It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.
Is zo'n 'kussen' niet slecht voor de warmte afvoer aan de onderkant van je MacBook? Of is het van ander materiaal gemaakt? En waar koop je zoiets?Sharky K. schreef op zondag 12 augustus 2007 @ 09:27:
ja de 20 inch versie. En de laptop standaard is de Belkin Cushtop:
http://www.belkin.com/laptopathome/cushtop/
MacBook Black C2D 2.16GHz 160GB 4GB -- Dell 24" -- iPhone 3G 16GB -- iPod Nano 3G -- Canon PowerShot S90 -- Smart Roadster Coupe
alleen nog even wachten op leopard

hopelijk komt ie morgen!
post dan wel wat foto's hierzo...
Met een draadje heeft een numeriek blok, de wireless (Bluetooth) versie heeft GEEN numeriek blokOscar Mopperkont schreef op zondag 12 augustus 2007 @ 18:03:
Heeft ie nu altijd een numeriek toetsenbord? Of kun je kiezen ofzo?
Verwachte verzenddatum: 20 Aug, 2007.
Verwachte leverdatum: 23 Aug, 2007 - 24 Aug, 2007.
Trouwens de 24" is zo te zien nu nog zeldzaam
nu moet ik alleen aangenomen worden bij 1 van mijn 3 sollicitaties.
en dan komt er zoon 24" monster bij mij te staan
You act like you've never seen a German U-boat in the jungle before
Nee, apple doet dat nooit he? *kuch*iPhone, iTunes films*kuch*burne schreef op zaterdag 11 augustus 2007 @ 14:02:
[...]
Apple doet het nog heel netjes. Veel fabrikanten presenteren een product wat dan eerst een jaar alleen in Amerika te krijgen is
Maargoed, dat heeft natuurlijk andere redenen waar Apple niks aan kan doen, contracten met leveranciers/operators enzo. Inderdaad wel goed dat ze computers altijd overal gelijk uitbrengen.
Het valt me trouwens erg mee dat nieuwe producten niet enorm gelekt worden voor de release, bij zo'n nieuwe iMac als deze moet er toch een heel leger aan vertalers bezig zijn om de handleidingen te vertalen, al maanden voor de release? Ik verbaas me er altijd over hoe goed Apple dit soort dingen geheim weet te houden. Best wel knap eigenlijk
[ Voor 47% gewijzigd door GekkePrutser op 13-08-2007 12:36 ]
zal wel een goed nda Non-disclosure agreement achter zitten.GekkePrutser schreef op maandag 13 augustus 2007 @ 12:32:
[...]
Nee, apple doet dat nooit he? *kuch*iPhone, iTunes films*kuch*
Maargoed, dat heeft natuurlijk andere redenen waar Apple niks aan kan doen, contracten met leveranciers/operators enzo. Inderdaad wel goed dat ze computers altijd overal gelijk uitbrengen.
Het valt me trouwens erg mee dat nieuwe producten niet enorm gelekt worden voor de release, bij zo'n nieuwe iMac als deze moet er toch een heel leger aan vertalers bezig zijn om de handleidingen te vertalen, al maanden voor de release? Ik verbaas me er altijd over hoe goed Apple dit soort dingen geheim weet te houden. Best wel knap eigenlijk
waar men niet zijn vingers aan wil branden
You act like you've never seen a German U-boat in the jungle before
iMac i7, 8GB | MacMini (2,0-GHz/4GB) | Playstation3 | Wii | Panasonic 42pz85
Verwijderd
Ja, op de factuur staat altijd het BTW bedrag.[FrEEzEr] schreef op maandag 13 augustus 2007 @ 20:26:
Sta op het punt het basis model iMac te kopen tenminste mijn pa dan. Hij wil het afschrijven op de zaak en heeft dus een factuur nodig waarop het BTW bedrag vermeld staat. Nu kan ik omdat ik student ben met studentenkorting een iMac bestellen, maar krijg je dan ook een factuur met daarop het BTW bedrag vermeld?
Echter, de factuur moet wel op naam staan van het bedrijf om de BTW terug te vragen e.d.
Dit zal jammergenoeg niet mogelijk zijn aangezien je enkel studentenkorting krijgt als je op jouw naam besteld, maar dat kan je vader dan weer niet indienen[FrEEzEr] schreef op maandag 13 augustus 2007 @ 20:26:
Sta op het punt het basis model iMac te kopen tenminste mijn pa dan. Hij wil het afschrijven op de zaak en heeft dus een factuur nodig waarop het BTW bedrag vermeld staat. Nu kan ik omdat ik student ben met studentenkorting een iMac bestellen, maar krijg je dan ook een factuur met daarop het BTW bedrag vermeld?
Maargoedl Ontopic! Mijn iMac is vandaag verzonden (24"). Ik verwacht hem voor het weekend wel. Met uitpakken eens uitgebreid foto's maken en die hier in het topique neerquacken.
online bestellen en per bank ding over maken (geen creditcard).MYST schreef op maandag 13 augustus 2007 @ 21:29:
[...]
Dit zal jammergenoeg niet mogelijk zijn aangezien je enkel studentenkorting krijgt als je op jouw naam besteld, maar dat kan je vader dan weer niet indienenIk wou hetzelfde doen met mijn mbp maar dat lukte dus niet..
zo hebben wij het gedaan. 2 X 24 inch imac. op naam van bedrijf zetten. en studenten korting krijgen
inno
Hij is afgelopen vrijdag besteld, maar er is nog geen mail binnengekomen met instructies om geld over te maken. Bij bestelstatus staat enkel: wordt beoordeeld.
Verwijderd
die heb ik nog nooit gehad. die statusTha_Freak schreef op dinsdag 14 augustus 2007 @ 14:01:
Heeft iemand anders hier de nieuwe imac al besteld met studentenkorting ?
Hij is afgelopen vrijdag besteld, maar er is nog geen mail binnengekomen met instructies om geld over te maken. Bij bestelstatus staat enkel: wordt beoordeeld.
inno
Verwijderd

Hope you like the pics
Nu alleen nog even kijken naar wat meer RAM, maar het schijnt dat je beter een ander merk dan Apple kunt benaderen voor RAM toch ivm de hoge kosten? Ik zou er wel graag 2gb in willen hebben eigenlijk.
Verwijderd
lol, wat een schok, dat zijn exact mijn speakertjes
(ze horen wel omgekeerd te staan denk ik, die linker rechts
[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 14-08-2007 16:12 ]
Verwijderd
Nou, ik zal je vertellen ik wil al een poosje een 2,1 set kopen dus dat doe ik ook binnenkort. Nu ben ik niet zo'n audiofiel maarrrr de build in stereo boxen van de iMac zijn ook best aardig. En je hebt inderdaad gelijk met de stand van die boxenVerwijderd schreef op dinsdag 14 augustus 2007 @ 16:08:
[...]
lol, wat een schok, dat zijn exact mijn speakertjesZooo oud en zo hyperbudget, doen een beetje onrect aan je iMac imo
(ze horen wel omgekeerd te staan denk ik, die linker rechts)
( Hey, t staat net een dag zo
Verwijderd
Ik heb hem vorige week woensdag besteld met studentenkorting en de eerste 3 uur stond bij mij de status op "wordt beoordeeld". Vervolgens ontving ik een mailtje met de betalingsinstructies.Tha_Freak schreef op dinsdag 14 augustus 2007 @ 14:01:
Heeft iemand anders hier de nieuwe imac al besteld met studentenkorting ?
Ik kan me voorstellen dat die beoordelingsstatus bedoeld is om te controleren of je wel recht hebt op de korting ofzo (ze schijnen steekproeven te doen).
De mijne wordt overigens pas 21 september bezorgd

Dus bij het bestellen heb je je eigen naam gebruikt voor de studentenkorting en dan het geld overgemaakt van de zakelijke rekening (op naam van het bedrijf). Komt op die manier de factuur op naam van het bedrijf te staan of heb je gewoon tjdens het bestellen al de naam van het bedrijf gebruikt?mr.inno schreef op maandag 13 augustus 2007 @ 23:37:
[...]
online bestellen en per bank ding over maken (geen creditcard).
zo hebben wij het gedaan. 2 X 24 inch imac. op naam van bedrijf zetten. en studenten korting krijgen
Hij is dun en dat zwarte staat prachtig ^^
Bron: http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=339616
Verwijderd
Verwijderd
Verwijderd
Dit is mijn eerste officeele kennismaking met mac, wat een vooruitgang!!
btw, mijn (20") imac is al vanaf zaterdag onderweg... maar heb nog niets ontvangen
Verwijderd
Alleen ik denk dat ik hem toch mooier had gevonden als die helemaal zilver was geweest.
En de mighty mouse is iets wat er niet bij past. Apple, ga je huiswerk doen!
1 van staal ofzo ?
In het begin prijs je Apple aan met de looks van de nieuwe iMac, en even later zeg je dat Apple z'n huiswerk moet doen..
Beetje vaag allemaal, vind je zelf ook niet ?
[ Voor 6% gewijzigd door NickvdB op 15-08-2007 14:30 ]
ik kan me voorstellen dat je daar pissed over bent, maar ik zie tegelijkertijd het beeld van een verbaasde&gelukkige familie om hun gloednieuwe iMac.Sharky K. schreef op woensdag 15 augustus 2007 @ 13:14:
Mijn iMac had UPS 5 straten verder afgeleverd, straat naam en nummer kwamen totaal niet overeen, de amateurs... Maar bij mij stond op het internet dat hij al geleverd was terwijl ik hem niet binnen had. Gelukkig heb ik toen m'n iMac daar kunnen ophalen met de auto, ik was echt boos op UPS toen.
My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world
Wat een drama
You can't free a fish from water.
En voor Keynote (de Apple PowerPoint variant)edgarf28 schreef op woensdag 15 augustus 2007 @ 12:00:
ja... de apple remote (voor itunes en frontrow en voor gwn het volume aan te passen)
btw, mijn (20") imac is al vanaf zaterdag onderweg... maar heb nog niets ontvangenen ook nog steeds geen statusupdate bij bestelstatus
En als je de Play knop ingedrukt houdt voor > 3 sec gaat de Mac ook in slaap
Eeh, de 20" kost nu 50 euro minder dan 17" 1 maand geleden.k heb hem vandaag voor het eerst gezien. Hij is echt mooier dan het vorige model, absoluut. Keyboard is indrukwekkend. En de kleuren spatten van het scherm af, schitterend. Geen last van reflecties, althans niet hinderlijk. Jammer dat ze geen 17 inch model voor 899 aanbieden.I
De prijs is altijd rond de 1200 euro geweest de afgelopen 2 jaar.
[ Voor 31% gewijzigd door weeraanmelden op 15-08-2007 16:05 ]
Langer dan drie seconden....dan ben ik zelf al in slaap gevallen.weeraanmelden schreef op woensdag 15 augustus 2007 @ 16:02:
[...]
En voor Keynote (de Apple PowerPoint variant)
En als je de Play knop ingedrukt houdt voor > 3 sec gaat de Mac ook in slaap
Ik was dus gister bij de Mediamarkt in Amsterdam Zuidoost waar dus bljkbaar de enige offciële Apple shop van Nederland zit, maar daar hadden ze de 20" niet eens.
Sowieso een trieste bedoeling die "officiële" shop. Eerst hadden ze een hoekje beneden en nu het officieel is is het naar de eerste verdieping verhuisd, maar daar staat alles ook gewoon midden tussen de zooi. Apart provisorisch platformpje op de vloer, that's it zo ongeveer.
Ik las in dit topic dat er geen slaaplampje meer op zat, klopt dit? Zou ik niet eens zo erg vinden, aangezien mijn buro naar mijn bed gericht is
"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary
Je wil er neem ik aan 4GB in zetten? Anders is het behoorlijk zonde wat je gedaan hebt (sowieso had ik voor het topmodel gekozen, een extra latje van 1GB is nooit wegHertog schreef op woensdag 15 augustus 2007 @ 17:29:
Zojuist ook besteld, de 24" met 2,8 Ghz, 750 GB schijf, en 1 GB geheugen. Dat was ongeveer even duur als het door Apple aangeraden 'topmodel', maar geheugen is een stuk makkelijker te vervangen dan de harde schijf
Ik las in dit topic dat er geen slaaplampje meer op zat, klopt dit? Zou ik niet eens zo erg vinden, aangezien mijn buro naar mijn bed gericht is
Ik heb nu het topmodel, maar dan met minder geheugen. Geheugen er zelf in zetten is altijd goedkoper dan dat via Apple doen. Er zit standaard 1 x 1 GB in, dus kan ik er 2 GB van maken voor zo'n 50 euro. Bij Apple had me dat 140 euro gekost, dat geld heb ik nu uitgegeven aan 250 GB extra schijfruimte (hetgeen een stuk lastiger is om achteraf zelf te doen). Nu kan ik er voor minder alsnog die 2 GB van maken, of later alsnog besluiten direct naar de 4 GB te gaan. Dus ik zie niet in waarom dat zonde zou zijn.Mei schreef op woensdag 15 augustus 2007 @ 17:51:
[...]
Je wil er neem ik aan 4GB in zetten? Anders is het behoorlijk zonde wat je gedaan hebt (sowieso had ik voor het topmodel gekozen, een extra latje van 1GB is nooit weg)
"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary
Verwijderd
een iMac is geen muisKaspers schreef op woensdag 15 augustus 2007 @ 13:49:
Wat wil je anders aan de muis hebben dan ?
1 van staal ofzo ?
In het begin prijs je Apple aan met de looks van de nieuwe iMac, en even later zeg je dat Apple z'n huiswerk moet doen..
Beetje vaag allemaal, vind je zelf ook niet ?
Vandaag hadden ze 'em wel. En bij de Bijenkorf ook.zimbab schreef op woensdag 15 augustus 2007 @ 16:48:
Ik was dus gister bij de Mediamarkt in Amsterdam Zuidoost waar dus bljkbaar de enige offciële Apple shop van Nederland zit, maar daar hadden ze de 20" niet eens.(En dus de 24" ook niet)
[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 15-08-2007 18:13 ]
Je betaalt nu hetzelfde voor een iMac met minder goede specs dan het topmodel als voor een standaard topmodel. Had dat modle genomen, één van de 1GB latjes eruit gehaald en zelf geheugen erin gegooidHertog schreef op woensdag 15 augustus 2007 @ 18:04:
[...]
Ik heb nu het topmodel, maar dan met minder geheugen. Geheugen er zelf in zetten is altijd goedkoper dan dat via Apple doen. Er zit standaard 1 x 1 GB in, dus kan ik er 2 GB van maken voor zo'n 50 euro. Bij Apple had me dat 140 euro gekost, dat geld heb ik nu uitgegeven aan 250 GB extra schijfruimte (hetgeen een stuk lastiger is om achteraf zelf te doen). Nu kan ik er voor minder alsnog die 2 GB van maken, of later alsnog besluiten direct naar de 4 GB te gaan. Dus ik zie niet in waarom dat zonde zou zijn.
Euh, nee?Mei schreef op woensdag 15 augustus 2007 @ 18:44:
[...]
Je betaalt nu hetzelfde voor een iMac met minder goede specs dan het topmodel als voor een standaard topmodel. Had dat modle genomen, één van de 1GB latjes eruit gehaald en zelf geheugen erin gegooidDat had je kunnen verkopen/weggeven/in een laptop gooien.
Topmodel Apple: 2,8 Ghz, 2 GB geheugen, 500 GB hdd, 256 MB video, 2219 euro
Mijn model: 2,8 Ghz, 1 GB geheugen, 750 GB schijf, 256 MB video, 2219 euro
Ik betaal hetzelfde voor vrijwel dezelfde specs, alleen heb ik méér harde schijfruimte en minder geheugen. Omdat ik dat geheugen zelf er in kan zetten voor 40 euro, en die 250 GB extra schijfruimte niet, vond ik dat een betere keuze. Als ik gewoon een 500 Gb schijf had gewild had het er zo uit gezien:
Topmodel Apple: 2,8 Ghz, 2 GB geheugen, 500 GB hdd, 256 MB video, 2219 euro
Veranderd basismodel: 2,8 Ghz, 1 GB geheugen, 500 GB hdd, 256 MB video, 2079 euro
Precies dezelfde specs op die ene GB geheugen na, en een prijsverschil van 140 euro. Stop je er zelf een 1 GB reepje van 40 euro in, dan heb je 100 euro bespaard
Verwijderd
Wow, wat een geld. 4.890 gulden. Ik hoop dat je meer doet dan alleen surfen, want dat doe ik hoofdzakelijk met mijn 1.5 Ghz 512M 60 GB 379 euro Mac MiniHertog schreef op woensdag 15 augustus 2007 @ 20:07:
[...]
Mijn model: 2,8 Ghz, 1 GB geheugen, 750 GB schijf, 256 MB video, 2219 euro
Ben vandaag na een afspraak in Rotterdam even bij iFactors (lijnbaan) binnengestapt om de nieuwe iMac te aanschouwen. Het is een erg mooi, strak, apparaat en in het echt een flink stuk mooier dan op de door Apple gebruikte plaatjes.
Het speigelen van het scherm valt me reuze mee, het toetsenbord typt heerlijk en verder, tja, eigenlijk niet zo extreem anders in het gebruik dan mijn eigen 24". Ik dacht ook dat de GeForce 7600 GT niet zo gek veel langzamer was dan de Ati, maar echt boeien doet het me niet.
Uiteindelijk toch maar een nieuw wired toetsenbord meegenomen omdat het me toch wel erg goed beviel. Pracht design, mooi compact en laag en naar mijn mening stukken beter dan het vorige model toetsenbord. Moest alleen even het drivertje (32,1 MB

Object-oriented programming offers a sustainable way to write spaghetti code | Hoe vleugels wel werken.
In Italiaanse lira's was het nog meer. De gulden is dood, live with it.Verwijderd schreef op woensdag 15 augustus 2007 @ 23:25:
[...]
Wow, wat een geld. 4.890 gulden. Ik hoop dat je meer doet dan alleen surfen, want dat doe ik hoofdzakelijk met mijn 1.5 Ghz 512M 60 GB 379 euro Mac Mini
Ja, die Mac gaat gebruikt worden voor meer dan alleen surfen. Fotobewerking, programmeren, en allerlei andere dingen die ik echt niet meer op mijn oude 1,5 Ghz G4 kan doen.
mr.inno Zou je hier alsjeblieft antwoord op kunnen geven dan kan ik gelijk een iMac gaan bestellen[FrEEzEr] schreef op dinsdag 14 augustus 2007 @ 18:53:
mr.inno schreef op maandag 13 augustus 2007 @ 23:37:
online bestellen en per bank ding over maken (geen creditcard).
Dus bij het bestellen heb je je eigen naam gebruikt voor de studentenkorting en dan het geld overgemaakt van de zakelijke rekening (op naam van het bedrijf). Komt op die manier de factuur op naam van het bedrijf te staan of heb je gewoon tjdens het bestellen al de naam van het bedrijf gebruikt?
Life is to short to mess with it... Mijn V&A
Verwijderd
Dit mag niet. Het is óf op rekening van de zaak óf studentenkorting.[FrEEzEr] schreef op donderdag 16 augustus 2007 @ 10:46:
[...]
mr.inno Zou je hier alsjeblieft antwoord op kunnen geven dan kan ik gelijk een iMac gaan bestellen
Vreemd, mij is het toch echt gelukt vorig jaar om beide te doen. Dus EN via de zaak bestellen dus BTW terugvragen EN studentenkorting.Mei schreef op donderdag 16 augustus 2007 @ 23:11:
[...]
Dit mag niet. Het is óf op rekening van de zaak óf studentenkorting.
Waarom zou het niet gaan trouwens? De BTW vraag je toch niet via Apple terug..
Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G
140 rijden op een snelweg mag ook niet, en kan welRobbieB schreef op vrijdag 17 augustus 2007 @ 00:31:
[...]
Vreemd, mij is het toch echt gelukt vorig jaar om beide te doen. Dus EN via de zaak bestellen dus BTW terugvragen EN studentenkorting.
Als je studentenkorting op een Mac wilt moet je student zijn. Bestel je via een bedrijf, dan bestelt het bedrijf, en een bedrijf is geen student. Dat het wel kan is iets anders. Maar mocht Apple gaan controleren (dat schijnen ze soms te doen) dan kun je een probleem hebben.
Het zou trouwens anders kunnen zitten als je een student bent met een eigen eenmanszaakje. Dan ben je immers student en bedrijf.
Je zou deze iMac's zo als tv kunnen gebruiken met een paar mini aanpassingen (de USB TVsticks kunnen er zo achter in en met de afstandsbediening kun je dan prima tv kijken...
Om maar even iets te noemen...
Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020
processor: Intel 2.8Ghz Core 2 Extreme
videokaart: Ati Radeon HD 2600
geheugen:
hdd:
scherm:
cd/dvd:
koeling(?):
voeding:
moederbord:
-bluetooth:
-wlan:
-lan:
-geluid:
-usb:
-firewire:
[ Voor 34% gewijzigd door Dagg op 17-08-2007 09:36 ]
Maargoed, kijk hier eens, staat genoeg op
Qua fabrikanten en precieze typeaanduidingen zal je niet veel vinden, maar je kan op z'n minst eens in de store zoeken *hinthint*Dagg schreef op vrijdag 17 augustus 2007 @ 11:06:
Daar had ik natuurlijk ook al gekeken op de apple site maar daar staan niet de gegevens die ik zoek eigenlijk. Ik ben meer benieuwd wat voor een hardware er in zit klaar. En ja ik ben niet zo bekend met Apple maar wel nieuws gierig.
Nog een hint: Mocht je het willen nabouwen voor Hackintoch: bespaar je de moeite. Een groot deel van dit spul is custom made voor de imacs (mobo, graka, koeling enzo), dus nabouwen gaat je niet lukken.
Verder, CD/DVD is meestal van Matshita. Ik geloof dat de nieuwe iMacs nog steeds de UJ-85J gebruiken. Voeding, koeling en moederbord zijn customized. Bluetooth is meestal van Cambridge Silicon Radio, WLAN van Broadcom (vooral desktop) of Atheros (vooral notebook). LAN is of van Marvell of Realtek. Geluid of van Sigmatel of Realtek (Intel HDA). USB wordt geregeld via de Intel southbridge en FireWire denk ik door een aparte PCI(-e) chip. Ik kan geen typenummers geven, maar het geeft een beetje een idee waaruit een Intel Mac is opgebouwd.
natuurlijk komt het scherm ook mooier naar voren toe, maar dat had net zo goed met wit glas kunnen zijnMei schreef op vrijdag 17 augustus 2007 @ 07:20:
Vandaar ook de Radeon HD 2600Het is een multimediakaartje, geen gamekaartje, dus je hebt wel gelijk dat ze op die markt mikken. Of de rand puur bedoeld is daarvoor, weet ik niet. Je hoort in ieder geval wel dat het beeld mooi naar voren komt en de behuizing niet afleidt.
Maar het zou met het nieuwe wireless tobo (wat gewoon een slimline slimfit tobo is) wel zo kunnen zijn. Want deze combi zal niet misstaan in een huiskamer. Gewoon een 24" met tobo en je kunt tv kijken en alles doen wat je wil op je mac...
Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020
Verwijderd
Hoe zit dat nu met een iMac; is deze gewoon in staat zulke 1080p video's vlekkeloos af te spelen of is er ook een Core AVC versie voor Mac OS misschien? Ik had ergens begrepen dat alle films afgespeeld moeten worden met Quicktime, is dat geen ramp (ik haat quicktime in windows)? Hoe zit dat met .mkv bestanden en .ts bestanden (of .WMV?), gaan die uberhaupt wel afgespeeld worden door quicktime (of iets anders) in Mac OSX op het eigen scherm alleen al, laat staan op mijn plasma?
Mijn interesse gaat uit naar een 24 " 2.4 Ghz/2.8 Ghz , met 2GB of 4GB geheugen.
Hij heeft altijd wel wat te zeiken en wil vooral altijd alles zo goedkoop mogelijk hebbenKaspers schreef op woensdag 15 augustus 2007 @ 13:49:
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
Verwijderd
Nou, je bent aan het goede adres. Alhoewel er (vrijwel) geen enkele Mac user is die van .mkv bestanden gehoord heeft is deze downloadking een expert.Verwijderd schreef op zaterdag 18 augustus 2007 @ 08:22:
Ook ik ben de nieuwe iMacs aan het bekijken maar dat wat ik vooral ermee wil gaan doen, daar kan ik geen info over vinden. Ik gebruik mijn laptop voornamelijk om high definition videos (1080p/720p, bijna altijd .MKV bestanden of .TS) op mijn plasmascherm af te spelen, hiervoor heb ik wel Core AVC geinstalleerd want dan loopt het gewoon lekkerder. Ook speel ik bijna alles af met media player classic, die ik zo ver heb dat het werkelijk elke bestandsextensie afspeelt.
Hoe zit dat nu met een iMac; is deze gewoon in staat zulke 1080p video's vlekkeloos af te spelen of is er ook een Core AVC versie voor Mac OS misschien? Ik had ergens begrepen dat alle films afgespeeld moeten worden met Quicktime, is dat geen ramp (ik haat quicktime in windows)? Hoe zit dat met .mkv bestanden en .ts bestanden (of .WMV?), gaan die uberhaupt wel afgespeeld worden door quicktime (of iets anders) in Mac OSX op het eigen scherm alleen al, laat staan op mijn plasma?
Mijn interesse gaat uit naar een 24 " 2.4 Ghz/2.8 Ghz , met 2GB of 4GB geheugen.
Ik heb een MacBook Core Duo 2.0 2GB en een Mac Mini Core Solo 1.5 512MB en een 37 inch Panasonic PW7 plasma monitor met VGA aansluiting.
Op de Mac kun je .mkv bestanden alleen met Quicktime/Perian of VLC bekijken.
Perian 1.0 is sinds een maandje uit en is niet echt om aan te raden. Why, you ask? Nou, omdat eerst de volledige film "ingeladen / geindexeerd" moet worden. En dat duurt 4 minuten voor een 4GB mkv film en 10 minuten voor een 8GB mkv film. Daarna draait het wel stabiel. Maar helaas pakt Perian/QT geen DTS!
Omdat het wel stabiel draait, ook op minder krachtige Macs, gebruik ik het dus op mijn Core Solo 1.5 voor bestanden die 720p zijn tot ca. 6 Mbps als ik geen DTS heb en geduld. QT pakt verder de .wmv bestanden prima i.c.m. een gratis plugin die Flip4Mac heet.
Dus blijft over VLC. VLC is een buggy stukje software dat regelmatig crasht met zware mkv bestanden. VLC heeft enorm veel moeite met .wmv bestanden, maar pakt wel vrijwel alles. Het scrollen in WMV bestanden levert een stroperig beeld op dat na 10 seconden weer normaal loopt, erg irritant. Op mijn Core Solo kan ik vrijwel geen mkv bestanden afspelen met VLC (niet krachtig genoeg en VLC is niet slim genoeg geprogrammeerd) maar op mijn 2.0 kan ik alle 720p films afspelen en af en toe een 1080p mkv bestand (afhankelijk van de bitrate).
Ik schat in dat de 2.4 C2D ongeveer 25% krachtiger is dan mijn 2.0 CD maar ik vermoed dat je zelfs met de 2.4 niet alle 1080p films met VLC kan afspelen. Wel alles met QT/Perian maar dan heb je veel geduld nodig en zonder DTS. Ik denk dat de 2.8 C2D het net aan kan om 1080p mkvfilms tot 12 Mbs af te spelen, maar prik me er niet op vast. Test dit eerst zelf in een Mac winkel. Mij was namelijk ook verteld dat de Core Solo alle 720p pakt, zelfs door experts. Nou, mooi niet dus.
Kortom - Steve Jobs gaat hier blij mee zijn - ik adviseer je om nog geen iMac te kopen en te wachten totdat iemand bij Apple eens gaat nadenken en QT beter gaat programmeren zodat deze DTS kan afspelen en ze die stomme idiote achterlijke indexering verwijderen of de jongens van Perian erbij helpen.
Een alternatief is uiteraard Bootcamp waardoor je Windows gebruikt op je iMac en je CoreAVC i.c.m. Windows Media Player Classic. Maar dat is Beta software en ik weet niet hoe dat draait met de iMac. En dan zit je weer met je schijven te kl***en want OS X en XP zijn niet compatible. Heb je weer allerlei proggies voor nodig.
CoreAVC is niet verkrijgbaar voor OS X.
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2007 23:45 ]
Volgens mij is daar een programmmatje voor hoor, dan kan je vanuit XP je mac schijf bekijken: MacFuseEn dan zit je weer met je schijven te kl***en want OSX en XP zijn niet compatible.
edit: Het is dus andersom

[ Voor 19% gewijzigd door Aloys op 18-08-2007 09:51 ]
Verwijderd
Ik gebruik veelal Aperture, maar ook typische Office-applicaties. En Fusion om bepaalde software onder XP te runnen.

Zie ook het artikel @ AppleInsider. Of de prestatiewinst ook de hogere prijs volledig rechtvaardigd durf ik je niet te zeggen, persoonlijk is het mij ook een beetje duister wat de 'scores' precies betekenen.
Verwijderd
Zoveel zegt dat me niet nl.
Ik begrijp wat je wilt zeggen, maar je verhaal is nogal lastig te volgen omdat je formaten, containers, codec's, libraries en software op een nogal warrige manier door elkaar gebruikt.
Of je een .mkv (wat een container-formaat is) kunt afspelen op een apparaat hangt vooral af van het video-formaat wat er in de container zit, en de libraries op een machine. Een 1080i h.263 film in mkv is prima af te spelen op een G4 macmini, dezelfde film in dezelfde 1080i maar in h.264 niet.
I don't like facts. They have a liberal bias.
Verwijderd
Klopt, maar wat ik wou zeggen is dat een simpele PC veel beter geschikt is voor het afspelen van mkv bestanden (met x264 zoals die in de nieuwsgroepen worden gepost) dan een krachtige Mac omdat de programmatuur op de PC (CoreAVC en Media Player Classic) beter en efficienter geprogrammeerd zijn.burne schreef op zaterdag 18 augustus 2007 @ 23:27:
[...]
Ik begrijp wat je wilt zeggen, maar je verhaal is nogal lastig te volgen omdat je formaten, containers, codec's, libraries en software op een nogal warrige manier door elkaar gebruikt.
Verwijderd
Is deze ergens online?
Heb je al op Apple.com gekeken?Verwijderd schreef op zondag 19 augustus 2007 @ 00:14:
Ik heb gezocht naar de presentatie van Jobs van deze nieuwe iMac, maar kon 'm nergens vinden?!
Is deze ergens online?
Verwijderd
Nu stel ik mij de vraag wat voor geheugen ik moet bijkopen.
Ik wil 1GB geheugen bij hebben maar weet totaal niet wat voor geheugen in een iMac moeten.
Iemand die mij misschien hierover kan helpen?
Shiny
//edit: Ik bedoelde niet dat je daar RAM moet bijkopen, maar moet kijken wat de imacs gebruiken
[ Voor 49% gewijzigd door Mei op 19-08-2007 14:58 ]
In de alu mac zit het zelfde geheugen als dat van de macbook pro en de vorige imac.Verwijderd schreef op zondag 19 augustus 2007 @ 14:37:
Normaal gezien heb ik dinsdag mijn nieuwe iMac.
Nu stel ik mij de vraag wat voor geheugen ik moet bijkopen.
Ik wil 1GB geheugen bij hebben maar weet totaal niet wat voor geheugen in een iMac moeten.
Iemand die mij misschien hierover kan helpen?
Shiny
hier een link waar je eventueel kunt bestellen.
Apple , Apple , DS1512+, DSM 4.2, LG 760S, Playon HD
x264 is een encoder-library die 'gewone' h.264-streams aflevert.Verwijderd schreef op zaterdag 18 augustus 2007 @ 23:43:
Klopt, maar wat ik wou zeggen is dat een simpele PC veel beter geschikt is voor het afspelen van mkv bestanden (met x264 zoals die in de nieuwsgroepen worden gepost) dan een krachtige Mac omdat de programmatuur op de PC (CoreAVC en Media Player Classic) beter en efficienter geprogrammeerd zijn.
Ik zit nu te kijken naar een uit een nieuwsgroep gedownloadde .mkv van Planet Earth. .mkv, 1080i, 5-kanaals a52 (AC3) audio, en, naar blijkt, DiVX 5 als codec.
Zowel met VLC als met QuickTime geen enkel probleem. Goed, voor QuickTime moet ik 'm herverpakken in een andere container, maar dat kost bijna evenveel tijd als het 'normaal' kopieeren van de 2.5Gbyte per bestand.
Ik zie het probleem dus niet zo. Ik zie een 2.4GHz P4 met XP of linux daar meer moeite mee hebben.
[ Voor 4% gewijzigd door burne op 19-08-2007 23:24 ]
I don't like facts. They have a liberal bias.
Er is ook nog mplayer, die speelt bij mij H.264 films (in .mkv) een stuk beter af dan VLC, veel minder haperingen als ik naar een ander punt spring. Volgens mij is deze een stuk slimmer geprogrammeerd. Er zijn alleen wel 2 versies (al vaker langsgekomen op GoT, o.a. in het Mac Mini topic) dus zoek even die die voor jou het beste werkt. Maar zelfs mplayer trekt op een core solo geen H.264 in alle situaties.Verwijderd schreef op zaterdag 18 augustus 2007 @ 09:45:
[...]
Dus blijft over VLC. VLC is een buggy stukje software dat regelmatig crasht met zware mkv bestanden. VLC heeft enorm veel moeite met .wmv bestanden, maar pakt wel vrijwel alles. Het scrollen in WMV bestanden levert een stroperig beeld op dat na 10 seconden weer normaal loopt, erg irritant. Op mijn Core Solo kan ik vrijwel geen mkv bestanden afspelen met VLC (niet krachtig genoeg en VLC is niet slim genoeg geprogrammeerd) maar op mijn 2.0 kan ik alle 720p films afspelen en af en toe een 1080p mkv bestand (afhankelijk van de bitrate).
Wat ik jammer vind is dat de harddisk lastig vervangbaar is. Je moet het hele systeem uit elkaar klussen om dit te bewerkstelligen. Mooi systeem, voornamelijk de 24" versie.
... all gonna wonder how you ever thought you could live so large and leave so little for the rest of us...
Verwijderd
Ik persoonlijk zou een FW800-HD kopen dan? Helemaal uit elkaar halen én binnen de garantie lijkt mij niet zo'n goed idee?Zware Unit schreef op dinsdag 21 augustus 2007 @ 12:52:
Wat ik jammer vind is dat de harddisk lastig vervangbaar is. Je moet het hele systeem uit elkaar klussen om dit te bewerkstelligen. Mooi systeem, voornamelijk de 24" versie.
na een hele poos op het werk met mac's gewerkt te hebben wil ik er ook een graag thuis.
het duurt alleen nog wel ff
Freedom is everything you need ; <moto-moi|afk> ik verkloot het gewoon nooit :P
Dit topic is gesloten.