Zoals Femme aangeeft, zit je minder snel in de gevaren zone wanneer je gewoon veel posts modereert, en niet alleen de uitschieters.
Enerzijds kan ik me heel goed voorstellen dat mensen boos zijn dat ze sneller gestrafd worden, wanneer ze alleen controversiele/afwijkende posts moderereren, en daardoor sneller een gemiddelde afwijking krijgen, dan diegenen die ook hele stapels voordehand liggende moderaties meenemen. Ik heb ook al eens geopperd dat de ModBot daar misschien rekening mee moet houden, door naast het gemiddelde ook een standaard deviatie te berekenen.
Anderzijs is het natuurlijk ook gewenst dat je simpelweg veel moderereert, en niet alleen controversiele posts, of posts die naar jouw mening niet goed staan. De rest is het ook waard om gemodereerd te worden. En je weet nooit of een gemiddelde van dat moment een paar uur later ook nog steeds daar op staat. Met de huidige interface kost het nauwelijk extra tijd om je score toe te voegen. Hoe meer moderaties, hoe beter het uitmiddeld.
Vanwege dat tweede argument, ben ik er zelf nog niet helemaal over uit of de ModBot aangepast zou moeten worden.
Wat misschien wel verstandig is, is dat de tekst die vermeld dat je je mod status kwijtraakt, er op wijst dat het verstandig/gewenst is dat je complete threads modereert, en niet alleen diegene die je verkeerd vindt staan. En dat de marges die de ModBot aanhoudt op een dergelijke manier van modereren gebaseerd zijn.
Gezien vele reacties de afgelopen tijd, lijkt het met ook handig, dat in zo'n bericht nog even extra duidelijk wordt gemaakt dat je niet simpelweg aan het gemiddelde moet voldoen, (met de massa meelopen) maar dat je wordt gecontroleerd aan de hand van een gemiddelde van expert moderaties.
Mocht dat allemaal al in zo'n bericht staan... Tja.... ik ben mijn expert status nog niet kwijtgeraakt, dus ik ken de letterlijke tekst niet.