Ik vind het moderatie systeem niet fijn.. Het is alsof jullie opnieuw het wiel uit proberen te vinden met wat een goed rating systeem is op reacties. Terwijl gewoon een + en - rating op een post voldoende zo zijn.. Zoals Youtube, digg en vele andere sites nu gebruiken.
Je afwijking was dusdanig klein dat je vandaag weer onder de 0.4 kwam. Ik heb je moderatie weer op actief geplaatst.Parody schreef op woensdag 19 september 2007 @ 21:13:
Hmm... In dat geval zou ik ook wel graag een handmatige check willen... Mod altijd naar eer en geweten, maar heb de afgelopen tijd relatief veel -1'tjes op 0 gezet (in de FAQ staat dat alleen irritante berichten op -1 uit mogen komen, en een toepasselijke "RIP" vind ik daar niet bij horen, net als 4 dubbelposts binnen 2 minuten) en mij niet aan de "mod alles in een thread"-regel gehouden. Mag ik weer modder eten?
Youtube, digg hebben een ander uitgangspunt voor het modereren. Daar is het een populariteitstest ipv een moderatiesysteem dat de leesbaarheid van de nieuwsposts en reacties tracht te verbeteren.pim schreef op donderdag 20 september 2007 @ 09:55:
Ik vind het moderatie systeem niet fijn.. Het is alsof jullie opnieuw het wiel uit proberen te vinden met wat een goed rating systeem is op reacties. Terwijl gewoon een + en - rating op een post voldoende zo zijn.. Zoals Youtube, digg en vele andere sites nu gebruiken.
Daarop inhakend:Longbeard schreef op donderdag 20 september 2007 @ 10:15:
[...]
Youtube, digg hebben een ander uitgangspunt voor het modereren. Daar is het een populariteitstest ipv een moderatiesysteem dat de leesbaarheid van de nieuwsposts en reacties tracht te verbeteren.
Het is voor vele gebruikers juist een balangrijke reden om op Tweakers te blijven, de berichten zijn serieus en leveren soms verassende info op.
Ook ik kom hier voor technische info en niet voor X is lekker toch beter/makkelijker dan Y zonder onderbouwen. Wil ik een middagje lachen dan ga ik wel naar geenstijl of fock. Gaan we een populariteits quiz en van maken dan is nu al te voorspellen wat er met MS gerelateerd topics gebeurd .... flame, flame, flame. Daar besteed ik mijn tijd niet aan en ik zou snel weg zijn bij Tweakers.
Ik ben ook een poosje even teruggezet in mod-status maar heb gelukkig een progressieve inslag en pas mij aan. Na een paar maanden vind ik dit systeem over de linie veel eerlijker en beter voor de kwaliteit van de berichten.
[ Voor 12% gewijzigd door hamsteg op 20-09-2007 11:55 ]
... gecensureerd ...
Dank, dank...
Ik ga nu de afwijking wat meer in de gaten houden.
Maar misschien is de "maand afkoelen" zonder verdere melding wat extreem. Is het niet een idee om dan even van expert-moderator naar actief gezet te worden voor een weekje? Mocht je je dan nog ernstig "misdragen" kun je altijd de afkoelperiode nog in gezet worden. Of misschien zelfs wel een proefperiode invoeren, waarbij je moderaties uitvoert die geen invloed hebben op de score van de post, maar wel statistieken verzamelen.
Maar misschien is de "maand afkoelen" zonder verdere melding wat extreem. Is het niet een idee om dan even van expert-moderator naar actief gezet te worden voor een weekje? Mocht je je dan nog ernstig "misdragen" kun je altijd de afkoelperiode nog in gezet worden. Of misschien zelfs wel een proefperiode invoeren, waarbij je moderaties uitvoert die geen invloed hebben op de score van de post, maar wel statistieken verzamelen.
En wat is dan de meerwaarde van die moderaties? op die manier ben je echt alleen meemodden aan t promoten, want op een paar reacties klikken die ver op -1 staan om je score dan weer recht te trekken is ook niet echt moeilijk ozo... Iedereen in een dag zijn rechten terug, en ga maar weer (mis) modden.
Op deze manier, met een maand niet meer mogen modden, gaat men het moddereter forum nog is lezen en komt zo maar tegen hoe het wel had gemoeten
(en ja, dat werkt, zie jouw eerste zin
)
Op deze manier, met een maand niet meer mogen modden, gaat men het moddereter forum nog is lezen en komt zo maar tegen hoe het wel had gemoeten
When you only live once, try not to die?
De meerwaarde van die proef-moderaties is dat mensen kunnen zien hoe hun moderaties zich verhouden tot de "goede" moderaties. En het bespaart de crew tijd, doordat het botje het werk kan doen i.p.v. een persoon. Een stukje uitleg in de FAQ volstaat in dit geval. En je kunt het dan eventueel in stappen doen: eerst als "waarschuwing" iemand terugzetten naar "actief" of "proefperiode" (afhankelijk van de afwijking), en als iemand met regelmaat zich daarna weer misdraagt (een periode nemen die je aan niemand vertelt) kun je de maand afkoelperiode alsnog doorvoeren. Misdraagt-ie zich daarna weer, dan kun je 'm altijd nog bannen.
Ik kan me trouwens voorstellen dat je leukere en/of zinnigere dingen kunt doen dan het doornemen van dit topic...
Ik vond het wel aardig leesvoer voor een verloren half-uurtje, maar niet iedereen heeft pauze-muziekjes van een half uur voor het hercompileren van een project o.i.d...
Ik kan me trouwens voorstellen dat je leukere en/of zinnigere dingen kunt doen dan het doornemen van dit topic...
Ik neem aan dat je verwijst naar het overlijden van rallyster Colin McRae? Naar mijn mening waren die 'RIP'-posts daar behoorlijk irritant. Het heeft een inhoud van nul komma nul en, hoewel het fijn is dat men McRae een vredig rusten toewenst, zal hij het heus niet lezen. Bovendien vermindert het de leesbaarheid van de discussie aanzienlijk: het moderatiesysteem is er immers juist voor dat lezers niet hoeven te 'zoeken' naar serieuze posts. Ik meende dat een -1 bij zulke posts dan ook wel op z'n plaats was, hoewel er voor een neutralere score ook wel iets te zeggen valt natuurlijk.Parody schreef op woensdag 19 september 2007 @ 21:13:
Hmm... In dat geval zou ik ook wel graag een handmatige check willen... Mod altijd naar eer en geweten, maar heb de afgelopen tijd relatief veel -1'tjes op 0 gezet (in de FAQ staat dat alleen irritante berichten op -1 uit mogen komen, en een toepasselijke "RIP" vind ik daar niet bij horen, net als 4 dubbelposts binnen 2 minuten) en mij niet aan de "mod alles in een thread"-regel gehouden. Mag ik weer modder eten?
Overigens houd ik mij ook niet aan deze 'mod alles in een thread'-regel en dat heeft ertoe geleid dat ik voor de tweede maal mijn modrechten kwijt ben geraakt. Ik weet dat het argument vaker is gebruikt hier, maar wil het desalniettemin nog een keer gezegd hebben: ik vind het vreemd dat mensen die iets voor de community willen doen, want dat is modden in feite, op een dergelijke manier worden 'bestraft'. Het is alsof een vrijwillige collectant voor de nierstichting wordt ontslagen omdat hij te weinig geld ophaalt.
Ik veronschuldig mij bij voorbaat voor het bovenstaande.
Nou, ik zie het meer als iemand van de nierstichting die alleen bij de bungalows collecteert en de rijtjeshuizen links laat liggen.Marcks schreef op donderdag 20 september 2007 @ 23:01:
[...]
ik vind het vreemd dat mensen die iets voor de community willen doen, want dat is modden in feite, op een dergelijke manier worden 'bestraft'. Het is alsof een vrijwillige collectant voor de nierstichting wordt ontslagen omdat hij te weinig geld ophaalt.
... gecensureerd ...
Mooi, dan zijn we het dus eens.hamsteg schreef op vrijdag 21 september 2007 @ 14:09:
[...]
Nou, ik zie het meer als iemand van de nierstichting die alleen bij de bungalows collecteert en de rijtjeshuizen links laat liggen.
Ik veronschuldig mij bij voorbaat voor het bovenstaande.
Mijn mod status is terug gezet... Kan een maand niet meer modereren...
Jammer, dit werkt participatie tegen en zorgt ervoor dat de mening van de 'grote groep' dominant blijft.
Ik vind dit een interssant forum maar ben het met een aantal 'gemiddelde' opvattingen die hier heersen (met name over de muziek industrie) vaak niet eens.
Nu kan ik bij ieder bericht waar die discussie los barst weer eindeloos de tijd nemen om beargumenteerd te antwoorden of ik kan met een paar mods snel een paar posts waar ik het mee eens ben/die de moeite waard zijn om te lezen ondersteunen.
Het heeft ook geen zin om weer een post met een lang antwoord te geven als iemand anders het al eerder (en vaak beter) heeft gezegd.
Maar kennelijk doe ik iets helemaal fout en is het uit den boze om zo deel te nemen aan de discussie.
Als de powermodders zo goed weten wat de status van een post moet zijn waarom laat men anderen dan uberhaupt nog meedoen? Als afwijkende mods toch worden toch bestraft waarom doen de powermodders het dan niet gewoon alleen?
Sorry dat ik wat cynisch reageer maar zo'n bestraffing vind ik helemaal niet passen bij een forum dat drijft op vrijwillge bijdragen. Mijn bijdragen zullen vast niet gemist worden maar ik dit systeem komt mij toch als ondankbaar over.
Of zie ik het fout?
Jammer, dit werkt participatie tegen en zorgt ervoor dat de mening van de 'grote groep' dominant blijft.
Ik vind dit een interssant forum maar ben het met een aantal 'gemiddelde' opvattingen die hier heersen (met name over de muziek industrie) vaak niet eens.
Nu kan ik bij ieder bericht waar die discussie los barst weer eindeloos de tijd nemen om beargumenteerd te antwoorden of ik kan met een paar mods snel een paar posts waar ik het mee eens ben/die de moeite waard zijn om te lezen ondersteunen.
Het heeft ook geen zin om weer een post met een lang antwoord te geven als iemand anders het al eerder (en vaak beter) heeft gezegd.
Maar kennelijk doe ik iets helemaal fout en is het uit den boze om zo deel te nemen aan de discussie.
Als de powermodders zo goed weten wat de status van een post moet zijn waarom laat men anderen dan uberhaupt nog meedoen? Als afwijkende mods toch worden toch bestraft waarom doen de powermodders het dan niet gewoon alleen?
Sorry dat ik wat cynisch reageer maar zo'n bestraffing vind ik helemaal niet passen bij een forum dat drijft op vrijwillge bijdragen. Mijn bijdragen zullen vast niet gemist worden maar ik dit systeem komt mij toch als ondankbaar over.
Of zie ik het fout?
Posts omhoogmodden waar je het mee eens bent is simpelweg niet de bedoeling, dus zonder naar je moderaties te kijken lijkt het me dan niet zo gek dat je een flinke afwijking krijgtbastiaank schreef op maandag 24 september 2007 @ 11:11:
(...) of ik kan met een paar mods snel een paar posts waar ik het mee eens ben (...)
Dat is dus juist niet de bedoeling van het modereren. Het modereren is er niet voor om je mening te profileren maar om de Frontpage leesbaar te houden. Het beste kun je even de FAQ doorlezen.bastiaank schreef op maandag 24 september 2007 @ 11:11:
Mijn mod status is terug gezet... Kan een maand niet meer modereren...
Of zie ik het fout?
Ja ik heb de FAQ ook gelezen maar ik ben geen tiepgeit die overal mee gaat zitten modden met wat al gemod is. Dat voegt niks toe en is zonde van mijn tijd.
Zoals al eerder door iemand gezegd (ik geloof ergens op pag 1 van dit topic) gebruik ik de modstatus van een bericht om te scannen naar de belangrijkste bijdragen. Alle posts lezen en modden volgens het gemiddelde zit er echt niet in.
Daarnaast worden de belangrijkste argumenten meestal allemaal genoemd op de eerste pagina, het heeft geen zin om die dan onderaan waar niemand ze leest nog maar een keer te noemen toch? En 'dubbelposts' worden weggemod.
Hoe dan bij te dragen aan de discussie?
toevoeging:
Wat ik wil zeggen is dat ik met mijn (spaarzame) moderaties lijnen in de discussie naar boven wil brengen die ik voor de discussie belangrijk vind. Dat is dus een mengeling van modden volgens de regels van de dicussie en mijn mening benadrukken.
Maar nu blijkt dat deze weloverwogen mods afwijken van het gemiddelde, dat voegt toch een beetje kleur toe of niet?
tovoeging 2:
Verder lezend door dit topic rijzen nog 2 vragen:
Beoordeeld de modbot alleen op de mods van de posts die ik ook heb gemod of vergelijkt hij mijn mod gemiddelde met het modgemiddelde van alle mods van de powermodders op alle posts?
Hierboven praat Hamsteg over het mod gedrag van iemand anders en over zijn 'Mod. rating'. Waar is die info te vinden? Want daar ben ik ook wel benieuwd naar.
Zoals al eerder door iemand gezegd (ik geloof ergens op pag 1 van dit topic) gebruik ik de modstatus van een bericht om te scannen naar de belangrijkste bijdragen. Alle posts lezen en modden volgens het gemiddelde zit er echt niet in.
Daarnaast worden de belangrijkste argumenten meestal allemaal genoemd op de eerste pagina, het heeft geen zin om die dan onderaan waar niemand ze leest nog maar een keer te noemen toch? En 'dubbelposts' worden weggemod.
Hoe dan bij te dragen aan de discussie?
toevoeging:
Wat ik wil zeggen is dat ik met mijn (spaarzame) moderaties lijnen in de discussie naar boven wil brengen die ik voor de discussie belangrijk vind. Dat is dus een mengeling van modden volgens de regels van de dicussie en mijn mening benadrukken.
Maar nu blijkt dat deze weloverwogen mods afwijken van het gemiddelde, dat voegt toch een beetje kleur toe of niet?
tovoeging 2:
Verder lezend door dit topic rijzen nog 2 vragen:
Beoordeeld de modbot alleen op de mods van de posts die ik ook heb gemod of vergelijkt hij mijn mod gemiddelde met het modgemiddelde van alle mods van de powermodders op alle posts?
Hierboven praat Hamsteg over het mod gedrag van iemand anders en over zijn 'Mod. rating'. Waar is die info te vinden? Want daar ben ik ook wel benieuwd naar.
[ Voor 41% gewijzigd door bastiaank op 24-09-2007 13:05 ]
FP->community->moderatie->moderatie performance...
de bot vergelijkt de door jou gemodde posts met de gemiddelde score van de "experts" op die post.
de bot vergelijkt de door jou gemodde posts met de gemiddelde score van de "experts" op die post.
[ Voor 17% gewijzigd door Arne op 24-09-2007 14:08 ]
Toch nog een bericht van mijn kant:
Even als voorbeeld deze reactie, die ik per toeval in mijn modperformance zie staan.
Toen de reactie net geplaatst was kwam ik langsfietsen, en modereerde ik de draad. Ik heb dus een -1 gegeven. Echter, na de edit die de letterlijkje inhoud van het bericht meer dan verdubbelt, en de punten-waardige inhoud ook wel een boost geeft, heeft iedereen gemodereerd op 0 en 1, en sommigen zelfs op 2 (veel te hoog, maargoed).
Hierdoor krijg ik een klein schokje in m'n gemiddelde (ik mod toch wel aardig wat, dus het is relatief gezien niks), en wordt de reactie toch wel sterk beïnvloed, zeker wanneer het gebeurd met een reactie die minder moderaties krijgt als deze. Ook krijgen users die minder modden dan ik, misschien net een kickje terug van expert naar regulier, of nog erger.
Kortom, is het niet beter om een moderatie totaal te laten vervallen, dus inderdaad uit het systeem te laten verwijderen op het moment dat het bericht meer dan x% aangepast is? Zie niet echt in waarom dat niet zou hoeven, de moderatie slaat immers toch niet meer op het bericht dat er onderhand staat (tenminste, in de meeste gevallen).
Even als voorbeeld deze reactie, die ik per toeval in mijn modperformance zie staan.
Toen de reactie net geplaatst was kwam ik langsfietsen, en modereerde ik de draad. Ik heb dus een -1 gegeven. Echter, na de edit die de letterlijkje inhoud van het bericht meer dan verdubbelt, en de punten-waardige inhoud ook wel een boost geeft, heeft iedereen gemodereerd op 0 en 1, en sommigen zelfs op 2 (veel te hoog, maargoed).
Hierdoor krijg ik een klein schokje in m'n gemiddelde (ik mod toch wel aardig wat, dus het is relatief gezien niks), en wordt de reactie toch wel sterk beïnvloed, zeker wanneer het gebeurd met een reactie die minder moderaties krijgt als deze. Ook krijgen users die minder modden dan ik, misschien net een kickje terug van expert naar regulier, of nog erger.
Kortom, is het niet beter om een moderatie totaal te laten vervallen, dus inderdaad uit het systeem te laten verwijderen op het moment dat het bericht meer dan x% aangepast is? Zie niet echt in waarom dat niet zou hoeven, de moderatie slaat immers toch niet meer op het bericht dat er onderhand staat (tenminste, in de meeste gevallen).
Mwa, in feite is dat gewoon ongewenst edit-gedrag dat we moeten zien te voorkomen ipv de gevolgen daarvan proberen op te ruimen...TheZeroorez schreef op maandag 24 september 2007 @ 16:49:
Toch nog een bericht van mijn kant:
[...]
Intentionally left blank
Ja, maar meer dan eens is die edit in de negatieve richting, zoiets als 'waarom krijgen die reacties hierboven nu weer -1???', en dan heb je nog steeds de +1 moderatie die er stond. Ook zullen er modders zijn die van deze 'mismods' iets merken.
En verder ben ik het inderdaad met je eens dat die edits zoals dat daar niet zo horen ja, erg vervelen, zowel om te lezen, als om te modden.
Die hieronder is ook heel goed ja
En verder ben ik het inderdaad met je eens dat die edits zoals dat daar niet zo horen ja, erg vervelen, zowel om te lezen, als om te modden.
Die hieronder is ook heel goed ja
[ Voor 5% gewijzigd door TheZeroorez op 24-09-2007 21:32 ]
Wanneer de waarden vervallen bij een grote edit, kan je een -1 wel heel snel weg krijgen...
Imho zou je dan ook maximaal het modgemiddelde van degene voor de edit voor hun modperformance laten tellen en opnieuw beginnen voor degene die na de edit modden. Maar dus wel elke score voor het gemiddelde van de post mee laten tellen.
Imho zou je dan ook maximaal het modgemiddelde van degene voor de edit voor hun modperformance laten tellen en opnieuw beginnen voor degene die na de edit modden. Maar dus wel elke score voor het gemiddelde van de post mee laten tellen.
Een drietal reacties verplaatst naar Het kleine-mismoderatietopic deel III
Omdat ik in het kleine mismoderatieforum naar hier werd doorverwezen, plaats ik het maar hier :
Och, had net de moed verzameld om ook wat actiever te gaan modden, en dan al direkt geband voor 1 maand omdat mijn menig blijkbaar afwijkt van het gemiddelde.... Ik geef eerst een score en ga dan pas kijken wat de rest gegeven heeft, en inderdaad ik ben iets radicaler naar geblaat toe en zaken die gewoon radicaal off-topic zijn. Als een artikel gaat over een nieuwe feature van ATI, en daar staan dan steeds 30 voorspelbare reacties onder van NVidia fanboys (of omgekeerd natuurlijk), sorry maar dan vind ik dat serieus off-topic, en mod ik het weg. Same voor Apple, Google, Microsoft, Sony, Intel... er mag geen artikel over verschijnen of steeds dezelfde, voorspelbare reacties verschijnen terug.
Als iemand zich echt over mijn mening zou buigen, en zich niet puur baseren op het al dan niet afwijken van een gemiddelde mening, zou je snel merken dat de mods nog niet eens zo slecht zijn. Gemiddelde reactiescore van mezelf zit ook op +0.9...
Och laat maar, zal dan maar wat minder actief zijn.... (passief lezen dus... mijn tweakotine zit steeds boven de 300, goed voor een plaats binnen de top-1000, maar actief deelnemen kan ik dus beter laten...)
Jullie hoeven dit niet uit te zoeken hoor, zoals gezegd, wou toch effe mijn mening kwijt....
Och, had net de moed verzameld om ook wat actiever te gaan modden, en dan al direkt geband voor 1 maand omdat mijn menig blijkbaar afwijkt van het gemiddelde.... Ik geef eerst een score en ga dan pas kijken wat de rest gegeven heeft, en inderdaad ik ben iets radicaler naar geblaat toe en zaken die gewoon radicaal off-topic zijn. Als een artikel gaat over een nieuwe feature van ATI, en daar staan dan steeds 30 voorspelbare reacties onder van NVidia fanboys (of omgekeerd natuurlijk), sorry maar dan vind ik dat serieus off-topic, en mod ik het weg. Same voor Apple, Google, Microsoft, Sony, Intel... er mag geen artikel over verschijnen of steeds dezelfde, voorspelbare reacties verschijnen terug.
Als iemand zich echt over mijn mening zou buigen, en zich niet puur baseren op het al dan niet afwijken van een gemiddelde mening, zou je snel merken dat de mods nog niet eens zo slecht zijn. Gemiddelde reactiescore van mezelf zit ook op +0.9...
Och laat maar, zal dan maar wat minder actief zijn.... (passief lezen dus... mijn tweakotine zit steeds boven de 300, goed voor een plaats binnen de top-1000, maar actief deelnemen kan ik dus beter laten...)
Jullie hoeven dit niet uit te zoeken hoor, zoals gezegd, wou toch effe mijn mening kwijt....
www.beneluxracingonline.com
Kan iemand mij uitleg geven wat verkeerd was aan mijn moderaties en daarom modstatus is ingetrokken?
@Pcdealer: ik zie geen ernstige missers en heb je modrechten weer aangezet.
FXDLS 'S&S edition'
💀 memento mori 💀
Woei!botoo schreef op woensdag 26 september 2007 @ 12:10:
@Pcdealer: ik zie geen ernstige missers en heb je modrechten weer aangezet.
Volgens het MOD-FAQ is het zo dat:
Ik zie echter niet zo'n melding boven de reacties staan. Als ik via een omweg toch de link (http://tweakers.net/reacties/?Action=ModActivate) heb gevonden en mijn modstatus wil activeren krijg ik de melding:Aanmeldprocedure
Om te kunnen deelnemen in het moderatiesysteem dien je jezelf eerst als moderator aan te melden. Als je dit nog niet gedaan hebt, vind je bovenaan de reacties een melding die verwijst naar een pagina waar je je modrechten kunt activeren. Na activatie kun je direct aan de slag gaan als beginnende moderator.
Echter... die redenen zijn mij niet bekend. Kan iemand mij daar meer inzicht in geven, en over of en zo ja wanneer ik weer kan modereren?Vanwege voor jou bekende redenen ben je uitgesloten van het moderatie-systeem en derhalve kan je dit ook niet activeren.
@Coromoto: jouw moderatiemogelijkheden zijn in juli al handmatig uitgezet omdat je nogal vaak zeer discutabele moderaties hebt gedaan.
Ik zal ze voorlopig weer aanzetten en hoop dat je dan wat meer conform de mod-FAQ wilt modden.
Ik zal ze voorlopig weer aanzetten en hoop dat je dan wat meer conform de mod-FAQ wilt modden.
FXDLS 'S&S edition'
💀 memento mori 💀
Ik heb mezelf een hoop moeite bespaard door te quoten. Maar ik heb precies hetzelfde probleem.Coromoto schreef op donderdag 27 september 2007 @ 12:20:
Volgens het MOD-FAQ is het zo dat:
[...]
Ik zie echter niet zo'n melding boven de reacties staan. Als ik via een omweg toch de link (http://tweakers.net/reacties/?Action=ModActivate) heb gevonden en mijn modstatus wil activeren krijg ik de melding:
[...]
Echter... die redenen zijn mij niet bekend. Kan iemand mij daar meer inzicht in geven, en over of en zo ja wanneer ik weer kan modereren?
het internet is als een neus, je moet eruit halen wat erin zit
Goed en wat was de reden voor mij uitsluiting...? Ben ik wel nieuwsgierig naar...
Toen verkeerd gemod waarschijnlijkskaars schreef op donderdag 27 september 2007 @ 15:51:
[...]
Goed en wat was de reden voor mij uitsluiting...? Ben ik wel nieuwsgierig naar...
Meestal heeft het te maken met compenstatiemodden, maar nu is er iig een modfaq om alles duidelijk te maken.
☻/
/▌
/ \
Krom dat je "verkeerd" kan modden...Kixtart schreef op donderdag 27 september 2007 @ 15:55:
[...]
Toen verkeerd gemod waarschijnlijk
Meestal heeft het te maken met compenstatiemodden, maar nu is er iig een modfaq om alles duidelijk te maken.
Niet echt, er zijn regels aan verbonden: reviews: Tweakers.net moderatie faq
Bijvoorbeeld:
Veel mensen een -1 hebben gegeven en jij wilt hem op 0. Dan is het niet wenselijk dat je +2 kiest om hem een extra duw te geven.
☻/
/▌
/ \
Bij modereren gaat het er niet om dat je je mening over een post geeft, maar dat je een post een objectieve beoordeling geeft op basis van de inhoud. Dus het is zeker mogelijk om verkeerd te modden.
Ja klopt hier kan ik mezelf in vinden, maar wat nou als mijn objective mening nou afwijkt van de tweakers.net standaard? Is dat ding zo scherp afgesteld?RoD schreef op donderdag 27 september 2007 @ 16:04:
[...]
Bij modereren gaat het er niet om dat je je mening over een post geeft, maar dat je een post een objectieve beoordeling geeft op basis van de inhoud. Dus het is zeker mogelijk om verkeerd te modden.
Nee, als ik het goed heb "mag" je maximaal een afwijking van 0,7 punten hebben... Wanneer je gewoon netjes een hele draad mod met de FAQ in je achterhoofd, dus niet op basis van je objectieve mening maar op basis van onderbouwing, zou je geen enkel probleem met de bot moeten ondervinden.
Toen snapte ik er ook niks van door de onduidelijkheid, en ik ben er niet van op de hogte gesteld waarom tot nu. Het ging mij er nu om dat ik niet meer de self-service mogelijkheid had om moderatie rechten aan te vragen.botoo schreef op donderdag 27 september 2007 @ 12:47:
@Coromoto: jouw moderatiemogelijkheden zijn in juli al handmatig uitgezet omdat je nogal vaak zeer discutabele moderaties hebt gedaan.
In ieder geval bedankt voor de mogelijkheid, ik zal proberen om de mij nu wel bekende regels in acht te houden. Als het dan nog niet lukt dan ligt het in ieder geval aan mijzelf!
Verwijderd
Ja en wie bepaalt wat leesbaar is, dat is jullie grote denk fout!!!Longbeard schreef op maandag 24 september 2007 @ 11:59:
[...]
Dat is dus juist niet de bedoeling van het modereren. Het modereren is er niet voor om je mening te profileren maar om de Frontpage leesbaar te houden. Het beste kun je even de FAQ doorlezen.
Verwijderd
Dat bepalen alle moddersVerwijderd schreef op donderdag 27 september 2007 @ 18:04:
[...]
Ja en wie bepaalt wat leesbaar is, dat is jullie grote denk fout!!!
Ik denk dat jij een denkfout maakt. Tweakers is een communitie waaraan je deel mag nemen, maar hoeft niet. Er is een FAQ waar regels voor het modden staan en het doel van het modden is om de artikelen in basis feitelijk te houden. Ongefundeerde artikelen of flames worden volgens die regels weggemod. Daar kun je het mee eens zijn of niet maar zo werkt het hier. Het systeem is pasgeleden veranderd en er zijn vast nog een paar dingen die verbeterd zouden kunnen worden maar de overgrote meerderheid vindt het heerlijk om inhoudelijke postings te kunnen lezen en geen populariteits artikelen. Wil je dat wel dan zijn daar sites als fock / geenstijl, ook zeker leuk om te lachen, als je hoofd er naar staat.Verwijderd schreef op donderdag 27 september 2007 @ 18:04:Ja en wie bepaalt wat leesbaar is, dat is jullie grote denk fout!!!
... gecensureerd ...
* GrooV knipt zijn lange verhaal weg, en kijkt weer in zijn moderatie lijstje
modBot is heel leuk, maar ik werdt vanmorgen op non actief gezet door de modbot omdat ik een verschil zou hebben van 1,5. Nu kijk ik weer en staat het verschil al op 0.97. Dit lijkt me niet echt een consequent beleid van de modBot.
modBot is heel leuk, maar ik werdt vanmorgen op non actief gezet door de modbot omdat ik een verschil zou hebben van 1,5. Nu kijk ik weer en staat het verschil al op 0.97. Dit lijkt me niet echt een consequent beleid van de modBot.
Je hebt ook gezien dat ze onderaan 'getrashed' worden, en je dus waarschijnlijk de laatste week bijvoorbeeld, beter gemod hebt dan drie weken geleden?GrooV schreef op donderdag 27 september 2007 @ 22:38:
Kennelijk is de modBot toch iets te actief? Ik bedoel, zo haal je de community wel onderuitTheZeroorez schreef op donderdag 27 september 2007 @ 23:03:
[...]
Je hebt ook gezien dat ze onderaan 'getrashed' worden, en je dus waarschijnlijk de laatste week bijvoorbeeld, beter gemod hebt dan drie weken geleden?
Een beetje afwijking van het standaard tweakers profiel (Linux, Anti-Microsoft, Sony, Apple, Xp > Vista) en je bent de sjaak. Volgens mij is het de bedoeling met modbot dat deze mensen dan maar niet moeten modereren. Er wordt van je verwacht als je modereert dat je maar de zelfde mening moet hebben als de rest van de tweakers.
Voor de zoveelste keer: modereren heeft niks met je mening over de stelling in de post te maken, alleen met de onderbouwing. Tenzij er flames / trolls / warez tussen staan natuurlijk. Bovendien zou het wel leuk zijn als je eerst eens een paar posts zou zoeken die aan de hand van "Linux, Anti-Microsoft, Sony, Apple, Xp > Vista" gemodereerd zijn. Je post is nu een typisch geval van een slecht onderbouwde flame welke op de FP, in een artikel over moderatie (niet dat die er zal zijn, maar toch) een -1 waard zou zijn.
offtopic:
hoe moeilijk kan het zijn om bij serieus modereren adhv de FAQ binnen de 0.7(!) punten afwijking te blijven?
hoe moeilijk kan het zijn om bij serieus modereren adhv de FAQ binnen de 0.7(!) punten afwijking te blijven?
Groov, je snapt het nog steeds niet, vrees ik. Het is juist niet de bedoeling dat je gaat modereren naar mening, het gaat om de inhoud, of je het daar nu mee eens bent of niet.
Verder is het niet meer dan logisch dat je bijdrage als mod van nut moet zijn voor het geheel. Als jij een compleet andere kijk op de wereld hebt dan de gemiddelde bezoeker, dan is het vechten tegen de bierkaai, als jij alle posts andersom probeert te modden, maar belangrijker is nog de vraag, wat is het nut van jouw gemod dan? Modden dient, AFAIK twee doelen. Allereerst om het lezen van draadjes te vereenvoudigen voor hen die niet alles willen zien. Tweede doel is het "belonen" van goede posts en het "ontmoedigen" van mindere posts. Goed en fout zijn, even kort door de bocht, gerelateerd aan de belangstelling van de gemiddelde (beoogde) bezoeker. Als jouw beleving een compleet andere is, dan kan je wellicht nuttige inbreng in discussies hebben, maar is jouw inzet als moderator contraproductief. Heel slim is het huidige systeem zo afgesteld, dat jouw afwijkend gemodder wordt ontmoedigd. Je hebt wat dat betreft dus wel gelijk, denk ik, maar je hebt geen reden om verongelijkt te zijn, want het is zo logisch als wat.
Zelf voel ik me overigens de laatste tijd minder thuis als mod. Ik heb het gevoel dat er steeds minder ruimte is om de nuance te zoeken waar ik van houd. Ik vind dat jammer en een verarming van T.net zoals het ooit was, maar ik begrijp het wel.
Verder is het niet meer dan logisch dat je bijdrage als mod van nut moet zijn voor het geheel. Als jij een compleet andere kijk op de wereld hebt dan de gemiddelde bezoeker, dan is het vechten tegen de bierkaai, als jij alle posts andersom probeert te modden, maar belangrijker is nog de vraag, wat is het nut van jouw gemod dan? Modden dient, AFAIK twee doelen. Allereerst om het lezen van draadjes te vereenvoudigen voor hen die niet alles willen zien. Tweede doel is het "belonen" van goede posts en het "ontmoedigen" van mindere posts. Goed en fout zijn, even kort door de bocht, gerelateerd aan de belangstelling van de gemiddelde (beoogde) bezoeker. Als jouw beleving een compleet andere is, dan kan je wellicht nuttige inbreng in discussies hebben, maar is jouw inzet als moderator contraproductief. Heel slim is het huidige systeem zo afgesteld, dat jouw afwijkend gemodder wordt ontmoedigd. Je hebt wat dat betreft dus wel gelijk, denk ik, maar je hebt geen reden om verongelijkt te zijn, want het is zo logisch als wat.
Zelf voel ik me overigens de laatste tijd minder thuis als mod. Ik heb het gevoel dat er steeds minder ruimte is om de nuance te zoeken waar ik van houd. Ik vind dat jammer en een verarming van T.net zoals het ooit was, maar ik begrijp het wel.
naja, zoals het ooit was kwam het neer op niet modden wanneer je het eens was met de score, wel modden wanneer niet. Op deze manier kon je het op het moment dat je langs kwam eens zijn, maar een paar minuten later niet meer. Met het nieuwe systeem mod je hem gewoon zoizo, wanneer iemand dan later langs komt en het een andere moderatie waard vind, dan is zijn impact kleiner.
Overigens ben ik van mening dat er nog ruimte voor speling zat is, waarbij discussies altijd nog hier gevoerd kunnen worden. Het is alleen jammer dat de meeste discussies wel ergens onderbroken worden door iemand die na het befaamde "meningmodden" zijn rechten kwijt is geraakt en het meteen nodig vind om t.net te gaan bashen. Je zou natuurlijk ook kunnen beginnen met het lezen van de startpost van deze thread, waarna je bij behoud van je standpunt beleefd zou kunnen vragen waarom je niet meer mag modden en of dit verandert kan worden.
Overigens ben ik van mening dat er nog ruimte voor speling zat is, waarbij discussies altijd nog hier gevoerd kunnen worden. Het is alleen jammer dat de meeste discussies wel ergens onderbroken worden door iemand die na het befaamde "meningmodden" zijn rechten kwijt is geraakt en het meteen nodig vind om t.net te gaan bashen. Je zou natuurlijk ook kunnen beginnen met het lezen van de startpost van deze thread, waarna je bij behoud van je standpunt beleefd zou kunnen vragen waarom je niet meer mag modden en of dit verandert kan worden.
Dat komt omdat de modBot een moment-opname neemt waarbij je moderaties van de afgelopen 48 uur nog buiten beschouwing worden gelaten (daar kan immers de afwijking nog van veranderen). Maar dan nog is een verschil van 0.97 behoorlijk hoog.GrooV schreef op donderdag 27 september 2007 @ 22:38:
Intentionally left blank
Bijvoorbeeld deze reactie vind ik een +2, maar is naar een 0,8 gehaald: http://tweakers.net/react...=Posting&ParentID=2198403crisp schreef op vrijdag 28 september 2007 @ 01:11:
[...]
Dat komt omdat de modBot een moment-opname neemt waarbij je moderaties van de afgelopen 48 uur nog buiten beschouwing worden gelaten (daar kan immers de afwijking nog van veranderen). Maar dan nog is een verschil van 0.97 behoorlijk hoog.
Het zelfde met deze reactie: http://tweakers.net/react...=Posting&ParentID=2202995
Goede inhoud maar wel op mening gebaseerde reacties.
Dat is een reactie die imho inderdaad ergens tussen +1 en +2 zou moeten zitten, maar blijkbaar vonden 2 'experts' het noodzakelijk om 'm een 0 te gevenGrooV schreef op vrijdag 28 september 2007 @ 10:31:
[...]
Bijvoorbeeld deze reactie vind ik een +2, maar is naar een 0,8 gehaald: http://tweakers.net/react...=Posting&ParentID=2198403

Mwa, ik vind +1 voor die reactie geen verkeerde scoreHet zelfde met deze reactie: http://tweakers.net/react...=Posting&ParentID=2202995
Goede inhoud maar wel op mening gebaseerde reacties.
Maar goed, voor mismoderaties is een ander topic
Intentionally left blank
Het is natuurlijk een beetje onzin om elke reactie in de gaten te blijven houden en dan gaan lopen klagen, maar kennelijk moet dit tegenwoordig.crisp schreef op vrijdag 28 september 2007 @ 10:38:
[...]
Dat is een reactie die imho inderdaad ergens tussen +1 en +2 zou moeten zitten, maar blijkbaar vonden 2 'experts' het noodzakelijk om 'm een 0 te geven
[...]
Mwa, ik vind +1 voor die reactie geen verkeerde score
Maar goed, voor mismoderaties is een ander topic
btw @hierboven
Ik modereer een mening welke ik vind dat deze goed onderbouwd is (ik modereer ook alleen nieuwe FP berichten), kennelijk veranderd daarna de halve discussie en wordt die post in eens minder waard. Ik haal geen meningen van andere mensen naar beneden waar ik het niet mee eens ben en ook twijfel aan de argumenten. Deze modereer ik simpel weg niet, om dit soort dingen te voorkomen. Ik probeer de reacties niet naar mijn mening te zetten maar juist de goede reacties eruit te halen welke aansluiten bij het artikel. Juist reacties waar gebruikers op de feiten gedrukt worden dat dingen gebeuren waar ze het toch niet mee eens zijn.
Het heeft in mijn ogen ook geen nut om op artikelen te modereren waar je geen verstand van hebt. Hierdoor onstaat een inhoudelijke discussie met mensen die geen verstand hebben van de inhoud.
[ Voor 40% gewijzigd door GrooV op 28-09-2007 11:03 ]
Wanneer je alle reacties netjes zou modden zoals je nu aangeeft, vind ik het erg knap dat je 1,5 punt afwijking hebt. Het zou natuurlijk kunnen dat je precies alle mismods te pakken hebt, in dat geval neem ik aan dat botoo of een dergelijk iemand je status wel weer wijzigt.
Imho heeft het trouwens juist wel nut om artikelen te modden waar je geen verstand van hebt, dat is namelijk de makkelijkste manier om te zien of iemand je weet te overtuigen en een goede onderbouwing heeft. Zo vallen de "... is beter" en dat soort posts je extra op, evenals de interessante linkjes en bronnen met een betoogje er bij.
De artikelen over zaken waar je wel verstand van hebt heb je meestal ook een mening over, waarbij je weer extra alert moet zijn om deze niet mee te laten spelen bij het modden.
btw: om mezelf maar eens te quoten...
Imho heeft het trouwens juist wel nut om artikelen te modden waar je geen verstand van hebt, dat is namelijk de makkelijkste manier om te zien of iemand je weet te overtuigen en een goede onderbouwing heeft. Zo vallen de "... is beter" en dat soort posts je extra op, evenals de interessante linkjes en bronnen met een betoogje er bij.
De artikelen over zaken waar je wel verstand van hebt heb je meestal ook een mening over, waarbij je weer extra alert moet zijn om deze niet mee te laten spelen bij het modden.
btw: om mezelf maar eens te quoten...
Bovendien zou het wel leuk zijn als je eerst eens een paar posts zou zoeken die aan de hand van "Linux, Anti-Microsoft, Sony, Apple, Xp > Vista" gemodereerd zijn.
[ Voor 11% gewijzigd door Arne op 28-09-2007 11:15 ]
score staat nu op 0,97 volgens mij. Zoals ik al zei. Ik hou de moderaties niet in de gaten, en ik weet ik niet precies als ik een ge-edit bericht gemod heb wat er toen verandert is bijvoorbeeld.arne schreef op vrijdag 28 september 2007 @ 11:13:
Wanneer je alle reacties netjes zou modden zoals je nu aangeeft, vind ik het erg knap dat je 1,5 punt afwijking hebt. Het zou natuurlijk kunnen dat je precies alle mismods te pakken hebt, in dat geval neem ik aan dat botoo of een dergelijk iemand je status wel weer wijzigt.
Juist wel, dan kan je de kaf van het koren scheiden.arne schreef op vrijdag 28 september 2007 @ 11:13:
Bijvoorbeeld deze: http://tweakers.net/react...=Posting&ParentID=2190888
Verwijderd
Ook ik ben nu een maand gebanned als moderator. Ergens is het logisch dat er een moderatiesysteem nodig is (eerlijk is eerlijk, T.net en /. zijn de enige sites die ik ken met een moderatiesysteem wat goed werkt). Maar het idee dat je alleen mag modereren als je het met de meerderheid eens bent, vind ik jammer.
Ik besef ook wel dat het modereren moet op basis van kwaliteit van de reactie en niet de inhoud, maar nog steeds kan je afwijken van de meerderheid. De stelling dat de meerderheid altijd gelijk heeft vind ik in de IT-wereld en dus ook T.net niet thuishoren.
Dat dat op deze manier gecensureerd wordt, zegt meer over T.net dan over mij. Ik ga mijn meningen over posts niet aanpassen om maar met de rest van T.net mee te lopen. Dan maar geen meeloper/moderator.
Sowieso snap ik de verhouding tussen de straf en het misdrijf niet in dit geval, maar dat is een discussie apart. Maar de boodschap van T.net is duidelijk.
edit: anders gezegd, als je alleen mag modden als je het eens bent met de 'experts'... dan mogen van mij de experts voortaan al het mod-werk ook doen. Heren, succes.
Ik besef ook wel dat het modereren moet op basis van kwaliteit van de reactie en niet de inhoud, maar nog steeds kan je afwijken van de meerderheid. De stelling dat de meerderheid altijd gelijk heeft vind ik in de IT-wereld en dus ook T.net niet thuishoren.
Dat dat op deze manier gecensureerd wordt, zegt meer over T.net dan over mij. Ik ga mijn meningen over posts niet aanpassen om maar met de rest van T.net mee te lopen. Dan maar geen meeloper/moderator.
Sowieso snap ik de verhouding tussen de straf en het misdrijf niet in dit geval, maar dat is een discussie apart. Maar de boodschap van T.net is duidelijk.
edit: anders gezegd, als je alleen mag modden als je het eens bent met de 'experts'... dan mogen van mij de experts voortaan al het mod-werk ook doen. Heren, succes.
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 30-09-2007 22:47 ]
Imho is het noodzakelijk dat de modbot op de huidige manier werkt. Met het moderatie systeem kan je namelijk een zeer grote invloed hebben wanneer je een +2 uitdeeld op een "-1 post". Het kost namelijk 6x-1 om weer op -1 te krijgen. Je kan trouwens ook best een grote afwijking hebben voordat je je rechten kwijt raakt...
edit:
Zoek de definitie van sensuur nog eens op, wil je?
Je kan in je profiel gewoon aangeven dat je alle posts vanaf -1 wil zien, dus ik snap niet hoe je dit als sensuur kan zien.
Over de reacties die WEL worden verweiderd (-2 door een powermod / FPA): Met sensuur word bovendien meestal bedoeld dat een bepaalde mening word verweiderd. Posts worden niet verweiderd om de mening die deze bevat, maar om de manier waarop. Je mag bv best ms slecht vinden, is met alleen die zin welliswaar een -1 waard, maar wanneer je ze gaat vergelijken met WW2 dingen of een dergelijke, word het allemaal erg ongepast voor veel bezoekers en word het dus ook terecht verweiderd (naja, via een directe link of de profiel pagina kan hij dan nogsteeds worden bekeken, alleen bij een admin-edit is de tekst echt definitief weg).
edit2: @ de edit hierboven:
Of je zorgt dat je zelf bij die groep hoort door een dagje op de bedoelde manier te modden....
edit:
Zoek de definitie van sensuur nog eens op, wil je?
Je kan in je profiel gewoon aangeven dat je alle posts vanaf -1 wil zien, dus ik snap niet hoe je dit als sensuur kan zien.
Over de reacties die WEL worden verweiderd (-2 door een powermod / FPA): Met sensuur word bovendien meestal bedoeld dat een bepaalde mening word verweiderd. Posts worden niet verweiderd om de mening die deze bevat, maar om de manier waarop. Je mag bv best ms slecht vinden, is met alleen die zin welliswaar een -1 waard, maar wanneer je ze gaat vergelijken met WW2 dingen of een dergelijke, word het allemaal erg ongepast voor veel bezoekers en word het dus ook terecht verweiderd (naja, via een directe link of de profiel pagina kan hij dan nogsteeds worden bekeken, alleen bij een admin-edit is de tekst echt definitief weg).
edit2: @ de edit hierboven:
Of je zorgt dat je zelf bij die groep hoort door een dagje op de bedoelde manier te modden....
[ Voor 60% gewijzigd door Arne op 01-10-2007 12:35 ]
Verwijderd
Hallo, Ik kan mijn moderatie niet aanzetten omdat ik op de "blacklist" sta. Ik was iedere keer aan het zoeken waarom het niet werkte en heb net een reactie op een email van mij aan tweakers.net gehad. Hierin werd mij uitgelegd dat ik hier een bericht moest plaatsen met het verzoek mijn mod status weer op actief te zetten. I, begrijp dat het te maken heeft met de scores. Ik wist dit niet. Hierbij het vriendelijke verzoek om mij nog een kansje te geven als moderator s.v.p.?
Helemaal mee-eens. Jammer dat de Frontpage en GoT nu samen zijn. Aangezien ik nu niks meer op de frontpage doe met mijn accountVerwijderd schreef op zondag 30 september 2007 @ 14:14:
Nee, modereren doe je op objectieve basis naar waarde van een reactie, niet op basis van eens zijn en/of meelopen, en je hoeft je meningen beslist niet aan te passen aan de grote groep. Wel is het nodig om je eigen mening tijdens het modereren even in neutraal te zetten en een reactie op inhoud te modereren, of je die mening nu deelt of niet moet niet uitmaken.Verwijderd schreef op zondag 30 september 2007 @ 14:14:
. . . het idee dat je alleen mag modereren als je het met de meerderheid eens bent, vind ik jammer.
. . . Ik ga mijn meningen over posts niet aanpassen om maar met de rest van T.net mee te lopen.
Als je je mening wilt ventileren doe je dat door zelf een inhoudelijke (tegen)reactie te plaatsen en zeker niet door een reactie een extra + of - te modden.
Ik heb je modrechten weer aangezet, maar als ik het correct inschat maak je een denkfout m.b.t. de +1 score. De 0 is in het nieuwe systeem de default en een +1 is als er toegevoegde waarde in een post te lezen is. Bij een aantal van jouw moderaties lijkt het alsof je reacties op +1 schat terwijl het beter op de default 0 zou staan.
Dus als je de nieuwe FAQ er eens op na wilt slaan: graag
FXDLS 'S&S edition'
💀 memento mori 💀
Jouw moderatiemogelijkheden zijn in juli handmatig uitgezet nielsbuik, je hanteerde de +2 veel te makkelijk en nogal onjuist. Nu er de nieuwe mod-FAQ is kan je die als leidraad gebruiken en ik heb je modrechten weer beschikbaar gemaakt.Verwijderd schreef op zondag 30 september 2007 @ 17:41:
Hallo, Ik kan mijn moderatie niet aanzetten omdat ik op de "blacklist" sta.
FXDLS 'S&S edition'
💀 memento mori 💀
Wat ik mij afvraag is waarom je bijvoorbeeld deze reactie met een +1 beoordeeld, of deze eveneens met +1 beoordeeld. In beide gevallen wijk je niet enkel af van de expert moderatoren maar ook van de 'normale' moderaties. Beide reacties hebben geen toevoegende waarde die een +1 zou rechtvaardigen.Verwijderd schreef op zondag 30 september 2007 @ 14:14:
Ook ik ben nu een maand gebanned als moderator. Ergens is het logisch dat er een moderatiesysteem nodig is (eerlijk is eerlijk, T.net en /. zijn de enige sites die ik ken met een moderatiesysteem wat goed werkt). Maar het idee dat je alleen mag modereren als je het met de meerderheid eens bent, vind ik jammer.
En dan te bedenken dat hij net zijn modrechten weer heeft teruggekregen.....Longbeard schreef op maandag 01 oktober 2007 @ 11:09:
[...]
Wat ik mij afvraag is waarom je bijvoorbeeld deze reactie met een +1 beoordeeld, of deze eveneens met +1 beoordeeld. In beide gevallen wijk je niet enkel af van de expert moderatoren maar ook van de 'normale' moderaties. Beide reacties hebben geen toevoegende waarde die een +1 zou rechtvaardigen.
Soms moet/mag je uitgaan van de wens om het modpatroon te verbeteren en nu er een (lange) FAQ is om er bij te houden hoop ik op 'betere' modders.arne schreef op maandag 01 oktober 2007 @ 13:06:
En dan te bedenken dat hij net zijn modrechten weer heeft teruggekregen.....
FXDLS 'S&S edition'
💀 memento mori 💀
Ik hoop mee, maar +1 voor "Join Al Qaeda!"..... ( 23sept, dus niet van voor de FAQ ).
Maargoed, iedereen verdient in beginsel een 2e kans he
hopen dat hij de faq nu wel heeft gelezen en zich er aan houd...
Maargoed, iedereen verdient in beginsel een 2e kans he
Het nieuwsitem over de winkelfunctie van HD DVD (zie hier) wordt momenteel overspoeld door postings met fanboy-achtige aannames. Het is niet specifiek een klacht, maar mijn handen jeuken bij dit soort discussies. Voorheen kon je de meest extreme postings een -1 geven maar nu wordt je daar op een gegeven moment voor bestraft. Ik vindt dat echt een nadeel van het nieuwe moderatiesysteem.

Ik zie niet in waarom je geen -1 kan geven. Ik ben die draad ook doorgelopen en best vaak -1 gegeven. Als er ooit ergens wat mis gaat en je 'bestraft' wordt dan draait een mod het heus wel terug, maar als je gewoon netjes modereerd dan heb je weinig kans dat dit gebeurd.beantherio schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 16:29:
Het nieuwsitem over de winkelfunctie van HD DVD (zie hier) wordt momenteel overspoeld door postings met fanboy-achtige aannames. Het is niet specifiek een klacht, maar mijn handen jeuken bij dit soort discussies. Voorheen kon je de meest extreme postings een -1 geven maar nu wordt je daar op een gegeven moment voor bestraft. Ik vindt dat echt een nadeel van het nieuwe moderatiesysteem.
☻/
/▌
/ \
@beanthrio: Als je bang bent dat jouw moderaties 'bestraft' worden dan kan je potentieel misgemodde posts in het mismod-topic plaatsen, dan krijgt iig extra aandacht en kan jij modden zonder angst.
Overigens is die angst nergens voor nodig, als je te veel afwijkt en je bent van mening dat je toch naar eer en geweten objectief mod dan meld je dat in dit topic en dan kijken we er handmatig naar. De 'angst' die jij omschrijft is nergens voor nodig en wmb een ernstige tekortkoming binnen het nieuwe systeem. Imho had domweg niet openbaar gemaakt moeten worden hoe een modbot rekent, dan zou er ook geen onnodige drempelangst ontstaan zijn.
Overigens is die angst nergens voor nodig, als je te veel afwijkt en je bent van mening dat je toch naar eer en geweten objectief mod dan meld je dat in dit topic en dan kijken we er handmatig naar. De 'angst' die jij omschrijft is nergens voor nodig en wmb een ernstige tekortkoming binnen het nieuwe systeem. Imho had domweg niet openbaar gemaakt moeten worden hoe een modbot rekent, dan zou er ook geen onnodige drempelangst ontstaan zijn.
FXDLS 'S&S edition'
💀 memento mori 💀
De drempel is helemaal niet zo streng als dat hij lijkt. Wanneer deze nooit openbaar was gemaakt was er waarschijnlijk idd niks aan de hand geweest, het aantal "" slachtoffers" van de bot, in de form van mensen die onterecht hun modstatus kwijt zijn, licht volgens mij vrij laag. Ik heb er hier op het forum gevoelsmatig niet veel meer dan 10 gezien.
De angst is dan ook idd de grootste tekortkoming, aangezien iedereen die serieus mod er bewust of onbewust toch wel op gaat letten, terweil zij er juist niks voor te vrezen hebben. (0,19 afwijking
.) Aan de andere kant, wanneer ik bij een post denk: "zou ik hem wel modden, is slecht voor mijn gemiddelde" is mijn volgende gedachte: "who cares, wanneer je m niet mod kan je je rechten beter meteen inleveren".
Ofterweil: vergeet de bot, onthoud de FAQ, ga actief modden en have fun!
De angst is dan ook idd de grootste tekortkoming, aangezien iedereen die serieus mod er bewust of onbewust toch wel op gaat letten, terweil zij er juist niks voor te vrezen hebben. (0,19 afwijking
Ofterweil: vergeet de bot, onthoud de FAQ, ga actief modden en have fun!
Geen idee wat het doel van een dergelijk automodereter systeem is. Ben nu twee keer door deze bot op de vingers getikt. Eerst te weinig mods, dan teveel afwijkende mods. Ik zie voorlopig af van het modereten. Als je zonder kwade bedoelingen al een schop krijgt, denk ik dat de automaat enige bijsteling behoeft. Overigens zou het ook handig zijn, als je de mod-afwijking kan bekijken. Nu blijft het maar gissen. Veel success met de site, zonder mijn mod-hulp zal het vast beter gaan.
Het gaat erom dat je correct en volgens de moderatie FAQ mod. Dat je niet met kwade bedoelingen mod is niet genoeg..miw schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 15:42:
Geen idee wat het doel van een dergelijk automodereter systeem is. Ben nu twee keer door deze bot op de vingers getikt. Eerst te weinig mods, dan teveel afwijkende mods. Ik zie voorlopig af van het modereten. Als je zonder kwade bedoelingen al een schop krijgt, denk ik dat de automaat enige bijsteling behoeft.
http://tweakers.net/reacties/?Action=ModPerformanceOverigens zou het ook handig zijn, als je de mod-afwijking kan bekijken. Nu blijft het maar gissen. Veel success met de site, zonder mijn mod-hulp zal het vast beter gaan.
Mijn straf is voorbij en ik zou weer mogen modden alleen wil ik dat niet met dit imo waardeloze mod systeem.
Waardeloos omdat het promoot dat je zo dicht mogelijk bij het gemiddelde mod want anders bestaat de kans dat je weer een hele lange straf krijgt (zoals ik ik had omdat ik zo objectief mogelijk mijn subjectieve mening wilde geven).
Zou er iets gemaakt kunnen worden waarbij je kan aanvinken dat je geen modstatus wilt hebben omdat je het niet met het huidige systeem eens bent?
Waardeloos omdat het promoot dat je zo dicht mogelijk bij het gemiddelde mod want anders bestaat de kans dat je weer een hele lange straf krijgt (zoals ik ik had omdat ik zo objectief mogelijk mijn subjectieve mening wilde geven).
Zou er iets gemaakt kunnen worden waarbij je kan aanvinken dat je geen modstatus wilt hebben omdat je het niet met het huidige systeem eens bent?
Ah een techneuten antwoord. Ik vroeg echter niet naar de regels, maar naar de doelen van het modereter systeem. Volgens mij levert het systeem in de huidige vorm geen bijdrage aan de kwaliteit en aan het vasthouden van gewaardeerde deelnemers.Het gaat erom dat je correct en volgens de moderatie FAQ mod. Dat je niet met kwade bedoelingen mod is niet genoeg..
Nog bedankt voor de link. Na de facelift weet ik veel niet meer te vinden. Een dergelijke link verwacht ik bijvoorbeeld in mijn gebruikers pagina.
[ Voor 35% gewijzigd door miw op 04-10-2007 16:29 ]
Je hoeft niet te modden luckyjan dus je hoeft ook nergens 'ik wil niet' aan te vinken.
Verder begrijp ik niet echt wat je bedoeld met: 'zo objectief mogelijk mijn subjectieve mening wilde geven'. Zoals al vaker uitgelegd is het modsysteem er niet om je mening weer te geven maar om reacties op hun -ontopic- inhoud te waarderen.
Verder begrijp ik niet echt wat je bedoeld met: 'zo objectief mogelijk mijn subjectieve mening wilde geven'. Zoals al vaker uitgelegd is het modsysteem er niet om je mening weer te geven maar om reacties op hun -ontopic- inhoud te waarderen.
FXDLS 'S&S edition'
💀 memento mori 💀
Wat luckyjan verzoekt is de mogelijkheid om verschoont te blijven van het gele berichtje in de nieuwspagina dat je weer zou mogen modden. Op dit moment lukt dat alleen door mod te worden. Als iemand principieel tegen het modsysteem in de huidige vorm mis, heeft deze persoon geen enkele mogelijkheid om dat berichtje uit te zetten. Mod status aanzetten is dan geen optie (want men vindt het systeem niets) en er elke keer mee geconfronteerd worden is ook geen pretje. Vandaar het verzoek om dat spammerige gele berichtje weg te kunnen vinken.
Gelukkig kan dat door op het "close" kruisje te klikken. (net ontdekt dat het werkt)
Gelukkig kan dat door op het "close" kruisje te klikken. (net ontdekt dat het werkt)
[ Voor 7% gewijzigd door miw op 04-10-2007 16:28 ]
Waarom niet?miw schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 16:10:
[...]
Ah een techneuten antwoord. Ik vroeg echter niet naar de regels, maar naar de doelen van het modereter systeem. Volgens mij levert het systeem in de huidige vorm geen bijdrage aan de kwaliteit en aan het vasthouden van gewaardeerde deelnemers.
Ik ook eigenlijk. Zelf vond ik em ook pas nadat iemand er naartoe linkte.Nog bedankt voor de link. Na de facelift weet ik veel niet meer te vinden. Een dergelijke link verwacht ik bijvoorbeeld in mijn gebruikers pagina.
Als je het gewoon weg kunt klikken lijkt me dat verder geen probleem.miw schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 16:26:
Wat luckyjan verzoekt is de mogelijkheid om verschoont te blijven van het gele berichtje in de nieuwspagina dat je weer zou mogen modden. Op dit moment lukt dat alleen door mod te worden. Als iemand principieel tegen het modsysteem in de huidige vorm mis, heeft deze persoon geen enkele mogelijkheid om dat berichtje uit te zetten. Mod status aanzetten is dan geen optie (want men vindt het systeem niets) en er elke keer mee geconfronteerd worden is ook geen pretje. Vandaar het verzoek om dat spammerige gele berichtje weg te kunnen vinken.
Wanneer je bent ingelogged staan de modlinkes gewoon bij community->moderatie. Niet zo'n hele rare plek lijkt me toch?!
Heb er nu zo'n 75 gecheckte moderaties opzitten. Wat mij opvalt is, dat als je met een aantal moderaties de grote lijn volgt; denk aan overduidelijke -1 posts, of 0 posts, dat je dan een behoorlijke basis hebt om behoorlijk afwijkend te modden voordat het ook maar enige, merkbare, invloed heeft op je modstatus. Zelf had ik na 40 gecheckte moderaties mijn expert-status. Wanneer ik kijk naar mijn moderatiegeschiedenis, die erg jong is, dan valt het me op dat ik toch wel eens een flagrante misser heb. 1x een 1.4 afwijking van de expertmoderatie. Een enkele 1 afwijking. Nu valt mij op dat, wanneer je een behoorlijk aantal moderaties hebt, deze missers nauwelijks invloed hebben.
Ik denk dat daar het lek zit wat dit systeem betreft. Je kunt als expert veel posts die duidelijk zijn meemodden en toch nog je stempel zetten op andere posts, die overduidelijk een andere waardering zouden moeten hebben dan dat jij er als mod aan geeft. Maar doordat je meemod, valt dit niet of nauwelijks terug te zien in je afwijking, en daarmee dus in een mogelijke downgrade. Nu is er uiteraard een modbot, maar toch... Misbruik van het systeem is mogelijk, en je kunt je expert-positie erg gemakkelijk behouden. Mits je het maar kien genoeg aanpakt. Nogal dubbel in mijn ogen.
Ik weet echter vrij zeker dat er over deze nadelen goed nagedacht is, en dat ze beter zijn dan een mogelijk alternatief. Wilde alleen mijn gedachte er eens over laten schijnen.
De kritiek in zijn algemeenheid is dat je snel van je modstatus wordt afgeholpen, maar dat is wat mij betreft enkel en alleen te wijten aan je eigen onvermogen om een post objectief te beoordelen. Daarnaast iedereen maakt missers, dan moet je er voor zorgen dat je basis voldoende is om dat soort foutjes op te vangen. Wat mij dus opvalt is dat juist die basis ervoor kan zorgen dat je "ongestoort" kunt lopen klieren.
Ik denk dat daar het lek zit wat dit systeem betreft. Je kunt als expert veel posts die duidelijk zijn meemodden en toch nog je stempel zetten op andere posts, die overduidelijk een andere waardering zouden moeten hebben dan dat jij er als mod aan geeft. Maar doordat je meemod, valt dit niet of nauwelijks terug te zien in je afwijking, en daarmee dus in een mogelijke downgrade. Nu is er uiteraard een modbot, maar toch... Misbruik van het systeem is mogelijk, en je kunt je expert-positie erg gemakkelijk behouden. Mits je het maar kien genoeg aanpakt. Nogal dubbel in mijn ogen.
Ik weet echter vrij zeker dat er over deze nadelen goed nagedacht is, en dat ze beter zijn dan een mogelijk alternatief. Wilde alleen mijn gedachte er eens over laten schijnen.
De kritiek in zijn algemeenheid is dat je snel van je modstatus wordt afgeholpen, maar dat is wat mij betreft enkel en alleen te wijten aan je eigen onvermogen om een post objectief te beoordelen. Daarnaast iedereen maakt missers, dan moet je er voor zorgen dat je basis voldoende is om dat soort foutjes op te vangen. Wat mij dus opvalt is dat juist die basis ervoor kan zorgen dat je "ongestoort" kunt lopen klieren.
Verwijderd
Toch maar in dit topic geplaatst ipv het mismod-topic.
Ik vind het wel een beetje jammer om hiervoor diep in het rood te staan: http://tweakers.net/react...=Posting&ParentID=2216910
Ik heb die een +2 gegeven, en de mods zijn ongeveer gelijk verdeeld over +2, +1 en 0. Maar de experts vinden het een 0.8 waard, waardoor ik een 1.3-afwijking heb (interessante afronding
). Is die post geen +2 waard? Ik vind het zelf een +2 omdat het zoveel informatie geeft, zeker voor een meukpost. Dat mag best beloond worden met een +2.
Ik vind sowieso dat er nogal weinig +2 wordt gegeven. Mensen zijn denk ik bang om een te grote afwijking te hebben. Ze modden liever veilig, zodat ze geen problemen krijgen als ze een keer de plank mis slaan. Kan er eens een botje uitgezet worden om te testen of je 'veilig' bent als je altijd volgens de gemiddelde score modt, of altijd op 0? Als dat voorkomen kan worden, dan heb je niet zo'n last van schaap-modjes. Ik zie te vaak dat er door 100% van de mods een bepaalde score wordt gekozen.
(hmm de overeenkomsten met m'n voorganger zijn groot... naja, spuit 11 dan maar
)
Ik vind het wel een beetje jammer om hiervoor diep in het rood te staan: http://tweakers.net/react...=Posting&ParentID=2216910
Ik heb die een +2 gegeven, en de mods zijn ongeveer gelijk verdeeld over +2, +1 en 0. Maar de experts vinden het een 0.8 waard, waardoor ik een 1.3-afwijking heb (interessante afronding
Ik vind sowieso dat er nogal weinig +2 wordt gegeven. Mensen zijn denk ik bang om een te grote afwijking te hebben. Ze modden liever veilig, zodat ze geen problemen krijgen als ze een keer de plank mis slaan. Kan er eens een botje uitgezet worden om te testen of je 'veilig' bent als je altijd volgens de gemiddelde score modt, of altijd op 0? Als dat voorkomen kan worden, dan heb je niet zo'n last van schaap-modjes. Ik zie te vaak dat er door 100% van de mods een bepaalde score wordt gekozen.
(hmm de overeenkomsten met m'n voorganger zijn groot... naja, spuit 11 dan maar
Mwa, het is feitelijk niet helemaal correct wat hij post (hetgeen ook blijkt uit de reacties), dus daarmee is het imo geen +2 waard.Verwijderd schreef op vrijdag 05 oktober 2007 @ 01:23:
Toch maar in dit topic geplaatst ipv het mismod-topic.
Ik heb die een +2 gegeven, en de mods zijn ongeveer gelijk verdeeld over +2, +1 en 0. Maar de experts vinden het een 0.8 waard, waardoor ik een 1.3-afwijking heb (interessante afronding). Is die post geen +2 waard? Ik vind het zelf een +2 omdat het zoveel informatie geeft, zeker voor een meukpost. Dat mag best beloond worden met een +2.
Intentionally left blank
Verwijderd
Ah, die reactie van Little Penguin had ik niet gelezen. Daar ga je dan als modder als je geen bronvermelding eist voor een +2.
Ik denk dat het juist goed is dat wanneer je serieus mod, wat je kennelijk dus doet getuige het feit dat je naar je modperformance kijkt en over je eigen "foutieve" mods nadenkt, je best af en toe een afwijking mag hebben. Sterker nog: zo zie je dat "meemodden" absoluut niet nodig is om je status te behouden. De modbot werkt, wanneer je er geen rekening mee zou houden (zie botoo's post), zo dat iedereen die serieus iets met modereren wil EN de FAQ heeft gelezen zijn modrechten bijna niet kwijt kan raken, maar dat degene die beina niet modereren of meningmodden hun rechten binnen een dag in mogen leveren. Wanneer je nu gaat meemodden om de bot te vriend te houden maar wel "rare" moderaties gaat maken, kunnen je modrechten altijd nog handmatig worden ontnomen.BigFast schreef op vrijdag 05 oktober 2007 @ 01:16:
Heb er nu zo'n 75 gecheckte moderaties opzitten. Wat mij opvalt is, dat als je met een aantal moderaties de grote lijn volgt; denk aan overduidelijke -1 posts, of 0 posts, dat je dan een behoorlijke basis hebt om behoorlijk afwijkend te modden voordat het ook maar enige, merkbare, invloed heeft op je modstatus. Zelf had ik na 40 gecheckte moderaties mijn expert-status. Wanneer ik kijk naar mijn moderatiegeschiedenis, die erg jong is, dan valt het me op dat ik toch wel eens een flagrante misser heb. 1x een 1.4 afwijking van de expertmoderatie. Een enkele 1 afwijking. Nu valt mij op dat, wanneer je een behoorlijk aantal moderaties hebt, deze missers nauwelijks invloed hebben.
Verwijderd
Over het waarheids gehalte kan men discussieren.... wie zegt dat de reactie erop gelijk heeft? Geen van beiden hebben een bronvermelding...crisp schreef op vrijdag 05 oktober 2007 @ 01:48:
[...]
Mwa, het is feitelijk niet helemaal correct wat hij post (hetgeen ook blijkt uit de reacties), dus daarmee is het imo geen +2 waard.
Op het eerste gezicht, zou ik ook voor een +2 gaan. Zelfs meegerekend dat je vindt dat de inhoud niet overal klopt, moet een dergelijke post toch in ieder geval een dikke +1 krijgen... Dat het expert gemiddelde onder de 1 valt, is onbegrijpelijk.
Daar bedoel ik mee dan mijn het waarderen van een reactie per definitie natuurlijk subjectief is aangezien de redenen waarom ik iets bijv. een +2 geef door mij beredeneerd worden.botoo schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 16:12:
Je hoeft niet te modden luckyjan dus je hoeft ook nergens 'ik wil niet' aan te vinken.
Ik heb het wel naar mijn mening zo objectief mogelijk gedaan en desondanks mijn mod status verloren.
Vandaar dat ik het nu ook niet meer wil doen. Het huidige systeem zorgt er gewoon voor dat iedereen gaat denken van wat zou zo ongeveer het gemiddelde worden om maar niet teveel af te wijken. (je verliest die status namelijk voor een behoorlijk lange periode).
Als je een paar voorbeelden wilt geven dan bespreken we dat en als je het overtuigend kan verdedigen zet ik met plezier je modmogelijkheden weer aan. Met heel veel plezier zelfs, grijze muizen lopen er genoeg en als iemand een verdedigbare mening heeft dan zie ik dat heel graag. Een ander mening is nog niet automatisch mismodden, pas als je probeert je mening middels modden te ventileren ben je verkeerd bezig. Ook met de FAQ als leidraad is het heel goed mogelijk om een andere invalshoek te hebben en daar hebben we de handmatige controle voor omdat de bot daar te 'bot' voor is.aangezien de redenen waarom ik iets bijv. een +2 geef door mij beredeneerd worden
FXDLS 'S&S edition'
💀 memento mori 💀
Dat lijkt me ook niet meer dan billijk, omdat t.net een bepaald niveau wil behouden. Het lijkt mij alleen een beetje veel werk om de types die zo modden eruit te pikken, want ze hebben een behoorlijke modperformance. Naja, is niet mijn probleem, maar toch.arne schreef op vrijdag 05 oktober 2007 @ 09:18:
[...]
Ik denk dat het juist goed is dat wanneer je serieus mod, wat je kennelijk dus doet getuige het feit dat je naar je modperformance kijkt en over je eigen "foutieve" mods nadenkt, je best af en toe een afwijking mag hebben. Sterker nog: zo zie je dat "meemodden" absoluut niet nodig is om je status te behouden. De modbot werkt, wanneer je er geen rekening mee zou houden (zie botoo's post), zo dat iedereen die serieus iets met modereren wil EN de FAQ heeft gelezen zijn modrechten bijna niet kwijt kan raken, maar dat degene die beina niet modereren of meningmodden hun rechten binnen een dag in mogen leveren. Wanneer je nu gaat meemodden om de bot te vriend te houden maar wel "rare" moderaties gaat maken, kunnen je modrechten altijd nog handmatig worden ontnomen.
Geef één goede reden waarom men dat zou doen? Wat heb je er aan dat je gemiddelde wel goed is, maar je er niks mee doet? Wanneer je een posts niet op de adhv de FAQ gewenste score zet, kan je die rechten net zo goed niet hebben.
Dit gaat echt nergens over. Ik was aan het modden in de tijdelijke situatie, ofwel met de beperkte modgroep. Na het nieuwe systeem heb ik naast de gewone mods, vooral gelet op het corrigeren van moderaties uit de groep die puur op mening, en niet op relevantie waren gebeurd. En jawel, ik heb nu een tijdelijke modban omdat mijn moderaties teveel afwijken van het gemiddelde.
Natuurlijk wijkt mijn moderatie af als je een beetje tegenwicht probeert te bieden.
Een voorbeeld is een MS topic. Als je hier een flame ten opzichte van MS post krijg je tegenwoordig een hoge waardering, als je dit probeert wat te corrigeren door te modden, krijg je een ban. Lijkt me niet helemaal de bedoeling van het nieuwe systeem.
Natuurlijk wijkt mijn moderatie af als je een beetje tegenwicht probeert te bieden.
Een voorbeeld is een MS topic. Als je hier een flame ten opzichte van MS post krijg je tegenwoordig een hoge waardering, als je dit probeert wat te corrigeren door te modden, krijg je een ban. Lijkt me niet helemaal de bedoeling van het nieuwe systeem.
Het lijkt wel of je de oude FAQ er nog steeds bij houd superheiz, het lijkt alsof je structureel 1 punt te hoog mod. Met het nieuwe systeem is 0 de defaultwaarde (in het oude was dat +1). Ongelukkig toeval, verkeerde FAQ of een hele serie onjuist gemod?
Zeg jij het maar.
[edit]
Overigens wil ik nogmaals3 benadrukken dat het geen straf is en ook geen ban. Ook is natuurlijk niet de bedoeling om een reactie te willen corrigeren door teveel de andere kant op te gaan modden, daardoor gaat je afwijking erg groot worden.
Zeg jij het maar.
[edit]
Overigens wil ik nogmaals3 benadrukken dat het geen straf is en ook geen ban. Ook is natuurlijk niet de bedoeling om een reactie te willen corrigeren door teveel de andere kant op te gaan modden, daardoor gaat je afwijking erg groot worden.
[ Voor 32% gewijzigd door botoo op 05-10-2007 13:59 ]
FXDLS 'S&S edition'
💀 memento mori 💀
Jij kan wel eens gelijk hebben. Ik doe het verkeerd : ). Omhoog modden is dus +1 en niet +2. Apart dat je die mogelijkheid wel hebt.botoo schreef op vrijdag 05 oktober 2007 @ 13:57:
Het lijkt wel of je de oude FAQ er nog steeds bij houd superheiz, het lijkt alsof je structureel 1 punt te hoog mod. Met het nieuwe systeem is 0 de defaultwaarde (in het oude was dat +1). Ongelukkig toeval, verkeerde FAQ of een hele serie onjuist gemod?
Zeg jij het maar.
Kan wel zijn, maar het is ook niet een bevestiging dat je het systeem gebruikt waar het voor bedacht is. Ik gebruik RSS en ben dus niet bepaald de eerste die een bericht lees. De beoordelingen die naar mijn idee OK zijn laat ik met rust en probeer de over of ondermoderaties bij te trekken. Je wijkt dan per definitie af. Zeker ondermoderaties is het voor nodig, de meesten zien volgens mij allen de 0 of hoger reacties en bij de -1 reacties zit af en toe wel eens wat leuks wat iedereen zou moeten lezen.Overigens wil ik nogmaals3 benadrukken dat het geen straf is en ook geen ban. Ook is natuurlijk niet de bedoeling om een reactie te willen corrigeren door teveel de andere kant op te gaan modden, daardoor gaat je afwijking erg groot worden.
Ik hoopte al zoiets superheiz
. Natuurlijk maak ik ook fouten maar je zit bij de 'handpicked' serie modders van het interim systeem en dan verbaast het me een beetje als zou blijken dat we een verkeerde mensen hebben gekoezen.
Modrechten staan weer aan
happy modding 
ps: ik verpaats dit naar het klachtenloket.
Modrechten staan weer aan
ps: ik verpaats dit naar het klachtenloket.
FXDLS 'S&S edition'
💀 memento mori 💀
Hoho, hold your horses. Ik zeg niet dat ik dat zou doen, maar de mogelijkheid bestaat. Ik probeer aan te geven dat er dus een relatief makkelijke manier is om misbruk te verdoezelen. Je doet er dus wel degelijk iets mee, namelijk de boel verstieren. Maar dat kan dus redelijk makkelijk verdoezeld worden. Zeker als je afwijking niet groter is dan 1, wanneer je bewust anders modt.arne schreef op vrijdag 05 oktober 2007 @ 12:02:
Geef één goede reden waarom men dat zou doen? Wat heb je er aan dat je gemiddelde wel goed is, maar je er niks mee doet? Wanneer je een posts niet op de adhv de FAQ gewenste score zet, kan je die rechten net zo goed niet hebben.
Zoals gezegd, slechts mijn manier hoe ik naar het systeem kijk. Gewoon een klein kritisch puntje. Elk systeem heeft zijn minpunten, dat betekent niet dat je daar niet naar moet kijken.
Elke mogelijke verbetering is natuurlijk altijd mooi meegenomen idd
Maar ik denk dat de meeste mensen die expres gaan mismodden kijken hoe lang ze dat vol kunnen houden zonder gebanned te worden. Om te weten wat je moet doen om er niet uitgegooid te worden, zul je toch eerst een faq moeten lezen of moeite doen in een van deze topics, de meeste "misbruikers" hebben dat er niet voor over.
edit: maken -> lezen
edit: maken -> lezen
[ Voor 3% gewijzigd door Arne op 06-10-2007 00:25 ]
Die mensen zullen vast bestaan.

Dit is de populatie modders. Links de heilige bonen en FPA's, in het midden de gemiddelde modder en rechts de kneuzen. En het maakt niet uit welk systeem je verzint, er zal altijd een afwijking blijven gelijk aan de standaardafwijking. Ook een systeem dat recalcitrante mensen laat bestaan, zelfs een systeem zoals de onze, zal altijd van die afwijkende mensen bevatten. Zo werkt die curve. Zelfs het afknippen van die kantjes werkt niet, het vult dan op een andere (onvoorziene) manier aan.
Dus ja, er zullen altijd mensen zijn die de grenzen opzoeken. Alleen is dat altijd maar een procent of minder, misbruikers blijven.
* Delerium legt de focus op die andere kant.
Het kost meer moeite, maar over het algemeen zijn de tools altijd verzonnen voor het centrale deel, de grote meute, de 95% van het acceptabele gemiddelde en die willen we koesteren.
Dan kost dat die heiligebonenhoek maar meer moeite om die andere kant te compenseren.

Dit is de populatie modders. Links de heilige bonen en FPA's, in het midden de gemiddelde modder en rechts de kneuzen. En het maakt niet uit welk systeem je verzint, er zal altijd een afwijking blijven gelijk aan de standaardafwijking. Ook een systeem dat recalcitrante mensen laat bestaan, zelfs een systeem zoals de onze, zal altijd van die afwijkende mensen bevatten. Zo werkt die curve. Zelfs het afknippen van die kantjes werkt niet, het vult dan op een andere (onvoorziene) manier aan.
Dus ja, er zullen altijd mensen zijn die de grenzen opzoeken. Alleen is dat altijd maar een procent of minder, misbruikers blijven.
* Delerium legt de focus op die andere kant.
Het kost meer moeite, maar over het algemeen zijn de tools altijd verzonnen voor het centrale deel, de grote meute, de 95% van het acceptabele gemiddelde en die willen we koesteren.
Het is alleen zo jammer dat het als "normale" modder zoveel moeite kost om in de buurt van corrigeren te komen. Een paar posts op het moddereter forum en een keer zelf modden is ongeveer wel het enige wat je kan doen. En dan is een +2 van iemand aan de rechter kant soms wel heel frusterend. In zo'n geval is mijn hoop dan ook wel op de modbot gevestigd. Het systeem is door een +2 vs -1 gewoon meer froudegevoelig, waardoor de modbot harder nodig is.
offtopic:
valt de powermod in jouw uitleg eigenlijk onder de heilige boom, FPA of "gemiddelde modder"? (ik hoop iig niet onder de "kneuzen"
)
valt de powermod in jouw uitleg eigenlijk onder de heilige boom, FPA of "gemiddelde modder"? (ik hoop iig niet onder de "kneuzen"
[ Voor 14% gewijzigd door Arne op 06-10-2007 00:23 ]
Yep, ook ik ben na het corrigeren van een aantal posts die wat mij betreft echt verkeerd stonden mijn moderatiemogelijkheden kwijtgeraakt.
Nou moet ik wél zeggen dat ik meestal echt heb gecorrigeerd, dus als een reactie +2 had en ik vond het een 0 waard, dan kreeg die een -1. Na het doorlezen van dit topic heb ik dus ontdekt dat dat niet de bedoeling is. Kan ik mijn modrechten weer terugkrijgen.
P.S. Dit systeem werkt goed naar het gemiddelde toe, maar kunnen "+1 ondergewaardeerd" en "-1 overgewaardeerd" weer terugkomen, deze waren namelijk ideaal als correctie als iets voor je gevoel teveel afweek. In het vorige modsysteem heb ik ook geen enkel probleem gehad
Nou moet ik wél zeggen dat ik meestal echt heb gecorrigeerd, dus als een reactie +2 had en ik vond het een 0 waard, dan kreeg die een -1. Na het doorlezen van dit topic heb ik dus ontdekt dat dat niet de bedoeling is. Kan ik mijn modrechten weer terugkrijgen.
P.S. Dit systeem werkt goed naar het gemiddelde toe, maar kunnen "+1 ondergewaardeerd" en "-1 overgewaardeerd" weer terugkomen, deze waren namelijk ideaal als correctie als iets voor je gevoel teveel afweek. In het vorige modsysteem heb ik ook geen enkel probleem gehad
* done *rogierslag schreef op zaterdag 06 oktober 2007 @ 15:27:
Na het doorlezen van dit topic heb ik dus ontdekt dat dat niet de bedoeling is. Kan ik mijn modrechten weer terugkrijgen.
FXDLS 'S&S edition'
💀 memento mori 💀
Eentje die ik echt mis is "+1 Grappig". Wanneer iemand duidelijk een joke plaatst is hij meestal meteen met -1 weggemod. Jammer, van mij mag die gewoon op 0 blijven staan.rogierslag schreef op zaterdag 06 oktober 2007 @ 15:27:
Ik vind trouwens dat er veel met -1 word weggemod. Goed bedoelde reacties, met een feitelijke onjuistheid. Maar ja, als genoeg "experts" er dan maar een 0 tegenaan durven te gooien (met het risico het expert niveau te verliezen) dan komt het in de toekomst misschien goed.
De +1 grappig status mis ik inderdaad ook. Een grap is namelijk persoonlijk of je hem leuk vind, maar voegt meestal niet zodanig iets toe aan het topic dat het een +1 of +2 verdiend. Hoe dienen deze gemodereerd te worden. Als 0, terwijl ze soms leuker zijn om te lezen dan een +1?
Ook dit vind ik een redelijk obscuur puntje in het moderatiesysteem
Ook dit vind ik een redelijk obscuur puntje in het moderatiesysteem
uit de modfaq:
goede grap: +1
slechte grap: -1
Je kan er alleen wel mee te maken krijgen dat niet iedereen een grap wel of niet leuk vind, maar dit was met het oude systeem ook al het geval.
Wat nou obscuur? lijkt me vrij duidelijk...+1: Meerwaarde
Het niveau +1 is bedoeld voor reacties die op een positieve wijze boven het maaiveld uitsteken en waarvan de inhoud een nuttige toevoeging is op de informatie in het artikel, maar die niet zo bijzonder is dat een +2 gerechtvaardigd is. De reacties bevatten informatie die weliswaar bij experts aanwezig is maar wel voor het grote publiek nuttig is. Behulpzame antwoorden op vragen, aanvullingen op het artikel en geslaagde grappen kunnen een +1 waard zijn. Ook interessante vragen kunnen op dit niveau beoordeeld worden. Bij een +1-reactie verwachten we een degelijke onderbouwing. Ook vragen moeten goed geformuleerd zijn en de schrijver moet bijvoorbeeld zelf al mogelijke oplossingen of oorzaken aanreiken om een +1 waardering te ontvangen.
0: Neutraal
Het 0-niveau is de score waar reacties op binnenkomen nadat zij zijn geplaatst. De score 0 is bedoeld voor opmerkingen die niet direct bijzonder nuttig zijn, maar ook geen kwaad in de zin hebben. Reacties met eenvoudige vragen, vriendelijke doch onvoldoende onderbouwde opmerkingen, open deuren, onschuldige off-topic posts en reacties die feitelijke onjuistheden bevatten, blijven steken op het 0-niveau.
-1: Ongewenst
Het niveau -1 is het afvalputje voor reacties waarvan je liever had gezien dat zij niet geplaatst waren. In deze categorie vallen de flamebaits, trolls, doelloze first posts, zware off-topic berichten zonder enige toegevoegde waarde, misplaatste grappen, onnodig kwetsende reacties en allerlei andere reacties die een onvriendelijk karakter hebben of op andere wijze zijn bedoeld om irritatie of overlast te veroorzaken.
goede grap: +1
slechte grap: -1
Je kan er alleen wel mee te maken krijgen dat niet iedereen een grap wel of niet leuk vind, maar dit was met het oude systeem ook al het geval.
[ Voor 6% gewijzigd door Arne op 09-10-2007 01:01 ]
Een grap is ook opmerkingen die niet direct bijzonder nuttig zijn. Verder is een gepaste grap/mispaste grap soms bijzonder vaag. Zo kan ik af en toe best lachen als iemand iets zegt over Linux, Apple of Microsoft terwijl de fanboys dit direct modereren als -1, terwijl ik het een +1 waard vind. Raak ik door mijn te grote afwijking mijn modrechten weer kwijt. Ik heb even vetgezet wat ik elkaar vind tegenspreken. Een geel knopje joke ofzo zou ik iig handig vinden
+1: Meerwaarde
Het niveau +1 is bedoeld voor reacties die op een positieve wijze boven het maaiveld uitsteken en waarvan de inhoud een nuttige toevoeging is op de informatie in het artikel, maar die niet zo bijzonder is dat een +2 gerechtvaardigd is. De reacties bevatten informatie die weliswaar bij experts aanwezig is maar wel voor het grote publiek nuttig is. Behulpzame antwoorden op vragen, aanvullingen op het artikel en geslaagde grappen kunnen een +1 waard zijn. Ook interessante vragen kunnen op dit niveau beoordeeld worden. Bij een +1-reactie verwachten we een degelijke onderbouwing. Ook vragen moeten goed geformuleerd zijn en de schrijver moet bijvoorbeeld zelf al mogelijke oplossingen of oorzaken aanreiken om een +1 waardering te ontvangen.
0: Neutraal
Het 0-niveau is de score waar reacties op binnenkomen nadat zij zijn geplaatst. De score 0 is bedoeld voor opmerkingen die niet direct bijzonder nuttig zijn, maar ook geen kwaad in de zin hebben. Reacties met eenvoudige vragen, vriendelijke doch onvoldoende onderbouwde opmerkingen, open deuren, onschuldige off-topic posts en reacties die feitelijke onjuistheden bevatten, blijven steken op het 0-niveau.
-1: Ongewenst
Het niveau -1 is het afvalputje voor reacties waarvan je liever had gezien dat zij niet geplaatst waren. In deze categorie vallen de flamebaits, trolls, doelloze first posts, zware off-topic berichten zonder enige toegevoegde waarde, misplaatste grappen, onnodig kwetsende reacties en allerlei andere reacties die een onvriendelijk karakter hebben of op andere wijze zijn bedoeld om irritatie of overlast te veroorzaken.
Ik zie daar op zich geen zaken in die elkaar echt tegenspreken. Note dat relevantie mbt het betreffende artikel ook een rol speelt. Fanboys moet je je niets van aantrekken, die raken hun modrechten toch snel weer kwijtrogierslag schreef op dinsdag 09 oktober 2007 @ 01:44:
Een grap is ook opmerkingen die niet direct bijzonder nuttig zijn. Verder is een gepaste grap/mispaste grap soms bijzonder vaag. Zo kan ik af en toe best lachen als iemand iets zegt over Linux, Apple of Microsoft terwijl de fanboys dit direct modereren als -1, terwijl ik het een +1 waard vind. Raak ik door mijn te grote afwijking mijn modrechten weer kwijt. Ik heb even vetgezet wat ik elkaar vind tegenspreken. Een geel knopje joke ofzo zou ik iig handig vinden
[...]
In de regel:
- 'flauwe' grappen: 0 of -1 naar gelang relevantie of flauwheid
- misplaatste grappen: -1
- leuke en originele relevante spitsvondigheden: +1
- elke andere poging tot grappigheid die niet echt relevant is: 0
Intentionally left blank
Dit topic is gesloten.