Dit klopt van geen kant.Verwijderd schreef op vrijdag 14 september 2007 @ 13:03:
Ik heb nog eens goed zitten nadenken waarom Alice perse die KPNlijn wil overnemen. Op dit forum zijn we al tot de conclusie gekomen dat het geen technische reden kan hebben. Heel veel andere ISP's werken ook met BBned en daar is linesharing geen enkel probleem. Dus dat kan de reden niet zijn. Het moet dus om commerciële redenen gebeuren en volgens mij gaat het om het volgende adder in het gras:
Alle postings lezend kom je tot de ontdekking dat Alice de lijn van KPN overneemt en dat KPN er verder niets meer mee te maken heeft. Alice sluit alleen een overeenkomst met KPN voor het gebruik met die lijn (linefee), daar sta jij als gebruiker verder buiten. Dus die lijn is eigenlijk bezit van Alice geworden. Als jij als gebruiker weer van Alice af wilt en bv weer wilt kunnen bellen via KPN, moet je KPN dus vragen weer de lijn van Alice terug te nemen. Alice zal zodra jij je contract bij hen stopzet de lijn afsluiten. Je zit dan met een stel dooie koperlijnen. Er zal dus weer een werkende lijn van gemaakt moeten worden voordat je kunt overstappen naar een andere ISP. Dat kost geld, maar erger nog: het kost tijd en je oude telefoonnummer. Volgens een kennis, die dit is overkomen bij een andere ISP waarbij hij een linefee betaalde, kan KPN de lijn pas terug nemen nadat je contract met je ISP is afgelopen. Maw je moet eerst wachten totdat je geen internet en telefoon meer hebt, dan aan KPN vragen of ze de lijn willen terugnemen en jou een nieuw nummer toewijzen (duurt 3 weken en je oude nummer ben je kwijt). Pas als je die lijn weer hebt kun je aan een andere ISP een nieuwe ADSL verbinding vragen (duurt weer min. 3 weken) Dus bij Alice kun je per maand opzeggen, maar wanneer je dat doet zit je 3 weken zonder telefoon, minstens 6 weken zonder internet en ben je geheid je oude telefoonnummer en extra geld kwijt. Dat doe je dus niet zomaar. Ik vind dat klantenmisleiding en ga er dan ook niet aan beginnen. Alice zal mij niet als klant krijgen.
Wie dat wel wil, moet bedenken dat het dus in de praktijk niet zo makkelijk is om weer van Alice af te komen, als het in hun reclames wordt voorgespiegeld.
De nieuwe ISP kan gewoon een telco-telco migratie doen, ook van een verbinding met alleen ADSL. Er is geen verschil tussen een linesharing of een dedicated verbinding qua telco-telco. Wel moet je nieuwe ISP die je kiest het willen aanbieden, maar dat is iets anders dan het kan niet.
De 'ongebruikte koperlijnen' zijn voorraad om te kunnen gebruiken, door KPN voor vaste telefonie maar ook voor ADSL aanbieders (elk ADSL netwerk). Je kan ADSL aansluiten door een ongebruikte koperlijn uit de voorraad aan te sluiten (NLS) of linesharing aanleggen op een bestaande waar KPN-telefonie op zit (samen op die lijn).
Nummer portering kan ook gewoon, mits je nieuwe aanbieder dat aanbiedt natuurlijk ook.
Dat de nieuwe aanbieder pas kan aansluiten als de lijn weer vrij is kan een paar redenen hebben. Of ze willen ook perse een nieuwe aansluiting doen in plaats van een overstap (telco-telco-migratie) door je aanvraag methode. Of ze willen perse dat je eerst weer een KPN-telefonie abonnement hebt en daarop leveren. Zo'n ISP loopt mijn inziens een beetje achter tegenwoordig, volgens mij heeft de helft van de mensen al geen vaste-lijn van KPN meer immers ('ouderwetse' vaste telefonie, analoog of ISDN).
Conclusie: Hangt helemaal van jezelf en je keuze van nieuwe ISP af wat er kan.
En let wel op bij overstappen dat je altijd eerst bij de nieuwe ISP alles regelt en laat bevestigen en daarna pas opzeggen bij de oude als alles is ingepland voor de omzetting. Zo voorkom je dat de lijn gesloopt kan worden door de oude ISP voordat de nieuwe de overstap kan inplannen/regelen.
Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.