Airwolf schreef op donderdag 13 maart 2008 @ 17:54:
Zou iemand mij kunnen vertellen hoe het nou precies zit met de vervorming en groothoeklenzen zoals deze 28mm. Ik heb me namelijk laten vertellen dat je vervorming aan de randen van je foto's kan krijgen en ik heb ook wat 28mm voorbeeld foto's gezien en hierbij zag ik het toch wel een beetje.
Ik zit namelijk te twijfelen tussen deze FZ18 en de Kodak Z812 IS. Het enige verschil tussen deze twee is het zoombereik, raw functie en hd filmen. Maar de FZ18 is toch wel een stukje duurder. Het is dus voor mij meer de vraag of de FZ18 het extra geld waar is.
Juist de lens van de FZ-18 staat er om bekend extreem weinig vertekening te hebben, zeker voor een lens met zo'n groot bereik. Ik heb de camera inmiddels ook al weer een maand of vijf en ben er nog steeds zeer tevreden over. Ja, er is meer ruis te zien dan met m'n D70, wat nu eenmaal debet is aan zo'n grote hoeveelheid pixels op een kleine oppervlakte. Maar voor een "all in one" camera zijn de prestaties echt goed. Ook is de camera zeer degelijk en stevig gebouwd.
En dan die lens: gewoon extreem goed. Het is echt ongelooflijk wat de Leica-engineers voor een kwaliteit in zo'n enorm bereik hebben weten te stoppen. Meestal zijn zoomlenzen, en dan zeker de zoomlenzen met een groot bereik, niet compromisloos. In de meeste gevallen kom je al snel met problemen te zitten zoals vervorming, slecht contrast, lichtafval in de hoeken, en softheid (meestal op het lange eind). Zoniet de Leica lens van de FZ-18 en over het hele bereik is de lens nagenoeg "tack sharp"! Ook de voortreffelijke image stabilisation werkt hier aan mee. Uit de hand fotograferen met 1:25 seconde bij 500mm? Geen probleem! Ik fotografeer dan ook alleen op ISO 100 voor de minste ruis.
Deze camera heeft mijn vorige "altijd bij me" camera vervangen en dat was eveneens een "superzoom" camera, de Olympus C-2100UZ (ook wel Uzi genoemd). Dit was een 2.1 megapixel camera met een 10x zoomlens. Ik heb jaren plezier van die camera gehad en ik kan je in iedergeval vertellen dat de lens van de FZ18 VELE MALEN beter is!
En oh ja: de accu is niet leeg te krijgen en ik heb toen ik de camera kocht via het internet voor
8 dollar + verzendkosten een tweede accu bijgekocht en die zou nog langer mee gaan als de originele doordat de capaciteit zelfs nog iets hoger is (750 mAH vs 710 mAH).
Echt een verschil met mijn vorige superzoom camera die vier penlites binnen no time leegtrok.
Hier een paar verkleinde testfotootjes die ik afgelopen herfst gemaakt heb:
[
Voor 7% gewijzigd door
Tranquility op 13-03-2008 19:56
]