[Discussie] AMD Sempron, Athlon 64 & Opteron - Deel 16 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 4 ... 6 Laatste
Acties:
  • 5.304 views sinds 30-01-2008

• EaS
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-06 16:55

EaS

Anoniem: 161608 schreef op donderdag 06 september 2007 @ 13:06:
[...]

jij surf ook graag op XS zo te zien? :+
Kwam ze eigenlijk hier tegen, maar zullen zoals gewoonlijk wel weer fake zijn :)

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-06 02:37
ik wou al zeggen dat is wel super snel :| Al helemaal voor een 2 GHz. Want wat haalde een 5 GHz C2D ? 9s of zo ?

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-02 11:09

mad_max234

AMD Athlon II M320

Astennu schreef op donderdag 06 september 2007 @ 13:35:
ik wou al zeggen dat is wel super snel :| Al helemaal voor een 2 GHz. Want wat haalde een 5 GHz C2D ? 9s of zo ?
Ja dat is super snel, een 3700Mhz c2d doet dat ongeveer.

45 - E6700, Intel Core 2 Duo E6700, P35-DS3P, CPU: 3700, CPU: Lucht, 13.812

bron: http://www.hardware.info/nl-NL/benchmarks/cmxx/view/

-Andere hobby- -

• Astennu
Uhmm dus erg onwaarschijnlijk. Als het een 3.0 Ghz was geweest was het heel misschien mogelijk geweest maar zelfs dan had ik twijfels gehad.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Nog 4 dagen en we weten het, maar laat me nog even dromen. :P

Edit/

Goed nieuws voor de mensen die zitten te wachten op de phenom
From our friends in the industry, it is said that small quantities of Phenom processors should be available on sale as early as October.

There is no mentioning of the model and the price and exact availability date.
Looks like we will have to wait.

[ Voor 74% gewijzigd door mad_max234 op 06-09-2007 14:49 ]

-Andere hobby- -

• Astennu
owh kijk eens aan. Nja dan prik ik er wel een op me DFi Infinity plankje mits er een bios voor is. Dan wil ik het wel testen ook al is het een 2 GHz als i maar niet te duur is. Dan ga ik em wel eens vlink op zijn staart trappen :D

Maar het zou ook kunnen dat het alleen de Phenom FX is ( dat denk ik namelijk ) want dat is niets meer dan een server cpu. Mja dan moet je een Socket F mobo hebben.

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Dat is natuurlijk ook een mogelijkheid, een Socket F cpu. Ik zat te denken aan een AM2+ cpu's. :)

-Andere hobby- -

• Astennu
Ja ik eerst ook mja uit het verleden kwamen er eerst server cpu's. Mja we wachten af. Ben benieuwd.

• ronny
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-02-2024

ronny

Trotse vader

Stond er anders niet in de laatste roadmap dat de Phanom FX gelijk met de Opteron op de markt zou komen?
Ik begin toch wel een beetje nerveus te worden.

Heb mijn Pa alvast beloofd er 1 in zijn compu te zetten :)

specs werkpaard Youngtimer Touring Car Campionship

• EaS

EaS

Weer wat meer duidelijkheid van iemand die werkelijk final silicon (stepping B2) in handen heeft, het voor Anandtech aan het testen is, en dus niet uit z'n nek aan het lullen is:

"Depending upon the application, Barcelona clock for clock is equal to Clovertown or just a tad faster in some areas and in others it is 20%+ (heavy emphasis on "plus" until Monday, ) faster. I have to say that final silicon is looking really nice at this point, especially in memory sensitive applications where this processor shines, but core speeds need to come up in a hurry to compete with Tigerton in general server applications.

The memory.......
"

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

AMD's gaming site goes live

AMD eats into Intel market share in China

[ Voor 49% gewijzigd door mad_max234 op 06-09-2007 20:35 ]

-Andere hobby- -

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:09
Nice, ze zijn goed bezig in alle landen :) Ik hoop alleen dat het terug te zien is in de volgende financiele kwartaaloverzichten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Ik kan niet wachten tot maandag. Ben heel erg benieuwd wat die B2 kan doen. Maar wat ze bij anandtech ook zeggen clocks moeten omhoog. Want tigertron loopt nu al op 2930 MHz en in sommige gevallen is barcelona wel sneller maar in andere niet. Wat een nadeel is is dat Tigertron nog niet de nieuwe 45nm cpu's van intel heeft. Die zijn clock voor clock weer sneller + kunnen nog hoger clocken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronny

ronny

Trotse vader

We moeten het afwachten, maar als ik dit laatste lees op anandtech heb ik toch weer een beetje hoop.
Hij zal niet direct de kroon weer op kunnen zetten, maar hij doet het toch zeker niet slecht!
De grootste vraag blijft nog even wat hij gaat doen met de prijs en hoelang het duurt voor de clocks omhoog komen.
Maar Intel kennende zal het erg moeilijk worden om zulke snelheden te halen als wat ze er met de Tigertron weten te bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01:54
http://www.dailytech.com/article.aspx?newsid=6299
AMD Unveils "Barcelona" Architecture

Afbeeldingslocatie: http://images.dailytech.com/nimage/5924_large_amd_promises_performance.png
Afbeeldingslocatie: http://images.dailytech.com/nimage/5925_large_amd_explains_acp.png

[ Voor 51% gewijzigd door The Source op 08-09-2007 03:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Kijk daar hebben we het dan ACP want intel al tijden doet :) nu wordt het leuk :P

Maar uhm Barcelona 2.0 GHz tegen een C2D quad van 2.33 GHz en dan zo dik winnen ? zal wel in een paar gevalletjes zijn dan. Iets zegt mij dat dat apps zijn die van FP houden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Offtopic

Laat dailytech ook zo langzaam de laatste tijd bij jullie?

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EaS

EaS

Monsieur Dell had het bij deze uitspraak:

"If you look at floating point instructions, Barcelona is about 30 percent faster than Clovertown. However, if you look at integer instructions, Clovertown is about 30 percent faster than Barcelona,"

Dus over Specxx_Rate en

Intel® Xeon® Processor X5365 3.0 GHz (120 Watt)
versus
AMD Opteron 2350 2.0 GHz (95 Watt)

Het schijnt dat AMD nog wat betere cijfers achter de hand heeft maar die voor maandag bewaart, wel zijn de nieuwste cijfers van Intel verwerkt in de grafiekjes.

Afbeeldingslocatie: http://blogs.zdnet.com/Ou/images/2p-intel-vs-amd-server-september.png

Afbeeldingslocatie: http://blogs.zdnet.com/Ou/images/2p-intel-vs-amd-server-september-fp.png

Wat betreft de verhalen dat de "Rate" benchmarks "pure" bandbreedte tests zijn, daar zegt Intel het volgende over:

" About 40% of SpecInt_rate is bandwidth limited compared to 60% of SpecFP_rate."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58485

Weet iemand hoe groot de kans is dat als een CPU geleverd wordt door AMD, zo'n pootje los kan komen te zitten?

Ik had namelijk gisteren een RMA geval ontvangen, waarbij het pootje al los hoorde te zijn. Het ziet er naar uit alsof het pootje van de soldering losgeraakt is, en letterlijk aan een zijde draadje nog hangt. Het is een AM2 5200+ X2.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/2f1b01ea4f43d22c73e5c9c94493b78b/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/c7146a4fce4c483d9239fdff818df3fa/thumb.jpg
^^ Ik heb wat meerdere pics, maar beter dan dit kon ik het basicly niet krijgen. Heel raar verhaal. Je zou bijna zeggen dat het door toedoen van een klant geweest was, maar tegenwoordig alles zoveel mogelijk binnen een bedrijf geautomatiseerd moet worden, en de controle op kwaliteit weliswaar minder aan het worden is. Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Dan zou die aan 1 pinnentje hebben moeten lopen trekken :+ , want als hij verkeerd is bevestig of heeft laten vallen zou er meer pinnen krom of beschadigt moeten zijn.

Denk dat het gewoon een productie foutje is, kan ook AMD overkomen. Heb vertrouwen in je klanten. ;)

En stuur hem op na AMD met de vraag hoe kan dit, wellicht willen hun het ook weten en onderzoeken de betreffende cpu.

Edit/

En die foto's zijn veel te onduidelijk om er iets over te kunnen zeggen.

[ Voor 9% gewijzigd door mad_max234 op 08-09-2007 16:16 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 133470

Ondanks de significante achterstand in Floating Point prestaties was de Core Duo zeker gelijkwaardig in games, op gelijke klok. Bij spellen komt dus ook zeker een portie Integer kijken
Eigenlijk gaf hij zelf het antwoord al: GPUs zijn heer en meester in FP berekeningen. Het grootste deel van de FP-berekeningen in spellen heeft te maken met de graphics, en die worden afgehandeld door de GPU. Daarom is snelle FP op de CPU niet meer zo belangrijk.
Verder vraag ik me af over wat voor FP ze het hebben. FP wordt namelijk steeds meer met SSE gedaan en niet met de x87. x87-performance wordt daardoor steeds minder relevant (sterker nog, in Windows x64 wordt de FPU helemaal niet meer gebruikt, en gaat alles per definitie met SSE)... en AMD is historisch gezien altijd achtergebleven bij Intel op dit gebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
De final logo's volgens Fudzilla:

Afbeeldingslocatie: http://www.fudzilla.com/images/stories/Logos/phenom_logo.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.fudzilla.com/images/stories/Logos/opteron_b_logo.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.fudzilla.com/images/stories/2007/September/General%20News/phenom_opteron.gif

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EaS

EaS

Anoniem: 133470 schreef op zaterdag 08 september 2007 @ 16:41:
[...]

Eigenlijk gaf hij zelf het antwoord al: GPUs zijn heer en meester in FP berekeningen. Het grootste deel van de FP-berekeningen in spellen heeft te maken met de graphics, en die worden afgehandeld door de GPU. Daarom is snelle FP op de CPU niet meer zo belangrijk.
Verder vraag ik me af over wat voor FP ze het hebben. FP wordt namelijk steeds meer met SSE gedaan en niet met de x87. x87-performance wordt daardoor steeds minder relevant (sterker nog, in Windows x64 wordt de FPU helemaal niet meer gebruikt, en gaat alles per definitie met SSE)... en AMD is historisch gezien altijd achtergebleven bij Intel op dit gebied.
FP wat Yonah versus K8 betreft bedoel je? Is gebaseerd op SPECfp resultaten. Hier bepaald de compiler in welke mate wordt er gebruik ("geoptimaliseerd") gemaakt wordt van x87 c.q SSE.
Van x87 en scalar SSE valt trouwens geen improvement te verwachten volgens AMD (t.o.v K8).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
Ongeloofelijk dat er nog geen duidelijke benchmarks zijn gelekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EaS

EaS

The Source schreef op zondag 09 september 2007 @ 02:13:
Ongeloofelijk dat er nog geen duidelijke benchmarks zijn gelekt.
The Source, weet jij misschien meer ? >:)

Ik las dat er bijvoorbeeld voor Duitsland maar 1 systeem beschikbaar is voor alle review sites daar. Ik weet niet hoe dat is voor Nederland, maar kan me voorstellen dat er hier helemaal geen systeem beschikbaar is voor reviews. Met maar een paar systemen in de running die ook nog eens pas begin deze week zijn uitgeleverd, kan ik het me voorstellen dat er ook niet al te veel te 'lekken' valt. Misschien (waarschijnlijk) zijn al wel de kant en klare pers hapjes (met wat cijfers en zo) de deur uitgestuurd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
Belangrijkste press heeft al sinds paar weken samples, maar vergis je niet het betreft een server CPU! In Nederland doet nagenoeg niemand testen op gebied van servers, dus verwacht in de media weinig samples. Tuurlijk zijn er een boel websites die de Barcalona als desktop willen testen en conclusies wil trekken echter zit AMD daar niet op te wachten. Johan (Anandtech) zal er al wel een hebben.

Ik ken al wel een paar partijen in NL en BE die sinds July beschikken over 45nm Penryn samples om te testen. Dus Intel loopt erg goed op schema.

[ Voor 3% gewijzigd door The Source op 09-09-2007 03:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EaS

EaS

IBM heeft de eerste resultaten al online gedonderd:

Afbeeldingslocatie: http://i12.tinypic.com/4lpxrmg.jpg

Ik ben erg benieuwd naar SPECint2006 voor deze 1,9 GHz Barcelona. Als het peak is, dan praten we over over een 1,6 GHz Core 2/Xeon. Als het base is praten we over een 1,86 GHz Core 2/Xeon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
foutje bij Anandtech, ze hadden al iets in de RSS feed staan met als titel, maar link werkt nog? niet.:

AMD's Quadcore: defending new found territory
http://www.anandtech.com/IT/showdoc.aspx?i=3090

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
uhmmm ik ben benieuwd. Morgen is het zo ver. The Moment We All have Bin Waiting For.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Astennu schreef op zondag 09 september 2007 @ 11:21:
uhmmm ik ben benieuwd. Morgen is het zo ver. The Moment We All have Bin Waiting For.
Welke tijd verloopt de NDA?

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noel
  • Laatst online: 15-11-2024
Op die paar uurtjes zal het nu ook niet meer aankomen zeker? ;)

Server: Xeon X3430 21TB RAID 5 | Game: 5900X, 6900XT, dual FS2735 | Mobile: Lenovo X1 Carbon, Thinkpad T440s, Moto G7 Plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-06 11:05

TheBorg

Resistance is futile.

Astennu schreef op zondag 09 september 2007 @ 11:21:
The Moment We All have Bin Waiting For.
Zo spannend is het niet. De cijfers die hier op de laatste pagina worden genoemd kloppen gewoon. In de ene benchmark zal AMD de winnaar zijn, in de andere Intel.

IBM Benchmark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
TheBorg schreef op zondag 09 september 2007 @ 13:49:
[...]

Zo spannend is het niet. De cijfers die hier op de laatste pagina worden genoemd kloppen gewoon. In de ene benchmark zal AMD de winnaar zijn, in de andere Intel.

IBM Benchmark
Auw, in dat document staat
(1) Planned availability for the x3455 model using the AMD Opteron Model 2347 processor
(1.9GHz, 512KB L2 cache per core) is November 16, 200
IBM is een van de grotere AMD server OEM's en als zij de beschikbaarheid pas op 16 november zetten dan zie ik de verkrijgbaarheid van de quadcore barcaloná's in het kanaal niet gebeuren voor Jan 2008.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EaS

EaS

Ook al zijn het nog maar de eerste cijfers, maar wat al wel blijkt is dat de Integer performance er bar weinig op vooruit is gegaan. Komt zelfs nauwelijks in de buurt van Pentium-M prestaties :/
Met een groen brilletje op is er maximaal 15% verbetering in te zien:

Afbeeldingslocatie: http://i11.tinypic.com/4zl7gqb.jpg

Trouwens EXACT gelijk aan wat AMD zelf (al tijden geleden) liet weten (ook al is spec integer performance niet per definitie gelijk aan de bredere term IPC):

Afbeeldingslocatie: http://i17.tinypic.com/6aqof9y.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Kortom dit gaat em niet worden. Zucht Barcelona gaat alleen maar aan schade beperking doen. Het het ergste is waarschijnlijk dat de 6400+ voorlopig het snelste blijft wat AMD heeft om games te spelen. Gezien de clockspeeds van de K10 gaat een 2600 MHz K10 het niet winnen van de K8 op 3200 MHz.

Mja nog even geduld voordat ik een echte conclusie ga trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EaS

EaS

Astennu schreef op zondag 09 september 2007 @ 17:23:
Kortom dit gaat em niet worden. Zucht Barcelona gaat alleen maar aan schade beperking doen. Het het ergste is waarschijnlijk dat de 6400+ voorlopig het snelste blijft wat AMD heeft om games te spelen. Gezien de clockspeeds van de K10 gaat een 2600 MHz K10 het niet winnen van de K8 op 3200 MHz.

Mja nog even geduld voordat ik een echte conclusie ga trekken.
SPEC resultaten reflecteren natuurlijk niet direct de typische desktop prestaties. Wat we kunnen concluderen is dat AMD Barcelona's (SPEC) Integer performance een zeer gezonde boost heeft gegeven, en op de floating point afdeling koning is (de door IBM gebruikte PathScale compiler laat dit nog niet zien in de SPECfp nummers)

Inderdaad wat je zegt: nog even geduld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter Tinus
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Wouter Tinus

Whee!

Astennu schreef op zondag 09 september 2007 @ 17:23:
Gezien de clockspeeds van de K10 gaat een 2600 MHz K10 het niet winnen van de K8 op 3200 MHz.
Dit is deels natuurlijk hetzelfde dilemma dat Intel-kopers hebben als ze tussen een 3,0GHz dualcore of een 2,4GHz quadcore moeten kiezen (zie: Dual of quad? ;)) en het ligt er dus maar net aan of jij 1, 2 of 4+ threads wil (kunnen) gebruiken. Wat AMD qua prijzen gaat doen met Phenom is me nog niet helemaal duidelijk, maar dat een quadcore niet met alles beter is dan een dualcore is in ieder geval geen onoverkomelijk probleem.

Ook moet je in de gaten houden dat Barcelona met 667MHz registered geheugen werkt, terwijl Phenom tot 1066MHz unbuffered aankan. Het zou me niet verbazen als nog een procentje of 10 winst oplevert in spellen.

[ Voor 4% gewijzigd door Wouter Tinus op 09-09-2007 17:52 ]

Professioneel Hyves-weigeraar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
Klopt, plus dat zo'n RD790 moederbord nog meer performance zal leveren dan een server plank. Het is gewoon afwachten hoe snel AMD de dual core Phenom zal klokken.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Maar dan zou ook 1066MHz weer heel snel een standaard moeten worden, en of het uberhaubt in goedkope prijs te halen valt. Ik neem aan dat dit gewoon operatief wordt op DDR3? Gemiddeld kitje kost toch gauw 100 tot 250 euro, afhangkelijk van merk & timings.

Heel veel mensen wachten op iets geniaals waardoor AMD wellicht de troon bezet kan houden, maar ik ben benieuwd wat de Phenom nu eens daadwerkelijk gaat doen, en of het snel is / meer performance de watts.

Ik voel me absoluut ook niet getrokken door die huidige Intel / AMD hype, ik koop wat het beste voor mij lijkt en dat is gewoon los van al dat gefanboy naar elkaar toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Barcelona is geen Hype de C2D daar in tegen wel en het erge is dat iedereen en zo maar in trapt. Want ze kopen ook een C2D budget pc terwijl je dan bij AMD een snellere cpu hebt voor hetzelfde geld mja het is een C2D dus altijd sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Wat ik wel een voordeel vind van de C2D, eigenlijk best een groot voordeel, is dat het C2D platform al ruim een jaar op de markt is.
Hierdoor zijn de kinderziektes er iha wel uit. Dit aspect wordt, naarmate de verschillen klein zijn, steeds belangrijker voor mij. Recentelijk zelfs gezeur gehad met een voeding 8)7 die niet goed samenwerkt met mijn hardware.
Verder, vooruitlopend op de Crysis demo van 25sept a.s. heb ik Vista (wil in DX10 spelen) weer ns in dualboot geinstalleerd.
Met 64 bits had ik gelijk allemaal BSOD. 32bits loopt gelukkig wel stabiel. Niet dat dit persé de fout van AMD is (ik zoek het eerder bij DFI) maar een uitgebreid getest platform van de marktleider lijkt iig wel meer zekerheid op zorgeloos gebruik te bieden.
Al dat gepiel en tijd die het kost om erachter te komen waarom hardware die gewoon zou moeten werken niet werkt begin ik ein bischen beu te raken :P .

Alhoewel ik uiteraard de benches, prijzen en beschikbaarheid ga afwachten ben ik inmiddels toch wat gedraaid naar het Intel X38/Penrynn platform als tussenstap.
Volgend jaar zou ik dan kunnen kiezen tussen Sjanhai en Nehalem waarbij ik van de laatste, als eerste grote designchange van Intel sinds jaren, veel verwacht..

[ Voor 5% gewijzigd door Help!!!! op 09-09-2007 18:42 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
AMD announces new 89W X2 6000+ processor
http://my.ocworkbench.com/bbs/showthread.php?t=67211
In Feb 2007, AMD released the 2nd fastest processor - X2 6000+ (125W) processor. As it is rated at 125W, it consumes more power than the average AM2 processor.

Today, AMD announced a limited edition of the X2 6000+ which is rated at TDP of 89W.

There is no physical differences between the 125W and 89W 90nm SOI processors. Both clocks at 3.0GHz and has 1MB x2 L2. The 89W edition operates 1.3v in contrast to 1.35V on the 125W version.
Both CPU gives identical benchmarks in Sandra XII tests.

When the electric power consumption is measured, with CnQ turned ON, the 89W reaches 75W whlie the 125W reaches 110W.

With CnQ turned off, the max rating measured was 81W on the 89W model and 113 on the 125W model.

During benchmarks, the power consumption on th 89W reaches 155W while the 125W reaches 195W.
Met CnQ ook nog zuiniger, 125W model verbruikte 13% minder, het 89W model verbruikt met CnQ 18% minder.

[ Voor 5% gewijzigd door The Source op 09-09-2007 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EaS

EaS

Omdat je eigenlijk nooit iets hoort/ziet/leest van de mensen die CPU's als Barcelona ontwerpen, dacht ik hier maar even een foto te posten, die ik net tegenkwam, van het team achter Barcelona:

Afbeeldingslocatie: http://i12.tinypic.com/2ll14wh.jpg

The Advanced Micro Devices crew in Austin that helped develop the chip that will be introduced today as the Quad-Core Opteron includes, clockwise from right:
Keith Hawkins, vice president of design;
Scott White, chief architect;
Mike Clark; Andy McBride; Steve Hesley;
Jim Dorsey, sitting in back;
and Tom McKeone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

EaS schreef op zondag 09 september 2007 @ 22:58:
Omdat je eigenlijk nooit iets hoort/ziet/leest van de mensen die CPU's als Barcelona ontwerpen, dacht ik hier maar even een foto te posten, die ik net tegenkwam, van het team achter Barcelona:

[afbeelding]

The Advanced Micro Devices crew in Austin that helped develop the chip that will be introduced today as the Quad-Core Opteron includes, clockwise from right:
Keith Hawkins, vice president of design;
Scott White, chief architect;
Mike Clark; Andy McBride; Steve Hesley;
Jim Dorsey, sitting in back;
and Tom McKeone.
_/-\o_

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter Tinus
  • Niet online

Wouter Tinus

Whee!

Dit is natuurlijk maar een heel klein deel van het team (maar aan de titels te zien wel de top ;)). Aan het ontwerp van een complex product als Barcelona werken vele honderden mensen mee, misschien wel meer dan duizend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Inderdaad en zonder die mensen hebben wij straks geen mooie quad cores :P Dus ik ben ze wel dankbaar :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
Wouter Tinus schreef op zondag 09 september 2007 @ 23:24:
Dit is natuurlijk maar een heel klein deel van het team (maar aan de titels te zien wel de top ;)). Aan het ontwerp van een complex product als Barcelona werken vele honderden mensen mee, misschien wel meer dan duizend.
Nee, het zijn enkel deze zeven, vandaar dat Barcelona zo laat is :p

/flauw

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

hahahaa :P

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EaS

EaS

Wouter Tinus schreef op zondag 09 september 2007 @ 23:24:
Correct, hier trouwens het bijbehorende artikel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 9449

Zo, het is zover, waar zijn de reviews?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EaS

EaS

Anoniem: 9449 schreef op maandag 10 september 2007 @ 00:00:
Zo, het is zover, waar zijn de reviews?
NDA verloopt pas op 10 september om 18.xx uur Pacific Daylight Time (= Amerikaanse tijd) las ik net.
Voor ons betekent dat 03.xx uur op 11 September. In de nacht van maandag op dinsdag dus!

Edit: Monday, September 10, 2007 6:30 p.m. PT dus

[ Voor 7% gewijzigd door EaS op 10-09-2007 02:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=3092
AMD Phenom Preview: Barcelona Desktop Benchmarks

http://www.anandtech.com/IT/showdoc.aspx?i=3091
AMD's Quad-Core Barcelona: Defending New Territory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Uhmm 16% sneller clock voor clock dan een Quad core K8. Maar hij schaald wel 14-24% up als je de clockspeeds 25% verhoogt. En dat is wel hoog moet ik zeggen.

Mja was een C2D niet 40% sneller dan een K8 ? Dit is wel Server vs Server vergelijking. Maar het geeft je wel een idee hoe het er over 60 dagen uit kan zien.

Die 2500 MHz core had volgens cpu-z wel 1.5v nodig best veel voor zo'n chip. Ik vraag me af of die dan wel binnen de 125 watt zit.

Edit:

Barcelona Server review bekeken. En ik ben best verbaast over de performance. Nu moet ik er wel bij zeggen dat de Barcelona super goed is in het opschalen naar meerdere sockets en daar hebben wij als thuis gebruiker niet vel aan.

De performance is erg goed. De 2.0 Ghz kan het opnemen tegen een 2.33 Intel C2D Quad. En en de quad core gaat goed schalen op clockspeed dus dat is mooi mee genomen. Maar de 45nm Yorkfield staat voor de deur. Met hogere clockspeeds en nog betere performance per watt. Op dit moment is de Quad core van AMD zuiniger. Maar aangezien er nog wat problemen zijn met de chips qua clockspeeds denk ik dat we straks een 2400-2500 MHz Quad core hebben die even veel gebruikt als de 2.0 Ghz nu doet.

Ik ben erg benieuwd naar de Phenom X4. Het ziet er wel goed uit. Int performance is niet al te best. Maar FP performance is soms wel 142% beter dan de K8. Dit is een erg groot voordeel. De L2 cache is ook veel sneller geworden. L1 jammer genoeg niet. Memory controller is ook veel sneller. Ik vraag me alleen af of die net zo goed schaalt op clockspeeds zoals bij de K8 het geval was. Als dat zo is is die memory controller echt snel. Deze is ook gemaakt om 667 MHz DDR II en sneller goed te benutten want dat deed die van de K8 nog niet.

Al met al denk ik dat de 2800 MHz Phenom X2 het wel tegen een 3.0 Intel kan opnemen. Echter staart intel niet stil en heeft AMD nog veel te doen om die 2800 MHz te bereiken. Ik ben erg benieuwd. Gezien de huidige prijzen in de servermakt zou AMD het goed doen met zijn Quad core. Hopelijk snel ook wat hoger geclockte modellen want de 2.93 GHz van Intel wordt echt niet verslagen door die 2.0 GHz. Dus de mensen die dure servers kopen moeten een Intel kopen. Ik denk dat we datzelfde beeld ook in de desktop markt te zien krijgen.

[ Voor 66% gewijzigd door Astennu op 10-09-2007 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gurneyhck
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-05 11:53
Astennu schreef op maandag 10 september 2007 @ 09:03:
Al met al denk ik dat de 2800 MHz Phenom X2 het wel tegen een 3.0 Intel kan opnemen. Echter staart intel niet stil en heeft AMD nog veel te doen om die 2800 MHz te bereiken. Ik ben erg benieuwd.
En vergeet niet de conclusie van de AMD Phenow Preview... Intel's Penryn is een stuk kleinere chip dan AMD's Phenom. Dit betekent simpel gezegd dat Intel nog hoger kan schalen en een nog agressievere prijsstrategie kan gaan voeren. Oftwel AMD kan beter zorgen dat de Phenom goed gaat opschalen anders kan het nog wel eens erg lastig worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_DvD
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14-04 10:01
Ik kan de review hier op het werk niet bekijken, maar bedenk wel dat Phenom X4 zodadelijk DDR2-1066 kan benutten. Misschien zelfs wel volledig (zeker als de klok omhoog gaat) Dat scheelt toch al gauw 5-10% in performance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gurneyhck
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-05 11:53
Da_DvD schreef op maandag 10 september 2007 @ 10:16:
Ik kan de review hier op het werk niet bekijken, maar bedenk wel dat Phenom X4 zodadelijk DDR2-1066 kan benutten. Misschien zelfs wel volledig (zeker als de klok omhoog gaat) Dat scheelt toch al gauw 5-10% in performance.
Dat klopt maar zoals het er nu naar uit ziet gaat AMD op desktop gebied niet de performance kroon overnemen van Intel. Dat hoeft ook niet, als ze in de mainstream maar sneller zijn zodat ze weer eens geld kunnen verdienen. Maar het probleem is dus dat de cpu's van AMD een flink hogere kostprijs hebben dan die van Intel. Intel heeft dus sowieso de mogelijkheid om een strakker prijsbeleid te voeren. Daarnaast zullen ze waarschijnlijk met de Penryn de snelste blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 144949

Op gebied van quad core AMD versus quadcore Conroe/Peryn, verwacht ik niet dat Barcelona veel van de markt kan terugwinnen van Intel.
Waar ze wél momenteel voorstaan op Intel, is dat AMD nu een quadcore die in handen heeft en Intel nog altijd werkt met 2 dualcore die's. Als AMD direct dezelfde praktijk gaat toepassen (die succesvol is gebleken bij Intel) van 2 quadcore die's in 1 verpakking te steken kunnen ze relatief snel de stap zetten naar octocore. Dan pas gaat AMD met zeer mooie benchmarks kunnen komen aanzetten. Ze hebben al eerder toegegeven dat Intel's tacktiek van 2-die-cpu's te maken vruchten heeft afgeworpen en dit eventueel ook een mogelijkheid voor hen gaat worden.
Ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Gurneyhck schreef op maandag 10 september 2007 @ 10:11:
[...]

En vergeet niet de conclusie van de AMD Phenow Preview... Intel's Penryn is een stuk kleinere chip dan AMD's Phenom. Dit betekent simpel gezegd dat Intel nog hoger kan schalen en een nog agressievere prijsstrategie kan gaan voeren. Oftwel AMD kan beter zorgen dat de Phenom goed gaat opschalen anders kan het nog wel eens erg lastig worden...
Weet ik. Penryn is zuiniger, kleiner, clock voor clock sneller, kan hoger geclockt worden en is goedkoper om te maken. Daar door kan Intel het AMD erg moeilijk maken. De vraag is nu hoe ver kan penryn qua clockspeeds opschalen.

Als we uitgaan van 3600 MHz heeft AMD zeker 3300 MHz nodig mja dat zie ik ze voorlopig niet halen. Ik ben al blij als we eind dit jaar 2.8 GHz hebben. Intel zal wel 3.33 uit gaan brengen.

Dus ik ben benieuwd naar de eerste overclock resultaten van de Phenom X4 daar krijg je wel een indicatie van wat mogelijk is met de huidige stepping.

En AMD gaat ook twee quad cores tegen elkaar plakken voor een Octa core. Alleen dat doen ze halverwege volgend jaar ergens. Dit zal gebeuren met de 45nm versie van de K10 Sjanghai. Deze krijg ook weer core tweaks om de clock voor clock performance te verbeteren. Alleen dat duurt nog 9 maanden voordat we die zien.

Dus het wordt Penryn VS Agena en waarschijnlijk Sjanghai VS Nehalem ?

[ Voor 15% gewijzigd door Astennu op 10-09-2007 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 161608

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
leuk plankje ben benieuwd wanneer die RD780/790 planken in de winkel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Asus heeft biossen klaar staan op hun website met ondersteuning voor de AM2+ cpu's, deze kan je vinden op de ASUS support website.

Het zou gaan over de volgende bordjes.

AM2+ CPU compatibel Moederborden:
  • Crosshair
  • M2N32-SLI Premium Vista Edition
  • M2N32-SLI Deluxe/WiFi AP
  • M2N32 WS Professional
  • M2N-SLI Deluxe
  • M2N-E
  • M2N-E SLI
  • M2A-VM HDMI
  • M2N-VM/DVI
  • M2R32-MVP

[ Voor 28% gewijzigd door mad_max234 op 10-09-2007 12:47 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Ik vraag me af of er nog veel aan programma's geoptimaliseerd kan worden voor de K10. Net als die 32 byte fetch en zo.

Wel jammer dat die Int performance hem zo nekt die is namelijk niet veel verandert tov de K8. Dat zit em denk ik vooral in de prefetchers die kunnen wel veel sneller zijn maar het komt er gewoon niet uit.

Ik maak me nu wel erg zorgen om die clockspeeds. Want in games is hij clock voor clock iets van 15-25% sneller dan de K8. En volgens mij was de C2D 40% sneller. Ik ga het even opzoeken.

Edit:

HL2:

E6750 ( 2.66 GHz ) = 186 FPS
5600+ ( 2.8 Ghz ) = 160 FPS

E6750 @ 2.8 Ghz = 195 FPS
Barcelona op 2800 MHz ( uitgaand van K8 = 20% ) = 192 FPS.

Dus ze hebben die clockspeed hard nodig. Of de desktop cpu moet nog beter schalen dan 20% wat makkelijk kan zijn want je hebt andere moederborden en geheugen.

Maar als je ook even bedenkt dat Penryn ook 5-10% performance per clock er bij krijg moet AMD toch ongveer gelijk gaan clocken willen ze gelijk zijn aan intel.

En die gelijke clocks zie ik niet gebeuren zeker niet als je ziet dat de C2D overgeclockt 5.5 Ghz kan halen. Ik denk dat we straks blij moeten zijn met 3.0 Ghz Agena vs 3.33 GHz Penryn.

[ Voor 40% gewijzigd door Astennu op 10-09-2007 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Astennu schreef op maandag 10 september 2007 @ 11:23:
En AMD gaat ook twee quad cores tegen elkaar plakken voor een Octa core. Alleen dat doen ze halverwege volgend jaar ergens. Dit zal gebeuren met de 45nm versie van de K10 Sjanghai. Deze krijg ook weer core tweaks om de clock voor clock performance te verbeteren. Alleen dat duurt nog 9 maanden voordat we die zien.
Als ik AMD was zou ik dit zo snel mogelijk doen, dus desnoods ook al met 65 nm. Deze proc kan dan onbetwist als "snelste proc ter wereld" verkocht worden voor iets van $3000. Maken ze er ook nog eens een veel betere marge op dan op 2 Quads.

Ik weet alleen niet of twee 65 nm Quads onder de standaard heatspreader passen. Helaas zijn de Quads van AMD bijna vierkant, hierdoor wordt de kans natuurlijk kleiner. Als het AMD lukt moet het voor Intel ook wel mogelijk zijn om vier (45 nm) C2D's op 1 proc te krijgen.

En Astennu, geloof jij echt dat AMD halverwege 2008 met 45 nm komt? Normaal gesproken zou ik zeggen: plak er maar een half jaar aan vast (dus rond de jaarwisseling 2008/2009). Voor dit specifieke geval denk ik dat we eerder aan midden 2009 moeten denken. Waarom zou AMD opeens zoveel beter moeten worden in dit soort transities? De 65 nm produktie begint nog maar net op gang te komen (high-end parts worden nog op 90 nm gemaakt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Anoniem: 9449 schreef op maandag 10 september 2007 @ 14:26:
[...]

Als ik AMD was zou ik dit zo snel mogelijk doen, dus desnoods ook al met 65 nm. Deze proc kan dan onbetwist als "snelste proc ter wereld" verkocht worden voor iets van $3000. Maken ze er ook nog eens een veel betere marge op dan op 2 Quads.

Ik weet alleen niet of twee 65 nm Quads onder de standaard heatspreader passen. Helaas zijn de Quads van AMD bijna vierkant, hierdoor wordt de kans natuurlijk kleiner. Als het AMD lukt moet het voor Intel ook wel mogelijk zijn om vier (45 nm) C2D's op 1 proc te krijgen.

En Astennu, geloof jij echt dat AMD halverwege 2008 met 45 nm komt? Normaal gesproken zou ik zeggen: plak er maar een half jaar aan vast (dus rond de jaarwisseling 2008/2009). Voor dit specifieke geval denk ik dat we eerder aan midden 2009 moeten denken. Waarom zou AMD opeens zoveel beter moeten worden in dit soort transities? De 65 nm produktie begint nog maar net op gang te komen (high-end parts worden nog op 90 nm gemaakt).
Ik weet niet of het gaat passen en de TDP zou dan nog wel eens te hoog kunnen worden. Of je hebt 8x 2.0 Ghz of 2.2 Max. Maar met de huidige stepping gaan ze over die 125 Watt heen.

K10 was te laat hij had er een half jaar eerder moeten zijn. Ik ga er van uit dat 45nm deels los loopt van de K10 en dat dat nog even op schema is. Misschien komt hij iets later uit maar als i veel later is dan brengt Intel meer cpu's op de markt die elke keer weer sneller zijn dus ze moeten ook wel sneller met nieuwe dingen gaan komen.

En dat de huidige high end op 90nm werkt heeft een andere reden. Het was te veel werk om nog een nieuwe revisie te maken van de huidige K8. En de 65nm wouden ook niet zo goed clocken en die hadden ze dan helemaal aan moeten passen. + AMD heeft maar een ontwerpteam en dat was druk met de K10 bezig.

[ Voor 8% gewijzigd door Astennu op 10-09-2007 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik denk toch ook dat het voor AMD de key gaat zijnom zo snel mogelijk met die octo's te komen. Kijk naar intel, zij waren eerst met de quads, die zijn er nu al een tijdje en het heeft hen geen windeieren gelegd. Waar intel de eerste was in quads door 2 duals tegen elkaar te plakken kan AMD eerste zijn in octo door 2 quads tegen elkaar te plakken. Als ze er echter nog 9 maand mee wachten kan het goed zijn dat Intel ook hiermee aan de haal gaat.
Of het gaat passen is inderdaad de vraag, de TDP van 125+W lijkt me minder prioriteit (ze gaan toch met average verbruik tellen ipv max :P ).
Allenszins lijkt het mij sowieso al een goede tacktiek om nu ook al een paar Engineering Samples te maken van een octo (ook al is die 125+W) met een paar straffe benchmarks, gewoon om de markt al te kietelen voor hun octo's. Van zodra er een nieuwe revisie is met lager verbruik, snel 2 stuks op een package douwen en uitbrengen die handel. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EaS

EaS

Het valt me trouwens op dat AMD per direct afgestapt is van 'TDP' en overgestapt is naar 'ACP':

Afbeeldingslocatie: http://i6.tinypic.com/4m83vgi.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zygivt
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 03-06 14:55

Zygivt

Evenaren en overtreffen

als ik dit lees houd ik me hard vast voor AMD. Als de phenom de prijs niet kan aan vechten met de C2D en C2Q cpu's van Intel dan denk ik niet dat we het komend half jaar iets van AMD hoeven te verwachten.

offtopic:
tijd voor een nieuwe update met de release van de barca.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zygivt schreef op maandag 10 september 2007 @ 15:46:
als ik dit lees houd ik me hard vast voor AMD.
Link werkt niet, ik krijg alleen een plaatje van de Surinaamse vlag.

offtopic:
En hou jezelf niet te hard vast, dat is niet goed voor je hart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Zygivt schreef op maandag 10 september 2007 @ 15:46:
als ik dit lees houd ik me hard vast voor AMD. Als de phenom de prijs niet kan aan vechten met de C2D en C2Q cpu's van Intel dan denk ik niet dat we het komend half jaar iets van AMD hoeven te verwachten.

offtopic:
tijd voor een nieuwe update met de release van de barca.
Wie zegt dat hij duurder wordt dan een C2D Quad ? Ik bedoel de barcelona server cpu heeft misschien een iets hogere prijs maar de prijs performance is helemaal in orde als in de benshmarks zo lees. In dat opzicht is hij zelfs goedkoop als je em vergelijkt met wat Intel bied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:30
Ik snap er nou helemaal niks meer van. Die 15% snellere "phenom", dat is toch de X2, relatief gezien. Dus de X4 moet toch nog stuk sneller zijn? Ik basseer dit op review Anand die 2 opterons tegen 1 barcelona zet, en dan is de barca 15% sneller....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Of het sneller is weet ik niet, maar volgens AMD doe je met een Dualcore CPU of in dit geval een Quad, meer rekenwerk in hetzelfde tijdsbestek. Goed voorbeeld is bijv videoencoding, met 2 threads als je meerdere bestanden hebt. In feite voer je over het zelfde tijdsbestek 2keer zoveel werk uit.

Ik snap er ook nog op het moment bar weinig van, maar zal wel komen omdat ik er nog niet echt veel tijd aanbesteed heb. Dat het een eerste echte native Quadcore is geloof ik graag, en dat daar potentie in zit nog meer zelfs :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Sjah schreef op maandag 10 september 2007 @ 16:04:
Ik snap er nou helemaal niks meer van. Die 15% snellere "phenom", dat is toch de X2, relatief gezien. Dus de X4 moet toch nog stuk sneller zijn? Ik basseer dit op review Anand die 2 opterons tegen 1 barcelona zet, en dan is de barca 15% sneller....
Als je de Barclona tegenover een Quad Core K8 zet (die niet bestaat) die allebei 2.0 Ghz lopen zou de Barcelona 15-20% sneller zijn. Zo moet je het zien.

Ze hebben 2x een Dual core met 1x een Quad core vergeleken die op dezelfde clockspeeds liepen. Dit is alleen een indicatie voor de performance van de Phenom. Het kan ook zijn dat het straks wat meer wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 161608

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
zeker een mooie deal. Die lui vinden het denk ik wel jammer dat die core niet wat sneller is maar ja dan had je ook een hoger verbruik gehad. En de performance per watt van barcelona is op dit moment super. Maar ik denk dat de stepping die nu 3 GHz haalt ook wel 2500-2700 MHz kan doen met 95 Watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

EaS schreef op maandag 10 september 2007 @ 15:28:
Het valt me trouwens op dat AMD per direct afgestapt is van 'TDP' en overgestapt is naar 'ACP':

[afbeelding]
Dus verdergaande op die tabel: als je 2 1.9GHz die's (zoals bij de 2347HE) dan krijg je 2*55W = 110W. Lijkt me mooi voor een octo-core.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Anoniem: 144949 schreef op maandag 10 september 2007 @ 17:20:
[...]

Dus verdergaande op die tabel: als je 2 1.9GHz die's (zoals bij de 2347HE) dan krijg je 2*55W = 110W. Lijkt me mooi voor een octo-core.
Uhm volgens mij is dat die Average power. De 2350 gebruikt namelijk 75 gemiddelt volgens AMD maar de TDP is 95 watt. En de max is 125. Die cpu's waar jij het over hebt zijn volgens mij 69 in het echt dus ga je er over heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronny

ronny

Trotse vader

Ach dan kan je altijd nog dingen als thermal trotling gaan toe passen als hij echt boven de 125 W uit dreigen te komen.
Bovendien als de eerste lichting HE modelen al op 55W gemiddeld draaien dan moet het bij de volgende revicie volgens mij nog wel een beetje beter kunnen!
En met zulke prestatie's mogen ze ook wel een octo core uitbrengen die op 1.8 loopt om hem binnen de 125 W te houden.
Maar volgens mij is het lastig om 8 cores zo aan het werk te houden dat je echt max vermogens opname hebt. Hierdoor houd je een beetje extra speling.
Ook heb je natuurlijk maar 1 memory controller en evt maar 1 maal l3 cache.
Ik denk dat het er best ruimte is voor een 8core proc.
Maar laten ze eerst dit maar een goed uit brengen en dan zien we dan wel weer hoe het verder moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

ronny schreef op maandag 10 september 2007 @ 21:38:
Ach dan kan je altijd nog dingen als thermal trotling gaan toe passen als hij echt boven de 125 W uit dreigen te komen.
Bovendien als de eerste lichting HE modelen al op 55W gemiddeld draaien dan moet het bij de volgende revicie volgens mij nog wel een beetje beter kunnen!
En met zulke prestatie's mogen ze ook wel een octo core uitbrengen die op 1.8 loopt om hem binnen de 125 W te houden.
Maar volgens mij is het lastig om 8 cores zo aan het werk te houden dat je echt max vermogens opname hebt. Hierdoor houd je een beetje extra speling.
Maar laten ze eerst dit maar een goed uit brengen en dan zien we dan wel weer hoe het verder moet.
Severs hebben geen probleem met 8 cores cpu, die zitten nu al op meer cores per server. (8way dual core, en straks 8way quad core). En er is nog meer dan AMD en Intel. ;)

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
ronny schreef op maandag 10 september 2007 @ 21:38:
Wat jij zegt als in maar 1x L3 cache en 1x Mem controller gaat niet op. Je plakt twee cores tegen elkaar en in elk van die cores zijn L3 cache en een mem controller. Een controller kan uitgezet worden of ze gebruiken em juist voor NUMA. Maar ik denk dat we daar niet genoeg pinnetjes voor hebben op de socket. En je moet wel met een aantal dingen rekening houden. Ik ben het wel met je eens dat het in de toekomst mogelijk is omdat die HE nu al niet echt veel verbruiken. Echter denk ik ook dat de huidige core gewoon te groot is en twee van die dingen niet op een package passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter Tinus
  • Niet online

Wouter Tinus

Whee!

Echter denk ik ook dat de huidige core gewoon te groot is en twee van die dingen niet op een package passen.
Dat is inderdaad het meest fundamentele probleem.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/i/1171288517.gif

No way dat er hier nog zo'n die naast past.

[ Voor 20% gewijzigd door Wouter Tinus op 11-09-2007 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Nee dat kun je inderdaad vergeten :D Dus daarom zal dit pas bij shanghai komen 45nm is kleiner. Want een hele core ombouwen zodat deze langwerpig wordt en de cache en alles verplaatsen is niet zo simpel. Ik hoop ook dat ze met dat 45nm ook meteen de Int performance even onderhanden nemen want die is niet zo veel verbetert omdat de software niet echt gebruikt maakt van de verbeteringen die AMD heeft doorgevoerd. ( op Int gebied dan FP werkt juist super goed )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Wouter Tinus schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 09:13:
[...]

Dat is inderdaad het meest fundamentele probleem.

No way dat er hier nog zo'n die naast past.
Dat ding in het midden is niet de die, maar de core package, de die is veel kleiner. ;)

Barcelona

Die-size: 283 mm2
Transistoren: 463 Miljoen

Afbeeldingslocatie: http://img527.imageshack.us/img527/9550/barcelona1xe9.gif

Dus dat moet wel passen om 2x 16.4mm naast elkaar te plakken in 1 core package. :)

edit/

283 mm2 is trouwens erg groot voor AMD, AMD bleef in het verleden altijd rond de 200mm2 of eronder.

[ Voor 45% gewijzigd door mad_max234 op 11-09-2007 14:07 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronny

ronny

Trotse vader

Astennu:
Ik weet dat dingen niet allemaal simpel zijn.
Maar jij gaf zelf aan dat de grens van 125W overschreden zou worden.
Omdat numa per socket volgens mij veel te veel pinnen zou kosten kunnen ze bij een dubble barcelona 1 controler uit schakelen ivm stroom verbruik.
Dat er andere praktische problemen om de hoek komen kijken is een ander lastig probleem.

Het ging mij er vooral om dat die 125W niet onoverkomelijk hoeft te zijn.

Ik vind het trouwens wel een zware tegenvaller dat er niet meer berichten/benchmarks zijn van de Barcelona.
Dat er maar zo weinig test CPU's zijn vrij gegeven en pas zo laat is toch wel een teleurstelling.
Dat doet mij wel vrezen om voor 2008 een quad core op de AM2(+) te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
ronny schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 14:02:
Astennu:
Ik weet dat dingen niet allemaal simpel zijn.
Maar jij gaf zelf aan dat de grens van 125W overschreden zou worden.
Omdat numa per socket volgens mij veel te veel pinnen zou kosten kunnen ze bij een dubble barcelona 1 controler uit schakelen ivm stroom verbruik.
Dat er andere praktische problemen om de hoek komen kijken is een ander lastig probleem.

Het ging mij er vooral om dat die 125W niet onoverkomelijk hoeft te zijn.

Ik vind het trouwens wel een zware tegenvaller dat er niet meer berichten/benchmarks zijn van de Barcelona.
Dat er maar zo weinig test CPU's zijn vrij gegeven en pas zo laat is toch wel een teleurstelling.
Ze zouden denk ik wel een Octacore kunnen maken qua TDP maar ik denk dat het huidige ontwerp van de K10 het niet toe laat qua grote van de chip. Anders krijg je een andere package en socket.

Er zijn inderdaad niet veel review's ik ben echt benieuwt hoe hoog die K10 geclockt kan worden. En trouwens Agena komt pas over 60 dagen ( Agena = K10 op AM2\+ ). Dus gewoon geduld hebben. De huidige klanten van AMD zitten al lang op deze cpu te wachten en daar zullen er ( hoop ik voor AMD ) nu heel veel heen gaan want als ze nu niet duizenden van die cpu's kunnen verschepen hebben ze echt een probleem en boze klanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Astennu schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 09:48:
Want een hele core ombouwen zodat deze langwerpig wordt en de cache en alles verplaatsen is niet zo simpel.
Daar hadden ze dus beter initieel rekening mee gehouden bij het ontwerp en de cores sowieso van het begin af al langwerpiger en dus smaller gemaakt. Ok is misschien simplistisch gesteld, maar desalnietemin lijkt het mij lomp van AMD. Het ook direct uitbrengen van octocore cpu's zou een meesterlijke tactische zet geweest zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naluh!
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
ronny schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 14:02:

Het hele K10 verhaal is voor mij tot nog toe toch wel een teleurstelling eerlijk gezegd. Ik ben bang dat we weer afstevenen op een jarenlange periode van Intel dominantie. :/

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
Naluh! schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 16:21:
[...]
Het hele K10 verhaal is voor mij tot nog toe toch wel een teleurstelling eerlijk gezegd. Ik ben bang dat we weer afstevenen op een jarenlange periode van Intel dominantie. :/
Ik denk dan dat je niet goed alle benchmarks hebt bekeken.
K10 doet dat wat het beloofd heeft
- snellere IPC
- huidige platforms te upgraden van dual core -> quadcore met zeflde TDP !
- betere performance per watt

Daarbij is de architectuur van Barcalona ver vooruit op de Penryn van Intel. Echter heeft Intel op korte termijn 1 groot voordeel en dit is de hogere kloksnelheid. Op langere termijn (komend jaar) heeft Intel het voordeel van 45nm, waarmee AMD pas in H2 mee gaat komen. 45nm is enerzijds koeler, hoger te klokken, maar beste wapen van 45nm is de lagere kostprijs.

En vertaal aub niet 1 op 1 de performance van Barcalona naar de desktop CPU's. Er zijn heel wat verschillen met de desktop CPU's

- Hogere HT
- Hogere clocksnelheden
- Unbuffered mem
- Hogere Memory snelheden.

Dus het klopt als je zegt dat AMD Intel niet verpletterd zoals ze de afgelopen 4 jaar eigenlijk hebben gedaan in het pre C2D tijdperk. Maar Barcalona is wel een waardige concurrent voor C2D. En zie het gewoon zo... de lat voor performance, voor het verslaan van de concurrent wordt weer hoger gezet. Voor de consument zal dit betekenen dat er eerder wordt overgestapt naar bv FSB 1600, of bv 8MB onboard Cache, etc. Er zijn genoeg jaren geweest waar of AMD of Intel dominant was en dat er in een jaar tijd maar 200Mhz kloksnelheid increase was, gewoon omdat er geen concurrentie was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Naluh! schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 16:21:
[...]
Man man wat verwachten jullie allemaal ? Ook over rekening houden met Octa core. Deze cores zijn al jaren in ontwikkeling. Je kunt niet in een keer alles omgooien. Voor dat de K8 af was waren ze al bezig met de K10.

Alleen intel heeft in een keer het wiel omgegooid maar dat konden ze ook omdat ze aan twee cpu's tegelijk werkte. Intel had geluk dat ze zo'n positie hadden dat ze de P4 en Pentium M naast elkaar ontwikkeld hebben. Die laatste heeft Intel zijn hachje gered. Want die hebben ze door ontwikkeld naar de C2D van nu. De P4 had nog jaren mee moeten gaan. Ze hebben trouwens drie teams want een team werkt ook nog aan de Itanium cpu's.

Als je dat zo bekijkt doet AMD het super goed tegen zo een gigantisch bedrijf als intel. Ik hoop dat ze ook wat groter kunnen worden zodat de concurrentie tussen die twee gezonder wordt. Want nu is Intel te machtig maar dat hebben we aan ons zelf te danken want we gaan meteen een C2D kopen ookal is de AMD in dat segment beter en goedkoper. Want de C2D is gewoon een Hype. High end is i sneller maar mid range niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
http://blogs.business2.co...7/09/amd-ceo-talks-t.html
AMD CEO talks tough about Intel's tactics

• Astennu
Tja ik ben benieuwd. Ik weet niet of Intel dat nog steeds doen of heeft gedaan. Bij Dell zeggen ze dat het was omdat AMD niet genoeg cpu's aan Dell kon leveren en hun dan niet genoeg konden leveren aan klanten. Ik weet niet of het waar is. Maar we hebben wel de impact gezien toen AM2 uit kwam en dell die cpu's ging verkopen. Het duurde erg lang voordat wij cpu's hadden.

Ik ben wel benieuwd wat er uit komt hopelijk in het voordeel van AMD want ze kunnen alle hulp gebruiken.

Edit:
Hard launch on mid November

Our sources have confirmed that AMD plans to unveil the first Phenom FX80 in late October time. The shipping version will likely be the same revision as the currently shipping K10 Opterons and some other sources claims that this part will work at 2.2 to 2.4GHz at launch.

The samples should be ready by late October but the hard launch should take the place in the middle of November.

I doesn't look that AMD will go faster than 2.5GHz this year but we've been surprised before.
Niet echt snel. Dus hopelijk ook niet duur. Anders is het totaal niet interessant. Gezien de clockspeeds zou ik zeggen iets van 200-225 euro. Gezien het fijt dat je voor 230 euro een Q6600 van intel hebt op 2.66 GHz. Dus dan wil ik wel 225 of 200 betalen voor een 2.4.

[ Voor 36% gewijzigd door Astennu op 12-09-2007 09:02 ]

• Aries.Mu
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:37
Astennu schreef op woensdag 12 september 2007 @ 08:59:

Niet echt snel. Dus hopelijk ook niet duur. Anders is het totaal niet interessant. Gezien de clockspeeds zou ik zeggen iets van 200-225 euro. Gezien het fijt dat je voor 230 euro een Q6600 van intel hebt op 2.66 GHz. Dus dan wil ik wel 225 of 200 betalen voor een 2.4.
Ik denk gewoon dat ze iets onder de prijzen zullen zitten van intel, en altijd net iets sneller in de klasse (if you see what i mean)...
Ervan uitgaand dat de Phenom nog 5% sneller zullen zijn dan de Opterons (omwille van de hogere HT en memspeed) denk ik dat we voor de prijs van de Q6600 een Phenom @ 2.0/2.2Ghz zullen krijgen.
Zolang die minstens evensnel is, minder verbruikt en bijgevolg minder warm wordt, is het goed genoeg.
Niet vergeten dat de am2+ moederborden wederom goedkoper zullen zijn (tov 775) en dat zelfs de huidige el cheapo 690G mobo's compatible zijn...

AMD is wat mij betreft back on top...
En zeggen dat ik een Q6600 wou kopen met een Nvidia kaart (shame on me ;) )

iPhone 12 | Switch Lite | Sony 55A89 | Passat Variant GTE | Tesla MY RWD

• Astennu
Aries.Mu schreef op woensdag 12 september 2007 @ 10:57:
[...]

Ik denk gewoon dat ze iets onder de prijzen zullen zitten van intel, en altijd net iets sneller in de klasse (if you see what i mean)...
Ervan uitgaand dat de Phenom nog 5% sneller zullen zijn dan de Opterons (omwille van de hogere HT en memspeed) denk ik dat we voor de prijs van de Q6600 een Phenom @ 2.0/2.2Ghz zullen krijgen.
Zolang die minstens evensnel is, minder verbruikt en bijgevolg minder warm wordt, is het goed genoeg.
Niet vergeten dat de am2+ moederborden wederom goedkoper zullen zijn (tov 775) en dat zelfs de huidige el cheapo 690G mobo's compatible zijn...

AMD is wat mij betreft back on top...
En zeggen dat ik een Q6600 wou kopen met een Nvidia kaart (shame on me ;) )
Mja de Q6600 gebruik ook sneller GDDR3 geheugen he. Dus ik verwacht daar niet echt wonderen. Mja FX = duur. Hopelijk is die FX dan wel socket AM2 want het kan ook nog eens Socket F zijn voor 4x4. De laatste FX 7x waren alleen socket F. Maar goed 2400 MHz VS 2666 MHz lijkt me wel een goede gezien de resultaten van de 2000 MHz K10 vs 2333 Xeon. En dan nog even kijken of we em een beetje kunnen opvoeren :P oeh kan niet wachten 8)

• jeroen-v
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 06-04 19:17
Intel Q6600 is ook gewoon 4x 2.4ghz hoor.

Voor de rest wel beroerd dat mijn asus m2npv-vm socket AM2 niet op het lijstje van AM2+ ready staat. Als dat later ook niet gebeurt voel ik me behoorlijk genaaid: amd met mooie praatjes dat alle Phenoms op AM2-boards kunnen.

• Astennu
jeroen-v schreef op woensdag 12 september 2007 @ 15:21:
Intel Q6600 is ook gewoon 4x 2.4ghz hoor.

Voor de rest wel beroerd dat mijn asus m2npv-vm socket AM2 niet op het lijstje van AM2+ ready staat. Als dat later ook niet gebeurt voel ik me behoorlijk genaaid: amd met mooie praatjes dat alle Phenoms op AM2-boards kunnen.
Owh ja. Er staat in de PW het volgende: Intel Core 2 Quad Q6600 775, 2.4GHz, 4x266MHz, 8MB, Boxed.

Iets te snel gekeken. FSB voor 2666 aangezien als cpu speed lekker wakker :P

Edit:

Als je mobo er dan niet bij staat is dat de schuld van Asus en niet van AMD. Ten zij alle andere merken het zelfde probleem hebben maar dat geloof ik niet.

Intel Core 2 Quad Q6700 775 2.66GHz 4x266MHz 2x 4MB Boxed Beoordeling: geen € 478,60

Dat is em dan. 2.4 GHz zal dan wel iets van 400 euro kunnen gaan kosten. En dan 200 euro voor de 2.2 Ghz versie.

Mja als je al ziet dat de Q6600 3.4 GHz kan halen. Ik denk niet dat die 2.4 Ghz van AMD dat kan. Maar we zullen zien misschien valt het wel heel erg mee. Maar als dat zo was zouden ze denk ik wel hoger geclockte cpu's uitbrengen.

[ Voor 42% gewijzigd door Astennu op 12-09-2007 15:50 ]

• Noel
  • Laatst online: 15-11-2024
AMD confirmed that AM2 processors will work in AM2+ motherboards and AM2+ processors will work on AM2 motherboards. However, due to the lack of support of HyperTransport 3.0 and separated power planes in Socket AM2 motherboards, AM2+ chips will be limited to the specifications of Socket AM2 (HyperTransport 2.0 at the speed of 1 GHz, one power plane for both Cores and IMC). AM2 chips will not benefit from faster HyperTransport and separated power planes on AM2+ motherboards as they do not support them, AM2+ motherboard then fall back to compatibility mode using AM2 specifications.
Werkt gewoon hoor. (eventueel kleine BIOS update)

Server: Xeon X3430 21TB RAID 5 | Game: 5900X, 6900XT, dual FS2735 | Mobile: Lenovo X1 Carbon, Thinkpad T440s, Moto G7 Plus

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Noel schreef op woensdag 12 september 2007 @ 15:52:
[...]

Werkt gewoon hoor. (eventueel kleine BIOS update)
Ik quote mijn eigen maar even, deze asus mobo zijn vanaf nu dus AM2+ compatible. Even de nieuste bios ophalen van asus site en je kan er zo een AM2+ cpu inprikken zo daar ze te koop zijn. (Asus werk nou samen met AMD voor de bios update)
mad_max234 schreef op maandag 10 september 2007 @ 12:41:
Asus heeft biossen klaar staan op hun website met ondersteuning voor de AM2+ cpu's, deze kan je vinden op de ASUS support website.

Het zou gaan over de volgende bordjes.

AM2+ CPU compatibel Moederborden:
  • Crosshair
  • M2N32-SLI Premium Vista Edition
  • M2N32-SLI Deluxe/WiFi AP
  • M2N32 WS Professional
  • M2N-SLI Deluxe
  • M2N-E
  • M2N-E SLI
  • M2A-VM HDMI
  • M2N-VM/DVI
  • M2R32-MVP
Asus was ook de eerste die een bord (M2A-VM) had dat ook werkelijk een AM2+ cpu kan draaien. (En niet zoals Biostar, alleen maar PR. :P)

[ Voor 33% gewijzigd door mad_max234 op 12-09-2007 16:10 ]

-Andere hobby- -

• Stephan224
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 31-10-2022
Zijn er al proeven geweest met het overclocken van de Barcelona core? Ben eigenlijk best wel benieuwd wat het beestje aankan...

Software Developer, checkout my bitcoin software at my website www.haasonline.com (Trade Bots and more...)

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Stephan224 schreef op woensdag 12 september 2007 @ 16:04:
Zijn er al proeven geweest met het overclocken van de Barcelona core? Ben eigenlijk best wel benieuwd wat het beestje aankan...
Wel met de Agena X4 @ 3.0Ghz op lucht heeft AMD zelf laten zien.(hij kon nog tot 3,2 voor de Agena X4 en voor de Agena X2 3,4Ghz dacht ik) Moet je even terug lezen staat echt zat. ;)

[ Voor 10% gewijzigd door mad_max234 op 12-09-2007 16:07 ]

-Andere hobby- -

• The Source
mad_max234 schreef op woensdag 12 september 2007 @ 16:01:
[...]

Ik quote mijn eigen maar even, deze asus mobo zijn vanaf nu dus AM2+ compatible. Even de nieuste bios ophalen van asus site en je kan er zo een AM2+ cpu inprikken zo daar ze te koop zijn. (Asus werk nou samen met AMD voor de bios update)

[...]

Asus was ook de eerste die een bord (M2A-VM) had dat ook werkelijk een AM2+ cpu kan draaien. (En niet zoals Biostar, alleen maar PR. :P)
Onzin, allemaal marketing BS, ook dat van Asus.
Enige dat ze vertellen is dat hun mainboards ipv een 4mbit BIOS beschikken over een 8mbit BIOS. Hierdoor pas er een AM2+ compatible BIOS in en worde de AM2+ CPU als dusdanig herkent.
Het is niet zo dat HT3 en split powerplanes gaat werken.

Enkel de nieuwe nVidia en ATI chipsets die nog niet gelanceerd zijn gaat HT3 en splitpowerplanes supporten en deze zijn dus echt AM2+ mainboard, niet AM2+ ready.
Pagina: 1 ... 4 ... 6 Laatste

Dit topic is gesloten.