De Nikon is volgens mij in geen enkel opzicht beter dan de Panasonic.sander- schreef op maandag 16 juni 2008 @ 16:39:
[...]
Ben nu wel benieuwd naar een voor/na plaatje...
Heb de FZ-18 destijds voor mijn vader geadviseerd en hem regelmatig even geleend om er heeeeeel veel mee te spelen en wil er nu eigenlijk zelf ook 1 halen. de IXUS 75 is toch echt niets voor de leukere vakantiefoto's. Zag dat hij nu bij de MM lag voor 299 in de fotoactie weken.Daarnaast zag ik ook de Nikon Coolpix P80, eeen vergelijkbare cam. Heeft iemand beide naast elkaar gelegd? Ik ben heel tevreden over de FZ-18, behalve over de ruis af en toe. Misschien kan de P80 het beter?
Verwijderd
Moet je bij dat voorzetlensje ook nog een adapterring aanschaffen?Verwijderd schreef op zaterdag 14 juni 2008 @ 16:34:
@karelvanhouten: Raynox heeft goedkope voorzetlenzen in het assortiment. Ik heb slechts ervaring met een DCR-250 Macro voorzetlensje van €30 en vond 'm gewoon goed voor het geld. Hoe hun televoorzetlensjes zijn weet ik niet. Leveranciers zul je even moeten zoeken (KE, Konijnenberg?)
Verwijderd
Praat je over de DCR-250? Dan staat er op de genoemde pagina:
Panasonic DMW-LA3 lens adapter is required for use with the DCR-250 + Lumix DMC-FZ18 camera.
Dat stond ook bij de FZ7 maar mijn 250 paste mooi op de standaard adapter die bij de camera wordt geleverd.Verwijderd schreef op maandag 16 juni 2008 @ 23:50:
Praat je over de DCR-250? Dan staat er op de genoemde pagina:
[...]
The birds turned into The Flying Dutchmen!
Begrijpelijksander- schreef op maandag 16 juni 2008 @ 16:39:
[...]
Ben nu wel benieuwd naar een voor/na plaatje...
Voor:

Na:

Ik moet hier wel de kanttekening bij maken dat de 'voor' foto niet representatief is voor de mogelijkheden van de camera (al benaderd het het wel) omdat ik de foto zelf in .raw heb geschoten en toen vervolgens alle .raw foto's automatisch heb omgezet naar .jpg. Hoe de camera dus zelf op de auto stand die .jpeg had geschoten weet ik niet. Toch denk ik dat zeker in dit soort condities wat extra contrast veel kan doen voor een foto en ook de extra sharpness en vaak recovery (waar de camera zelf in auto stand volgens mij wat conservatiever in is als hij wegschrijft naar .jpeg) voegen meestal wel meer detail aan een foto toe.
[ Voor 7% gewijzigd door Banjy op 17-06-2008 10:56 ]
Ik moet zeggen dat ik de eerste foto mooier vind dan de 2e... Vind juist de helderheid etc van de andere foto mooier.
Bedankt voor je onderbouwde meningLeolinedance schreef op maandag 16 juni 2008 @ 16:56:
[...]
De Nikon is volgens mij in geen enkel opzicht beter dan de Panasonic.
Zou dit iets minder denigrerend kunnen? En je kunt toch ook zelfs reviews zoeken op internet?sander- schreef op dinsdag 17 juni 2008 @ 11:07:
Ik moet zeggen dat ik de eerste foto mooier vind dan de 2e... Vind juist de helderheid etc van de andere foto mooier.
[...]
Bedankt voor je onderbouwde mening
En daarom verschillen smaken (gelukkig)sander- schreef op dinsdag 17 juni 2008 @ 11:07:
[...]
Bedankt voor je onderbouwde mening
Ik werk zelf op mac, zijn er dan andere mogelijkheden om foto's te bewerken?
Ik weet dat veel grafische mensen op Mac's werken dus ga er maar vanuit dat dat goed gaat! Maar welke programma's je moet hebben zou ik niet weten..beccie schreef op dinsdag 17 juni 2008 @ 12:32:
Dezelfde mogelijkheden zo niet meer. Het ligt er natuurlijk ook helemaal aan wat je precies wilt. Maar ik geloof dat er ook iets van Iphoto op een mac staat, wellicht dat je daar wat mee kan. Als ultiem bewerkingsprogramma heb je natuurlijk Photoshop maar er zijn ook vele stappen (vaak makkelijker om te leren) stappen tussen bijvoorbeeld Iphoto en Photoshop. Zo is er geloof ik ook Adobe Lightroom, met de meest gebruikte functies uit photoshop (op het gebied van nabewerken) en dat gecombineerd in een compleet workflow pakket...beccie schreef op dinsdag 17 juni 2008 @ 12:32:
Verwijderd
Ben een beetje aan het kijken wat nou het beste geheugenkaartje is voor de fz18.
Als je hier: http://www.geheugen-onlin..._high_capacity__4_gb.html de 4gb kaartjes bekijkt, heb je dan veel voordeel bij de transcend met 22,5mb p/s, of maakt dat niet uit aangezien de schrijfsnelheid van de camera toch niet boven de 6mb p/s komt?
Wat bewerking op de Mac betreft: iPhoto heeft inderdaad aardig wat standaard mogelijkheden. Als je een alternatief voor Photoshop zoekt kan ik Pixelmator aanbevelen (http://www.pixelmator.com/).
Als je hier: http://www.geheugen-onlin..._high_capacity__4_gb.html de 4gb kaartjes bekijkt, heb je dan veel voordeel bij de transcend met 22,5mb p/s, of maakt dat niet uit aangezien de schrijfsnelheid van de camera toch niet boven de 6mb p/s komt?
Wat bewerking op de Mac betreft: iPhoto heeft inderdaad aardig wat standaard mogelijkheden. Als je een alternatief voor Photoshop zoekt kan ik Pixelmator aanbevelen (http://www.pixelmator.com/).
[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2008 10:46 ]
Maakt niet uit, ieder SDHC class 6 kaartje haalt het maximale uit de camera.Verwijderd schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 10:44:
Ben een beetje aan het kijken wat nou het beste geheugenkaartje is voor de fz18.
Ik heb een 4gb kaartje gekocht, daar zat een cardreader bij. Omdat de pana met de mac er heel lang over doet om foto's over te zetten. Met die cardreader ga het echt veel sneller.
Ik heb trouwens net pixelmator gedownload, dus ik zal daar eens wat mee prutsen.
Ik heb trouwens net pixelmator gedownload, dus ik zal daar eens wat mee prutsen.
[ Voor 19% gewijzigd door beccie op 18-06-2008 16:24 ]
Verwijderd
Klopt het dan dat je met een cardreader dan wel voordeel hebt met een SD kaartje van 22,5mb p/s als schrijfsnelheid?
Zijn er overigens voor SDHC kaartjes ook nieuwe cardreaders nodig? Ik heb nog een oudere liggen vanuit het tijdperk voor SDHC...
Zijn er overigens voor SDHC kaartjes ook nieuwe cardreaders nodig? Ik heb nog een oudere liggen vanuit het tijdperk voor SDHC...
Geen idee, ik heb deze besteld en die gaat als een trein.
http://www.kamera-express...age=product&product=23511
Ik zie net bij de beschrijving dat ie dan een schrijfsnelheid heeft van 20
http://www.kamera-express...age=product&product=23511
Ik zie net bij de beschrijving dat ie dan een schrijfsnelheid heeft van 20
[ Voor 23% gewijzigd door beccie op 18-06-2008 18:49 ]
Ligt denk ik aan je cardreader. Mijn laptop leest geen SDHC (wel SD)..mijn cardreader wel.Verwijderd schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 18:39:
Klopt het dan dat je met een cardreader dan wel voordeel hebt met een SD kaartje van 22,5mb p/s als schrijfsnelheid?
Zijn er hier mensen die al ervaringen hebben met filters voor de FZ18? Ik heb de laatste tijd veel foto's gemaakt in situaties met ontzettend veel licht. Als ik goed kijk naar de resultaten zie ik ontzettend veel 'ruis' op de foto's geschoten in dergelijke condities.
Ik vermoed dat de hoofdoorzaak de beperkte/kleine sensor is (mijn vaders camera (fujifilm) van een paar jaar oud heeft hier veel minder last van maar volgens mij maar wel een iets grotere sensor). Nu kan het in Photoshop wel enigzins verbeterd worden, maar dit wil ik nog wel eens vergeten
Ik vraag mij dus af of het misschien zin heeft om een filter te kopen voor dergelijke situaties?
Een foto ter illustratie (als je inzoomed op de lucht is het goed zichtbaar)

Edit\ Zou het misschien ook zin hebben om de Lens kap er op te schroeven?
Edit2\ Sinds ik een nieuwe (SDHC) cardreader heb gaat het downloaden van me foto's naar me pc een factor 15 sneller of iets dergelijks! Maar het was dan ook wel ontzettend langzaam via de kabel in mijn geval (geen flauw idee waarom...)
Ik vermoed dat de hoofdoorzaak de beperkte/kleine sensor is (mijn vaders camera (fujifilm) van een paar jaar oud heeft hier veel minder last van maar volgens mij maar wel een iets grotere sensor). Nu kan het in Photoshop wel enigzins verbeterd worden, maar dit wil ik nog wel eens vergeten
Ik vraag mij dus af of het misschien zin heeft om een filter te kopen voor dergelijke situaties?
Een foto ter illustratie (als je inzoomed op de lucht is het goed zichtbaar)

Edit\ Zou het misschien ook zin hebben om de Lens kap er op te schroeven?
Edit2\ Sinds ik een nieuwe (SDHC) cardreader heb gaat het downloaden van me foto's naar me pc een factor 15 sneller of iets dergelijks! Maar het was dan ook wel ontzettend langzaam via de kabel in mijn geval (geen flauw idee waarom...)
[ Voor 16% gewijzigd door Banjy op 13-07-2008 07:25 ]
1: Op die foto kan ik niets zien, veel te klein
2: Controleer dat je hoe-dan-ook op de laagste ISO settings aan het schieten bent
3: Vergeet photoshop, Neatimage is wat je zoekt. Ruisonderdrukking van de camera op minimaal zetten en Neatimage de foto's op laten poetsen, geeft veel betere resultaten
2: Controleer dat je hoe-dan-ook op de laagste ISO settings aan het schieten bent
3: Vergeet photoshop, Neatimage is wat je zoekt. Ruisonderdrukking van de camera op minimaal zetten en Neatimage de foto's op laten poetsen, geeft veel betere resultaten
1: Ja ik merkte het zelf ook op, helaas kan ik vanuit hier niet succesvol naar me eigen webspace uploaden en imageshack wilde de foto maar niet origineel laten.MadMarky schreef op zondag 13 juli 2008 @ 12:29:
1: Op die foto kan ik niets zien, veel te klein
2: Die staat inderdaad fixed op ISO 100
3: Ik schiet meestal in Raw maar ik kwam vandaag in mijn zoektocht inderdaad Neatimage tegen dus daar ga ik zeker eens naar kijken! Men schrijft inderdaad dat Adobe Camera Raw daar gewoon een stuk slechter in is.
Over enkele uren keer ik terug naar Nederland dus ga daar binnenkort eens goed naar kijken, bedankt
Iemand alsnog ervaring met filters voor deze camera?
Sinds een maand heb ook ik deze camera in mijn bezit, gekocht bij de MediaMarkt. Het is mijn eerste camera.
Toen ik gisteren wat wolken fotografeerde merkte ik een soort ronde vlekken in de foto's op. Bij zoomen/scherpstellen worden deze groter en kleiner, dus ik dacht aan stofjes op de lens. De lens is echter vrij van stof... Bij het fotograferen van dingen dichtbij zijn de vlekjes bijna niet te zien. Ik zie ze vooral bij het fotograferen van heldere vlakken op een lange afstand.
Ik vrees dat er stof op de CMOS chip of ergens tussen de lenzen in de camera zit; mijn foto's zien er namelijk precies zo uit als de foto's die ik tegenkwam via enkele Google searches en die het fenomeen beschrijven. Heb ik inderdaad stof op mijn CMOS sensor of ergens in de camera?
De foto's heb ik hier op Flickr gezet, je kunt ze daar na wat doorklikken op volledig formaat bekijken. Hieronder staat een lossless knipsel van de gevreesde 'bolletjes'.

Zo staan ze in de foto als geheel:

Ik maak me ook een beetje zorgen over de ruis die ik zie bij het inzoomen op sommige gemaakte foto's. De foto's hierboven zijn allen op de automatische piloot gemaakt op ISO100. Een stukje 200% ingezoomd van een origineel (lossless uitgeknipt, dus de foto is precies zo gemaakt):

Zijn die spikkeltjes normaal of moet ik me hier ook zorgen over maken?
Toen ik gisteren wat wolken fotografeerde merkte ik een soort ronde vlekken in de foto's op. Bij zoomen/scherpstellen worden deze groter en kleiner, dus ik dacht aan stofjes op de lens. De lens is echter vrij van stof... Bij het fotograferen van dingen dichtbij zijn de vlekjes bijna niet te zien. Ik zie ze vooral bij het fotograferen van heldere vlakken op een lange afstand.
Ik vrees dat er stof op de CMOS chip of ergens tussen de lenzen in de camera zit; mijn foto's zien er namelijk precies zo uit als de foto's die ik tegenkwam via enkele Google searches en die het fenomeen beschrijven. Heb ik inderdaad stof op mijn CMOS sensor of ergens in de camera?
De foto's heb ik hier op Flickr gezet, je kunt ze daar na wat doorklikken op volledig formaat bekijken. Hieronder staat een lossless knipsel van de gevreesde 'bolletjes'.

Zo staan ze in de foto als geheel:

Ik maak me ook een beetje zorgen over de ruis die ik zie bij het inzoomen op sommige gemaakte foto's. De foto's hierboven zijn allen op de automatische piloot gemaakt op ISO100. Een stukje 200% ingezoomd van een origineel (lossless uitgeknipt, dus de foto is precies zo gemaakt):

Zijn die spikkeltjes normaal of moet ik me hier ook zorgen over maken?
[ Voor 3% gewijzigd door jelbo op 20-07-2008 14:43 ]
AMD Phenom II X4 955BE 960~3720MHz @ 1,4V | Scythe Mugen 2 Rev. B | Gigabyte GA-770TA-UD3 R1.0 F2 | GeIL DDR3 Black Dragon DC 8GB GB34GB1600C8DC @ 1,6V 1600MHz 8-8-8-28 2T tRC34 | Asus nVidia GeForce GTX670 DC2OG | Intel X-25M 80GB | Corsair TX650W
Verwijderd
Deze spikkels/vlekken kan ik op mijn foto's niet vinden.
Ik heb gisteren wat foto's van blauwe luchten gemaakt maar zien er prima uit.
Ik heb gisteren wat foto's van blauwe luchten gemaakt maar zien er prima uit.
Dat is inderdaad stof.
Met een klein diafragma (hoog F getal) wordt stof/vuil zichtbaar in de vorm van ronde cirkels zoals op jouw foto.
Met een klein diafragma (hoog F getal) wordt stof/vuil zichtbaar in de vorm van ronde cirkels zoals op jouw foto.
Dankzij MadMarky ben ik inmiddels een stuk meer tevreden over de kwaliteit van mijn foto's; NeatImage werkt echt geweldig tegen de ruis die ik op de meeste (open lucht) foto's had. Ik moet er trouwens wel bij zeggen dat het schieten in .jpeg al een stuk minder ruis oplevert ten opzichte van .raw. Met jpeg gaat de camera namelijk zelf al de ruis onderdrukken en met .raw zal je dit met de computer moeten doen. Mijn work-flow wordt helaas zo wel nog langer en ik wil hem juist verkorten
Ook voor mijn reis naar China een extra accu gekocht, maar deze is helaas al overleden. Toegegeven; ik heb hem eigenlijk nooit gebruikt (de originele accu gaat ook zo verdomde lang mee
) en af en toe wel aan de oplader gehangen, omdat ik dacht dat dit beter zou zijn dan hem leeg te laten lopen. Nu wil hij echter niet meer opladen (charge lampje gaat uit na 3 sec...) Jammer maar helaas.
Ook voor mijn reis naar China een extra accu gekocht, maar deze is helaas al overleden. Toegegeven; ik heb hem eigenlijk nooit gebruikt (de originele accu gaat ook zo verdomde lang mee
Vanmiddag een nieuwe camera van MediaMarkt gehad; een hoge uitzondering want ik heb hem al een maand... Helaas heeft ook deze camera een klein bolletje in het midden. Ach, ik zal er maar vrede mee hebben..
Gisteren heb ik een polarisatiefiltertje besteld, een B+W 46 E Circulair Polarisatie Filter. Ik ben benieuwd
Gisteren heb ik een polarisatiefiltertje besteld, een B+W 46 E Circulair Polarisatie Filter. Ik ben benieuwd
AMD Phenom II X4 955BE 960~3720MHz @ 1,4V | Scythe Mugen 2 Rev. B | Gigabyte GA-770TA-UD3 R1.0 F2 | GeIL DDR3 Black Dragon DC 8GB GB34GB1600C8DC @ 1,6V 1600MHz 8-8-8-28 2T tRC34 | Asus nVidia GeForce GTX670 DC2OG | Intel X-25M 80GB | Corsair TX650W
Verwijderd
Wat vreemd toch .. die bolletjes..
.. misschien nog een keer ruilen?
Op heel internet niets daarover vernomen alleen bij jelbo.
Wat polarisatie Filter betreft.. ben ik nieuwsgierig naar jouw ervaringen..
Ik had begrepen dat het niet nodig is bij een digitale camera maar ik ben echt een beginner.
suc6
.. misschien nog een keer ruilen?
Op heel internet niets daarover vernomen alleen bij jelbo.
Wat polarisatie Filter betreft.. ben ik nieuwsgierig naar jouw ervaringen..
Ik had begrepen dat het niet nodig is bij een digitale camera maar ik ben echt een beginner.
suc6
Misschien dat mede FZ18 eigenaren ook eens willen kijken of ze last van stof hebben en hier hun plaatjes posten (hosting kan gratis op xs.to, wanneer je ze hier als thumbnail wilt showen, kies dan een breedte van ongeveer 600 pixels).
Ik heb een wit A4'tje loodrecht van boven gefotografeerd met een redelijk korte sluitertijd, diafragma weet ik niet meer (ik ken de begrippen nog niet goed), in Manual mode, ISO100. De lens is uiteraard brandschoon.
Eerste DMC-FZ18, drie bolletjes

Tweede DMC-FZ18, twee bolletjes

(originelen)
Als perfectionist is dit een ramp natuurlijk
Ik kan me goed voorstellen dat meerdere mensen dit hebben maar niet zien; bij 'normale' foto's zie je het ook (haast) niet, ik zie het vooral op vlakken en bij inzoomen (in automatische modus, andere heb ik nog niet echt gebruikt). Ik ben benieuwd!
Ik heb een wit A4'tje loodrecht van boven gefotografeerd met een redelijk korte sluitertijd, diafragma weet ik niet meer (ik ken de begrippen nog niet goed), in Manual mode, ISO100. De lens is uiteraard brandschoon.
Eerste DMC-FZ18, drie bolletjes

Tweede DMC-FZ18, twee bolletjes

(originelen)
Als perfectionist is dit een ramp natuurlijk

Ik kan me goed voorstellen dat meerdere mensen dit hebben maar niet zien; bij 'normale' foto's zie je het ook (haast) niet, ik zie het vooral op vlakken en bij inzoomen (in automatische modus, andere heb ik nog niet echt gebruikt). Ik ben benieuwd!
Voor de laadtijd van dit topic, zal ik ze in linkjes posten. De info van de foto zal ik wel als plaatje tonen
Klein (979x653) (Ik heb ze kleiner gemaakt met Irfanview, ter info)
Groot (3264x2176) Geen correctie aan gedaan.

Door dat de kamer wat donker was en het papier niet al te schoon
Wij ookjelbo schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 19:50:
Vanmiddag een nieuwe camera van MediaMarkt gehad; een hoge uitzondering want ik heb hem al een maand... Helaas heeft ook deze camera een klein bolletje in het midden. Ach, ik zal er maar vrede mee hebben..

Die 'ruis' lijkt me volstrekt normaal. En inderdaad, jij hebt totaal geen last van bolletjes. Mijn nieuwe FZ18 vind ik qua bolletjes eigenlijk niet acceptabel, moet je kijkenCannotwin schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 19:27:
[...]
Voor de laadtijd van dit topic, zal ik ze in linkjes posten. De info van de foto zal ik wel als plaatje tonen
Klein (979x653) (Ik heb ze kleiner gemaakt met Irfanview, ter info)
Groot (3264x2176) Geen correctie aan gedaan.
[afbeelding]
Door dat de kamer wat donker was en het papier niet al te schoonlijkt het nog al ruisig. Bij "normale" foto's heb ik minder last ervan. Verder zijn er tijdens mijn foto's (982 st.) nog nooit bolletjes (of iets wat daar op lijkt) te zien.

Bepaalde weerspiegelingen worden 'weggefilterd' en kleuren worden intenser. Het is niet goed in woorden uit te leggen, doe maar eens wat Google searches, dan zie je voorbeelden als deze op Wikipedia.[...]
Wij ook. Maar wat zou het effect zijn van zo'n filter? (Ja, ik ben nog een erge leek in dit soort dingen
)
Voorbeeldje van een (deel van een) foto van mij:

Met polarisatiefilter, maar dan zo gedraaid dat het filtereffect minimaal (of niets?) is.

Met polarisatiefilter, zo gedraaid dat het filter zijn werk volledig doet.
Niet een erg spectaculari of nuttig voorbeeld, maar het laat wel zien wat zo'n filter met weerspiegelingen doet. Zelf vind ik vooral het effect op blauwe lucht mooi, hoewel ik dat zelf nog niet heb kunnen testen.
Omdat ik dacht dat die B+W MRC coating heeft, maar dit niet zo is, heb ik het filter retour gestuurd en een extra dure uitvoering besteld
Maar ja, met die rotte bolletjes in mijn foto's heet al dat dure stof-/water-/vuilafwerende spul geen zin eigenlijk.. toch nog maar eens een ruilactie ondernemen bij de MediaMarkt.
Tnx voor de uitlegjelbo schreef op woensdag 30 juli 2008 @ 11:04:
Bepaalde weerspiegelingen worden 'weggefilterd' en kleuren worden intenser. Het is niet goed in woorden uit te leggen, doe maar eens wat Google searches, dan zie je voorbeelden als deze op Wikipedia.
Die €77,99 is wel voor een topmodel he (B+W Käsemann), die ene die ik had voor €40,99 is ook prima (B+W), maar heeft niet die speciale coating waar ik op kick. Van wat ik her en der op fora gelezen heb zijn de B+W filters de betere. Ook goed maar iets goedkoper is Hoya. Daaronder liggen qua kwaliteit Hama en Cokin, waarvan ik van de laatste enkele sterke afradingen gelezen heb.Cannotwin schreef op woensdag 30 juli 2008 @ 17:07:
[...]
Tnx voor de uitleg. Ik zit zelf ook wel eens met dat soort foto's. Zal er ook eens over na gaan denken of dat het haalbaar voor me is.
Anyway, er is zelfs een special topic over polarisatiefilters hier; Polarisatie filter.
[ Voor 11% gewijzigd door jelbo op 30-07-2008 18:02 ]
Verwijderd
Die vlekjes in het beeld hadden wij ook.(fz-18 bij mediamarkt)
mee teruggegaan kregen direct een andere(laatst die ze hadden),maar die controleerde ik gelijk(even kijken tegen een witte oppervlak) en had nog meer vlekjes.
dat is vuil/stof op de sensor,die je bij de fz-18 niet zelf kunt reinigen.
hebben gewoon ons geld teruggekregen en hebben een toestel bij talens gekocht,
die gewoon helemaal perfect is.
denk toch dat ze bij mediamarkt ze niet in zo'n grote mand moeten doen(waar iedereen maar in graait),want wij hadden dus 2 exemplaren met dat probleem.
buiten dat was de service probleemloos wat teruggave betreft,dus ik zou zo'n toestel zeker terug brengen en als je een vervangende krijgt zelf even goed nakijken
mee teruggegaan kregen direct een andere(laatst die ze hadden),maar die controleerde ik gelijk(even kijken tegen een witte oppervlak) en had nog meer vlekjes.
denk toch dat ze bij mediamarkt ze niet in zo'n grote mand moeten doen(waar iedereen maar in graait),want wij hadden dus 2 exemplaren met dat probleem.
buiten dat was de service probleemloos wat teruggave betreft,dus ik zou zo'n toestel zeker terug brengen en als je een vervangende krijgt zelf even goed nakijken
Sorry, maar ik moet wel heel goed kijken, ik zie maar 1 wat donkerder bolletje, de andere zie ik niet echt of ben ik scheeljelbo schreef op woensdag 30 juli 2008 @ 11:04:
[...]
Die 'ruis' lijkt me volstrekt normaal. En inderdaad, jij hebt totaal geen last van bolletjes. Mijn nieuwe FZ18 vind ik qua bolletjes eigenlijk niet acceptabel, moet je kijken
[afbeelding]
Ik ben momenteel ook opzoek naar een goeie vervanging voor mijn Minolta dimage Z5. Ik stoor me enorm aan de ruis boven de ISO100, de slechte witbalans in minderlichte omstandigheden en de groen/blauwige kleurzweem die hij over de foto heen legt bij zonnig weer, waardoor bruin- en roodtintent van de natuur niet echt naar voren komen. Ook is het 35mm bereik te ver. Ik moet 28mm hebben.
Ik heb de volgende cam's op het oog:
Lumix FZ28
Lumix FZ50
Fuji S9600
Fuji S100fs
Ik wil geen DSLR vanwege de prijs en het gesjouw met lenzen en verwisselen etc.
Maar ik wil wel het liefst ene die DSLR-like bediening heeft, vandaar de laatste 3 cam's. Maar elk van deze camera's heeft een nadeel. Zo is de FZ50 een camera waar teveel megapix op dezelfde sensor geramd, dus hoge ruis. En ook begint ie bij 35mm alweer. De S9600 heeft geen IS en ik vraag me af wat belangrijker is. IS hebben of geen IS hebben en dan met hogere ISO waardes werken om je ingezoomd beeld alsnog te bevriezen.... De S100fs heeft een lensafwijking: chromatic aberration. En de FZ28 (opvolger van FZ18) heeft geen DSLR-like bediening, maar verder geen nadelen. Ow jawel, hij is nog niet te krijgen.
Hoe is jullie ruis bij alles boven ISO100? Ik lees op dpreview veel daarover.
Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
Als je de FZ50 overweegt, dan zou je ook een DSLR kunnen overwegen. Dat kreng weegt 750 gram! Voor dat gewicht kan je een DSLR met een lens krijgen (die je desnoods niet verwisselt). En dan heb je geen ruis + een kleine DOF.
Niet dat ik je een DSLR wil aansmeren; had ik zelf ook altijd een hekel aan omdat ik niet wilde sjouwen e.d.. Maar sinds ik er weer eens één heb vastgehouden en besefte dat het allemaal wel meeviel, overweeg ik het nu toch. En zeker als je een FZ50 er tussen zet: dan heb je de imo de nadelen van zowel de compact als een DSLR: ruis, zwaar, grote DOF.
Niet dat ik je een DSLR wil aansmeren; had ik zelf ook altijd een hekel aan omdat ik niet wilde sjouwen e.d.. Maar sinds ik er weer eens één heb vastgehouden en besefte dat het allemaal wel meeviel, overweeg ik het nu toch. En zeker als je een FZ50 er tussen zet: dan heb je de imo de nadelen van zowel de compact als een DSLR: ruis, zwaar, grote DOF.
30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services
te duur
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
Bedankt voor het delen van je ervaring. Wat heb jij betaald voor je FZ18 bij MediaMarkt en nu bij Talens?Verwijderd schreef op woensdag 30 juli 2008 @ 21:29:
Die vlekjes in het beeld hadden wij ook.(fz-18 bij mediamarkt)
Ik heb gisteren mijn derde FZ18 gehad van MediaMarkt, deze keer zo goed als zonder gebreken. Er zit een minimaal veegje in het midden wat ik daar af en toe heel lichtjes zag tijdens het testen, maar niemand om me heen zag het en zeiden dat het waarschijnlijk tussen m'n oren zat

Maar het zit er wel degelijk:

meer contrast:

Ik hoop niet dat het zo zichtbaar wordt als die foto waar ik het contrast van heb verhoogd, dat het er zo uit ziet als die foto met zonsondergang (en polarisatiefilter).
Bij MediaMarkt zeiden ze dat Panasonic nog niets had gehoord over het probleem, maar het lijkt zeker na taspo's bevestiging toch op een slechte batch FZ18's. Hier op de dpreview forums vond ik nog wat ervaringen van soortgelijke bolletjes.
Deathchant schreef op donderdag 31 juli 2008 @ 08:44:
[...]
Sorry, maar ik moet wel heel goed kijken, ik zie maar 1 wat donkerder bolletje, de andere zie ik niet echt of ben ik scheel

[ Voor 6% gewijzigd door jelbo op 31-07-2008 10:13 ]
ok ik weet het zeker, ik ben scheel 
grapje hoor. ik kan mij heel goed voorstellen dat je je daaraan stoort. Ik zie het niet zo 1,2,3....maar het is er wel degelijk. Je wilt gewoon een goeie camera voor dat geld, en zou ook direct terugbrengen als ik zoiets zag.
grapje hoor. ik kan mij heel goed voorstellen dat je je daaraan stoort. Ik zie het niet zo 1,2,3....maar het is er wel degelijk. Je wilt gewoon een goeie camera voor dat geld, en zou ook direct terugbrengen als ik zoiets zag.
DPReview is een goede site om informatie vandaan te halen als je een nieuwe cam wil. Echter houdt er ook rekening mee dat het een vereniging is van pixelneukers. Iedere huidige compactcam heeft last van ruis, dus ook de FZ-18/28. Ik heb zelf de FZ-18 en ben superblij met dan ding, het maakt prachtige foto's met goede contrasten en kleuren. Op ISO100 en 200 is er geen ruis als je niet tot pixelnivo inzoomt. Boven de 200 neemt de ruis wel toe, maar tot ISO400 valt het reuze mee en vindt ik het niet storend. Boven de 400iso neemt het wel hard toe, foto's gemaakt op ISO800 vindt ik persoonlijk wel lelijk en alleen geschikt voor als je echt niet anders kunt.Deathchant schreef op donderdag 31 juli 2008 @ 08:44:
[...]
Hoe is jullie ruis bij alles boven ISO100? Ik lees op dpreview veel daarover.
Overigens heb ik met mijn FZ-18 al dik 1000 foto's geschoten in de automatische stand en moet zeggen dat hij zelden een iso-waarde boven de 200heeft genomen. (er vanuit gaand dat je de flits uitdoet als dat nodig is)
There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't. .
Verwijderd
@jelbo
scheelde maar 1 of 2 tientjes (2maanden geleden).
staat nu op de site voor 359.
was wel ietsje duurder,maar kon het toestel wel eerst helemaal bekijken voordat ik hem kocht.
geen spoortje van bolletjes te bekennen.helemaal puntgaaf beeld.
dus ik zou die je nu hebt ook terug brengen
scheelde maar 1 of 2 tientjes (2maanden geleden).
staat nu op de site voor 359.
was wel ietsje duurder,maar kon het toestel wel eerst helemaal bekijken voordat ik hem kocht.
geen spoortje van bolletjes te bekennen.helemaal puntgaaf beeld.
dus ik zou die je nu hebt ook terug brengen
Ugh, de DMW-LA3 kun je alleen gebruiken met zoom- of macrolenzen. Ik had Schneider van de B+W filters/lenzen gevraagd of hun 46mm Käsemann filters geen problemen geven op de FZ18. Er werd mij verzekerd dat ik absoluut 55mm filters moest gebruiken met de DMW-LA3 lensadapter.
Ergens op internet las ik dat 55mm filters/lenzen ook een betere investering zijn ivm een mogelijke toekomstige nieuwe camera waar 46mm filters/lenzen waarschijnlijk niet op passen, maar een 55mm wel, desnoods met adapter.
Dus ik mijn order van 46mm filters bij Factoryprices.nl omgezet naar 55mm filters en een nieuwe tas ivm de camera die door die adapter groter wordt.. De DMW-LA3 besteld bij bol.com, vandaag ontvangen. Zie ik gewoon enorme vignetting en lees ik in de handleiding dat hij niet geschikt is voor Panasonic's UV/Polfilters (dus ook niet voor andere). Zucht, weer de boel terugsturen en hopen dat Factoryprices de order niet stuurt voor ik ze maandagmorgen kan bellen om de order voor de zoveelste keer om te zetten.
Wat een drama's heb ik met deze camera en accesoires
Ergens op internet las ik dat 55mm filters/lenzen ook een betere investering zijn ivm een mogelijke toekomstige nieuwe camera waar 46mm filters/lenzen waarschijnlijk niet op passen, maar een 55mm wel, desnoods met adapter.
Dus ik mijn order van 46mm filters bij Factoryprices.nl omgezet naar 55mm filters en een nieuwe tas ivm de camera die door die adapter groter wordt.. De DMW-LA3 besteld bij bol.com, vandaag ontvangen. Zie ik gewoon enorme vignetting en lees ik in de handleiding dat hij niet geschikt is voor Panasonic's UV/Polfilters (dus ook niet voor andere). Zucht, weer de boel terugsturen en hopen dat Factoryprices de order niet stuurt voor ik ze maandagmorgen kan bellen om de order voor de zoveelste keer om te zetten.

Ik heb DMC-FZ18 in engelstalige versie (beelscherm) Weet iemand toevallig of deze ook te upgraden is naar een nederlandse versie?
[ Voor 5% gewijzigd door lil op 04-08-2008 16:15 ]
De taal kun je gewoon veranderen bij de opties.lil schreef op maandag 04 augustus 2008 @ 16:09:
Ik heb DMC-FZ18 in engelstalige versie (beelscherm) Weet iemand toevallig of deze ook te upgraden is naar een nederlandse versie?
Daar staat nederlands niet tussenjelbo schreef op maandag 04 augustus 2008 @ 18:36:
[...]
De taal kun je gewoon veranderen bij de opties.

Dan heb je misschien een non-Europees exemplaar, of van een afwijkende regio zonder Nederlands. Zelf kies ik bij al mijn apparaten en programma's altijd Engels als taal, vind ik prettiger
wat bedoel je hier precies mee? dat je aan de fz18 meer kon instellen dan aan de fz28? ik lees dpr ook wel eens, maar ik heb daar nog nergens echt een nuttige review van de fz28 kunnen vinden, noch de klacht dat hij "dumbed down" is tov zijn voorganger..Deathchant schreef op donderdag 31 juli 2008 @ 08:44:
En de FZ28 (opvolger van FZ18) heeft geen DSLR-like bediening, maar verder geen nadelen.
The new Ultimate Answer to the Ultimate Question of Life, The Universe, and Everything: Debt: The First 5,000 Years
Toch een rare combinatie camera's die je daar hebt uitgezocht. De FZ50 en S9600 zijn beide SLR-like camera's met dito body en bediening maar ondertussen al weer 2 jaar oud. De S100fs is een heel stuk goedkoper en lichter, waarbij je zelf ook al zegt dat de foto's een stuk minder van kwaliteit zijn.Deathchant schreef op donderdag 31 juli 2008 @ 08:44:
Ik heb de volgende cam's op het oog:
Lumix FZ28
Lumix FZ50
Fuji S9600
Fuji S100fs
Daarbij heb je dan weer de FZ28 "die geen nadelen heeft", behalve dat ie nog niet leverbaar is. Het feit dat er nog geen reviews van zijn wil niet zeggen dat ie geen nadelen heeft
Als je dan nu een camera wilt kies er dan ook eentje die leverbaar is. Je moet er ook rekening mee houden dat de FZ28 bij de introductie flink wat meer zal kosten dan een FZ18. De FZ7/8/18 zaten bij de introductie allemaal tegen de €400, om uiteindelijk af te zakken naar zo'n €250 bij EOL.
Op dpreview staan ook de voorbeeldfoto's. Hoe kunnen wij nu iets zinnigs zeggen over ruisniveau's als er al vergelijkingsmateriaal voor je klaar staat in die review?Hoe is jullie ruis bij alles boven ISO100? Ik lees op dpreview veel daarover.
Heeft iemand hier ervaring met firmware upgrades? In dit topic op dpreview staat 1.08 met instructies en een changelog:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
| ***** Firmware_History ***** <Ver 1.08> * Improved horizontal noise, in starry sky scene mode / manual exposure mode. (The noise may appear when shutter speed is set to around 15 sec. by the camera.) <Ver 1.07> * Improved blue band may appear on a picture taken slightly and need three components change on the MAIN PCB. <Ver 1.06> * Improved detecting speed faster for the face detection. * Improved AWB function. * Improved the date information may not correctly printed (PictBridge). <Ver 1.05> * Improved detecting time faster for the face detection. * Improved an over ISO sensitivity gain. * Improved out of focus at 1m, in the tele-macro mode. |
Hij staat in ieder geval nog niet op de Panasonic site. Kortom ik installeer hem zo vanaf rapidshare iig niet.
Nee inderdaad, ik geloof wel dat het een officiële update is, maar in ieder geval niet officiëel ondersteund. Die gozer op dpreview raadt af om hem te installeren vanwege de hardware upgrade die bij één van de voorgaande versies vereist is.Cannotwin schreef op zondag 24 augustus 2008 @ 16:06:
Hij staat in ieder geval nog niet op de Panasonic site. Kortom ik installeer hem zo vanaf rapidshare iig niet.
In de PDF staat in ieder geval wel hoe je je huidige firmware versie checkt (moet het zelf nog doen):

Verwijderd
Gemaakt in Oostenrijk, heb de camera ingesteld op de scene Nacht met een sluitertijd van 1 minuut.
Vind hem zelf wel goed gelukt. Alleen jammer dat er bosjes voor zitten.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2008 17:03 ]
Wat voor statief gebruik je? En wat zien we op de foto? Want met bliksem moet je toch snel zijn met schietenVerwijderd schreef op zondag 24 augustus 2008 @ 17:01:
Gemaakt in Oostenrijk, heb de camera ingesteld op de scene Nacht met een sluitertijd van 1 minuut.
[afbeelding]
Dat laatste dacht ik ook. Aangezien het gister nacht of de nacht ervoor weer eens omweerde ging ik theoretisch bedenken hoe ik dat zou kunnen vastleggen met deze Panasonic. En ik kwam tot het idee om gewoon unlimited burst te schietenLeolinedance schreef op zondag 24 augustus 2008 @ 17:34:
[...]
Wat voor statief gebruik je? En wat zien we op de foto? Want met bliksem moet je toch snel zijn met schieten
Als ik die check doe staat er:jelbo schreef op zondag 24 augustus 2008 @ 16:24:
[...]
Nee inderdaad, ik geloof wel dat het een officiële update is, maar in ieder geval niet officiëel ondersteund. Die gozer op dpreview raadt af om hem te installeren vanwege de hardware upgrade die bij één van de voorgaande versies vereist is.
In de PDF staat in ieder geval wel hoe je je huidige firmware versie checkt (moet het zelf nog doen):
[afbeelding]
DMC-FZ18 : 7023
Welke firmware heb ik dan...
1.07TripleQ schreef op zondag 24 augustus 2008 @ 18:58:
[...]
Als ik die check doe staat er:
DMC-FZ18 : 7023
Welke firmware heb ik dan...
[ Voor 4% gewijzigd door jelbo op 24-08-2008 20:50 ]
De mijne, 5021 
Kortom als ik het bericht moet geloven, maar even nieuw updaten. Zoals ik ook al niet ging doen vanaf deze link
Edit: Trouwens als je dit doet, moet je hem nog weer een keer op dezelfde manier aan zetten, anders krijg je steeds een uitroepteken bij het uitzetten
Edit2: Dit helpt ook niet. Krijg nog steeds een uitroepteken.
Kortom als ik het bericht moet geloven, maar even nieuw updaten. Zoals ik ook al niet ging doen vanaf deze link
Edit: Trouwens als je dit doet, moet je hem nog weer een keer op dezelfde manier aan zetten, anders krijg je steeds een uitroepteken bij het uitzetten

[ Voor 46% gewijzigd door Cannotwin op 25-08-2008 17:24 ]
Dat probleem heb ik ook, ik krijg elke keer bij het afsluiten een uitroepteken. Iemand hier al een idee om het te verhelpen. Opnieuw uitvoeren en dan nog een keer AF/Focus + pijl omhoog werkt niet.Cannotwin schreef op zondag 24 augustus 2008 @ 21:26:
[ Voor 11% gewijzigd door heintjeput op 25-08-2008 13:48 ]
Yellow Triangle topicCannotwin schreef op zondag 24 augustus 2008 @ 21:26:
De mijne, 5021
Ik heb het probleem niet...
jelbo schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 17:53:
[...]
Yellow Triangle topic
Ik heb het probleem niet...
Iemand ervaring met 4GB TakeMS kaartjes die maar als 1 GB geformatteerd worden?
Ik heb dus een 4 GB kaartje voor mn moeders FZ-18 gekocht die maar als 1 GB geformatteerd wordt, terwijl als ik hem in mijn canon 450D stop hij gewoon als 4 GB wordt geformatteerd. Ik heb ook al geprobeerd hem vervolgens in de FZ-18 te gebruiken maar dan krijg ik een kaartfout.
Ik heb dus een 4 GB kaartje voor mn moeders FZ-18 gekocht die maar als 1 GB geformatteerd wordt, terwijl als ik hem in mijn canon 450D stop hij gewoon als 4 GB wordt geformatteerd. Ik heb ook al geprobeerd hem vervolgens in de FZ-18 te gebruiken maar dan krijg ik een kaartfout.
Klinkt als een nepperd of een SD kaartje van 4GB terwijl SD (niet SDHC) maximaal maar 2GB mag zijn volgens de SD specs.allard_070 schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 20:15:
Iemand ervaring met 4GB TakeMS kaartjes die maar als 1 GB geformatteerd worden?
Volgens mij is het inderdaad het laatste; op het kaartje staat niet SDHC vermeld. Dat zou opzich een hoop verklaren, maar wel raar dat hij dan wel in de Canon als 4GB gezien wordt...?
Blijkbaar kan die Canon wel overweg met non-SDHC kaartjes van 4GB en misschien groter, maar de Panasonic dus niet. Heel goed eigenlijk dat laatste, want ik zou mijn foto's niet willen nemen op een vage SD kaart die zich niet aan de officiële specs (2GB maximum voor SD) houdt...allard_070 schreef op woensdag 27 augustus 2008 @ 21:15:
Volgens mij is het inderdaad het laatste; op het kaartje staat niet SDHC vermeld. Dat zou opzich een hoop verklaren, maar wel raar dat hij dan wel in de Canon als 4GB gezien wordt...?
Iso waarde wat verhogen kan ook geen kwaad.Verwijderd schreef op zondag 24 augustus 2008 @ 17:01:
[afbeelding]
Het uitzicht is te beperkt door bosjes en er is niet genoeg bliksem zichtbaar om echt een boeiende foto te zijn.
Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320
Voor diegenen die nog zoeken naar een FZ-28, iBood heeft hem vandaag voor 299,- euro .. scherpe prijs denk ik voor een nieuw model.
Het eerste cijfer geeft de X in 1.0X aan. Jij hebt dus 1.08.Verwijderd schreef op dinsdag 02 september 2008 @ 17:24:
bij mijn versie check staat 8024
Wie weet welke versie dit is?
Verwijderd
Gister de FZ28 binnen gekregen.
Heb niet heel erg veel verstand van camera's, maar wel oog op kwaliteit.
Zo op het eerste oog een mooi degelijk toestel en maakt goede kwaliteit foto's.
Zal er wel wat uurtjes aan moeten spenderen. Man wat een opties.
Zeker voor iemand die eerst een Canon Powershot A430 heeft gehad :-P
Heb niet heel erg veel verstand van camera's, maar wel oog op kwaliteit.
Zo op het eerste oog een mooi degelijk toestel en maakt goede kwaliteit foto's.
Zal er wel wat uurtjes aan moeten spenderen. Man wat een opties.
Zeker voor iemand die eerst een Canon Powershot A430 heeft gehad :-P
Hebben jullie allemaal zo'n lader (AC7)?
Ik kan nu dus niet zien welke firmware ik heb zonder die kabel?
Die is nergens voor nodig...coob schreef op woensdag 17 september 2008 @ 17:48:
Hebben jullie allemaal zo'n lader (AC7)?
Gewoon die instructies uitvoeren en de firmware verschijnt... Dus je hoeft hem niet aan een lader/kabel te hangen.
weet iemand toevallig of je met dit fototoestel (FZ-18) ook multishots kunt maken? Dus bijvoorbeeld een serieshot van 5 foto's direct opeenvolgend achter elkaar?
inwelke optie/instelling is dit? Dan ga ik het meteen ff proberenMadMarky schreef op zaterdag 18 oktober 2008 @ 17:22:
Je kunt op de hoogste resolutie, afhankelijk van de snelheid van je geheugenkaart, in ieder geval 7 foto's achter elkaar schieten gedurende 2 seconden. Kan je geheugenkaart het bijbenen dan kun je onbeperkt schieten @ 3fps
Verwijderd
Ik heb zo'n 3 maanden de FZ18 en bevalt prima.
Mooie scherpe foto's en veel instelmogelijkheden.
Ik gebruik hem elke dag.
Helaas heb ik wel mijn bedenkingen over de zoom knop.
Deze blijft soms links midden en/of rechtsmidden staan.
De zoom stopt dan ook niet.
Soms gaat het erg stroef.
Maar nu gaat hij weer soepel.
Ik begrijp er niets van
Zijn er hier medegebruikers die daar ook last van hebben?
Hebben ze er wat aan gedaan.. en natuurlijk w.. wat?
Als ik de knop een tijd niet gebruik.. wordt het weer stuntelen..
Ik gebruik hem elke dag.
Ik begrijp er niets van
Daar heb ik geen last van. He maar gebruik jij je camera elke dag? Wat fotografeer je allemaal dan?Verwijderd schreef op maandag 20 oktober 2008 @ 18:14:
Ik heb zo'n 3 maanden de FZ18 en bevalt prima.
Ik gebruik hem elke dag.
Ik begrijp er niets van
Verwijderd
Ja ik maak bijna elke dag 1 of meer plaatjes.
Ik ben dan onderweg en dan kom ik meestal iets tegen waar ik enthousiast van wordt en dat leg ik vast.
Onderwerpen zijn voor mij mij onbeperkt.
Ik wil er telkens iets moois van maken..
Maar dan heeft de zoomknop na 3 maanden toch goed te blijven functioneren?
Ik had gisteren besloten de camera morgen ter reparatie aan te bieden.
Waarschijnlijk is ie geschrokken want nu werkt alles de hele dag perfect !
Dus wacht ik nog maar even af...
Liever wil ik hem niet missen..
Ik ben dan onderweg en dan kom ik meestal iets tegen waar ik enthousiast van wordt en dat leg ik vast.
Onderwerpen zijn voor mij mij onbeperkt.
Ik wil er telkens iets moois van maken..
Maar dan heeft de zoomknop na 3 maanden toch goed te blijven functioneren?
Ik had gisteren besloten de camera morgen ter reparatie aan te bieden.
Waarschijnlijk is ie geschrokken want nu werkt alles de hele dag perfect !
Dus wacht ik nog maar even af...
Liever wil ik hem niet missen..
Verwijderd
Vandaag zat de knop weer vast dus terug voor reparatie.
Zonder fototoestel is niets voor mij en reparatie kan minimaal 3 weken duren.
Heb nu wel even tijd om te oriënteren naar een Spiegelreflex..
Ik zit er ook aan te denken een dSLR te gaan kopen over een tijdje. Ik loop toch tegen een beperking aan met de FZ-18. Ik wilde eerst nog geen dSLR kopen maar reacties op een ander forum maakten mij duidelijk dat er niet veel anders op zit.Verwijderd schreef op dinsdag 21 oktober 2008 @ 11:56:
Vandaag zat de knop weer vast dus terug voor reparatie.
gekopieerd vanuit het andere forum:
In het fotografie vragentopic kreeg ik welgeteld 1 antwoord dus vandaar dat ik het even met een apart topic probeer. Het is niet zo dat ik de antwoordgever niet geloof maar ik zou graag nog wat meer reacties van andere 'specialisten' horen.
Ik bezit een Panasonic FZ18 megazoom camera. Deze bevalt uitstekend bij foto's buiten, binnen wordt het echter een beetje anders.
Ik werk nu op een conferentie en wilde wat foto's maken. Eerst in de automatische stand die normaalgesproken best aardig is. Het betreft een (vrij grote) collegezaal met 300 mensen.
http://i36.tinypic.com/2pywdw8.jpg
http://i38.tinypic.com/2ekhycm.jpg
En wel heel extreem (maar om even aan te geven wat het probleem is):
http://i36.tinypic.com/2pt12sl.jpg
Daarna ben ik wat gaan experimenteren met de manual standen maar dat was niet makkelijk! Ik koos voor de kortste F, 2.8 (dacht ik). De ISO waarde max 200 (liever 100), daarboven wordt mijn camera al vrij snel te korrelig voor mij, zie bovenstaande foto's. De sluitertijd moet ik dan vrij lang zetten om nog enigszins en belichte foto te krijgen. Dus een sluitertijd van 1/20 ongeveer is zeker nodig. Maar dan zit ik weer met het probleem van bewegende mensen, dus bewogen beeld (bijvoorbeeld degene die de presentatie geeft). Ik kan een statief regelen als het moet, ik kan mijn camera laten rusten op een ondergrond, maar dat heeft gewoon geen zin in dit geval lijkt me. Het gebruiken van een flits is ook niet echt aan te raden tijdens presentaties en heeft ook geen zin bij het fotograferen van de gehele collegezaal.
Hebben jullie de gouden tip of kunnen jullie mij op weg helpen?
Buiten deze indoor foto's zonder flits ben ik uitermate tevreden over de camera bij voldoende licht. Hij maakt schitterende foto's dus het zal niet volledig aan de kwaliteit van de camera te wijten zijn dat deze niet goed lukken. Ik snap de voor de hand liggende tip om een dSLR te kopen maar dat is even geen optie
Je foto's zijn én te groter dan 600px breed én meer dan 1MB per stuk! Maak thumbnails van 600px breedt en link deze naar eventueel grotere versies!
[ Voor 3% gewijzigd door ThunderNet op 21-10-2008 23:20 ]
Resize als eerste aub je foto's eens. Je kunt ze bijvoorbeeld ook als thumbnail neerzetten en laten linken naar het origineel.
Verder loop je tegen een welbekend probleem aan, namelijk te weinig licht. Dit kun je alleen compenseren met de dingen die je daar al noemt. Verder zit je tegen de limiet van de camera aan wat betreft lichtgevoeligheid. Als je de camera uitgezoomd hebt, het diafragma op F2.8 en de sluitertijd op (grofweg) 1/20 kun je alleen nog maar compenseren door een hogere ISO waarde te kiezen, wat ten koste gaat van de kwaliteit.
Verder loop je tegen een welbekend probleem aan, namelijk te weinig licht. Dit kun je alleen compenseren met de dingen die je daar al noemt. Verder zit je tegen de limiet van de camera aan wat betreft lichtgevoeligheid. Als je de camera uitgezoomd hebt, het diafragma op F2.8 en de sluitertijd op (grofweg) 1/20 kun je alleen nog maar compenseren door een hogere ISO waarde te kiezen, wat ten koste gaat van de kwaliteit.
Verwijderd
Weet iemand waar ik een goed vergelijk kan vinden tussen de FZ18 en de FZ28.
Liefst in het nederlands..
En dan bedoel ik niet de technische gegevens maar ervaringen.
Liefst in het nederlands..
En dan bedoel ik niet de technische gegevens maar ervaringen.
Verwijderd
Nu ik de vraag terug lees is het misschien wat te vaag..
Ik vraag mij af of het de moeite loont om mijn FZ18 in te ruilen voor een FZ28.
Video vind ik niet belangrijk want gebruik ik eigenlijk niet.
De FZ28 heeft 2 MB pixel meer dan de FZ18.
Is dat verschil merkbaar als je niet groter dan A4 print?
Ik las ergens dat de viewer bij FZ28 kleiner is dan bij de FZ18.
Deze gebruik ik regelmatig en vraag me af of het hinderlijk is.
Is het de moeite om over te stappen van de FZ18 naar de FZ28 ?
Wie heeft dat hier gedaan.. ervaringen graag..
Ik ben ook bezig geweest met spiegelreflex maar daar ben ik nog niet uit.
Om een gelijkwaardige (18X) zoom te krijgen ben ik extra meer dan €700,00 kwijt en dan de camera nog.
Voor mij heeft de FZ18/28 meer voordelen dan een spiegelreflex ..
Dat neemt niet weg dat met een goede set de spiegelreflex betere foto's zou kunnen maken.
Het spelen met de dieptescherpte mis ik met de FZ18.
Ik vraag mij af of het de moeite loont om mijn FZ18 in te ruilen voor een FZ28.
Video vind ik niet belangrijk want gebruik ik eigenlijk niet.
De FZ28 heeft 2 MB pixel meer dan de FZ18.
Is dat verschil merkbaar als je niet groter dan A4 print?
Ik las ergens dat de viewer bij FZ28 kleiner is dan bij de FZ18.
Deze gebruik ik regelmatig en vraag me af of het hinderlijk is.
Is het de moeite om over te stappen van de FZ18 naar de FZ28 ?
Wie heeft dat hier gedaan.. ervaringen graag..
Ik ben ook bezig geweest met spiegelreflex maar daar ben ik nog niet uit.
Om een gelijkwaardige (18X) zoom te krijgen ben ik extra meer dan €700,00 kwijt en dan de camera nog.
Voor mij heeft de FZ18/28 meer voordelen dan een spiegelreflex ..
Dat neemt niet weg dat met een goede set de spiegelreflex betere foto's zou kunnen maken.
Het spelen met de dieptescherpte mis ik met de FZ18.
Verwijderd
Weinig respons maar misschien het verkeerde draadje.
Ik heb op dit moment de FZ28 in mijn bezit en zal hier geen review plaatsen want dan lijkt het of ik hier met mij zelf communiceer.
Even als afsluit.. in het kort..
FZ28
10 Mega pixels
Achterop is een extra Knopje voor het schakelen tussen WEERGAVE en OPNAME.
LCD display is iets groter en helderder. Iconen zijn voor mij duidelijker.
Verlichting wordt automatisch aangepast aan de omgeving.
Vieuwfinder is iets kleiner maar wel scherper.
Instelling RAW is niet meer in het Q-menu maar in het hoofdmenu.. (werkt net zo snel)
Voor de Apple gebruikers goed nieuws.. er wordt de nieuwste SILKYPIX 3.0 bijgeleverd.
(voor het verwerken van de RAW files)
Boven op de draaiknop is extra functie Cose-upfuctie (micro) bij geplaatst.
FN-knop is programmeerbaar..
Video in HD en nu met ZOOM mogelijkheid.
SCN is uitgebreid met o.a. Bloem, voedsel en objecten.
De AF-opsporingsfuntie laat het onderwerp automatisch volgen na een klik op de AF/AE LOCK.
(Vind ik zeer bruikbaar bij kinderen en dieren)
Beeldstabilisatie heeft als extra de AUTO functie.
Tegenlicht compensatie in iA (automaat) geschiedt automatisch.
enz..
Ik heb op dit moment de FZ28 in mijn bezit en zal hier geen review plaatsen want dan lijkt het of ik hier met mij zelf communiceer.
Even als afsluit.. in het kort..
FZ28
10 Mega pixels
Achterop is een extra Knopje voor het schakelen tussen WEERGAVE en OPNAME.
LCD display is iets groter en helderder. Iconen zijn voor mij duidelijker.
Verlichting wordt automatisch aangepast aan de omgeving.
Vieuwfinder is iets kleiner maar wel scherper.
Instelling RAW is niet meer in het Q-menu maar in het hoofdmenu.. (werkt net zo snel)
Voor de Apple gebruikers goed nieuws.. er wordt de nieuwste SILKYPIX 3.0 bijgeleverd.
(voor het verwerken van de RAW files)
Boven op de draaiknop is extra functie Cose-upfuctie (micro) bij geplaatst.
FN-knop is programmeerbaar..
Video in HD en nu met ZOOM mogelijkheid.
SCN is uitgebreid met o.a. Bloem, voedsel en objecten.
De AF-opsporingsfuntie laat het onderwerp automatisch volgen na een klik op de AF/AE LOCK.
(Vind ik zeer bruikbaar bij kinderen en dieren)
Beeldstabilisatie heeft als extra de AUTO functie.
Tegenlicht compensatie in iA (automaat) geschiedt automatisch.
enz..
Wat verwacht je nu, FZ28 gebruikerservaringen in het FZ18 topic? De camera's zijn nagenoeg hetzelfde, alleen heeft de FZ28 2 megapixels meer en en paar extra opties in de software. Zo te lezen is de video functionaliteit nu ook beter.
En om je vraag te beantwoorden: het verschil tussen 8 en 10 megapixels is verwaarloosbaar, ook op A4 formaat. Alleen als je echt naar posterformaat gaat heb je er profijt van.
En om je vraag te beantwoorden: het verschil tussen 8 en 10 megapixels is verwaarloosbaar, ook op A4 formaat. Alleen als je echt naar posterformaat gaat heb je er profijt van.
Verwijderd
@Leolinedance: er is geen oplossing voor je probleem. Er is gewoon te weinig licht in een dergelijke collegezaal. Ik heb zelf al vaker daar gefotografeerd en het is gewoon heel moeilijk om te doen. Ik gebruik in een dergelijk geval een dSLR met lichtsterke teleobjectieven en nog is het behelpen op ISO 1600. Als je dit dus veel vaker wilt/ moet doen dan zou ik maar vast je spaarvarken een klap op zijn kop geven.
Verwijderd
Ik heb twee FZ28 tegenover één FZ18 14 dagen gebruikt.
Mijn overstap gaat niet door en blijf bij mijn vertrouwde FZ18.
Ik zal wel iets fout doen maar de foto's van FZ18 zijn mooier dan van de FZ28.
Bij de FZ18 lukken gewoon al mijn foto's maar bij de FZ28 heb ik veel onscherpte.
Ik gebruikte wel steeds dezelfde instellingen.
De foto's van de FZ28 zijn ook wat vlakker.. (foto term?)
Ik begrijp het niet goed want de FZ28 heeft meer pixels.. (?)
De twee FZ28 camera's zijn weer terug en wat ik geleerd heb, wat ik ook koop... de FZ18 gaat niet weg.
Ik lonk wel naar de G1
Mijn overstap gaat niet door en blijf bij mijn vertrouwde FZ18.
Ik zal wel iets fout doen maar de foto's van FZ18 zijn mooier dan van de FZ28.
Bij de FZ18 lukken gewoon al mijn foto's maar bij de FZ28 heb ik veel onscherpte.
Ik gebruikte wel steeds dezelfde instellingen.
De foto's van de FZ28 zijn ook wat vlakker.. (foto term?)
Ik begrijp het niet goed want de FZ28 heeft meer pixels.. (?)
De twee FZ28 camera's zijn weer terug en wat ik geleerd heb, wat ik ook koop... de FZ18 gaat niet weg.
Ik lonk wel naar de G1
Verwijderd
Heb al een tijdje de Panasonic FZ 18, en ik ben erg te spreken over deze camera.
De foto's zijn altijd erg snel opgeslagen, de USB-kabel zou volgens DPReview traag zijn (het is niet de hedendaagse 2.0), maar daar heb ik nog geen last van gehad, het gaat net zo snel als met de USB2.0 op mijn vorige camera.
De kwaliteit van mijn foto's is met deze camera meteen aardig omhoog gegaan, en dat is zelfs op het scherm al te zien.
De foto's zijn altijd erg snel opgeslagen, de USB-kabel zou volgens DPReview traag zijn (het is niet de hedendaagse 2.0), maar daar heb ik nog geen last van gehad, het gaat net zo snel als met de USB2.0 op mijn vorige camera.
De kwaliteit van mijn foto's is met deze camera meteen aardig omhoog gegaan, en dat is zelfs op het scherm al te zien.
Niet echt ontopic maar toch, een FZ28 voor 329 euro:
http://www.fotokleinprofessional.nl/index.php?cat_id=3
http://www.fotokleinprofessional.nl/index.php?cat_id=3
Verwijderd
Hallo FZ18 gebruikers,
Bij gebrek aan een actief FZ50 forum, doe ik -als FZ50 gebruiker- een poging om mogelijk een antwoord te krijgen op het volgende;
Een paar maanden geleden een Panasonic FZ50 aangeschaft (reden ipv spiegelreflex: gebruikersgemak, licht, geen verwisseling van lensen nodig, live view, camera functie etc et). Prima camera in gebruik maar ik vindt persoonlijk de beelden wat flets overkomen in vergelijking tot een spiegelreflex. Lijken ook een wat lichte blauwe waas over te zitten. Instellingen staan op standaard.
Vraag is: wie herkent dit en is er een soort vaste instelling te bedenken die dit oplost zonder handmatig alles aan te passen per keer. (er zijn nl van die momenten dat je je camera direct wilt gebruiken om een speciaal moment vast te leggen)
Dank alvast voor mogelijke adviezen!
Bij gebrek aan een actief FZ50 forum, doe ik -als FZ50 gebruiker- een poging om mogelijk een antwoord te krijgen op het volgende;
Een paar maanden geleden een Panasonic FZ50 aangeschaft (reden ipv spiegelreflex: gebruikersgemak, licht, geen verwisseling van lensen nodig, live view, camera functie etc et). Prima camera in gebruik maar ik vindt persoonlijk de beelden wat flets overkomen in vergelijking tot een spiegelreflex. Lijken ook een wat lichte blauwe waas over te zitten. Instellingen staan op standaard.
Vraag is: wie herkent dit en is er een soort vaste instelling te bedenken die dit oplost zonder handmatig alles aan te passen per keer. (er zijn nl van die momenten dat je je camera direct wilt gebruiken om een speciaal moment vast te leggen)
Dank alvast voor mogelijke adviezen!
Ik bezig nu een Sony F717, weet iemand of de FZ28 sneller en een betere beeldkwaleit levert en dus een verbetering is tov de Sony?
Ik heb de FZ28 gekocht en ben super tevreden met deze camera. Vooral de raw support icm Lightroom 2.2 biedt enorme mogelijkheden. Ik dacht dat de Sony F717 en Pentax K20D al goed waren, maar wat deze kleine camera presteert is ongelooflijk. Niet te vergelijken met de matige beeldkwaliteit van de Fuji S100FS, de positieve reviews en de marketing praat zijn in dit geval terecht.
Verwijderd
Ik maak met deze camera bijna altijd foto's met ISO-400, en nooit last gehad van ruis, maar de laatste week begin ik er steeds meer last van te hebben.
Wat kan daar de oorzaak van zijn?
Misschien een lichter behangetje?
De meeste foto's maak ik namelijk op mijn kamer met als onderwerp mijn modelboten.
Voor op forums is het niet zo erg, maar ik wil van ieder model een dvd-tje met foto's van de bouw maken om bijvoorbeeld op het tv-scherm te laten zien, en dan wordt het wel een probleem.
Wat kan daar de oorzaak van zijn?
Misschien een lichter behangetje?
De meeste foto's maak ik namelijk op mijn kamer met als onderwerp mijn modelboten.
Voor op forums is het niet zo erg, maar ik wil van ieder model een dvd-tje met foto's van de bouw maken om bijvoorbeeld op het tv-scherm te laten zien, en dan wordt het wel een probleem.
Vraagje aan FZ-28 bezitters:
Kunnen jullie eens een foto posten van een foto gemaakt binnen bij matig licht? Een feestje bv?
Kunnen jullie eens een foto posten van een foto gemaakt binnen bij matig licht? Een feestje bv?
Yo.
Verwijderd
Ik heb mijn FZ18 van software v1.08 voorzien. Gaat echt super makkelijk.
Had een volgens mij software v1.0, dus ik heb eerst v1.05 op gezet.
http://supertoyncen.blogs...z18-105-108-firmware.html
Had een volgens mij software v1.0, dus ik heb eerst v1.05 op gezet.
http://supertoyncen.blogs...z18-105-108-firmware.html
check hierVonFoX schreef op vrijdag 23 januari 2009 @ 15:20:
Vraagje aan FZ-28 bezitters:
en natuurlijk hier: Panasonic FZ-28
Ik heb niets te melden.
Je beseft dat je nu reageert op een post van een half jaar terug? Lijkt me dat VonFox die pagina's ondertussen zelf ook wel gevonden had en de camera al gekocht heeftjoeltje schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 09:11:
[...]
check hier
en natuurlijk hier: Panasonic FZ-28