All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.
Niet lullig bedoelt hoor, maar als je zelf niet de moeite wilt nemen om te zoeken dan zal je linux avontuur waarschijnlijk niet lang duren. Bij Linux komt nu eenmaal een stukje zelf ontdekken en uitzoeken kijken, en als je er dan nog niet uitkomt dan zou je bijvoorbeeld een topic op GoT kunnen maken met daarin je specifieke vraag.Verwijderd schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 10:49:
ok dus spelen en office is goed te doen. maar hoe zit het met mijn drivers van bijv. me videokaart enzo. en kan ik er itunes op zetten voor me ipod?
Drivers voor je videokaart, als je niet zegt wat voor kaart dan weten we dat natuurlijk niet. NVidia heeft momenteel de beste drivers voor linux, al is ati de laatste tijd ook hard bezig met het verbeteren van hun drivers, maar dat had je allemaal al zelf in dit topic en op google kunnen terug vinden. Die I-Pod, dat weet ik niet, maar proberen kan natuurlijk altijd het kost nix!
Verwijderd
bedankt voor de link en het herhalen van de info over de drivers.
en ja ik heb een Nvidia kaart (8600gt overclocked) van club 3d dus dat moet goed komen denk ik. en ik ga vanmiddag hem erop zetten naast me vista om uit te proberen, en wie weet gooi ik vista eraf zodra ik ubuntu goed draaiend heb.
[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 26-03-2008 11:04 ]
Verwijderd
Outlook 2003 is draaiend te krijgen onder Wine. Toentertijd ik nog Ubuntu gebruikte als client OS (Sinds ik 2 jaar geleden Apple heb ontdekt, dan ben ik helemaal verkocht. Linux is heerlijk en geweldig, maar als client OS zuigt het maar al te vaak. Linux = server OS!GoTCoast schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 10:47:
Jullie hebben het over Office 2k3 op Wine.
Is het ook al mogelijk om Office 2k7 (incl. Outlook & Visio & Onenote) onder Wine te draaien?
En in GRUB is er een mogelijkheid dat GRUB i.p.v. standaard naar Ubuntu boot naar Windows boot? Moet ik zeker dan de GRUB-configs openen?
Dan over Grub; als er in Grub een entry heb staat waar verwezen word naar Windows, dan zou je die entry als 'default' kunnen zetten. Voor zover ik me nog kan herinneren kan je tijdens de setup van Linux (in een multiboot-omgeving that is) op een gegeven moment kiezen welk OS je als standaard wil hebben geladen.
Ah oke, hardstikke bedankt. Had die site nog niet gevonden. Bedankt!Dirk schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 10:51:
Lees je eerst eens wat in over ubuntu, veel van je vragen zijn echt té basic. Dit is een leuk punt om te starten: http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/
edit:
Zowel GoTCoast als musicdemon kan hier dus wel wat van leren
Werkt de 8.04 Beta ook al goed Dual-boot? of is die het beste Single-boot te doen?
EDIT: Nog opmerking over die boven mij. Is Outlook 2007 ook werkend te krijgen? Want daar zitten functies in die Outlook 2003 nog niet heeft en ik wel nodig heb voor school.
[ Voor 15% gewijzigd door Ryur op 26-03-2008 11:08 ]
Ik zou zeggen: lees eerst de FAQ eens. Deze vragen kun je echt zelf oplossen...GoTCoast schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 11:01:
[...]
Ah oke, hardstikke bedankt. Had die site nog niet gevonden. Bedankt!
Werkt de 8.04 Beta ook al goed Dual-boot? of is die het beste Single-boot te doen?
EDIT: Nog opmerking over die boven mij. Is Outlook 2007 ook werkend te krijgen? Want daar zitten functies in die Outlook 2003 nog niet heeft en ik wel nodig heb voor school.
Check bovendien de waarschuwing onderaan dit topic:Probeer het eerst zelf op te lossen.
Als je een probleem hebt, is het de bedoeling dat je pas een topic opent op het moment dat je er zelf niet meer uit komt maar het wel eerst zelf geprobeerd hebt. Lees altijd de handleiding en kijk op de support pagina van de fabrikant. Zoek ook eens met google, in de google groups en met de search van het forum. Ook de FAQ's van de diverse fora hebben veel oplossingen. Als een vraag al gesteld is, of hij is makkelijk zelf op te lossen of te vinden, dan is het niet de bedoeling dat deze hier gepost wordt.
Waarschuwing:
Dit is een topic om ervaringen uit te wisselen!!! Stel vragen in een apart topic !!!
vergeet ook niet even de topicstart door te lezen
[ Voor 9% gewijzigd door _starbuck_ op 26-03-2008 11:31 ]
GoTCoast schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 10:47:
Jullie hebben het over Office 2k3 op Wine.
Is het ook al mogelijk om Office 2k7 (incl. Outlook & Visio & Onenote) onder Wine te draaien?
En in GRUB is er een mogelijkheid dat GRUB i.p.v. standaard naar Ubuntu boot naar Windows boot? Moet ik zeker dan de GRUB-configs openen?
Volgens mij snappen jullie de hint niet helemaal. Iets botter dan maar:Verwijderd schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 10:49:
ok dus spelen en office is goed te doen. maar hoe zit het met mijn drivers van bijv. me videokaart enzo. en kan ik er itunes op zetten voor me ipod?
GotCoast: [google=office 2007 linux]
musicdemon: [google=itunes linux] en [google=nvidia drivers ubuntu] of [google=ati drivers ubuntu].
Ga dat eerst eens doen en proberen (desnoods met de live-CD, daar is hij voor). Als je dan ergens tegen aan loopt kan je het hier vragen.
edit: spuit elf

[ Voor 3% gewijzigd door gwystyl op 26-03-2008 20:21 ]
TIP: 8.04 kun je ook onder windows installeren als je dat zou willen. Gewoon de cd starten onder windows. Dan installeert hij hem onder Program Files. Voordeel is dat je niet met partities en GRUB hoeft te kloten, en je kunt hem desgewenst verwijderen in Windows. Nadeel is dat het een klein beetje(merkbaar?) langzamer is, en hibernate en suspend werken niet. Ideaal om eens te proberen dus!GoTCoast schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 11:01:
[...]
Ah oke, hardstikke bedankt. Had die site nog niet gevonden. Bedankt!

Nou gaf een van mijn klasgenoten een suggestie: Zet GRUB op een /boot partitie ipv in de MBR.
In hoeverre maakt dat in het dagelijks gebruik verschil? Iemand ervaring daarmee?
Nu eens kijken of ik een /boot partitie kan aanmaken zonder kubuntu te herinstalleren.
Beide OS'en hebben trouwens hun eigen HD.
[ Voor 28% gewijzigd door Raven op 26-03-2008 21:50 ]
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Je /boot heb je sowieso en die steek je - rekening houdend met het publiek hier, nofi - best in je / root-partitie (space intended). Je /boot eruit halen maakt de setup alleen maar complexer (en dan kan je net als sommigen komen klagen dat de 32 MB die je eraan toewijst niet volstaat voor de tig kernels die je erin plempt
Je kan GRUB in de MBR installeren of op de bootsector van je actieve partitie. Een /boot map heb je sowieso nodig, of je die een aparte partitie gunt of niet maakt geen ene moer uit.
Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje
Maar maakt niks uit dus?
[ Voor 8% gewijzigd door Raven op 26-03-2008 22:00 ]
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje
En ja, het moet kunnen maar waarom het bij mij niet werkt is een raadsel. Op een van de (k)ubuntu-forums kam ik iemand met exact zelfde probleem tegen en die staat ook voor een raadsel

[ Voor 55% gewijzigd door Raven op 26-03-2008 22:28 ]
Oscar Wilde
[ Voor 96% gewijzigd door sub0kelvin op 27-03-2008 08:12 ]
Heb een verse install gedaan van de 8.04 beta. Ik had een losse /home partitie, en na installatie kon ik eigenlijk meteen weer aan de slag. Moest wel een sudo apt-get install b43-fwcutter doen om mn broadcom 4318 aan de praat te krijgen, maar iig geen ndiswrapper meer! Ziet er tot nu toe prima uit iig. En om de een of andere reden werkt tab completion niet meer zoals eerst; op te lossen met een sudo apt-get install bash-completion.
En na wat testen blijkt de standby functie inmiddels ook te werken!
Het gaat hier om een Acer Aspire 3680.
[ Voor 20% gewijzigd door MaximusTG op 28-03-2008 21:57 ]
Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas
In andere zaken is het ook simpelweg noodzakelijk, als je bios niet bij je root-partitie kan (te grote schijf en oud bios, linux-soft-raid, op een schijf die het bios niet kent, op netwerk-schijf, etc. )
Have a taste of freedom. It is sometimes a bitter pill. To me though, this is the sweetness of the GPL
hmm dat is idd wel handig, dat ik daar zelf nog niet aan gedacht had...laurencevde schreef op zaterdag 29 maart 2008 @ 01:12:
Een aparte /boot is af en toe wel handig. Allereerst hoeft-ie bij normaal gebruik niet eens gemount te zijn(kan je hem ook niet slopen), hij werkt nog steeds als je root-partitie corrupt/gesloopt is, je kunt hem met iets anders formatteren (fat bijv, kan je er ook vanuit windows aanpassingen aan maken), en meerdere linux-installs worden dan een stuk makkelijker.
In andere zaken is het ook simpelweg noodzakelijk, als je bios niet bij je root-partitie kan (te grote schijf en oud bios, linux-soft-raid, op een schijf die het bios niet kent, op netwerk-schijf, etc. )
edit: hmm beter ga ik slapen om 4:25, heb gewoon als sda1 een ext2 boot

[ Voor 4% gewijzigd door mind_ op 29-03-2008 12:52 ]
com·pu·ter (de ~ (m.), ~s) 1 elektronische informatieverwerkende machine die door een reeks gecodeerde instructies wordt bestuurd
IIRC kan je uit NTLDR geen grub laden wegens binary incompabiliteit, en daarom hebben ze een grub gemaakt in de vorm van een DOS binary, die te laden is via ntldr (http://grub4dos.sourceforge.net/)Raven schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 22:26:
Ik weet dat GRUB gebruiken makkelijker/beter/etc is, maar wil gewoon weten of het zo kan
En ja, het moet kunnen maar waarom het bij mij niet werkt is een raadsel. Op een van de (k)ubuntu-forums kam ik iemand met exact zelfde probleem tegen en die staat ook voor een raadsel
best handig als je een op windows gedownloade ISO wilt installeren, zonder ervoor een CD te branden / USB te vullen: ISO op fat32 partitie, grub4dos in boot.ini, kernel met installer in initramfs (bij debian zijn dit de hdinstall kernels) in menu.lst van grub4dos, en rebooten
We zijn denk ik al redelijk soepel en ondanks de waarschuwing modden we niet streng maar laten we het een beetje leuk houden
[ Voor 89% gewijzigd door Pim. op 30-03-2008 00:43 ]
Verwijderd
Ik zit namelijk met het probleem dat ik vmware tools niet lekker aan de praat krijg. Het installeren is me na wat prutsen wel gelukt, maar het werkt nog niet...
Zo kan ik bijvoorbeeld niet makkelijk met de muis heen en weer tussen windows en ubuntu, terwijl dat de reden is dat ik vmware tools heb geïnstalleerd.
Iemand die me een eindje op weg kan helpen?
"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron
Ze zijn niet de enige mirror in NL, kijk maar eens op https://launchpad.net/ubuntu/+cdmirrorsTropos schreef op maandag 31 maart 2008 @ 19:28:
De Nederlandse Ubuntu mirror wordt verzorgd door een Nederlandse ISP. Op deze weblog kan je meelezen hoe deze ISP zich voorbereidt op de komende Ubuntu release. Leuke achtergrond-info voor degene die geïnteresseerd is in de manier waarop Ubuntu verspreid wordt.
Daar zie je alle officieële Ubuntu mirrors. Maar overigens wel netjes hoe BIT dit regelt!
Verwijderd
De linker om met de CLI te kunnen werken zonder een stofzuiger onder je bureau te hebben.
De rechter om Ubuntu in z'n geheel wat professioneler eruit te laten zien, maar ook om de weg vrij te maken naar Qt-apps in Ubuntu. In de huidige staat zal er in de default-install van Ubuntu alleen maar Gtk gebruikt worden. Het is toch van de zotte dat je je repository denkbeeldig in tweeën splitst, enkel op basis van widget-library? Je gooit zo een heleboel resources weg aan het kopiëren van functionaliteit naar beide kanten van de muur.
Ik heb deze maar weer een vote gegeven:Verwijderd schreef op zondag 06 april 2008 @ 01:54:
Gebruiken jullie Brainstorm ook al een beetje? Ik heb 2 ideeën geplaatst:
[afbeelding][afbeelding]
De linker om met de CLI te kunnen werken zonder een stofzuiger onder je bureau te hebben.
De rechter om Ubuntu in z'n geheel wat professioneler eruit te laten zien, maar ook om de weg vrij te maken naar Qt-apps in Ubuntu. In de huidige staat zal er in de default-install van Ubuntu alleen maar Gtk gebruikt worden. Het is toch van de zotte dat je je repository denkbeeldig in tweeën splitst, enkel op basis van widget-library? Je gooit zo een heleboel resources weg aan het kopiëren van functionaliteit naar beide kanten van de muur.
Mijn reactie staat onderaan, maar het komt er op neer dat ik mijn linksys WUSB54G met RT2570 chipset nog steeds niet aan de praat krijg bij mijn pa onder gOS of (x)ubuntu feisty. Ik heb het ooit aan de gang gehad, maar ik weet niet meer hoe.
* gwystyl gaat zijn posts in dit en eerdere delen van dit topic naspitten; kijken of er wat bijstaat

ik had trouwens tot de post hierboven nog niet gehoord van brainstorm, dus bedankt voor het geven van de link... leuk om te kijken wat mensen voor verbeteringen willen
[ Voor 6% gewijzigd door gwystyl op 06-04-2008 11:35 ]
jelly heeft het gevoel dat veel linuxnoobs hun frustaties daar dumpen
[ Voor 13% gewijzigd door jelly op 06-04-2008 20:08 ]
Keep it simple stupid
Ja dat idee had ik ook al. Waarschijnlijk hoort het verbeteren van wifi support daar ook bij, maar sommige dingen kan het Ubuntu-team wel pushen. Veel linux-noobs (en daar reken ik mezelf voor het gemak ook maar onder) weten niet precies waar ze heen moeten met vragen over een bepaald programma. Zeker als ze megeleverd worden met een distributie/windowmanager is dat een makkelijk punt om aan te kloppen, vooral met zo'n 'spui je ideeën'-sitejelly schreef op zondag 06 april 2008 @ 20:07:
Ik lees het soms wel eens door of er nog leuke ideeen tussen zitten. Het enige wat een beetje jammer is dat er heel veel dubbele ideeen zijn en sommige ideeen hebben niks met ubuntu te maken maar bijv. met pidgin of een andere app. Natuurlijk kan ubuntu wel wat pushen, maar sommige ideeen blijven krankzinnig
offtopic:
Er is inmiddels wel een redelijke gui voor ndiswrapper, maar het blijft een hele toer om mijn usb kaart aan de gang te krijgen.
Maar.. geef ze eens ongelijk!jelly schreef op zondag 06 april 2008 @ 20:07:
offtopic:
Ubuntu kan natuurlijk niet alles oplossen, of, niet direct, maar ze kunnen wel het e.e.a. verbeteren, wat weer voor iedereen handig is.
Blog | PVOutput Zonnig Beuningen
Feisty was 7.04, hoorgwystyl schreef op zondag 06 april 2008 @ 11:07:
[...]
Mijn reactie staat onderaan, maar het komt er op neer dat ik mijn linksys WUSB54G met RT2570 chipset nog steeds niet aan de praat krijg bij mijn pa onder gOS of (x)ubuntu feisty. Ik heb het ooit aan de gang gehad, maar ik weet niet meer hoe.
[...]
Ik bedoel te zeggen: Dat het in Feisty "nog steeds" niet wil, kan eraan liggen dat de ontwikkeling in Gutsy is doorgegaan. Probeer eens de livecd van Hardy Haron beta. Ik ben erg onder de indruk en ik heb veel zin in over 18 dagen!

[ Voor 9% gewijzigd door Room42 op 06-04-2008 22:48 ]
"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron
Ik draai al een maand of twee hardy op mijn gewone computer (naast Vista), en dat werkt prima inderdaad. Ik heb nog niet geprobeerd die usb netwerkkaart aan de gang te krijgen onder hardy, maar wel onder gutsy en gOS (gebaseerd op gutsy). Bij beide werkt het nog niet, en de informatie die ik kan vinden is wel ongeveer hetzelfde als toen ik zelf liep te klooien onder feisty.Room42 schreef op zondag 06 april 2008 @ 22:46:
[...]
Feisty was 7.04, hoorWe zitten nu op Gutsy en al bijna op Hardy
Ik bedoel te zeggen: Dat het in Feisty "nog steeds" niet wil, kan eraan liggen dat de ontwikkeling in Gutsy is doorgegaan. Probeer eens de livecd van Hardy Haron beta. Ik ben erg onder de indruk en ik heb veel zin in over 18 dagen!
Weet iemand het verschil tussen de versie Hardy nu en de release? Ja off course, nu is hij nog beta. Maar hoeveel minder beta?Room42 schreef op zondag 06 april 2008 @ 22:46:
[...]
Ik ben erg onder de indruk en ik heb veel zin in over 18 dagen!
==
hoi
WiFi maar ook LAN zou gigantisch verbeterd moeten worden. Ik heb zelf geen enkel probleem met het huidige, maar erg fijn en makkelijk werkt het niet. Vooral het instellen van LAN werkt niet voor een meter als je geen DHCP hebt, ik hoop echt dat ze hier eens een mooie en goed werkende GUI voor maken.gwystyl schreef op zondag 06 april 2008 @ 20:31:
[...]
Ja dat idee had ik ook al. Waarschijnlijk hoort het verbeteren van wifi support daar ook bij, maar sommige dingen kan het Ubuntu-team wel pushen. Veel linux-noobs (en daar reken ik mezelf voor het gemak ook maar onder) weten niet precies waar ze heen moeten met vragen over een bepaald programma. Zeker als ze megeleverd worden met een distributie/windowmanager is dat een makkelijk punt om aan te kloppen, vooral met zo'n 'spui je ideeën'-site
Er is inmiddels wel een redelijke gui voor ndiswrapper, maar het blijft een hele toer om mijn usb kaart aan de gang te krijgen.
'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May
Verwijderd
De aanloop naar Ubuntu was vanwege 10 maanden frustraties in Vista en vanwege een Ubuntu versie die eindelijk al m'n hardware ondersteunt én voldoende vervangende apps aanbood voor wat ik in Windows deed.
Natuurlijk heb ik ook wat minor probleempjes met Ubuntu, maar die zijn echt niet te vergelijken met Vista problemen. Wat ik heb is:
- Wine met World of Warcraft hangt willekeurig tot enkele seconden lang als ik Compiz actief heb.
- Als ik de dialoog voor het afsluiten/uitloggen open dan hangt Gnome en met ik ctrl+alt+backspace doen.
Andere issues die ik had, maar heb kunnen oplossen:
- problemen met meerdere geluidskaarten => default instellen in Gnome + default voor Alsa instellen via alsa-utils
- problemen met scherm resolutie => ik kreeg de juiste resolutie pas als ik "breedbeeld" aanvinkte bij de scherm settings
- ctrl+links/rechts om in Firefox een woord te verspringen => firefox config bestand aanpassen in de user folder
Verder ben ik echt helemaal verbaasd over hoe Compiz draait op een 600MHz PC met ingebouwde intel graphics(op de Asus EEE). Dat werkt echt supervlot! Dit werkt zelfs vlotter dan Vista op een GeForce6600 en 2.8GHz CPU!
[edit] En Windows? XP zit nu veilig in zijn afgebakende VMWare omgeving voor software-ontwikkeling. Verder heb ik natuurlijk wel nog XP op m'n PC op't werk draaien.
Verder heeft Ubuntu ook bijgedragen aan mijn visie op cross-platform software-ontwikkeling. Ik doe dat wel al langer, maar eerder had ik voor elk platform een build systeem(Windows->VS, Linux->SCons, Nintendo DS->makefile). Nu ben ik volledig op SCons aan't overgaan, wat builden/testen/package creation een stuk eenvoudiger maakt. SCons heeft natuurlijk niet direct iets met Ubuntu te maken, maar door de overstap naar Ubuntu en het omzetten van bepaalde stukken code ben ik hier wel tegenaan gelopen.
/me is a happy camper geek
[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 07-04-2008 16:04 ]
Tsja dat is een 'fix' die de kernel devs al een tijdje geleden hebben geïmplementeerdRoom42 schreef op donderdag 10 april 2008 @ 22:52:
Helaas... de hp 6710-crash-bug is ook in 8.04 nog niet opgelost. Hij freesed nog steeds als je de klep dicht doet. Helaas. Desalniettemin vind ik het wel een mooie upgrade weer. Nog 14 dagen en hij is final! Ik moet eens voor wat merchandise gaan zorgen voor op het werk enzo
De oplossing vind je met een beetje googlen en als dat niet lukt dan hier.
Ditis de git commit
[ Voor 43% gewijzigd door Room42 op 11-04-2008 00:22 ]
Wat is mplayer toch een fantastisch programma....
Ik heb het voor elkaar om 3voor12radiodance ( een .asf uitzendend radiostation ) tegelijk met mplayer te beluisteren en op te nemen
Vervolgens maak ik met mplayer een wav van de asf en daarna jas ik 'm door audacity en sla het zaakje op als flac.
Ik zal niet vertellen hoe, maar volgens mij mag dit in Nederland. Hoewel niet echt een ubuntu-dingetje, meer linux iha, de kracht van de cli doet me soms echt versteld staan..
Vlak na het opstarten is de cursor onbestuurbaar met het touchpad, waarschijnlijk hierdoor:
1
2
3
4
| Apr 12 01:47:53 frodo kernel: [ 80.329297] psmouse.c: Failed to reset mouse on isa0060/serio1 Apr 12 01:47:53 frodo kernel: [ 80.456763] input: PS/2 Generic Mouse as /devices/platform/i8042/serio1/input/input11 Apr 12 01:47:53 frodo kernel: [ 80.511350] psmouse.c: Failed to enable mouse on isa0060/serio1 Apr 12 01:47:59 frodo kernel: [ 84.881211] psmouse.c: Wheel Mouse at isa0060/serio4/input0 lost synchronization, throwing 3 bytes away. |
Een andere irritante bug is dat de videokaart (nVidia GeForce Go 7600) af en toe (niet meer dan een paar keer per week) een tijdelijke freeze van een minuut ofzo heeft, CPU op 100% gaat draaien en vervolgens gewoon weer verdergaat. Volgens mij zijn beide problemen niet het gevolg van defecte hardware, onder Windows Vista Business x64 heb ik geen problemen, namelijk.
Los van die problemen, wacht even met het updaten van Compiz, die is op dit moment defect
Het verschil tussen GnomeVFS en GVFS is niet echt te merken bij mij. In het verleden was GVFS nog wat onstabiel, maar het lijkt nu allemaal een stuk betrouwbaarder te worden.
Tot slot heb ik NetworkManager 0.7.0 draaien, die helaas niet in Hardy komt omdat sommige mensen tegen bugs aanlopen. VPN configureren werkt bij mij niet en de menu- optie 'Edit Connections...' doet ook niets, maar alleen al door de ondersteuning van Dynamic WEP (802.1x), wat op veel hogescholen wordt gebruikt voor draadloze netwerken, zou ik al niet meer terug willen naar 0.6, want die kan die netwerken niet configureren.
Ik zag ook dat OpenOffice 2.4 erin zit, die ga ik binnenkort eens even uitproberen.
| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett
Verder is de livecd wel heerlijk gelikt (7.10 overigens) met beryl er al bij
[ Voor 35% gewijzigd door woutur op 12-04-2008 11:18 ]
Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.
Waarom neem je deze 2 stappen? De geluidskwaliteit zal er echt niet beter van worden.neeroeter schreef op vrijdag 11 april 2008 @ 12:00:
Vervolgens maak ik met mplayer een wav van de asf en daarna jas ik 'm door audacity en sla het zaakje op als flac.
Stay far away from the TV and turn the lights on when watching this program. Mixcloud | Facebook | SHOT
Het enige dat je hierbij hebt is dat je muziek nu voor dezelfde kwaliteit 10x meer plaats in beslag neemt
Ik weet niet wat de compressieratio van ASF is maar omzetten naar wav/flac brengt je geen enkel voordeel - kwaliteit gaat niét omhoog, en het neemt alleen maar meer ruimte in beslag (idealiter is FLAC 2/3 van je WAV-bestand).
Verwijderd
Maar wel in een formaat dat je legaal af kan spelen op je Ubuntu-boxje. Ik zou het dan eigenlijk omzetten naar Vorbis Q6, dat levert een klein bestand op zonder hoorbaar kwaliteitsverlies. Uiteraard moet je het aantal stappen klein houden, maar Bron => Vorbis Q6 gaat echt niemand onderscheiden van Bron.Borromini schreef op zaterdag 12 april 2008 @ 13:34:
ASF (lossy) > WAV (lossless) > flac (lossless).
Het enige dat je hierbij hebt is dat je muziek nu voor dezelfde kwaliteit 10x meer plaats in beslag neemt.
Ik weet niet wat de compressieratio van ASF is maar omzetten naar wav/flac brengt je geen enkel voordeel - kwaliteit gaat niét omhoog, en het neemt alleen maar meer ruimte in beslag (idealiter is FLAC 2/3 van je WAV-bestand).
Volgens mij is zelfs -q5 (of -q4) ruim voldoende voor zo'n internet stream.
Ik moet het zaakje nat. nog knippen met audacity. Dat zou kunnen met ogg, maar dan ga ik van lossy naar lossy, en da's nooit goed ( principekwestie, ook al is ogg q6 een hele goede compressie-ratio. Vergeet niet dat de uitzendingen in 128 kbit worden uitgezonden.
Vandaar flac en van daaruit naar cd, ik ben niet van plan om mijn harde schijven ermee vol te gooien. Het is leuk voor in de auto.
En idd, het is niet helemaal fris, maar ach het is slechts de moderne variant van het aloude tapedeck, en het blijft in eigen bezit.
Mplayer kan wellicht ook van asf naar flac, maar dat zoek ik nog weleens uit.
Ik wil dus eigenlijk gewoon nu updaten naar de beta, en die blijven draaien/updaten zodat die vanzelf 'de stable' wordt..
Aangezien je bij bijvoorbeeld vista na setup van RC SP1 deze weer moest verwijderen om de stable van SP1 te installeren, ( jaja Vista blah blah, ik ben geheel overgestapt
@hieronder:
Oke duidelijk, dankjewel voor de tip
[ Voor 27% gewijzigd door Enfer op 16-04-2008 23:06 ]
Maar geeft toe het dat het een beetje ongeduldig is en misschien verstandiger is om nog 1 weekje te wachten maar de RC durf ik zeker wel aan.
edit:
Helaas lees ik net dat we nog 1 dagje langer moeten wachten.
The Ubuntu 8.04 Release Candidate is due to be released this Friday, 18th April, due to a one day delay.
[ Voor 21% gewijzigd door maxjuh op 17-04-2008 09:22 ]
Verwijderd
Eigenlijk staat er:
De release is één dag vertraagd, door een vertraging van één dag

Maar zou wel willen weten wat die setbacks zijn.Dear developers,
Owing to some setbacks getting the set of final packages built for inclusion
on the release candidate images, the 8.04 RC will be pushed back a day to
Friday, April 18.
This delay is not expected to impact the schedule of the final release.
Thanks,
--
Steve Langasek
On behalf of the Ubuntu release team
Schreef Cryptovaluta voor dummies, 3de druk in print | eBook-versie
het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun
Daarenboven zit je nog eens met een massa nieuwigheden als de nieuwe X, die ik liever niet opzadel met de oude instellingen en gebreken van een upgrade. Je kan er mssn op hopen dat de proggers het upgrade proces heel netjes hebben afgewerkt, maar toch ... liever niet
Misschien inderdaad maar eens met een schone lei beginnen. Dan nu even in de categorie misschien domme vraag: is het mogelijk om een nieuwe install te doen en je home dir. te laten staan?zomertje schreef op donderdag 17 april 2008 @ 11:51:
Ik twijfel of ik blijf updaten of dat ik mijn systeem weer eens schoon moet installeren. Ik kom al vanaf 6.nogiets. Wat zijn jullie ervaringen?
Anderzijds kan ik mij herinneren dat er een hele simpele manier is om je hele home dir. te backuppen met een simpel tar commando, wat ik natuurlijk vergeten ben.

Maar als je nog niet geïnstalleerd heb kan je het toch altijd nu nog backuppen met behulp van de live-cd?
letatcest schreef op donderdag 17 april 2008 @ 12:42:
[...]
Misschien inderdaad maar eens met een schone lei beginnen. Dan nu even in de categorie misschien domme vraag: is het mogelijk om een nieuwe install te doen en je home dir. te laten staan?
Anderzijds kan ik mij herinneren dat er een hele simpele manier is om je hele home dir. te backuppen met een simpel tar commando, wat ik natuurlijk vergeten ben.
1
| tar czf backup.tar ~ |
Als ik het goed heb
"Always remember to quick save" - Sun Tzu
Ik begin steeds met een schone lei, bij elke nieuwe uitgave. Updaten zou goed moeten gaan in veel gevallen maar er spoken teveel verhalen rond van mensen waar het gewoon niet goed mee ging. Ik heb ook weleens een upgrade gedaan (kan wel naar Feisty zijn geweest toendertijd) en hoewel dat in principe wel werkte had ik tijdens het werken ermee er geen goed gevoel over.zomertje schreef op donderdag 17 april 2008 @ 11:51:
Ik twijfel of ik blijf updaten of dat ik mijn systeem weer eens schoon moet installeren. Ik kom al vanaf 6.nogiets. Wat zijn jullie ervaringen?
Dat kan goed aan mij liggen, ik installeer veelal schoon juist voor mijn eigen gevoel, dan weet ik zeker dat ie echt schoon is. Aangezien /home toch op een andere partitie staat, en ik bijna alleen maar software gebruik die in de repo's zit of anderszins makkelijk te installeren is, kost me een complete schone install nooit echt veel werk.
Saved by the buoyancy of citrus
Vind het dat heel goed opgezet in Linux in vergelijking met Windows
Een externe home partitie is wel handig, die ga ik eens aanmaken, ik heb toch 2 x 40 Gb.
guide hiervoor
[ Voor 32% gewijzigd door jelly op 17-04-2008 15:05 ]
Keep it simple stupid
Ik heb dan ook een bash script die alles automatisch installeert (en sommige dingen verwijderd bv evolution, ik gebruik thunderbird) vanuit de repo's.
er staat bv in het script :
apt-get install compizconfig-settings-manager
apt-get install mozilla-thunderbird
apt-get install flashplugin-nonfree
apt-get install libstdc++5
apt-get install gstm
Voor virtualbox is gewoon de virtuele harddisk opnieuw aankoppelen en gaan met de banaan.
In een uur a 2 uur is alles geinstalleerd en werkt alles
Als je home map op je root staat, zou ik eens wat structurele werken doen en een aparte home partitie maken. Maakt het allemaal veel gemakkelijker tijdens een reinstall (e-mails, bestandskoppelingen, zelfs wallpaper en thema's, het blijft allemaal behoudenletatcest schreef op donderdag 17 april 2008 @ 12:42:
[...]
Misschien inderdaad maar eens met een schone lei beginnen. Dan nu even in de categorie misschien domme vraag: is het mogelijk om een nieuwe install te doen en je home dir. te laten staan?
En zelf denk ik er ook aan een schone installatie te doen eenmaal 8.04(.1) uit is, de overgang van firefox 2.0 naar 3.0 is niet zo vlot gegaan als ik gehoopt had (bokkige extensions, bestandskoppelingen die het niet meer doen, ...).
Specs: Deskpro EN / P3 733 / Western Digital 10 GB IDE / 128 MB PC-133 / Intel i810e chipset.
Nu wil het zo dat de harddisk wordt herkend als 'SCSI' en het hele systeem niet goed wil starten, het begint eigenlijk al met het hangen van GRUB. Na een druk op de Escape knop kan ik weer verder. Wat al gebeurd is, is 't geheugen verwisselen, memtest86, andere harddisk, zero fill met GWscan, andere Ubuntu versie, BIOS settings op default, niets hielp.
Wie weet de oplossing? Op twee gelijkwaardige andere Compaq i815 moederbordjes is het wel goedgegaan.
uh... open eens gewoon een topic hiervoor...?AvWijk schreef op vrijdag 18 april 2008 @ 02:24:
Ik heb Ubuntu 7.10 in textmode geinstalleerd op een oudere Compaq Deskpro P3 733 waar je eigenlijk weinig problemen mee verwacht omdat de hardware dusdanig oud is dat het wel gesupport *moet* worden. Zeker omdat er een command-line only install op is gezet verwacht ik geen problemen,
Specs: Deskpro EN / P3 733 / Western Digital 10 GB IDE / 128 MB PC-133 / Intel i810e chipset.
Nu wil het zo dat de harddisk wordt herkend als 'SCSI' en het hele systeem niet goed wil starten, het begint eigenlijk al met het hangen van GRUB. Na een druk op de Escape knop kan ik weer verder. Wat al gebeurd is, is 't geheugen verwisselen, memtest86, andere harddisk, zero fill met GWscan, andere Ubuntu versie, BIOS settings op default, niets hielp.
Wie weet de oplossing? Op twee gelijkwaardige andere Compaq i815 moederbordjes is het wel goedgegaan.
Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.
Belangrijk!
In de nieuwe release zit ook een hardware testing tool, hiermee kan je testen of je hardware het goed doet en als je een launchpad account het sturen naar ubuntu. Zo kan ubuntu een beter hardware ondersteuning krijgen, dus testen allemaal!
[ Voor 26% gewijzigd door jelly op 18-04-2008 18:15 ]
Keep it simple stupid
Kan, maar leek me ook prima in deze draad passen.
Zie de topic waarschuwing...AvWijk schreef op vrijdag 18 april 2008 @ 17:54:
[...]
Kan, maar leek me ook prima in deze draad passen.
Verwijderd
Iemand een idee hoe men zo'n paneel verkrijgt?
AWN?Verwijderd schreef op zaterdag 19 april 2008 @ 20:48:
http://news.softpedia.com...p250preview-large_001.jpg
Iemand een idee hoe men zo'n paneel verkrijgt?
'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May
Ik heb die test ook gedaan, hopelijk hebben ze er echt iets aan, maar hij was wel een tikkie basic. Ik zag in de gauwigheid geen tests voor iets minder gangbare (maar niet exotische) hardware (denk aan een TV-kaart). 'k weet niet of het echt heel nuttig is al met al.jelly schreef op vrijdag 18 april 2008 @ 13:53:
Belangrijk!
In de nieuwe release zit ook een hardware testing tool, hiermee kan je testen of je hardware het goed doet en als je een launchpad account het sturen naar ubuntu. Zo kan ubuntu een beter hardware ondersteuning krijgen, dus testen allemaal!de test duurt maar een minuutje
Saved by the buoyancy of citrus
Misschien wat overdreven, maar de z als parameter staat voor compressie. Dan is het eigenlijk het volgende commando:anandus schreef op donderdag 17 april 2008 @ 12:46:
[...]
code:
1 tar czf backup.tar ~~
Als ik het goed heb![]()
1
| tar czf backup.tar.gz ~ |
of zonder compressie:
1
| tar cf backup.tar ~ |
https://weblog.bit.nl/blo...de-ubuntu-release-deel-3/
hmm.. als je bedoelt dat ie op de zelfde partititie staat, ja, maar ik heb uiteraard een aparte homedir. Maar ik ga toch even wachten tot de officiele release, gewoon 1 keer wachtenMALEADt schreef op donderdag 17 april 2008 @ 18:20:
[...]
Als je home map op je root staat, zou ik eens wat structurele werken doen en een aparte home partitie maken. Maakt het allemaal veel gemakkelijker tijdens een reinstall (e-mails, bestandskoppelingen, zelfs wallpaper en thema's, het blijft allemaal behouden)
En zelf denk ik er ook aan een schone installatie te doen eenmaal 8.04(.1) uit is, de overgang van firefox 2.0 naar 3.0 is niet zo vlot gegaan als ik gehoopt had (bokkige extensions, bestandskoppelingen die het niet meer doen, ...).
Het lijkt me toch het handigst als iedereen zoveel mogelijk bittorrent gebruikt. Ik zal de 8.04 final dan ook flink seeden!InZane schreef op zaterdag 19 april 2008 @ 22:53:
Nederlandse Ubuntu mirror BIT is in ieder geval goed bezig voor de nieuwe release
https://weblog.bit.nl/blo...de-ubuntu-release-deel-3/
lol tar zelf is al compressie (toch ?sander85 schreef op zaterdag 19 april 2008 @ 21:51:
[...]
Misschien wat overdreven, maar de z als parameter staat voor compressie. Dan is het eigenlijk het volgende commando:
code:
1 tar czf backup.tar.gz ~~
of zonder compressie:
code:
1 tar cf backup.tar ~~

z staat alleen voor gzip
tar -cf = .tar
KPN - Vodafone Ziggo Partner
Tar weet best zelf wel uit te vissen of het bestand dat het gevoederd krijgt gecomprimeerd is of niet, en indien wel, met welke compressie
[ Voor 84% gewijzigd door Borromini op 20-04-2008 17:35 ]
-edit-
yup
Wikipedia: Tar (file format)
[ Voor 32% gewijzigd door CrankyGamerOG op 20-04-2008 19:29 ]
KPN - Vodafone Ziggo Partner
Verwijderd
Ik kreeg nooit een bootscreen met Ubuntu AMD64 op een nVidia GeForce 8800GTS 320MB.
(kernel alive, mapping table up to.... ; startte soms dan ook niet door)
[ Voor 25% gewijzigd door Sebazzz op 21-04-2008 16:48 ]
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Keep it simple stupid
Iemand ervaring met Edubuntu? Of Ubuntu in Kiosk Mode (al las ik wel ergens in de gauwigheid dat KDE beter in kiosk modes draait, maar ik wil educatieve computers met oa. Phun draaien en dat heeft een linux distro.. nou denk ik alleen dat de ict department hier dan boos op mij wordt, aangezien iedereen gevendorlockedin is.
"Vendorlockinnen"
De rc draait "vager " dan de beta bij mij.
Moet om een volkomen onduidelijke reden mijn wlan0 en al zijn settings ( eigen /etc/network/interfaces ) hernoemen naar wlan1....klein klusje, maar voordat ik daarachter was
Ik ervaar ook HELE vage dingen met de nieuwe (to be) release:neeroeter schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 10:07:
![]()
"Vendorlockinnen"
De rc draait "vager " dan de beta bij mij.
Moet om een volkomen onduidelijke reden mijn wlan0 en al zijn settings ( eigen /etc/network/interfaces ) hernoemen naar wlan1....klein klusje, maar voordat ik daarachter was
• Wlan (zoals jij al aankaarte) Kan ik nog wat op uitbreiden zelfs.
Ik had voorheen altijd ipw3945 mod nodig om wireless te kunnen gebruiken, tegenwoordig heet dit "iwl3945". Ik draai Hardy al vanaf Alpha 6 uit mijn hoofd, en sinds de beta's begonnen is het eigenlijk de mist in gegaan. Alleen de laatste en de eerste kernel van Hardy werken met wireless, daartussen niet. Nog frapanter (wat ik eigenlijk wel weer mooi meegenomen vind) is dat het WIRELESS lampje gewoon UIT staat terwijl ik verbinding heb. (wat een rust opeens en met de status op het scherm mis ik het eigenlijk niet ZO erg)
• Freezes (nee, niet je ordinaire program freeze, complete freezes: soms kan ik de muis nog bewegen, maar alt + tab of ctrl + alt + F1 om naar console te gaan reageren allen niet meer ... Alt + sysrq : S + U + B sporadisch nog wel, zit dus kennelijk ene keer VLAK boven kernel niveau en andere keer NET niet ... FRUSTRATIE ala windows tijdperk komt mij soms te boven
• Alsa snd-hda-intel probleem is nog steeds NIET opgelost met volume control. Nog steeds PCM controlle ipv master mixer. Zou ik dus naar Alsa 1.13 terug moeten gaan om dat weer normaal functionerend te krijgen, dacht ik even niet, is weer een aanslag op processor (vreemd, maar waar). De oplossing nu met PulseAudio ben ik divers over. Ene kant vind ik het HELEMAAL top, andere kant merk ik dat dit OOK weer een aanslag op m'n single core CPU'tje is.
Als tweaker kan je natuurlijk niet stil blijven zitten en moet je met je tijd meegaan, dus heeft /me LinuX-TUX besloten om zich als stagiair op te offeren voor de zaak om fulltime onder linux te devven (java/j2ee/netbeans/etc)
Op zich werkt dit aardig en krijgen we de meest vreemde dingen boven tafel ( netbeans project configs die automagisch mee gaan in SVN repositories waardoor je de meest bizarre conflicten tussen windows/*ux systemen krijgt en je projecten totaal over de heuvel gaan
Maar nu komt het: aan java stabiliteit onder linux laat het soms ook te wensen over. Ik markeer dit niet als een punt voor ubuntu, omdat het naar mijn insziens aan SUN ligt en niet aan de linux devvers die het beste met ons voor hebben. (nee, tis niet alleen bij mijn code, ook de demotjes van de sun site zelf)
Maar ALS het eenmaal draait
Al met al, ik draai al 4 jaar 99,9% van de tijd LinuX als main Desktop. (laatste 3 jaar bijna fulltime Ubuntu, met zo nu en dan gentoo / Debian ernaast)
Maar als ik eerlijk/kritisch mag wezen, is dit toch een van de mindere releases aan het worden. Vind het geweldig dat ze hardware support en "out-of-the-box"-experience willen aanpakken en het LinuX imago willen aanpakken, maar het begint een beetje door te schieten richting MS. Gooi het op de markt voor de deadline en daarna gaan we je helpen door patch op patch op fix te sturen. Ik hoop dat ze zich dit realiseren en een hoop shit/bagger tijdens de officiele lancering eruit laten en dat WAT er gereleased word, ook daadwerkelijk knalt
Disclaimer: Ik ben noch anti-MS noch anti-Ubuntu. Ik zie Software & Operating Systems als een ondersteuning/tool voor het doel wat je voor ogen hebt.
Hoewel ik wel naar de ideologie van *ux neig
sorry, vergeten te melden dat ik op werk de desktop wel op 7.10 draai en niet testing/unstable
Ik gebruik ubuntu op m'n werk (daarvoor altijd debian stable), en dan wil ik geen tester spelen met nieuwe releases. Debian Stable was overigens een stuk stabieler met upgrades, maar ja.. die zijn er dan ook maar eens per 2 jaar, dus dan ga je continu backports toevoegen om toch een beetje up to date te blijven met sommige software, en dat komt de beheersbaarheid meestal ook niet ten goede.
[ Voor 7% gewijzigd door brama op 22-04-2008 11:31 ]
I mentioned it once, but I think I got away with it.
Ik ervaar hetzelfde als jij ongeveer, via iwl3945 wireless verbonden ingesteld met networkmanager. Na enige KB's downloaden disconnnect de wifi en moet daarna weer connecten. Daar word je snel flauw van.LinuX-TUX schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 11:11:
[...]
Ik ervaar ook HELE vage dingen met de nieuwe (to be) release:
• Wlan (zoals jij al aankaarte) Kan ik nog wat op uitbreiden zelfs.
Ik had voorheen altijd ipw3945 mod nodig om wireless te kunnen gebruiken, tegenwoordig heet dit "iwl3945". Ik draai Hardy al vanaf Alpha 6 uit mijn hoofd, en sinds de beta's begonnen is het eigenlijk de mist in gegaan. Alleen de laatste en de eerste kernel van Hardy werken met wireless, daartussen niet. Nog frapanter (wat ik eigenlijk wel weer mooi meegenomen vind) is dat het WIRELESS lampje gewoon UIT staat terwijl ik verbinding heb. (wat een rust opeens en met de status op het scherm mis ik het eigenlijk niet ZO erg)
Nu weet ik niet of het aan m'n nieuwe laptop(HP6710B) ligt, of aan de IWL-driver. Ik heb ge-update vanaf 7.10 en daar ging het via IPW3945 wel stabiel, dus verdenk de IWL ervan en enig rondzoeken leert dat meer mensen dit probleem hebben
Mijn scherm valt na 10 min in Standby. Toets of muis, en het is terug wakker.
Ik heb de screensaver volledig uitgezet en in Power Management staat ook alles uit.
Iemand een idee waar ik nog kan kijken voor één of andere setting?
Klik op het plaatje:Fire69 schreef op woensdag 23 april 2008 @ 14:46:
Ik draai nu een maandje Ubuntu op mijn laptop, maar zit met 1 stom probleempje...
Mijn scherm valt na 10 min in Standby. Toets of muis, en het is terug wakker.
Ik heb de screensaver volledig uitgezet en in Power Management staat ook alles uit.
Iemand een idee waar ik nog kan kijken voor één of andere setting?

Of een direct link naar de 2e hit: Linux disable screen blanking i.e. preventing screen going blank
En volgende keer weer zelf, he
Die kan je verslepen om naar een grotere waarde.
Als je helemaal naar rechts sleept, kan je de waarde op 'never' zetten.
Verwijderd
Verwijderd
Op dit ogenblik zit er een bug in de standaard media speler(Totem dacht ik) waardoor de screensaver plugin niet werkt. Deze zorgt er normaal voor dat je screensaver(of screen blank->zwart) niet werkt wanneer je een film kijkt ofzo.[b][message=29969117,noline][...] Lijkt me eerder een bug. Wat ik me wel afvraag: waarom zou je die powersaving niet willen gebruiken? Je laptop kan een stuk langer met de batterij als je de backlight uitzet als je 'm niet gebruikt. Of gaat het scherm ook op zwart als je een filmpje aan het kijken bent?
Screen blank/saver uitzetten lost dit natuurlijk wel op.
Verwijderd
Zwart is overigens stroomvretend vanwege de manier waarop LCD werkt. Ik heb liever een screensaver die op puur wit staat (nouja, liefst dus een screensaver die je backlight uitzet).
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 23-04-2008 18:21 ]
Ik gebruikte eerder rsync maar het schijnt dat dit zwaarder voor de servers is. Met Jigdo doe je het meeste client-side en download je enkel de nieuwe packages van de mirror.
Die links ga ik even bekijken, thanks.Room42 schreef op woensdag 23 april 2008 @ 16:21:
[...]
Klik op het plaatje:
[afbeelding]
Of een direct link naar de 2e hit: Linux disable screen blanking i.e. preventing screen going blank
En volgende keer weer zelf, he
Had wel al gezocht hoor, blijkbaar met de verkeerde termen
Daar staat het al opsoftware schreef op woensdag 23 april 2008 @ 16:37:
Bij Powermanagment heb je vanonder een slider 'Display'.
Die kan je verslepen om naar een grotere waarde.
Als je helemaal naar rechts sleept, kan je de waarde op 'never' zetten.
Yep, met Totem, XBMC, ... alles gaat zwartVerwijderd schreef op woensdag 23 april 2008 @ 17:37:
Fire69 geeft aan dat hij bij PowerManagement al alles uit heeft gezet, en het lijkt me sterk dat hij blanking van de Ctrl+Alt+F1-F6 terminals bedoelt. Lijkt me eerder een bug. Wat ik me wel afvraag: waarom zou je die powersaving niet willen gebruiken? Je laptop kan een stuk langer met de batterij als je de backlight uitzet als je 'm niet gebruikt. Of gaat het scherm ook op zwart als je een filmpje aan het kijken bent?

Screen saver staat dus uit.Verwijderd schreef op woensdag 23 april 2008 @ 17:56:
[...]
Op dit ogenblik zit er een bug in de standaard media speler(Totem dacht ik) waardoor de screensaver plugin niet werkt. Deze zorgt er normaal voor dat je screensaver(of screen blank->zwart) niet werkt wanneer je een film kijkt ofzo.
Screen blank/saver uitzetten lost dit natuurlijk wel op.
'Regard computer as idle after' heb ik als test op 1 min staan, maar het is steeds op 10min dat het scherm zwart wordt...
Daar heb ik nog niet op gelet, hoe het zwart wordt, dat zal ik straks even doen.Verwijderd schreef op woensdag 23 april 2008 @ 18:20:
Ik heb daar geen last van. Mijn scherm gaat na 10 minuten op stroomvretend zwart & lock, en na 11 minuten op standby (je kan niet instellen dat je 't scherm na 10 minuten op standby + lock wil doen). Maar ik heb geen last van een inschakelende screensaver tijdens het kijken.
Zwart is overigens stroomvretend vanwege de manier waarop LCD werkt. Ik heb liever een screensaver die op puur wit staat (nouja, liefst dus een screensaver die je backlight uitzet).
Screensaver-settings:
- Ik heb voor alle zekerheid 'Distort' als screensaver gekozen ipv blank screen, om het verschil te kunnen zien.
- Als test staat 'Regard computer as idle after' op 1 min.
- 'Activate screensaver when computer is idle' staat uit.
Powermanagement-settings:
- AC Power: alles staat op 'Never'
- Battery Power: 'Put display to sleep' staat op 20min
Wat gebeurt er:
- Na 10 min gaat het scherm op 'zwart', met de backlight nog aan dus.
- Na 20 min gaat het scherm volledig uit. Dit gebeurt dus ook wanneer de laptop aan de stroom hangt!
Wat zou de oorzaak kunnen zijn? Dit is namelijk heel vervelend want het gebeurt ook als ik een filmpje zit te kijken
@sjaakduhuuhl: Jouw linkje is enkel voor terminal-based screen-blanking...
[edit]
Komt Hardy nu vandaag uit of niet?
Gisteren stond op Ubuntu.com nog 1 dag, nu staat er 'Coming Soon'...
[ Voor 7% gewijzigd door Fire69 op 24-04-2008 08:48 ]
Dit topic is gesloten.
Dit is een topic om ervaringen uit te wisselen!!! Stel vragen in een apart topic om antwoorden vindbaar te houden !!!
vergeet ook niet even de topicstart door te lezen