MadMarky schreef op zondag 15 juni 2008 @ 17:18:
Leo heeft zelf Direct Messaging ook niet aanstaan, dus wat dat betreft
@Banjy
De RAW functie heb ik nog bijna nooit gebruikt. De camera maakt standaard mooie foto's, alleen als ik van tevoren weet dat het een 'artistieke' foto gaat worden die ik flink ga nabewerken schiet ik op RAW. Het is me teveel werk om alles in die stand te schieten, waarom doe jij dat wel?
Photoshop (CS3) kan gelukkig al lange tijd overweg met de .raw bestanden van de FZ18, nu windows photo gallery nog (nu zet ik alles om naar jpeg via photoshop om ze te kunnen previewen)... Ik schiet in Raw omdat ik vind dat het eindresultaat een stuk beter wordt (als je de foto's nabewerkt), vooral het detail en de diepte van de kleuren in de foto's is erg goed te verbeteren dankzij de schuifjes Sharpness en Recovery (In CameraRaw, wat bij Photoshop zit)
Ik merk dat ik bij bijna al mijn foto's wel wat tweak aan sharpness, recovery, exposure, brightness, saturation en contrast. Vooral contrast kan naar mijn mening veel doen voor een foto (maar je moet er van houden...) Ook wil ik nog wel eens wat vuiltjes wegwerken en er in sommige gevallen een blauw photo filter overheen leggen en dan de kleuren herstellen met color balance (waardoor je dus wel de blauwere lucht behoud zonder de blauwe gloed)
Daarnaast schiet ik de laatste veel onderbelicht foto's, om ze dan in Photoshop weer te herstellen. Hier in China zijn de lichtcondities vaak gewoon afschuwelijk (veels te velle zon en veel smog..) door onder te belichten behoud je meer kleuren (aangezien het meest lichte en het donkerste wat dichter bij elkaar liggen dan, waardoor er minder kleuren 'verloren' gaan. Zo is het mij in iedergeval uitgelegd en het lijkt te kloppen...) en dan herstel ik het dus allemaal in Photoshop met bovengenoemde opties.
Mijn workflow is op dit moment dus erg arbeidsintensief (elke foto bewerk ik individueel na en schrijf ik met mijn eigen naam-systeem weg), maar ik haal er redelijk wat voldoening uit als ik een stuk 'artistiekere' foto's uiteindelijk wegschrijf in mijn permanente collectie. Ook de voor/na foto's zijn soms erg indrukwekkend (zeker met Raw).
Ik merk dat ik inmiddels een stuk meer en heftiger nabewerk en veel meer opties gebruik dan toen ik begon (klein half jaartje geleden) zal grotendeels ook te maken hebben met smaak. Sommige mensen vinden het afschuwelijk als je een niet zo blauwe lucht net een paar tintjes blauwer maakt (want zo was het op het moment van schieten misschien niet...) en ik vind het een veel mooiere foto worden.
Ik raad iedereen aan (die nog nooit foto's nabewerkt heeft) het eens te proberen en dat hoeft absoluut niet met Photoshop, ik haal misschien nu ook nog maar 1% uit dat programma, maar gewoon eens met de standaard windows photo gallery of wat dan ook en dan met de brightness en contrast spelen.
Als er nog vragen zijn, ik hoor het wel