@Markleeman,. Ik geef je gelijk hoor. In Schotland waren genoeg interessante onderwerpen te vinden, maar ik had verder geen goeie zaklampen bij de hand, het was 00:00, uitgeput van een lange dag, en dit was zo'n beetje de enige heldere dag. Dus ik had vrij weinig zin om nog een stuk te rijden naar plekken met goeie onderwerpen die ik zou kunnen belichten met mijn telefoonlampje.
Een tuinset is immers niet de meest interessante voorgrond, maar ach...het was mijn allereerste keer dat ik dit soort foto's had gemaakt.
Ik dacht ook dat het moeilijk was: ingewikkelde stacks van 10 foto's o.i.d., maar voor dit resultaat heb ik weinig hoeven te doen.
Je moet een hoge iso nemen, 6400, liever 3200, en een lichtsterke UWA die al scherp is van zichzelf op het wijdste diafragma. Je moet een statief hebben, mirror lockup gebruiken + timer, een goeie zaklamp om voorgronden te belichten, een interessante plek zonder lichtvervruiling, sluitertijd van <30 sec, liefst 15 sec.
Ik heb nu een 16-35/4 @16mm f/4 gebruikt met iso6400 en 30sec sluitertijd.
Bete zou zijn een 14mm Samyang op 2.8 (1 stop winst) dan op ISO6400 + 15 sec sluitertijd zetten. Of ISO4000 + 20sec sluitertijd. Liever 15 sec, zodat je nog een fotoafdruk van 40x60 kunt maken zonder dat de sterren blurry worden van de draaiing van de aarde.