[Ervaringen] Waterkoeling en onderdelen/setjes Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 12 Laatste
Acties:
  • 15.523 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-06 18:44
HugoBoss1985 schreef op dinsdag 24 juli 2007 @ 11:58:
Dankjewel, het is een Procase Zirco (een soort kleine Stacker, vind ik :D)!
Ik heb er dus wel aardig wat aan moeten dremelen voor de rads, en voor de wieltjes.
Leuke case enz... maar ik vind dit een goed voorbeeld waarom ik dikke slangen lelijk vind.
No flame intended ofzo, het ziet er allemaal netjes uit. Maar ik vind de slangen niet staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ixl85 schreef op dinsdag 24 juli 2007 @ 18:31:
[...]

Leuke case enz... maar ik vind dit een goed voorbeeld waarom ik dikke slangen lelijk vind.
No flame intended ofzo, het ziet er allemaal netjes uit. Maar ik vind de slangen niet staan.
Sorry, maar same here...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 430xlkod
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 05-07 23:11
HugoBoss1985 schreef op zaterdag 21 juli 2007 @ 15:49:
Hoe test jij je stressed temps? Met Orthos? Zo ja, met welke optie binnen Orthos?
Als ik de pc net aan heb is het wel wat minder warm, ik ga straks proberen om de fans op een pull config te zetten.
"Een goede set" valt wel mee, aangezien mijn rads vrij cheapo zijn.
Maarja een Bigwater heeft maar 1 rad...

Oh ja: Ik zet in de bios mijn voltage op 1,55 volt maar ik heb een vdroop... het echte voltage is dan 1,5 volt.
Ik meet alles met CoreTemp 0.95 omdat hij ook echt de temps aangeeft van de cores. En mijn TT heeft 2 rads ;) , 1 keer 120mm en 1 keer 240mm. Hij doet het niet extreem slecht maar toch heb ik zin in mijn eigen set... >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07:20

HugoBoss1985

Xenotech

Wat vinden jullie er lelijk aan dan? Ik snap niet waarom...
Maarja ik heb altijd deze slangmaat gebruikt, hoe dikker de slangmaat (en de slangthules), hoe beter de performance.

Ik heb nu een derde Black Ice Pro bij mijn front intake fan gemaakt, maar mijn temps zijn precies hetzelfde... :S
Snap er niets van.

@Prodigys: ik heb dus op dit moment 3x een Black Ice Pro, maar wat versta jij onder stressed temps van 65 graden?
Bereik je die temps met CoreTemp 0.95?
Ik heb namelijk het idee dat mijn stressed temps helemaal niet zo hoog zijn.

Toch vind ik mijn temps tegenvallen bij 3 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Verwijderd schreef op maandag 23 juli 2007 @ 19:24:
Mja 2 weken is mischien ook wat voorbarig, maar blijkbaar was het toch wel nodig geweest gezien de algenaanslag op m'n CPU-blokje. Is kant & klaar Demi + anticor water met een kleurtje. Kan ik ook zelf iets brouwen trouwens? Wat heb ik dan nodig? :)
[...]
Dan is je water inderdaad niet giftig genoeg ;)
Een scheut gewone auto antivries doet wonderen.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MadMarky schreef op woensdag 25 juli 2007 @ 00:50:
[...]

Dan is je water inderdaad niet giftig genoeg ;)
Een scheut gewone auto antivries doet wonderen.
Ik zal es kijken of mijn ouders nog antivries hebben :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jut
  • Laatst online: 21-03-2022

Jut

Offtopic: Mss wisten jullie het al: ik heb mijn setje binnen van Chilledpc :)

Ontopic: Moet alles nog in de kast bouwen maar heb ff een vraagje:

Voordat ik alles in ga bouwen wil ik alles ff doorspoelen (zit beetje stof in de onderdelen) maar heb geen zin om de koelvloeistof daarvoor te gebruiken. Hoe doen jullie dat ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Gewoon met demiwater voor een rein geweten. In de praktijk zal het verschil met gewoon kraanwater echter niet zo groot zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
HugoBoss1985 schreef op woensdag 25 juli 2007 @ 00:05:
Maarja ik heb altijd deze slangmaat gebruikt, hoe dikker de slangmaat (en de slangthules), hoe beter de performance.
Onzin, het is niet hoe dikker hoe beter. Er was in het vorige (grote wc) topic een leuk lijstje te zien, het scheelt echt 0.32l/pm oid, echt bizar weinig.
En wat ik er niet mooi aan vind: Het is bulky, groot, uit verhouding, niet subtiel, het blokkeert alles, de bochten zijn lelijk en ook nog eens overbodig :)
Maargoed alles behalve dat overbodig is mijn mening (het andere blijkt uit verschillende testen)
Ik heb nu een derde Black Ice Pro bij mijn front intake fan gemaakt, maar mijn temps zijn precies hetzelfde... :S
Snap er niets van.

@Prodigys: ik heb dus op dit moment 3x een Black Ice Pro, maar wat versta jij onder stressed temps van 65 graden?

Misschien pakt je blok niet goed, je had die kickass Apogee toch? Dan zijn je temps nogal hoog.
Misschien is je Vcore wel gewoon te hoog en loopt je cpu nu niet efficiënt waardoor ie zoveel hitte maakt dat het gewoon niet overgedragen kan worden.
Wat zit er nog meer in die loop?
(btw ik vind 3 rads wel vreemd, doe dan 1 240 (Thermochill of een BI GTX) die zijn zeker beter dan 3 BIP's (genoeg manieren om die in je kleine kastje te krijgen, en je krijgt er minder flowdrops door.

/edit
Wat ik niet snap bij jouw fotos:
Dan heb je boomstam-slangen in je case en dan zie ik onder in de hoek van die vieze PUR-achtige slangen die een stuk kleiner zijn en ook nog eens mat zwart zijn.
wtf is that all about?

Als ik je setup vergelijk met die van mij (puur slangmaat)
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/ixl85/wc/Hilversum/01.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i149.photobucket.com/albums/s66/HugoBoss1985/IMG_0834.jpg
Misschien snap je mn punten van daarnet :)
(ow, mijn foto is ook wel van wat verder weg genomen, let op het mobo, is gewoon normale ATX)

/edit2 wat ik bedoel met die slangen:
Als je 1 slang in je setup hebt die een binnen dia heeft van 6mm (wat je dus niet wilt) dan heeft de rest geen zin, al is dat 24mm (regenpijp?). Ok, het zal uiteindelijk voor minder weerstand zorgen, maar dat heeft totaal geen invloed bij zo iets kleins als een WC-setup en dat geweld wat wij gebruiken aan pompen.
De kleinste doorgang is je bottleneck (hoe logisch :D)

[ Voor 22% gewijzigd door ixl85 op 25-07-2007 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 430xlkod
HugoBoss1985 schreef op woensdag 25 juli 2007 @ 00:05:

Snap er niets van.

Ik meet mijn temps allemaal met CoreTemp 0.95.

Alleen zit ik nu met een probleem, CoreTemp 0.95 geeft een driver error als ik hem opstart en dan blijven die errors komen... Same met 0.94, dus ATM lees ik met Everest uit omdat die eerst niet veel van CoreTemp afzat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Idd de diameter van de slang heeft minimale invloed op je temps...
@ XS heeft iemand dat heel netjes uitgetest. Heb ff linkie zo snel niet...

Zelf heb ik ook gewoon 10/8 slangen.
Werkt heerlijk, vooral voor het kleine bochtenwerk.
Dit kun je niet gemakkelijk doen met bv die dikke slangen die jij gebruikt.

Dikkere slangen kunnen goed staan, maar dan moet het geheel wat ruimtelijker zijn en niet zo vol als dit :|

Wat temps betreft, ik denk dat als je bv pomp-rad-rad-rad zou doen dat de temps heel anders zullen zijn.
Maar koop gewoon bv een 3x120mm cooltek rad. Die zijn cheap, maar een prima 2e qua performance achter de termochill...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulls
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-05 22:30
Ik heb een set noctua nf-s12 fans voor mn radiatoren gekocht, maar ik merk dat ze veel beter in blazen zijn dan in zuigen. Wie heeft nog meer Noctua fans en hoe heb je ze op je radiator zitten?

Ik lees ook net dat sommigen beweren dat Noctua fans niet goed zijn voor radiatoren, omdat ze goed zijn in luchtverplaatsing. Maar wanneer er restrictie is zoals een radiator of een heatsink, dat ze dan kracht verliezen en voor niet genoeg luchtverplaatsing zorgen om de radiator af te koelen.

Maar voor zover ik kan testen valt het best mee, als ik de fans op blazen zet voel ik aan de andere kant van de radiator wel luchtstroom, en als ik ze op zuigen zet dan blijft er zelfs een papiertje plakken aan de onderkant van de radiator.

Ze melden daar ook dat hoe dikker de fan is hoe beter ze zijn voor radiatoren, bijvoorbeeld zo'n 40mm dikke fan. Maar die geven ook weer veel meer lawaai door de dikke motor.

Nouja ik heb niet voor niets voor 80 euro 4 van die fans gekocht dus ik ga ze gebruiken ook. Die ACRyan fans die ik had (UV-groen) waren leuk maar niet stil.

[ Voor 71% gewijzigd door Bulls op 26-07-2007 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Oké bedankt voor de feedback.

Laat ik eerst even duidelijk stellen dat dit mijn eerste (interne) waterkoelingssysteem is...
Ik heb hiervoor alléén met een bierkoeler gewerkt (dat was meer experimenteren), en verder alleen met luchtkoeling.

[OC], [PC] Bierkoeler project

... dus ik moet nog onderzoeken en dingen leren!

Het klopt idd dat de verschillen bij slangmaat minimaal zijn... maarja ik ben ook zoiemand die zijn processor gaat lappen en zelfs polijsten. :P

Ik heb voor deze diameters gekozen, ik vind het mooi en ik blijf erbij.

Ik vind het zelf niet lelijk ofzo (ik vind het gewoon heel mooi en stoer staan.) en ik vind de bochten maken geen probleem, maarja de meningen verschillen daarin! :D

Die zwarte PUR achtige slangen zijn een aparte loop op mijn MSI 8800GTX OC LIQUID.

Ik zou dus betere temperaturen krijgen bij pomp-rad-rad-rad-nb-cpu?
De koelpasta die ertussen zit is voldoende en goed aangebracht.

Alle slangthules en slangen in mijn loop zijn dezelfde diameter.

Net heb ik alles even los gehaald en er zat behoorlijk wat rotzooi in het cpu blokje, mijn flow is nu aanzienelijk beter en de temps ook ietsjes.
Ik was vergeten om de slangthules (ik heb metalen) uit te boren bij de derde rad, terwijl alles dezelfde maat was hielden die de boel tegen.
Dat heb ik dus gedaan en door het cpu blokje om te draaien, het schoonmaken daarvan en het uitboren van die thules is de stroming nu veel beter.

Ik heb juist niet gekozen voor een dubbel of triple rad omdat ik het zo gewoon mooier vind (is ook weer een kwestie van smaak.)
Dit was wel dom van me, omdat de temps nu tegenvallen... maarja met de volgende kast beter!
Een andere radiator kopen zit er dus niet in, maar ik wil wel proberen om de loop te veranderen zoals voorgesteld.
Wat ik ooit ook eens ga proberen is een grote radiator van een auto opzoeken bij de lokale sloper!
En dan passief werken met die radiator boven of aan de zijkant van de kast.
Maarja dat doe ik pas als ik ga upgraden (koop ik gelijk een Stacker), dan krijgt mijn vriendin deze kast met de waterkoelingsloop.

[ Voor 17% gewijzigd door HugoBoss1985 op 26-07-2007 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hehe ieder zn ding he :P

Ik zou rad-rad-rad-cpu-nb doen :)

Ik hou het voorlopig bij mijn thermochill :D
Geen moment spijt van gehad...

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 26-07-2007 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 430xlkod
Verwijderd schreef op donderdag 26 juli 2007 @ 21:20:
Hehe ieder zn ding he :P

Ik zou rad-rad-rad-cpu-nb doen :)

Ik hou het voorlopig bij mijn thermochill :D
Geen moment spijt van gehad...
Zijn idd mooie rad, maar wat een dikte ... :o .

BTW? hoe groot zijn die gaten van de Thermochill omdat ik ga werken met 1/2" fittingen en slang, dan wil ik niet dat die rad alles gaat tegenhouden ... :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De volgorde van onderdelen in een systeem maakt helemaal niets uit.

De temperatuur in het gehele systeem is ongeveer gelijk (misschien 0.1 graden verschil), je vergroot niet je energie afgifte en ook niet de energie opname en dus blijft alles precies zoals het was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 26 juli 2007 @ 22:04:
De volgorde van onderdelen in een systeem maakt helemaal niets uit.

De temperatuur in het gehele systeem is ongeveer gelijk (misschien 0.1 graden verschil), je vergroot niet je energie afgifte en ook niet de energie opname en dus blijft alles precies zoals het was.
Idd zou niet moeten uitmaken...
Maakte bij mij wel uit toen ik mn volgorde veranderde :S
Toen had ik BIX II en BIP II. Toen had ik rad-rad-gpu-cpu
Toen veranderd in rad-rad-cpu-gpu, toen gingen temps toch naar benee...
430xlkod schreef op donderdag 26 juli 2007 @ 21:52:
[...]

Zijn idd mooie rad, maar wat een dikte ... :o .

BTW? hoe groot zijn die gaten van de Thermochill omdat ik ga werken met 1/2" fittingen en slang, dan wil ik niet dat die rad alles gaat tegenhouden ... :*)
Bij mij zit dr ook nog een extra shroud op he ;) Das 4cm extra...

Maar rad is 3/8". Heb zelf een verloopstukje van 3/8" naar 1/4"

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 26-07-2007 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 26 juli 2007 @ 22:10:
[...]
Idd zou niet moeten uitmaken...
Maakte bij mij wel uit toen ik mn volgorde veranderde :S
Toen had ik BIX II en BIP II. Toen had ik rad-rad-gpu-cpu
Toen veranderd in rad-rad-cpu-gpu, toen gingen temps toch naar benee...
Dan heb je iets anders gedaan waardoor de temps gewijzigd zijn (let overigens ook even op hoe betrouwbaar je metingen zijn, softwaremetingen zijn onbetrouwbaar).

De volgorde in het systeem maakt namelijk niets uit, theoretisch niet en ook praktisch niet.
Vaak mensen denken van wel doordat ze (zoals jij) ook (per ongeluk) iets anders gewijzigd hebben waardoor de temps omlaag zijn gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 26 juli 2007 @ 22:29:
[...]

Dan heb je iets anders gedaan waardoor de temps gewijzigd zijn (let overigens ook even op hoe betrouwbaar je metingen zijn, softwaremetingen zijn onbetrouwbaar).

De volgorde in het systeem maakt namelijk niets uit, theoretisch niet en ook praktisch niet.
Vaak mensen denken van wel doordat ze (zoals jij) ook (per ongeluk) iets anders gewijzigd hebben waardoor de temps omlaag zijn gegaan.
Uhm kheb wel wat langere ervaring met waterkoeling :P
Tis echt geen bull...
Ik weet theorie ook precies, maar toen pakte het echt anders uit.
Alleen slangen anders aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 26 juli 2007 @ 22:32:
[...]

Uhm kheb wel wat langere ervaring met waterkoeling :P
Tis echt geen bull...
Ik weet theorie ook precies, maar toen pakte het echt anders uit.
Alleen slangen anders aangesloten.
Jup en toch is dat echt onmogelijk :P

Als dat echt het enige wat gewijzigd is (lijkt me onwaarschijnlijk, je moet daarvoor toch de boel aanraken en bijvoorbeeld per ongeluk een blok een beetje verschuiven oid), dan kan het ook nog inwerking van koelpasta zijn, een veranderende omgevingstemp etc.

Je werkt met zoveel factoren dat er altijd wel iets anders is.

Daarnaast moet de meetmethode goed zijn, dus echt een flink aantal uren stressen en dan met een goede thermometer (goed gecalibreerd binnen het gebied en correct geplaatst met koelpasta tegen de core aan) de temps uitmeten.

Waarschijnlijk heb je het niet op die manier gemeten en dus kun je het niet als bewijs aanvoeren. En zelfs al heb je het op die manier gemeten dan kan het nog een invloed van buitenaf zijn (wellicht gezakte omgevingstemperatuur omdat het later op de dag wordt etc).

De volgorde van onderdelen in een WC systeem heeft op geen enkele manier invloed op de temperatuur. Ook al heb je een keer een uitzondering gehad dat maakt het nog geen regel, dus laten we voor iedereen die er niet teveel van weet duidelijk zijn: Maak je er niet druk om, het maakt geen bal uit.

Ook nog wat zaken die geen hol uitmaken:

Slangdikte: Dunnere slang = meer weerstand = lagere flow bij gelijke pomp.
Flowrate maakt in principe niets uit voor de temp, maar veel jet impingement blokken hebben een bepaalde optimale flowrate, deze staat in de manual vaak beschreven.

Wil je de optimale koeling meet dan dus de flowrate vlak voor het blok (en hou rekening met de weerstand die je meter toevoegt) om zo de flow optimaal te krijgen.

Heb je geen jet impingement blok dan maakt flowrate ook niets uit (of je moet echt in de extreme gaan lopen, extreem traag bijvoorbeeld).

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 26-07-2007 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pilske
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16-07 15:52
* Pilske moet zich in de discussie inlezen :P

[ Voor 93% gewijzigd door Pilske op 26-07-2007 23:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 26 juli 2007 @ 22:46:
[...]

Jup en toch is dat echt onmogelijk :P
Hehe en toch heb ik het meegemaakt! Hehehe.
Leuke discussie dit :)

Nee zelf ook geen echte verklaring voor.
Wat ik me kan bedenken is dat het water doordat het net ff wat warmer was omdat het door het GPU block heen is geweest. Dat dat de watertemperatuur net over het critische punt is geweest qua warmte opname.Waardoor de temperatuur van de CPU een stuk hoger was. Toen ik het geheel omdraaide was bv de GPU iets warmer en de cpu wat koeler.
Denk dat het gewoon op het randje was wat ik aan koeling had voor die setup.
Als in zeg maar dat de setup de wamte eigenlijk niet goed genoeg kwijt kon...
Want er is natuurlijk een soort van omslag punt. Je setup kan een bepaalde hoeveelheid warmte kwijt. Ga je hierboven zitten gaan je temps rap omhoog...
De delta was bv ook erg hoog... Wat vaak ook een teken is dat je te weinig koelings capaciteit hebt.
Door de boel om te draaien veranderde misschien het warmte afgifte patroon, waardoor er toch wel verandering in temps waren...

Met spullen die ik bv nu heb ik de delta rond de 10graden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulls
Hier mijn nieuwe setup, in princiepe is het gehalveerd kwa inhoud omat ik nu 1 loop heb inplaats van 2.

Voor:
Afbeeldingslocatie: http://img402.imageshack.us/img402/351/pict0014ci8.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img529.imageshack.us/img529/1320/pict0015cm2.jpg

Na:
Afbeeldingslocatie: http://img526.imageshack.us/img526/1069/pict0001jb5.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img409.imageshack.us/img409/8660/pict0002fb9.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img260.imageshack.us/img260/2041/pict0003bd6.jpg

Mn ciquit gaat: Pomp>Rad120>Rad240>CPU>NB>VGA>Res

Ik heb een D-Tek Fuzion, Innovatek Chipmatic, EK 1900, Innovatek reservoir, Liang DDC ultra.
De radiatoren zijn Black Ice Extreme, en 4x Noctua 1200 fans.

Ik heb het CPU blok een slag gedraaid gemonteerd omdat het zo beter uit komt met de outlet slang.

De temps zijn iets hoger als voorheen maar dat komt omdat ik nu de VGA in dezelfde loop heb als de CPU. Maar op Idle is de CPU nu net zo warm als het water dus dat is wel beter dan dat CoolerMaster blokje. Het pompje heb ik eerst vast gezet op een plaatje Alu en die met Eheim pomp ontkoppelaars vast gezet op de bodem van mn kast, nu hoor ik geen enkele trilling meer van de pomp wat in de vorige setup wel het geval was.

[ Voor 37% gewijzigd door Bulls op 29-07-2007 03:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
Mooi schone setup, vind het pompje ook erg mooi staan.
Sowieso is het nu beter dan met die dubbele loop. :)

Ben zelf ook aan het twijfelen over de Dtek of de swiftech gtx... Maargoed dat duurt nog een tijdje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

ixl85 schreef op zaterdag 28 juli 2007 @ 19:28:
Mooi schone setup, vind het pompje ook erg mooi staan.
Sowieso is het nu beter dan met die dubbele loop. :)

Ben zelf ook aan het twijfelen over de Dtek of de swiftech gtx... Maargoed dat duurt nog een tijdje :)
Ziet er zeker netjes uit zeg!
Dtek is gebaseerd op een principe dat het een goede flow nodig heeft en die GTX heeft weer iets anders wat bijzonder is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 430xlkod
Verwijderd schreef op donderdag 26 juli 2007 @ 22:10:
[...]

[...]

Bij mij zit dr ook nog een extra shroud op he ;) Das 4cm extra...

Maar rad is 3/8". Heb zelf een verloopstukje van 3/8" naar 1/4"
Ja ik heb fittingen besteld van 3/8 draad naar 1/2 slang, dus dat komt goed dan.

@HugoBoss1985:
Over je dikte van slangen icm perfomance etc..
Kijk dit eens;

6.35mm quick fit = 4.45LPM flow, 0.0795 block c/w, 0.0374 rad c/w
8mm barbed = 4.75LPM, 0.0783 block c/w, 0.0373 rad c/w
8mm quick fit = 5.6LPM, 0.0770 block c/w, 0.0369 rad c/w
9.6mm barbed = 5.7LPM, 0.0768 block c/w, 0.0369 rad c/w
9.6mm quick fit = 6.2LPM, 0.0762 block c/w, 0.0367 rad c/w
11.1mm barbed = 6.3LPM, 0.0761 block c/w, 0.0367 rad c/w
12.7mm barbed = 6.35LPM, 0.0760 block c/w, 0.0366 rad c/w

The final CPU temperatures work out to be:

6.35mm quick fit = 34.21C
8mm barbed = 34.08C
8mm quick fit = 33.91C
9.6mm barbed = 33.89C
9.6mm quick fit = 33.80C
11.1mm barbed = 33.79C
12.7mm barbed = 33.77C

Een dikkere slang maakt dus 'iets' uit. Daarbij is een te dikke slang voor een niet zo krachtig pompje zeker niet handig. Maar dat hebben wij WC mensen toch niet denk ik (DDC, etc...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zoals jullie misschien al gezien hebben in mijn vorige post. Had ik mijn systeem los op mijn bureau liggen en om alles in te bouwen moest het water eruit. Dit is opzich goed gelukt met een beetje geprutst af en toe ;)

Nu heb ik al het water terug in de orginele fles gestopt en zit er onder in de fles een dikke licht groenige drap. Deze aanslag lijkt ook een beetje op de slangen te zitten.

Ik heb geen idee wat het is en of het kwaad kan. Het liefst wil ik het er natuurlijk uit hebben want het maakt alles wel troebel. Kan ik mijn setup met normaal water schoonspoelen of geeft dit uiteindelijk nog meer rotzooi?

Het water dat ik gebruikt heb is:http://www.aquatuning.de/...otect-UV-blue-1000ml.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 430xlkod
Verwijderd schreef op zondag 29 juli 2007 @ 11:21:
Zoals jullie misschien al gezien hebben in mijn vorige post. Had ik mijn systeem los op mijn bureau liggen en om alles in te bouwen moest het water eruit. Dit is opzich goed gelukt met een beetje geprutst af en toe ;)

Nu heb ik al het water terug in de orginele fles gestopt en zit er onder in de fles een dikke licht groenige drap. Deze aanslag lijkt ook een beetje op de slangen te zitten.

Ik heb geen idee wat het is en of het kwaad kan. Het liefst wil ik het er natuurlijk uit hebben want het maakt alles wel troebel. Kan ik mijn setup met normaal water schoonspoelen of geeft dit uiteindelijk nog meer rotzooi?

Het water dat ik gebruikt heb is:http://www.aquatuning.de/...otect-UV-blue-1000ml.html
Zeg aub niet dat het algen zijn O-) , heb juist hetzelfde water besteld .... Anders gooi ik er algen meuk in van onze vijver hier, 1 theelepel en er komen _nooit_ meer algen in >:) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terryb47
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 28-05 22:00
Heb je het vervuilde water met ongebruikt water gemengd? 8)7

zou het sowieso weggooien.

heavy is good, heavy is reliable - boris the blade

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

430xlkod schreef op zondag 29 juli 2007 @ 11:32:
[...]

Zeg aub niet dat het algen zijn O-) , heb juist hetzelfde water besteld .... Anders gooi ik er algen meuk in van onze vijver hier, 1 theelepel en er komen _nooit_ meer algen in >:) .
Kijk eens hoe mooi mijn blokje na een paar weken was met hetzelfde water?

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/4340deed4de9bbf41baca2f6d0dd0dba/thumb.jpg

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 430xlkod
Verwijderd schreef op zondag 29 juli 2007 @ 11:34:
[...]

Kijk eens hoe mooi mijn blokje na een paar weken was met hetzelfde water?

[afbeelding]

;)
/me Gaat naar vader toe, vraagt om het zeer sterke witte poeder

Dan kiep ik er van dat spul in wat ik hier heb, dat is zo krachtig tegen algen dat als je meer dan 1 theelepel in een vijver doet van 7000 Liter dat alle vissen en planten sterven. Dus algen hebben geen kans bij mij dan 8) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terryb47
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 28-05 22:00
Da's wel beetje eng..binnen een paar weken van troebelblauw (zonder uv) naar geel/groen neon? :X

heavy is good, heavy is reliable - boris the blade

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb niks met elkaar gemengd. Het water is er zo uitgekomen. :/

Ik ga iig ook nieuw water bestellen dan. Maar de vraag is hoe krijg ik alles schoon. Kan dat met gekookt kraanwater bijvoorbeeld ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulls
Ik heb ook een keer alg in mn setup gehad, toen heb ik alle slangen vercangen en de blokken grondig gereinigd. Je moet niet van dat vage water spul kopen en ook geen kleur toevoeging troep.

Koop gewoon Swifttech HydrX toevoeging of Tec-Protect. Dat is al groen van zichzelf en houd het uitstekend.
http://www.spacepromotion...ex.php?pnr=05&product=548
http://www.aquatuning.de/...lvoline-SuperCoolant.html

Dat Hydrx moet je mengen met 1 liter gedestileerd water en dat Tec-protect is al kant en klaar.

[ Voor 31% gewijzigd door Bulls op 29-07-2007 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 430xlkod
Bulls-NL schreef op zondag 29 juli 2007 @ 11:54:
Ik heb ook een keer alg in mn setup gehad, toen heb ik alle slangen vercangen en de blokken grondig gereinigd. Je moet niet van dat vage water spul kopen en ook geen kleur toevoeging troep.

Koop gewoon Swifttech HydrX toevoeging of Tec-Protect. Dat is al groen van zichzelf en houd het uitstekend.
http://www.spacepromotion...ex.php?pnr=05&product=548
http://www.aquatuning.de/...lvoline-SuperCoolant.html

Dat Hydrx moet je mengen met 1 liter gedestileerd water en dat Tec-protect is al kant en klaar.
Met groen wat zul je ook moeilijk 'groene' algen zien he ;).
Ik dacht in ieder geval dat die kant-en-klare waters van fabrikanten wel wat konden hebben in verband met algen etc.. maar als ik dat plaatje van lism zie dan maak ik me dus al zorgen ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulls
Het is niet alleen kleur wat alg is, ik heb voorheen altijd Asetek Anti Algae gebruikt met verder niets en toen kreeg ik "witte" aanslag in de slangen en blokken. Dat spul zie je wel zitten in je slangen.
Toen ik een keer daarop UV blue spul samen met dat Asetek goedje had gebruikt was het helemaal feest, toen kreeg ik blauwe korreltjes overal in mn water en aan de binnenkant van de slangen reservoir en blokken (niet te denken aan hoe de radiator eruit zou gezien hebben)

Nee ik gebruik nu al een ruime tijd dat Hydrx spul en heb er nooit problemen mee gehad. Toen ik mn water onlangs gedrained heb voor nieuwe installatie, zag ik dat het water ietsjes donkerder was geworden dan het nieuwe is, en dat na meer dan een jaar draaien.

puur advies... (eh ervaring :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mmm die tec protect heb ik van innovatek :)
Zie plaatje voor helderheid :P Hij is ietsie pietsie minder helder.
Maar ziet er gezond uit!

Dat blok van lism ziet eruit alsof die koppelingen gewoon niet goed afgesloten hebben :S

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2007 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Fototje ter verduidelijking:
Afbeeldingslocatie: http://www.dennispoot.com/images/Pic-0171.jpg

Even een update, GPU blok heb ik open gemaakt was gelukkig niks mee aan de hand. Daarna het CPU blok open gemaakt toen schrok ik wel even. Hier zat aardig wat alg. Het lijkt ook dat het zwarte van het alluminium is uitgebeten! :o
Afbeeldingslocatie: http://www.dennispoot.com/images/Pic-0174.jpg

[ Voor 62% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2007 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mmm dat ziet er niet gezond uit :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
Ik zweer bij Innovatek Protect Pro.
Anti alg en anti corrosie, zelfs te mengen met kraanwater zonder dat het negatieve invloeden zal hebben.

Het lijkt wel alsof dat witte op je alu zn afdruk heeft gegeven op je cu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 430xlkod
ixl85 schreef op zondag 29 juli 2007 @ 14:14:
Ik zweer bij Innovatek Protect Pro.
Anti alg en anti corrosie, zelfs te mengen met kraanwater zonder dat het negatieve invloeden zal hebben.

Het lijkt wel alsof dat witte op je alu zn afdruk heeft gegeven op je cu.
Dat heeft hij toch gebruikt ? En het ziet er niet goed uit ?

Is er trouwens verschil tussen AT- en TEC-Protect ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rabor
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-07 00:46
430xlkod schreef op zondag 29 juli 2007 @ 10:03:
[...]

Ja ik heb fittingen besteld van 3/8 draad naar 1/2 slang, dus dat komt goed dan.

@HugoBoss1985:
Over je dikte van slangen icm perfomance etc..
Kijk dit eens;

6.35mm quick fit = 4.45LPM flow, 0.0795 block c/w, 0.0374 rad c/w
8mm barbed = 4.75LPM, 0.0783 block c/w, 0.0373 rad c/w
8mm quick fit = 5.6LPM, 0.0770 block c/w, 0.0369 rad c/w
9.6mm barbed = 5.7LPM, 0.0768 block c/w, 0.0369 rad c/w
9.6mm quick fit = 6.2LPM, 0.0762 block c/w, 0.0367 rad c/w
11.1mm barbed = 6.3LPM, 0.0761 block c/w, 0.0367 rad c/w
12.7mm barbed = 6.35LPM, 0.0760 block c/w, 0.0366 rad c/w

The final CPU temperatures work out to be:

6.35mm quick fit = 34.21C
8mm barbed = 34.08C
8mm quick fit = 33.91C
9.6mm barbed = 33.89C
9.6mm quick fit = 33.80C
11.1mm barbed = 33.79C
12.7mm barbed = 33.77C

Een dikkere slang maakt dus 'iets' uit. Daarbij is een te dikke slang voor een niet zo krachtig pompje zeker niet handig. Maar dat hebben wij WC mensen toch niet denk ik (DDC, etc...).
Het probleem met deze test is dat hij een DDC1+ & een Apogee GTX heeft gebruikt.. m.a.w.; zijn test zegt niets over de effectiviteit die een slangmaat kán hebben, maar zegt dus alleen iets over zijn pompje, radiator en Apogee GTX, en de temperatuurverschillen die optreden door de verschillende hoeveelheden vloeistof in het systeem.

Kijk een DDC(1+) is effectief voor een setup tot maximaal 3/8", oftewel de maximale opening van z'n in-/outlets. Je kunt dan natuurlijk wel grote HiFlo fittingen op een plexi-top schroeven en dikke slangen gaan gebruiken, maar dat veranderd dus helemaal niks aan het vermogen van het pompje.; het water gaat dan nog steeds even hard door het blok, waardoor er dus ook geen verschil in temperatuur zal optreden.. (behalve dan dat het water minder snel zal opwarmen doordat er meer in de loop zit.. lekker slim dus)

Pas wanneer hij een D5 en bv een Fuzion gaat gebruiken dan worden die verschillen in temperatuur per slangmaat een flink stuk groter. Een DDC1+ is ook maar een licht pompje vergeleken met de D5. Als je ze naast elkaar zet dan zien de rotors er exact hetzelfde uit, alleen is die van de D5 2x zo groot - plus het toerental van de D5 kan nog wat hoger. Hetzelfde geldt dus ook voor het vermogen; bij een opstuwing van 1 meter pompt de DDC1+ ongeveer 500 liter per uur, de D5 1250 liter.. oftewel het vermogen om warmte af te voeren is dan groter.

Kepi_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 430xlkod
Oke, dat snap ik, daar heb je wel gelijk in. Maar wil dit zeggen dat een D4/D5 beter is dan een DDC1/2 (Pro/Ultra) ?

Als ik nu D4 Basic of de DDC2 (Ultra) pak in combinatie met een D-Tek Fuzion blok en een 240mm rad, dit met 1/2" slang, welke zou dan beter zijn ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
430xlkod schreef op zondag 29 juli 2007 @ 14:30:
[...]

Dat heeft hij toch gebruikt ? En het ziet er niet goed uit ?

Is er trouwens verschil tussen AT- en TEC-Protect ?
Nee dat gebruikt hij niet.
Dit gebruikt hij:
Afbeeldingslocatie: http://www.aquatuning.de/images/product_images/popup_images/778_0.jpg

Dit gebruik ik:
Afbeeldingslocatie: http://www.jscomputers.cz/images/b530975967b0df18051.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pilske
S_Inne_D kun je even precies zeggen welke koelvloeistof jij gebruikt ? ik heb namelijk ook 'n Apogee GTX en ik hoop eigenlijk dat ik andere koelvloeistof van Aquatuning heb gekocht .. maja ik wil het wel even nakijken, voor zover ik kan zien zweeft er nog geen groen spul door m'n setup, maja wat niet is kan nog komen.

*edit*
Pilske gaat ondertussen z'n "oude" waterkoelingsetup aanpasen..

Ja ja die Stacker STC-T01 :P daar loopt het water nog altijd:

Pomp - CPU - GPU - Mobo (NB & Mosfet) - Rad - Res - Pomp

Misschien dat ik die mosfet koeler er eens afhaal ... beetje useless als ik er zo over nadenk vooral omdat ik maar 'n 300 Mhz overclock draai :P en het voltage niet eens verhoogd heb :P

[ Voor 37% gewijzigd door Pilske op 29-07-2007 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 430xlkod
ixl85 schreef op zondag 29 juli 2007 @ 15:53:
[...]

Nee dat gebruikt hij niet.
Dit gebruikt hij:
[afbeelding]

Dit gebruik ik:
[afbeelding]
Oke, nu zie ik het, dan heb ik ook het verkeerde spul. Morgen eens kijken naar andere dan, want naar die vuile blokken etc heb ik geen behoefte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pilske schreef op zondag 29 juli 2007 @ 16:03:
S_Inne_D kun je even precies zeggen welke koelvloeistof jij gebruikt ? ik heb namelijk ook 'n Apogee GTX en ik hoop eigenlijk dat ik andere koelvloeistof van Aquatuning heb gekocht .. maja ik wil het wel even nakijken, voor zover ik kan zien zweeft er nog geen groen spul door m'n setup, maja wat niet is kan nog komen.

*edit*
Pilske gaat ondertussen z'n "oude" waterkoelingsetup aanpasen..

Ja ja die Stacker STC-T01 :P daar loopt het water nog altijd:

Pomp - CPU - GPU - Mobo (NB & Mosfet) - Rad - Res - Pomp

Misschien dat ik die mosfet koeler er eens afhaal ... beetje useless als ik er zo over nadenk vooral omdat ik maar 'n 300 Mhz overclock draai :P en het voltage niet eens verhoogd heb :P
Alstublieft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pilske
sorry .. in m'n paniek overheen gelezen, maare behoorlijk kut dat dat zo'n schade aanricht.

Ik gebruik (in bijna dezelfde setup) AT-Protect-Plus .. heeft geen kleurtje, maar goed.

In m'n oude setup (die ik nou ga vernieuwen) heb ik Tec-Protect-Ultra WaterWetter Edition. Daar hebbe ze nu 'n Valvolight edition van ofzo bij Aquatuning.

Iig heel veel succes met je setup ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deniax
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:36
Ik heb een Zalman Resonator 2, maar echt goede ervaringen heb ik er nog niet mee.
Core Temp zegt dat me temparatuur 78 graden is met full load :'(

Idle zit ik op de 60 graden. Veel te hoog natuurlijk.

Het vreemde(?) is dat zodra ik Orphos aan zet, de temparatuur binnen 1 seconde 13 graden warmer wordt.

Nog vreemder is dat ik dacht dat de temparaturen veroorzaakt werden doordat ik de outlet van de CPU met de outlet van de radiator had aangesloten. Nadat alles goed staat (Outlet radiator -> Inlet CPU, Outlet CPU -> Inlet GPU, Outlet GPU -> Inlet radiator) , zijn de temparaturen alleen maar hoger geworden. Toen het verkeerd aangesloten was, waren me temparaturen 7 graden lager :)

De CPU block voelt gewoon "koud" aan, maar is wel volledig gevuld met water. Ook de radiator en de slangen zelf voelen koeler aan dan toen ik het verkeerd had aangesloten.
Maar waarom nu me temparatuur nog hoger is geworden...

Teveel koelpasta ligt het denk ik niet aan. Je kan niet teveel doen omdat Zalman je altijd maar net genoeg geeft :) Alles is ook netjes glad uitgesmeerd...

Wie heeft er ervaring met de Resenator 2 , een Q6600 (stock) en de Zalman 8800GTX waterkoeler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Als het waterblok en de slangen enzo niet warm aanvoelen kan het bijna niet anders dan dat je waterblok niet goed zit. Temps zijn super hoog maar het water enzo is niet warm, moet dan bijna wel slecht contact zijn.

Dat de temps gelijk hard omhoog gaan zodra je de CPU belast is wel gewoon normaal.

[ Voor 16% gewijzigd door PilatuS op 29-07-2007 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
Deniax schreef op zondag 29 juli 2007 @ 16:44:
Teveel koelpasta ligt het denk ik niet aan. Je kan niet teveel doen omdat Zalman je altijd maar net genoeg geeft :) Alles is ook netjes glad uitgesmeerd...

Wie heeft er ervaring met de Resenator 2 , een Q6600 (stock) en de Zalman 8800GTX waterkoeler?
Net genoeg? Heb je bijna die hele tube gebruikt voor 2 cores?

Vergeet niet dat die pasta puur bedoeld is om kleine oneffenheden tussen twee metalen (core en koelblok) op te heffen, zodat de warmte goed zijn weg naar het water kan vinden. Als ik het zo lees, heb je veel te veel gebruikt en werkt het die doorvoer alleen maar tegn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
Het klinkt idd alsof je blok niet goed zit.
Maar je hebt sowieso wel hete dingen in je setup zitten, zeker omdat dat ding passief werkt. Maar dan nog zijn de temps te hoor!
Is je rad ook goed ontlucht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deniax
Ik heb mijn 8800GTX er tussenuit gehaald en de temperaturen zijn maar 3 graden lager. Ligt dus zeker aan het CPU blok

PilatuS
Als het waterblok en de slangen enzo niet warm aanvoelen kan het bijna niet anders dan dat je waterblok niet goed zit
Ze niet niet koud, maar ook niet warm. Gewoon lauw.

Ik heb het hele blok er af gehaald, alles nog strakker aangedraaid (tot je niet meer verder kon met "normale" kracht) , maar de temperaturen zijn nog hetzelfde.

Roamor
Net genoeg? Heb je bijna die hele tube gebruikt voor 2 cores?
De gehele tube op de CPU gesmeerd. Maar zo groot is die tube niet, zie:
Afbeeldingslocatie: http://www.lunasio-cooling.com/catalog/images/Zalman_thermal_grease_p.jpg

Overigens, je kan toch niet 2 cores bestrijken omdat het 1 plaat is waar je het op smeert?Afbeeldingslocatie: http://bilder.hardware.no/247/247769/3t.jpg

Ik heb een foto gemaakt van de hoeveelheid die nog aan het waterblok zit (er zit bijna evenveel op de CPU, maar de foto was heel erg belabberd, dus die zie je er niet bij staan :) )
Afbeeldingslocatie: http://images.spelpunt.nl/blok.jpg

ixl85
Is je rad ook goed ontlucht?
Ja, er zit geen lucht meer in de buizen (dat bedoel je toch? :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Dat is veel en veel te veel koelpasta. Het wordt er aan de zijkanten uitgeperst zoveel is het. Die tube is genoeg voor meer dan 5 CPU's.

Ik weet niet precies welk blok je hebt, maar zorg je er wel voor dat je em gelijkmatig vast maakt ? Dus niet eerst 1 schroef helemaal aandraaien en dan de volgende. Je moet ze kruislinks gelijkmatig aandraaien zodat het blok er recht op zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
Idd teveel pasta, als het echt om de randen van je cpu krult (wat dus is gebeurd, zie je foto) dan is het teveel.
Begin met een klein korreltje en smeer die uit, als je dan bij de randjes niet genoeg hebt (als het allemaal aan je meer-ding zit) gewoon een beetje extra op de hoekjes doen, maar echt heeel weinig.

En ja, ik bedoelde idd de lucht uit je rad.
Lucht is nm je vijand bij WC, waar lucht zit zit geen water, is dus geen flow en geen mogelijkheid tot verwarming/koeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
Deniax schreef op zondag 29 juli 2007 @ 17:38:
Overigens, je kan toch niet 2 cores bestrijken omdat het 1 plaat is waar je het op smeert?[afbeelding]
Inderdaad, maar ik bedoelde twee cores als in; CPU en GPU. ;) Probeer het nog eens op de manier die PilatuS aangeeft. Succes. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulls
hmm zo te zien is het wel goed er tussen uitgeperst, je ziet duidelijk nog het metaal van het koelblok dus hij maakt goed contact je hebt wel een laag van 3 mm nodig om je CPU te warm te laten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
* TEAMIKKE meldt zich weer

Blijkbaar is dit de opvolger van ons mooie topic ( :'( ) maar ik zal er verder niet over zeuren ;) Nutteloze post verder :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deniax
PilatuS schreef op zondag 29 juli 2007 @ 17:46:
Dat is veel en veel te veel koelpasta. Het wordt er aan de zijkanten uitgeperst zoveel is het. Die tube is genoeg voor meer dan 5 CPU's.

Ik weet niet precies welk blok je hebt, maar zorg je er wel voor dat je em gelijkmatig vast maakt ? Dus niet eerst 1 schroef helemaal aandraaien en dan de volgende. Je moet ze kruislinks gelijkmatig aandraaien zodat het blok er recht op zit.
Heb net alles schoongemaakt en het opnieuw geprobeerd. Een rijstkorrel groot aan pasta dit keer gepakt en erop gesmeerd. Resultaat idle 77 graden :')
Daarna 2 rijskorrels gedaan (halve tube) en dan is hij 70 graden idle ;(

Ik draai inderdaad alle schroeven kruislinks aan. Met luchtkoeling nooit problemen met de temps gehad. Vreemd dit :(

Het gaat overigens om de WB4 blok ( http://www.zalman.co.kr/e...view.asp?idx=205&code=021) welke behoort bij de Zalman Resorator 2 http://www.zalman.co.kr/e...view.asp?idx=216&code=021)

Ligt het denk je nog steeds aan de hoeveelheid gebruikte pasta? Ik heb nu 1/2 tube en 1/4 tube gebruikt met, helaas, nog slechtere resultaten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 29 juli 2007 @ 13:11:
[afbeelding]

Even een update, GPU blok heb ik open gemaakt was gelukkig niks mee aan de hand. Daarna het CPU blok open gemaakt toen schrok ik wel even. Hier zat aardig wat alg. Het lijkt ook dat het zwarte van het alluminium is uitgebeten! :o
[afbeelding]
Ahhh nu je die 2e foto laat zien herken ik het van XS.
Daar heb ik iemand gezien die hetzelfde probleem had geloof ik.
Kan zijn dat het coating in het deksel zeg maar van cpu blok aan het loslaten is?
Zo ja, dan is dat je witte meuk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Inmiddels zijn we al weer een paar uur verder. Gelukkig voor mij was er nog een supermarkt open vandaag. Daar heb ik een liter schoonmaakazijn gehaald en meteen 2 liter gedeminaliseerd water, dit allemaal voor de ongelooflijke prijs van €1,20 :*)

Als eerste heb ik het CPU blok voorzichtig schoongemaakt met azijn en een tandenborstel. Vervolgens heb ik heel mijn setup vol gegooid met azijn om alles schoon te laten spoelen. Het ziet er allemaal veel belovend uit, slangen zijn weer mooi helder.

Enige wat ik nog mis is anti-algenspul en koelvloeistof. Als kant en klaar spul niet wil werken dan doe ik het zelf wel ;)
Verwijderd schreef op zondag 29 juli 2007 @ 19:01:
[...]

Ahhh nu je die 2e foto laat zien herken ik het van XS.
Daar heb ik iemand gezien die hetzelfde probleem had geloof ik.
Kan zijn dat het coating in het deksel zeg maar van cpu blok aan het loslaten is?
Zo ja, dan is dat je witte meuk...
Op de foto is het niet geheel duidelijk te zien, maar het spul dat je ziet zitten is groen alg. Dat alg bijt op de een of andere manier de coating van het aluminium af.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2007 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Verwijderd schreef op zondag 29 juli 2007 @ 13:11:
[afbeelding]

[afbeelding]
Dat is volkomen normaal en een bekend probleem bij de Apogee GTX... (dat heeft niets met je vloeistof te maken) die zwarte troep heb ik eruit geschuurd omdat het bij mij ook los kwam en zo mijn loop vervuilde!

Ohja en over dat verschil in slangmaat... iemand kan mij vertellen wat hij wil maar dikker = beter en ik vind het toevallig ook nog eens mooier dus dan is voor mij de discussie voorbij!

[ Voor 14% gewijzigd door HugoBoss1985 op 29-07-2007 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rabor
  • Laatst online: 23-07 00:46
430xlkod schreef op zondag 29 juli 2007 @ 15:02:
Oke, dat snap ik, daar heb je wel gelijk in. Maar wil dit zeggen dat een D4/D5 beter is dan een DDC1/2 (Pro/Ultra) ?

Als ik nu D4 Basic of de DDC2 (Ultra) pak in combinatie met een D-Tek Fuzion blok en een 240mm rad, dit met 1/2" slang, welke zou dan beter zijn ?
De D5... (€ 82,60 incl verzendkosten.. ;))

Kepi_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sky-
  • Registratie: November 2005
  • Niet online

sky-

qn ella 👌

Er komt (eindelijk) een nieuw s775 setje mijn kant op ! Ik ga dus m'n waterkoeling van mn (oude) amd overzetten naar mn (inmiddels al draaiende) setup.

IIG , de nieuwe stuffzels zijn :
- Dual Heatercore (heb nu een single, en ik denk dat met een 8800GTX in de setup een single het niet trekt ;-))
- DangerDen TDX s775 (heb nu TDX A64, doet zn werk perfect daarom.)
- DangerDen 8800GTX (Dat is de naam ?)

Dit alles met 1/2" slangen (heb ik gelukkig genoeg :)) en wellicht een nieuwe pomp. Reservoir is een 3.5" Inch van DD.

Ik denk dat de nieuwe pomp een D5 wordt , prijzig maar ach.. Dat is het me wel waard !
Ik zit er alleen nog over te denken om ook mijn mobo te waterkoelen (DQ6), als het budget het toelaat gebeurt dat natuurlijk ook.

Iemand tips omtrent het koelen van het mobo met water ? (Vooral bij s775 , north/southbridge etc.. weet ik het ;) )

don't be afraid of machines, be afraid of the people who build and train them.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 430xlkod
rabor schreef op zondag 29 juli 2007 @ 21:00:
[...]
De D5... (€ 82,60 incl verzendkosten.. ;))
De D4 wat ik postte is nog beter ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ Waterdiscussie.

Het is een kant & klaar spul van Demi-water en Antialg samen met een groen UV kleurtje. Die algen had ik echt binnen een paar weken, want met gewoon kraanwater draai ik niet (zeker niet met nieuw spul aan hardware!). Ik heb net m'n ouders gemist (gingen op vakantie) anders had ik ook wel even nagevraagd wat hun gebruikte in hun vijver met antialg. Als het in de bouwmarkt te halen valt, ga ik morgen ook even kijken.

Ik ga morgen ook m'n resevoir op een andere locatie bouwen dan aan de zijkant. Het is irritant als je de case eraf moet hebben, en je eerst het resevoir moet ontkoppelen / setup leeg laten lopen. Ik denk dat de achterzijde het beste is. Dan zit het ook aan beide kanten niet in de weg :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

430xlkod schreef op zondag 29 juli 2007 @ 22:18:
[...]

De D4 wat ik postte is nog beter ;) .
De D4 bestaat al lang niet meer...
Die wordt niet eens meer gemaakt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TEAMIKKE
  • Niet online
k8skaaay schreef op zondag 29 juli 2007 @ 21:52:

Iemand tips omtrent het koelen van het mobo met water ? (Vooral bij s775 , north/southbridge etc.. weet ik het ;) )
Ik heb een DS-3 en die heeft standaard enkel de Northbrigde gekoelt die flink heet werd. Waterblokje op gegooid en geen last meer van. De southbridge en mosfets zijn ongekoeld maar het werkt verder allemaal stabiel. Op de chipset staat ook nog +0,1volt voor de OC. Enkel een waterblokje voor je Northbridge zou me genoeg lijken dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Southbridge heeft totaal geen nut, zeker niet als je naar overclocken kijkt...
Je NB hoeft niet perse watergekoeld hoor, kheb zelf een P5B Deluxe met zon heatpipe geval.
Heb daar een stille 80mm fan op gezet, passief werd het NB koelblokje zo heet dat ik hem bijna niet kon aanraken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TEAMIKKE
  • Niet online
Had ik idd. ook met mijn DS-3. Maar aangezien ik geen fan wilde toch maar voor een waterblokje gegaan ;) Ziet er ook nog eens mooier uit. Maar de DQ-6 heeft een heatpipe als ik het goed heb dus feitelijk hoeft het niet eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Watercooling
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/949b141a4eca9573634e04b3d5200bb3/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/66aa1a8ae0b8931d84e79cda20316b25/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/210bf936044f4708130662540f100a04/thumb.jpg

Zoals ik al gepost had wou ik mijn radiator van dat zijpaneel af. De enige logische plek was de andere kant van de kast of achterop. Eventueel een kleinere en die had in de kast gekund, maar daar was ik niet op uit. Omdat ik echt net 2CM tekort kwam, moest ik wel iets verzinnen. Ik had een tijd terug 3 meter slang besteld wat achteraf de verkeerde bleek te zijn, ach ja, het lag nog in de kast. Het grappige was is dat m'n 8mm slang (pur) er precies in past!

Ik heb vervolgens het er zo diep mogelijk ingeschoven, verhit met een aansteker en in feite elk stukje met elkaar laten plakken (samensmelten). Hopelijk kan dit ook draaien op langere duur, want ik vindt die groene slangen nu wel vet ook :o :P

2de probleem was is dat m'n zijpaneel met moeite dichtwou dankzij de brackets van het resevoir. Even iets losser gedraaid, en nu zit het paneel op z'n plek :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulls
Heeft iemand ook Noctua fans op zn radiator zitten? Kan hij mij vertellen of je ze op blazen of zuigen hebt staan. Want de theorie wat voor normale fans van toepassing is gaat voor deze fans niet op vanwege de bouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TEAMIKKE
  • Niet online
Bulls-NL schreef op maandag 30 juli 2007 @ 12:08:
Heeft iemand ook Noctua fans op zn radiator zitten? Kan hij mij vertellen of je ze op blazen of zuigen hebt staan. Want de theorie wat voor normale fans van toepassing is gaat voor deze fans niet op vanwege de bouw.
Leg eens uit :? In mijn kast gaan ze op zuigen staan. Door het rad. heen zuigen dus. Die bladen zijn kleiner. Dat is de enige reden die ik kan bedenken maar dat maakt verder opzich weinig uit lijkt me? Minder geluid en minder airflow maar voor prestaties op de radiator niet. Je hebt dan natuurlijk wel een beetje een dode plek maar daar zal vast wel een beetje lucht langs stromen.

Ik zou de gewone theorie gewoon toepassen en anders gewoon proberen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 430xlkod
Verwijderd schreef op maandag 30 juli 2007 @ 03:07:
@ Waterdiscussie.

Het is een kant & klaar spul van Demi-water en Antialg samen met een groen UV kleurtje. Die algen had ik echt binnen een paar weken, want met gewoon kraanwater draai ik niet (zeker niet met nieuw spul aan hardware!). Ik heb net m'n ouders gemist (gingen op vakantie) anders had ik ook wel even nagevraagd wat hun gebruikte in hun vijver met antialg. Als het in de bouwmarkt te halen valt, ga ik morgen ook even kijken.

Ik ga morgen ook m'n resevoir op een andere locatie bouwen dan aan de zijkant. Het is irritant als je de case eraf moet hebben, en je eerst het resevoir moet ontkoppelen / setup leeg laten lopen. Ik denk dat de achterzijde het beste is. Dan zit het ook aan beide kanten niet in de weg :P
Je moet wel kijken dat je het pure spul krijgt, en niet die potjes van bij Intratuin etc... Dat is allemaal gemixt met kersensuiker dacht ik ... Dan koop je een pot van 0.5Kg, en 0.480Kg is van die suiker zooi... Daarom mag ik niet zoveel van dat puur spul in onze vijver doen, anders vissen en planten -O-.
Verwijderd schreef op maandag 30 juli 2007 @ 07:24:
[...]

De D4 bestaat al lang niet meer...
Die wordt niet eens meer gemaakt...
U vraagt, ik geef ==> http://www.aquatuning.de/...12V-D4-Basic-1-2--AG.html

Levertijd is zelfs d:)b .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TEAMIKKE schreef op maandag 30 juli 2007 @ 12:47:
[...]

Leg eens uit :? In mijn kast gaan ze op zuigen staan. Door het rad. heen zuigen dus. Die bladen zijn kleiner. Dat is de enige reden die ik kan bedenken maar dat maakt verder opzich weinig uit lijkt me? Minder geluid en minder airflow maar voor prestaties op de radiator niet. Je hebt dan natuurlijk wel een beetje een dode plek maar daar zal vast wel een beetje lucht langs stromen.

Ik zou de gewone theorie gewoon toepassen en anders gewoon proberen ;)
Ik heb ook noctua's en ze bevallen me eigenlijk prima :)
Zelfde staan als TEAMMIKE, door het rad zuigen ze de lucht aan door naar buiten.
Moet wel zeggen dat mn thermochill ook wel erg gemakkelijk doorheen te blazen is vergeleken met mn vorige BIX II. Daar kwam bijna niks door met vergelijkbare CFM's...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulls
Wel vreemd dat ze eerst zoveel mogelijk oppervlak willen crëeren door de lamellen dicht opelkaar te plaatsen (en dan nog eens verdubbelen zoals met de GT) en nu is het ineens beter om de lamellen wat verder uitelkaar te plaatsen zodat je minder luchtweerstand hebt. En het werkt ook nog eens beter, maar dat komt natuurlijk ook doordat de radiator een stuk dikker is dan de extreme versie.

@ Teamike:

Over de bouw..

Als je zo'n noctua fan los hebt en je laat hem draaien, als je dan je hand iets voor de zuigende kant houd (2CM), dan voel je opeens dat het flink verstoord wordt (het lijkt ook wel dat de fan dan ook aan die kant gaat blazen door de weerstand). Ook dan voel je dat hij gelijk minder goed blaast aan de andere kant. Dus een eenvoudige vorm van obstructie is al voldoende om de werking redelijk te verslechteren.

Vandaar dat ik me afvraag of het niet beter is om deze fans te laten blazen, omdat het blijkbaar wel uitmaakt voor de airflow.

[ Voor 43% gewijzigd door Bulls op 30-07-2007 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pilske
Zo ik ben er ook weer, kheb m'n hele waterkoeling opnieuw opgebouwd in m'n Stacker STC-T01 ... Jezus wat 'n zooi kwam er uit het CPU blok.

CPU temp is nou 4 graden omlaag gegaan Idle. GPU 5 graden omlaag Idle mobo iets warmer volgens mij. Fotos zijn ook gemaakt, maar die post ik wel na m'n vakantie + introweek + meer .. dus over 'n maand :P

Er zat in mijn CPU blok btw allemaal stof, m'n CPU blok is 'n Heatkiller 2.0 voor op S939.. vreemd zo verontreinigd zag m'n water er niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TEAMIKKE
  • Niet online
@Bulls-NL:
Bij ''normale'' 120mm fans die harder blazen heb je dit effect op een iets langere afstand ook. Noctua's propellor zelf is kleiner en draait idd. een stuk langzamer dan andere merken. Het klopt idd. wat je zegt. Ik heb het ook even geprobeert :P Maar voor een radiator maakt het weinig uit denk ik. Die fans zitten vrij dicht op de radiator zodat er nog genoeg kracht achter zit.

Ik denk dat het er gewoon bij hoort. Ze zijn stil en daar lever je op andere gebieden mee in. Toch denk ik dat ze de perfecte fans zijn voor ons waterkoelers :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/5765f7487c23f09cba19b26ffb658626/full.jpg

Ook maar even een Dangerden Maze 3 op m'n videokaart gefrommeld :P

40 graden stressed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 430xlkod
Ik kom juist achter iets.

Bij mijn TT set had ik slangen gebruikt van deze lengtes = 70cm/118cm/88cm/61cm.
Is dit niet zeeer slecht voor temps ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lees het starttopic eens ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 430xlkod
Ik weet het bijna heel zeker dat het slecht is voor de temps maar vind het niet in de TS 8)7 .

EDIT:

Heb slecht nieuws :'( :'( :'( .

De D-Tek Fusion zou de eerste tijd niet meer leverbaar zijn bij Aquatuning, kreeg juist een mail erover... Nu zeggen hun voor te vervangen door een andere of af te wachten ...

Wat moet ik doen ?

EDIT2:

Ik dacht kijk eens voor een alternatief van de D-Tek Fusion, maar alle goeie blokken zijn niet leverbaar !

De Apogee GT/GTX en de Fusion zijn dik rood gemarkeerd...

Als er toch geen andere is dan laat ik fijn mijn D-Tek in mijn lijstje staan :+ .

[ Voor 55% gewijzigd door 430xlkod op 30-07-2007 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulls
Toen ik de D-tek had besteld was hij groen, toen ik het geld al had overgemaakt stond het ineens op rood, maar toch heb ik 1 ontvangen en volgens mij stond hij toen ook weer op groen dus hadden ze waarschijnlijk net weer een paar gekregen. Wel kloten dat je nu of lang moet wachten of een alternatief moet nemen :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 430xlkod
Bulls-NL schreef op maandag 30 juli 2007 @ 18:42:
Toen ik de D-tek had besteld was hij groen, toen ik het geld al had overgemaakt stond het ineens op rood, maar toch heb ik 1 ontvangen en volgens mij stond hij toen ook weer op groen dus hadden ze waarschijnlijk net weer een paar gekregen. Wel kloten dat je nu of lang moet wachten of een alternatief moet nemen :/
Ik had voor jou besteld ! Dus dan moet ik wel eentje krijgen :9 .

Nee, volgens mij heb ik 3-4 dagen besteld na jou... Maar in ieder geval, er is geen GOED alternatief blok, dus dan wacht ik wel op de D-Tek, het is immers een goed blok, en na alles gehoord te hebben ervan wil/moet ik hem ook hebben... Ik ga geen risico pakken met een andere mss slechter blok.

EDIT:
Toen ik had besteld was hij ook groen, tot gisteren, en vandaag krijg ik mail...

[ Voor 5% gewijzigd door 430xlkod op 30-07-2007 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulls
De D-Tek is zeker een lekker blok, nu ik alles goed ontlucht heb werkt hij perfect.
Temps zijn 41 graden stressed met orthos, en op idle knalt hij gelijk naar water temp (dat is dan ongeveer rond de 30 als het water eenmaal wat opgewarmd is, na langere tijd idle wordt het eerder 28 ongeveer) dat Coolermaster aquatrident geval bleef op idle altijd 3 graden boven water temp.

[ Voor 7% gewijzigd door Bulls op 30-07-2007 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 430xlkod
Kreeg juist een mail terug in zijn beste Engels.
Ik kan het verstaan, maar versta zijn Duits beter :P .

In ieder geval, wat ik er uit kon opmaken is dat hij na 2 weken wachten de verzending wil sturen zonder mijn D-Tek ... :(. Nu heb ik gezegd dat hij gewoon wacht op de D-Tek en dan pas verstuurd want zonder dat blok ben ik niks ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb net een reservoire aan mijn setup toegevoegd, maar het enige wat het ding veroorzaakt is een schuimtoestand.

Weet iemand of ik het het reservoire goed heb geplaatst?
Situatie: Het reservoire staat in verticale positie met de pilaren omhoog, het inwendige buisje zuigt water aan en neemt dat mee naar boven.
De andere pilaar is een inlet,
waar ik van denk dat die de schuim doet veroorzaken..
Ik heb er even een tekeningetje van bijgevoegd..
Ik hoop dat het wat duidelijk overkomt..

Afbeeldingslocatie: http://i16.tinypic.com/4ubsd20.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Draai hem eens om?!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perzikvrucht
  • Laatst online: 14-09 21:45
Idd en de in/outlet ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb de beide geprobeert, maar het enige wat me niet lukt is naar een mooi kolkje kijken..Heb nu dus witte slangen, wit van het lucht..
Nah..ik zie wel even hoe of wat..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je moet het reservoir ook een fysiek zelf omdraaien...
Dus de inlet en outlet aan de onderkant ipv boven...
Doordat dat buisje zuig je altijd nog lucht aan omdat er van bovenaf water inplonst.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 02-08-2007 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kantelen van een koffie beker geeft resoluut water, de coolplex nog veel lucht. Heb nu de in in/out naar onder toegepast. en het doet al beter..

Ik las overigens dat het wel even duurt wanneer het lucht weg is...

Ik had altijd een Eheim 1048 met zo een aankoppel-reservoire direct op de inlet, het geheel stond hoog op het dak
van de kast, het was messingdop verwijderen, en schenken..geen sprankje bel was te ontdekken toen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulls
wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Stom ding, ik had toch een dreftfles moeten hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _TP_
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 03 augustus 2007 @ 01:55:
Stom ding, ik had toch een dreftfles moeten hebben...
Wat is er nou weer mis met een Coolplex reservoir? (behalve dat deze vaak lekt bij de dop)
Gewoon goed plaatsen en je hebt nergens last van..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Het ontluchten kan ff duren maar het moet gewoon kunnen. Ik heb zelf een Coolplex 25 res er bij mij zit er geen enkel luchtbubbeltje meer in.

Wat ik wel heb gedaan om de boel luchtvrij te krijgen is zodra er flink wat lucht in het res zat ff de pomp uit doen zodat de lucht op kon stijgen en weg ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulls
Ik had met mn Innovatek tank-o-matic reservoir ook problemen met ontluchten, de Liang maakte zoveel onstuimigheid in het water dat de luchtbelletjes weer opgezogen worden.

Toen heb ik maar 2 slangen op de in en outlet van de binnenkant van het reservoir aangesloten en ze in een emmertje gedaan met ruim voldoende water met toevoeging. Op deze manier zuigt de pomp geen luchtbellen meer aan, en heb ik mn kast in wat maffe standen gehouden zodat al het lucht uit de radiatoren is gegaan. Nu is alles prefect ontlucht.

Normaal heb ik ook een klien stukje slang in het reservoir zitten op de outlet, zodat de eventueele luchtbellen niet gelijk meer worden aangezogen op de bodem maar naar boven gaan. Maardat zorgt voor veel turbulentie in het water zodat je juist weer schuim creeerd wat naar beneden geslagen wordt. Nu ik alles goed ontlucht heb, heb ik dat pijpje achterwege gelaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bulls-NL schreef op vrijdag 03 augustus 2007 @ 14:30:
Ik had met mn Innovatek tank-o-matic reservoir ook problemen met ontluchten, de Liang maakte zoveel onstuimigheid in het water dat de luchtbelletjes weer opgezogen worden.

Toen heb ik maar 2 slangen op de in en outlet van de binnenkant van het reservoir aangesloten en ze in een emmertje gedaan met ruim voldoende water met toevoeging. Op deze manier zuigt de pomp geen luchtbellen meer aan, en heb ik mn kast in wat maffe standen gehouden zodat al het lucht uit de radiatoren is gegaan. Nu is alles prefect ontlucht.

Normaal heb ik ook een klien stukje slang in het reservoir zitten op de outlet, zodat de eventueele luchtbellen niet gelijk meer worden aangezogen op de bodem maar naar boven gaan. Maardat zorgt voor veel turbulentie in het water zodat je juist weer schuim creeerd wat naar beneden geslagen wordt. Nu ik alles goed ontlucht heb, heb ik dat pijpje achterwege gelaten.
Hehe met mn EK res. in combinatie met een DDC ultra ging dit al vrij snel eigenlijk.
Maar met mn swiftech micro ging het nog sneller :)
Uit mijn ervaring vind ik de swiftech micro het beste reservoir, klein, snel al het lucht eruit en erg makkelijk te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mensen, wat is nu ongeveer de maximale temperatuur dat je water mag worden?
Is misschien wel handig voor in de startpost ofzo, heb gisteren mn E6600 vervangen voor een Q6600, had hem ook even vol 4 x othos latern stressen op stock speeds en zag mn watertemperatuur stijgen tot een 38 graden, mn kamer temperatuur zat wel aan de 30 graden. Er zitten wel 2 x 8800 GTX in de loop en die waren nog idle :X
Ik zou wel eens willen weten wat kritische temperatuur is, het heeft allemaal goed gedraait voor bijna een jaar, heb nu ook geen problemen nog, maar alleen ff voor de zekerheid, misschien dat je dan rekening moet houden met de druk of te weinig rads?

M'n rads:
1 Nexxos xtreme III 3x120 mm fans
1 single 120 mm + fan
1 black ice micro 2x 80 mm fans

En alles noctua fans, redelijk stil :)

Ikzelf denk dat ik er een rad bij moet plaatsen, of kan het allemaal niet zo'n kwaad?

Edit: mn pomp is ook een DDC Ultra btw

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 03-08-2007 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Vrijwel niemand meet de temp van het water. Het is ook niet te zeggen wat de max watertemp is want eigenlijk maakt het ook niet uit. Als de temps van de gekoelde onderdelen prima zijn boeit de watertemp verder niet.
Pagina: 1 2 ... 12 Laatste

Dit topic is gesloten.