Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 05 oktober 2007 @ 01:53:
Welk programma is dat precies ?

SILKYPIX Developer Studio _/-\o_
Bedankt alvast

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 05-10-2007 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb zelf ook even gezocht
http://www.isl.co.jp/SILK.../product/environment.html
Hier nog meer over de software
http://panasonic.co.jp/pa...ng_environment/index.html
En hier nog een mooie link ;)
http://panasonic.co.jp/pavc/global/lumix/fz18/manual.html

[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 05-10-2007 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoken
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:46
Hoe vinden jullie de meerprijs in verhouding staan tot de prestaties van de LZ18 t.o.v. LZ8?
Zoals te lezen in ben ik op zoek naar een nieuwe camera. Superzoom is wat ik wil (of 18x noodzakelijk is weet ik niet), het model als de 2 genoemde pana's is ook wat zoek.

Verder het normale fotowerk en foto's van sporters (wielrenners en hardlopers).

Is de dik 120 euro prijsverschil te rechtvaardigen met het groothoek gedeelte en bijvoorbeeld het "face recognition"? Of kan ik beter voor de FZ8 gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Face recognition zet ik persoonlijk niets voor, maaruh 28mm is wel erg aangenaam hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DerMartin
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11-08 20:44
Ik moet ook zeggen dat ik langs de tennisbaan blij verrast was met de groothoek. De actie was er overigens ook goed op te krijgen. (Relatief: ik schoot gewoon wat foto's op "onze" amateurclub)

"G`Day mate"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-09 17:12
Grappig:

LET OP DE VERVORMING:
RAW @28mm:
Afbeeldingslocatie: http://aycu38.webshots.com/image/29037/2000175875039791147_rs.jpg
JPG @28mm:
Afbeeldingslocatie: http://aycu03.webshots.com/image/28762/2000129407186549854_rs.jpg

LET OP DE VIGNETTING:

RAW @28mm:
Afbeeldingslocatie: http://aycu39.webshots.com/image/28358/2000123932671896483_rs.jpg
JPG @28mm:
Afbeeldingslocatie: http://aycu01.webshots.com/image/29080/2000192673542523684_rs.jpg

Panasonic is aardig op de rit qua in-camera processing. CA/PF removal, lens distortion removal, vignetting removal, ... what's next?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dinsdag ga ik naar Canada, als ik hem daar koop wat voor problemen kom ik dan tegen.
Bv.menutaal of met het opladen enz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
Verwijderd schreef op vrijdag 05 oktober 2007 @ 14:25:
Dinsdag ga ik naar Canada, als ik hem daar koop wat voor problemen kom ik dan tegen.
Bv.menutaal of met het opladen enz
Worst case heb je een engels/japanse versie waarbij je dus alleen uit die talen kunt kiezen (bij veel ebay-fz18's is dit het geval).

Qua opladen moet je een Canada->Euro verloopje kopen van een paar $/euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

catchingfire schreef op vrijdag 05 oktober 2007 @ 14:39:
[...]

Worst case heb je een engels/japanse versie waarbij je dus alleen uit die talen kunt kiezen (bij veel ebay-fz18's is dit het geval).

Qua opladen moet je een Canada->Euro verloopje kopen van een paar $/euro.
Op zich dus geen probleem,maar is het voltage ook geen probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

De lader van m'n FZ7 heeft enkel een verloopje van de (standaard) 110v aansluiting naar een europlees stopcontact. Als de FZ18 net zo'n lader heeft pakt ie sowieso alle voltages wel, de vraag is alleen of je dan een verloopje erbij hebt.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MadMarky schreef op vrijdag 05 oktober 2007 @ 22:47:
De lader van m'n FZ7 heeft enkel een verloopje van de (standaard) 110v aansluiting naar een europlees stopcontact. Als de FZ18 net zo'n lader heeft pakt ie sowieso alle voltages wel, de vraag is alleen of je dan een verloopje erbij hebt.
Ben benieuwd, als het verschil in prijs niet veel is koop ik hem hier wel
Ik zag hem voor 389 dollar + Tax is dat dan zo rond de 300 euro :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twister336
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
De laagste prijs in Pricewatch is 369 euro.
Als je bij terugkomst controle van de douane hebt zul je wellicht een taks van 68 euro (22,5%) moeten betalen. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Twister336 schreef op zaterdag 06 oktober 2007 @ 00:04:
De laagste prijs in Pricewatch is 369 euro.
Als je bij terugkomst controle van de douane hebt zul je wellicht een taks van 68 euro (22,5%) moeten betalen. >:)
Als het goed is kan ik de tax terugvragen op de luchthaven in Canada als het boven de 250 dollar is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Deze Site houd trouwens alle reviews bij van de pana met een nieuwe review van TomsGuide
http://www.digitalcamerat...panasonic-lumix-dmc-fz18/

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 06-10-2007 01:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sinds afgelopen zaterdag ben ik ook de trotse eigenaar van de FZ-18.

Er viel mij echter iets op. Als je de camera licht schudt voelt het net of de lens erg 'los' zit. Dit zal denk ik te maken hebben met het grote zoombereik, maar het voelt wel raar aan.

Meer mensen last van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat 'losse' gevoel is inderdaad schrikken als je het merkt, maar maak je geen zorgen: dat is het systeem van Image Stabilization. Als hij niet meer los voelt, moet je je zorgen gaan maken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmetje651
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-09 16:30
heb nu een FZ8 thuis om te testen, maar weet niet of ik meer kan verwachten van de FZ18.
Het budget is eigenlijk het probleem niet, maar kortom is die 100 euro meer het waard om de FZ18 aan te schaffen ??

Its'nice 2be important, but it's more important 2be nice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Het verschil zal hem voornamelijk in de lens zitten, met een extra megapixel en misschien een wat betere beeldkwaliteit door de nieuwere firmware. Het is aan jou om te beslissen of je dat verschil waard is.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EmilneM
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15-09-2023
Verwijderd schreef op dinsdag 18 september 2007 @ 13:22:
Ik ben sinds 4 september jl de gelukkige bezitter van een FZ18. De camera bevalt mij uitstekend.
Wel zijn er een paar probleempjes. Ik heb de camera gekocht bij Digitalstreet. Deze hadden mij verzekerd dat het om een Europese uitvoering gaat. Ik heb daar inmiddels mijn twijfels over.
Om te beginnen was een gedeelte van het menu in het Japans. Dat is door een eenvoudige truc op te lossen. Wanneer je de camera echter reset naar de fabriekssinstellingen staan plotseling alle menu's in het Japans. Erger is echter dat er iets mis is met de RAW bestanden. Deze blijken niet te openen met de meegeleverde software, maar ook niet met Photoshop CS3. Er verschijnt alleen een grijs vlak. Met de review functie van de camera is de opname wel te bekijken.
Digitalstreet kon me niet vertellen wat de oorzaak was en verzocht mij de camera op te sturen.
Als er iets gerepareerd moet worden kan dit enige weken duren. en daar heb ik eigenlijk helemaal geen zijn in...
Ik adviseer iedereen daarom toch maar te wachten op de Nederlandse versie en deze te kopen bij de plaatselijke dealer.
Zijn er nog steeds 'Japanse' versies in omloop of hebben de mensen die de camera recent hebben besteld (bijvoorbeeld bij DigitalStreet) een Europese versie in bezit? Zijn de menu's/handleidingen in het Nederlands of enkel in het Engels?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DerMartin
Via Cameranu.nl heb ik een Europese versie gekregen. Overigens wordt het leeuwendeel van de handleiding sowieso in PDF verspreid, dus daar heb je genoeg taalkeuze. :) De camera heeft in ieder geval een NL menu.

[ Voor 15% gewijzigd door DerMartin op 10-10-2007 09:41 . Reden: Magic heeft gelijk :$ ]

"G`Day mate"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-09 15:33

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

DerMartin schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 08:29:
Via Cameranu.nl heb ik een Nederlandse versie gekregen.
Er is geen Nederlandse versie... Wel 'n Europese versie met Nederlandse handleiding (Quickstart) en PDF op CD. De Europese versie heeft ook 'n NL-talig menu.

Ik heb de mijne via Komplett.nl en dat is ook 'n EG-versie. Zat zelfs de actie-bon bij voor 'n fotocursus bij het NIDF, dus echt wel 'n Europese versie.

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er is wel een Nederlandse versie bij Cameranu.nl ik heb er vandaag één besteld met NL handleiding.
Zijn daar net op voorraad gekomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magic_nl

magic_nl

Verwijderd schreef op donderdag 11 oktober 2007 @ 11:40:
Er is wel een Nederlandse versie bij Cameranu.nl ik heb er vandaag één besteld met NL handleiding.
Zijn daar net op voorraad gekomen
Ik vermoed dat daar net als bij mij ook de duitse, franse etc. handleidingen bij zitten en het in werkelijkheid een EU-model is. Als je 'm hebt moet je maar 'ns kijken in hoeveel talen je 't toestel kunt instellen.

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoken
Bijna heb ik de knoop doorgehakt.
Begon ik te kijken naar échte compact camera's om vervolgens naad de Sony dsc-H3 te kijken weet ik nu zeker dat ik de DMC-FZ18 wil kopen.
Veel tests en gebruikerservaringen gelezen en naar mijn mening is dit hét voor mij.

Maar.......
Online incl tas (lowepro apex 100) en 2 GB Fujifilm SD kaart (en 5 euro verzendkosten): € 409,-
Inde winkel € 425,- incl noname tas en geheugen € 425,-

Wat verwachten jullie dat de prijs zo richting de kerst gaat doen?
Zal hij veel zakken? Of zal(omdat het een nieuwe camera is met veel goede recensies) dat de daling zal zijn?

[ Voor 16% gewijzigd door smoken op 12-10-2007 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoken
Hmz,

Net in een winkel geweest waar ik eigelijk voor het eerst de DMC-FZ18 vasthield.
En dat viel eerlijk gezegd tegen.....
Hij is kleiner dan ik dacht, maar erger is de button layout..... ik moet namelijk best moeite doen om het knopje om een foto te kunnen maken in te drukken.....
Te grote handen, kan ook.

Ook een Fuji S6500FD vastgehad.
Die lag dan weer super in de hand....
Maar is een stuk ouder model, en kost in de winkel toch nog bijna hetzelfde (385 voor de FZ18 en 330 voor de Fuji).

Weer terug bij af.....
Weer aan het twijfellen.

[ Voor 11% gewijzigd door smoken op 13-10-2007 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EmilneM
Heeft iemand nog tips voor mooie cameratassen/hoezen voor de FZ18?

Panasonic heeft een lederen tas voor de camera (zie Digital Street). Vraag me alleen af of ik de camera er bijvoorbeeld in kan opbergen inclusief de Lens Hood.

[ Voor 68% gewijzigd door EmilneM op 14-10-2007 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
EmilneM schreef op zondag 14 oktober 2007 @ 10:29:
Heeft iemand nog tips voor mooie cameratassen/hoezen voor de FZ18?
Te lui om dit topic gewoon eens even door te lezen?
catchingfire in "Panasonic FZ-18"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

En dan is het de vraag: welke shop in Nederland verkoopt Caselogic tassen?

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
De eerste "echte" review!:

DCRP Review: Panasonic Lumix DMC-FZ18
http://dcresource.com/rev...c_fz18-review/index.shtml

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-09 18:03
smoken schreef op zaterdag 13 oktober 2007 @ 16:38:
Hmz,

Net in een winkel geweest waar ik eigelijk voor het eerst de DMC-FZ18 vasthield.
En dat viel eerlijk gezegd tegen.....
Hij is kleiner dan ik dacht, maar erger is de button layout..... ik moet namelijk best moeite doen om het knopje om een foto te kunnen maken in te drukken.....
Te grote handen, kan ook.

Ook een Fuji S6500FD vastgehad.
Die lag dan weer super in de hand....
Maar is een stuk ouder model, en kost in de winkel toch nog bijna hetzelfde (385 voor de FZ18 en 330 voor de Fuji).

Weer terug bij af.....
Weer aan het twijfellen.
Ik heb een fz8 maar model is hetzelfde. Dacht precies hetzelfde over damn ga ik hier wel fatsoenlijk een foto mee kunnen maken? Als je er op let lijkt het afdrukken (zeker met lange vingers zoals ik heb) erg lastig te gaan, in een vreemde hoek met de vinger. HIerdoor ben ik bij aanschaf erg gaan twijfelen. Uiteindelijk toch gedaan en ik heb er geen seconde last van gehad. Laatste vakantie circa 1000 pics geschoten en geen een keer hier maar bij stil gestaan. Mijn ervaring is dat je hier dus geen last van heb, ook al lijkt het bij de eerste aanraking met het toestel dat dit een nadele kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoken
thefox154 schreef op zondag 14 oktober 2007 @ 23:42:
[...]

Ik heb een fz8 maar model is hetzelfde. Dacht precies hetzelfde over damn ga ik hier wel fatsoenlijk een foto mee kunnen maken? Als je er op let lijkt het afdrukken (zeker met lange vingers zoals ik heb) erg lastig te gaan, in een vreemde hoek met de vinger. HIerdoor ben ik bij aanschaf erg gaan twijfelen. Uiteindelijk toch gedaan en ik heb er geen seconde last van gehad. Laatste vakantie circa 1000 pics geschoten en geen een keer hier maar bij stil gestaan. Mijn ervaring is dat je hier dus geen last van heb, ook al lijkt het bij de eerste aanraking met het toestel dat dit een nadele kan zijn.
Tja, wellicht valt het me nu ook meer op dan ik er in werkelijkheid last van zou hebben.
Maar omdat ik andere camera's vast ben gaan houden begin ik nog ergens over te twijffelen.
Dat is het manuele zoomen. (met een zoomring op de lens dus).
Lijkt me 1 nauwkeuriger, 2 prettiger en ten derde minder opstarttijd (lens hoeft niet in/uit te schuiven.

Dus trek ik erg richting de s6500FD máár....die heeft geen stabilizer......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DerMartin
Geen image stabilization? Dan zou ik de review die stefimke geeft toch even bekijken...
En dan even zoeken naar het figuur met onderschrift "Image stabilization off"

"G`Day mate"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoken
DerMartin schreef op maandag 15 oktober 2007 @ 16:08:
Geen image stabilization? Dan zou ik de review die stefimke geeft toch even bekijken...

[...]

Je bedoelt dat het een (zeer) duidelijk verschil is?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanion
  • Laatst online: 12-03 21:20

[...]

Hij bedoelt volgens mij de 6500FD :)

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't. .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
Weer een review van een van de grote reviewers:
http://www.megapixel.net/reviews/panasonic-fz18/fz18-gen.php

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DerMartin
smoken schreef op maandag 15 oktober 2007 @ 17:09:
[...]
Je bedoelt dat het een (zeer) duidelijk verschil is?!
Ja, als ik die foto's zo zie dan wel. Je kan de optical image stabilization (OIS) aan of uit zetten en dat is daar dus even getest. (Ik heb het gevoel dat ik hier ontzettend aan het happen ben }:|)

Want, uit de tekst van die review:

Want to see the OIS system in action? Have a look at these:
[die foto's dus]
Usually I use a fairly close subject to test the effectiveness of an OIS system, but in this case, I took a long telephoto shot. I took the shots above at 1/15 sec and ISO 400, and without the stabilizer the result is totally blurry. However, with the OIS set to mode two, I got a nice sharp photo.

"G`Day mate"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoken

[...]

Ik had het regeltje boven je originele post niet gezien.
Dacht dus dat jij het over het gemis van de IS had van een s6500 t.o.v. de FZ18
Dat er op de FZ18 wél IS zit is me duidelijk.....ben alleen aan het twijffelen of het doorslaggevens in mijn keuze moet zijn t.o.v. de s6500.... (die heeft o.a. handmatige zoom, én een grotere sensor)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DerMartin
Ah... het was ook wel een beetje een easter-egg als ik zo kijk :) Maar goed, ik gaf het als tip om in je overweging mee te nemen. Handmatige zoom was ook waar ik even over twijfelde, maar het is niet echt heel vervelend om zonder te moeten. Het is uiteraard wel iets "lastiger" dan gewoon draaien aan een ring, dat geeft meer gevoel.

Over de sensorgrootte... tja, ik vind de foto's groot genoeg, en de kwaliteit is ook heel goed (zie alle reviews), dus er zijn niet teveel pixels op een te kleine sensor gepropt.

Ik weet alleen ook dat ik ben overgestapt vanaf een compact camera met 2megap. dus ach... ;)

"G`Day mate"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoken
Ik denk toch dat ik voor de S6500FD ga kiezen.

Handmatige zoom vind ik toch écht prettiger en ik vind het ook fijn dat hij (een stuk) groter is.
Grotere sensor heeft indoor zijn voordeelen, tot ISO 800 zeer goed bruikbaar (en op 15x10 zelf op 3600 ISO).

En aangezien ik hem ook (veel) binnen zal gebruiken.

Daarbij vind ik het, persoonlijk, ook een voordeel dat deze op batterijen werkt i.t.t. een accu.

Sorry...heiligschennis in dit topic....kweet....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EmilneM
Voor de mensen die nog op zoek zijn naar een geschikt tasje voor de FZ18:

Vandaag Lowepro Apex 120 AW binnengekregen, echt een aanrader. De camera past er (met de lens hood bevestigd) verticaal erg mooi in. Aan de zijkant is er ruimte voor lader/kabels/batterij. Aan de voorzijde past zelfs mijn Gorrilapod SLR tripod er (weliswaar opgevouwen) nog bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Lijkt me nogal een lompe tas voor een camera als deze. Sowieso zul je die lompe zonnekap niet veel gebruiken (ik op m'n FZ7 nauwelijks iig). Leuk dat er nog een statiefje bij kan, maar ik zou meer naar een tas kijken waar de camera in past + de lader + evt de zonnekap omgekeerd gemonteerd.

edit:
Ik heb trouwens ook een shop gevonden waar ze de Caselogic SLCC1 verkopen die in de eerdergenoemde review erg goed uit de test kwam. 17 euro, kun je niets van zeggen :)

[ Voor 38% gewijzigd door MadMarky op 17-10-2007 20:58 ]

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie van Til
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23:12

Harrie van Til

Doe maar blauw

Ben van plan zeer binnenkort de FZ18 aan te schafen. Nu zie ik er bij Digitalstreet een die met een Engels menu aangeprezen wordt. Ik vermoed dus dat het een nietEU model is.
Weet iemand of jede camera op een of andere manier kunt flashen met EUfirmware zodat er ook een NLmenu tevoorschijn komt?

EV6 77kWh, Light, Gravity Blue MY2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EmilneM
Harrie van Til schreef op donderdag 18 oktober 2007 @ 10:33:
Ben van plan zeer binnenkort de FZ18 aan te schafen. Nu zie ik er bij Digitalstreet een die met een Engels menu aangeprezen wordt. Ik vermoed dus dat het een nietEU model is.
Weet iemand of jede camera op een of andere manier kunt flashen met EUfirmware zodat er ook een NLmenu tevoorschijn komt?
Toevallig heb ik de versie van Digitalstreet.nl :).

Het is wel degelijk een EU-model, de talen die ik kan selecteren zijn namelijk:
- Engels
- Duits
- Frans
- Spaans
- Italiaans
- Japans

Enige verschil met de camera die bij andere winkels wordt aangeboden is dat deze een Engelse manual bevat en geen NL-menu. De NL-manual is vrij te downloaden vanaf de website van Panasonic. Wat betreft de menutaal is het een persoonlijke keuze. Ik zet mijn apparatuur altijd standaard op Engels...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magic_nl

magic_nl

EmilneM schreef op donderdag 18 oktober 2007 @ 11:34:
[...]

Toevallig heb ik de versie van Digitalstreet.nl :).

Het is wel degelijk een EU-model, de talen die ik kan selecteren zijn namelijk:
- Engels
- Duits
- Frans
- Spaans
- Italiaans
- Japans

Enige verschil met de camera die bij andere winkels wordt aangeboden is dat deze een Engelse manual bevat en geen NL-menu. De NL-manual is vrij te downloaden vanaf de website van Panasonic. Wat betreft de menutaal is het een persoonlijke keuze. Ik zet mijn apparatuur altijd standaard op Engels...
Vreemd... Je ziet op sites 2 aanduidingen:
- Panasonic FZ18 S
- Panasonic FZ18 EGS

Ik heb zelf de EGS versie waarbij EG staat voor Europa en S voor zilver.
Mijn camera heeft wel degelijk een nederlands menu. Er zat ook 'n nederlandse handleiding bij (andere kant duits ofzo) en 'n kortingsbon voor de cursus van het NIDF.
Dan vind ik het vreemd dat Panasonic 'n serie europese modellen zonder nederlands zou maken.
Ik denk dat de versie die jij hebt geen europees, maar eerder aziatisch model is, waar toevallig ook duits en italiaans in zitten. De andere talen komen wereldwijd wel meer voor.
Staat er op de doos die je hebt ook dat 'n EU-model is? of staat zo'n mooi zinnetje als 'Not for Sale outside Japan. No warranty in other countries'?

Systeemspecificaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EmilneM
magic_nl schreef op donderdag 18 oktober 2007 @ 14:01:
[...]

Vreemd... Je ziet op sites 2 aanduidingen:
- Panasonic FZ18 S
- Panasonic FZ18 EGS

Ik heb zelf de EGS versie waarbij EG staat voor Europa en S voor zilver.
Mijn camera heeft wel degelijk een nederlands menu. Er zat ook 'n nederlandse handleiding bij (andere kant duits ofzo) en 'n kortingsbon voor de cursus van het NIDF.
Dan vind ik het vreemd dat Panasonic 'n serie europese modellen zonder nederlands zou maken.
Ik denk dat de versie die jij hebt geen europees, maar eerder aziatisch model is, waar toevallig ook duits en italiaans in zitten. De andere talen komen wereldwijd wel meer voor.
Staat er op de doos die je hebt ook dat 'n EU-model is? of staat zo'n mooi zinnetje als 'Not for Sale outside Japan. No warranty in other countries'?
Op de doos staan teksten in het Engels en Frans, er staat echter niet expliciet dat het een EU-model is. En er staat (gelukkig) ook niet 'No warranty in other countries' of 'Not for sale outside Japan'.

Het typenummer dat met een sticker met barcode op de doos is bevestigd: DMC-FZ18P-K.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magic_nl

magic_nl

EmilneM schreef op donderdag 18 oktober 2007 @ 15:02:
Op de doos staan teksten in het Engels en Frans, er staat echter niet expliciet dat het een EU-model is. En er staat (gelukkig) ook niet 'No warranty in other countries' of 'Not for sale outside Japan'.

Het typenummer dat met een sticker met barcode op de doos is bevestigd: DMC-FZ18P-K.
Dat is dus geen officiëel europees model. In Google kreeg ik 1 link: http://forum.chip.de/digi...x-dmc-fz18p-k-961187.html van 'n duitser die 't ook niet vertrouwt.
De officieëele typeaanduidingen voor europese modellen zijn:
DMC-FZ18EG-S (zilver)
DMC-FZ18EG-K (zwart)
Ik vermoed dat de P staat voor Panamerican of zo en eigenlijk bedoeld is voor (zuid)amerika en canada.
Maar dat betekent ook dat Panasonic nederland je niet kan/mag helpen met garantie, tenzij je kunt aangeven (middels 'n formulier van de douane) dat je 't daar hebt gekocht. En ook dan is de garantie geen 2 jaar zoals in de EU gebruikelijk is.

[ Voor 13% gewijzigd door magic_nl op 18-10-2007 16:49 ]

Systeemspecificaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SamFox
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 05-06 14:48
EmilneM schreef op donderdag 18 oktober 2007 @ 11:34:
[...]

De NL-manual is vrij te downloaden vanaf de website van Panasonic.
heb je voor mij deze link waar ik de handleiding in nl kan downen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hier is de NL handleiding http://dlc.panasonic-euro...&fmt=pdf&xid=nl&uilang=nl is in .PDF formaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

?????????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is rustig op dit forum, ik heb hem zojuist besteld bij chear.nl
Daar is hij het goedkoopst in de zwarte uitvoering plus NL handleiding en menu.
Ben er zojuist achter gekomen dat chear.nl van Dixons is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja het is zeer rustig hier!
Was trouwens in Canada geweest en kon er geen een vinden voor een goede prijs.
Zit eingelijk ook te twijfelen, vind de Oly 560 ook wel mooi deze is wat robuster en maakt geen slechtere fotos dan de Pana
Wil toch wat meer revieuws lezen over de 560 :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Goh dus je had toch nog wel iets te melden vanillakoyak?
Ik geef niks om nederlandse menu's, ik ga er binnenkort denk ik een bestellen bij digitalstreet. 40 euro extra enkel voor een nederlands menu is me toch wat te gortig.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben bij Foto Klein geweest. De FZ18 voor 449,- in de vitrine. Ik zeg tegen die verkoper dat ik deze camera voor 337,- heb gezien (hier bij pricewatch dus) En hij gaat kijken en en geeft een bod van 399,- en het is de nederlandse versie en dus niet de engelse versie. Wat vinden jullie van dit bod? Ben benieuwd wat andere mensen ervoor betaald hebben....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCMedic
  • Laatst online: 08-09 00:05
Verwijderd schreef op zaterdag 03 november 2007 @ 12:50:
Ik ben bij Foto Klein geweest. De FZ18 voor 449,- in de vitrine. Ik zeg tegen die verkoper dat ik deze camera voor 337,- heb gezien (hier bij pricewatch dus) En hij gaat kijken en en geeft een bod van 399,- en het is de nederlandse versie en dus niet de engelse versie. Wat vinden jullie van dit bod? Ben benieuwd wat andere mensen ervoor betaald hebben....
Als je deze camera goedkoper hebt gezien, zou ik toch eerst overwegen om de de camera voor 337 euro te gaan. Of je moet natuurlijk te veel geld hebben, want het scheelt wel zo 62 euro's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-09 10:18
Om heel eerlijk te zijn zou ik sowieso niet zomaar nog bij foto klein kopen. Maar dat is meer iets voor de shopsurvey oid (die ik niet ingevuld heb :P ).

Maar, dat je soms wat meer geld overhebt voor een cam omdat je hem dan bij je lokale/betrouwbare fotoboer kan halen zodat je bij eventuele garantie-aanvragen oid minder gezeur hebt snap ik, maar om fotoklein nou een betrouwbare/klantvriendelijke fotoboer te noemen.. nee.

Ik zou gewoon eens in de pricewatch kijken, en ook even kijken wat de shopsurvey zegt over die goedkopere zaken, en hem lekker daar bestellen als het je allemaal aanstaat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leolinedance
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09-09 00:25
In mijn zoektocht naar een camera ben ik uiteindelijk toch bij de FZ18 uitgekomen. Ik heb lang zitten twijfelen tussen de Canon 400D en andere modellen. Ik moet een flinke zoom hebben en ga aardig wat reizen, dus heb uiteindelijk een superzoom gekozen voor het formaat en gewicht (en beetje de prijs).

Wat mij opviel:

De Olympus 560 is ERG traag vergeleken met een Sony H9

De Sony H9 heeft een heel gaaf scherm, maar ik vind de camera verder een lelijk ding.

De Panasonid FZ18 heeft helaas een iets minder groot scherm dan de Sony, maar is verder wel helemaal top! Nu moet ik wel bekennen dat ik er nog niet mee gespeeld heb, maar alles wat ik lees/hoor wijst erop dat dit een topper is.

Ik neem aan dat de snelheid van de FZ18 gelijkwaardig is aan de Sony? Dat is tenminste wat mij verteld is..Scherpstellen + zoon heb ik het dan over. Maar ik ben er redelijk van overtuigd dat dit de beste koop is die ik kan doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanion
en de review van DPReview
http://www.dpreview.com/n...01panasonicfz18review.asp

Score:
Detail Rating (out of 10)
Build quality 8.0
Ergonomics & handling 8.5
Features 9.0
Image quality 7.5
Optics 8.0
Performance (speed) 8.0
Value 8.5

[ Voor 59% gewijzigd door Xanion op 05-11-2007 22:15 ]

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't. .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leolinedance
Xanion schreef op maandag 05 november 2007 @ 22:14:
en de review van DPReview
http://www.dpreview.com/n...01panasonicfz18review.asp

Score:
Detail Rating (out of 10)
Build quality 8.0
Ergonomics & handling 8.5
Features 9.0
Image quality 7.5
Optics 8.0
Performance (speed) 8.0
Value 8.5
"On this basis we think it's safe to say that the FZ18 - which is certainly the best of the 'really big' zoom cameras we've tried so far - easily offers enough to earn a Recommended rating, even if overall the IQ doesn't rate our highest honor. "

Kort samengevat: ISO 100/200 is perfect. 400 gaat nog, maar daarboven zijn de foto's niet goed meer bruikbaar. De concurrentie is beter boven ISO 400, maar ook die zijn vrij waardeloos. Dus eigenlijk maakt het niet uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Was ISO 100/200 maar perfect, dan was ie waarschijnlijk highly recommended geweest

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thefirstikke
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
De plaatjes zijn zeer OK, maar niet meer dan dat.
Images lack biting crispness, some loss of fine detail to noise reduction even at ISO 100
Dit is ook precies wat mij opvalt bij alle sample images die ik tot nu toe heb gezien. Heeft de TZ3 ook last van en houd mij op dit moment tegen om geen Panasonic te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leolinedance
Thefirstikke schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 08:42:

[...]

Dit is ook precies wat mij opvalt bij alle sample images die ik tot nu toe heb gezien. Heeft de TZ3 ook last van en houd mij op dit moment tegen om geen Panasonic te kopen.
Noem mij dan eens een superzoom die betere/mooiere plaatjes schiet dan de FZ18?
Ik zoek gewoon de beste camera met +12x zoom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thefirstikke
  • Niet online
Tja, als je minimaal 12x wilt dan vallen veel camera's af natuurlijk. De fuji S6500/S9600 schieten mooiere plaatjes om een voorbeeld te noemen. Maar dat zijn tevens geen P&S superzoomers meer, maar eerder bridge camera's (en 'maar' 10x zoom). Het is kiezen of delen in dit segment.

De S9600 lijkt mij de perfecte camera, het ding is alleen vrij lomp. Een stuk groter dan de FZ-18. Ik ga backpacken, dus het apparaat moet wel enigzins draagbaar zijn. De FZ-18/TZ3 staan nog steeds op mijn lijstje overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanion
catchingfire schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 09:53:
[...]

Kak.... geen vergelijk met de S5is.
Goede onderbouwing.... Leg uit.
Volgens de reviews ligt de image quality van de FZ-18 en de S5is op het hetzelfde niveau. Bij allebei wordt gezegd dat noise al zichtbaar is bij 100iso en verder toeneemt bij hogere iso's. Bij beiden wordt gezegd dat Noise te hoog is vanaf 800iso. Bij allebei wordt gezegd dat de contrasten en kleuren goed zijn. Ik zie dus niet zoveel verschil.

+ voor de S5is, veel betere moviemodus
+ voor de FZ-18, 18* zoom met goede groothoek
+ voor de FZ-18, de uitstekende Leica lens, welke volgens de diverse reviews onovertroffen is in de compacte klasse

Volgens mij zijn dit de belangrijkste verschillen. Wil je veel zoombereik met groothoek, kies de FZ-18. Vindt je het belangrijk om ook goede filmpjes te kunnen maken, kies de S5is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanion
Thefirstikke schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 08:42:

[...]

Hebben de nieuwe Canons ook last van. Lees ook de uitgebreidere conclusies, waarin staat dat 99% van de gebruikers de ruis niet ziet op 100 of 200iso en dat de ruis alleen goed duidelijk als je op pixelniveau gaat controleren. Ruis is een kwaad wat ontstaat doordat ze steeds meer MP op dezelfde sensor duwen, en bijv. Canon doet hier net zo hard aan mee.
Afgaande op de reviews zijn de S5is en de FZ-18 de enige superzooms die echt mee kunnen, bij de Olympus en de Sony wordt de image quality echt afgekraakt. (en zie ik op 100iso foto's al de ruis zonder deze uit te hoeven vergroten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thefirstikke
  • Niet online
Die uitstekende Leica lens vind ik totaal niet tot uiting komen in de foto's, maar dat is meer te danken aan de bagger slechte NR en niet zo hele goede sensor. Wat detail en 'crispness' betreft scoort de Canon zichtbaar beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thefirstikke
  • Niet online
Xanion schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 11:56:
[...]

Hebben de nieuwe Canons ook last van. Lees ook de uitgebreidere conclusies, waarin staat dat 99% van de gebruikers de ruis niet ziet op 100 of 200iso en dat de ruis alleen goed duidelijk als je op pixelniveau gaat controleren. Ruis is een kwaad wat ontstaat doordat ze steeds meer MP op dezelfde sensor duwen, en bijv. Canon doet hier net zo hard aan mee.
Afgaande op de reviews zijn de S5is en de FZ-18 de enige superzooms die echt mee kunnen, bij de Olympus en de Sony wordt de image quality echt afgekraakt. (en zie ik op 100iso foto's al de ruis zonder deze uit te hoeven vergroten)
Klopt, ruizen doen ze allebei. Welke beste foto's maakt (canon of panasonic) is een kwestie van smaak denk ik. De FZ-8 is misschien ook nog een alternatief, net als de fuji S8000fd. De eerste mist alleen groothoek bereik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanion
Je krijgt bij aankoop van de FZ18 nu een fotografiecursus erbij voor €25 ipv €125
http://www.panasonic.nl/Products_Info.asp?M=4212|4209|4208|3548|4|1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twister336
  • Niet online
catchingfire schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 09:53:
[...]
.... geen vergelijk met de S5is.
De S5IS is dan ook 'maar' een 12x zoom die beter met de FZ8 vergeleken kan worden.

In de review is ook duidelijk te zien dat zelfs Fuji er niet in slaagt om degelijke resultaten op hogere ISO's neer te zetten.
Het is wel jammer dat DPReview niet meer met die RAW mode gespeeld heeft. Ik zou graag weten of ISO800 plaatjes wel bruikbaar zouden zijn als ze in RAW geschoten worden en nabewerkt worden met bv. Neat Image. Bij de FZ50 krijg je zo wel heel bruikbare ISO800 foto's.

De mindere beeldkwaliteit vergeleken met de FZ8 is blijkbaar volledig toe te schrijven aan de extra megapixel die helemaal geen resolutiewinst oplevert. Dat is toch echt wel jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Xanion schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 13:55:
Je krijgt bij aankoop van de FZ18 nu een fotografiecursus erbij voor €25 ipv €125
http://www.panasonic.nl/Products_Info.asp?M=4212|4209|4208|3548|4|1
He dit lijkt me wel wat. Net een FZ18 aangeschaft via chear en tevens me eerste digitale camera. Iemand ervaring met deze cursus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vladimirN
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Wat eigenlijk nogal triest is, is dat de beeldkwaliteit er sinds de FZ5/FZ20 (uit 2005/2004) niet echt beter op geworden is, noch in de FZ7 noch in de FZ8 noch in FZ18. De signaal verwerking is dan wel verbeterd maar naar mijn idee is de output bij 400 ISO van de FZ5/FZ20 een stukje gezonder dan die van de latere FZ modellen. Wordt dus inderdaad tijd dat de fabrikanten die gestoorde megapixel-race een opgeven. Volgens mij zit er ook geen een consument te wachten op een camera die - bij wijze van spreken - met 3 foto's je harde schijf opvult.

DPreview en Digital Camera Info (DCI) concluderen - verassend t.o.v. enkele andere reviews - dat de dynamic range beter voor elkaar is dan menig ander toestel. Als je vaak contrasten fotografeert is dat erg welkom. Maar verwacht hierbij geen SLR niveau.
Over de white balance (WB), waar Digital Camera Info nog al negatief over uitpakt, doet DPreview (als ik het goed gelezen heb) helaas geen uitspraak. Met het gemiddelde Nederlandse weer (i.e. depressief grijs wolkendek) is een goede auto WB erg welkom.

Ik heb zelf een FZ20 gehad (totdat iemand 'm leende) en heb momenteel een FZ7. Zit nu serieus te overwegen de FZ18 aan te schaffen, simpel omdat de extra groothoek bijna onmisbaar is voor een ieder die vaak landschappen of gebouwen fotografeert. Ik zou dus niemand adviseren de FZ8 te kopen nu de FZ18 verkrijgbaar is . Als je het serieus voor de fotokwaliteit wilt doen moet je een SLR nemen. Kan uit ervaring met de ultrazooms ook aanraden de ISO nooit boven de 200 te zetten, tenzij je een verfent aanhanger van Paul Signac en Camille Pissarro bent.

}:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twister336
  • Niet online
vladimirP schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 18:38:
Ik zou dus niemand adviseren de FZ8 te kopen nu de FZ18 verkrijgbaar is.
Dat vind ik nogal overdreven. De prijs die je voor die groothoek moet betalen is zeer hoog, en niet enkel in euro's.
De camera kost al 100 euro meer, de fotokwaliteit is er op achteruit gegaan en vanaf je een beetje begint te zoomen ben je bijna een stop lichtsterkte kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vladimirN
  • Niet online
Binnen een paar maanden is de fz18 ook onder de 300 euro te koop.
Fotokwaliteit is niet noemenswaardig minder tenzij je je pixels op 100% bekijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
Niet zo moeilijk toch? "kak... geen vergelijk met de S5is". Wat is daar moeilijk aan? Ik had graag een vergelijking gezien met de S5is. Niet dat deze camera's equivalenten van elkaar zijn maar het is de camera van Canon die het dichtst in de buurt komt bij de specs van de Pana. En ik -denk- dat de S5is wereldwijd een van de meest verkochte superzooms is...
+ voor de S5is, veel betere moviemodus
+ voor de FZ-18, 18* zoom met goede groothoek
+ voor de FZ-18, de uitstekende Leica lens, welke volgens de diverse reviews onovertroffen is in de compacte klasse

Volgens mij zijn dit de belangrijkste verschillen. Wil je veel zoombereik met groothoek, kies de FZ-18. Vindt je het belangrijk om ook goede filmpjes te kunnen maken, kies de S5is.
Ik denk dat je daarmee de spijker op z'n kop slaat. Punt is dat ik EN onder de indruk ben van de movie-mode van de S5is, en die niet wil missen, maar dat ik tegelijkertijd ook wel graag wat meer groothoek zou willen.

Maar zoals ik het nu zie is het lensbereik het enige voordeel van de FZ18 t.o.v. de S5is. Het twistable en wegklapbare display is uiterst handig en beschermend, de overal verkrijgbare AA-accu's gaan ongelofelijk lang mee, en mijn 430EX past er ook nog op waardoor je echt fatsoenlijke flits-foto's kunt realiseren... ik blijf nog maar effe bij m'n S5is dus. Wellicht dat ik een TZ3 erbij neem voor de groothoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vladimirN
  • Niet online
Wellicht dat ik een TZ3 erbij neem voor de groothoek
Neem er dan meteen een 2e hands fuji F30 bij om foto's bij weinig licht te kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanion
catchingfire schreef op woensdag 07 november 2007 @ 19:33:
Niet zo moeilijk toch? "kak... geen vergelijk met de S5is". Wat is daar moeilijk aan? Ik had graag een vergelijking gezien met de S5is.
Ah sorry, had ik je zin verkeerd begrepen. Ik meende dat je bedoelde dat de FZ18 kak was en geen vergelijk voor de S5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
vladimirP schreef op woensdag 07 november 2007 @ 20:48:
Neem er dan meteen een 2e hands fuji F30 bij om foto's bij weinig licht te kunnen maken.
Die heb ik al, maar vind ik persoonlijk nogal overrated. Leuk die usable high-iso, maar de lens is zo traag dat je ook wel hoog de iso's in moet, en al helemaal als je ook maar een beetje gaat inzoomen.
Xanion schreef op woensdag 07 november 2007 @ 22:46:
Ah sorry, had ik je zin verkeerd begrepen. Ik meende dat je bedoelde dat de FZ18 kak was en geen vergelijk voor de S5
Neeeeee.... als ik niet zo verknocht zou zijn aan de movie-mode van de S5is zou ik zeker de FZ18 kopen op dit moment. Maar de S5is maakt m'n miniDV camera obsolete (ik heb kinderen, vandaar...) dus is voor mij vrij belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Niet dat je de video mode van de FZ18 moet wegcijferen, maar zoomen tijdens het filmen kan inderdaad niet. Voor de rest zijn het wel strakke opnames en het geluid valt me ook niet tegen :)

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
Ja ik vind niet kunnen zoomen tijdens recorden toch wel een zware misser... het is 2007! Maar het zal wel een poging zijn om hun camcorder-sales te kunnen handhaven. De "fotocamera" wordt immers steeds meer hybride.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vladimirN
  • Niet online
catchingfire schreef op donderdag 08 november 2007 @ 08:37:
[...]
Die heb ik al, maar vind ik persoonlijk nogal overrated. Leuk die usable high-iso, maar de lens is zo traag dat je ook wel hoog de iso's in moet, en al helemaal als je ook maar een beetje gaat inzoomen.
Grappig dat je dat opmerkt. Dezelfde ervaring heb ik ook met de F30. Alhoewel hij nog steeds wel beduidend beter in minder licht fotografeert dan de FZ7 en FZ20. Wat me wel opvalt is dat als je een onderbelichte foto van de F30 (dwz bijna donker) in een foto programma lichter maakt hij nog ontzettend veel informatie bevat.

Over licht en lenzen gesproken. Met de FZ20 kon ik tot veel langer in het schemer fotograferen dan met de FZ7 zonder bewegingonscherpte te verkrijgen ondanks gelijke f. Bij de FZ7 had ik (voor m'n gevoel) over het algemeen dus langere sluitertijden nodig. Als je graag dieren fotografeert is dit een nadeel. Gezien de lens maten neem ik aan aan dat ditzelfde geld voor de FZ18 ten nadele van de FZ50. Helaas wordt hier in Reviews erg weinig aandacht aan geschonken hoe belichtingstijden zich verhouden van de verschillende toestellen.

edit : tekst deels verwijdert

[ Voor 4% gewijzigd door vladimirN op 09-11-2007 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mij is iets bekend over het feit dat sensoren in Canon dSLR's wel eens wat gevoeliger zijn (ISO100 indicated blijkt ISO125 te zijn).
In principe zou je met dezelfde ISO, sluitertijd en diafragma een gelijke belichting moeten krijgen, ook onderling. Het kan natuurlijk zijn dat het bovengenoemde fenomeen zich ook bij enkele Panasonics uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leolinedance
Laatste twijfel was tussen de FZ18 en de Fuji 9600 ofzo. Maar het wordt toch de FZ18 door de grote zoom, goede lens en beeldstabilisatie. De Fuji schijnt onverslaanbaar te zijn op hogere ISO's, maar dat neem ik dan maar voor lief

Helaas is de zwarte FZ18 overal op internet uitverkocht, daar wacht ik dan nog maar even op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanion
Leolinedance schreef op dinsdag 13 november 2007 @ 15:25:
Helaas is de zwarte FZ18 overal op internet uitverkocht, daar wacht ik dan nog maar even op.
Ik zit ook op de zwarte FZ18 te wachten, al 2 weken staat ie overal op uitverkocht. Blijkbaar is ie zeer populair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twister336
  • Niet online
catchingfire schreef op donderdag 08 november 2007 @ 08:37:
[...]
Dat van het inzoomen klopt. Maar zonder zoomen zit je gewoon aan F2.8, net zoals 99% van de compactjes, incl. de FZ18.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Vandaag is mijn FZ18 binnengekomen :)
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/34203ff0cfec1fafd951a08f3a892f1e/full.jpg
En waarom willen mensen persé een zwarte? Dat zilverkleurige menuwieltje ziet er sowieso niet uit op een zwarte camera.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15-09 16:49

Sick Nick

Drop the top!

Zwart ziet er professioneler uit dan zilver, geeft meer een speelgoed/goedkope uiterlijk. En ja, je hebt mensen die daar ook echt om geven :p M'n point'n'shoot Panasonic TZ1 is gewoon zilver en doet het net zo goed als een zwarte. Dat mn Canon 350D zwart is komt omdat die gewoon goedkoper was dan de zilvere uitvoering :+

Trouwens wel raar dat ze het zoomen tijdens het filmen bij de moderne panasonics eruit hebben gehaald, m'n TZ1 kan met z'n 10x zoom wel gewoon zoomen tijdens het filmen namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben ook van plan deze aan te schaffen. Lijkt me een leuke compact met veel mogelijkheden en voornameljk de grote zoom interesseert me.

Ik heb echter nog een vraagje. Kan iemand mij vertellen wat de maximale wegschrijfsnelheid is bij deze camera? En op basis daarvan, neem ik best een ultra II kaartje of een extreme III? Of is deze laatste overbodig omdat de camera die snelheid toch niet kan halen? Ik wil de camera trouwens veel gebruiken voor actiefotos waarbij fotos in een continue sequentie genomen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leolinedance
MadMarky schreef op dinsdag 13 november 2007 @ 21:40:
Vandaag is mijn FZ18 binnengekomen :)
[afbeelding]
En waarom willen mensen persé een zwarte? Dat zilverkleurige menuwieltje ziet er sowieso niet uit op een zwarte camera.
Ik vind de zwarte persoonlijk een wat chiquere uitstraling hebben, alleen daarom eigenlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twister336
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 13 november 2007 @ 22:46:
Ik heb echter nog een vraagje. Kan iemand mij vertellen wat de maximale wegschrijfsnelheid is bij deze camera? En op basis daarvan, neem ik best een ultra II kaartje of een extreme III? Of is deze laatste overbodig omdat de camera die snelheid toch niet kan halen? Ik wil de camera trouwens veel gebruiken voor actiefotos waarbij fotos in een continue sequentie genomen worden.
De maximale schrijfsnelheid van de FZ18 is 5,4 MB/s dus in principe volstaat een Ultra II kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Sick Nick schreef op dinsdag 13 november 2007 @ 22:29:
Trouwens wel raar dat ze het zoomen tijdens het filmen bij de moderne panasonics eruit hebben gehaald, m'n TZ1 kan met z'n 10x zoom wel gewoon zoomen tijdens het filmen namelijk.
Afaik heeft de FZ serie nooit kunnen zoomen tijdens het filmen.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb de FZ18 nu twee weken, (een zwarte by the way), en dat dingetje is geweldig! Vette megazoom (eindelijk groothoek!), een betere beeldverwerking dan mijn ouwe FZ30 en gewoon een prachtig masjientje om mee te spelen!

De scene modes zijn handig en werken gewoon goed, en zelfs de Intelligent Auto modus blijft me verbazen. En bovendien heb je alle handmatige opties bij de hand mocht je die willen gebruiken. Niet alle omstandigheden lenen zich ervoor om helemaal door de camera behandeld te worden, soms is een beetje logisch nadenken ook wel goed ;)

Het enige waar ik mee een beetje zorgen om maak is de bouw. Met de FZ10 heb ik door regen- en sneeuwbuien gelopen en dat ding gaf geen krimp omdat ie gewoon als een tank gebouwd is. De 18 moet zich op dat vlak nog bewijzen, het voelt wat 'plasticeriger', (is geen woord, weet ik, maar het lijkt me duidelijk wat ik bedoel, :) ) aan helaas.

Wil je ultieme scherpte en oplossend vermogen en vind je het leuk om foto's op 100% op je scherm te bekijken, of vraagt je werk het van je haal dan een DSLR. Wil je voor rond de 300 euro een camera die ontzettend veel kan, (nogmaals, wat ze in dat kleine behuizinkje hebben gepropt aan mogelijkheden blijft me verbazen), neem dan de FZ18.

Waar ik het met DPReview helemaal eens ben is het feit dat het een plezier is om met dit dingetje foto's te maken. Ik heb sinds de FZ10 een soft-spot voor Panasonic en als ik DSLR ga, zal het waarschijnlijk de L10 worden, alleen vanwege het feit dat ik merktrouw wil blijven.

Voor mensen die twijfelen: kopen dit cameraatje, je zult er geen spijt van krijgen. Voor de mensen die um al hebben: veel plezier ermee!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogier80
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-05 10:05
doe dit via een shopsurvey a.u.b

[ Voor 98% gewijzigd door YellowCube op 21-11-2007 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leolinedance
Rogier,

Ik heb hetzelfde opgemerkt en heb dan ook een mail gestuurd naar Digitalstreet. Zij meldde mij echter hetzelfde als bij jou het geval was. Ik heb gechat met Redcoon, en daar komt de zwarte FZ18 pas 10 december op voorraad! Dat is ook geen optie voor mij eigenlijk..

Wat nu te doen? De grijze kopen, 20 euro meer betalen of wachten..het is lastig!

edit: Ik heb op Amazon gekeken, en door de dollarkoers is daar bestellen heel erg aantrekkelijk. Alleen het verzenden naar Nederland werd lastig kwam ik achter. Iemand ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yzf1kr
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-09 17:22
rogier80 schreef op dinsdag 20 november 2007 @ 14:00:

Mijn advies en meing: Koop niet bij Digitale Street.
Waar maak jij je druk om.....
Typisch weer een geval van een hollander die voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten.

Je helpt de normale middenstand om zeep door een camera bij een dozenschuiver via internet te kopen, en gaat dan zitten huilen dat ze bij het ene model minder diep onder de adviesprijs duiken als bij het andere.

Dit heet gewoon marktwerking, als je persé nu een zwarte wilt krijg je gewoon 20 euro minder korting. Ben blij dat we deze marktwerking hebben en niet de volle mep voor een camera hoeven te betalen.

https://www.facebook.com/hausbrandeck

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poecillia
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-07 10:18
Dat is gewoon economie. De zwarte wordt meer gevraagd dan de zilveren en krijgt dus een hogere prijs. Ik heb ook even bij Amazon gekeken, maar € 94 voor shipping naar Europa doet het prijsvoordeel teniet. Nog even afgezien van het risico. Als je het teveel vindt wacht je gewoon tot de prijs verder daalt.

Weer ontopic: Op dit moment staat de FZ18 bovenaan op mijn shortlist. Belangrijkste motieven zijn de 28mm, de goede beeldstabilisatie in combinatie met de telezoom en de goede flits. Toch twijfel ik omdat ik Panasonic niet een echt fotomerk vind. Hoewel de specs van de FZ18 beter zijn voel ik dan ook veel voor de Canon S5 IS of een Olympus SP560. Veel meer interessante bridge camera's van echte fotomerken heb je ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

rogier, lees mijn eerdere opmerking over zwart/zilver nog eens en je begrijpt misschien hoe kansloos ik je actie vind. Damn waar maak je je in godsnaam druk om, als een andere winkel de zwarte versie goedkoper heeft en je wilt persé een zwarte dan haal je hem toch daar? 8)7

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DerMartin
Het werkt ook enigszins andersom... bij cameranu, waar ik de camera had besteld, waren zwart en zilver beide op voorraad en beide even duur. Nu is zwart niet meer op voorraad en zilver 30 euro in prijs gezakt. Nu weet ik dat prijsdalingen zo na de eerste introductie vrij normaal zijn, maar toch...

Ik zou voor die 20 euro gewoon lekker die zilveren nemen, who cares? Ook geef ik yzf1kr en MadMarky wel een beetje gelijk, Rogier... je reactie op het prijsverschil is inderdaad vrij overdreven.

"G`Day mate"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Laatst online: 06:53

YellowCube

Wait...what?

zullen we het vanaf hier weer gewoon over de Panasonic FZ-18 hebben en niet over de winkels die 'm aanbieden. Dank

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• Poecillia
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-07 10:18
De FZ-18 is in zijn klasse wellicht de beste camera op dit moment. Maar ik schrok toch erg van de fotokwaliteit als ik deze vergelijk met andere goede niet-SLR's. dpreview vind ik daarvoor een geweldige site. Pak de test van de FZ-18 en het tabblad compared to http://www.dpreview.com/reviews/panasonicfz18/page11.asp en vergelijk de resultaten bij dezelfde ISO's bijvoorbeeld eens met de review van de Fujifilm FinePix F31fd http://www.dpreview.com/reviews/fujifilmf31fd/page8.asp .

Ik vind het verschil in 'blurring' en 'smearing' schokkend. Hier zie je het verschil tussen een 1/2.5" en een 1/1.7"chip. Het is eigenlijk onvoorstelbaar dat Panasonic in zo'n mooi toestel zo'n modale chip zet. Het is jammer dat de F31fd verder een doorsnee camera is met een bescheiden lens. Ik hoop dat de 1/1.7"chip snel beschikbaar komt in andere toestellen zoals de FZ-18. Voor mij wordt dat het moment om in een Bridge camera te investeren.
Pagina: 1 2 ... 6 Laatste