@kissyfur:
Ik zeg ook niet dat een olympus, sony, pentax or whatever slecht is, maar je weet gewoon niet hoever je wilt groeien. Je denkt niet in 1 klap van: goh, laat ik eens een dikke dSLR set van een paar ruggen gaan halen, dat groeit geleidelijk.
Bijvoorbeeld, ik begon:
Nikon D50, 18-55 kitlens.
rib uit mijn lijf, maar toen ik de sigma 70-300 van mijn oom te grazen had genomen, wilde ik er ook een. Andere rib ook uit mijn lijf, maar wel telebereik. Goed, ik was klaar.
Jeh, right. Totdat ik me pauper ergerde aan alles wat de 18-55 t.o.v. de 70-300 was. Dus, 18-55 eruit, sigma 17-70 erin. F/2.8-4.5, stukje leuke lichtsterkte en prima optiek. Leuke bouw, en overeenkomstig met mijn 70-300.
Ennnn, toen sloeg het virus pas goed toe

Ik wilde een flash, dus hop, een SB-800. Tot op dit moment is het goed bij te benen, ongeacht het merk dat je hebt. Elk merk heeft een sigma 17-70, 70-300 apo en externe flash.
Maar toen wilde ik een lichtsterke tele. En daar gaat bij bijvoorbeeld pentax en sony de schoen al keihard knellen, want OF het glas is er helemaal niet, OF het glas is stervesduur.
Na de AF-S 80-200/2.8 in mijn pocket te hebben, wilde ik er een UWA bij. Hop, tokina 12-24/4 erin (omdat ik de nikkor simpelweg te duur vond

). Maar nog steeds allemaal spul dat ik zo op de hoek van de straat kon gaan halen. Niks niet klootviolen op marktplaats, uren zoeken op ebay of wat dan ook, gewoon, zorgen dat je geld hebt en kopen
En tja, ironisch genoeg wilde ik toen een 17-55/2.8. En die nikkor was dusdanig duur dat ik mijn hele set besloot te verkopen, en de overstap te maken naar Canon. Maar om precies die reden weet ik ook donders wat het is om te moeten switchen. Mijn geluk was dat de nikon-prijsstijgingen nog niet zo lang geleden geweest was, en ik veel gewilde spullen had, en toch kostte het me flink wat. Niet op de laatste plaats omdat ik gelijk beter en duurder spul moest hebben, maar you get the point.
Waar ik heen wil? Dat je dus niet begint met 2 kitlenzen, en daarna ineens besluit om even 5 rooitjes uit te trekken voor een cam, maar dat dat gelijdelijk groeit. En op het moment dat je dan beseft dat je huidige platform niet meer biedt wat je wel hebben wilt, een overstap je toch ineens een ruk geld kost waar je echt even voor moet slikken. Want, het setje dat je dan hebt, is misschien wel niet meer die 2 kitlenzen en die ene body die je toen had, maar wellicht wel 2 bodies en een stuk of 5 objectieven, maar dan niet het topgrade spul. En precies daarom zou ik eigenlijk het liefste alleen canon aanraden, maar neem ik nikon er ook in mee, omdat, ondanks de hoge prijs/kwaliteitsverhouding ten opzichte van canon, ze wel prachtig spul maken en je inweze alle kanten op kan, en de kleinere merken bieden dat gewoon simpelweg niet.
En die uitbreiding hoeft niet eens te betekenen dat je een objectief wilt, dat kan ook zijn dat je een XX-fps body wilt, een zus en zo sensor, etc. En tja, dan zijn er maar gewoon twee die echt die flexibiliteit bieden.
En wat betreft het starters-verhaal, dit is inderdaad starters, en niet budget. Komt er morgen iemand naar me toe die enkel nu een dSLR wil om hem over 5 jaar weg te mieteren samen met die 2 kitlenzen en een nieuwe te kopen, dan ga ik hem gewoon lekker Pentax, Sony of Olympus aanraden, omdat die prijs/kwaliteit in het budgetsegment nou eenmaal hoger ligt. Maar then again, dit is het starters topic, en niet het budget topic

Het is ook niet zo dat er een knopje omgaat op een bepaalde dag dat je _ineens_ gevorderd bent. Daar groei je in, en door die interesse en vaardigheden, groeit je set vaak mee.
Ik ben dus ook niet dwars om het dwars-zijn, of om 'mijn merk' te vertegenwoordigen, maar puur omdat ik zelf al een keer mijn hele zooi heb mogen verkopen, en dat dat me, ondanks dat ik het op een goed gunstig moment deed, me flink wat geld en vooral gedoe heeft bezorgd
Einde betoog