natuurlijk... :/ En ik krijg ze niet terug waar ze horen!
Je bedoelt de tray icons? Die kan je inderdaad niet individueel verplaatsen, dat is een panel applet, dat alle icons bevat. Je moet iets links het eerste icon rechtsklikken, dan kan je kiezen voor verplaatsen.

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank-NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
CrankyGamerOG schreef op maandag 28 april 2008 @ 12:52:
[...]

hella zuigt en je moet altijd je console open hebben :P
sabnzbd+ op een/je server mikken en klaar :)
Console? Nergens voor nodig. Automatisch laten opstarten, NZB in folder droppen en daarna staat alles in je downloaddir. Geen omkijken naar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op je panel heb je applets en launchers. Je applets zijn bijvoorbeeld je Applications/Places/System menu, je klok, je volumeknop, je Quit-knop, en je notifications area. Je Launchers zijn Firefox, Evolution, Help, etc.

In je notifications area applet staat een icoontje als er updates zijn, een icoontje als je batterij leeg is, etc.

Wat tegen de regels is, maar wel vaak gebeurt, is dat er in je notifications area applicaties in staan die extreem lang opgestart zijn. Pidgin, Deluge, Network Manager, etc. Eigenlijk moeten daarvoor aparte applets gemaakt worden, zodat je ze zelf kan verplaatsen / weggooien.

Zowel launchers als applets kan je locken, zodat je ze niet per ongeluk verplaatst. Ik vind het weinig zinvol eigenlijk. Het maakt het iets handiger om elementen te plaatsen: je kan dingen in de hoek locken, en er daarna weer gewoon dingen tegenaan smijten. Dat is een klein voordeel, maar het nadeel is dus dat veel mensen niet weten hoe ze hun panel moeten aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
  • Laatst online: 11:57
MaximusTG schreef op maandag 28 april 2008 @ 13:04:
[...]

Je bedoelt de tray icons? Die kan je inderdaad niet individueel verplaatsen, dat is een panel applet, dat alle icons bevat. Je moet iets links het eerste icon rechtsklikken, dan kan je kiezen voor verplaatsen.
Thanks, dat deed het hem. :)
Verwijderd schreef op maandag 28 april 2008 @ 13:10:
Op je panel heb je applets en launchers. Je applets zijn bijvoorbeeld je Applications/Places/System menu, je klok, je volumeknop, je Quit-knop, en je notifications area. Je Launchers zijn Firefox, Evolution, Help, etc.

In je notifications area applet staat een icoontje als er updates zijn, een icoontje als je batterij leeg is, etc.

Wat tegen de regels is, maar wel vaak gebeurt, is dat er in je notifications area applicaties in staan die extreem lang opgestart zijn. Pidgin, Deluge, Network Manager, etc. Eigenlijk moeten daarvoor aparte applets gemaakt worden, zodat je ze zelf kan verplaatsen / weggooien.

Zowel launchers als applets kan je locken, zodat je ze niet per ongeluk verplaatst. Ik vind het weinig zinvol eigenlijk. Het maakt het iets handiger om elementen te plaatsen: je kan dingen in de hoek locken, en er daarna weer gewoon dingen tegenaan smijten. Dat is een klein voordeel, maar het nadeel is dus dat veel mensen niet weten hoe ze hun panel moeten aanpassen.
Goeie uitleg _o_ Snappen we dat ook alweer! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 28 april 2008 @ 13:10:
Klopt, veel applicaties gebruiken hem als de system tray van Windows. Maar dat hoort dus officieel niet? Dat wist ik dan ook weer niet :)

offtopic:
@eerder in de discussie: brakke NZB's van binsearch of newzleech ben ik nog nooit tegen gekomen, of in ieder geval nog nooit last van gehad.

[ Voor 12% gewijzigd door Room42 op 28-04-2008 14:48 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Kan je dan eigenlijk in de notification area de volgorde van de applicaties veranderen?
Had graag naast de network manager de network monitor-applet gezet, zodat ik zoals in Windows de netwerk-activiteit kan zien, maar nu zit mijn bluetooth-applet er tussenin :P

[edit]
Never mind, zie net dat de network manager in de notification area staat, maar die network monitor een aparte applet op de panel is. Gaat dus niet lukken.

[ Voor 26% gewijzigd door Fire69 op 28-04-2008 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zhadum
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-05 22:38

Zhadum

Folding & Einstein@home

Ubuntu 8.04 geïnstalleerd met behulp van wubi, Wifi doet niet, krijg deze melding:

b43-phy0 ERROR: Firmware file "b43/ucode5.fw" not found or load failed.
b43-phy0 ERROR: You must go to http://linuxwireless.org/en/users/Drivers/b43#devicefirmware and download the latest firmware (version 4).
Broadcom 43xx-legacy driver loaded [ Features: PID, Firmware-ID: FW10 ]
b43-phy0 ERROR: You must go to http://linuxwireless.org/en/users/Drivers/b43#devicefirmware and download the latest firmware (version 4)

oplossing staat hier: http://episteme.arstechni...f/96509133/m/421003971931

maar, ik begrijp er niets van deze oplossing[Ben N00b]:
Use version 011 of b43-fwcutter.
Download, extract the b43-fwcutter tarball and build it:

is er ergens een uitleg, heb in TS gekeken maar kom er niet uit. Hoe kan ik het 'in bouwen' en 'uitvoeren'?

[ Voor 3% gewijzigd door Zhadum op 28-04-2008 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Vraag het even aan John_Glenn, die had het een pagina geleden ook: John_Glenn in "Het grote Ubuntu Topic Deel 7" :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyxion
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

Frank-NL schreef op maandag 28 april 2008 @ 11:30:
Waarom zoveel moeite doen voor Newsleecher als HellaNZB er is?
Omdat NewsLeecher veel meer opties heeft? HellaNZB maar ook SAB vind ik slecht werken.

'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zhadum
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-05 22:38

Zhadum

Folding & Einstein@home

Fire69 schreef op maandag 28 april 2008 @ 15:55:
Vraag het even aan John_Glenn, die had het een pagina geleden ook: John_Glenn in "Het grote Ubuntu Topic Deel 7" :)
Dank maar ik kan uit zijn link niet opmaken wat de oplossing is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DitisKees
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08-07 13:23
Fire69 schreef op maandag 28 april 2008 @ 12:01:
[...]

Daarom idd.
Plus dat het gewoon een superhandig programma is. Ik heb eerst ook Hellanzb geinstalleerd (met LottaNZB erbij) gehad, maar als je NL gebruikt hebt, wil je niks anders meer. :)
Of je wil natuurlijk je downloads thuis via het web beheren. Maar ik leech gewoon op mijn werk. :+
Toen ik nog Windows gebruikte, gebruikte ik ook altijd NL, maar nu onder Linux tevreden Sabnzbd gebruiker. Dus gaat niet voor iedereen op.

Dell E6420 | Sony Cybershot WX220

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Platypussy
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:28
Zhadum schreef op maandag 28 april 2008 @ 15:50:
Ubuntu 8.04 geïnstalleerd met behulp van wubi, Wifi doet niet, krijg deze melding:

b43-phy0 ERROR: You must go to http://linuxwireless.org/en/users/Drivers/b43#devicefirmware and download the latest firmware (version 4).
Broadcom 43xx-legacy driver loaded [ Features: PID, Firmware-ID: FW10 ]
b43-phy0 ERROR: You must go to http://linuxwireless.org/en/users/Drivers/b43#devicefirmware and download the latest firmware (version 4)

oplossing staat hier: http://episteme.arstechni...f/96509133/m/421003971931

is er ergens een uitleg, heb in TS gekeken maar kom er niet uit. Hoe kan ik het 'in bouwen' en 'uitvoeren'?
Je hoeft helemaal niets zelf te bouwen, deze drivers zitten gewoon in de repository van Ubuntu :)
Bij instellingen - hardware drivers de non-free drivers voor je broadcom wireless downloaden/installeren/activeren. Of zelf handmatig installeren via sudo apt-get install b43-fwcutter. Beide methodes doen eigelijk hetzelfde en installeren op eenvoudige wijze de drivers die je nodig hebt.

[ Voor 7% gewijzigd door Platypussy op 28-04-2008 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-09 11:37

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

zo.. ik dacht, laat ik eens een herinstall doen op mijn oude desktopje... start: 19.07 end: 19.26, reboot and fully up and running... trouwens, wat ik wel interessant vond dat een andere schijf met een windows xp partitie wordt gevraagd of je dingen wilt importeren (zoals pictures, bookmarks, etc.)

Schreef Cryptovaluta voor dummies, 3de druk in print | eBook-versie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John_Glenn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-08-2023

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Zhadum schreef op maandag 28 april 2008 @ 15:50:

Heb je internet-verbinding op die machine? (ik bedoel met draad dus)
Dan kan je gewoon b43-fwcutter installeren en dat haalt dan zelf de goede firmware op van ergens op het internet. (zoals platypussy zegt)

Anders zal je op een andere pc even dit moeten ophalen: http://packages.ubuntu.com/hardy/b43-fwcutter en http://downloads.openwrt....dcom-wl-4.80.53.0.tar.bz2

Vervolgens installeer je dus fwcutter (zal waarschijnlijk klagen over het niet kunnen downloaden van de firmware...) en dan volg je deze post http://ubuntuforums.org/s...php?p=4774018&postcount=8
code:
1
2
tar xfvj broadcom-wl-4.80.53.0.tar.bz2
sudo b43-fwcutter --unsupported -w /lib/firmware broadcom-wl-4.80.53.0/kmod/wl_apsta_mimo.o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Zhadum schreef op maandag 28 april 2008 @ 17:13:
[...]

Dank maar ik kan uit zijn link niet opmaken wat de oplossing is?
Ja dat was een iets ander probleem - daar liep de hele installatie vast omdat de b43 module liep te miepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lima
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14-01-2024

Lima

Techno>Music

Heb net eens deze nieuwe release uitgeprobeerd op men laptop met wubi. En ik moet zeggen dat het erg lekker werkt! Alles gaat lekker snel bij mij, wel jammer dat de 3D desktop niet kan werken als je hem zo installeert.
Verder ook aan het sukkelen geweest om eens ssh en vnc aan de praat te krijgen, wil binnenkort wat mensen van men familie op linux zetten. Ze zittne altijd te klagne voer virussen, programma's die vastlopen enz...
Dus toen ik vroeg wat ze allemaal deden op hun pc's;
- Office
- Mailen
- msn
- Internet
- Rapporten maken (leraars..)
- Muziek

Toen dacht ik, wel Ubuntu is daar dieaal voor, geen last meer van vastlopers, geen virus troep, en je systeem raakt niet vervuilt (tenmisnte niet zo snel als bij windows..)
Natuurlijk, als ik linux ga installeren dan moet ik wel zine dat alles perfect draait natuurlijk. Want je kent dat gedoe, ja doe linux is toch niet zo goed hoor..ik wil terug windows...
Daarom dat ik via VNC en SSH hen dan wil helpen, dan kan ik meteen hun probleempje oplossen :)
Verder kan ik voor office wine gebruiken en voor die eenvoudige rapport-tools voor windows zal wine waarschijnlijk ook wel voldoen.
Ook had ik gehoord dat er een betere "emulator" is dan wine voor office? Maar ben de naam even vergeten...
Verder denk ik dat ze prima overweg zouden kunnen met linux na wat gewenning, en als het geen fouten geeft en niet vastloopt hoop ik dat ik ze kan overtuigen om volledig over te stappen.

Techno>Music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

L i m a schreef op maandag 28 april 2008 @ 22:36:
Heb net eens deze nieuwe release uitgeprobeerd op men laptop met wubi. En ik moet zeggen dat het erg lekker werkt! Alles gaat lekker snel bij mij, wel jammer dat de 3D desktop niet kan werken als je hem zo installeert.
(verhaal)
Hmm.. dat werkte bij mij ook niet out of the box via wupi, maar dan even via EnvyNG je drivers installeren en daarna werkte het wel.
Ik wil niet heel flauw doen wat je office verhaal betreft, maar er is idd. crossoveroffice, maar eh.. er zit in principe een prima office client bij, openoffice.org. Daar heb ik nog leuk mijn scriptie in getypt in 2004/5 Als je geen hele exotische macro's gebruikt, moet dat gewoon goed werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:37

Cyphax

Moderator LNX
L i m a schreef op maandag 28 april 2008 @ 22:36:
Verder ook aan het sukkelen geweest om eens ssh en vnc aan de praat te krijgen, wil binnenkort wat mensen van men familie op linux zetten. Ze zittne altijd te klagne voer virussen, programma's die vastlopen enz...
Dat is een nobel streven, en zou in principe ook moeten kunnen. Ik kwam een leuk artikel tegen wat hier wel een beetje op lijkt aan een kant: http://contentconsumer.wo...enough-for-my-girlfriend/
Misschien zet het je aan het nadenken, of geeft het nuttige tips. Ik vond het in ieder geval een mooi stukje met goede punten uit de categorie "puntjes op de i" waar iets mee gedaan kan worden.
Ook had ik gehoord dat er een betere "emulator" is dan wine voor office? Maar ben de naam even vergeten...
Als je het hebt over VirtualBox of VMWare, dan moet je er wel rekening mee houden dat je daar een Windows-cd (en eigenlijk dus ook een licentie) voor nodig hebt.

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Trouwens, ik had vandaag toch wel een wat vreemde ervaring bij het vers installeren. Je ubuntu disc geeft keurig aan dat er een bestaande windows installatie is met NTFS, maar niet dat er een bestaande ubuntu installatie is! Er werd zelfs helemaal niets aangegeven over de 80 GB ide schijf. Niets over wat voor bestandssysteem. Noppes. Niet dat er al een home dir is, geen swap. hmmzzzz toch wat raar. Alsof men er volledig vanuit gaat dat het per definitie een nieuwe install is.
Las net wel een grappig stukje:
http://contentconsumer.wo...enough-for-my-girlfriend/
misschien ook eens uitproberen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor Office heb je CrossOver, van Codeweavers. Dat is Wine + hacks + support.

Ik vind die blog-post een beetje raar. Nouja, niet raar, ik snap dat je zo een objectief beeld van de usability van een systeem krijgt, maar het is geen realistische conclusie. Veel van die taken zouden ook mislukken op een vers geïnstalleerde Windows Vista. En al helemaal voor iemand die nog nooit met Windows gewerkt heeft.

Het belangrijkste voor succes met Ubuntu, is om even uit te leggen hoe de basisdingen werken. Laat zien dat je met Add/Remove programma's kan installeren, en dat dat de eerste plek is waar je zoekt, in plaats van op internet. Laat ook zien hoe je bepaalde programma's gebruikt: stel de e-mail in, log in op msn, tik een brief, en print 'm uit.

Problemen gaan ze tegenkomen, en waarschijnlijk pas als ze het zelf gaan gebruiken. Daar kom je gewoon niet omheen. De eerste maanden zal je gewoon af en toe moeten helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21-09 22:19

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Apart dat de installer je bestaande installatie niet zag Ietatcest. Bij mij zag hij het wel, maar dat kan aan de installer liggen. Ik denk dat jij de Live cd hebt gebruikt, ik gebruikte de alternatieve cd.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Ik vond die girlfriend test eigenlijk heel goed gaan. Laat zien hoeveel dingen er zelfs zonder enige uitleg bedienbaar zijn als het OS al voor je geinstalleerd is.

Dat bepaalde dingen niet lukken is niet gek inderdaad. Dat je software zoals flash via de package manager moet zoeken moet je gewoon 1x uitgelegd krijgen. Dat had hij beter vantevoren kunnen doen.

En hoewel de test dan niet perfect was, er kwamen toch goeie punten ter verbetering naar voren. Al die standaard meegeleverde applicaties: supermooi. Maar het heeft minder zin als het niet duidelijk is wat ze doen. Dus Transmission beter labelen, en je afvragen wat mensen met Draw gaan doen...

Cool artikel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Draw kan er inderdaad misschien beter uitgelaten worden. De opensource marktleider op vector-gebied is geloof ik toch wel Inkscape. En de benaming kan beter. Ik ben er tegenstander van om de programma-naam er volledig uit te laten. Iemand die bekend is met Totem kan een uur zoeken naar "Movie Player". (Dat was ik.) Misschien iets als:

Gimp Painting and Photo Editing
Inkscape Vector Drawing

Het zou ook mooi zijn als die langere beschrijvingen een ander lettertype konden hebben. Zoiets:

Gimp Painting and Photo Editing
Inkscape Vector Drawing

En zo'n zoek-veld zoals in het Vista start-menu is ook niet verkeerd.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2008 23:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Verwijderd schreef op maandag 28 april 2008 @ 23:22:
Voor Office heb je CrossOver, van Codeweavers. Dat is Wine + hacks + support.

Ik vind die blog-post een beetje raar. Nouja, niet raar, ik snap dat je zo een objectief beeld van de usability van een systeem krijgt, maar het is geen realistische conclusie. Veel van die taken zouden ook mislukken op een vers geïnstalleerde Windows Vista. En al helemaal voor iemand die nog nooit met Windows gewerkt heeft.

(verhaal)
Ja, eens hoor, zet mensen maar een op een Mac, mijn ex had er nogal wat moeite mee... dan is ubuntu toch wel heel wat helderder.
Ik heb ongeveer een klein jaar geleden mijn tante op ubuntu gezet, want ik werd een beetje moe van dat virusgeneuzel, dat had wel af en toe wat voeten in aarde (ze is nu 60).

Het grootste gedeelte had ik voor haar geinstalleerd, maar ja, natuurlijk op dat moment vergeten iets te doen met mplayer aangezien totem op dat moment vooral niet werkte op internet (nu eigenlijk niet meer getest) en tja.. dat dan de gezellige big broeder niet te zien is.. is best jammer. Ook wat geteut met openoffice en toen yahoo webmail ooit niet goed werkte (iets met enorme delays in het mailverkeer) lag dat ook aan ubuntu. Ik geloof dat het nu wel zo ver is dat het helder is dat wat je in je browser doet niets met je os te maken heeft... Maar ik zal haar niet zeggen dat ze moet upgraden naar 8.04 zonder mij erbij, want eh.. dan ben ik er nu al van overtuigd dat het broadcom netwekkaartje niet meer werkt ;)
Hero Of Time schreef op maandag 28 april 2008 @ 23:27:
Apart dat de installer je bestaande installatie niet zag Ietatcest. Bij mij zag hij het wel, maar dat kan aan de installer liggen. Ik denk dat jij de Live cd hebt gebruikt, ik gebruikte de alternatieve cd.
Ik had idd. de live cd gedownload geloof ik (gewoon de main link op de ubuntu site. Dat scheelt dan dat je niet steeds de meuk hoeft te downloaden en een fully operational os hebt in een kwartier :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

letatcest schreef op maandag 28 april 2008 @ 23:57:
[...]
Ik had idd. de live cd gedownload geloof ik (gewoon de main link op de ubuntu site. Dat scheelt dan dat je niet steeds de meuk hoeft te downloaden en een fully operational os hebt in een kwartier :)
Ik heb liever zo min mogelijk geïnstalleerd staan zodat ik zelf kan bepalen wat ik wil en wat niet. Ik moet nog Synaptic doorbladeren voor packetten die ik niet wil. Ik zit nog te twijfelen met Totem, zal ik hem nou wel of niet houden, moet er nog mee werken. Tot nu toe vind ik het jammer dat hij wel codecs kan vinden, maar niet installeren. Moet je weer als root Synaptic openen om alsnog die GStreamer dingen te downloaden. Daar had ik met MPlayer geen last van in 7.10. Heb ook VLC erbij staan, maar zoek eigenlijk nog steeds een speler die kwa toetsenbord navigatie gelijk is aan Media Player Classic. VLC komt in de buurt, maar reageert nou net niet zoals ik wil (en bij fullscreen heb je geen voortgangsbalk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Laatst online: 21-09 20:22

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Hero Of Time schreef op dinsdag 29 april 2008 @ 09:42:
[...]

Ik heb liever zo min mogelijk geïnstalleerd staan zodat ik zelf kan bepalen wat ik wil en wat niet. Ik moet nog Synaptic doorbladeren voor packetten die ik niet wil. Ik zit nog te twijfelen met Totem, zal ik hem nou wel of niet houden, moet er nog mee werken. Tot nu toe vind ik het jammer dat hij wel codecs kan vinden, maar niet installeren. Moet je weer als root Synaptic openen om alsnog die GStreamer dingen te downloaden. Daar had ik met MPlayer geen last van in 7.10. Heb ook VLC erbij staan, maar zoek eigenlijk nog steeds een speler die kwa toetsenbord navigatie gelijk is aan Media Player Classic. VLC komt in de buurt, maar reageert nou net niet zoals ik wil (en bij fullscreen heb je geen voortgangsbalk).
Je zou de alternate CD kunnen proberen, dan kan je volgens mij tijdens de install al van alles uitzetten
of anders de server editie, en daar gnome overheen gooien (niet ubuntu-desktop met al zijn extra's)

Verder vraagt rythmbox bij mij de eerste keer ook om codecs, en die roept dan vanzelf een installatieschermpje naar voren met Gstreamer plugins

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

gwystyl schreef op dinsdag 29 april 2008 @ 10:26:
[...]

Je zou de alternate CD kunnen proberen, dan kan je volgens mij tijdens de install al van alles uitzetten
of anders de server editie, en daar gnome overheen gooien (niet ubuntu-desktop met al zijn extra's)

Verder vraagt rythmbox bij mij de eerste keer ook om codecs, en die roept dan vanzelf een installatieschermpje naar voren met Gstreamer plugins
Ik heb dus al de alternate cd installatie gedaan. Er is al wat af wat ik niet wil (wat heb ik aan Gnome Games op Xubuntu (en nog meer van de Gnome troep)?) en er gaat ook meer af wat ik niet wil. Ik kijk dat Totem nog even aan, anders is het er ook zo af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Die nieuwe ubuntu 8.04 werkt echt heerlijk, een boel goede vernieuwingen, echt een toppertje. :)

Trouwens een andere vraag, mij valt op dat de firefox beta 3.5 aardig moeizam loopt op mijn celeron d 320 2,4ghz en 512 mb ram, word het tijd om er 512mb ram bij te prikken voor een 20 euro of is het dat niet waard? Wat vinden jullie?

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Joopieboy schreef op dinsdag 29 april 2008 @ 17:21:
Die nieuwe ubuntu 8.04 werkt echt heerlijk, een boel goede vernieuwingen, echt een toppertje. :)

Trouwens een andere vraag, mij valt op dat de firefox beta 3.5 aardig moeizam loopt op mijn celeron d 320 2,4ghz en 512 mb ram, word het tijd om er 512mb ram bij te prikken voor een 20 euro of is het dat niet waard? Wat vinden jullie?
Ik heb er ook last van, maar ik heb 1GB RAM. Ik geloof niet dat het daaraan ligt, ik zou even afwachten tot beta 6 er is, of wat er hierna ook komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
offtopic:
Héél erg offtopic, zelfs. Als die 512MB maar 20 euro kost, is het zeker de moeite waard. Daar moet je niet eens over nadenken! (Tenzij de financiële middelen er niet voor zijn, natuurlijk)

[ Voor 8% gewijzigd door Room42 op 29-04-2008 17:37 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magiel
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10:29
Room42 schreef op dinsdag 29 april 2008 @ 17:37:
[...]

offtopic:
Héél erg offtopic, zelfs. Als die 512MB maar 20 euro kost, is het zeker de moeite waard. Daar moet je niet eens over nadenken! (Tenzij de financiële middelen er niet voor zijn, natuurlijk)

* magiel gebruikte 7.10 sinds een maand of 3. Waar ik me aan irriteerde was dat de netwerkmanager wat simpel was. In 8.04 is hij aardig veranderd, en nu een stuk bruikbaarder.
Ook had ik onder 7.10 wat problemen met Compiz en een aantal flashy dingen die niet werkten, maar in 8.04 wel.
Heb alleen wel weer firefox gedowngrade naar 2.*, want de beta liep me te vaak vast.
Vind het zowizo beetje prut dat ze een programma wat zich nog in beta fase bevindt, in de final gestopt hebben. Had liever gehad dat je de keuze had. Had al meer reacties gelezen op het inet dat er meer mensen zo over denken.

Heb alleen wel problemen met VMware, en dan vooral de server-console. Krijg deze maar niet geinstalleerd, ook niet na het volgen van meerdere Hardy-specifieke tutorials. Hier baal ik wel van. Moet nu een virtuele windowsmachine op de VMwarebak overnemen met RDP om daarvandaan de serverconsole te starten en dan de VMwarebak met serverconsole te benaderen...

Ik wil het er _niet_ over hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Tuurlijk is dat het waard, maar niet om Firefox beter te laten lopen:
https://bugs.launchpad.net/firefox/+bug/215728

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Mm ok, dat word dus 512mb extra, en er zit nu twinmos pc2700 erin, maakt het uit als ik er kingston valueram erbij zet?

En dat probleem met firefox, ik kom het overal wel tegen, maar met versie 2 was het zo, nu dus met versie 3, best wel jammer want het is een fijne browser. :)

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mat.hi.as
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:27
Hallo allemaal!

Vanaf vanavond ga ik ook regelmatig deze tak van het forum bekijken, iemand die mijn geschiedenis bekijkt zal zien dat ik vrijwel alleen op de apple/dpc schrijf. Ben deze hele middag en avond bezig geweest met het installeren van Ubuntu op mijn Macmini. Ik had nog een Live cd liggen van 7.04 (gratis :+) en ben gewoon daarmee begonnen, geen zin in het downloaden van nieuwe versie. Wil het hele Linux naast mn mac gedeelte hebben, maar niet door middel van rebooten, dus het werd parallels(laatste versie), net als vorige keer dat ik het allemaal probeerde (toen 7.04 er was). Toendertijd is alles redelijk vlot verlopen, maar had niet echt het doorzettingsvermogen om door te blijven gaan in Linux.

Maar om terug te komen, deze dag. Heel lang zitten kloten met 7.04. Toen deze eindelijk werkend was en beetje gecustomized (lees: kleurtjes veranderd, terminal in toolbar gezet) wilde ik upgraden naar 7.10 aangezien hij dat dat erg aanraadde. Kwam er gelijk een melding met harddisk full. Ik denken, kloootezooi, en maar wat nutteloze apps verwijderd. Toen maar geupgrade, en kwam erachter dat er nog maar 300mb vrije ruimte was. Vervelend. Alles maar gelijk weggegooid, want 500mb spare en nog niet eens op 8.04 is niks. Sindsdien (vanaf uur of 16.00) bezig geweest met het vergroten van mijn harde schijf voor parallels (4gb de werkende keer, 20gb nu) lukte het totaal niet met het installeren en werd er zo gek van, iedere keer haperde parallels op andere momenten en bleef frozen op andere. Toen maar 8.04 gedownload via firefox, en na 550 mb viel mn hele internet eruit, zodat ik overnieuw kon beginnen. Daarna maar via piratenbaai een torrentje gevonden die mij van dit soort calamiteiten moest weerhouden. Uiteindelijk allemaal gelukt, half 11 klaar met downloaden, komen mn ouders thuis, dus moet weer ff hallo zeggen |:( . 11uur weer achter de computer, iso geselcteerd, en warempel, het hele Ubuntu staat er in no-time op _/-\o_ . Maar nu toch echt slapen, en morgen ermee kloten.

Tsjah, ik weet niet waarom ik het post, misschien omdat ik de hele dag alleen op mn kamer heb gezeten (ook examens leren :Y) ) en beetje behoefte heb aan aandacht oid.

In ieder geval zal ik ook hier een paar keer reageren :) :w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• software
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 02-01 09:26
mmmm, ik heb iets raars.
Ik heb vrijdag Hardy geïnstalleerd. Heel mijn netwerk doorgebrowsed. Nu heb ik zaterdag een naam van een pc gewijzigd.
Maar nu zie ik die pc bij network:/// niet staan. Zit in dezelfde werkgroup
Wanneer ik de werkgroup verder browse, zie ik de oude naam van de pc staan.

Werkt de vernieuwde "netwerk sniffer" met een soort cache ofzo ?

[ Voor 3% gewijzigd door software op 29-04-2008 23:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Joopieboy schreef op dinsdag 29 april 2008 @ 22:48:
En dat probleem met firefox, ik kom het overal wel tegen, maar met versie 2 was het zo, nu dus met versie 3, best wel jammer want het is een fijne browser. :)
Ik vind 't een fantastische browser, maar ik hoop van harte dat deze bug SNEL wordt verholpen. Jammer dat ze voor het releasen van Hardy deze bug niet hebben gevonden, of 'm wel gevonden hebben maar genegeerd. Liever uitstel dan een slechte naam opbouwen met dit soort fouten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik heb ook mijn probleem gevonden voor hibernate die niet altijd werkt. Zodra ik Compiz heb gebruikt, wil hij niet meer naar hibernate. Hij blijft dan op het zwarte scherm staan en that's it. Geen hdd activiteit, geen melding over 'PAT Entry #2 already set' van mijn videokaart, niets. Iemand misschien een snelle oplossing? Anders maak ik wel even een nieuw topic, wel zo netjes ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

MALEADt schreef op maandag 28 april 2008 @ 09:13:
[...]

Hoeft niet hoor. Nu trekt de NetworkManager het zich normaal allemaal aan. Als je het echter manueel (= op de oude manier) wil doen, moet je die WPA Supplicant installeren.
Ik wil het best automatisch doen, maar als het dan niet werkt?
Fire69 schreef op maandag 28 april 2008 @ 09:40:
[...]

Ik weet niet of je mijn topic in NOS over Hardy gezien hebt?
Dat gaat over een probleem met de gnome-keyring-manager.
Deze zorgt oa voor je paswoorden... Ik had dus ook dat ik steeds dat paswoord opnieuw moest ingeven.
Misschien iets om even te controleren?
Mja ik herken me niet echt in jouw problemen. Ik moest het wachtwoord steeds opnieuw invoeren omdat het steeds niet geaccepteerd werd.

Maargoed wat nu is gebeurd is helemaal vaag:
Geen zin gehad om die WPA supplicant direct in te stellen dus maar de weg van de minste weerstand gekozen: terug naar windows (dualboot), inloggen op de router en de beveiliging uitzetten. Dat werkte wel meteen in Ubuntu. Later heb ik de beveiliging weer aangezet.
Net start ik de laptop weer in Ubuntu, krijg ik het venster weer om een wachtwoord in te voeren. Mijn eerste reactie: shit kan ik weer gaan rebooten naar windows. Toch maar het wachtwoord ingevoerd en nu is het ineens wel geaccepteerd :?

En ja ik heb het zeker weten steeds goed ingevoerd.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDFISH
  • Laatst online: 20-11-2024

REDFISH

beetje vreemd en niet lekker

Ik ben toch wat teleurgesteld moet ik eerlijk toegeven.

Heb een hele tijd Gutsy erop gehad en daar was ik heel erg tevreden over, en ik had ook alles naar wens aan de praat. ,Nu draai ik even niks meer, maar bij een vriend heb ik op 2 laptops ivm de specs en vooral door het verhaal van goede performance Xubuntu geïnstalleerd. In deze versie zou weer een betere manager voor meer performance zitten, maar die ervaring kon ik toch niet delen. Ik moet zeggen dat het voor een omgeving die zich zo op de borst klopt vanwege lichte systemeisen en snel draaien erg tegenviel.

Geheugengebruik is wel slechts 100MB bij opstarten en cpu gebruik gaat ook wel lekker, maar reactief en snel vond ik het allemaal niet. Packetmanager draaien + Firefox open leidde al vaak tot een systeem dat helemaal niet meer reageerde, tot er blijkbaar iets afgerond was, maar wat dat was kon je pas op het eind zien. En het waren geen slechte laptops met beide processoren boven de 2Ghz.

En dan komt er nog bij wat allemaal niet standaard erin zit. Van die hele simpele dingen als een volumecontrole. Kon deze in het menu helemaal niet vinden. Heb hem dan maar aan de taakbalk boven toegevoegd, maar daarvoor weer aardig lang moeten zoeken. De nieuwe audiomanager waar ook zo lyrisch over gedaan wordt, kon ik ook niet vinden.

Vooral het gedoe dat nodig is om wat media af te spelen, en dan in het bijzonder in firefox viel me zwaar tegen. Uiteindelijk draait een groot deel wel, en ziet het er best aardig uit als je flash/vlc/gxine en nog een hele zooi plugins voor totem hebt gedownload, maar ik had toch liever gezien dat dit out of the box al werkte. firefox zou juist beter om moeten gaan met deze nieuwe media, daarom is het toch de nieuwste versie?
En ook bleef ik weer zitten met het gezeur dat ik programma's niet kon terugvinden, zoals Xmms, dat ik had geïnstalleerd. Of na het dialoogvenster 'openen met', hopeloos te zitten zoeken naar de locatie van je players. En uiteindelijk ging een installatie van java fout, waardoor de terminal toch weer niet te vermijden was.

En zoiets simpels als een search kon ik nergens vinden, terwijl dit in Ubuntu gewoon in de bovenste balk altijd standaard te vinden was.

Nee, er is helaas nog een lange weg te gaan. Ik heb dan nog wel het geduld, maar ik hoorde al aardig wat zuchten en kreten van de eigenaars van die laptops.

Printermanager ging wel gewoon heel goed en snel en verbinden met draadloos internet ook zonder problemen, maar toch nog geen erg positief gevoel eraan overgehouden.

Zelf heb ik voor mijn pc wat zitten hannessen met dmraid en de ubuntu installer, omdat ik fakeraid draai in windows, maar daar heb ik na 2 uur ook maar de brui aan gegeven, en helemaal toen het voor de 3e keer zover was dat mijn hele array in puin lag, vond ik het wel goed geweest. Ook werkte compiz niet goed bij mij. Het kon niet eens ingeschakeld worden. Blijkbaar iets met de drivers ofzo.

Misschien nog een keertje proberen alles vanaf een USB disk te laten lopen, maar verder blijf ik er toch weg van.

[ Voor 5% gewijzigd door REDFISH op 30-04-2008 01:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Dat er niet veel standaard in zit, ligt misschien aan Xubuntu? In Ubuntu zit er (voor mij dan) meer dan genoeg standaard spul in. :)

Testen vanaf een usb-disk zou ik maar mee opletten, door een bugje zou je daarin ook wel eens teleurgesteld kunnen zijn, ik kan er van meespreken :P

[edit]
Net maar WEER eens een nieuwe install gedaan, ik ben naar Ubuntu gekomen voor XBMC, blijkt dat niet te draaien onder 64-bit. :P
Nu dus de 32-bit versie erop gezet.
Wat me opvalt:
- Newsleecher werkt nu wel snel zonder het shell-script _o_
- Onder Applications - Internet heb ik zowal Firefox Web Browser als Firefox 2 Web Browser :?

[ Voor 38% gewijzigd door Fire69 op 30-04-2008 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

@Redfish:
Tja, daarom is het ook Xubuntu, je gebruikt voornamelijk Xfce programma's en die zijn er nog niet zo verdeeld zoals Gnome en KDE applicaties. Wil je dat alles direct in een keer werkt zonder te gaan zoeken, dan is KDE of Gnome toch de betere keus voor je. En dat je zoveel problemen hebt als Synaptic en Firefox tegelijk draaien, ligt echt aan het feit dat Fx zo kut draait met deze beta versie. Zie maar wat hoger in dit topic. Ik heb Synaptic ook een paar keer gedraait om spul te verwijderen en installeren, kon nog gewoon werken zonder problemen.

@Fire69:
Je had niet gezegt dat je op 64 bit draaide. Dan vind ik het ook niet zo gek dat het anders reageert. Neemt niet weg dat het raar blijft dat het via een script wel goed gaat, maar via een launcher oid niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monnick
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Sinds gisteren heb ik Ubuntu 7.10 werkend als een speer (8.04 deed moeilijk). Ben erg tevreden met Ubuntu maar wil nu nog wat aan de looks / effecten doen.

Als ik naar systeem -> voorkeuren -> uiterlijk -> visuele effecten ga kan ik daar de mate van effecten inschakelen. Daar staat de effecten mode nu op 'standaard' dat zijn vrijwel geen visuele effecten. Nu wil ik ook niet te veel effecten dus ik denk dat de optie 'normaal' of 'aangepast' het beste voor me is.

Echter wanneer ik overstap naar normaal / aangepast wordt de balk boven een programma -die waar de minimaliseer, maximaliseer en sluiten knop in staan - doorzichtig. Ook lijken de human kleuren (standaard bruine Ubuntu kleuren) te vervallen, maar misschien hangt dat samen met dat de balk doorzichtig wordt.

Nu vraag ik me af hoe ik WEL effecten kan gebruiken maar NIET de balk doorzichtig kan krijgen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Constant? Of enkel als het venster niet actief is?
Heb je bij systeem -> voorkeuren -> uiterlijk -> thema's het human-thema geselecteerd staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monnick
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Fire69 schreef op woensdag 30 april 2008 @ 12:36:
Constant? Of enkel als het venster niet actief is?
Heb je bij systeem -> voorkeuren -> uiterlijk -> thema's het human-thema geselecteerd staan?
Het thema human staat aangevinkt en de doorzichtige balken zijn constant, dus niet alleen als het programma niet actief is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crackh34d
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22-12-2024
Even bij add/remove de Advanced Desktop effects Settings installeren. Daar zal het vast bij staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002

Metro2002

Memento mori

momenteel Kubuntu 8.04 op mijn laptop draaien. Draait allemaal wel goed alleen zoek ik me ROT naar waar ik de launch feedback in kan stellen 8)7 bij KDE 3.5 zaten de instellingen mooi overzichtelijk in 1 venster maar of ik ben zo blind dat ik het niet kan vinden of het staat echt niet in de system settings.

weet iemand waar ik de launch feedback kan instellen (ik wil van die stomme springende cursors af :r )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terabyte
  • Laatst online: 06-07 23:08

terabyte

kan denken als een computer

Metro2002 schreef op woensdag 30 april 2008 @ 15:11:

weet iemand waar ik de launch feedback kan instellen (ik wil van die stomme springende cursors af :r )
ik kan het ook niet vinden via System setting... maar als je run command -> kcontrol opstart, en daar launch feedback intikt in de search box dan kun je het wel aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Is het dit? No way to alter Launch Feedback via System Settings
as if this problem is still available in hardy, you can switch off launch feeback by using this command:
/usr/bin/kcmshell kcmlaunch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

terabyte schreef op woensdag 30 april 2008 @ 15:26:
[...]

ik kan het ook niet vinden via System setting... maar als je run command -> kcontrol opstart, en daar launch feedback intikt in de search box dan kun je het wel aanpassen.
super 8) bedankt.

Verder ben ik er wel tevredne over momenteel :) en het is zowaar de eerste versie van ubuntu die mijn wireless kaart in 1 keer herkende. (terwijl die al sinds de steentijd door andere linuxdistro's ondersteund werd :/ )\

edit: mijn geluidskaart werkt niet onder 8.04 8)7 wat is dat nou weer voor een ongein. Die werkt onder ELKE distro die er ooit opgestaan heeft en onder deze versie niet? Ik ga deze ubuntu er nu onmiddelijk weer afgooien. Het is traag, het voelt niet af, bij de eerste keer opstarten gingen er diverse applicaties dood en als ik 2 applicaties open heb staan is er al een gig werkgeheugen verdwenen van de anderhalf die ik heb. |:( ik ga mandriva 2008 er weer op zetten. Sorry ubuntu fans maar elke keer stelt ubuntu me WEER teleur :(

eidt2: Volgens mij loop ik tegen diverse bugs in een nieuwe kernel aan. Alles wat onder mandriva 2008 perfect werkte werkt onder 2008.1 ineens niet meer. Mijn geluid doet het OOK onder de nieuwe mandriva niet en mijn wireless wil maar niet goed zijn verbinding behouden :'( wat hebben ze in godsnaam gedaan? ben ik de enige met deze problemen of zijn er meer ?

[ Voor 47% gewijzigd door Metro2002 op 30-04-2008 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zym0tiC
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:01

Zym0tiC

^_^

Gister mijn ubuntu geupdate naar 8.04. Zonder problemen :*) Tot nu toe ben ik erg tevreden met de, vooral voor het oog, kleine maar handige verbeteringen. Nu was ik vandaag bezig met het aanpassen van de theme aangezien het default oranje me iets begon te vervelen. Alleen hoe krijg ik het voor elkaar dat onder in de menubalk waar alle windows gelist zijn, ik de kleur kan aanpassen voor windows die active zijn. Nu is het namelijk erg moeilijk te zien wanneer een programma om aandacht vraagt.

There is no such thing as innocence, only degrees of guilt | Flickr!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terabyte

terabyte

@Metro2002: als je op z'n minst aangeeft welke geluidskaart je hebt..

Hier draait Kubuntu 8.04 snel en stabiel (Dell Latitude D820). En ik luister nu naar een muziekje, en wireless doet het ook. 8-).

Mijn enige probleem is dat NIS te laat opstart: als ik na het aanzetten van mijn laptop KDM zie, en probeer in te loggen, dan wordt mijn wachtwoord niet geaccepteerd, omdat op de achtergrond NIS (ypbind) nog bezig is op te starten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lima

Lima

Techno>Music

Heb net eens office 2003 geprobeerd op ubuntu, en ik was aangenaam verrast..geen enkel probleem. Alles draait vlot, en vooral erg snel. Ik denk dat het zelf sneller start als in windows...
Wel krijg ik soms fouten van office zelfs, maar totaal geen belangrijke zoals:

Fout bij het verkrijgen van toegang tot een besatnd. Mogelijk is de netwerkverbinding verbroken.

Verder heel erg tevreden :D

Ook heb ik vncviewer geprobeerd via ssh, omdat vnc op zich erg onveilig is. We (ik en mijn maat) hebben deze pagina gevolgd:

https://help.ubuntu.com/community/VNCOverSSH

Waaruit bleek dat er een command verkeerd was, en dit heb ik dan ook even aangepast. VNC over itnernet gaat trouwens wel erg traag vind ik, met compressie op maximum gaat het nog steeds erg schokkend, maar het is zeker goed te doen.

Techno>Music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

terabyte schreef op woensdag 30 april 2008 @ 19:31:
@Metro2002: als je op z'n minst aangeeft welke geluidskaart je hebt..

Hier draait Kubuntu 8.04 snel en stabiel (Dell Latitude D820). En ik luister nu naar een muziekje, en wireless doet het ook. 8-).

Mijn enige probleem is dat NIS te laat opstart: als ik na het aanzetten van mijn laptop KDM zie, en probeer in te loggen, dan wordt mijn wachtwoord niet geaccepteerd, omdat op de achtergrond NIS (ypbind) nog bezig is op te starten..
Ik heb een HDA ATI Sb (ALC x 833 analog, realtek 883) volgens mijn huidige mandriva installatie (de oude werkende versie)
verder staat er nog dit bij:

Identification
Vendor: ‎ATI Technologies Inc

Description: ‎SB450 HDA Audio

Media class: ‎Audio device

Connection
Bus: ‎PCI

PCI domain: ‎0

Bus PCI #: ‎0

PCI device #: ‎20

PCI function #: ‎2

Vendor ID: ‎0x1002

Device ID: ‎0x437b

Sub vendor ID: ‎0x1584

Sub device ID: ‎0x2b15

Driver
Module: ‎snd_hda_intel

Alternative drivers: ‎unknown

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Ik ben nu wel tevreden met 8.04 (na 6 of 7 reinstalls :P ). Het staat nu gewoon op mijn laptopschijf ipv mijn usb-stick. Op mijn usb-schijf ging het ook goed, maar dat was niet echt handig werken in de trein :P
Momenteel heb ik ongeveer 500meg in gebruik, met 2 firefoxen open (totaal ongeveer 10 tabs) en Newsleecher via Wine die volop staat de decoden en extracten. Ik klaag niet. :)
Enkel Firefox en filmpjes gaan niet goed samen vind ik. Vaak heb je gewoon een grijs vlak waar het filmpje zou moeten komen. Geen idee wat eraan te doen is...

[edit]
Had hierboven al ergens gezegd dat zowel FF3b5 als FF2 geinstalleerd staan, nu blijkt echter dat de FF2-link gewoon FF3 opstart :?

[ Voor 11% gewijzigd door Fire69 op 30-04-2008 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

L i m a schreef op woensdag 30 april 2008 @ 21:22:
VNC over itnernet gaat trouwens wel erg traag vind ik, met compressie op maximum gaat het nog steeds erg schokkend, maar het is zeker goed te doen.
Kijk een keer naar FreeNX anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Fire69 schreef op woensdag 30 april 2008 @ 22:59:
[edit]
Had hierboven al ergens gezegd dat zowel FF3b5 als FF2 geinstalleerd staan, nu blijkt echter dat de FF2-link gewoon FF3 opstart :?
Weet je zeker dat je Firefox 3 helemaal hebt afgesloten (en het proces ook echt gestopt was) toen je de Firefox 2 link aanklikte? Anders krijg je namelijk gewoon een nieuw venster van de actieve Firefox sessie/versie.

@vvv: Wat? Dat je het niet zeker weet of dat Firefox nog actief was? ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Room42 op 01-05-2008 01:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Hm, nee, dat was niet het geval. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20-09 11:26

Bob

Na enkele dagen mag ik nu ook wel zeggen dat ik zeer tevreden ben van kubuntu 8.04. Het wordt volledig terecht omschreven als een distro die voorzien is van een 'rock stable' KDE 3 omgeving. Gnome (ubuntu) beviel me niet, kubuntu KDE 4 remix was niet stabiel genoeg om bruikbaar te zijn, maar hierin werkt alles prima, zelf FF 3 is stabiel en bovendien stukken leuker om mee te werken dan FF 2.
Ik heb ook voor de eerste keer virtualbox geprobeerd ipv vmware, een aangename verrassing. Snel, en seamless mode is een plezier om mee te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lima

Lima

Techno>Music

@john glenn

Freenx is nog steeds beta, ik zal nog even wachten dus :P
Voorlopig behelp ik me wel met vnc denk ik...
Ik ben momenteel bezig met het debuggen van de microsoft SDK voor JPEG XR, een nieuwe standaard die zich uitstekend zou lenen voor deze toepassing.
De code is vrijgegeven, maar mircosoft heeft het nog steeds niet volledig opensource gemaakt. Terwijl ze het wel beloofd hebben..het is dus wachten op microsoft, als jpeg xr is goedgekeurd als niewe jpg standaard zal daar wel wat meer vaart achter zitten.
Dit is de link voor de source:
http://www.microsoft.com/whdc/xps/hdphotodpk.mspx

Jpeg XR is wel indrukwekkend, het comprimeert 2 keer zo goed als de standaard jpeg met dezelfde kwaliteit. Ook is het nog eens veel sneller als andere standaarden tijdens het comprimeren. Je moet maar eens uitproberen:
jpeg xr voor paint.net
http://paintdotnet.forumer.com/viewtopic.php?t=4124
voor photoshop:
http://www.microsoft.com/...a1de3dc20b&displaylang=en
De beste encoder is degene die bij de pdk zit, die moet je wel even compilen met visual. De qualiteitsfactor is erg gevoelig, dus er niet van verschieten dat je bij 30 al niet veel meer van je afbeelding overhoud. Jpeg xr is voorzien op erg grote afbeeldingen...

Techno>Music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terabyte

terabyte

Metro2002 schreef op woensdag 30 april 2008 @ 21:48:
[...]

Ik heb een HDA ATI Sb (ALC x 833 analog, realtek 883) volgens mijn huidige mandriva installatie (de oude werkende versie)
verder staat er nog dit bij:
Tis dat je 8.04 er weer af hebt gegooid, maar het zou wel mogelijk moeten zijn om het probleem te vinden (en mogelijk op te lossen) als je een nieuw topic had geopend hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Upgraden van 7.10 naar 8.04 is mij tot op heden tegengevallen.
Bij zowel mijn dualboot als mijn singleboot (heet dat zo?) machines heb ik de installaties ongedaan gemaakt door van scratch af aan op te bouwen.
Redenen:
* netwerk problemen zowel bedraad als onbedraad. Waar 7.10 stabiel werkte vergat 8.04 van alles en nog wat.
* sommige apps staan meerdere malen in meerdere talen geinstalleerd

En ik kwam nog iets vreemds tegen, dat wellicht ook al in 7.10 aanwezig was.
Op mijn dualboot machines is het geluid van video materiaal onder Ubuntu zachter dan onder windows. Machines/ HW wordt gewoon herkend, want geluid doet het, alle codecs installed. Geluid is niet brak, maar gewoon té zacht. Iemand enig idee waar ik oplossing moet zoeken :?

[Geluidsprobleem is inmiddels bij Totem na een verse install verdwenen. Je zou bijna zeggen dat upgraden over oude versies niet persé goed is]

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 02-05-2008 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Is er ook een mogelijkheid om naast Xubuntu 7.10 Ubuntu 8.04 te installeren, zonder een extra partitie aan te maken (via grub, in een meervoudige boot)? Of is dit gewoonweg onmogelijk? Ik wil wel overstappen naar 8.04, maar ik lees nog iets teveel negatieve berichten als het gaat om de ingebouwde update.

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terabyte

terabyte

Ik denk dat je Ubuntu in een chroot wil hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er bestaat Lubi, de Linux-variant van Wubi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coenen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-09 18:55

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

Ik blijf ook nog even bij m'n 7.10 versie, ik zie hier ook iets te veel nare ervaring met 8.04.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Coenen schreef op donderdag 01 mei 2008 @ 14:04:
Ik blijf ook nog even bij m'n 7.10 versie, ik zie hier ook iets te veel nare ervaring met 8.04.
Ik zet 8.10 ernaast. Ik zal waarschijnlijk vooral in 8.04 werken om te zien of en hoe alles werkt. Mocht ik hem dan verkloten, en geen tijd/zin hebben het te fixen, kan ik snel even naar 7.10 booten. Dan kan ik op een later moment gaan rommelen om 8.04 weer te fixen :)

Net als Firefox 3. Ik vind de verbeteringen echt enorm. Ik blijf het net zolang gebruiken als mogelijk en als het dan stabiel is, gooi ik FX2 eraf.

[ Voor 13% gewijzigd door Room42 op 01-05-2008 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Tnx voor de antwoorden. Lubi ziet er interessant uit, ga ik eens uitproberen.

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Ik heb net een uurtje of 2 zitten zoeken naar een goeie ID3-tagger.
Heb uit pure miserie maar Wine aangezwengeld en Tag&Rename geinstalleerd. Ik heb echt helemaal niks makkelijk, volledig of intuïtief kunnen vinden voor Linux. :/

Trouwens wel iets heeeel vervelend met Hardy aan de hand, en ben wel wat geschrokken van de mentaliteit van de Ubuntu-developers:
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/samba/+bug/206585

In Gutsy kon ik perfect al mijn Windows-shares op mijn W2003 AD-server benaderen.
In Hardy lukt het dus maar met een stuk of 3 van de 10.
Blijkbaar moet je in je smb.conf iets aanpassen waardoor het wel zou lukken, maar wat doen ze met deze 'bug'? Gewoon afsluiten.
Ik weet dus niet waar ergens in de smb.conf je die aanpassing moet zetten, en kan dus niet testen of het werkt. Wat nu, nieuwe bug-report openen? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelly
  • Laatst online: 18-09 09:19

jelly

Arch Linux

@Fire69: Dit is inderdaad een beetje jammer, ik heb niet echt veel ervaring met bugreports maar ik heb een tijdje een bug report gedaan en de status is nog steeds new, waarschijnlijk hebben ze het druk :P

Keep it simple stupid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Vind het maar vreemd, druk OK, maar laat hem dan toch open staan tot de drukte van de nieuwe release wat voorbij is... :/

Ik heb trouwens meerdere smb.conf's. Ik gok dat het ofwel de /etc/samba/smb.conf of de /usr/share/samba/smb.conf moet zijn.
Welke zou ik nu moeten nemen? Beide files zijn identiek. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llevering
  • Registratie: September 2000
Het moet in /etc/samba/smb.conf (en daarna hersten, of alleen Samba zelf)

Verder is in mijn ogen het bugreport terecht gesloten. Er is geen aanleiding in de discussie waaruit blijkt dat er iets structureel gefixt moet worden. Het is verder geen forum om vragen te beantwoorden, dat kan op dit en nog vele andere fora. Stel je vraag hier of op een ander forum voor Linux/Samba/Ubuntu kennis en het wordt verholpen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Het is toch niet logisch dat er nu plots in conf-files moet geprutst worden om iets werkend te krijgen dat vroeger perfect goed ging?
Ubuntu - Linux for human beings... als ze Linux aan de gewone mens willen aansmeren, zijn ze niet goed bezig zo ;)

Ik heb het trouwens in /etc/samba aangepast, nu kan ik helemaal niks meer ;)
Ik krijg nu helemaal niks meer te zien, geen enkele pc meer...
Als ik via smbclient probeer te connecteren krijg ik
cli_negprot: SMB signing is mandatory and we have disabled it.
protocol negotiation failed
Terminated.. <skinner>

[edit]
Hoe herstart ik samba trouwens zonder te rebooten? :)
/etc/init.d/samba restart werkt niet, want /etc/init.d/samba bestaat niet... :?

[ Voor 11% gewijzigd door Fire69 op 01-05-2008 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
/etc/init.d/smb restart, volgens mij.

Zou het verder niet kunnen dat je een uniek geval hebt? Misschien is het voor anderen wel helemaal niet nodig om iets in de configuratie te wijzigen (met de hand).

[ Voor 69% gewijzigd door Room42 op 01-05-2008 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Fire69 schreef op donderdag 01 mei 2008 @ 21:42:
Ik heb net een uurtje of 2 zitten zoeken naar een goeie ID3-tagger.
Heb uit pure miserie maar Wine aangezwengeld en Tag&Rename geinstalleerd. Ik heb echt helemaal niks makkelijk, volledig of intuïtief kunnen vinden voor Linux. :/
Ik heb geen vergelijkingsmateriaal met Windows (ik had zo'n tool vorig jaar pas voor het eerst nodig), maar ik heb goede ervaringen met EasyTag. Je opent een map met muziek, je selecteert 1 of meer files, en je past de ID3-info aan. Je kan automatisch tags veranderen op basis van de filenames, of andersom. Ook kan je info van freedb halen.

Je kan Samba uit- en aanvinken bij System > Administration > Services.

Voor configuratie van Samba op m'n server gebruik ik SWAT. Da's webbased.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 01-05-2008 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Room42 schreef op donderdag 01 mei 2008 @ 22:43:
/etc/init.d/smb restart, volgens mij.

Zou het verder niet kunnen dat je een uniek geval hebt? Misschien is het voor anderen wel helemaal niet nodig om iets in de configuratie te wijzigen (met de hand).
Hoezo, uniek geval, ik gaf toch de link naar de bugtracker hierboven? Ik heb dat niet gesubmit, dus ben ik ook niet alleen. :)

Zat net even in de samba man te kijken, ik test even 'smbstatus', krijg ik de melding dat samba niet geinstalleerd is? :?
Dat is dan enkel de server veronderstel ik? Hem het er maar bij geinstalleerd, hoewel ik denk dat het geen verschil zal maken.
Verwijderd schreef op donderdag 01 mei 2008 @ 22:46:
[...]

Ik heb geen vergelijkingsmateriaal met Windows (ik had zo'n tool vorig jaar pas voor het eerst nodig), maar ik heb goede ervaringen met EasyTag. Je opent een map met muziek, je selecteert 1 of meer files, en je past de ID3-info aan. Je kan automatisch tags veranderen op basis van de filenames, of andersom. Ook kan je info van freedb halen.
Ik had Easytag ook geprobeerd, maar het is absoluut niet te vergelijken met T&R, niet qua functies en zeker niet qua gebruiksgemak. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Fire69 schreef op donderdag 01 mei 2008 @ 22:54:
[...]

Hoezo, uniek geval, ik gaf toch de link naar de bugtracker hierboven? Ik heb dat niet gesubmit, dus ben ik ook niet alleen. :)
Akkoord :)
Zat net even in de samba man te kijken, ik test even 'smbstatus', krijg ik de melding dat samba niet geinstalleerd is? :?
Dat is dan enkel de server veronderstel ik? Hem het er maar bij geinstalleerd, hoewel ik denk dat het geen verschil zal maken.
Ja, als je geen samba daemon hebt draaien, hoef je hem ook niet te herstarten of de status ervan te bekijken, natuurlijk ;) De melding
code:
1
2
3
The program 'smbstatus' is currently not installed.  You can install it by typing:
sudo apt-get install samba
bash: smbstatus: command not found
is een generieke melding van Ubuntu/bash dat je krijgt voor een programma dat niet geïnstalleerd is. Doe maar eens "kwin4" (tenzij je die game wel geïnstalleerd hebt), dan krijg je die melding ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Room42 schreef op donderdag 01 mei 2008 @ 23:01:
[...]
Akkoord :)

[...]
Ja, als je geen samba daemon hebt draaien, hoef je hem ook niet te herstarten of de status ervan te bekijken, natuurlijk ;) De melding
code:
1
2
3
The program 'smbstatus' is currently not installed.  You can install it by typing:
sudo apt-get install samba
bash: smbstatus: command not found
is een generieke melding van Ubuntu/bash dat je krijgt voor een programma dat niet geïnstalleerd is. Doe maar eens "kwin4" (tenzij je die game wel geïnstalleerd hebt), dan krijg je die melding ook.
Je onderschat me denk ik :P
Ik weet heel goed wat apt-get doet hoor ;)

Ik had gewoon gedacht dat client en server 1 packet waren, maar blijkbaar zit de client (slecht :P ) ingebouwd en de server niet.
Als ik die 2 settings gebruikt vanuit de bugtracker, werkt het nog slechter.
Gebruik ik enkel de 'client signing = no' vind hij geen andere computers.
Gebruik ik enkel de 'client use spnego = no', dan krijg ik de melding dat smb:// niet geopend kan worden omdat er geen applicatie mee geassocieerd is! :?

Moet ik dit eigenlijk ook niet beter in een nieuw topic doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hapSnap
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13-09 13:53
In de changelog van Ubuntu 8.04 zie ik het volgende staan:
dynticks support for amd64, bringing the same power savings already available on 32-bit systems to 64-bit laptops and desktops
Is het ook mogelijk om dit uit te zetten/eruit te slopen? Mijn CPU van mijn laptop (C2D T7200) piept namelijk verschrikkelijk irritant vanwege het constant veranderen van power state. Onder 7.10 had ik hier geen last van, nu onder 8.04 dus weer wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanseleur
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10-09 20:53
Eind april, gelijk toen het 'officieel' kon, ge-upgrade naar 8.04 vanaf 7.10. Ben ooit begonnen met Slackware en op een gegeven moment overgegaan op Ubuntu 5.xx, dus ik had het idee dat ik qua moeilijkheden wel wat gewend was.
Over het algemeen is het stabieler en voor m'n gevoel sneller, maar vervelende dingen die opeens opkwamen na de upgrade van 7.04 naar 7.10 blijken nog steeds niet lekker geregeld te zijn (resolutie en refreshrate, mouse-buttons (gewone Logitech-muis met een scrollwheel), etc.). Het meest frustrerende was het wel herkennen maar niet functioneren van m'n USB-printer (Canon Pixma MP160, maar het schijnt niet aan de printer te liggen getuige Google).
Dit was met 7.10 ook het geval, het leek aanvankelijk op gedoe met apparmor, maar de 'oplossing' lag in het toekennen van rechten aan /dev/lp0 en /dev/usb/lp0 (666/777).
De foutmelding die ik kreeg (de parallele poort kon niet uitgelezen worden, toegang geweigerd) kan wat verwarrend werken bij beginnende gebruikers die een USB-printer hebben... :P .

Moet nog twee issues oplossen: Ik wil dat Firefox gemaximaliseerd opstart en dat ik Windows Live Mail (sorry ;) ) met volledige functionaliteit (klooien met de juiste useragent) kan gebruiken. Had het voor elkaar met 7.10, maar ik weet niet meer hoe :+ .

Heb hoe dan dan ook bij zoveel mogelijk familie en kennissen Ubuntu erop gegooid en ze zijn er blij mee...ik dus ook...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

hapSnap schreef op donderdag 01 mei 2008 @ 23:24:
In de changelog van Ubuntu 8.04 zie ik het volgende staan:

[...]

Is het ook mogelijk om dit uit te zetten/eruit te slopen? Mijn CPU van mijn laptop (C2D T7200) piept namelijk verschrikkelijk irritant vanwege het constant veranderen van power state. Onder 7.10 had ik hier geen last van, nu onder 8.04 dus weer wel.
Dan zou ik als ik jou was een applet toevoegen of een script schrijven oid die de cpu throttle handmatig zet. Ik kan in mijn Xfce panel een applet toevoegen waarmee ik de govenor van de cpu kan aanpassen tussen verschillende standen. De meest gebruikte zullen power save en performance zijn. On demand, wat jij hebt, verandert de snelheid constant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hapSnap
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13-09 13:53
Hero Of Time schreef op donderdag 01 mei 2008 @ 23:33:
[...]

Dan zou ik als ik jou was een applet toevoegen of een script schrijven oid die de cpu throttle handmatig zet. Ik kan in mijn Xfce panel een applet toevoegen waarmee ik de govenor van de cpu kan aanpassen tussen verschillende standen. De meest gebruikte zullen power save en performance zijn. On demand, wat jij hebt, verandert de snelheid constant.
Bedankt voor je reactie, echter, dit lost mijn probleem niet op. In Windows loste ik dit probleem op door, dmv een progje, de CPU een HLT commando te sturen wanneer deze idle is, om zo te zorgen dat de CPU geen gebruik maakt van powerstates lager dan C1.

cat info geeft:
code:
1
2
3
4
5
6
processor id:            0
acpi id:                 1
bus mastering control:   no
power management:        yes
throttling control:      no
limit interface:         no

en cat power geeft:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
active state:            C0
max_cstate:              C8
bus master activity:     00000000
maximum allowed latency: 8000 usec
states:
    C1:                  type[C1] promotion[--] demotion[--] latency[001] usage[00000305] duration[00000000000000000000]
    C2:                  type[C2] promotion[--] demotion[--] latency[001] usage[00010002] duration[00000000000047321702]
    C3:                  type[C3] promotion[--] demotion[--] latency[001] usage[00820546] duration[00000000008627378026]

Hier vallen mij een aantal zaken op. Zo staat er dat bus mastering control niet aanwezig is, de huidige state is C0, maar de usage van C3 is veruit het hoogste. :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bop
  • Laatst online: 19-08-2024

bop

VisualWeb

Jorick schreef op zondag 27 april 2008 @ 17:18:
[...]
Veel van jou punten ben ik al eens tegen aan gelopen en heb de volgende suggesties:
[...]
Tnx voor deze lijst van mogelijkheden :) Ik zit nu ook weer lekker in ubuntu en dat ga ik nog wel ff houden. Straks maar is wat kijken bij de screenshots van mensen of ik nog wat leuke dingen tegenkom en even proberen om Photoshop erop te krijgen. Wel rot dat sommige rar's niet standaard werken met archive manager en dat ik daar een unrar programmaatje voor moet openen in console... of kan dit wel anders? (gaat denk ik om rar 3.0 bestanden)

Toch nog wel 1 probleem wat ik noemde, me CPU (of GPU?) is soms stil en soms echt niet (terwijl me laptop absoluut niet heet is).
Hoe kan ik erachter komen op het de CPU of de GPU is? (ik denk trouwens de GPU) en als ik dit weet, en het is de GPU hoe kan ik dit dan oplossen? Heb ook al nieuwste ATI drivers geinstalleerd (official) en ook met het uitzetten van compiz wordt het er niet minder op

Op dit moment:
code:
1
2
3
4
5
6
7
coretemp-isa-0000
Adapter: ISA adapter
Core 0:      +75.0°C  (crit = +100.0°C)                  

coretemp-isa-0001
Core 1:      +73.0°C  (crit = +100.0°C)

Maar hij maakt wel redelijk wat geluid, conclusie dat het de GPU is? Of zegt dit nog niks?
(ps. hardy heron)

[ Voor 10% gewijzigd door bop op 02-05-2008 09:44 ]

doe niet aan signatures.. uhhh, arghhh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

FLeSH schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 09:43:
Toch nog wel 1 probleem wat ik noemde, me CPU (of GPU?) is soms stil en soms echt niet (terwijl me laptop absoluut niet heet is).
Hoe kan ik erachter komen op het de CPU of de GPU is? (ik denk trouwens de GPU) en als ik dit weet, en het is de GPU hoe kan ik dit dan oplossen? Heb ook al nieuwste ATI drivers geinstalleerd (official) en ook met het uitzetten van compiz wordt het er niet minder op

Op dit moment:
code:
1
2
3
4
5
6
7
coretemp-isa-0000
Core 0:      +75.0°C  (crit = +100.0°C)                  

coretemp-isa-0001
Core 1:      +73.0°C  (crit = +100.0°C)

Maar hij maakt wel redelijk wat geluid, conclusie dat het de GPU is? Of zegt dit nog niks?
(ps. hardy heron)
Die temps en met name de omschrijving doen mij denken aan je CPU. Heb je een laptop? Die heeft namelijk standaard (iig bij mij) dat de koeler niet veel draait en als hij boven een bepaade temperatuur komt, gaat hij flink aan het werk. Bij mij is de grens 60 graden. Hij is daarom ook bijna nooit boven de 70.

Oh, voor je RAR probleem, ik heb gewoon WinRAR in Wine draaien, gaat prima ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Hmm, net Kubuntu 8.04 gebrand om in VMWare te testen.
De live-omgeving start op zonder extra settings nodig te hebben d:)b

Maar als ik op install klik gebeurt er niks :?

Installer maar via bootmenu gestart.

Wil ie gaan partitioneren. Dus windows (XP x64) partitie kleiner en het vrijgekomen deel bruikbaar maken voor kubuntu. Begint ie mee.... tot: "Er is een fout opgetreden tijdens het wegschrijven naar de opslagapparaten. Het wijzigen van de partitiegrootte is afgebroken."
HD volledig gebruiken lijkt goed te gaan.

Edit: niet dus, kijk nu tegen muis aan en zwart beeld, na de installatie. (k)ubuntu werkt dus nog altijd niet zonder extra instellingen hier :/ En de (virtuele) HD is niet meer bootable...

En zie ook dat nog niet alles vertaald is :/

[ Voor 67% gewijzigd door Raven op 02-05-2008 13:55 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bop
  • Laatst online: 19-08-2024

bop

VisualWeb

Hero Of Time schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 10:38:
[...]

Die temps en met name de omschrijving doen mij denken aan je CPU. Heb je een laptop? Die heeft namelijk standaard (iig bij mij) dat de koeler niet veel draait en als hij boven een bepaade temperatuur komt, gaat hij flink aan het werk. Bij mij is de grens 60 graden. Hij is daarom ook bijna nooit boven de 70.

Oh, voor je RAR probleem, ik heb gewoon WinRAR in Wine draaien, gaat prima ;)
Dat klinkt wel redelijk logisch, ik heb net even gnome-applet lm-sensors geinstalleerd en zie dat hij constrant net boven de 70 is (beide processoren, en inderdaad een laptop). Hij is echter wel gescaled naar 50%, dus dat vind ik een beetje apart.

Update: ze waren net onder de 70, maar merkte niks aan me fan. Verder schootten ze meteen naar 74graden oid toen ik firefox opstarten.

Weet jij toevallig ergens waar je die temp. in zou kunnen stellen wanneer hij aangaat, of dat hij NOG verder terugscaled (want dit is nu het minimale)?

En winrar ga ik ook maar is doen dan :P

[ Voor 6% gewijzigd door bop op 02-05-2008 11:52 ]

doe niet aan signatures.. uhhh, arghhh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Ik heb gewoon apt-get install rar unrar gedaan, nu doet hij al mijn rar's gewoon met de archive manager :)

Gisterenavond nog Virtualbox geinstalleerd en met een iso gemount WinXP Pro geinstalleerd.
Nog nooit zo snel een XP geinstalleerd, op 15min was het klaar :P
Seamless mode is echt wel cool!
Nu kan ik tenminste mijn Lightroom terug gebruiken :)
Ik heb eigenlijk maar 3 windows-programma's nodig, Newsleecher, Tag&Rename en Lightroom.
De rest doe ik wel in Ubuntu. :)
Hoop alleen dat ik dat samba probleem kan oplossen :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

FLeSH schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 11:48:
[...]

Dat klinkt wel redelijk logisch, ik heb net even gnome-applet lm-sensors geinstalleerd en zie dat hij constrant net boven de 70 is (beide processoren, en inderdaad een laptop). Hij is echter wel gescaled naar 50%, dus dat vind ik een beetje apart.

Update: ze waren net onder de 70, maar merkte niks aan me fan. Verder schootten ze meteen naar 74graden oid toen ik firefox opstarten.

Weet jij toevallig ergens waar je die temp. in zou kunnen stellen wanneer hij aangaat, of dat hij NOG verder terugscaled (want dit is nu het minimale)?

En winrar ga ik ook maar is doen dan :P
Ik heb geen idee of je de temp kan instellen dat hij aan moet gaan. Ik geloof dat dat hardwarematig is. Omdat hij bij jou bij de 70 graden aan gaat, en bij mij bij de 60. Je kan de govenor changer ook bij je applet gooien, samen met de kloksnelheid. Zie je op welke snelheid de CPU draait. Ik zie ook welke govenor er gebruikt wordt en deze kan ik aanpassen. Standaard is het on demand, dat betekend dat als er een core meer dan 50% gebruikt wordt deze met zijn snelheid omhoog gaat. Dit verandert nogal vaak als de cpu meer en minder doet. Dan heb je ook nog conservative, dat gaat later de cpu omhoog gooien dan on demand, pas als er echt geen cpu meer over is. Power Save en Performance spreken voor zich ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Bah :( :P

Na een dist-upgrade voor Hardy werkte de tv-kaart niet meer (Hauppauge 150, initialiseren gaat goed bij opstarten, maar bij gebruiken een foutmelding op dmesg 'ivtv0: DMA TIMEOUT 00000001 0'). Daarnaast sputterde HAL wat tegen bij het installeren.

Ik heb het toen maar even zo gelaten, en op een gegeven moment een schone installatie gedaan, mede omdat het systeem in de loop van de jaren wat rommeliger was geworden met pakkettenbeheer. Ooit was het begonnen als een Debian Sarge (ofzoiets), geswitcht van Gnome naar KDE, recentelijk bij de dist-upgrade geupgrade naar KDE4 maar toen snel weer terug naar Gnome O-)

Maar in de geheel schone installatie met 2.6.24 kernel kreeg ik nog steeds geen beeld in Mythtv. Ik andere kernels geprobeerd, kernels van oude releases, ivtv module handmatig erin gezet enz... noppes 't werkte allemaal niet.

Zojuist kreeg ik een helder moment, zet de server een keer helemaal uit in plaats van een herstart... en ja hoor... alles werkt 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkLoki
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06-09 20:42
Helemaal niet bij met 8.04. Was eerst altijd tevreden over Ubuntu maar na de upgrade is het één grote bende geworden. Iets simpels als een ander venster activeren werkt ineens voor geen meter meer, als ik van een ander terug naar firefox wil blijft het oude venster er gewoon overheen staan. Je moet een paar keer heen en weer gaan voordat het werkt. Als ik op de tijd klik om de kalender te bekijken lopen beide balken vast en kan ik alleen nog wat doen met het venster wat ik open heb. Ik heb altijd met tevredenheid aMSN gebruikt maar nu knipperd de balk nooit meer als iemand wat gezegd heeft en vergeet ik steeds om te reageren omdat vroeger altijd onbewust reageerde op die knipperende balk. Snap niet dat ze dit uitbrengen als het zo slecht werkt, kan niet meer normaal de computer gebruiken nu :( Hebben meer mensen problemen zoals de mijne?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lima

Lima

Techno>Music

Ik zit met een probleem om men zus haar computer...
Haar resolutie van haar scherm was niet hoog genoeg in te stellen...geen probleem, na wat zoeken heb ik het volgende gedaan:

http://jamie.homelinux.or...reen-resolution-problems/

Daarna wertke het dus perfect...maar sinds kort kan mijn zus ineens haar window decoration niet meer zien...
Ik geen probleem dacht ik, even compiz-decorate --restart doen in de terminal...
Ik open een terminal maar die blijft volledig wit... :s
Ik snap er helemaal niks van...
Ook een terminal openen als admin geeft hetzelfde resultaat.
Dus dan heb ik gewoon via ccsm het eens af en aan gezet...nog steeds geen resultaat.
Daarna emerald decorator gedownload, geisntallerd en geconfigureerd, maar nog steeds niks.
Heb nu weer alles op standaard gezte bij compiz...maar nog steeds geen windows decorator.
Kan er iemand me helpen?

Techno>Music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Raven schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 11:44:
Hmm, net Kubuntu 8.04 gebrand om in VMWare te testen.
De live-omgeving start op zonder extra settings nodig te hebben d:)b

Maar als ik op install klik gebeurt er niks :?

Installer maar via bootmenu gestart.

Wil ie gaan partitioneren. Dus windows (XP x64) partitie kleiner en het vrijgekomen deel bruikbaar maken voor kubuntu. Begint ie mee.... tot: "Er is een fout opgetreden tijdens het wegschrijven naar de opslagapparaten. Het wijzigen van de partitiegrootte is afgebroken."
HD volledig gebruiken lijkt goed te gaan.

Edit: niet dus, kijk nu tegen muis aan en zwart beeld, na de installatie. (k)ubuntu werkt dus nog altijd niet zonder extra instellingen hier :/ En de (virtuele) HD is niet meer bootable...

En zie ook dat nog niet alles vertaald is :/
Okeej, kubuntu 8.04 werkt. :) Een VM gemaakt voor Windows is niet geschikt voor Linux (dualboot) :P

En again, die installknop in de live-omgeving doet niet |:(

De cd wordt trouwens wel mooi herkent als ik 'm erin doe:
Recent aangesloten apparaten:
Kubuntu-KDE4 8.04 amd64
:)

[ Voor 5% gewijzigd door Raven op 02-05-2008 14:38 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
L i m a schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 14:33:
Ik zit met een probleem om men zus haar computer...
Haar resolutie van haar scherm was niet hoog genoeg in te stellen...geen probleem, na wat zoeken heb ik het volgende gedaan:

http://jamie.homelinux.or...reen-resolution-problems/

Daarna wertke het dus perfect...maar sinds kort kan mijn zus ineens haar window decoration niet meer zien...
Ik geen probleem dacht ik, even compiz-decorate --restart doen in de terminal...
Ik open een terminal maar die blijft volledig wit... :s
Ik snap er helemaal niks van...
Ook een terminal openen als admin geeft hetzelfde resultaat.
Dus dan heb ik gewoon via ccsm het eens af en aan gezet...nog steeds geen resultaat.
Daarna emerald decorator gedownload, geisntallerd en geconfigureerd, maar nog steeds niks.
Heb nu weer alles op standaard gezte bij compiz...maar nog steeds geen windows decorator.
Kan er iemand me helpen?
Witte terminal en geen window decoration: da's een bekend probleem en ik heb het zelf ook een paar keer meegemaakt. Gelukkig niet zo moeilijk op te lossen: https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/jockey/+bug/154596
The Option "AddARGBGLXVisuals" "True" line added to either the device only or screen only section seems to work for me. I only changed the xorg.conf file to test this after applying today's (31 Mar) updates. Nvidia-glx (GeForce 2 MX 32MB).
Kortom: xorg.conf aanpassen, X herstarten en je probleem zou opgelost moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lima

Lima

Techno>Music

En hoe kan ik dat dan aanpassen als ik geen terminal krijg? :P
Want hoe kan ik anders als beheerder dat bestand aanpassen?
Via ctrl+alt+F1 kan ik een terminal krijgen, maar dat bestand niet aanpassen...
heb je ene idee?

Techno>Music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -ET-
  • Laatst online: 09:52

-ET-

Phone Home

je kan de file toch openen met "sudo " dan zou je er alles mee moeten kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
L i m a schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 15:35:
En hoe kan ik dat dan aanpassen als ik geen terminal krijg? :P
Want hoe kan ik anders als beheerder dat bestand aanpassen?
Via ctrl+alt+F1 kan ik een terminal krijgen, maar dat bestand niet aanpassen...
heb je ene idee?
Ja sure, alt-f2 en dan sudo gedit /etc/X11/xorg.conf maar dat moet in die terminal ook gewoon werken.
Er staat me iets van bij dat je in die witte terminal wel gewoon kan typen, dat kan je ook nog proberen. Oh en als je Compiz killt en terugswitcht naar Metacity is alles ook weer in orde, heb je alleen de effecten helemaal uitgeschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• software
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 02-01 09:26
DarkLoki schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 14:25:
Helemaal niet bij met 8.04. Was eerst altijd tevreden over Ubuntu maar na de upgrade is het één grote bende geworden. Iets simpels als een ander venster activeren werkt ineens voor geen meter meer, als ik van een ander terug naar firefox wil blijft het oude venster er gewoon overheen staan. Je moet een paar keer heen en weer gaan voordat het werkt. Als ik op de tijd klik om de kalender te bekijken lopen beide balken vast en kan ik alleen nog wat doen met het venster wat ik open heb. Ik heb altijd met tevredenheid aMSN gebruikt maar nu knipperd de balk nooit meer als iemand wat gezegd heeft en vergeet ik steeds om te reageren omdat vroeger altijd onbewust reageerde op die knipperende balk. Snap niet dat ze dit uitbrengen als het zo slecht werkt, kan niet meer normaal de computer gebruiken nu :( Hebben meer mensen problemen zoals de mijne?
Yup, ik herken het probleem. Bij was het omdat emerald geïnstalleerd was.
Eenmaal verwijderd geen problemen meer. Een andere oplossing weet ik niet. Correctie, ik heb er niet echt naar gezocht.
Heb je emerald geïnstalleerd staan ?

[ Voor 3% gewijzigd door software op 02-05-2008 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jep
  • Laatst online: 18-09 15:23

jep

Ik heb ook van alles. Mijn laptop heeft opeens ernstig geheugen tekort door Firefox (schijnt een IO Bug te zijn ofzo). Wallpapers instellen van plaatjes in Firefox werkt niet, mijn panel crashed soms en door een lange tail in een terminal flipte mijn hele X zonet.

Met de vorige versie had ik nooit problemen. Hopelijk updaten ze snel e.e.a. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapiethaaap
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20-01 08:54
Voor alle mensen met problemen na het upgraden, daarom is het ook niet aanbevolen om up te graden maar om een frisse installatie te doen. Veel minder kans op dingen die mis kunnen gaan.

BUH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkLoki
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06-09 20:42
software schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 16:25:
[...]

Yup, ik herken het probleem. Bij was het omdat emerald geïnstalleerd was.
Eenmaal verwijderd geen problemen meer. Een andere oplossing weet ik niet. Correctie, ik heb er niet echt naar gezocht.
Heb je emerald geïnstalleerd staan ?
Emerald heb ik er niet opstaan, het was gewoon een bijna onaangepaste gusty instalatie. Nu ik er trouwens over nadenk heb ik per ongeluk op behouden geklikt toen hij vroeg of ik overbodige pakketten wou verwijderen, ik wou er maar één van behouden maar dat kon dus niet. Zou het daar aan kunnen liggen? En kan ik anders nog een keer die controle naar overbodige pakketen doen?
Pagina: 1 ... 22 ... 31 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een topic om ervaringen uit te wisselen!!! Stel vragen in een apart topic om antwoorden vindbaar te houden !!!
vergeet ook niet even de topicstart door te lezen