Ervaringen leasevergoeding, -regeling en -tarieven - Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 4 ... 13 Laatste
Acties:
  • 109.521 views sinds 30-01-2008

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Bovendien - die paar procent korting van een dealer valt volslagen in het niet bij het verschil tussen 14% en 25% bijtelling.

Voor een Prius van 30k is dat: 30k * 0,14 / 12 = 350/mnd bijtelling = 147 netto (*)
Een normale auto van 30k is dat: 30k * 0,25 / 12 = 625/mnd bijtelling = 262 netto (*)

Doe jij de berekening nu nog maar eens met een normale auto van 30k of 29k

(*) bij 42% inhouding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrammeS
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 04-06 18:44
_Arthur schreef op zaterdag 22 december 2007 @ 10:21:
[...]

Of het is een eigen auto of het is een onbekendere leasetoko. Want alle grote jongens leveren na half november gewoon niet meer uit en wachten tot 2januari.
Je kunt er wel voor kiezen om eerder uit te leveren. Maar daar betaal je dan ook weer voor geloof ik.

Advanced sheep-counting strategies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ganymedus
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03-09-2023
Martijn schreef op zaterdag 22 december 2007 @ 16:27:
[...]

Dit is absolute onzin, een korting die je van de dealer krijgt heeft geen effect op de catalogusprijs, enkel op de leaseprijs als de leasemaatschappij die korting doorrekent... Daarbij geven dealers alleen maar korting om dit jaar nog meer te verkopen, dat betekent dan ook dat de auto DIT jaar op kenteken gezet moet worden (je kunt niet nu al kopen en volgend jaar op kenteken). Is voor een lease auto dus niet mogelijk.
als dat zo is heb ik mij verkeerd laten informeren bij de Ford dealer

Díreach don la ínníu ná bíodh buaírt ort!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q-bone
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:12

Q-bone

Dusss...

Zou iemand mij kunnen vertellen wat een Honda Hybride kost (lease) per maand bij 45000k per jaar, 48 maanden? het liefst bij ING lease...

Mijn dank is groot ;)

bla?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0YR1D3R
  • Niet online
Ik vrees voor jou Q-bone dat niemand dat kan zonder dat je een bedrijf noemt. Elk bedrijf heeft ook weer andere afspraken met de leasemaatschappijen. Als je een redelijke richtlijn wilt hebben kun je het beste bij directlease kijken, die zitten wel aardig gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q-bone

Q-bone

Dusss...

Bedankt, gaat om *** in dit geval. Zit te bekijken of het goedkoper is om een benzine met kleine bijdrage te doen, of dus deze hybride met veel eigen bijdrage, maar minder bijtelling ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Q-bone op 07-04-2008 11:20 ]

bla?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:01

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

730 Exlusief brandstof en 944 inclusief brandstof.

Maar dat is wel met lederen bekleding, metallic lak en de dvd navagatie. 8)

(Zonder opties is ie: 601/806)

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q-bone

Q-bone

Dusss...

601 is cool ;) goedkoper dan een prius neem ik aan. 80 euro extra bijdrage ofzo, 20 terug van klimaatneutrale shizzle, dus dan is het waarschijnlijk goedkoper dan een bezine van 17 k ;)

bla?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 00:56
Q-bone schreef op maandag 31 december 2007 @ 11:32:
Zou iemand mij kunnen vertellen wat een Honda Hybride kost (lease) per maand bij 45000k per jaar, 48 maanden? het liefst bij ING lease...

Mijn dank is groot ;)
Ik werk bij Sogeti, mijn contract is 4jr 40k/jaar. Ik betaal 608 euro per maand excl. brandstof en 800 incl.

Ik heb hiervoor de extra lederen bekleding, winterbandenregeling, vervroegd inleveren verzekering bij verlaten bedrijf, 16" velgen voor 1200 euro, grotere banden, en een gratis bluetooth carkit van de dealer. Niet slecht lijkt me ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 06-06 09:40
Wijnands schreef op zaterdag 22 december 2007 @ 09:01:
[...]

Da's vrij apart. In december worden heel weinig leaseauto's geleverd.
Ik heb geen leasewagen, bedrijf koopt die gewoon aan.
Auto besteld half september, toegekomen bij dealer half november.
Ontvangen, morgen als de nummerplaten toegekomen zijn tenminste (worden bezorgd door de post).
Dit ook omdat hij dan van 2008 is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:25

_Arthur

blub

Engineer Stewie schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 21:13:
Ik heb geen leasewagen, bedrijf koopt die gewoon aan.
Auto besteld half september, toegekomen bij dealer half november.
Ontvangen, morgen als de nummerplaten toegekomen zijn tenminste (worden bezorgd door de post).
Dit ook omdat hij dan van 2008 is.
De volgende keer dan wel even vermelden dat je uit Belgie komt. De Belgische en Nederlandse regels mbt leaseauto's schelen namelijk een heleboel.

Verder zeg je dat de nummerplaten pas dit jaar er op komen, dan doet je dealer dus precies hetzelfde als de leasetoko's in Nederland. Ze wachten in de laatste maand met uitleveren en pas vanaf 2 januari kan je met de auto de weg op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djidee
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 02-06 23:03

djidee

Mr. Slungel

Nou heb zitten rekenen en dubben, zat te twijfelen tussen een 3deurs Grande Punto 1.3 dieseltje met wat opties, of een kale 207SW 1.6 90pk diesel, tot ik dus de Civic Hybrid tegenkwam... Me in gaan verdiepen, en ja, dit gaat hem worden. Je krijgt een hoop meer auto voor minder geld, mooi in het zwart, wel andere velgen er bij zoeken denk ik want die bijna dichte vind ik niets... Baas vind het prima, ondanks dat hij flink duurder uit gaat zijn (punto doet 1 op 20 met diesel volgens fabrieksopgave, en dat doet de Civic ook, maar dan op benzine).. En uiterlijk, ach, wennen denk ik... :9

"Mekker, blaat"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suntoro
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23-09-2022
djidee schreef op zaterdag 05 januari 2008 @ 01:52:
Nou heb zitten rekenen en dubben, zat te twijfelen tussen een 3deurs Grande Punto 1.3 dieseltje met wat opties, of een kale 207SW 1.6 90pk diesel, tot ik dus de Civic Hybrid tegenkwam... Me in gaan verdiepen, en ja, dit gaat hem worden. Je krijgt een hoop meer auto voor minder geld, mooi in het zwart, wel andere velgen er bij zoeken denk ik want die bijna dichte vind ik niets... Baas vind het prima, ondanks dat hij flink duurder uit gaat zijn (punto doet 1 op 20 met diesel volgens fabrieksopgave, en dat doet de Civic ook, maar dan op benzine).. En uiterlijk, ach, wennen denk ik... :9
Twijfelde ook tussen de Swift 1.5/Sport en Yaris 1.3/TS tot ik bij de Civic kwam. Na wat gereken wist ik het ook, dus ook voor de Civic Hybrid gekozen. Ik zei al dat ze veel meer zult gaan zien in 2008. Nu hopen dat ie begin februari geleverd gaat worden. Gisteren heeft de dealer gebeld over de exacte leverdatum, dus ...... (Hopelijk met het nieuwe kenteken :P , want de RDW introduceert het onverwachts. Anders maar niet, ach.... :) )
Tsja, over die wielen struikelen de meeste hier. Ik heb ze ook laten vervangen door 17". Met andere wielen zul je alleen niet zo gauw je 1:20 halen, maar dat was evengoed moeilijk te realiseren.

[ Voor 4% gewijzigd door Suntoro op 05-01-2008 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djidee

djidee

Mr. Slungel

verbruik maak ik me ook niet zo druk over, lang leve de brandstofpas :9 . Dus word babbelen om andere velgjes... Zag bij accesoires ook andere front en rear etc staan, zag er nog beter uit, eens informeren naar de prijzen daarvan.. Bij de autoweek reviews van deze wagen zie je al wel mensen die in de buurt komen, zonder er op te letten. In het begin doet hij 1:14, als eigen auto is het dan wel schrikken, maar de motor schijnt bij 8000-10000 km ingelopen te zijn, en dan komt hij in de buurt....

"Mekker, blaat"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 88654

Is er hier iemand geweest die zijn auto in het eerste jaar van zijn contract heeft ingeleverd? En wat waren de kosten hiervan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donde
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-03 05:57
Anoniem: 88654 schreef op maandag 07 januari 2008 @ 10:31:
Is er hier iemand geweest die zijn auto in het eerste jaar van zijn contract heeft ingeleverd? En wat waren de kosten hiervan?
Dat is verschillend per bedrijf. Vaak komt het voor dat het verschil tussen boekwaarde en handelswaarde de boete is bij vroegtijdig inleveren in het eerste jaar.

Hebben stelt niets voor als je niet zelf iets bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Zo rond 73% over het totaal verschuldigde bedrag....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Het ligt er inderdaad aan wat de regels van het bedrijf zijn. Ik heb mijn auto na 1 jaar en 1 maand ingeleverd en dat koste me niks omdat ik onder mijn lease-budget zat.

Maar bij een ander bedrijf kan het inderdaad weer anders zijn.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 88654

hmmm...ennu die boete, is het iemand wel eens gelukt om die door de nieuwewerkgever te laten betalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrammeS
Anoniem: 88654 schreef op maandag 07 januari 2008 @ 11:09:
hmmm...ennu die boete, is het iemand wel eens gelukt om die door de nieuwewerkgever te laten betalen?
Boete krijg je normaal toch niet als je de auto meeneemt naar je nieuwe werkgever.

Morgen komt eindelijk me nieuwe auto. Reeds besteld op 10 oktober dus het mag ook wel een keer.

SEAT Leon 1.9 Sportstyle[Zenith Grijs], 694,- euri in de lease.

Ik ben nieuwsgierig naar wat het me precies gaat kosten per maand(Bijtelling + 94,- over lease budget).

[ Voor 35% gewijzigd door BrammeS op 16-01-2008 23:53 . Reden: toevoeging. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Niet online
Ik mag van Leaseplan bij de APK van mijn dieseltje een roetfilter laten inbouwen, op kosten van LP.

Zijn er nadelen aan zo'n aktie? Heeft iemand een reden waarom ik dat niet zou laten doen?

(2004 Zafira 74kw 2.0DTH)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wallie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:42

Wallie

Herr

joopv schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 02:12:
Ik mag van Leaseplan bij de APK van mijn dieseltje een roetfilter laten inbouwen, op kosten van LP.

Zijn er nadelen aan zo'n aktie? Heeft iemand een reden waarom ik dat niet zou laten doen?

Tja, je levert iets aan vermogen in... en verder... hoogstens het gevaar dat er een keer wat mee gaat zijn ofzo... maw: hoe meer aan je auto, hoe meer er storing kan geven :P

Dat is niet gênant, dat is professioneel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0YR1D3R
  • Niet online
BrammeS schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 23:51:
[...]
Ik ben nieuwsgierig naar wat het me precies gaat kosten per maand(Bijtelling + 94,- over lease budget).
Als je werkgever al je eigen bijdrage per maand verrekend moet je rekenen op zo'n 280-290 euro :) Ik zit iets lager, maar heb ook minder eigen bijdrage omdat ik hem eerder heb besteld en de prijzen inmiddels wat zijn gestegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14124

joopv schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 02:12:

Waarom zou je het wel doen? Je levert vermogen in, en de roetfilters die men achteraf aanbrengt leveren veel technische problemen op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Niet online
... Ehhh... vanwege de roetuitstoot ...

Als ik daarom iets vermogen in lever heb ik daar geen problemen mee.

Technische problemen zijn het risico van de garage / LeasePlan, ik neem aan dat zij geen toestemming zouden geven als de impact daarvan het kosten/baten plaatje zou beinvloeden. En aangezien zij beiden toestemming hebben gegeven kan ik aannemen dat dat niet zo'n vaart zal lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06-06 23:49
Anoniem: 88654 schreef op maandag 07 januari 2008 @ 11:09:
Je kunt drie dingen proberen:

1. leasecontract meenemen naar nieuwe werkgever
Dan moet je nieuwe werkgever wel een leaseregeling hebben waarin je huidige leasemaatschappij een van de toegestane leveranciers is. De leasemaatschappij moet ook meewerken, hoewel dat wel moet lukken als je verder niets aan het contract probeert open te breken.

2. voor de duur van je huidige leasecontract het leasebedrag als mobiliteitsvergoeding laten uitkeren
Bij veel werkgevers is dit de makkelijkste optie omdat een mobiliteitsvergoeding sowieso tot de opties behoort. Je gebruikt deze vergoeding dan om voor eigen rekening de lease voort te zetten.
Let wel op de fiscale verschillen.
Bij deze constructie heb je geen fiscale bijtelling meer. Je betaalt nu IB over (mobiliteitsvergoeding - 0.19 * aantal zakelijke kilometers) in plaats van 14 of 25% * cataloguswaarde - eigen bijdrage.

3. de situatie aan je nieuwe baas uitleggen bij de sollicitatie en tekengeld vragen
Ik ken iemand die een paar duizend euro aan tekengeld heeft gekregen omdat hij een bonus misliep bij zijn oude baas door daar weg te gaan. Als dat kan, misschien ook wel voor de afkoop van een leasecontract. Maar lang niet elk bedrijf zal klaar zijn om tekenegld te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14124

joopv schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 09:37:
[...]
... Ehhh... vanwege de roetuitstoot ...
Dat doet het ministerie van VROM je denken, echter bij achteraf ingebouwde roetfilters is de temperatuur in de uitlaat te laag om het roetfilter zijn werk te laten doen. Het idee is goed, maar werkt alleen als de auto motorisch hiervoor is opgebouwd.

Een roetfilter werkt door het roet in een fijnmazige structuur te verzamelen, en op het moment dat dit maas vol gaat raken zorgen de uitlaatgassen voor een verhoogde temperatuur die vervolgens het roet laat verbranden. Als deze temperatuur niet wordt bereikt, slibt het maas dicht, komt het niet tot een verbranding.

Meer info:
DELFT - Achteraf ingebouwde roetfilters bij dieselauto’s werken zelden, zijn te kostbaar en leiden tot autopech.

Uitstoot van een auto met roetfilter. (ANP)

vorige afbeelding 1 / 2 volgende Deskundigen menen dat de 300 miljoen euro die de overheid besteedt aan de filters weggegooid geld is.

De roetfilters werken niet omdat de temperatuur in de uitlaat te laag is. Bij een te lage temperatuur slibt de roetopvanger snel dicht. Binnen een paar duizend kilometer werkt het filter niet meer. Uiteindelijk komt de bestuurder daardoor langs de weg te staan. Dit blijkt uit een onderzoek van het energie-instituut Senternovem in opdracht van het ministerie van Verkeer en Waterstaat.

De overheid weet dit al sinds 2004. Desondanks wil staatssecretaris Van Geel (Milieu) nog steeds dat personenauto’s en bedrijfswagens die op diesel rijden een filter krijgen. De filters werken echter alleen als er kostenverhogende technische foefjes worden toegevoegd, zoals een klep die de hoeveelheid lucht naar de motor beperkt.

Staatssecretaris Van Geel trok vorig jaar 300 miljoen euro uit om naast bussen en vuilnisauto’s ook taxi’s en bestelwagens van een roetfilter te laten voorzien. De techniek is sinds die tijd niet wezenlijk veranderd. Wetenschapper Dankers vreest dat de subsidiemiljoenen weggegooid geld zijn. ,,Er dreigt een debacle. Uiteindelijk krijgt het roetfilter dan de schuld, terwijl het eigenlijk de politiek is die te snel een oplossing heeft willen zien voor de luchtproblematiek waar we mee zitten.’’

Het ministerie van VROM is bekend met de studie van Senternovem, ‘maar we denken toch dat voor veel auto’s een roetfilter een goede oplossing is’, zegt een woordvoerder. ,,Onderzoek van bijvoorbeeld TNO geeft aan dat het technisch kan. Grofweg zou het bij alle personenauto’s en bedrijfswagens vanaf bouwjaar ’95 mogelijk moeten zijn. Vanzelfsprekend gaan we niet blind subsidies verstrekken. Er wordt per voertuig gekeken welke oplossing het geschikst is.’’

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0YR1D3R
  • Niet online
Enige argument om er 1 te nemen (net als winterbanden) is als je naar Duitsland moet. Daar zijn steden waar je er niet meer in komt zonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Niet online
Is milieugericht denken zo vreemd voor leaserijders? Zoals ik zojuist heb aangegeven is dat niet het enigste argument, ik wil gewoon de roetuitstoot verminderen. Zeker als dat kostenneutraal kan.

Ik zal de argumentatie van Gordijnstok nog bespreken met de garage, maar ik dacht dat er een voorziening getroffen is ivm de (periodieke) temperatuursverhoging voor verbranding van het verzamelde roet.

Overigens gaat dat weer ten koste van de gemiddelde CO2 uitstoot... Je blijft de milieu afwegingen houden, alleen op een andere manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Dat vperiodiek verbranden van de roetdeeltjes doet een Diesel Partikel Filter (DPF). En deze word achteraf niet ingebouwd hoor. Dat is gewoon een Diesel Roet Filter (DRF). Ik zelf heb nu zo'n DPF en geloof mij, die wil je niet. Geeft alleen maar storingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrammeS
Tylen schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 13:40:
Dat vperiodiek verbranden van de roetdeeltjes doet een Diesel Partikel Filter (DPF). En deze word achteraf niet ingebouwd hoor. Dat is gewoon een Diesel Roet Filter (DRF). Ik zelf heb nu zo'n DPF en geloof mij, die wil je niet. Geeft alleen maar storingen.
grumble :( , Mijn auto is net afgeleverd blijkt het een zwarte te zijn :( :( :(

De heren zijn nu aan het uitzoeken waar het fout is gegaan!!!(wagenparkbeheerder, Lease maatschapij of Dealer). Straks kan ik alsnog een maand wachten op de nieuwe auto.

[ Voor 0% gewijzigd door BrammeS op 21-01-2008 18:14 . Reden: enorme typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WooK
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-10-2024

WooK

PC in de soep? Heerlijk!

zware wat?

Ik mag al die onzin over roetfilters niet horen trouwens. Leaserijders rijden schoner dan al die < 10 jaar oude opels, citroens enz. maar de overheid denkt daar anders over en gaat lekker door om het leaserijden oninteressanter te maken :r

I'm not as think as you stoned I am

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

BrammeS schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 14:04:
[...]

grumble :( , Mijn auto is net afgeleverd blijkt het een zware te zijn :( :( :(

De heren zijn nu aan het uitzoeken waar het fout is gegaan!!!(wagenparkbeheerder, Lease maatschapij of Dealer). Straks kan ik alsnog een maand wachten op de nieuwe auto.
Je bedoelt zeker zwart? Ik ken ook iemand die dat had. Bestelde een zilveren caddy sdi, en kreeg een blauwe caddy TDI inclusief extra radio/cd speler. Garage gaf de keuze om hem te houden zonder bij betalen. Hij rijd dus nu in een blauwe caddy ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmderonde
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 06-06 12:25
Nieuwe lease bak besteld.
Na lang twijfelen de Fiat Bravo Edizione Prima besteld.
115 PK 1,9 multijet
17" velgen
Navigatie/bluetooth handsfree

* is blij!

trouwens, leaseprijs: 605 excl. brandstof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 06-06 09:40
BrammeS schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 14:04:
[...]

grumble :( , Mijn auto is net afgeleverd blijkt het een zware te zijn :( :( :(

Ach, mijn wagen is al afgeleverd in November 2007, toen toch maar besloten van te wachten met inschrijving tot 02/01/2008 (theoretisch 1 jaar jonger).
Auto dus ingeschreven op 02/01, verzekering vult papieren verkeerd in en DIV (Dienst Inschrijving Voertuigen) stuurt mijn nummerplaat naar de dealer ipv naar bedrijf.
Dealer heeft de plaat natuurlijk teruggestuurt naar DIV ipv het bedrijf te bellen.
Tot op heden nog steeds GEEN !!! nummerplaat ontvangen, normaal duurt dit dus welgeteld 1 dag.

Nu weet niemand waar mijn nummerplaten zijn, dus mag wss nog wel een tijdje wachten.
Begin zowaar redelijk pissed rond te lopen omdat ik nu al meer dan 2 weken met een Fiesta 1.4 TDCI zit (huurwagen), deze is volledig standaard en rijdt voor geen meter.

Ben benieuwd of de verzekering mijn persoonlijke schade evenals schade geleden door het bedrijf wil vergoeden.
Persoonlijk:
- rij nu klasse lager van wagen (dit is niet opzich niet zo erg, moest het een fatsoenlijke wagen zijn)
- Voordeel in natura bedraagt 70 euro netto (eigen bijdrage), terwijl ik belastingtechnisch met een wagen rondrijdt die maar 8pk heeft ipv 10pk. Voor een fiesta dien je maar 50 euro te betalen, maar mijn contract is getekend, waarin staat dat de auto 10 pk (fiscaal) heeft, waardoor ik die 70 euro dien te betalen.

Verder is er nog de schade van het bedrijf:
- Huur van de wagen is ongeveer een 1200 euro / maand
- Solidariteitsbijdrage, deze wordt berekent op de CO2 uitstoot, deze bedraagt voor de Fiesta 114g/km; voor mijn bedrijfswagen is dit 159 g/km
- Volledig betaalde auto (op 02/01) die stilstaat in de garage, waarvan de inschrijving en verzekering lopende is, de wagen is dus al aan het zakken in waarde zonder er mee te rijden.

Heb ondertussen alle vertrouwen verloren in de verzekeringsmaatschappij, zeker nadat ze de wagen van een collega, onder een verkeerd merk hebben ingeschreven. Dit hebben ze ondertussen wel rechtgezet.
Mijn wagen zal wss niet meer voor deze maand zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:30

FreakNL

Well do ya punk?

http://www.overgeld.nl/ru...r_wil_hybride_auto__.html

Wellicht interessant voor sommigen? Het doet mij wel pijn om afscheid te nemen van mijn 207 Feline, maar ik zou er wel 100 euro netto op vooruit gaan... Moeilijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L-VIS
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12:29
FreakNL schreef op maandag 21 januari 2008 @ 17:54:
http://www.overgeld.nl/ru...r_wil_hybride_auto__.html

Wellicht interessant voor sommigen? Het doet mij wel pijn om afscheid te nemen van mijn 207 Feline, maar ik zou er wel 100 euro netto op vooruit gaan... Moeilijk...
Ook een 207 rijder die misschien afscheid gaat nemen. Zo'n Honda Civic is zeker geen lelijke auto, en die bijtelling maakt het verhaal helemaal interessant. Misschien van het weekend maar eens proefrijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Zo dat is een mooie actie van lp. Helaas niets voor mij, ik blijf lekker met me leon rijden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:50

Mx. Alba

hen/die/zij

Misschien tijd voor een voor-tegen Honda Civic Hybrid vs Toyota Prius?

http://www.drive.com.au/E...tail.aspx?ArticleID=12404
The Verdict

So, which one would we choose? There isn't a straightforward answer to that question. The Honda has a sharper price, is better-equipped than the Prius and seems to be incredible value. It was also good to get reacquainted with Made-In-Japan Honda quality.

If your budget stretches only to $32,000, the Civic is a worthy proposition. However, if price is not a limiting factor, we'd go for the Prius. Toyota's hybrid system is more refined, more advanced, more user friendly and more fuel-efficient than the Civic's, which means the Prius is a better execution of its intended function.
Ook mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar de Prius. Het hybride-systeem is volwassener en beter afgesteld, de kofferbak is groter en de achterbanken kunnen neergeklapt worden (bij de Civic kan dat niet). Ook het volautomatisch achteruit parkeren is een leuk feature (niet standaard geleverd, maar dat zit wel in de Tech versie). Aangezien ik er in ieder geval een GPS in wil hebben, heb ik voor mijzelf de Prius Tech en de Civic + sat nav vergeleken, en de Prius Tech kwam daarbij beter uit de vergelijking bij een vergelijkbare prijs, want hij heeft meer standaard opties in die versie. De Prius is ook een tikkie sneller en heeft een wat kleinere draaicirkel.

Maarja, als ik bijvoorbeeld 4 maanden moet wachten op een Prius terwijl een Civic vrijwel direct leverbaar is gaat ik misschien toch om...

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzy
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

Het probleem van die hybride auto's is dat ze niet zo groot zijn, het is alleen maar een alternatief voor kleine auto's. Zelf rij ik nu een Peugeot 307 SW (poolauto) en daar past mijn gezin met 3 kids prima in, al wordt de kofferbak opgeslokt door het reservewiel (LPG).

Wanneer ik zelf een auto uit mag zoeken dan zou ik kijken naar een Skoda Octavia stationcar of een Toyota Avensis. In die klasse is gewoon niets te vinden wat in de buurt komt van die uitstootcijfers van de 14% categorie. En een Civic of Prius zit gewoon een klasse lager, dus een stuk kleiner.

Herkenbaar?

Exchange en Office 365 specialist. Mijn blog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Herkenbaar. Maar de Prius is toch vrij groot van binnen hoor. En qua station wagon hebben we nog onze good old V40 ;)

Wat ik wel een groot nadeel vind van hybrides is dat ze geen aanhangers kunnen trekken...

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordMorgoth
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

LordMorgoth

Valar Morghulis!

Jazzy schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 10:01:
Het probleem van die hybride auto's is dat ze niet zo groot zijn, het is alleen maar een alternatief voor kleine auto's. Zelf rij ik nu een Peugeot 307 SW (poolauto) en daar past mijn gezin met 3 kids prima in, al wordt de kofferbak opgeslokt door het reservewiel (LPG).

Wanneer ik zelf een auto uit mag zoeken dan zou ik kijken naar een Skoda Octavia stationcar of een Toyota Avensis. In die klasse is gewoon niets te vinden wat in de buurt komt van die uitstootcijfers van de 14% categorie. En een Civic of Prius zit gewoon een klasse lager, dus een stuk kleiner.

Herkenbaar?
Zeker, ik heb ondanks de 25% bijtelling ook gekozen voor een Skoda Octavia om dezelfde reden als jij net noemt. Van de Octavia heb ik overigens nog geen seconde spijt gehad 8)

Valar Morghulis! All men must die -- Jaqen H'ghar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagaBaSH
  • Laatst online: 15-02 23:07

RagaBaSH

Huttenbouwer

Raar dat we nu op het punt zijn dat een maatregel van de overheid daadwerkelijk tot een verschuiving in het consumeren gaat leiden, maar dan blijkt dat de maatregel te krap is gemaakt (met name bij diesel).

Als de overheid voor diesel dezelfde norm (100g/km CO2) als voor benzine zou hanteren zou je een groot deel van leasend nederland mee krijgen.. maar zeg zelf, hoeveel mensen mogen er tegenwoordig nog benzine leasen? (helemaal zonder LPG).

Nu maar hopen dat VW de Polo BlueMotion snel naar onder de 95g/km krijgt, dan weet ik wel wat ik ga leasen....

Zes pallets, een paar vierkante kilometer dekzeil en een zooi verroeste spijkers is geen troep. Dat is een hut in ontkenningsfase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Jazzy schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 10:01:

Herkenbaar?
Helemaal mee eens, het wachten is op de eerste "eco" MPV/stationcar. Ik hoop over twee jaar een Peueot 308 SW als HDi-hybride te leasen tegen 14% bijtelling. Hoop dat ze in Frankrijk een beetje doorwerken om dat plan waar te maken :)

Ik denk persoonlijk dat de norm van 110/95 gram CO2/km een beetje te star is. Deze norm drijft de markt eerder naar kleinere auto's dan naar meer efficiente auto's en is dus niet goed voor de innovatie in autoland. Daihatsu Cuore / Citroen C1 valt al in 110 gr/km norm --> geen innovatie nodig. Audi haalt gewoon zijn schouders op, lukt toch niet om een A4 lease-frendly te maken. Ook geen innovatie te verwachten dus.

Beetje off-topic misschien: Iemand een idee hoe de CO2 norm moet worden bepaald bij auto's op biobrandstof? Als je het CO2-neutrale deel van de brandstof niet hoeft mee te tellen dan komt een BMW M3 op bio-ethanol E85 in aanmerking (295 --> 44 gr/km) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Niet online
RagaBaSH schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 14:43:
Raar dat we nu op het punt zijn dat een maatregel van de overheid daadwerkelijk tot een verschuiving in het consumeren gaat leiden, maar dan blijkt dat de maatregel te krap is gemaakt (met name bij diesel).

Als de overheid voor diesel dezelfde norm (100g/km CO2) als voor benzine zou hanteren zou je een groot deel van leasend nederland mee krijgen.. maar zeg zelf, hoeveel mensen mogen er tegenwoordig nog benzine leasen? (helemaal zonder LPG).
De overheid heeft een lange termijn politiek - men dwingt de markt via de eindgebruikers / leasebedrijven / garage's tot het doen van keuzes en ontwikkelen van auto's met lage energieklasses en lage CO2 uitstoot.

Dat er op dit moment nog weinig keuze is is niet zo van belang, over een jaar of zo zal er (hopelijk) veel meer keuze zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
joopv schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 15:27:
[...]

De overheid heeft een lange termijn politiek - men dwingt de markt via de eindgebruikers / leasebedrijven / garage's tot het doen van keuzes en ontwikkelen van auto's met lage energieklasses en lage CO2 uitstoot.

Dat er op dit moment nog weinig keuze is is niet zo van belang, over een jaar of zo zal er (hopelijk) veel meer keuze zijn.
Dan zouden er imho twee dingen moeten veranderen:

1. zulke maatregelen niet op nationaal maar Europees niveau nemen. De automarkt is hier echt te klein om een apart model te ontwikkelen.

2. de CO2 norm afhankelijk maken van aantal zitplaatsen / m3 laadruimte.
De huidige norm is gelijk voor een Cuore en een Grand Voyager. Die eerste zit zo al onder de 110 gr/km, met die tweede gaat het sowieso niet lukken. De enige echte innovatie krijg je van fabrikanten die proberen een B of C segment auto (Corsa/Astra) te kwalificeren voor de lage bijtelling. Het A segment hoeft niet te innoveren want die zitten doorgaans al goed, de D/E en grotere auto's zijn bij voorbaat kansloos. Als je een relatieve norm zou maken, dan zou er voor alle modellen een incentive bestaan. Dus ook een A-klasse Voyager met bijvoorbeeld 147 gr/km CO2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
t_captain schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 16:04:
[...]

Dan zouden er imho twee dingen moeten veranderen:

1. zulke maatregelen niet op nationaal maar Europees niveau nemen. De automarkt is hier echt te klein om een apart model te ontwikkelen.

De huidige norm is gelijk voor een Cuore en een Grand Voyager. Die eerste zit zo al onder de 110 gr/km, met die tweede gaat het sowieso niet lukken. De enige echte innovatie krijg je van fabrikanten die proberen een B of C segment auto (Corsa/Astra) te kwalificeren voor de lage bijtelling. Het A segment hoeft niet te innoveren want die zitten doorgaans al goed, de D/E en grotere auto's zijn bij voorbaat kansloos. Als je een relatieve norm zou maken, dan zou er voor alle modellen een incentive bestaan. Dus ook een A-klasse Voyager met bijvoorbeeld 147 gr/km CO2.
Tja maar een Voyager is nou eenmaal niet echt een energiezuinige auto, mischien dat ze dan per klasse een andere Bijtelling moeten doen

A = 14%
B = 16%
C = 22%
D = 25%

bijvoorbeeld. Dan is het voor elke auto voordelig om een klasse "beter" te worden. Ik vind het niet slecht dat er gestimuleerd word voor lease-autos om wat naar het kleiner segment te kijken, zeker niet als daar ook gewoon luxe auto's te krijgen zijn. Niet iedereen hoeft in SUV te rijden.

Als je graag een grotere auto wilt rijden mag dat best wat kosten. Hoeveel bijtelling eerlijk zou zijn laat ik even in het midden.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzy
  • Nu online

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

rwb schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 16:16:
[...]
bijvoorbeeld. Dan is het voor elke auto voordelig om een klasse "beter" te worden. Ik vind het niet slecht dat er gestimuleerd word voor lease-autos om wat naar het kleiner segment te kijken, zeker niet als daar ook gewoon luxe auto's te krijgen zijn. Niet iedereen hoeft in SUV te rijden.

Als je graag een grotere auto wilt rijden mag dat best wat kosten. Hoeveel bijtelling eerlijk zou zijn laat ik even in het midden.
Het doel is juist dat mensen in een relatief zuinige auto gaan rijden en dat doel is op zich haalbaar, kijk maar naar het succes van de huidige regeling in de klasse van de compacte auto's.

Als je ook resultaat wilt halen in het segment van de gezinsauto's of zakelijk representatieve auto's dan moet er iets anders gebeuren. Dan moet je een bruikbaar alternatief bieden en dat alternatief is er nu nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 165438

Nog mensen die een bewuste keuze hebben gemaakt tussen de Prius en de Civic Hybrid? En op grond waarvan dan??

Lees o.a. hier dat veel mensen andere velgen bestellen voor de Civic. Maar ik zie nergens foto's van die velgen onder de Civic.. Ben eigelijk wel benieuwd. Zal zeker een groot verschil maken in het uiterlijk en dus ook in de uiteindelijke keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Laatst online: 10:30

FreakNL

Well do ya punk?

L-VIS schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 08:41:
[...]

Ook een 207 rijder die misschien afscheid gaat nemen. Zo'n Honda Civic is zeker geen lelijke auto, en die bijtelling maakt het verhaal helemaal interessant. Misschien van het weekend maar eens proefrijden.
Lees net in de voorwaarden dat het slechts voor drie berijders per klant geldt... In de 1e plaats doet Sogeti geen zaken met Leaseplan, en als dat wel zo zou zijn zou het dus voor slechts 3 Sogetisten gelden.. Slim chance...

Nou ja, hoef ik er ook niet over na te denken... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Anoniem: 165438 schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 18:36:
Nog mensen die een bewuste keuze hebben gemaakt tussen de Prius en de Civic Hybrid? En op grond waarvan dan??

Lees o.a. hier dat veel mensen andere velgen bestellen voor de Civic. Maar ik zie nergens foto's van die velgen onder de Civic.. Ben eigelijk wel benieuwd. Zal zeker een groot verschil maken in het uiterlijk en dus ook in de uiteindelijke keuze.
Ja dus: http://gathering.tweakers...message/29471231#29471231

De standaard velgen van de Civic Hybrid zijn vreemde dichte discus-achtige gevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzy
  • Nu online

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

Mx. Alba schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 09:51:
Misschien tijd voor een voor-tegen Honda Civic Hybrid vs Toyota Prius?
Het artikel kost € 1,15 maar als je deze bakken echt overweegt dan zal dat misschien geen probleem zijn: http://www.autoweek.nl/magazineorder.php?ID=10295

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De standaard velgen van de Civic Hybrid zijn vreemde dichte discus-achtige gevallen.
Klopt ja. Dus ik was daarom op zoek naar een foto van een alternatief gemonteerd onder de civic. Op rijtesten.nl staat een foto maar die is helaas niet compleet (ofwel je ziet niet de hele auto)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Kijk gewoon naar andere Civics. Op de velgen na is de Civic Hybrid aan de buitenkant het zelfde als een gewone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ah tuurlijk.. Had ik zelf op kunnen komen. (amerikaanse Civic dus)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suntoro
Anoniem: 165438 schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 19:31:
[...]

Klopt ja. Dus ik was daarom op zoek naar een foto van een alternatief gemonteerd onder de civic. Op rijtesten.nl staat een foto maar die is helaas niet compleet (ofwel je ziet niet de hele auto)
Ik heb er idd ook andere velgen onder laten zetten, maar foto's maken lukt niet erg door brakke camera. Deze heb ik door onderhandelen bij de Honda dealer laten monteren. Echter was ik niet afhankelijk van een bepaalde leasemaatschappij, dus ben ik met mijn werkgever gewoon naar de Honda dealer gestapt. Daar werd verteld dat zij zelf zaken deden met ING Lease, dus via ING Lease heb ik mijn auto ook.

Afbeeldingslocatie: http://img251.imageshack.us/img251/912/civichybridsj1.th.jpg

Zijn gewoon 17" antraciet Honda velgen, welke ook onder normale Civics gemonteerd kunnen worden. Er moest een klein dingetje voor worden aangepast in het achterscherm, maar dat stelde niets voor. Konden ze zo wegslijpen, zeiden ze bij de dealer. Maar velgen kunnen idd een hoop doen, maar dat geldt bij veel auto's. Alle Honda velgen konden er in principe onder, maar als als je met de dealer een deal kunt sluiten voor een ander merk met dezelfde ET-waarde, lijkt me dat ook geen probleem.

Helaas gaat een betere foto in het donker niet lukken met deze camera.

[ Voor 9% gewijzigd door Suntoro op 22-01-2008 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Toch bedankt voor de moeite. Geeft een goed beeld wel hoe velgen de auto een andere aanblik geeft.

Misschien toch nog een handig vraagje: hoe heb je dat aangepakt die velgen met dealer en leasemaatschappij? En maakt het nog een verschil dat je direct naar de dealer bent gestapt? Hoe kan ik het het beste doen als het via mijn werkgever naar de leasemaatschappij gaat??

[ Voor 58% gewijzigd door Anoniem: 165438 op 22-01-2008 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suntoro
Ik werk maar bij een kleine werkgever waardoor we geen deals hebben met leasemaatschappijen. Ook heb ik maar een contract voor 15.000km per jaar voor 4 jaar, waardoor de auto niet zoveel afschrijft per jaar. Dus ik kan ook niet spreken voor iemand die 40/45.000 per jaar rijdt. Verder hoef ik ook niet veel voor mijn werk weg en ik doe al helemaal niets in de ICT.

In mijn geval heeft Honda ook wel wat meer marge om te onderhandelen i.p.v. dat de leasmaatschappij ze uitmelkt. Maar misschien mag je van je leasemaatschappij wel zelf de dealer uitkiezen. Dan kan je altijd nog even gaan shoppen, maar dat zul je toch even na moeten vragen. Ik kan niet voor grote bedrijven spreken.

Een vriend van mij werkt bij LogicaCMG, maar die moest van Lage Landen voor zijn BMW 1 serie perse naar een bepaalde BMW dealer. Dus bij grote bedrijven zul je idd wel vast zitten aan dealers en de beperkte onderhandelingsmogelijkheden.

Met opties is natuurlijk alles mogelijk mits je maar betaald. Dus uiteindelijk ligt het er gewoon aan wat binnen je leasebudget past. Velgen zijn namelijk niet de enige opties die mogelijk zijn. Anderen kiezen bijvoorbeeld ook nog voor leren bekleding, etc....., dus..............................

[ Voor 13% gewijzigd door Suntoro op 22-01-2008 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wederom bedankt. Maar de officiële opties zijn: leer en metallic... voor de rest niks toch?

Modbreak:Dit is geen autoforum! Daar is Vervoer voor.

[ Voor 36% gewijzigd door Rukapul op 22-01-2008 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-06 11:25
Hoe groter je werkgever, hoe minder je bij een auto kan onderhandelen. Sowiso knappe jongen die nu nog iets bij een hybride kan praten, die dingen gaan dit jaar echt hard lopen dnek ik.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suntoro
Wijnands schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 23:03:
Hoe groter je werkgever, hoe minder je bij een auto kan onderhandelen. Sowiso knappe jongen die nu nog iets bij een hybride kan praten, die dingen gaan dit jaar echt hard lopen dnek ik.
Ik heb hem al in december besteld samen met mijn werkgever. Kon in eerste instantie ook niet, maar pas toen ik toch dreigde naar de Suzuki dealer te gaan voor een Swift die er sportiever uitzag, kon het opeens wel.

Dat soort dingen doe je dus niet als je bij voorbaat al bij de werkgever en/of leasmaatschappij al je keuzes qua opties moet maken.

In dat opzicht heb ik mazzel dat ik bij een klein bedrijf zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
rwb schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 16:16:
[...]

Tja maar een Voyager is nou eenmaal niet echt een energiezuinige auto, mischien dat ze dan per klasse een andere Bijtelling moeten doen
Dat ben ik gedeeltelijk met je eens. Het is de overheid te doen om reductie van CO2 uitstoot en in dat kader wil het wel helpen als iedereen kleiner gaat rijden.

Bij dat streven sluit de absolute C02 norm aan. Je dwingt mensen tot nadenken over hun keuze tussen een grotere en een kleinere auto. Je kunt bijvoorbeeld een 207 laten staan ten gunste van een 107 en zo een heleboel bijtelling besparen.

Waar de schoen wringt, is dat er voor een auto met 6 of 7 zitplaatsen helemaal geen A-label alternatieven zijn. Wie nu een Voyager of zoiets dergelijks rijdt, doet dat meestal vanwege de zitplaatsen / laadruimte. Die mensen gaan niet ineens naar een 107, Smart ForTwo, Civic Hybrid oid om in de 14% bijtelling te komen. Ook zal Chrysler niet eens moeite doen om A-lebel te halen want dat gaat bij voorbaat niet lukken. Gevolg is een gemiste kans qua CO2 reductie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L-VIS
t_captain schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 16:04:
[...]
Dat is er al. De huidige labels worden opgesteld aan de hand van de oppervlakte van het voertuig. Kijk maar bijvoorbeeld naar het verschil tussen een BMW 520i en een 120i. Beide met dezelfde motor, de 5 heeft een a-label en de 1 een c-label. En dat terwijl de 1 serie zuiniger is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
L-VIS schreef op woensdag 23 januari 2008 @ 09:36:
[...]

Dat is er al. De huidige labels worden opgesteld aan de hand van de oppervlakte van het voertuig. Kijk maar bijvoorbeeld naar het verschil tussen een BMW 520i en een 120i. Beide met dezelfde motor, de 5 heeft een a-label en de 1 een c-label. En dat terwijl de 1 serie zuiniger is.
Okee, dat betekent dus dat A label en 14% bijtelling twee verschillende normen zijn. Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Maar t_captain, ergens is dat ook wel logisch.

De meeste mensen hebben een lease-auto voor hun woon-werk-verkeer of omdat ze op veel verschillende plekken werken, dus om die persoon alleen plus eventueel wat materieel voor het werk van A naar B te brengen. Dat die persoon graag een MPV wil omdat hij een grote familie heeft is een persoonlijke afweging die niets met het werk te maken heeft. Het is dus logisch dat die persoon dan daarvoor ook meer belasting betaalt.

Let wel, als je je lease-auto echt alleen voor het werk gebruikt heb je 0,0 bijtelling... En ik durf te wedden dat 99% van de lease-rijders niet voor het werk een 7-seater nodig heeft.

[ Voor 7% gewijzigd door Mx. Alba op 23-01-2008 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-06 19:21

Coach4All

I'm a Coach 4 All

t_captain schreef op woensdag 23 januari 2008 @ 10:24:
[...]

Okee, dat betekent dus dat A label en 14% bijtelling twee verschillende normen zijn. Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker.
Daar gaan heel wat mensen te laat achter komen volgens mij.....

:X

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
t_captain schreef op woensdag 23 januari 2008 @ 08:48:
[...]

Dat ben ik gedeeltelijk met je eens. Het is de overheid te doen om reductie van CO2 uitstoot en in dat kader wil het wel helpen als iedereen kleiner gaat rijden.

Bij dat streven sluit de absolute C02 norm aan. Je dwingt mensen tot nadenken over hun keuze tussen een grotere en een kleinere auto. Je kunt bijvoorbeeld een 207 laten staan ten gunste van een 107 en zo een heleboel bijtelling besparen.

Waar de schoen wringt, is dat er voor een auto met 6 of 7 zitplaatsen helemaal geen A-label alternatieven zijn. Wie nu een Voyager of zoiets dergelijks rijdt, doet dat meestal vanwege de zitplaatsen / laadruimte. Die mensen gaan niet ineens naar een 107, Smart ForTwo, Civic Hybrid oid om in de 14% bijtelling te komen. Ook zal Chrysler niet eens moeite doen om A-lebel te halen want dat gaat bij voorbaat niet lukken. Gevolg is een gemiste kans qua CO2 reductie.
Nee vandaar dat mijn idee was om per categorie een andere bijtelling te doen. Een voyager met D-label kost b.v. 25% maar een "zuinige" vergelijkbare auto met C-label kost b.v. 22% dan wordt je toch gestimuleerd in je klasse ieder geval nog op het verbruik te letten.

Dan is het ook voor elke fabrikant interessant om hun uitstoot verder terug te brengen ( Al is nederland an sich daar natuurlijk te klein voor om echt een verschil te maken )
Mx. Alba schreef op woensdag 23 januari 2008 @ 10:32:

De meeste mensen hebben een lease-auto voor hun woon-werk-verkeer of omdat ze op veel verschillende plekken werken, dus om die persoon alleen plus eventueel wat materieel voor het werk van A naar B te brengen. Dat die persoon graag een MPV wil omdat hij een grote familie heeft is een persoonlijke afweging die niets met het werk te maken heeft. Het is dus logisch dat die persoon dan daarvoor ook meer belasting betaalt.
Maar de bijtelling heeft juist wel weer met prive gebruik te maken dus dan is de gezin's situatie juist wel weer van belang. ( Maar op zich vind ik het nog steeds logisch dat je meer belasting betaald )

[ Voor 21% gewijzigd door Woy op 23-01-2008 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagaBaSH

RagaBaSH

Huttenbouwer

over Energielabels:
In Europa worden diverse methoden gebruikt voor de bepaling van energielabels. Het Nederlandse systeem werkt met een relatieve klasse-indeling. Hierbij wordt gewerkt met de CO2-uitstoot (in gram per kilometer) plus afmetingen (lengte en breedte) van de auto en met de gemiddelde uitstoot van het Nederlandse wagenpark. Via een berekening wordt zo de relatieve energiezuinigheid bepaald waarna volgens onderstaande tabel een energielabel toegekend wordt:

Energielabel Relatieve energiezuinigheid [%]
A relatieve energiezuinigheid < –20%
B –20 <= relatieve energiezuinigheid < –10%
C –10 <= relatieve energiezuinigheid < 0%
D 0 <= relatieve energiezuinigheid < 10%
E 10 <= relatieve energiezuinigheid < 20%
F 20 <= relatieve energiezuinigheid < 30%
G 30 <= relatieve energiezuinigheid
Omdat het gaat om relatief verbruik per oppervlakte (dus niet inhoud) zal elk merk een grote A-label kunnen produceren alleen al door er een onderpresterende motor in te zetten (dus een 1.6 bezine ipv een 2.2 V16).

Punt is dat je CO2 uitstoot bijna niet significant kan verminderen door de zakelijke lease-rijder aan te pakken, aangezien de grootste hoeveelheid (60%+) van de zakelijke kilometers in Nederland nog steeds worden afgelegd in prive-auto's (bron: gesprek met LeasePlan). Reken daar de gemiddelde leeftijd van het prive-wagenpark en het lease-wagenpark bij en dan kan je op je vingers uittellen dat de uitstoot van leaseauto's een niet al te grote bijdrage heeft in de totale uitstoot.

Als je echt CO2 wil verminderen (of gewoon zuinigere auto's wil promoten) moet je dus zorgen dat de aanschaf van een nieuwe auto aantrekkelijker wordt, oftewel BPM aanpakken, btw voor auto's verlagen etc.)

Aan de andere kant kan je kijken naar het soort kilometers dat lease-rijders maken t.o.v. prive-auto's
Van de zakelijke kilometers die beiden maken, zijn bij lease-auto's de woon-werk km's proportioneel veel meer. Dit komt omdat mensen met een lease-auto ook vaak een tank-card hebben. Hierdoor is er geen incentive meer om weinig woon-werk / prive km's te maken in een lease-auto. Miij idee is om de bijtelling (deels) te relateren aan de woon-werk afstand. Iets in de zin van 0.25-0.5 procentpunt korting per 10km die je onder 100 km van je werkplek woont (dus 3%punt (6x0.5) korting bij een woon-werk afstand van 40km (= 100 - 60 = 6 x 10km korting).

Klinkt misschien wat moeilijk, maar ik denk dat je hiermee o.a. een bewustwording geeft over file-vorming.

[/end-rant]

Zes pallets, een paar vierkante kilometer dekzeil en een zooi verroeste spijkers is geen troep. Dat is een hut in ontkenningsfase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzy
  • Nu online

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

Mx. Alba schreef op woensdag 23 januari 2008 @ 10:32:

Daar gaat het niet om, je moet dit niet verwarren met het principe dat de vervuiler betaalt. Het gaat er om dat de overheid de uitstoot van CO2 wil terugdringen, dus dat rijders in alle klassen gestimuleerd worden om ofwel een kleine/zuinige auto te gaan rijden, ofwel binnen hun klasse een auto te kiezen die verhoudingsgewijs zuinig en dus millieuvriendelijk is.

Met de huidige regeling wordt maar een kleine groep beïnvloed, namelijk de groep leaserijders voor wie een Toyota Aygo, Prius of Honda Civic een optie is. Er is geen alternatief voor een ruime gezinsauto, geen alternatief voor een representatieve zakenauto, etc.

Als je dan bedenkt dat de meeste lease-auto's in het D-segment zitten (grotere middenklasse) dan raakt de huidige regeling slechts een kleine groep. Dat is een manco, als je het mij vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L-VIS
Er is voor beiden wat te zeggen. De meeste mensen (waaronder ikzelf) betalen bijtelling omdat ze er ook lekker prive mee willen crossen, maar het blijft een auto ter beschikking gestelt door de werkgever. Als je prive drie kinderen en twee vrouwen hebt en daarom een Chrysler Voyager wilt hebben is dat jouw probleem. Je kan ook prive een tweedehands voyager kopen ofzo.

En dan nog iets over het stimuleren van de aankoop van nieuwe auto's. Iemand al eens nagedacht wat de productie van een auto kost aan energie? Ik weet niet in hoeverre dat het lagere verbruik van de nieuwer auto compenseert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djidee

djidee

Mr. Slungel

Ik zat zelf blind te starten op kleinere diesels met het beschikbare budget, denk aan een punto, een ibiza, een clio'tje en een 207, totdat ik dus tegen de civic aanliep. Betaal bruto iets meer aan eigen bijdrage, maar de korting op de bijtelling maakt veel goed.. Van de groep van 9 die in januari gestart zijn, gaan er 4, wellicht 5 straks voor de civic hybrid.. Uiterlijk went wel, misschien toch die skirts mee bestellen en andere velgen eronder laten zetten, en verder krijg je een hoop meer auto voor hetzelfde/minder geld

"Mekker, blaat"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 214935

Sinds kort werk ik als systeembeheerder bij mijn nieuwe werkgever. Ik zit nu nog onder contract van het uitzendbureau maar vanaf volgende week krijg ik een jaarcontract.
Het hoe en wat van een leaseauto bij ons ken ik nog niet. Ik weet niet voor wie er nou wel en wie niet een leaseauto geldt. Ik weet dat er een aantal mensen wel een leaseauto heeft maar zo weet ik dat mijn collega, ook ict er geen heeft.

Natuurlijk kan ik het vragen maar kan het zijn dat alleen werknemers die klanten bezoeken een leaseauto krijgen of kan het zijn dat niet iedereen voor een leaseauto kiest omdat ze geen bijtelling willen.

Ik wil namelijk wel graag een leaseauto maar heb eigenlijk nooit een "contract gesprek" gehad en weet ook niet of het stom overkomt om er naar te vragen. Ik woon niet al te ver van mijn werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:06

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik kwam zojuist dit tegen: http://www.autowereld.com/autonieuws/detail.asp?artikel=5669

Seat Leon met een A label :)

Kon voor ons leaserijders wel eens interessant zijn :)

Behalve voor mij dan, heb net 3 maanden een fonkelnieuwe Altea...en toen die besteld werd was er nog niks bekend over verhoogde bijtelling :(

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzy
  • Nu online

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

The Eagle schreef op maandag 28 januari 2008 @ 22:00:
Seat Leon met een A label :)

Kon voor ons leaserijders wel eens interessant zijn :)
Waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralfbosz
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-06 12:45

ralfbosz

xm create bosz -c

Omdat hij die BMW reklame zeker gezien heeft die blijft volhouden dat Label A voor 14% staat. Nou mijn Renault is ook Label A (zelfs 20% minder CO2 per kilometer dan die BMW), maar ik moet toch echt 25% betalen.

Had natuurlijk bij de aanschaf wel 1000 euro bpm korting, dat scheelt dus iets in de bijtelling, maar had meer op die 14% gehoopt (al speelde dit niet bij de keuze van de auto).

Bij de Leon: "recht op een BPM-korting van € 1.400,- euro." scheelt dus iets in de bijtelling ;).

[ Voor 8% gewijzigd door ralfbosz op 28-01-2008 22:15 . Reden: bpm-korting ]

rm -r *

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wacky
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-05 15:57

Wacky

Dr. Lektroluv \o/

Die BPM-korting telt volgens mij niet mee voor de cataloguswaarde maar wordt naar de leasemaatschappij teruggestort.

Overigens schandalig dat er naast de Prius en de Civic geen degelijke auto's zijn die in de 14% bijtelling vallen. Imho hadden alle A-klasse auto's onder de 14% bijtelling regeleing moeten vallen (dus ook de Focus etc.).

Nu ook met Flickr account

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Niet online
Het is inderdaad triest, mijn bedrijf houdt keihard vast aan een alleen-diesel beleid. Wat daar de reden voor is weet ik niet en men wil het blijkbaar ook niet vertellen. Vooralsnog geen 14% auto's dus bij dit IT bedrijf (700 werknemers, 250 leaseauto's).

Het is nu wachten op een normale diesel in de 14% CO2 uitstoots klasse. Ik hoop dat deze fiscale ontwikkeling ook snel technische ontwikkelingen in gang zet bij de autofabrikanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

joopv schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 00:37:
Het is inderdaad triest, mijn bedrijf houdt keihard vast aan een alleen-diesel beleid. Wat daar de reden voor is weet ik niet en men wil het blijkbaar ook niet vertellen. Vooralsnog geen 14% auto's dus bij dit IT bedrijf (700 werknemers, 250 leaseauto's).

Het is nu wachten op een normale diesel in de 14% CO2 uitstoots klasse. Ik hoop dat deze fiscale ontwikkeling ook snel technische ontwikkelingen in gang zet bij de autofabrikanten.
Tja dat lijkt me logisch, diesel is gewoon goedkoper dan benzine. En je hoeft niet privé te rijden in een lease auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzy
  • Nu online

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

Tylen schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 08:13:
[...]

Tja dat lijkt me logisch, diesel is gewoon goedkoper dan benzine. En je hoeft niet privé te rijden in een lease auto.
Nee hoor, dat is helemaal niet logisch. Het hangt van de auto af en van je kilometrage, daarnaast is LPG nog weer voordeliger dan diesel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Je hebt gelijk. Maarja gas is om op te koken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L-VIS
joopv schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 00:37:

Ja als je een jaartje of twee hebt, komt er een Peugeot 308 Hybride diesel uit. Uitstoot Co2: 90 g/km, dus 14% bijtelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
L-VIS schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 08:46:
[...]

Ja als je een jaartje of twee hebt, komt er een Peugeot 308 Hybride diesel uit. Uitstoot Co2: 90 g/km, dus 14% bijtelling.
Die zoek ik in maart 2009, dan loopt mijn huidige lease af. Maar dan wel als SW:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
t_captain schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 10:47:
[...]

Die zoek ik in maart 2010, dan loopt mijn huidige lease af. Maar dan wel als SW:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagaBaSH

RagaBaSH

Huttenbouwer

Wacky schreef op maandag 28 januari 2008 @ 22:31:
Die BPM-korting telt volgens mij niet mee voor de cataloguswaarde maar wordt naar de leasemaatschappij teruggestort.
De bijtelling wordt berekend op de consumentenprijs van de auto. De consumentenprijs wordt berekend aan de hand van 3 dingen:
- Netto cataloguswaarde
- BPM (42,3% van de Net. Cataloguswaarde met een bonus/malus voor benzine/diesel)
- BTW (19%)

Afhankelijk van je Label kan je weer een extra bonus/malus op je BPM krijgen.

Dus die BPM korting voel je in je portemonnee. OK het is zeer minimaal (minder dan €20 per maand waarschijnlijk), maar toch.
Overigens schandalig dat er naast de Prius en de Civic geen degelijke auto's zijn die in de 14% bijtelling vallen. Imho hadden alle A-klasse auto's onder de 14% bijtelling regeleing moeten vallen (dus ook de Focus etc.).
AMEN!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Striker2k2
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-05 22:01
Welke auto's vallen er allemaal onder de 14% regeling?
En hoe bereken je nou je netto maandkosten? Moet je dan wel/niet de brandstofkosten meenemen.
Ik mag zelf een auto uitzoeken voor 725pm inc brandstof.
Maar eigenlijk wil ik er niet teveel aan kwijt zijn aangezien ik weinig prive rijd. Op basis van 30k en 14% bijtelling kom ik uit op een netto bedrag van zo'n 150?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzy
  • Nu online

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

Je netto maandkosten? Je werkgever betaald dus je leasebedrag inclusief brandstof tot 725 euro.

Bijtelling betaal je over de cataloguswaarde, dus de prijs van de auto. Als je voor die 725 euro bijvoorbeeld een Opel Astra gaat rijden van 24.000 euro, dan moet je 14 of 25% van die 24.000 optellen bij je jaarsalaris. Over dat bedrag betaal je dan belasting, bijvoorbeeld 42%. Deel dat door 12 en je hebt je maandelijkse netto kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Als je écht weinig privé rijdt wordt het waarschijnlijk goedkoper om een kleine tweedehands auto erbij te nemen voor je privé kilometers en de leasewagen alleen voor je werk te gebruiken. Maar dan moet je dit natuurlijk wel willen :)

De enige auto's in de 14% regeling waarin je lang wil zitten zijn de Prius en de Civic hybride. Máár: Dit zijn beide benzine-auto's, dus dat moet je werkgever maar goed vinden, en ze hebben alleen een lage CO2 uitstoot, het verbruik is nieteens echt laag te noemen (qua euro's verbruikt mijn BMW 1-serie minder dan de Prius per kilometer, het literverbruik is ongeveer gelijk, maar de BMW is een diesel)

De enige diesel in de 14% regeling is de Smart volgens mij. De overige auto's zijn allen benzineauto's ala Toyota Aygo en dergelijke, moet je baas maar willen. Echt representatief voor je werkgever is imho eigenlijk geeneen auto in de 14% klasse.

[ Voor 58% gewijzigd door pagani op 07-02-2008 08:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Striker2k2 schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 22:34:
Welke auto's vallen er allemaal onder de 14% regeling?
Koekblikkies (107, C1, Aygo, Smart) en hybrides (Prius, Civic Hybrid).

[ Voor 3% gewijzigd door Mx. Alba op 07-02-2008 08:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzy
  • Nu online

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

johnnyv.nl schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 08:37:
Als je écht weinig privé rijdt wordt het waarschijnlijk goedkoper om een kleine tweedehands auto erbij te nemen voor je privé kilometers en de leasewagen alleen voor je werk te gebruiken. Maar dan moet je dit natuurlijk wel willen :)
Mwah, als ik zie wat een 14% auto je per maand kost... Daar kun je nog haast geen Alto voor rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Jazzy schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 08:43:
[...]
Mwah, als ik zie wat een 14% auto je per maand kost... Daar kun je nog haast geen Alto voor rijden.
Bij ons (LCMG) zit je netto voor een Prius op zo'n 160 euro per maand aan eigen bijdrage (die is negatief) en bijtelling (het positieve deel). Ok, je kan geen nieuwe Alto rijden, maar als je écht weinig privé rijdt...

Je moet ook bedenken dat je alle werkkilometers er ook in moet zitten. Als je voor je werk aardig wat ritten moet maken (bijvoorbeeld in de consultancy), dan wil je écht niet in een compact autootje zitten. De Prius en Civic blijven dan over. Beiden zijn niet moeders mooiste (daar is denk ik iedereen het wel over eens) en de wegligging e.d. is ook niet optimaal. Maar het is natuurlijk een keuze die nogal persoonlijk is.

[ Voor 34% gewijzigd door pagani op 07-02-2008 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiz0r
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 29-07-2022
heeft niemand dat pdfje te bruikleen van *knip* Vragen om betaalde content is niet anders dan een warezrequest en dus niet toegestaan :P

[ Voor 54% gewijzigd door Rukapul op 07-02-2008 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzy
  • Nu online

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

tiz0r schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 15:05:
heeft niemand dat pdfje te bruikleen van *knip* :P
Kom op joh, het kost maar liefst € 1,15. :)

[ Voor 12% gewijzigd door Rukapul op 07-02-2008 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

tiz0r schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 15:05:
heeft niemand dat pdfje te bruikleen van *knip* :P
Leuk maar ik kan dat artikel vanuit Frankrijk dus niet kopen :/

[ Voor 11% gewijzigd door Rukapul op 07-02-2008 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amokjeeh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-04 07:13
*knip* Aanbieden van warez doen we dus niet aan.

[ Voor 82% gewijzigd door Rukapul op 07-02-2008 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-06 11:25
Leuk, dank je.

Ik heb gisteren voor de grap 's zitten zoeken naar wat de allergoedkoopste leaseauto in onze applicatie is. De kia picanto 1.0L. Dan krijg je zelfs na belasting nog 20 euro terug.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzy
  • Nu online

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

Een Dayhatsu Cuore 1.0 Trend kost bij 35k/4jr. slechts 414 euro per maand. Dat betekent dat ik door de bijtelling 72 euro per maand moet afdragen. Daar staat tegenover dat ik 411 euro onder mijn leasebudget zit en dat krijg ik bruto bij mijn salaris. Dat is netto 238 euro, min de bijtelling is dat dus maandelijks 166 euro netto in het handje. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

amokjeeh schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 15:44:
Ik had hem toevallig nog:

*knip link naar copyrighted content*
_o_

[ Voor 24% gewijzigd door Rukapul op 07-02-2008 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05-06 14:07
Mijn bedrijf stapt over van ING naar Athlon en GE. Leasebedrag blijft hetzelfde, maar men zegt dat ING veel duurder is, en we straks dus meer auto voor hetzelfde geld kunnen leasen. Heb helaas nog geen logins. Zijn er websites die leasebedragen vergelijken, kon met google namelijk niks vinden. Heb 756 ex brandstof te besteden voor 140k of 3jr.

Werkgeverseisen zijn diesel en metallic lak. Wat kost bijvoorbeeld de Nissan Qashqai Visia en Tekna/Accenta, of welke Megane Grand Tour valt nog binnen budget?

[ Voor 1% gewijzigd door coelho op 08-02-2008 10:49 . Reden: stukkie tekst vergeten ]

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-06 21:12

Arno

PF5A

ING is bij ons ook de duurste, helaas voor de medewerkers worden daar wel de meeste auto's besteld :X

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0YR1D3R
  • Niet online
Rare beslissing dan, het lijkt mij voor het bedrijf (indien je meerdere bedrijven hebt waar je uit kunt kiezen) juist beter om altijd de goedkoopste te nemen. Zo gaat het bij mijn werkgever in ieder geval wel.
Pagina: 1 ... 4 ... 13 Laatste

Dit topic is gesloten.