[Verzamel] Nachtfotografie deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 15 ... 32 Laatste
Acties:
  • 278.196 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:26
marceltuit schreef op zondag 12 februari 2012 @ 14:58:
[...]

D - Waarom niet ideaal voor nachtfotografie? verklaar je nader.
Groot diafragma » meer stervorming bij lichtbronnen
Hoge ISO » meer ruis, terwijl je toch al lange sluitertijden en een statief gebruikt

Als je niet langer dan 30 sec een foto kan/wilt maken, dan snap ik de instellingen wel, maar ik zou dan zelf eerder 2 minuten per foto doen en bijvoorbeeld de ISO op 500 zetten.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TranceSetter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-10 11:48
Groot diafragma is toch juist minder stervorming bij lichtbronnen? f/11 geeft meer sterren dan f/4
Ruis is inderdaad niet handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuurtje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09:42
Silasje schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 11:38:
Een verlichte carnavals optocht. deze foto is van een loopgroep die met lampjes aan het zwaaien was.

[afbeelding]

Vanuit de losse hand met:

ISO 800
F 5.0
1 seconde
Mooi! handig / slim onderwerp ook om zo'n truc bij uit te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:48

Polariteit

Fietsende fotografeur

@hahn: als je je ISO hoger zet krijg je aanzienlijk meer sterren te zien in de lucht.

En wat trancesetter zegt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• veldsla
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06-10 15:21
@Kokkie76: Ik vind de eerste een tikkie saai. Ook leiden de sterren rond de lichtbronnen (vooral die natriumlampen links) een beetje af. De 2e vind ik dan weer erg mooi en kleurrijk. Hij staat wel een tikkie scheef (of het ding staat op een heuvel :)). De derde is minder, de bol (toch?) komt erg plat over.

@Silasje: Geinig, en best veel beweging voor 1 sec. Wel erg abstract.

Mijn bijdrage, een plaatje uit Gran Canaria van een paar weken terug. Een halo rond de maan. Ik heb een aantal platen geschoten, maar deze vind ik het beste:
Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7036/6853136565_70291aa910_z.jpg
Halo around the moon by slahond, on Flickr

Exif: 8s, 17mm f/4.0 iso200.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
TranceSetter schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 12:18:
Groot diafragma is toch juist minder stervorming bij lichtbronnen? f/11 geeft meer sterren dan f/4
Ruis is inderdaad niet handig.
Of het minder sterren geeft weet ik niet, maar volgens mij worden sterren wel groter door een groter diafragma?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:37
Hahn schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 13:18:
[...]

Of het minder sterren geeft weet ik niet, maar volgens mij worden sterren wel groter door een groter diafragma?
Dat heeft meer met optische afwijkingen van de gebruikte lens te maken, zoals sferische aberratie of coma.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 06-10 22:46

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Universal Creations schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 13:57:
[...]

Dat heeft meer met optische afwijkingen van de gebruikte lens te maken, zoals sferische aberratie of coma.
Sterren worden wel "ronder" afhankelijk van het aantal bladen en of de bladen afgerond zijn of niet ;) Maar hoe kleiner het diafragma lijkt het mij logisch dat ze minder rond worden en meer ster vormig.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Ventieldopje schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 14:35:
[...]

Sterren worden wel "ronder" afhankelijk van het aantal bladen en of de bladen afgerond zijn of niet ;) Maar hoe kleiner het diafragma lijkt het mij logisch dat ze minder rond worden en meer ster vormig.
Dat werkt alleen bij highlight bokeh, dus moeten de sterren zwaar out of focus zijn. Die stervorming waar jij het over hebt is bij sterke lichtbronnen en dan je diafragma flink afstoppen, waarbij iedere "naad" tussen 2 bladen 2 spitse punten geeft. Bij even bladen vallen ze dan deels over elkaar: 8 bladen geven 8 punten, 9 bladen geven 18 punten.

• Isniedood
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 28-09 12:01

Isniedood

nee, echt niet!

marceltuit schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 12:39:
@hahn: als je je ISO hoger zet krijg je aanzienlijk meer sterren te zien in de lucht.

En wat trancesetter zegt...
Dat vind ik onverklaarbaar en ik betwijfel dan ook of het waar is. Heb je een bron?

Bij een gelijke belichting zou iso 100 of 800 hetzelfde licht opvangen volgens mij. (Tenminste bij een gelijke sluitertijd. Bij een langere sluitertijd is de ster zo ver uitgesmeerd dat sommige inderdaad nauwelijks zichtbaar kunnen zijn)

Mijn foto's met mijn lieve Pentax K200d

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

jazeker heb ik een bron: mijn eigen foto's :')

en nee, ik ga ze niet ter voorbeeld online zetten. via google vind je er ook aardig wat over. Heeft volgens mij te maken met dat de sensor bij hogere iso gevoeliger is voor zwak licht.

dit verschil is ook te zien als je bij heldere dag een foto maakt met iso 100 en iso1600: bij iso1600 is de lucht veel witter dan bij iso100.

• Scirocco
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-04-2023
Volgens mij werkt het net zo als flitsen waar je je ISO hoger moet zetten om je achtergrond beter te belichten.

• Danjel
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19:29
Stelling:
Je hebt een zwarte achtergrond en daarin beweegt een lamp in 30 seconden van punt a naar punt b. Je kiest een sluitertijd van 30 seconden en je diafragma stel je in waarop je lens op zijn scherpst is (in dit geval op f/5.6).

Op iso3200 zal de spot beter zichtbaar zijn dan op iso200. Ervan uitgaande dat we de foto hiermee niet compleet overbelichten.

Maw, we krijgen meer sterren te zien. Stervorming bij een klein diafragma staat hier helemaal los van. ;)

They who buy the dip, deserves the rip.

• Hahn
Omdat de aarde niet stilstaat heb je bij een hogere ISO meer licht van sterren (omdat ze meer op dezelfde plek blijven staan), zelfs al zou je de sluitertijd zo aanpassen dat de belichting hetzelfde is. Dus wat dat betreft snap ik de hoge ISO, maar qua ruis vind ik ISO 3200 toch wel aan de hoge kant :P

Hoe ik eraan kom dat een kleiner diafragma beter zou zijn voor nachtfotografie weet ik niet meer, maar blijkbaar heb ik dat of fout geïnterpreteerd of fout te horen gekregen :P Zal me daar nog eens in verdiepen, want op zich doe ik wel geregeld aan nachtfotografie.

[ Voor 4% gewijzigd door Hahn op 23-02-2012 23:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isniedood

Isniedood

nee, echt niet!

Scirocco schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 10:49:
Volgens mij werkt het net zo als flitsen waar je je ISO hoger moet zetten om je achtergrond beter te belichten.
Of je moet je sluitertijd langer nemen. Of je moet je diafragma verder open zetten zodat je minder hard hoeft te flitsen.

Het lijkt me ook wat Hahn zegt. De aarde staat niet stil dus zorgt het verlengen van de sluitertijd niet dat er meer licht komt op de punt waar de ster is, (aarde beweegt, waardoor de ster telkens ergens anders is), maar het vergroten van je diafragma moet hetzelfde resultaat (los van de scherptediepte) hebben als het verhogen van de ISO waarde. Dus dan de vraag. Waarom schoot je niet met een groter diafragma? Aangezien dan je ISO lager kon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Isniedood schreef op vrijdag 24 februari 2012 @ 00:35:
[...]

Dus dan de vraag. Waarom schoot je niet met een groter diafragma? Aangezien dan je ISO lager kon.
Die vraag is makkelijk te beantwoorden natuurlijk: omdat dat niet kon. Hij heeft een Tamron 11-18mm en die begint bij f/4.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

Hahn schreef op vrijdag 24 februari 2012 @ 00:42:
[...]
Die vraag is makkelijk te beantwoorden natuurlijk: omdat dat niet kon. Hij heeft een Tamron 11-18mm en die begint bij f/4.5.
dit dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isniedood

Isniedood

nee, echt niet!

Duidelijk, maar dan dacht ik dus wel goed. Das mooi want ik had bijna blind de iso omhoog gegooid voor de volgende keer, maar dat doen we dus toch maar even niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

als je dus meer sterren in de lucht wilt moet je iso wel omhoog he ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvh
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16:10

mvh

State Governor

Iets minder nachtelijk, en ook geen long exposure:

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7156/6730684853_831d6d1401_z.jpg
A beautiful day arising by Maarten van Heek, on Flickr

Vandaag is hij precies een jaar oud, zag ik net. Niet zo lang geleden heb ik heb geupload, en ik zat/zit nog steeds te twijfelen om hem hier te laten zien.

Als je rechts ingehaald kon worden had je ook rechts kunnen rijden | A thousand years ago and a thousand years from now we will always be together

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@deblaauwn: De lichten (lantarens en koplampen van de trein) zijn behoorlijk overbelicht, maar in deze foto stoort me dat helemaal niet, geeft eingelijk wel een aardig effect juist vanwege de mist.

Eergisteren nog even snel een foto geschoten in Oostenrijk. Sommige (felle) lanpen zijn _net_ iets overbelicht. Ik had helaas geen tijd meer om nog een HDR te maken.
Wat me thuis wel opviel: links van de kerk zie je een groot aantal rode lichten. Dit zijn kaarsen/waxinelichtjes die daar in rode glazen bij de graven staan. Valt me niet tegen dat die op de foto zo goed te zien zijn.
(En er moet toch iemand elke avond een stuk of 100 kaarsen aansteken... wat een werk.)

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7043/6931520493_1a66bc1873_z.jpg
Neustift im Stubaital (Austria) by Minto Witteveen, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silasje
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22-09 23:22

Silasje

www.Entjes.eu

deblaauwn, dat is station rijssen ofniet? op de zondag ochtend de diehards van lucky die de eerste trein namen? en dat nog wel op een zondag.. pfff.

Inderdaad wat fleuba zegt, een beetje overbelicht op sommige plekken, maar dat geeft wel een mooi mistig effect.

@fleuba
Prachtige plaat, zoals je zelf zegt, zijn sommige lampen te fel, maar dit stoort mij totaal niet, ik weet hoe lastig het is om alles er goed op te krijgen, en felle lampen de foto niet te laten verpesten. De verlichting van de huizen komt mooi uit in de sneeuw achter het dorp..

Canon 7D MII, 550D, Tokina 11-16mm F2.8, Sigma 17-70mm F2.8/4, Sigma 30MM F1.4, Canon 50mm 1.8 STM, Sigma 70-200 F2.8, En de bende eromheen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvh
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16:10

mvh

State Governor

Silasje schreef op dinsdag 28 februari 2012 @ 19:42:
deblaauwn, dat is station rijssen ofniet? op de zondag ochtend de diehards van lucky die de eerste trein namen? en dat nog wel op een zondag.. pfff.

Inderdaad wat fleuba zegt, een beetje overbelicht op sommige plekken, maar dat geeft wel een mooi mistig effect.

@fleuba
Prachtige plaat, zoals je zelf zegt, zijn sommige lampen te fel, maar dit stoort mij totaal niet, ik weet hoe lastig het is om alles er goed op te krijgen, en felle lampen de foto niet te laten verpesten. De verlichting van de huizen komt mooi uit in de sneeuw achter het dorp..
Het is inderdaad Rijssen, maar als hij op zaterdag een jaar oud is is hij gemaakt op een vrijdag :). Hij is genomen om tien over acht.

Als je rechts ingehaald kon worden had je ook rechts kunnen rijden | A thousand years ago and a thousand years from now we will always be together

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nedra
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17-10-2023
Verwijderd schreef op zondag 26 februari 2012 @ 15:46:
@deblaauwn: De lichten (lantarens en koplampen van de trein) zijn behoorlijk overbelicht, maar in deze foto stoort me dat helemaal niet, geeft eingelijk wel een aardig effect juist vanwege de mist.

Eergisteren nog even snel een foto geschoten in Oostenrijk. Sommige (felle) lanpen zijn _net_ iets overbelicht. Ik had helaas geen tijd meer om nog een HDR te maken.
Wat me thuis wel opviel: links van de kerk zie je een groot aantal rode lichten. Dit zijn kaarsen/waxinelichtjes die daar in rode glazen bij de graven staan. Valt me niet tegen dat die op de foto zo goed te zien zijn.
(En er moet toch iemand elke avond een stuk of 100 kaarsen aansteken... wat een werk.)

[afbeelding]
Neustift im Stubaital (Austria) by Minto Witteveen, on Flickr
erg mooi! Zou je de donkere achtergrond niet kunnen oplossen door meerdere exposures met elkaar te blenden?
Nachtelijk avontuurtje op 't ijs in Amsterdam
Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7061/6850716805_05b85349fa_z.jpg
Light painting on a frozen Prinsengracht, Amsterdam by ardenswayoflife, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nedra schreef op zaterdag 03 maart 2012 @ 16:16:
[...]

erg mooi! Zou je de donkere achtergrond niet kunnen oplossen door meerdere exposures met elkaar te blenden?
Ja, HDR dus... maar zoals ik al schreef had(nam) ik daar helaas de tijd niet voor. Ik heb dus geen geschikte overexposures waarbij de donkere delen wat meer informatie hebben. Maar ik ga er niet voor terug :)
Ik heb wel wat met Fill Light zitten prutsen in Lightroom, maar het donkere is echt te donker, levert alleen een berg ruis op. Maar zo vind ik hem ook niet onaardig.

Leuke foto trouwens van Prinsengracht. Hoe maak je zoiets?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2012 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

@fleuba: het uitzicht op de stad is op zich best gaaf; maar ik vind er te veel zwart in zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Nedra schreef op zaterdag 03 maart 2012 @ 16:16:
[...]

Nachtelijk avontuurtje op 't ijs in Amsterdam
[afbeelding]
Light painting on a frozen Prinsengracht, Amsterdam by ardenswayoflife, on Flickr
Nice :)

Van te voren bedacht of toeval dat iemand met zo'n lampje rondliep?

Zoiets als dit zeker: http://www.dealextreme.com/p/led-flashing-stick-rod-3598

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutteguttegut
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-09 13:47

Gutteguttegut

CEO of TFD

@Nedra Erg leuk gedaan, en ik ben ook wel benieuwd hoe je dit nu precies gedaan hebt.

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7051/6952264713_18775767f9_z.jpg

The birds turned into The Flying Dutchmen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• degroot
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
@nedra: Gaaf gedaan!
@gutteguttegut: Heel mooi , prima uitgelicht :)

Hier ook een paar van mijn kant.
Hadden met een groepje via groupon een nachtfotografie cursus gekocht bij Jimmy James.
1 grote afrader. Maar daar gaan we nu niet et diep op in.

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7042/6801458020_6d7753ba1d.jpg
Rotterdam by digital_slice, on Flickr

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7198/6801458584_52a5896006.jpg
Erasmusbrug by digital_slice, on Flickr

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7206/6801459104_48e6f224a3.jpg
Rijnhoven by digital_slice, on Flickr

www.degroot-it.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaesve
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-05 03:04
degroot schreef op zondag 04 maart 2012 @ 17:31:
... cursus gekocht bij Jimmy James.
1 grote afrader. Maar daar gaan we nu niet et diep op in.
waarom niet? (of, wanneer wel)
Ik zou graag weten waarom ik die cursus niet moet nemen :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-09 09:56

Royz

Kleurenblind!!

Ik ben ook wel benieuwd :P

Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• degroot
  • Niet online
Omdat de curus helemaal nergens op sloeg.

1. Hij was ruim een kwartier te laat (cursus begon om 19:00 maar hij kwam pas na 19:15 aanzetten)
2. Hij gaf helemaal geen uitleg. Binnen kregen we de vraag of we wisten wat iso diafragma en sluitertijd was , daarna stuurde hij ons direct naar buiten
3. Buiten deed hij niks anders dan telefoneren(echt 1,5u aan een stuk). Hij kwam ook niemand tips of verbeter punten geven. Het leek hem allemaal echt niks te interreseren
4. Er zou koffie/thee bij inbegrepen zijn , maar ook niks van gezien.

Kort samen gevat , we hebben er zelf maar wat van gemaakt, maar daar heeft hij niks aan bijgedragen

achteraf bleek ook van de andere cursisten dat hij heel slecht via telefoon te bereiken was. Zijn pand sotnd leeg en er werd al door de buren geroepen dat hij failliet was.

www.degroot-it.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adamvansanten
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-07 16:38

adamvansanten

Appletje voor de dorst

degroot schreef op maandag 05 maart 2012 @ 15:11:
Omdat de curus helemaal nergens op sloeg.

1. Hij was ruim een kwartier te laat (cursus begon om 19:00 maar hij kwam pas na 19:15 aanzetten)
2. Hij gaf helemaal geen uitleg. Binnen kregen we de vraag of we wisten wat iso diafragma en sluitertijd was , daarna stuurde hij ons direct naar buiten
3. Buiten deed hij niks anders dan telefoneren(echt 1,5u aan een stuk). Hij kwam ook niemand tips of verbeter punten geven. Het leek hem allemaal echt niks te interreseren
4. Er zou koffie/thee bij inbegrepen zijn , maar ook niks van gezien.

Kort samen gevat , we hebben er zelf maar wat van gemaakt, maar daar heeft hij niks aan bijgedragen

achteraf bleek ook van de andere cursisten dat hij heel slecht via telefoon te bereiken was. Zijn pand sotnd leeg en er werd al door de buren geroepen dat hij failliet was.
Hm, dat is niet echt goed om te horen. Ik heb deze cursus laatst ook cadeau gekregen namelijk...

Battle.net: adamvsan#2784 | Steam: adamvansanten | PSN: adamvansanten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobB_W
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 07:45
@ degroot: STuk voor stuk mooie platen! Hele heldere kleuren, erg fijn om naar te kijken. De derde vind ik de minste, omdat ik voorgrond en achtergrond naar mijn idee elkaar iets in de weg zitten. Ik mis daardoor een duidelijk onderwerp.

Een foto van mij:

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7066/6903335399_6057f94ee9_z.jpg
Under the bridge by RobB-W, on Flickr

Door de afgelopen vorstperiode werd het mogelijk een stenen brug eens vanuit een andere hoek te bekijken, met bovenstaand resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daam
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06-07 11:16
Mooie symmetrische plaat!

Na lang dit topic gevolgd te hebben, heb ik besloten om zelf ook maar eens wat fotootjes te posten.
Deze foto's zijn rond de kerstdagen gemaakt in Grindelwald (Berner Oberland, Zwitserland).

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7190/6895990763_bb0d35e929_z.jpg
Flickr -Canon 60D - 30 s - f/5.0 - 18mm

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7208/6939350445_1a3f33728a_z.jpg
Flickr -Canon 60D - 30 s - f/4.5 - 18mm

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7059/6939532471_a1d4802d58_z.jpg
Flickr -Canon 60D - 30 s - f/6.3 - 18mm

|  MacBook Pro | PC Acer Aspire M5810 | Foto Canon 60D, 50mm f/1.8, 18-135mm f/3.5, 28-200mm f/3.5, Rig |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@degroot, helemaal mee eens. Ik was erbij; wat een aanfluiting...
@rob bw, Mooi op het ijs. Klopt het dat die net niet symetrisch is? Wel heel gaaf!
@Nedra, Dat schrijven met licht is toch leuker dan ik in eerste instantie dacht. Ziet er mooi uit.

Hierbij mijn plaatjes van Rotterdam;
Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7060/6805991420_2a4a626a5f.jpg
Erasmusbrug by Dennis Clarisse, on Flickr
30s F8 10mm en HDR

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7048/6952143235_003fd373bb.jpg
Gebouw by Dennis Clarisse, on Flickr
30s F11 10mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz

Royz

Kleurenblind!!

@degroot vervelend, ik heb zelf ook binnenkort een fotografie rondleiding, ben benieuwd hoe dat dan gaat :+

Hoop foto's van Rotterdam trouwens, leuk! Heb zelf ook wat gemaakt maar zal eerst jullie commentaar geven.

@RobB_W mooi symetrisch! Cool dat je erop bent gekomen om daar foto's te maken :)

@Daam mooi die dorpjes! Is weer eens wat anders om te zien

@dennisclarisse de erasmus blijft een mooi object. Reflecties mooi in het water, ziet er scherp uit. die andere is grappig, lijkt wel vanuit een bootje gemaakt lol

Bij deze nog meer Rotterdam:

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7185/6778132346_6a2332039c_z.jpg
Rotterdam night by RoyzNL, on Flickr

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7050/6815588406_807b0a031e_z.jpg
Rotterdam Schouwburgplein by RoyzNL, on Flickr

en vooruit, nog 2 skyline fotos dan:

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7043/6857798063_f0cb811f8c_z.jpg
Rotterdam skyline night shot by RoyzNL, on Flickr

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7210/6857798037_cee652d084_z.jpg
Rotterdam skyline night shot by RoyzNL, on Flickr

Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20:33

Markie

Voorheen BBE

@Royz: 1e is mooi. De laatste twee zijn helaas wat plat (in de zin van er zit weinig dynamiek in). Ook de lucht is wat saai.
@dennisclarisse: tweede is mooi, wellicht iets te krap (aan de linkerkant 1/3 extra ruimte zou mooi zijn geweest).

Ook maar weer eens een foto van mij (letterlijk):
Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7178/6958525509_f14514845c_z.jpg
Aurora Borealis by markskiekjes, on Flickr

[ Voor 4% gewijzigd door Markie op 09-03-2012 16:20 ]

[PRIMA FOCUS ] | [ flickr]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz

Royz

Kleurenblind!!

Mooi foto man. Ik ga binnenkort naar IJsland, hoop ook dit fenomeen te kunnen bezichtigen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Markie: Mooie foto. Vet noorderlicht, heb het altijd al eens in het echt willen zien. Dat geplak op de voorgrond is enigzins deprimerend, maar dat ligt aan mezelf. ;)

@Royz: De eerste twee zijn mooi. Bij de eerste is de compositie wel interessant. Bij de tweede vind ik die 'wireframe' structuur wel gaaf. Erg druk, maar toch georganiseerd. :)

@dennisclarisse: De tweede is zeer netjes, mooie reflectie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt voor het commentaar!

@Royz, Gave foto’s zeg! Vooral de eerste twee. De andere zijn inderdaad wat druk, maar dat kan ook niet anders :) Zeker mooi!

@Markie, wat bedoel je precies met te krap? ‘Dat de foto wellicht mooier is als het onderwerp niet in het midden staat maar aan de rechterkant?’. Ik heb daarvoor een van mijn andere foto’s gepakt om aan te passen, maar dan mis ik toch wat dynamiek… Zie foto:
P.S. Mooi noorderlicht, misschien ook mooi als jullie wat meer aan de rechterkant van de foto zaten ?

Afbeeldingslocatie: http://dennisclarisse.nl/temp/IMG_1359.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• degroot
  • Niet online
@RoyZ
Gave fotos! alle 4! maar 1 en 4 springen er echt uit!

@Markie
Gave foto! leuk met die personen op de voorgrond die er naar kijken , maakt de plaat veel spanneder

Weer eentje uit Rotterdam! we waren weer met een aardig ploegje , dus ik verwacht binnenkort meer fotos hier!
Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7049/6985917421_082c2ffa2c.jpg
Kop van Zuid by digital_slice, on Flickr

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7183/6841515834_350f1d85ea.jpg
Rotterdam Sunset by digital_slice, on Flickr

[ Voor 37% gewijzigd door degroot op 16-03-2012 19:27 ]

www.degroot-it.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan26
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 06-10 14:22
@Royz, mooie serie foto's zeg. Vooral de twee skyline foto's.
@Markie, wat een aparte sfeer! Complimenten!

Afbeeldingslocatie: http://farm7.staticflickr.com/6031/6851455860_544433b8e9_z.jpg
Rotterdam by night (3) by Stefanonline.nl, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Hendro
  • Laatst online: 18:50
Ik heb sinds twee dagen een nieuwe camera. Ben nog een beetje aan het oefenen met het toestel maar heb al twee leuke shots gemaakt:

Mijn eerste long exposure test (zonder statief, camera ligt op een doos)
Test shot, niet zo boeiend.

Gisteren een shot gemaakt waar Venus en Jupiter te zien zijn en nog wat andere sterren.
Afbeeldingslocatie: http://hmdlive.com/images/hx100v/venus_s.jpg

Camera is een Sony HX100V :)

[ Voor 10% gewijzigd door Sir_Hendro op 22-03-2012 08:54 ]

GTA VI - All aboard the hype train!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isniedood

Isniedood

nee, echt niet!

Close up? :P Spijt me zeer Hendro, maar ik denk niet dat dit topic bedoelt is voor dergelijke foto's. De eerste foto is gewoon naar buiten genomen, staat scheef, er is niks boeiends te zien, oftewel totaal oninteressant. Je tweede foto is fotografisch gezien ook totaal de moeite niet waard. Begrijp me niet verkeerd, hartstikke leuk dat je een camera hebt waar je blij mee bent en probeer er vooral zoveel mee uit. Je hoeft ook echt niet de resultaten van Degroot of Royz te halen om hier te mogen plaatsen, maar ze moeten wel boeiender zijn dan wat je nu plaatst.

Ontopic:

@ Roy, nummer 1 en 2 zijn geniaal! 3 en 4 hebben mij te veel zwart.

@ stefa, probeer hem recht te zetten en iets meer ruimte links zodat je weet waar de brug naartoe gaat zou ook fijn zijn.

@ degroot, Pas op met je hightlights, die schieten te ver buiten het histogram. Misschien kan je ze nog wat terug trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Hendro
Tja de eerste was gewoon mijn eerste test van long exposure maar had geen statief. Vandaar dat die scheef staat en is inderdaad verder geen boeiende shot. De tweede vond ik echter wel leuk zo met Jupiter en Venus. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed-oorklep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16:25
Sir_Hendro schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 18:27:
Tja de eerste was gewoon mijn eerste test van long exposure maar had geen statief. Vandaar dat die scheef staat en is inderdaad verder geen boeiende shot. De tweede vond ik echter wel leuk zo met Jupiter en Venus. :P
En schuin boven Venus zijn de Pleiaden (M45) ook duidelijk te zien en er is vast nog meer te zien maar zo goed ben ik daar ook nog niet in thuis. Dus voor een eerste widefield 'astrofoto' is ie inderdaad wel leuk ;)
Als je sterren/planeten/nevels trouwens interessant vindt om te fotograferen is dit een erg leerzaam en compleet forum ;)

flickr iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douPel
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16-09 09:28
ed-oorklep schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 22:52:
[...]

Als je sterren/planeten/nevels trouwens interessant vindt om te fotograferen is dit een erg leerzaam en compleet forum ;)
tnx!!!! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Hendro
ed-oorklep schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 22:52:
[...]

En schuin boven Venus zijn de Pleiaden (M45) ook duidelijk te zien en er is vast nog meer te zien maar zo goed ben ik daar ook nog niet in thuis. Dus voor een eerste widefield 'astrofoto' is ie inderdaad wel leuk ;)
Bedankt voor de link. Ik had tevens gisteren nog een zoom gemaakt op die groep. Deze staat nu bij mijn eerder geposte foto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Sir Hendo en Ed, toevallig stonden ze bij mij er ook erg mooi op (al zeg ik het zelf). Wederom Rotterdam en weer eens een keer de Erasmusbrug ;) maar nu wel met Jupiter en Venus :)

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7181/6987720829_f6c5d6da24.jpg
Venus en Jupiter bij Zonsondergang by Dennis Clarisse, on Flickr

@degroot, dat overbelichte is op zich niet verkeerd hoor, vind ik, het geeft wel wat kracht aan de foto.

@stefan, mooie plaat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen idee of dit het gepaste topic is.

Ik heb deze week in Italië een mooie nachtfoto gemaakt.
http://i44.tinypic.com/96vr89.jpg
Rome

Ik vind hem persoonlijk wel nog goed gelukt..

Dezelfde foto maar iets grotere zoom.
http://i44.tinypic.com/oksgog.jpg

Ik heb gebruikt gemaakt van een langere sluitertijd, de rest heeft de camera zelf ingesteld

[ Voor 36% gewijzigd door Universal Creations op 07-04-2012 15:42 . Reden: Foto's maximaal 640pixels breed hier op GoT. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

@zonezns: Wat voor sluitertijd heb je gebruikt? Wat ik vooral jammer vind is dat je op allebei de foto's nog mensen ziet, die passen er niet echt bij. Als je wat meer instellingen zelf instelt zodat je een nog langere sluitertijd krijgt, dan verdwijnen de mensen vanzelf :)

Het melkachtige water is wel nice. De sculpturen ogen in mijn ogen iets te geel, of zijn ze in het echt ook zo geel?

Wat vind jij van de andere foto's in dit topic?

@dennisclarisse: Mooie kleuren :)

@stefan26: Erg gave plaat. Dacht eerst dat hij onscherp was, maar volgens mij verkracht flickr hem want op de original-size is hij goed. Mooi!

@degroot: twee mooie platen, waarbij vooral de eerste mij aanspreekt. In de tweede vind ik de oever de ver weg liggen.

Jammer dat de eerste wat overbelichting heeft.

@dennisclarisse: ook dit is een mooie plaat. Mooi gebouw. Heb ook ooit nog eens een foto hiervan geplaatst, van precies dezelfde plek. Staat nog wel ergens in dit topic denk ik.

@markie: mooie plaat, nice. alleen heb ik twee vragen: was de sneeuw groen en de jas paars? :P

@royz: vette serie, vooral die plaat van het schouwburgplein is nice door de natte reflecties.

Van mij ook weer een foto van rotterdam; blijft toch wel een mooie stad voor nachtfotografie:

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7129/7053230655_45db9e58d8_z.jpg
Harbor in blue... by Marcel Tuit, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Marcel, prachtige plaat! Maar was het niet mooier om meer lucht te pakken?? Misschien als serie, want deze is sowieso gaaf!

Die van het gebouw van je heb ik op Flickr gevonden, deze is een stuk roder en van een lager standpunt genomen zie ik. Ook leuk.

@Zonezns, mooi onderwerp maar inderdaad jammer van de mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-10 21:15
Mooie foto Marcel. :)

Paar puntjes:
- Horizon staat een tikkeltje scheef.
- De linkerkant is de hemel net even een tikkie te overbelicht.
- Iets minder water en iets meer hemel .

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pausie
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-10 10:36
Snowwie schreef op zondag 08 april 2012 @ 02:05:
Mooie foto Marcel. :)

Paar puntjes:
- Horizon staat een tikkeltje scheef.
- De linkerkant is de hemel net even een tikkie te overbelicht.

- Iets minder water en iets meer hemel .
Fixed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

Tnx mensen :)

@Dennisclarisse: Ik heb er eigenlijk bewust voor gekozen, ik wilde de gebouwen niet te dicht bij het midden hebben.

@snowwie: Stomme vraag misschien, maar waaraan kan je zien dat de horizon scheef is? Ik zie uberhaupt geen horizon...

Witte stuk lucht vond ik wel mooi eigenlijk, dat verloop. Is overigens absoluut niet overbelicht (als in: het knippert niet in het histogram).

@pausie: huh? snap even niet wat je bedoeld met fixed...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Afgelopen weekend was het mooi, helder weer. En het International Space Station (ISS) met aan boord André Kuipers kwam weer eens over. Tijd dus voor wat foto's.

Zichtbare overkomsten van het ISS kan je laten berekenen via http://www.heavens-above.com
Geef wel even aan waar je je bevindt op aarde. Er zijn ook diverse Apps te krijgen voor je smartphone. Ik heb zelf "Sattelite AR" en "SatTrack" gebruikt. Overige gear: 10-22 mm Canon wide-angle lens, Manfrotto statief (type: heipaal), draadontspanner (2 minuten ofzo) en warme kleding. Dit is ook een aardige guide.

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7224/6932195356_92693ca95d_z.jpg
2012-04-14 Windmill "De Hoop" with ISS passing by by Bl@ckbird, on Flickr

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7276/6942372818_486aac7c4b_z.jpg
2012-04-15 Planet Venus and the ISS passing by by Bl@ckbird, on Flickr

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7220/7088433987_fe5f761069_z.jpg
Constellation Ursa Major, "Big Dipper" or "Grote Beer" by Bl@ckbird, on Flickr

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@blackbird: Leuk gedaan.
1) Prima belicht. Misschien zou het perspectief wat corrigeren hem nog beter maken, heb je alleen te weinig ruimte voor, denk ik.
2) Zit wat mij betreft te veel beweging in, lijkt daardoor onscherp.
3) Vind ik eigenlijk de mooiste met de silhouetten van de bomen.

Natuurlijk laat donker, dus topic is wat weg gezakt. Mijn poging in Las Vegas:

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7232/7329493208_024a5e4a89_z.jpg
Las Vegas by wsrdam, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terryb47
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 28-05 22:00
wsrdam: neon verlichting is altijd lastig, maar dan nog is de foto wat overbelicht? de compositie is wat rommelig, maar waarschijnlijk had je weinig keus vanaf die plek. ben je nog erop uit geweest met statief en al? Las Vegas lijkt me echt een fantastische plek voor nacht fotografie.

Een paar uit Tokyo (governmental building tower/observation deck)

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8294/7581763324_c617ed9301_c.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7138/7581763772_70718e45c0_c.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7109/7581764188_e857769d9d_c.jpg

zeker een aanrader als je in Tokyo bent en de entree is gratis ook nog, vrijwel alle andere observation decks (bijvoorbeeld Mori Tower of de nieuwe Sky Tree) kosten al gauw 20-30 euro om die te mogen beklimmen.
Ook wordt er overal een strikte no-tripod policy gehanteerd en je moet van achter glas schieten (lees reflectie drama), uiteindelijk heb ik met een gorillapod en een donkere jas deze foto's kunnen maken.

heavy is good, heavy is reliable - boris the blade

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leendertv
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09-08-2022
wow Terryb47! wat een prachtige serie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MmarkM
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Inderdaad prachtige serie Terryb47! schitterend. Met wat voor objectief heb je ze gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Je kan op de foto's klikken en dan de EXIF-info bekijken op Flickr ;) Canon 17-40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 03 juni 2012 @ 21:04:
@blackbird: Leuk gedaan.
1) Prima belicht. Misschien zou het perspectief wat corrigeren hem nog beter maken, heb je alleen te weinig ruimte voor, denk ik.
2) Zit wat mij betreft te veel beweging in, lijkt daardoor onscherp.
3) Vind ik eigenlijk de mooiste met de silhouetten van de bomen.
Het probleem van het ISS is, dat het in 2 minuten overkomt. (Als je een lange streep wil hebben.) De sterrenhemel (of eigenlijk de aarde) beweegt. Dus veel beter dan dit wordt het niet. (Het ISS en de bomen staan er wel scherp op.)

Met een sterrenkaartje / AR-app kan je wel ongeveer gokken waar het ISS overkomt, maar het is niet precisiewerk. Je kan wat croppen, maar daar heb je maar beperkte mogelijkheden voor. De laatste foto heb ik kort kunnen belichten, dus de beweging van de sterrenhemel is vrij beperkt en het is dus een scherp plaatje. Zet ik mijn 500mm op de maan, dan zie je de maan bijna bewegen. Geen probleem als het volle maan is, maar bij een sikkeltje wordt het wat problematischer...

Op de eerste foto had ik graag nog wat sterren willen hebben, maar er was teveel omgevingslicht.
Vet!
Reminds me dat ik weer een keer naar de Euromast moet om een pano te schieten bij nacht.

[ Voor 4% gewijzigd door Bl@ckbird op 17-07-2012 22:09 ]

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

Terryb47 schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 07:45:
wsrdam: neon verlichting is altijd lastig, maar dan nog is de foto wat overbelicht? de compositie is wat rommelig, maar waarschijnlijk had je weinig keus vanaf die plek. ben je nog erop uit geweest met statief en al? Las Vegas lijkt me echt een fantastische plek voor nacht fotografie.

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

zeker een aanrader als je in Tokyo bent en de entree is gratis ook nog, vrijwel alle andere observation decks (bijvoorbeeld Mori Tower of de nieuwe Sky Tree) kosten al gauw 20-30 euro om die te mogen beklimmen.
Ook wordt er overal een strikte no-tripod policy gehanteerd en je moet van achter glas schieten (lees reflectie drama), uiteindelijk heb ik met een gorillapod en een donkere jas deze foto's kunnen maken.
Supergave platen, erg mooi! Ook de belichting is mooi onder controle. Heb je enkele exposures gebruikt, of heb je er meerderen gemaakt en zitten blenden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terryb47
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 28-05 22:00
Dank voor de complimenten, dit zijn single exposures: ik schiet meestal wel voor de zekerheid bracketed met een stop verschil (met voornaamste reden dat het scherm van m'n antieke 5D bagger en totaal onbetrouwbaar is, en ook geen liveview kent. "wat je niet hebt kun je niet missen" zeggen ze, maar ik kijk vaak genoeg met jaloezie om me heen :+

heavy is good, heavy is reliable - boris the blade

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boe.i
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
@ Terryb47 wauw, prachtige foto's!
@ Bl@ckbird je tweede foto is wat minder mooi door de beweging. De derde is beter, waar je ook mooi contrast kunt zien met de bomen op de voorgrond.

Ik ben beginnend fotograaf, heb deze uit de hand geschoten.
Vind het zelf jammer van die paaltjes vooraan.
Verder niet nabewerkt.
Camera is D5100 met kitlens 18-55.

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8287/7596766492_23691d6c35_z.jpg
Klik voor groot

[ Voor 14% gewijzigd door boe.i op 18-07-2012 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

@terryb47: tnx voor de toelichting :)

@boe.i: Op zich best mooie belichting+kleuren. Ik vind de boot echter wel nogal wat krap in het kader liggen. Ik denk dat als je wat meer afstand had genomen, dat hij er dan helemaal op had gestaan en dan had je de paaltjes ook in de compositie kunnen verwerken (lees: waren ze misschien minder storend).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leendertv
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09-08-2022
@boe.i: staat er goed op! Compositie is inderdaad wat minder.

Ik was pas op de westerkade in Rotterdam. Ook echt een aanrader om mooie nachtfoto's te kunnen maken!
Onderstaande zijn gemaakt met de Panasonic G3 met 14mm 2.5 en 20mm f.17 pancakes.
Ik hoop dat ze niet te donker zijn, want mijn laptop scherm is nogal helder.

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8290/7614152106_abff75d971_z.jpg
Rotterdam - Kop van Zuid, on Flickr
1280 bij 800px versie: http://www.imgdumper.nl/u...e8a35efc28-P1050760bg.jpg (momenteel mijn bureaublad achtergrond)

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8160/7614152248_98aef72f25_z.jpg
Rotterdam - Kop van Zuid, on Flickr

[ Voor 7% gewijzigd door leendertv op 03-06-2013 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silasje

Silasje

www.Entjes.eu

@Terryb47: Prachtig, niks meer op aan te merken! naar mijn mening een paar van de mooiste foto's in dit topic

@Boe.i: De foto is supermooi, ik zou alleen een poging doen om die paal weg te poetsen. Of juist het schip van de andere kant fotograferen (als dat mogelijk is). Ook is het onderwerp toch wel een soort van toepasselijk bij je nickname :D
@Leendertv: Ik vind de foto's erg mooi qua belichting, alleen vind ik de compositie iets minder. Ik zou deze foto's zelf iets croppen. Minder water meer gebouwen, of juist een bredere horizon (je hebt vast wel meer, kan je nog meer posten?). Bij de onderste foto vind ik dat groene gebouw snel de aandacht trekken. Natuurlijk begrijp ik ook dat niet iedereen een wereldreis kan betalen :+

Dit zijn mijn foto's van vanavond:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/48418943/Tweakers%20afbeeldingen/staalwol.jpg

Zelf vind ik jammer dat het gewoon heel moeilijk is om 45 seconden helemaal stil te staan.

Thumbnail maak ik morgen! Done :*)

[ Voor 9% gewijzigd door Silasje op 31-07-2012 19:55 ]

Canon 7D MII, 550D, Tokina 11-16mm F2.8, Sigma 17-70mm F2.8/4, Sigma 30MM F1.4, Canon 50mm 1.8 STM, Sigma 70-200 F2.8, En de bende eromheen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:17
Silasje schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 01:09:
Zelf vind ik jammer dat het gewoon heel moeilijk is om 45 seconden helemaal stil te staan.
*kuch* Tripod.. *kuch*

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-08 02:48

djunicron

*click-swoosh-thud*

Ik heb geen schroefdraad in m'n achterste, jij wel? Tenminste, ik neem aan dat Silasje op z'n persoon in de foto doelt... ;)

Altijd leuk om te zien zo'n slingerwerkje. Jammer dat het alleen al vaak gedaan is en het lastig is om er iets nieuws mee te doen waar je een leuke foto van kunt maken.

Had ik Terry hier ook al verteld dat z'n foto's geweldig zijn? Pracht werk. _/-\o_

Zal ik binnenkort ook maar eens wat Rotterdamse skyline toevoegen aan dit draadje? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adros
  • Laatst online: 11-09 16:21
Terryb47 schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 07:45:

grappig, was ik laatst ook :P. Die toren zat zowat naast mijn hotel dus regelmatig ff een kijkje genomen als de lucht mooi was.

http://i.imgur.com/NbPIj.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door Universal Creations op 01-08-2012 20:41 . Reden: Plaatjes maximaal 640pixels breedte! ]

Gepassioneerd Landschapsfotograaf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silasje

Silasje

www.Entjes.eu

@Adros: Echt een top foto!! Hoe kan het dat je wat veel ruis hebt? hoge ISO waarde gebruikt? de sluitertijd is best wel kort, want de auto onder op de kruizing is gewoon scherp! Misschien de volgende keer een langere sluitertijd en lagere iso waarde.

@djunicron: LOLLOL.. idd, ik heb geen schroefdraad in mn reet :D

Ik ben gisteren ook nog even bezig geweest, dit is het resultaat (volvo V60)

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/48418943/Tweakers%20afbeeldingen/v60thumb.jpg
F/29 - 300 sec - ISO100 (klikbaar)

[ Voor 16% gewijzigd door Silasje op 31-07-2012 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-09 09:17
@Terryb47: fantastische serie. Vooral de eerste en de derde zou ik zo op een grote print kunnen verwachten. Ik kwam dergelijke shots op 2 meter breed laatst nog ergens tegen... Good job!

@Boe.i: mooie exposure, maar inderdaad is het bij dat soort foto's dan vaak mooier om ze "vrij" of helemaal afgesneden te fotograferen. Misschien leent zo'n setting zich er beter voor om een compositie van 3 losse foto's te maken met één overzichtsfoto's en twee van details die je opvallen.

@Leendertv: mooi! Westerkade staat ook al een hele tijd op mijn lijstje maar om één of andere reden komt het er nooit van... Ik vind de eerste net ietsje mooier, maar het lijkt erop of de exposure nog net langer had gekund ivm het ietwat drukke water.

@Silasje: heb er al een hoop van die staaalwol foto's gezien, maar eerlijk gezegd vind ik het mooier als de persoon ook een beetje (extra - meer dan nodig) bewogen is.
Je auto foto is ook wel geinig, maar ik mis net iets aan het midden van de wielen :)

@adros: nog al zo'n mooie. 't Is toch wel een fotogenieke stad. Deze had misschien nog wel een uurtje later gemovan vanwege het licht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
@Silasje en adros: willen jullie a.u.b. de foto's verkleinen naar maximaal 640pixels breedte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adros
Silasje schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 11:11:
@Adros: Echt een top foto!! Hoe kan het dat je wat veel ruis hebt? hoge ISO waarde gebruikt? de sluitertijd is best wel kort, want de auto onder op de kruizing is gewoon scherp! Misschien de volgende keer een langere sluitertijd en lagere iso waarde.
thx. Zoals eerdere poster al zei kon ik geen statief meenemen en moest ik maar handmatig m'n camera tegen het glas drukken terwijl hij ergens op steunde. Was nog steeds niet extreem stabiel waardoor ik geen hele lange sluitertijd kon doen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

adros schreef op maandag 30 juli 2012 @ 12:45:
[...]

grappig, was ik laatst ook :P. Die toren zat zowat naast mijn hotel dus regelmatig ff een kijkje genomen als de lucht mooi was.

http://i.imgur.com/NbPIj.jpg
Hele vette plaat, mooi!

@UC: Misschien tijd om die 640*limiet eens wat op te krikken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silasje

Silasje

www.Entjes.eu

Snap dat dan, dat past niet op het forum! dan krijg je de pagina te breed voor 1024px gebruikers 8)7

Maar gewoon een grotere upload tot full HD, en die dan door het forum laten downlscalen tot 640 lijkt mij wel beter! en dan zonder melding dat jullie verwachten dat wij thumbnails maken

[ Voor 13% gewijzigd door Silasje op 02-08-2012 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuurtje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09:42
Had tijdens een onweernacht met wat long exposures uit mn raam de bliksem geprobeert te fotograferen. Eerste keer trouwens, weet zeker dat ik er een aantal gemist heb door mn geklooi met de camera.

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8162/7705929114_6e91c8f824_c.jpg
Thunder by Martijnvdueren, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiskyPhreak
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:43
Fijne blauwe kleur wel.

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8149/7709438560_7b479df8ba_z.jpg
Untitled by Wave / Particle / Pixel, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deismyna
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17:45
Vorige week een "roadtrip" door Kroatië gemaakt en toch wel een paar platen geschoten die me verrassend goed bevielen.

Deze wat later in de avond in Zagreb geschoten vanaf een mooi uitkijkpunt (naast het kabelbaantje voor de kenners). Vind zelf de highligts in het midden van de straat iets 'te' en de lensflare linksonder is een beetje jammer... Maarja, wat wil je in de regen.. Was allang blij dat mijn 600D al die nattigheid overheeft had :)
Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8018/7703603188_7d415b2e90_z.jpg
Zagreb at night by Deismyna, on Flickr

Vond deze van Praag ook wel aardig.
Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8288/7703145654_ec8868a384_z.jpg
Prague at Night by Deismyna, on Flickr

En vlak bij Split (Kroatië) nog wat leuke foto's kunnen maken langs het strand, waaronder deze. (Is eigenlijk avond en geen nacht, maar wou hem toch even delen.):
Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8004/7710306270_84ff416c0a_z.jpg
Jetty Seget - Croatia by Deismyna, on Flickr

[ Voor 19% gewijzigd door Deismyna op 04-08-2012 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Laatst online: 06-10 20:05

Deathchant

Don't intend. Do!

Snuurtje, wat ik minder vind is dat ik deze foto in het 3e topic al voorbij zie komen. Het goeie nieuws is: vette foto! Mooi kleurtje!!
En whiskeyphreak, jouw foto's hebben eigenlijk altijd wat. Kenmerkend is de keuze voor het "aparte" kleurgebruik. Er staat niet veel op de foto, maar je foto heeft me toch een sfeertje zeg. Nice!

Deismyna, mijn oog wordt meteen naar de 3e (onderste) foto geleid. Goeie foto en wat mij betreft mag het gebruik van de vignetting ietsje subtieler. Iets meer een geleidelijkere overloop zeg maar.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

@deismyna: Leuke serie wel. De eerste vind ik wel een fijne compo hebben, alleen de kleuren vind ik niet prettig. De tweede vind ik te afstandelijk en te donker. Het oogt meer als een probeersel dan als een echte serieuze nachtfoto. De derde vind ik echter errug tof! Mooie compoe, en fijne kleuren. ben het met deathchant eens wat betreft de vignetting, die vind ik iets te nadrukkelijk aanwzig. Ook zie ik in de grote versie duidelijk bewegingsonscherpte in de boten, maar daar valt weinig aan te doen als je een langer sluitertijd wilt gebruiken. Ik kan me zomaar voorstellen dat je niet even al die bootjes gaat vastschroeven.

@whiskey: onheilspellend sfeertje idd. Jammer wel van de ruis in de lichte delen, die vind ik persoonlijk niet zo mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz

Royz

Kleurenblind!!

@snuurtje mooi, het is mij nog steeds niet gelukt om zoiets te maken met onweer. Nice :)

@WhiskyPhreak interessant een mysterieuse foto. je vraagt je af wat er precies aan de hand is en hoe de voorgrond eruit ziet.

@Deismyna mij bevalt de 3e foto ook het meest. Heerlijke foto is dat :)

Ik weet niet wat de max is per post (blijkbaar 3?) dus bij deze van mijn reis naar Rome:

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8287/7724603624_dd83213328.jpg
A peek at the Vatican Palace by RoyzNL, on Flickr

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8293/7720651540_4d1309d33b.jpg
Castel Sant'Angelo in Rome by RoyzNL, on Flickr

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8427/7724603122_2e6ef99c04.jpg
Piazza San Pietro by RoyzNL, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De tweede is erg vet. :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz

Royz

Kleurenblind!!

Thanks! :) Genomen met mijn Samyang 14mm. Beetje dramatisch effect daarom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silasje

Silasje

www.Entjes.eu

Ik vind juist de eerste het mooist, de 2de vind ik weer wat minder, juist omdat deze met die 14mm is genomen, persoonlijk koos ik dan voor iets minder groothoek! De derde vind ik een beetje saai.. misschien wat lucht wegsnijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Laatst online: 06-10 20:05

Deathchant

Don't intend. Do!

3e valt idd ietsje meer buiten de "serie". alles helt wel achterover daar, dus misschien met de perspectief-correctie in lightroom en het bijsnijden boven en onder dat het toch meer erbij past. Weliswaar meer in panorama-formaat, maar toch :)

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeRCeNaRy514
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 07-08-2021
@boe.i: Compositie is niet mooi. Voor de rest wel leuke pic.

@Silasje: lightpainting blijf ik vet vinden! Dus bij deze ook een vette pic!

@Snuurtje: prachtige blauwe lucht.

@Deismyna: laatste van de reeks is gewoon top! Niets op aan te merken.

@Royz: Leuke reeks, enkel het overhellen bij de laatste verpest volledig de foto imho :)

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8289/7732146710_2d53802b55_z.jpg
IMG_0917 by Robin Reekmans, on Flickr

Een probeersel van mij, niet super, maar vind hem wel geslaagd. Oranje randen op de wolken zijn wel leuk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz

Royz

Kleurenblind!!

Silasje schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 23:41:
Ik vind juist de eerste het mooist, de 2de vind ik weer wat minder, juist omdat deze met die 14mm is genomen, persoonlijk koos ik dan voor iets minder groothoek! De derde vind ik een beetje saai.. misschien wat lucht wegsnijden?
Ik heb hem ook gemaakt met mijn 24-105. Doordat je de inlopende lijn mist wordt de foto naar mijn mening saaier. Je mist namelijk interessante voorgrond. Misschien had ik ze naast elkaar moeten posten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deismyna
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17:45
Nog allen bedankt voor de comments :)

De eerste is kwa kleur eigenlijk min of meer gelijk aan de RAW. Vond zelf de paarse gloed die er op zat wel mooi dus zo gelaten.
Tweede van Praag is zoals marceltuit terecht opmerkt niet echt een nachtfoto (is ook geschoten zonder statief). Misschien iets meer moeten croppen op het gebouw.
De bewegingsonscherpte bij die bootjes op de 3de foto is inderdaad niet tegen te gaan, de zee gaat helaas niet even stil liggen ;) Voegt desondanks wel wat toe aan de foto vind ik. Vignetting komt waarschijnlijk doordat ik de ND filter er losjes opgedraaid had, waardoor die iets verder naar voren steekt dan normaal....

@Royz; 2de foto is inderdaad mooi. Heb je nog iets met de belichting gedaan van het gebouw aan de rechter kant? De reflectie in het water lijkt wat kleurrijker (en naar mijn idee mooier :) )

@MeRCeNaRy514: Mooi met die wolken zo, jammer dat de maan een beetje overbelicht is.Misschien dat je de volgende keer ook een wat onderbelichte plaat kan schieten en een beetje met HDR aan de gang kan ;)

Aangezien er zoveel fans waren van mijn 3de foto, kan deze er ook wel even bij, zelfde steigertje, andere hoek :)
Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8007/7710285926_06cb09b3a1_z.jpg
Jetty Seget - Croatia by Deismyna, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silasje

Silasje

www.Entjes.eu

@MeRCeNaRy514
Ik twijfel een beetje over deze foto, ik vind het jammer dat de structuur van de maan compleet weg is door het felle licht. Misschien kan je hier met photoshop nog wat mee? Verder wel prachtig met het wolkendek wat ervoorlangs hangt

@Deismyna
Deze is ook erg gaaf! toch heb ik 2 opmerkingen: snij het voorste stukje van de stijger eraf, waardoor je niet kan zien dat hij eigenlijk maar 5 meter is, laat mensen hier zelf over fantaseren..
Ook is het jammer dat de boten een beetje bewegingsonscherpte hebben, ik weet dat dat op het water niet te voorkomen is, maar ik vind het toch een puntje om op te letten bij het maken van de foto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lamarrr
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 10:26
@WhiskeyPhreak; wat een prachtig plaatje! Heerlijk mysterieus sfeertje, en de belichting is echt perfect.
@Deismyna; Die foto van Praag vind ik erg geslaagd.
@Royz; een heel mooie set, vooral nummer twee vind ik echt heel goed gelukt
@MeRCeNaRy514; leuke foto, de wolken geven een mooi effect. De maan lijkt alleen wat vervormd.

Zelf heb ik vanavond wat foto's proberen te nemen van mijn uitzicht op Rotterdam. Omdat het toch vrij ver is moet je toch nog flink zoomen en daardoor is het toch vrij lastig de belichting goed te krijgen. Toch wil ik het eerste resultaat even delen.

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8428/7735519978_90b4d50ac6.jpg
Rotterdam skyline by Noodll, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonbridge
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:36

Bonbridge

35-85

@ Deismyna, Eens met de punten van Silasje. Ik denk dat de foto misschien ook iets boeiender was geweest met de horizon niet zo in het midden.

@ Lamarr, Leuke skyline, maar het grijze vlak boven de gebouwen zie ik ook echt als grijs vlak, dat vind ik wat jammer.

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8144/7617160078_f366034398_z.jpg
Play by MG Photography., on Flickr

R6+R8 | RF14-35/4.0L IS | RF24-105/4.0L IS | RF35/1.8 | RF50/1.8 | RF85/1.2L |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobB_W
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 07:45
@ Bondridge: wauw! Gave plaat hoor, mooie kleuren en een hele mooie sfeer door de spelende kids! Ik vind hem alleen te krap aan de bovenzijde, ik had meer van die donerkblauwe lucht willen zien en vind het jammer dat die klok aan de bovenzijde afgesneden wordt.

@ Lamarr: eens met Bondbridge, die lucht is niet zo lekker.

@ Deismyna: eens met voorganger vwb kadering, horizon en boten storen mij niet. Kleuren zijn prachtig!

@ mercenary: leuk idee, uitwerking kan wat beter. Zijn lastige platen om goed te krijgen, ik vind de wolken wat onrustig overkomen.

@ Royz: de eerste vind ik echt gaaf! De tweede is ook vet, maar mag op de voorgrond van mij iets krapper. De derde doet ook mij niet zoveel! Ik hou zelf niet echt van dat perspectief, die achterover vallende gebouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

@bonbridge: gave plaat. ALleen de onscherpe kinderen vind ik jammer.

@lamarr: op zich wel een vette plaat. Ik vind hem alleen niet zo prettig kijken. Het lijkt net of er een waas op zit, alsof je door het raam hebt gefotografeerd.

Wel gaaf met die lucht erachter trouwens.

@deismyna: Ook deze vind ik erg gaaf. Ben het eens met silasje wat betreft het randje aan de voorkant van de steiger. het randje valt mij gelijk op ;) Ik vind deze overall gezien iets beter, omdat er wat minder bewogen bootjes op het water liggen ;)

@mercenary514: Die geel/groene vlakken in de wolken zijn jammer. Oogt een beetje raar in mijn ogen.

@Royz: Mooie serie. De eerste vind ik verreweg het moosite. Erg gaaf hoe je blik zo naar dat kasteel geleid wordt. Ook mooie belichting + reflecties.

Tweede is ook erg gaaf, alleen wat minder qua uitwerking. Zo vind ik hem qua kleur/belichting te kil vergeleken met de andere twee. Ook vind ik de vervorming op het gebouw rechtsboven niet zo lekker uitkomen. Wel een toffe reflectie!

Derde vind ik de minste. Ik vind de afstand te groot, ondanks dat de reflecties op de stenen wel nice zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adros
marceltuit schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 07:22:
@bonbridge: gave plaat. ALleen de onscherpe kinderen vind ik jammer.
dat hoort er toch bij? Vind het nog erg meevallen want het lijkt alsof de exposure toch redelijk lang is (aan de rest van de foto te zien)... Mag jij mij gaan vertellen hoe je die kinderen ooit scherp krijgt met zo'n donkere omgeving :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• degroot
  • Niet online
@bonbridge: Heel gaaf gedaan! mooi detail ook de condenstreep van het vliegtuig! gaaf!
@llamar , Ik vind hem rechts onderin te donker , komt misschien omdat het links onder wel goed belicht is. Verder wel een mooie rotterdamse skyline!
@Deismyna: Niks op aan te merken :) super gave plaat :)
@royz: Gave serie! vind wel dat ze iets lichter qua belichting hadden gemogen , maar ik vind ze qua scherpte weer supersterk!

Afgelopen weekend in parijs geweest.

Deze 2 mogen eigenlijk ook in het HDR topic.
Zijn beide gemaakt van 3 foto's.

1.
Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7272/7767963998_faba44fb0e.jpg
Sacré-Cœur - HDR by digital_slice, on Flickr

2.
Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8445/7768506858_88effa3a66.jpg
ParisNight.jpg by digital_slice, on Flickr

[ Voor 21% gewijzigd door degroot op 12-08-2012 23:20 ]

www.degroot-it.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonbridge
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:36

Bonbridge

35-85

Die streep komt niet door een vliegtuig, het is een kabel die daar hangt en deels verlicht werd. Hij is geschoten met de 24-70L op F2.8. Maar was te langzaam om alles stil te zetten (op deze ISO waarde). Maar ik heb bewust voor wat beweging gekozen. Nu spat het er af dat er gespeeld wordt. De sluitertijd was 1/25e van een sec. dus niet bijster lang :)

R6+R8 | RF14-35/4.0L IS | RF24-105/4.0L IS | RF35/1.8 | RF50/1.8 | RF85/1.2L |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvdgrs
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-08 11:52
Ik heb ook een smokkelfoto van vakantie in Kroatië (net als Deismyna, want avond, geen nacht ;-) ):

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8446/7783292972_2a0ed9cce1_z.jpg
Dubrovnik by night (looking at Stari Grad) by dvdgrs [graus.nu], on Flickr
Pagina: 1 ... 15 ... 32 Laatste