Zo, weer een dagje (en waarschijnlijk laatste) GC erop zitten, met weer wat nieuwe impressies.
Het laatste level van Mario Galaxy nog gedaan wat ik niet gespeeld had van die demo. Het level speelt zich af in de ruimte, met allemaal vliegen brokstukken en ... tja... bolletjes oid, die je kunt gebruiken om je te verplaatsen. Als je A ingedrukt houdt op zo'n bolletje word je daar naar toe gezogen, waardoor je door het level heen kunt komen. Was wel leuk, maar de andere levels die ik gisteren had gespeeld waren leuker.
Verder in Metroid nog even Ridley aanschouwd, zag er erg cool uit.

Ook nog een poging gewaagd bij Wii Fit. Een spel waarbij je met je balans knikkers in een gat moet krijgen in de geest van Monkey Ball, maar dan dus met je gewicht. Leuk, maar best lastig. En nog een of andere yoga oefening: een boogvorm maken met je lichaam (handen de lucht in en dan je lichaam opzij buigen), en dan zo stil mogelijk blijven staan. Werd er eerste mee, dus heb nu ook een WiiFit shirt, ghehe.
Ook heb ik vandaag een kijkje genomen in het Business Center, een hal op de GC die alleen voor geschreven pers was. Ik was via iemand met een geschreven blaadje de GC binnen gekomen, maar doordat er nog een aantal mensen via hem waren gegaan, en ze niet helemaal wilden geloven dat we allemaal medewerkers van dat blad waren (en terecht

), kregen we wel toegang, maar dan met een Webportal pasje. Dat houdt in dat je wel in veel press-only delen kunt komen, maar alleen niet in het Business Center. Daar bevinden zich gesloten booths met wat developers zelf en hier en daar een hoge piet, en een aantal games die niet op de beursvloer zelf staan. Vandaag d.m.v. een beetje pasjes ruilen (

) toch langs de security gekomen die bij de ingang van het business center stonden. De laatste vrije opening bij Capcom kunnen pakken en daar even Resident Evil kunnen spelen. Dus de ervaringen:
Resident Evil Umbrella Chronicles: Je kon duidelijk merken dat het spel nog flink in de development fase zat, sommige levels in de demo-versie waren zelfs nog in N64-achtige renders met dichtgestichte mondjes wanneer er gepraat werd, etc. Het level wat ik had gespeeld zag er al wel aardig goed uit. Het deed me erg denken aan House of the Dead, on-rails zombies knallen dus. Geen puzzels, maar puur actie. Wel aardig, maar ik zou toch veel liever een "gewone" RE zien. Wel ben ik erg benieuwd naar het verhaal.

Overigens stond deze game niet op de gewone beursvloer omdat Nintendo dat niet wilde (vanwege het geweld en dat op de beurs niet helemaal paste bij hun "Wii is voor iedereen" imago. Ook had Capcom er een 3rd party gun addon liggen, omdat ze die van Nintendo nog niet hadden. Overigens niet mee gespeeld, maar gewoon met de controllers los.
Een rij PS2 ports: Er stond een kraampje dat afgelopen jaren een riedel budget titels heeft ontwikkeld voor de PS2, die ze nu allemaal naar de Wii aan het porten zijn. Monster Truck Arena, Rig Racer (omg), Anubis, Kawasaki Jet Ski, Ninjabread Man, en nog een rijtje (als je het echt wil weten, ik heb de waslijst hier liggen

). Heb een race gedaan in dat Monster Truck Arena. De besturing was als in Excite Truck, alleen het bochten nemen veel gevoeliger, waardoor je al snel gaat zig-zaggen. En het zag er niet uit. Geen toppertjes dus allemaal waarschijnlijk.
Ook de SEGA booth ben ik in geweest, waar ik naast een mooi SEGA shirt en tas te ontvangen (

) nog wat games heb bekeken/gespeeld.
NiGHTS: Van dit spel werd op de gewone beursvloer een trailertje van 30 seconden oid laten zien, maar hier kon je er uitgebreid naar kijken. Een gast van SEGA was het spel aan het spelen en liet gewoon zien wat je wilde zien en gaf antwoord op vragen. Je kon alleen het niet zelf spelen (waarschijnlijk omdat het nog niet overal even lekker werkte of zo, was op 55% qua development volgens de SEGA werknemer. Bovendien in het Japans, wat debugging zooi hier en daar, en heel af en toe nog een vastloper). Het spel zag er erg mooi uit, en gaf me echt zo'n magisch gevoel a la wat je krijgt in Disney World. Hij had wat laten zien uit de story mode. In een level kon je rondvliegen en moest je een vogel te pakken krijgen binnen een bepaalde tijd en kreeg je extra tijd door door ringen te vliegen. NiGHT volgde een semi-vaste route, waar je dus wel veel bewegingsvrijheid in had. Een ander level bevatte een eindbaas, die er groot en ontzettend cool uit zag. De levels waren bereikbaar via een plein met een fontein erop, waar je verschillende deuren kon nemen naar de levels. Het vliegen kan met de 'chuck plus 'mote, waarbij je met de analogue stick kunt manouvreren. Je kunt echter ook met enkel de Wiimote spelen, waarbij je NiGHT als het ware met je pointer over het scherm kunt slepen naar waar je heen wilt bewegen. Een 2P battle mode die 'ie heel even liet zien (naja, het intro stukje dan, want hij had even geen tweede Wiimote die gesynched was met die Wii) was een speed race, die je aan de symbolen te zien ook met Cube controllers kon spelen. Al met al kreeg ik een erg goede indruk van het spel, dus ik ben erg benieuwd naar de uiteindelijke versie.
Bleach: Vechtspel gebaseerd op de serie. Ik ken de serie verder inhoudelijk niet echt en ben niet bekend met eerdere delen. Dus een beetje hetzelfde verhaal als bij DBZ3: als je geen combo's e.d. weet is er niet veel aan. Wellicht wel als je goed geoefend bent.
Ghost Squad: Ook deze stond verstopt in de Business Center. Qua graphics is het niet echt een hoogstandje, maar wel echt heel vermakelijk. Eigenlijk hetzelfde als in de arcade. Je gebruikt enkel de Wiimote om op het scherm je pointer te richten, B om te schieten, en af en toe A voor speciale acties, zoals hostages bevrijden. Naast het scherm mikken is reloaden. Het gebeuren is on-rails, waarbij veel vijanden overal en nergens verschijnen, die je kapot moet schieten. Net als arcade games als Ghots Squad, Time Crisis, en Virtua Cop dus. Simpel van opzet, maar wel errug leuk.
Ook daar nog even Sonic uhm.. Rush (?) voor de DS gespeeld. Een nieuwe iig, ik hou het aantal Sonics tegenwoordig niet meer zo bij.

Was ouderwets Sonic: hard door levels rennen en af en toe springen en door loopings knallen. Tussendoor kwam er af en toe een 3D stukje. Het spel was overduidelijk nog lang niet af. Op het onderste scherm stond veel debugging info, en op een gegeven moment viel sonic langs alle sprites heen en verdween van mijn scherm. Ik kon echter nog wel het scherm vooruit laten bewegen, totdat 'ie na 20 seconden oid helemaal vastliep.
Morgen nog een dagje Berlijn pakken en heel misschien zondagochtend nog een paar uurtjes kijken. Maar heb nu eigenlijk ook alles wel gezien, dus denk dat ik zondag lekker wat langer in bed blijf liggen, voordat ik weer de trein richting Nederland pak. Een erg leuke ervaring in elk geval, maar ook zeker dankzij zo'n perskaart. Games als Mario, Metroid, NiGHTS, Resident Evil, Ghost Squad, en ook voor andere consoles/PC, zoals Call of Duty 4 (die ik vandaag overigens ook online gedaan heb op de GC, en erg tof is), kun je als gewone bezoeker allemaal niet zien. Dan kom je er dus stiekem wel een beetje karig vanaf. Nintendo zelf had voor het publiek alleen Wii Sports, Big Brain Academy en WiiFit staan. En nog wat Brain Training/Flash Focus games voor de DS. En veel 3rd party developers hadden sommige van hun games dus ook alleen achter de schermen staan. Ben dus blij dat ik zo'n pasje had!
Specs: NES | M82 | (T)FC | SNES | BS-X | VB | N64 | 64DD | NGC | Q | Q GBP | G&Ws | GB(L) | GB(A) (SP) | GBM | DS(L) | Wii
Mijn foto's op Flickr.