Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
Scherpte is volgens mij wel op orde dacht ik? Lijkt hij niet wat onscherp doordat het geel op de tegels een beetje dichtgelopen is?
Verder naar links ging helaas niet; daar stond een groot donker onverlicht gebouw; dus die heb ik bewust weggelaten.
De lichte lucht is eigenlijk ook een bewuste keus, ik wilde het een niet te donkere plaat maken. Maar daarom twijfelde ik ook of hij hier wel in dit topic hoort
Ik geef jullie overigens gelijk wat betreft de donkere hoek links onder. Ik stond echter op een soort 'bruggetje' om 5 meter hoogte, en er was zo'n beetje geen enkele hoek waar ik die donkere hoek eruit kon laten zonder die gekke kunstwerken er ook uit te laten.
@Marceltuit: Zag 'm al op Flickr voorbij komen. Mooi shot. Vanuit deze hoek zie je de Erasmusbrug niet vaak. Wellicht had je nog ietsje langer moeten wachten, zodat de lucht nog wat blauwer werd
Overigens wordt 't volgens mij tijd voor een Blue Hour topic
Van de week onderstaande plaat geschoten in Gent. Eigen commentaar: het 'vuil' dat in het water drijft irriteert me een beetje, maar heb geen Photoshop

Blue Hour at Korenmarkt, Gent by Tom Roeleveld, on Flickr
[ Voor 6% gewijzigd door tommyz op 05-09-2013 10:15 ]
Misschien dat een langere sluitertijd nog beter had gewerkt. Nu vind ik die mensen een beetje storend, ze zijn niet scherp of wazig genoeg. Verder is het wel een mooie plaat! Gebouwen zijn goed scherp!tommyz schreef op donderdag 05 september 2013 @ 10:14:
@ed-oorklep: Gaaf, met die maan erboven, maar zoals eerder aangegeven: er blijft weinig detail over. Vooral het gras lijkt nu een groene vlek te zijn.
@Marceltuit: Zag 'm al op Flickr voorbij komen. Mooi shot. Vanuit deze hoek zie je de Erasmusbrug niet vaak. Wellicht had je nog ietsje langer moeten wachten, zodat de lucht nog wat blauwer werd
Overigens wordt 't volgens mij tijd voor een Blue Hour topic
Van de week onderstaande plaat geschoten in Gent. Eigen commentaar: het 'vuil' dat in het water drijft irriteert me een beetje, maar heb geen Photoshop
[afbeelding]
Blue Hour at Korenmarkt, Gent by Tom Roeleveld, on Flickr
wellicht kan je em widescreen croppen? vroeger hield ik altijd vast aan native/print afmetingen, maar sinds ik dat niet meer doe, hou ik veel meer bruikbare fotos overmarceltuit schreef op donderdag 05 september 2013 @ 07:00:
Ik geef jullie overigens gelijk wat betreft de donkere hoek links onder. Ik stond echter op een soort 'bruggetje' om 5 meter hoogte, en er was zo'n beetje geen enkele hoek waar ik die donkere hoek eruit kon laten zonder die gekke kunstwerken er ook uit te laten.
heavy is good, heavy is reliable - boris the blade
Ja dat had inderdaad gekund; maar dan was ik ook die witte dingen kwijt geweest; en die wilde ik er dus perse op hebbenTerryb47 schreef op donderdag 05 september 2013 @ 10:50:
[...]
wellicht kan je em widescreen croppen? vroeger hield ik altijd vast aan native/print afmetingen, maar sinds ik dat niet meer doe, hou ik veel meer bruikbare fotos over
eentje uit tokyo-shinjuku:

Mensen die Lost in Translation hebben gezien herkennen deze straat misschien (openingscene) m'n hotel was om de hoek. Wat me opviel was dat je daar gewoon overal mag fietsen, tenminste mensen deden het gewoon. Hier in nl word je meteen van je fiets gerukt door een stadswacht
Van mij weer eentje van Rotterdam, vorige week lag er tijdens het blauwe uurtje een mooie groot drijvend flatgebouw bij de Wilhelminapier. Reden om dus weer naar Rotterdam te gaan met de camera

Cruise Ship @ Rotterdam by Marcel Tuit, on Flickr
Er voeren tijdens het maken van de opname wat discobootjes langs, daar komen die gekleurde lichtjes vandaan; mocht je je het afvragen.
Door het contrastverschil tussen de torens/boot en de steiger op de voorgrond ook een soft-nd-grad moeten gebruiken.
ik vind het een leuke plaat marcel, gewoonlijks heb ik een hekel aan die bootjes en de lichtstrepen die ze veroorzaken, maar hier voegt het wel iets toe en een mooie blauwe lucht. Jammer van die blown out lichtjes op de boot, niet verder terug te halen? Verder vind ik het dok/steiger teveel wordt aftgekapt rechts, kon jezelf niet meer naar rechts staan? (of er zelfs op gaan staan)
[ Voor 8% gewijzigd door Terryb47 op 05-10-2013 16:19 ]
De uitsnede van de steiger zo moest ik eigenlijk een beetje noodgedwongen zo doen. Ik kon er ten eerste niet op doordat hij afgesloten was; ten tweede lag er rechts buiten beeld een oerlelijke kraanboot aan de steiger die ik er niet op wilde hebben
Dit was zo'n beetje letterlijk het enige vrije stukje dat ik had, en dat voor mij voldeed
[ Voor 3% gewijzigd door Polariteit op 06-10-2013 10:38 ]
@Terryb47 drukke foto wat denk ik wel goede indruk geeft van de stad. Soms kun je er qua positie nou eenmaal niet meer van maken.
@Marceltuit Dat zijn wel heel veel lichtjes
Zelf laatste tijd aan het experimenteren met nacht fotografie. Tijdstip van onderstaande foto was niet ideaal, was eigenlijk al te donker om nog iets kleur in de lucht te houden. Hierdoor vind ik de lucht en water nu wel erg donker. Daarnaast is contrast misschien te groot voor enkele opname en is HDR betere keuze. Ben erg benieuwt wat jullie mening is.

Baken van Hasselt by ToonS VisioN, on Flickr
Zou enkel de stipjes rechts in het water nog wegwerken.
HDR weet ik niet of een goeie uitkomst was geweest; je krijgt natuurlijk ook meer ruis in de donkere delen dan. Ik zou dan niet nog donkerder gaan dan dit. Dus 0, +2, +4 en +8.
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
Verwijderd
Wat stom van die tripod policy. Nog nooit van gehoord. Komen ze daar echt controleren dan? Wat is de reden van de policy?
“I think of it like a Thanksgiving dinner. You [do] all this preparation, you invite all the guests, you have the meal, and then suddenly, it seems, it’s over.”
Tweakblog van de maand
@Terryb47: Redelijk druk, maar niet overvol. Hier en daar een gaatje om snel een foto te kunnen maken.
Mooie foto van Tokyo! Dat staat ook nog op het lijstje hier..
Ik lees wel eens dat wanneer het rustig is de security gasten het wel toelaten, ik werd uiteraard gelijk op m'n rug getikt

Ik zou alleen de bolling er wat uithalen (en misschien nog een klein beetje van de lucht).
Een avond en nacht foto van mij uit New York:

Brooklyn Bridge 3 by Paul Hemmen, on Flickr

New York by Paul Hemmen, on Flickr
pj: ben je voor die eerste foto op die brug geklommen ofzo
voor beide foto's vind ik het zwarte te donker, volgens mij kan je nog een hoop informatie uit die shadows halen
Verwijderd
@ PJ: met Terry eens v.w.b. de blacks. Verder is in de eerst het lijnenspel wel leuk, maar oogt ook wel wat rommelig. De tweede zou ik misschien ook wel in kleur willen zien.
Van mij eentje met flink wat vervorming omdat ik er dicht op stond, maar vind het zelf nog steeds wel een aardige foto:

Canary Wharf @ night by wsrdam, on Flickr
@pj: Gaaf die foto van die brug. Kon je daar gewoon legaal naar boven klimmen?
@wsrdam: leuke foto! Ik ben geloof ik een van de weinigen hier die niet allergisch is voor perspectief vervorming

Gwangan Bridge at Night by Sjekster, on Flickr

Gwangang Bridge at Night by Sjekster, on Flickr

Seoul at Night by Sjekster, on Flickr
[ Voor 7% gewijzigd door Sjekster op 12-11-2013 23:38 ]
Flickr | Olympus E-M1 + E-M10
@wsrdam: Toffe plaat, vervorming is met zo'n standpunt imo helemaal niet storen. LE-stripes in de lucht zijn erg gaaf!
Ik zou em op de helft (widescreen) croppen, op canvas printen en aan de muur hangen
Menneke bij de 1e foto heb ik lang over zitten twijfelen. Maar ik vond het uiteindelijk toch wel een grappig detail en hij heeft zo z'n best gedaan om stil te staan daar
Ik was trouwens helemaal blij met m'n foto's van die brug (1e 2 platen) tot ik in metro terug naar hotel ging. Daar speelde een promo filmpje over Busan waarin ze ver links van die skyscrapers op 1e foto stonden op een berg / heuvel. Die brug is zooooo veel cooler aan die kant. Allerlei vertakkingen op het water etc. Geniaal. Ik wou dat ik van die plek had afgeweten.....

Maw: ik heb m'n reden gevonden om weer eens naar Busan terug te gaan. Hele fijne stad

Gwangan Bridge (Busan, South Korea) by DMac 5D Mark II, on Flickr
[ Voor 52% gewijzigd door Sjekster op 13-11-2013 21:47 ]

Boot langs de Adriaan by Streup1, on Flickr
“Most people gaze neither into the past nor the future; they explore neither truth nor lies. They gaze at the television.” - (Radiohead)
@Sterup: Ook mooi die kleuren en belichting. De lucht vind ik alleen wel te zwart, is zonde!
@Terryb47: Echte Terryb platen, erg mooi! Vooral #2 vind ik erg indrukwekkend!!
@Streup: Mooie stars! Goede compositie, maar ben 't wel eens met marcel: het zwart is erg donker.
Vandaag voor 't eerst echt in 't donker wezen fotograferen. Dit was meer als test, om te zien of 't nog wel te doen was met de lichtvervuiling. Deze is bij Stompwijk, vlakbij Den Haag genomen. Qua zichtbare sterren viel 't niet tegen, dus ik kan de volgende keer de sterrenhemel proberen wat duidelijker te krijgen, door een donkerder plaats op te zoeken

First attempt at night photography :) by Tom Roeleveld, on Flickr
Verwijderd
[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 04-12-2013 22:53 ]
Vind wel dat er in die bewogen wolken helemaal bovenin een paar gekke vlekken zitten.
Verwijderd
@Terryb47: Nette platen! 2e spreekt mij ook het meest aan.
@Streup: grappig die stervorming
@tommyz: goed gelukt inderdaad! Jammer van de vlekken in de wolken.
Voor het eerst ook in het donker wat geprobeerd. Ben achteraf wat te gehaast bezig geweest. Net niet lekker scherp gesteld en had het gebouw links en de linker onderhoek wel wat meer uit beeld willen hebben.

@HMC: Dank je. De jouwe ook gaaf voor een eerste keer. De horizon is alleen beetje scheef. Is nog best lastig om de compositie te maken, of had jij daar geen last van? Zag gisteren echt niets door de zoeker
@tommyz: mooie kleuren. Goed gelukt!
@HMJ: Mooie lucht. Plaatje is met wat werk nog wel interessanter te krijgen denk ik: Horizon recht trekken. Gebouw links wegcroppen. Misschien ook iets van de onderkant afhalen zodat er alleen water te zien is? Mooie strepen gemaakt van de sterren
“Most people gaze neither into the past nor the future; they explore neither truth nor lies. They gaze at the television.” - (Radiohead)
ja dat is zeker wel waar dat je in NLD de sterrenhemel kan fotograferen; zie ook deze foto:tommyz schreef op donderdag 05 december 2013 @ 10:07:
@Marcel: Thanks. Hij zit aardig op de limiet qua nabewerking, dus dat veroorzaakt die vlekken. Het was ook meer als test en ben even snel daar naartoe gegaanMaar het geeft wel een indicatie dat je toch nog wel een leuke sterrenhemel kan fotograferen in NL.
@HMC: Dank je. De jouwe ook gaaf voor een eerste keer. De horizon is alleen beetje scheef. Is nog best lastig om de compositie te maken, of had jij daar geen last van? Zag gisteren echt niets door de zoeker

IMG_9062 by Marcel Tuit, on Flickr
jammer dat er verder niks interessants op staat, maar het ging me vooral effe om de melkweg
HMJ: Toch wel een nette foto hoor; de gecropte versie vind ik wat beter qua compo. Nette kleuren ook !
Zo doet de foto me veel meer. Vooral de lucht komt er beter uit.Verwijderd schreef op donderdag 05 december 2013 @ 13:23:
ben niet echt graag grote stukken aan het croppen vandaar, maar zoiets dus:
[afbeelding]
LOL, dat werken met primitievere middelen herken ik wel. Toch knap gedaan! Staat er een vallende ster op of is dat het ISS / satelliet / vliegtuig?marceltuit schreef op woensdag 14 augustus 2013 @ 09:41:
Van mij ook eentje. Geen al te spannende foto met mooie gebouwen, lichtsporen of wat dan ook. Maar het is me wel eindelijk gelukt een fatsoenlijke sterrenfoto in NLD te maken, dus was er best blij mee. Helaas zat ik midden in een bos; zonder statief. Moest me dus behelpen met een campingtafeltje en de camera er plat opleggen
[afbeelding]
IMG_9062 by Marcel Tuit, on Flickr
[ Voor 69% gewijzigd door EXX op 10-12-2013 10:12 ]
For it is the doom of men that they forget... Huidige en vroegere hardware specs The Z80 is still alive!
Vorige week meteen even aan de tand gevoeld hier in Friesland, wat vinden jullie ervan?

Winsum Nightsky by T1mm3h89, on Flickr
Wel heel aardig qua kleur!
Op zich vind ik het wel mooi die boom en sterrenhemel, maar als ik naar het het geheel kijk, weet ik niet waarnaar ik moet kijken. dan is het sterren/boom + onscherpe horizon/water/
Ik dacht eerst dat het water was, maar dan is die boom wel erg groot als die aan de andere kant van het water zou staan.
De sterren zijn wel goed zichtbaar maar voor de rest vind ik het niet echt een bijzondere foto.
Ik zou 'm mooier vinden als je het onderste gedeelte met de huizen eraf cropped zodat je alleen de boom en de sterrenhemel overhoudt.
~ Always look on the bright side of light ~ Battlelog: AdmiralSnipe
Bedankt voor de feedback, al doende leert men!

Untitled by Ren0W, on Flickr
Dan is er, wat mij betreft, weinig tot niks mis mee.
Foto is een beetje soft, maar kan ook gewoon aan de lens liggen.
[ Voor 13% gewijzigd door NeutraleTeun op 12-12-2013 17:03 ]
Nice! Ben inderdaad nog aan het kijken naar hoe ik het beste en het mooiste een uitsnede kan maken, en meteen even geprobeerd. Eergisteren in de mist op pad geweest!NeutraleTeun schreef op donderdag 12 december 2013 @ 16:32:
Meer zoiets, zonder aan schuifjes te zitten, beneden/links/rechts wat eraf:
[afbeelding]
Untitled by Ren0W, on Flickr
Dan is er, wat mij betreft, weinig tot niks mis mee.
Foto is een beetje soft, maar kan ook gewoon aan de lens liggen.

Mistig Winsum by T1mm3h89, on Flickr
[ Voor 22% gewijzigd door T1mmeh op 12-12-2013 18:01 ]
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
je kan toch ook gewoon een omgekeerd ND filter gebruiken?marceltuit schreef op donderdag 12 december 2013 @ 19:51:
Inderdaad, die lampen zijn veels te fel. Zonde. eigenlijk moet je gewoon meerdere foto's stapelen, eentje belicht op de lucht en eentje op de voorgrond.
Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.
Dan moet je die natuurlijk wel hebben.Royz schreef op vrijdag 13 december 2013 @ 11:02:
[...]
je kan toch ook gewoon een omgekeerd ND filter gebruiken?
Ik kan me voorstellen dat wanneer je net je eerste DSLR gekocht hebt dat je dan niet gelijk een ND filter erbij koopt.
Meerdere exposures maken kan zonder filters, het enigste wat je nodig hebt is een statief of iets anders om de camera bewegingsvrij te houden.
Zie handleiding. => bracket foto's = automatisch meerdere opnamen met verschillende belichting maken.
(Dan hoef je niet steeds handmatig de aanpassingen te verrichten en contact te maken met de camera.)
AdmiralSnipe schreef op vrijdag 13 december 2013 @ 11:31:
[...]
Meerdere exposures maken kan zonder filters, het enigste wat je nodig hebt is een statief of iets anders om de camera bewegingsvrij te houden.
[ Voor 37% gewijzigd door guapper op 13-12-2013 11:46 ]
Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.
's Nachts is de Magik Flashlight ook goud waard om dingen die je net wat prominenter op de foto wil hebben wat in te kleuren. Je hebt er alleen maar een zaklamp en wat fantasie voor nodig.
http://fstoppers.com/nigh...y-how-to-paint-with-light
[ Voor 7% gewijzigd door guapper op 13-12-2013 13:20 ]
Het is alweer een tijdje geleden dat ik dat filmpje gezien heb, herinnerd me er wel gelijk aan dat ik zoiets nog een keer wil proberen wanneer ik een goed statief heb.guapper schreef op vrijdag 13 december 2013 @ 13:19:
Oldskool tricks!. Gewoon analoog, omdat het (nog steeds) kan!
's Nachts is de Magik Flashlight ook goud waard om dingen die je net wat prominenter op de foto wil hebben wat in te kleuren. Je hebt er alleen maar een zaklamp en wat fantasie voor nodig.
http://fstoppers.com/nigh...y-how-to-paint-with-light

View from Vauxhall Bridge to Battersea Power Station by Randy Snel, on Flickr
| | | · | | · | | · | | · | | | : | | |·| |·| |·| |·|
@ex1500: Erg mooi, die tweede. Goede plek gevonden, mooi noorderlicht en zelfs de wolkjes voegen nog wel iets toe. De eerste vind ik dan iets minder, beetje jammer van die lamp en het noorderlicht is ook minder spectaculair.
Januari 2011 ook in Lapland geweest (zou toen een verhoogde kans moeten zijn) helaas niet mee mogen maken.
Twijfel om volgend jaar weer "even" te gaan.
@consolefreak: mooie weerspiegeling in het water. Wel jammer dat de lucht een beetje bruinig is, maar daar doe je niets aan
Hier een van mijn hand van de Rabobank in Utrecht. Ik heb een Gorillapod gebruikt, want ik had nog geen statief.

[ Voor 7% gewijzigd door Cobiwan op 20-12-2013 13:23 ]
@ex1500: gave foto's, blijf het noorderlicht een interessant fenomeen vinden. Vind je eerste foto qua compo niet zo heel boeiend, dat huisje staat er niet zo interessant op. Je tweede is erg gaaf zo met het landschap erop. Het nadeel bij een hoop foto's van het noorderlicht vind ik dat men vaak de voorgrond 'vergeet'.
@consolefreak: gave lichttreepjes op het water en mooie gebouwen. Vind alleen de algehele rode gloed over de foto iets 'te'.
@consolefreak mooie plaat, ik heb alleen het idee dat de lichtjes wat dof zijn, ze hadden van mij wel wat feller gemogen
@ex1500 mooi, die? noorderlicht.enige puntje is dat je wel veel ruis ziet in de foto.
ik doe niet veel aan nachtfotografie dit, maar ik heb afgelopen week in de tuin wat geprobeerd wolken en sterren leken mij wel een interessante combinatie.Ik heb geen moeite gedaan om een leuke voorgrond te kiezen,er is toch niet veel bijzonders in de buurt.verder had graag wat kortere sluitertijden gebruikt, maar de iso prestaties van mn camera zijn niet super en mn f1.4 lenzen waren zoek
[ Voor 4% gewijzigd door mrc4nl op 24-12-2013 01:06 ]
ora et labora
@Sj44k, Foto is prima belicht, maar vindt de plaat zelf een beetje rommelig.
@mrc4nl. Je 2e foto vindt ik de combinatie lucht/foto erg mooi, bij de eerste stoort de bebouwing me.
Mijn bijdrage:

Verwijderd
@mrc4nl: Niet heel spannende foto's wat mij betreft.. sorry
@Ghengis: nette foto.Ik kan het softe zo snel niet ontdekken
Vanavond nog maar weer eens een poging gewaagd.

Is dat trouwens een blauwe flare in het midden van de foto (bij die dikke streep)?
Verwijderd
Ik vind de locatie prima. Mooi scherp en het effect waar het om te doen is, is goed gelukt !
Mooi detail, in het water zie je geen strepen van de sterren
Verwijderd
In het water zitten geen strepen doordat ik ook een aantal foto's heb meegenomen waarbij er condens op de lens zat. Dit zorgde voor een vage voorgrond en deze heb ik dus vervangen door de voorgrond van 1 enkele foto.Jolke schreef op donderdag 26 december 2013 @ 11:01:
@HMJ, ik vind het erg goed gelukt. Voornamelijk omdat de voorgrond zo scherp is, gaan je ogen eerst hier naartoe en dan pas naar de sterren. Leuk combinatie.
Mooi detail, in het water zie je geen strepen van de sterren
Mooie foto HMJ, ik vind de voorgrond niet echt heel storendVerwijderd schreef op donderdag 26 december 2013 @ 02:34:
Vanavond nog maar weer eens een poging gewaagd.
[afbeelding]
The devil is in the details.

[ Voor 97% gewijzigd door guapper op 27-12-2013 22:52 ]
Sj44k13: croeselaan 15
Ghengis: mooie plaat, alleen jammer dat je net niet in het midden staat. verder niets op aan te merken.
HMJ: jammer van die spetter in het midden, maar vind het verder wel een mooie plaat vanwege die voorgrond/rivier.
hong kong vanaf the peak

vage flickr compressie...
anyway, alvast de beste wensen! (ik zit zo op het vliegtuig richting osaka)
Van mij ook een foto, niet specifiek nachtfotografie maar aangezien er geen blue-hour topic is toch maar hier

Saint Nicholas Church @ Gent by Marcel Tuit, on Flickr