maniacshouse schreef op vrijdag 09 mei 2008 @ 22:36:
Ik heb al aangegeven dat ik in het vervolg op het modereren zal letten. En daarmee is voor mij inmiddels de discussie gesloten.
Dat verder alle ProMods, Coördinatoren, Powermods etc etc etc (hoeveel 'functies' hebben we hier in godsnaam?) er als de kippen bij zijn om e.e.a. te verdedigen of het nodig vinden zich er mee te bemoeien zal wel normaal zijn.
Voor TMF zijn deze de enige die van belang zijn. PowerMods ondernemen actie bij reacties die tegen de regels zijn en daar staat een Coördinator boven die ook actie kan ondernemen. ProMods zijn mensen die hebben bewezen het systeem te snappen en objectief kunnen modereren en hebben daarom ook een titel, maar behoren niet tot de T.net Crew (en zijn dus normale users). Ik vind het niet zo gek dat meerdere personen zich ermee bemoeien, want het is toch een forum. 1 op 1 kan via mail of DM. Jij bleef steeds op een andere manier roepen dat het systeem meningen onderdrukt, maar ging geen enkele keer in op de vragen/opmerkingen van andere. Hoe langer zoiets duurt, hoe meer mensen dit opvallen en ook komen reageren.
Maar het geeft mijns inziens zowiezo een scheef beeld. Allen tegen 1 ofzo. Iedereen die een "functie" onder zijn naam heeft staan mag wat zeggen en die meningen worden over het algemeen als leidend en voor waar aangenomen.
Als iemand goede argumenten heeft dan wordt er zeker naar geluisterd, maar als alleen komt klagen zonder maar iets van moeite wilt doen om inhoudelijk te reagereren op de uitleg, dan krijg je vanzelf dat iedereen je op de richtlijnen gaat wijzen, omdat deze bedoeld zijn dat het gezellig blijft op de Frontpage. Zelf heb ik de indruk dat je nog steeds niet begrijpt of wilt begrijpen wat je nu fout hebt gedaan.
Men is ook zeer snel op zijn teentjes getrapt en er word ook meteen als iemand een vraag heeft (al dan niet op een wat ongelukkige manier gesteld) vaak meteen vanuit gegaan dat iemand wil rellen... Zie de quotes hieronder
[...]
[...]
De discussie over BramBo was gewoon voorbij en hij snapte precies wat er mis was en het was onnodig om op deze manier de discussie weer te starten, op een manier door iedereen werd opgevat als rellend. Als je zelf een vage reactie maakt (sorry vgroenewold

) dan kun je gewoon verwachten dat mensen hierop gaan reageren en achteraf is het altijd makkelijk om te zeggen dat je het niet op die manier bedoelde, ook al zou het best zo kunnen zijn. Als ik een post maakt die alleen maar flamend/negatief/etc naar een user is, dan kan ik ook verwachten dat ik daar reactie op krijg en dan is het mijn eigen schuld als ik het anders bedoelde.
Eerlijk gezegd heeft naar mijn mening tweakers een behoorlijke identiteitscrisis. De mensen die de boel draaiend houden gedragen zich als verkeersregelaars. Zo en zo moet het en als je het niet goed doet dan meteen een boete. Dat was ooit weleens anders.
Als er richtlijnen zijn gemaakt en mensen negeren deze volledig dan moet er gewoon actie ondernomen worden en dat is overal.
Ik werk zelf op een helpdesk. Krijg regelmatig mensen aan de lijn die zwaar over de zeik zijn en mij en het bedrijf van alles toewensen. Dan kan ik meteen de telefoon ophangen of proberen deze mensen te helpen.
Wij proberen je in eerste instantie toch ook normaal te helpen. Als een iemand continu door blijft gaan over hetzelfde dan heb jij er op een gegeven moment ook heus wel genoeg van
Ik kies dan altijd voor het laatste (sterker nog ik maak geen keus) en 9 van de 10 keer lijkt het om de klant te helpen naar tevredenheid. Ik ga in ieder geval niet meteen roepen wat meneer of mevrouw wel denkt dattie is en dat hij of zij maar een beetje moet indimmen.
Iedereen is anders en iedereen reageert dus ook anders. De ene blijft je gewoon helpen en een ander vindt het eerder wel welletjes. Ik verwacht dat het precies hetzelfde gaat bij het bedrijf waar jij werkt. Ik kan ook niets zeggen over het hele bedrijf als ik iemand van de helpdesk aan de lijn krijg die het wel snel beu is. Vroeger waren er meer problemen met het modereersysteem. Dat jij er toen geen last van had, wilt niet zeggen dat toen alles beter was.
Ik merk hier regelmatig juist andersom. Dit komt o.a. omdat tig mensen (snel even geteld al 6) vanuit hier er bovenop duiken als er iemand commentaar heeft of in hun ogen iets verkeerds zegt (er zitten ook goeie tussen hoor). Tot op een bepaalde hoogte kun je met iemand discussiëren maar als je "gespamt" word met allerlei vragen van leg dit eens uit, of dat, tot "wie denk je wel dat je bent?" en flauwe dingen als "Net als de vorige keer kom je op hoge poten verhaal halen?" of dooddoeners als je flamed en trolled, dan houd het snel op.
We hebben een paar keer proberen uit te leggen wat er mis was met je moderaties en inhoudelijk ging je niet in op onze argumenten en continu bleek het dat je geen moeite wilde doen om er maar iets van te begrijpen. Dan krijg je vanzelf een vraag of je bepaalde mods even kunt uitleggen, zodat we weten hoe jij redeneert. Hier ga je weer niet op in en probeert jouw conclusies op te dringen waaruit weer blijkt dat je de FAQ niet hebt gelezen. Iedereen probeert je alleen te helpen om het beter uit te leggen en dat jij het steeds negatief opvat kunnen wij niks aan doen en dan reageren met "
is het toch altijd duidelijk wie er de laatste mening heeft en moet en zal willen behouden." draagt helemaal niks bij aan de discussie en verziekt de sfeer eigenlijk gelijk al.
Een professioneel forum/bedrijf/instelling weet hoe ze met hun klanten om moet gaan en zet er mensen neer die zich niet meteen voelen aangesproken. Die laten ook niet meteen alles en iedereen zich er mee bemoeien. Maar okay dat zal misschien wat moeilijk worden op een forum.
Een forum is toegankelijk voor iedereen en het is altijd lastig om discussies in het gareel te houden, maar in dit gaval zie ik niet veel waar deze conclusie op gebaseerd kan zijn.
Tijden terug toen ik tweakers ontdekte (jaaaaaren geleden) was er niks aan de hand. Ik heb nooit uitwassen gezien (okay die zullen er vast zijn geweest) maar steeds meer bekruipt mij het gevoel dat het een minder gezellige kant uit gaat. Al is het maar dat mod-systeem. Je moet bij zo'n en zo'n opmerking -1 modden anders wijk je af van de rest en dan mag je niet meer modden...
Flamende reacties moeten gewoon op -1 en daar is geen speld tussen te krijgen. Dat jij het misschien met de reactie eens bent is geen reden om deze hoger te beoordelen. Dit is gewoon geregeld via de ModFAQ en als iemand zich daar niet aan wilt houden, wordt er gewoon actie ondernomen. Dat heeft niets met de gezelligheid op het forum te maken, maar met het volgen van regels die gemaakt zijn om juist alles gezellig te houden. Als een flame niet afgestraft wordt dan loopt het snel uit de hand. Dat het volgens jou vroeger beter was bij het modsysteem is ook alleen persoonlijk, zoals ik eerder al aangaf.
Maar troost u... Ik ga me nergens meer mee bemoeien (voor zover als dat al toe werd gestaan...) dan kan men zijn tijd besteden aan het echte werk.

Discussie mag altijd en niemand wordt hieruit verbannen. Op zo'n manier reageren conflicteert met hetgene wat je eerder vertelde dat je gewoon inhoudelijk blijft bij klanten van de helpdesk. Dit zijn dus de zinnen die negatief overkomen en op gereageerd wordt. Maar al met al willen we nog altijd wel horen waar je het niet mee eens bent bij het moderatiesysteem, mits beargumenteerd.