[Verzamel] Nachtfotografie deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 29 ... 32 Laatste
Acties:
  • 277.839 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:40

Polariteit

Fietsende fotografeur

RobbieHifi schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 10:06:
[...]
Prachtige plaat. Ik zou er een deel af halen.
Ps waar was het zo helder? In Nederland zie ik in de praktijk nooit een dergelijke hemel (misschien in NO Groningen of Drenthe).
http://www.darksitefinder.com/maps/europe.html

@Adros: Toffe plaat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adros
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 16:21
RobbieHifi schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 10:06:
[...]
Prachtige plaat. Ik zou er een deel af halen.
Ps waar was het zo helder? In Nederland zie ik in de praktijk nooit een dergelijke hemel (misschien in NO Groningen of Drenthe).
Kootwijkerzand, op de Veluwe :) Niet het donkerste van Nederland, maar het voldoet vrij goed.

Gepassioneerd Landschapsfotograaf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ja heel erg gaaf adros! Niks meer aan doen. Die van mij kan er niet aan tippen, maar mag de pret niet drukken.
hij is net niet lekker scherp gesteld en een te lange sluitertijd gebruikt..

Dit is diezelfde avond als adros alleen dan op Terschelling
Afbeeldingslocatie: http://www.hansjellema.nl/tweakers/melkwegterschelling800.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Ha, het donkerste plekje van Nederland. (tenminste, op de oostelijke punt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15-09 12:17

Auredium

Informaticus Chaoticus

Get!em schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 11:23:
Ha, het donkerste plekje van Nederland. (tenminste, op de oostelijke punt).
ik heb misschien nog wel een puntje wat vergelijkbaar is. Maar goed technisch gesproken is dat uitkijkend op een Duits natuurpark wat toevallig voor een deel in Nederland ligt.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adros
@HMJ, hij staat er wel goed op! Dat paarse lijkt wel poollicht!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels132
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 14:54
adros schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 19:06:
Ik heb de lat voor mezelf weer iets hoger gelegd. Afgelopen zaterdagnacht de deur uitgegaan omdat het toch wel erg helder was. Een selfie onder de melkweg voor elkaar gekregen, met het ISS (international space station) boven het hoofd! Deze was trouwens niet gepland, maar kwam puur toevallig over vliegen :)

Kritiekpuntje op mezelf: misschien mag er iets van de onderkant af en is er iets teveel grond. Ik heb na overwegen de foto toch maar zo gelaten, omdat ik de hele zachte doortekening zo toch wel lekker vond.

[afbeelding] Alone in the Universe by Albert Dros, on Flickr
Heel erg gaaf! Wist niet dat dit soort foto's in Nederland ook gemaakt konden worden. Toch maar eens in verdiepen.
Grappig om je foto ook al op andere plekken tegen te komen:
http://www.froot.nl/postt...it-met-ruimtestation-iss/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonvw
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-01 14:49
Je zou redelijk kunnen stellen dat je viral bent gegaan, heel m'n Facebook tijdlijn staat vol met artikelen waar ze je foto's tonen _O-

Complimenten, erg vet shot! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

adros schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 12:16:
@HMJ, hij staat er wel goed op! Dat paarse lijkt wel poollicht!?
Dat is het volgens mij ook. Die avond was er een kleine kans op poollicht. Ik had gehoopt op nog een heldere avond voor zaterdag om een betere foto te maken, maar dat lijkt er jammer genoeg niet in te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adros
Verwijderd schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 13:23:
[...]

Dat is het volgens mij ook. Die avond was er een kleine kans op poollicht. Ik had gehoopt op nog een heldere avond voor zaterdag om een betere foto te maken, maar dat lijkt er jammer genoeg niet in te zitten.
Jaloers :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lasteraar
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 03-02 14:21
leonvw schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 12:50:
Je zou redelijk kunnen stellen dat je viral bent gegaan, heel m'n Facebook tijdlijn staat vol met artikelen waar ze je foto's tonen _O-
Idem !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:22
Ontzettend prachtige foto's op deze pagina. Ik durf bijna niet meer te posten. Maar goed, ik had het beloofd

RobbieHifi: Prachtige kleurencombinatie, ook mooi dat het nog niet helemaal donker is. De blue ray maakt het af. Top
adros: Hij is weer fijn. De voorgrond mag er wel een tikje af. Mooi om te zien dat je de melkweg nog zo weet vast te leggen. Ik ga donderdag er ook nog op uit (Perseïden maximum. Fingers crossed), dit beeld schept hoop. En ja, de ISS: als je nou had gezegd dat je het wel wist en op wachtte had ik het mooier gevonden :P. Maar daarmee trek je minder aandacht.
HMJ: Jaloersmakend mooie lucht, ik mis wel wat scherpte, en de kromming is wat hevig.

Ik kwam met het idee om een zonsondergang vast te leggen, maar dat viel wat in het water. Ik had liever zonder trails gehad, dus enkel met deels verlichte pier, maar dat bleek moeilijk met een zaklamp op een wiebelige pier.

Afbeeldingslocatie: https://farm1.staticflickr.com/546/19862171824_5b200bd11e_c.jpgEngelermeer #2 by Ferdinand van Oostrom, on Flickr

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieHifi
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 19:50
inquestos, lekker creatief. Ook nog een paar lekkere kleurtjes in de lucht. Ook de flonder mooi verplicht, nice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoiZie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:32
adros schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 19:06:
@letatcest: Vind het onderwerp niet heel interessant. Het kijkt ook op de 1 of andere manier niet helemaal lekker, door symmetrie denk ik, en net niet helemaal recht.

@Crashoverdrive: prima plaat van de shanghai skyline. Ik vind hem boven en rechts wel net wat te krap. De gebouwen staan rechts ook niet helemaal recht, dat kan je nog wel ff fixen :)

@RobbieHifi: Mooie plaat van Rotterdam. De kleuren zijn niet helemaal mijn ding aangezien ik nou eenmaal van de vivid stijl ben. Maar dat is een kwestie van smaak. Jou kleuren doen me een beetje aan Tron denken, en das helemaal niet verkeerd! Lekker futuristich.

Ik heb de lat voor mezelf weer iets hoger gelegd. Afgelopen zaterdagnacht de deur uitgegaan omdat het toch wel erg helder was. Een selfie onder de melkweg voor elkaar gekregen, met het ISS (international space station) boven het hoofd! Deze was trouwens niet gepland, maar kwam puur toevallig over vliegen :)

Kritiekpuntje op mezelf: misschien mag er iets van de onderkant af en is er iets teveel grond. Ik heb na overwegen de foto toch maar zo gelaten, omdat ik de hele zachte doortekening zo toch wel lekker vond.

[afbeelding] Alone in the Universe by Albert Dros, on Flickr
Prachtige foto, vindt ook de redactie van NOS:

http://nos.nl/artikel/205...-gaat-de-wereld-over.html

_/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19:28
inquestos schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 19:38:
[...]

Ik kwam met het idee om een zonsondergang vast te leggen, maar dat viel wat in het water. Ik had liever zonder trails gehad, dus enkel met deels verlichte pier, maar dat bleek moeilijk met een zaklamp op een wiebelige pier.

[afbeelding]Engelermeer #2 by Ferdinand van Oostrom, on Flickr
Gaaf idee, komt ook goed uit de verf! Vooral de verlichting op de pier vind ik goed gelukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adros
Tja, deze foto gaat nu de hele wereld over. Ben al gebeld door alle Nederlandse kranten en nieuws kanalen. Heb nog niet eens kunnen ontbijten! Waait wel weer over, hopelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavi86
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14-09 20:53
knap werk adros! wordt lekker opgepikt overal :)

Mag ik vragen hoe je het voor elkaar hebt gekregen om "viral" te gaan? Hebben ze hem gewoon opgepikt vanuit je facebook ofzo?

www.mariovisser.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-09 00:44
adros schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 13:52:
Tja, deze foto gaat nu de hele wereld over. Ben al gebeld door alle Nederlandse kranten en nieuws kanalen. Heb nog niet eens kunnen ontbijten! Waait wel weer over, hopelijk :)
Hup het schnabbelcircuit in :Y :Y

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barktus
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 27-01 21:49

barktus

Moehhhh!

RTL4 ook al zag ik, lekker bezig! :D

My middle finger salutes you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdmiralSnipe
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23:14
Mooi die waardering voor je werk! d:)b

~ Always look on the bright side of light ~ Battlelog: AdmiralSnipe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobB_W
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18:19
En ook net op NOS journaal, gaaf!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Haas_nl
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13:50
Respect Dros, waar kunnen we er 1 kopen met je handtekening :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yvesss
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 02-10-2024
En dan te bedenken dat ik de foto van dezelfde scene en locatie vorig jaar stiekem nog mooier vind.

(edit: blijkbaar ook dit jaar)

[ Voor 14% gewijzigd door Yvesss op 12-08-2015 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:50
En al bijna 70k views op je Flickr \o/

• adros
Mavi86 schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 14:11:
knap werk adros! wordt lekker opgepikt overal :)

Mag ik vragen hoe je het voor elkaar hebt gekregen om "viral" te gaan? Hebben ze hem gewoon opgepikt vanuit je facebook ofzo?
Thanks iedereen! Ik had hem wat rondgestuurd naar de grotere blogs waaronder Petapixel. Toen peta het oppakte begon het te rollen :)

• barktus
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 27-01 21:49

barktus

Moehhhh!

adros schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 00:10:
[...]

Thanks iedereen! Ik had hem wat rondgestuurd naar de grotere blogs waaronder Petapixel. Toen peta het oppakte begon het te rollen :)
De reacties ook op Facebook: Dit moet een photoshop zijn 8)7

My middle finger salutes you.

• adros
barktus schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 00:19:
[...]

De reacties ook op Facebook: Dit moet een photoshop zijn 8)7
haha ik heb op veel facebook pages ook even gereageerd. Maar op een gegeven moment kon ik het allemaal niet meer bijhouden. Er zijn altijd haters :D

• NeutraleTeun
Keek net het nieuws, met bericht over de meteorenregen en zag op de achtergrond, jawel, jouw foto.

Hoe zit dat eigenlijk.
Had je vrij gebruik aangegeven?
Of wordt je foto nu gewoon te pas en onpas overal gebruikt?

Neem aan dat je ook niks voor het gebruik krijgt?

Verwijderd

Ik kon vannacht in de herkansing en ja het is een beetje zwak aftreksel van die van adros :P, maar ben er zelf wel blij mee.

Afbeeldingslocatie: http://www.hansjellema.nl/tweakers/melkwegt800.jpg

• Mavi86
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14-09 20:53
En terecht! super plaat man!

www.mariovisser.com

• inquestos
Nee, niks geen slap aftreksel, een stuk beter, maar jij hebt er geen verhaal bij :P (verzin iets leuks en stuur het door naar wat blogs ;) )

Prachtige hemel, mooi die kromme horizon, en de hoofdlamp is ook een goede toevoeging

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Verwijderd

ik ben niet zo van de verhalen :P maar thnx!

heb ook nog een uur gezeten voor een timelapse.. heb je uiteindelijk beeld van 7 seconden xD
voor de liefhebber

• Msel
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-08 10:29

Msel

...

Lekker creatief bezig jongens!

@adros: Wauw! Lekker bezig! Je kwam vanmorgen maar liefst 3 maal voorbij op mijn facebook timeline :)

@HMJ: Je tweede plaat is echt gaaf! De eerste ook maar net niet scherp genoeg. De hoofdlamp vind ik wel geinig, al denk ik dat ik hem persoonlijk mooier vind zonder.

Ben er ook al een paar keer op uit gegaan om de melkweg vast te leggen. Helaas nog nooit een mooie compositie gevonden hier in de buurt (Eindhoven).

Verder loop ik altijd te kloten met scherpstellen in het pikkedonker. Ik gebruik meestal de Canon 10-18 en daar ontbreekt het streepje oneindig op de lens. De maan biedt soms uitkomst door met liveview in te zoomen en dan te focussen. Iemand nog andere tips hiervoor?

@inquestos: Mooie kleuren, mooie compositie, leuk dat de achtergrond onscherp is. Gaaf!

• Moofnor
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23:07

Moofnor

King of my castle

Ik heb ook de 10-18 en daarmee hetzelfde probleem. Mijn oplossing tot nu toe is zoeken naar een helder punt(lantaarnpaal) zo ver mogelijk weg, en daar dan handmatig op scherpstellen.
Door de groothoek is dan het meeste wel scherp;)
Volgende probleem: mijn 500d levert na iso 1600 bijna geen bruikbare plaatjes meer, dus melkweg blijft moeilijk.

- I can accurately say I was born on Earth, but it's not very precise. I can precisely say I was born at latitude 37.229N, longitude 115.811W, but that is not at all accurate - Matt Parker

• inquestos
Verwijderd schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 12:29:

heb ook nog een uur gezeten voor een timelapse.. heb je uiteindelijk beeld van 7 seconden xD
voor de liefhebber
Ja, 7 seconden is eigenlijk niet de moeite waard :) . Maar wie weet heb je ooit genoeg materiaal verzameld om een mooie korte film van te maken. Maar wat je nu al kan proberen: ze samen te voegen in één afbeelding:
https://www.flickr.com/ph...9499014729/in/dateposted/

(er zitten vast ook vliegtuigen tussen, niet? Hoe zie je het verschil? )

edit: balen, wilde er komende nacht op uittrekken, maar dan is het een en al buien en onweer

[ Voor 7% gewijzigd door inquestos op 13-08-2015 13:52 ]

Verwijderd

inquestos schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 12:56:
[...]

Ja, 7 seconden is eigenlijk niet de moeite waard :) . Maar wie weet heb je ooit genoeg materiaal verzameld om een mooie korte film van te maken. Maar wat je nu al kan proberen: ze samen te voegen in één afbeelding:

edit: balen, wilde er komende nacht op uittrekken, maar dan is het een en al buien en onweer
Zitten idd een paar vliegtuigen bij. Heb er ook aleen startrail van gemaakt. Plaats die later op wel even. Eerst verder vakantie vieren ;)

• adros
Thanks! Voor op websites en blogs trekt iedereen mijn foto gewoon overal van weg. Sommige croppen hem ook lelijk. Er is allemaal weinig tegen te doen en ik accepteer het maar, tot op zekere hoogte. Kranten/tijdschriften moeten gewoon betalen. Heel simpel. De prijs lag ook niet bepaald laag, dus daarom staat de foto niet in alle kranten vandaag, want geloof me, ik heb van ELKE krant een mail gehad :) Volgens mij staat hij alleen in het NRC. Blijkbaar lag mijn prijs wat te hoog :D

TV, internet, etc, is allemaal vrij lage resolutie. Dat mogen ze dan ook wel gebruiken. Maar print, dat kost geld. Hij ligt nu ook bij een groot agency in de UK, die hem nog eens naar al zijn contacten door stuurt. Dan heb ik er zelf niet zoveel omkijken meer aan, en misschien valt er nog iets leuks uit te halen. Ik heb trouwens al veel gratis spul gehad, dat wel :D

Hebben jullie me toevallig nog op de radio gehoord gister?

@HMJ: ik vind hem prachtig. Niks meer aan doen!

[ Voor 19% gewijzigd door adros op 13-08-2015 15:14 ]

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19:28
Verwijderd schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 11:44:
Ik kon vannacht in de herkansing en ja het is een beetje zwak aftreksel van die van adros :P, maar ben er zelf wel blij mee.

[afbeelding]
Slap aftreksel!? Wow, wat een prachtige plaat. :9~

• Lasteraar
Gaaf HMJ ! Lekkere plaat zo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

inquestos schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 12:56:
[...]

zo dus ;)

Afbeeldingslocatie: http://www.hansjellema.nl/tweakers/startrail800.jpg

• inquestos
Wow, ik dacht even dat het vol stond met meteorieten, maar dit zijn natuurlijk startrails. Heb je ook geprobeerd alles in photoshop te openen en dan handmatig op de plekken waar een vallende ster te zien is dat deel van de layer zichtbaar te maken?

Verwijderd

inquestos schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 17:46:
Wow, ik dacht even dat het vol stond met meteorieten, maar dit zijn natuurlijk startrails. Heb je ook geprobeerd alles in photoshop te openen en dan handmatig op de plekken waar een vallende ster te zien is dat deel van de layer zichtbaar te maken?
Dat is best wel een goed idee! maar ook wel even een werkje denk ik zo. Zal kijken of ik dat voor elkaar krijg

• AdmiralSnipe
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23:14
Verwijderd schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 11:44:

[afbeelding]
Zeker geen slap aftreksel (maar dat weet je zelf natuurlijk ook wel ;))
Erg mooi met de kromming in de grond en die lichtbundel.

~ Always look on the bright side of light ~ Battlelog: AdmiralSnipe

• NeutraleTeun
Hoe weet je eigenlijk welke kant je op moet kijken of richten om dat ding te zien?

Verwijderd

NeutraleTeun schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 19:32:
Hoe weet je eigenlijk welke kant je op moet kijken of richten om dat ding te zien?
ik kon de melkweg daar gewoon met het oog wel zien, dus dan is het vrij makkelijk ;)

• Zym0tiC
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:59

Zym0tiC

^_^

NeutraleTeun schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 19:32:
Geen idee of onderstaande in de praktijk werkt maar bij het inlezen over het fotograferen van de melkweg kwam ik het volgende "truukje" tegen. Hoop het zelf binnenkort in de praktijk uit te testen.

In het programma Stellarium kun je de GPS coordinaten invullen, Vervolgens tijdstip en datum invullen en richten op de melkweg. Heading noteren en in google earth met de ruler vanaf diezelfde coordinaten een line of sight trekken op basis van de genoteerde heading.

@adros en HMJ: geweldige foto's _/-\o_

[ Voor 3% gewijzigd door Zym0tiC op 13-08-2015 20:35 ]

There is no such thing as innocence, only degrees of guilt | Flickr!

• NeutraleTeun
Wel handig als je Android hebt ja (WP hier :D).
Maar wel leuk, net even op pc gedaan, je kunt inderdaad instellen waar (ter wereld) en hoe laat etc en kunt de tijd versnellen zodat je beetje naar een timelapse kijkt.

Melkweg is op het zuiden te zien momenteel en draait weg richting het westen (voor wie wilt spieken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
Leuk programma, dat Stellarium!

Ik had deze nacht groot omcirkeld in mijn agenda (want meeste meteoren/uur), en dat leek ook lange tijd goed te gaan, maar nu trekt er toch een onweersbui over Nederland, gelukkig wel net hier voorbij. Misschien zodadelijk toch kijken of er een gaatje in de bewolking valt. (Beste idee ooit, met onweersbuien een open gebied in trekken met statief )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isniedood
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 09-09 16:37

Isniedood

nee, echt niet!

Was net aan het zoeken op astrophotography kwam ik dit boek tegen:Afbeeldingslocatie: http://www.lonelyspeck.com/astrophotography-101/

Ik dacht even dat het de foto van Adros was :)

Voor de liefhebbers; http://www.lonelyspeck.co...com/astrophotography-101/

Mijn foto's met mijn lieve Pentax K200d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
Dit is de juiste link:
http://www.lonelyspeck.com/astrophotography-101/

Staan zo te lezen héél veel tips in :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:03
Erg mooie foto's Adros en HMJ!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Msel
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-08 10:29

Msel

...

Je kunt ook met bijvoorbeeld Google sky map zoeken naar het sterrenbeeld boogschutter. Dat ligt in het centrum van de melkweg.

De link hier onder is een app die alle informatie berekend omtrent de melkweg, de maan, de zon, en speciale events zoals meteorieten regen etc. Gebaseerd op je locatie. Best handig!

http://www.justinngphoto.com/astronomy-tools/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 12-09 16:23
Erg mooie foto's hier! Ik heb deze foto iets ten noorden van de Pyreneeën gemaakt met not net een beetje restlicht (of lichtvervuiling ;) ).

En HMJ, erg goed gelukt met dat stukje horizon er nog bij, wil ik ook wel eens proberen met startrails.

Afbeeldingslocatie: https://farm1.staticflickr.com/280/19989019730_16e7743c55_c.jpgOut there by Licht Sluw, on Flickr

[ Voor 12% gewijzigd door Sluw op 15-08-2015 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
Heel mooi sluw, prachtige kleuren. Had je geen bergen als achtergrond nog kunnen gebruiken? Dat lijkt me helemaal ultiem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleehond
  • Laatst online: 21:59
Fantastische kleuren inderdaad!
Ik vind de bomen wel prima overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 12-09 16:23
Dank! Zal eens kijken of ik nog een goeie met bergen heb, maar hier kwamen de bomen wel lekker contrasterend uit.

Edit

Niet echt nachtgefotografeerd met mooie uitzichten op bergen als ik door m'n foto's ga. Maar wel deze nog.

Afbeeldingslocatie: https://farm1.staticflickr.com/384/20087571686_426c108ae6_c.jpgMilky milky way by Licht Sluw, on Flickr

[ Voor 62% gewijzigd door Sluw op 16-08-2015 20:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

@Sluw: die eerste is goed gelukt! Foto 2 ook wel, maar ik vind hoe je nu hier en daar de bomen hebt uitgelicht niet heel mooi.

van mij een variant op de eerder geplaatste foto

Afbeeldingslocatie: https://farm1.staticflickr.com/577/21159336716_d411025edb_c.jpgMilkyway Terschelling by Hans Jellema, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoiZie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:32
Mijn eerste post met foto hier in dit subforum, na al dat prachtige sterren-geweld van de mede-tweakers. Over de afgelopen foto's vrijwel niets dan lof, maar het bijlichten van de bladeren op de bomen door Sluw vind ik wat afbreuk doen aan de foto eerlijk gezegd.. Maar wie ben ik :+

Fotografeer nu een jaar wat serieuzer en durf het nu aan wat te plaatsen. Ik heb deze foto afgelopen week gemaakt, tijdens een avondwandeling door Londen. Weer eens wat anders dan de sterrenhemel (of hoort dit in het straat-snapshot topic??).

Afbeeldingslocatie: https://farm1.staticflickr.com/652/21165184216_92d839cdf4_z.jpgTower Bridge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jd1987
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09-09 11:02

jd1987

cliquefotografie.nl

Fijne platen allemaal! Die van HMJ vind ik erg tof met de persoon op de voorgrond icm de sterrenhemel. Nog tips voor goede milky way foto's? Ik streef al tijden naar een goede Melkweg foto, maar nog niet voor elkaar gekregen...

Die van Moizie vind ik ook top! Fijn lijnenspel en de kleuren springen er heerlijk uit :)

Nikon Z6 | Nikkor 16-35 F4 VR AF-S | Nikkor 24-70 F2.8 AF-S | Nikkor 85 F1.8 AF-S | DJI Mini 2 | Lenovo Yoga Slim 7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieHifi
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 19:50
@HMJ, heerlijk plaatje.
@Moizie, lekker lijnen en kleuren. Alleen die lucht vind ik niet echt lekker met die rode wolken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22:41

Mr Pingu

Professioneel Prutser

@Sluw, mooie milkyway maar de voorgrond vind ik niet zo mooi in beide gevallen. Kijk of je iets als bergen of bomen van verderaf kan nemen: http://jeffnewcomerphotog...eground-in-milky-way.html
@HMJ: Mooi! Hoe doen jullie dat allemaal toch, als ik een foto van de milkyway maak dan is er niks uit te trekken qua detail. @algemeen: Is gear hier het antwoord of kan ik ook een eind komen met mijn 600D + 10-22mm f/3.5?

@Mozie: Mooie foto, niks over te zeuren mag je trots op zijn!

Twijfelde of ie hier moest of in het bluehour topic, is namelijk op het randje van nacht / bluehour. Was een beetje laat voor het "echte blue hour".

Afbeeldingslocatie: https://farm6.staticflickr.com/5783/20913188892_baebde90e1_c.jpgOberau - Night by Karsten, on Flickr

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Mr Pingu schreef op maandag 07 september 2015 @ 12:04:
Twijfelde of ie hier moest of in het bluehour topic, is namelijk op het randje van nacht / bluehour. Was een beetje laat voor het "echte blue hour".
Ik heb een fetish voor rechte gebouwen op een foto, dus voor mij moet ie eerst wat rechtgetrokken worden mbt perspectief :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
jd1987 schreef op zondag 06 september 2015 @ 19:09:
Nog tips voor goede milky way foto's? Ik streef al tijden naar een goede Melkweg foto, maar nog niet voor elkaar gekregen...
Als je eens laat weten hoe je het al geprobeerd hebt dan is het wat makkelijker om aan te vullen.

Ik heb gisteren voor het eerst geprobeerd (ook voor eerst met blote oog gezien) en staat dus ook op de plaat.
Alleen thuis nog bewerken en kijken of die ook echt bruikbaar is.

6D op 14mm met f/2.8 en iso 2500.
Wide open en hoog iso zijn wel een pré voor de Melkweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jd1987
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09-09 11:02

jd1987

cliquefotografie.nl

Het is alweer een tijdje geleden dat ik er mee geëxperimenteerd heb. Ik denk dat het vooral licht aan bewolking en lichtvervuiling. 3 jaar terug in Zuid-Afrika was ik om een hele afgelegen plek, waar de melkweg heel goed te zien was met het blote oog, maar toen had ik geen statief mee voor een lange sluitertijd :(

Ik wil binnenkort weer een keer proberen op de Posbank, maar met een zwangere vrouw die op knapen staat lijkt het mij niet zo handig om ergens op de hei te gaan liggen 's nachts :P

Ik kwam laatst dit artikel tegen over melkweg foto's in een omgeving met aardig wat lichtvervuiling:

http://www.justinngphoto....luted-skies-of-singapore/

Over een tijdje weer eens een poging wagen.

Nikon Z6 | Nikkor 16-35 F4 VR AF-S | Nikkor 24-70 F2.8 AF-S | Nikkor 85 F1.8 AF-S | DJI Mini 2 | Lenovo Yoga Slim 7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:03
jd1987 schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 12:58:
Het is alweer een tijdje geleden dat ik er mee geëxperimenteerd heb. Ik denk dat het vooral licht aan bewolking en lichtvervuiling. 3 jaar terug in Zuid-Afrika was ik om een hele afgelegen plek, waar de melkweg heel goed te zien was met het blote oog, maar toen had ik geen statief mee voor een lange sluitertijd :(

Ik wil binnenkort weer een keer proberen op de Posbank, maar met een zwangere vrouw die op knapen staat lijkt het mij niet zo handig om ergens op de hei te gaan liggen 's nachts :P

Ik kwam laatst dit artikel tegen over melkweg foto's in een omgeving met aardig wat lichtvervuiling:

Over een tijdje weer eens een poging wagen.
Die site is rete traag, maar ik vermoed dat het om Exposure-to-the-right techniek gaat. Daarop googlen geeft vast heel veel informatie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireBladeX
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:44
@Sluw; Op de eerste foto vind ik de lucht goed, maar de sterren tussen de bomen en takken vind ik (deels) hinderlijke. Dat maakt dat de foto wat onrustig oogt voor mij. Bij de tweede foto vind ik de bomen te nep overkomen (is dat je bedoeling?). De eerste foto is in mijn ogen veel beter gelukt.

@HMJ; Mooie foto. Ik vind het wel grappig met de zaklamp. De melkweg staat er ook goed op (in Nederland kan dat nogal lastig zijn).

@Moizie; Ik weet niet wat het is, maar iets bevalt mij niet. Ik kan niet benoemen wat, maar dat voorkomt dat ik zeg “Wauw!”. Ik doe mijn best om constructief feedback te geven, maar als leek heb ik er geen verstand van. Verder leuke foto hoor :)

@ Mr. Pingu; Ik vind het foto te geel-ig (heb ik zelf ook last van op mijn eigen foto’s). Ik weet niet wat het is maar te geel/te diepe blauwe lucht, vind ik zelf geen lekkere foto. Maar als ik mijn irritatie van het kleur geel even weglaat is het verder een leuke foto.

Ik ben zelf nu een tijdje bezig geweest met nachtfotografie. In nederland is er niets fatsoenlijks uitgekomen (behalve de bolhuizen). In Turkije kon ik in een dorp de melkweg met blote ogen zien en was voor mij een reden om het nog een poging te wagen. Ik vind de foto van alleen de melkweg niets speciaals hebben. De andere foto staat de elektriciteitkabel erop, wat ook enorm jammer is! Maar goed, als een pure amateuristisch fotograaf, was ik toch redelijk tevreden.

Wat ik ben achter gekomen is dat je voor astrofotografie je goed moet bekleden. Na twee minuten vlogen de meest rare (en grote) insecten op mijn af. Dat vond ik dan wel minder :p .

Daarnaast ben ik benieuwd naar de feedback van mijn nachtfotografie binnen de stad. Die van bolhuizen vind ik redelijk goed gelukt. Maar de brug in Mostar, een of andere reden staat iets mij niet aan. De kleur van de lucht? De gele kleur van gebouwen? Ik weet het niet...

NR 1.
Afbeeldingslocatie: https://farm1.staticflickr.com/757/21062988789_96a5ec0413_b.jpg

NR 2.
Afbeeldingslocatie: https://farm1.staticflickr.com/653/20628712393_329f0c7dc0_b.jpg

NR. 3
Afbeeldingslocatie: https://farm1.staticflickr.com/707/21061871438_d16121e069_b.jpgMilkyway - Yerkoy (Turkey) by Fatih Kaya, on Flickr

NR. 4
Afbeeldingslocatie: https://farm1.staticflickr.com/778/21223524326_3f3fe32b21_b.jpgMilkyway - Yerkoy (Turkey) by Fatih Kaya, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalekat
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 27-07 23:17
@FirebladeX: Is het je opgevallen dat in de linkeronderhoek van de laatste foto een leuk detail staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Nummer je foto's even, altijd makkelijk :)

#1: perspectief-vertekening grrr (mijn eeuwige stokpaardje ;) :+)
#3: toch mooi erop gekregen vind ik. Mss net wat te lange sluitertijd naar mijn gevoel? Wat vnl mist is enige context. Dat is bij nr 4 wel veel indrukwekkender
#4: Net als bij #3 lijkt me de sluitertijd mss net te lang of (wegens lage resolutie) mis ik wat scherpte? Zoals je zelf aangaf is die draad spijtig (de schuine paal). Naar mijn gevoel is de foto ook helemaal scheef?

• FireBladeX
kalekat schreef op woensdag 09 september 2015 @ 13:19:
@FirebladeX: Is het je opgevallen dat in de linkeronderhoek van de laatste foto een leuk detail staat?
Ja, dat was mij ook al opgevallen :)
moozzuzz schreef op woensdag 09 september 2015 @ 13:34:
Nummer je foto's even, altijd makkelijk :)

#1: perspectief-vertekening grrr (mijn eeuwige stokpaardje ;) :+)
Ik moest eerst even googlen wat nu perspectief-vertekening inhield. Ik zal in de toekomst erop letten (en eventueel nabewerken indien mogelijk).
#3: toch mooi erop gekregen vind ik. Mss net wat te lange sluitertijd naar mijn gevoel? Wat vnl mist is enige context. Dat is bij nr 4 wel veel indrukwekkender
#4: Net als bij #3 lijkt me de sluitertijd mss net te lang of (wegens lage resolutie) mis ik wat scherpte? Zoals je zelf aangaf is die draad spijtig (de schuine paal). Naar mijn gevoel is de foto ook helemaal scheef?
Ik heb 30 seconde sluitertijd gebruikt (met de samyang 24mm T1.5). De lens stond wel wijd open (voor veel licht). Dat maakt het soms lastig. De focus is namelijk dan lastig goed te krijgen (iets is wel onscherp). Ik had beter de middenweg kunnen kiezen betreft aperture, dat zou mogelijk tot iets scherper beeld hebben kunnen leiden. Het is namelijk ook op orginele resolutie onscherp. Daarnaast begin ik mijn twijfels te hebben over de scherpte van de lens in het algemeen (wil het misschien verkopen en een andere lens aanschaffen).

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:09
Behoorlijke misfocus, wat erg jammer is. De focus-schaal bij Samyang is vaker niet kloppend. De lens zou echt veel scherper moeten zijn dan dit ook. Altijd goed met liveview maximaal ingezoomd scherpstellen.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• FireBladeX
Universal Creations schreef op donderdag 10 september 2015 @ 22:07:
Behoorlijke misfocus, wat erg jammer is. De focus-schaal bij Samyang is vaker niet kloppend. De lens zou echt veel scherper moeten zijn dan dit ook. Altijd goed met liveview maximaal ingezoomd scherpstellen.
Ik gebruik inderdaad liveview om te focussen (met rode omlijning om te zien wat in focus is). Ik probeer altijd zoveel mogelijk "rood" op het scherm te krijgen, maar doe dit inderdaad niet ingezoomd. Ik zal eens proberen met inzoomen te focussen).

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:30
Die focus-highlighting kan ook kleurtjes geven op iets wat helemaal niet scherp is, dus daar moet je niet altijd blind vanuit gaan. Zo ver mogelijk inzoomen is vrijwel altijd een stuk veiliger en beter.

The devil is in the details.

• Universal Creations
Inderdaad, focus highlighting is niet precies genoeg en het zou me niet verbazen als het contrast tussen de verlichte voorgrond en de lucht al niet genoeg contrast geeft om het systeem voor de gek te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireBladeX
Ah goed om te weten! Ik zal voortaan proberen om heel goed in te zoomen + niet te vertrouwen op focus highlighting!

• Deathchant
  • Laatst online: 20:57

Deathchant

Don't intend. Do!

@MoiZie, die tower bridge vind ik echt super! Is eens wat anders! Wat ik zelf wel beter zou vinden is als de shadows in de brug wat meer punch hadden zodat je iets meer "diepte" in de foto had.
Sluw + HMJ, ja echt super foto's allebei! Ik moet ook echt eens gaan opzoeken waar er plekken zijn met geen lichtvervuiling hier in Limburg.

Ik heb nog nooit echt dit soort foto's gemaakt, maar heb in Schotland welgeteld 1 nacht gehad met een heldere sterrenhemel en heb ook eens wat geprobeerd. In Spean Bridge had ik ook nog 1 nachtje, maar de mist was ook snel ter plekke en ik had wat lichtvervuiling van Fort William.

Dit is een foto van de B&B op Skye waar ik sliep:
1:
Afbeeldingslocatie: https://farm1.staticflickr.com/687/21338245826_d9ff7e774c_c.jpg

2:
Afbeeldingslocatie: https://farm6.staticflickr.com/5662/20743410723_7e30f919c1_c.jpg

3:
Afbeeldingslocatie: https://farm6.staticflickr.com/5657/21176635148_788a91168f_c.jpg

En dit was bij het Commando Memorial terrein in Spean Bridge:
4:
Afbeeldingslocatie: https://farm1.staticflickr.com/696/21176397830_d3177fac10_c.jpg

5:
Afbeeldingslocatie: https://farm1.staticflickr.com/563/21372796461_e6f15a7ba1_c.jpg

6:
Afbeeldingslocatie: https://farm6.staticflickr.com/5736/20741787244_795985c4ce_c.jpg

7:
Afbeeldingslocatie: https://farm1.staticflickr.com/625/20743390683_9d965df9ff_c.jpg

8:
Afbeeldingslocatie: https://farm6.staticflickr.com/5752/21177580709_3a4c09e786_c.jpg

9:
Afbeeldingslocatie: https://farm6.staticflickr.com/5722/20743382553_eaf28b7fd3_c.jpg

Helaas moest ik het met ISO6400 + 30sec sluitertijd doen, omdat ik niet wijder dan f/4 kan met mijn 16-35.
Als ik nou een 2.8 groothoek had, dan kon ik het met 15 sec doen. Als ik een 2.0 UWA had zou ik het met 15sec én ISO3200 kunnen.....Ik voel een nieuwe business case komen :)

Op zich lenen dit soort foto's zich wel voor nóg meer wijdte :) een 14mm Samyang zou al in de buurt komen :P

[ Voor 6% gewijzigd door Deathchant op 12-09-2015 23:15 ]

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Die 14 kan ik je wel aanraden.
Nu op vakantie en heb enkel die 14 erop zitten.
Op f/8 gezet, afstand vast gezet en ik kan gewoon schieten (zelfs zonder te kijken) en de foto is goed (en zeer wijd).
Gebruik de combi nu ook om selfies te maken haha.

Maar foto's zijn toch goed gelukt?
Tenminste, zie niks geks op een telefoonscherm.
#8 vind ik trouwens ook wel ruig hoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Ja? Ik hoor net tegenstrijdige verhalen, dat de Samyang 14 moeilijker focussen is, en dat hij best onvoorspelbaar is bij oneindig focussen. Er zouden exemplarische verschillen tussen zitten op welk punt ie écht op oneindig zou staan e.d.

Maar 2mm wijder én 1 stop minder ..... dan zou ik de sluitertijd tot 20sec kunnen verlagen en de iso op 4000 zetten ofzo. Liefste zou ik ISO3200+15sec sluitertijd willen, maar dan moet er al een UWA bestaan van 14 f/2 ofzo :P

Ik kan me sowieso herinneren dat die 14mm toch vernieuwd ging worden met elektronische contactpuntjes en af-confirm enzo...die lenzen moeten er inmiddels toch ook al zijn? (heb er nog niet naar gezocht).

EDIT: je zegt "afstand vastzetten"...kun je de focusring locken? Dat is natuurlijk wel handig.

[ Voor 6% gewijzigd door Deathchant op 13-09-2015 13:30 ]

Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Die is uit ja, maar ik vind nog te prijzig voor wat je ervoor krijgt.
Had ik nog als reactie in het show je apparatuur topic.

En je moet eigenlijk gewoon hyperfocaal focussen.
Is niet vast te zetten, maar ik weet bij deze variant dat het streepje op de 3 goed is (dus bij pakken even checken en klaar) en voor sterren even met LV focussen op iets ver weg en ook klaar.

Ik ben iig blij dat ik deze nog paar dagen voor vertrek tweedehands heb kunnen kopen.
Anders had ik echt mooie shots moeten laten lopen. Zoals ik al zei, deze zit er constant op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

NeutraleTeun schreef op zondag 13 september 2015 @ 18:56:
en voor sterren even met LV focussen op iets ver weg en ook klaar.
Dat doe ik dus nooit. Ik focus meestal op iets wat ergens in het midden staat, en laat het diafragma dan zijn werk doen wat daarachter scherp is.
Met LV op de sterrenfocussen is toch ook een uitdaging....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propane
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Ik heb ook de Samyang 14mm F2.8. Ik heb hem echter eigenlijk alleen nog maar voor astrofotografie gebruikt en met wisselend succes op mijn APS-C Pentax. Voor ander gebruik stoor ik mij af en toe toch wat aan de 'snor' vervorming. Een collega gebruikt hem op FF Nikon en daar komt hij toch nog meer tot zijn recht.

Af en toe inderdaad geklungel met focus, hoewel ik niet 100% van de tijd kan uitsluiten dat ik het zelf niet verschoven had omdat al mijn gebruik tot dusver in -20 tot -30C en dus met handschoenen was :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lasteraar
Toch blijven dit soort foto's gaaf om te zien.. !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15-09 08:17

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Erg gave foto's ja. Op vakantie ook geprobeerd om de perseïden te fotograferen. 1 Dikke streep is zichtbaar + de melkweg, maar zeker wat isoruis (6400 dacht ik). Ik krijg het gewoon niet scherper helaas, heb een 18-270 gebruikt (F3,5-6,3 meen ik). En heb nog een 35mm prime F1.8. Maar die is mij al te ingezoomd voor nachtfotografie.

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireBladeX
@ Deathchant ,

Leuke foto's. De mooiste vind ik foto nummer 7. Iets minder mooi vind ik de foto's met de standbeeld (overbelicht, al kan je daar vrij weinig aan doen als er felle lichten op schijnen).

Eergisteren ben ik s'avonds nog even naar buiten geweest om te kijken of het beter resultaat heeft om te focussen via de viewfinder (op 8x vergroting). Dat is verdomd lastig (1mm verschil en het is weer onjuist gefocust). Dit keer wel geüpload op originele resolutie. Een of andere manier ben ik toch niet heel erg te spreken over de scherpte.

Foto 1 (onbewerkt)
Afbeeldingslocatie: https://farm1.staticflickr.com/738/21482379116_91b604d946_c.jpgNight in Den Bosch by Fatih Kaya, on Flickr
Foto 2 (bewerkt)
Afbeeldingslocatie: https://farm1.staticflickr.com/595/21517259181_5bb5777951_c.jpgNight in Den Bosch by Fatih Kaya, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Selecteer even het juiste (800pixel breed) formaat met het sharen van je foto's vanaf flickr.

[ Voor 3% gewijzigd door Universal Creations op 18-09-2015 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Rick
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-09 07:26

E-Rick

I love it :7

Gisteren mijn nieuwe camera getest in hartje Rotterdam. Ik ben best blij met het resultaat :7

Afbeeldingslocatie: https://farm6.staticflickr.com/5732/21321581880_4047e29fa0_c.jpgWillemsbrug by night by Erik Roozen, on Flickr

Choose life

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zie hier veel mooie foto's langskomen, ik ga even wat reacties proberen te geven op platen die mij opvallen:

FireBladeX, nr1 vind ik erg mooi! Het warme licht op de voorgrond icm de nog blauwige lucht geeft een mooi kleur contrast, vind de compositie met de brug links uit het midden en nog wat gebouwen rechts ook prima. Enige minpuntje vind ik de wat rommelige linker onderhoek.
Nr2 vind ik ook niet verkeerd, wel apart die verlichtte bollen.
Nr3 en Nr4 vind ik minder. De melkweg vind ik welliswaar erg mooi gelukt, maar vind dat alleen te karig voor een boeiende foto

Deathchant, je nr4 vind ik echt wel heel gaaf! Mooie sterrenlucht en heel fraai licht rond dat beeld, mooi! Nr8 vind ik ook érg lekker, hier had alleen van mij wat minder voorgrond gemogen van mij. Op de andere foto's zie ik een paar erg geslaagde melkweg foto's, maar verder mis ik een element om het fotografisch interessant te maken (zoals bij de eerder genoemde nr. 4 :) )

E-rick, nét wat te vroeg genomen denk ik, vind de lucht nog wat te licht. Door de vrij drukke achtergrond achter de brug, komt de laatst genoemde niet heel sterk uit de foto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indostylo
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20-01 11:53
@ Deathchant

Goeie foto's! Ik ben zelf ook van plan om Milkyway fotografie te maken, ik moet echter hiervoor nog veel leren (tutorials volgen) aangezien dat ik nog nooit eerder aan astro photography heb gedaan.

iig. hieronder een paar foto's die ik heb gemaakt tijdens mijn rondreis (vorig jaar zomer en begin dit jaar)
de laatste maanden heb ik alleen maar huwelijks fotografie geschoten.

[1]
Afbeeldingslocatie: https://farm8.staticflickr.com/7530/15491081944_0d7bea26c1_c.jpgThe lights of Shanghai by A.Gabriel, on Flickr

Deze foto heb ik vorig jaar zomer in Shanghai gemaakt. Bij het maken van deze foto had ik heel lang moeten wachten voor een lege plekje aan de zijkant van de Huang Pu rivier omdat de plek waar ik stond om foto te maken heel erg druk was. Maar toen was het wachten wel waard. De uitzicht is schitterend.

De compositie heb ik simpel gehouden, toen ik de foto schoot, mijn gedachte was om in ieder geval een gedeelte van de Huang Pu rivier te laten zien, Pearl Tower, en andere iconische gebouwen van Shanghai.

[2]
Afbeeldingslocatie: https://farm9.staticflickr.com/8630/16465920428_bb3bdf2a5b_c.jpgTo the other side by A.Gabriel, on Flickr

Het maken van de 2de foto had mij veel minder moeite gekost dan de eerste. De Harbour Bridge was die avond toevallig leeg, op een paar mensen na.

Wat ik eigenlijk heel jammer vind dat ik een momentum had gemist bij het schieten van deze foto. Deze foto schoot ik in de nacht van Chinese Nieuwjaar 2015. Die avond toen ik aankwam was er een vuurwerk show aan de kant van Opera House. Als ik eerder op die plek was aangekomen was de foto beter geweest.

Compositie: ik wou de iconische bouwwerken van Sydney in 1 foto hebben. Dus heb ik de harbour bridge diagonaal in de frame gezet, met de operahouse links onder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

@Markleeman,. Ik geef je gelijk hoor. In Schotland waren genoeg interessante onderwerpen te vinden, maar ik had verder geen goeie zaklampen bij de hand, het was 00:00, uitgeput van een lange dag, en dit was zo'n beetje de enige heldere dag. Dus ik had vrij weinig zin om nog een stuk te rijden naar plekken met goeie onderwerpen die ik zou kunnen belichten met mijn telefoonlampje.

Een tuinset is immers niet de meest interessante voorgrond, maar ach...het was mijn allereerste keer dat ik dit soort foto's had gemaakt.
indostylo schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 10:26:
@ Deathchant

Goeie foto's! Ik ben zelf ook van plan om Milkyway fotografie te maken, ik moet echter hiervoor nog veel leren (tutorials volgen) aangezien dat ik nog nooit eerder aan astro photography heb gedaan.
Ik dacht ook dat het moeilijk was: ingewikkelde stacks van 10 foto's o.i.d., maar voor dit resultaat heb ik weinig hoeven te doen.
Je moet een hoge iso nemen, 6400, liever 3200, en een lichtsterke UWA die al scherp is van zichzelf op het wijdste diafragma. Je moet een statief hebben, mirror lockup gebruiken + timer, een goeie zaklamp om voorgronden te belichten, een interessante plek zonder lichtvervruiling, sluitertijd van <30 sec, liefst 15 sec.
Ik heb nu een 16-35/4 @16mm f/4 gebruikt met iso6400 en 30sec sluitertijd.
Bete zou zijn een 14mm Samyang op 2.8 (1 stop winst) dan op ISO6400 + 15 sec sluitertijd zetten. Of ISO4000 + 20sec sluitertijd. Liever 15 sec, zodat je nog een fotoafdruk van 40x60 kunt maken zonder dat de sterren blurry worden van de draaiing van de aarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreddyT
  • Laatst online: 18-08 12:18
Deathchant schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 11:46:

Ik dacht ook dat het moeilijk was: ingewikkelde stacks van 10 foto's o.i.d., maar voor dit resultaat heb ik weinig hoeven te doen.
Je moet een hoge iso nemen, 6400, liever 3200, en een lichtsterke UWA die al scherp is van zichzelf op het wijdste diafragma. Je moet een statief hebben, mirror lockup gebruiken + timer, een goeie zaklamp om voorgronden te belichten, een interessante plek zonder lichtvervruiling, sluitertijd van <30 sec, liefst 15 sec.
Ik heb nu een 16-35/4 @16mm f/4 gebruikt met iso6400 en 30sec sluitertijd.
Bete zou zijn een 14mm Samyang op 2.8 (1 stop winst) dan op ISO6400 + 15 sec sluitertijd zetten. Of ISO4000 + 20sec sluitertijd. Liever 15 sec, zodat je nog een fotoafdruk van 40x60 kunt maken zonder dat de sterren blurry worden van de draaiing van de aarde.
En zo heb ik dus ook ongeveer de volgende foto gemaakt: 17-40/4 @17mm f/4
Afbeeldingslocatie: https://farm6.staticflickr.com/5794/21010220323_edd2e229a8_c.jpg
Een lichtsterkere lens had leuker geweest....

@indostylo:
- jammer dat het in Shanghai wat heiig/mistig lijkt. Het uitzicht is daar inderdaad schitterend.
- Sydney ligt er mooi bij.

[ Voor 20% gewijzigd door FreddyT op 22-09-2015 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleehond
  • Laatst online: 21:59
@indostyle,

De foto van Sydney vind ik erg geslaagd. Foto van Shanghai uiteraard ook vet, maar inderdaad best mistig/heiig zoals FreddyT als zegt. Follow op Flickr overigens!

@E-rick, mooie poging! Leuk met een nieuwe camera. De lucht vind ik niet heel bijzonder. Desalniettemin een mooie foto, het water komt mooi strak over, het licht vind ik er wel goed uitkomen. Mooie poging en ook even een follow erbij op Flickr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indostylo
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20-01 11:53
FreddyT schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 20:02:
[...]

En zo heb ik dus ook ongeveer de volgende foto gemaakt: 17-40/4 @17mm f/4
[afbeelding]
Een lichtsterkere lens had leuker geweest....

@indostylo:
- jammer dat het in Shanghai wat heiig/mistig lijkt. Het uitzicht is daar inderdaad schitterend.
- Sydney ligt er mooi bij.
Mooie shot, maar het is idd jammer van de ruis, het ziet er opgeblazen uit. Gebruik je crop sensor trouwens? Want zelfs met de fullframes body, gebruik ik nooit >3200 iso.

Persoonlijk vind ik alles onder de 1600 iso wel veilig, 1600 - 3200 iso zichtbaar ruis, maar nog ok.
>3200 is storend.

Ik weet het niet zeker, misschien valt er nog te redden met denoiser in PS?

Hieronder wel een leuk linkje, deze fotograaf is een expert in astro photography, zelfs bij Marina Bay in Singapore (Super veel licht polutie) lukt het hem om milkyway te fotograferen.

Sleehond schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 20:12:
@indostyle,

De foto van Sydney vind ik erg geslaagd. Foto van Shanghai uiteraard ook vet, maar inderdaad best mistig/heiig zoals FreddyT als zegt. Follow op Flickr overigens!

@E-rick, mooie poging! Leuk met een nieuwe camera. De lucht vind ik niet heel bijzonder. Desalniettemin een mooie foto, het water komt mooi strak over, het licht vind ik er wel goed uitkomen. Mooie poging en ook even een follow erbij op Flickr.
Lucht vervuiling, geen mist :'( haha

[ Voor 11% gewijzigd door indostylo op 22-09-2015 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreddyT
  • Laatst online: 18-08 12:18
indostylo schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 20:36:
[...]

Mooie shot, maar het is idd jammer van de ruis, het ziet er opgeblazen uit. Gebruik je crop sensor trouwens? Want zelfs met de fullframes body, gebruik ik nooit >3200 iso.

Persoonlijk vind ik alles onder de 1600 iso wel veilig, 1600 - 3200 iso zichtbaar ruis, maar nog ok.
>3200 is storend.

Ik weet het niet zeker, misschien valt er nog te redden met denoiser in PS?
Inderdaad opgeblazen. Vandaar mijn opmerking over een lichtsterkere lens... Iso 3200 met een crop sensor (Canon 7D). Verscherping van Flickr maakt het trouwens ook niet mooier....
Hier dezelfde fot (wat) minder opgeblazen
Afbeeldingslocatie: https://farm6.staticflickr.com/5646/21607570156_9a6f754dc8_b.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door FreddyT op 22-09-2015 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-clips
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 15-09 10:05
@ alle milkyways hierboven, technisch goed gedaan, maar eens met Markleeman dat ze spannender kunnen. Ik vind die van HMJ met de persoon met zaklamp het mooiste omdat er iets gebeurt. Leuk idee.

@ indostylo: Shanghai zou ik eens proberen highlights wat verder terug te zetten en inderdaad eens proberen of de "nevel verwijderen" schuif in lightroom verbetering brengt. Verder kan jij natuurlijk ook weinig doen aan de luchtvervuiling. Sydney staat er zowieso mooi op, ik vind het een mooi standpunt, dat moet in de buurt van die kermis zijn. De moeite van de wandeling meer dan waard, ook zonder vuurwerk. Mooie lichtsterren door de F18 (zou F12 of zo niet ook werken?).

Zijn er nog andere tweakers vroeg opgestaan gisteren? Ik heb helaas alleen niet scherpe beelden, wss te lange sluitertijd omdat die maan best snel gaat. Maar kwam er gisteren ook achter dat de goedkope chinese adapter (aan oude minolta 200.2.8 met extender) los zat, waardoor de lens kon wiebelen... In 2029 maar zorgen dat ik een betere lens heb, tijd genoeg om te sparen ;)

Afbeeldingslocatie: https://farm6.staticflickr.com/5780/21183035194_b9558e5306_c.jpgRed Moon by e2015clips, on Flickr

12 Augustus 2026 weer proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PV-NL
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20-03 15:20
echt vet al die sterrenstelsels die ik hier voor bij zie komen, ik heb het zelf ook een aantal keer geprobeerd, maar het wil niet echt lukken.

@E-clips: ik zie dat er nog iemand vroeg op gestaan is, jammer dat die op de voor grond is scherp gesteld.
en om aan je vraag te beantwoorden, ja, hier mijn resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://farm1.staticflickr.com/678/21761777826_3fbf021906_c.jpgBlood moon by Perry Verstappen, on Flickr

Ik moet toegeven dat het mij ook niet helemaal goed lukte om scherp te stellen, zelfs niet met de 10x digitale zoom in de live view methode.

Canon EOS 70D | EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM | EF 100mm f/2.8L IS USM | EF 100-400mm f/4.5-5.6l IS mk2 USM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
E-clips schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 10:56:
Zijn er nog andere tweakers vroeg opgestaan gisteren?
Jip: Bloedmaan vastleggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-clips
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 15-09 10:05
Ah, thx, onder workflow, dat verklaart de boel, ik dacht al dat iedereen in zijn bed was blijven liggen. Mooie serie daar van jou, met serieuze voorbereiding. Timelapse wat stoterig, maar goed resultaat.

12 Augustus 2026 weer proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Het staat in workflow omdat het in eerste instantie ook ging over hoe je het zou kunnen doen om het beste resultaat te halen. En daar wordt nog steeds over gediscussieerd ;)
Maar dank je. De timelapse had beter gekund, maar ach.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PPaul
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 25-08-2023
@Indostylo: foto 2 vind ik gaaf. De lgebogen lijn van de brug leidt je mooi de stad in en links valt ook nog iets fraais te zien.
@freddyT: ik heb geen kaas gegeten van astro-fotografie. Maar de lucht in foto 1 is zeker fraai, lijkt me een mooie uitdaging om die 'cleaner' te krijgen.

Hieronder foto van afgelopen winter, gemaakt door het raam van de auto tijdens een photo-a-day maand. Technisch natuurlijk verre van perfect. Maar de regendruppels en reflectie vind ik wel bijdragen aan de verlaten sfeer.
Afbeeldingslocatie: https://farm8.staticflickr.com/7326/15734792804_7dd4312e24_c.jpgUntitled by Paul/J, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfa75qv
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 14-09 15:57
@indostylo prachtige skylines goed vast gelegd!
@PPaul heeft beetje Sincity gevoel. Druppels op lens versterken dit gevoel.

Afgelopen periode heb ik hier heel wat sterren foto's voorbij zien komen. Met de afgelopen perseïden zelf eerste poging gedaan met matig resultaat. Echter op vakantie nog een poging gewaagt.
Was in Noorwegen waar toch iets minder licht vervuiling is. Onderstaande 2 foto's welke beide uit een enkele foto bestaat.

Wat kon beter:
Bomen op voorgrond zijn eigenlijk te veel onderbelicht, deze volgende keer in aparte belichting vast leggen en samenvoegen.
Afbeeldingslocatie: https://farm1.staticflickr.com/744/20390402263_e1bbce6d42_c.jpgGalaxy - Ulefoss Norway by ToonS VisioN, on Flickr

Wat kon beter:
Er is iets te veel licht onder aan de linkerzijde van de foto.
Afbeeldingslocatie: https://farm1.staticflickr.com/612/21421427026_ceeb87bed9_c.jpgsatellite flyby by ToonS VisioN, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@alfa75qv: Dat huis is idd wel wat fors aan het stralen aan alle kanten.
Idee (?); da's toch redelijk makkelijk fors te verminderen? Zowel helemaal links die rode/roze gloed en dat fel verlichte raam. Gewoon selecteren in de PP en aldaar de intensiteit terug schroeven.
Op zich wel aardig die groenige gloed onder de bomen. Kan wel ietsie minder, nu leidt de hele onderkant v.d. foto teveel af.

Hedenavond de zendmast in Lelystad:
Afbeeldingslocatie: https://farm6.staticflickr.com/5681/21872419878_e25ab0ab79_b.jpgLelystadNight01 by Erik Haak, on Flickr
Moest m'n miniklapstatiefje ff testen ;) (zo'n goedkope Cullmann Magnesit Copter van 2 tientjes). Op zich draagt 'ie prima m'n DSLR + standaard zoomobjectief.

Het gras op de voorgrond was in eerste instantie veel opvallender, maar dat heb ik grotendeels 'weggedimd'. Heb het expres niet helemaal weggesneden, hoorde er eigenlijk wel bij, vond ik.
Belichtingstijd was 1,6s (met tijdsontspanner), gemaakt met een oud (>25jr) 25-50mm f/4 MF objectief.

Mooie Plaatjes   

Pagina: 1 ... 29 ... 32 Laatste