Alice DSL: nieuwe provider, nieuwe ervaring Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 8 ... 18 Laatste
Acties:
  • 109.022 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13-09 23:22
swiebert schreef op zaterdag 08 september 2007 @ 10:38:
[...]

Volgens mij is het wachtwoord na het flashen ook gereset (administrator/administrator of zo) Darmee kun je dan bij alle instellingen waaronder het terugzetten van je bestaande config. Dan ben je natuurlijk weer net zo ver als voor het flashen (immers dan wordt het oude wachtwoord teruggezet). Echter... als ik kijk naar de config file die je gesaved hebt dan zou je (in theorie) in die file het wachtwoord van admin leeg kunnen maken en zou je (als je die configfile weer inleest) wel in het modem moeten kunnen. Het blijft natuurlijk theorie maar wel een leuke.

Nog wel een vraag... Kun je in de alice modem ook in het voip deel komen en gegevens wijzigen. If not dan zit je natuurlijk met het probleem hoe het ding connecteert naar de belservice van Alice (of is het geen voip),
Als je er vanuit gaat dat je de volledige configuratie kunt opslaan kun je wel veilig een flash doen.
Ik ben er nog niet van overtuigd dat het zo werkt. De instellingen voor VoDSL (geen VoIP want Alice levert VoDSL) zit ook in de configuratie.
Als de configuratie dus eenmaal bekend is weet je ook wat deze instellingen zijn en kunnen ze ook aangepast worden. Normaal gesproken heeft dat niet zoveel zin omdat er weinig aan in te stellen is.

Voor mij persoonlijk zal ik gaan proberen mijn huidige Zyxel draadloos ADSL modem achter de Copperjet te gaan hangen zodat ik mijn draadloos netwerk kan blijven gebruiken.
Alice levert namelijk geen draadloos modem en beweert wel dat je draadloos kunt gebruiken. Je moet dan zelf wel zorgen voor een draadloos modem/router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan je eens uitleggen hoe precies ?

In user mode / NAT configuration poortje 80 geforward naar een intern ip'tje? (maw het kan dus wél?)

[knip
]
Ik zou graag willen weten of je hoe uitgebreid de NAT config is, kan je bijvoorbeeld 10 port-forwards instellen naar verschillende ip's ? Of dat iemand een inbound VPN connection al voor elkaar heeft gekregen.

Als je dat allemaal in Usermode in kunt stellen is dat natuurlijk prima. Dan heb je verder ook die admin login niet echt nodig (hoewel het natuurlijk wel leuk is om alle instellingen te kunnen editen en vooral dan te testen met andere hardware ;))
Het kan zeker, precies zoals je zegt. In user mode. NAT staat standaard ingeschakeld (dat kun je niet wijzigen). Zie ook een eerder bericht van Denan over hoe het moet. Het maximale aantal forwards weet ik niet, je kunt er gewoon steeds een toevoegen, 10 lijkt me geen probleem. De manual noemt geen maximum. Met VPN heb ik geen ervaring.

Dus JA, je kunt gewoon NAT configureren, ook al zeggen ze bij Alice dat je niks aan het modem kunt instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-08 16:13
HoppyF schreef op zaterdag 08 september 2007 @ 11:33:
[...]

Voor mij persoonlijk zal ik gaan proberen mijn huidige Zyxel draadloos ADSL modem achter de Copperjet te gaan hangen zodat ik mijn draadloos netwerk kan blijven gebruiken.
Alice levert namelijk geen draadloos modem en beweert wel dat je draadloos kunt gebruiken. Je moet dan zelf wel zorgen voor een draadloos modem/router.
Dat is geen probleem om dat te doen.

Wat je doet is je ZyXEL eigenlijk niet als modem en niet meer als router gebruiken, maar puur als switch en (wireless)access point (AP) gewoon. Zet je ZyXEL in de IP reeks (subnet) waar het Alice modem IP adressen uitdeelt, maar niet een IP dat hij uitdeelt via DHCP.

Zet je de ZyXEL de DHCP server uit en sluit hem via LAN1 aan op de modem/router van Alice. Dan kan je bij je ZyXEL interface om het wireless gedeelte in te stellen, en je Alice modem/router deelt IP adressen uit en doet de routering. Kan je ook gelijk nog 3 PC's aansluiten bekabeld omdat je 4 switch poorten (-1 die naar je Alice modem/router gaat) hebt.

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bjck schreef op zaterdag 08 september 2007 @ 11:36:
[...]

Dat is geen probleem om dat te doen.

Wat je doet is je ZyXEL eigenlijk niet als modem en niet meer als router gebruiken, maar puur als switch en (wireless)access point (AP) gewoon. Zet je ZyXEL in de IP reeks (subnet) waar het Alice modem IP adressen uitdeelt, maar niet een IP dat hij uitdeelt via DHCP.

Zet je de ZyXEL de DHCP server uit en sluit hem via LAN1 aan op de modem/router van Alice. Dan kan je bij je ZyXEL interface om het wireless gedeelte in te stellen, en je Alice modem/router deelt IP adressen uit en doet de routering. Kan je ook gelijk nog 3 PC's aansluiten bekabeld omdat je 4 switch poorten (-1 die naar je Alice modem/router gaat) hebt.
Het enige wat ik hoefde te doen was mijn draadloze Draytek 2900G modem met de bijgeleverde kabel aan te sluiten via een LAN-poort op het modem. En de DHCP server op de Draytek uit natuurlijk. Volgens mij is het wel mogelijk om op de Copperjet in te stellen dat ie de IP-adressen uitdeelt in de vertrouwde 192.168.1.x in plaats van 172.19.1.x, maar dat is natuurlijk niet zo heel interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen84
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-09 12:42
denan schreef op donderdag 23 augustus 2007 @ 09:49:
Update:

Portforwarding is WEL mogelijk. Met de 'adres mapping' feature in de NAT-interface settings heb ik een aantal portforwardings getest en het werkt.

Te volgen stappen om een portforwarding op te zetten:

- Log in op de copperjet met de user-login (user/user)
- Ga naar configuration
- Ga naar Security
- Ga naar Advanced NAT configuration
- Kies voor Add reserved mapping
- Stel je portforward in als volgt:

external IP: 0.0.0.0
type: (kies hier je type dataverkeer)
Internal IP: (kies hier het IP adres van je lokale server/service)
external start-end: (geef hier je range op, bvb start: 80 end: 80)
internal start-end: (geef hier je range op, bvb start: 8080 end: 8080)

- Ga naar Save config
- Klik op Save
- Restart je router
Hier een quote van Denan _/-\o_ die zijn webserver werkend heeft gekregen via adressmapping voor de mensen die het gemist hebben. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jeroen84 schreef op zaterdag 08 september 2007 @ 11:44:
[...]

Hier een quote van Denan _/-\o_ die zijn webserver werkend heeft gekregen via adressmapping voor de mensen die het gemist hebben. ;)
Opnieuw opstarten van het modem/router doe je via het menu System en dan optie Restart Device voor degene die hun computer op zolder hebben staan en het modem in de kelder ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 06-09 10:52

Hachy

Laadpas Nerd

Dat is wel goed nieuws, dat port forwarding dus wel, en ook goed werkt. Blijf het wel jammer vinden dat je er geen bridge van kan maken. En dan is er de vraag nog of je handmatig een ander modem zou kunnen configureren met de VoDSL instellingen van Alice.

In theorie zou het moeten kunnen werken mits je de settings weet, en je nieuwe modem ook VoDSL aankan. (geen ervaringen mee verder) . Wellicht zoals de hier al vaker geopperde mogelijkheid door de config van het bijgeleverd modem te exporteren en eens goed uit te pluizen met een (ascii / hex?) editor.
Of Alice zelf moet ze gewoon geven maar dat doen ze heus niet... hehe ;)

Ik vraag me trouwens af of er al soho apparatuur is die deze features allemaal ondersteunt....

[ Voor 32% gewijzigd door Hachy op 08-09-2007 12:35 ]

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:10

franssie

Save the albatross

bjck schreef op zaterdag 08 september 2007 @ 11:36:
...
Zet je ZyXEL in de IP reeks (subnet) waar het Alice modem IP adressen uitdeelt, maar niet een IP dat hij uitdeelt via DHCP.
...
damn dat ik dat niet zelf kon bedenken! Moet met de Speedtouch ook best wel lukken.
Net een WRT54GL binnen maar dat had dus niet gehoeven (maar daar ga ik toch lekker mee spelen).

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Marley
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 03-12-2021
De vraag is, is Alice wel een goede provider? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Laatst online: 12:10

franssie

Save the albatross

Bob Marley schreef op zaterdag 08 september 2007 @ 20:11:
De vraag is, is Alice wel een goede provider? :?
Dan denk ik: waar vindt jij dat een goede provider aan moet voldoen?
Ik vind xs4all een goede proovider. (virusscanner voor je PCs, goede newsserver, voorop met nieuwe ontwikkelingen, Voip, vebspace met streaming mogelijkheden, goede helpdesk, gevoel voor privacy).
Alice is veeeeeel goedkoper en biedt eigelijk alleen maar toegang tot het internet, de rest moet je zelf regelen (wat ik waarschijnlijk bij xs4all ga doen met xs4all only). Die internet toegang wordt door bbned geregeld en mijn ervaringen met demon vroeger waren uitsteken - daarom dat ik in het migratie traject naar Alice zit.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schaduw
  • Niet online

schaduw

schaduw

HoppyF schreef op vrijdag 07 september 2007 @ 22:41:
[...]

Vanmiddag heb ik een brief van Alice (PDF) per email ontvangen.
In de brief stond dat de door mij bestelde dienst niet geinstalleerd kon worden. Als ik de onderliggende reden wilde weten moest ik de Klantenservice bellen. Verder geen details.

Ik heb direct gebeld en na het opnoemen van mijn telefoonnummer wist de meneer aan de lijn mij te vertellen dat er een annuleringsbrief was verzonden maar dat dit ontterecht was!!!!!
De order gaat gewoon door. Verder wist hij te vertellen dat er meer van dit soort brieven verstuurd zijn. Even opletten dus wat je krijg van Alice.

Wel een beetje slordig, dit zijn denk ik toch administratieve beginnersfoutjes.
Pluspunt: ik kreeg direct iemand aan de telefoon na het intoetsen van de optie 2. (bestaande klant). Geen wachttijd, en dat is netjes. (mag ook wel met een duur helpdesk nummer ....)
Ik heb dezelfde mail ontvangen. Overdag heb ik direct ander (XMS glasvezel) internet geregeld en nu heb ik een reactie op mijn mail dat het een fout betreft. Helaas is dit niet de eerste fout van Alice, heb enkele keren moeten mailen om mijn naam uberhaupt in orde te krijgen en ook andere dingen zijn niet helemaal goed gegaan (had nog steeds geen aansluitdatum/opdrachtbevestiging...). Helaas dus vandaag een Fatal Error voor Alice :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
schaduw schreef op zaterdag 08 september 2007 @ 21:27:
[...]

Ik heb dezelfde mail ontvangen. Overdag heb ik direct ander (XMS glasvezel) internet geregeld en nu heb ik een reactie op mijn mail dat het een fout betreft. Helaas is dit niet de eerste fout van Alice, heb enkele keren moeten mailen om mijn naam uberhaupt in orde te krijgen en ook andere dingen zijn niet helemaal goed gegaan (had nog steeds geen aansluitdatum/opdrachtbevestiging...). Helaas dus vandaag een Fatal Error voor Alice :|
Da's niet zo fraai.
Vanwege die ontterecht verzonden annuleringsbrief heb ik ook direct gebeld en mijn verhaal hier gepost. Dit in de hoop dat meer mensen snel in de gaten krijgen dat er een fout door Alice gemaakt is. Slordig is het zeker, ik wacht nu met belangstelling af hoe het verdere verloop van de order zal gaan. Ik heb er nog wel vertrouwen in omdat er al meer mensen inmiddels zijn aangesloten.

Ik vraag me wel af of je je order nog kunt annuleren, dit moet je wel even goed navragen bij Alice anders zetten ze de order gewoon weer op de normale status ipv deze werkelijk te annuleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
Hoppy is even aan de gang geweest met zijn oude Copperjet (816-2P) modem welke ongeveer hetzelfde is als de door Alice geleverde Copperjet 1616-2P.
Met de 1616-2P kan ik nog niet testen want ik heb hem nog niet ontvangen....

Ik voorzie toch wat problemen met het uitlezen van de configuratie welke door Alice in het modem is opgeslagen. Het is namelijk niet mogelijk om als niet-superuser de configuratie van het modem op te slaan of uit te lezen. Je kunt op die manier niet aan het wachtwoord komen. Het wachtwoord is overigens gecodeerd in de configuratie file opgeslagen.

Ik heb wat testen gedaan en kom tot die conclusie.
Een nieuwe user aanmaken kan wel maar een aantal commando's zoals de privileges van een user aanpassen lukt niet zonder dat je het superuser privilege hebt.

Voorbeeld van een stukje test uit de configuratie.
(de wachtwoorden heb ik wel even aangepast, maar zijn niet in leesbare tekst)

N ImUser ImUsers.admin
A username admin
A password 'Ei5*g8xQmqjhY9DLO46q2'
A comment 'Default superuser'
A accessLevel superuser
A mayConfigure true
A mayConfigureWeb true
A mayDialIn false
A pppLoginAuth none
N ImUser ImUsers.user
A username user
A password 'L7QuHOTgx5jTEPW70N9l3'
A comment ''
A accessLevel default
A mayConfigure true
A mayConfigureWeb true
A mayDialIn false
A pppLoginAuth none

Verder een stukje uit een Telnet sessie naar het modem.
Als user "admin" met superuser rechten krijg je de optie backup te zien.

CopperJet 816-2P Router VoATM
Firmware version: 6.02
Allied Data Technologies

Please login: admin
Password: ********

Login successful

--> system config
backup Save system config as a backup file
clear Clear all configuration, only leaves superuser login.
record Record and replay configuration commands
restore Revert to saved configuration
save Save to main boot configuration file
show Show the current configuration

Nu inloggen als 'gewone' user, zonder superuser rechten:

CopperJet 816-2P Router VoATM
Firmware version: 6.02
Allied Data Technologies

Please login: user
Password: ****

Login successful

--> system
config Configuration file maintenance
cpuload Show current CPU loading
info Display hardware/software information
legal Display terms and conditions
list List system information
log Set logging options
restart Restart system (same as pressing reset)
--> system config
restore Revert to saved configuration
save Save to main boot configuration file

--> system config

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Ik vraag me wel af of je je order nog kunt annuleren, dit moet je wel even goed navragen bij Alice anders zetten ze de order gewoon weer op de normale status ipv deze werkelijk te annuleren.
Als ik het goed begreep hebben zij gemeld dat ze niet kunnen leveren. Daarmee hebben zij toch geannuleerd? Als Schaduw als reactie daarop een andere provider regelt, heeft Alice dat maar te slikken, lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-09 21:02
Niet helemaal een Alice vraag maar ik probeer het toch hier,
Aangezien ik binnenkort Alice wilde aanvragen ben ik eerst gaan kijken of ik alles in orde heb in de woning (ik heb hier nooit een vaste lijn gehad). Zover ik kan zien heb ik geen ISRA punt en loopt de telefoonlijn vanuit de aansluiting in de huiskamer rechtstreeks de grond in.(via de meterkast) Kan ik dan een ADSL modem aansluiten? of moet ik eerst het eea aanpassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjck
m3gA schreef op zondag 09 september 2007 @ 17:22:
Niet helemaal een Alice vraag maar ik probeer het toch hier,
Aangezien ik binnenkort Alice wilde aanvragen ben ik eerst gaan kijken of ik alles in orde heb in de woning (ik heb hier nooit een vaste lijn gehad). Zover ik kan zien heb ik geen ISRA punt en loopt de telefoonlijn vanuit de aansluiting in de huiskamer rechtstreeks de grond in.(via de meterkast) Kan ik dan een ADSL modem aansluiten? of moet ik eerst het eea aanpassen?
Als je vanaf je aansluitpunt in de huiskamer een kabel naar de meterkast hebt zou je daar je ISRA verwachten. Weet je zeker dat hij via de meterkast gaat? Wat zie je daar van de telefoonkabel?

Anders is het goed mogelijk dat het aansluitpunt in de woonkamer je ISRA is in de muur. De kabel zit dan in de muur en verdwijnt onder het huis door zo naar de straat. Het is dan zo'n rechthoekig afdek plaatje met twee ronde aansluitpunten erin. Daarvan zit op 1-tje meestal een rond afdekplaatje met PTT erop en een schroef in het midden. De ander is dan zo'n 'varkensneus stekker' aansluiting?

Als dat laatste het geval is kan je gewoon Alice aanvragen, prik je modem aan die aansluiting en klaar.

[ Voor 4% gewijzigd door bjck op 09-09-2007 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3gA
bjck schreef op zondag 09 september 2007 @ 17:34:
[...]

Als je vanaf je aansluitpunt in de huiskamer een kabel naar de meterkast hebt zou je daar je ISRA verwachten. Weet je zeker dat hij via de meterkast gaat? Wat zie je daar van de telefoonkabel?

Anders is het goed mogelijk dat het aansluitpunt in de woonkamer je ISRA is in de muur. De kabel zit dan in de muur en verdwijnt onder het huis door zo naar de straat. Het is dan zo'n rechthoekig afdek plaatje met twee ronde aansluitpunten erin. Daarvan zit op 1-tje meestal een rond afdekplaatje met PTT erop en een schroef in het midden. De ander is dan zo'n 'varkensneus stekker' aansluiting?

Als dat laatste het geval is kan je gewoon Alice aanvragen, prik je modem aan die aansluiting en klaar.
Ik heb alleen zo'n "varkensneus". De kabel ben ik helemaal gevolgd en vanuit de woonkamer loopt hij naar de meterkast. Vanuit daar gaat hij via een buis de grond in. Er zit verder geen kastje tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Hmm, ik heb hier alleen een loos aderpaar, zonder nog een ISRA of iets. gewoon puur de mogelijkheid om de lege aders te benutten, dit heb ik tegen alice verteld en dt was volgens de belslet die ik had goed, maar gezien de verhalen hier twijfel ik toch erg, is het wel echt mogelijk dat je voor die 70e door KPN een extra geactiveerde lijn krijgt op die loze aders?

(Zit een beetje te dubbben, als ik nu al dit niet goed ga krijgen, dan bel ik gewoon @Home en heb ik eind volgende week een werkende lijn...)

[ Voor 16% gewijzigd door Sander op 09-09-2007 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjck
m3gA schreef op zondag 09 september 2007 @ 18:03:
[...]

Ik heb alleen zo'n "varkensneus". De kabel ben ik helemaal gevolgd en vanuit de woonkamer loopt hij naar de meterkast. Vanuit daar gaat hij via een buis de grond in. Er zit verder geen kastje tussen.
Als er geen tussenkomst is van een kastje is dat je ISRA. Vreemd dat hij via de meterkast loopt dan, maar het is niet onmogelijk. Ziet er ook niet aan elkaar geknoopt uit door een vorige bewoner/eigenaar dan zit je prima gewoon.
sander- schreef op zondag 09 september 2007 @ 18:26:
Hmm, ik heb hier alleen een loos aderpaar, zonder nog een ISRA of iets. gewoon puur de mogelijkheid om de lege aders te benutten, dit heb ik tegen alice verteld en dt was volgens de belslet die ik had goed, maar gezien de verhalen hier twijfel ik toch erg, is het wel echt mogelijk dat je voor die 70e door KPN een extra geactiveerde lijn krijgt op die loze aders?

(Zit een beetje te dubbben, als ik nu al dit niet goed ga krijgen, dan bel ik gewoon @Home en heb ik eind volgende week een werkende lijn...)
Je kan of KPN een analoge lijn laten aanleggen/aansluiten en daarop dan Alice aanvragen.

Of je vraagt gewoon Alice aan en die leveren dan op de ongebruikte lijn de ADSL verbinding. Schroef je er zelf een aansluitdoosje op die je gewoon overal kunt halen. Lukt dat nog niet of werkt het niet meldt je een storing aan bij de helpdesk, komt vanzelf een monteur de lijn controleren waarom het niet werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iemand al praktijkervaring met de overstap van IPB naar Alice?
Als je de 'ISDN-based' IPB hebt lijkt de enige optie een nieuwe lijn aan te vragen bij Alice.

Ik zie de bui al hangen: 5 weken geen Internet en telefoon :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjck
Verwijderd schreef op zondag 09 september 2007 @ 22:07:
Iemand al praktijkervaring met de overstap van IPB naar Alice?
Als je de 'ISDN-based' IPB hebt lijkt de enige optie een nieuwe lijn aan te vragen bij Alice.

Ik zie de bui al hangen: 5 weken geen Internet en telefoon :'(
Huh? Dat zou je niet verwachten.

Je hebt dan wel een annexB (was ADSL over ISDN) ADSL verbinding nu, maar dat levert Alice niet. Ze kunnen je wel gewoon omzetten naar hun toe, krijg je alleen wel annexA ADSL.

Je kan alleen geen Alice aanvragen als je ISDN telefonie hebt, omdat ze geen annexB leveren.

Je kunt wel gewoon overstappen, je hebt nu immers ADSL en alleen ADSL op die lijn (dedicated). Of dat dan annexA of annexB is nu maakt niet uit omdat er geen KPN ISDN telefonie/signaal onder zit meer.

Echter kan ik nergens vinden hoe je kunt opgeven dat je al ADSL hebt en dat je wilt overstappen. Lijkt wel of ze gewoon altijd een nieuwe aansluiting willen neerleggen, ook al heb je al ADSL en wil je overstappen. Dat is handig, half Nederland heeft al ADSL en wil vast niet twee verbindingen allemaal.. :X

Zo duidelijk vind ik Alice eigenlijk nog niet.....

Als ik het goed zie heb je een paar opties:
  1. Alleen analoge KPN aansluiting --> wordt daarop aangesloten
  2. Geen analoge KPN aansluiting --> nieuwe lijn a €69 eenmalig
  3. Alleen analoge KPN aansluiting met ADSL --> nieuwe lijn ernaast a €69 eenmalig (?)
  4. Alleen ADSL (annexA of B maakt niet uit) --> nieuwe lijn ernaast a €69 eenmalig
Aanvragen op een ISDN lijn kan duidelijk niet, dat is duidelijk vermeld.

Waarom kan je niet overstappen met een telco-telco migratie (of ISP-ISP) als je in situatie 3 of 4 zit zoals 50% van Nederland?

Of mis ik iets?

Heeft ook wel voordelen natuurlijk. Nummer porteringen kunnen altijd goed gaan, je bent zelf de baas over de opzegging bij de andere ISP immers. Je stapt eigenlijk niet over, niet van aanbieder naar aanbieder. Je doet dan zelf een tweede aanbieder aansluiten en de oude (daarna) opzeggen pas. Zo kan Alice nooit iets fout doen bij de overstap, alleen de consument.

Echter heeft elk huis wel een tweede aderpaar... lang niet.

[ Voor 48% gewijzigd door bjck op 09-09-2007 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
bjck schreef op zondag 09 september 2007 @ 18:38:
[...]

Als er geen tussenkomst is van een kastje is dat je ISRA. Vreemd dat hij via de meterkast loopt dan, maar het is niet onmogelijk. Ziet er ook niet aan elkaar geknoopt uit door een vorige bewoner/eigenaar dan zit je prima gewoon.

[...]

Je kan of KPN een analoge lijn laten aanleggen/aansluiten en daarop dan Alice aanvragen.

Of je vraagt gewoon Alice aan en die leveren dan op de ongebruikte lijn de ADSL verbinding. Schroef je er zelf een aansluitdoosje op die je gewoon overal kunt halen. Lukt dat nog niet of werkt het niet meldt je een storing aan bij de helpdesk, komt vanzelf een monteur de lijn controleren waarom het niet werkt.
Het leuke is dat ik ook totaal niet weet waar het loze aderpaar ligt en of dat makkelijk te bereiken is oid, het huis waar ik in zit beschikt over gezamelijke meterkast waarin alles zou moeten uitkomen, dus dat blijft tricky...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bjck schreef op zondag 09 september 2007 @ 22:10:
[...]
Lijkt wel of ze gewoon altijd een nieuwe aansluiting willen neerleggen, ook al heb je al ADSL en wil je overstappen. Dat is handig, half Nederland heeft al ADSL en wil vast niet twee verbindingen allemaal.. :X
Precies: KPN sluit de boel na 2 weken al af (of 2 dagen, is meer tweakers overkomen) - lijn moet immers 'overgenomen' worden door Alice. Ze vervangen dan ongetwijfeld de DSLAM in de centrale voor een Annex A type. Alice gaat daarmee X weken na aanvraag aan de slag. Vervolgens moet de VoDSL en ADSL administratie bij Alice op orde komen voor mijn aansluiting en natuurlijk de 'kadobox' binnenkomen, duurt ook weer Y weken.
Grote vraag is dus, hoeveel is (X-2)+Y ? :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjck
Verwijderd schreef op zondag 09 september 2007 @ 22:21:
[...]

Precies: KPN sluit de boel na 2 weken al af (of 2 dagen, is meer tweakers overkomen) - lijn moet immers 'overgenomen' worden door Alice. Ze vervangen dan ongetwijfeld de DSLAM in de centrale voor een Annex A type. Alice gaat daarmee X weken na aanvraag aan de slag. Vervolgens moet de VoDSL en ADSL administratie bij Alice op orde komen voor mijn aansluiting en natuurlijk de 'kadobox' binnenkomen, duurt ook weer Y weken.
Grote vraag is dus, hoeveel is (X-2)+Y ? :/
42?

[ Voor 6% gewijzigd door bjck op 09-09-2007 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
bjck schreef op zondag 09 september 2007 @ 22:10:
[...]

Huh? Dat zou je niet verwachten.

Je hebt dan wel een annexB (was ADSL over ISDN) ADSL verbinding nu, maar dat levert Alice niet. Ze kunnen je wel gewoon omzetten naar hun toe, krijg je alleen wel annexA ADSL.

Je kan alleen geen Alice aanvragen als je ISDN telefonie hebt, omdat ze geen annexB leveren.

Je kunt wel gewoon overstappen, je hebt nu immers ADSL en alleen ADSL op die lijn (dedicated). Of dat dan annexA of annexB is nu maakt niet uit omdat er geen KPN ISDN telefonie/signaal onder zit meer.

Echter kan ik nergens vinden hoe je kunt opgeven dat je al ADSL hebt en dat je wilt overstappen. Lijkt wel of ze gewoon altijd een nieuwe aansluiting willen neerleggen, ook al heb je al ADSL en wil je overstappen. Dat is handig, half Nederland heeft al ADSL en wil vast niet twee verbindingen allemaal.. :X

Zo duidelijk vind ik Alice eigenlijk nog niet.....

Als ik het goed zie heb je een paar opties:
  1. Alleen analoge KPN aansluiting --> wordt daarop aangesloten
  2. Geen analoge KPN aansluiting --> nieuwe lijn a €69 eenmalig
  3. Alleen analoge KPN aansluiting met ADSL --> nieuwe lijn ernaast a €69 eenmalig (?)
  4. Alleen ADSL (annexA of B maakt niet uit) --> nieuwe lijn ernaast a €69 eenmalig
Aanvragen op een ISDN lijn kan duidelijk niet, dat is duidelijk vermeld.

Waarom kan je niet overstappen met een telco-telco migratie (of ISP-ISP) als je in situatie 3 of 4 zit zoals 50% van Nederland?

Of mis ik iets?

Heeft ook wel voordelen natuurlijk. Nummer porteringen kunnen altijd goed gaan, je bent zelf de baas over de opzegging bij de andere ISP immers. Je stapt eigenlijk niet over, niet van aanbieder naar aanbieder. Je doet dan zelf een tweede aanbieder aansluiten en de oude (daarna) opzeggen pas. Zo kan Alice nooit iets fout doen bij de overstap, alleen de consument.

Echter heeft elk huis wel een tweede aderpaar... lang niet.
De opmerkingen bij de opties 3 en 4 kloppen volgens mij niet.
Alice wil gewoon je KPN lijn overnemen en het nummer porteren.
Je hoeft dan geen abo kosten meer aan KPN te betalen en belt voortaan via Alice.
ADSL gaat gewoon over die lijn.
Je moet wel zelf je ADSL lijn bij je huidige provider beeindigen, en op de opzegtermijn hiervan letten. Te vroeg opzeggen mag immers niet, als je dat wel doet moet je de resterende maanden alsnog betalen. Daar schiet je niks mee op.

Het gaat pas mis als je je KPN lijn wilt behouden want daar rekenen ze niet op dat er mensen zijn die dat willen. Helaas is Alice daar niet zo duidelijk in, vandaar de verwarring zo hier en daar.
Ook mensen die helemaal geen analoge of ISDN lijn meer hebben, zijn lastiger aan te sluiten. Er moet immers eerst weer een lijn komen om het ADSL signaal op te zetten.
Dat is volgens mij die optie die € 69 extra kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjck
HoppyF schreef op zondag 09 september 2007 @ 23:11:
[...]

De opmerkingen bij de opties 3 en 4 kloppen volgens mij niet.
Alice wil gewoon je KPN lijn overnemen en het nummer porteren.
Je hoeft dan geen abo kosten meer aan KPN te betalen en belt voortaan via Alice.
ADSL gaat gewoon over die lijn.
Je moet wel zelf je ADSL lijn bij je huidige provider beeindigen, en op de opzegtermijn hiervan letten. Te vroeg opzeggen mag immers niet, als je dat wel doet moet je de resterende maanden alsnog betalen. Daar schiet je niks mee op.

Het gaat pas mis als je je KPN lijn wilt behouden want daar rekenen ze niet op dat er mensen zijn die dat willen. Helaas is Alice daar niet zo duidelijk in, vandaar de verwarring zo hier en daar.
Ook mensen die helemaal geen analoge of ISDN lijn meer hebben, zijn lastiger aan te sluiten. Er moet immers eerst weer een lijn komen om het ADSL signaal op te zetten.
Dat is volgens mij die optie die € 69 extra kost.
Maar als je dus al ADSL hebt, of alleen ADSL of ADSL over een analoge KPN aansluiting kan je dat niet aangeven bij de aanvraag.

In de situatie dat je alleen ADSL hebt kom je uit op een nieuwe lijn a €69 terwijl een overstap ook had gekund. Nu komen ze naast elkaar te liggen volgens mij.

In de situatie dat je KPN telefonie hebt, maar al ADSL daarop gaat je aanvraag wellicht fout. Of zetten ze dan je ADSL om en nemen ze je KPN nummer over? Dat zou nog kunnen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het gaat mij niet zo zeer om de kosten maar om de downtime bij overschakeling van KPN AnnexB ADSL naar bbNed AnnexA ADSL2+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjck
Verwijderd schreef op zondag 09 september 2007 @ 23:34:
Het gaat mij niet zo zeer om de kosten maar om de downtime bij overschakeling van KPN AnnexB ADSL naar bbNed AnnexA ADSL2+.
Zoals ik het begrijp krijg je een Alice verbinding naast je huidige aansluiting. Als alles overgezet is kan je zelf IPB opzeggen bij KPN en heb je in plaats van downtime juist twee verbindingen naast elkaar even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
bjck schreef op zondag 09 september 2007 @ 23:18:
[...]

Maar als je dus al ADSL hebt, of alleen ADSL of ADSL over een analoge KPN aansluiting kan je dat niet aangeven bij de aanvraag.

In de situatie dat je alleen ADSL hebt kom je uit op een nieuwe lijn a €69 terwijl een overstap ook had gekund. Nu komen ze naast elkaar te liggen volgens mij.

In de situatie dat je KPN telefonie hebt, maar al ADSL daarop gaat je aanvraag wellicht fout. Of zetten ze dan je ADSL om en nemen ze je KPN nummer over? Dat zou nog kunnen....
Klopt, je geeft niet bij de aanvraag op of je al over een ADSL abo beschikt. Wel moet je je telefoonnummer opgeven, maar dat zegt nog niets over het feit dat het dan ook een KPN nummer is. Dat hoeft niet.
Ik vind het ook een beetje vreemd dat Alice dit niet duidelijk in de aanvraag aangeeft.
Het kan toch niet zo moeilijk zijn om een aantal scenario's op te noemen en dat aan te geven wat de procedure is. In de meeste gevallen moet je zelf ook nog actie ondernemen richting je huidige provider of iets dergelijks. Het kan ook zijn dat je een kabel abo hebt en over wilt gaan naar ADSL.

Een lijn ernaast is altijd onvoordelig, in de meeste gevallen heb je daar niets aan. De enige uitzondering hierop is een alarminstallatie die perse over een analoge KPN lijn moet lopen. In dat geval zal Alice wel een tweede lijn willen gebruiken omdat ze niet samen met KPN over één lijn willen.
De komende tijd zullen de diverse scenario's hier wel langs komen want er hebben al aardig wat mensen ADSL bij Alice besteld. De levertijd zit tussen de 3-4 weken dus binnenkort komen er snel meer aansluitingen meer daar achteraan vast wel wat meldingen hier bij GoT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik had zelf in eerste instantie ook de gedachte om Alice te bestellen, maar na een belletje met de Alice verkooplijn stap ik toch over naar Orange.

De keus is dus niet meer gevallen op Alice omdat ik graag nog een telefoonlijn wil behouden van KPN, na veel doorvragen is dit wel mogelijk, maar dan kost het je € 69,- en dan moet je wel over een 2e koperaansluiting in je ISRA punt beschikken, nou is dit laatste geen probleem omdat bijna alle huizen dit hebben, maar dat ik daar nog is extra voor moet gaan betalen vind ik niet gepast.
Daarnaast is het nog maar afwachten hoe alles gaat verlopen bij Alice.

Kennissen en vrienden zitten op Orange zonder problemen en daar is het wel zonder problemen mogelijk om je KPN lijn aan te houden.

Dus ik ben straks een paar euro duurder misschien uit met een Orange abo, maar dan heb ik wel de zekerheid dat het werkt en dat ik mijn KPN-lijn (+ abo) erbij kan houden.

Misschien stap ik in de toekomst alsnog over naar Alice als ze wat volwassener zijn geworden en ik met zekerheid mijn KPN kan opzeggen en dus alleen via Alice ga bellen, maar vooralsnog niet dus.

Ik wens iedereen veel succes met hun nieuwe Alice lijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• graziemille
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11-09 23:53
Ik heb een tweetal vragen bij Alice neergelegd over twee zaken die (volgens mij) ook in dit forum de rode draad vormen; de mogelijkheid voor een vorm van portforwarding en het al dan niet kunnen behouden van de KPN telefoonaansluiting met KPN abonnement.

De antwoorden op mijn vragen werden snel gegeven en zijn naar mijn mening persoonlijk en geen standaard knip- en plakwerk:

Vraag 1)
Ik wil mijn huidige abonnement en telefoonnummer bij KPN gewoon aanhouden.
D.w.z. dat ik gewoon op mijn huidige nummer via de KPN gebeld kan worden en
dat ik via alice (met het nieuwe nummer) kan bellen. Op jullie site lees ik,
dat ik bij de aanvraag aan moet geven of ik nummerbehoud wil.
Klopt het dus, dat als ik dat NIET aangeef, ik de huidige situatie behoud
(dus KPN + Alice)?

Alice:
Bedankt voor uw interesse in Alice. In antwoord op uw vragen kan ik u mededelen dat:
1) Alice de huidige KPN lijn overneemt. Gebruik maken van de diensten van Alice en KPN is helaas onmogelijk.

Vraag 2)
Is het daarna mogelijk om alsnog mijn telefoonnummer bij KPN te porteren
naar Alice?

Alice:
2) Wanneer u zich bij Alice aanmeldt dan porteert Alice uiteraard uw huidige nummer.

Vraag 3)
Via via had ik gehoord, dat het modem wat jullie meeleveren ook een router
is, waar portforwarding, in tegenstelling tot eerdere berichten, mogelijk
is.

Ik kan dus een server applicatie draaien die vanaf de buitenwereld
bereikbaar is?
Ook een VNC verbinding met mijn werkstations is/blijft daardoor mogelijk?

Alice:
3) In de praktijk blijkt het lastig om servers te draaien met onze dienst. Dit vanwege het feit dat wij een dynamisch IP adres aanbieden. Ook portforwarding is niet mogelijk.

Met vriendelijke groet,

Het Alice team

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

HoppyF schreef op zondag 09 september 2007 @ 13:48:
Hoppy is even aan de gang geweest met zijn oude Copperjet (816-2P) modem welke ongeveer hetzelfde is als de door Alice geleverde Copperjet 1616-2P.
<knip>
Ik voorzie toch wat problemen met het uitlezen van de configuratie welke door Alice in het modem is opgeslagen. Het is namelijk niet mogelijk om als niet-superuser de configuratie van het modem op te slaan of uit te lezen. Je kunt op die manier niet aan het wachtwoord komen. Het wachtwoord is overigens gecodeerd in de configuratie file opgeslagen.
<knip>
Een nieuwe user aanmaken kan wel maar een aantal commando's zoals de privileges van een user aanpassen lukt niet zonder dat je het superuser privilege hebt.
<knip>
Helaas, daar gaat de import / export config theorie...helaas....thanx voor al het uitzoekwerk!
graziemille schreef op maandag 10 september 2007 @ 09:13:

<knipperdeknip>
Alice:
3) In de praktijk blijkt het lastig om servers te draaien met onze dienst. Dit vanwege het feit dat wij een dynamisch IP adres aanbieden. Ook portforwarding is niet mogelijk.
</knipperdeknip>
*sigh* Daar gaan we weer... dit is getest door meerdere tweakers in de modem/routerconfiguratie, en zou prima werken. Waarom ontkennen ze het nu dan weer?

[ Voor 70% gewijzigd door Hachy op 10-09-2007 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morpheus
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 09-07 21:38

Waarom geven ze aan dat het "lastig" is? Daarmee blijven ze zeggen dat het niet onmogelijk is. Verder inderdaad vreemd dat ze zeggen dat portforwarding niet mogelijk is, waar het blijkbaar wel mogelijk is.

Verder ben ik benieuwd wat ik voor mogelijkheden heb, als blijkt dat ik inderdaad toch geen servers kan draaien terwijl mij dat eerst over de telefoon wel verkondigd werd. Immers is dit een beperking van de mogelijkheden en voor sommigen ook een reden om wel of niet alice te nemen. Ben benieuwd wanneer ik Alice heb en het kan uittesten. Ben niet bang voor problemen, maar vind het wel leuk om te experimenteren met dat soort dingen en ik ben er gelukkig niet 100% van afhankelijk.

3kwp pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fre0n
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07-09 20:12
ze geven aan dat het lastig is vanwege het dynamische IP Adres. Dat blijkt in de praktijk mee te vallen, je ip veranderd niet zo gek vaak. Eigenlijk krijg je alleen een nieuw ip als je het modem langer dan 10 minuten uitzet geloof ik.

Dat portforwarding niet mogelijk zou zijn, lijkt me een politiek antwoord. Ze zullen dat wel als antwoord moeten geven om te voorkomen dat teveel mensen in de usermode gaan zitten klooien. Maar zoals al opgemerkt hierboven, forwarding is in usermode mogelijk.

Edit: dynamisch ip is uiteraard met iets als dyndns enzo te ondervangen. Of door je ip met een scriptje uit te lezen en eens per uur naar je dns servertje bij je hosting provider te syncen. Of door dat ip indien je modem langer dan 10 minuten offline is geweest even handmatig bij je hostingpakketje in te voeren. Kun je mooi met een (sub)domein je server bereiken.

[ Voor 27% gewijzigd door fre0n op 10-09-2007 11:49 ]

https://twitch.tv/magus77nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morpheus
Dat een dynamisch ip lastig is, snap ik. Echter het statement dat port forwarding niet mogelijk is, maakt het op papier onmogelijk dat je een eigen server draait. Hiermee spreken ze zichzelf tegen. Je kan niet zeggen, het is mogelijk, alleen kun je hem niet bereiken vanaf internet....

3kwp pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fre0n
Feitenlijk hebben ze nog gelijk ook dat je een server kunt draaien achter hun modem. Alleen is-ie dan slechts intern bereikbaar haha! Maar het is dus technisch ook gewoon mogelijk de server van buitenaf te benaderen zonder dat je daarvoor je modem hoeft te 'krekken'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

fre0n schreef op maandag 10 september 2007 @ 11:45:
<knip>

Dat portforwarding niet mogelijk zou zijn, lijkt me een politiek antwoord. Ze zullen dat wel als antwoord moeten geven om te voorkomen dat teveel mensen in de usermode gaan zitten klooien. Maar zoals al opgemerkt hierboven, forwarding is in usermode mogelijk.
</knip>
Noemen ze dit dan 'politiek incorrect' ? ;) Ik vind het niet zo'n slimme strategie van ze, ik bedoel de mensen die portforwarding willen doen, vragen dit heus niet zomaar (maw weten dus grotendeels wel waar ze mee bezig zijn). Bovendien, wat kan je in usermode nu verprutsen ? Weinig risico voor ze, toch?

Nou ja, de echte tweaker zal er uiteraard toch wel mee gaan zitten klooien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fre0n
Ik denk dat alice vooral een gemakkelijke aanbieder wil zijn voor de minder tweakende nederlander en daarom een modem meegeven waaraan je weinig kunt verpesten. Als je dan ook nog eens ontkent dat er een usermode is waarin je kunt rommelen loop je geen risico dat je klanten hun modem 'verpesten'. Voor een tweaker is de usermode juist een uitkomst maar voor het gros van de nederlanders is het juist een uitkomst dat je niets in kunt stellen ;)

* 'tis maar net welk imago een bedrijf wil uitstralen, in geval van alice is het blijkbaar low-tech, easy en gebruiksvriendelijk. op zich niet verkeerd maar dan moeten we het dus met GoT uitzoeken voor wat modeminstellingen betreft

[ Voor 20% gewijzigd door fre0n op 10-09-2007 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
Ik heb een tweetal vragen bij Alice neergelegd over twee zaken die (volgens mij) ook in dit forum de rode draad vormen; de mogelijkheid voor een vorm van portforwarding en het al dan niet kunnen behouden van de KPN telefoonaansluiting met KPN abonnement.

De antwoorden op mijn vragen werden snel gegeven en zijn naar mijn mening persoonlijk en geen standaard knip- en plakwerk:

Vraag 1)
Ik wil mijn huidige abonnement en telefoonnummer bij KPN gewoon aanhouden.
D.w.z. dat ik gewoon op mijn huidige nummer via de KPN gebeld kan worden en
dat ik via alice (met het nieuwe nummer) kan bellen. Op jullie site lees ik,
dat ik bij de aanvraag aan moet geven of ik nummerbehoud wil.
Klopt het dus, dat als ik dat NIET aangeef, ik de huidige situatie behoud
(dus KPN + Alice)?

Alice:
Bedankt voor uw interesse in Alice. In antwoord op uw vragen kan ik u mededelen dat:
1) Alice de huidige KPN lijn overneemt. Gebruik maken van de diensten van Alice en KPN is helaas onmogelijk.

Vraag 2)
Is het daarna mogelijk om alsnog mijn telefoonnummer bij KPN te porteren
naar Alice?

Alice:
2) Wanneer u zich bij Alice aanmeldt dan porteert Alice uiteraard uw huidige nummer.

Vraag 3)
Via via had ik gehoord, dat het modem wat jullie meeleveren ook een router
is, waar portforwarding, in tegenstelling tot eerdere berichten, mogelijk
is.

Ik kan dus een server applicatie draaien die vanaf de buitenwereld
bereikbaar is?
Ook een VNC verbinding met mijn werkstations is/blijft daardoor mogelijk?

Alice:

Met vriendelijke groet,

Het Alice team
Het blijft lastig voor Alice om te begrijpen wat we precies willen (als tweakers).
De KPN lijn behouden inclusief nummer, naast Alice zou geen probleem hoeven te zijn, ik begrijp nog steeds niet waarom Alice dit niet wil.
Ze zijn er bovendien goedkoper mee uit omdat ze de KPN lijn niet hoeven over te nemen. Scheelt toch iets van € 10 per maand. De reden moet haast van administratieve aard zijn. technisch gezien kan het gewoon goed werken. Daarbij komt nog dat je makkelijk terug kan na KPN omdat de lijn immers nog gewoon in tact is.
Dat zou wel eens de echte reden van Alice kunnen zijn om dit niet te willen. De korte contracten (1 maand) geven de gebruiker immers de mogelijkheid om snel te kunnen wisselen en dat wil Alice natuurlijk niet.

Dynamische IP's is geen probleem, dat is bijna bij iedere provider zo en dat is geen reden om geen eigen server te mogen/kunnen draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reddevil
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 04-09 10:21
Alice bestelling
ma 10-9-2007Bestelling via website gedaan (geen KPN aansluiting)
ma 10-9-2007Bevestiging per mail binnen dat de aanvraag loopt
hedenGeen updates

Ik heb nog via e-mail aan de klantenservice gevraagd of ik ook tussen 5 nummers kon kiezen zoals bij KPN. Weinig hoop, maar je weet maar nooit ;)

PS. Thx voor tabel tabellayout ;-)

edit:
klantnummer: 5452

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

fre0n schreef op maandag 10 september 2007 @ 12:23:
Ik denk dat alice vooral een gemakkelijke aanbieder wil zijn voor de minder tweakende nederlander en daarom een modem meegeven waaraan je weinig kunt verpesten. Als je dan ook nog eens ontkent dat er een usermode is waarin je kunt rommelen loop je geen risico dat je klanten hun modem 'verpesten'. Voor een tweaker is de usermode juist een uitkomst maar voor het gros van de nederlanders is het juist een uitkomst dat je niets in kunt stellen ;)

* 'tis maar net welk imago een bedrijf wil uitstralen, in geval van alice is het blijkbaar low-tech, easy en gebruiksvriendelijk. op zich niet verkeerd maar dan moeten we het dus met GoT uitzoeken voor wat modeminstellingen betreft
Amen. Niets aan toe te voegen! :) Zolang wij elkaar dan maar op GoT kunnen vinden als iemand het admin password toch heeft gevonden, of andere tweaks, is er eigenlijk weinig aan de hand hehe :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
Hachy schreef op maandag 10 september 2007 @ 13:14:
[...]

Amen. Niets aan toe te voegen! :) Zolang wij elkaar dan maar op GoT kunnen vinden als iemand het admin password toch heeft gevonden, of andere tweaks, is er eigenlijk weinig aan de hand hehe :)
Met de user account zou je in ieder geval een aantal instellingen kunnen wijzigen. Dit zal vermoedelijk voldoende zijn om de meeste zaken aan de gang te krijgen.
Het admin wachtwoord (superuser) kan natuurlijk alles, maar is eigenlijk voor de huistuinenkeuken gebruiker niet geschikt omdat je de instellingen om zeep kunt helpen.
Daar is Alice (en de gebruiker) niet mee gebaat omdat de KS dan allerlei vragen krijg hoe het modem weer ingesteld moet worden. Dat wil men niet omdat ze dan ook het login/wachtwoord moeten prijsgeven, en dat is iets wat ze pertinent niet willen.
Met het login/wachtwoord (PPPaA) zou je immers een willekeurig ander merk/model modem kunnen aansluiten. Dat wil men ook niet.
Ze willen het gewoon simpel, eenvoudig, goedkoop, recht-toe-recht-aan.
Daar heb ik ook wel begrip voor, de prijs is er ook na.

Het aantal tweakers die meer willen dan anderen is erg gering t.o.v. de massa, die moeten dan zelf maar uitzoeken hoe ze aan de info komen, en dat doen we ook! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjm229
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08-06 17:26
Mijn ervaringen met Alice.
Ongeveer 3 tot 4 weken geleden via het internet aangevraagd voor mijn moeder. 1 sept brief ontvangen dat oplevering op 6 september zou plaatsvinden. 5 sept nog geen modem. Mailtje gestuurd - keurig antwoord terug. 6 Sept modem ontvangen. 7 september ik naar de Achterhoek om het even te installeren. 17:45 uur gaan bellen met helpdesk dat alles werkt behalve het internet. Modem blijft proberen te connecten maar het lukt niet. Men zou ticket aanmaken en terugbellen. Zaterdagmorgen om 10:00 uur maar weer beginnen te bellen - ik rij tenslotte niet voor niets 150 km. Uiteindelijk na heel veel beloftes dat ik teruggebeld zou worden - Wat een keer daadwerkelijk is gebeurt, kreeg ik om ongeveer 15:00 uur een supervisor aan de telefoon en die wist mij te vertellen dat het probleem bij BBned zat en dat het pas maandag opgelost zou worden. Waarom vertelt men dat niet gelijk.
Nu is het maandag 10 sept 20:00 uur, maar de verbinding doet het nog steeds niet. Modem staat nog steeds in "Attempting to connect" De VoDSL werkt wel prima. :'(

Henk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heu? VoDSL werkt wel? Dan is het echt een lullig dom foutje, zou ik zo denken, want dat betekent dat de DSL laag up is en de ATM laag voor je voice ook. Dus voor je internet verbinding werkt iig je IP laag niet (misschien DHCP probleem?) of komt je ATM PVC niet up (dat lijkt me wat vreemd als je VoDSL VC wel up komt). Klinkt als een vreemd configuratiefoutje ergens, mag niet al te moeilijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vanavond zat ik wat te klooien met het modem, paar keer resetten wat kabeltjes wisselen, en voor het eerst had ik een nieuw IP adres gekregen (vlak in de buurt van het oude). Vorige week ook heel vaak modem gereset en toen bleef het steeds hetzelfde. Line input ADSL is nu een minuut of 5 eraf geweest geweest. Bij mijn vorige provider (telebyte) kon ik gewoon een paar weken de stroom eraf halen en kreeg dan toch mijn oude IP-adres terwijl het theoretisch ook dynamisch was. Het kan toeval zijn, maar het lijkt erop dat bij Alice je gemakkelijk een nieuw IP-adres krijgt. Wat ze overigens zelf ook aangegeven en als reden aanvoeren dat het 'niet handig' is om een server te draaien.

Ik heb nog steeds geen telefonie. Moest vandaag weer per mail wat (in mijn ogen zinloze) vragen beantwoorden die betrekking hadden op de internetverbinding. Die is namelijk gewoon goed zoals ik ze al drie x had aangegeven :?

N.B. de 2e lijn van Alice helpdesk/klantenservice neemt nooit contact met je op en kun je zelf ook niet te spreken krijgen. Dat vind ik geen prettige gedachte. Bij xs4all kon dat wel en vaak waren dan eventuele problemen zo opgelost terwijl de communicatie met de 1e lijn vaak stroef liep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjck
Verwijderd schreef op maandag 10 september 2007 @ 20:25:
Heu? VoDSL werkt wel? Dan is het echt een lullig dom foutje, zou ik zo denken, want dat betekent dat de DSL laag up is en de ATM laag voor je voice ook. Dus voor je internet verbinding werkt iig je IP laag niet (misschien DHCP probleem?) of komt je ATM PVC niet up (dat lijkt me wat vreemd als je VoDSL VC wel up komt). Klinkt als een vreemd configuratiefoutje ergens, mag niet al te moeilijk zijn.
DHCP is het niet, PPPoA lees ik in het topic.

Misschien ergens iets niet juist ingesteld bij Alice of de telco. Of misschien de login/wachtwoord van je modem niet juist.

Kan best dat VoDSL wel werkt en internet niet. Beide aparte diensten op een apart ATM VC immers.

Eén ding weet je zeker, linesync is okee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reddevil
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 04-09 10:21
reddevil schreef op maandag 10 september 2007 @ 12:42:
...

Ik heb nog via e-mail aan de klantenservice gevraagd of ik ook tussen 5 nummers kon kiezen zoals bij KPN. Weinig hoop, maar je weet maar nooit ;)
Niet dus, da's wel jammer maar verwacht:
Bedankt voor uw interesse in Alice!

U krijgt van ons een nummer. Wij kunnen u helaas niet laten kiezen tussen een paar nummers.

Mocht u verder nog vragen hebben, dan staan wij klaar om deze voor u te beantwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bjck schreef op maandag 10 september 2007 @ 23:03:
DHCP is het niet, PPPoA lees ik in het topic.
PPPoA? Met een dynamisch IP? Dat vind ik een erg aparte combinatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjck
Verwijderd schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 08:35:
[...]

PPPoA? Met een dynamisch IP? Dat vind ik een erg aparte combinatie.
Hoezo? Elke keer als de sessie opnieuw wordt opgebouwd krijg je gewoon 'een IP'.

Blijft de sessie op dan heb je dezelfde gewoon constant. Valt de sessie weg (dsl signaal valt weg, modem herstart, andere kant verbreekt de sessie) krijg je een andere.

Bij DHCP zou je dan dezelfde nog krijgen, bij PPPoA is de kans dat je elke keer een ander krijgt bij het opbouwen van de sessie.

[ Voor 36% gewijzigd door bjck op 11-09-2007 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bjck schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 08:56:
Hoezo? Elke keer als de sessie opnieuw wordt opgebouwd krijg je gewoon 'een IP'.

Blijft de sessie op dan heb je dezelfde gewoon constant. Valt de sessie weg (dsl signaal valt weg, modem herstart, andere kant verbreekt de sessie) krijg je een andere.

Bij DHCP zou je dan dezelfde nog krijgen, bij PPPoA is de kans dat je elke keer een ander krijgt bij het opbouwen van de sessie.
Ja, maar wat is in hemelsnaam het nut van een dergelijke opzet? Ik bedoel, bij DHCP kan je er nog voor kiezen om geen option82 oid te gebruiken, dat scheelt je eventueel pre-configuratiewerk, en zou verklaren waarom je IP adres mogelijk af en toe zou kunnen veranderen, als je je lease zou laten verlopen. Maar als je PPPoA gebruikt dan moet je aan ISP zijde toch echt username + wachtwoord van te voren geconfigureerd hebben - waarom zou je dan in de radius config niet direct een vast IP adres meenemen? Het is echt niet alsof je hier IP adressen mee zou besparen - al die lijnen zijn theoretisch 24/7 online, dus voor iedere lijn moet je toch een IP adres reserveren.

You snap?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Korte vraag:
Mijn huidige ISP (Speedlinq) rekent bijna € 10,- 'carrier forward' kosten voor het koper van de KPN voor mijn ADSL verbinding.

Tijdens mijn tel. gesprek met Alice kreeg ik geen bevredigend antwoord of deze kosten door hun ook in rekening worden gebracht. Immers, ADSL gaat over koper.

Mijn vraag is dus of Alice een 'contract' afsluit met KPN voor het leggen van de fysieke verbinding voor de ADSL aanluiting en deze alsnog factureerd, of is die € 29,90 'all-in' en maakt Alice dus geen gebruik van het koper?

Iemand een idee?

sorry als het antwoord in eerder reply's al is gegeven, ik zit op kantoor en heb eigenlijk géén tijd....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jee-weetje
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-09 14:27
Uit TS:
Lekkere Loempia schreef op donderdag 16 augustus 2007 @ 11:46:

Wat opvallend is, is dat de line-sharingskosten van KPN al bij de abonnementskosten zit. Daardoor zijn ze dus inderdaad goedkoper, als het om product/prijs verhouding gaat.

Jan-Willem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denan
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-09 17:24
Verwijderd schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 09:11:
[...]

Ja, maar wat is in hemelsnaam het nut van een dergelijke opzet? Ik bedoel, bij DHCP kan je er nog voor kiezen om geen option82 oid te gebruiken, dat scheelt je eventueel pre-configuratiewerk, en zou verklaren waarom je IP adres mogelijk af en toe zou kunnen veranderen, als je je lease zou laten verlopen. Maar als je PPPoA gebruikt dan moet je aan ISP zijde toch echt username + wachtwoord van te voren geconfigureerd hebben - waarom zou je dan in de radius config niet direct een vast IP adres meenemen? Het is echt niet alsof je hier IP adressen mee zou besparen - al die lijnen zijn theoretisch 24/7 online, dus voor iedere lijn moet je toch een IP adres reserveren.

You snap?
He snap vast wel.. ;)

De redenen voor PPPoA met een dynamic IP zijn:

- Vermijden van gebruik eigen hardware (pppoa loginggegevens zijn namelijk geheim)
- Het is een consumentenlijn, dus een static IP is in principe niet echt nodig
- De IP-pool is altijd kleiner met een DHCP netwerk doordat nooit iedereen online is. (het zal je verbazen hoeveel mensen hun ADSL modem van de stroom halen als ze klaar zijn)

Wat betreft het draaien van de eigen servers:
Wat ik begrepen heb zijn de antwoorden vanuit de 1e lijn inderdaad 'politiek correct'. Tweakers zullen altijd weten hoe ze de portforwarding kunnen configureren (en anders weten ze wel waar ze moeten zoeken), doorsnee gebruikers niet. Het probleem is dat wanneer je als 1e lijn gaat roepen 'portforwarding werkt, je stelt het daar in', deze "doorsnee gebruikers" wel support verwachten op de portforwarding functionaliteit.

Over de 2e lijn:
De 2e lijn belt 'in principe niet' met eindgebruikers, maar dat wil niet zeggen dat zij dat nooit doen. De 2e lijn is ook meer een vraagbaak voor de 1e lijn, met een mogelijkheid om klachten/problemen te escaleren. Alle normale vragen/problemen zal de 1e lijn op moeten kunnen lossen... al zitten zij momenteel natuurlijk nog wel in de 'trainingsfase'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

denan schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 10:03:
De redenen voor PPPoA met een dynamic IP zijn:

- Vermijden van gebruik eigen hardware (pppoa loginggegevens zijn namelijk geheim)
Ik snap niet helemaal wat dit te maken heeft met dynamisch / niet dynamisch.
- Het is een consumentenlijn, dus een static IP is in principe niet echt nodig
Helemaal waar, maar niet nodig betekent niet dat je omwegen moet maken om het niet static te maken. Wat is er nou makkelijker / logischer dan een IP adres toekennen aan een radiusprofiel? Daarbij kan je dan heel makkelijk je IP range gebruik bijhouden in je inventory, en op tijd een belletje horen rinkelen als je nieuwe reeksen nodig hebt.
- De IP-pool is altijd kleiner met een DHCP netwerk doordat nooit iedereen online is. (het zal je verbazen hoeveel mensen hun ADSL modem van de stroom halen als ze klaar zijn)
Als dat een echt argument is zou ik dat echt dom vinden. Je moet wel genoeg IP adressen beschikbaar hebben voor al je gebruikers, zeker in het geval van Alice: iedere gebruiker krijgt namelijk voice, dus je moet er vanuit gaan dat iedere gebruiker zijn modem aan zal laten staan, ook al is dat misschien mogelijkerwijs niet zo. Met andere woorden: technisch gezien zal niet altijd ieder IP adres in gebruik zijn, maar je moet wel dusdanig schalen dat je op zijn minst zoveel IP adressen tot je beschikking hebt als het aantal klanten dat je aangesloten hebt. Doe je dat niet, dan krijg je het vroeger of later om je oren, zonder twijfel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NINjak
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-08 15:29
Die 69 euro die Alice vraagt voor een nieuwe lijn/aansluiting kan makkelijk goedkoper. Tevens als je al KPN heb en toch aangeeft dat er nieuwe aansluiting moet komen, omdat er geen aansluiting zou zijn, "zien" ze een werkende aansluiting en op dat adres en gaat de aanvraag met/op dat bestaande nummer verder (dat probleem had iemand geloof ik al). Ik heb het vermoeden dat er dan vanuit wordt gegaan dat de aanvraag "fout" is ingevuld en ze het gewoon even "recht" zetten.

Heb even met KPN gebelt of en hoe ik een 2de lijn kan krijgen thuis. Belbudget was zonder beperkingen naast mijn al bestaande belbudget aansluiting mogelijk. De aansluitkosten zijn 49 euro en je gaat (zoals altijd) een contract voor een jaar aan. De maandelijkse kosten zijn 10,50 per maand en op mijn vraag of Alice deze lijn mag overnemen werd er met een JA!? beantwoord. De nieuwe aansluiting zou al binnen 10 (werk)dagen geleverd moeten zijn!

Ook mensen die, net zoals mij, KPN willen behouden kunnen deze weg kunnen bewandelen. Dus.... eerst belbudget bij KPN aanvragen en dan Alice het nieuwe nummer/lijn laten overnemen.

Een hersenspinsel:
De 75 euro afsluitkosten die Alice berekent zal deels te maken hebben met de evt. contracten die ze aan KPN door moeten betalen als iemand binnen het eerste jaar toch Alice opzegt en als dat meevalt is het stok achter de deur om iemand niet te snel te laten vertrekken (ondanks de "geen opzeg termijn") en anders gewoon extra winst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denan
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-09 17:24
Verwijderd schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 10:28:
[...]

Het heeft ook meer te maken met het PPPoA deel van de bovenstaande zin.
Helemaal waar, maar niet nodig betekent niet dat je omwegen moet maken om het niet static te maken. Wat is er nou makkelijker / logischer dan een IP adres toekennen aan een radiusprofiel? Daarbij kan je dan heel makkelijk je IP range gebruik bijhouden in je inventory, en op tijd een belletje horen rinkelen als je nieuwe reeksen nodig hebt.
Hey.. i'm just the messenger.. don't blame me for writing the product specs ;)
Als dat een echt argument is zou ik dat echt dom vinden. Je moet wel genoeg IP adressen beschikbaar hebben voor al je gebruikers, zeker in het geval van Alice: iedere gebruiker krijgt namelijk voice, dus je moet er vanuit gaan dat iedere gebruiker zijn modem aan zal laten staan, ook al is dat misschien mogelijkerwijs niet zo. Met andere woorden: technisch gezien zal niet altijd ieder IP adres in gebruik zijn, maar je moet wel dusdanig schalen dat je op zijn minst zoveel IP adressen tot je beschikking hebt als het aantal klanten dat je aangesloten hebt. Doe je dat niet, dan krijg je het vroeger of later om je oren, zonder twijfel.
True, het is ook geen hoofdreden maar het telt wel mee. bijna iedereen zal de telefoniefunctionaliteit gebruiken dus in de praktijk zal het aantal gebruikers dat de modem uitzet waarschijnlijk beperkt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schaduw
  • Niet online

schaduw

schaduw

HoppyF schreef op zaterdag 08 september 2007 @ 22:19:
[...]
Mijzelf schreef op zondag 09 september 2007 @ 14:54:
[...]

Als ik het goed begreep hebben zij gemeld dat ze niet kunnen leveren. Daarmee hebben zij toch geannuleerd? Als Schaduw als reactie daarop een andere provider regelt, heeft Alice dat maar te slikken, lijkt me.
Nou, ik heb ze (via de e-mail) laten weten dat ik ander internet geregeld heb. Zojuist krijg ik de reactie:
Geachte heer/mevrouw ,
Bedankt voor uw interesse in Alice!

Wij vinden het spijtig te horen dat Alice niet op uw lokatie beschikbaar is.
Mogelijk gaat dit in de toekomst veranderen.
Wij hopen u in de toekomst toch te mogen ontvangen als Alice-klant!

Met vriendelijke groet, Het Alice team
|:( Ze snappen er dus zelf niets van. Er staat blijkbaar geen aantekening in mijn dossier, of de medewerkers kijken er niet naar. Ik ben in ieder geval blij dat ik van die lui af ben, de klantenservice maakt bij mijn aansluiting fout, na fout, na fout. Ik snap dat het een beginnende klantenservice is, maar dit is gewoon luiheid. En de afgelopen maand, heb ik nog steeds geen brief met aansluitdatum gekregen...

Ik zal ze toch maar weer terugmailen om te vertellen hoe het zit, voordat ik met de gebakken peren (een aansluiting en de rekening) zit. Grrrrr :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NINjak
[...]

[...]

[...]

Denk dat er ook een mogelijkheid bestaat dat Alice na een periode van geen verkeer de "lease van het IP" opzegt en je dus bij het herstellen van de verbinding een nieuw IP toewijst. Nou haal ik met mijn (thuis) server om de 10 min. de mail op dus ik zal in dat geval niet zo snel een nieuw IP krijgen. Zo kunnen ze met minder IP's af dan er op dat moment klanten zijn en ik denk dat dit te maken heb voor/bij het krijgen van bv. nieuwe klanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkHelmet
  • Laatst online: 05-09 19:55
NINjak schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 10:31:
Die 69 euro die Alice vraagt voor een nieuwe lijn/aansluiting kan makkelijk goedkoper. Tevens als je al KPN heb en toch aangeeft dat er nieuwe aansluiting moet komen, omdat er geen aansluiting zou zijn, "zien" ze een werkende aansluiting en op dat adres en gaat de aanvraag met/op dat bestaande nummer verder (dat probleem had iemand geloof ik al). Ik heb het vermoeden dat er dan vanuit wordt gegaan dat de aanvraag "fout" is ingevuld en ze het gewoon even "recht" zetten.

Heb even met KPN gebelt of en hoe ik een 2de lijn kan krijgen thuis. Belbudget was zonder beperkingen naast mijn al bestaande belbudget aansluiting mogelijk. De aansluitkosten zijn 49 euro en je gaat (zoals altijd) een contract voor een jaar aan. De maandelijkse kosten zijn 10,50 per maand en op mijn vraag of Alice deze lijn mag overnemen werd er met een JA!? beantwoord. De nieuwe aansluiting zou al binnen 10 (werk)dagen geleverd moeten zijn!

Ook mensen die, net zoals mij, KPN willen behouden kunnen deze weg kunnen bewandelen. Dus.... eerst belbudget bij KPN aanvragen en dan Alice het nieuwe nummer/lijn laten overnemen.
hier heb ik dus mijn twijfels bij
eerst zien, dan geloven

maar het zou wel fijn zijn, aangezien ik zelf ook net een nieuwe lijn heb, met het oog op een ADSL aansluiting kunnen nemen...

"A study in the Washington Post says that women have better verbal skills than men. I just want to say to the authors of that study: Duh."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 09:54:
Korte vraag:
Mijn huidige ISP (Speedlinq) rekent bijna € 10,- 'carrier forward' kosten voor het koper van de KPN voor mijn ADSL verbinding.

Tijdens mijn tel. gesprek met Alice kreeg ik geen bevredigend antwoord of deze kosten door hun ook in rekening worden gebracht. Immers, ADSL gaat over koper.

Mijn vraag is dus of Alice een 'contract' afsluit met KPN voor het leggen van de fysieke verbinding voor de ADSL aanluiting en deze alsnog factureerd, of is die € 29,90 'all-in' en maakt Alice dus geen gebruik van het koper?

Iemand een idee?

sorry als het antwoord in eerder reply's al is gegeven, ik zit op kantoor en heb eigenlijk géén tijd....
Mezelf quoten, altijd leuk.... :P

Update voor de geinteresseerden:

Als je ISP voor je ADSL abbo € 10,50 in rekening brengt voor de z.g. Carrier Forward aan KPN en je wilt de overstap maken naar (bijv.) Alice, dan zul je opnieuw €69,95 moeten betalen voor het her-activeren van het koper (van KPN) voor je nieuwe ADSL aansluiting.

KPN heeft mij laten weten dat die Carrier Forward géén contract is met de abbonee van de ADSL aansluiting, maar een contract met je ISP....... Einde ADSL contract? Dan ook einde gebruiksrecht van het koper. Je nieuwe ISP moet een nieuw contract hebben en laat de abbonee dit afsluiten.

Dit houdt dus in dat bij iedere ISP wisseling naar een nóg goedkoper ADSL abbo-tje je deze kosten gelijk kunt incalculeren. Voor mij geldt nu dat ik pas ná 6 maanden Alice goedkoper uit ben. |:(

OK, ok.... toegegeven; een simpel rekensommetje leert ons dat Alice dus 20Mb over 't BBned-netwerk voor € 19,90 biedt. Prijskraker, dat dan weer wel, maar met een addertje; 'goed' en 'koper'...... hmmmmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordy5
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 13-09 18:43
Ik neem aan dat bij een "overname" door een andere provider de kosten niet in rekening worden gebracht (opnieuw aansluiten), aangezien de lijn wordt overgenomen. Denk dat het meer te maken heeft, als je het abbonnement opzegd. Dan vervalt de lijn automatisch ook. Waarom zou het koper niet overgenomen kunnen worden? Ik zie weinig verschil met het soort lijn, als die ik bij andere ADSL aanbieders bestel. Denk dat de ervaring ons moet leren en niet een klantenservice mederwerker van KPN die zieltjes wil winnen of die van Alice ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NINjak
Ja er zijn altijd addertjes bij goedkope aanbieders van wat dan ook. Wel of geen KPN lijn, de aan- en afsluitkosten, het bellen met een x geld per/min. 0900-helpdesk, het niet kunnen beheren van het modem, geen vast IP (nee, heb je idd niet nodig als partikulier maar is wel zo verdomd makkelijk) en wat andere zaken.

Al komt het geld niet uit de lengte dan maar uit de breedte ze moeten verdienen want bedrijven doen het nog steeds niet om geld te verliezen :) "Je" (of "we") moet zelf kijken of je er mee weg komt en als je zelf niet tegen nadelen aanloopt kan je het makkelijk doen. Zijn er dingen die je gebruik in de weg zitten dan moet je gewoon een andere oplossing (ISP) zoeken die beter bij je past. Als je dingen toch niet gebruikt dan is het niet erg dat het niet kan of er is maar er zijn altijd mensen die iets niet nemen omdat een bepaald iets niet zou kunnen terwijl ze het zelf nooit gaan gebruiken :D

Ik wil mijn server(s) kunnen benaderen vanaf een externe locatie, een goede ping bij het gamen hebben , bijna (want het kan nooit 100% werken) geen problemen hebben met de verbinding zelf en mijn KPN lijn/telefoon behouden. We hebben niet meerdere emailadressen nodig, geen usenet server, geen/veel homepage ruimte en nog wat van die zaken want dat hebben we allemaal wel anders geregeld.

Kan Alice aan mijn/onze wensen voldoen hebben ze er een klant bij want geld besparen is altijd leuk (ca. 30 euro p/m) en dan kunnen we het weer ergens anders voor gebruiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Syntagma
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13-02-2020
Ik vind deze provider ook erg interessant (en niet alleen vanwege het model natuurlijk =), maar het gekke is dat ik met de snelheidscheck van Alice 6-10 Mb kan halen, en met de check van Orange.nl 4-8 Mb. Dus Alice zou dan net wat sneller moeten kunnen zijn. Ik baal er wel van dat ik ver van de centrale zit, 20 Mbit halen zit er voor mij niet in. Met kabel zou misschien kunnen maar dat is gigantisch duur (Casema). Heb wel net een KPN Budget telefoonabo genomen maar die zou ik dan weer door Alice over kunnen laten nemen.

Zijn de ervaringen met de behaalde downloadsnelheid hier goed?
Mijn postcode 3448wj #42 geeft 6-10Mb, maar als ik dan een stukje terug in dit topic lees dat Alice de verwachtingen 'laag' houdt bij de snelheidsmeter, dan zou ik misschien meer moeten kunnen halen.. BBned zegt:
ADSL is beschikbaar.
ADSL2+ is beschikbaar.
SDSL Bundeling is beschikbaar

Linesharing is beschikbaar.
Dit is een BBned locatie.

Centrale: Wd-C
De afstand van de locatie tot aan de centrale bedraagt circa 2738 meter.
Dus er is ADSL2. Maar zoals gezegd geeft Orange een lagere verwachte snelheid aan, dus beetje vreemd.

[edit] De vraag hieronder vind ik ook interessant, kan me niet voorstellen dat je met dit modem geen gebruik kan maken van bv. DC++ of torrents?

[ Voor 38% gewijzigd door Syntagma op 11-09-2007 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 23:10
Hmm, maar als je geen poorten kan forwarden, wat is dan eigenlijk het nut van die hoge snelheid? Voor Torrents, p2p, en een beetje vlugge bestanden delen via msn moet je toch wel poorten forwarden? Zeker als je nog je eigen wireless router erop aansluit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NINjak
Jazco2nd schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 16:59:
Hmm, maar als je geen poorten kan forwarden, wat is dan eigenlijk het nut van die hoge snelheid? Voor Torrents, p2p, en een beetje vlugge bestanden delen via msn moet je toch wel poorten forwarden? Zeker als je nog je eigen wireless router erop aansluit?
Je kan WEL poorten forwarden dat is al eerder duidelijk geworden EN door denan getest!

Voor die p2p en andere diensten die je noemt zal het GEEN probleem opleveren en gewoon, uit de doos, werken. Als je die p2p en co. diensten op een andere pc draait/gaat draaien zal je als "user" op het modem pas wat poorten moeten forwarden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morpheus
Misschien moet de startpost eens aangepast worden met alle verzamelde info so far (of in ieder geval in deel 2). De helft van het topic komt neer op vragen die al beantwoord zijn en wederom opnieuw beantwoord worden.

3kwp pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
  • Laatst online: 11:54
NINjak schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 10:31:
Die 69 euro die Alice vraagt voor een nieuwe lijn/aansluiting kan makkelijk goedkoper.
<knip>
Volgens mij zie je in deze constructie over het hoofd dat de line-sharingskosten al in het maandbedrag van Alice zitten. Als je Alice je belbudget laat overnemen betaal je nog steeds 12 * 10,50 aan KPN voor je belbudget. En als je dat abo opzegt moet je wel goed uitkijken dat ze niet het DSL signaal van de lijn afhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
[...]

[...]

[...]

Ik ben het wel met je eens.
Dat PPPoA model is lastig vanwege het nogal erg dynamische gedrag van het uitdelen van een dynamisch IP adres. Het door de meeste BBned providers gebruikte RFC1483 is ook dynamisch maar je krijgt wel maanden lang hetzelfde IP adres. In de praktijk kun je dit wel zien als vast IP.
Daarbij heb je ook nog het voordeel dat er geen loginnaam/wachtwoord in de modem gezet moet worden. Het modem wisselen bv bij reparatie is dus eenvoudig.

De pool van beschikbare IP adressen moet net zo groot (of groter) zijn dan het aantal aangesloten gebruikers. Anders loop je de kans dat er adressen te kort zijn. Dat kan natuurlijk niet vooral ook al omdat het een VoDSL modem is welke in principe altijd aan moet staan.
Zonder modem kun je namelijk niet bellen of gebeld worden en dat is echt niet handig.

Bij een modem zonder VoDSL (of VoIP) luistert het misschien wat minder nauw, maar bij Alice kun je er rustig vanuit gaan dat het modem bij de meeste gebruikers dag en nacht aanstaat.
Degene die zijn modem gelijk met z'n computer uit zet komt er snel genoeg achter dat hij/zijn niet meer kan bellen. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjck
Verwijderd schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 09:11:
[...]

You snap?
Er zijn meer redenen om dit te doen. Een paar die ik kan verzinnen zijn al genoemd hierboven, maar ook kan het een technische reden hebben. Misschien is er apparatuur gebruikt dat beter met PPPoA overweg kan dan met het RFC1483Bridge DHCP model.

En waarom zou je voor elke aansluiting een aparte gebruikersnaam + wachtwoord hebben? Elk modem kan gewoon 'een gebruikersnaam en wachtwoord' vast hebben staan, allemaal dezelfde. Als je dan gewoon PPPoA sessies ongelimiteerd toestaat en dus maar 1 gebruiker in je Radius database hebt staan is het prima.

Dan kan je niet eens overal een IP bij configureren ;)
[...]

Zie bovenstaand, zo'n opzet maakt het vanzelf dynamisch en niet eens statisch mogelijk.

Zo hoeven ze ook niet van afstand elk modem een eigen login/wachtwoord te geven. Of misschien is het mac-adres of een deel daarvan of serienummer wel de login naam en keuren ze die altijd goed met een bepaald wachtwoord ofzo.

Niemand zal het weten behalve Alice natuurlijk hoe ze het doen, waarom ze het doen en blijft gissen vooralsnog tot iemand in de modem weet door te dringen ;)
[...]

[...]

Genoeg IP adressen zijn niet nodig voor telefonie, dat werkt niet met VoIP over die IP verbinding. Het is VoDSL volgens de mensen in dit topic en dus los van de internet verbinding. Dus overboeken op de IP-pool zou kunnen, als het maar goed bewaakt is. Het is wel een risico omdat steeds meer mensen hun modem aan laten staan tegenwoordig ja ;)

• NINjak
musicfreak schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 18:59:
[...]

Volgens mij zie je in deze constructie over het hoofd dat de line-sharingskosten al in het maandbedrag van Alice zitten. Als je Alice je belbudget laat overnemen betaal je nog steeds 12 * 10,50 aan KPN voor je belbudget. En als je dat abo opzegt moet je wel goed uitkijken dat ze niet het DSL signaal van de lijn afhalen.
Alice doet helemaal niet aan linesharing en neemt de telefoonlijn van je "over". Het is helemaal het zelfde als ik mijn huidige belbudget lijn door ze zou laten overnemen! Het zijn de "woorden" van Alice zelf (op een vraag van mij) dat als ik op een andere/2de lijn ADSL van Alice zou willen ik deze 2de lijn bij de KPN zelf eerst zou moeten regelen.

Belbudget ziet KPN overigens zelf als een alternatief "voor mensen die eigenlijk alleen voor ADSL willen en mischien een heel klein beetje bellen" omdat de belkosten (flink?) hoger zijn.

Verwijderd

bjck schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 20:59:
Er zijn meer redenen om dit te doen. Een paar die ik kan verzinnen zijn al genoemd hierboven, maar ook kan het een technische reden hebben. Misschien is er apparatuur gebruikt dat beter met PPPoA overweg kan dan met het RFC1483Bridge DHCP model.
Kom op, het is techniek, it either works or it doesn't, en bbeyond gebruikt ook gewoon RFC1483 voor de instapklantjes (al 6 jaar of zo), dus waarom zou dat nu niet meer kunnen.
En waarom zou je voor elke aansluiting een aparte gebruikersnaam + wachtwoord hebben? Elk modem kan gewoon 'een gebruikersnaam en wachtwoord' vast hebben staan, allemaal dezelfde. Als je dan gewoon PPPoA sessies ongelimiteerd toestaat en dus maar 1 gebruiker in je Radius database hebt staan is het prima.

Dan kan je niet eens overal een IP bij configureren ;)
Dat zou inderdaad zomaar eens kunnen, maar dat is dan wel heel erg lelijk.
Genoeg IP adressen zijn niet nodig voor telefonie, dat werkt niet met VoIP over die IP verbinding. Het is VoDSL volgens de mensen in dit topic en dus los van de internet verbinding.
Uhm, sorry, maar hier verdien je een grote "DUH" voor. ;)
Dus overboeken op de IP-pool zou kunnen, als het maar goed bewaakt is. Het is wel een risico omdat steeds meer mensen hun modem aan laten staan tegenwoordig ja ;)
Gelukkig heb je toch mijn punt begrepen daar. ;)

• Syntagma
Tele2 heeft nu weer de 10 Mbit versie + telefonie en gratis laptop actie voor 39,95 per maand. Dan is Alice goedkoper voor 20 Mbit.. maar zouden jullie mij aanraden Alice te nemen met onderstaande gegevens?
ADSL is beschikbaar.
ADSL2+ is beschikbaar.
SDSL Bundeling is beschikbaar

Linesharing is beschikbaar.
Dit is een BBned locatie.

Centrale: Wd-C
De afstand van de locatie tot aan de centrale bedraagt circa 2738 meter.
De snelheidscheck zegt 6-10 Mb. Ik heb nu 4 Mb en ik wil sneller. Maar denken jullie dat ik nog wel meer kan halen dan de snelheidscheck zegt?

Verwijderd

kijk hier eens

http://nl.wikipedia.org/wiki/ADSL2

succes ermee

• HoppyF
De website van Alice geeft dit aan:

Dit gebeurt er als u uw opdracht gegeven heeft:

Wij nemen contact met u op via e-mail of per brief.
Wij sturen u per post een ontvangstbevestiging van uw opdracht. Deze bevat ook uw ordernummer en uw login-gegevens voor het voor de Alice Lounge, het online klantencentrum.
U ontvangt zo snel mogelijk van ons de exacte datum waarop uw aansluiting wordt gerealiseerd. Als wij om welke reden dan ook uw opdracht niet kunnen realiseren, ontvangt u hiervan natuurlijk ook bericht.
Het modem en aansluitmaterialen ontvangt u voor de datum waarop uw aansluiting zal worden gerealiseerd.

Ik heb wel een brief ontvangen met de Ontvangstbevestiging maar kan daarin geen login-gegevens ontdekken. Wel staat er een klantnummer in.

Weet iemand hoe dit zit?
Ik zou graag online willen zien wat de order status is. Lijkt me ook wel zo handig.

• bravoure
  • Laatst online: 13-09 08:16
HoppyF schreef op woensdag 12 september 2007 @ 19:39:
De website van Alice geeft dit aan:

Dit gebeurt er als u uw opdracht gegeven heeft:

Wij nemen contact met u op via e-mail of per brief.
Wij sturen u per post een ontvangstbevestiging van uw opdracht. Deze bevat ook uw ordernummer en uw login-gegevens voor het voor de Alice Lounge, het online klantencentrum.
U ontvangt zo snel mogelijk van ons de exacte datum waarop uw aansluiting wordt gerealiseerd. Als wij om welke reden dan ook uw opdracht niet kunnen realiseren, ontvangt u hiervan natuurlijk ook bericht.
Het modem en aansluitmaterialen ontvangt u voor de datum waarop uw aansluiting zal worden gerealiseerd.
Tja, Alice houdt zich daar blijkbaar niet altijd strikt aan: ik heb die tweede brief met de inloggegevens nooit ontvangen. Gisteren bleek de postbode mijn Alice modem wel bij de buren afgegeven te hebben. En vandaag bleek dat internet opeens niet meer doorkwam (mijn Linksys-modem trainde opeens wel in op 22mbit - en dat met mijn 3mbit DirectADSL-verbinding). Toen toch maar het Alice modem eraan gehangen - en we konden weer internetten :)

Ik ben nu dus online via Alice. Technisch werkt alles perfect; alleen de communicatie had dus wat beter gekund!

Het Alice modem heeft ook ingebouwd een updater voor dyndns.org - wanneer je externe IP adres wijzigt, verandert je modem dit automatisch bij dyndns.org. In combinatie met de NAT mogelijkheden heb ik dus gewoon weer mijn terminalserver online - bereikbaar onder een vaste hostname! (en door middel van een CNAME vanaf mijn eigen domein dus ook nog een mooie hostname)

Ik weet niet precies wat het modem naar buiten toe doet; een poortscan van buitenaf laat zien dat alle poorten 'closed' zijn (behalve DNS - wat vreemd is, ik begin bang te worden dat ik nu als een soort open DNS server fungeer). De poorten zijn dus niet afgeschermd dmv een firewall (in dat geval zouden ze zich moeten gedragen als een black hole).

• HoppyF
taipan2008 schreef op woensdag 12 september 2007 @ 21:11:
[...]

Tja, Alice houdt zich daar blijkbaar niet altijd strikt aan: ik heb die tweede brief met de inloggegevens nooit ontvangen. Gisteren bleek de postbode mijn Alice modem wel bij de buren afgegeven te hebben. En vandaag bleek dat internet opeens niet meer doorkwam (mijn Linksys-modem trainde opeens wel in op 22mbit - en dat met mijn 3mbit DirectADSL-verbinding). Toen toch maar het Alice modem eraan gehangen - en we konden weer internetten :)

Ik ben nu dus online via Alice. Technisch werkt alles perfect; alleen de communicatie had dus wat beter gekund!

Het Alice modem heeft ook ingebouwd een updater voor dyndns.org - wanneer je externe IP adres wijzigt, verandert je modem dit automatisch bij dyndns.org. In combinatie met de NAT mogelijkheden heb ik dus gewoon weer mijn terminalserver online - bereikbaar onder een vaste hostname! (en door middel van een CNAME vanaf mijn eigen domein dus ook nog een mooie hostname)

Ik weet niet precies wat het modem naar buiten toe doet; een poortscan van buitenaf laat zien dat alle poorten 'closed' zijn (behalve DNS - wat vreemd is, ik begin bang te worden dat ik nu als een soort open DNS server fungeer). De poorten zijn dus niet afgeschermd dmv een firewall (in dat geval zouden ze zich moeten gedragen als een black hole).
Ohw?
Dus jij hebt geen brief met aansluitdatum ontvangen en krijgt "plotseling" een modem opgestuurd?
Dat lijkt me zeker vreemd. :?
Die dynamische IP oplossing lijkt me niet verkeerd, ik denk dat dit ook voldoende is.

Hoe heb je de portscan uitgevoerd? via de website Shields UP! ?

Verwijderd

Op dit moment heb ik Direct adsl van KPN zonder telefoonabonnement, kan mij iemand vertellen of ik bij een eventuele overstap de 69,00 euro voor de lijn moet betalen.

Als ik nu overstap van direct adsl van KPN naar Alice kan dit dan zonder uitval van Internet of zit ik dan enkele dagen zonder internet?

• bravoure
HoppyF schreef op woensdag 12 september 2007 @ 21:25:
[...]
Hoe heb je de portscan uitgevoerd? via de website Shields UP! ?
Via GRC inderdaad en ook nog even op port-scan.de.

Ik ben benieuwd of de brief met inloggegevens voor de Alice lounge nog komt. Heb de helpdesk al een mailtje gestuurd.

• morpheus

Nu heb ik geen ervaring met dit modem en de dyndns service die het biedt. Maar kan het door deze service komen dat de poort niet closed is?

3kwp pvoutput

• bravoure
morpheus schreef op woensdag 12 september 2007 @ 22:21:
[...]
Nu heb ik geen ervaring met dit modem en de dyndns service die het biedt. Maar kan het door deze service komen dat de poort niet closed is?
Geen idee. Het modem gedraagt zich als DNS server voor het LAN (je PCs krijgen via DHCP dus ook het IP adres van het modem als DNS server mee). Wellicht staat dit per ongeluk ook open voor het WAN?

• Felixje
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 05-10-2023
Verwijderd schreef op woensdag 12 september 2007 @ 22:01:
Op dit moment heb ik Direct adsl van KPN zonder telefoonabonnement, kan mij iemand vertellen of ik bij een eventuele overstap de 69,00 euro voor de lijn moet betalen.

Als ik nu overstap van direct adsl van KPN naar Alice kan dit dan zonder uitval van Internet of zit ik dan enkele dagen zonder internet?
Dit moet ja. Ze gebruiken geen voip maar vodsl en daaar heb je een telefoonaansluiting voor nodig.

(\__/)
(='.'=)
(")_(")

Verwijderd

Felixje schreef op woensdag 12 september 2007 @ 23:01:
[...]

Dit moet ja. Ze gebruiken geen voip maar vodsl en daaar heb je een telefoonaansluiting voor nodig.
Dat is "fijn" om te horen, maar zit ik nu enige tijd zonder verbinding tijdens de overstap of kan dit nagenoeg naadloos.

• fre0n
Als je met Alice een datum afspreekt voor activatie voor het einde van je contract met je huidige ISP zit je hooguit een uurtje zonder internet als je binnen een uur het modem aansluit ;)

Overigens bestaat er een copperjet 816-2p recoverytool welke de copperjet op fabrieksinstellingen terugzet, inclusief het admin password:

howto van deze tool:
http://www2.internl.net/s...nel/firmware/recovery2.it

en de tool:
http://www2.internl.net/s..._2P_rev_6_Build_1.4.6.zip

* op eigen risico gebruiken, al je instellingen worden waarschijnlijk gereset en niet alleen het password ;) Hoogstwaarschijnlijk en vrij zeker werkt je modem niet meer op de alice lijn als je dit proggie uitvoert, je zult dus de instellingen eerst moeten kennen

[ Voor 19% gewijzigd door fre0n op 13-09-2007 11:49 ]

• graziemille
  • Laatst online: 11-09 23:53
[...]

Ik heb zojuist n.a.v. het bericht van taipan een dyndns (www.dyndns.com) account geopend voor mijn huidige ISP (fixed IP-adres) en dit werkt perfect!

Ik durf dus te concluderen, dat de voornaamste 'tegens' voor Alice uit de weg geruimd zijn...

Denan had al uitgezocht, dat portforwarding mogelijk is en werkt en ook een dynamisch IP-adres hoeft dus geen probleem (meer) te zijn door het gebruik van dyndns.

Alleen het moeten opgeven van de KPN lijn zou nog een minpunt kunnen zijn.
Hoewel het volgens meerdere reacties hier mogelijk zou zijn om een tweede lijn bij de KPN aan te vragen (belbudget) en deze dus direct weer naar Alice over te doen.
Daarmee stopt dus ook weer de betaling aan de KPN voor die tweede lijn en zit de lijnhuur daarvan bij Alice in het abonnementsgeld.
Hiermee behoudt je dus je 'eigen' KPN koper met je vertrouwde nummer van de KPN en betaal je daarvoor het abonnementsgeld aan de KPN.

• Madone
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 06-09-2022
Ik heb gehoord van een medewerker bij Alice dat ik 3 oktober overga. Nu heb ik IPB en zal het telefoonummer later geporteerd dienen te worden. Dat zal dan ook wel weer even duren.

Wat kan ik dan het beste doen om toch bereikbaar te blijven onder mijn oude telefoonnummer :?

Moet ik nadat Alice de verbinding heeft overgenomen dan bij KPN instellen dat telefoongesprekken tijdelijk doorgeschakeld moeten worden naar mijn nieuwe Alice-nummer of zijn er andere wegen die ik kan bewandelen?

• HoppyF
fre0n schreef op donderdag 13 september 2007 @ 11:48:
Als je met Alice een datum afspreekt voor activatie voor het einde van je contract met je huidige ISP zit je hooguit een uurtje zonder internet als je binnen een uur het modem aansluit ;)

Overigens bestaat er een copperjet 816-2p recoverytool welke de copperjet op fabrieksinstellingen terugzet, inclusief het admin password:

howto van deze tool:
http://www2.internl.net/s...nel/firmware/recovery2.it

en de tool:
http://www2.internl.net/s..._2P_rev_6_Build_1.4.6.zip

* op eigen risico gebruiken, al je instellingen worden waarschijnlijk gereset en niet alleen het password ;) Hoogstwaarschijnlijk en vrij zeker werkt je modem niet meer op de alice lijn als je dit proggie uitvoert, je zult dus de instellingen eerst moeten kennen
Aan die tool heb je NIETS al je niet van te voren de instellingen kunt bewaren.
Dat is nu juist het probleem want dat kan niet zonder dat je een account op het modem hebt met superuser rechten.
Als je dat even voor ons uit zoekt is het prima en wil ik het tooltje graag gebruiken.

Let vooral even op de PPPoA login/wachtwoord gegevens en de VoDSL instellingen....

Verwijderd

bij mij geeft de snelheids meter tussen 16 en 20 mb aan bij orange download ik met eweka ma ca 11 mb
volgens mij hebben wij gewoon mazzel en zitten we dicht bij een centrale

heb al een bevestiging gekregen van alice verwachte aansluittijd ca 5 okt kl nr ergens in de vierduizend . Het aantal vanaf het begin van deze topic al verdubbeld .
heb inmiddels ook 3 keer de klanten service gebeld, en vrij uniek 3 keer dezelfdepersoon binnen een minuut .

dus jongens en meisjes blijf allen twijfelen ga niet naar alice dan hebben wij met een paar duizend een prive provider (slecht voor alice maar goed voor ons :) >:) >:) :P
gr ralf

[ Voor 81% gewijzigd door Verwijderd op 13-09-2007 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vandaag orderbevestiging ontvangen (via de mail). Oplevering zoals door mij gevraagd op: 1 oktober a.s.

Klantnummer onder de 1000.
Gisteren telefoontje gehad van KPN. Monteur komt over anderhalve week de lijn activeren/testen ofzo. Geen koper actief hier. Ik zat bij @home.

Tot nu toe houden zij zich dus prima aan de afspraak en de communicatie gaat goed. Ook de nummerportering is aangevraagd bij @home. Ik krijg een extra telefoonnummer voor de eerste twee weken. De verwachte snelheid volgens hun is 16-20 mb (afstand 923 meter tot centrale).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiErRa
  • Laatst online: 10:20
Ik zit sterk te twijfelen om ook naar Alice over te stappen, als ex-demon klant.

Dat ik niet met de instellingen van de modem kan spelen vind ik niet zo erg, want ik heb toch een eigen router, met prettige portforwarding. Maar momenteel heb ik m'n copperjet 816 in bridged mode staan, zodat er geen dubbel NAT plaatsvind. Maar hoe staat de modem van Alice ingesteld? op NAT of bridged?

Aangezien het ADSL2+ wordt zal ik mijn huidige copperjet zeker niet meer kunnen gebruiken?

edit:
Ben even netjes het hele topic aan het lezen.

Nog een vraagje, wanneer hebben jullie opgezegd bij je huidige provider (xs4all via bbned in mijn geval). Of doet Alice dit? Ik wil natuurlijk zo min mogelijk downtime.

[ Voor 20% gewijzigd door SiErRa op 14-09-2007 11:07 . Reden: extra vraag ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Syntagma
Ik heb nog even bij Alice nagevraagd wat de tarieven zijn voor bellen naar mobiele nummers, dat kon ik namelijk niet op de site vinden. Het antwoord is:
16,51 eurocent per minuut met een starttarief van 5 eurocent.
Ik heb geen idee of dat duur is of niet, maar het lijkt me wat aan de hoge kant?

Over de Fair Use Policy zegt Alice:
We hanteren geen vastomschreven datalimieten, maar we gaan uit van een gemiddeld gebruik. Er zullen vele gebruikers zijn, die veelvuldig gebruik maken van de verschillende mogelijkheden, waardoor het gemiddelde niet laag zal uitvallen.
Zegt me nog niet veel, maar goed.

[ Voor 31% gewijzigd door Syntagma op 14-09-2007 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:11
Rond de 17 cent/minuut is het standaard kpn tarief.

Heb het zojuist besteld op mijn nieuwe adres. Heb op mijn huidige adres nu een kpn belbudget met Orange 20bit voor in totaal ook 30 euro per maand. Alleen die livebox is een rot apparaat, of het is Orange zelf, maar de verbinding valt zo nu en dan stil (niet weg, maar lijkt alsog de DNS niet lekker is). Hopelijk is dat dan nu verleden tijd.

Wel apart, volgens de dame aan de helpdesk hoef je ook geen verdere kosten te betalen als je binnen het jaar weg gaat. Die minimale contractsduur van de kpn lijn nemen zij kennelijk zelf voor rekening. Of ze hebben het onderling op een akkoordje gegooid :P

[ Voor 4% gewijzigd door ShittyOldMan op 14-09-2007 12:22 ]

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Syntagma
Ah kijk, dat wilde ik net weten :)

Dan ga ik ook maar Alice bestellen denk ik zo. Als het niet bevalt kan ik het per maand opzeggen en hoef ik daar blijkbaar geen 'boete' over te betalen aan KPN :)

Alleen die 6-10 Mb bevalt me niet, maar ja ik woon nu eenmaal 2700 m van de centrale :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fre0n
HoppyF schreef op donderdag 13 september 2007 @ 19:07:
[...]
Aan die tool heb je NIETS al je niet van te voren de instellingen kunt bewaren.
Dat is nu juist het probleem want dat kan niet zonder dat je een account op het modem hebt met superuser rechten.
Als je dat even voor ons uit zoekt is het prima en wil ik het tooltje graag gebruiken.

Let vooral even op de PPPoA login/wachtwoord gegevens en de VoDSL instellingen....
Die instellingen zijn niet bekend idd, maar dat had ik al in mijn posting vermeld :p Mocht iemand dus achter de instellingen komen, per ongeluk of met een sniffer of weet ik hoe, dan kun je zo heel gemakkelijk het admin password omzeilen. 1 van de 2 stappen voor admin controll is dus gezet.

*edit: minimale opzegtermijn was bij planet 1 maand voor einde van het contract. Ik heb begin deze maand opgezegd, dus per 6 december vervalt planet. Alice wordt op 3 december actief volgens de helpdesk.

[ Voor 11% gewijzigd door fre0n op 14-09-2007 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb nog eens goed zitten nadenken waarom Alice perse die KPNlijn wil overnemen. Op dit forum zijn we al tot de conclusie gekomen dat het geen technische reden kan hebben. Heel veel andere ISP's werken ook met BBned en daar is linesharing geen enkel probleem. Dus dat kan de reden niet zijn. Het moet dus om commerciële redenen gebeuren en volgens mij gaat het om het volgende adder in het gras:

Alle postings lezend kom je tot de ontdekking dat Alice de lijn van KPN overneemt en dat KPN er verder niets meer mee te maken heeft. Alice sluit alleen een overeenkomst met KPN voor het gebruik met die lijn (linefee), daar sta jij als gebruiker verder buiten. Dus die lijn is eigenlijk bezit van Alice geworden. Als jij als gebruiker weer van Alice af wilt en bv weer wilt kunnen bellen via KPN, moet je KPN dus vragen weer de lijn van Alice terug te nemen. Alice zal zodra jij je contract bij hen stopzet de lijn afsluiten. Je zit dan met een stel dooie koperlijnen. Er zal dus weer een werkende lijn van gemaakt moeten worden voordat je kunt overstappen naar een andere ISP. Dat kost geld, maar erger nog: het kost tijd en je oude telefoonnummer. Volgens een kennis, die dit is overkomen bij een andere ISP waarbij hij een linefee betaalde, kan KPN de lijn pas terug nemen nadat je contract met je ISP is afgelopen. Maw je moet eerst wachten totdat je geen internet en telefoon meer hebt, dan aan KPN vragen of ze de lijn willen terugnemen en jou een nieuw nummer toewijzen (duurt 3 weken en je oude nummer ben je kwijt). Pas als je die lijn weer hebt kun je aan een andere ISP een nieuwe ADSL verbinding vragen (duurt weer min. 3 weken) Dus bij Alice kun je per maand opzeggen, maar wanneer je dat doet zit je 3 weken zonder telefoon, minstens 6 weken zonder internet en ben je geheid je oude telefoonnummer en extra geld kwijt. Dat doe je dus niet zomaar. Ik vind dat klantenmisleiding en ga er dan ook niet aan beginnen. Alice zal mij niet als klant krijgen.

Wie dat wel wil, moet bedenken dat het dus in de praktijk niet zo makkelijk is om weer van Alice af te komen, als het in hun reclames wordt voorgespiegeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jckx
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Maar dat is toch op te lossen door een 2e lijn van KPN te nemen en die te laten overnemen door Alice?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaikelG
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-08-2024

MaikelG

^^

Binnenkort komt ze dan eindelijk langs :+
Afbeeldingslocatie: http://img401.imageshack.us/img401/2124/alice111yj3.jpg

MaikelG's ervaring met Alice.nl
do 23-08-2007Bestelling gedaan via www.adslwinkel.nl
Ingangsdatum 23 sept gekozen vanwege 1 maand opzegtermijn huidige abo
Bevestiging van adslwinkel direct per mail
vr 24-08-2007Bevestiging per mail van Alice
di 28-08-2007Bevestiging per post van Alice:
• Binnen 2 weken bevestiging met de definitieve activeringsdatum
• Enkele dagen voor die datum krijg ik modem etc thuisgestuurd
za 1-09-2007Naar KPN gebeld omdat ik op slinkse wijze was overgezet naar een nieuwe abo vorm met een minimale contractduur van 1 jaar, terwijl ik alleen informeerde naar de huidige opzegtermijn. Dit wordt gelukkig zonder problemen teruggedraaid.
vr 14-09-2007Nog geen bericht van Alice, dus maar even gebeld:
• Mijn activeringsdatum ligt op ma 24-9 gepland, het versturen van de bevestigings-brieven loopt achter
• KPN Direct ADSL opgezegd, blijft nog actief binnen de opzegtermijn van 1 maand
• telefoonlijn nog niet opgezegd, omdat KPN nog geen opdracht voor nummerportering binnenheeft

^^ 4 mega pixels - BF1 / Discord: bierrrrrtje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Syntagma
Verwijderd schreef op vrijdag 14 september 2007 @ 13:03:
Ik heb nog eens goed zitten nadenken waarom Alice perse die KPNlijn wil overnemen. Op dit forum zijn we al tot de conclusie gekomen dat het geen technische reden kan hebben. Heel veel andere ISP's werken ook met BBned en daar is linesharing geen enkel probleem. Dus dat kan de reden niet zijn. Het moet dus om commerciële redenen gebeuren en volgens mij gaat het om het volgende adder in het gras:

Alle postings lezend kom je tot de ontdekking dat Alice de lijn van KPN overneemt en dat KPN er verder niets meer mee te maken heeft. Alice sluit alleen een overeenkomst met KPN voor het gebruik met die lijn (linefee), daar sta jij als gebruiker verder buiten. Dus die lijn is eigenlijk bezit van Alice geworden. Als jij als gebruiker weer van Alice af wilt en bv weer wilt kunnen bellen via KPN, moet je KPN dus vragen weer de lijn van Alice terug te nemen. Alice zal zodra jij je contract bij hen stopzet de lijn afsluiten. Je zit dan met een stel dooie koperlijnen. Er zal dus weer een werkende lijn van gemaakt moeten worden voordat je kunt overstappen naar een andere ISP. Dat kost geld, maar erger nog: het kost tijd en je oude telefoonnummer. Volgens een kennis, die dit is overkomen bij een andere ISP waarbij hij een linefee betaalde, kan KPN de lijn pas terug nemen nadat je contract met je ISP is afgelopen. Maw je moet eerst wachten totdat je geen internet en telefoon meer hebt, dan aan KPN vragen of ze de lijn willen terugnemen en jou een nieuw nummer toewijzen (duurt 3 weken en je oude nummer ben je kwijt). Pas als je die lijn weer hebt kun je aan een andere ISP een nieuwe ADSL verbinding vragen (duurt weer min. 3 weken) Dus bij Alice kun je per maand opzeggen, maar wanneer je dat doet zit je 3 weken zonder telefoon, minstens 6 weken zonder internet en ben je geheid je oude telefoonnummer en extra geld kwijt. Dat doe je dus niet zomaar. Ik vind dat klantenmisleiding en ga er dan ook niet aan beginnen. Alice zal mij niet als klant krijgen.

Wie dat wel wil, moet bedenken dat het dus in de praktijk niet zo makkelijk is om weer van Alice af te komen, als het in hun reclames wordt voorgespiegeld.
Maar dat klopt toch niet met wat de helpdesk tegen ShittyOldMan (zie boven) heeft gezegd?
Wel apart, volgens de dame aan de helpdesk hoef je ook geen verdere kosten te betalen als je binnen het jaar weg gaat. Die minimale contractsduur van de kpn lijn nemen zij kennelijk zelf voor rekening. Of ze hebben het onderling op een akkoordje gegooid :P

[ Voor 5% gewijzigd door Syntagma op 14-09-2007 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3gA
Verwijderd schreef op vrijdag 14 september 2007 @ 00:13:

Tot nu toe houden zij zich dus prima aan de afspraak en de communicatie gaat goed. Ook de nummerportering is aangevraagd bij @home. Ik krijg een extra telefoonnummer voor de eerste twee weken.
Hoe vraag je de nummerportering aan bij @home? gewoon bij het opzeggen? Ik heb de helpdesk van @home gemailed maar zoals altijd heb ik na 2 weken nog steeds geen antwoord. Ik wil eerst alles uitzoeken regelen voor ik overstap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fre0n
Verwijderd schreef op vrijdag 14 september 2007 @ 13:03:
<knip>Dus bij Alice kun je per maand opzeggen, maar wanneer je dat doet zit je 3 weken zonder telefoon, minstens 6 weken zonder internet en ben je geheid je oude telefoonnummer en extra geld kwijt. Dat doe je dus niet zomaar. Ik vind dat klantenmisleiding en ga er dan ook niet aan beginnen. Alice zal mij niet als klant krijgen.

Dit klopt. Ik persoonlijk ben niet zo gehecht aan mijn telefoonnummer, een ander nummer moeten nemen is dus geen bezwaar. Daarnaast gaat deze adder ook alleen maar op als je ervanuitgaat dat je na alice weer een kpn aansluiting wilt hebben. Stap je over op kabelinternet+bellen bestaat dit probleem niet. Ook als je overstapt op een andere provider die internet+bellen aanbiedt zul je vrij weinig downtime beleven. Er zijn dus genoeg
ontsnappings' mogelijkheden aan deze adder ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supernova
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-09 20:44

supernova

Zabbix specialist 7 ;-)

Nou het gaat bij mij ook lekker...

Aangevraagd rond 23 augustus, 2 weken later wordt ik gebeld dat mijn bank rekening nummer niet meer te vinden was. Dit opnieuw door geven, meteen gevraagd of het nog steeds rond 23 september opgeleverd wordt. Geen probleem werdt er gezegt.

Nu 14 septmber.. Even gebeld, door ik nog steeds verder niets ontvangen hebt en 23 september komt al aardig dichtbij..
Krijg ik te horen dat het pas 3 oktober wordt.. Of te wel na het opnieuw invoeren van mijn rekening nummer is pas alles in gang gezet... Weg 2 weken van bestelling..

Nu zegt die persoon van Alice. Ja we kunnen u bestelling wel annuleren en opnieuw aanvragen.. En heb opnieuw invoeren.... Maar ja dan bent u weer 4 weken verder. 8)7

Daar ben ik dus niet blij mee :(

Zo te zien moet er nog een boel verbeterd worden bij Alice.
De eerste ervaringen zijn niet bijster succes vol.

Nu maar afwachten wat de rest wordt.

PS5 User ;-) ...

Pagina: 1 ... 8 ... 18 Laatste

Dit topic is gesloten.