| | | · | | · | | · | | · | | | : | | |·| |·| |·| |·|
Het doet mijn een beetje denken aan een blusvliegtuig, die hebben de motoren boven op de vleugel om te voorkomen dat er ongelukken gebeuren op het moment dat er water wordt ingenomen. In eerste instantie dacht dat het een Beriev-Be-200ChS was, die heeft de motor ook bovenop zitten.Anoniem: 125883 schreef op zaterdag 04 december 2010 @ 12:53:
[...]
Thanks
Het ziet er iig wel cool uit met die engine bovenop de vleugels
Canon 5D III / 1DIV & EF 16-1400mm L IS USM Macro Fisheye | Flickr | Tyno Photography @ Facebook
Anoniem: 111246

Maar goed, hier zit het dump meganisme ver achter de motoren.
Toch zou ik die nog wel eens in actie willen zien.
Die fire-demo op de Luchtmachtdagen met dat ding lijkt mij indrukwekkender dan met die heli's dit jaar.
Al hebben we daar ook genoeg hemelwater over ons heen gehad...
MarkdeBruin.net | "Bigger Lens, Better Picture"
Die is zojuist druk in Israel. Blusvliegtuigen met de motoren op de vleugel zullen in de vlucht bijvullen door een meer leeg te scheppen, die 747 zie ik dat niet doenAnoniem: 111246 schreef op zaterdag 04 december 2010 @ 23:15:
Je hebt ook blus vliegtuigen met motoren onder de vleugels:
[afbeelding]
Maar goed, hier zit het dump meganisme ver achter de motoren.
Toch zou ik die nog wel eens in actie willen zien.
Die fire-demo op de Luchtmachtdagen met dat ding lijkt mij indrukwekkender dan met die heli's dit jaar.
Al hebben we daar ook genoeg hemelwater over ons heen gehad...
life is like clicking -yes- to everything, you never know what you gonna get

Take off at EHAM Amsterdam Schiphol Airport by MarkCantPark, on Flickr
Zijn er morgen nog mensen aan het spotten?
Hoe veel pixels ? Breedte x hoogte ( x diepteServertje schreef op zondag 05 december 2010 @ 19:26:
Nusty kan je die de-icing foto in een groter formaat plaatsen?

Deze A330 had gisteren nog een sinterklaas cadeautje voor mij.
http://farm6.static.flick...35264513_87a3314f83_o.jpg

Vandaag toch een soort van do or die gedaan met de mist. Het kan toch niet zo erg zijn... jawel er was eigenlijk geen beginnen aan. Alles geschoten met een 17-40 met meer mm-ers kon je gewoon niks fatsoenlijks vastleggen.

Foggy runwaylights at EHAM Amsterdam Schiphol Airport by MarkCantPark, on Flickr

Foggy easyjet approach at EHAM Amsterdam Schiphol Airport by MarkCantPark, on Flickr

Foggy polderbaan approach at EHAM Amsterdam Schiphol Airport by MarkCantPark, on Flickr
Volgende keer beter
Woow, daar zitten mooie tussenAnoniem: 111246 schreef op maandag 06 december 2010 @ 19:27:
Over foto's in/met mist, op Scramble hebben een paar spotters echt geweldige shots gemaakt: http://forum.scramble.nl/viewtopic.php?f=41&t=69169 (ff omlaag scrollen).
Gamertag: DraaQ PC specs! | The Reality
Anoniem: 125883
Gisteren stond ie er ineens en deze morgen nog steeds. Hij staat op de parking (in de buurt van de ~680) Technisch probleempje?
Ik zal straks een foto maken als hij er nog is ^^
Zag ze al inderdaad, echt super gave foto's. Je mag wel van geluk spreken als je zulke shots mag maken. Zo vaak zal je die verschijnselen niet tegenkomen denk ik?Anoniem: 111246 schreef op maandag 06 december 2010 @ 19:27:
Over foto's in/met mist, op Scramble hebben een paar spotters echt geweldige shots gemaakt: http://forum.scramble.nl/viewtopic.php?f=41&t=69169 (ff omlaag scrollen).
Canon EOS60D | Canon 100mm f/2.8 USM | Canon 100-400mm f/4.5-5-6L | Canon 10-22mm f/3.5-4.5 USM | Canon 430EX II
Je moet denk mist hebben die niet heel erg hoog is.wjzijderveld schreef op dinsdag 07 december 2010 @ 09:43:
[...]
Zag ze al inderdaad, echt super gave foto's. Je mag wel van geluk spreken als je zulke shots mag maken. Zo vaak zal je die verschijnselen niet tegenkomen denk ik?
Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/
Canon EOS60D | Canon 100mm f/2.8 USM | Canon 100-400mm f/4.5-5-6L | Canon 10-22mm f/3.5-4.5 USM | Canon 430EX II

@ Derice : Bij gebrek aan betere weersomstandigheden, vrijdag dan maar op dit soort platen hopen ?Anoniem: 111246 schreef op maandag 06 december 2010 @ 19:27:
Nu met wat pics van FRA bezig...
[ Voor 8% gewijzigd door Gulf_5 op 08-12-2010 18:20 ]
iets met foto's...
Aan de andere kant, bomen met rijp erop doe ik het ook voor.
Vandaag langs het Westerpark gereden (uiteraard geen cam bij me), zag er geweldig uit. Maar ja... bomen vliegen niet.
I'm a fan! Heb je die in grote resolutie (1280 of 1920?) voor mij?nustys schreef op maandag 06 december 2010 @ 16:02:
Deze A330 had gisteren nog een sinterklaas cadeautje voor mij.![]()
http://farm6.static.flick...35264513_87a3314f83_o.jpg
wat zijn die rare krullen eigenlijk?
Door de luchtstroom en het vocht in de lucht krijg je dit soort mooie verschijnselen.
Zoek maar eens op MD-11 vortex op Google, de MD-11 kan er echt wat van!
Over condensatie vortex gesproken... even een stukje naar beneden scrollen zo en kijken naar een zekere Delta 767Anoniem: 111246 schreef op donderdag 09 december 2010 @ 10:27:
Condensatie vortex, zie ook: Wikipedia: Wingtip vortices
Door de luchtstroom en het vocht in de lucht krijg je dit soort mooie verschijnselen.
Zoek maar eens op MD-11 vortex op Google, de MD-11 kan er echt wat van!
Vandaag met Derice een dagje DUS gedaan... weersverwachtingen waren begin vd week compleet ruk maar werden steeds beter en vanmorgen hadden we zowaar mooi licht met zon en blauwe lucht. Helaas werd dat naarmate de ochtend vorderde steeds minder en omstreeks 1400uur was er geen eer meer te behalen in die grijze massa...
Met expliciete dank aan de juffrouw achter de informatiebalie die ons meldde dat de beide bezoekersterrassen wegens gladheid de hele dag gesloten zouden blijven, maar ons wel attent maakte op een 2-tal andere plekken waar we konden staan, met het voorbehoud dat we wel een beetje mazzel moesten hebben met de heren Polizei.... Tevens dus onze expliciete dank aan de beide heren in de donkerblauwe hosen en de pet op, die na het zien van onze ausweis en het aanhoren van onze geldige smoes ons "ohne Ende" zustimmung gaben fürs Fotografieren... ofzoiets zei die
Zo begon het:

erg leuk was het de-icing platform voor onze snufferd

iets afwijkende plaatjes van het standaard DUS-spul, vanwege dus onze afwijkende positie

Wij vinden die nieuwe Arke-bak dan misschien een tikkeltje slecht in de verf zitten... in Duitsland kunnen ze er ook wat van:

Krijg nou wat... we kunnen 1-op-1 vergelijken

"gewone" condensatie boven de vleugel op een leuke kist...

De aangekondigde Delta bak, in het kader van iets met vortices...

Nog wat gewoon spul

Nog wat vanaf het de-icing platform

Nog wat heli-geweld

Nog eentje om het af te leren van het de-icing platform

En als laatste nog 2 smaakmakertjes voor de echte spotters...

Nou vooruit, nog 2 Lufti's, want we hadden nog niet genoeg Duitsers gezien...

iets met foto's...
Heb zelf geschoten met mijn 100-400 mm, bovenstaande shots zijn ook daar allemaal mee te maken.
Met een kitlens kom je daar niet echt ver. (Vanaf de officiele plekken overigens wel).
Wat betreft de loacties.
De heli's, deicing, taxienende kisten zijn voornamelijk vanaf deze plek geschoten:
http://maps.google.nl/map...spn=0.001058,0.00283&z=19 (Brandtrap).
De opstijgende kisten zijn vanaf hier geplaat:
http://maps.google.nl/map...pn=0.000529,0.001415&z=20
(Parkhaus 7).
Denk overigens niet dat je daar hoeft te gaan staan als de officiele spottersplekken wel open zijn.
Dan wordt je denk ik gegarandeerd daar heen gestuurd.
@Gulf_5, uberhaupt nog wat geslapen?!
Ik ga er vandaag maar eens aan beginnen. (ruim 500 foto's door spitten...)
Kleine nuance:Anoniem: 111246 schreef op zaterdag 11 december 2010 @ 10:04:
Was zeker een geslaagde dag & voor herhaling vatbaar.
Heb zelf geschoten met mijn 100-400 mm, bovenstaande shots zijn ook daar allemaal mee te maken.
Met een kitlens kom je daar niet echt ver. (Vanaf de officiele plekken overigens wel).
Foto 23 = 649mm (met converter 2.0x)
Foto's 1,5,7,9,10 = 500mm
Foto's 11 en 28 = 450mm
Foto 8 = 413mm
De meeste foto's zijn met een 400mm dus wel te maken, in sommige gevallen is wat extra MP wel handig
Mja, ik had die volleybalwedstrijd 's avonds en i.c.m. 3 Red Bull had ik daarna nog een beetje energie in de vorm van een soort opleving... Morgen maar es uitslapen... want vanmorgen om half 9 was ik alweer autootjes kieken op Zandvoort...@Gulf_5, uberhaupt nog wat geslapen?!
Ik ga er vandaag maar eens aan beginnen. (ruim 500 foto's door spitten...)
iets met foto's...
Die foto 23 heb ik ook, met 400 en een beetje crop.
Heb er zo'n 40 al bewerkt van de selectie (97), gaat de goede kant op. Kan straks geen Air Berlin/LH kist meer zien. Snak onder tussen naar een KLM kist.
Maak als ik (vandaag of morgen) klaar ben met bewerken een mooie selectie voor in dit topic.
@TranceSetter, thanks.
(Hele icoon naast m'n nickname was me niet eens opgevallen)
Congrats !!!

iets met foto's...
Ga jij morgen naar Schiphol nog voor de EK-74798 (Veteran 747-400F) ETA 15:30
@Servertje: thanks!
[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 111246 op 11-12-2010 17:19 ]
Vandaag nog even op Schiphol geweest een aantal vliegtuigen vast te leggen. Bijna alle vliegtuigen die wou, heb ik kunnen vastleggen. Alleen de 777 van EVA air werd me iets te laat (en te donker).
1. MD-11F van Saudi Arabian Cargo

2. A319 Finnair in Retro-kleuren

3. ATR 72 Climber Air

En nog wat andere shots
4.

5.

6. De baan was nog een beetje nat....

Canon 5D III / 1DIV & EF 16-1400mm L IS USM Macro Fisheye | Flickr | Tyno Photography @ Facebook
Jouw set is ook leuk! Mooie vangst die MD-11F, Retro kist & ATR. Alleen nummer 5 kan ik niet helemaal plaatsen. Voor mijn gevoel missen er wat delen van 't toestel.
@thiisloyez: Ja dat zijn de kranen van de havens van Amsterdam. Zover is dat niet.
En om het af te leren, de laatste paar plaatjes uit DUS.

ter overweging vroeg ik me het volgende af: als ik mijn foto's vergelijk met de jouwe, heb ik het idee dat mijn foto's iets meer de "sfeer" van de dag, dat mistige, dat grauwe, dat grijze over zich hebben... daar waar jouw pics gewoon een kwalitatief prima weergave van de vliegtuigen betreft. Nou vroeg ik me af, waar het de mensen nou voornamelijk om gaat... Ik heb altijd zoiets, als het zeikweer is, laat dat dan ook maar terugkomen in de foto, dat hoort er bij, zo was het nu eenmaal... anderen (en jij denk ik ook?) lijken er toch voor te kiezen om te proberen in PS het slechte weer zoveel mogelijk te verdoezelen om de kist er beter uit te laten komen ... Dit is in geen enkel opzicht negatief commentaar want het lijkt me iets puur persoonlijks maar soms wijken foto's daardoor af van wat je verwacht had... (grauwer en donkerder, of juist lichter en zonniger)
(Wel grappig is dat wat ik ook probeer met die Iberia bak, ik hem op geen enkele manier zo licht en zuiver krijg als jij... zal wel een een maandagochtendshot van mij geweest zijn

Oja... zou t bijna vergeten
Enjoy en zoek de vortices

MD-11, Queen of the Vortices... ook als er weinig humidity is...

Vol tegen de zon in....

Ook 737's kunnen vortices maken

Short final... aan de lampjes te zien...

en kwalitatief natuurlijk vrij matig, maar wel leuk, nog even een a380

iets met foto's...
@ Gulf_5 Zijn deze gemaakt bij de kaagbaan? Ze kijken lekker weg iig!
er zijn meerdere crashgates
bij die bloemenboer aan het begin van de Rijkerstreek.
http://maps.google.nl/map...,0.008256&z=18&iwloc=near
[ Voor 76% gewijzigd door Gulf_5 op 12-12-2010 18:25 ]
iets met foto's...
Neem als 2e voorbeeld de 737 van Lufthansa, die is toch echt mooier. De 757 of 777 zijn gewoon veel te slank om mooi te vinden ^^
Grote vliegtuigen kunnen mooi zijn, maar ze moeten wel wat 'body' hebben. De A380, 747 of een Antonov zijn dus wél erg mooi om te zien.
@Derice, mooie platen weer. Het lijkt wel of je op Dusseldorf hebt gestaan met al die Air Berlin vliegtuigen
@Gulf_5, het grote deel van de foto's van deze laatste serie vind ik te donker. Ja de luchten zijn wel mooi, maar na 2 foto's heb ik dat wel weer gezien. Nummer 13 vind ik wel erg tof
Ik heb geprobeerd deze set zo gevarieerd mogelijk te maken door te spelen met de mate van zoom, en de verschillende standen van de zon, waardoor de kleur in de achtergrond wat roder/meer oranje wordt of er in meer of mindere mate sprake is van een soort reflectie van licht... en er zijn diverse foto's waarin niet de achtergrond of de donkere kist een hoofdrol speelt, maar de vortex die van de flaps afkomt of de jetblast uit de motoren... Ik heb persoonlijk dus niet het idee dat dit een eentonige serie is geweest die zou vervelen... ik had er misschien 1 of 2 kunnen weg laten, maar verder valt t imo alleszins mee...
Ik heb bewust niet gekozen voor steeds dezelfde manier van croppen, waarbij je steeds diezelfde 737 op dezelfde manier ziet staan ... want dat zou naar mijn mening pas echt snel vervelen.
Mbt je opmerking richting Derice: zoals in eerdere posts aangegeven waren wij samen inderdaad @ DUS...
Tot slot m.b.t. je voorkeur voor bepaalde keuze:
tot de 737 volg ik je... superkist !!
maar m.b.t. de a380 en de an124 ben ik het toch niet met je eens... die zijn per definitie niet mooi... wel gróót.... en overweldigend misschien, maar niet mooi

iets met foto's...
Thanks.
Jij hebt ook weer een mooie serie gemaakt!
12 is mijn favoriet.
Volgende keer ook daar maar eens staan, grappig om te zien hoe de andere kant van zo'n baan een verschil aan platen oplevert. Volgende keer wel terug zwaaien.
Heb er ook wel een paar, maar niet echt boeiend om te posten. Wat KLM blauw (was ik wel aan toe na alle AirBerlin/Lufthansa kisten van afgelopen vrijdag)
Vat het ook niet op als negatief commentaar hoor, don't worry.ter overweging vroeg ik me het volgende af: als ik mijn foto's vergelijk met de jouwe, heb ik het idee dat mijn foto's iets meer de "sfeer" van de dag, dat mistige, dat grauwe, dat grijze over zich hebben... daar waar jouw pics gewoon een kwalitatief prima weergave van de vliegtuigen betreft. Nou vroeg ik me af, waar het de mensen nou voornamelijk om gaat... Ik heb altijd zoiets, als het zeikweer is, laat dat dan ook maar terugkomen in de foto, dat hoort er bij, zo was het nu eenmaal... anderen (en jij denk ik ook?) lijken er toch voor te kiezen om te proberen in PS het slechte weer zoveel mogelijk te verdoezelen om de kist er beter uit te laten komen ... Dit is in geen enkel opzicht negatief commentaar want het lijkt me iets puur persoonlijks maar soms wijken foto's daardoor af van wat je verwacht had... (grauwer en donkerder, of juist lichter en zonniger)
Maar zoals je zegt, in de meeste gevallen kies ik er inderdaad voor om het brakke weer eruit te shoppen bij vliegtuigen. Bij ander soort fotografie (zoals terug te zien is op mijn website (zie sig)), doe ik dat niet. Dan vind ik bijv. mist in de bergen weer wat mystieks hebben of een hei/weiland in de ochtendnevel. Daar vind ik het totaal niet erg als een huis, boom, whatever dan wat minder zichtbaar is. Of regen die op straat klettert en verdampt door het warme asfalt, etc.
Het is inderdaad persoonlijk, maar bij vliegtuigen heb ik vaak zoiets, daar gaat het mij om dat het toestel er zo goed mogelijk uit komt. Sfeershots (zoals jij net gemaakt/gepost hebt) daar gelaten uiteraard.
Maar zoiets heb ik nog niet echt vaak geschoten.
Al vraag ik me soms wel af waarom ik in godsnaam zoveel tijd steek in dat bewerken
Ben toch wel een paar uur bezig geweest met al m'n plaatjes uit DUS.
Thanks.TranceSetter schreef op zondag 12 december 2010 @ 18:30:
Deze platen bewijzen maar weer eens welke vliegtuigen ik toch echt mooier vind. Neem nou bijvoorbeeld de platen van Derice neem, dan heb je daar een Condor 757 of een Air Berlin 737. Dan vind ik die laatste toch écht stukken mooier. Dan moet je daar wel even doorheen kijken dat ik ook een Air Berlin fan ben.
Neem als 2e voorbeeld de 737 van Lufthansa, die is toch echt mooier. De 757 of 777 zijn gewoon veel te slank om mooi te vinden ^^
Grote vliegtuigen kunnen mooi zijn, maar ze moeten wel wat 'body' hebben. De A380, 747 of een Antonov zijn dus wél erg mooi om te zien.
@Derice, mooie platen weer. Het lijkt wel of je op Dusseldorf hebt gestaan met al die Air Berlin vliegtuigen
@Gulf_5, het grote deel van de foto's van deze laatste serie vind ik te donker. Ja de luchten zijn wel mooi, maar na 2 foto's heb ik dat wel weer gezien. Nummer 13 vind ik wel erg tofDe lampjes zijn mooi
Heb zelf weer een totaal andere voorkeur voor vliegtuigen dan jij. Leuk om te zien.
Een A380 vind ik echt er niet uit zien, lelijk ding (enige Airbus die nog wel 'iets' heeft, is de A340, verders vind ik dat maar lelijke bakken). Qua Boeing, maak je mij erg blij met 747, 777 (heerlijk die GE90's!), MD11, 757 (met Winglets vind ik het een erg mooie slanke bak) & 787.
787 heeft imo een waanzinnige mooie lijn... al was ik wel teleurgesteld over de cockpitramen.... die passen dan weer niet in die gracieuze lijn...Anoniem: 111246 schreef op zondag 12 december 2010 @ 18:54:
[...]
Thanks.
Heb zelf weer een totaal andere voorkeur voor vliegtuigen dan jij. Leuk om te zien.
Een A380 vind ik echt er niet uit zien, lelijk ding (enige Airbus die nog wel 'iets' heeft, is de A340, verders vind ik dat maar lelijke bakken). Qua Boeing, maak je mij erg blij met 747, 777 (heerlijk die GE90's!), MD11, 757 (met Winglets vind ik het een erg mooie slanke bak) & 787.
A380 -> lompe bak
A340 -> -500 en -600 ja, waarbij de -500 echt de mooiste is imo... grote motoren en goeie proporties. De -600 is eigenlijk alweer veel te lang... En al die ouwe A340's hebben kleine motoren en dat staat niet bij een wide body...
777 met GE90 =
Mijn persoonlijke top 5: (volgorde verschilt wel eens, afhankelijk van de hoek waaronder ik de kist mag fotograferen...)
MD11, 744 (748?), 777-GE90, 73G/wl, A340-500
(en uit de Bizzjets: Gulfstream 5(50).... joh echt?
iets met foto's...
Vliegen maar dan anders:
[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=p_8Pf8klXDU&hd=1]
[ Voor 52% gewijzigd door Anoniem: 111246 op 12-12-2010 19:22 ]
Mja, de MD-11 vind ik zelf erg tof. Mijn eerste uitstapje naar schiphol heeft deze Martinair opgeleverd en hij kon slechter al zeg ik het zelf:

McDonell Douglas MD-11F / Martinair Holland departure at Schiphol by Hans Woltering, on Flickr
Verder vind ik de kleintjes best mooi, vooral met sprekende liveries zoals de nieuwste Air Berlins. 737, a320, etc.
En ja, de 777 is wel groot, maar niet mooi. En die Condor 757 vind ik gewoon echt niets hebben. Gewoon een buis met wat uitsteekseltjes.
De a380 vind ik zelf 'mooi' vanwege de lompheid. Klinkt misschien raar, maar deze foto geeft misschien wel aan waarom ik hem mooi vind: http://www.flickr.com/photos/26952294@N06/3624867525/
De 747 is natuurlijk erg mooi, geen discussie mogelijk
Wat betreft de discussie over het mooiste vliegtuig, denk niet dat we daar ooit uit gaan komen.
Net zoiets als Intel vs. AMD of vrouwen met blond/bruin/rood haar.
Smaken verschillen en dat is maar goed ook.
Ik vind die foto van de A380 (ook al is het fototechnische een goeie) nog steeds niet mooi. Sorry.
Doe mij een 747 in diezelfde hoek en ben verkocht, zoals deze bijv: http://www.jetphotos.net/...o.php?id=6944776&nseq=195
Als je veel uren ervaring wil met de 747, wacht tot het weer 's ochtends eerder licht is, dan kun je vanaf een uur of 6 je lol op met aankomende 747's bij Schiphol en een paar uur later vertrekt het meeste heavy spul weer.
Sigaar uit eigen doos smaakt altijd het bestAnoniem: 111246 schreef op zondag 12 december 2010 @ 19:42:
[...]
Ik vind die foto van de A380 (ook al is het fototechnische een goeie) nog steeds niet mooi. Sorry.
Doe mij een 747 in diezelfde hoek en ben verkocht, zoals deze bijv: http://www.jetphotos.net/...o.php?id=6944776&nseq=195

zo vind ik een 747 vanuit deze hoek om te kwijlen:
http://www.airliners.net/...oeing-747-406M/1169208/L/
[ Voor 13% gewijzigd door Gulf_5 op 12-12-2010 20:33 ]
iets met foto's...
Die hoek vind ik persoonlijk ook veel mooier. Zo heb ik er ook een hoop geschoten niet alleen van de 747 overigens.
Met bovenstaande foto wilde ik aangeven dat de 747 er in mijn optiek dan beter uit ziet dan de a380.
Ow, en thanks voor de tip dat ze vaak 's morgens komen
Vergeet de eeuwige Canon / nikon discussie niet...Anoniem: 111246 schreef op zondag 12 december 2010 @ 19:42:
Wat betreft de discussie over het mooiste vliegtuig, denk niet dat we daar ooit uit gaan komen.
Net zoiets als Intel vs. AMD of vrouwen met blond/bruin/rood haar.
Smaken verschillen en dat is maar goed ook.
Qua mooie toestellen ben ik erg fan van het Russische spul, maar ook een toestel als de Concorde kan ik erg waarderen.
Ik rij denk morgenochtend zeer vroeg langs schiphol, als het goed is staat hij op R72 (direct naast het hek tpv de toekanweg).
Hmm... dat is opzich wel een mooie plek voor een shot, mits er geen rommel voor staat.
En het gedoogd wordt dat je er maar heel ff staat...
Na 3 kwart jaar denken vergelijken en reviews lezen ben ik eruit. Het gaat een 500D worden van Canon met in ieder geval een standaard 18-55 lens.
Her en der op internet ook 'combinaties' gezien met en een 18-55 EN een 55-250 IS lens.
Nu vraag ik mij af wat de ervaringen zijn qua mm's om fatsoenlijk vliegtuigen vast te leggen naast bvb de Polderbaan.
Voor algemene objecten, vakantiefoto's etc lijkt mij deze lens een prima uitkomst maar ik heb namelijk nog een hobby: vliegtuigen fotograferen en daar moet de "extra" lens natuurlijk ook bij passen.
Mijn concrete vraag aan jullie is dan ook eigenlijk:
Kom ik langs de baan met een 55-250 goed weg?
Mij persoonlijk lijkt het wel interessant omdat hij qua mm's ook nog eens op de kitlens aansluit. Moet zeggen dat ik een aardige leek ben en zo'n vraag als deze beter aan ervaren spotters kan vragen . Vandaar dat ik deze vraag graag hier wil stellen.
Graag verneem ik wat jullie ervaringen zijn.
Perfect ding, veel waar voor z'n geld. Tijdje terug voor het eerst op Schiphol wezen plaatjes knippen, en op veel plekken is het ideaal. Je gebruikt vrijwel het hele bereik. Natuurlijk is meer altijd fijner, maar 250mm op crop is al best netjes. Meer mm's gaat je veel meer geld kosten. En het feit dat ie op 50mm begint, is helemaal niet erg. Op sommige plekken sta je zo dicht op de baan, of komen ze zo laag over je hoofd, dat 50mm zelfs te weinig is.Mijn concrete vraag aan jullie is dan ook eigenlijk:
Sowieso zou ik 'beginners' altijd aanraden om hiermee te beginnen. Als het echt goed bevalt, en je komt tot de conclusie dat je toch vaak op plekken komt waar meer mm's welkom zijn, kun je altijd nog de extra ~800 euro (!) uitgeven voor b.v. een 100-400mm.
Echter heb ik geen ervaring met een 55-250, maar ik kan me voorstellen dat de focus niet heel snel is op deze lens. Misschien dat iemand hier meer info over kan geven
Zo te horen een prima lens waarbij het hele bereik wordt gebruikt. Wat je zelf inderdaad ook aan geeft kan je het nog uitbreiden als de mm's smaken naar meer. Ik ben hier zeker weten voorstander van aangezien de dslr wereld voor mij sowieso nog onbekend terrein is. Dus ik denk dat ik er verstandig aan doe op het moment dat ik voor deze camera ga, eerst eens uitgebreid de 55-250 te gaan verkennen.BartS12 schreef op dinsdag 14 december 2010 @ 20:50:
[...]
Perfect ding, veel waar voor z'n geld. Tijdje terug voor het eerst op Schiphol wezen plaatjes knippen, en op veel plekken is het ideaal. Je gebruikt vrijwel het hele bereik. Natuurlijk is meer altijd fijner, maar 250mm op crop is al best netjes. Meer mm's gaat je veel meer geld kosten. En het feit dat ie op 50mm begint, is helemaal niet erg. Op sommige plekken sta je zo dicht op de baan, of komen ze zo laag over je hoofd, dat 50mm zelfs te weinig is.
Sowieso zou ik 'beginners' altijd aanraden om hiermee te beginnen. Als het echt goed bevalt, en je komt tot de conclusie dat je toch vaak op plekken komt waar meer mm's welkom zijn, kun je altijd nog de extra ~800 euro (!) uitgeven voor b.v. een 100-400mm.
Hé volgens mij heb ik jou nog een tijd via de DM gesproken over de schiphol meeting!TranceSetter schreef op dinsdag 14 december 2010 @ 20:53:
Ik heb pas 1 keer op schiphol gestaan, en dat was bij de polderbaan, de meeste noord-westelijke baan. Hier is ook de officiele spottersplaats en aan de andere kant een minder officiele. Toen stond ik er met een 40D + 70-200mm telelens. De foto in deze post is gemaakt op 85mm. Kwa millimeters zit je dus wel goed. Je kan nog een stukje uitzoomen met die lens, maar ook nog een heel eind inzoomen.
Echter heb ik geen ervaring met een 55-250, maar ik kan me voorstellen dat de focus niet heel snel is op deze lens. Misschien dat iemand hier meer info over kan geven
Ik had inderdaad eigenlijk geen goed beeld van wat die mm's nou in praktijk doen. Ik ken de spotplekken als geen ander en als ik dan zie dat zo'n plaat eruit rolt op 85mm vanaf de 'officiële polder spot' dan moet 250mm mij voor dit moment toch zeker voldoende lijken. En natuurlijk al helemaal voor de allround huis tuin keuken en vakantie platen.
Wat bedoel je precies met de 'focus niet zo snel' als ik vragen mag?
Super dat jullie zo snel reageren zeg! Flitsende tweakers zullen we maar zeggen.
Mijn dank is alvast groot!
[ Voor 3% gewijzigd door Ibin op 14-12-2010 21:11 ]
Zoals al eerder al werd genoemd, aan deze lens kun je geen buil vallen. Zeker om mee te beginnen is het denk ik wel een mooi lensje.
Nog even over het trage focussen:2 fimpjes van youtube
De 55-250 IS (Trage focus)
De 70-200 (Snelle focus)
In beide gevallen draait de focus van dichtbij naar veraf (en weer terug). Je ziet dat de 70-200 veel sneller is.
[ Voor 32% gewijzigd door Tyno op 14-12-2010 21:34 ]
Weet niet wat voor foto's je wil gaan maken, detail shots van kisten? Daarop zul je je mm's moeten uitzoeken.
Investeer liever in beter glas dan in een body, goed glas is belangrijker. Al kunnen een paar extra megapixels bij een crop in Photoshop wel handig zijn (al gaat de kwaliteit bij een crop wel iets achteruit).
Ik schiet zelf met 100-400 mm (na jaren met een 70-300 van Sigma te hebben geschoten). Die 100mm is soms teveel voor 'side on shots'. Zeker langs de Polderbaan.
Wellicht dat je anders eens iets kunt huren bij een foto winkel (bijv. kamera-express, zitten vlakbij het WTC in Amsterdam) zodat je kunt proberen wat bij jou het beste past.
De set die je op het oog hebt is prima (als ik dan naar de 55-250 kijk, kun je lekker creatief mee beginnen), die 18-55 kun je nog wel gebruiken als je bij het landen direcht in het vluchtpad gaat staan (zodat ze vlak over je hoofd heen komen). Voor de meeste andere plekken is het net ff wat te weinig, tenzij je echt puur en alleen voor de 'side shots' gaat.
Overigens, zijn er ook een paar plekken (taxibanen) rondom schiphol waar je met die 250mm ook een mooie closeup kunt maken van het een of ander.
Wat ook wellicht een tip voor je is, als je vliegtuig foto's bekijkt, is de EXIF info opvragen van zo'n plaat (vaak zit dat nog in de JPG) zo kun je zien op hoeveel mm zoiets is gemaakt.
Bij bijna al mijn shots op Jetphotos staat het er in ieder geval bij (klik op de link bij EXIF headers onderaan bij een foto).
EXIF.FocalLength geeft het aantal mm's aan.
Let wel, als een foto in Photoshop wordt gecropt (uitgesneden) dan zoom je eigenlijk digitaal, dat wordt niet meegenomen in de EXIF.
Maar goed, dat kun jij dan dus ook met dat aantal mm's doen om zo'n vergelijkbare foto te krijgen.
Dus eigenlijk maakt het niet uit of zoiets gecropt is of niet.
Anymore questions? Just shoot!
Bedankt voor de snelle links. Ik denk dat dit typisch iets is wat je eerst moet ondervinden en daarna pas over kunt oordelen. Wat jij waarschijnlijk al hebt ervaren wat voor jou niet prettig werkt etc. Ben benieuwd in hoeverre deze traagheid mij gaat storen in het maken van mijn foto's.Tyno schreef op dinsdag 14 december 2010 @ 21:25:
Smith_NL post hier ook wel redelijk vaak foto's van Schiphol. Hij gebruikt de combinatie 450D met 55-250, als je op zijn Flickr kijkt zie je, dat je ermee heel veel verschillende platen kan schieten.
Zoals al eerder al werd genoemd, aan deze lens kun je geen buil vallen. Zeker om mee te beginnen is het denk ik wel een mooi lensje.
Nog even over het trage focussen:2 fimpjes van youtube
De 55-250 IS (Trage focus)
De 70-200 (Snelle focus)
In beide gevallen draait de focus van dichtbij naar veraf (en weer terug). Je ziet dat de 70-200 veel sneller is.
BTW: Leuke shot van de IL
In principe wil ik er random foto's mee gaan maken. Taxiway, takeoff, landing etc. etc. en daarnaast moet de lens ook geschikt zijn voor het huis tuin keuken en vakantie fotografie. Voor nu zal de 55-250 deze behoefte dan gaan invullen.Anoniem: 111246 schreef op dinsdag 14 december 2010 @ 21:29:
Die 55-250 kun je zeker een heel eind mee komen bij Schiphol.
Weet niet wat voor foto's je wil gaan maken, detail shots van kisten? Daarop zul je je mm's moeten uitzoeken.
Investeer liever in beter glas dan in een body, goed glas is belangrijker. Al kunnen een paar extra megapixels bij een crop in Photoshop wel handig zijn (al gaat de kwaliteit bij een crop wel iets achteruit).
Ik schiet zelf met 100-400 mm (na jaren met een 70-300 van Sigma te hebben geschoten). Die 100mm is soms teveel voor 'side on shots'. Zeker langs de Polderbaan.
Wellicht dat je anders eens iets kunt huren bij een foto winkel (bijv. kamera-express, zitten vlakbij het WTC in Amsterdam) zodat je kunt proberen wat bij jou het beste past.
De set die je op het oog hebt is prima (als ik dan naar de 55-250 kijk, kun je lekker creatief mee beginnen), die 18-55 kun je nog wel gebruiken als je bij het landen direcht in het vluchtpad gaat staan (zodat ze vlak over je hoofd heen komen). Voor de meeste andere plekken is het net ff wat te weinig, tenzij je echt puur en alleen voor de 'side shots' gaat.
Overigens, zijn er ook een paar plekken (taxibanen) rondom schiphol waar je met die 250mm ook een mooie closeup kunt maken van het een of ander.
Wat ook wellicht een tip voor je is, als je vliegtuig foto's bekijkt, is de EXIF info opvragen van zo'n plaat (vaak zit dat nog in de JPG) zo kun je zien op hoeveel mm zoiets is gemaakt.
Bij bijna al mijn shots op Jetphotos staat het er in ieder geval bij (klik op de link bij EXIF headers onderaan bij een foto).
EXIF.FocalLength geeft het aantal mm's aan.
Let wel, als een foto in Photoshop wordt gecropt (uitgesneden) dan zoom je eigenlijk digitaal, dat wordt niet meegenomen in de EXIF.
Maar goed, dat kun jij dan dus ook met dat aantal mm's doen om zo'n vergelijkbare foto te krijgen.
Dus eigenlijk maakt het niet uit of zoiets gecropt is of niet.
Anymore questions? Just shoot!
Een heel stuk wijzer ben ik in ieder geval wel. Ik neigde sowieso al om voor het 55-250 pakket te gaan. En met deze reacties ben ik bijna over de streep om het zo maar even te noemen.
Dat van de EXIF is inderdaad wel een handige optie zeg! Zojuist even de link gevolgd die je gaf, wist niet eens dat dat bestond met al die gegevens erin.
De bedoeling is binnen nu en 3 weken mijn keuze definitief te maken.
Voor het komende jaar (eventueel jaren?) zal de 500D 18-55 & 55-250 voldoende zijn.
Ik wil niet direct investeren in kwalitatief hoogstaande lenzen omdat zoals eerder gezegd deze wereld voor mij nog kompleet nieuw is en ik eerst alles op mijn gemak wil gaan ervaren. En met dit setje kan ik dat mogelijk maken voor een leuk bedrag.

En dan al fotograferende of na een half jaar een evaluatie kan doen van wat mij stoord, wat prettig is etc. Op basis daarvan weer verder kijken wat er verder nog nodig is qua lenzen/mm's etc..
Top voor alle snelle reacties en euhh ik zou zeggen jullie zien de foto's vanzelf verschijnen!
Verkijk je er overigens niet op, het is aardig wat om onder de knie te krijgen (er vanuitgaande dat je niet op de "auto" stand gaat schieten).
Dat wil ik je nog wel meegeven, schiet in RAW (kan niet geloof ik op de auto stand). Kost wel wat geheugen, maar in je nabewerking kun je zoveel meer met een foto dan in JPG. Belichting/wit balans, veel beter te veranderen (tot op zekere hoogte) dan in JPG (daarin is de informatie weg, die in een RAW foto nog wel zit.)
Informatie krijgen en lezen is natuurlijk 1 ding, maar vooral oefenen, oefenen en oefenen (en settings proberen)! Dan krijg je het snel genoeg door.
Ben benieuwd naar je platen! (vergeet niet de horizon recht te zetten voordat je ze post
Vanaf het begin wil ik het inderdaad meteen goed gaan oppakken en de settings zelf gaan regelen. Dat over RAW heb ik ook gelezen dat daar het meeste uit valt te halen. Op het internet rondgesnuffeld wat dat RAW nou inhoud en daarbij prefereren veel mensen het programma Adobe Light Room om instellingen in te veranderen. Ben daar nog niet zo erg in thuis maar dat is voor nu allemaal nog maar bijzaak maar straks wellicht een must?Anoniem: 111246 schreef op dinsdag 14 december 2010 @ 22:22:
Lijkt mij een prima instelling om jezelf bekend te maken met de DSLR camera, lenzen en fotografie.
Verkijk je er overigens niet op, het is aardig wat om onder de knie te krijgen (er vanuitgaande dat je niet op de "auto" stand gaat schieten).
Dat wil ik je nog wel meegeven, schiet in RAW (kan niet geloof ik op de auto stand). Kost wel wat geheugen, maar in je nabewerking kun je zoveel meer met een foto dan in JPG. Belichting/wit balans, veel beter te veranderen (tot op zekere hoogte) dan in JPG (daarin is de informatie weg, die in een RAW foto nog wel zit.)
Informatie krijgen en lezen is natuurlijk 1 ding, maar vooral oefenen, oefenen en oefenen (en settings proberen)! Dan krijg je het snel genoeg door.
Ben benieuwd naar je platen! (vergeet niet de horizon recht te zetten voordat je ze post)
Oefenen zal zeker geen probleem worden.
Ben nu al enthousiast en was liever gister al begonnen dan vandaag.

Zelfs de lage temperaturen kunnen mij dan niet tegenhouden.
Om toch nog even concreet wat foto's te posten wat oude plaatjen opgerakeld die hier in het topic verdwaald staan van mn compact camera, mijn voorkeur gaat meestal uit naar heavys maar ook de 738's en a320's kan ik aardig waarderen:

Nokia 5800:

[ Voor 13% gewijzigd door Ibin op 14-12-2010 22:42 ]
Daar bedoel ik mee: als je langs de baan staat, focus je toch vrijwel alleen op 'oneindig', of daar vlak bij. De hele kleine slag die je lens moet maken, duurt echt niet zo lang; fracties van seconden. Bovendien is de afstand tussen jou en het vliegtuig aardig voorspelbaar, dus je kunt al eerder focussen op een object dat ongeveer op de juiste afstand staat.
Slechts in een enkel geval 'mist' de 55-250 de focus, en zoekt vervolgens het hele bereik af. Dan ben je inderdaad 2 (3? 4?) seconden verder, en is je vliegtuig weg. Maar eigenlijk gebeurt dat overdag volgens mij nooit; slechts bij erg weinig licht wil het wel eens gebeuren.
500D/550D + Kitlens
70-200 L F4.0 de platen van deze lens zijn zoveel mooier als die van een 55-250. Maar ik kan natuurlijk niet in je portemonnee kijken
BartS12 schreef op dinsdag 14 december 2010 @ 23:01:
Nog even op de snelheid van focussen van de 55-250. Toegegeven, andere lenzen focussen sneller. Maar bedenk ook hoeveel focus-snelheid je nodig hebt.
Daar bedoel ik mee: als je langs de baan staat, focus je toch vrijwel alleen op 'oneindig', of daar vlak bij. De hele kleine slag die je lens moet maken, duurt echt niet zo lang; fracties van seconden. Bovendien is de afstand tussen jou en het vliegtuig aardig voorspelbaar, dus je kunt al eerder focussen op een object dat ongeveer op de juiste afstand staat.
Slechts in een enkel geval 'mist' de 55-250 de focus, en zoekt vervolgens het hele bereik af. Dan ben je inderdaad 2 (3? 4?) seconden verder, en is je vliegtuig weg. Maar eigenlijk gebeurt dat overdag volgens mij nooit; slechts bij erg weinig licht wil het wel eens gebeuren.
De wereld van fotografie is kompleet nieuw voor mij en daarom wil ik met een leuk setje beginnen. Ik kan direct een hoop geld uitgeven aam een lens maar als blijkt dat het niks voor mij is ga ik direct voor een hoop geld het schip in. Zodra de 500D binnen is ga ik lekker verkennen met de kitlens maar vooral ook de 55-250. Als ik dan erachter kom dat het zo goed bevalt kan ik alsnog voor zo'n lens gaan.MarkCantPark schreef op dinsdag 14 december 2010 @ 23:32:
Na even meegelezen te hebben zou ik voor het volgende gaan :
500D/550D + Kitlens
70-200 L F4.0 de platen van deze lens zijn zoveel mooier als die van een 55-250. Maar ik kan natuurlijk niet in je portemonnee kijkenJe kan je geld maar 1 keer uitgeven en denk dan meestal... als je het doet, doe het dan goed
(lees meestal is dat niet goed voor je bankrekening
)
Iedereen in ieder geval bedankt voor de vele maar vooral ook nuttige info.
Keep the good work coming!
Misschien is dat ook nog iets voor je, via marktplaats of V&A iets kopen.
Huren kan bij sommige foto zaken overigens ook.
Zeker waar, meen dat je bij kamera-express voor 22,50 per dag een 70-200 L F4.0 IS kan huren. Als je dan de normale kit neemt, in jouw geval de 500D + kitlens kan je daarna nog uitgebreid orienteren voor een telelens.Anoniem: 111246 schreef op woensdag 15 december 2010 @ 20:05:
Mwah, iets wat een hoop geld kost, kun je vaak met weinig (of geen) verlies nog wel doorverkopen.
Misschien is dat ook nog iets voor je, via marktplaats of V&A iets kopen.
Huren kan bij sommige foto zaken overigens ook.
Just my 2 cents
Zoals aangegeven heb ik deze lens..!Ibin schreef op dinsdag 14 december 2010 @ 20:42:
Volg dit draadje eigenlijk al een paar jaar en ik heb een enkele keer zelf een foto durven posten waarvan ik dacht dat de kwaliteit nog een beetje zou gaan(compacte camera)
Na 3 kwart jaar denken vergelijken en reviews lezen ben ik eruit. Het gaat een 500D worden van Canon met in ieder geval een standaard 18-55 lens.
Her en der op internet ook 'combinaties' gezien met en een 18-55 EN een 55-250 IS lens.
Nu vraag ik mij af wat de ervaringen zijn qua mm's om fatsoenlijk vliegtuigen vast te leggen naast bvb de Polderbaan.
Voor algemene objecten, vakantiefoto's etc lijkt mij deze lens een prima uitkomst maar ik heb namelijk nog een hobby: vliegtuigen fotograferen en daar moet de "extra" lens natuurlijk ook bij passen.
Mijn concrete vraag aan jullie is dan ook eigenlijk:
Mij persoonlijk lijkt het wel interessant omdat hij qua mm's ook nog eens op de kitlens aansluit. Moet zeggen dat ik een aardige leek ben en zo'n vraag als deze beter aan ervaren spotters kan vragen . Vandaar dat ik deze vraag graag hier wil stellen.
Graag verneem ik wat jullie ervaringen zijn.
Het heeft z'n beperkingen, maar voor de prijs kan je niet beter krijgen denk ik.
Goed bereik voor de meeste dingen op Schiphol en een aardige kwaliteit en scherpte. Natuurlijk is het geen wit L-telemonster, maar daar betaal je dan ook niet voor!
Op m'n flickr wat voorbeelden en ik kom er geregeld mee op airliners.. als die foto's van je accepteren ben je door heel wat criteria gekomen en is de lens (met wat Photoshop) prima
Maar nogmaals.. als je verwacht foto's als Nustys te kunnen schieten, kom je bedrogen uit
Als het bij een set zit (zoals ook bij mij, al heb ik de 18-55 vervangen), gewoon doen en gaan proberen!
Canon 760D // EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM // EF 70-200mm f/4L USM -- My pictures @ airliners.net -- iPhone X -- DJI Mavic Air
1.

Skyhigh attempt on a 747 by MarkCantPark, on Flickr
2.

Skyhigh attempt HA-LWA A320-232 by MarkCantPark, on Flickr
500D | ||
![]() | ![]() | ![]() |
Vandaag en gisteren gemaakt, bewerkt op laptop dus kwaliteit kan een beetje kak zijn. Kan ze pas verder bewerken als ik thuis ben met een fatsoenlijk scherm
/edit: zie nu dat die 747 gaar is
[ Voor 26% gewijzigd door Bolk op 16-12-2010 11:41 . Reden: Zat een rotte foto tussen, vervangen.. ]
Ik bespeur hier een zekere mate van onethische logica.
De 70-200L f/4 is zonder IS, ik weet niet of dat een probleem is? De Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM schijnt overigens ook een aanrader te zijn http://www.the-digital-pi...6-is-usm-lens-review.aspx (een soort verborgen L lens die je al voor 390 euro hebt).MarkCantPark schreef op dinsdag 14 december 2010 @ 23:32:
Na even meegelezen te hebben zou ik voor het volgende gaan :
500D/550D + Kitlens
70-200 L F4.0 de platen van deze lens zijn zoveel mooier als die van een 55-250. Maar ik kan natuurlijk niet in je portemonnee kijkenJe kan je geld maar 1 keer uitgeven en denk dan meestal... als je het doet, doe het dan goed
(lees meestal is dat niet goed voor je bankrekening
)
[ Voor 3% gewijzigd door XWB op 16-12-2010 11:54 ]
Ik heb voor het zelfde dilemma gestaan, maar ben toch voor de 70-200 gegaan. Heb er tot nu toe echt geen spijt van gehad. De contrasten en plaatjes zijn gewoon super. En ik hou van de L bouw kwaliteitHacku schreef op donderdag 16 december 2010 @ 11:53:
[...]
De 70-200L f/4 is zonder IS, ik weet niet of dat een probleem is? De Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM schijnt overigens ook een aanrader te zijn http://www.the-digital-pi...6-is-usm-lens-review.aspx (een soort verborgen L lens die je al voor 390 euro hebt).
Er is wel een 70-300L, maar die heb je niet voor 390.
[ Voor 31% gewijzigd door Scirocco op 16-12-2010 12:19 ]
Het is dat die niet wit is geverfd met een rood randje, maar andersScirocco schreef op donderdag 16 december 2010 @ 12:19:
De 70-300 een verborgen L lens? Dat heb ik nog nooit gehoord.

Alleen hij voelt wel een beetje gammel aan vind ik persoonlijknustys schreef op donderdag 16 december 2010 @ 16:06:
[...]
Het is dat die niet wit is geverfd met een rood randje, maar anders![]()
Dan zit er te weinig witte verf op...MarkCantPark schreef op donderdag 16 december 2010 @ 23:53:
[...]
Alleen hij voelt wel een beetje gammel aan vind ik persoonlijk
1e keer bij daglicht! (2e keer dat zo'n ding er is).
Maar ja... gezien de staat van ons wegennet, ga ik dat never nooit redden voordat ie weer weg gaat (10:30).
Wat een ellendige kist om te vangen, 1e keer in het donker, 2e keer niet gekomen van wege mist en nu is ie er eindelijk bij daglicht, zijn alle wegen ijsbanen geworden.
Argh!
Hij was groot en lang en ik had 'm liever niet willen zienAnoniem: 111246 schreef op zaterdag 18 december 2010 @ 09:33:
Lees net dat er nu een 777-300 van Turkish Airlines op Schiphol staat.
1e keer bij daglicht! (2e keer dat zo'n ding er is).
Maar ja... gezien de staat van ons wegennet, ga ik dat never nooit redden voordat ie weer weg gaat (10:30).
Wat een ellendige kist om te vangen, 1e keer in het donker, 2e keer niet gekomen van wege mist en nu is ie er eindelijk bij daglicht, zijn alle wegen ijsbanen geworden.
Argh!
Ik bespeur hier een zekere mate van onethische logica.

1 http://farm6.static.flick...38387089_236ce48856_o.jpg

2 Soms hou ik wel van voetbal, deze beauty had zojuist A**x thuis gebracht. http://farm6.static.flick...49548275_764761696a_o.jpg

3 Eva Air vliegt de laatste tijd weer regelmatig met de 773.
1/8 seconde met statief op 500mm, kist rolt nog uit van de landing.
http://farm6.static.flick...51725615_7ec3e51bd0_o.jpg

4 als we dan toch aan het wachten zijn kan je net zo goed een beetje inschieten. http://farm6.static.flick...52332748_4a49894c02_o.jpg

5 http://farm6.static.flick...54852904_514851c608_o.jpg

6 http://farm6.static.flick...49547947_34147e0d21_o.jpg

7 Wie zei dat je zonlicht nodig heb voor een leuke vliegplaat

8 Echt waar, afgelopen maandag gemaakt. http://farm6.static.flick...58802440_5396d8ac32_o.jpg

9 Deze ook, maar dan 2 uurtjes later. Het weer was een klein beetje verandert ondertussen....http://farm6.static.flickr.com/5002/5258946252_445c3a45a6_o.jpg

10 De hele week is er een IL-96F van Polet Air Cargo te bewonderen. Niet 1 x klopte de aankomst / vertrektijd tot nu toe. Op sommige dagen kwam er een keer of 7 een andere tijd langs.......Op donderdag is de eerste weggegaan en is er een andere voor in de plaatse gekomen . Nu staat die tweede kist er nog steeds. Verwacht vertrek; in ieder geval niet vandaag....Ik heb op mijn back-up-cam nog ergens een fotootje, die komt binnenkort wel.
Om het wachten te doden op woensdag kunnen genieten van een schitterende zonsondergang. http://farm6.static.flick...66195341_1e88a5d2d7_o.jpg

11 Om vervolgens 2 uur later getrakteerd te worden op de allermooiste MD-11 in de wereld. Kijk even naar deze Exif;
ISO3200

F/3.2
70mm
1/25 handheld
http://farm6.static.flick...66195461_3a368889a3_o.jpg

12 Sinds 2 weken vliegen de Saudies met de MD-11 cargo 3 x per week op schiphol. Bijna fullHD http://farm6.static.flick...67332678_184897dee6_o.jpg

13 Gisteren dan eindelijk sneeuw , met zon en heldere lucht

14 Zonder zon, maar met reflectie van onderen. FullHD http://farm6.static.flick...72347352_7cf5536777_o.jpg

15 http://farm6.static.flick...71943755_f73e3c5f72_o.jpg

16 Macro-shot http://farm6.static.flick...73865338_c90ab0604b_o.jpg

17 http://farm6.static.flick...73865952_b59db04c40_o.jpg

18 Omdat het licht zo mooi is. http://farm6.static.flick...73257543_9ca543f092_o.jpg

Hopelijk voegt deze ook iets toe

CityHopper by digital_slice, on Flickr
url=http://www.flickr.com/photos/digital_slice/5274151886/]

KLM_Rocket by digital_slice, on Flickr
[ Voor 29% gewijzigd door degroot op 19-12-2010 15:25 ]
www.degroot-it.nl
Wat een topperGulf_5 schreef op zondag 19 december 2010 @ 19:54:
Ik was in een beetje creatieve bui vanavond...
Dus bij deze wens ik jullie alvast:
@ Gulf_5, erg originele kaart... (gaat zeker worden verzonden via de luchtpost
Vanmiddag zag ik op Scramble dat er een uitwijker (Avient MD-11F Z-BVT vanuit Luik) op Schiphol stond, dus na het werk maar even langs Schiphol gereden. Helaas had ik alleen de 70-200 bij me, dus maar even 2 foto aan elkaar geknoopt, met onderstaand resultaat.

Groter / Veeeel Groter
Ben zelf gisteren gaan spotten, paar plaatjes van wat ik in een uurtje voorbij heb zien komen. Helaas nét te laat voor een Great Wall 747F die bijna de hele Kaagbaan gebruikte om los te komen. Ding kwam laag en hard over de N201 zeilen bij vertrek, spectaculair gezicht!.

edit: voor de spotters onder ons met een Android telefoon.. --> http://www.androidworld.n...chiphol-app-in-de-market/ in het vluchtoverzicht ook gewoon registraties en vliegtuigtype vermeld..!
[ Voor 64% gewijzigd door SmithNL op 22-12-2010 14:53 . Reden: android ]
Canon 760D // EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM // EF 70-200mm f/4L USM -- My pictures @ airliners.net -- iPhone X -- DJI Mavic Air
(Ook voor de app, draait lekker op mijn Galaxy S).
Vandaag even op Lelystad geweest, met wat neefjes in de sim van simsensation gezeten en daarna door het aviodrome gelopen.
PH-PBA (in een nieuw jasje). Gelukkig ziet het vliegtuig er beter uit dan het gene waar 't naar vernoemd is.

(Beste shot wat ik kon maken overigens, ik mocht helaas niet even 3 meter buiten de lijnen staan voor een betere hoek, 24 mm was net ff te veel...).
Later meer.
Voor de iPhone gebruikers, Amsterdam Airport Schiphol is ook in de App Store van Apple te vinden.SmithNL schreef op dinsdag 21 december 2010 @ 23:11:
Prachtige foto's met die heldere 'buiken' door de sneeuw!!
edit: voor de spotters onder ons met een Android telefoon.. --> http://www.androidworld.n...chiphol-app-in-de-market/ in het vluchtoverzicht ook gewoon registraties en vliegtuigtype vermeld..!

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)
Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
Dit topic is gesloten.