[Discussie] AMD Sempron, Athlon 64 & Opteron - Deel 16 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 6 Laatste
Acties:
  • 5.262 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EaS
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:19

EaS

Barcelona Launch Clock Speeds Changing?:
"Now, word is coming that AMD might drop the 1.6 GHz from the launch line-up in favour of a 2.1 GHz or 2.2 GHz core launch speed." (it came from an inside source at AMD).

Gerüchte um Samsungs Interesse an AMD verdichten sich:
"Laut uns vorliegenden Informationen soll sich der südkoreanische Elektronikkonzern Samsung ernsthaft mit einer Kooperation oder sogar einer Beteiligung an AMD befassen.

Dahingehende Bemerkungen soll es durch Deutschlandchef Seung Kak Kang auf einer Veranstaltung mit Samsung Partnern gegeben haben."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EaS

EaS

AMD To Announce New x86 Features:

"AMD next week will announce its latest effort to add new instructions to the x86 architecture, although just what is a bit of a mystery. A company spokesperson would only acknowledge that there will be news surrounding enhancements to the x86 instruction set on August 30, but that was all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-05 20:28
Het begint nu wel spannend te worden. Ben heel erg benieuwd naar de performance van deze cpu. De toekomt van AMD hangt ook vast aan de performance van de cpu. Zeker nu ze het zo moeilijk hebben.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Dit is wel een instinker, ik had een tijdje geleden gevraagd of iemand wist hoe de verhouding X2 3600 vs E2140 was als je ze beiden liet Folden of Rosetta-eren.

Hier staat een kort stukje erover:
It may well be that the 64bit F@H cores "like" larger L2 caches as much (or more) than the 16 registers; since my brother's 17" iMac Core Duo (1.8gHz IIANM) runs the same 1,760 point work units in virtually the same time it takes my Athlon 64 X2 4200+ to complete them.

From what I understand, AMD's CPU advantages are not enough to match the advantage of the super fast SSE of the C2D.
The next gen AMD CPU (later this year?) should significantly improve AMD's SSE.
Also with a built in memory controller, AMD CPUs lack of L2 cache does not make that big of a difference in most cases.
Bron: http://techreport.com/for...2e5ed6f362437efc216e02d96

http://techreport.com/rev...n-x2-be2350/index.x?pg=11
Dit vertelde me echter iets anders, de ene helft (Tinker WU) is AMD WAY to go, de andere helft is ''gewoon'' voor Intel.

Rosetta@Home zijn weinig benchmarks van te vinden (hoe logisch), en als ik zie dat de X2 3600 0.8GHz @ 0.8V doet en VELE Intel's niet lager komen dan 1.05V, dan weet ik het echt niet meer. Iemand het verlossende woord?

Ik ben nog aan het zoeken, ik update deze post asap

[ Voor 21% gewijzigd door Jejking op 26-08-2007 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Tja dat is een goede. De AMD is zuinig. En waarschijnlijk kan i nog wel hoger dan 800 MHz op 0.8v. Performance zal dan wel niet geweldig zijn als ik naar mijn 1.6 GHz laptop kijk mja met folding is het zo dat alle beetjes helpen :)

Edit:

Het valt me trouwens op dat elke laptop die verkocht wordt een C2D heeft en dus vaak ook een intel IGP of Geforce kaartje. En volgens mij wordt de laptop markt steeds groter dus AMD zou daar ook een wat aan moeten doen. Dus een goede laptop CPU en GPU maken. Die sneller is en zuiniger dan de concurrentie. Of in ieder geval zuiniger en goedkoper dat scheelt ook al.

[ Voor 45% gewijzigd door Astennu op 27-08-2007 09:18 ]

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 161608

bron
Afbeeldingslocatie: http://www.tcmagazine.com/images/news/Hardware/AMD_Phenom_X4_logo_01.jpg
lijkt er meer op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• achtbaanfreak
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 06-12-2024
dat plaatje van die ster klopt, maar of de rest ook klopt vraag ik me af. Want het is precies dezelfde stijl als die andere, en ja, dat 64. Ik denk dat ze allebei fake zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Ja die sterk klopt inderdaad maar waarom weer die 64 terug laten komen als je em eerst weg haalt. Mja 10 september zal het wel duidelijk worden want dan klopt de Barcelona Quad core uit voor de servers.

Misschien heeft AMD nog een verassing dat hij in 2.2 en 2.4 GHz uitkomt ipv 2.0.

Hopelijk zijn er wat websites die ook meteen even wat games gaan testen door een Workstation moederbord te gebruiken. Dan hebben we ook een indruk hoe de Phenom X4 daar gaan presteren.

[ Voor 24% gewijzigd door Astennu op 27-08-2007 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
Die 64 vind ik ook niet logisch, en het past er niet goed bij.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ik vind die gekartelde randjes nog steeds te nep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zygivt
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-05 22:45

Zygivt

Evenaren en overtreffen

ik zou het schandalig vinden als dat een orgineel logo is. Als ik photoshop op mijn scherm vertoon speel ik dit klaar:

Afbeeldingslocatie: http://i19.tinypic.com/4y0ppxv.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 31-05 10:15
Volgens mij is het gewoon een fake, die randjes zien er erg simpel uit om te maken met photoshop, bovendien zijn ze niet anti-alliased. Ten tweede: dat zwarte vlak met het logo is er volgens mij zo bovenop geplakt, want kijk maar eens naar de slechte overgang in de linkerbovenhoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
leonpwner1 schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 13:07:
[...]

Volgens mij is het gewoon een fake, die randjes zien er erg simpel uit om te maken met photoshop, bovendien zijn ze niet anti-alliased. Ten tweede: dat zwarte vlak met het logo is er volgens mij zo bovenop geplakt, want kijk maar eens naar de slechte overgang in de linkerbovenhoek.
Het is gewoon een fake. Net als die eerste. Maar misschien dat die plaatjes wel gebruikt gaan worden in de daadwerkelijke logo's van AMD alleen dan met een betere afwerking. Want die ster stond ook op de helm van de Ferrarie coureurs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-02 11:09

mad_max234

AMD Athlon II M320

En wie zegt dat ze de 64 weg hebben gedaan? de Naam Athlon hebben ze weg gedaan niet de 64bit aanduiding

De 64bit is weg van de grote successen van hun en is erg bekent, lijk me logies dat ze dat er weer in zetten.

En de logos komen netjes over een met de nieuwe style, ik denk dat het gewoon echt is.

En kartel randjes komen ook in het oude logo voor. ;)

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• needless to say
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07-01 23:50
Geen vector-afbeelding, ziet er dus fake uit. Vergelijk met
Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/aderis/images/amd_athlon64.jpg

(ok, dit is ook geen vector-afbeelding meer, maar de basis wel. De rondingen zijn mooi rond, en niet kartelig.)

[ Voor 31% gewijzigd door needless to say op 27-08-2007 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Ja pak er nu eens een die kleiner is en voor website bedoeld is. Deze komen allemaal van AMD site zelf.

Afbeeldingslocatie: http://www.amd.com/us-en/assets/content_type/Additional/33544a-2.gif

Afbeeldingslocatie: http://www.amd.com/images/AMD_logo_gb-uk.gif

Afbeeldingslocatie: http://www.amd.com/us-en/assets/content_type/Additional/30531a-2.gif

Afbeeldingslocatie: http://www.amd.com/us-en/assets/content_type/Additional/42364A_05_AMD_Chipset_logo.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.amd.com/us-en/assets/content_type/Additional/40219a-02.gif

Allemaal kartel randjes, dus zo vreemd is dat dus niet. ;)

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
Of ze nu fake zijn of niet, ga er maar vanuit dat het nieuwe logo er zo ongeveer zal uitzien. Het logo op de helm zegt daar genoeg over. De logo's die nu rondzweven zijn ofwel low-res die iemand op het net verspreid heeft ofwel heeft iemand er zelf wat van gemaakt aan de hand van het logo op de helmen. Aangezien verschillende partners reeds cpu's ontvangen hebben om systemen te bouwen hebben ze daar vast ook logo's bij gekregen om op de behuizing te kleven. Optie één lijkt me dan ook waarschijnlijk, iemand heeft zo'n logo ingescanned en op het net verspreid.

http://www.amd.com/us-en/...Media/43312B-CN1_0926.jpg

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Dat zou dan echt iets te maken moeten hebben met het scannen. Dat het zo iets wordt zou best kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
RD790 plank van Gigabyte:

Afbeeldingslocatie: http://www.ocworkbench.com/2007/gigabyte/GA-MA790-DQ6/Gigabyte-GA-MA790-DQ6%20002%20copy.jpg

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
UHmm die sloten zitten wel dicht op elkaar. Zelfs HD2600 XT kaartjes kunnen dan niet veel lucht aanzuigen. En Quad crossfire met HD2900 XT is dus niet mogelijk gezien de ruimte.

Tijd voor een BIGATX moederbord formaat ? :P 8)

[ Voor 12% gewijzigd door Astennu op 27-08-2007 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
Ik vergat de url, op http://www.ocworkbench.com/2007/gigabyte/GA-MA790-DQ6/g1.htm een volledige preview van dat bord :)

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zygivt
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-05 22:45

Zygivt

Evenaren en overtreffen

wat doet men met die heatpipe als men graag de cpu en nortbridge wil waterkoelen?

die borden met heatpipe lijken me interressant, maar ik wil op den duur gaan waterkoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:35
Voor een DQ6 (dus het topmodel) vind ik hem wel weinig SATA-poorten hebben. Twee opticals en twee harde schijven en je zit vol. De 4 videokaartsloten zitten inderdaad ook niet handig, en die bovenste PCIe x1 kan je ook weinig mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
Zygivt schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 16:27:
[...]

wat doet men met die heatpipe als men graag de cpu en nortbridge wil waterkoelen?

die borden met heatpipe lijken me interressant, maar ik wil op den duur gaan waterkoelen.
Die heatpipe kun je er toch gewoon afhalen?
PowerUp schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 16:59:
Voor een DQ6 (dus het topmodel) vind ik hem wel weinig SATA-poorten hebben. Twee opticals en twee harde schijven en je zit vol. De 4 videokaartsloten zitten inderdaad ook niet handig, en die bovenste PCIe x1 kan je ook weinig mee.
Onder de PCI sloten zitten ook 2 SATA poorten.

[ Voor 36% gewijzigd door Avalaxy op 27-08-2007 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:35
leonpwner1 schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 17:15:
[...]

[...]

Onder de PCI sloten zitten ook 2 SATA poorten.
Je hebt gelijk. Dat kan wel krap worden als je een tv-kaart o.i.d. in dat onderste pci-slot wil doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
Dat zal wel meevallen, een sata kabel kan je makkelijk plooien.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Not that great

We learned that Barcelona, Opteron 2200 series at its launch 1.9 GHz will have the TDP of 95W. We are talking about the B1 stepping version that will be the first to launch.

There will be a second iteration of Barcelona stepping known as B2 (ba) stepping and this one is suppose to have the lower voltage and will be able to hit the higher speeds.

K10 B2 (ba) stepping is the one that can go over 3GHz and we hope that we can see it this year.
Weer meer slecht nieuws. Ik had toch meer iets van 65 watt verwacht voor die clockspeeds. En met de B2 45 watt. Want anders kunnen ze niet met intel concurreren want die vaan ook quad cores van rond de 40-50 watt uitbrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
Dat is geen nieuws, die tdp's zijn al lang bekend.

high-end: 120W
performance: 95W
he en dual core: 68W
be en sempron: 45W

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Hacku schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 11:37:
Dat is geen nieuws, die tdp's zijn al lang bekend.

high-end: 120W
performance: 95W
he en dual core: 68W
be en sempron: 45W
Er zouden toch ook Opteron HE's komen van 65 en 45 watt die wel 4 cores hadden ? Want intel is daar ook druk mee bezig. Maar ik kan me vergissen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

zit er dus eentje op XS met dit bord maar zonder cpu 8)7

waar ik me vooral in intresseer is de socket koeling
Afbeeldingslocatie: http://ukazto.com/img/giga3.jpg
maar ook een flinke 12 phase voeding voor de cpu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EaS

EaS

AMD makes big comeback in U.S. retail:

"According to the market research firm, AMD-based desktop and notebook PCs achieved a unit share of 51.0% in July in U.S retail: Compared to June 2007, the company was able to steal 13.4 points from Intel; AMD's share was also up 4.3 points year over year from 46.7% in July of 2006.

This jump in market share comes somewhat unexpected, but was explained by Current Analysis through the firm's aggressive processor pricing."

The Common System Interface: Intel's Future Interconnect :

"....an extremely in-depth report that is the work of roughly 5 months of research, studying Intel's patent disclosures. In this article, I describe CSI is exquisite detail, including the physical layer, link layer, coherency protocol and I provide some speculation as to how CSI will be used in future products"

CSI is Intel's aankomende systeem architectuur, die elk voordeel die AMD's platform nu "eventueel" nog heeft weg moet (gaat) poetsen. Zeg maar de tegenhanger van Hypertransport.

[ Voor 35% gewijzigd door EaS op 28-08-2007 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Dat gigabyte bord wordt een mooi oc plankje :P

En over die share. In NL wordt er echt super veel C2D verkocht. vooral laptops. Daar is denk ik 90% intel. Als niet meer :'(

En dat CSI is inderdaad een leuke verbetering. Ben benieuwd hoeveel baat Intel's cpu's hebben bij die bus. Want tot nu toe hebben ze bv de cash groot en snel gemaakt om die latency van die bus en de memory controller die niet on die zit weg te poetsen.

Misschien is de winst bij intel maar iets van 5%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
CSI zal vooral handig zijn voor de Xeon, met de huidige fsb wordt de bandbreedte alleen maar dichtgeknepen naarmate het aantal cpu's toenemen.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Inderdaad dat was toen ook het voordeel van de Opteron.

MAar ik denk dat het voor de desktops minder nut heeft. Maar dan zie je ook bij de huidige Athlon's Vanaf 600 MHz ( en dus hoger ) HTT merk je niets onder de 600 krijg je een kleine drop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EaS

EaS

AMD Phenom X4 Tested On RD790 Board:

Afbeeldingslocatie: http://resources.vr-zone.com//newspics/Aug07/27/Phenom-RD790.jpg

Afbeeldingslocatie: http://resources.vr-zone.com//newspics/Aug07/27/Phenom-RD790_2.jpg
  • 1.8 GHz @ 1.056V
  • Stepping B-0
BTW: Screenshots schijnen afkomstig te zijn van een officiële AMD Demo die gegeven werdt tijdens het F1 circus in Istanbul.

[ Voor 21% gewijzigd door EaS op 28-08-2007 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
Waarom staat er maar 1 Core?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

omdat ze de snelheid, cache etc nu van core 1 aflezen

links onder in staat een vakje processor #1, daar kan je er wss nog 3 andere selecteren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
Anoniem: 161608 schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 16:50:
[...]

omdat ze de snelheid, cache etc nu van core 1 aflezen

links onder in staat een vakje processor #1, daar kan je er wss nog 3 andere selecteren
Nee, dat bedoel ik niet. Er staat: Cores: 1, Threads: 1. Bij mijn dual-core processor staat daar in beide vakjes een '2'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Anoniem: 161608 schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 13:12:
[...]

zit er dus eentje op XS met dit bord maar zonder cpu 8)7

waar ik me vooral in intresseer is de socket koeling
[afbeelding]
maar ook een flinke 12 phase voeding voor de cpu
Weet je wat ik nou slordig vind?

Degene die dit plaatje in elkaar heeft geflanst, wie het ook moge zijn, is vergeten de spellingscontrole uit te zetten. Dat vind ik wel een HELE domme fout, PR-onwaardig |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
Jejking schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 18:37:
[...]

Weet je wat ik nou slordig vind?

Degene die dit plaatje in elkaar heeft geflanst, wie het ook moge zijn, is vergeten de spellingscontrole uit te zetten. Dat vind ik wel een HELE domme fout, PR-onwaardig |:(
Idd, zat ik ook al over te denken :') Dacht dat het een 'feature' van het programma was ofzo :P Staat een beetje reclame-folder-achtig :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

K10: meet (Beverly) Krusher to the 10th degree

By Theo Valich:

When clocked at 3.0 GHz and equipped with two overclocked HD2900XT cards in CrossFire, Agena FX or single-core Barcelona smashed an index of 30,000 3DMarks 06.
Yes, you’ve read it right - the barrier of 30,000 was passed to, barely, 30.031.
We know that there are different systems floating around, and we have no doubt that leaks will start appearing after this article goes live. Knowing what was the overclock of Kentsfield processor, Intel Yorkfield has quite a big job to do. One thing is clear, though. Intel needs Nehalem, and it needs it badly.

When running at 2.5GHz, the 3DMark06 score ended at 23.768, so we were thrilled to see such a good score coming from two 512MB cards. This showed the clear potential of this four core processor marchitecture, but the helter skelter ride happened after we overclocked the processor to 3.0GHz.

The particular processor was none other than a single socket Barcelona or Agena FX, call it what you will. The reference motherboard containing RD790 chipset packed two HD 2900XT cards, and the memory installed was Corsair’s Dominator PC2-9136C5D, or the same ones we have been using ever since they came out. There was a Raptor hard drive, and that was about that. OCZ will like the fact that PP&C Quaddie CrossFire PSU was installed in the system.

Windows Me II (Vista) Ultimate was installed as the operating system of choice. For some odd reason, the 32-bit version was installed in a system with 4GB of memory, needless to say the system detected 3.24GB, and benchmarketing commenced.
[url=bron]http://www.theinquirer.net/default.aspx?article=41970[/url]

_/-\o_
als dat nou waar is >:)

maar na shamino en kinc is dit ook niet zo realistische

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EaS

EaS

Anoniem: 161608 schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 19:48:
[...]

[url=bron]http://www.theinquirer.net/default.aspx?article=41970[/url]

_/-\o_
als dat nou waar is >:)

maar na shamino en kinc is dit ook niet zo realistische
AMD Speaks On Barcelona & Phenom:

....we had the opportunity to speak with John Freude, AMD's Worldwide Business Development Manager for Server/Workstation Products.....

John says the Quad-Core Opteron systems had already been submitted to the benchmark organizations for testing. The results are all under NDA and will only be released on launch date, September 10, 2007. Because they are under NDA, he cannot reveal the actual results, but he gave us some interesting indications of how the Barcelona will eventually fare against an equivalent Intel processor.
  • 20-30% better performance overall
  • 170% better performance in some benchmarks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_DvD
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14-04 10:01
Eindelijk! Ik heb weinig vertrouwen in Theo Valich, maar aan de andere kant heeft AMD zelf aangegeven dat Phenom 2.5GHz de snelste gaming processor zou zijn. (in een AMD powerpoint slide, The Source weet waarover ik het heb). Laat die benchmarks maar komen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 230830

Hallo allemaal,
Ik sta op dit moment voor de CPU-keus
AMD-Athlon 64x2 5200, of
Pentium DualCore. Ik heb er echt geen verstand van.
Kan iemand mij vertellen wat de beste keus zou zijn en of eer veel prijsverschil is?
Bij voorbaat veel dank!
Renee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03 14:35

_the_crow_

Rare vogel

EaS schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 21:12:
Ik vraag me werkelijk af wat je met zo'n quote aan moet. 170% in sommige benchmarks. Er is altijd wel een benchmark te vinden die enorm geoptimaliseerd is. Daarnaast:
Because they are under NDA, he cannot reveal the actual results, but he gave us some interesting indications of how the Barcelona will eventually fare against an equivalent Intel processor.
Dat is ook niet echt een duidelijk iets. Over welke Intel-cpu praten we dan?
Anoniem: 230830 schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 21:25:
Hallo allemaal,
Ik sta op dit moment voor de CPU-keus
AMD-Athlon 64x2 5200, of
Pentium DualCore. Ik heb er echt geen verstand van.
Kan iemand mij vertellen wat de beste keus zou zijn en of eer veel prijsverschil is?
Pentium Dualcores zijn de gestripte versies van de Core 2 duo processoren. Ze hebben maar 1MB L2-cache en een FSB van 200MHz.

Voor prijsverschil zie hier: Tweakers.net Pricewatch
Voor reviews bijvoorbeeld deze benchmark en via Google: 'E2140 benchmark'

Binnen 5 minuten genoeg reviews. ;)

[ Voor 39% gewijzigd door _the_crow_ op 28-08-2007 21:35 ]

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 31-05 09:10
but he gave us some interesting indications of how the Barcelona will eventually fare against an equivalent Intel processor.
Dat kan een gelijk geklokte Xeon zijn of eentje in dezelfde TDP klasse of eentje in dezelfde prijsklasse. :)

Ik hoorde dat in de nieuwe 45watt CPU's BE-2350 & BE-2300 nog een bug zit omdat de C1E functie door de CPU ! niet goed gesupport wordt. AMD werkt hier nog aan, maar in sommige biossen van mainboards staat dit default al gedisabled, en dat resulteert in een crash.

In November komt het nieuwe UMA chipset van nVidia, de MCP78 met DX10 support en AM2+ / HT3, het chipset dat ook als eerst het Hybrid SLI zal supporten hierover heb ik al eerder gepost. Nu komt er rond dezelfde periode ook een nieuw discreet chipset, MCP72. Dit zal het eerst chipset zijn dat 3-way SLI support. MCP72XE doet 2x PCI-E x16 gen2 (of 1x PCI-E x16 gen2 + 2x PCI-E x8 gen2 / 4x PCI-E x8 gen2). MCP72P doet enkel 1x PCI-E x16 gen2 (of 2x PCI-E x8 gen2). Voor intel volgt ongeveer hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Pentium Dualcores zijn de gestripte versies van de Core 2 duo processoren. Ze hebben maar 1MB L2-cache en een FSB van 200MHz.

Voor prijsverschil zie hier: Tweakers.net Pricewatch
Voor reviews bijvoorbeeld deze benchmark en via Google: 'E2140 benchmark'
Bedankt voor de web-adresjes. Ik was net niet duidelijk genoeg.
Het gaat om Intel Core duo E6600 (die zou 4 Gh. zijn)
en de AMD Athlon 64 x 2 5200+

Ik begrijp heel weinig van al die technische specificaties, maar ik zou gewoon graag
willen weten wat volgens jullie de beste keus is, even onafhankelijk van de prijs. (die heb ik
net bekeken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _the_crow_

_the_crow_

Rare vogel

Anoniem: 230830 schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 21:55:
Pentium Dualcore is iets anders dan Intel Core (2) Duo, die je dus uiteindelijk bedoelde. ;)
Ik begrijp heel weinig van al die technische specificaties, maar ik zou gewoon graag willen weten wat volgens jullie de beste keus is, even onafhankelijk van de prijs. (die heb ik net bekeken).
De E6600 is beter dan de X2 5200+, maar prijs-prestatie-gezien zou ikzelf voor de 5200+ gaan (110E vs 190E).

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
Anoniem: 230830 schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 21:55:
[...]

Ik begrijp heel weinig van al die technische specificaties, maar ik zou gewoon graag
willen weten wat volgens jullie de beste keus is, even onafhankelijk van de prijs. (die heb ik
net bekeken).
4 Gh.? 4 GHz bedoel je? In dat geval: nee, de Core 2 Duo E6600 loopt op 2.4 GHz. Maar waarom naar GHz'en kijken? Dit zegt vrijwel niets over de snelheid van de cpu...

Ook liggen de 2 CPU's die je noemt niet echt in dezelfde prijsklasse (volgens mij). Ik zou voor een Athlon 64 5600+ X2 gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

_the_crow_ schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 22:04:
[...]
Pentium Dualcore is iets anders dan Intel Core (2) Duo, die je dus uiteindelijk bedoelde. ;)
[...]
De E6600 is beter dan de X2 5200+, maar prijs-prestatie-gezien zou ikzelf voor de 5200+ gaan (110E vs 190E).
Aah, o.k. zo'n eenvoudig antwoord, daar zat ik op te wachten. :*)
Heel veel dank voor je hulp!! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

leonpwner1 schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 22:06:
[...]

4 Gh.? 4 GHz bedoel je? In dat geval: nee, de Core 2 Duo E6600 loopt op 2.4 GHz. Maar waarom naar GHz'en kijken? Dit zegt vrijwel niets over de snelheid van de cpu...

Ook liggen de 2 CPU's die je noemt niet echt in dezelfde prijsklasse (volgens mij). Ik zou voor een Athlon 64 5600+ X2 gaan.
Nou, uit jouw antwoord blijkt wel dat ik nauwelijks weet waarover ik praat, maar daarom
ben ik ook hier. :+
Jij bent de tweede die me de Athlon adviseert, dus ... duidelijk!
Ook heel veel dank!!
Zonder deze adviezen zouden ze me echt vanalles kunnen aansmeren.
Ik heb bij drie Compu-winkels in mijn omgeving een vrijblijvende offerte gevraagd
en nu moet ik die dus met elkaar vergelijken. 8)7
Ik ben niet van gisteren, maar wel van lang daarvoor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hardware Junk
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-05 18:41
Omdat ik niet kon wachten op de maanden verlate Barcelona, ben ik in gegaan op uitspraak van AMD, dat de Opteron Socket F+ quad-core Barcelona, compatible zou zijn met Socket F. Hierop heb ik een Tyan Thunder n3600B gekocht, met als tijdelijke CPU's 2210/2212. Nu we vlak bij de officiële lancering zitten van de Barcelona's, is een lijst gepresenteerd welke Tyan borden quad-core compatible zijn. Hier staat exact mijn moederbord niet tussen, en heb ik eigenlijk geen fuck aan mijn reeds erg dure PC. Wat raden jullie aan te doen?

2240 Wp oost + 3300 Wp west + 2KWh accu + 1800 Wp zuid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[...]

AMD Speaks On Barcelona & Phenom:

....we had the opportunity to speak with John Freude, AMD's Worldwide Business Development Manager for Server/Workstation Products.....

John says the Quad-Core Opteron systems had already been submitted to the benchmark organizations for testing. The results are all under NDA and will only be released on launch date, September 10, 2007. Because they are under NDA, he cannot reveal the actual results, but he gave us some interesting indications of how the Barcelona will eventually fare against an equivalent Intel processor.
  • 20-30% better performance overall
als je dezelfde score als shamino en kinc hebben gehaald met 2 overgeclockte x2900xt's neem die onder ln2 werden getest. en je reken de resterende score uit voor de cpu score van 3dmark06 dan kom je zo rond de 21000 punten.
onzin dus als je dat haal met 2 schamele overgeclockte x2900xt en een agena op 3 ghz

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 161608 op 28-08-2007 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
Hardware Junk schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 22:18:
Omdat ik niet kon wachten op de maanden verlate Barcelona, ben ik in gegaan op uitspraak van AMD, dat de Opteron Socket F+ quad-core Barcelona, compatible zou zijn met Socket F. Hierop heb ik een Tyan Thunder n3600B gekocht, met als tijdelijke CPU's 2210/2212. Nu we vlak bij de officiële lancering zitten van de Barcelona's, is een lijst gepresenteerd welke Tyan borden quad-core compatible zijn. Hier staat exact mijn moederbord niet tussen, en heb ik eigenlijk geen fuck aan mijn reeds erg dure PC. Wat raden jullie aan te doen?
Wachten op een bios update, ik ben er 99% zeker van dat die er wel zal aankomen.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _the_crow_

_the_crow_

Rare vogel

Anoniem: 161608 schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 22:57:
als je dezelfde score als shamino en kinc hebben gehaald met 2 overgeclockte x2900xt's neem die onder ln2 werden getest. en je reken de resterende score uit voor de cpu score van 3dmark06 dan kom je zo rond de 21000 punten.
onzin dus als je dat haal met 2 schamele overgeclockte x2900xt en een agena op 3 ghz
Dan hanteer je toch echt de verkeerde 3dMark06 formule. ;)
Die is: 3DMark Score = 2.5 x 1.0/(( 1.7/GS + 0.3/CPU Score )/2)
Hierbij is GS de gamescore. Dat is het gemiddelde van de SM2 en SM3 benchmarks. Als ik de overgeklokte crossfire-opstelling van Shamino en Kinc in de formule erbij stop en de score die ik op TheInquirer lees: 30031. Met GS=(11273+12088)/2=11681. En de onbekende variabele oplossen levert een CPU-score van 14314 voor de Agena op 3GHz. Dat tegenover een score van 7619 voor een Core 2 Quadro op ruim 5GHz. Is nog vrij veel, maar goed...

[ Voor 35% gewijzigd door _the_crow_ op 29-08-2007 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
Asus en Gigabyte hebben de eerste RD790 moederborden klaar:
AMD will release its RD790 chipset by the end of September, with Asustek Computer and Gigabyte Technology likely to be the first to launch motherboards supporting the new chipset, according to industry sources. The high-end RD790 has motherboard makers eagerly awaiting its launch, and they have listed the new chipset as one of their major product focuses for the fourth quarter, the sources added.

Asustek and Gigabyte have been taking the lead in the race to the launch the first RD790 motherboards, having already delivered design verification test (DVT) samples to AMD's Taipei validation lab, the sources revealed.

If everything goes smoothly, Asustek and Gigabyte will be able to start volume production of RD790 motherboards in early September, while competitors may not be able to launch motherboards supporting the new AMD chipset until mid October, the sources noted.

According to AMD's product planning, the 65nm RD790 made at Taiwan Semiconductor Manufacturing Company (TSMC) is the vendor's first quad-graphics platform that supports the next-generation Phenom processors and HyperTransport 3.0. It will also introduce PCI Express 2.0 and Triple CrossFire support.

The RD790 to be unveiled at the end of September will still adopt the SB600 southbridge initially, but AMD will introduce the SB700 towards the end of November, the sources said, adding RD790 motherboards are expected to be priced at more than US$100 each.
http://www.digitimes.com/mobos/a20070827PD208.html

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Nou zit ik te kijke naar die 5200 en 5600 X2, en zie dat die 0.09 zijn. Maar de 4000 is bijv. 0.065. Is dat laatste niet beter, heb ooit een gehoord dat de 0.065 niet zo een succes is bij de Athlon...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
Sjah schreef op woensdag 29 augustus 2007 @ 11:39:
Nou zit ik te kijke naar die 5200 en 5600 X2, en zie dat die 0.09 zijn. Maar de 4000 is bijv. 0.065. Is dat laatste niet beter, heb ooit een gehoord dat de 0.065 niet zo een succes is bij de Athlon...
Ze gebruiken minder stroom en worden theoretisch dus minder warm, maar er is iets mis met de yields ofzo waardoor ze niet hoog geclockt kunnen worden. Maar volgens mij kun je met overclocken zelf wel vrij wel komen hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
  • Nu online
Ok, tx. Ja, zag in het OC topic iemand met een brisbane 3600 tot 3 Ghz komen, dus klokken doen ze wel. Maar aan de andere kant, die 5200 kost ook geen drol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Anoniem: 230830 schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 22:15:
[...]

Nou, uit jouw antwoord blijkt wel dat ik nauwelijks weet waarover ik praat, maar daarom
ben ik ook hier. :+
Jij bent de tweede die me de Athlon adviseert, dus ... duidelijk!
Ook heel veel dank!!
Zonder deze adviezen zouden ze me echt vanalles kunnen aansmeren.
Ik heb bij drie Compu-winkels in mijn omgeving een vrijblijvende offerte gevraagd
en nu moet ik die dus met elkaar vergelijken. 8)7
Ik ben niet van gisteren, maar wel van lang daarvoor...
Ik zou voor de AMD gaan. Die C2D is een dikke hype. En mensen denken nu weer net als vroeger. Als er C2D staat en vooral Intel staat is het beter dus kopen we dat. In dit segment waar je niet voor het snelste gaat maar prijs/performance/watt is AMD nog steeds de beste keus. Dus ik zou ook eens naar de 5600+ kijken die is ook wel mooi geprijsd.
Hardware Junk schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 22:18:
Even contact op nemen met Tyan of AMD. Maar in principe zou de Barclona cpu op elk socket F mobo moeten gaan werken na een bios update. Zelfde geld voor Phenom op AM2. Dus ik zou me nog maar niet al te druk maken.
Sjah schreef op woensdag 29 augustus 2007 @ 11:54:
Ok, tx. Ja, zag in het OC topic iemand met een brisbane 3600 tot 3 Ghz komen, dus klokken doen ze wel. Maar aan de andere kant, die 5200 kost ook geen drol.
Klopt maar je moet even naar de cache kijken. De 4800+ zijn tegenwoordig ook 65nm. Maar ik weet niet of dit voor alle 2x512 kb cpu's zo is. De 5600+, 6000+ en 6400+ zijn zeker 90nm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Servers up and running

Barcelona 1.9 GHz has 95W TDP and that is not that great. We wrote about it yesterday here.

The sources have confirmed that 1.9 GHz samples with 95W TDP in its Barcelona B1-stepping are already up and running and being testing in some European servers. The CPU uses Socket F+ and some tools can read it as the 65nm CPU with 4x512 KB L2 cache and 2MB L3 cache.

We've even Barcelona 1.9 GPU but we promised that we won’t post any pictures as we believe that is highly traceable.
Ik ben benieuwd wanneer we de eerste scores te zien krijgen. Waarschijnlijk pas rond de 10e maar ik begin nu wel erg nieuwsgierig te worden :9 Zou de K10 AMD kunnen redden ? hoe presteert de 3.0 Ghz tov de 3.6 Ghz Penryn. En kan hij dan nog verder overgeclockt worden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Astennu schreef op woensdag 29 augustus 2007 @ 12:14:
[...]
Ik zou voor de AMD gaan. Die C2D is een dikke hype. En mensen denken nu weer net als vroeger. Als er C2D staat en vooral Intel staat is het beter dus kopen we dat. In dit segment waar je niet voor het snelste gaat maar prijs/performance/watt is AMD nog steeds de beste keus. Dus ik zou ook eens naar de 5600+ kijken die is ook wel mooi geprijsd.
Bedankt!! Ik hoef niet meer te twijfelen, want je bent de derde die me AMD
aanraadt. Ik heb besloten de 5600+ te nemen, die schijnt ook minder stroom
te verbruiken. Ben heel blij met jullie hulp!! Dankjewel allemaal! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Anoniem: 230830 schreef op woensdag 29 augustus 2007 @ 14:05:
[...]

Bedankt!! Ik hoef niet meer te twijfelen, want je bent de derde die me AMD
aanraadt. Ik heb besloten de 5600+ te nemen, die schijnt ook minder stroom
te verbruiken. Ben heel blij met jullie hulp!! Dankjewel allemaal! _/-\o_
Ik ben wel een beetje AMD - ATi fan maar ik geef eerlijk toe de C2D's zijn sneller op gelijke clock speed en er zijn ook snellere modellen. Maar daar betaal je dan ook meer voor. En als je kijkt naar prijs prestatie is AMD beter.

Qua verbruik ook. Load gebruikt AMD iets meer vooral bij de 5600+ en hoger door dat die 2x1mb cache hebben en 90nm zijn. Maar idle gebruiken die zelfs minder dan een Intel. En aangezien je pc vaak meer idle is dan load is de AMD zuiniger. Tenzij je aan }:O doet natuurlijk :)

Maar de 65nm met 2x512 kb zijn al een stukje zuiniger en die komen aardig in de buurt bij de C2D in performance Per watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

leonpwner1 schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 17:22:
[...]

Nee, dat bedoel ik niet. Er staat: Cores: 1, Threads: 1. Bij mijn dual-core processor staat daar in beide vakjes een '2'.
Vast omdat CPU-Z nog niet met die processor om kan en ze ziet als 4 apparte CPU's. Had ik met de oude versie op mn (nu al antieke) X2 4800+ ook.
Astennu schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 15:29:
En Quad crossfire met HD2900 XT is dus niet mogelijk gezien de ruimte.
Wat dacht je anders van 4 HD2950Pro's? 8)

[ Voor 22% gewijzigd door mieJas op 29-08-2007 15:28 ]

Yes, but no.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• achtbaanfreak
mieJas schreef op woensdag 29 augustus 2007 @ 15:26:
[...]

Vast omdat CPU-Z nog niet met die processor om kan en ze ziet als 4 apparte CPU's. Had ik met de oude versie op mn (nu al antieke) X2 4800+ ook.

[...]

maar ik heb ook screenshots van cpu-z gezien met een k10 waarbij wel cores: 4 en threads: 4 staat.

@astennu
de 5400+ is ook op 90nm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
  • Nu online
@ achtbaan: de 5200 ook, de 5000 is wel 65nM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chupaman
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18-08-2023
waar blijven de benchmarks? Over kleine 2 weken is de launch al, wordt een beetje ongeduldig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
Chupaman schreef op woensdag 29 augustus 2007 @ 15:48:
waar blijven de benchmarks? Over kleine 2 weken is de launch al, wordt een beetje ongeduldig.
Deden ze met de HD2900XT ook. Dat werd een flop. Dit waarschijnlijk ook...

Kortom; imho durven ze geen benchmarks uit te brengen omdat ze weten dat ze geowned worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
mieJas schreef op woensdag 29 augustus 2007 @ 15:26:
[...]

[...]

Dat is wel mogelijk :P Of 4x RV670 :P. Die laatste zou net zo snel worden als een HD2900 XT alleen goedkoper en minder stroom verbruiken. Ik ben benieuwd : _/-\o_
achtbaanfreak schreef op woensdag 29 augustus 2007 @ 15:33:
[...]

maar ik heb ook screenshots van cpu-z gezien met een k10 waarbij wel cores: 4 en threads: 4 staat.

@astennu
de 5400+ is ook op 90nm.
Ah okeey. van die andere wist ik het zeker. Bij de 5200+ twijfelde ik aangezien de 4800+ eerst ook 2x1mb had en later 2x512 was met een hogere clockspeed.
leonpwner1 schreef op woensdag 29 augustus 2007 @ 16:21:
[...]

Deden ze met de HD2900XT ook. Dat werd een flop. Dit waarschijnlijk ook...

Kortom; imho durven ze geen benchmarks uit te brengen omdat ze weten dat ze geowned worden.
Zou kunnen. Maar de flop van de HD2900 XT wordt kleiner. De Drivers waren waardeloos en dat waren die van de 8800 GTX in het begin ook alleen die van nVidia waren voor XP in orde toen de HD2900 XT uit kwam. Maar we hadden meer verwacht van de performance ja.

Hopelijk is dat niet het geval bij barcelona want dan heeft AMD een heel heel heel groot probleem. Misschien wel zo groot dan ze er door failliet gaan. Want geen inkomsten is geen geld om een nieuwe cpu te ontwikkelen. Dus Barcelona moet wel geld in het laadje gaan brengen. Het enige grote probleem wat ik bij die cpu zie zijn de clockspeeds. We weten allemaal dat de C2D makkelijk 4 GHz kan alleen dat i dan te veel gebruikt. Maar misschien zit de K10 bij 3000 MHz wel tegen een muur wat je ook zag bij de K8 cpu's. Ik heb nooit een K8 gezien die 3700 MHz of hoger heeft gehaald. En de P4 en de C2D doen dat wel. Bij de P4 was dat logisch maar de C2D was voor lagere clockspeeds gemaakt maar kon blijkbaar ook hogere clockspeeds aan. Dus ik hoop dat de K10 ook een beetje schaalbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
Astennu schreef op woensdag 29 augustus 2007 @ 16:38:
Ik heb nooit een K8 gezien die 3700 MHz of hoger heeft gehaald.
There you go ^__^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
  • Nu online
Zomaar even een opmerking over iets dat mij opvalt. AMD heeft ooit gezegd dat de X2 de K9 is. Zie helemaal niemand hier over de K9 spreken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• achtbaanfreak
Sjah schreef op woensdag 29 augustus 2007 @ 17:22:
Zomaar even een opmerking over iets dat mij opvalt. AMD heeft ooit gezegd dat de X2 de K9 is. Zie helemaal niemand hier over de K9 spreken. ;)
Ja, dat klopt, de x2 is k9 ja, dus we hebben het allemaal fout, maar het is hier zo ingeburgert dat niemand er over valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
  • Nu online
Yup maakt ook geen reet uit, zelfde met K10, is in de TS nog de K8L.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• achtbaanfreak
Sjah schreef op woensdag 29 augustus 2007 @ 19:27:
Yup maakt ook geen reet uit, zelfde met K10, is in de TS nog de K8L.
maar de TS ken nog niet eens AM2 :+

Nou, dat is niet waar, maar bij die plaatjes van het aantal pinnen van de proc staat nog geen AM2 en S-F

[ Voor 19% gewijzigd door achtbaanfreak op 29-08-2007 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EaS

EaS

The Source schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 21:35:
[...]

Dat kan een gelijk geklokte Xeon zijn of eentje in dezelfde TDP klasse of eentje in dezelfde prijsklasse. :)
Als we het op de prijzen* zouden houden, komt het er ongeveer zo uit te zien:

Afbeeldingslocatie: http://i15.tinypic.com/4yi8rgm.jpg

* http://www.intel.com/inte.../processor_price_list.pdf
nieuws: Prijzen eerste lading Barcelona-Opterons bekend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Ghehe lol :D Wel een suicide shot maar goed het was wel 3700 MHz :D Anyway hij was 3200 MHz 3dmark stable. En 3400 M1 stable waar de C2D's op 5 Ghz nog stabiel zijn :P Even voor de verhouding :D

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 31-05 09:10
http://www.vr-zone.com/?i=5209#Scene_1
AMD Unveils SSE5 For Bulldozer Core In 2009

http://developer.amd.com/sse5.jsp
128-Bit SSE5 Instruction Set
With the introduction of SSE5, many new 128-bit instructions have been added to the existing instruction set detailed in the AMD64 Architecture Programmer's Manuals. Included are 46 base instructions that expand to 170 total instructions, enabling improved performance and reduced loads.
New instructions include:

Fused multiply accumulate (FMACxx) instructions
Integer multiply accumulate (IMAC, IMADC) instructions
Permutation and conditional move instructions
Vector compare and test instructions
Precision control, rounding, and conversion instructions

• Astennu
Oeh nice. Mja we hebben het wel over 2009 he :'( en we weten allemaal hoe snel alles in computerland gaat. Ik vraag me af of de opvolger van barcelona meer instructies krijgt. Want de K10 heeft na genoeg dezelfde instructies als de K9.

• EaS

EaS

• Da_DvD
Kun je daar misschien een korte samenvatting van geven EaS? Tweakers.net is één van de weinige sites die niet geblokkeerd is hier op het werk, ik kan dus de afbeeldingen niet zien ;)

• EaS

EaS

Da_DvD schreef op donderdag 30 augustus 2007 @ 11:40:
Kun je daar misschien een korte samenvatting van geven EaS? Tweakers.net is één van de weinige sites die niet geblokkeerd is hier op het werk, ik kan dus de afbeeldingen niet zien ;)
Zeker Da_DvD, zal zo ook nog even vergelijkende scores van een Quad-Xeon erbij zoeken:

Barcelona @ 2.00 GHz:

CPUMark99 = 253
Fritz Chess Benchmark = 8224 Knodes/s
Cinebench 10 (64-bit) = 13295
wPrime 32M = 10.641 s
wPrime 1024M = 327.437 s
SuperPI 1M = 39.657 s

• Avalaxy
Da_DvD schreef op donderdag 30 augustus 2007 @ 11:40:
Hij is erg gaar. 40 seconden voor SuperPi 1M, 10 sec voor Wprime 32M met 8 cores, cores draaien op 2000 MHz.

Kortom, mijn voorspelling was waar: ze durven geen benchmarks te laten zien omdat ze geowned worden :X

En AMD gaat nu failliet... :'(

• Da_DvD
Wat een service, EaS, bedankt!

Trouwens, als de resultaten al te slecht zijn leonpwner, dan kun je er vanuit gaan dat er iets mis is met de setup ;) Lijkt me *vrij* onwaarschijnlijk dat de K10 core langzamer is als de K8 core..

• Avalaxy
Da_DvD schreef op donderdag 30 augustus 2007 @ 11:58:
Wat een service, EaS, bedankt!

Trouwens, als de resultaten al te slecht zijn leonpwner, dan kun je er vanuit gaan dat er iets mis is met de setup ;) Lijkt me *vrij* onwaarschijnlijk dat de K10 core langzamer is als de K8 core..
Ja inderdaad, dat vind ik zeker raar. Mijn Opteron 165 op 2.2 GHz presteert ongeveer gelijk aan deze nieuwe octa-core Phenom setup (ook op ~2.2 GHz).

SuperPi 1M doe ik dan ook in bijna 40 sec. Het kán gewoon niet kloppen... De K10 heeft zo vreselijk veel upgrades tov mijn K8, en toch is hij niet sneller op gelijk clocksnelheid :? Of dat ding zit alles verkeerd uit te rekenen, of het is gewoon hoax. In dit geval zou AMD's claim dat de Phenom op gelijke clock sneller is dan de Core 2 Duo/Quad ook niet kloppen...

Dit kan niet, iets klopt er niet :(

• Da_DvD
Tja, het kan best dat de K10 die ze in handen gekregen hebben een preproductie model is waarbij hele onderdelen uitgeschakeld zijn ofzo? Als de K10 op gelijke kloksnelheid langzamer zou zijn als de K8 dan zou AMD hem echt niet uitbrengen hoor ;)

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:51

Thandor

SilverStreak

Astennu schreef op woensdag 29 augustus 2007 @ 20:22:
[...]

Ghehe lol :D Wel een suicide shot maar goed het was wel 3700 MHz :D Anyway hij was 3200 MHz 3dmark stable. En 3400 M1 stable waar de C2D's op 5 Ghz nog stabiel zijn :P Even voor de verhouding :D
Het kan overigens nog iets hoger :). Er zijn CPU's die over de 4GHz gaan zoals deze 4181MHz en deze 4181 en deze 4170MHz :Y).
Da_DvD schreef op donderdag 30 augustus 2007 @ 12:08:
Tja, het kan best dat de K10 die ze in handen gekregen hebben een preproductie model is waarbij hele onderdelen uitgeschakeld zijn ofzo? Als de K10 op gelijke kloksnelheid langzamer zou zijn als de K8 dan zou AMD hem echt niet uitbrengen hoor ;)
Ik denk van niet, althans het lijkt mij niet voor de hand liggend om met een testmodel te gaan klooien die SSE4 of iets dergelijks heeft uitgeschakeld (om maar iets non-cruciaals te noemen) :).

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• EaS

EaS

Cinebench 10 (64-bit):
2 x Xeon @ 2.45 GHz: 17569
2 x Barcelona @ 2.00 GHz: 13295
Potentiële Barc. @ 2.45 GHz: 16904

Fritz Chess Benchmark:
8 x Xeon @ 2.66 GHz: 12345 Kn/s
8 x Barca @ 2.00 GHz: 8224 Kn/s
Potentiële Barc. @ 2.66 GHz: 10938

CPUMark99:
AMD Opteron 146 2.00 GHz: 256
Barcelona @ 2.00 GHz: 253

wPrime 32M:
2 x Xeon @ 2538 MHz: 8.625 s
2 x Barca @ 2000 MHz: 10.641 s
Potentiële Barc. @ 2538 MHz: 8.385 s

SuperPI 1M:
Core 2 @ 2000 MHz: 25.99 s
Barca @ 2000 MHz: 39.657 s
K8 @ 2000MHz: 41.406 s

• Avalaxy
En hoe kom je aan die getallen? Ik hoop dat je dat niet zit uit te rekenen, want CPU's schalen nooit 100% op :P en dan nog; hoe de f*** komt die SuperPi score zo extreem laag? :S

• EaS

EaS

Cinebench scores zijn in dezelfde thread als de benches te vinden.
wPrime
SuperPI SuperPI
Fritz Chess
CPUMark99
Ik hoop dat je dat niet zit uit te rekenen, want CPU's schalen nooit 100% op :P en dan nog; hoe de f*** komt die SuperPi score zo extreem laag? :S
Vandaar ook "potentieel". :)

• achtbaanfreak
wat me opvalt is dit.
screenshot 1: waarschijnlijk 2xbarcelona en cpu-z versie 1.41.0
screenshot 2: waarschijnlijk 2xAgena en cpu-z versie 1.40.5
screenshot 3: waarschijnlijk 2xAgena en cpu-z versie 1.40.5
screenshot 4: waarschijnlijk 2xAgena en cpu-z versie 1.40.5
screenshot 5: 1x barcelona en cpu-z versie 1.41.0

vind k toch wel beetje vreemd. Zijn dus waarschijnlijk verschillende machines voor gebruikt.

• Astennu
Nou ik vind dit erg tegenvallen vooral die Super Pi scores. Blijkbaar is dat stuk van de CPU nauwelijks sneller geworden en is hij vooral beter in FP performance. OF komt dit gewoon doordat de Core 2 Duo alles vanuit de cache kan doen en de K8 en Barcelona niet ? Maar ik gok dat de 32M er ook zo uit zal zijn.

Zucht ..... Hopelijk is hij wel snel in games of andere applicaties maar ik vees dat dit de R600 van de CPU's wordt.

In ieder geval heel erg bedankt voor de scores _/-\o_

[ Voor 6% gewijzigd door Astennu op 30-08-2007 13:45 ]

• Avalaxy
Astennu schreef op donderdag 30 augustus 2007 @ 13:44:

Zucht ..... Hopelijk is hij wel snel in games of andere applicaties maar ik vees dat dit de R600 van de CPU's wordt.
Idd, my thoughts exactly :'(

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

leonpwner1 schreef op donderdag 30 augustus 2007 @ 12:30:
En hoe kom je aan die getallen? Ik hoop dat je dat niet zit uit te rekenen, want CPU's schalen nooit 100% op :P en dan nog; hoe de f*** komt die SuperPi score zo extreem laag? :S
Nou dit soort benchmarks schalen anders heel goed. en kan je best een redelijk goed beeld geven.

Mar het probleem bij de k10 is dat hoe hoger de klok snelheid hoe hoger de HT-link dus een sneller model is altijd al iets sneller omdat andere onderdeel ook sneller gaan worden. Dus die 100% schaal kan ook nog best kloppen ook. Maar het blijft een voorspelling en niks anders. ;)
Astennu schreef op donderdag 30 augustus 2007 @ 13:44:
Nou ik vind dit erg tegenvallen vooral die Super Pi scores. Blijkbaar is dat stuk van de CPU nauwelijks sneller geworden en is hij vooral beter in FP performance. OF komt dit gewoon doordat de Core 2 Duo alles vanuit de cache kan doen en de K8 en Barcelona niet ? Maar ik gok dat de 32M er ook zo uit zal zijn.

In ieder geval heel erg bedankt voor de scores _/-\o_
Gelukkig gebruik ik geen SP in mijn pc gebruik, leuk dat de C2d daar goed punten neer zet maar je heb daar zo weinig aan. De k8 2,6Ghz word ook verslagen door een C2D 2.0Ghz in SP maar voor de rest is de K8 toch echt sneller. ;)

Nu nog op benchmarks wachten die wel iets zeggen over de real life prestaties van de K10 want dit is allemaal rotzooi waar we niks mee doen. :P We willen echte software benchmarks. :)

[ Voor 43% gewijzigd door mad_max234 op 30-08-2007 13:54 ]

-Andere hobby- -

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:51

Thandor

SilverStreak

achtbaanfreak schreef op donderdag 30 augustus 2007 @ 13:18:
wat me opvalt is dit.
screenshot 1: waarschijnlijk 2xbarcelona en cpu-z versie 1.41.0
screenshot 2: waarschijnlijk 2xAgena en cpu-z versie 1.40.5
screenshot 3: waarschijnlijk 2xAgena en cpu-z versie 1.40.5
screenshot 4: waarschijnlijk 2xAgena en cpu-z versie 1.40.5
screenshot 5: 1x barcelona en cpu-z versie 1.41.0

vind k toch wel beetje vreemd. Zijn dus waarschijnlijk verschillende machines voor gebruikt.
Inderdaad vreemd. Op CPUID.com is enkel versie 1.40.5 te downloaden. Wellicht hebben ze een beta versie van CPU-Z :).

Er zit inderdaad een verschil in de CPU configuratie.

[edit]
Inderdaad een beta . ;)

[ Voor 29% gewijzigd door Thandor op 30-08-2007 13:58 ]

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• Astennu
mad_max234 schreef op donderdag 30 augustus 2007 @ 13:47:
[...]

Nou dit soort benchmarks schalen anders heel goed. en kan je best een redelijk goed beeld geven.

Mar het probleem bij de k10 is dat hoe hoger de klok snelheid hoe hoger de HT-link dus een sneller model is altijd al iets sneller omdat andere onderdeel ook sneller gaan worden. Dus die 100% schaal kan ook nog best kloppen ook. Maar het blijft een voorspelling en niks anders. ;)
Uhmm ik weet niet maar of mijn HTT van mijn K8 nu 600 MHz of 1200 MHz liep ik kreeg geen hogere cores. Onder de 600 kreeg ik wat kleine performance drops. Dus die bus is volgens mij snel genoeg.

Hoe wil een Agena 3.0 Ghz het nu tegen een 3800 MHz C2D Quad gaan opnemen ( want als dit waar is is hij clock voor clock maar ietsjes sneller en soms zelfs trager )

En intel is brengt al een dual core 3.4 Ghz uit dus de quad core zal er zo ook wel aan komen. En dat is volgens mij nog lang niet het einde.

Ik hoop dat de K10 het haalt en intel toch kan verslaan want ik wil geen Intel meuk hebben :'(

• Da_DvD
Ik zie het allemaal nog wel even aan. Er wordt met allerlei scores gegooid waarbij sommigen veel te hoog en anderen veel te laag lijken. (3dmark06 >30.000 vergeleken met deze scores)

• EaS

EaS

Wat betreft de Cinebench resultaten:

1 CPU Barca @ 2010 MHz: 1896
1 CPU Xeon @ 2453 MHz: 2844
1 CPU Barca @ 2453 MHz: 2313
1 CPU K8 @ 2453 MHz: 2301

Clock voor clock Barcelona ~23% langzamer
Maar gaan we naar 8 threads is het verschil nog maar ~4%.

AMD moet het dus vooral hebben van het platform.
Afdeling integer: AMD lijkt hier nauwelijks progressie gemaakt te hebben t.o.v. K8 (bijv. SuperPI)
Afdeling floating point: Ook hierin lijkt AMD nauwelijks progressie gemaakt te hebben t.o.v. K8, (tenminste wat betreft Cinebench, zou toch tenminste baat moet hebben bij de toegenomen cache bandwidth e.d)

:?

• Da_DvD
What the heck, het lijken wel gewoon K8 scores :S

De scores in die pcmark99 en cinebench liggen gewoon binnen de foutmarges van de K8 scores

[ Voor 51% gewijzigd door Da_DvD op 30-08-2007 14:23 ]

• Beugelfles
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 28-05 16:51

Beugelfles

I love rusty spoons

Ik ben niet helemaal thuis in dit draadje maar ik kwam dit tegen:

http://www.gamez.nl/web/show/id=843402/contentid=69939

Wat moet ik hier nu van geloven?

Specs "It don't mean a thing if it ain't got that swing!"...

• EaS

EaS

Da_DvD schreef op donderdag 30 augustus 2007 @ 14:16:
What the heck, het lijken wel gewoon K8 scores :S

De scores in die pcmark99 en cinebench liggen gewoon binnen de foutmarges van de K8 scores
Inderdaad. Er lijkt nauwelijks verbetering t.o.v. K8 in te zitten.
Wat hier van te maken? BIOS issues? Vroeg beta systeem? (Alhoewel het wel om een B1 stepping lijkt te gaan)

Ik wacht wel tot 10 September op benches van Anandtech, Techreport e.d. voor een final-verdict.
Pagina: 1 2 ... 6 Laatste

Dit topic is gesloten.