[Discussie] AMD Sempron, Athlon 64 & Opteron - Deel 16 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 3 ... 6 Laatste
Acties:
  • 5.341 views sinds 30-01-2008

• achtbaanfreak
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 06-12-2024
Beugelfles schreef op donderdag 30 augustus 2007 @ 14:24:
Ik ben niet helemaal thuis in dit draadje maar ik kwam dit tegen:

http://www.gamez.nl/web/show/id=843402/contentid=69939

Wat moet ik hier nu van geloven?
Lijkt me sterkt dat het hier om een singe-core barcelona chip gaat. Verder zou het opzich kunnen, want R600 doet het in crossfire opstelling goed in 3d mark (crossfire geeft meer performance winst dan SLI). Maar ik denk dat er te weinig info is gegeven om te kunnen zeggen of het echt is of niet (bijv geen snelheden van GPU), maar het lijkt me onzin.

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-02 11:09

mad_max234

AMD Athlon II M320

SSE5 in de toekomstige amd cpu.
AMD heeft aangekondigd een nieuwe instructieset aan hun processoren toe te voegen, de SSE5 instructieset. Vanaf AMD's release van het Bulldozer-platform in 2009 zal deze 128 bit instructieset in gebruik genomen worden. De SSE5 instructieset zal software-ontwikkelaars in staat stellen programmacode te simplificeren en een hogere efficiëntie van programmacode te bereiken.

Bulldozer is AMD's codenaam voor het mobile platform met de K10 architectuur, een combinatie van de Griffin-processor en de Puma-chipset. Griffin zal de 65 nm mobile processor worden, Puma wordt de RS790M chipset met PCI-E 2.0, geïntegreerde DirectX10 ondersteuning en hardwarematige H.264 codering. Bulldozer wordt gezien als tegenhanger voor Intel's Santa Rosa platform.

Door de plannen voor SSE5 en de bijbehorende specificaties vroeg bekend te maken wil AMD de implementatie van SSE5 in software vergemakkelijken. Software-ontwikkelaars kunnen per direct beschikken over de specificaties van SSE5, zodat SSE5 relatief snel na de lancering ook daadwerkelijk gebruikt kan worden door de software.

-Andere hobby- -

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-08 19:58
Nja die scores van de K10 kloppen voor geen meter. Het kan gewoon niet dat i zo traag is als je kijkt naar alles dat ze verandert hebben aan die core. Maar goed even de final reviews afwachten.

En over dat SSE5 erg mooi dat AMD nu een keer zegt hoe ze gaan doen. Eerst was Intel degene die het bepaalde en AMD volgde. Maar was SSE zo i zo niet van intel ? Zal intel SSE5 wel overnemen ? of zullen ze net als met de XD bit en het 64 bit een andere naam verzinnen voor hetzelfde ? + 2009 is nog ver weg. Wanneer komt er dan een cpu van AMD die SSE4 helemaal ondersteunt ? want de huidige K10 kan maar 4-5 instructies.

[ Voor 12% gewijzigd door Astennu op 30-08-2007 14:52 ]

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

• achtbaanfreak
Astennu schreef op donderdag 30 augustus 2007 @ 14:51:
Nja die scores van de K10 kloppen voor geen meter. Het kan gewoon niet dat i zo traag is als je kijkt naar alles dat ze verandert hebben aan die core. Maar goed even de final reviews afwachten.

En over dat SSE5 erg mooi dat AMD nu een keer zegt hoe ze gaan doen. Eerst was Intel degene die het bepaalde en AMD volgde. Maar was SSE zo i zo niet van intel ? Zal intel SSE5 wel overnemen ? of zullen ze net als met de XD bit en het 64 bit een andere naam verzinnen voor hetzelfde ? + 2009 is nog ver weg. Wanneer komt er dan een cpu van AMD die SSE4 helemaal ondersteunt ? want de huidige K10 kan maar 4-5 instructies.
shanghai? fusion? 1 van die 2 zal sse4 wel ondersteunen

• Astennu
Ik gok shanghai maar jammer dat de K10 dat al niet deed. Want SSE3 gaat al weer een tijdje mee. En de C2D krijgt SSE4 met de komst van penryn.

[ Voor 24% gewijzigd door Astennu op 30-08-2007 15:15 ]

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:16
Hardware.info meldt de MSI K9A2 Platinum. Zit wat lay-out betreft toch beter in elkaar dan de GigaByte vind ik.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/6fc1a60385bb81cd13382aeac9c8e5ff/full.jpg

• Astennu
nice ding :P kan niet wachten wat DFi gaat maken. Echter zullen die wel weer veel later zijn dan de rest. Dat is wel jammer maar tot die tijd gebruik ik gewoon mijn DFI CFX3200 AM2 :P

Of deze DFi moet ook veel overclock features hebben dan vind ik het ook prima. Maar MSI heeft die meestal niet zo'n uitgebreide oc opties in de bios.

[ Voor 29% gewijzigd door Astennu op 30-08-2007 15:58 ]

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:43
Maar het is wel een enorm lelijk moederbord imho :P

En waarom zie ik telkens northbridge koeling? Sinds Hypertransport heeft AMD toch geen northbridge meer? :S Mijn A8N-SLI iig niet :o

• Astennu
De A8N Heeft een nforce en die heeft geen northbridge. De Via en ATi oplossingen hebben dat altijd gehad. AMD heeft ATi overgenomen dus die gaan gewoon op die manier verder. Dus die werken nog net als vroeger met een losse northbridge en SB. nVidia heeft de laatste tijd ook twee chips omdat ze geen native 2x 16x pci-e hadden. Hadden ze daar voor een 2e chip gemaakt die daar voor moest zorgen.

• Avalaxy
Astennu schreef op donderdag 30 augustus 2007 @ 16:00:
De A8N Heeft een nforce en die heeft geen northbridge. De Via en ATi oplossingen hebben dat altijd gehad. AMD heeft ATi overgenomen dus die gaan gewoon op die manier verder. Dus die werken nog net als vroeger met een losse northbridge en SB. nVidia heeft de laatste tijd ook twee chips omdat ze geen native 2x 16x pci-e hadden. Hadden ze daar voor een 2e chip gemaakt die daar voor moest zorgen.
Wat zit er dan in de Northbridge bij VIA/ATI chipset? Geheugencontroller iig niet. PCI-e controller alleen?

• Astennu
leonpwner1 schreef op donderdag 30 augustus 2007 @ 16:10:
[...]

Wat zit er dan in de Northbridge bij VIA/ATI chipset? Geheugencontroller iig niet. PCI-e controller alleen?
Ja er zit niet zo heel veel in als je het mij vraagt:

Afbeeldingslocatie: http://www.xbitlabs.com/images/chipsets/ati-crossfire-xpress-3200/xpress3200_inside.png

meeste zit op de SB600:

Afbeeldingslocatie: http://www.madboxpc.com/reviews/MSIK9A/imagenes/SB600.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door Astennu op 30-08-2007 16:34 ]

• Da_DvD
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 30-08 16:07
Hardware.info weet niet waar ze het over hebben, Bulldozer is een nieuwe AMD cpu-core voor 2009. Puma is de tegenhanger van Santa Rosa, gebruikmakend van de Griffin cpu.

Verwijderd

Da_DvD schreef op donderdag 30 augustus 2007 @ 12:08:
Tja, het kan best dat de K10 die ze in handen gekregen hebben een preproductie model is waarbij hele onderdelen uitgeschakeld zijn ofzo? Als de K10 op gelijke kloksnelheid langzamer zou zijn als de K8 dan zou AMD hem echt niet uitbrengen hoor ;)
klopt, er is een grote kans dat dit exemplaar van voor de zomer is.
er is in de zomer veel veranderd aan bios/mobo's/cpu's
de verklaring volgens sommige mensen is
uitgeschakelde secundary cache
uitgeschakelde HT

is gewoon puur afwachten tot volgende week

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

leonpwner1 schreef op donderdag 30 augustus 2007 @ 12:05:
SuperPi 1M doe ik dan ook in bijna 40 sec. Het kán gewoon niet kloppen... De K10 heeft zo vreselijk veel upgrades tov mijn K8, en toch is hij niet sneller op gelijk clocksnelheid :?
SuperPI is dan ook nog nooit representatief geweest. Voor niets.

Yes, but no.

• Avalaxy
mieJas schreef op donderdag 30 augustus 2007 @ 21:04:
[...]

SuperPI is dan ook nog nooit representatief geweest. Voor niets.
Muah dat zou ik toch niet te hard roepen. Snellere CPU's zijn ook altijd sneller in SuperPi, kijk maar naar Pentium D --> Core 2 Duo, Athlon XP --> Athlon 64, etc. Sowieso zegt het wel wat over integer berekeningen.

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Da_DvD schreef op donderdag 30 augustus 2007 @ 17:35:
[...]

Hardware.info weet niet waar ze het over hebben, Bulldozer is een nieuwe AMD cpu-core voor 2009. Puma is de tegenhanger van Santa Rosa, gebruikmakend van de Griffin cpu.
Volgens mijn worde de bulldozer een core (K11?) die voor verschillen de projecten gebruik gaat worden. waar onder de eerste fusion chips die dus een mobile chip gaat worden.

En de Griffin core samen met de RS790 gaat het puma platform worden. Dat is dus een K10 core en die komt inderdaad tegenover de Santa rosa platform te staan.

Edit/

Het nieuwsbericht is aangepast. :D

[ Voor 17% gewijzigd door mad_max234 op 30-08-2007 23:32 ]

-Andere hobby- -

Verwijderd

palit begint ook met het maken van moederborden voor amd, maar ook voor intel

mischien weer een leuke budget ecs/asrock erbij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EaS
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-09 18:36

EaS

Wat betreft de 3DMark06 score:

Calling BS on AMD 3DMark Score Rumors:

"As for what the noted system would score in this popular benchmark, we would have to inform you that the score Theo saw was about 30% to 35% inflated. And while I wish it was going to work out to be true for the gamers and hardware enthusiasts out there, it is just not going to happen.You can take that to the bank. Phenom FX is going to be a great product that will be extremely competitive with current Core 2 architecture, but let's not inflate our expectations artificially."

30.000 -> 30% inflated -> ~21000 (misschien met crossfire plankjes oc'ed ala the INQ?).
30.000 -> 35% inflated -> ~19500 (met standaard geklokte kaarten?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_DvD
Tja, hij zegt wel weer dat Phenom FX 'extremely competitive' zal zijn met Intel.. dus dat is dan wel weer positief :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _AzN_GhOsT
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-07 10:52

_AzN_GhOsT

FC_ASN (507908)

leonpwner1 schreef op donderdag 30 augustus 2007 @ 15:56:
Maar het is wel een enorm lelijk moederbord imho :P

En waarom zie ik telkens northbridge koeling? Sinds Hypertransport heeft AMD toch geen northbridge meer? :S Mijn A8N-SLI iig niet :o
Op mijn mobo is zelfs een heatsink op de NB te weinig bij oc. Dus heb er nu een fan op draaien, maar bij stockspeeds wordt de NB ook al vrij warm.

Athlon X2 3600+ Brisbane 2x512kb @ 2850Mhz | Asus M2A-VM HDMI | 2048mb DDR2 667Mhz |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

_AzN_GhOsT schreef op vrijdag 31 augustus 2007 @ 11:51:
[...]

Op mijn mobo is zelfs een heatsink op de NB te weinig bij oc. Dus heb er nu een fan op draaien, maar bij stockspeeds wordt de NB ook al vrij warm.
Wat hij bedoelde is dat er geen NB meer is bij een Nforce bordje, dat het een single chip oplossing is, en de chip op mijn bordje(M2N-E) zit ook niet meer op de plaats van waar de nb eerst zat, maar op de plaats waar ongeveer de SB zat.

Dus kunnen we nog wel over een NB speken als het een single chip is en amd zelf de hoofd functie van de NB heeft intergrate in de cpu. AMD spreekt zelf al vaak over de NB als ze het hebben over het gedeelte waar de geheugen controller zit in de cpu.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EaS

EaS

Da_DvD schreef op vrijdag 31 augustus 2007 @ 08:41:
Tja, hij zegt wel weer dat Phenom FX 'extremely competitive' zal zijn met Intel.. dus dat is dan wel weer positief :+
Gary Key AnandTech Editor:

"The latest Barcelona chips are B02 steppings with one more to go. Believe me, the reason we did not post any numbers at Computex or since then is the simple fact that the CPU/boards/BIOS have undergone dramatic changes over the course of the summer. If you have an earlier stepping there is a very good chance that HT and the secondary cache is disabled, this will affect the benchmarks dramatically. We expect to see final stepping chips and board revisions early next week, until then, it is all speculation for the most part.

The one caveat that I will add, this chip really does not get into a groove until you get over 2.4GHz and then it scales incredibly well. Also, the first RD790 boards we have will undergo another spin so any Phenom results with those boards are subject to interpretation depending on whether you like AMD or not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephan224
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 31-10-2022
Kweenie of er een apart topic is voor de nieuwe K10 core, maar vanmorgen las ik een bijzonder bericht dat een testopstelling met de AMD Agena FX van 2,5 GHz een OC had tot 3,0 GHz. Deze opstelling zou meer dan 30.000 punten hebben gehaald bij de 3DMark06 opstelling. Méér van dat Intel heeft kunnen halen met een quadcore. Aardig indrukwekkend, alleen 1 dingentje: The Inquirer kam met dit nieuws, dus of het betrouwbaar is......

http://www.techzine.nl/ni...breekt-3DMark-record.html
http://uk.theinquirer.net/?article=41970

In het bericht van de Inquirer stond dat het om een single core ging, dit vind ik zelf vreemd. Maar als dit klopt dan kunnen we eindelijk die Intel fanboys eens een lesje leren! :p (het zal wel de stilte rond AMD kunnen verklaren denk ik zo)

Software Developer, checkout my bitcoin software at my website www.haasonline.com (Trade Bots and more...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
Stephan224 schreef op vrijdag 31 augustus 2007 @ 13:37:
Kweenie of er een apart topic is voor de nieuwe K10 core, maar vanmorgen las ik een bijzonder bericht dat een testopstelling met de AMD Agena FX van 2,5 GHz een OC had tot 3,0 GHz. Deze opstelling zou meer dan 30.000 punten hebben gehaald bij de 3DMark06 opstelling. Méér van dat Intel heeft kunnen halen met een quadcore. Aardig indrukwekkend, alleen 1 dingentje: The Inquirer kam met dit nieuws, dus of het betrouwbaar is......

http://www.techzine.nl/ni...breekt-3DMark-record.html
http://uk.theinquirer.net/?article=41970

In het bericht van de Inquirer stond dat het om een single core ging, dit vind ik zelf vreemd. Maar als dit klopt dan kunnen we eindelijk die Intel fanboys eens een lesje leren! :p (het zal wel de stilte rond AMD kunnen verklaren denk ik zo)
Is al eerder voorbijgekomen.

Maar on zo hoog te scoren zou je een onmogelijk hoge CPU score moeten halen. Dus nee, ik geloof het niet.

Zowieso niet met een single core.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_DvD
The Inquirer heeft het ook gewoon over een quad hoor.

Maar Stephan draagt wel een punt aan, de Topictitel doen namelijk niet helemaal recht aan de K10 ;)

Ik stel dan ook voor om de opvolger van het huidige topic
Discussie] AMD Sempron, Athlon, Phenom en Opteron
te noemen, of simpelweg
[Discussie] AMD Processoren en Chipsets,
of net zoals de ATi en nVidia topics:
[Algmeen] AMD Nieuws en Discussietopic

[ Voor 3% gewijzigd door Da_DvD op 31-08-2007 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
EaS schreef op vrijdag 31 augustus 2007 @ 13:14:
[...]

Gary Key AnandTech Editor:

"The latest Barcelona chips are B02 steppings with one more to go. Believe me, the reason we did not post any numbers at Computex or since then is the simple fact that the CPU/boards/BIOS have undergone dramatic changes over the course of the summer. If you have an earlier stepping there is a very good chance that HT and the secondary cache is disabled, this will affect the benchmarks dramatically. We expect to see final stepping chips and board revisions early next week, until then, it is all speculation for the most part.

The one caveat that I will add, this chip really does not get into a groove until you get over 2.4GHz and then it scales incredibly well. Also, the first RD790 boards we have will undergo another spin so any Phenom results with those boards are subject to interpretation depending on whether you like AMD or not."
Ben benieuwd klinkt wel goed in ieder geval. En dat i leuk gaat schalen boven 2400 MHz is wel leuk maar hopelijk gaat hij ook tot 4 Ghz met hogere voltages. Net als de C2D's. Want dat zegt wat over wat de toekomst gaat brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Uit het artikel op theinquirer:
The particular processor was none other than a single socket Barcelona or Agena FX, call it what you will.
Socket is niet gelijk core. Het was dus een Agena (=quad core)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephan224
leonpwner1 schreef op vrijdag 31 augustus 2007 @ 13:39:
[...]

Is al eerder voorbijgekomen.

Maar on zo hoog te scoren zou je een onmogelijk hoge CPU score moeten halen. Dus nee, ik geloof het niet.

Zowieso niet met een single core.
Sorry had het niet gezien dat dit al gemeld was. Maar idd, de score is niet bepaald rieel bij een single core. Heel, heel misschien haalt de quad core het wel, maar het lijkt me sterk. Zou wel een mooit bericht zijn voor AMD.

Software Developer, checkout my bitcoin software at my website www.haasonline.com (Trade Bots and more...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Astennu schreef op vrijdag 31 augustus 2007 @ 18:52:
[...]

Ben benieuwd klinkt wel goed in ieder geval. En dat i leuk gaat schalen boven 2400 MHz is wel leuk maar hopelijk gaat hij ook tot 4 Ghz met hogere voltages. Net als de C2D's. Want dat zegt wat over wat de toekomst gaat brengen.
http://www.xtremesystems....p?p=2403744&postcount=272
de man achter cpu'z
dat zal betekenen een link van 200 mhz
daar is je bottleneck.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
Verwijderd schreef op vrijdag 31 augustus 2007 @ 22:24:
[...]

http://www.xtremesystems....p?p=2403744&postcount=272
de man achter cpu'z
dat zal betekenen een link van 200 mhz
daar is je bottleneck.
De link is nu een beetje dood, maar in het 5e plaatje zie je inderdaad dat de 'Rated FSB' 200 MHz is
Afbeeldingslocatie: http://img.coolaler.com.tw/images/zmhjxx0wenmlwemyzmzk.jpg
Bij het eerste plaatje met CPUMark staat die wel op 1000 MHz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
PowerUp schreef op vrijdag 31 augustus 2007 @ 22:49:
[...]

De link is nu een beetje dood, maar in het 5e plaatje zie je inderdaad dat de 'Rated FSB' 200 MHz is
[afbeelding]
Bij het eerste plaatje met CPUMark staat die wel op 1000 MHz.
Hmmm... Een HT-link van 200 MHz zou het inderdaad zwaar bottlenecken, maar als hij op de eerste screens op 1000 stond...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

puur fout in de uitlees software, zoals ik en later in het engels herhaald door EaS werd gezegd dat dit puur een probleem is van mobo/bios/cpu, het is een feit, er is nog veel aan gesleuteld in de laatste tijd voor de launch

wellicht hebben ze dus bij coolaler op zijn forum een oude cpu, waarvan een dooie ht link en waarschijnlijk ook een dooie l2 cache

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
Verwijderd schreef op vrijdag 31 augustus 2007 @ 23:06:
puur fout in de uitlees software, zoals ik en later in het engels herhaald door EaS werd gezegd dat dit puur een probleem is van mobo/bios/cpu, het is een feit, er is nog veel aan gesleuteld in de laatste tijd voor de launch

wellicht hebben ze dus bij coolaler op zijn forum een oude cpu, waarvan een dooie ht link en waarschijnlijk ook een dooie l2 cache
Ik hoop het... ik hoop het... -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Ik heb anandtech hun verhaal over SSE5 eens gelezen en het is niet echt SSE5. Normaal heeft elke nieuwe SSE versie een backward compatibility met de voorgaande versies. Bij SSE5 is dat niet helemaal het geval.

Verwacht wordt dat de opvolger van bulldozer pas SSE4 krijgt. En dat intel SSE5 niet snel gaat gebruiken.

Het voordeel is wel dat ze het nu al bekend maken en dat softwaremakers nu al vast kunnen werken aan de implementatie van SSE5 in hun programma's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Zijn er dan zoveel programma's die SSE gebruiken? Ik heb altijd het idee dat alleen wat van mijn videobewerking software SSE gebruikt.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://forums.vr-zone.com/showthread.php?t=182403
wat prestratie video's, en een verhaaltje over k10 tegen de xeon aanhangers.

video werkt bij mij niet 1.2.3 mischien wel bij jullie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
Verwijderd schreef op zaterdag 01 september 2007 @ 17:57:
http://forums.vr-zone.com/showthread.php?t=182403
wat prestratie video's, en een verhaaltje over k10 tegen de xeon aanhangers.

video werkt bij mij niet 1.2.3 mischien wel bij jullie
Cool :)

Samengevat:

AMD Barcelona op 2.0 GHz doet 78 punten in SPECfp_rate2006
Intel Xeon op 2.33 GHz doet 60 punten in SPECfp_rate2006

AMD Barclone systeem verbruikt 309 watt met een TDP van 95 watt
Intel Xeon systeem verbruikt 359 watt met een TDP van 85 watt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hekking
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 02-02-2020

Hekking

Can of whoopass

Ja zeker cool. Is die Specfp_rate2006 bench nog een beetje representatief over de hele linie of ook vooral voor games ? Haha , daarom gaan ze niet hoger dan 2 Ghz. Das gewoon nergens voor nodig, ze powne Intel nu al :D

[ Voor 29% gewijzigd door Hekking op 01-09-2007 18:29 ]

Facts and perspective don't care about emotion. This was offensive? Hold my beer. When you tear out a mans tongue you not prove him evil, you're telling the world that you fear what he might say

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
Hekking schreef op zaterdag 01 september 2007 @ 18:28:
Ja zeker cool. Is die Specfp_rate2006 bench nog een beetje representatief over de hele linie of ook vooral voor games ? Haha , daarom gaan ze niet hoger dan 2 Ghz. Das gewoon nergens voor nodig, ze powne Intel nu al :D
Floating Points... Volgens mij dat waar het vooral om draait bij CPU's, denk aan FLOPS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
We wisten al dat de K10 meer FP power zou hebben. Echter zijn meer dingen belangrijk. Maar goed dat zullen we snel zien.

Ik ben ook benieuwd naar de schaalbaarheid van de core ze zeggen dat hij bij 2400 MHz pas echt begint te leven.

En over dat SSE. Volgens mij is SSE er om bepaalde instructies te versnellen. Volgens mij gebruiken alle programma's wel SSE alleen waarschijnlijk niet de nieuwste versies. Volgens mij optimaliseren compilers meteen voor SSE zodat de software beter zal lopen.

Maar ik heb hier niet heel veel verstand van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

leonpwner1 schreef op zaterdag 01 september 2007 @ 18:30:
[...]

Floating Points... Volgens mij dat waar het vooral om draait bij CPU's, denk aan FLOPS.
Nee bij een cpu gaat het juist om alles, FP is GPU heer en meester. En FP worden gebruikt voor bevoorbeeld sims en wetenschappers. Denk dan aan bijvoorbeeld de tesla van nvidia, daar gaat het om FP.

Flops worden ook niet gebruikt bij thuis gebruiker. Die hebben meer aan real life benchmarks dan dat ze weten hoeveel flops hij machine kan.

Ik hecht ook meeste niet zoveel aan synthetisch bechmarks, het kan in real life gebruik heel anders uitpakken. ;)

@Astennu

Ik heb er ook niet echt verstand van ben niet echt een programmeur met een beetje C++ houd het wel op.

Maar ik had altijd bergrepen dat ze SSE3 niet zoveel gebruikte omdat het ingewikkeld was, dus het lijkt me dat het niet vanzelf word gedaan door de compiler. Misschien de SSE uit de pentium dat die wel simpel genoeg is, maar betwijfel dat het ook gebeurd met SSE 3 en 4.

SSE3 werd niet zoveel gebruikt (op wat video software na dan) als het goed is, nu maar hopen dat wel wel iets aan SSE4 gaan hebben.

Maar ik kan er ook helemaal naast zitten, dus al iemand er meer vanaf weet en het in een paar regel kan uitleggen graag. :)

[ Voor 32% gewijzigd door mad_max234 op 01-09-2007 19:22 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03 14:35

_the_crow_

Rare vogel

Astennu schreef op zaterdag 01 september 2007 @ 19:07:
En over dat SSE. Volgens mij is SSE er om bepaalde instructies te versnellen. Volgens mij gebruiken alle programma's wel SSE alleen waarschijnlijk niet de nieuwste versies. Volgens mij optimaliseren compilers meteen voor SSE zodat de software beter zal lopen.

Maar ik heb hier niet heel veel verstand van.
Het is gewoon een uitbreiding op de standaard instructieset. Om te optimaliseren voor een bepaalde instructieset zal ten eerste de juiste library aanwezig moeten zijn op die computer en daarnaast moeten ze nog de aangeven dat die set gebruikt moet worden dmv een flag. Maar ja, om gelijk alle code voor alleen SSE5 te compileren, lijkt me niet handig. :P
mad_max234 schreef op zaterdag 01 september 2007 @ 19:10:
Maar ik had altijd bergrepen dat ze SSE3 niet zoveel gebruikte omdat het ingewikkeld was, dus het lijkt me dat het niet vanzelf word gedaan door de compiler. Misschien de SSE uit de pentium dat die wel simpel genoeg is, maar betwijfel dat het ook gebeurd met SSE 3 en 4.
Dat zou op zich dan wel suf zijn. Alsof ze die SSE5-instructies zelf inkloppen in hun lapje code. Ik kan je uit ervaring zeggen dat een groot programma in assembly schrijven, niet leuk is. Dus dat gaan ze echt niet doen. :P

[ Voor 28% gewijzigd door _the_crow_ op 02-09-2007 10:02 ]

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Neal Nelson Benchmark Laboratory Test Results

AMD Beats Intel in 36 of 57 Power Efficiency Tests

http://www.worlds-fastest.com/wfz991.html

Dit was toch al langer bekend? Stond geloof ik op PCStats.com (die zijn niet zo actueel met hun info).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Vind ik nog wel tegenvallen eigenlijk. Had er wel meer van verwacht. En is dat dan Barcelona VS Penryn ? want anders worden dat er snel minder aangezien Penryn een heel stuk zuiniger is.

Het is mij niet echt duidelijk wat de specs zijn maar volgens mij gaat het over een K9 Opteron VS een Kentsfield of nog een P4 Xeon.

[ Voor 26% gewijzigd door Astennu op 02-09-2007 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Unless AMD kills itself

AMD is in really bad financial shape but the company won’t die. The company has enough cash to survive trough the next rough quarters and it should start coming back in shape in Q1 2008.Intel is the one that cannot let AMD die.

In case AMD wen't down US and EU authorities would be all over Intel trying to break the monopoly that this company has for years in CPU market. Intel needs AMD as a gimmick to prove that it doesn’t have a monopoly. With or without AMD it doesnt have monopoly but Intel was hurt to see small AMD so strong and having so good products.

Intel is now concerned as AMD is the one that is running toward a cliff. Intel cannot prevent AMD to kill itself and this is the worst fear now. We all need AMD and we can see the end of this crisis but don’t be fooled, Intel doesn’t want them dead but it does like to see them weak.
Tja raar stukje. En dan kunnen ze wel zeggen intel mag geen monopolie hebben maar ga maar eens kijken bij die bedrijven wedden dat ze zelf mee helpen aan de ondergang van AMD en daar alleen maar Intel pc's hebben staan :). Bedrijven blijven vaak Intel kopen ook al was AMD sneller zuiniger en goedkoper. Intel was intel en dus stabieler en beter. Totale onzin maar goed dat blijven we denk ik de rest van ons leven nog horen :(.
Server guys don’t want 3GHz now, AMD claims

Sources close to AMD claim that its server customers actually want 2.0 GHz parts more than they want the 3.0 GHz ones.

Well they don’t have any other choice than to claim that and we know that AMD would love to have 3.0 GHz parts soon. The problem is fixed but it’s not that easy to move to B2 revision of a CPU, as this is the one that can easily go even over 3 GHz.

Intel can go even faster as it already shrunk its die to 45 nanometre, but Intel will wait to see the Barcelona in action and then it will finally decide its clock speeds.

AMD is now playing catch up and we believe that even clock to clock Intel will give AMD a hell of a ride it is ready with its 45 quad core CPUs. The 2 GHz Barcelona should not be that expensive, at least everyone hopes so.
Okeey dat server bouwers geen 3 GHz willen snap ik maar ze willen echt wel wat snellers dan 2 GHz . Dus dit is een beetje een rot smoes :).
Not even on dry ice

Our sources close to AMD have confirmed that Phenom 3GHz cannot even come close to 30000 in 3Dmark06, even on dry ice and heavy overclock. The same sources confirmed that no matter how AMD would like this to be true that such expectation about Phenom 3GHz would be too much.

If Phenom that fast, this would mean that clock to clock AMD is twice as fast as Intel’s quad core at the same clock speed and that is simply impossible.

With highest overclocking you will get to 26.800, trust me that is quite a lot, and Kingpin overclocked a Core 2 Duo to 5251 GHz and used two Geforce 8800 Ultras to get there.

In our Viennese lab we’ve two Geforce 8800 Ultras overclocked to 655 MHz each and Core 2 Duo extreme X6800 at 2.93 GHz will score 13500 and that is the fastest score we’ve seen. Quad core at 3GHz and FSB 1333 is maybe a few hundred faster but that’s it.

The original story is here and at the end you can believe what you want to believe but you have been warned.
30K score met een 3 GHz klopt niet maar dat wisten we zelf ook al :P.
To its distributors and OEMs

AMD is getting ready for the Barcelona launch. The launch is going to take the place on the 10th of September in Dubai, Barcelona and New York and AMD even officially said that it started shipping the CPUs in August.

Our colleagues at Xbitlabs have confirm this here but the real clocks and volume shipment will come in Q4 2007 as we wrote so many times before.

Officially unless you are a big server company you will be able to buy a 1.9 and 2.0 GHz parts with TDP of 95W after 10th of September or in exactly 7 days. The days of waiting for Barcelona are almost over.
Wordt ook wel tijd. We wachten nu al zo lang. Mja dan moeten we ons 3 maanden vermaken met scores van de server cpu's en dan in December een Phenom X4 voor in me PC :P

[ Voor 10% gewijzigd door Astennu op 03-09-2007 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Ik moet nog even kijken of het wel een X4 word, ik heb er de laatste tijd over na gedacht omdat er zoveel mensen een Core 2 quad wouden halen en ik toch vaak tot de conclusie kwam dat het niet nuttig was voor die persoon.

Nu moet ik het voor me eigen gaan bepalen en ben er nog niet helemaal uit of ik nu beter een Phenom X2 of X4 kan gaan halen. Hangt ook erg van de OC prestatie af voor welke ik zou gaan. Ik merk namelijk na een tijd een dual core te hebben dat die zelfs vaak niet veel bij draagt aan de prestatie en dat de andere subsystemen niet me kunnen of dat de software er geen of nauwelijks voordeel bij heeft.

Dus het word na eens goed mijn pc gebruik analyseren.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EaS

EaS

Fotosessie Agena + RD790 (MSI K9A2):

Afbeeldingslocatie: http://jlsuper.myweb.hinet.net/RD790/001.jpg

Afbeeldingslocatie: http://jlsuper.myweb.hinet.net/RD790/002.jpg

Afbeeldingslocatie: http://jlsuper.myweb.hinet.net/RD790/003.jpg

Afbeeldingslocatie: http://jlsuper.myweb.hinet.net/RD790/004.jpg

Afbeeldingslocatie: http://jlsuper.myweb.hinet.net/RD790/005.JPG

Afbeeldingslocatie: http://jlsuper.myweb.hinet.net/RD790/006.jpg

Afbeeldingslocatie: http://jlsuper.myweb.hinet.net/RD790/007.jpg

Afbeeldingslocatie: http://jlsuper.myweb.hinet.net/RD790/008.jpg

Afbeeldingslocatie: http://jlsuper.myweb.hinet.net/RD790/009.jpg

Afbeeldingslocatie: http://jlsuper.myweb.hinet.net/RD790/010.jpg

Afbeeldingslocatie: http://jlsuper.myweb.hinet.net/RD790/011.jpg

Afbeeldingslocatie: http://jlsuper.myweb.hinet.net/RD790/012.jpg

Afbeeldingslocatie: http://jlsuper.myweb.hinet.net/RD790/013.jpg

Afbeeldingslocatie: http://jlsuper.myweb.hinet.net/RD790/014.jpg

Afbeeldingslocatie: http://jlsuper.myweb.hinet.net/RD790/015.jpg

Afbeeldingslocatie: http://jlsuper.myweb.hinet.net/RD790/016.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.ocworkbench.com/2007/amd/phenom-x4-on-rd790/phenom-X4-on-RD790.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Cpu wordt maar 33c stressed best nice. Mja 1800 Mhz he....... is nou niet echt snel.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
Het geeft wel aan dat de HT-link idd op 200 MHz loopt, dus dat de resultaten die eerder gepost zijn daarom zo laag zijn :)

Maar idd, wel erg netjes 33 graden stressed. Mijn Opteron dual-core is op 1800 MHz zo'n 50 graden stressed en 33 idle :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Mja zie het voltage ook he 1.1v met 1800 MHz. Ik vraag me af wat die cpu voor een verbruik heeft. En die cooler die er op zit is ook wel nice. Lijkt wel op die nieuwe OCZ. Maar dat is gewoon het model alla Artic Freezer Pro. Die coolen wel beter dan een stock cooler.

Maar goed als je 3000 MHz wil met een quad core zal je heel wat meer aan verbruik krijgen. Ik gok zelfs keer 3. Dus ik ga er even van uit dat deze iets van 45-60 watt verbruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• achtbaanfreak
Dit is wel een B0 stepping hè, en B2 is zeker zuiniger dan B0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EaS

EaS

Wat betreft SuperPI (inderdaad een nogal nutteloos programma, maar goed):

As I said earlier, I used a poor example as it was not meant to be taken literally spec for spec when comparing engines and CPUs. Regardless of the example, the point was that the platform performance improved significantly as the core speeds improved and this included performance per watt among other indicators. There is a myriad of reasons as to why this occured but considering the early silicon, BIOS, and chipset designs, we could only speculate as to why and I tried to present a few reasons that we honed in on.

If you compare a B00 chip from May to a B02 today, there is a significant difference in performance in all areas (26 seconds in SuperPI 1m for one) and my comments represent observations of what has occurred over this time period. We have final silicon now and results will be posted in the near future. My observations today are different than they were two weeks ago and as the platform matures they will change again.
  • Of 26s sneller dan een ??? GHz B00 stepping
  • Of 26s als resultaat voor een ??? GHz B02 stepping
  • Of 26s als resultaat voor een 2 GHz B02 stepping, refererend aan de coolaler resultaten.
Het laatste als "juist" beschouwend, zou het er als volgt uitzien:
  • Core 2 2.00 GHz (T7300): ~25s
  • Barcelona 2.00 GHz: ~26s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nop is geen ocz vanquisher of een ocz vindicator, dat zou je zien aan de Z die erin zit

maar ziet er mooi uit, alleen duurt het nog zo lang..
me 3200+ moet met pensioen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EaS

EaS

Verwijderd schreef op maandag 03 september 2007 @ 23:26:
nop is geen ocz vanquisher of een ocz vindicator, dat zou je zien aan de Z die erin zit

maar ziet er mooi uit, alleen duurt het nog zo lang..
me 3200+ moet met pensioen!
De gebruikter cooler is de Xigmatek HDT-S983

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
2.0 Ghz voor een B02 zou kunnen. Echter betekend dat wel dat de K10 dus clock voor clock langzamer is in superpi. Mja we zullen het wel zien als hij de rest van de apps wel sneller is. En we moeten Penryn niet vergeten die is clock voor clock ook heel wat sneller.

En wanneer komen de desktop cpu's: December. Dan zullen de eerste Phenom X4's verschijnen. Wanneer de X2 komt weet ik niet maar het lijkt er op dat die later komen en dat is best wel een groot nadeel want de meeste mensen zullen geen quadcore willen maar een snelle dual core.

Maar goed over een paar dagen de eerste Barcelona benshmarks en voor de mensen die een socket F hebben ook al een cpu. Want ik gok dat er in het begin geen AM2 Opteron's zullen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EaS

EaS

Astennu schreef op maandag 03 september 2007 @ 23:34:
2.0 Ghz voor een B02 zou kunnen. Echter betekend dat wel dat de K10 dus clock voor clock langzamer is in superpi. Mja we zullen het wel zien als hij de rest van de apps wel sneller is. En we moeten Penryn niet vergeten die is clock voor clock ook heel wat sneller.
SuperPI is nogal een cache loving benchmark tooltje. "Penryn" is daar ook getest op het coolaler forum. Het resultaat:
  • Harpertown @ 2 GHz: 23.297s
Ik neem aan dat je je bewust bent wat cache doet m.b.t de knullige selectie aan benchmarks waar we tegenwoordig mee verblijd worden?

Afbeeldingslocatie: http://i13.tinypic.com/4y9fbl3.jpg
(core 2)

De conclusie mag dan niet erg moeilijk zijn dat 'Penryn' z'n speedup in de typische timedemo's e.d. vooral te danken heeft aan de toegenomen hoeveelheid cache (4MB -> 6MB).
En wanneer komen de desktop cpu's: December. Dan zullen de eerste Phenom X4's verschijnen. Wanneer de X2 komt weet ik niet maar het lijkt er op dat die later komen en dat is best wel een groot nadeel want de meeste mensen zullen geen quadcore willen maar een snelle dual core.

Maar goed over een paar dagen de eerste Barcelona benshmarks en voor de mensen die een socket F hebben ook al een cpu. Want ik gok dat er in het begin geen AM2 Opteron's zullen zijn.
AMD yesterday to the motherboard industry, RD790 chipsets and K10 will be announced at the same time, launch date will be extended until mid-November.

Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Volgens mijn heb je de kleur code ontdekt. :P (lees eigenlijk niet zo lekker, het schreeuwt nogal. ;) )

Word tijd dat ze de benchmarks vrij gegeven worden, we hebben lang genoeg gespeculeerd, ik wil nu welles een berg cijfers zien.

En of er bios updates komen voor de bestaande mobo, want dat is ook maar de vraag of elk AM2 mobo wel echt zo future proof is.

Maar ik moet nog even geduld hebben, ben ik bang voor. :)

[ Voor 6% gewijzigd door mad_max234 op 04-09-2007 02:58 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Mid nov klinkt al beter dan december :P

En ik weet dat het door de cache komt. Maar ja als die zo belangrijk is moet AMD die cache ook gewoon groter maken. Je kunt zeggen wat je wilt maar het werkt gewoon. Het werkt zelfs in games. Kijk dat een superpi 1M sneller gaat is logisch want die past dan helemaal in de cache. Eigenlijk moeten ze dan even een 32M draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mieJas
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

mad_max234 schreef op dinsdag 04 september 2007 @ 02:56:
En of er bios updates komen voor de bestaande mobo, want dat is ook maar de vraag of elk AM2 mobo wel echt zo future proof is.
Bij MSI zijn ze al aan het testen en de moederborden kunnen er blijkbaar goed mee overweg.

http://global.msi.com.tw/...cat2_no=171&cat3_no=#menu

Abit en Asus reppen er nog met geen woord over (maakt me ergens wel een beetje bang).

Yes, but no.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Waar zie je dat dan dat ze de K10 aan het testen zijn? 12xx opteron is gewoon een AM2 cpu.

Edit/

Ik heb wat info gevonden over asus en de K10 bios update.
自AMD 將改推出以Socket AM2+ 為主處理器, 有人擔心現在的AM2 主板是否支援/兼容. 9月3日, 華碩正式向大家公佈它們其下兼容AM2+ 處理器的主板.

首先當然是ASUS 的M2A-VM, 它是用AMD 690G+SB600晶片的, 而且它是得到AMD Validated Solution 的認證.

**M2A-VM用家請更新BIOS到1101版本,就可支援AM2+處理器(BIOS 已推出,
可到ASUS 網頁下載)

當然還有以下的主板, 當ASUS 推出有關新版BIOS後, 用家更新其BIOS, 其主板就可兼容AM2+ 處理器
--CROSSHAIR
--M2A-VM HDMI
--M2N32-SLI Premium Vista Edition
--M2N-E SLI
--M2N32-SLI Deluxe/WiFi AP
--M2N-E
--M2N32 WS Professional
--M2N-VM DVI
--M2N-SLI Deluxe
--M2R32-MVP

而發售的兼容AM2+處理器主板, 將會有貼紙/印上Support AM2+ CPU 在盒上.
Het lijkt erop dat deze mobo AM2+ bios update krijgen, ik hoop het want mijn mobo staat er ook tussen. :)

[ Voor 90% gewijzigd door mad_max234 op 04-09-2007 12:43 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
ATI people don’t have much chance

Dave Orton left and Rich Hegberg left as they were not happy with how AMD treated ATI. Some sources inside said that ATI is still considered as a step kid of AMD and that AMD bosses are not treating ATI as nicely as they should.

Some sources said that Hector Ruiz, ex Motorola man himself, prefers ex Motorola people over ex ATI. If you used to work for Motorola you are likely to get a promotion easier than as ex ATI people, and that is what Orton and Hegberg didn’t want to be part of it.

The scariest thought now is what happens if one or both of these people go to run Intel’s discrete graphic unit also known as project Larrabee. That simply gives us the creeps and Hector might be directly responsible for it. Well done.
Als dit waar is vind ik dit echt een schande. Ze raken echt toppers kwijt op die manier. En als die naar intel overlopen graaft AMD gewoon zijn eigen graf. ALS dit waar is verdient AMD het ook niet om te profiteren van ATi. ATi is op dit moment winstgevender dan AMD dus ze zouden juist heel blij met die lui moeten zijn en met respect moeten behandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
Mooi, mijn M2N-SLI-Deluxe staat er ook bij. Wordt ook wel tijd voor een BIOS-update, de laatste final (0307) komt uit augustus 2006! Daarna zijn er alleen maar bètas uitgekomen, of finals die ineens weer bètas werden :(
Ik hoop dat ze dan ook meteen mijn probleem op kunnen lossen dat de computer niet goed wakker wordt uit S3-standby, want volgens de support konden ze dat nu niet oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Astennu schreef op dinsdag 04 september 2007 @ 13:00:
[...]

ATi is op dit moment winstgevender dan AMD dus ze zouden juist heel blij met die lui moeten zijn en met respect moeten behandelen.
ATI is van AMD, en ati mag blij zijn dat ze nog blijven bestaan en niet gelijk zijn vervangen. ;) Of dat ze alleen de intellectuele eigendommen gebruiken en heel ati opdoeken.

[ Voor 13% gewijzigd door mad_max234 op 04-09-2007 13:20 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Kijk dat is nu de rede dat ik nooit meer Asus koop. Ik heb ook al eens wat klachten gehad over de Asus A8R MVP. De oplossing was volgens hun de A8R32 MVP Deluxe kopen die snel zou uitkomen. Dus ik die er in gehad weer andere problemen.

Het interesseert ze gewoon niet dat iets niet werkt. Ze hebben de naam mensen blijven de spullen toch wel kopen. En jammer genoeg is dat laatste ook waar. Hun borden zijn niet meer een van de betere zoals in het verleden. Ze zijn eerder middelmatig tot slecht. Jammer genoeg komen ze goed door de reviews heen maar ik heb zo vaak gedonder met die plankjes gehad ( stuk of 7-8 asus borden gehad ) Dus ik heb er nu ook genoeg van ook. Stock werken ze prima maar wil je iets meer dan lukt dat vaak niet lekker.
mad_max234 schreef op dinsdag 04 september 2007 @ 13:17:
[...]

ATI is van AMD, en ati mag blij zijn dat ze nog blijven bestaan en niet gelijk zijn vervangen. ;)
Uhmm het was AMD die ATi nodig had om een platform tactiek toe te gaan passen wat intel ook doet met centrino. ATi had de overname niet perse nodig het ging redelijk goed met ATi. Het was wel logisch dat ze samen gingen maar dat geeft AMD niet het recht nu lomp te lopen doen. Ze moeten het nu niet meer als ATi gaan zien maar als het nieuwe AMD. Dus niets verschillen en onderlinge discriminatie. En dus ook geen ex moterola mensen kiezen boven mensen van EX ATi ( het nieuwe AMD ). Vind je het raar dat mensen dan zeggen bekijk het maar ? En dat zijn wel toppers die nu weg lopen niet echt positief te noemen.

[ Voor 36% gewijzigd door Astennu op 04-09-2007 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Nou de meeste Asus bordjes deden het prima in OC al is het geen OC merk het is een gewoon merk die gewone mobo maakt. En dat doen ze gewoon goed, en ja niet elk mobo van asus is even goed maar dat kan ook niet. ;)

Elk merk heeft daar last van, het ene mobo is het andere gewoon niet.

In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst. :P

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mieJas
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

mad_max234 schreef op dinsdag 04 september 2007 @ 12:22:
Waar zie je dat dan dat ze de K10 aan het testen zijn? 12xx opteron is gewoon een AM2 cpu.
Was Lima dan niet één van de nieuwe Stars CPU's? Wel dat en het logo "AM2+ Ready". Wil toch zeggen dat ze het geprobeerd hebben, anders zou dat er niet op staan...

Yes, but no.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Hier nog wat info over asus en AM2+ cpu's
Asus announces first socket AM2+ board

Asustek have announced the first AM2+ motherboard, along with releasing a list of existing boards that will support AM2+ CPU's through a BIOS update. The M2A-VM HDMI is the first board built specially for AMD's AM2+ socket.

After a long-term cooperation with AMD, the M2A-VM motherboard series is the first to be available with more AM2+ CPU compatible motherboards to come from ASUS in the near future. "As we have strive to be number one in providing the best quality, service and innovation to customers, ASUS gives the world the first motherboard, the M2A-VM, which is compatible with the latest AMD AM2+ CPU." said Joe Hsieh, ASUS Vice President of motherboard business department.

mieJas schreef op dinsdag 04 september 2007 @ 13:49:
[...]

Was Lima dan niet één van de nieuwe Stars CPU's? Wel dat en het logo "AM2+ Ready". Wil toch zeggen dat ze het geprobeerd hebben, anders zou dat er niet op staan...
Nee, de lima (hoofdstad van peru) is geen K10 core. ;) En dat ready moeten we ook maar niet al te zwaar nemen tot dat ze echt erop werken. Maar het geeft wel al iets meer vertrouwen dat ze er waarschijnlijk mee aan de slag gaan.

[ Voor 24% gewijzigd door mad_max234 op 04-09-2007 14:23 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hehe, eerste officiele AM2+ ondersteunende bord was van biostar, ook al had hij een nvidia 560 chipset :O

jammer dat de leuke fabrikanten: abit en biostar als tier 2 of mischie wel tier 3 staan.
zit eigenlijk niet meer te wachten op asus/msi oid

benchmark van de gigabyte rd790 bij ocw is wel bekend? of eigenlijk preview omdat de benchmarks op toedoen van gigabyte zijn verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Hier nog wat plannen van AMD tijdens de lanch.

AMD to launch Barcelona in seven locations

En de RD790 moet deze maand nog komen in de voor van een Gigabyte en asus mobo.

AMD RD790 mobos in September
AMD RD790 slated for late September

En dat biostar mobo is gewoon een AM2 mobo, waar gewoon nog een bios update voor moet komen zover ik weet. Allemaal marketing zooi dus.

Ik heb alleen de preview gelezen, heb je de tabel nog van de benchmarks?

[ Voor 21% gewijzigd door mad_max234 op 04-09-2007 16:34 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
mad_max234 schreef op dinsdag 04 september 2007 @ 13:26:
Nou de meeste Asus bordjes deden het prima in OC al is het geen OC merk het is een gewoon merk die gewone mobo maakt. En dat doen ze gewoon goed, en ja niet elk mobo van asus is even goed maar dat kan ook niet. ;)

Elk merk heeft daar last van, het ene mobo is het andere gewoon niet.

In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst. :P
GigaByte doet het ook goed in OC'en, en maakt ook gewone moederborden. Maar ik vind dat je van een fabrikant fatsoenlijke ondersteunig moet krijgen. Mijn bord is nu al zo'n 15 maanden op de markt, en er zijn pas twee BIOSsen voor die final zijn. Ik heb bij een vriend een systeem met een GigaByte P35-DS3P gebouwd, dat bord is nu ongeveer 4 maanden uit en zit al aan zijn derde BIOS!
Dat zegt natuurlijk niet alles, maar het geeft je wel de indruk dat ze ondersteuning geven en proberen problemen op te lossen.
Ik denk niet dat mijn volgende bord een Asus wordt...

Verwachte leveringen van de Athlon en Phenom volgens HKEPC:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/56b9bcc5258d7cde9c83911a74dc8ae3/thumb.png
De 3600+ zou dus binnenkort EOL moeten gaan

[ Voor 11% gewijzigd door PowerUp op 04-09-2007 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

PowerUp schreef op dinsdag 04 september 2007 @ 16:52:
[...]

GigaByte doet het ook goed in OC'en, en maakt ook gewone moederborden. Maar ik vind dat je van een fabrikant fatsoenlijke ondersteunig moet krijgen. Mijn bord is nu al zo'n 15 maanden op de markt, en er zijn pas twee BIOSsen voor die final zijn. Ik heb bij een vriend een systeem met een GigaByte P35-DS3P gebouwd, dat bord is nu ongeveer 4 maanden uit en zit al aan zijn derde BIOS!
Dat zegt natuurlijk niet alles, maar het geeft je wel de indruk dat ze ondersteuning geven en proberen problemen op te lossen.
Ik denk niet dat mijn volgende bord een Asus wordt...
Of er mankeert gewoon meer aan de bios van gigabyte ik heb bij mijn bordje nog geen bios update nodig gehad. ;) Bios update zegt niks over hoe goed het bordje werkt, sterker nog een bios update kan er voorzorgen dat het minder goed wrekt.

En het verschilt zo vaak per serie dat je echt moet kijken naar het mobo en niet naar de merken op zich.

[ Voor 5% gewijzigd door mad_max234 op 04-09-2007 17:26 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hekking
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 02-02-2020

Hekking

Can of whoopass

Ik ben hier al de derde Ex Asus gebruiker die ook walgt van hun bios bugs. Toch wel een teken aan de wand lijkt me.
In m'n A8R MVP Deluxe zat een FSB gab van 270-310 en een Boot bug bij oc settings veranderingen. Voor een bord van 150 euro verwacht ik wel dat deze bugs in iedergeval hersteld worden.
Volgende bordje word mss weer MSI of : Abit, DFI (wel een beetje duur), Gigabyte of Biostar

Facts and perspective don't care about emotion. This was offensive? Hold my beer. When you tear out a mans tongue you not prove him evil, you're telling the world that you fear what he might say

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Hekking schreef op dinsdag 04 september 2007 @ 18:00:
Ik ben hier al de derde Ex Asus gebruiker die ook walgt van hun bios bugs. Toch wel een teken aan de wand lijkt me.
In m'n A8R MVP Deluxe zat een FSB gab van 270-310 en een Boot bug bij oc settings veranderingen. Voor een bord van 150 euro verwacht ik wel dat deze bugs in iedergeval hersteld worden.
Volgende bordje word mss weer MSI of : Abit, DFI (wel een beetje duur), Gigabyte of Biostar
Denk dat je bij elk merk wel bordjes heb die problemen veroorzaken als ze ver buiten hun spec draaien. Ik heb persoonlijk wat problemen gehad met een MSI Nforce2 ultra mobo, en daarvoor met een MSI KT333 ultra maar laat msi daarom niet afvallen.

Er zijn ook zat tevreden asus gebruikers lijk me ook een teken aan de wand. Zijn ook zat mensen die niks van gigabyte moeten hebben of van biostar. Het is altijd makkelijk om mensen te vinden die problemen hebben (die posten ook) maar mensen die tevreden zijn die hoor je niet zo snel. ;)

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-07 01:45
Nou, dan zal ik me maar melden. De afgelopen tien jaar heb al moederborden van Asus en ik ben er erg tevreden over. Ja, het huidige moederbord (A8N-SLI) had tijdens leveren nog kuren qua bios, maar alleen met betrekking tot OCen (50% overclock valt echt buiten de specs) en daar viel omheen te werken (hetgeen ik ook gedaan heb). Juist dat iedere paar weken wel een of meerdere nieuwe BIOSen uitkwamen heb ik als zeer positief ervaren.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://www.hardwaresecrets.com/article/480/5
Suzuka: quad- or dual-core Opteron on the 1000 series, 512 KB L2 memory cache per core, 6 MB L3 memory cache, conventional DDR3 memory, socket AM3, HyperTransport 3.0, 45 nm manufacturing process.

Afbeeldingslocatie: http://www.hardwaresecrets.com/imageview.php?image=7822
dus ook een suzuka dual/quadcores bijgekomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Is een shanghai core (K11?) met 1x HT link. (1000 serie) en AM3 geheugen controller. (DDR2/DDR3)

Nu ben ik meer benieuwd naar de desktop cores en octa core van de shanghai.

[ Voor 12% gewijzigd door mad_max234 op 04-09-2007 19:59 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Ik hoop toch wel dat we dit jaar iets snellers kunnen kopen dan een 2400 MHz X2 of X4 8)7 Want anders is het amper sneller dan de huidige K8 3200 MHz.

Die dual core 2.8 komt pas begin volgend jaar volgens die slide. Ik hoop dus echt dat ze het helemaal fout hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

als dat zo is ben ik wezen shoppen bij de concurent, dat begrijp je wel :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• achtbaanfreak
heeft barcelona HT1 geen HT3?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
Joah, HT1, dat is echt een stuk of duizend keer herhaald :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Verwijderd schreef op dinsdag 04 september 2007 @ 21:12:
als dat zo is ben ik wezen shoppen bij de concurent, dat begrijp je wel :X
Inderdaad veel te laat en dan ook nog traag ook. En misschien ook nog duur :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• achtbaanfreak
leonpwner1 schreef op dinsdag 04 september 2007 @ 21:56:
[...]

Joah, HT1, dat is echt een stuk of duizend keer herhaald :P
Ik heb het ook wel eens gehoord, maar waarom zou je dan s-F+ nodig hebben voor Barcelona als die toch geen HT3 ondersteunt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

achtbaanfreak schreef op woensdag 05 september 2007 @ 09:49:
[...]

Ik heb het ook wel eens gehoord, maar waarom zou je dan s-F+ nodig hebben voor Barcelona als die toch geen HT3 ondersteunt?
Socket F+ bied meer dan alleen HT3.0. ;) Al is het maar voor de energie besparende functies.

Edit/

En nodig heb je hem niet, kan makkelijk in de bestaande socket F mobo. Dat is nu juiste het voordeel van de barcelona upgraden van je huidige servers zonder iets te hoeven te verandere zoals koeling en mobo. Volgens het filmpje van AMD op youtube is het binnen 10 min gedaan en ben je van een 2cpu/4 cores systeem naar een 2cpu/8 cores systeem gegaan.

[ Voor 34% gewijzigd door mad_max234 op 05-09-2007 13:21 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Maar de stocket kan al wel HT3.0 dus voor de volgende generatie cpu's :) Mja ik ben nu echt benieuwd hoe alles gaat lopen. Ik hoop dat of de performance per clock super goed is of dat ze toch een 2800/3000 MHz uit gaan brengen dit jaar. Maar beide zijn onwaarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

twee bordjes al van palit voor AM2
gaat goed met de nieuwe moederbord brouwer

allebei M-atx met onboard videokaart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EaS

EaS

Fotosessie MSI K9A3-CF:

Chipset RD780 + SB600
Test met Athlon 64 X2
HTT-bus probleemloos @ 355 MHz (x Multiplier = xxxx MHz):

Afbeeldingslocatie: http://jlsuper.myweb.hinet.net/RD780/01.JPGAfbeeldingslocatie: http://jlsuper.myweb.hinet.net/RD780/03.JPGAfbeeldingslocatie: http://jlsuper.myweb.hinet.net/RD780/05.JPG
Afbeeldingslocatie: http://jlsuper.myweb.hinet.net/RD780/07.JPGAfbeeldingslocatie: http://jlsuper.myweb.hinet.net/RD780/09.JPGAfbeeldingslocatie: http://jlsuper.myweb.hinet.net/RD780/08.JPG
Afbeeldingslocatie: http://jlsuper.myweb.hinet.net/RD780/10.JPGAfbeeldingslocatie: http://i1.tinypic.com/6f4q7b6.jpgAfbeeldingslocatie: http://i16.tinypic.com/4zmq0bn.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i4.tinypic.com/682rip1.jpgAfbeeldingslocatie: http://i19.tinypic.com/61le4j5.jpgAfbeeldingslocatie: http://i13.tinypic.com/66o2q85.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i19.tinypic.com/52c47l2.jpgAfbeeldingslocatie: http://i17.tinypic.com/4udg4ki.jpgAfbeeldingslocatie: http://i17.tinypic.com/5xik0o5.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EaS

EaS

Interview met Dell: We won't ditch AMD:

Zij hebben Barcelona uiteraard uitgebreid getest, dit is wat ze er over te zeggen hebben:

"If you look at performance instructions, Barcelona is about 30 percent faster than Clovertown. However, if you look at energy instructions, Clovertown is about 30 percent faster than Barcelona"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
EaS schreef op woensdag 05 september 2007 @ 19:25:
Fotosessie MSI K9A3-CF:

Chipset RD780 + SB600
Test met Athlon 64 X2
HTT-bus probleemloos @ 355 MHz (x Multiplier = xxxx MHz):
Dat is zeer netjes, een 75% overclock :P Die foto's zijn zeker van Coolaler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EaS

EaS

leonpwner1 schreef op woensdag 05 september 2007 @ 19:52:
[...]

Dat is zeer netjes, een 75% overclock :P Die foto's zijn zeker van Coolaler?
Correct, zelfs een HTT base clock van ~400MHz is rockstable:

Afbeeldingslocatie: http://i14.tinypic.com/5yl9yl5.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_DvD
EaS schreef op woensdag 05 september 2007 @ 19:47:
Interview met Dell: We won't ditch AMD:

Zij hebben Barcelona uiteraard uitgebreid getest, dit is wat ze er over te zeggen hebben:

"If you look at performance instructions, Barcelona is about 30 percent faster than Clovertown. However, if you look at energy instructions, Clovertown is about 30 percent faster than Barcelona"
Het artikel is ondertussen aangepast/verbeterd:
"If you look at floating point instructions, Barcelona is about 30 percent faster than Clovertown. However, if you look at integer instructions, Clovertown is about 30 percent faster than Barcelona," Dell said.
Ik ga er van uit dat de Barcelona dus op veel lagere kloksnelheid draait als de Clovertown, anders zou ie niet 30% trager zijn met integer (K8 is namelijk maar zo'n 25% trager in integer t.o.v. Core2 op gelijke snelheid, en het zou niet logisch zijn als Barc slechter dan K8 zou zijn)

• EaS

EaS

Da_DvD schreef op woensdag 05 september 2007 @ 23:03:
[...]

Het artikel is ondertussen aangepast/verbeterd:

[...]

Ik ga er van uit dat de Barcelona dus op veel lagere kloksnelheid draait als de Clovertown, anders zou ie niet 30% trager zijn met integer (K8 is namelijk maar zo'n 25% trager in integer t.o.v. Core2 op gelijke snelheid, en het zou niet logisch zijn als Barc slechter dan K8 zou zijn)
Even checken :)

Op gelijke kloksnelheid:

Specint_2006:

Peak:
Core-2 3.0 GHz: 22.6
K8 3.0 GHz: 15.0
Verschil: ~50%

Base:
Core-2 3.0 GHz: 20.2
K8 3.0 GHz: 13.7
Verschil: ~47%

SPECint2006_Rate:

Peak:
2s/4c Xeon 5160 3.0 GHz: 65.3
1s/4c Xeon 5365 3.0 GHz: 57.4
2s/4c K8 3.0 GHz: 60.4
Verschil: van ~5% sneller tot ~8% langzamer

Base:
2s/4c Xeon 5160 3.0 GHz: 60.8
1s/4c Xeon 5365 3.0 GHz: 53.9
2s/4c K8 3.0 GHz: 51.6
Verschil: ~4 -17% langzamer

Hoe groter het aantal sockets des te beter de verschillen voor AMD uitpakken (~7%)

Conclusie:
  • Int : 50% langzamer
  • Int_rate: 10% langzamer

Op vermeende Barcelona snelheid (2 GHz):

Specint_2006:
Base:
Core-2 3.0 GHz: 20.2
K8 2.0 GHz: 9.02
Verschil: ~124% langzamer

SPECint2006_Rate:
Peak:
2s/4c Xeon 5160 3.0 GHz: 65.3
1s/4c Xeon 5365 3.0 GHz: 57.4
2s/4c K8 2.0 GHz: 42.0
Verschil: van ~37% sneller tot ~55% langzamer
Base:
2s/4c Xeon 5160 3.0 GHz: 60.8
1s/4c Xeon 5365 3.0 GHz: 53.9
2s/4c K8 2.0 GHz: 37.9
Verschil: ~40 -60% langzamer

Conclusie:
  • Int : 124% langzamer
  • Int_rate: 50% langzamer

Zou Mister Dell het hebben over:
1. Gelijke kloksnelheid als Clovertown (3GHz), dan moet Barcelona m.b.t K8:
In Int: 17 tot 20% sneller zijn
In Int_rate: er 5-15% op achteruit moeten gaan. (zeer onwaarschijnlijk!)

2. De vermeende lancerings snelheid 2GHz, dan moet Barcelona m.b.t K8:
In Int: 90% sneller moeten zijn (zeer onwaarschijnlijk!)
In Int_rate: 20% sneller moeten zijn.

Conclusie:
  • Meneer Dell praat niet over SpecInt maar over Specint_rate.
  • En heeft het daarbij dan niet over gelijke kloksnelheid.
of
  • Meneer Dell praat over SpecInt maar niet over Specint_rate.
  • Maar heeft het daarbij dan wel over gelijke kloksnelheid.
In het laatste geval betekent dat, dat Barcelona op de Integer performance van de Pentium-M zit.
Yonah was ten tijde van z'n lancering ook zo'n 20% sneller in SPECInt (clock voor clock) dan de K8.
Barcelona trekt z'n SPECInt performance dus op naar Yonah levels.

:+

• Astennu
Dus sneller in FP maar trager in Int. Maar wat is nu belangrijker bij BV games ? Ik heb geen idee wat daar gebruikt wordt.

Zou wel jammer zijn als de K10 in veel dingen toch dik gaat verliezen op gelijke clocks want ik gok dat intel veel hoger kan clocken dan AMD dus verliezen ze het kompleet. De K10 is denk ik niet het wonder waar we op hoopte zeker gezien het feit dat de Yorkfield met 12mb crache al voor de deur staat. En die gebruikt nog minder stroom dan zijn voorganger en is 3 tot 10% sneller op gelijke clocks van een clovertown.

Nja volgende week zullen we het weten want dan is de launch ik ben erg benieuwd maar ik verwacht er niet te veel van. Begint te lijken op een soort R600 onder de cpu's want een 2000 Mhz Barcelona wint het gewoon niet in desktop apps van een 3200 MHz K8 want het meeste is geen quad core. En clock voor clock is hij waarschijnlijk niet snel genoeg. Daar heb je toch een 2600 MHz voor nodig en dit is er voorlopig nog niet :'(

• Stephan224
Astennu schreef op donderdag 06 september 2007 @ 08:56:
Dus sneller in FP maar trager in Int. Maar wat is nu belangrijker bij BV games ? Ik heb geen idee wat daar gebruikt wordt.

...
FP berekeningen zijn belangrijk bij spellen en progs zoals folding@home. Denk maar aan een GPU, die is tot nu toe de heer en meester in FP berekeningen (snelheid). Ik denk dat er dus een dikke kans is dat de Barcelona beter gaat scoren met spellen, met name spellen die psy berekeningen hebben en de CPU ervoor gebruiken. (oa Crysis) Ik kan dit fout hebben natuurlijk, maar dit lijkt me het meest logisch. Mocht dit zo zijn dan kan de Barcelona wel eens de nieuwe gamers processor worden, ik hoop het voor ze.

Bron FP info: http://nl.wikipedia.org/wiki/Drijvendekommagetal, http://en.wikipedia.org/wiki/Floating_point

[speculatiemodus]
Even speculeren op wat Dell precies zegt en voorgenomen dat de Barcelona inderdaad veel winst haalt uit de FP berekeningen (30%) kan de volgende tabel gemaakt worden.

Barcelona @ 1,8 GHz wordt gelijk aan een Clovertown @ 2,34 GHz
Barcelona @ 1,9 GHz wordt gelijk aan een Clovertown @ 2,47 GHz
Barcelona @ 2,0 GHz wordt gelijk aan een Clovertown @ 2,6 GHz
Barcelona @ 2,1 GHz wordt gelijk aan een Clovertown @ 2,73 GHz
Barcelona @ 2,2 GHz wordt gelijk aan een Clovertown @ 2,86 GHz
Barcelona @ 2,3 GHz wordt gelijk aan een Clovertown @ 2,99 GHz
Barcelona @ 2,4 GHz wordt gelijk aan een Clovertown @ 3,12 GHz
Barcelona @ 2,5 GHz wordt gelijk aan een Clovertown @ 3,25 GHz

Gebaseerd op het productieproces kan AMD nog sneller en kleiner schalen, dus redeneer zelf maar verder.

De dikgedrukte vergelijking in de tabel wordt trouwens bevestigd voor een ouder bericht van de frontpage van Tweakers.net. Hierbij werdt de Barcelona @ 2,0 GHz vergeleken met de Clovertown @ 2,6 GHz en de Barcelona was sneller. (stepping info kon ik niet vinden)

Bron: nieuws: AMD praat over Barcelona en verdere toekomstplannen

Leuk om te weten is dat de Barcelona gemakkelijk tot 3,0 GHz zou moeten kunnen clocken aldus hetzelfde nieuwsbericht. Dit betekent dat de Clovertown op 3,9 GHz moet draaien om de Barcelona op de FP berekeningen bij te kunnen houden.

Uiteraard mag niet vergeten worden dat de integer berekeningen zo`n 30% minder zijn. Maar ondanks dit nadeel kan de Barcelona dadelijk best een paar benchmarks gaan winnen in 3DMark en met spellen. Ik blijf dus gewoon positief over de Barcelona. O-)
[/speculatiemodus]

Ps: raar is dat AMD de Barcelona als vervanger van de Opteron ziet, volgens mij heeft een server meer aan zuivere integer berekeningen dan FP berekeningen. Dit kan ik fout hebben natuurlijk, ik heb weinig kennis van servers en server software.

• Astennu
Tja we moeten het nog even afwachten. Qua FP ziet het er goed uit ja maar die Int niet. De vraag is nu wat voor een effect dit gaat hebben.

En vergeet niet dat intel best wel in staat is hun Yorkfiel op 3900 MHz te clocken alleen op dit moment zou de cpu dan meer dan 130 watt gebruiken maar het is mogelijk.

• EaS

EaS

Stephan224 schreef op donderdag 06 september 2007 @ 10:50:
[...]

FP berekeningen zijn belangrijk bij spellen en progs zoals folding@home. Denk maar aan een GPU, die is tot nu toe de heer en meester in FP berekeningen (snelheid). Ik denk dat er dus een dikke kans is dat de Barcelona beter gaat scoren met spellen, met name spellen die psy berekeningen hebben en de CPU ervoor gebruiken. (oa Crysis) Ik kan dit fout hebben natuurlijk, maar dit lijkt me het meest logisch. Mocht dit zo zijn dan kan de Barcelona wel eens de nieuwe gamers processor worden, ik hoop het voor ze.
Ben ik het ten dele mee eens:

We kunnen redelijk makkelijk een vergelijk maken tussen die beide andere CPU's van AMD en Intel:
K8 versus Yonah

Yonah versus K8:
~20% > Integer
~20% < FP

Hoe vertaalde zich dit naar Game performance?

Afbeeldingslocatie: http://images.anandtech.com/graphs/yonah%20preview%20part%202_121805111215/10342.pngAfbeeldingslocatie: http://images.anandtech.com/graphs/yonah%20preview%20part%202_121805111215/10343.pngAfbeeldingslocatie: http://images.anandtech.com/graphs/yonah%20preview%20part%202_121805111215/10344.png
Afbeeldingslocatie: http://images.anandtech.com/graphs/yonah%20preview%20part%202_121805111215/10345.pngAfbeeldingslocatie: http://images.anandtech.com/graphs/yonah%20preview%20part%202_121805111215/10346.pngAfbeeldingslocatie: http://images.anandtech.com/graphs/yonah%20preview%20part%202_121805111215/10347.png
Afbeeldingslocatie: http://images.anandtech.com/graphs/aopen%20i975_05020630511/11822.pngAfbeeldingslocatie: http://images.anandtech.com/graphs/aopen%20i975_05020630511/11798.pngAfbeeldingslocatie: http://images.anandtech.com/graphs/aopen%20i975_05020630511/11804.png
Afbeeldingslocatie: http://images.anandtech.com/graphs/aopen%20i975_05020630511/11797.pngAfbeeldingslocatie: http://images.anandtech.com/graphs/aopen%20i975_05020630511/11803.pngAfbeeldingslocatie: http://images.anandtech.com/graphs/aopen%20i975_05020630511/11805.png
Afbeeldingslocatie: http://techreport.com/r.x/core-duo/fear.gifAfbeeldingslocatie: http://techreport.com/r.x/core-duo/bf2.gifAfbeeldingslocatie: http://techreport.com/r.x/core-duo/ut2004.gif

Ondanks de significante achterstand in Floating Point prestaties was de Core Duo zeker gelijkwaardig in games, op gelijke klok. Bij spellen komt dus ook zeker een portie Integer kijken, daarnaast lijken de spel "profielen" dan weer wel te veranderen (zoals je zegt: Meer aandacht voor A.I.,Physics e.d.)
Alhoewel het meten van de spel performance in bovenstaande grafiekjes wel weer op de "foute" manier is gebeurd:

John Carmack: Timedemo doesn't do any game logic.

Een lekker groot L2 kladblokje kan dus ook zeker bijgedragen hebben.

Wat betreft het meten van spel prestaties: Ten tijde van Intel's significante achterstand in spelperformance (netburst), deden ze er van alles aan om de meetmethodes te veranderen. Nu hoor je ze er uiteraard niet meer over, maar ze hadden wel gelijk:

Afbeeldingslocatie: http://www.hardocp.com/images/articles/1125355432kWXNPO9209_1_7_l.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.hardocp.com/images/articles/1125355432kWXNPO9209_1_8_l.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.hardocp.com/images/articles/1125355432kWXNPO9209_1_9_l.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.hardocp.com/images/articles/1125355432kWXNPO9209_1_10_l.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.hardocp.com/images/articles/1125355432kWXNPO9209_1_11_l.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.hardocp.com/images/articles/1125355432kWXNPO9209_1_12_l.jpg

Voor de rest van de slides, zie hier

• EaS

EaS

Afbeeldingslocatie: http://i6.tinypic.com/53qgr9v.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img528.imageshack.us/img528/8329/13sex6.gif

:X

• Astennu
Kortom in games zal de K10 de C2D quad niet bij houden. Want alleen die FP is niet genoeg en Int is daar super belangrijk. Vooral die Yonah op 2.8 GHz laat zien dat die gewoon veel beter schaalde dan de K8 in performance. Mja we wachten gewoon nog een weekje af dan zullen we het allemaal wel zien.

En die time demo's zijn crap ja maar goed het spel spelen en dat meten werkt ook niet want dan is alles elke keer verschillend.

Verwijderd

Pagina: 1 ... 3 ... 6 Laatste

Dit topic is gesloten.