[Orange] ADSL Family+Telefonie ervaringen (Deel XVI) Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 12 13 Laatste
Acties:
  • 32.771 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 207460

[b][message=29031595,noline]Thyss schreef op maandag 05 november 2007 @
Ik snap je eerste vraag niet zo goed, het is toch alleen maar gunstiger dat je de livebox dicht bij het ISRA punt aansluit? :9 Je snelheid kun je vooraf nooit precies weten, het is oa afhankelijk van de gebruikte apparatuur in de centrale, je eigen bekabeling etc etc. Ik denk wel dat je ergens tussen de 16 en 20Mbit uit zal komen, aangezien je zo belachelijk dicht bij de centrale woont (500m :*) )
wat ik bedoel met die vraag is, ik moet dus een extra netwerkkabel leggen van 15m om de livebox bij het isra te plaatsen, dit is redelijk wat moeite, maar geen ramp.

aangezien ik geen telefonie ga gebruiken, maakt het dan uit of er 15m telefoonkabel tussen de livebox en isra zit. (dat scheelt mij dan het aanleggen van de netwerk kabel)

Met andere woorden vertraagt de telefoonkabel zelf bij zo'n lengte of heeft het snelheidsverlies meer te maken met de extra telefoons op die lijn enzo.

is het zo wat duidelijker? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meddow
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-05 10:17
Anoniem: 207460 schreef op maandag 05 november 2007 @ 20:22:
Nogmaals Thx,

Trouwens Wat is de allesbeste router die ik kan kopen (wifi & snelheid voor 20mbit) voor een prijs van maximaal 150 euro. ik denk altijd aan linksys, maja dat ben ik
Het was toch zo dat adsl + telefonie alleen werkt bij de livebox? Ik zou dan niet direct een andere modem kopen!

You dream it, I live it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekkere Loempia
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 05-03 21:33
Meddow schreef op maandag 05 november 2007 @ 22:31:
[...]

Het was toch zo dat adsl + telefonie alleen werkt bij de livebox? Ik zou dan niet direct een andere modem kopen!
Klopt helemaal :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 181666

Anoniem: 207460 schreef op maandag 05 november 2007 @ 20:46:
[...]

wat ik bedoel met die vraag is, ik moet dus een extra netwerkkabel leggen van 15m om de livebox bij het isra te plaatsen, dit is redelijk wat moeite, maar geen ramp.

aangezien ik geen telefonie ga gebruiken, maakt het dan uit of er 15m telefoonkabel tussen de livebox en isra zit. (dat scheelt mij dan het aanleggen van de netwerk kabel)

Met andere woorden vertraagt de telefoonkabel zelf bij zo'n lengte of heeft het snelheidsverlies meer te maken met de extra telefoons op die lijn enzo.

Normaal gesproken sluit je alles aan op het hoofdtelefoonstopcontact. Dit is het stopcontact dat direct op het ISRA punt aangesloten is. Als dat stopcontact 15meter verderop ligt moet je de Livebox dus sowieso daar op aansluiten. Als er nog een stopcontact vóór het hoofdstopcontact zit kun je ervoor kiezen om dat stopcontact te verplaatsen naar een plek achter het hoofdstopcontact, óf je laat het stopcontact ongebruikt. Maar volgens mij had je dit zelf ook allemaal op kunnen googlen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkBM
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22-08-2024
Anoniem: 207460 schreef op maandag 05 november 2007 @ 20:46:
[...]

Je kan beter een nw utp kabel aanleggen. Het gaat absoluut in snelheid schelen als je er een tlf kabel van 15 meter tussen hebt zitten. Het ligt dus niet aan telefoons die er wel of niet op zijn aangesloten, maar puur aan de kabel.

Bij mij scheelde het al een 2 mbit/s toen ik een 2 mtr tlf kabel verving voor de 30 cm tlf kabel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaFrenk
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 17-05 11:53
Mensen al een snelheidsverhoging gehad? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SamPatterson
  • Laatst online: 05-06 19:02
Sinds een paar weken is mijn downloadsnelheid drastisch verslechterd. Ik heb geen idee waar dit aan ligt. Ik heb al tig keren de LiveBox opnieuw gestart.

Vorige week heb ik de helpdesk gebeld, die vertelden dat er veel verlies optrad (2.7 dB en volgens hem was 3 dB het omslagpunt) tussen ISRA en LiveBox. Aangezien ik in een oud huis woon heb ik geen idee waar het ISRA punt zit en hebben we maar 1 aansluiting voor telefoon. De kabel loopt ergens naar het plafond en naar mijn idee richting de bovenburen.

Bovendien lijkt me dit erg sterk, aangezien het voor die tijd wel prima was. Snelheden van boven de 1MB/s waren meer regel dan uitzondering. Op dit moment blijft het steken op max 220KB/s.

Ik heb de bekabeling tussen de LiveBox en de PC ook getest. Op dit moment zit ik in de huiskamer op de grond te typen en is de snelheid nog steeds niet wat het hoort te zijn. Ook heb ik de 2e LAN poort op mn moederbord geactiveerd en die getest. Op een andere PC ook getest, met in totaal 3 verschillende utp kabels. Daar zal het dus niet aan liggen, maar het blijft steken rond de 220 KB/s met de downloadtest van speedtest.bbned.nl

Dit zijn de waarden van de LiveBox op dit moment:

Status ADSL-lijn Verbonden
ADSL standaard G992_5_A
Upstream 1016 Kb
DownStream 19676 Kb
Afname Dichtbij : 21.5 (dB)
Ver weg : 4.7 (dB)
SNR-marge Dichtbij : 10 (dB)
Ver weg : 13 (dB)
HEC-teller 0
Firmware 0xe15080a
ES-teller van 15 min 0
CRC-fouten 0
ES-teller van 1 dag 0

Aangezien de LiveBox bijna maximale van abo eruit haalt lijkt het me niet dat het aan de verbinding tussen het ISRA-punt en de LiveBox ligt, of heeft iemand hier een andere mening over?

Ik lees hierboven dat het veel scheelt als je een korte telefoonkabel gebruikt, maar zoals ik zei heb ik geen flauw idee waar het ISRA-punt zit. Is het ook mogelijk om direct op het ISRA-punt aan te sluiten?

Graag jullie advies, want van Orange word ik niet veel wijzer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63189

Ben begin van dit jaar overgegaan van ADSL Lite naar ADSL Family/Extra.
De snelheid die ik haal zit rond de 4mbit, dus je zou zeggen dat ik op het KPN-netwerk zit.
Sinds kort is er volgens de postcodecheck een 15-20 mbit beschikbaar op mijn adres. Zal ik automatisch overgezet worden naar het Orange-netwerk of blijf ik gewoon op het KPN-netwerk?
Wat is het beleid van Orange hierin?

Meerdere malen met de helpdesk trachten te bellen hierover, maar krijg daar niet echt een eenduidig antwoord. Misschien dat de experts mij hier meer over weten te vertellen?

Dit is wat ik nu te zien krijg in mijn Livebox:

ADSL standaard G992_3_A
Upstream 1020 Kb
DownStream 4088 Kb
Afname Dichtbij : 22.7 (dB)
Ver weg : 8.6 (dB)
SNR-marge Dichtbij : 19 (dB)
Ver weg : 9 (dB)
HEC-teller 0
Firmware 0xe15080a
ES-teller van 15 min 0
CRC-fouten 0
ES-teller van 1 dag 0

Alvast bedankt voor de response!;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekkere Loempia
Anoniem: 63189 schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 12:43:
Ben begin van dit jaar overgegaan van ADSL Lite naar ADSL Family/Extra.
De snelheid die ik haal zit rond de 4mbit, dus je zou zeggen dat ik op het KPN-netwerk zit.
Sinds kort is er volgens de postcodecheck een 15-20 mbit beschikbaar op mijn adres. Zal ik automatisch overgezet worden naar het Orange-netwerk of blijf ik gewoon op het KPN-netwerk?
Wat is het beleid van Orange hierin?

Meerdere malen met de helpdesk trachten te bellen hierover, maar krijg daar niet echt een eenduidig antwoord. Misschien dat de experts mij hier meer over weten te vertellen?

Dit is wat ik nu te zien krijg in mijn Livebox:

ADSL standaard G992_3_A
Upstream 1020 Kb
DownStream 4088 Kb
Afname Dichtbij : 22.7 (dB)
Ver weg : 8.6 (dB)
SNR-marge Dichtbij : 19 (dB)
Ver weg : 9 (dB)
HEC-teller 0
Firmware 0xe15080a
ES-teller van 15 min 0
CRC-fouten 0
ES-teller van 1 dag 0

Alvast bedankt voor de response!;)
Nou, ik zag het vrijwel direct. De ADSL modulatie klopt niet. Deze staat op G992_3_A. Dat moet G992_5_A zijn. Orange moet hiervoor jouw ADSL profiel op de aangesloten DSLAM aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63189

Is dat niet standaard voor een 4mbit lijn? En met G992_3_A zou nog een maximale snelheid gelden van 12 mbit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekkere Loempia
Anoniem: 63189 schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 14:43:
Is dat niet standaard voor een 4mbit lijn? En met G992_3_A zou nog een maximale snelheid gelden van 12 mbit?
Er staat duidelijk dat het gaat om ADSL Family Extra (20mbit/s). Denk dat hij ook weer niet zo dom is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 20531

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 20531 op 06-11-2007 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harry
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-12-2024
SamPatterson schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 11:36:
Sinds een paar weken is mijn downloadsnelheid drastisch verslechterd. Ik heb geen idee waar dit aan ligt. Ik heb al tig keren de LiveBox opnieuw gestart.
Geen idee of mijn probleem ook maar iets overeen komt met het jouwe, maar proberen kan altijd :)

Bij ons liepen de snelheden ook drastisch terug en uiteindelijk viel telefonie weg en als we pech hadden later de rest ook.

Na in totaal 9 keer gebeld te hebben (dit probleem doet zich bij voorkeur natuurlijk voor als de helpdesk gesloten is, dus ik de handel reset omdat ik toch telefonie / internet nodig ben). Uiteindelijk toch eens de "mazzel" gehad dat op het juiste moment de boel uit viel.

De laatste helpdesk persoon (helaas, had ik zijn naam maar onthouden...) gaf na lang overleggen (ik wil mijn mobiele rekening weer niet weten) de tip om de 2 draden die zijn aangesloten op het irsa punt (die dus naar je livebox gaan) om te draaien. (te weten dat m'n lb op nog geen 15cm afstand van het irsa punt zit)

Dit resulteerde bij mij na reset van de LB in 1000kb hogere snelheid (down, up was altijd wel goed) en verdomd als 't niet waar is, een stabiele lijn.

BMW 535D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sayko
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-06 17:05

Sayko

Knowledge Is Power

SamPatterson schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 11:36:

Vorige week heb ik de helpdesk gebeld, die vertelden dat er veel verlies optrad (2.7 dB en volgens hem was 3 dB het omslagpunt) tussen ISRA en LiveBox. Aangezien ik in een oud huis woon heb ik geen idee waar het ISRA punt zit en hebben we maar 1 aansluiting voor telefoon. De kabel loopt ergens naar het plafond en naar mijn idee richting de bovenburen.

Bovendien lijkt me dit erg sterk, aangezien het voor die tijd wel prima was. Snelheden van boven de 1MB/s waren meer regel dan uitzondering. Op dit moment blijft het steken op max 220KB/s.

Ik heb de bekabeling tussen de LiveBox en de PC ook getest. Op dit moment zit ik in de huiskamer op de grond te typen en is de snelheid nog steeds niet wat het hoort te zijn. Ook heb ik de 2e LAN poort op mn moederbord geactiveerd en die getest. Op een andere PC ook getest, met in totaal 3 verschillende utp kabels. Daar zal het dus niet aan liggen, maar het blijft steken rond de 220 KB/s met de downloadtest van speedtest.bbned.nl

Dit zijn de waarden van de LiveBox op dit moment:

ADSL standaard G992_5_A
Upstream 1016 Kb
DownStream 19676 Kb
Afname Dichtbij : 21.5 (dB)
Ver weg : 4.7 (dB)
Ver weg : 13 (dB)
HEC-teller 0
Firmware 0xe15080a
ES-teller van 15 min 0
CRC-fouten 0
ES-teller van 1 dag 0

Aangezien de LiveBox bijna maximale van abo eruit haalt lijkt het me niet dat het aan de verbinding tussen het ISRA-punt en de LiveBox ligt, of heeft iemand hier een andere mening over?

Ik lees hierboven dat het veel scheelt als je een korte telefoonkabel gebruikt, maar zoals ik zei heb ik geen flauw idee waar het ISRA-punt zit. Is het ook mogelijk om direct op het ISRA-punt aan te sluiten?

Graag jullie advies, want van Orange word ik niet veel wijzer.
Sayko says: begin met het vervangen van de telefoonkabel uit aansluiting voor telefoon (in muur dus) naar de line van je Livebox.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 239309

als aanvulling op Sayko:

De afstand ISRA<>Modem is heel belangrijk!!!!!

De modem moet zo kort mogelijk op het ISRA moet staan, een 'hoofdaansluiting' is bullshit, het gaat om de afstand en het feit dat het niet één directe kabel is naar het ISRA toe, ook al lijkt een wandcontactdoos nog zo direct aangesloten het is echt funest voor de verbinding...

Als je ADSL2 (die tegenwoordig vrijwel iedereen gebruikt) ook maar enigszins werkend wil krijgen/ houden met de optimale snelheid zet je je modem gewoon met 10-20cm kabel op het ISRA. Als dat niet gaat gebruik je een afgeschermde kabel, liefst met harde kern, om nog enigszins blijvende stabiliteit eruit te halen.

Voor alle zeikerds die zeggen dat het nu al een jaar prima gaat: wacht maar...En als je dat ding in de meterkast zet zul je ook zien dat je gelijk veel betere snelheid hebt.

Hoe ik hieraan kom? Praktische toepassing van simpele natuurkunde :P Denk Ohm's Law over weerstand en Fick's Law over diffusie...En natuurlijk eigen ervaring :*)

Just my 3 cents ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

En voor SamPatterson,

kijk eens op pagina 17 van het livebox boekje :P of neem contact op met je huurbaas als je huurt

Meestal zit hij in de meterkast of kelder (wit of beige rechthoekig kastje met logo van KPN of PTT erop, of soms een grijze ronde dop) of, als je hem daar niet kunt vinden in de woonkamer, dat kun je checken door het wandcontactdoosje daar los te halen en kijken welke kleur de kabel heeft die uit de muur komt (de dikke dus, niet de 4 die in de WCD gaan :P) als het blauw is en een flinke dikke kabel is dat de hoofdaansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SamPatterson
Bedankt voor jullie reacties tot zover. Maar kun je wel die waarden van 19Mbit downstream (zie ADSL status in mijn eerste post) krijgen als de verbinding tussen ISRA en LiveBox brak is? Het lijkt mij dat het probleem ligt in de verbinding tussen de LiveBox en een computer die je erop aansluit.

En aangezien ik 3 verschillende PC's en netwerkkabels heb getest, daarbij ook nog beide UTP aansluitingen van de LiveBox zelf heb geprobeerd lijkt me dat het probleem binnen de LiveBox zelf moet liggen.

Kan iemand mijn idee ontkrachten dat het niet mogelijk is om een 19Mbit verbinding te hebben met een brakke verbinding tussen ISRA en LiveBox? Volgens de helpdeskt communiceert de LiveBox ook met 15-19 Mbit met hun centrale.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

MarkBM schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 08:45:
[...]

Je kan beter een nw utp kabel aanleggen. Het gaat absoluut in snelheid schelen als je er een tlf kabel van 15 meter tussen hebt zitten. Het ligt dus niet aan telefoons die er wel of niet op zijn aangesloten, maar puur aan de kabel.

Bij mij scheelde het al een 2 mbit/s toen ik een 2 mtr tlf kabel verving voor de 30 cm tlf kabel!
Thx, ik ga dus zowieso nu een Netwerkkabel aanleggen. ;)

maar nog effe 1 ding, ik ga vandaag orange adsl extra aanvragen...

en ik heb al een keer met een medewerker van orange gebelt en deze zei mij dat ik de ethernet modem (merk ben ik effe vergeten) zou krijgen, en niet de livebox. klopt dit ?

want op de site staat namelijk dat je bij orange adsl extra wel de livebox krijgt.
en als ik kan kiezen op de een of andere manier, welke van die twee is dan beter.

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardwizard
  • Registratie: Juli 2006
  • Nu online
volgens mij krijg je de livebox alleen als je telefonie er bij neemt

anders zul je wel een speedtouch krijgen , heb ervaring met beide zou er niet 1 slechter of beter durven noemen , doet zijn werk daar gaat het om

als je toevallig belt vraag dan gelijk even wanneer de snelheidsverhoging rond is
tussen 1 en 7 november gaat al niet meer op in ieder geval

Acties:
  • 0 Henk 'm!

cardwizard schreef op woensdag 07 november 2007 @ 09:39:
volgens mij krijg je de livebox alleen als je telefonie er bij neemt

anders zul je wel een speedtouch krijgen , heb ervaring met beide zou er niet 1 slechter of beter durven noemen , doet zijn werk daar gaat het om

als je toevallig belt vraag dan gelijk even wanneer de snelheidsverhoging rond is
tussen 1 en 7 november gaat al niet meer op in ieder geval
zal ik vragen, :)

is wel erg misleidend als ik de speedtouch krijg, want op de site staat gewoon bij orange adsl extra (zonder telefonie):

Orange ADSL Extra
eigenschappen
* razendsnel internet, 20Mbit/s download / 1024 Kbit/s upload
* inclusief gebruik van de Livebox
* 4 veiligheidsproducten het eerste jaar gratis
* onbeperkt internetten zonder limieten
* bepaal zelf wanneer je wilt overstappen
* ook zonder vast KPN telefoonabonnement te bestellen
* 4 e-mailadressen
* 20 MB per mailbox (te vergroten naar 250 MB)
* geen aansluitkosten ter waarde van € 74,95

en bij de actievoorwaarden staat ook nog eens:

Livebox
Als je kiest voor Orange ADSL Extra dan ontvang je automatisch de Orange Livebox. Je betaalt hiervoor een bedrag van € 1,00 per maand. Let op: Orange ADSL Go / Lite / Basic / Plus abonnees die deelnemen aan de "Overstapactie" maken mogelijk niet gebruik van een Livebox. In dat geval is dit artikel niet van toepassing.

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 207460 op 07-11-2007 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnStaakke
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15-05 15:43
Nou, das lekker. Morgen wordt mijn lijn opgeleverd, gisteren even de livebox getest; zo dood als een pier. Adapter erin, power knopje aan: gebeurt niks.

Dat word omruilen *zucht*
Iemand enig idee hoe lang dat duurt? En wanneer kan je het beste bellen, want ik kom er niet door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

JohnStaakke schreef op woensdag 07 november 2007 @ 10:36:
Nou, das lekker. Morgen wordt mijn lijn opgeleverd, gisteren even de livebox getest; zo dood als een pier. Adapter erin, power knopje aan: gebeurt niks.

Dat word omruilen *zucht*
Iemand enig idee hoe lang dat duurt? En wanneer kan je het beste bellen, want ik kom er niet door.
naar mijn mening kun je het beste na 16.00 bellen
want dan komen er van die callcenters bij, dan zijn er meer telefoons beschikbaar zeg maar.

ik was er gister om half 5 direct doorheen, totaal geen wachttijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

de snelheid van de verbinding ligt JUIST aan de verbinding isra<>livebox, de ethernetkabel doet het vrijwel altijd gewoon goed, maar dat telefoonkabeltje is degene die het zwaar te verduren krijgt...Zo kort mogelijk houden en ieder jaar vervangen is geen overbodige luxe

En JA je krijgt een Livebox bij Extra, zeker een brakke medewerker gekregen :P alleen bij ADSL Starter (of gewoon Orange ADSL zoals het nu heet) krijg je tegenwoordig nog een speedtouch, maar als je dan telefonie neemt krijg je wel weer een livebox

Het omruilen van een livebox duur meestal hooguit een weekje voor zover ik weet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnStaakke
Ik mag hopen dat ik wat sneller een nieuwe krijg. Maar goed ik zal eens gaan bellen rond 4-en. Bedankt :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SamPatterson
Met het risico in herhaling te vallen:...

CAmpie_X, Is het dan met een brakke verbinding ISRA<>LiveBox mogelijk om 19Mbit waarde te halen in ADSL statistieken? Want zoals ik al schreef krijg ik in de statistieken meer dan 19 Mbit op de lijn....
Als de verbinding ISRA<>LiveBox niet goed was zou ik toch nooit 19Mbit halen? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

SamPatterson schreef op woensdag 07 november 2007 @ 13:33:
Met het risico in herhaling te vallen:...

CAmpie_X, Is het dan met een brakke verbinding ISRA<>LiveBox mogelijk om 19Mbit waarde te halen in ADSL statistieken? Want zoals ik al schreef krijg ik in de statistieken meer dan 19 Mbit op de lijn....
Als de verbinding ISRA<>LiveBox niet goed was zou ik toch nooit 19Mbit halen? :?
19mbit is erg goed, ik denk dat je die extra mbit niet kan halen ivm centrale afstand, of een andere onoplosbare factor. ik zal heel blij zijn als ik daar over een paar weken 19mbit heb staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thejoker80
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

Heeft er iemand al iets van de snelheidverhoging gemerkt. ben nu niet thuis maar had vanochtend gewoon nog oude snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardwizard
  • Nu online
thejoker80 schreef op woensdag 07 november 2007 @ 15:12:
Heeft er iemand al iets van de snelheidverhoging gemerkt. ben nu niet thuis maar had vanochtend gewoon nog oude snelheid.
ik heb ook nog steeds de oude snelheid , zijn weer beet genomen begin ik te vrezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

weet iemand of ik zonder modem of livebox van orange ook verbinding kan leggen met mijn sitecom adsl modem/router?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaFrenk
cardwizard schreef op woensdag 07 november 2007 @ 15:35:
[...]

ik heb ook nog steeds de oude snelheid , zijn weer beet genomen begin ik te vrezen
November duurt nog lang, ik heb nog steeds hoop dat het gaat gebeuren.. ooit.. deze maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thejoker80
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

DaFrenk schreef op woensdag 07 november 2007 @ 17:31:
November duurt nog lang, ik heb nog steeds hoop dat het gaat gebeuren.. ooit.. deze maand.
Ik had gehoopt op onderstaande:
cardwizard schreef op woensdag 31 oktober 2007 @ 17:11:
Van de Orange Helpdesk:

In de planning staat om dit per 1 november in fases te doen, met uiterlijke datum van 7 novermber.

Met vriendelijke groeten,
Orange Nederland Breedband BV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardwizard
  • Nu online
thejoker80 schreef op woensdag 07 november 2007 @ 17:39:
[...]

Ik had gehoopt op onderstaande:

[...]
dat is mij inderdaad medegedeeld , ik snap ook dat november nog lang duurt maar als ze zeggen dat het uiterlijk 7 november gebeurt dan moeten ze het ook waar maken

maar laten we maar niet beginnen over de bekwaamheid van de helpdesk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaFrenk
cardwizard schreef op woensdag 07 november 2007 @ 18:31:
[...]

dat is mij inderdaad medegedeeld , ik snap ook dat november nog lang duurt maar als ze zeggen dat het uiterlijk 7 november gebeurt dan moeten ze het ook waar maken

Ah! Kijk, dat wist ik dus niet. Ik zat wel te denken om even contact op te nemen, maar zij zeggen dus 7 november. Ja, dan is het andere koek.

Maar ze zeggen tenminste dat ze het doen, ik was al veel banger dat ze zouden zeggen. Nee meneer, T-Mobile wil voorlopig niet meer verder investeren in het netwerk.

Ik zal zo de Livebox eens resetten. Wie weet.. neem aan dat dat nodig is, zodat hij zich op de eventuele nieuwe snelheid kan intrainen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 42142

Van www.adslcentrale.nl:
30 sept 2007 De Orange verhoging is helaas NIET voor alle KPN klanten.
Denk dat hiermee de Orange ADSL Go, Lite en Basic klanten worden bedoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xof
  • Laatst online: 12-05 10:38

Xof

Anoniem: 42142 schreef op woensdag 07 november 2007 @ 19:51:
Van www.adslcentrale.nl:

[...]

Denk dat hiermee de Orange ADSL Go, Lite en Basic klanten worden bedoeld.
Dat was bedoeld voor de overige KPN providers. Voor de mensen die Orange Go, Lite of Basic hebben geldt dit inderdaad ook, maar die kunnen zo overstappen naar Orange ADSL en dan geldt het wel weer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorremans
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 00:12
Ik heb een klein vraagje,

Toen Orange voorheen nog Wanadoo hebben we daar een aantal jaar geleden internet aangeschaft. In het begin was het redelijk flut maar in de jaren heeft het zich hier gevormd tot een stabiele internet verbinding die er maar heel soms uitligt wegens werkzaamheden. Nu hebben we (voorheen het Premium abbo) nu zou ik niet welke naam het heeft maar het is in ieder geval het 3e pakket, van €50 euro per maand. Het betreft dus niet ADSL maar de kabel variant.

Snelheden zijn niet verkeerd, 1000 kb/s down en 170 kb/s up maar nu zat ik vanavond te kijken of het orange 20mbit abbo hier leverbaar is, en verrek, nadat het tijden hier niet leverbaar was, is het nu leverbaar.

Nu is alleen mijn vraag of je zo kan switchen tussen dit abbo en het huidige abbo? Of moet het contract eerst uitgedient worden van het huidige abbo?

Gigabyte G1.Sniper B6 | Intel Core i5-4690 @ 3500 Mhz | Ballistix Sport 16GB @ 1600 Mhz | Samsung Evo 850 250GB | Be Queit! Power 430W | CoolerMaster N400 | Synology DS1511 6TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GGS_206
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

GGS_206

Oranje!

Ik heb ook een klein vraagje :P

Wat is het beste te doen in deze situatie?:

Ik woon nu nog bij m'n ouders, maar we zijn met een paar weken uit huis. Nu heb ik hier Orange ADSL Extra, en surfen m'n ouders daar ook bij op. Nu ben ik straks uit huis, en in principe kan ik Orange mee laten verhuizen. Maar ouders willen hier ook internet houden. Kan ik bijv. bankrekeningnr. en gegevens overzetten naar die van hun, en ik op het nieuwe adres ADSL aanvragen?

T.net ID. Bekijk het maar es eem..
‹(◕‿◕)›

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xof

Xof

cardwizard schreef op woensdag 07 november 2007 @ 18:31:
[...]

Zoals ik begrijp willen ze uiterlijk 7 november beginnen met het verhogen van de snelheid. En dit doen ze dan in fases. Gewoon afwachten dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekkere Loempia
GGS_206 schreef op woensdag 07 november 2007 @ 22:03:
Ik heb ook een klein vraagje :P

Wat is het beste te doen in deze situatie?:

Ik woon nu nog bij m'n ouders, maar we zijn met een paar weken uit huis. Nu heb ik hier Orange ADSL Extra, en surfen m'n ouders daar ook bij op. Nu ben ik straks uit huis, en in principe kan ik Orange mee laten verhuizen. Maar ouders willen hier ook internet houden. Kan ik bijv. bankrekeningnr. en gegevens overzetten naar die van hun, en ik op het nieuwe adres ADSL aanvragen?
Precies zoals je het zegt. Verbinding niet meeverhuizen, gewoon nieuwe aanvragen en rekeninggegevens aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardwizard
  • Nu online
Xof schreef op woensdag 07 november 2007 @ 22:22:
[...]

Zoals ik begrijp willen ze uiterlijk 7 november beginnen met het verhogen van de snelheid. En dit doen ze dan in fases. Gewoon afwachten dus.
Van de Orange Helpdesk:

In de planning staat om dit per 1 november in fases te doen, met uiterlijke datum van 7 novermber.

Met vriendelijke groeten,
Orange Nederland Breedband BV

ik begrijp dat toch echt als we beginnen 1 november en zijn 7 november klaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xof

Xof

In de planning staat om dit per 1 november in fases te doen, met uiterlijke datum (lees: als we de planning van 1 november niet halen dan zijn we in ieder geval op 7 november begonnen met snelheid verhogen (in fases)) van 7 novermber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaFrenk
Xof schreef op woensdag 07 november 2007 @ 22:37:
In de planning staat om dit per 1 november in fases te doen, met uiterlijke datum (lees: als we de planning van 1 november niet halen dan zijn we in ieder geval op 7 november begonnen met snelheid verhogen (in fases)) van 7 novermber.
Als je het zo uitlegt klinkt het idd logisch.

Maar het was toch al afwachten. Lastig is dat je dus niet weet wanneer het gebeurd, maar goed, om de zoveel dagen even de livebox resetten en dan in spanning afwachten wat de nieuwe lijnsnelheid is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

SamPatterson

De intrain snelheid vn 19mbit zegt niets over wat je ook werkelijk kunt halen.

Wat je zelf al eigenlijk zegt kun je geen 19mbit halen met een brakke/lange/indirecte verbinding met het isra. Het beste hoe je dit kunt beoordelen is door naar de SNR marges te kijken op dezelfde pagina waar je die trained 19mbit ziet staan, lager is beter maar te laag is ook niet goed (beste is tussen 9,5 en 10,5 dB). Daarbij is vooral de ver weg waarde van belang.

Trouwens, degene die zei dat die SNR waardes zo hoog mogelijk moeten zijn lult echt uit zijn nek. Geen idee waar hij dat vandaan haalt behalve dat die 10dB ruis er handmatig vanuit de dslam (wijkcentrale) op wordt gezet om de lijn stabiel te maken, maar als het hoger dan 11-12 komt wordt de lijn juist weer instabiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchzilla
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18-05 18:14
meer mensen hier die last hebben met video stream van bv game trailers en youtube?
sins enkele dagen is het alleen maar ellende!!
en niet alleen bij mij maar veel orange abonees

You act like you've never seen a German U-boat in the jungle before

Acties:
  • 0 Henk 'm!

wat is het probleem precies junkievirus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyc
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11:45
Phyc schreef op donderdag 25 oktober 2007 @ 20:54:
Ik zou ook overstappen van 8mbit ADSL van kpn, wat overigens 16mbit was, maar nadat een monteur geweest was, zou de lijn 'te zwak' zijn, en werd ons abbo geswichted naar 8mbit, maar dat terzijde.
Orange Extra adsl werd aangevraagd omdat we zat waren van de lage snelheid van kpn.

Rond halverwege september aangevraagd, 5 oktober zou het geleverd worden. Iets voor die datum hadden wij de livebox al binnen. Op de datum zelf gebeurde dr echter niets, dus heengebeld, en bleek dat de datum computergegenereerd was.

8 Oktober was nu de nieuwe datum.

Ook deze keer gebeurde er niets, weer gebeld, en er werd een aantekening gemaakt.
Via via hoorden we van iemand die bij kpn werkt, dat onze switch geplanned stond voor 24 oktober, om 23.59 's nachts.

KPN besloot echter om iets eerder te switchen, namelijk om 10h 's ochtends. Enkele uren later hadden wij nog steeds geen internet. De dag ervoor was er nog gebeld om te zorgen dat alles goed zou verlopen, en ik kreeg te horen dat de verbinding geswitched werd, zogauw dr een plekje vrij was op de centrale.
Meerdere keren gebeld nog, en dr werden aantekeningen van gemaakt.

Inmiddels zitten we al bijna 36uur zonder internet, een verbinding waar 11 mensen van afhankelijk zijn.

Wat mij betreft extreem slechte service, volgende keer zal dezelfde fout niet weer worden gemaakt, lijkt me bijna een geval van 'schoenmaker, blijf bij je leest'. Orange kan misschien mobiele verbindingen leveren, ADSL is waardeloos.
Eindelijk maar toch..
Na bijna 2 weken zonder internet te hebben gezeten, werkt de verbinding eindelijk.
Echter niet dankzij Orange. Na circa 20 telefoontjes naar de helpdesk, werd er besloten dat er een combovisit (oid) moest plaats vinden, en we zouden hierover gebeld worden.

Mijn huisgenoot echter kreeg in een ingeving om KPN te bellen, omdat onze vaste telefoonlijn het ook niet meer deed. KPN gebeld, afspraak gemaakt met een monteur, en de volgende dag om 10h 's ochtends, INTERNET!
Hulde aan kpn, voor deze service.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ja nogal logisch, als kpn zijn lijn niet op orde heeft gaat het signaal van Orange (wat over precies dezelfde lijn loopt) ook niet werken he!

Maargoed het is natuurlijk makkelijk om Orange overal de schuld van te geven terwijl je het probleem dus ook makkelijk zelf had kunnen oplossen en de mensen van de orange helpdesk het leven niet zuur hoefde te maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tito129
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:42
Ik zal ook even wat positiefs melden in dit topic.
Ik heb de 21ste orange adsl + bellen aangevraagd.
Binnen een paar dagen de opleverdatum 11-11 doorgekregen.
Eergister de livebox gekregen, gister maar is geinstalleerd
Zowel bellen als internetten werkt.

Dus ze kunnen het zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnStaakke
Anoniem: 239309 schreef op donderdag 08 november 2007 @ 00:19:
ja nogal logisch, als kpn zijn lijn niet op orde heeft gaat het signaal van Orange (wat over precies dezelfde lijn loopt) ook niet werken he!

Maargoed het is natuurlijk makkelijk om Orange overal de schuld van te geven terwijl je het probleem dus ook makkelijk zelf had kunnen oplossen en de mensen van de orange helpdesk het leven niet zuur hoefde te maken
Inderdaad. Lekker makkelijk om de schuld op Orange af te schuiven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SamPatterson
Anoniem: 239309 schreef op woensdag 07 november 2007 @ 23:46:
SamPatterson

Wat je zelf al eigenlijk zegt kun je geen 19mbit halen met een brakke/lange/indirecte verbinding met het isra. Het beste hoe je dit kunt beoordelen is door naar de SNR marges te kijken op dezelfde pagina waar je die trained 19mbit ziet staan, lager is beter maar te laag is ook niet goed (beste is tussen 9,5 en 10,5 dB). Daarbij is vooral de ver weg waarde van belang.

Trouwens, degene die zei dat die SNR waardes zo hoog mogelijk moeten zijn lult echt uit zijn nek. Geen idee waar hij dat vandaan haalt behalve dat die 10dB ruis er handmatig vanuit de dslam (wijkcentrale) op wordt gezet om de lijn stabiel te maken, maar als het hoger dan 11-12 komt wordt de lijn juist weer instabiel.
Oke, bedankt voor je uitleg. Dat begreep ik dus verkeerd. Ik ga de LiveBox ook even meenemen naar een vriend van me om 'm daar te testen. Zou het dan inderdaad aan ISRA liggen dan bel ik de woningbouwvereniging om te vragen waar dat verdomde ding zit ;)
In elk geval bedankt voor je adviezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 72310

Hallo iedereen,

Ik heb helaas een negatief bericht te melden over Orange.
Ik had 3 Okt ADSL + Telefonie aangevraagd en kreeg toen bij het aanvragen de opleverdatum van 26 Okt.
26 Okt had ik niets ontvangen dus maar is gebeld, toen bleek mijn order vastgelopen te zijn in het systeem, dus moest deze opnieuw in gang gezet worden, dat zou 8 dagen gaan duren zei de helpdesk medewerker van Orange, maar na 8 dagen nog niets, dus maar weer gebeld, weer iemand anders aan de lijn o meneer dit kan weken duren. Ik heb net weer gebeld omdat ik tot op heden nog niets ontvangen heb en mijn geduld aardig op begin te raken en mijn vertrouwen in Orange ook.

Omdat ze met hun actie zoveel aanvragen hebben gekregen kunnen ze het niet aan werd mij verteld, maar ik moet wel iedere keer zelf bellen en een oplossing is er nog niet gekomen.

Jullie begrijpen dat dit erg frustrerend begint te worden en het vertrouwen wat ik had in Orange bijna totaal weg is. Maar als klant ben je zo machteloos tegen dit soort grote bedrijven, want ik kan nu geen kant op, kan niet naar een andere aanbieder toe en moet gewoon wachten en nog is wachten.

Het lijkt er steeds meer op dat welke internet leverancier dan ook nooit wat in 1 keer goed kan doen.
Ik noem bijvoorbeeld XS4All normaal duurd het opzeggen van je internet verbinding 1 maand, maar in deze duurde het meer dan 2 maanden, met veel pijn en moeite hebben ze het opgelost, maar ja dan ben je dus alweer 1,5 maand extra kwijt. HetNet is ook waardeloos en over het vroegere Chello maar niet te spreken.
Er zou in mijn ogen toezicht moeten komen op dit soort bedrijven, want als jij als klant zijnde je rekening niet op tijd betaald staan ze zo op de stoep.

De klant is altijd de dupe van de acties van dit soort bedrijven en is aan de goden overgeleverd.
Want je kan er niets tegen doen.

Dus weet waar je aan begint en vraag als je over wilt stappen op een andere internet leverancier je nieuwe verbinding aan in een periode waarin je heel weinig gebruikt denkt te maken van internet. En dus niet voor en met de feestdagen die komen gaan.

Ik hoop dat dit snel opgelost is en ik weer normaal kan internetten en bellen. Maar voor nu heb ik nog geen goed woord over voor Orange om het maar even netjes uit te drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyc
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11:45
Anoniem: 239309 schreef op donderdag 08 november 2007 @ 00:19:

Zelf oplossen? Zie je mij al prutsen in de locale wijkcentrale? Ik dacht het ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GVR
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13:23

GVR

Eergisteren is bij mij een monteur langsgeweest van de firma Baas. Er is gebleken dat kpn het reserve-aderpaar in de centrale voor mijn aansluiting niet doorgelust was (als ik alles goed verwoord).

Als het goed is wordt dat deze week door KPN in orde gemaakt. De monteur vertelde me dat naar alle waarschijnlijkheid het adsl signaal op de oranje en witte draad binnen gaat komen, en dus niet op de draden waarop nu het kpn-telefoonsignaal binnenkomt.

Nu wil ik die 2 draden via het meegeleverde doosje verbinden met een telefoonkabel. Wie kan mij vertellen welke kleur waarop moet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steef321
  • Laatst online: 20-11-2023
Anoniem: 25601 schreef op donderdag 11 januari 2007 @ 18:39:
Zonet livebox geinstalleerd. Ging allemaal goed, alleen internet lag na twee uur er opeens uit. Opnieuw opstarten en het werkte weer => een uur later haalde ik max 600KB. Weer opnieuw opgestart en ik haal de1.7MB :s iemand ook zoiets vaags meegemaakt? Of heb ik gewoon een gare livebox

Opstelling: eth1 airport express en eth2 een windows pc. Verder statische ip's gegeven aan de machines: 192.168.1.5 en 192.168.1.8
Ik heb twee PC's aangesloten: 1 via de ETH1 en 1 via de ETH2 aansluiting op de livebox. Iemand enig idee waarom de PC's elkaar onderling niet zien, terwijl als ik twee pc's via 1 ETH1 aansluit ze elkaar wel zien? Ligt niet aan de PC's, zelfde werkgroep en instellingen correct. PC op ETH heeft ipadres 192.168.12 toegewezen gekregen van de Livebox en de PC op ETH2 192.168.13.

PS Op de Orange-website lees ik:
- ga naar het configuratiemenu van de Livebox
- kies in het menu ‘informatie’ voor ‘software’
- klik vervolgens op ‘zoeken naar updates’ , maar waar vind ik het configuratiemenu van de Livebox? Ik ben met mijn browser al ingelogd op het ip van de livebox (192.168.1.1)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnStaakke
Nog weer een punt van positivisme van Orange: eergisteren gebeld dat de Livebox kapot was, vandaag een nieuwe in huis. Dat is service :Y
Gisteren ADSL alvast aangesloten en dat werkt als een tiet. Kortom, ik heb niks te klagen over Orange :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GVR
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13:23

GVR

Whoei het werkt!!!! 2 maanden later dan de opleverdatum, eindelijk!! Vandaag kwam een kpn monteur de boel nog even controleren, en de films lopen nu binnen met 1,8 MB/sec :D

Nu nog de onkosten terugkrijgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perzikvrucht
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:01
Ik wil ook graag Orange internetverbinding, maar als ik mijn postcode (+huisnummer) invul op de orange site, krijg ik maximaal het 8Mbit pakket.
Als ik dan op adslwinkel.nl mijn postcode(+huisnummer) invul krijg ik wel dat het 20Mbit pakket beschikbaar is op mijn adres.

Wat moet ik geloven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaFrenk
barzi schreef op vrijdag 09 november 2007 @ 23:26:
Ik wil ook graag Orange internetverbinding, maar als ik mijn postcode (+huisnummer) invul op de orange site, krijg ik maximaal het 8Mbit pakket.
Als ik dan op adslwinkel.nl mijn postcode(+huisnummer) invul krijg ik wel dat het 20Mbit pakket beschikbaar is op mijn adres.

Wat moet ik geloven?
Ik weet het niet zeker, maar mogelijk dat Orange geen 20mbit via hun eigen netwerk kan aanbieden vanuit jouw centrale maar andere providers wel. Of geeft hij bij ADSLWinkel aan dat je via Orange 20mbit kan halen?

Ik denk trouwens dat je beter op de site van Orange kan vertrouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perzikvrucht
DaFrenk schreef op vrijdag 09 november 2007 @ 23:35:
[...]

Ik weet het niet zeker, maar mogelijk dat Orange geen 20mbit via hun eigen netwerk kan aanbieden vanuit jouw centrale maar andere providers wel. Of geeft hij bij ADSLWinkel aan dat je via Orange 20mbit kan halen?

Ik denk trouwens dat je beter op de site van Orange kan vertrouwen.
Ja ze zeggen echt het Orange pakket.
Ik wil sowieso maandag wel even bellen, maar misschien weten jullie het ook al?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xof

Xof

ADSLwinkel klopt helemaal niks van. Ik zou volgens hun ook 20mbit kunnen krijgen, maar dit gaat 100% zeker niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnStaakke
Klopt, had ik ook. Kan max 8 mbit halen, 20 mbit kan ik sowieso niet halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serman
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14-04 10:53
Vraagje. ik heb een beetje de topic doorgelezen maar niet direct een antwoord gevonden. i
Ik heb dus een beetje last van overmatig kabels in m'n woning.
Daarom heb ik ondanks mn bedenkingen toch maar even orange gebeld om eens even te vragen of zo'n draadloos setje op m'n livebox de kwaliteit van mijn verbinding zou verminderen.
Ik heb namelijk al een paar maanden 1980-1990 KB/s download snelheid en daar was ik dik tevreden mee als ik zo om me heen luisterde mocht ik daar dik tevreden mee zijn als orange gebruiker.

De telefonist van de technische helpdesk deed er alles aan om me te overtuigen dat als de afstand niet groot was tussen de livebox en je pc draadloos zelfs beter zou zijn dan bedraad en eventueel zelfs sneller. Nu heb ik het allemaal geinstaleerd maar het lijkt toch allemaal wat langzamer. M'n max download snelheid is gedaald met ongeveer 350 KB/s en ping en connectie test aanzienlijk langzamer. Ben ik een oor aan genaaid of moet ik kijken naar bepaalde factoren die het zouden vertragen? Ik zit maar op 6-7 meter afstand van de livebox op dit moment. (later word het meer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Serman schreef op zaterdag 10 november 2007 @ 01:12:
Vraagje. ik heb een beetje de topic doorgelezen maar niet direct een antwoord gevonden. i
Daarom heb ik ondanks mn bedenkingen toch maar even orange gebeld om eens even te vragen of zo'n draadloos setje op m'n livebox de kwaliteit van mijn verbinding zou verminderen.
Ik heb namelijk al een paar maanden 1980-1990 KB/s download snelheid en daar was ik dik tevreden mee als ik zo om me heen luisterde mocht ik daar dik tevreden mee zijn als orange gebruiker.

De telefonist van de technische helpdesk deed er alles aan om me te overtuigen dat als de afstand niet groot was tussen de livebox en je pc draadloos zelfs beter zou zijn dan bedraad en eventueel zelfs sneller. Nu heb ik het allemaal geinstaleerd maar het lijkt toch allemaal wat langzamer. M'n max download snelheid is gedaald met ongeveer 350 KB/s en ping en connectie test aanzienlijk langzamer. Ben ik een oor aan genaaid of moet ik kijken naar bepaalde factoren die het zouden vertragen? Ik zit maar op 6-7 meter afstand van de livebox op dit moment. (later word het meer)
laten we eerst vaststellen dat draadloos op dit moment nooit sneller kan zijn dan via de netwerk kabel,

De standaard cat5 netwerk kabel heeft een maximale lengte van 100 meter en een snelheid van 100mbit, dus daar zal het niet aan liggen lijkt mij. Met andere woorden "de telefoniste weet niet wat ze zegt"

Het lijkt me verstanding om te kijken op wat voor snelheid je livebox intraint, om zo uit te sluiten dat de verbinding met orange niet traag is.

kijk ook eens naar je signaal sterkte van wireless.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 207460 op 10-11-2007 01:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xof

Xof

Helpdesk medewerker heeft volgens mij zijn 'handleiding' verkeerd gelezen.. draadloos sneller dan met de kabel :D

Livebox is draadloos vrij traag.
Ping kan draadloos ook onmogelijk sneller zijn dan met de kabel.
Anoniem: 207460 schreef op zaterdag 10 november 2007 @ 01:20:
[...]De standaard cat5 netwerk kabel heeft een maximale lengte van 100 meter en een snelheid van 100mbit, dus daar zal het niet aan liggen lijkt mij. Met andere woorden "de telefoniste weet niet wat ze zegt"
Niet helemaal waar.. een standaard netwerk heeft meestal cat5e bekabeling en deze gaat tot 1000mbit :)

[ Voor 62% gewijzigd door Xof op 10-11-2007 01:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tito129
Net maar even me router aan me livebox gehangen. beetje zooitje livebox en een wrt54gs.. maarja die had ik nog.
Ik heb telefonie er bij dus de bridgemode van de livebox gaat niet werken.
Heb ook even de adsl statastieken gepakt:
ADSL standaard G992_5_A
Upstream 1016 Kb
DownStream 19060 Kb
Afname Dichtbij : 11.8 (dB)
Ver weg : 1.1 (dB)
Ver weg : 17 (dB)
HEC-teller 0
Firmware 0xe15080a

Is die 11,8 nu te hoog teminste dat las ik een paar reacties terug.
Hij traint wel hoog in. download met ongveer 1,10Mb/s.
Moet toch iets meer zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Tito129 op 10-11-2007 01:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serman
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14-04 10:53
Anoniem: 207460 schreef op zaterdag 10 november 2007 @ 01:20:
[...]

laten we eerst vaststellen dat draadloos op dit moment nooit sneller kan zijn dan via de netwerk kabel,

De standaard cat5 netwerk kabel heeft een maximale lengte van 100 meter en een snelheid van 100mbit, dus daar zal het niet aan liggen lijkt mij. Met andere woorden "de telefoniste weet niet wat ze zegt"

Het lijkt me verstanding om te kijken op wat voor snelheid je livebox intraint, om zo uit te sluiten dat de verbinding met orange niet traag is.

kijk ook eens naar je signaal sterkte van wireless.
Ik heb deze gegevens kunnen vinden nadat ik heb lopen klooien met wat de admin password was:

tatus ADSL-lijn Verbonden
ADSL standaard G992_5_A
Upstream 1016 Kb
DownStream 18260 Kb
Afname Dichtbij : 21.4 (dB)
Ver weg : 4.2 (dB)
Ver weg : 14 (dB)
HEC-teller 1856
Firmware 0xe15080a
ES-teller van 15 min 0
CRC-fouten 187
ES-teller van 1 dag 0

Verder pendelt de draadloos signaal altijd tussen voornamelijk uitstekend en dan weer even zeer goed. Ik realiseer me dat een kabel natuurlijk meer snelheid heeft maar die genoemde snelheid haalt de verbinding hoe dan ook bij lange na niet dus ik dacht dat de bottleneck hoe dan ook niet bij de draadloze verbinding zou zitten, dat was ook wat die telefonist me wijs maakte.
Daarnaast als ik de berekening van de eerste pagina aanhoud kom ik op 1.4 km ongeveer van de centrale terwijl de centrale bijna aan de overkant van m'n huis staat! klinkt vreemd
Speedtest geeft hem op 200m ongeveer wat realistischer is.

[ Voor 7% gewijzigd door Serman op 10-11-2007 01:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perzikvrucht
JohnStaakke schreef op vrijdag 09 november 2007 @ 23:54:
Klopt, had ik ook. Kan max 8 mbit halen, 20 mbit kan ik sowieso niet halen.
Maar het 8Mbit pakket is volgens mij evenduur als het 20Mbit pakket. Kan ik dan niet sowieso beter gaan voor dat 20Mbit pakket?
En ik heb nu @home 8Mbit(kabel) en daarmee haal ik met eweka wel de volle snelheid, dus 8Mbit is sowieso haalbaar. Alleen ik betaal daar een beetje teveel(49 euro per maand).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaFrenk
barzi schreef op zaterdag 10 november 2007 @ 10:17:
[...]

Maar het 8Mbit pakket is volgens mij evenduur als het 20Mbit pakket. Kan ik dan niet sowieso beter gaan voor dat 20Mbit pakket?
En ik heb nu @home 8Mbit(kabel) en daarmee haal ik met eweka wel de volle snelheid, dus 8Mbit is sowieso haalbaar. Alleen ik betaal daar een beetje teveel(49 euro per maand).
Die 8mbit en 20mbit is hetzelfde pakket, namelijk ADSL Extra. Alleen de centrale van diegene die 8mbit hebben (inclusief mijzelf, al heb ik nog 4mbit) is nog niet aangepast naar ADSL2. Dus op het moment dat dat gebeurd krijg je 8mbit door. Als in de toekomst de centrale aangepast wordt naar ADSL2 dan kan je de theoretische maximum snelheid van 20mbit halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perzikvrucht
DaFrenk schreef op zaterdag 10 november 2007 @ 11:01:
[...]

Die 8mbit en 20mbit is hetzelfde pakket, namelijk ADSL Extra. Alleen de centrale van diegene die 8mbit hebben (inclusief mijzelf, al heb ik nog 4mbit) is nog niet aangepast naar ADSL2. Dus op het moment dat dat gebeurd krijg je 8mbit door. Als in de toekomst de centrale aangepast wordt naar ADSL2 dan kan je de theoretische maximum snelheid van 20mbit halen.
Hmm kan ik hieruit opmaken dat ADSL2 nog helemaal niet bij mij beschikbaar is? Aangezien de centrale die ADSL bied, niet de apparatuur heeft voor ADSL 2?
Of is dat voor Alice/Telfort/TweakDSL anders?(andere centrale oid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaFrenk
barzi schreef op zaterdag 10 november 2007 @ 11:10:
[...]

Hmm kan ik hieruit opmaken dat ADSL2 nog helemaal niet bij mij beschikbaar is? Aangezien de centrale die ADSL bied, niet de apparatuur heeft voor ADSL 2?
Of is dat voor Alice/Telfort/TweakDSL anders?(andere centrale oid)
Kunnen die wel 20mbit aanbieden bij jou? Dan is de centrale misschien nog niet aangepast voor de apparatuur van Orange. Die heeft geloof ik z'n eigen apparatuur overal.

Maar zoals ik al zei, ik kan me ook vergissen :)

Ik weet in ieder geval wel dat ik nu ADSL Extra heb, maar dat Orange mij maximaal 8mbit kan aanbieden (vanaf deze maand dan). Maar als de centrale ooit aangepast wordt (al dan niet door Orange zelf) dat ik dan theoretisch 20mbit halen kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perzikvrucht
DaFrenk schreef op zaterdag 10 november 2007 @ 11:39:
[...]

Kunnen die wel 20mbit aanbieden bij jou? Dan is de centrale misschien nog niet aangepast voor de apparatuur van Orange. Die heeft geloof ik z'n eigen apparatuur overal.

Maar zoals ik al zei, ik kan me ook vergissen :)

Ik weet in ieder geval wel dat ik nu ADSL Extra heb, maar dat Orange mij maximaal 8mbit kan aanbieden (vanaf deze maand dan). Maar als de centrale ooit aangepast wordt (al dan niet door Orange zelf) dat ik dan theoretisch 20mbit halen kan.
Bij Alice zeggen ze dat het beschikbaar is. Bij telfort zeggen ze van niet, en bij TweakDSL zeggen ze weer van wel. Overeenkomst van TweakDSL en Alice is dat ze gebruik maken van het BBned netwerk. Nu weet ik niet wat orange/telfort gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xof

Xof

Jouw centrale is wel ADSL2, alleen heeft Orange zijn apparatuur daar niet staan dus maken ze gebruik van KPN Wholesale om jou een verbinding te kunnen leveren. Via KPN Wholesale is het ook mogelijk om 20mbit te krijgen (doe de postcodecheck bij xs4all bijv.), maar Orange maakt verlies als ze jou een 20mbit KPN lijn moeten gaan leveren. Alleen 8mbit kan dus uit. Met hun eigen apparatuur kunnen ze dus gewoon meer leveren voor minder geld.

Ik vermoed dat je via jouw centrale alleen KPN (wholesale) of BBned kan krijgen.
Telfort gaat over het Tiscali netwerk (BabyXL)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ozziestroker1
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 23:44
steef321 schreef op vrijdag 09 november 2007 @ 16:21:
[...]

Ik heb twee PC's aangesloten: 1 via de ETH1 en 1 via de ETH2 aansluiting op de livebox. Iemand enig idee waarom de PC's elkaar onderling niet zien, terwijl als ik twee pc's via 1 ETH1 aansluit ze elkaar wel zien? Ligt niet aan de PC's, zelfde werkgroep en instellingen correct. PC op ETH heeft ipadres 192.168.12 toegewezen gekregen van de Livebox en de PC op ETH2 192.168.13.

PS Op de Orange-website lees ik:
- ga naar het configuratiemenu van de Livebox
- kies in het menu ‘informatie’ voor ‘software’
- klik vervolgens op ‘zoeken naar updates’ , maar waar vind ik het configuratiemenu van de Livebox? Ik ben met mijn browser al ingelogd op het ip van de livebox (192.168.1.1)
als je inlogt op de livebox zie je aan de linkerkant een 4 of tal woorden onder elkaar staan.
daar moet je op software aanklikken en dan zie je midden in je scherm zoeken naar update's komen.

suc6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnStaakke
ik heb nu Orange telefonie & internet, is het dan makkelijk om de internetvariant te upgraden naar 8 mbit, of is dat qua techniek lastig te realiseren? Ik kan me voorstellen dat zodra je fullspeed download de lijn gaat haperen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 170251

Pffff he het is weer weekend.
Downloaden gaat nu maar met 250 kb/s i.p.v. dat ie normaal 1250 kb/s gaat.
Echt elk weekend is het internet echt te traag voor worden. Een plaatje laden duurt zelfs 30 seconden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:09

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

Anoniem: 170251 schreef op zaterdag 10 november 2007 @ 16:26:
Pffff he het is weer weekend.
Downloaden gaat nu maar met 250 kb/s i.p.v. dat ie normaal 1250 kb/s gaat.
Echt elk weekend is het internet echt te traag voor worden. Een plaatje laden duurt zelfs 30 seconden.
echt geen last van hier
volop 2 MB/s

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 170251

Nou is ie weer rond de 1100 kb/s, dus het gaat weer redelijk. De Livebox lag net onder een kast, tja en dan doet het draadloze het niet echt goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bóòbó
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 24-05 21:05
Volgens Orange kan het snelheidsprobleem van mij liggen aan de adapter.
Livebox was al vervangen, maar stroomadapter niet geloof ik.

Hoe kan het nou aan de adapter liggen? Een apparaat doet het of doet het niet toch?
Of kan hij, doordat hij niet genoeg stroom krijgt, langzaam zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeOS
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:25
PolluxDKB schreef op zaterdag 10 november 2007 @ 19:11:
Volgens Orange kan het snelheidsprobleem van mij liggen aan de adapter.
Livebox was al vervangen, maar stroomadapter niet geloof ik.

Hoe kan het nou aan de adapter liggen? Een apparaat doet het of doet het niet toch?
Of kan hij, doordat hij niet genoeg stroom krijgt, langzaam zijn?
Als je de rest van dit topic door leest zul je zien dat bij meer mensen de adapter de oorzaak was. Zoek eens op "adapter".

Zo vreemd is het niet dat een defecte adapter dit soort problemen kan veroorzaken. Vergelijk het eens met een defecte voeding in een PC. Dit zorgt ook voor een instabiel systeem met vastlopers en trage momenten.

Repeat after me: I Will Use Google Before Asking Stupid Questions

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xof

Xof

Inderdaad, niet alleen de Livebox heeft hier last van. Andere modems kunnen ook raar gaan doen bij een defecte adapter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bóòbó
Maar hoe ga ik dat vervangen dan?
Moet ik een eigen adapter eraanhangen?

Heb orange gemaild, hopelijk krijg ik gratis een nieuwe :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xof

Xof

Je kunt proberen er zelf een aan te hangen en kijken of het werkt. Meestal gaat het gewoon om een 12v adapter. Kijk gewoon op de specs van de Livebox (of op de adapter) naar de ampere ed. kans is groot dat je gewoon zo'n adapter ergens in huis hebt liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 195278

Serman schreef op zaterdag 10 november 2007 @ 01:12:

wat ik wel even wil aangeven is dat het me niet wijs lijkt om een draadloze livebox te huren , voor het draadloze betaal je nl 3 euro per maand , ik heb een accespoint van linksys gekocht [50 euro] en ik denk dat die ook wel wat minder snelheids verlies heeft als hetkaartje in de livebox en na 2 jaar ga je al winst maken ...... het is een tip , bij mij werkt het perfect !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardwizard
  • Nu online
iemand al de snelheidsverhoging gehad of is er iets van bekend ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jozy
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 00:58
Anoniem: 195278 schreef op maandag 12 november 2007 @ 11:07:
[...]

wat ik wel even wil aangeven is dat het me niet wijs lijkt om een draadloze livebox te huren , voor het draadloze betaal je nl 3 euro per maand , ik heb een accespoint van linksys gekocht [50 euro] en ik denk dat die ook wel wat minder snelheids verlies heeft als hetkaartje in de livebox en na 2 jaar ga je al winst maken ...... het is een tip , bij mij werkt het perfect !
gewoon zon pcmcia kaartje gebruiken die je erin kan zetten en compatible is ben je voor nog goedkoper en zuiniger klaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaFrenk
cardwizard schreef op maandag 12 november 2007 @ 11:48:
iemand al de snelheidsverhoging gehad of is er iets van bekend ?
Helaas nog altijd niets hier :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnStaakke
Weet iemand trouwens hoeveel je betaald voor 8mbit/1mbit adsl+telefonie van Orange?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaFrenk
JohnStaakke schreef op maandag 12 november 2007 @ 14:18:
Weet iemand trouwens hoeveel je betaald voor 8mbit/1mbit adsl+telefonie van Orange?
Dat is hetzelfde als ADSL Extra + telefonie.

Nu 24,95 per maand na een jaar 34,95 per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bóòbó
Xof schreef op zondag 11 november 2007 @ 21:12:
Je kunt proberen er zelf een aan te hangen en kijken of het werkt. Meestal gaat het gewoon om een 12v adapter. Kijk gewoon op de specs van de Livebox (of op de adapter) naar de ampere ed. kans is groot dat je gewoon zo'n adapter ergens in huis hebt liggen.
Hmm, ik heb zo'n adapter niet, en Orange mailt mij dat ik ze maar moet bellen.
Ik wil wel bellen, maar de telefoonlijn werkt niet :/
En ik verdom het om mobiel te bellen, dan betaal ik een euro per minuut aan KPN, mijn mobiele provider, en zoveel cent per minuut aan Orange.

Heb ze teruggemaild, en het uitgelegd, hopelijk kan het ook via de mail.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaFrenk
PolluxDKB schreef op maandag 12 november 2007 @ 18:16:
[...]

En ik verdom het om mobiel te bellen, dan betaal ik een euro per minuut aan KPN, mijn mobiele provider, en zoveel cent per minuut aan Orange.

Anders ff bij de buren vragen of familie? Zal toch vast wel iemand zijn met een dergelijke adapter die je ff kan lenen om Orange te bellen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tering-jantje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:58
Even een vraagje, kun je meerdere pc's aansluiten op een Wanadoo Livebox?? Eventueel met behulp van een switch? Mijn zwagertje zit sinds kort op kamers en kan op dit moment alleen via wireless connecten en is daar niet zo tevreden over maar de aansluitingen op de Livebox zijn allemaal al aangesloten.
Er staat me namelijk bij dat je niet zomaar een switch o.i.d. kan aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaFrenk
tering-jantje schreef op maandag 12 november 2007 @ 20:03:
Even een vraagje, kun je meerdere pc's aansluiten op een Wanadoo Livebox?? Eventueel met behulp van een switch? Mijn zwagertje zit sinds kort op kamers en kan op dit moment alleen via wireless connecten en is daar niet zo tevreden over maar de aansluitingen op de Livebox zijn allemaal al aangesloten.
Er staat me namelijk bij dat je niet zomaar een switch o.i.d. kan aansluiten.
Ja hoor, heb hier gewoon een UTP kabeltje lopen naar een aparte bedraade en wireless router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeOS
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:25
PolluxDKB schreef op maandag 12 november 2007 @ 18:16:
[...]

Anders laat je ze jou bellen op je mobiel of je koopt zelf even een universele adapter. Die dingen zijn altijd handig.

Repeat after me: I Will Use Google Before Asking Stupid Questions

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordsnow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06:00

lordsnow

I know nothing

De afgelopen drie a vier dagen is het weer raak - ik moet meerdere keren op een avond mijn LiveBox (en soms mijn router) uit- en aanzetten omdat Internet spontaan weg valt. Dit gebeurd ongeacht welke PC op dat moment aan staat. Is er weer een firmware update geweest of zo? :/ Een paar maanden terug was er ook al zo iets, maar na twee a drie weken was het ook spontaan weer voorbij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harryslinger
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01-08-2024
lordsnow schreef op dinsdag 13 november 2007 @ 00:05:
De afgelopen drie a vier dagen is het weer raak - ik moet meerdere keren op een avond mijn LiveBox (en soms mijn router) uit- en aanzetten omdat Internet spontaan weg valt. Dit gebeurd ongeacht welke PC op dat moment aan staat. Is er weer een firmware update geweest of zo? :/ Een paar maanden terug was er ook al zo iets, maar na twee a drie weken was het ook spontaan weer voorbij...
Ik heb dit ook gehad, bij mij is de oplossing geweest om de livebox in bridge te zetten en een externe router er achter te plaatsen, nu nergens meer last van, voorheen vaak 3 tot 6 keer op 1 avond wegval van het signaal, waarbij een powercycle de oplossing was

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tito129
harryslinger schreef op dinsdag 13 november 2007 @ 01:18:
[...]

Ik heb dit ook gehad, bij mij is de oplossing geweest om de livebox in bridge te zetten en een externe router er achter te plaatsen, nu nergens meer last van, voorheen vaak 3 tot 6 keer op 1 avond wegval van het signaal, waarbij een powercycle de oplossing was
Dat is lullig als je ook telefonie hebt.. Dan is bridge niet echt de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SamPatterson
Anoniem: 239309 schreef op woensdag 07 november 2007 @ 23:46:
SamPatterson

Update:

ISRA punt gevonden! Lasdop in de meterkast. Handleiding LiveBox erop nageslagen en aangesloten volgens aanwijzingen. LiveBox aangesloten op 20 cm van ISRA punt, getest ... en... nog steeds traag!

De SNR marge waarden waren nu 10 dB dichtbij, verweg 12 dB en voor de afname was 't voor dichtbij 21.4 dB en ver weg 4.6 dB (moet dichtbij niet lager zijn dan ver weg?).

Helpdesk weer gebeld, die konden niets raars zien. Hele riedeltje weer afgewerkt... allemaal niks opgeleverd. Nu wordt het doorgestuurd naar de technische dienst en krijg ik binnen 14 kalenderdagen bericht... daar schiet ik wat mee op! 8)7 Heb toch echt het idee dat het probleem in de wijkcentrale zit.

Indien er hier mensen meelezen die bij de helpdesk van Orange werken: Kunnen jullie via het systeem zien hoe de verbinding is tussen de LiveBox en de buitenwereld? Ik hoor die lui steeds alleen maar over intrainsnelheden, maar nooit over de actuele snelheid.

Als iemand nog tips heeft hoor ik die graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sayko
  • Laatst online: 01-06 17:05

Sayko

Knowledge Is Power

SamPatterson schreef op dinsdag 13 november 2007 @ 18:27:
[...]

Update:

ISRA punt gevonden! Lasdop in de meterkast. Handleiding LiveBox erop nageslagen en aangesloten volgens aanwijzingen. LiveBox aangesloten op 20 cm van ISRA punt, getest ... en... nog steeds traag!

De SNR marge waarden waren nu 10 dB dichtbij, verweg 12 dB en voor de afname was 't voor dichtbij 21.4 dB en ver weg 4.6 dB (moet dichtbij niet lager zijn dan ver weg?).

Helpdesk weer gebeld, die konden niets raars zien. Hele riedeltje weer afgewerkt... allemaal niks opgeleverd. Nu wordt het doorgestuurd naar de technische dienst en krijg ik binnen 14 kalenderdagen bericht... daar schiet ik wat mee op! 8)7 Heb toch echt het idee dat het probleem in de wijkcentrale zit.

Indien er hier mensen meelezen die bij de helpdesk van Orange werken: Kunnen jullie via het systeem zien hoe de verbinding is tussen de LiveBox en de buitenwereld? Ik hoor die lui steeds alleen maar over intrainsnelheden, maar nooit over de actuele snelheid.

Als iemand nog tips heeft hoor ik die graag.
Ik kan nergens he pingwaardes lezen. Kun je even een ping uitvoeren naar een website en de resultaten posten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lizard
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:02
Toch maar even een nieuw topic geopend, was me een klein beetje ontschoten... :$

[Orange] ADSL Family+Telefonie ervaringen (Deel XVII)

Daar maar weer verder dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-06 13:43
Lizard schreef op woensdag 14 november 2007 @ 00:19:
Toch maar even een nieuw topic geopend, was me een klein beetje ontschoten... :$

[Orange] ADSL Family+Telefonie ervaringen (Deel XVII)

Daar maar weer verder dus.
Super !

Danku, deze gaat dicht.

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

Pagina: 1 ... 12 13 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Laten we het in dit topic inderdaad niet hebben over de overname van de mobiele-tak van Orange Nederland aan T-Mobile. Dat is behoorlijk offtopic.