Zes pallets, een paar vierkante kilometer dekzeil en een zooi verroeste spijkers is geen troep. Dat is een hut in ontkenningsfase.
Verwijderd
Interessanter vind ik het verschil tussen A8 in Nederland en A8 in de USA.t_captain schreef op donderdag 17 juli 2008 @ 08:35:
Zo veel verschil zit er dus niet tussen Sixt en DirectLease.de
Usa: A8 4.2 Fsi, €47.126 netto www.audiusa.com, ($70.690)
Nl.: A8 4.2 Fsi, €96.354€ netto www.audi.nl
Een factor 2x ???
Ben je aan het trollen ofzo? Wat heeft dit nou met leasevergoeding, -regeling en -tarieven te maken? Iedereen weet dat auto's een andere prijs hebben in Duitsland in Amerika.Verwijderd schreef op donderdag 17 juli 2008 @ 09:25:
[...]
Interessanter vind ik het verschil tussen A8 in Nederland en A8 in de USA.
Een factor 2x ???
Verwijderd
Ja? Ik heb altijd gedacht dat alles altijd beter was in Nederland. Leaseprijzen, woningprijzen, enz, enz. Nou ja, tot nu toe dan.Jazzy schreef op donderdag 17 juli 2008 @ 09:48:
[...]
Iedereen weet dat auto's een andere prijs hebben in Duitsland in Amerika.
Hou nu eens op hiermee. Dit heeft echt helemaal geen zin. Ja auto's zijn in Nederland duur, ja de dollar staat laag. Ben je nu tevreden?Verwijderd schreef op donderdag 17 juli 2008 @ 09:25:
[...]
Interessanter vind ik het verschil tussen A8 in Nederland en A8 in de USA.
Een factor 2x ???
Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl
Canaria rijdt er een dacht ik. Ik gelukkig niet, ben best tevreden met mijn Focus model 2008Twinlife schreef op donderdag 17 juli 2008 @ 10:02:
Zijn er hier mensen die momenteel een Civic Hybride rijden? Ben wel benieuwd naar jullie ervaringen, aangezien ik binnenkort ook een nieuwe leaseauto mag uitzoeken omdat mn 206 Quiksilver aan zn kilometers zit
"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson
Staan wel wat ervaringen op het autoweek forum, en een groep van daar heeft sinds kort een eigen forum (en klein stukje site) gestart: http://www.hondahybridclub.nl/ Staat veel info op, ook rijervaringen/uitvoeringen en accesoire talk.. Zelf wil ik ook de Hybrid gaan rijden, maar ik twijfel (ook omdat de levertijden rampzalig zijn (nu bestellen is 2009 geleverd krijgen)) om te gaan wachten op de 5 deurs hatchback hybrid die begin 2009 zou moeten komen. Die wordt onder de huidige civic hybrid gepositioneerd, heeft de accu's onder de bagageruimte liggen, waardoor je net iets meer kan met je binnenruimte (het niet kunnen neerklappen van de achterbank icm het verbod op een trekhaak is voor mij reden om een 207SW/Ceed SW/I30 SW in beeld te houden (ben ik uiteindelijk duurder uit, dan wellicht maar auto huren als ik ruimte of trekhaak nodig heb))Twinlife schreef op donderdag 17 juli 2008 @ 10:02:
Zijn er hier mensen die momenteel een Civic Hybride rijden? Ben wel benieuwd naar jullie ervaringen, aangezien ik binnenkort ook een nieuwe leaseauto mag uitzoeken omdat mn 206 Quiksilver aan zn kilometers zit
"Mekker, blaat"
Je bent hier de amerikaanse 'bos-factor' vergeten. Je bent een selectieve rekenaar.Verwijderd schreef op donderdag 17 juli 2008 @ 09:25:
Tel er maar 0% tot 13% sales tax bij op. (afhankelijk van de staat waar je dat ding koopt).
De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt
Verwijderd
Volgens mij heeft het wel degelijk zin. Er zijn Nederlanders die in het buitenland willen gaan wonen/werken en daar dan ook een auto zullen hebben of over de grens in Duitsland wonen en in Nederland werken. Dan is het ook relevant wat de leaseprijzen daar zijn.P_de_B schreef op donderdag 17 juli 2008 @ 10:39:
[...]
Hou nu eens op hiermee. Dit heeft echt helemaal geen zin.
Ten tweede, ik vergelijk de prijzen omdat ik zelf al jaren in het buitenland woon. Iedereen heeft mij altijd gezegd dat in Nederland alles altijd beter is, werkelijk iedereen. Tot mijn verbazing, als ik dit forum lees, en het forum "Wat verdient een ict-er gemiddeld?" lees is dat helemaal niet waar.
Verwijderd
Nee, dat is niet waar, ik heb zowel in Nederland als in de USA het bedrag zonder btw gerekend. Stond er ook bij: netto. Jij bent een selectieve lezer._DH schreef op donderdag 17 juli 2008 @ 11:24:
[...]
Je bent hier de amerikaanse 'bos-factor' vergeten. Je bent een selectieve rekenaar.
Tel er maar 0% tot 13% sales tax bij op. (afhankelijk van de staat waar je dat ding koopt).
dude:Verwijderd schreef op donderdag 17 juli 2008 @ 11:29:
[...]
Nee, dat is niet waar, ik heb zowel in Nederland als in de USA het bedrag zonder btw gerekend. Stond er ook bij: netto. Jij bent een selectieve lezer.
Netto != ex. BTW.
Maar dat terzijde. het is hier simpel een forum voor het uitwisselen van ervaringen met leasevergoedingen, regelingen en tarieven. Dat de tarieven in .de anders zijn, dat weten we (ik zou graag in .de een auto leasen, maarja.. daar werk ik niet, en ik ga er ook niet voor verhuizen).
Maar waarom je moet blijven roepen dat auto's hier duur zijn? ik weet niet wat je doel precies is.
Het is een algemeen bekend (en wat minder geaccepteerd feit) dat de Nederlandse automobilisten financieel gepakt worden aan alle kanten, dat jij er tientallen posts aan spendeert om dat nog eens te reitereren, komt niet ten goede aan de sfeer en leesbaarheid van deze thread.
Zullen we het aub weer hebben over de eigen leasetarieven e.d. (evt ervaringen met het soort auto dat je er voor kan, wil en mag krijgen) in bij voorkeur Nederland en Belgie (gezien daar het gros van de mensen hun ervaring over wil uitwisselen)?
dank je wel
[/frustratie]
Zes pallets, een paar vierkante kilometer dekzeil en een zooi verroeste spijkers is geen troep. Dat is een hut in ontkenningsfase.
Verwijderd
amenRagaBaSH schreef op donderdag 17 juli 2008 @ 11:47:
[...]
dude:
Netto != ex. BTW.
Maar dat terzijde. het is hier simpel een forum voor het uitwisselen van ervaringen met leasevergoedingen, regelingen en tarieven. Dat de tarieven in .de anders zijn, dat weten we (ik zou graag in .de een auto leasen, maarja.. daar werk ik niet, en ik ga er ook niet voor verhuizen).
Maar waarom je moet blijven roepen dat auto's hier duur zijn? ik weet niet wat je doel precies is.
Het is een algemeen bekend (en wat minder geaccepteerd feit) dat de Nederlandse automobilisten financieel gepakt worden aan alle kanten, dat jij er tientallen posts aan spendeert om dat nog eens te reitereren, komt niet ten goede aan de sfeer en leesbaarheid van deze thread.
Zullen we het aub weer hebben over de eigen leasetarieven e.d. (evt ervaringen met het soort auto dat je er voor kan, wil en mag krijgen) in bij voorkeur Nederland en Belgie (gezien daar het gros van de mensen hun ervaring over wil uitwisselen)?
dank je wel
[/frustratie]
Ga gewoon een serieuze proefrit doen in een Civic Hybrid. En daarna ook eentje in een Prius om vergelijkingsmateriaal te hebben.Twinlife schreef op donderdag 17 juli 2008 @ 10:02:
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
Was ik ook van plan, behalve de Prius, want die vind ik lelijk... Maar was benieuwd naar de ervaringen van mensen die er al wat langer in rijden. Vooral de dingen die je niet in een proefrit tegen komt...Mx. Alba schreef op donderdag 17 juli 2008 @ 11:56:
[...]
Ga gewoon een serieuze proefrit doen in een Civic Hybrid. En daarna ook eentje in een Prius om vergelijkingsmateriaal te hebben.
Verwijderd
Tot voor kort kende ik de prijzen in Nederland niet. Ik vroeg me af of jullie echt zoveel voor een auto betalen. Ik zie namelijk niet in waarom een Nederlander het dubbele voor dezelfde auto moet betalen als een Amerikaan. Maar aan de reacties te zien mag ik daar niet naar vragen en vinden jullie het allemaal wel prima.RagaBaSH schreef op donderdag 17 juli 2008 @ 11:47:
Maar waarom je moet blijven roepen dat auto's hier duur zijn?
Ok, dat is duidelijk. Discussie wat mij betreft gesloten.
Maar ga ondanks dat je hem lelijk vind toch een proefrit met een Prius maken om vergelijkingsmateriaal te hebben voor de Civic Hybrid.Twinlife schreef op donderdag 17 juli 2008 @ 12:08:
Was ik ook van plan, behalve de Prius, want die vind ik lelijk... Maar was benieuwd naar de ervaringen van mensen die er al wat langer in rijden. Vooral de dingen die je niet in een proefrit tegen komt...
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
Klopt, en ik ben er ook tevreden mee.Arno schreef op donderdag 17 juli 2008 @ 10:43:
[...]
Canaria rijdt er een dacht ik. Ik gelukkig niet, ben best tevreden met mijn Focus model 2008
In deze prijsklasse (leaseprijs + bijtelling) is er gewoon geen betere auto.
Hij is standaard al ontzettend ruim uitgerust en rijdt gewoon goed. Ook al oogt de auto niet zo sportief, hij rijdt toch behoorlijk door en bij het stoplicht ben ik altijd als eerste weg (95 pk van de benzinemotor + 15 pk van de elektromotor merk je wel). Ook is hij heerlijk stil.
Van de ruim 30 collega's die hun Polo afgelopen voorjaar mochten inruilen voor een Civic Hybrid heeft volgens mij 1 persoon dat niet gedaan, de rest is zonder uitzondering heel positief en niemand wil terug naar de Polo.
(Het is de standaard categorie 1 auto bij mijn werkgever, dat was eerst de Polo. Die kun je dus zonder bijbetaling krijgen en omdat het een standaardauto is mag je hem elk moment weer inleveren en een keuzeauto uitzoeken.)
Ik heb er zelf nog heel lang over getwijfeld. Ik vond het maar niks: een automaat

Maar ik was al binnen een week helemaal om! Voor mij voorlopig geen andere auto
Apparticle SharePoint | Apps | Articles
Ik heb een dag in een Prius gereden, man man, wat een lekkere auto. Maar goed, ik ben dan ook zulke luxe auto's niet gewend. Ik heb niet gemerkt dat er te weinig vermogen in zat. Als je onder de 50 km/u zit en je moet versnellen, stapt de benzinemotor bij en wanneer je op de snelweg zit helpt de elektromotor wanneer je net even moet inhalen e.d. Die combinatie maakte het erg lekker rijden.
☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |
Verwijderd
1) ik word niet blij van 82 kW, ongeacht vanaf welke toeren dat beschikbaar is. Ik merk dit duidelijk in mijn huidige 1.9 TDI, de souplesse tussen 80 en 130 (want die snelheden rijd ik vooral) om op momenten niet de rechtervoet helemaal op de bodem te hoeven zetten of terug te schakelen om het gevoel te hebben dat ik aan het accelereren ben. De volgende zal minimaal 140 pk+ moeten hebben. Ik ben geen racemonster maar die huidige zwaargewichten aka veilige auto's moeten wel wat fatsoenlijk vermogen hebben (als dat via downsizen met grotere turbo kan om brandstof te besparen, prima).Mx. Alba schreef op woensdag 16 juli 2008 @ 21:36:
Lomenaar, waarom staar je je blind op een "fatsoenlijk grote benzinemotor"?
Want waar heb je die voor nodig? Voor de acceleratie. Neem nou bijvoorbeeld eens de Prius. Die heeft een 1.5l benzinemotor met 57kW vermogen. Daarnaast ligt een electromotor met 50kW vermogen en een whopping 400Nm koppel die bij stilstand al volledig beschikbaar is. Samen geven ze een gecombineerd vermogen van 82kW, en een acceleratie 0-100 in iets meer dan 10s. What more do you want?
Als je op de snelweg rijdt is de electromotor zeker niet overbodig. Want doordat je de electromotor hebt die bijspringt als je accelereert, kan men de benzinemotor downsizen. Het voordeel daarvan is een hogere efficiëntie bij laag vermogen. En met constante snelheid rijden (ook op de snelweg) vergt maar weinig vermogen... Ook vang je elke keer als je remt energie terug dankzij die elektromotor; energie die je later weer gebruikt om te helpen bij het accelereren.
En als je zoveel op de snelweg rijdt, sta je vast ook vaak in de file. Heerlijk om in de file te staan en constant "0.0 l/100km" op je schermpje te hebben staan, ook als de boel weer even rijdt
Ik zou zeggen, maak eens een serieuze proefrit in een Prius en laat je door de auto zelf overtuigen. Ik had voor de Prius gekozen al voor de 14%-hype vanwege het zeer complete optiepakket, en ben in de praktijk zeer aangenaam verrast over de rij-eigenschappen en het comfort. En daar bovenop kost hij me per maand €100 minder dan bijvoorbeeld een Golf TDI, wat toch in mijn ogen ook een stuk minder auto is dan een Prius... De binnenruimte alleen al. Ik heb maar weinig auto's gezien met zoveel beenruimte achterin, en dan te bedenken dat dit ding door Japanners ontworpen is
2) Een Civic hybride vind ik er leuk uitzien maar een Prius beslist niet. Alle respect voor mensen die er wel voor kiezen maar voor mij is dat geen optie.
3) Ik zoek een auto in een kwalitatief hoger segment en met alle respect voor een Civic, Prius, Focus, Golf, 308, etc.: ik heb in de nieuwe A4 en Lexus IS gereden en dat is echt een wereld van verschil (uit eerste hand). Dat is appels met peren vergelijken (idem voor het kostenplaatje trouwens). To each his own toch?
4) Beenruimte, kosten, opties, etc.: dat zijn voor mij persoonlijk secundaire voorwaarden; het gaat mij primair om rijcomfort en souplesse want ik rijd 55k km per jaar.
5) Gelukkig nagenoeg nooit file omdat ik aan de ring R'dam woon en juist de stad uit moet voor werk
Dat geloof ik niet. Wedstrijdje doen?Canaria schreef op donderdag 17 juli 2008 @ 12:40:
...
Ook al oogt de auto niet zo sportief, hij rijdt toch behoorlijk door en bij het stoplicht ben ik altijd als eerste weg (95 pk van de benzinemotor + 15 pk van de elektromotor merk je wel). Ook is hij heerlijk stil.
...
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Verwijderd
Hopelijk. Mijn werkgever denkt erover na aangezien de grens van benzine ivm diesel steeds meer naar diesel toeschuift en zij (=energiebedrijf) zich milieubewuster wil gedragen / positioneren. Voorheen moest je vanaf 30k km dieselen; ik denk dat als ik het uitreken dat al richting 35+ km gaat. En aangezien mijn werkgever toch geen leasecontract voor 3 jaar / 150k km afsluit, hoop ik tzt als die olieprijs blijft stijgen, dat ik hybride mag leasen met mijn kilometrage (mits deze op basis van aanbod mijn voorkeur geniet).Mx. Alba schreef op donderdag 17 juli 2008 @ 13:08:
Met de huidige hoge dieselprijzen, en het feit dat een Prius gemiddeld echt 1:20 rijdt in het dagelijks gebruik, zal de grens waarboven je diesel moet rijden best wel naar boven bijgesteld gaan worden door veel werkgevers. Of bijvoorbeeld "boven 60.000 diesel, tussen 40.000 en 60.000 diesel of hybride, onder 40.000 benzine of hybride"
Ik heb al menig stoer petje bij een stoplicht mijn achterlichten laten zien... Zal vast niet goed zijn voor hun ego, het afleggen tegen een Prius
Zo keek ik er origineel ook tegenaan.... Ik wilde persé de Honda want de Prius was lelijk.Twinlife schreef op donderdag 17 juli 2008 @ 12:08:
Was ik ook van plan, behalve de Prius, want die vind ik lelijk... Maar was benieuwd naar de ervaringen van mensen die er al wat langer in rijden. Vooral de dingen die je niet in een proefrit tegen komt...
Na mijn eerste proefrit (redelijk kort) werd dit alleen nog maar sterker. De Civic ziet er sportiever uit en is dat ook. Trekt vlotter op en rijd een stuk directer, meer gevoel dat de auto precies doet wat je wilt.
Daarna heb ik in beide autos een wat langere proefrit gemaakt. Een uurtje onderweg inclusief snelweg. En toen ik me realiseerde dat ik over het algemeen zo'n 200-300 kilometer per dag maak was de beslissing voor de Prius heel erg snel genomen...... Het rijcomfort van de prius is vele malen beter dan dat van de Civic. Niet in de laatste plaats vanwege de enorme binnenruimte van de Prius. Je komt gewoon een stuk minder vermoeid uit de auto na zo'n 100-150 kilometer snelweg/file.
En zoals Reyn al zegt; zelfs als je een stoer petje tegen komt heb je vanaf de lijn al meer dan 400Nm koppel op de wielen staan. Voor een auto van slechts 1.25 ton (tenslotte is een gemiddelde middenklasser tegenwoordig makkelijk 1.5 ton, zie Renault Megane) is dat een enorme bak trekkracht.
[ Voor 11% gewijzigd door Croga op 17-07-2008 14:36 ]
Op dit moment bedraagt het omslagpunt van benzine naar diesel 38.000 km per jaar.
Dit is een gewogen gemiddelde gebaseerd op een gemiddeld leasewagenpark.
De stijging van dit omslagpunt wordt met name veroorzaakt doordat de dieselprijs in de afgelopen weken veel sneller is gestegen dan de prijs van benzine. Sinds het voorjaar van 2007 is het prijsverschil tussen diesel en benzine gehalveerd van 38 eurocent naar 19 eurocent (incl. BTW). Steeds vaker blijkt dat beperkingen in raffinagecapaciteit de dieselprijs harder raken dan benzine. De vraag naar diesel blijkt sterker dan die van benzine. Als oorzaak wordt aangegeven de groei van de transportsector en de toename van het aantal personenauto's dat op diesel rijdt.
Overdrijven is natuurlijk ook een kunstCroga schreef op donderdag 17 juli 2008 @ 14:35:
[...]
En zoals Reyn al zegt; zelfs als je een stoer petje tegen komt heb je vanaf de lijn al meer dan 400Nm koppel op de wielen staan. Voor een auto van slechts 1.25 ton (tenslotte is een gemiddelde middenklasser tegenwoordig makkelijk 1.5 ton, zie Renault Megane) is dat een enorme bak trekkracht.
[ Voor 19% gewijzigd door J0YR1D3R op 17-07-2008 14:42 ]
Wat is er overdreven dan?
De electromotor van de Prius heeft een koppel van 400Nm. Dat heeft hij op alle toeren. Zodra je het gaspedaal indrukt staat er minstens 400Nm op de wielen. Nu heeft die electromotor een maximum van 1300 tpm waardoor hij op hogere snelheden zinloos wordt.
Ter vergelijking: Een Golf 4 TDI 130pk heeft een maximum koppel van 310Nm maar haalt dit alleen als de motor op toeren is.
De Prius is over het algemeen dan ook heel erg snel weg van de lijn. Het probleem ligt er in dat de electromotor steeds minder in te brengen heeft. Vanaf zo'n 50 kilometer per uur doet die electromotor helemaal niets meer. 0-100 is dan ook een behoorlijke uitdaging.
1500kg is dus erg overdreven, dat weegt een 330d automaat namelijk. Overigens heeft een gemiddelde diesel zijn maximumkoppel al bij 1500-2000 toeren en ligt daar het voordeel niet. Groter voordeel is de automaat.
[ Voor 7% gewijzigd door J0YR1D3R op 17-07-2008 15:18 ]
Mijn leaseregeling is redelijk apart te noemen.
Van onze werkgever mogen wij enkel een auto van de VAG groep uitzoeken en dan alleen Audi, Volkswagen of Seat. Opzichzelf niet zo'n enorm drama zou je zeggen, zij het niet dat er een regeling aan verbonden is, waar je op je zachtsgezegd het gevoel bij krijgt dat je genaaid wordt.
De eigenaar van het bedrijf is namelijk zelf eigenaar van de leaseauto's en hij laat onderhoud en afwikkeling etc gewoon allemaal door een regulier leasebedrijf doen. Wij krijgen een aantal modellen en uitvoeringen toegewezen om uit te kiezen met een vaste eigen bijdrage en willen we meer, dan moeten we dit zelf betalen.
We mogen alleen kiezen uit:
- VW Fox, Golf, Caddy, Passat (geen CC)
- Seat Ibiza, Leon, Altea XL
- Audi A3 / A3SportsB.
Ik heb nu net een nieuwe Golf uitgekozen. De toegewezen uitvoering zonder verhoging van de eigen bijdrage is een Golf 1.9TDI 77kw BusinessLine van +- 25K. Daar betaal je een eigen bijdrage van EUR100,00 voor. Nu heb ik een Golf GT Sport 1.9 uitgekozen met wat extra's en toeters en bellen (ik zit er tenslotte 70k per jaar in). In totaal kost de auto nu 30K, dus zeg 4,5k aan opties. Dit bedrag deel ik door de leasetermijn van 4 jaar, kom je op zo'n 93 euro per maand extra eigen bijdrage uit. Dus voor een Golf 1.9 betaal ik dus nu zo'n 193 euro extra eigen bijdrage.
De grap zit hem er nu in dat wanneer de leasetermijn verlopen is, de eigenaar van het bedrijf gewoon nog even een leuk extraatje pakt op de opties die ik heb betaald. Voor een Golf V diesel met originele GT bumpers en zowat full options krijg je toch echt iets meer terug dan een standaard ding.
Wanneer ik nu besluit om van werkgever te veranderen, zit er ook nog een wurgclausule aan vast. Ik moet, wanneer ik in het eerste jaar van mijn leasetermijnwegga, 6 volle leasetermijnen betalen. Als ik ergens binnen de 4 jaar van mijn leasetermijn wegga, moet ik zowieso alle accessoires betalen.
Beetje jammer allemaal. Geluk is, dat ik wel erg blij ben met mijn auto en hem echt meeneem naar een nieuwe werkgever.
"Have you ever noticed that their stuff is shit and your shit is stuff?" - George Carlin -
Yeah ik wil mijn leon wel er tegen zetten hoor. Ik verwed me huis erop dat je het aflegd, en dat je bij de overige 10 priussen gaat staan welke ik al vernederd hebMx. Alba schreef op donderdag 17 juli 2008 @ 13:20:
[...]
Ik heb al menig stoer petje bij een stoplicht mijn achterlichten laten zien... Zal vast niet goed zijn voor hun ego, het afleggen tegen een Prius
I stand corrected. Ik dacht dat de Megane zo'n 1500 kilo woog, hij weegt er slechts 1200. Grofweg hetzelfde als de Prius dus inderdaad.J0YR1D3R schreef op donderdag 17 juli 2008 @ 15:17:
Een Prius is net zo zwaar als welke gemiddelde middenklasser met dieselmotor. Een middenklasse auto ala Megané of Léon weegt ondanks gelijke grootte minder dan een Prius, wat ook logisch is gezien het batterijpakket etc. Aan de andere kant is de gemiddelde japanner van dunner metaal gemaakt.
Overigens vindt ik het een rare opmerking om te stellen dat de Megane en Leon even groot zijn als de Prius. Daar moet je toch echt nog eens naar kijken. Er is een reden dat de Prius er uit ziet als een slagschip; dat is het namelijk ook
Verwijderd
op zich niets vreemds, seat, audi, vw: allemaal 1 natte pot. je kan als bedrijf dan op zich interessante regelingen treffen met 1 dealer die ze alle 3 kan leveren. op die manier neemt heel je bedrijd dus bij dezelfde dealer af.Domus schreef op donderdag 17 juli 2008 @ 15:57:
Mja gaat dit nog over leaseregelingen of is dit "Het Grote Toyota Prius Topic".
Mijn leaseregeling is redelijk apart te noemen.
Van onze werkgever mogen wij enkel een auto van de VAG groep uitzoeken en dan alleen Audi, Volkswagen of Seat. Opzichzelf niet zo'n enorm drama zou je zeggen, zij het niet dat er een regeling aan verbonden is, waar je op je zachtsgezegd het gevoel bij krijgt dat je genaaid wordt.
De eigenaar van het bedrijf is namelijk zelf eigenaar van de leaseauto's en hij laat onderhoud en afwikkeling etc gewoon allemaal door een regulier leasebedrijf doen. Wij krijgen een aantal modellen en uitvoeringen toegewezen om uit te kiezen met een vaste eigen bijdrage en willen we meer, dan moeten we dit zelf betalen.
We mogen alleen kiezen uit:
- VW Fox, Golf, Caddy, Passat (geen CC)
- Seat Ibiza, Leon, Altea XL
- Audi A3 / A3SportsB.
Ik heb nu net een nieuwe Golf uitgekozen. De toegewezen uitvoering zonder verhoging van de eigen bijdrage is een Golf 1.9TDI 77kw BusinessLine van +- 25K. Daar betaal je een eigen bijdrage van EUR100,00 voor. Nu heb ik een Golf GT Sport 1.9 uitgekozen met wat extra's en toeters en bellen (ik zit er tenslotte 70k per jaar in). In totaal kost de auto nu 30K, dus zeg 4,5k aan opties. Dit bedrag deel ik door de leasetermijn van 4 jaar, kom je op zo'n 93 euro per maand extra eigen bijdrage uit. Dus voor een Golf 1.9 betaal ik dus nu zo'n 193 euro extra eigen bijdrage.
De grap zit hem er nu in dat wanneer de leasetermijn verlopen is, de eigenaar van het bedrijf gewoon nog even een leuk extraatje pakt op de opties die ik heb betaald. Voor een Golf V diesel met originele GT bumpers en zowat full options krijg je toch echt iets meer terug dan een standaard ding.
Wanneer ik nu besluit om van werkgever te veranderen, zit er ook nog een wurgclausule aan vast. Ik moet, wanneer ik in het eerste jaar van mijn leasetermijnwegga, 6 volle leasetermijnen betalen. Als ik ergens binnen de 4 jaar van mijn leasetermijn wegga, moet ik zowieso alle accessoires betalen.
Beetje jammer allemaal. Geluk is, dat ik wel erg blij ben met mijn auto en hem echt meeneem naar een nieuwe werkgever.
ook logisch is dat je zelf de acesoires betaald, het is gewoon een onderdeel van de total leaseprijs (kostprijs auto)
wat wel vreemd is dat je weinig flexibel bent in de keuze, maat wat doet je werkgever als je een polo 1.4 koopt met volledige opties? moet je die opties ook los betalen? want een volledig aangeklede polo is ongeveer net zo duur als zo'n kale golf.
de afkoopsom is ook nog neit zo heel slecht, ik neem aan dat je het conract ook over mag nemen? ik heb ergere regelingen gezien namelijk.
btw prius sucks
Voor mij is een Leon zelfs groter dan een Prius. Ik kan daar namelijk wel fatsoenlijk in zitten, in tegenstelling tot de PriusCroga schreef op donderdag 17 juli 2008 @ 17:40:
[...]
Overigens vindt ik het een rare opmerking om te stellen dat de Megane en Leon even groot zijn als de Prius. Daar moet je toch echt nog eens naar kijken. Er is een reden dat de Prius er uit ziet als een slagschip; dat is het namelijk ookQua binnenruimte is de Prius groter dan de Toyota Avensis die er naast stond in de showroom. De Avensis is vergelijkbaar met de C5/Laguna/Mondeo.
Moah, ik heb het niet zo op de prius, maar je kan echt met geen mogelijkheid beweren dat een leon groter is dan een prius. Overigens ben ik wel meer te spreken over de prius dan over de civic, dat is echt een plastic bak.J0YR1D3R schreef op donderdag 17 juli 2008 @ 21:22:
[...]
Voor mij is een Leon zelfs groter dan een Prius. Ik kan daar namelijk wel fatsoenlijk in zitten, in tegenstelling tot de PriusVerder wil ik er best nog wel eens een keer in rijden, alleen maar om eens mee te maken hoe het werkt etc
Maarja, dat is mijn mening en iedereen heeft het recht er zijn eigen mening op na te houden.
Als ik zo de maten vergelijk op autoweek is idd de leon groter._DH schreef op donderdag 17 juli 2008 @ 22:29:
[...]
Moah, ik heb het niet zo op de prius, maar je kan echt met geen mogelijkheid beweren dat een leon groter is dan een prius. Overigens ben ik wel meer te spreken over de prius dan over de civic, dat is echt een plastic bak.
En dat is ook precies waarom er nog renaults, alfa's en fiat auto's verkocht worden.Mx. Alba schreef op vrijdag 18 juli 2008 @ 09:38:
Ik heb de vergelijking Prius - Civic Hybrid tot in den treure gemaakt, en de enige reden waarom men volgens mij de Civic verkiest boven de Prius is uiterlijk. Want qua technologie, qua verbruik, qua prestaties, qua comfort en uitrusting en qua binnen- en baggageruimte wint de Prius met de vingers in de neus.
Maarja, dat is mijn mening en iedereen heeft het recht er zijn eigen mening op na te houden.
Het zijn nou niet meteen de betrouwbaarste auto's, maar als ze werken, heb je wel een mooie auto.
Smaken verschillen. Gelukkig maar, want anders reden we allemaal een dacia logan (bijvoorbeeld).
Dat is zeker een interessant nieuwsbericht. Ik lease straks verplicht een diesel op basis van 180k km (45k / jaar), maar de leaseprijs wordt berekend op 35k km/jaar, dus dit bericht nog even onder de ogen van mijn wagenparkbeheerder leggen... kijken of ik er wat moois uit kan slepenJ0YR1D3R schreef op donderdag 17 juli 2008 @ 14:40:
Nog even over dat omslagpunt. Mijn leasemaatschappij heeft laatst een interessant nieuwsbericht geplaatst.
De prius ziet eruit als een slagschip? Welke bril had jij toen op?Croga schreef op donderdag 17 juli 2008 @ 17:40:
Overigens vindt ik het een rare opmerking om te stellen dat de Megane en Leon even groot zijn als de Prius. Daar moet je toch echt nog eens naar kijken. Er is een reden dat de Prius er uit ziet als een slagschip; dat is het namelijk ookQua binnenruimte is de Prius groter dan de Toyota Avensis die er naast stond in de showroom. De Avensis is vergelijkbaar met de C5/Laguna/Mondeo.
Als je gewoon naar de maten kijkt op autoweek bijvoorbeeld zie je dat het echt geen slagschip is. Hij is smaller en korter dan bijvoorbeeld de megane station. (hij is wel langer dan de megane hatchback, maar daar is het dan ook een sedan voor)
Maar in de buurt van de mondeo/laguna komt hij echt niet. In hoogte wel trouwens, maar dat is imo ook een van de redenen dat hij zo lelijk is, smal en hoog.
Rij zelf trouwens een megane station op gas. Al 45k km's zonder problemen, dus het kan wel
Toch wissel ik hem in voor een nieuwe focus station over een maand.
45 Mm?
idem hier, men was toch bezig het leasebeleid (prijs en km.jaar) bij te stellen, bericht maar doorgestuurd (bij ons is het 4jaar/40k km per jaar en dan diesel, gas of hybride). Wanneer benzine ook mag, zou het voor mij betekenen dat ik naast vol uitgeruste B klasse auto's en instap modelletjes C klasse, ik ook bv een vol uitgeruste octavia combi kan nemen, of het instapmodel superb (26k kost die nieuw)... En die is alles behalve kaalRagaBaSH schreef op vrijdag 18 juli 2008 @ 09:50:
[...]
En dat is ook precies waarom er nog renaults, alfa's en fiat auto's verkocht worden.
Het zijn nou niet meteen de betrouwbaarste auto's, maar als ze werken, heb je wel een mooie auto.
Smaken verschillen. Gelukkig maar, want anders reden we allemaal een dacia logan (bijvoorbeeld).
[...]
Dat is zeker een interessant nieuwsbericht. Ik lease straks verplicht een diesel op basis van 180k km (45k / jaar), maar de leaseprijs wordt berekend op 35k km/jaar, dus dit bericht nog even onder de ogen van mijn wagenparkbeheerder leggen... kijken of ik er wat moois uit kan slepen
"Mekker, blaat"
Zo, nu snel even mijn Octavia Combia afrijden...
Die leaseprijs is van de skoda superb de nieuwe, de 1.4TSI 125pk comfort... ik had eerst mijn twijfels of die motor de superb wel vooruit krijgt, maar de cijfers zijn wel ok (10.5 voor 0-100 en top van 201). En het is een Aklasse wagen, nu nog 25%, maar dat kan in 2009 ook nog wel eens gunstig wordenJazzy schreef op vrijdag 18 juli 2008 @ 12:30:
De Superb moet je even mee wachten, van de huidige is eigenlijk alleen de 140 pk diesel nog op voorraad. De nieuwe Superb kan elk moment in de showroom staan en wordt een grote hit!
Zo, nu snel even mijn Octavia Combia afrijden...
"Mekker, blaat"
Volgens mij stond er vorige week of 2 weken terug een test in de autoweek van de Superb en dat de 1.4 ondanks zijn kleine inhoud de Superb toch goed in beweging hield. Geen sprinter maar genoeg om goed met het verkeer mee te komen.djidee schreef op vrijdag 18 juli 2008 @ 12:36:
[...]
Die leaseprijs is van de skoda superb de nieuwe, de 1.4TSI 125pk comfort... ik had eerst mijn twijfels of die motor de superb wel vooruit krijgt, maar de cijfers zijn wel ok (10.5 voor 0-100 en top van 201). En het is een Aklasse wagen, nu nog 25%, maar dat kan in 2009 ook nog wel eens gunstig worden
Mmm, ik zie dat bij mijn kilometrage (35.000 over 4 jaar) de Greenline toch nog goedkoper is. Ik weet wat mijn volgende auto wordt.
Verwijderd
Een vraagje.
Ik mag bij mijn nieuwe baan een auto leasen op basis van het volgende:
Werkgever stelt aan werknemer een (lease-)auto beschikbaar. Voor zover er
geen (lease-) auto beschikbaar is, is Werknemer vrij in de keuze van het
merk/type van de lease-auto met dien verstande dat:
a. dit merk/type de goedkeuring heeft van de lease-maatschappij
b. de maandelijkse kosten op basis van full-operational lease en 30.000 km
per jaar niet hoger zullen zijn dan € 600,-- excl. BTW en brandstof.
Houdt dit in dat ik bij bv. leasplandirect een auto voor € 600,-- excl. BTW en brandstof kan uitkiezen en dat de brandstof dan door de baas wordt betaald; of is het zo dat ik de btw en brandstof er nog bij moet rekenen in dat bedrag?
Scheelt uiteraard nogal in het soort auto die ik dan zou kunnen leasen ;-)
Alvast bedankt.
Verwijderd
Ja dat snap ik ;-) Ik bedoel, dat betaalt de baas dus?Bigfoot schreef op vrijdag 18 juli 2008 @ 14:23:
Er staat toch ex btw en brandstof? Dan is het ex btw en brandstof. Dus dat hoef je niet mee te rekenen.
Ja. Alleen mogelijk in het buitenland niet (de brandstof), dat is afh. van hoe je het regelt met je baas.Verwijderd schreef op vrijdag 18 juli 2008 @ 14:25:
[...]
Ja dat snap ik ;-) Ik bedoel, dat betaalt de baas dus?
Verwijderd
Oke, thanxBigfoot schreef op vrijdag 18 juli 2008 @ 14:26:
[...]
Ja. Alleen mogelijk in het buitenland niet (de brandstof), dat is afh. van hoe je het regelt met je baas.
Mening? Volgens mij zijn het allemaal redelijk meetbare punten die je opnoemt. Ik heb zelf nooit in een Prius gereden dus ik kan moeilijk het vergelijk maken. Blijkbaar heb jij wel in beide gereden?Mx. Alba schreef op vrijdag 18 juli 2008 @ 09:38:
Ik heb de vergelijking Prius - Civic Hybrid tot in den treure gemaakt, en de enige reden waarom men volgens mij de Civic verkiest boven de Prius is uiterlijk. Want qua technologie, qua verbruik, qua prestaties, qua comfort en uitrusting en qua binnen- en baggageruimte wint de Prius met de vingers in de neus.
Persoonlijk vond ik de Civic super rijden, prima prestaties maar ook de wegligging is uitstekend. Verbruik boeit me niet (lease), comfort was prima, uitrusting ditto. Lijkt me sterk dat de Prius het veel beter doet op die punten. Baggageruimte zal de Prius het wel beter doen.
De Civic is verder natuurlijk veel en veel mooier dan de Prius.
Voor zowel de Civic als de Prius geldt dat veel mensen er een mening over hebben, terwijl die mensen er vaak nog nooit in gezeten hebben. Toch concluderen ze dat het voor geen meter rijdt, dat het 'plastic' auto's zijn etc. Persoonlijk vind ik dat die mensen nogal kortzichtig en dom overkomen.
Overigens heb ik nu een Toyota Auris met 2 liter dieselmotor en dat rijdt toch ook wel super! Alleen jammer dat ie zo duur is in de bijtelling (scheelt ong. 100 euro netto tov de Civic, waarop ik nog zeker 5 maanden moet wachten).
Groetjes, FaceDown.
Ik moet wel zeggen dat de Civic inderdaad een betere wegligging heeft.
Wat voor mij vooral doorslaggevend is, is dat de Prius technologisch een stuk verder is dan de Civic. Logisch, want Toyota heeft al veel langer ervaring met Hybrides dan Honda. En wat gewoon gers is, is dat je met de Prius een tijdje volledig elektrisch kan rijden. Heel handig in overdekte parkeergarages bijvoorbeeld, of om zelf je eigen garage in en uit te rijden zonder uitlaatgassen in een semi-afgesloten ruimte te dumpen.
Als je niet mee bekend bent met het 'leasegebeure' dan kun je je beter eerst even inlezen. Dit hele topic staat vol met uitleg en er valt zat te lezen over 14% bijtelling en dergelijke.PainkillA schreef op vrijdag 18 juli 2008 @ 17:05:
ben niet echt bekend met het leasegebeure maar zie hier veel berichten over hybride en 100.125 pk wagens. Is het met een budget van 700 pm niet echt mogelijk om wagens van 150pk of meer te rijden of krijg je dan gigantische bijbetalingen?
Verwijderd
Tenzij je net zo rijdt als mijn vrouw is in- en uitrijden van de garage een kwestie van seconden... beetje non-argument dusMx. Alba schreef op vrijdag 18 juli 2008 @ 16:29:
Ik zeg ook dat het een mening is, FaceDown, en jij mag er zeker je eigen mening op nahouden.
Ik moet wel zeggen dat de Civic inderdaad een betere wegligging heeft.
Wat voor mij vooral doorslaggevend is, is dat de Prius technologisch een stuk verder is dan de Civic. Logisch, want Toyota heeft al veel langer ervaring met Hybrides dan Honda. En wat gewoon gers is, is dat je met de Prius een tijdje volledig elektrisch kan rijden. Heel handig in overdekte parkeergarages bijvoorbeeld, of om zelf je eigen garage in en uit te rijden zonder uitlaatgassen in een semi-afgesloten ruimte te dumpen.
Honda heeft overigens erg veel ervaring met hybride auto's alleen niet in Europa.
Het is ook geen argument maar gewoon iets wat hij gers vind. Wat gers dan ook mag zijn.Verwijderd schreef op vrijdag 18 juli 2008 @ 17:27:
Tenzij je net zo rijdt als mijn vrouw is in- en uitrijden van de garage een kwestie van seconden... beetje non-argument dus
Verwijderd
Ach ik zie wel
[ Voor 97% gewijzigd door Verwijderd op 19-07-2008 00:08 ]
voor bijvoorbeeld de prive kilometers.
in ons bedrijf zit ik in een klasse waarin ik een auto tussen de 600 en 700 euro per maand kan uitzoeken ( ex brandstof ) op basis van 48mnd/40.000km per jaar.
De eigenbijdrage is hier 100 euro per maand. die komt mij wat hoog over.
nu is dit een beetje appels met peren vergelijken. maar hoe is jullie eigenbijdrage geregeld?
Dan ga je wel erg veel betalen, als ik even bereken:Goshimaplonker298 schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 00:13:
nu is dit een beetje appels met peren vergelijken. maar hoe is jullie eigenbijdrage geregeld?
Je bijtelling gaat 30.000*0,25/12*0,42=262,50 euro kosten, uitgaande van 42% en een auto van 30000e. Dat is een bijtelling van 262,5 euro, daar bovenop komt nog die 100e, dus 362,5e per maand.
Als ik dan zie hoeveel kilometers je mag maken, zou ik zeggen niet doen.
je eigen bijdrage mag je van je bijtelling (= cataloguswaarde * 25%) aftrekken.FicoF schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 00:57:
[...]
Dan ga je wel erg veel betalen, als ik even bereken:
Je bijtelling gaat 30.000*0,25/12*0,42=262,50 euro kosten, uitgaande van 42% en een auto van 30000e. Dat is een bijtelling van 262,5 euro, daar bovenop komt nog die 100e, dus 362,5e per maand.
Als ik dan zie hoeveel kilometers je mag maken, zou ik zeggen niet doen.
Korte berekening hiervoor:
Standaard netto maandlasten + 58% van je eigen bijdrage = totale netto maandlasten
voor bovenstaand geval dus:
265.5 + 58 = EUR 323.5
ik moet zeggen, ik vind honderd euro wel veel.
Ik hoef bij mijn werkgever straks uberhaupt geen eigen bijdrage te betalen (tenzij mijn auto duurder wordt als mijn normleasetarief)
(30000 * 0,25) / 12 = 625
625 - 100 = 525 (dit is je bruto bijtelling)
525 * 0,42 = 220,5
220,5 + 100 = 320,5 (uiteraard de 100 er weer bij doen, die moet je immers aan je werkgever betalen)
Zo raar is dat niet.Goshimaplonker298 schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 00:13:
Ik ben heel erg geinteresseerd in de hoeveelheid eigenbijdrage die men standaard moet betalen.
in ons bedrijf zit ik in een klasse waarin ik een auto tussen de 600 en 700 euro per maand kan uitzoeken ( ex brandstof ) op basis van 48mnd/40.000km per jaar.
Ik betaal 112,50 euro per maand aan mijn werkgever omdat ik prive rijd. Plus de overschrijding van de norm, plus belasting. En ook 40000km / 48 mnd.
(GetronicsPinkRoccade regeling, is inmiddels verlaag naar 60 euro, maar ik betaal conform contract 112,50)
Die 100 die je aan je werkgever betaalt, dat is toch bruto, en niet netto zoals jij zegt?L-VIS schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 09:33:
Moet je wel de goede berekening opschrijven:
(30000 * 0,25) / 12 = 625
625 - 100 = 525 (dit is je bruto bijtelling)
525 * 0,42 = 220,5
220,5 + 100 = 320,5 (uiteraard de 100 er weer bij doen, die moet je immers aan je werkgever betalen)
Hangt heel erg af van het bedrijf. Binnen 12 verschillende bedrijven zal je minstens 13 verschillende regelingen vinden.Goshimaplonker298 schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 00:13:
Ik ben heel erg geinteresseerd in de hoeveelheid eigenbijdrage die men standaard moet betalen.
Ik heb een leasebudget van €560 ex brandstof voor benzine, daarbij heb ik een tankpas (in principe unlimited maar natuurlijk wel fair use), en ik betaal geen eigen bijdrage. Wel kan je ervoor kiezen om een duurdere auto te nemen. Dat wat boven je leasebudget uitsteekt betaal je dan als eigen bijdrage. Daarnaast is er een variabele eigen bijdrage van €0,08 per km voor benzine of €0,04 per km voor diesel.
Ik ben hard aan het touwtrekken om die regeling aan te passen. Immers ik betaal voor mijn privékilometers met mijn 1:20 rijdende Prius evenveel als iemand die bv een Volvo V70 2.5T heeft die 1:10 rijdt. En iemand met een Golf TDI die 1:18 rijdt betaalt de helft voor zijn privékilometers terwijl de daadwerkelijke kosten per km gelijk zijn.
Het bedrag wordt netto ingehouden van je salaris, maar is aftrekbaar van de belasting.Bigfoot schreef op maandag 28 juli 2008 @ 15:15:
[...]
Die 100 die je aan je werkgever betaalt, dat is toch bruto, en niet netto zoals jij zegt?
ik heb een maand een voorloopauto gehad en vandaag is mijn ' echte' auto afgeleverd.
Deze was nog beschikbaar, maar hij is van bouwjaar 2006.
Hoe lang moet ik nu met deze auto doen eigenlijk, wat is gebruikelijk?
Ik hoopte stiekem op een nieuwe auto, maar helaas.
...less is more
Op die vraag kan alleen je werkgever antwoord geven!funk-e schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 15:13:
ff een vraagje,
ik heb een maand een voorloopauto gehad en vandaag is mijn ' echte' auto afgeleverd.
Normaalgesproken moet gewoon het lopende leasecontract uitgezeten worden, dus dan zou je hem nog een jaar of 2 à 3 hebben.
Dat hangt af van het leasecontract dat bij de auto hoort. Als het een leasecontract van 48 maanden is (dat is gebruikelijk), dan zou de auto nu dus zo'n 2 jaar op zitten en moet je er dus nog 2 jaar mee rijden. Maar wat ik zeg: dit hangt af van het contract en moet je dus met je werkgever bespreken.funk-e schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 15:13:
ff een vraagje,
Een experimentele community-site: https://technobabblenerdtalk.nl/. DM voor invite code.
Volgens mij staat er zoiets in mijn contract (48 maanden). Kan het ook een maximum qua aantal kilometers zijn?mOrPhie schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 15:19:
[...]
Dat hangt af van het leasecontract dat bij de auto hoort. Als het een leasecontract van 48 maanden is (dat is gebruikelijk), dan zou de auto nu dus zo'n 2 jaar op zitten en moet je er dus nog 2 jaar mee rijden. Maar wat ik zeg: dit hangt af van het contract en moet je dus met je werkgever bespreken.
...less is more
Als dat zo is, dan staat dat in het contract. In het contract staat niet alleen de contractduur, maar ook de daadwerkelijke datums van wanneer tot wanneer de leaseperiode is. Maar zoals nu inmiddels 4 keer gezegd: vraag het je werkgever.funk-e schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 15:25:
[...]
Volgens mij staat er zoiets in mijn contract (48 maanden). Kan het ook een maximum qua aantal kilometers zijn?
Een experimentele community-site: https://technobabblenerdtalk.nl/. DM voor invite code.
was gewoon ff benieuwd. Ik kijk vanavond mn contract ff goed door.
thnx voor de info
...less is more
Verwijderd
meestal 3 of 4 jaar, of idd een x aantal km'sfunk-e schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 15:13:
ff een vraagje,
ik heb onlangs ook een voorloopauto gekregen deze moet nog 3 maanden mee, da's dan weer een voordeel, alleen weet ik niet wat ik hierna mag doen, in principe moet ik er 1 uit de pool nemen dat staat letterlijk in t contract, iedereen moet na afloop verplicht een poolauto rijden als die beschikbaar is.
maar ik denk niet dat ze zich hier heel erg strak aan houden, het lijkt me dat allee nieuwelingen pool auto's krijgen. die regel zal er vast zijn voor tijden met een enorm overschot.
Verwijderd
M'n lease contratc loopt binnenkort af, en ik krijg na 11 jaar geen nieuwe meer omdat ik dezevoor me functie nietmeer nodig heb. De werkgever wil deze wel compenseren in me salaris.
Ik draag nu +/- € 530,- euro via me salaris af... is dit ook het bedrag van ik er nu bruto bij moet krijgen of is dit minder. fiscale waarde van de auto is € 25.450,-
Verwijderd
als jouw salaris 3000 euro is, en je betaalt uit je salaris zelf je lease-auto, wat een leasetarief heeft van 530 (ex bijtelling dus) dan zou je dus nu 2470 verdienen.Verwijderd schreef op dinsdag 05 augustus 2008 @ 11:28:
Iemand ervaring bij het inleveren van je lease-auto en dan salaris compensatie ??
M'n lease contratc loopt binnenkort af, en ik krijg na 11 jaar geen nieuwe meer omdat ik dezevoor me functie nietmeer nodig heb. De werkgever wil deze wel compenseren in me salaris.
Ik draag nu +/- € 530,- euro via me salaris af... is dit ook het bedrag van ik er nu bruto bij moet krijgen of is dit minder. fiscale waarde van de auto is € 25.450,-
als je geen lease auto krijgt dan lijkt me dat je salaris weer omhoog gaat naar 3000. echter zal jij nu wel een km vergoeding danwel ov vergoeding krijgen, dit kan de werkgever misschien wel weer verrekenen met die 530
maar ik denk dat zoeits toch wel opgenomen is in de CAO of persoonlijk besproken?
Verwijderd
Die € 530,- is de bijtelling.. is dus niet het lease tarief..... even voor de duidelijkheidVerwijderd schreef op dinsdag 05 augustus 2008 @ 11:35:
[...]
als jouw salaris 3000 euro is, en je betaalt uit je salaris zelf je lease-auto, wat een leasetarief heeft van 530 (ex bijtelling dus) dan zou je dus nu 2470 verdienen.
als je geen lease auto krijgt dan lijkt me dat je salaris weer omhoog gaat naar 3000. echter zal jij nu wel een km vergoeding danwel ov vergoeding krijgen, dit kan de werkgever misschien wel weer verrekenen met die 530
maar ik denk dat zoeits toch wel opgenomen is in de CAO of persoonlijk besproken?
Heb ergens gelezen dat ik 2/3 of zelfs 75% van die € 530,- bij me bruto salaris mag tellen
Dat zijn waarschijnlijk van die rekenregeltjes die het vergelijken van een salaris met/zonder auto makkelijker moeten maken. Ze slaan echter de spijker niet op te kop.Verwijderd schreef op dinsdag 05 augustus 2008 @ 18:00:
[...]
Die € 530,- is de bijtelling.. is dus niet het lease tarief..... even voor de duidelijkheid
Heb ergens gelezen dat ik 2/3 of zelfs 75% van die € 530,- bij me bruto salaris mag tellen
Punt is: bijtelling heeft helemaal geen invloed op je brutoloon. Het is alleen maar een factor in het berekenen van de loonheffing (en dus wel van invloed op je nettoloon).
Als je geen eigen bijdrage betaalt voor de leaseauto, en de bijtelling is 530,- per maand, dan kost jouw leaseauto je een euro of 220 per maand netto. Je betaalt namelijk loonbelasting over de bijtelling, vaak tegen een belastingtarief van 42%. Als je dus geen leaseauto kiest, dan krijg je netto een euro of 220 meer per maand, bij ongewijzigd brutoloon.
In deze berekening hou ik geen rekening met:
- eventuele eigen bijdrage voor je leaseauto
- compensatie die je misschien krijgt in de vorm van extra brutoloon als je geen auto hoeft
- reiskostenvergoeding voor zakelijke kilometers
En als je dat loon in natura kwijtraakt, zou daar mijns inziens een evenredige compensatie tegenover moeten staan. Toch?
Verwijderd
dat gebeurt dus vaak in de vorm van een niet-lease vergoeding.Mx. Alba schreef op dinsdag 05 augustus 2008 @ 20:25:
Maar de bijtelling is wel de waarde die de overheid hecht aan het privé-gebruik van een lease-auto; de waarde van het loon in natura dus.
En als je dat loon in natura kwijtraakt, zou daar mijns inziens een evenredige compensatie tegenover moeten staan. Toch?
werkgever heeft echter geen recht op lease auto, waarom dan wel op een niet-lease vergoeding?
ik snap je punt wel, alleen zou het een vreemde regeling zijn dat je werkgever bepaalde belastingregels gaat compenseren op het bruto loon. in tegenstelling tot het compenseren van eigen bedrijfsregelingen compenseren, wat mij gangbaarder lijkt:
- Leasebedrag: € 717,- (excl. brandstof)
- Eigen bijdrage (15% van leasebedrag): € 107 (ivm privegebruik)
- Dealer naar keuze
- Max. 25% overschrijding in leasebedrag (dus tot € 898)
Eisen van werkgever:
- dieselwagen
- 35.000km/jaar
- 48 maanden
- set winterbanden
- "representatief en veilig"
Al met al mag ik denk ik niet klagen. Er is behoorlijk wat te leasen voor bovengenoemd bedrag. Aangezien ik nu een Vectra B 2.2DTi station rij en ik eigenlijk niet kleiner wil gaan rijden, wordt het stiekem toch weer lastig. Daarbij is mijn smaak ook een punt van moeilijkheid.
Maar het gaat even om de berekening, graag jullie advies of ik het een beetje snap:
(auto samengesteld op http://www.leaseplandirect.nl/)
Auto € 33.689,16 (inclusief opties en afleverkosten)
Leasebedrag per maand € 785,57
Bijtelling p/j: 33689,16 * 0,25 = 8422,29
Eigen bijdrage verrekend p/j: 8422,29 - (12 * 107) = 7138,29
Bruto kosten p/m: 7138,29 / 12 = 594,86
Bruto kosten p/m + eigen bijdrage + overschrijding: 594,86 + 107 + 68,57 = 770,43
Netto totale kosten p/m = 770,43 * 0,42 = 323,58
Klopt deze berekening een beetje ? Of moet ik de eigen bijdrage pas weer gaan optellen bij het nettobedrag, dan zou het dit worden:
Bruto kosten p/m + overschrijding: 594,86 + 68,57 = 663,43
Netto totale kosten p/m + eigen bijdrage = (663,43 * 0,42) + 107 = 385,64
Ik ben overigens op dit moment rond de € 300,- kwijt aan de auto (brandstof, verzekering en wegenbelasting). Daar heb ik nog geen onderhoud, APK en ANWB-lidmaatschap bijgerekend. Met de laatste, minst gunstige berekening, zou ik voor ongeveer € 85,- extra een splinternieuwe auto kunnen rijden zonder verdere zorgen. Dat heb ik er echt wel voor over! Maar goed, eerst even zien of ik het bovenstaande rekensommetje wel goed heb gemaakt.

-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-
De berekening wordt dan (594,86 *0,42) + 107 + 68,57 = 425,41.
(594,86 - 68,57) * 0,42 + 107 + 68,57 = 396,61
een collega van mij wil gaan wisselen van niet privé naar privé rijden van z'n auto.
Volgens de administratie hier kan dat alleen per kalenderjaar maar dat lijkt ons zo stug.
Weet iemand of je gewoon halverwege het jaar kan wisselen en waar ik eventueel documentatie kan vinden waar we dat mee aan de administratie kunnen laten zien? Thnx!
Als je op 1 januari prive 550 km. rijdt, en daarna niet weer moet je toch het hele jaar de bijtelling betalen (als je tenminste nog een auto ter beschikking hebt)
Ik het geval van je collega zal hij dus een naheffing moeten betalen van de afgelopen maanden.
[ Voor 15% gewijzigd door P_de_B op 07-08-2008 08:56 ]
Maar hij heeft de auto nu 2 maanden en heeft iets van 30 km prive gereden.P_de_B schreef op donderdag 07 augustus 2008 @ 08:55:
Jullie administratie heeft gelijk, tenminste de bijtelling geldt als je meer dan 500 km per jaar rijdt.
Als je op 1 januari prive 550 km. rijdt, en daarna niet weer moet je toch het hele jaar de bijtelling betalen (als je tenminste nog een auto ter beschikking hebt)
Ik het geval van je collega zal hij dus een naheffing moeten betalen van de afgelopen maanden.
Nu blijkt dat het toch handiger is om ook privé met dat ding te rijden, is het dan ook niet mogelijk?
cowgirl schreef op donderdag 07 augustus 2008 @ 07:26:
Die 68,57 overschrijding moet je neem ik aan ook zelf betalen? Dat geld dan ook als eigen bijdrage en die betaal je netto, niet bruto.
De berekening wordt dan (594,86 *0,42) + 107 + 68,57 = 425,41.
De laatste klopt dus ? Thanks, dan kan ik hier in elk geval vanuit gaan.Mx. Alba schreef op donderdag 07 augustus 2008 @ 08:25:
De eigen bijdrage kan je aftrekken van de bijtelling, dus de berekening is:
(594,86 - 68,57) * 0,42 + 107 + 68,57 = 396,61
Dan nog een paar andere vragen:
- Is het verstandig om de accesoires bijvoorbeeld later aan te brengen en zelf te betalen ? Daardoor wordt de leaseprijs net wat goedkoper per maand. Ik heb het geld daarvoor in elk geval beschikbaar. Het gaat overigens om ongeveer € 1000,-, niet erg veel.
- Mijn bruto jaarinkomen zal 47.000 worden incl. vakantiegeld. Door de leaseauto zal ik dan in schijf 4 terechtkomen. Heeft dat nog enige extra gevolgen ? Ik heb overigens nog een huis met hypotheek. (Maar door de hypotheekrenteaftrek zit ik daar met het belastbaar inkomen weer onder).
- Is de leaseprijs op leaseplan inclusief alle verzekeringen etc. ? Als ik namelijk dezelfde auto vergelijk via bijvoorbeeld directlease, kom ik gewoon op € 100,- meer uit en dat vind ik nogal wat! Of directlease is extreem duur, dat kan ook.
Zie mijn opmerking bij je regel "bruto kosten".Smarron schreef op woensdag 06 augustus 2008 @ 23:50:
Vanaf volgende maand mag ik ook een auto leasen. Ik was vrijwel niet bekend met de berekeningen enzo, maar volgens mij ben ik al redelijk op weg:
- Leasebedrag: € 717,- (excl. brandstof)
- Eigen bijdrage (15% van leasebedrag): € 107 (ivm privegebruik)
- Dealer naar keuze
- Max. 25% overschrijding in leasebedrag (dus tot € 898)
[...]
Maar het gaat even om de berekening, graag jullie advies of ik het een beetje snap:
(auto samengesteld op http://www.leaseplandirect.nl/)
Auto € 33.689,16 (inclusief opties en afleverkosten)
Leasebedrag per maand € 785,57
Bijtelling p/j: 33689,16 * 0,25 = 8422,29
Eigen bijdrage verrekend p/j: 8422,29 - (12 * 107) = 7138,29
Bruto kosten p/m: 7138,29 / 12 = 594,86 <-- dat zijn geen kosten maar een fiscale bijtelling
Bruto kosten p/m + eigen bijdrage + overschrijding: 594,86 + 107 + 68,57 = 770,43
Netto totale kosten p/m = 770,43 * 0,42 = 323,58
Klopt deze berekening een beetje ? Of moet ik de eigen bijdrage pas weer gaan optellen bij het nettobedrag, dan zou het dit worden:
Bruto kosten p/m + overschrijding: 594,86 + 68,57 = 663,43
Netto totale kosten p/m + eigen bijdrage = (663,43 * 0,42) + 107 = 385,64
Ik ben overigens op dit moment rond de € 300,- kwijt aan de auto (brandstof, verzekering en wegenbelasting). Daar heb ik nog geen onderhoud, APK en ANWB-lidmaatschap bijgerekend. Met de laatste, minst gunstige berekening, zou ik voor ongeveer € 85,- extra een splinternieuwe auto kunnen rijden zonder verdere zorgen. Dat heb ik er echt wel voor over! Maar goed, eerst even zien of ik het bovenstaande rekensommetje wel goed heb gemaakt.
De berekening:
- bijtelling: (25% van cataloguswaarde 33.689 = 8422
- aftrekken: eigen bijdrage vanwege privegebruik: 12*0.15*717 = 1290
- aftrekken: eigen bijdrage vanwege overschrijding leasenorm: 12*68.57 = 823
--> fiscale bijtelling in loonbelasting: 6309
Uitgaande van IB schijf 3 (marginaal tarief 42%) zijn de netto kosten van de fiscale bijtelling 42% van 6309 = 2649 euro/jaar = 221 euro/maand
Daar komt bij de eigen bijdrage (die van je nettoloon wordt ingehouden): 107 p/m + 69 p/m
totaal ongeveer 396 euro/maand netto kosten
Uitgangspunt 1: je valt in inkomstenbelasting schijf 3 (42%)
Uitgangspunt 2: je werkgever heeft een deal met de fiscus dat de volledige eigen bijdrage voor overschrijding van de leasenorm mag worden afgetrokken van de fiscale bijtelling. Deze deal is vrij gebruikelijk bij de grotere werkgevers.
Zo niet: dan moet je die 69 euro/maand die je betaalt om zakelijk en prive in een grotere auto te mogen rijden, weer verdelen over een stuk zakelijk gebruik een een stuk prive gebruik van de auto. Alleen datgene dat je bijdraagt voor het privegebruik is dan aftrekbaar van de fiscale bijtelling.
(NB de 107 euro ijdrage voor privegebruik is altijd aftrekbaar van de bijtelling).
Ja, dat moet wel mogelijk zijn, maar dan moet hij over de afgelopen 2 maanden ook bijtelling betalen (tenzij hij tot 31/12 onder de 500km. blijft, maar dat zal wel niet).ray_nl schreef op donderdag 07 augustus 2008 @ 08:58:
[...]
Maar hij heeft de auto nu 2 maanden en heeft iets van 30 km prive gereden.
Nu blijkt dat het toch handiger is om ook privé met dat ding te rijden, is het dan ook niet mogelijk?
Die € 396,- klopt dus wel, mooi.t_captain schreef op donderdag 07 augustus 2008 @ 10:37:
[...]
Zie mijn opmerking bij je regel "bruto kosten".
De berekening:
- bijtelling: (25% van cataloguswaarde 33.689 = 8422
- aftrekken: eigen bijdrage vanwege privegebruik: 12*0.15*717 = 1290
- aftrekken: eigen bijdrage vanwege overschrijding leasenorm: 12*68.57 = 823
--> fiscale bijtelling in loonbelasting: 6309
Uitgaande van IB schijf 3 (marginaal tarief 42%) zijn de netto kosten van de fiscale bijtelling 42% van 6309 = 2649 euro/jaar = 221 euro/maand
Daar komt bij de eigen bijdrage (die van je nettoloon wordt ingehouden): 107 p/m + 69 p/m
totaal ongeveer 396 euro/maand netto kosten
Uitgangspunt 1: je valt in inkomstenbelasting schijf 3 (42%)
Uitgangspunt 2: je werkgever heeft een deal met de fiscus dat de volledige eigen bijdrage voor overschrijding van de leasenorm mag worden afgetrokken van de fiscale bijtelling. Deze deal is vrij gebruikelijk bij de grotere werkgevers.
Zo niet: dan moet je die 69 euro/maand die je betaalt om zakelijk en prive in een grotere auto te mogen rijden, weer verdelen over een stuk zakelijk gebruik een een stuk prive gebruik van de auto. Alleen datgene dat je bijdraagt voor het privegebruik is dan aftrekbaar van de fiscale bijtelling.
(NB de 107 euro ijdrage voor privegebruik is altijd aftrekbaar van de bijtelling).
Ik vraag het bij mijn contractbespreking nog even na over uitgangspunt 2.
Over uitgangspunt 1 had ik vlak voor jouw reactie nog wat neergezet, verandert er dan veel in mijn geval ?
Smarron schreef op donderdag 07 augustus 2008 @ 10:11:
- Is het verstandig om de accesoires bijvoorbeeld later aan te brengen en zelf te betalen ? Daardoor wordt de leaseprijs net wat goedkoper per maand. Ik heb het geld daarvoor in elk geval beschikbaar. Het gaat overigens om ongeveer € 1000,-, niet erg veel.
- Mijn bruto jaarinkomen zal 47.000 worden incl. vakantiegeld. Door de leaseauto zal ik dan in schijf 4 terechtkomen. Heeft dat nog enige extra gevolgen ? Ik heb overigens nog een huis met hypotheek. (Maar door de hypotheekrenteaftrek zit ik daar met het belastbaar inkomen weer onder).
- Is de leaseprijs op leaseplan inclusief alle verzekeringen etc. ? Als ik namelijk dezelfde auto vergelijk via bijvoorbeeld directlease, kom ik gewoon op € 100,- meer uit en dat vind ik nogal wat! Of directlease is extreem duur, dat kan ook.
Dat is wel mogelijk, maar dan krijgt hij een naheffing voor de bijtelling over de afelopen 2 maanden.ray_nl schreef op donderdag 07 augustus 2008 @ 08:58:
Maar hij heeft de auto nu 2 maanden en heeft iets van 30 km prive gereden.
Belasting betaal je per jaar. Om het makkelijk te maken betaal je voor veel belastingen, verplicht of naar keuze, voorschotten per maand of per kwartaal. Zo ook de inkomstenbelasting. Je betaalt maandelijkse voorschotten en aan het einde van het jaar wordt bepaald of je te veel of te weinig hebt betaald en dat wordt dan verrekend.
De bijtelling voor privé-gebruik van lease-auto's van de zaak is dus ook een jaarlijkse belasting. Als je van januari tot november 450km privé rijdt, en in december nog 55km privé rijdt zodat het totaal op 505km komt, moet je over het gehele jaar belasting over de bijtelling betalen. Maar ook als je van januari tot november 0km privé rijdt, en in december in één klap 505km, dan moet je over het hele jaar belasting over bijtelling betalen.
Ik zou met je werkgever gaan praten, diesel is helemaal niet meer zo voordelig. Sterker nog bij de meeste modellen loont het pas vanaf 40000 km. Daar komt bij dat een benzine auto een stukje goedkoper isSmarron schreef op woensdag 06 augustus 2008 @ 23:50:
Eisen van werkgever:
- dieselwagen
- 35.000km/jaar
- 48 maanden
- set winterbanden
- "representatief en veilig"
Over de 500 km, Albantar zegt het juiste!
Verwijderd
Volgens mij niet hoorblue eyes schreef op maandag 28 juli 2008 @ 19:09:
[...]
Het bedrag wordt netto ingehouden van je salaris, maar is aftrekbaar van de belasting.
Verwijderd
idd ligt het omslagpunt rond de 35000 kmL-VIS schreef op donderdag 07 augustus 2008 @ 11:41:
[...]
Ik zou met je werkgever gaan praten, diesel is helemaal niet meer zo voordelig. Sterker nog bij de meeste modellen loont het pas vanaf 40000 km. Daar komt bij dat een benzine auto een stukje goedkoper is
Over de 500 km, Albantar zegt het juiste!
het is inderdaad de moeite om te kijken of het nog interessant is. waarschijnlijk staat deze regeling nog in de leasevoorwaarden, maar uiteindelijk kan er toch iets anders uit komen rollen.
De eigen bijdrage wordt netto ingehouden van je salaris, maar is aftrekbaar van de fiscale bijtelling wegens privegebruik van de zakelijke auto.Verwijderd schreef op donderdag 07 augustus 2008 @ 11:44:
[...]
quote:
blue eyes schreef op maandag 28 juli 2008 @ 19:09:
[...]
Het bedrag wordt netto ingehouden van je salaris, maar is aftrekbaar van de belasting.
Volgens mij niet hoor
Dat is subtiel anders dan "aftrekbaar van de belasting". Het verschil is zichtbaar wanneer de eigen bijdrage groter is dan de fiscale bijtelling. Die situatie is zeldzaam, maar het kan het geval zijn met auto's die extreem duur in de lease zijn in verhouding tot hun cataloguswaarde (vaak vanwege een torenhoge brandstofcomponent, zoals bij sommige SUV's).
Als je in zo'n geval de EB mocht aftrekken van je belastbaar inkomen, dan zou je onder de streep geen fiscale bijtelling hebben voor je auto maar een fiscale aftrekpost
In werkelijkheid kun je echter alleen maar aftrekken van de bijtelling, en kan deze nooit negatief zijn. (niet dat het voor de meeste auto's uitmaakt, maar toch).
Vraag 1: zelfbetaalde accesoires vallen buiten de eigen bijdrage en buiten de bijtelling. Dat kan dus interessant zijn, vooral wanneer je de accesoires kan meenemen naar een nieuwe auto.Smarron schreef op donderdag 07 augustus 2008 @ 11:16:
[...]
Die € 396,- klopt dus wel, mooi.
Over uitgangspunt 1 had ik vlak voor jouw reactie nog wat neergezet, verandert er dan veel in mijn geval ?
quote:
Smarron schreef op donderdag 07 augustus 2008 @ 10:11:
[...]
In onze (Logica) regeling betaal je voor accesoires 2.5% per maand. Als je dus 1000 euro aan accesoires meebestelt, betaal je 25 per maand aan extra leaseprijs. En de cataloguswaarde neemt voor factory mounted accesoires ook toe met 1000 euro. Netto kosten van de accesoires zijn dan ongeveer 25 euro per maand (tenzij je auto in de lage bijtelling zit of je onder je leasenorm blijft, dan is het goekoper).
Vraag 2: via de loonbelasting zal je werkgever je een klein stukje van je salaris aanslaan tegen 52%. Dat wordt aan het eind van het jaar weer rechtgetrokken bij je aangifte IB.
Vraag 3: dat moet je even op hun site bekijken. Meestal kun je de verschillende opties aan/uit zetten. Het komt me vreemd over dat LeasePlan veel duurder zou zijn dan DirectLease want die zijn iha vrij goedkoop.
Dit topic is gesloten.