Toon posts:

[Verzamel] Nachtfotografie deel 2 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 30 31 32 Laatste
Acties:
  • 265.535 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Enthousiast geworden van alle mooie foto's hier, ben ik vanavond laat snel even naar het plaatsje Laag-Keppel gereden.

http://www.arnowolsink.nl/download/20151011-001.jpg

Volgende stap: sterrenhemel fotograferen!

[Voor 4% gewijzigd door Universal Creations op 12-10-2015 00:10. Reden: Plaatje maximaal 800pixel breed]

• adros
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10-05 21:03
@firebladex: Scherpte is prima aan de voorgrond te zien. Je sterren zijn niet helemaal 'scherp' omdat je sluitertijd te lang is. Ik kan de exif niet zien maar ik zie lichte trailing aan je sterren. Vandaar dus.

@E-rick: mooie wolken lijnen. Plaat mag van mij wel wat meer contrast en kleur hebben, en kan wel wat rechter gezet worden.

@indostyle: 1: standaard shanghai skyline plaat waar weinig mis mee is. Wel even de gebouwen rechtzetten :) 2: ook niks mis mee. Mooie compositie. Ik hou zelf van een iets koudere (blauwere) white balance. Dit is een kwestie van smaak. Probeer het eens en kijk of je dit zelf ook mooier vindt.

@freddyt: melkweg is goed te zien, wel wat veel chroma noise.

@e-clips: Leuk idee en past bij je username :) Ik vind de uitvoering niet zo spannend alleen.

@ppaul: Vind de foto niet zo spannend. Gebeurt weinig. Geeft wel een beetje een film/game gevoel, maar daar houdt het zeg maar op. De opzet is wat mij betreft goed, maar ik word vervolgens niet verder de foto in gesleurd doordat er toch iets mist.

@alfa75qv: 1: prima melkweg foto, verder niet heel spannend. 2: altijd lastig dat keiharde licht van de huizen te controleren. Huis mag wel wat rechter worden gezet :) Verder weinig op aan te merken.

@ehtweak: Vind hem wat donker, maar is misschien zo bedoeld. Het gras er bij vind ik wel prima :)

@wolly_a: Prima nachtshot. Niet heel spannend maar verder weinig op aan te merken. Paaltjes in de hoeken mogen wel even worden recht gezet :)

Nog een nieuwe van mij, paar weken terug genomen in Monument Valley tijdens de Eclipse. Van het pikdonkere moment gebruik gemaakt om aan de andere kant wat sterrenshots te doen. Ik heb bewust de hele rechterzijde er in gelaten doordat ik die hele felle sterren met de wat mistige lucht er mooi bij vond.

Monument Stars by Albert Dros, on Flickr

Gepassioneerd Landschapsfotograaf

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:06

Don Quijote

El Magnifico

Mooie plaat hoor. Ook wel indrukwekkend dat dit met ISO 12.800 is geschoten.

• exeliser
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 16-09-2019

exeliser

Schaatsen & Reizen

Echt zeer indrukwekkende foto's hier! Zeker die sterren die zo goed zichtbaar zijn zijn echt prachtig!

SQ 323 HEAVY Cleared for take off at RWY 36 L

• avanreijn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17-05 20:48
Zag een artikel langskomen op mijn twitterfeed over een skytracker. Gezien de vele stargazers hier dacht ik plak hem toch ook maar hier.

http://www.iso1200.com/20...aphy-sky-diy-tracker.html

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:24
Dat is wel een cool dingetje om zelf in elkaar te knutselen als je low budget astrofotografie wil doen.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• Polariteit
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:17

Polariteit

Testende fotografeur

@adros: hele toffe plaat, wat een schitterende kleuren in de lucht. De omgeving daar leent zich trouwens wel goed voor dit soort fotografie :)

Apparatuur: Canon 6d, Canon 24-70f4.0, Sigma 150-500, Sigma 105 mm, canon 16-35f4.0, canon 40f2.8 | Mijn website | Flickr fotostream

• cedras
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 28-05 22:17
@wolly - Wat adros zegt, niet heel spannend, maar het is zijn wel mooie plekjes om te oefenen.

@Adros- Ik snap dat je de rechterkant er bij hebt gehouden, maar dat roze/grijze vlak is mij toch net te groot. Als je dan weer gaat bijsnijden, krijg je ook zo'n raar formaat foto.

Enige tijd geleden alweer in Rotterdam geweest en daar een beetje rond gestruind in de avonduren.

Tip, tricks, shoot!
Rotterdam, Oude Haven by Cedras Liggiegoet, on Flickr

• RobbieHifi
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 23:46
De oude haven lijkt niet helemaal recht te staan. Goed te zien aan de gebouwen op de achtergrond. Ook zou iets meer kleur en licht in de lucht de plaat sterker maken.

Racing in the moonlight by Rob Blank, on Flickr

• Boost9898
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 24-05 20:12

Boost9898

www.brambenik.nl

Erg mooi, gewoon een goede foto. Maar valt dit wel onder nachtfotografie?. :D

Vanavond ben ik bij Glow Eindhoven 2015 geweest. Ik wil alvast een aantal foto's laten zien. :)
Linkje naar de originele resoluties: http://imgur.com/a/ucRHC

Kiekje's

[Voor 20% gewijzigd door Boost9898 op 09-11-2015 11:06]

Canon body: EOS R5
Canon lens: RF 24-70 f/2.8 L | EF 70-200mm f/2.8 L | EF 100mm f/2.8 IS Macro L

• RobbieHifi
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 23:46
Boost9898 schreef op maandag 09 november 2015 @ 02:37:
Erg mooi, gewoon een goede foto. Maar valt dit wel onder nachtfotografie?. :D

Is avond met maanlicht, denk het wel ;)
Boost9898 schreef op maandag 09 november 2015 @ 02:37:
Vanavond ben ik bij Glow Eindhoven 2015 geweest. Ik wil alvast een aantal foto's laten zien. :)
Linkje naar de originele resoluties: http://imgur.com/a/ucRHC

Kiekje
http://i.imgur.com/ACsMIkC.jpg
Zag er wel leuk uit, alleen liever de foto hier dan een link naar het plaatje.

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02:05

F.West98

Alweer 14 jaar hier

Twee maanden geleden deze gemaakt met een compactcamera (Sony RX100), het resultaat viel me enorm mee, alleen een beetje jammer van de lichte bewolking.

[Voor 5% gewijzigd door F.West98 op 09-11-2015 15:48]

2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

• Zym0tiC
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02:23
@adros: erg indrukwekkende plaat. Weinig op aan te merken behalve dat ie wel hotshot waardig is :)

@cedras: zoals gezegd staat de horizon niet recht. Wou eigenlijk nog een opmerking maken over de zwarte lucht die saai is, maar hierdoor steekt wel het oranje/rood licht lekker af.

@RobbieHifi: Vind deze erg lekker wegkijken door de zachte kleuren van de lucht en het landschap icm de felle(re) rode lichtsporen.

@Boost9898: vind alle 3 de foto's wat soft ogen, daarnaast denk ik dat je bij de eerste wat te hard de highlights hebt teruggetrokken, deze komt nu nl. wat vlakjes over. Vind #2 de interessantste, lekker abstract. Bij #3 kijk ik alleen maar naar een grote groep mensen (mijn inziens het meest irritante altijd op Glow :p)

@F.West98: Vind die wolken niet eens zo heel vervelend in de foto, alleen de kleur ervan is wat mij een beetje stoort. Kan het kloppen dat de focus niet helemaal goed is? Denk dat de sterren wel iets scherper hadden gekund. Wat ik leuk vind aan de foto is dat het lijkt alsof deze liggend is gemaakt waardoor je een beetje het relax in het gras sterrenkijken idee krijgt.

In hetzelfde straatje heb ik er ook nog een. Een tijdje terug naar zeeland afgereisd om daar mijn eerste poging melkweg fotograferen uit te voeren. Had een locatie gescout aan het water met een steiger als voorgrond. Allemaal leuk en wel totdat ik aankwam en er een boot bleek te liggen (met bijhorende lichten) :(
Toen maar op zoek gegaan naar een alternatieve (uiteindelijk niet zo spannende) locatie in de buurt met onderstaande als resultaat.

We are all a part of it - The Milky Way by Roger Lahaye, on Flickr

There is no such thing as innocence, only degrees of guilt | Flickr!

• F.West98

F.West98

Alweer 14 jaar hier

Zym0tiC schreef op maandag 09 november 2015 @ 17:13:
@F.West98: Vind die wolken niet eens zo heel vervelend in de foto, alleen de kleur ervan is wat mij een beetje stoort. Kan het kloppen dat de focus niet helemaal goed is? Denk dat de sterren wel iets scherper hadden gekund. Wat ik leuk vind aan de foto is dat het lijkt alsof deze liggend is gemaakt waardoor je een beetje het relax in het gras sterrenkijken idee krijgt.
Dat was het ook :P
Ik heb geen statief dus had de camera gewoon screen down op een tafeltje gelegd midden in de achtertuin en zo wat foto's gemaakt. De gelige kleur komt door de straatverlichting (het effect viel me nog mee), ik kan nog eens kijken wat ik daar aan kan doen. Focus stond wel gewoon zo ver mogelijk maar wellicht is dat ook gedeeltelijk de minuscule beweging die dat ding maakt op het moment dat je het knopje loslaat (volgende keer een seconde delay instellen) :P

• zwik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-05 15:23

zwik

randomized

@Zym0tiC gave plaat! Melkweg plaatjes vind ik altijd wel mooi. De melkweg is goed gelukt maar helaas wel coma in de hoekjes. De onderkant is inderdaad minder spannend maar het geeft wel een mooi gevoel van schaal aan. Maak je toevallig gebruik van de Tokina 11-16 lens?

Ik zelf dan ook maar :) . Een paar maanden geleden had ik wat data geschoten maar tot gisteren geen tijd gehad om er eens goed voor te gaan zitten en te bewerken. Het resultaat is nog een Work in Progress. Ik heb meer data nodig om meer details eruit te laten komen. Onderstaand plaatje bestaat uit 26 frames van elk 10 minuten. Effectief dus een sluitertijd van ruim 4 uur. Deze zijn op elkaar gestapeld om meer details eruit te laten komen. De camera (een gemodificeerde Canon 600D) heb ik op mijn telescoop gemonteerd. Mijn telescoop heeft een brandpunt van 750mm op f5.

Wat je ziet is rechtsboven de vissenkopnevel (IC1795 voor de geïnteresseerden) en linksonder Melotte 15. Dit alles staat in de hartnevel in het sterrenbeeld Cassiopeia.

• HMJ
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 26-03-2020

HMJ

Jelle Hansma

@Zym0tiC: lang niet gek voor een eerste poging! Bij de melkweg kun je wel zien dat je daar aan het poetsen bent geweest.
@zwik: Op zich erg tof natuurlijk dat je het zo kunt vastleggen en ik vind het ook leuk om te zien, maar het is lastig om er commentaar op te geven. :)

www.hansjellema.nl | Facebook

• AdmiralSnipe
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23:53
@Cedras: Interessante compositie. De kraan ziet er imposant uit, mede door de rode gloed.
@Zym0tic: De melkweg staat mooi in beeld, sterren zijn ook niet erg bewogen. Links bij de bomen lijken wel een paar poetsvlekken te zitten van het nabewerken.
@HMJ: Mooie foto, de gebouwen zijn allemaal goed belicht en staan mooi recht. Heb je hier 1 of meerdere exposures voor gebruikt?

Zelf een aantal weken geleden een eerste poging tot nachtfotografie gedaan. Ik zat er de hele tijd op te letten dat de horizon waterpas stond maar was vergeten om ook op de verticale as te letten waardoor de gebouwen helemaal scheef staan. :F

~ Always look on the bright side of light ~ Battlelog: AdmiralSnipe

• Universal Creations
@zwik: is dit met zichtbaar licht, of heb je met je gemodificeerde 600D (ook) IR gebruikt?

• MoiZie
  • Registratie: Februari 2004
@ HMJ; mooie foto, lijkt enigszins modelbouw door de clarity/sterk contrast. Toch helt de foto voor m'n gevoel iets naar rechts over... Maar dat is misschien gezichtsbedrog

@AdmiralSnipe; Het is een beetje lege foto, wat was het onderwerp precies? Daarnaast is de flare door het stofje op je lens rechts bij de lantaarnpaal wel wat storend wat mij betreft.

• Vishari Beduk
  • Laatst online: 19:52

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

@HMJ: Super strak en netjes :)
Al was het leuker geweest als die toren wat duidelijker naar voren zou komen.

@AdmiralSnipe: HMJ gebruikt T&S, dan krijg je dus dit
jouw foto heeft wel erg veel (niet zo mooie) voorgrond, dat is jammer

edit: Foto weggehaald, deze was bij nader inzien toch te slecht.

[Voor 36% gewijzigd door Vishari Beduk op 19-01-2016 06:32]

deepin linux addict

• Zym0tiC
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02:23
zwik schreef op zondag 13 december 2015 @ 13:40:
@Zym0tiC gave plaat! Melkweg plaatjes vind ik altijd wel mooi. De melkweg is goed gelukt maar helaas wel coma in de hoekjes. De onderkant is inderdaad minder spannend maar het geeft wel een mooi gevoel van schaal aan. Maak je toevallig gebruik van de Tokina 11-16 lens?

Ik zelf dan ook maar :) . Een paar maanden geleden had ik wat data geschoten maar tot gisteren geen tijd gehad om er eens goed voor te gaan zitten en te bewerken. Het resultaat is nog een Work in Progress. Ik heb meer data nodig om meer details eruit te laten komen. Onderstaand plaatje bestaat uit 26 frames van elk 10 minuten. Effectief dus een sluitertijd van ruim 4 uur. Deze zijn op elkaar gestapeld om meer details eruit te laten komen. De camera (een gemodificeerde Canon 600D) heb ik op mijn telescoop gemonteerd. Mijn telescoop heeft een brandpunt van 750mm op f5.

Wat je ziet is rechtsboven de vissenkopnevel (IC1795 voor de geïnteresseerden) en linksonder Melotte 15. Dit alles staat in de hartnevel in het sterrenbeeld Cassiopeia.

[afbeelding]
Dank je :). Is idd geschoten met de tokina 11-16.

Schitterende foto die je plaatst. Kan naar zo iets uren staren. Hoe vang je in jouw setup de rotatie van de aarde op bij zo'n lange sluitertijd? Ben wel benieuwd naar het eindresultaat als dit pas een WiP is. Toevallig meer materiaal online staan?
HMJ schreef op zondag 17 januari 2016 @ 22:49:
@Zym0tiC: lang niet gek voor een eerste poging! Bij de melkweg kun je wel zien dat je daar aan het poetsen bent geweest.
@zwik: Op zich erg tof natuurlijk dat je het zo kunt vastleggen en ik vind het ook leuk om te zien, maar het is lastig om er commentaar op te geven. :)

[afbeelding]
bedankt! En guilty as charged >:)

Mooie plaat, lekker dat contast tussen de oude gebouwen en het zwart moderne gebouw wat bijna wegvalt tegen de donkere hemel met die streep rode licht.
AdmiralSnipe schreef op maandag 18 januari 2016 @ 00:38:
@Cedras: Interessante compositie. De kraan ziet er imposant uit, mede door de rode gloed.
@Zym0tic: De melkweg staat mooi in beeld, sterren zijn ook niet erg bewogen. Links bij de bomen lijken wel een paar poetsvlekken te zitten van het nabewerken.
@HMJ: Mooie foto, de gebouwen zijn allemaal goed belicht en staan mooi recht. Heb je hier 1 of meerdere exposures voor gebruikt?

Zelf een aantal weken geleden een eerste poging tot nachtfotografie gedaan. Ik zat er de hele tijd op te letten dat de horizon waterpas stond maar was vergeten om ook op de verticale as te letten waardoor de gebouwen helemaal scheef staan. :F

[afbeelding]
dank! denk dat een andere compositie beter zou uitpakken. Je hebt nu wel veel lege voorgrond.
Vishari Beduk schreef op maandag 18 januari 2016 @ 20:05:
@HMJ: Super strak en netjes :)
Al was het leuker geweest als die toren wat duidelijker naar voren zou komen.

@AdmiralSnipe: HMJ gebruikt T&S, dan krijg je dus dit
jouw foto heeft wel erg veel (niet zo mooie) voorgrond, dat is jammer

[afbeelding]
met de rode speelgoed camera by Vishari Beduk, on Flickr
Apart effect op de lantaarnpaal, weer eens wat anders dan de standaard sterretjes :+ Ik zou rechts er trouwens af croppen, voegt voor mij weinig toe aan de rest van de foto.

There is no such thing as innocence, only degrees of guilt | Flickr!

• Mr. Hayes
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
@AdmiralSnipe: alles is behoorlijk ver in het beeld en beslaat nog geen kwart van het totaal, daardoor mis ik een onderwerp. Ik betwijfel of je het op een andere manier beter uit de verf zou kunnen laten komen, het ligt waarschijnlijk aan de niet-fotogenieke locatie.

HMJ: technisch goed uitgevoerd. Ik vraag me wel af of je niet net wat te ver bent doorgeschoten met het wegcroppen van de voorgrond, is dat om je 'signature 16:9-verhouding' aan te kunnen houden?

Geen typisch nachtfotografieshot maar wel daadwerkelijk donker buiten. SOOC dus wellicht zit daar nog wat ruimte maar ik vind 'm zelf zo wel prima overkomen eigenlijk.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• HMJ

HMJ

Jelle Hansma

@AdmiralSnipe: Ik had sowieso je foto recht getrokken en rechts weggecropt. Daarmee ben je wat voorgrond kwijt en de lensflares bij de lantaarnpaal.
Mijn foto was inderdaad met meerdere exposures.

@refused: ik ben denk ik wat te fanatiek geweest met de tilt-shift lens, want het is juist de lucht waar ik aan het croppen ben geweest..
Jou foto is goed vastgelegd en heeft inderdaad niet zo veel nabewerking nodig. Ik weet verder niet zo goed wat ik er van moet zeggen. gewoon prima :)

Het minste aan deze foto vind ik de hoeveelheid licht wat van het station komt..

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

HMJ schreef op zondag 06 maart 2016 @ 22:21:
[afbeelding]

Het minste aan deze foto vind ik de hoeveelheid licht wat van het station komt..
he, he, eindelijk ;)
Keurig strakke foto, niets op aan te merken. En typisch HMJ
Ik zie alleen geen verschil tussen v1 en v3

deepin linux addict

• HMJ

HMJ

Jelle Hansma

Vishari Beduk schreef op maandag 07 maart 2016 @ 22:11:
[...]

he, he, eindelijk ;)
Keurig strakke foto, niets op aan te merken. En typisch HMJ
Ik zie alleen geen verschil tussen v1 en v3
:9

Ben nog een tijdje wat aan het aanklooien geweest met de foto, vandaar dat ik hem hier nog niet had geplaatst. Het voornaamste verschil tussen de twee is dat v3 iets warmer is en hij is dusdanig uitgesneden dat de vuurtoren in het midden staat. Ik vond hem bij v1 wat twijfelachtig uit het midden namelijk.

• Mr. Hayes
  • Niet online
Wat vooral wel leuk is is het hele spectrum aan "wit"licht dat voorbij komt, van geel naar roze naar oranje naar blauw naar paars. Als het de bedoeling is de vuurtoren als horizonsonderwerp te hebben kan dat verblindende licht van het station prima.

• Jur_
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 06-04 07:04
@refused. Leuke foto. Redelijk recht toe recht aan. Misschien was het leuk geweest nog te kijken of je iets van een voorgrond of achtergrond had kunnen toevoegen of wat spelen met de compositie. Verder prima foto :)

@HMJ Trap is werkelijk prachtig! Mooi belicht en de kleuren in de hele foto zijn mooi eigenlijk. Misschien was de trap met wat meer prominenter in beeld ook nog wat mooier geweest, nu probeer je misschien iets te veel te laten zien. (De achtergrond is namelijk ook mooi).

Afgelopen week was ik in Hong Kong en heb daar onder andere mijn eerste panorama gemaakt van een aantal nachtfoto's. (Stitched met Lightroom, en ipv deform heb ik content aware fill gebruikt in Photoshop).

Nightview on Hong Kong Island by Jurrian Hartveldt on 500px.com

Bij voorbaat excuses: Ik zal binnenkort nog even het juiste formaat thumb uploaden

5D4 | 24-70 f/2.8L II | 85 f/1.4L IS | 100 f/2.8L IS | 135 f/2L

• uruviel359
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 24-03 12:30
@Jur_ mooie plaat, reflectie van licht op water doet het altijd goed wat mij betreft! Grappig om ook wat van de haze om de linker gebouwen te zien!

@HMJ nice, weinig om op aan te merken, goed ingekadered, mooie kleuren en contrast!

Eentje van mij, op 6 maart was het noorderlicht zichtbaar in Noord-Nederland (niet alleen fotografisch, maar je kon zelfs wat van de kleuren opmaken met het blote oog). Bij deze een plaatje van toen:

(album)

[Voor 53% gewijzigd door uruviel359 op 17-03-2016 10:14]

• F.West98

F.West98

Alweer 14 jaar hier

@Jur_ Leuke foto, erg goed en mooi breed! Alleen jammer dat het links een beetje overbelicht is, maar verder prima plaat.

@uruviel359 Ik vind de kleuren een beetje té overmatig, beetje oververzadigd / te hoog contrast. Verder wel tof dat het zo goed te zien is op die foto en dat de bewolking niet té erg is, noorderlicht in NL is niet zo veelvoorkomend.

Vannacht was het mooi helder en vrij windstil dus ik ben eens met de camera dingen gaan proberen en deze viel me enorm mee, de rest was toch nog net iets té bewogen of had te veel ruis. Geschoten op ISO 800, f/1.8 en 13s sluitertijd.

• uruviel359
@F.West98 Misschien had je wel een beetje gelijk in, zal ook eens even mijn scherm kalibreren. Maar had overigens niet veel aan de saturation/vibrance gezeten, alleen aan het contrast … het was echt wel een zeer heldere vertoning dit keer! Ik vind het overigens wel vrij lastig om hier een goede balans in te vinden. Met design werk gebruik ik regelmatig veel te subtiele kleuren, en dan zie je er niks van op een crappy televisiescherm tijdens een slideshow, of op een cheapo smartphone bijvoorbeeld … lastig!

Over jouw foto, je zou kunnen proberen opnames te stacken, als je een tiental van deze opnames had en wat calibratie frames zou je denk ik veel meer van de sterren hemel kunnen zien!

• F.West98

F.West98

Alweer 14 jaar hier

uruviel359 schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 10:13:
[..]
Over jouw foto, je zou kunnen proberen opnames te stacken, als je een tiental van deze opnames had en wat calibratie frames zou je denk ik veel meer van de sterren hemel kunnen zien!
Zou leuk zijn geweest, maar deze camera kan niet heel veel beter. Is wel een goede camera, maar nog steeds een compact. Ik heb de lucht ook met opzet iets donkerder gemaakt, maar de sterren verdwenen daar helaas ook een beetje door. Bij verhogen van contrast gingen de kleuren vreemd doen dus dat was ook niet ideaal. Dit is een versie met een iets lichtere lucht:

• HMJ

HMJ

Jelle Hansma

F.West98 schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 11:39:
[...]

Zou leuk zijn geweest, maar deze camera kan niet heel veel beter. Is wel een goede camera, maar nog steeds een compact. Ik heb de lucht ook met opzet iets donkerder gemaakt, maar de sterren verdwenen daar helaas ook een beetje door. Bij verhogen van contrast gingen de kleuren vreemd doen dus dat was ook niet ideaal. Dit is een versie met een iets lichtere lucht:
[afbeelding]
Die lijkt wat mij betreft sowieso beter. De eerste heeft een nogal vreemde overgang in de lucht zitten.

• MoiZie
  • Registratie: Februari 2004
F.West98 schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 11:39:
[...]

[afbeelding]
Stacken kan prima met een compact. Gewoon 10 opnamen achter elkaar maken met dezelfde instellingen, en dan 10 opnamen met een doek over de lens met identieke instellingen. Die stacken en voila...

• uruviel359
MoiZie schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 00:53:
[...]

Stacken kan prima met een compact. Gewoon 10 opnamen achter elkaar maken met dezelfde instellingen, en dan 10 opnamen met een doek over de lens met identieke instellingen. Die stacken en voila...
Als je met darks gaat werken (foto's maken met de lenscap/doek op de camera, zodat je alleen de (thermische) ruis van de sensor vangt) vergeet dan niet om de "long exposure noise reduction" op de camera uit te zetten als je de normale frames (lights) schiet. Het doet veelal hetzelfde truukje, maar dan minder goed omdat het ook regelmatig wat destructieve ruisonderdrukking algoritmes toepast. Idealiter doe je stacking met een programma zoals DeepSkyStacker (gratis) of Pixinsight (duur, maar veel geavanceerder) maar er zijn ook wel tutorials te vinden voor Photoshop en Gimp .

• TQAirstrike
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15-04 00:53
Sinds januari volop in de Fotografie gedoken, wil eigenlijk zoveel mogelijk disciplines binnen de fotografie onder de knie krijgen. Ik ben erg onder de indruk van alle foto's die jullie posten en zou dan ook graag wat feedback van jullie willen op mijn foto's.

https://www.flickr.com/gp/141257421@N07/jVw42N

Zwolle by night by Thomas Bartelds, on Flickr

[Voor 65% gewijzigd door TQAirstrike op 18-04-2016 00:46]

www.instagram.com/thomas.bartelds

• Universal Creations
TQAirstrike schreef op maandag 18 april 2016 @ 00:37:
Sinds januari volop in de Fotografie gedoken, wil eigenlijk zoveel mogelijk disciplines binnen de fotografie onder de knie krijgen. Ik ben erg onder de indruk van alle foto's die jullie posten en zou dan ook graag wat feedback van jullie willen op mijn foto's.

https://www.flickr.com/gp/141257421@N07/jVw42N

[afbeelding]Zwolle by night by Thomas Bartelds, on Flickr
Je voorgangers willen op hun beurt ook graag feedback van jou.
Over jouw foto: de belichting is ok, maar hij staat behoorlijk scheef en ik weet eigenlijk niet wat nu het idee is van het houtwerk zo prominent op de voorgrond.

• Karel V
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-05 21:25

Karel V

Een simpele ziel

TQAirstrike: cool dat je een lange sluitertijd gebruikt! Qua belichtingstijd vind ik je foto geslaagd.
Ik vind die palen op zichzelf ook een interessant onderwerp. Ze kunnen in de foto als een toevoegend element op de voorgrond gebruikt worden. Maar de manier waarop ze in deze foto in de skyline van de gebouwen prikken doet veel afbreuk aan de kwaliteit van je plaat. Bij een skyline is het juist de bedoeling dat je naar de achtergrond kijkt en niet naar de palen op de voorgrond. Met een juist standpunt kunnen de palen helpen om de kijker in de foto te trekken door gebruik te maken van lijnenspel. Dat is je hier echter niet gelukt. Neemt niet weg dat het leuk is dat je hier je poging laat zien en je goed op weg bent om je zelf te verbeteren door feedback te vragen.

The old Lie: Dulce et Decorum est Pro patria mori

• TQAirstrike
Karel V schreef op maandag 18 april 2016 @ 06:56:
TQAirstrike: cool dat je een lange sluitertijd gebruikt! Qua belichtingstijd vind ik je foto geslaagd.
Ik vind die palen op zichzelf ook een interessant onderwerp. Ze kunnen in de foto als een toevoegend element op de voorgrond gebruikt worden. Maar de manier waarop ze in deze foto in de skyline van de gebouwen prikken doet veel afbreuk aan de kwaliteit van je plaat. Bij een skyline is het juist de bedoeling dat je naar de achtergrond kijkt en niet naar de palen op de voorgrond. Met een juist standpunt kunnen de palen helpen om de kijker in de foto te trekken door gebruik te maken van lijnenspel. Dat is je hier echter niet gelukt. Neemt niet weg dat het leuk is dat je hier je poging laat zien en je goed op weg bent om je zelf te verbeteren door feedback te vragen.
Bedankt voor je feedback, ik wil graag leren! Ik had helaas geen statief bij me op dat moment (kwam van een festival en fietste toevallig langs) moest het dus doen met een brug waar ik de camera op kon zetten.
Ik heb nog wel vanaf mijn fiets geprobeerd foto's te maken:

en ook een zonder de houten palen:

Ik vond het lastig om de toren (peperbus) scherp te krijgen, hebben jullie daar nog tips voor? MF?
Universal Creations schreef op maandag 18 april 2016 @ 01:09:
[...]

Je voorgangers willen op hun beurt ook graag feedback van jou.
Over jouw foto: de belichting is ok, maar hij staat behoorlijk scheef en ik weet eigenlijk niet wat nu het idee is van het houtwerk zo prominent op de voorgrond.
Bedankt voor je feedback, ik had helaas geen statief en wist bij het nabewerken ook helaas nog niet van de Lenscorrectie functie af in LR :+
Zal de foto straks even opzoeken en opnieuw bewerken, kijken of ik er nog wat van kan maken.

Ik zal de komende tijd het forum in de gaten houden een ook feedback uitdelen :)

[Voor 15% gewijzigd door Universal Creations op 18-04-2016 11:53. Reden: Dubbelpost]

• Universal Creations
TQAirstrike schreef op maandag 18 april 2016 @ 11:24:
Ik vond het lastig om de toren (peperbus) scherp te krijgen, hebben jullie daar nog tips voor? MF?
Manueel focus kan, maar ook een ander focuspunt kiezen wat op de juiste plek ligt, is vaak een mogelijkheid.
Bedankt voor je feedback, ik had helaas geen statief en wist bij het nabewerken ook helaas nog niet van de Lenscorrectie functie af in LR :+
Zal de foto straks even opzoeken en opnieuw bewerken, kijken of ik er nog wat van kan maken.
Het scheef staan corrigeer je niet met de lenscorrectie functie, maar gewoon met je crop overlay (R).

Ik heb ook even je 2 berichten samengevoegd. Je kunt gewoon wijzig gebruiken, zodat je berichten kunt aanpassen. Als je meerdere mensen wil quoten, dan kan je dat ook vanuit je uitgebreide reactievenster (scroll vanuit dat venster naar het juiste bericht en tik "quote" aan.
Daarnaast zijn dit geen landschappen. Dit valt meer onder nachtfotografie (of eventueel cityscapes).

[Voor 22% gewijzigd door Universal Creations op 18-04-2016 12:11]

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:39

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

TQAirstrike schreef op maandag 18 april 2016 @ 11:24:
Bedankt voor je feedback, ik wil graag leren! Ik had helaas geen statief bij me op dat moment (kwam van een festival en fietste toevallig langs) moest het dus doen met een brug waar ik de camera op kon zetten.
Ik heb nog wel vanaf mijn fiets geprobeerd foto's te maken:

en ook een zonder de houten palen:

Fraaie foto's beiden. Maar de laatste foto vind ik wat donker waardoor je enkele details mist.

18042916 - Class'66 laadt kolen in OBA by Ariën Claij, on Flickr
Vorige week met een kennis even in de latere uurtjes van de avond de Amsterdamse Haven bezocht, en het terrein van de OBA (Overslag Bedrijf Amsterdam) opgereden. Hier hebben we tijdens het blauwe uurtje de diesellocomotief 'Class 66' DE-683 gespot die stukje bij beetje elke paar minuten een metertje of vier verder reed waarbij de kolenwagons steeds verder gevuld werden. Verder heb ik de kleurbalans een beetje aangepast naar 'kunstlicht' wat een fraai resultaat geeft.

[Voor 44% gewijzigd door AW_Bos op 24-04-2016 18:57]

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

• MattiB
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 29-05 14:20
@AW_Bos, Op zich aardige plaat maar erg gewoontjes, ik denk als je hier het diafragma had geknepen voor wat mooie stervorming van de verlichting dat het een hele andere sfeer had gegeven.

Van mij een wat uitbundige HDR nachtfoto, niet iedereen zal er van houden maar vond het wel eens leuk om uit te proberen.

[Voor 3% gewijzigd door MattiB op 24-04-2016 20:40]

• Arjan A
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-05 17:31

Arjan A

Cenosillicafoob

@MattiB De compositie vind ik al geslaagd. Goed gebruik gemaakt van de reflectie in het water.
Ik ben gek op bruggen, vooral in het blauwe uur. Misschien had je een halfuur eerder moeten schieten ;)

Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

@MattiB: Ik vind het een interessante foto. Maar toch denk ik dat deze zonder HDR (of in ieder geval minder) mooier zou zijn geweest. Wat wel storend is, is dat de lampen rechtsboven wel heel erg onscherp zijn. Het mooieste is als al die lantaarnpalen echt 'stralen' licht geven.
Ik geef het advies om nog eens terug te gaan en dan niet HDR maar focus stacking te proberen.

deepin linux addict

• MattiB
Heb je gelijk in ondanks dat ik het zelf niet heel storend vind. Het zit hem hier met name in de zwakte van de groothoeklens in de hoeken in combinatie, een focus stack zou idd uitkomst brengen.

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:13
Na een hele tijd heel weinig met fotografie gedaan te hebben, heb ik mijn Nikon D70 verkocht en een Nikon D5300 aangeschaft. Kort daarna heb ik een 35mm f.18 lens gekocht en daarmee heb ik een set waarmee ik dik tevreden ben.

Gisteravond ben ik voor het eerst sinds jaren weer eens specifiek op een "fotouitje" de deur uitgegaan, naar de kermis in Hilversum.

Hier drie foto's die naar mijn idee wel aardig gelukt zijn:

De Breakdance zorgt voor veel beweging en licht:

Origineel

Op deze foto zorgt een stroboscoop voor een interessant effect:

Origineel

Dit is één van wel 30 foto's, ik vind goed volgen nog wel moeilijk:

Origineel

Atomstack X7 Pro 10w laser cutter

• Universal Creations
@JeroenH: zou je ook wat feedback kunnen geven op voorgangers?
Over jouw foto's. Vanwaar het enorm dichtknijpen en iso100 in de eerste 2 foto's? En waarom in de 3de foto iso100? Als je daar de iso wat hoger had gezet, zou je met bijvoorbeeld 1/100sec meer bruikbare foto's overhouden. Kleurtjes zijn leuk, maar ik zie voornamelijk wazigheid.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TQAirstrike
@MattiB: Erg fijne foto! Het donkere gedeelte links onderin kan je ook wel weg snijden zodat de burg ook wat meer naar het midden van de foto komt. De reflectie van het licht aan de onderkant van de brug vind ik echt fantastisch!

@JeroenH: Bijzondere verzameling, ik vind de eerste wel geslaagd! De andere twee snap ik niet echt..

Ik ben gisternacht op uitgegaan want volgens Photophillis (super app voor fotografen!!) was het een goed moment om sterren te fotografen :)

Best wel blij verast met het resultaat:

Zwolle by Night by Thomas Bartelds, on Flickr

Acties:
  • 0Henk 'm!

• F.West98

F.West98

Alweer 14 jaar hier

@JeroenH imo een beetje té lange sluitertijd. Valt bijna niet meer te herkennen wat het voor moet stellen.
@TQAirstrike Hele mooie foto! Water is erg mooi stil, alleen zijn de bomen een beetje 'vaag', lijkt door de wind te komen. Verder een beetje aan de rode kant waardoor dat groen van de bomen een vreemd contrast geeft.

Ik ben er vandaag ook eventjes op uit gegaan en heb wat hemels geprobeerd te fotograferen maar het waaide vrij hard waardoor op alle foto's de bomen enorm bewogen waren. Gelukkig nog wel wat andere sfeerfototjes gemaakt en kwam toevallig langs t station toen daar de laatste trein reed en daar deze genomen zonder er veel over na te denken maar hij heeft me achteraf wel verrast. Zit wel een beetje het 'verlaten station'-gevoel/stijl in. Enige minpuntjes zijn het vertrektijdenbord (erg overbelicht) en de OV-paal. Ik had wellicht beter aan de andere kant kunnen staan.
Laatste trein by Floris Westerman, on Flickr
ISO 800, f/1.8, 1/10s

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:06

Don Quijote

El Magnifico

@jeroenh De derde vind ik het beste gelukt. Omdat je daar in het centrum van de chaos nog redelijk duidelijk mensen ziet zitten. Dat geeft wel een lekker surrealistisch beeld. De eerste is me wat te abstract.

@TQairstrike Ik vind hem erg geslaagd. Niks op aan te merken. Wellicht dat de toppen van de bomen rechtsachter wat donker zijn. Is dat een wat slordig aangebrachte adjustment layer/brush? Of viel daar gewoon geen licht op?

@F.West98 Het beeld is mij iets te rommelig. Niet perse door jouw toedoen, maar zo is die plek nu eenmaal. Echter, door wat meer te spelen met je compositie had je het wellicht deels kunnen oplossen. Neem bijvoorbeeld die paal rechtsonder. Zet een stap naar voren en je ziet hem niet meer. Zet een stap naar achteren en je kan hem onderdeel maken van de compositie. Nu staat de paal half afgesneden mijn blik te trekken zonder iets toe te voegen (behalve me het gevoel geven dat de foto scheef is).

[Voor 14% gewijzigd door Don Quijote op 19-05-2016 20:33]

• Sleehond
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23:16
Net terug van vakantie (Italië en Zuid-Frankrijk). Veel plaatsen geweest (Cinque Terre, Genoa, Monaco onder andere).

Deze foto weten te schieten in Monaco. Edit in Lightroom.

LET OP: had geen statief bij me, camera op een stenen rand gezet en daarmee geprobeerd zoveel mogelijk stabiliteit te pakken. En sinds kort begin ik de M stand een beetje onder de knie te krijgen van mijn Nikon D3300 (ben nog vrij beginner).

Stiekem ben ik zelf al best trots dat ik dit resultaat heb behaald, heb nog ZEER veel te leren immers :+

Er zullen vast positieve kritieken zijn waar ik van kan leren, dan hoor ik dat graag :*)

Monaco By Night by Leon van Laarhoven, on Flickr

• Universal Creations
Mooie plaat op het eerste oog. Helaas als je gaat inzoomen, zie je veel ruis en ruisreductie. Waarom iso1600 als je toch vanaf statief een steen werkte?

• Sleehond
Goede vraag, nu je het zegt had dat anders gekunt en gemoeten....

Zosls gezegd, beginner dus bedankt voor nuttige feedback!

Acties:
  • +2Henk 'm!

• qless
  • Registratie: Maart 2000

qless

...vraag maar...

Ook eens een poging gedaan de melkweg vast te leggen:

[Voor 55% gewijzigd door qless op 10-07-2016 14:19]

Website|Mini 3 Pro|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Arjan A
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-05 17:31

Arjan A

Cenosillicafoob

qless schreef op zondag 10 juli 2016 @ 14:18:
Ook eens een poging gedaan de melkweg vast te leggen:

[afbeelding]
Netjes gedaan. Wat voor settings heb je gebruikt?

Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur

Acties:
  • 0Henk 'm!

• qless

qless

...vraag maar...

30 seconden, 3200 iso, f2.8 op 14mm

Website|Mini 3 Pro|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300

• PdeBie
  • Nu online
Netjes. Voor 'een poging' vind ik hem prima gelukt.

Weinig lichtvervuiling ook lijkt het of niet? Waar was je?

• qless

qless

...vraag maar...

Zuidfrankrijk, regio Cantal. Er was wel wat lichtvervuiling maar idd niet zo veel als hier

• TQAirstrike
Châtenois by Night! by Thomas Bartelds, on Flickr

[Voor 3% gewijzigd door Universal Creations op 11-07-2016 19:25. Reden: Plaatje verkleind...]

• qless

qless

...vraag maar...

Wat is die lichtvlek in het midden?

• Ossi
  • Laatst online: 20:16
qless schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 10:45:
Wat is die lichtvlek in het midden?
Lijkt mij alsof er met Lightroom enorm aan een aantal sliders is getrokken.

• ToyotaMR2
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06:37
Of strooilicht van een andere lamp.
Je ziet het namelijk meer, richting rechts.
Echter links ervan is dat niet meer.

[Voor 54% gewijzigd door ToyotaMR2 op 12-07-2016 10:56]

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:14
Hebben we het over de grijze vlek op het gebouw in het midden? Ik gok dat dat komt doordat de highlights flink omlaag zijn getrokken in de nabewerking, maar omdat het overbelicht was (door een lamp op het gebouw gericht?), valt er weinig terug te halen en wordt het grijs in plaats van wit.

The devil is in the details.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• adros
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10-05 21:03
qless: melkweg goed vast gelegd. Hij is mooi zichtbaar. Probeer de volgende keer misschien wat meer op zoek te gaan naar een goede compositie.

tqairstrike: is mij te donker, maar dat komt ook door de felle belichting van de gebouwen, waar jij weinig aan kunt doen. Niet echt goed licht om een foto te maken daar. En om even te reageren op anderen. Het kan ook puur de kleur van de stenen zijn die jullie dat gevoel geeft. Kijk maar eens goed. Ik kan me niet voorstellen dat een foto zo donker als deze (lijkt al sterk onder belicht) zulke extreme high lights zou hebben. De lamp rechts is immers ook niet terug getrokken met sliders. Ik denk puur optisch bedrog door de kleur van de stenen.

Hier nog 1 van mij van een paar weekjes terug in de Franse Provence:

voorgrond is simpelweg belicht met het scherm van mijn telefoon (niet flitslicht dus).

A Lavender Night by Albert Dros, on Flickr

[Voor 4% gewijzigd door adros op 13-07-2016 11:56]

Gepassioneerd Landschapsfotograaf

• Karel V

Karel V

Een simpele ziel

Prachtige kleuren en foto Albert. Alleen de compositie vind ik om de een of andere reden niet lekker wegkijken. Ik weet niet goed waarom. Misschien omdat ik weidsheid en eenzaamheid vind passen bij een vervallen schuurtje en het gebouw daar in de foto te weinig ruimte voor krijgt (horizontale compositie). Als ik dan een keuze zou moeten maken voor de voorgrond of de sterrenhemel, dan zou mijn voorkeur naar de sterrenhemel gaan. Die heb je er erg duidelijk en mooi op weten te zetten, overigens is de voorgrond ook prima belicht.

Ik heb zelf een shot kunnen maken van een bekende locatie op een zeer uniek moment. Net na de wedstrijd tussen Frankrijk en Duitsland. Parijs stond op z'n kop. De hectiek was enorm en de chaos compleet toen de overwinning door Frankrijk werd behaald. Overal toeterende auto's waar jongeren schreeuwend uit de ramen hingen. Sommigen met de Franse vlag in hun handen en met de sleep op een tiental cm's van de ronddraaiende wielen. Ook een groep jongeren gezien op het dak van een auto met een open motorkap. Sirenes van politie overal hoorbaar. Respect voor de politie die overuren moest draaien. Zeker ook hier tegenover de Eiffeltoren waar ruimte was voor 90.000 bezoekers die op het grote beeldscherm mee konden kijken. Een paar dagen later heeft de politie er traangas in moeten zetten.

• HMJ

HMJ

Jelle Hansma

@adros: ik weet niet zo goed waar het aan ligt, maar je hebt wel foto's die lekkerder wegkijken. Verder ziet het er zoals gewoonlijk erg verzorgd uit!

@Karel V: De toren staat er goed op, maar vind het verder niet een hele spannende foto welke langere tijd m'n aandacht vasthoud. Het is vooral heel veel toren in beeld :)

Laat ik ook weer eens een keer wat plaatsen.

• AdmiralSnipe
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23:53
Oeh Hans, heel fraai! Beetje surrealistisch beeld. De zaklamp is ook weer terug zie ik, die maakt het wel af. ;)

PS is dat hetzelfde huisje op Terschelling als van een eerdere foto?

[Voor 27% gewijzigd door AdmiralSnipe op 08-08-2016 23:17]

~ Always look on the bright side of light ~ Battlelog: AdmiralSnipe

• HMJ

HMJ

Jelle Hansma

AdmiralSnipe schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 23:13:
Oeh Hans, heel fraai! Beetje surrealistisch beeld. De zaklamp is ook weer terug zie ik, die maakt het wel af. ;)

PS is dat hetzelfde huisje op Terschelling als van een eerdere foto?
haha thnx! voor de gelegenheid had ik direct maar even een nieuwe en betere zaklamp gekocht ;)

Ik ben eerder bij dat huisje geweest inderdaad :D

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Doet een beetje denken aan:

• MattiB
@HMJ, super vet! Mooie creatieve compositie en technisch in orde.

#hotshot :)

• Hamed
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:25
HMJ schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 22:48:
@adros: ik weet niet zo goed waar het aan ligt, maar je hebt wel foto's die lekkerder wegkijken. Verder ziet het er zoals gewoonlijk erg verzorgd uit!

@Karel V: De toren staat er goed op, maar vind het verder niet een hele spannende foto welke langere tijd m'n aandacht vasthoud. Het is vooral heel veel toren in beeld :)

[afbeelding]
Een van de mooiste foto's die ik in 2016 heb gezien.

Heb je nou een Zeiss 15mm?

Sony A7RIV
Carl Zeiss Batis 18 - 85
Sony GM 14 - 24 - 35 - 135 - 16-35 - 200-600
FE 90 Macro G - Voigtländer Macro APO-Lanthar F2 65mm

• HMJ

HMJ

Jelle Hansma

Hamed schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 08:34:
[...]

Een van de mooiste foto's die ik in 2016 heb gezien.

Heb je nou een Zeiss 15mm?
Bedankt! ik heb inderdaad sinds kort een Zeiss :D

• Hamed
HMJ schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 08:37:
[...]

Bedankt! ik heb inderdaad sinds kort een Zeiss :D
21mm wist ik al ;) Heb je ook de 15mm :+

Sony A7RIV
Carl Zeiss Batis 18 - 85

• HMJ

HMJ

Jelle Hansma

Hamed schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 08:40:
[...]

21mm wist ik al ;) Heb je ook de 15mm :+
huh ik snap het niet.. :P Ik heb alleen de 15mm

• Hamed
Mijn fout. Ik dacht dat je de 21mm had _/-\o_

Sony A7RIV
Carl Zeiss Batis 18 - 85

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-05 10:28

Get!em

Oh die ja!

Nice!@!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

_/-\o_
Als we op tweakers een top 10 van beste foto's van 2016 zouden hebben dan zou deze daarin zeker hoog scoren. Super.

deepin linux addict

• HMJ

HMJ

Jelle Hansma

Vishari Beduk schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 18:12:
[...]

_/-\o_
Als we op tweakers een top 10 van beste foto's van 2016 zouden hebben dan zou deze daarin zeker hoog scoren. Super.
Bedankt! :D

• Gutteguttegut
  • Laatst online: 09-05 09:58

Gutteguttegut

CEO of TFD

Helaas nog geen interactiviteit voor dit soort foto's op het forum, dus even een linkje.
https://theta360.com/s/mLynJ140AFKIpNBTK1c3g2MCW
60 seconden per foto, 60 foto's, iso 100, auto white balance.

The birds turned into The Flying Dutchmen!

• Karel V

Karel V

Een simpele ziel

HMJ schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 22:48:

[afbeelding]
Ik vind hem zelf ook wat saai zo. Ik denk dat ik toch voor de compositie overdwars ga, waarbij ik de bovenste helft van de foto wegknip. Krijgt de foto veel meer uitstraling en intensiteit van.

Die van jouw komt in het hotspot topic! Ik vind je foto zelfs prettiger wegkijken dan die je toen geschoten had en in een magazine terecht kwam (was volgens mij met een vallende ster in beeld). Deze straalt (letterlijk ;) ) veel rust uit. De toevoeging van de persoon met de zaklamp geeft het beeld een hele bijzondere sfeer en de richting van de lichtstraal versterkt je compositie.

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 23:47

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Heerlijke Foto HMJ! Hotshot!
@gutteguttegut: Leuke plek voor een 360, alleen die uitgebeten hooglichten zijn wel echt jammer. Verder is het interessant om rond te kijken, dat rek en de startrails boven je. Het water en de poten van het rek op de horizon. Gewoon interessant alleen die hooglichten, helaas.

Van het weekend naar de biesbos geweest en ben best tevreden over het resultaat: Stars above the biesbosch by Karsten, on Flickr

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 12 Pro Max

• Casejunky
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 25-05 09:49
fijne foto Mr Pingu. Altijd een mooie plek om plaatjes te maken ook in het donker zo blijkt :)
@HMJ vind het een super gave plaat ... ben alleen niet zo'n fan van die zaklamp(smaken verschillen he)

Mijn eigen probeersels van afgelopen weekend.

• ToyotaMR2
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06:37
Tip voor de 2e foto:
Het is nu een nietszeggend silhouette. Als je zo'n effect wilt bereiken, doe dan met iets kenmerkend/typerend/opvallend (zeg kerktoren of herkenbaar iets).
Nu (als ik het überhaupt erin gelaten had) had je beter even kunnen belichten (met zaklamp of telefoon).

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Casejunky: die eerste foto van de boom tegen de nachtelijke hemel heeft wel wat.
Maar... je horizon loopt hol (deuk in het midden). En wat mij betreft had het randje gras op de voorgrond wat minimalistischer kunnen zijn. Ook zou ik voor een 'vereenzamend' effect OF alleen de boom, OF alleen het bankje gefotografeerd hebben. En dan de boom wat uit het midden plaatsen.

Hier een heel andere nachtfoto. Gisteravond ging de brug bij onze woonwijk eruit:
NoordersluisBrug03 by Erik Haak, on Flickr

Uit de hand genomen @ 1600 ISO bij 1/4s sluitertijd.
Een aardig compromis tussen hogere ISO waarde (niet al te veel ruis) en een sluitertijd waarbij er niet teveel bewegingsonscherpte optrad.

70 ton brugdek met contragewicht, schoon aan de haak. 8)

[Voor 5% gewijzigd door ehtweak op 01-09-2016 09:22]

Mooie Plaatjes   

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:14

bobcom

Dedicated dabbler

@Mr Pingu Fijne plaat, met dat verstilde water en die lichtrand aan de horizon.

@Casejunky Ik vind de combi boom, bank, prullenmand(?) wel wat hebben. Aleen die holle horizon stoort mij wel een beetje, maar dat is recht te trekken, toch?. Gras vooraan mag wat donkerder. Paaltjes vind ik wat minder - er zit te weinig ritme in de opstelling.

@ehtweak Inderdaad heel wat anders - maar wel indrukwekkend. Vooral de eerste foto, met die spots op het brugdek en die kranen die het ding aan weerskanten omklemd houden kijkt lekker weg.

Gisteren voor het eerst op nachtfoto's uit geweest - met de plaatselijke fotoclub. Aanleiding om te experimenteren met de A7 en wat legacy glas - Minolta Rokkor 58/1.4 en Canon FD 100/2.8. Valt nog niet mee, dat gepriegel in het donker....

1) Santa Maria Nuova, Cortona

2) Kerkhof en Valdichiana

3) Straatje Iin Cortona met bereidwillig poserende deelneemster

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@bobcom: wel leuke en sfeervolle avondbeelden uit Arezzo, maar imho ogen ze nogal gelig. Kwestie van je WB en/of PP checken. (?)
Vooral de eenzame dame in het straatje oogt op deze manier nogal 'ongezond' (qua huidskleur bedoel ik). En ja, ik bekijk de foto's op een kleurgecalibreerd scherm met FF als browser die als enige colorspaces honoreert. >:)

Mooie Plaatjes   

• Ossi
ehtweak schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 21:23:
@bobcom: wel leuke en sfeervolle avondbeelden uit Arezzo, maar imho ogen ze nogal gelig. Kwestie van je WB en/of PP checken. (?)
Vooral de eenzame dame in het straatje oogt op deze manier nogal 'ongezond' (qua huidskleur bedoel ik). En ja, ik bekijk de foto's op een kleurgecalibreerd scherm met FF als browser die als enige colorspaces honoreert. >:)
Ook op mijn niet gekalibreerde monitor en Chrome als browser oogt het onnatuurlijk geel :)
Tenzij dat een feature is van het oude glas lijkt mij er toch iets mis inderdaad met de instellingen :)

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:12

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

ehtweak schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 21:23:
offtopic:
Chrome, FF en ik meen Safari ondersteunen nu allemaal ICC profielen met tagged afbeeldingen. ;)

Ook hier op een hardwarematig gekalibreerd scherm een ietwat gelige groenige gloed. Dat komt ongetwijfeld door het straat licht want er schijnt blijkbaar een normale lamp nog net op haar schouder. Ik denk dat als je de foto heel iets bijtrekt qua kleur dat hij niet meer zo groenig is en op haar de witbalans helemaal normaal maakt dat zij er mooi uit knalt.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:14

bobcom

Dedicated dabbler

Bedankt voor de reacties! Heb de boel (op mijn ongecalibreerde maar voor mijn gevoel redelijk betrouwbare) scherm nog eens onder de loep genomen en geprobeerd de kleuren wat aan te passen. N.B. De Santa Maria Nuova staat in een neon-flood, dus echt naturel van kleur is'ie 'snachts niet. Heb geprobeerd hem in een radial filter qua kleurtemperatuur en tint wat te temperen, hierbij het resultaat.

Zelfde exercitie voor de peinster - kleurtemperatuur en tint wat warmer gemaakt in een radial filter, en ook in de hele foto wat groenige tint getracht te elimineren.

Kijk uit naar tips, opmerkingen en voorbeelden over hoe het (nog?) beter kan - files staan op flickr.

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

• remon_v
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 03-07-2022
Voorbeeld hoe ik het zou doen:

• Terryb47
  • Laatst online: 16-11-2022
Vind de 2de poging van bobcom al een heel stuk beter uit zien, bij die van jou remon_v zijn de exposure/highlights te ver teruggekrikt, dan hou je een grijze contrastloze plaat over.

heavy is good, heavy is reliable - boris the blade

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21:29
Grijs en blauwzweem idd, vind het niet beter, eerlijk gezegd.

• MRIdev
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 06:24
@Mr Pingu: mooie foto met een licht aan de horizon. Wel vind ik dat bosje in het "midden" van het water storend.

@Casejunky: In de eerste foto had de boom van mij donker mogen blijven. Het licht op de bladeren komt nu onnatuurlijk over op mij. Mooi contrast tussen het groene gras en de blauwe lucht. de tweede foto kan me niet echt bekoren ondanks een mooie sterrenhemel, maar die balken voegen niet zoveel toe.

@ehtweak: Die eerste is koel. Mooi de spot op het onderwerp en de kranen kaderen het.

Hier eentje van mij waar ik niet zo goed kan kiezen voor kleur of zwart-wit:

• Ossi
MRIdev schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 21:28:
@Mr Pingu: mooie foto met een licht aan de horizon. Wel vind ik dat bosje in het "midden" van het water storend.

@Casejunky: In de eerste foto had de boom van mij donker mogen blijven. Het licht op de bladeren komt nu onnatuurlijk over op mij. Mooi contrast tussen het groene gras en de blauwe lucht. de tweede foto kan me niet echt bekoren ondanks een mooie sterrenhemel, maar die balken voegen niet zoveel toe.

@ehtweak: Die eerste is koel. Mooi de spot op het onderwerp en de kranen kaderen het.

Hier eentje van mij waar ik niet zo goed kan kiezen voor kleur of zwart-wit:

[afbeelding]

[afbeelding]
Kleur, maar zet ook de horizon even recht ;)

• letatcest
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 29-05 16:45

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

First of all: d'r zitten toch mooie kiekjes tussen! De meest surreële toch wel van HMJ, maar Adros kan er met zijn lavendel ook wat van. De sluisdeur van ehtweak is ook indrukwekkend, al is ie net wat strak gekaderd voor mijn gevoel.
@MRIdev: ik heb het gevoel dat ie eigenlijk te lang belicht is geweest, daardoor net niet spannend genoeg. In zwart-wit lijkt het net of ie overdag genomen is.

Ik dacht: ik ga duiten in het zakje van de long-exposurefotografie doen met eindelijk eens een fatsoenlijke afstandsbediening. Afgezien van een enkele mislukte poging uit het verleden, laten we de cam eens ter hand nemen en de avond intrekken. Alleen.. wat ziet mijn oog? Hot pixels!

Nu vraag ik mij af: is dat per se een sensorprobleem? Of kan het te maken hebben met stof op de sensor? (die zou wellicht eens een schoonmaakbeurt mogen hebben vermoedelijk).

Zie bij deze foto in het midden een interessante sterrengroep midden in de wolken van drie blauwe en twee rode (uiteraard alleen zichtbaar bij zoomen).

uiteraard weet ik dat je hier eigenlijk een eigen topic voor moet openen... maar ehm.. tja, dus..

Edit: ha, dan ontdek je een 'hot pixels'-optie in Darktable. 141 pixels gefixord.. nounounou..

[Voor 3% gewijzigd door letatcest op 23-10-2016 20:28]

Schreef Cryptovaluta voor dummies, 3de druk in print | eBook-versie

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@letatcest: Maar zijn het nou sterren of hete pukkels (die zijn rood neem ik aan) op je sensor, wat ik op jouw foto zie? :+ Als het echt hot pixels zijn; die krijg je niet weggepoetst, hooguit softwarematig geremapped.
Enne, je horizon is nogal scheef...

Een oudje in het donker. Gemaakt in oktober 2011 in de Hackeschen Höfen in Berlin:

Berlin9897 by Erik Haak, on Flickr

Niet slecht voor uit het handje (0,6s) met 1000 ISO met een al wat oudere DSLR (D700). :)

[Voor 7% gewijzigd door ehtweak op 07-11-2016 22:34]

Mooie Plaatjes   

• Koekiemonsterr
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20-05 18:19

Koekiemonsterr

I am so huuungry!

Als echte beginner (met alle beperkingen van dien) me maar eens gewaagd aan de huidige supermaan.
Kon niet echt een mooi landschap ervan maken, dus maar een 'close-up' geprobeerd.

Pentax K-70, Pentax 55-300 PLM lens, fl 300mm, 1/160, f/11, ISO 200, autofocus op de maan, handheld.

Dit is uiteraard een crop, contrast en clarity wat (wellicht teveel) geboost in pp.

Nooit verwacht dat ik dit als resultaat kon halen zonder statief en puur uit de hand.

[Voor 13% gewijzigd door Koekiemonsterr op 14-11-2016 01:16]

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-05 10:28

Get!em

Oh die ja!

Mooi resultaat. Ik ken de camera niet, maar was het niet mogelijk om Iso 100 te doen, en een iets opener diafragma? In combinatie met een cropsensor op 24MP zit je namelijk bij f/11 al over de difractie limiet heen, en bovendien heb je hier de extra scherptediepte op afstand niet nodig. Scheelt je bij genoeg terugschakelen qua diafragma (f/7 bijv) ook nog in sluitertijd vanuit de hand. Scheelt je daarmee dus ruis + camerabewegingsonscherpte + difractie onscherpte.

[Voor 9% gewijzigd door Get!em op 14-11-2016 09:04]

• Koekiemonsterr
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20-05 18:19

Koekiemonsterr

I am so huuungry!

Get!em schreef op maandag 14 november 2016 @ 09:04:
Mooi resultaat. Ik ken de camera niet, maar was het niet mogelijk om Iso 100 te doen, en een iets opener diafragma? In combinatie met een cropsensor op 24MP zit je namelijk bij f/11 al over de difractie limiet heen, en bovendien heb je hier de extra scherptediepte op afstand niet nodig. Scheelt je bij genoeg terugschakelen qua diafragma (f/7 bijv) ook nog in sluitertijd vanuit de hand. Scheelt je daarmee dus ruis + camerabewegingsonscherpte + difractie onscherpte.
Ja ISO 100 kan ook probleemloos op de K-70.

Goeie tips, thanks, helaas vrees ik alleen dat ik het vandaag niet meer in de praktijk kan brengen als je het weer en de dikke bewolking buiten ziet :) Maar goed, die supermaan is nou ook weer niet zó 'super' in vergelijking met de normale grootte, dus zal het nog eens testen aan de hand van je adviezen.

[Voor 4% gewijzigd door Koekiemonsterr op 14-11-2016 12:56]

• Mr Ton
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09-05 10:52
Eentje van mijn recente trip naar New York, het prachtige uitzicht over downtown Manhattan vanaf het Empire State Building. Je ziet duidelijk 5th Avenue, de twee rivieren, de Brooklyn Bridge, Flatiron building en natuurlijk het One World Trade Center.

Manhattan shining by night op Flickr.

Playstation 4: MrTon-NL | Fujifilm X-T1 | XF 18-55

• Sleehond
Hele fijne shot!
Mooi overzichtelijk, fijn in kleuren, vind hem erg lekker!

Mag ik vragen vanaf welk gebouw je dit genomen hebt?

Ik ga in januari naar New York toe en speel ook met de gedachte om een shot als deze voor mezelf te gaan proberen. In principe sowieso van plan om de Empire State op te gaan, maar in mijn gedachte staat deze meer naar links toe? Klopt het dat dit van een ander gebouw is genomen?
Pagina: 1 ... 30 31 32 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee