Na een poos modereren met het nieuwe systeem hier mijn ervaringen:
Er is een achterlijk hoog percentage "0" gemodereerde reacties: naar mijn idee hebben sinds de introductie van de modbot veel minder moderators nog het lef om afwijkend te modereren: de uiteindelijke score wordt zeer vaak bepaald door de eerste moderatie (meestal 0).
Aan de ene kant zijn er nu wel minder fanboy moderaties (erg prettig), maar het is wel erg saai geworden zo. Ik hou zelf tegenwoordig ook echt rekening met het feit dat ik na een paar afwijkende moderaties weer een rij bevestigingen uitdeel van reeds gemodereerde reacties.
Ter illustratie een voorbeeld van een m.i. slechte
post en slechte moderatie: inhoudelijk slaat de reactie helemaal nergens op (het is simpelweg niet waar), maar de expertscore is toch 0,5 . Daar kom ik aan met mijn -1 (wegens vergaande stupiditeit van de inhoud) en dus kan ik vervolgens een verschil van 1,5 gaan compenseren...
Nog een voorbeeld n.a.v. een eigen
post: hier lever ik kritiek op de inhoud van het T.net artikel over de zogenaamde ddos op Skype. Het artikel krijgt later dan ook een update en blijkt achteraf inderdaad onzin te zijn. Zo'n post wordt dan fijn beloond met een hele 0,2 punten... eerst 6x neutraal en uiteindelijk nog 2x meerwaarde.
Begrijp me niet verkeerd: bovenstaande is alleen bedoeld als voorbeeld, de score voor mijn eigen posts zal me verder worst wezen, maar ik wilde laten zien dat als je eenmaal op 0 staat het verdomd weinig voorkomt dat er daarna nog andere scores gegevens worden.
edit:
Ik snap dat hier geen makkelijke oplssing voor is, het systeem is sowieso een verbetering van het oude, maar het zou fijn zijn als de variatie in moderatie iets minder ontmoedigd zou worden... bedankt voor de aandacht en ik denk graag mee verder
[
Voor 7% gewijzigd door
lammert op 21-08-2007 22:31
]