• beschuitfluiter
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-09 09:21

beschuitfluiter

to the batmobile,let's go

misschien een leuke opvolger voor mijn antieke olympus C-2100 ultrazoom :P

¯\_(ツ)_/¯

• Xanion
  • Laatst online: 12-03 21:20
Poecillia schreef op donderdag 22 november 2007 @ 11:15:
De FZ-18 is in zijn klasse wellicht de beste camera op dit moment. Maar ik schrok toch erg van de fotokwaliteit als ik deze vergelijk met andere goede niet-SLR's. dpreview vind ik daarvoor een geweldige site. Pak de test van de FZ-18 en het tabblad compared to http://www.dpreview.com/reviews/panasonicfz18/page11.asp en vergelijk de resultaten bij dezelfde ISO's bijvoorbeeld eens met de review van de Fujifilm FinePix F31fd http://www.dpreview.com/reviews/fujifilmf31fd/page8.asp .

Ik vind het verschil in 'blurring' en 'smearing' schokkend. Hier zie je het verschil tussen een 1/2.5" en een 1/1.7"chip. Het is eigenlijk onvoorstelbaar dat Panasonic in zo'n mooi toestel zo'n modale chip zet. Het is jammer dat de F31fd verder een doorsnee camera is met een bescheiden lens. Ik hoop dat de 1/1.7"chip snel beschikbaar komt in andere toestellen zoals de FZ-18. Voor mij wordt dat het moment om in een Bridge camera te investeren.
Je vergeet alleen dat er ook een grotere lens nodig is als je er een grotere sensor inzet en dat de camera dan nog een stuk minder 'compact' is. Bij de compacte superzooms moet er helaas altijd een soort van compromis plaatsvinden.

[ Voor 3% gewijzigd door Xanion op 22-11-2007 12:10 ]

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't. .

• Poecillia
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-07 10:18
Xanion schreef op donderdag 22 november 2007 @ 12:09:
[...]

Je vergeet alleen dat er ook een grotere lens nodig is als je er een grotere sensor inzet en dat de camera dan nog een stuk minder 'compact' is. Bij de compacte superzooms moet er helaas altijd een soort van compromis plaatsvinden.
Ik denk dat je gelijk hebt. Een grotere chip betekent ook een andere lens. Die fuji super-CCD chip zal dan ook wel niet zo snel in andere merken beschikbaar komen, jammer. Ik zag trouwens dat deze chip ook in de S6500fd van fuji zit Dat is inderdaad een forse camera. Daar presteert hij wel minder dan in de F31fd maar nog altijd veel beter dan de FZ-18. Jammer alleen dat er geen optical image stabilisation in zit. Toch, voor € 258 veel fotokwaliteit en een goed alternatief voor de FZ-18

• Leolinedance
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09-09 00:25
Wat is het verschil tussen de FZ18 en de FZ18 EG-K/S ?

Zie: http://www.redcoon.nl/ind...8&searchCategory=&x=0&y=0

• Twister336
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
EG is het Europese model met handleidingen (en menu's?) in de meeste Europese talen incl. Nederlands.
Die andere goedkopere versie zal wellicht enkel een Engelse of Duitse handleiding hebben.

S=zilver, K=zwart

Verwijderd

Weet een van jullie misschien op welke hot shoe slave ik mijn Vivitar 2800 kan monteren zodat deze reageert op de flits van de FZ18? Ervaringen, tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-09 15:33

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

Ik loop tegen 'n irritant dingetje aan.

Ik heb nog niet veel tijd gehad om te experimenteren met het toestel, dus fotografeer ik vooral in iA en P mode. De OIS staat standaard ingesteld op 1. Het valt mij en mijn vrouw op dat veel beelden 'wazig' zijn. Vooral m'n vrouw keurt dat sterk af. Er zitten wel ook goede foto's tussen, maar ik heb echt het gevoel dat dat meer geluk dan wijsheid is.
Ik vermoed dat het aan de OIS instelling ligt en denk er aan om 'm uit te zetten of op 2.
Wat zijn jullie ervaringen en welke instellingen zorgen ervoor dat in de iA en P mode het toestel de beste foto's maakt?

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb het OIS op stand 2 staan wat volgens de handleiding blz 104 een groter stabilisatoreffect geeft.
Soms zie ik ook wat jij in jou vraagje aangeef.
Meestal is het bij mij een bewegend onderwerp.
Ik moet nog wel even wennen en uitproberen ben nog een beginner.
Zo maakte ik buiten, bewolkt een aantal foto's in zowel de iA als op de P stand bewolkt.
Ik vond die in de P stand stukken beter de iA liet mij volkomen in de steek. Ik ben er nog niet achter wat dat was geweest.
Binnen met de flitsstand lngz. sy.rode ogen enorm oppassen met bewgen van het onderwerp want dat staat er geheid bewogen op. Logisch met die lange sluitertijd.
O ja de autobracket stand blz 49 is ook wel makkelijk altijd een foto met de juiste belichting.
Verder perfecte camera tot dusver. Ik probeer nu goeie custom standen te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Voordat je de OIS de schuld geeft: met wat voor sluitertijden en ISO waardes wordt er gefotografeerd?

De OIS zorgt er juist voor dat een foto minder snel bewogen is met langere sluitertijden. Ik fotografeer altijd in mode 2 en zie bij korte sluitertijden geen verschil in scherpte tussen OIS aan en uit. Bij sluitertijden tot 1/10 seconde kun je scherpe foto's bijven maken als je een beetje een vaste hand hebt, daarboven wordt het snel minder.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heeft iemand al custom instelingen gemaakt?
Ik kreeg op de NIDF cursus het volgende voorbeeld:
buiten met zon
vaste iso 100
geen ruis
witbalans op zon
laag contrast
kwaliteit jpeg hoog
buiten bewolkt
vaste iso 200
beetje ruisreductie
witbalans bewolkt
contrast normaal
kleurverzadiging wat hoger
kwaliteit jpeg hoog
binnen flits
slimme iso tot 400
witbalans op flits

Zijn er nog andere instellingen die nuttig zijn in deze standen.
Natuurlijk is alles persoonlijk en afhankelijk van de omstandigheden maar je moet ergens beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leolinedance
Hij is binnen! Zwarte Europese uitvoering. Accu zit in de later. Ik ben er nu al blij mee, al heb ik hem nog niet kunnen gebruiken. Vanavond even een geheugenkaart bestellen, dat ben ik vergeten.. Iemand tips voor een leuk 2gb kaartje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Verwijderd schreef op zaterdag 08 december 2007 @ 11:40:
Heeft iemand al custom instelingen gemaakt?
Ik kreeg op de NIDF cursus het volgende voorbeeld:
buiten met zon
vaste iso 100
geen ruis
witbalans op zon
laag contrast
kwaliteit jpeg hoog
buiten bewolkt
vaste iso 200
beetje ruisreductie
witbalans bewolkt
contrast normaal
kleurverzadiging wat hoger
kwaliteit jpeg hoog
binnen flits
slimme iso tot 400
witbalans op flits

Zijn er nog andere instellingen die nuttig zijn in deze standen.
Natuurlijk is alles persoonlijk en afhankelijk van de omstandigheden maar je moet ergens beginnen.
De witbalans laat ik toch liever op auto staan, ik heb al redelijk vaak foto's moeten editten omdat de witbalans niet helemaal klopte. De camera is zelf prima in staat om de witbalans te bepalen.

En wat betreft ISO: met bewolkt weer heb je vaak nog genoeg licht om op ISO 100 te kunnen schieten. Idem geldt voor binnen foto's maken met flits, ISO 400 levert in mijn ogen alleen maar onnodig veel ruis op.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flo_
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 02-09 20:49
beschuitfluiter schreef op donderdag 22 november 2007 @ 11:18:
misschien een leuke opvolger voor mijn antieke olympus C-2100 ultrazoom :P
Hahahah, ja die is zeker antiek. Flitsend design ook :9 :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online

ManiacsHouse

Scheisse!

Jottum!!! :D :D Heb hem hier ook binnen. Aangeschaft bij Digitalstreet. Heb maar meteen dat pakket gehaald met extra accu, 2gb kaartje, tas van Panasonic. Pakket heb ik maar helemaal gekocht omdat ik geen zin had om bij Pietje een tas te halen en bij Jantje een sd-kaart, en dan ook nog verzendkosten extra bla bla. Accu in de lader en zal vanavond eens wat schieten en mijn bevindingen posten. Ook mbt taal van het menu. Er zit namelijk een Engelse handleiding bij. De tas zal ik ook eens nader bekijken of de camera er met zonnekap en al in kan.

Editje en eerste bevinding mbt de tas... Wat een klein kutding! Extra sd-kaart en accu past. Maar de zonnekap is no way in dat ding te krijgen. Ook niet als je hem andersom op de lens schuift. :/
Nog een leuke... Een verkeerde pixel op de display. Niet echt ergerlijk maar wel een pixel die continu wat blijft :?

[ Voor 39% gewijzigd door ManiacsHouse op 08-12-2007 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leolinedance
maniacshouse schreef op zaterdag 08 december 2007 @ 18:16:
Jottum!!! :D :D Heb hem hier ook binnen. Aangeschaft bij Digitalstreet. Heb maar meteen dat pakket gehaald met extra accu, 2gb kaartje, tas van Panasonic. Accu in de lader en zal vanavond eens wat schieten en mijn bevindingen posten. Ook mbt taal van het menu. Er zit namelijk een Engelse handleiding bij. De tas zal ik ook eens nader bekijken of de camera er met zonnekap en al in kan.
Dan hebben wij hem bij dezelfde winkel gekocht! Ik ben er nu een beetje mee aan het spelen, bevalt prima! Menu is wel volledig in het Engels, maar dat is (voor mij in ieder geval) geen probleem. Moet met de flits fotograferen nu, er weinig licht hier. Maar dat gaat in ieder geval goed, zeer krachtige flits. Nu de handmatige instellingen eens onder de loep nemen. Ik heb helaas nog geen geheugenkaart, dus moet het nu even met de 27 mb intern doen :X Denk dat ik een 2 of 4 gb kaart ga kopen maandag. Of vanavond op internet (iemand tips?). Zal ik een SD of SDHC kaart nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

4GB SDHC kaartje, kost geen drol (€25). Al is 2GB ook al zat als je enkel JPG foto's schiet.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leolinedance
Welke 2/4gb geheugenkaart kan ik het beste kopen? De snelste variant lijkt me overkill, of zie ik dat verkeerd? En maakt het uit of ik een A-merk koop of een goedkoper B merk?
Er kunnen MMC, SD en SDHC (vanaf 4 gb) kaarten in. Wat is de beste koop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoi,
sdhc veel capaciteit, heb je in classes, 2, 4 en 6 geloof ik. 6 is de snelste en voor een filmpje het best.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Class 6 van Adata hier, €25 zoals ik al eerder heb genoemd.
Trouwens de snelheid is nog niet eens het belangrijkst voor filmen, foto's maken op burst mode vraagt erg veel snelheid (en op RAW helemaal).

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Nu online

ManiacsHouse

Scheisse!

MadMarky schreef op dinsdag 11 december 2007 @ 22:56:
Class 6 van Adata hier, €25 zoals ik al eerder heb genoemd.
Trouwens de snelheid is nog niet eens het belangrijkst voor filmen, foto's maken op burst mode vraagt erg veel snelheid (en op RAW helemaal).
Zat ik me ook al te bedenken, filmpje opnemen op mijn Sandisk (cheapest)sd-kaartje gaat zonder problemen. Bij het nemen van een raw istie wel even bezig met schrijven en daar zit dan (denk ik) wel snelheidswinst.
Afgelopen zondag in Doornroosje een bandje geschoten met ISO1600.
Afbeeldingslocatie: http://img249.imageshack.us/img249/4317/nomeansnosz0.th.jpg

Juist ja imageshack laat het nu verder afweten, zal vanavond nog eens proberen. Nu werken. :/

[ Voor 6% gewijzigd door ManiacsHouse op 12-12-2007 07:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Je weet dat juist deze camera niet geschikt is om bij slecht licht indoor foto's te maken?
Desondanks valt me mee dat er niet direct ruis of detailverlies te zien is, maar vanaf 8MP is de foto natuurlijk wel enorm verkleind.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Nu online

ManiacsHouse

Scheisse!

MadMarky schreef op woensdag 12 december 2007 @ 19:19:
Je weet dat juist deze camera niet geschikt is om bij slecht licht indoor foto's te maken?
Desondanks valt me mee dat er niet direct ruis of detailverlies te zien is, maar vanaf 8MP is de foto natuurlijk wel enorm verkleind.
Hij doet het anders bij slecht licht redelijk goed. Ruis valt mee en op 1600ISO geeftie op de een of andere manier een mooi 'korrel'-effect. Nee het is geen Canon EOS maar daar is de prijs ook naar.
Heb deze foto op 10x15 uitgeprint en dat ziet er prima (eigenlijk) perfect uit.

Verwijderd

MadMarky schreef op zaterdag 08 december 2007 @ 18:36:
4GB SDHC kaartje, kost geen drol (€25). Al is 2GB ook al zat als je enkel JPG foto's schiet.
Heb gezocht maar zo goedkoop vind ik die kaart niet , adresje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Thks Coop........direct 8 gig besteld........ :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Verwijderd schreef op donderdag 13 december 2007 @ 09:04:
[...]

Heb gezocht maar zo goedkoop vind ik die kaart niet , adresje?
Daar is toch de welbekende site voor?

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banjy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15-09 21:35
Ik hoop binnenkort ook eigenaar van deze camera te worden. Dit wordt mijn eerste eigen digitale camera. Wij hebben thuis een FujiFilm s7000 welke al prima bevalt dus ik denk dat dit nog beter wordt :)

Ik ga er dan ook maar meteen een (mini) statiefje bij halen dat geeft toch net wat meer (creatieve) ruimte. Ik twijfel alleen nog een beetje over het juiste moment om hem te halen.

Mijn gevoel zegt mij dat hij na de kerstvakantie best nog wel eens een stukje in prijs zou kunnen dalen maar aan de andere kant zitten de huidige webshops (€335) ook al vrij laag ten opzichte van de adviesprijs, dus of dit daadwerkelijk het geval is... ? Ik heb al even gekeken naar andere camera's en wat die rond kerst deden maar ik kon helaas geen camera vinden die en nu nog verkocht wordt en vorig jaar al te koop was.

Is het te verwachten dat hij nog (veel) in prijs gaat dalen tussen nu en +- 10 weken denken jullie?

Photography Portfolio Straaljager filmpje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

De prijs van de FZ-18 heeft in het begin een vrije val doorgemaakt, vooral met dank aan Digitalstreet. Nu zit de prijs al een tijdje stabiel tussen de 335 en de 345 euro, denk niet dat daar op korte termijn nog iets aan gaat veranderen.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banjy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15-09 21:35
MadMarky schreef op zondag 16 december 2007 @ 16:49:
De prijs van de FZ-18 heeft in het begin een vrije val doorgemaakt, vooral met dank aan Digitalstreet. Nu zit de prijs al een tijdje stabiel tussen de 335 en de 345 euro, denk niet dat daar op korte termijn nog iets aan gaat veranderen.
Ok dat zei mijn gevoel ook al... nou dan weet ik wat ik mij als kerstcadeautje ga geven :9~

Photography Portfolio Straaljager filmpje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Grom... M'n FZ5 is gesneuveld op vakantie, bandje bleef achter m'n horloge hangen toen ik 'm aan m'n vrouw gaf. Gevolg: pets op de keien, en de lens gaat niet meer naar binnen.

Denk dat ik de FZ18 als opvolger ga halen, maar vind de accu wel idioot duur, 50 euro voor een niet-originele... :X Ik heb nog een accu over (nou ja, nu twee) van m'n FZ5, iemand een idee of die er ook in gaat passen? Want om nou gelijk zo veel extra te betalen voor een extra accu, dat zie ik eigenlijk niet zo zitten (hoewel ik er waarschijnlijk niet onderuit ga komen...).

Nomen nescio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hoi

ik heb nu reeds een tijdje mijn fz18 en ben er vrij tevreden over
toch had ik nog een vraagje: ik ben een beginneling wat fotografie betreft en als ik in foto-albums kijk, zie ik vaak mooie zwart-wit foto's die in hoog contrast getrokken zijn, zoals deze:
Afbeeldingslocatie: http://img262.imageshack.us/img262/1149/vp12kg1.th.jpg

nu vroeg ik me af of iemand custom instellingen of tips heeft om ook dergelijke foto's te kunnen nemen
alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-09 23:10

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Verwijderd schreef op vrijdag 28 december 2007 @ 14:21:
hoi

ik heb nu reeds een tijdje mijn fz18 en ben er vrij tevreden over
toch had ik nog een vraagje: ik ben een beginneling wat fotografie betreft en als ik in foto-albums kijk, zie ik vaak mooie zwart-wit foto's die in hoog contrast getrokken zijn, zoals deze:
[afbeelding]

nu vroeg ik me af of iemand custom instellingen of tips heeft om ook dergelijke foto's te kunnen nemen
alvast bedankt
Een beetje een dooddoener mogelijk, maar het is de vraag of deze foto zo genomen is of zo gemaakt is in bijv. Photoshop bij de omzetting van kleur naar zwart/wit met gebruikmaking van bijv. een high contrast red filter.
Je kunt nl. zoveel doen met een foto bij het omzetten van kleur naar zwart/wit dat je er totaal anders uitziende zwart/wit foto's uit kunt krijgen met dezelfde kleurenfoto O-)

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

goeie opmerking en bedankt voor de snelle reactie, maar ik weet uit ondervinding dat deze foto zo getrokken is
hij is weliswaar getrokken met een reflexcamera, maar toch vroeg ik me af of dergelijke foto's kunnen getrokken worden met de FZ18

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s_de_hoog
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Brabo-Joossie schreef op vrijdag 28 december 2007 @ 00:41:
Grom... M'n FZ5 is gesneuveld op vakantie, bandje bleef achter m'n horloge hangen toen ik 'm aan m'n vrouw gaf. Gevolg: pets op de keien, en de lens gaat niet meer naar binnen.

Denk dat ik de FZ18 als opvolger ga halen, maar vind de accu wel idioot duur, 50 euro voor een niet-originele... :X Ik heb nog een accu over (nou ja, nu twee) van m'n FZ5, iemand een idee of die er ook in gaat passen? Want om nou gelijk zo veel extra te betalen voor een extra accu, dat zie ik eigenlijk niet zo zitten (hoewel ik er waarschijnlijk niet onderuit ga komen...).
De accu van de FZ5 past niet, dat is een heel ander formaat.
Voor €50 heb je overigens wel een originele reserve accu, imitatie kan voor de helft daarvan.

Waar gehackt wordt vallen spaanders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjants
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Op marktplaats heb je een kleine capaciteit 900Ma voor 8Euro, voor dat geld heb ik er 4 gekocht :D

Dit zijn CGA-S006's

[ Voor 80% gewijzigd door arjants op 28-12-2007 16:45 ]

We worden allemaal geconfronteerd met een reeks grootse kansen, op schitterende wijze vermomd als onoplosbare problemen. (John W. Gardner)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutteguttegut
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-09 14:44

Gutteguttegut

CEO of TFD

arjants schreef op vrijdag 28 december 2007 @ 16:43:
Op marktplaats heb je een kleine capaciteit 900Ma voor 8Euro, voor dat geld heb ik er 4 gekocht :D

Dit zijn CGA-S006's
Ik ben benieuwd naar je ervaringen met deze.

Ik heb zelf net deze besteld (12,95 inclusief alles).
*max. 2000mAh POWER*
Ik heb van de zomer al eens via marktplaats een noname elcheapo 1200mAh S006 besteld maar die was meteen al slecht (1/10 van het aantal foto's van een originele accu).

The birds turned into The Flying Dutchmen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 28 december 2007 @ 16:03:
goeie opmerking en bedankt voor de snelle reactie, maar ik weet uit ondervinding dat deze foto zo getrokken is
hij is weliswaar getrokken met een reflexcamera, maar toch vroeg ik me af of dergelijke foto's kunnen getrokken worden met de FZ18
Volgens mij staat in de specs:
Foto effecten Koel, Warm, Zwart/Wit, Sepia Maar misschien ga ik te kort door de bocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

da weet ik ook wel, maar die foto's zijn nie enkel zwart-wit, er is een groter contrast tussen de grijstinten wat die foto's net zo mooi maakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Bedankt voor de accu-info mannen. Jammer dat ze niet over kunnen, maar dan gooi ik ze wel voor een paar knaken op internet. En bedankt ook voor de linkjes, is beter dan die dure krengen die ik gevonden had...

Nomen nescio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 29 december 2007 @ 11:27:
da weet ik ook wel, maar die foto's zijn nie enkel zwart-wit, er is een groter contrast tussen de grijstinten wat die foto's net zo mooi maakt
Een DSLR heeft natuurlijk ook een véél groter dynamisch bereik dan een relatief eenvoudige digicam hè, dus een foto als deze is vaak niet "zomaar even" mogelijk. Denk echt dat je zoals al was aangegeven moet gaan experimenteren met beeldbewerkingsprogramma's om een effect als dit te bereiken. Dit doe je niet zomaar even vanuit de camera zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er zit natuurlijk wel een contrastfunctie op de camera zelf, maar die lijkt me echt niet toereikend voor zulke extreme plaatjes. Dus inderdaad: nabewerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leolinedance
Is er een makkelijke manier om de camera snel onder de knie te krijgen? Er zitten zo ontzettend veel opties op. Ik ben blij dat ik geen spiegelreflex heb gekocht, dan had ik door de bomen het bos al helemaal niet meer gezien :P Denk dat ik sowieso de Nederlandse handleiding ga downloaden zometeen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Nu online

ManiacsHouse

Scheisse!

Leolinedance schreef op vrijdag 04 januari 2008 @ 20:21:
Is er een makkelijke manier om de camera snel onder de knie te krijgen? Er zitten zo ontzettend veel opties op. Ik ben blij dat ik geen spiegelreflex heb gekocht, dan had ik door de bomen het bos al helemaal niet meer gezien :P Denk dat ik sowieso de Nederlandse handleiding ga downloaden zometeen.
Makkelijke manier? Tsja... Op vol-automaat zetten? ;) Geintje.

Gewoon proberen en mee spelen. Das de beste manier. Je kunt weinig vernaggelen aan de instellingen. En als je er echt niet meer uitkomt gewoon resetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baquelappe
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 29-07 01:10
Leolinedance schreef op vrijdag 04 januari 2008 @ 20:21:
Een SLR heeft over het algemeen minder functies, toeters en bellen dan de gemiddelde compact camera. Ameeezing 16:9 shooting, 60fps 800x600 movie mode, facial tracking system device mode setting, dual night shot mode framing, tripple image stabilizing interface, enz.

Je begrijpt, een SLR bedienen is 9 van de 10 keer simpeler dan menig compact camera met 48 submenu's en dito sub-submenu's :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-09 17:54

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

baquelappe schreef op vrijdag 04 januari 2008 @ 21:29:
[...]

Een SLR heeft over het algemeen minder functies, toeters en bellen dan de gemiddelde compact camera. Ameeezing 16:9 shooting, 60fps 800x600 movie mode, facial tracking system device mode setting, dual night shot mode framing, tripple image stabilizing interface, enz.

Je begrijpt, een SLR bedienen is 9 van de 10 keer simpeler dan menig compact camera met 48 submenu's en dito sub-submenu's :D
Vergeet niet dat je tegenwoordig ook steeds vaker kan bellen, je agenda kan beheren en msn'en met je camera :D

Overigens heeft een SLR ook veel functies, maar die worden door de fotograaf gebruikt om te 'spelen' met het maken van de foto en niet om snorretjes te tekenen op de portretten die automagisch herkent worden.

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Nu online

ManiacsHouse

Scheisse!

BlaTieBla schreef op vrijdag 04 januari 2008 @ 21:44:
[...]

......en niet om snorretjes te tekenen op de portretten die automagisch herkent worden.
:D _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leolinedance
Na een hele avond spelen begint alles een beetje duidelijk te worden. De standen van het wieltje en de algehele bediening met de joystick. Het werkt allemaal vrij intuïtief maar je moet het wél even doorhebben.

Ben nu aan het spelen met F-waarden, ISO waarden, sluitertijden etc.
Ben nog niet helemaal toegekomen aan handmatig focussen en Tele / macro functie, die snap ik dus nog niet zo goed ;) Ik vind zelf dat ik al aardige macrofoto's kan maken, maar heb de functie van het knopje bovenop de camera dus nog niet zo goed door. Ook die instellingen voor de focus ( ) of * of (*) ben ik nog niet helemaal uit net zoals wat de Caf functie nu precies doet.

Maar het gaat de goede kant op :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Heb gisteren voor mijn vader een FZ18 gekocht voor zijn verjaardag. Via een kennis met een fotozaak kregen we deze camera geadviseerd, omdat die het beste paste bij onze wensen. Had zelf eigenlijk ook al een beetje deze camera of een vergelijkbare op het oog. Spiegelreflex te hoog gegrepen, geen zin om met grote tassen met lenzen te sleuren en de echte compactcamera's weer te laag, vanwege beperkte mogelijkheden, zoombereik etc.

Voor zover ik ermee heb kunnen spelen vond ik het een erg leuke camera die kwa foto's zeker niet veel onderdeed bij een Eos 350D, voor zover ik dat met mijn leken-oog kon zien. Al met al een goede koop voor mn vader denk ik zo... Hij zal wss toch 90% van de foto's op de auto-stand maken en af en toe een beetje gaan spelen met wat instellingen.

Als ie bevalt ga ik er zelf ook een halen als opvolger van de IXUS75 die toch niet echt de beste kiekjes heeft opgeleverd bij de vorige vakantie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leolinedance
sander- schreef op zondag 06 januari 2008 @ 13:44:
Heb gisteren voor mijn vader een FZ18 gekocht voor zijn verjaardag. Via een kennis met een fotozaak kregen we deze camera geadviseerd, omdat die het beste paste bij onze wensen. Had zelf eigenlijk ook al een beetje deze camera of een vergelijkbare op het oog. Spiegelreflex te hoog gegrepen, geen zin om met grote tassen met lenzen te sleuren en de echte compactcamera's weer te laag, vanwege beperkte mogelijkheden, zoombereik etc.

Voor zover ik ermee heb kunnen spelen vond ik het een erg leuke camera die kwa foto's zeker niet veel onderdeed bij een Eos 350D, voor zover ik dat met mijn leken-oog kon zien. Al met al een goede koop voor mn vader denk ik zo... Hij zal wss toch 90% van de foto's op de auto-stand maken en af en toe een beetje gaan spelen met wat instellingen.

Als ie bevalt ga ik er zelf ook een halen als opvolger van de IXUS75 die toch niet echt de beste kiekjes heeft opgeleverd bij de vorige vakantie...
Aardig verjaardagscadeau! :9~

Tsja, ik neem aan dat een EOS350D nog wel betere kiekjes kan maken. Maar inderdaad, voor een leek is het moeilijk te zien. En dan is een superzoom toch de betere keus. Scheelt je inderdaad een hoop gewicht, maar ook een hoop geld. Een beetje lens voor een spiegelreflex kost al net zoveel als de Panasonic FZ18 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is misschien een stomme vraag 8)7 , maar stel hem toch even:

Is het met de FZ18 ook mogelijk om met batterijen te werken? Of kan dit alleen met de accu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
Leolinedance schreef op zondag 06 januari 2008 @ 15:12:
[...]

Aardig verjaardagscadeau! :9~

Tsja, ik neem aan dat een EOS350D nog wel betere kiekjes kan maken. Maar inderdaad, voor een leek is het moeilijk te zien. En dan is een superzoom toch de betere keus. Scheelt je inderdaad een hoop gewicht, maar ook een hoop geld. Een beetje lens voor een spiegelreflex kost al net zoveel als de Panasonic FZ18 ;)
Ach hij is niet elke dag jarig, en het is kado van mijn moeder en mij, dus dan valt het allemaal wel mee... Moet zeggen dat ik de prijs van het toestel alles vond meevallen, was nu voor 465 euro klaar voor toestel, extra accu, tasje en 4gb geheugenkaartje. En dat bij een gewone fotozaak (met nodige korting uiteraard :P). Tot nu toe heeft ie er een hoop leuke foto's mee gemaakt, al moet ik zeggen dat ik de stabilisator nog niet helemaal in die smiezen heb, krijg het gevoel dat (zeker binnen) foto's vaak onnodig bewogen zijn...
Verwijderd schreef op zondag 06 januari 2008 @ 16:12:
Het is misschien een stomme vraag 8)7 , maar stel hem toch even:

Is het met de FZ18 ook mogelijk om met batterijen te werken? Of kan dit alleen met de accu?
Nope, niet mogelijk... al zie ik daar zelf het nadeel niet van. Als je een 2e (en evt 3e) accu erbij koopt moet het wel heel gek lopen wil je zonder stroom komen te staan...

[ Voor 18% gewijzigd door Sander op 06-01-2008 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-09 15:33

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

sander- schreef op zondag 06 januari 2008 @ 16:20:
Tot nu toe heeft ie er een hoop leuke foto's mee gemaakt, al moet ik zeggen dat ik de stabilisator nog niet helemaal in die smiezen heb, krijg het gevoel dat (zeker binnen) foto's vaak onnodig bewogen zijn...
Die ervaring heb ik ook. Denk echter zelf dat het niet zo zeer aan de stabilisator ligt, maar eerder aan de door de camera gekozen instellingen.
Ik zie bij binnenfoto's op de P of A stand vaak lage ISO waarden (100, 200) en lange sluitertijden (1/30 en 1/15).
Als ik dezelfde foto's neem op ISO 400 en sluitertijd 1/80 zijn ze stukken beter en niet bewogen.

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
Hmm, dat is wel jammer, aangezien ikzelf dat wel kan doen, maar mijn vader (en zeker moeder) toch vaak de automatische stand zullen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leolinedance
magic_nl schreef op zondag 06 januari 2008 @ 21:46:
[...]

Die ervaring heb ik ook. Denk echter zelf dat het niet zo zeer aan de stabilisator ligt, maar eerder aan de door de camera gekozen instellingen.
Ik zie bij binnenfoto's op de P of A stand vaak lage ISO waarden (100, 200) en lange sluitertijden (1/30 en 1/15).
Als ik dezelfde foto's neem op ISO 400 en sluitertijd 1/80 zijn ze stukken beter en niet bewogen.
Het moet toch echt wel mogelijk zijn niet bewogen foto's te maken met sluitertijden van 1/30 en 1/15. Tenminste, dat is mijn ervaring. Tsja, het blijft altijd een compromis tussen sluitertijd en ISO waarde in dit soort situaties. Bewogen foto, meer ruis of een te donkere foto..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Dat kan ook best, maar dan moet je wel bewust je hand stil houden. Als je 'gewoon' foto's maakt en je je niet bewust bent van de lange sluitertijd schudt je vaak toch wat meer met de camera. De stabilisatie is best goed maar kan geen al te grote schokken opvangen.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ruis. Bekend fenomeen bij de compacts, dus ook bij de UZ. Als je de 800 ASA foto's vergelijkt tussen de verschillende UZ (o.a. S5, de FZ-18, H9, de UZ560, de 8000 etc.) dan zijn de verschillen in ruis niet schokkend groot te nomen. Het verschil bij de fabrikanten zit hem met name in de manier van ruisonderdrukking. Tot 200 Asa zijn de resultaten wel o.k. 800 ASA is bij elke UZ een probleem. Maar hoe groot is dat probleem eigenlijk? De meeste foto's schiet je toch met een laag ASA. Die keren dat je toch gebruik wilt/moet maken van een hoger ASA, dan pas je gewoon woon een goed ruisfilter toe. Neat Image (gratis) en Noise Ninja, de twee meest geprezen programma's voor het verminderen van ruis en korrel. Gewoon even uitproberen. Is niet moeilijk. Zelfs ik kan dat, en dat zegt heel wat... Voor een posterformaat moet je dan uiteraard niet gaan, maar 10 x 15 lukt prima. Als je je eisen niet te hoog stelt, durf ik te beweren dat je dan met kleine afdrukken tot 800 ASA (1600 ASA als je voor een zesje gaat) prima in een fotoboek kunt plakken. En binnen toch wat vaker flitsen. Is het flitslicht te hard, dan gebruik je een simpele flash diffuser. Leuk topic kun je zien op: http://forums.dpreview.co...rum=1033&message=26286947. Even doorbladeren en je ziet ook de foto van de "diffuser" zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinkPanther1970
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 12-09 14:55
Verwijderd schreef op dinsdag 08 januari 2008 @ 13:48:
Maar hoe groot is dat probleem eigenlijk? De meeste foto's schiet je toch met een laag ASA. Die keren dat je toch gebruik wilt/moet maken van een hoger ASA, dan pas je gewoon woon een goed ruisfilter toe. Neat Image (gratis) en Noise Ninja, de twee meest geprezen programma's voor het verminderen van ruis en korrel. Gewoon even uitproberen. Is niet moeilijk.
100% akkoord.
Ik kan de keren dat ik hoger moet dan ISO400 op één hand tellen met de FZ18.
Heb veel foto's genomen binnen op oudejaarsavond; nooit boven de ISO200 geweest, foto's zien er schitterend uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leolinedance
PinkPanther1970 schreef op dinsdag 08 januari 2008 @ 14:17:
[...]

100% akkoord.
Ik kan de keren dat ik hoger moet dan ISO400 op één hand tellen met de FZ18.
Heb veel foto's genomen binnen op oudejaarsavond; nooit boven de ISO200 geweest, foto's zien er schitterend uit.
Wat je ook kunt doen is tóch op een lage ISO waarde fotograferen en daarna brightness verhogen in een bewerkingsprogramma. Geen ruis en toch de details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
Ik heb zojuist even in een kamer met weinig licht (paar schemerlampen) op volle zoom opnames gemaakt van planten, etc, oftewel echt in vol zoombereik dingen proberen te schieten. Ben erachter gekomen dat de onscherpte die ik eerder ervaarde vooral te danken was aan te snel doordrukken. Heb nu kwartiertje zitten schieten op ongeveer alles in de woonkamer (was lui, dus 1 positie) en als ik snel doordrukte was ie onscherp, gaf ik de autofocus even een paar seconden de tijd door de knop half in te houden dan waren eigenlijk alle foto's scherp....

Misschien ook een tip voor jullie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Nu online

ManiacsHouse

Scheisse!

sander- schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 23:18:
Ik heb zojuist even in een kamer met weinig licht (paar schemerlampen) op volle zoom opnames gemaakt van planten, etc, oftewel echt in vol zoombereik dingen proberen te schieten. Ben erachter gekomen dat de onscherpte die ik eerder ervaarde vooral te danken was aan te snel doordrukken. Heb nu kwartiertje zitten schieten op ongeveer alles in de woonkamer (was lui, dus 1 positie) en als ik snel doordrukte was ie onscherp, gaf ik de autofocus even een paar seconden de tijd door de knop half in te houden dan waren eigenlijk alle foto's scherp....

Misschien ook een tip voor jullie.
Das ook de bedoeling... Eerst half drukken en scherp laten stellen. Dat heet autofocus ;)
Anders krijg je dus onscherpe foto's ja. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
Mijn andere camera doet de autofocus automagisch, probeert continu scherp te stellen waardoor je ineens kunt afdrukken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-09 10:18
sander- schreef op vrijdag 11 januari 2008 @ 08:41:
Mijn andere camera doet de autofocus automagisch, probeert continu scherp te stellen waardoor je ineens kunt afdrukken
Je bedoelt dat je je camera aan zet en dat ding vanaf dat moment constant bezig is met scherpstellen? Dat lijkt me heel sterk, je accu wordt er namelijk niet heel vrolijk van. Dat de sensor wat kleiner is en daarom het autofocus-pad wat korter is (kleinere lens in het algemeen) kan ik me nog wel voorstellen, maar continu scherpstellen is echt onzin :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 24-08 23:48

MrSleeves

You'll thank me later.

Zou misschien wel kunnen als je hem altijd op de sportstand hebt staan.

30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Toch kan dat wel hoor, mijn vroegere Fuji S9500 had zo'n instelling en daarvoor deed mijn Konica Minolta Z20 het automatisch. Vast erg slecht voor de batterijduur, maar toen was ik niet beter gewend en viel het me niet in negatieve zin op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DitisKees
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08-07 13:23
Henk schreef op vrijdag 11 januari 2008 @ 08:55:
[...]

Je bedoelt dat je je camera aan zet en dat ding vanaf dat moment constant bezig is met scherpstellen? Dat lijkt me heel sterk, je accu wordt er namelijk niet heel vrolijk van. Dat de sensor wat kleiner is en daarom het autofocus-pad wat korter is (kleinere lens in het algemeen) kan ik me nog wel voorstellen, maar continu scherpstellen is echt onzin :P
Mijn Fuji S5600 heeft ook een continu focus stand. Met continu focus aan kan ik 500-600 foto's maken op 1 batterijlading (4x AA). Zo heel slecht voor de batterijduur is het dus niet.

Dell E6420 | Sony Cybershot WX220

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
DitisKees schreef op vrijdag 11 januari 2008 @ 09:56:
[...]

Mijn Fuji S5600 heeft ook een continu focus stand. Met continu focus aan kan ik 500-600 foto's maken op 1 batterijlading (4x AA). Zo heel slecht voor de batterijduur is het dus niet.
Continuous Focus gaat (dwz, bij elke cam die ik tot nog toe vastgehad heb :P ) óók pas werken als je de sluiterknop half indrukt, maar hij blijft de focus bijhouden. Dat is handig bij bijvoorbeeld een sporter die naar je toe rent en waar jij focus op wilt houden.

Zoals sander- het wil doen voorkomen heeft hij een cam die hij aanzeten, zonder verder ook maar een knop in te drukken, constant aan het focussen gaat. En daar geloof ik gewoon echt geen barst van, want dat zou betekenen dat je bijvoorbeeld ~3 uur met je accu zou doen. De hoeveelheid foto's zou dan amper uitmaken, het is puur hoe lang je accu die focusmotor aan kan drijven. Lijkt me een hele beroerde (/dronken) cam-bouwer die zoiets verzint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oké, bij de Fuji ben ik er niet meer zeker van maar gisteren heb ik nog een fotootje moeten maken met de Z20 van mijn buurvrouw. Het viel me toen echt op dat wanneer ik een stukje inzoom of van compositie verander, het beeld eerst wazig is (logisch) en in de seconde daarna scherp gesteld wordt (ik drukte nog geen enkele knop in). Ik ben het met je eens dat het niet zo'n economische functie is, maar het bestaat (of bestond) wel.

Toch ook nieuwsgierig dus even gezocht, Steve's Digicams review zegt dit:
The Z20 uses Rapid AF to ensure sharp images with minimum delay. Rapid AF uses a passive AF sensor (seen above, located below the flash) to instantly estimate the distance to the subject and the camera's CCD to determine the precise focus point. A high-speed drive focuses the lens quickly and smoothly.
Geeft misschien de werking een beetje aan?

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2008 10:13 . Reden: info opgezocht ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Verwijderd schreef op vrijdag 11 januari 2008 @ 10:08:
Oké, bij de Fuji ben ik er niet meer zeker van maar gisteren heb ik nog een fotootje moeten maken met de Z20 van mijn buurvrouw. Het viel me toen echt op dat wanneer ik een stukje inzoom of van compositie verander, het beeld eerst wazig is (logisch) en in de seconde daarna scherp gesteld wordt (ik drukte nog geen enkele knop in). Ik ben het met je eens dat het niet zo'n economische functie is, maar het bestaat (of bestond) wel.
:|

Dan heb ik kennelijk gewoon nog niet genoeg cams vastgehad in mijn leven en moet ik minder aannames doen :+

Idioot die dat verzint...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DitisKees
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08-07 13:23
Henk schreef op vrijdag 11 januari 2008 @ 10:04:
[...]

Continuous Focus gaat (dwz, bij elke cam die ik tot nog toe vastgehad heb :P ) óók pas werken als je de sluiterknop half indrukt, maar hij blijft de focus bijhouden. Dat is handig bij bijvoorbeeld een sporter die naar je toe rent en waar jij focus op wilt houden.

Zoals sander- het wil doen voorkomen heeft hij een cam die hij aanzeten, zonder verder ook maar een knop in te drukken, constant aan het focussen gaat. En daar geloof ik gewoon echt geen barst van, want dat zou betekenen dat je bijvoorbeeld ~3 uur met je accu zou doen. De hoeveelheid foto's zou dan amper uitmaken, het is puur hoe lang je accu die focusmotor aan kan drijven. Lijkt me een hele beroerde (/dronken) cam-bouwer die zoiets verzint.
Copy-Paste uit de manual van de S5600
Notes on continuous AF
Because the camera focuses continuously without pressing the shutter button, note the
following:
i Watch the battery level carefully since the camera consumes more power in this mode than in other
Focus modes (S-AF and MF).
i If the Auto power off function is set to gOFFh, particular attention must be given to the battery level.
Dus zonder de knop in te duwen blijft hij continu focussen.

Dell E6420 | Sony Cybershot WX220

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
DitisKees schreef op vrijdag 11 januari 2008 @ 11:46:
[...]

Copy-Paste uit de manual van de S5600

[...]

Dus zonder de knop in te duwen blijft hij continu focussen.
Rofl... ok, ik heb kennelijk andere logica dan bepaalde camera-bouwers... Wat een vaag systeem.

Ik vraag me serieus af wat daar nou handiger aan is dan pas te beginnen continious-focussen als je de shutter-knop half indrukt. Dat ding moet je uiteindelijk toch indrukken om een foto te maken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er zit wel degelijk een Continu autofocus op ons toestel.
Volgens mij wordt dat aangegeven op blz 105 van de manual!
Ton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat het idee achter zo'n systeem is dat je de foto eerder kunt nemen. Ik weet nog dat de S9500 relatief veel tijd nodig had om te focussen (hij liep volgde altijd dezelfde benadering, met bijbehorend zoom /kraakgeluidje en dit duurde rond de seconde). Dit kan natuurlijk vervelend zijn wanneer je een moment wil vangen, wanneer de camera steeds focust kost dit wel meer energie maar wellicht verkort het de shutterlag (het focuswerk is al gedaan)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo'n gekke functie is dat niet hoor, ik gebruik hem altijd op mijn PANASONIC camera die de functie dus ook heeft. Hij is dan veel sneller met scherpstellen, vooral handig bij snelle objecten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vladimirP schreef op woensdag 29 augustus 2007 @ 16:41:
Nog meer examples (voor de Japans sprekenden onder ons):
http://dc.watch.impress.c...view/2007/08/06/6755.html (hopelijk niet weer dubbel)

Klikken op (de vergrote) thumbnails levert je de volledige foto's op.
Zit een reeks low-light ISO plaatsjes bij. (waar je 'm na mij idee dus niet voor zou moeten willen gebruiken)

De belachelijk geringe vervorming van de lens is (wederom ) erg indrukkend
Als ik naar de foto's kijk zie ik toch redelijk veel ruis erin. Of ligt dit aan mij?

Ik heb nu de Sony Cybershot H9 maar die foto's zijn bijna hetzelfde en ik ben er totaal niet tevreden mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Verwijderd schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 20:51:
[...]

Als ik naar de foto's kijk zie ik toch redelijk veel ruis erin. Of ligt dit aan mij?

Ik heb nu de Sony Cybershot H9 maar die foto's zijn bijna hetzelfde en ik ben er totaal niet tevreden mee.
Dat is wat in de meeste reviews naar boven komt en ook wat vladimirP zegt. Goh, zou het aan jou liggen? ;)

Het hele ruisverhaal is vaak de reden waarom mensen overstappen op dSLR camera's. Bij de 'compact' camera's is het een race om de megapixels, waarbij de beeldkwaliteit van de sensor maar al te vaak een bijzaak is. Onder het motto: we investeren wel wat meer in een nieuwe beeldbewerkingschip die de foto weer wat oppoetst, dat is goedkoper dan een betere sensor.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sorry heb het niet helemaal gevolg.

Dus als ik het goed begrijp is de ruis vrijwel net zo erg als bij de H9 van Sony?
Dan laat ik deze camera gaan en ga ik op zoek naar een andere

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leolinedance
Verwijderd schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 20:59:
Sorry heb het niet helemaal gevolg.

Dus als ik het goed begrijp is de ruis vrijwel net zo erg als bij de H9 van Sony?
Dan laat ik deze camera gaan en ga ik op zoek naar een andere
Beter wordt het niet in deze klasse Brenda. Dan zul je toch naar een dSLR moeten gaan kijken :)
Verder is de camera wel superieur aan de H9 van Sony.

DPreview
Sony H9
Detail Rating (out of 10)
Build quality 7.5
Ergonomics & handling 7.0
Features 9.0
Image quality 7.0
Optics 7.0
Performance (speed) 8.5
Value 8.0

Panasonic FZ18
Detail Rating (out of 10)
Build quality 8.0
Ergonomics & handling 8.5
Features 9.0
Image quality 7.5
Optics 8.0
Performance (speed) 8.0
Value 8.5

Dus ja :)

[ Voor 35% gewijzigd door Leolinedance op 17-01-2008 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leolinedance
Ik heb begrepen dat de schrijfsnelheid van de FZ18 zo rond de 5.5 mb/s is.
Klopt het dan dat een SDHC kaart class 6 het maximale uit de camera haalt?
Ik wilde eerst nl. een Sandisk Ultra II 2gb kopen voor 21 euro, maar voor 5 euro meer heb ik een Kingston 4GB SDHC Class 6 kaart. Dat lijkt mij dan de betere keuze.

Heb ik het een beetje bij het rechte eind?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cannotwin
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19-11-2023
Met veel plezier lees ik dit topic en zit ik zelf over deze camera na te denken. Nu las ik de specificaties op Panasonic.nl dat deze camera bij 3 mp een extra optisch zoombereik heeft.
Extra optisch zoombereik Max. 28.7x (bij 3mp)
Kan iemand mij toevallig uitleggen wat ik hiervan zou mogen verwachten? Veel meer dan 3 / 4 mp voor vakantiefoto's heb ik toch niet nodig, maar een extra beetje zoom is natuurlijk altijd meegenomen.

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
HIerbij moet je verwachten dat je gewoon digitaal doorzoomt zoals veel camera's dat doen, maar denk niet dat je zoveel WIL zoomen met de camera. Op volle zoom is het al echt moeilijk om datgene te schieten waarop je ook echt oog voor had...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Dat is inderdaad gewoon digitale zoom, precies hetzelfde effect als wanneer je een stuk uit een 8MP foto zou knippen. Nogal logisch ook, een lens zal heus niet 'ineens' 70% extra kunnen zoomen als je een instelling in de camera veranderd :P

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cannotwin
Maar omdat ze het hebben over extra optische zoom, was ik nieuwsgierig :) Zou opzich wel mooi meegenomen zijn.

Edit:

Wat ik lees op een verkoopsite:
18x Optische zoom

Verleg uw horizon met de Panasonic Lumix DMC-FZ18. Geen brug is te ver, want met de kwaliteitsvolle Leica lens voorzien van 18x optische zoom brengt u alles van een afstand groot in beeld. In de 3-megapixel mode kunt u de zoom zelfs uitbreiden tot 28.7x. Het geheim hierachter is dat bij deze methode alleen het middelste gedeelte van het CCD gebruikt wordt. Een slim handigheidje wat u meer dan 50% extra zoom oplevert.
Bron.

offtopic:
Bedankt voor de snelle reactie!!

[ Voor 98% gewijzigd door Cannotwin op 18-01-2008 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leolinedance
Het is wel degelijk optische zoom :) Digitale zoom is 4x, dus 28.7 x 4 = 115x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
Voor de mensen die nog wat moeite hebben met maken van goede foto's op de automaatstand, een paar leuke cursusjes hier van GOT:
- [fotocursus]Werking / invloed van ISOwaardes op 't resultaat
- [fotocursus] Sluitertijd en diafragma (deel 2)
- [fotocursus] Je camera instellen, meer diepgang (deel 3)

Leuke topics om eens door te nemen en om je camera wat beter te leren kennen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leolinedance
sander- schreef op zaterdag 19 januari 2008 @ 13:38:
Voor de mensen die nog wat moeite hebben met maken van goede foto's op de automaatstand, een paar leuke cursusjes hier van GOT:
- [fotocursus]Werking / invloed van ISOwaardes op 't resultaat
- [fotocursus] Sluitertijd en diafragma (deel 2)
- [fotocursus] Je camera instellen, meer diepgang (deel 3)

Leuke topics om eens door te nemen en om je camera wat beter te leren kennen...
Leuk idee! Heb de camera al aardig onder de knie, maar dit een keer doornemen kan geen kwaad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

18x Optische zoom

Verleg uw horizon met de Panasonic Lumix DMC-FZ18. Geen brug is te ver, want met de kwaliteitsvolle Leica lens voorzien van 18x optische zoom brengt u alles van een afstand groot in beeld. In de 3-megapixel mode kunt u de zoom zelfs uitbreiden tot 28.7x. Het geheim hierachter is dat bij deze methode alleen het middelste gedeelte van het CCD gebruikt wordt. Een slim handigheidje wat u meer dan 50% extra zoom oplevert.
Ze gebruiken het woordje 'optische' niet meer de laatste twee keer, wat geheel correct is. Het is dan namelijk een samenstelling van optische (18x lens) en digitale (8->3MP) zoom.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leolinedance
MadMarky schreef op zaterdag 19 januari 2008 @ 16:32:
[...]

Ze gebruiken het woordje 'optische' niet meer de laatste twee keer, wat geheel correct is. Het is dan namelijk een samenstelling van optische (18x lens) en digitale (8->3MP) zoom.
Van letsgodigital:

http://www.letsgodigital.org/nl/15568/panasonic-lumix-fz18/
De effectieve resolutie is verhoogd tot 8,1 Megapixels en ondersteunt de Extra Optische zoom functie voor extra uitvergroting - zelfs tot 28,7x voor fotografie met een 3 Megapixel resolutie.
Maar volgens mij klopt het niet en wordt de foto gewoon gecropt.

[ Voor 5% gewijzigd door Leolinedance op 19-01-2008 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cannotwin
Ik weet niet of dat dit een optie is :$, maar zou er iemand willen proberen om een foto te maken op 3 mp en dan gewoon kijken of dat je een optische zoom hebt van 28,7x . Dan weet je vanzelf of dat het een optische zoom is (dus nog gewoon "redelijk"scherp) of een digitale zoom (wat korreliger)

Of zeg ik nu iets heel doms :?

Ps. Bedankt voor de reviewlink. Zal hem gelijk eens doorlezen. :9

[ Voor 9% gewijzigd door Cannotwin op 20-01-2008 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Nee, het is geen optische zoom. De camera cropt gewoon de middelste 3mp uit het beeld. Panasonic noemt dit op sommige plaatsen optische zoom omdat het niet werkt zoals de traditionele digitale zoom. Het is echter wél gewoon digitale zoom. Het plaatje wordt niet opgeschaald, alleen gecropt. Dit croppen kan met iedere camera op iedere PC en is dus niks bijzonders. De camera heeft gewoon 18x optische zoom.

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twister336
  • Niet online
Cannotwin schreef op zondag 20 januari 2008 @ 10:35:
Ik weet niet of dat dit een optie is :$, maar zou er iemand willen proberen om een foto te maken op 3 mp en dan gewoon kijken of dat je een optische zoom hebt van 28,7x . Dan weet je vanzelf of dat het een optische zoom is (dus nog gewoon "redelijk"scherp) of een digitale zoom (wat korreliger)
Je kunt het zelf uittesten. Ga naar de voorbeeldfoto's van de FZ18 review op DPReview en download een foto op volle 8MP resolutie.

Open deze foto met een fotobewerkingsprogramma en knip een stuk in het midden uit van 2000x1500 (=3MP) pixels.
Dit is het resultaat van de 28,7x extra 'optische' zoom.

Vergroot nu deze 3MP uitsnede weer tot 3264x2448 (=8MP) pixels.
Dit is het resultaat van de 28,7x digitale zoom.

Print beide foto's uit en je zult zien dat de digitale zoom een beter resultaat oplevert dan de extra 'optische' zoom (tenminste als het fotobewerkingsprogramma de foto op een intelligente manier heeft vergroot).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Twister, de camera zal de foto niet weer opschalen naar 8MP dus waarom zet je die stap erbij?
Die extra digitale zoom geeft exact hetzelfde resultaat als een uitsnede uit een 8MP foto.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twister336
  • Niet online
Ik heb het over twee verschillende zoommethodes:
1) Extra Optische Zoom -> foto wordt niet vergroot
2) Digitale Zoom -> foto wordt wel vergoot

Dit zijn de benamingen die Panasonic gebruikt. Jij noemt het eerste Extra Digitale Zoom. Of die zoommethode nu optisch of digitaal genoemd moet worden is een andere discussie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Ik noem het 'extra digitale zoom' omdat er een uitsnede wordt gemaakt uit een grotere afbeelding. Zolang de lens er niets mee te maken heeft, heeft het voor mij ook niks meer met optisch zoomen te maken. Jouw tweede punt is imho ook geen zoomen meer maar opschalen, dat zag je vroeger veel op goedkope digicams die zelf de helft van de pixels erbij verzonnen.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twister336
  • Niet online
Ik spreek je niet tegen (zelfs de Van Dale geeft je gelijk: zoomen = het beeld m.b.v. een zoomlens dichterbij halen) maar om de discussie niet onnodig ingewikkeld te maken is het beter om de benamingen van Panasonic te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cannotwin
Bedankt voor het helder uitleggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leolinedance
Raden jullie mij aan om een UV-filter te kopen voordat ik voor 4 maanden vertrek naar Kenia / Uganda met mijn FZ18? Wat is het voordeel van zo'n filter (tov een zonnekap?)

En heeft iemand een screenprotector op zijn/haar camera? Zo ja, welke heb je?

[ Voor 19% gewijzigd door Leolinedance op 27-01-2008 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coob
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-09 17:22
Ik heb bij de Intertoys een setje voor de Nintendo DS gehaald en die op maat geknipt en op het schermpje geplakt.
Een heel gepriegel maar het werkt.
Kostte geloof ik 6,95€

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Leolinedance schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 14:51:
Ik heb begrepen dat de schrijfsnelheid van de FZ18 zo rond de 5.5 mb/s is.
Klopt het dan dat een SDHC kaart class 6 het maximale uit de camera haalt?
Ik wilde eerst nl. een Sandisk Ultra II 2gb kopen voor 21 euro, maar voor 5 euro meer heb ik een Kingston 4GB SDHC Class 6 kaart. Dat lijkt mij dan de betere keuze.

Heb ik het een beetje bij het rechte eind?
Ik heb een vergelijkbare vraag. Ik ga deze camera aanschaffen en vraag me af welk geheugenkaartje ik het best koop. Ik twijfelde aanvankelijk tussen de Sandisk Ultra II en de Extreme III. Geeft de extreme betere prestaties of maakt het bij deze camera niet uit in verband met de schrijfsnelheid van de camera?

Verder zag ik de kaartjes van Transcend. De 4gb SDHC class 6 (niet de class 6 150x). Is deze beter dan de ultra of extreme van Sandisk?

Alvast bedankt voor jullie hulp.

• BarnOwl
  • Laatst online: 25-08 13:08
Ik sta op het punt deze camera aan te schaffen. Prijzen zitten inmiddels net boven de 300 Euro voor een NL versie.
Heel kort door de bocht: Is dit nu nog steeds de beste compacte superzoom voor dat geld?

Jeroen

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:50
BarnOwl schreef op donderdag 21 februari 2008 @ 18:18:
Heel kort door de bocht: Is dit nu nog steeds de beste compacte superzoom voor dat geld?
Dat kun je niet zo simpel stellen. Wat de beste superzoom voor JOU is hangt af van JOU eisen/wensen.

Wil je bijvoorbeeld fatsoenlijke filmpjes kunnen maken met zoom dan is de S5is een betere keuze. Wil je penlites gebruiken (die gaan een eeuwigheid mee) dan is de S5is ook een betere keuze. Wil je een externe flash (kunnen) gebruiken dan is de S5is ook een betere keuze. Wil je echter bijvoorbeeld de 28mm, of meteen in 3:2 kunnen fotograferen, ... dan is de FZ18 een betere keuze.
Pagina: 1 ... 3 ... 6 Laatste