Anoniem: 225971 schreef op donderdag 26 juli 2007 @ 18:46:
@ Jeep
Als ik met mijn beperkte kennis van decibellen een logisch verband leg, dan zou in jouw ogen ca 10W voldoende moeten zijn voor mijn speakers van 86db (ik ga hierbij uit van 3dB extra bij verdubbeling van vermogen, correct me if I'm wrong).
Ok, goed berekend, maar slecht gelezen (no offence). Ik zou je 20W adviseren. Dat schreef ik ook. Ik was een beetje kort door de bocht met die 25W op 82,5dB want dat was nml @16Ohm. Kom je toch weer op 20W. Klopt de berekening weer. En ook je ervaring bij PA (=mijn ervaring). Daarom zei ik ook 20W.
Als ik van een ding overtuigd werd tijden de Pacific Audio open dag, dan is het dat jouw 10W Yarland versterker voor mij niet voldoende vermogen had voor die (als ik het goed heb) 87db Aurum Cantus speakers. Maar wat voor mij geldt hoeft natuurlijk niet voor jou te gelden.

De Yarand kwam wat in nood omdat hij geen 4Ohm aansluiting heeft. En het ging wat vervormen op >3uur. Mijn speakers doen dat niet. Eens te meer bewijs dat impedantie belangrijk is. Ik zou ze trouwens wel in kunnen ruilen en nog steeds gelukkig zijn. Maargoed, persoonlijke smaak.
Als een paar db'tjes extra dan peanuts zijn, kan ik dan concluderen dat 9dB extra ook niet zoveel zoden aan de dijk zet? Ik weet het niet, want nog niet met een dB meter in mijn kamer geluisterd.
Maar als dat zo is, dan moet ik dus op zoek naar 80+ W versterkers...
Nee, nee, nee. 10 dB is een verdubbeling van de geluidssterkte. Dat maakt wel degelijk veel uit. Voor je gevoel gaat het dan ook 2x zo hard.
Overigens, het volgende pikte ik op van de Pacific Audio site bij de 87db Aurum Cantus speakers: Sensitivity: 87dB/W/m · Impedance: 8ohms (minimum 6.4ohms) · Power Requirement: 50-150W recommended
niet zelf verzonnen...
ja en? Dat zijn de specs. Vgl statistieken.
Mijn kwalificatie "laagrendement" duidt op de grootheid rendement die wordt uitgedrukt in dB en niet op de grootheid impedantie. Verder lijkt me een discussie of 86db al dan niet laag is niet zo zinvol. Laten we het er maar op houden dat 86db 86db is.
Zucht. (Sorry voor deze spontane uitbarsting van lucht). L u i s t e r e n... Impedantie is belangrijk.
86 dB@ 1Ohm minimaal en je wordt zwaar ongelukkig (van het geluid van spontaan exploderende versterkers). 86dB@16Ohm en je 10W versterker (met 16Ohm klemmen) kan alles aan (bij wijze van spreken).
Het leek me leuk om me op dit forum te begeven nadat ik het een tijdje gevolgd had, maar ik ervaar je reacties niet als een bepaald gastvrije ontvangst. Ik vond je eerlijk gezegd vriendelijker tijdens de open dag van PA.
Omdat je je niet even voorgesteld hebt (jammer) heb ik je naam helaas ook vergeten (ook jammer). En daarom was ik ff kort van stof. Sorry.
Zie ook reaktie hieronder. Ik ben altijd heel behulpvaardig, maar soms wordt ik het steeds weer opnieuw uitleggen van dezelfde dingen ook wel eens zat. Gelukkig helpt Deepspace af en toe ff.
Verder gaat mijn technische kennis niet verder dan middelbare school natuurkunde (en dat is lang geleden), dus excuses hiervoor.
Niet nodig.
operatingeskimo schreef op donderdag 26 juli 2007 @ 23:11:
Toch moet je gewoon een vraag kunnen stellen zonder het hele forum eerst uit te moeten pluizen.
Als zo'n vraag dan door (een) andere forummer(s) als "vermoeiend" of "al vaak beantwoord" beschouwd wordt, en waar ze op zich gelijk in zouden kunnen hebben, dan moet men er gewoon niet op ingaan.

Dat ben ik helemaal met je eens. Maar in de FAQ staat het toch wel even anders. Daarom doe ik ook moeite om hem alsnog, opnieuw, weer vers dingen uit te leggen. Ik besef heel goed dat jullie dat ook weer een hoop leeswerk spaart. Maar besef jij dan ook dat domme vragen mij ook weer een hoop typwerk midden in de nacht opleveren? Dus een beetje waardering mag ook wel ipv zich op zijn ziel getrapt voelen. Iedereen is evengoed welkom hoor.
Vaak schijnen er kosten afspraken ze zijn tussen verzender (in mijn geval Timaudio) en vervoerder. Ik neem dan ook aan dat Timaudio in werkelijkheid minder dan 190 euro aan verzendkosten betaald heeft.
Met andere woorden, het is belangerijk om ook de verzendkosten op de factuur te laten zetten.
Dit had ik ook al eerder gemeld. Vraag me niet waar. Ergens in deel 2 ofzo.
Toch is het van de zotte dat een postbode voor de aangifte ineens niet meer op de postzegel kan kijken!

Dat is toch een kwestie van 1 klik op de knop???
[
Voor 17% gewijzigd door
Anoniem: 13443 op 27-07-2007 01:08
]