Overzicht elektrische voertuigen

Pagina: 1 ... 6 ... 11 Laatste
Acties:
  • 26.730 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 02 oktober 2007 @ 17:24:
Gelukkig zet je geen 12 uur per dag koffie :P
:z Ja maar dat is dus wat ik mij afvraag. Wat doe je met alle energie die opgewekt wordt wanneer je het niet nodig hebt. Tenzij hij het kan opslaan of terug het net opbrengen tegen een vergoeding heeft hij daar dus geen rendement van. Zijn totale xxxWh per jaar, daarvan kan de helft dus voor niets geweest zijn. (omdat je niet thuis bent bvb). Tevens vallen de piekmomenten van verbruik vaak samen ('s avond bvb, iemand zit tv te kijken, de andere zit aan de pc, boel lampen aan, enz...) Dus dat compenseer je niet, dan moet je extra van het net halen.

Redeneringen als licht laten branden op zonne-energie is ook nogal onnozel, want als het donker is, is er geen zon, en als er zon is moet er geen licht zijn :p Ik wou namelijk zeggen: daar kan je een heleboel ledjes mee voeden.

Daarom twijfel ik ook over het totale rendement en bruikbaarheid van de opstelling, gecombineerd met de investering en de afschrijving. Canon verdedigt het met vuur, omdat het nuttig is? Of omdat het iets speciaal is, of omdat het nu eenmaal veel geld kost...

Als het eens goed hagelt, zijn je panelen dan aan gort?

Anyway, structureel gezien laat ik liever een derde partij op grote schaal 'groene energie' opwekken (windmolens, waterbekkens, watermolens) en koop ik daar wel van, dan dat elk individu op zichzelf een matje zonnepanelen legt. Als techneut en technologie geïnteresseerde is het wél sweet natuurlijk, om die reden zou ik er eventueel ook aan beginnen. Echter: zelfde verhaal, goedkope panelen zijn een noodzaak. Ik wil op korte termijn rendement zien. Geen 15 jaren plan (wie weet ben ik er tegen dan niet meer :) ) Zonneboilers zie ik bvb meer heil in. Water opwarmen is een energieverslindende aangelegenheid dus als zonne-energie dat kan doen, prima. Warm water wordt ook overdag gebruikt, en de energie is beter te bewaren voor later, omdat warm water prima later kan gebruikt worden mits goede isolatie. De energie die je dan uitspaart door je water niet moeten warmen kan je dan weer voor iets anders gebruiken. Zie je wel? Ik ben vóór duurzaam, alleen dan selectief en bedachtzaam :p

en dit heeft niets meer te maken met auto's, dus ik ga nog eens rustig z'n topic doorlezen over duurzame energie en eventuele vragen naar daar verkassen :p

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 02-10-2007 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unclero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:21

unclero

MB EQA ftw \o/

Verwijderd schreef op dinsdag 02 oktober 2007 @ 15:10:
[lang verhaal waar ik het in grote lijnen mee eens ben]

En als laatste, een brommer (van die scooter dingen) is dus echt geen oplossing he. Prima dat jij daar mee voldoet, maar in de winter wil ik wel op zijn minst droog zitten met een dak boven mijn hoofd 8)7 Ik zie mezelf later op m'n job niet aankomen met een elektrische scooter, en al zeker niet in de winter |:(
Regenpak en/of motorpak schijnen wonderen te doen ;).
Maar ik kan me voorstellen dat als je consultant of vertegenwoordiger ofzo bent dat je dan niet met een electrische scooter aan kan komen zetten, tenzij die eruit ziet als een Honda Goldwing (met veel chroom) ofzo.
(trouwens ben ik ook nogal sceptisch/realistisch over de zonnepanelen van Canon, ik zie in z'n ondertitel: 850 Watt piek. Dat is dus eigenlijk bijna niets. Net iets meer dan een microgolf. En dat is piek en waarschijnlijk alleen op de middag als de zon het intenst is. In de praktijk duurt de afschrijving van zonnepanelen meerdere jaren, en je kan je afvragen of dergelijke langetermijn afschrijvingen voor de consumenten wel interessant zijn. Zeker voor nutsvoorzieningen. Laten we de levensduur van die dingen dan nog even buiten beschouwing.
Ikzelf vind stirlingmotoren die generatoren aandrijven, en hun warmtebron uit zonnecollectoren halen, buitengewoon interessant :D.

Als ik ooit me huis heb verkocht wil ik met een bootje aangedreven door stirlingmotoren de wereld rondzeilen :D. *droomt verder*

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
Verwijderd schreef op dinsdag 02 oktober 2007 @ 17:38:
Tenzij hij het kan opslaan of terug het net opbrengen tegen een vergoeding heeft hij daar dus geen rendement van.
'Hij' (ik neem aan dat je daarmee mij bedoelt) voedt een eventueel overschot overdag inderdaad terug het net in waar ik hetzelfde voor een kWh terugkrijg als hij me kost als ik hem zou verbruiken. Dit gaat volautomatisch omdat mijn draaischijfmeter dit verrekent (bij overschot draait de schijf en het telwerk achteruit). We verbruiken zo'n 850 kWh per jaar, onze zonnestroompanelen produceren zo'n 750 kWh per jaar, het verbruik wordt dus bijna gedekt.
Daarom twijfel ik ook over het totale rendement en bruikbaarheid van de opstelling, gecombineerd met de investering en de afschrijving. Canon verdedigt het met vuur, omdat het nuttig is? Of omdat het iets speciaal is, of omdat het nu eenmaal veel geld kost...
CanonG1 verdedigt het met vuur omdat het nuttig is (schone en duurzame energie), het naar mijn mening (<- goed lezen, mening) waarschijnlijk financieel ook wel aantrekkelijk is, maar alleen als je een langetermijn blik hebt. En het levert mij nog meer op dan geld: de lol. Maar ik verwacht zeker niet dat iedereen dat ziet, en als ik eerlijk ben van jou al helemaal niet.

En de text "omdat het nu eenmaal veel geld kost" is een beetje een cheap shot, neem me niet kwalijk. Ik ben bekend met het fenomeen van het verdedigen van een eigen dure aanschaf (zeer bekend uit fotografieforums), maar dat gaat in dit geval echt niet op. Ik was hier al lange tijd helemaal enthousiast over ver voordat ik ze zelf op het dak had liggen.
Als het eens goed hagelt, zijn je panelen dan aan gort?
Neen, het is gehard glas.
Ik wil op korte termijn rendement zien.
Dan passen fossiele brandstoffen prima bij jou :) Die geven inderdaad op korte termijn veel 'rendement'. Rendement bewust tussen aanhalingstekens, omdat het niet echt rendement is maar meer het plunderen van de spaarrekening. Dat wordt niet aangevuld.
en dit heeft niets meer te maken met auto's, dus ik ga nog eens rustig z'n topic doorlezen over duurzame energie en eventuele vragen naar daar verkassen :p
Hier is een vrij uitgebreid topic: Duurzame Energie deel 3

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sleuk dat je met dat soort smilies gaat strooien maar blijkbaar heb je dus totaal geen benul van hoe het geheel functioneert. In heb 'm al meer dan eens zien uitleggen hoe het overschot linea recta terug het net in gaat. Ben je overdag niet thuis en gebruik je niks, dan loopt de meter dus achteruit.

Ik ben helemaal niet van de milieuhippiehoek en zelfs ik weet hoe dat in elkaar steekt. En ik vind het idee wel heel aardig alleen vind ik het pas interessant als je de panelen in een paar jaar terug verdiend ipv over 20 jaar. Geld gaat bij mij toch voor het milieu en op dat vlak is het rendement me te matig. Canon heeft zijn prioriteiten andersom staan en voor hem is het zelfs met de kosten van de panelen zelf rendabel. Niet direct in geld maar in een warm gevoel van binnen of wat dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online

Metro2002

Memento mori

Waar ik nou weinig over hoor zijn motoren die middels magneten werken (in principe een oneindige energiebron). Als je op Youtube naar filmpjes ervan zoekt kom je er genoeg werkende van tegen. Waarom wordt zoiets niet gebruikt ? Al was het maar om een dynamo aan te drijven en zo energie op te wekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[google=perpetuum mobile]

Om daarom niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 03-09 13:59
Motoren die middels magneten werken zijn electromotoren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CanonG1 schreef op maandag 01 oktober 2007 @ 19:18:
[...]

CanonG1 is er zelf ook bij en kan prima voor zichzelf spreken, dank u :) CanonG1 is niet perfect, laat zijn fantasie ook wel eens te ver de vrije loop en heeft het soms nodig dat er wat tegengas gegeven wordt. Maar is nog steeds fan van elektrische voertuigen omdat ze anders, schoon, zuinig, stil en leuk zijn!

En om het weer ontopic en wat positever te houden; die Qwic elektrische scooter waar ik de Schoner Vervoer Toer op gereden heb is in de aanbieding bij de Bijenkorf voor € 1500. Als ze er nog € 250 vanaf zouden doen sla ik echt aan het twijfelen (ik heb zo'n ding nu niet nodig).

[afbeelding]
ja,ja,ja

Ik vind die Qwic maar een sobere scooter (persoonlijk). Ik mis op het eerste oog het spatbaord bij het voorwiel. Mijn scooter en vele andere komen uit dezelfde fabriek, maar klopt dit wel?

Ik kreeg vandaag het vraagstuk van iemand die ook op een elektrische scooter rijdt
"Hoe maak ik het ding schoon?"
Domme vraag? Nee, want hij wilde met de hogedrukspuit het ding afspuiten en dat heb ik hem stellig afgeraden. Hoe dan wel?
Wacht totdat de scooter helemaal droog is en ga gewoon met een handveger langs alles. Hiermee haal je 95% van het vuil weg maar blinkt hij nog niet. Ik zou hem niet oppoetsen want ik heb vernomen dat het de kans op diefstal en schade uit jaloezie/baldadigheid erg verhoogt. Met een beetje mat uiterlijk, maar wel zandvrij valt hij minder op. Dat vertelde een diener.

Goed, daarna de bowdonkabels lopen doorlopen met WD40, alle beweegbare delen voorzien van een nieuwe drup en niets piept of kraakt er nog.

Het probleem bij die Qwic lijkt me dat alle vuil zo tegen de onderkant aan geknalt wordt. Een spartbord kun je met een handveger heel goed te baas. Een handveeger kan in heel dunne gaatjes komen.

Nog een issue en iets heel anders:

Is het zo dat de betaalpompen van een tankstation toevallig pure zuurstof in je band pompen? Het valt me meteen op dat ik zodra ik betaald mijn banden oppomp ik veel vaker terug moet. Nu ik het met een eigen manometerpomp doe hoef ik lang niet zo vaak bij te pompen. Hoe zit dat? ZO kan ik ook geld verdienen door de zaak te bekluiten want zuurstof lekt makkelijk weg uit je band.

Even iets belangrijks:

Wat heel veel mensen vergeten is het feit dat je met een elektrisch voertuig 'bijna' geen pech kunt krijgen. Als het geheel goed dichtgekit is kun je door weer en wind met je E-scoot.

Ik zie me inde winter wél aankomen op zo'n scooter. Ik kan een lijpo zijn, maar ik ben geen watje.

Met Google-earth kun je perect uitstippen hoever je scooter kan komen en als je het geheel van bovenaf bekijkt is 40 km nog een heel eind.
Het geluk is dat ik zelf zelden harder rijdt als 30 km/h, shaggie erbij en ik kom er wel. Qua tijd is het verschil tussen flink doorgassen en met 30 km/h naar mijn nieuwe werk sukkelen 4 minuten en qua verbruik scheeld het zo'n 30%. Ik praat over 14,68 km voor een enkele reis.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 02-10-2007 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er zijn anders ook van die Chinese baggerscootjes die schijnbaar niet eens regendicht zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 02 oktober 2007 @ 22:03:
Er zijn anders ook van die Chinese baggerscootjes die schijnbaar niet eens regendicht zijn.
Ja dat klopt helemaal. Maar de mijne is dicht want die heeft menig plensbui glansrijk doorstaan :)
Baotian is zo'n merk wat jij bedoeld. Ik hoor daar veel ellende over (vochtproblemen) met die scootertjes, dus ik kan je op geen enkel punt tegenspreken.

Ik heb het in het begin al gecheckt en alles is waterdicht en de controller van mijn scooter zit achter de achterlamp, hoog en droog. Daar is blijkbaar wel over nagedacht.

En HlpDsk, een elektrische scooter die kortsluiting veroorzaakt is levensgevaarlijk. Als dat zo zou zijn zouden ze zo uit de handel zijn. Korsluiting met een setje van 60 volt 18 Ampere wil ik niet onder mijn reet hebben :X

*Gaat kitspuit halen om alles nog eens na te lopen, je weet maar nooit in dit natte klimaat :/

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 02-10-2007 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Het Nuon Solar team doet het goed:
It turns out that everything worked perfectly as expected, but what startled everyone were the performance figures Nuna produced. It turns out our rented minivans cannot keep up with Nuna in passing maneuvers, a full 5 second head start was needed for "scout" (the van driving in front of Nuna) to accelerate in order to give Nuna the needed following distance. Acceleration from 80km/h to 120 km/h is incredible, and had it not been for the roll bar, would probably have given me whiplash. Jokes were made that we would probably be returning our rented cars with nitrous or turbo kits installed.

Driving with Nuna also posed some more problems for our more conventional vehicles. Following distances posed a slight problem when slowing down the convoy, with Nuna's rolling distance being extremely long (in part due to the high performance bearings provided by Schaeffler Group's INA FAG arm) the car's quickly gained distance. Convoy vehicles actually need to keep on the throttle when slowing down with Nuna.
Bron (Ook een paar foto's)

Over de voortgang van de Solar Team Twente is hier wat beeldmateriaal te bekijken.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik schaam me kapot dat ik dacht dat ze niet zouden winnen, maar nu ik het zo zie; vul zelf maar in ;)

Respect verdient dat om eerlijk te zijn, mijn respect.

Zonne-energie opwekken... Ik pak net mijn lichtmeter en ik meet een miezerig 75 lux in de huiskamer. Het is nu wel zo donker (en extreem noodweer) dat ik met mijn gordijnen open en 6m2 aan raam mijn binnenvelichting aan kan zetten :o

Volgens www.bommeltje.nl , onze lokale weersite is de opgewekte zonne energie per vierkante meter 0,0 watt/m2. Je kunt nog zulke goede zonnecellen hebben, maar hier doe je niets meer aan. Nog vette onweer erbij en ik zou me minder behagelijk voelen als er voor duizenden op mijn dak staat in dit noodweer. Het is echt extreem noodweer nu!

Nu gaat het fout buiten. Ons achterafdak begeeft het nu.

Ik wilde nog net weggaan naar Nijmegen om 11 uur, gelukkig kreeg ik onverwachts bezoek en ben ik opgehouden, maar of mijn elektrische scooter dit overleefd had,

gaat handje toesteken

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2007 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CanonG1 schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 09:21:
Het Nuon Solar team doet het goed:

[...]

Bron (Ook een paar foto's)

Over de voortgang van de Solar Team Twente is hier wat beeldmateriaal te bekijken.
Dat moet echt een geweldig avontuur zijn als je de kans hebt om daar bij te zijn. Ik= jaloers :p . Grappig stukje ook over de prestaties van dat ding. En de rest is helemaal 'engineering perfection'.

Bookmarked dus. Alhoewel er denk ik ook een Belgisch team meedoet, maar die zullen het wel weer minder goed doen i presume. Toch effe checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Verwijderd schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 13:48:
Dat moet echt een geweldig avontuur zijn als je de kans hebt om daar bij te zijn. Ik= jaloers :p . Grappig stukje ook over de prestaties van dat ding. En de rest is helemaal 'engineering perfection'.
Ik = ook jaloers! Wat een avontuur moet dit zijn zeg. Ik zou er wat voor over hebben om mee te mogen. En op zich zou het kunnen: je vliegt er heen, huurt een auto en rijdt achter ze aan, niemand die je tegenhoudt. Maar dat kost niet weinig :P
Bookmarked dus. Alhoewel er denk ik ook een Belgisch team meedoet, maar die zullen het wel weer minder goed doen i presume. Toch effe checken.
Ik heb op mijn website een overzichtje gemaakt van alle teams, zo goed en zo kwaad als dat ging: http://www.solarwebsite.nl/wsc2007/wsc2007.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ach, van mij ook eenhart onder de riem

PS: Het dak hangt alweer. Bout was eruit door de last van het water, wordt opgelost.

Afbeeldingslocatie: http://xs320.xs.to/xs320/07403/Knipsel.PNG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unclero

unclero

MB EQA ftw \o/

"inventie" :??

Maar dat terzijde...
Eat your heart out, Enertia-Bike!

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Dat ziet er verdomd strak uit! Enig idee van de specs? Ik kan er met Google niets over vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CanonG1 schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 14:57:
[...]

Dat ziet er verdomd strak uit! Enig idee van de specs? Ik kan er met Google niets over vinden.
Inventie van inventief. Uitvindingrijk. :)

Afschuwlijk ding, geen neuskapje of iets op die motor en een lancering is zo gemaakt. Je enigste grip is die aan het stuur en niet met je benen omdat je geen zithouding meer over hebt.
Racers vallen bij mij niet in de smaak.

Ik zit vaak rechtop en als ik die motor gratis zou krijgen ben ik heel vlug mijn roze papier kwijt ben ik bang. dat ding staat je uitdagend aan te kijken.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2007 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CanonG1 schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 13:54:
[...]

Ik = ook jaloers! Wat een avontuur moet dit zijn zeg. Ik zou er wat voor over hebben om mee te mogen. En op zich zou het kunnen: je vliegt er heen, huurt een auto en rijdt achter ze aan, niemand die je tegenhoudt. Maar dat kost niet weinig :P
Ik bedoelde eerder meedenken en meewerken aan de technische uitwerking. (rijden zou ik sowieso niet mogen doen, aangezien daar alleen de kleinste lichtste mannetjes voor in aanmerking komen :p )
Ik heb op mijn website een overzichtje gemaakt van alle teams, zo goed en zo kwaad als dat ging: http://www.solarwebsite.nl/wsc2007/wsc2007.htm
Dat zijn er nog best wel veel, 46 teams... Waarbij 'FH Bochum Solar Car Team' toch wel erg funky is :) Mooi.
Velen zien er ook duidelijk minder professioneel uit als de Nederlandse teams. Een dergelijk project is sowieso alleen mogelijk in samenwerking met een universiteit, qua kennis en tijd. Dat kadert dan meestal in een onderzoeksgroep.
Erg fascinerend om te volgen. Op de limieten van onderzoek en mogelijkheden :)

Dat tweede Nederlands team heeft ook wel een iets vernufterig ontwerp blijkbaar, met kantelbare panelen en maximaliseren van de opvang van de invallende energie...
Prachtig. Zo zie je maar, dat van zodra de grote jongens zich er eens mee gaan bemoeien alle geknutsel in de marge ondergesneeuwd wordt. Wordt eens tijd dat de grote merken zich dan ook eens gaan bezighouden met die 'monopod' achtige voertuigen genre twike/cityEL. Dan gaan we misschien ergens komen.

Die enertiabike ziet er ook een stuk kleiner uit dan deze suzuki, en gaat ook max 90 km per uur, terwijl dat bij deze iets meer mag zijn hoop ik (140 zou genoeg zijn). Ondanks dat het een concept is had ik graag gehad dat ze hier meer tijd en moeite in gaan investeren. Eens zien wat ze kunnen bereiken. Elektrische motoren hebben ook geen vibraties en dergelijke, en interessante vermogenseigenschappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan001
nieuws: 'Nucleaire' batterij levert jarenlang stroom

Nou ik moet nog maar zien dat dat wat wordt :/ . Ik geloof er niks van. Dat wordt nooit geaccepteerd. Er komt tritium bij vrij, een grondstof voor kernfusie, dus als ze dat nou konden opvangen (en snel, want dat spul vervalt dus :P).

[ Voor 4% gewijzigd door stefan001 op 03-10-2007 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
He kijk nou, er is een nog een Nederlands Solar Team:

http://www.solarteamamsterdam.nl/

Hun website wekt de indruk dat ze mee gaan doen, hoewel hij al een tijd niet bijgewerkt lijkt te zijn. Ik heb ze eens gemaild met de vraag hoe het zit. Het had mooi geweest als er drie teams mee hadden gedaan, precies genoeg om het erepodium compleet te vullen :)

Per ongeluk ook in duurzame energie gepost...

-edit-

Ik kreeg vrij vlot dit antwoord:
Beste Jeroen,

Bedankt voor de interesse voor onze deelname. Helaas moet ik mededelen dat
wij niet meer mee zullen doen aan de Panasonic World Solar Challenge 2007.
Wegens tegenvallende resultaten omtrent financiële zaken door middel van
sponsoring hebben wij geen wagen kunnen bouwen in de tijd die wij er voor
hadden. Voor zover ik heb vernomen wil de Hogeschool van Amsterdam wel mee
doen in 2009 al moet hier eerst een goede onderhandeling aan vooraf gaan.

Over onze website: deze zal binnen niet al te lange tijd offline gaan. Wij
zijn gestopt en iedereen is weer aan het werk op school, stage of
afstuderen. Hierdoor hebben wij geen updates gemaakt aan de website, al
zou dit wel een goede stap zijn, for the time being.

Tot slot, wij hopen dat onze Nederlandse en Belgische vrienden het goed
zullen doen tijdens de race en wensen hun dan ook al het beste toe. Er zal
een goede race worden gereden dus houd ze in de gaten. :)

Met vriendelijke groet,

Wouter ten Velden
Team leader Solar Team Amsterdam
Hogeschool van Amsterdam

[ Voor 53% gewijzigd door JeroenH op 05-10-2007 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan001
Vandaag een praatje bijgewoond op het werk, van het hoofd van afdeling waterstof van ECN. Interessant praatje, 'well to wheel' zou je rond de 1.4x energie-efficienter zijn (nou dat schiet op...). Voordeel is wel dat de uitlaatgassen van auto's (gaat voornamelijk over auto's) weg zijn. Maar als je dan allemaal ziet wat er aan infrastuctuur voor nodig is...

Iemand vroeg ook naar zijn mening over lithium-powered auto's, was opzich grappig, want de spreker wist meteen dat de Tesla bedoeld werd, en gaf de gebruikelijke standaardantwoorden over laadtijden, tanken etc. Wat mij betreft zitten er toch teveel haken en ogen aan het waterstof-gedoe. Batterijtechnologie staat ook niet stil.

Ik denk toch dat er voor accutechnologie een betere toekomst is weggelegd. Je kan beginnen met auto's op accu's met backup op benzine/diesel/whatever om de accu's op te laden. Als de technologie wat verder is, zal dat niet meer nodig zijn :).

offtopic:
Dit is ook gepost in het duurzame energie topic. Ik moest per se nog wat toevoegen van tweakers omdat ik anders een dubbelpost deed :D dus bij deze dit onzinnige bericht :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

stefan001 schreef op dinsdag 09 oktober 2007 @ 21:37:

Iemand vroeg ook naar zijn mening over lithium-powered auto's, was opzich grappig, want de spreker wist meteen dat de Tesla bedoeld werd, en gaf de gebruikelijke standaardantwoorden over laadtijden, tanken etc. Wat mij betreft zitten er toch teveel haken en ogen aan het waterstof-gedoe. Batterijtechnologie staat ook niet stil.

Ik denk toch dat er voor accutechnologie een betere toekomst is weggelegd.
Interessant, mijn opinie is namelijk net tegenovergesteld. :) De toekomst zal het uitwijzen. Op korte tot middellange termijn zie ik meer heil in hydrogen of zoals je zegt, hybrides met fosiele range extender.

Ik heb de indruk dat accu technologie niet echt opschiet, dus vooraleer accu's op dergelijke grote schaal (vergeet niet om welke jaarlijke volumes het hier gaat, alleen al voor wagens :X ) commercieel inzetbaar worden aan normale prijzen zitten we volgens mij gemakkelijk 15 jaar verder.

Ooit zal het moeten gebeuren natuurlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan001
Verwijderd schreef op dinsdag 09 oktober 2007 @ 22:46:
[...]

Interessant, mijn opinie is namelijk net tegenovergesteld. :)
:D

Met al dat waterstof-gedoe van het maken ervan, transport, veiligheid (hoewel het vergelijkbaar lijkt te zijn met LPG) vind ik toch een hoop gedoe. Daarbij zitten ze nog steeds met levensduur van de brandstofcel (ze willen 5000 uur, het is nu 2000 uur als ik me goed herinner), en er wordt teveel platina gebruikt. Voor het begin maakt dat niet zoveel uit omdat er toch niet zoveel auto's zijn met een brandstofcel, maar dat moet later wel omlaag. Dat zal opzich wel kunnen lukken, kwestie van engeneering. Maar toch. Accu's zijn een min of meer bewezen technologie (CityEL, Aerorider, Twike, Tesla, ...), terwijl je een brandstofcelauto nog niet kan kopen. In het praatje werd nog wel gewezen op een gezinnetje dat er eentje geleased kreeg. Waarom moet ik nou ineens denken aan dat electric car project in Californie en die film van Sony "who killed the electric car"...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

stefan001 schreef op dinsdag 09 oktober 2007 @ 23:14:
[...]

Met al dat waterstof-gedoe van het maken ervan, transport, veiligheid (hoewel het vergelijkbaar lijkt te zijn met LPG) vind ik toch een hoop gedoe.
Ik dacht vooral aan die concept car van honda: Hydrogen FCX Concept, die normaal over 3-4 jaar in productie gaat. Deze heeft een eigen waterstof station die je bij je thuis kan zetten. Dus thuis produceer je waterstof (met elektriciteit) en daar 'tank' je de wagen mee. Een volledige distributie en infrastructuur is dus niet nodig als je alles redelijk plant. (wat je sowieso met batterijen ook moet doen! Enkel thuis laden dus)
Daarbij zitten ze nog steeds met levensduur van de brandstofcel (ze willen 5000 uur, het is nu 2000 uur als ik me goed herinner), en er wordt teveel platina gebruikt. Voor het begin maakt dat niet zoveel uit omdat er toch niet zoveel auto's zijn met een brandstofcel, maar dat moet later wel omlaag. Dat zal opzich wel kunnen lukken, kwestie van engeneering.
Kijk, dat is interessante info. Goed punt dus. Misschien moest ik maar eens bijlezen in de technologie van de waterstof cel, maar nu je het schrijft herinner ik me inderdaad dat er platinum aan te pas komt. Dat is niet best voor massaproductie in elk geval.

Verder is het ook zo dat de cellen gekoeld moeten worden om bruikbaar te zijn (en dat verbruikt natuurlijk ook energie) In dat verband:
Het concern ontwikkelde een zogenaamde ‘warme brandstofcel’ die kleiner, efficiënter en goedkoper is dan de tot nu toe gebruikte ‘koude brandstofcel’. De serieproductie van brandstofcellen voor auto’s is hiermee een flinke stap dichterbij gekomen, maar zal toch nog erg lang duren…

Bij koude brandstofcellen bedraagt de maximaal toegestane temperatuur 80 graden Celsius. Bij hogere temperaturen ontstaat onherstelbare schade. Daarom zijn auto’s met een koude brandstofcel voorzien van een gecompliceerd, zwaar en (dus) duur koelsysteem. Om optimaal te (blijven) presteren en om schade te voorkomen, moeten de toegevoerde waterstof en lucht in een koude brandstofcel bovendien continu worden bevochtigd. Ook hiervoor is een gecompliceerd, omvangrijk, zwaar en duur systeem nodig. Omdat het ‘warme membraan’ van Volkswagen bij temperaturen van 120 graden Celsius probleemloos functioneert, is veel minder koeling nodig. Bovendien is bevochtiging niet noodzakelijk. Dat komt doordat de geleiding van protonen bij de warme brandstofcel via fosforzuur plaatsvindt. Dit zuur heeft even goede elektrolytische eigenschappen als water, maar het heeft een veel hoger kookpunt.
bron: autoblog.nl
Maar toch. Accu's zijn een min of meer bewezen technologie (CityEL, Aerorider, Twike, Tesla, ...), terwijl je een brandstofcelauto nog niet kan kopen.
Mja, eigenlijk heb je wel gelijk, alles welbeschouwd :p Maar toch is er nog véél ontwikkeling nodig van de accutechnologie denk ik. Vooral het concept 'tanken' is niet mogelijk. Dit is voor veel mensen een verworven comfort wat ze niet gemakkelijk zullen kunnen opgeven. Brandstof is uiteraard een ultiem middel om 'gestockeerde' energie over te tanken voor later gebruik (namelijk gewoon vloeibaar of gasvormig). Dus leegrijden, en dan hupla, één minuut tanken en weer op weg (en niet uren wachten tot de accu's terug opgeladen zijn)

Dus als accu's inderdaad de toekomst worden moet hier toch wel aandacht aan besteed worden. Het is ook een vaak terugkerend punt van discussie en ook hier op GoT in VV al eens behandeld denk ik. Opties waren:
-verwisselbare batterypacks. Glijd er één uit, ander erin, klaar. Maar dat vereist standaardisering en kwaliteitscontrole (je zal maar met het pack zitten van iemand anders wat maar op
% meer presteert) Eveneens vereist het een goed uitgebouwde infrastructuur. Standaardisering is sowieso wishfull thinking in een miljoenenbusiness als de automarkt. In het belang van de de consument en de productie en de omgeving zou het moeten, maar geen enkel merk zal daarvoor zijn eigen belangen willen opzij zetten. Het lukt ze nog niet eens met laptopbatterijen, laat staan autoaccu's
-Uw vertrouwen volledig leggen in toekomstige technische ontwikkelingen van de batterij/accu. Dus hopen op een batterij die licht is en veel energie kan stockeren, en op 5 minuten of iets dergelijks volledig terug kan opgeladen worden zonder te ontvlammen of wat dan ook (cfr lipo). Je kan hier wel op hopen, maar als het nooit komt?

In elk geval, boeiend om te volgen. :) Laat die slimme koppen maar overtime werken, eens zien wat hier uit komt :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 09-10-2007 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Intressante ontdekking van het effect van loodaccu's op elektrische voertuigen. Deze ripte ik uit een whitepaper van de batterijen in mijn scooter en de relevantie van de grafiek telt voor bijna elke loodgelaccu op de markt die in een elektrisch voertuig zit; met weinig uitzonderingen omdat het een karaktertrek is van de accu.

Afbeeldingslocatie: http://xs320.xs.to/xs320/07413/Knipsel.JPG

Als je voertuig op loodaccu's rijdt dan zul je het volgende vaak zien. Bij zowel mijn fiets als bij mijn scooter is dat hetzelfde verhaal.

Zodra ik vanuit stilstand optrek trek ik 1C (ontlaadtijd 'theoretisch' 60 minuten) uit de accu en dat merk ik aan de meter omdat die dan iets inzakt en als hij bijna leeg is zakt hij helemaal in.

Als ik 40 km/h rijdt dan zal ik ongeveer 0.6C nodig hebben om op snelheid te blijven. Trek ik de lijn door naar mijn situatie al sik 25 km/h rijdt dan trek ik 0.4C.

Ik heb dan niet alleen 2/10 meer energie over, maar de batterij kan meer leveren als deze net iets lager belast wordt en dat is een dubbelplus op je range!

Als ik 40 kilometer lang 25 km/u rij en daarvan 10 kilometer in de stad Nijmegen zit ik al over de range van de scooter heen van wat ze opgeven. Ik heb bij thuiskomst nog bijna 1/3 over!

Dus, of ik de accu leegtrek naar 70% ontlading of naar 85% ontlading, het kan qua opladen het dubbele in de cycluys beteken en die 15% laten de accu 2x zo hard slijten. Dus een drievoudige besparing.

Daarom zijn loodaccu's niet de ideale oplossing miets je het ruim neemt en ik heb de accu's in mijn scooter nu gezien en dat zijn 5 stuks in serie. Wat als ik nu 5 grotere accu's neem? ruimte zat, echt. Dan trek ik nog minder C per uur in vergelijking met de capaciteit en dan wordt mijn range zelfs meer dan verdubbeld, zoniet, bijna verdrievoudigd.

Voor korte stukjes zoals de boodschappen is het wel leuk om even vol gas te rijden :) Ben nog geen ouwe lul ;)

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 10-10-2007 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Vergeet je niet dat grotere accu's ook zwaarder zijn, dat drukt je actieradius dus weer. Al dat gewicht moet versneld worden, je rolweerstand neemt wat toe, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CanonG1 schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 08:02:
Vergeet je niet dat grotere accu's ook zwaarder zijn, dat drukt je actieradius dus weer. Al dat gewicht moet versneld worden, je rolweerstand neemt wat toe, etc.
Hier wil ik even op in gaan.

Ik weeg 85 kilo (wil naar 75) en de scooter weegt 100 kilo dus samen is dat 185 kilo, daarvan bestaat 30 kilo uit accu's. Als ik nu grotere accu's neem en ik kom op 50 kilo uit dan is het totaalgewicht dus 205 kilo. Dat is een verschil van een 10%. Ik denk dat ik het niet eens echt zou merken. Gewoon 0,1 bar in je band erbij en gaan met die banaan :)

Ik wacht even totdat deze accu's op zijn want ik ga niet zomaar geld verkwisten zonder noodzaak, dus ik wacht nog even, maar het plan is er wel.
Ik kom makkelijk waar ik zijn moet, maar het is een fijn idee als je weet dat je extra reserve hebt want op is ook echt op. Nu heb ik nog nooit ver hoeven te lopen, maar je moet er wel op letten want snel en ver gaan niet samen.

Is het niet goedkoper om 10 accu's te bestellen in plaats van de originele 5 stuks. 5 gaan er in serie en over elke accu zet ik een accu parallel. Dat mag geen enkel probleem geven, ook niet voor de lader want het laden gebeurt meestal in de nacht en ik heb nog een elektrische fiets die altijd vol staat. Of het nu 6 uur laden is of 12 uur. Ik heb dat ding niet langer dan 1 uur per dag nodig.

PS: De hobbie voor elektrisch en ondersteund rijden is ook onstaan omdat ik slechte knieën heb.

Net weer naar Nijmegen geweest en rustig gereden met 25-30 km/h. Toen ik thuis kwam en ik geef vol gas dan gaat hij het rood nog niet eens in. +- 70% ontladen en hoe weet ik dat.

Uitleg van het rekenwonder:

Als ik mijn scooter oplaad weet ik dat de lader 3 ampere per uur precies in de batterij duwt. Dat is dus 1 ampere per 20 minuten en dat is exact 6 uur voor een volledige lading. Dat geeft de lader op en dat geloof ik wel. Toen ik de vorige keer ging stond de meter aan het eind van de rit op dezelfde positie en toen duurde het laden 4 uur en 20 minuten van de 6 uur, dus 5 ampere over van de 18. Al sik dus heel rustig rij heb ik 13 ampere nodig om op en neer naar Nijmegen te komen. Het voltage is 60 volt.
Hoe weet ik wanneer die lader afslaat?. Vanuit mijn slaapkamerraam kan ik de lader in de schuur zien door het glas van de deur in de schuur. Ik kijk elke 20 minuten en na 4 uur en 20 minuten was het lampje groen. De eerste 3,5 uur kijk ik niet want dan kan hij nooit vol zijn.

De lader is géén druppellader. Zodra het lampje groen is zijn de accu's al op hun maximum. Een nacht wachten en dan weer de lader aansluiten op de accu's resulteerd in 10 seconden laden en dan slaat hij weer af door middel van een relais! Duidelijk genoeg.

Reek<-> Nijmegen 40,2 km

Reek 10 meter NAP en Nijmegen 36 meter NAP met veel vals plat.
Waarvan 10 kilometer in de stad (stoplichten en fietsers enzo)
Waarvan 10 kilometer over de dijk (dus maximale windkracht)

Reek<->Oss, het meest bereden 27,02 km (Google-earth _/-\o_ )

Geen bijzonder verkeer. Met gemak te halen, geen probleem op volle snelheid, maar ook dan rij ik rustig. Ik plan gewoon goed en zorg ervoor dat ik geen haast heb. Ik kan een reis van 1 uur op de scooter op 2 minuten nauwkeurig plannen zonder ooit te laat te komen.

Zeker niet de omstandigheden waarmee ze testen!
Bandenspanning is extreem belangrijk. 2.5 ATM is echt te weinig. Ik knal ze naar 3 ATM en ik kan de bochten prachtig nemen. Scheeld 40% op de range tussne 2.0 en 3.0 bar.

Dus met te zachte banden de scooter op 40 km/h zetten en je bent na een half uurtje uitgereden :)

[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 10-10-2007 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Op New-energy TV staat een grappig filmpje over elektrische scooters, opgenomen tijdens de Schoner Vervoer Toer:

http://www.new-energy.tv/...tsen_op_de_goodscoot.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, lache, man.

Kunnen we jou ook zien in een van de CityEL's?

Mooie tour, ik kan wel janken dat ik er niet bij kon zijn ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Verwijderd schreef op vrijdag 12 oktober 2007 @ 18:51:
Ja, lache, man.

Kunnen we jou ook zien in een van de CityEL's?
Uh, nee, ik heb geen CityEl. Ik reed mee op een scooter, en ik kom één of twee keer heel even in beeld.
Mooie tour, ik kan wel janken dat ik er niet bij kon zijn ;(
Ja balen! Hopelijk volgend jaar beter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moortn
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21-08 16:07

Moortn

Hallo

Ik las net op autoweek het volgende:
Hij ziet er uit als een vliegtuig zonder vleugels. Maar de Aptera gaat verder dan wolkenfietserij. Wie aanbetaalt, krijgt ‘m over een jaar geleverd.
De Aptera Typ-1 is een project van de Amerikaan Steve Frambo. Zijn driewielige voertuig is er op gericht om zo min mogelijk brandstof te verbruiken. En dat is aardig gelukt: op een liter benzine komt hij 88,5 kilometer ver.
De Typ-1 heeft volgens de informatie van Steve 2,5 zitplaatsen en komt met alleen het plug-in hybride-systeem 193 kilometer ver. Wie kiest om er een optioneel dieselmotortje bij te zetten, heeft een actieradius van 483 kilometer. Door zijn extreme vorm heeft de Aptera een cW-waarde van 0,11.
De Apetra heeft weliswaar een groen karakter, maar is bepaald niet karig uitgerust. Er is een GPS-systeem aan boord, een systeem waarmee cd’s, mp3’s en dvd’s kunnen worden afgespeeld en de airco wordt gevoed via zonnepanelen.
In Amerika kost de Aperta 26.900 dollar. Wie nu vijfhonderd dollar aanbetaalt, krijgt de auto over twaalf maanden geleverd. Wie durft…?
Er staat niet bij hoe hard hij kan, maar zal dit een goed alternatief worden voor kleine stads auto's?
link

Jeej wat moet hier nou staan. Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
De Aptera op peakoil.nl.

Of dit wat wordt? Geen idee, het idee is zeer zeker ambitieus maar het ontwerp is mij te radicaal en eigenlijk is dat een probleem met veel van de 'alternatieve' voertuigen (kijk naar Twike, Aerorider, etc.). Als je kijkt naar wat er in Nederland op straat rond rijdt is dat 80-90% 'grijze muis': Opel Astra, VW Golf, Peugeot 206, noem ze maar op. Allemaal niet de spannendste auto's. Kennelijk is dat wat 'de markt' wil. Een Twike is 'raar' nog voordat een waarnemer weet wat er onder de motorkap zit.

Ik ben absoluut geen expert maar ik denk dat het design één van de factoren is die de doorbraak van elektrische voertuigen zou kunnen bewerkstelligen. Maak een elektrische auto die niet te onderscheiden is van (bijvoorbeeld) een Opel Astra, maar dan met de modernste technieken onder de motorkap, dus een zeer licht chassis, li-ion accu's, regeneratief remmen, mogelijkheid - al dan niet tijdelijk - een generatortje in de kofferbak te plaatsen en ik denk dat de kans veel groter wordt dat dat verkoopt.

-edit-

Volgens Google is 26 900 U.S. dollars = 18 963.694 € dus dat is nog goedkoper dan een leuk aangeklede NiMH-Twike (maar daar komt dan nog wel vervoer naar NL, goedkeuring, toelating, en eventuele belastingen bij)

-edit-

Verslag op New Energy TV van een ritje met een Twike tijdens de Schoner Vervoer Toer.

[ Voor 18% gewijzigd door JeroenH op 14-10-2007 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-09 17:53
Ik vind die Aptera een mooi apparaat. Als ik het geld er voor had zou ik hem zo kopen. De actieradius is prima voor regionaal gebruik en je kunt er zo op het eerste gezicht prima in zitten met zijn tweeën met een klein beetje bagage achter je. De specificaties geven 0-100 in 10 seconden aan, wat mij het idee geeft dat ie snel genoeg is om in alle gevallen mee te komen met een gewone verkeer. Uiteraard gaat het bereik dan achteruit, maar je hoeft natuurlijk niet continu het gas in te stampen, maar als het nodig is, dan gaat ie ook vooruit.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

idd, die aptera stond onlangs ook op autoblog.

Ik ben ook niet zo voor de 'alternatieve' ontwerpen, maar dit vind ik dan wel weer helemaal top. Als je dan toch een alternatief ontwerp nodig hebt, ga dan helemaal los en maak iets écht 'apart'. Dan scoor je bij mij ook goede punten. (een wagen hoeft voor mij niet én snel, én apart, én speciaal te zijn, maar er mag best wel iets zijn dat een beetje 'out of the ordinary' is)

Deze doet het in mijn boekje dus goed. Gedurfd, totaal nieuw en mooi ontwerp (ipv een glasvezel kist op fietswielen, met alle respect). Ook gaan hier netjes twee personen in, met een goed uitzicht rondom... Als voertuig voor erbij lijkt het me wel wat. En de prijs valt ook heel erg mee indien dat de prijs is voor het elektrische model.

Ik las onlangs nog wel een artikel over wat volgens mij het meest levensvatbare alternatief is. (plugin hybride waar de brandstofmotor niet aan de wielen hangt maar de batterij oplaadt) en blijkbaar zou 25 liter benzine genoeg zijn om 1000 km te halen.

Dus blijkbaar is het volledige proces efficiënter als je de brandstofmotor met constante belasting op een optimaal toerental energie laat produceren voor de batterijen, dan wanneer je met de brandstofmotor rechtstreeks de aandrijving verzorgt.... Maar ik zoek het nog wel even op. (het is in elk geval een platform van GM, dus ook opel en dergelijke kunnen hieronder vallen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Er doet een Twike (met range-extender) mee aan de World Solar Challenge:

http://ds1.dreifels.ch/twikeklub/page.asp?DH=517

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nice: Autoblog.nl - Audi A1 Metroproject Quattro concept

Ik weet dat het hier bij voorkeur over louter elektrisch aangedreven voertuigen zou moeten gaan, maar dit lijkt me op korte termijn voor het grote publiek en de gewone consument een utopie en dus niet haalbaar.

Alles wat in de goede richting gaat lijkt mij ook het vermelden waard, vooral dit stukje spreekt aan:
Het design is weer heel herkenbaar Audi, hetgeen voor sommigen ook meteen een verwijt is: “alle Audi’s lijken op elkaar”. Onder de kap ligt een 1,4 liter TFSI motor, goed voor 150 paardenkrachten die via een S-tronic (DSG) versnellingsbak naar de voorwielen worden gestuurd. Bijzonder bij deze auto is dat de achteras als wordt aangedreven door een 41 pk sterke elektromotor, waarmee als een soort bonus 200 Nm extra koppel wordt verkregen. Addtioneel kan hij ook als plug-in hybride worden uitgerust, waardoor de auto bijvoorbeeld in steden niets uitstoot. De actieradius is in dat geval 100 km. De lithium-ion accu’s kunnen bij ieder normaal stopcontact worden opgeladen, maar dit plug-in hybride systeem maakt de auto wel 70 kilo zwaarder.
Een degelijke 150PK TFSI voor het iets sportievere werk, en een elektromotor om in het stadsverkeer geruidsloos en clean te kunnen rijden. (41 pk is natuurlijk niets, maar om in een drukke stad te kruipen is het voldoende). De actieradius van 100 km is dan ook niet mis!

Die 150PK TFSI plus DSG zorgt voor een redelijk sportief karakter indien je toch eens los wil gaan. Dus als je wil, kán het. Niet zoals gewoonlijk met elektrische voertuigen dat je voor de rest van de levensduur van het ding een compromis moet sluiten en nooit anders zal kunnen rijden dan een bejaarde non.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Verwijderd schreef op donderdag 18 oktober 2007 @ 16:03:
Ik weet dat het hier bij voorkeur over louter elektrisch aangedreven voertuigen zou moeten gaan, maar dit lijkt me op korte termijn voor het grote publiek en de gewone consument een utopie en dus niet haalbaar.
Die mening is jouw goed recht :)
41 pk is natuurlijk niets
Die mening is jouw goed recht :)

Met mijn Alto met 30pk heb ik anders jarenlang tevreden rondgesnord zonder het idee te hebben dat ik meer PK's nodig had om iets te compenseren of zo. Het is maar hoe rationeel je het bekijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-09 17:53
CanonG1 schreef op donderdag 18 oktober 2007 @ 16:44:

Met mijn Alto met 30pk heb ik anders jarenlang tevreden rondgesnord zonder het idee te hebben dat ik meer PK's nodig had om iets te compenseren of zo. Het is maar hoe rationeel je het bekijkt.
Die alto woog dan ook maar de helft, dus dan heb je altijd nog een stuk betere pk/gewichtsverhouding.
Ik snap alleen niet dat ze dan meteen een 150pk benzinemotor erbij zetten. Neem dan een 60-80pk motorblokje die je met behulp van de turbo mooi in lage toeren veel koppel kunt geven. Dit lijkt mij voor vele potientiele overstappers ook al voldoende om de stap te maken.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan001
Niet helemaal waar (al is het, net als CanonG1 zegt, je eigen mening), het is namelijk zo dat een electromotor die 41 pk bij elke snelheid levert, en niet zoals bij een verbrandingsmotor alleen bij 5000-6000 toeren. En dat is veel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Enigszins flauw:

http://www.youtube.com/watch?v=DEkZfqOPG5M

(maar bij Top Gear zijn ze dan ook niet zulke grote fans van elektrische voertuigen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoZe
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-09 20:09
universal creations schreef op donderdag 18 oktober 2007 @ 18:24:
[...]

Die alto woog dan ook maar de helft, dus dan heb je altijd nog een stuk betere pk/gewichtsverhouding.
Ik snap alleen niet dat ze dan meteen een 150pk benzinemotor erbij zetten. Neem dan een 60-80pk motorblokje die je met behulp van de turbo mooi in lage toeren veel koppel kunt geven. Dit lijkt mij voor vele potientiele overstappers ook al voldoende om de stap te maken.
Uhm... Turbo's worden toch pas wakker bij hogere toerentallen (>2500), of heb ik iets gemist?

VAO: K'nex Big Ball Factory 63045

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
  • Laatst online: 09:33
MoZe schreef op vrijdag 19 oktober 2007 @ 08:06:
[...]

Uhm... Turbo's worden toch pas wakker bij hogere toerentallen (>2500), of heb ik iets gemist?
dat ligt maar net aan de turbo, maar de turbo's die echt veel boost leveren die komen pas bij hogere toerentallen echt meedoen, maar kleinere turbo's kunnen al eerder meehelpen :)

en die 41pk elektromotor levert 200nm, en dat is erg veel voor een kleine auto :)
mijn benzinemotortje van 47pk levert 75nm bij 2700rpm, die 41pk elektromotor levert 200nm vrijwel vanaf stilstand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-08 23:13

ajhaverkamp

gewoon Arjan

MoZe schreef op vrijdag 19 oktober 2007 @ 08:06:
[...]
Soms wel, soms niet. Hangt oa van de grootte van de turbo af. Een compressor werkt beter vanaf een lager toerental, vandaar dat VW ze tegenwoordig ook combineert op de TSI motoren. Maar op mijn dieseltje doet de turbo het ook goed en zo vaak kom ik niet boven de 2500 rpm bij rustig rijden.

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
3 november ga ik een proefrit maken in een plugin Prius!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Op www.101.tv staan dagelijks video-items over het Solar Team Twente. De presentatrice is volledig atechnisch en leutert maar wat maar verder zijn de filmpjes leuk en verassend informatief.

http://www.101.tv/page/solar/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Ow, shit.... Typisch geval van 'me and my big mouth'. Gisteren schreef ik dit op mijn website:
Nog een update: op www.101.tv staan dagelijks video-items over het Solar Team Twente. De presentatrice is volledig atechnisch en leutert maar wat maar verder zijn de filmpjes leuk en verassend informatief.
(in het origineel zitten wat links)

Nu ontving ik zojuist dit mailtje:
Hoi Jeroen,

Ik had je voor de race even gesproken over de Solar Challenge. Zag dat je je site goed bijhoudt. Jammer alleen dat ik die presentatrice ben! ;) Dacht wel leuk om dat even te mailen...

Groetjes, Marleen
:$ :$ :$ :$ :$ :$ :$ :$ :$ :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
In mobiele toepassingen is inzet lastiger. De afscherming zal bij voldoende stevigheid behoorlijk zwaar zijn. Verder gedraagt een sneldraaiend vliegwiel zich als een gyroscoop, dat kan in mobiele toepassingen problemen geven, bv. met het nemen van bochten.
Dit is praktisch op te lossen door het vliegwiel met vertikale as te monteren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan001
CanonG1 schreef op zaterdag 20 oktober 2007 @ 09:18:
Ow, shit.... Typisch geval van 'me and my big mouth'. Gisteren schreef ik dit op mijn website:

[...]

(in het origineel zitten wat links)

Nu ontving ik zojuist dit mailtje:

[...]

:$ :$ :$ :$ :$ :$ :$ :$ :$ :$

Ach joh, shit happens ;). Daarbij, de waarheid is de waarheid, toch? Zelf overigens nog niet naar gekeken... ;)

[ Voor 4% gewijzigd door stefan001 op 20-10-2007 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Stille auto's zijn een probleem, volgens een organisatie van blinden en slechtzienden:

http://www.nu.nl/news/128...over_stille_auto%27s.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CanonG1 schreef op dinsdag 23 oktober 2007 @ 11:04:
Stille auto's zijn een probleem, volgens een organisatie van blinden en slechtzienden:

Het zal voor blinden en slechtzienden een groter probleem zijn. Ook voor niet visueel gehandicapten is een stille auto een probleem omdat men gewend is over te kunnen steken als ze niets horen. Kijken is er dan niet meer bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unclero

unclero

MB EQA ftw \o/

Dat lijkt mij eigenlijk meer iets voor de bestuurder van een stille auto (of het nou een rolls is of een twike), die moet dan goed opletten of er niet iemand bij de stoeprand staat te zwaaien met een wit stokje met rode bandjes erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

unclero schreef op dinsdag 23 oktober 2007 @ 12:58:
Dat lijkt mij eigenlijk meer iets voor de bestuurder van een stille auto (of het nou een rolls is of een twike), die moet dan goed opletten of er niet iemand bij de stoeprand staat te zwaaien met een wit stokje met rode bandjes erop.
Sowieso moet je altijd opletten bij personen met een dergelijke stok. De kans is natuurlijk altijd aanwezig dat deze persoon ook slechthorend of doof is en dan kun je met een Hummer aankomen, maar dan wordt je niet opgemerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Ik vind het lage geluidsniveau van elektrische voertuigen niet zo'n bezwaar, hoewel de eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik niet had stilgestaan bij blinden en slechtzienden. Maar wat ik zo in de praktijk gemerkt heb moet je als bestuurder van een stil voertuig simpelweg opletten en er rekening mee houden dat andere weggebruikers je misschien niet horen. Volgens mij is het probleem in de praktijk helemaal niet zo groot als de 'e-sceptici' met grote stelligheid beweren als ze op zoek naar argumenten waarom elektrische voertuigen 'niets' zouden zijn.

@Deom: de status van je remcylinder...? Je gaat me toch niet vertellen dat je nog steeds niets gehoord hebt? Hoe lang is hij nu al weg?

[ Voor 6% gewijzigd door JeroenH op 23-10-2007 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CanonG1 schreef op dinsdag 23 oktober 2007 @ 13:46:
Ik vind het lage geluidsniveau van elektrische voertuigen niet zo'n bezwaar, hoewel de eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik niet had stilgestaan bij blinden en slechtzienden. Maar wat ik zo in de praktijk gemerkt heb moet je als bestuurder van een stil voertuig simpelweg opletten en er rekening mee houden dat andere weggebruikers je misschien niet horen. Volgens mij is het probleem in de praktijk helemaal niet zo groot als de 'e-sceptici' met grote stelligheid beweren als ze op zoek naar argumenten waarom elektrische voertuigen 'niets' zouden zijn.

@Deom: de status van je remcylinder...? Je gaat me toch niet vertellen dat je nog steeds niets gehoord hebt? Hoe lang is hij nu al weg?
Ik had de eerste avond dat ik reed bijna mijn vader op de bumper. Hij stond in de straat te praten en ik kwam achteruit aanrijden. Hij hoorde me niet en bleef dus staan. Voor mij was dat meteen het signaal dat ik erg goed moet opletten.

De status van mijn remcilinder. Nog geen veranderingen. De dealer in Aachen belt iedere dag om te vragen of hij al klaar is, maar ze zijn nog aan het testen. Volgens mij hebben ze hem gewoon in een andere gebouwd en verkocht :o
Ik heb gisteren gezegd dat ik als het niet snel geregeld is een andere remcilinder ga regelen. Nieuw is deze 175 euro. Per week gebruiken we ongeveer voor 25 euro aan extra benzine door de extra autokilometers. De tijd die mijn vrouw omrijdt nog niet meegerekend. Ik heb op 7 september voor het laatst gereden. Op 10 september zouden ze een reparatieset opsturen.
Twee weken later hebben ze gevraagd hem op te sturen. Wat mij betreft heeft CityCom zich hiermee echt buitenspel gezet. Ik vind het niet echt acceptabel als je zo lang moet wachten op een simpele reparatie. Als ze meteen hadden gezegd dat ik een nieuwe remcilinder moest kopen had ik dat gedaan. Die 175 euro was te overzien geweest, zeker als je bedenkt dat dit nu de 7e week is dat de CityEL stilstaat. Hij gaat er ook niet op vooruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan001
Dan bouwen ze maar een flinke e-speaker in hun e-voertuig 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CanonG1 schreef op dinsdag 23 oktober 2007 @ 11:04:

Ja, dat is het zeker, maar ik snap iets niet.

Als je een voetganger aanrijdt zit er iets niet goed met je rijvaardigheid want bij het besturen van zo'n Prius zou je toch wellicht stoppen voor een zebrapad en mijn rijleeraar heeft ooit zijn hoffelijkheid getoont door mij te leren dat je gehandicapen voorang mág geven als het verkeer het toelaat, maar nu komt het:

Omdat wij automobilisten geen fuck rekening houden met onze zwakkere deelnemers en wij een blinde minder of meer ook niet merken is de bezorgdheid onstaan. Niet door het feit dat men zijn hoffelijkheid kan gebruiken :'(

Als ik een Prius zou nemen dan hou ik er ter dege rekening mee dat mensen mij niet kunnen horen. Een kort tuutje of gewoon even stoppen is wel zo netjes en als ik in een Prius rijdt hoeft een blinde niet bang te zijn voor mij. Als ik in het verkeer zit en ik zie iemand met een blindestok bereid ik me erop voor dat deze persoon mij niet hoort op mijn elektrische scooter dus ga je extra opletten.

Krijg je een tuut van achter als je hoffelijk bent, dan jeuken en mijn handen, tanden en benen enorm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CanonG1 schreef op dinsdag 23 oktober 2007 @ 13:46:

Kreeg zojuist een mailtje uit Duitsland:

"de Remcylinder is vandag op de Post gegaan.
Ik hop dat hij flug bij jou aankomt."

Nu nog een flesje licht exotische Dot5 remolie vinden en dan kan ik misschien deze week weer rijden _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Edit: alle credits voor de Aachense dealer!

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 23-10-2007 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
dot5 exotisch? valt toch wel mee?
bij de Brezan hier in de buurt zag ik het gewoon in de schappen staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Skuzz schreef op dinsdag 23 oktober 2007 @ 20:33:
dot5 exotisch? valt toch wel mee?
bij de Brezan hier in de buurt zag ik het gewoon in de schappen staan
Voor zover ik kon vinden wordt het voornamelijk in oldtimers gebruikt. Morgen even naar de automaterialenzaak. Brezan weet ik hier ook wel te vinden, dus dat gaat wel lukken. Kan ik na 7 weken weer rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Deom, je hebt wel pech gehad. 7 weken zonder hobbie :o
Gelukkig is dat ding nu op de post en mag je het over ongeveer 3 dagen met de pakketpost verwachten. Enfin, dat zul je verder wel weten.

Nog geen pech gehad met de scooter en al 2500 km schoon aan de haak. Gaat harder dan ik dacht en als ik het zo doortrek kom ik uit op een slorige 12.000 km per jaar. Rij ik dan zoveel :? O-)

Ik heb hetzelfde type accu gevonden in een Duitse Batterie-ecke, maar dan geen 18 Ampere, maar 27 Ampere en het verschil is een 2 euro per accu :o Zelfde merk en lijn, FIAMM.

Dus, of ik nu accu's bestel via ECO-Movement of ik laat 5 accu's overkomen uit Duitsland waar ze ook nog goedkoper zijn lijk ik wel gek als ik dat niet zal doen. Zodra deze op zijn laat ik ze komen.

Deze accu's zijn minder diep dan de originele , maar langer, dus ik kan stapelen en dat past perfect en kan ik alles goed vastzetten (heeft al kijkje genomen in accuruimte).

Vraag. Kan ik deze zwaardere accu's gewoon laden met mijn normale lader? Het zijn exact dezelfde accu's van exact dezelfde fabriek, alleen een hoger Amperage.
Ik koop wel hetzelfde type accu's en ECO-Movement heeft wel smaak want FIAMM schijnen goede accu's te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
Verwijderd schreef op dinsdag 23 oktober 2007 @ 20:51:
[...]

Voor zover ik kon vinden wordt het voornamelijk in oldtimers gebruikt. Morgen even naar de automaterialenzaak. Brezan weet ik hier ook wel te vinden, dus dat gaat wel lukken. Kan ik na 7 weken weer rijden.
pas op dat je geen 5.1 pakt, dat is op een hele andere basis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Skuzz schreef op woensdag 24 oktober 2007 @ 14:07:
[...]

pas op dat je geen 5.1 pakt, dat is op een hele andere basis
Ja dat weet ik, en het gaat falikant mis als deze gemengd worden. Gaat op elkaar reageren en vreet dan lekker je pakkingen enzo op. Het wordt dus echt Dot5. Ik hoop het vanmiddag te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 24 oktober 2007 @ 08:35:
Deom, je hebt wel pech gehad. 7 weken zonder hobbie :o
Gelukkig is dat ding nu op de post en mag je het over ongeveer 3 dagen met de pakketpost verwachten. Enfin, dat zul je verder wel weten.
Het zou er morgen al kunnen zijn, ervan uitgaande dat het echt gisteren op de post is gegaan. We zullen zien.
Vraag. Kan ik deze zwaardere accu's gewoon laden met mijn normale lader? Het zijn exact dezelfde accu's van exact dezelfde fabriek, alleen een hoger Amperage.
Ik koop wel hetzelfde type accu's en ECO-Movement heeft wel smaak want FIAMM schijnen goede accu's te maken.
Als de accu's echt helemaal hetzelfde zijn qua samenstelling is er geen probleem. Het laden gaat wel fors langer duren als ze helemaal leeg zijn, dus de kans bestaat dat je met niet volgeladen accu's weer op pad gaat wat niet goed is voor de accu's. Je kunt natuurlijk ook je lader opwaarderen naar een 30 ah exemplaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 24 oktober 2007 @ 14:35:
[...]

Het zou er morgen al kunnen zijn, ervan uitgaande dat het echt gisteren op de post is gegaan. We zullen zien.

[...]

Als de accu's echt helemaal hetzelfde zijn qua samenstelling is er geen probleem. Het laden gaat wel fors langer duren als ze helemaal leeg zijn, dus de kans bestaat dat je met niet volgeladen accu's weer op pad gaat wat niet goed is voor de accu's. Je kunt natuurlijk ook je lader opwaarderen naar een 30 ah exemplaar.
Goed, ik lul wel veel, maar even concreet een vraag aan jou:

Hier gaat het om :

Deze accu zit erin en kijk op de duitse site!

De FG21803

Deze wil ik erin hebben

De FG22703

Het laden zou dan 9 uur moeten duren.

Ik zou ook kunnen gaan voor 10 FG21803 exemplaren en 2 seriele lussen maken. Blijft 60 volt, maar wel even 36 A. Dat maakt mijn scooter 30kg zwaarder en dat is geen optie. De FG22703 weegt een stuk lichter en ik kom wel waar ik wezen moet, maar ik zou graag voortaan 40 km/h willen rijden :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 24 oktober 2007 @ 23:14:
[...]

Het laden zou dan 9 uur moeten duren.

maar ik zou graag voortaan 40 km/h willen rijden :$
Als je de langere laadtijd geen probleem vindt moet je het gewoon proberen. Bedenk wel dat het in de winter misschien wat langer duurt voordat de accu's vol zijn, dus dan moet je de scooter een hele lange tijd aan de lader laten staan om de volgende dag met volle accu's weg te kunnen rijden. Dat is een afweging die je moet maken.

Even een update over de remcilinder. Gisteren is hij binnengekomen en vandaag heb ik hem gemonteerd. De rem voelt nu aan alsof hij in een auto zit. Niet meer zo bruut alles of niets. Een hele vooruitgang. Echter, de meeste weten inmiddels dat er hogere machten bezig zijn om mij het rijden in een CityEL onmogelijk te maken. Lees onderstaande tekst die ik op mijn blog schreef:

Zoals gezegd heb ik vandaag de gereviseerde remcilinder ingebouwd. Het inbouwen was een fluitje van een cent. Het enige probleem was dat ik een bout met twee ringen over hield die ik nergens kon plaatsen. Op de explosie-tekeningen niet en ook niet op de foto's die ik had gemaakt. Na enig denkwerk bedacht ik me dat deze los onder de remcilinder lag en dus geen functie had. Opgelost dus. Remsysteem afvullen, lucht eruit werken, instappen, gas en gaan. Nee dus. Tot aan het gas geven ging alles goed. Ik ging alleen niet rijden. Vooruit dan, achteruit deed het prima.

Aan de hand van de foto's heb ik iedere draad doorgenomen en ik had echt alles goed aangesloten. De schakelaars functioneerden en de potmeter van het gas werkte feilloos.

Vanvond heb ik dus weer naar Aachen gebeld. Nadat ik de klachten uitlegde wist de dealer meteen wat ik bedoelde. Na het intrappen van het gaspedaal wordt een elektromagnetische schakelaar omgezet zodat de motor stroom krijgt. De kan blijkbaar van het ene op het andere moment kapot gaan en in de niet aflatende stroom tegenvallers besloot mijn exemplaar vandaag de pijp aan Maarten te geven.

Gelukkig bestaat er een reparatieset en in de tussentijd kan ik de schakelaar van de achteruit gebruiken. Ik kan dan in wel niet meer achteruit, maar ach, de Messerschmid had ook geen achteruit en daarmee kwam je ook waar je zijn wilde.

Overigens heeft ene Jan van de week een bericht in het gastenboek achter gelaten dat hij in 11 jaar tijd al 60.000 kilometer heeft gereden met zijn CityEL. Het kan dus ook goed gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11-09 21:35
Omdat ik iets verder van m'n werk ben gaan wonen en m'n vriendin de auto dagelijks meeheeft, ben ik voor me zelf voor een scooter/brommer te kijken. Elektrisch lijkt me wel een mooie oplossing, qua nieuwprijs verschillen de meeste (voor zo ver ze er zijn) niet zo veel met gewone scooters.

Ik kwam ook deze tegen: Elbike http://www.elbike.eu/ welke ik nog niet tegen ben gekomen hier.
Ze hebben 2 scooters en een fietsachtig iets. De kracht van de scooters is maar 350 watt en van de andere 750 watt
Een EVT scooter heeft een 1500 watt motor.

Wat zou nu echt het minimale zijn aan kracht? In ieder geval dat je bij het stoplicht niet door fietser er uit gereden zou worden ;)

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Keiichi schreef op woensdag 31 oktober 2007 @ 08:59:
Omdat ik iets verder van m'n werk ben gaan wonen en m'n vriendin de auto dagelijks meeheeft, ben ik voor me zelf voor een scooter/brommer te kijken. Elektrisch lijkt me wel een mooie oplossing, qua nieuwprijs verschillen de meeste (voor zo ver ze er zijn) niet zo veel met gewone scooters.

Ik kwam ook deze tegen: Elbike http://www.elbike.eu/ welke ik nog niet tegen ben gekomen hier.
Ze hebben 2 scooters en een fietsachtig iets. De kracht van de scooters is maar 350 watt en van de andere 750 watt
Een EVT scooter heeft een 1500 watt motor.

Wat zou nu echt het minimale zijn aan kracht? In ieder geval dat je bij het stoplicht niet door fietser er uit gereden zou worden ;)
Hoeveel kilometer moet je dagelijks afleggen? Ik denk dat dit de belangrijkste vraag is. Bij de Elbike001 wordt aangegeven dat hij minder dan 50 kilometer af kan leggen op een lading. De 009 doet maximaal 50 kilometer op een lading. Dit zullen metingen geweest zijn onder ideale omstandigheden. Goede temperatuur en een mooi vlakke testbaan zonder schoolgaande jeugd, afslaande auto's en trekkers met aanhanger. In beide gevallen mag je dus blij zijn als je 30 kilometer haalt. In de winter zal het nog minder zijn.

Als ik even een vergelijk maak met de Eco-Lectric. Deze heeft een 500 watt motor met 5 accu's van 18 amp. Dat is 1 accu meer dan de 001 en ook 4 amp. meer. De Eco-Lectric rijdt 20-30 kilometer op een lading en in de winter is dat weer een stuk minder. Over de 009 is weinig technische info te vinden, maar ik denk dat je de lijn van de 001 door kunt trekken.

Wat betreft de sprint bij het stoplicht. Wil je het vergelijk maken met Michael Boogerd of een 16 jarige student met een bierhoofd op de maandagmorgen? Sowieso is snel rijden niet verstandig met een elektrische scooter. Het kost onnodig veel stroom wat je weer merkt in je actieradius.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11-09 21:35
Verwijderd schreef op woensdag 31 oktober 2007 @ 13:06:
[...]

Hoeveel kilometer moet je dagelijks afleggen? Ik denk dat dit de belangrijkste vraag is. Bij de Elbike001 wordt aangegeven dat hij minder dan 50 kilometer af kan leggen op een lading. De 009 doet maximaal 50 kilometer op een lading. Dit zullen metingen geweest zijn onder ideale omstandigheden. Goede temperatuur en een mooi vlakke testbaan zonder schoolgaande jeugd, afslaande auto's en trekkers met aanhanger. In beide gevallen mag je dus blij zijn als je 30 kilometer haalt. In de winter zal het nog minder zijn.
20 kilometer per dag, dus je zou al bijna kunnen stellen je het in de winter eigenlijk al niet meer haalt, of maar net op het randje.
Als ik even een vergelijk maak met de Eco-Lectric. Deze heeft een 500 watt motor met 5 accu's van 18 amp. Dat is 1 accu meer dan de 001 en ook 4 amp. meer. De Eco-Lectric rijdt 20-30 kilometer op een lading en in de winter is dat weer een stuk minder. Over de 009 is weinig technische info te vinden, maar ik denk dat je de lijn van de 001 door kunt trekken.

Wat betreft de sprint bij het stoplicht. Wil je het vergelijk maken met Michael Boogerd of een 16 jarige student met een bierhoofd op de maandagmorgen? Sowieso is snel rijden niet verstandig met een elektrische scooter. Het kost onnodig veel stroom wat je weer merkt in je actieradius.
16 jarige student met bierhoofd ;)

Ik blijf maar steeds twijfelen of elektrisch wel iets zou zijn. De voordelen zijn er wel, maar nadelen ook, zoals de accu's, maar ik denk ook de plekken waarop je je scooter zonder probleem zou kunnen laten onderhouden. Ik denk dat ze bij elke willekeurige scooterhandel raar staan te kijken dat het apparaat al geen herrie maakt als ze 'm aan zetten :P

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Keiichi schreef op woensdag 31 oktober 2007 @ 14:48:
[...]

20 kilometer per dag, dus je zou al bijna kunnen stellen je het in de winter eigenlijk al niet meer haalt, of maar net op het randje.
Ik zou dan gaan voor een type met een wat zwaardere motor en iets meer accu-capaciteit. De IO scooter 1500 zal geen problemen hebben met de afstand. Mijn eigen voertuig heeft een theoretische actieradius van 90 kilometer. Dat is voor mij voldoende overcapaciteit voor de 40 die ik er per dag mee rijdt. Met name in de winter stort de capaciteit aardig in elkaar.
[...]

16 jarige student met bierhoofd ;)

Ik blijf maar steeds twijfelen of elektrisch wel iets zou zijn. De voordelen zijn er wel, maar nadelen ook, zoals de accu's, maar ik denk ook de plekken waarop je je scooter zonder probleem zou kunnen laten onderhouden. Ik denk dat ze bij elke willekeurige scooterhandel raar staan te kijken dat het apparaat al geen herrie maakt als ze 'm aan zetten :P
Dat sprintje ga je wel winnen dan. Overigens verliest een niet opgevoerde scooter het ook van mij als ik op de ligfiets wegrij bij het stoplicht.

Over het onderhoud zou ik me niet al te druk maken. Zeker bij de Eco-movement scooters heb je een aardige mogelijkheid om deze thuis te laten onderhouden. Daarnaast weten de meeste fietsenmakers denk ik wel dat er tegenwoordig elektrische scooters bestaan. Als ze dat niet weten, zou ik er mijn gewone scooter ook niet brengen.

Het nadeel van de accucapaciteit kun je oplossen door voldoende overcapaciteit te hebben. Daarnaast is het zo dat je niet meteen stilstaat. je gaat gewoon steeds een beetje langzamer rijden. Als je dat merkt, kun je wat rustiger met het gas omgaan om zo nog heel wat kilometers uit de accu's te persen.

Op je werk laden kan ook een oplossing zijn. Ik mag gebruik maken van de stekker bij de permanente kerstboom. Nu nog geen probleem. Eind december weet iedereen het als ik een werkrit ga maken, want dan is de kerstboom tijdelijk maar voor de helft verlicht omdat ik het andere stopcontact nodig heb :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

toevoeging bij de Segway: http://www.wemove.nl

tevens vind je daar bij nieuws het SWOV adviesrapport.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Ik heb gisteravond een rit in een Toyota Plug-in Prius gemaakt. Dat was erg interessant en leerzaam. Vooral het puur elektrisch rijden is erg, erg gaaf. We hebben getoerd door de stad, over de snelweg en een stuk langs de Amstel en over de gehele rit (ik schat zo'n 25km) was het verbruik 1.9l / 100km (en zo'n 3kWh).

Ik ben een verslag aan het typen, hopelijk morgenavond online op mijn website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andamanen
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Andamanen

Trotse eilandengroep

CanonG1 schreef op zondag 04 november 2007 @ 21:12:
Ik heb gisteravond een rit in een Toyota Plug-in Prius gemaakt. Dat was erg interessant en leerzaam. Vooral het puur elektrisch rijden is erg, erg gaaf. We hebben getoerd door de stad, over de snelweg en een stuk langs de Amstel en over de gehele rit (ik schat zo'n 25km) was het verbruik 1.9l / 100km (en zo'n 3kWh).

Ik ben een verslag aan het typen, hopelijk morgenavond online op mijn website.
Plug-in hybrides lijken mij de toekomst te hebben. Gewone hybrides hebben niet echt grote voordelen met alledaags gebruik, maar zodra je het dagelijkse woon-werk verkeer geheel elektrisch kan maken, zul je het wel merken (voornamelijk in je portemonnee).

De eerste plug-in hybride die er ook nog een beetje leuk uitziet (sorry, Prius) kan mij als klant tegemoet zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Andamanen schreef op zondag 04 november 2007 @ 22:51:
Plug-in hybrides lijken mij de toekomst te hebben. Gewone hybrides hebben niet echt grote voordelen met alledaags gebruik,
Nou, dat weet ik niet hoor. Er zijn niet veel auto's van het formaat Prius die zo zuinig rijden. De plug-in is alleen nóg zuiniger.

Ikzelf zie zowel de hybrides als de plug-in hybrides als een tussenstap op weg naar volledig elektrische voertuigen. Olie raakt op, biobrandstoffen zijn problematisch en sowieso is de verbrandingsmotor bedroevend inefficiënt. Zodra de accu's goed genoeg zijn (en dat duurt niet al te lang meer) zullen elektrische voertuigen doorbreken, daar ben ik van overtuigd.
De eerste plug-in hybride die er ook nog een beetje leuk uitziet (sorry, Prius) k
Form follows function. De Prius heeft een heel lage CW-waarde, daardoor is de vorm 'anders' dan we gewend zijn. Dat is wennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Verslagje van de rit in de Plug-in Prius staat online. Dat rijdt leuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

The VentureOne

Volgens mij dé enige mogelijke toekomst in simpel éénpersoons forensen transport.

Het overgrote deel van de verplaatsingen gebeurt door individuen die van een naar het werk gaan, dus door mensen die helemaal alleen in een grote wagen zitten.

Fysisch gezien zijn concepten zoals deze precies op maat van dergelijk vervoer. Het ding is maar net breed en groot genoeg om één (twee) personen te vervoeren. Dus niet groter dan strikt noodzakelijk. En niet zwaar, en overdekt...

Denk eens aan het feit dat bijna elke forens genoeg zou hebben aan een 125cc scooter, maar een scooter is geen praktisch alternatief. Het is koud, nat, open, tochtig, weinig comfort. Maar qua specs voldoet het we: eén persoon, weinig verbruik, weinig kosten, ...

Ontwerpen zoals de carver en deze concept lossen dat probleem op. Je zit in feite in een soort cockpit. Dus je zit droog, kan naar muziek luisteren, geen last van wind, beestjes, aangepaste kledij, helmen, extra rijbewijs, comfort, noem maar op... Denk ook aan de verhoogde veiligheid door 'rolkooi', airbags...

De carver is alsnog vrij dorstig voor wat het is, maar het interessante aan deze concept is dus dat het in eerste instantie een hybride wordt, en later komt er waarschijnlijk ook een 100% elektro of plug-in hybride. Een plug-in hybride van dit model zou voor mij al meer dan toereikend zijn. Zo die-hard om 100% elektrisch te rijden ben ik niet, maar zelfs een hybride zou al aanzienlijke winsten kunnen optekenen. Dat beetje petroleum maakt me dan echt niet meer uit.

Iets anders dan dit kan niet. Kleiner wordt het nooit, en groter hoeft niet. (niet meer extra vermogen om nutteloze massa mee te slepen)

Een leuke auto voor het gezin of om aan sportieve aspiraties te voldoen kan je er gewoon naast hebben en dan in het weekend gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Leuk die Carver, maar hij is niet elektrisch....

Qua concept lijkt hij wel een klein beetje op de VW 1L auto (ook niet elektrisch trouwens, diesel). Die is trouwens ruim 2x zo zuinig als deze Carver. Ik vind die Carver trouwens helemaal niet aerodynamisch, zo met die uitstekende achterwielen.

http://www.canadiandriver.com/news/02images/vw1litre1-3.jpg

Artikel over 1L auto

edit: OK, hotllinken naar de foto mag kennelijk niet. Klik op de bovenstaande link voor een foto.

edit2: foutje! Ik kan niet gezien dat de Carver en de VentureOne twee verschillende apparaten zijn (die inderdaad veel op elkaar lijken).

[ Voor 40% gewijzigd door JeroenH op 16-11-2007 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llevering
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-09 09:38
CanonG1 de VentureOne mag dan op een Carver lijken, maar hij is wel hybride of zelfs helemaal elektrisch, afhankelijk van waar je voor kiest. Het zou best weleens toekomst kunnen hebben, maar het probleem van dit soort apparaten is niet alleen de techniek, maar ook een (succesvolle) markt introductie. Ik zou het zelf enorm grappig vinden, maar het is best veel geld voor een nog onbewezen product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het zijn concepten, maar deze Venture zou eerst als hybride verschijnen, daarna eventueel volledig elektrisch.

100 mpg haal je niet zonder hybride.

Ik vind alleen dat de algemene ontwikkeling op dit gebied zooo tergend traag gaat. Ik ben voorlopig nog niet op zoek naar een eigen vervoersmiddel, maar tegen de tijd dat het wel zo is, zal deze Venture nog lang niet te koop zijn.

Ik ben volledig voorstander van dergelijke vervoersmiddelen, helemaal toegespitst op een bepaald type vervoer. En ik zou dan ook bereid zijn tot de aanschaf van dergelijke apparaten over te gaan. (na afstuderen)

Later wil ik ook wel iets wat echt bijzonder is, en deze Venture is echt apart. Niet iets waar de massa in rijdt... Gewoon omwille van mijn interesse in vervoer en techniek. (herkenbaar denk ik bij de bezoekers van dit topic?). Voor elke specieke vorm van vervoer is er een aangepast vervoersmiddel. De toekomst ligt dan ook in diversifiëren en niet één wagen die alles kan. Een venture voor woon-werk en ander individueel vervoer en een gewone wagen voor andere noden, ligt in de lijn van hoe ik mijn persoonlijke mobiliteitstoekomst zie.

Dus breng dat ding gewoon op de markt!! Waar wachten ze op, ze hebben al een prototype. Er mag best wel meer haast gemaakt worden met het hele proces. Ik heb hier al vaak protypes gepost die echt een vooruitgang zijn op wat er vandaag rondrijdt, en waarvoor de techniek niet onrealistisch is en beschikbaar. En toch duurt het jaaaaren vooraleer je er iets van merkt.

Glasvezel hippie doosjes als de CityEL en consoorten zijn niet aan mij besteed, maar met een Venture heb ik totaal geen probleem. Volwassen 'auto', normale snelheden, normaal comfort, normale veiligheid, alleen een andere visie op transport en zuinig!!

Zucht, wachten wachten wachten....
edit2: foutje! Ik kan niet gezien dat de Carver en de VentureOne twee verschillende apparaten zijn (die inderdaad veel op elkaar lijken).
Carver maakt niet alleen zelf 'trikes' met de bekende techniek, maar verkoopt de licentie ook aan andere bedrijven. Het is één van de essentiele pijlers van hun bedrijfsmodel om via deze weg ook geld te verdienen. Dat het ding dus op een Carver gelijkt is logisch. (er is ook één of ander Japans bedrijf dat de Carver techniek in licentie heeft). Hopelijk krijgt dat Carver principe (éénmans transport) wat momentum en mogen we binnenkort andere alternatieven verwachten.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 16-11-2007 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Verwijderd schreef op vrijdag 16 november 2007 @ 15:04:
100 mpg haal je niet zonder hybride.
100 mpg is zo'n 2,4 l per 100 km (we wonen in een metrisch land).

Die VW 1L loopt 1 l per 100 km (de naam verraadt het al een beetje) op een high-tech 1cyl dieseltje. Dus ook zonder hybride techniek zijn dergelijk waarden mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan001
Volgens mij was die een keer op top gear geweest, en waren ze minder positief over hoeveel plek je hebt om te zitten. Tsjah, als zo'n ding bij top gear belandt weten ze altijd wel minpunten te vinden, en gaat het ook nooit echt wat worden volgens mij. Ik heb wel eens zitten denken of ze de Tesla Roadster daar zouden moeten uitproberen, maar ik denk zelfs dat dat een slecht idee is, al is het maar vanwege de laadtijden... Toch is top gear DE manier om bekendheid te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Het gebrek aan zitruimte staat enthousiasme van het Top Gear-team anders niet altijd in de weg:

http://nl.youtube.com/watch?v=YH7_cDD0KBw

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan001
Haha, ja ze maken wel graag een grapje he ;). Iedereen weet dat niemand in zo'n ding gaat rijden voor dagelijks vervoer, terwijl dat wel de bedoeling is bij nieuwe auto's.

Wel grappig hoe hij hem mee kon nemen, doet me denken aan de twike ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

stefan001 schreef op vrijdag 16 november 2007 @ 19:08:
Haha, ja ze maken wel graag een grapje he ;). Iedereen weet dat niemand in zo'n ding gaat rijden voor dagelijks vervoer, terwijl dat wel de bedoeling is bij nieuwe auto's.

Wel grappig hoe hij hem mee kon nemen, doet me denken aan de twike ;).
Maak hem een halve meter langer voor wat bagageruimte en het is de ideale wagen. Ik zou hem best kopen. Geen gezeur met parkeren, goedkoop en weinig benzineverbruik. Maar ja, hij is niet elektrisch dus gaat het over :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan001
Verwijderd schreef op vrijdag 16 november 2007 @ 21:37:
Maar ja, hij is niet elektrisch dus gaat het over :)
_/-\o_

Tsja, ik heb het over auto's die ook door non-tweakers gekocht gaan worden he ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Verwijderd schreef op vrijdag 16 november 2007 @ 21:37:
Maak hem een halve meter langer voor wat bagageruimte en het is de ideale wagen. Ik zou hem best kopen. Geen gezeur met parkeren, goedkoop en weinig benzineverbruik. Maar ja, hij is niet elektrisch dus gaat het over :)
Ik ben er vrij zeker van dat jouw CityEl ruimer, veiliger, comfortabeler en stiller is. Misschien per km nog wel goedkoper ook. Maar het is een koddig autootje en wie weet gaan we wel meer van dit soort spul zien als de olieprijs nog verder stijgt. Er is ook een tweepersoons versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik moet volgende week een paar keer naar Rotterdam. Nu herinnerde ik me ineens dat er in september een aantal oplaadpalen in Rotterdam Centrum aangekondigd waren. Deze zouden in het najaar geplaatst worden.

Aangezien het nu wel echt najaar is, heb ik er een mail aan gewaagd. De palen zijn nog niet geplaats. Het is opgeschoven naar het (zeer) vroege voorjaar. Helaas worden de palen alleen geschikt voor het opladen van lithium-ion accu's.
De eerste 2 locaties worden gerealiseerd op riante afstand van het centrum. 1 punt komt op de Wilhelminapier op 2 kilometer vanaf de Coolsingel, wat voor mij het centrum wel is. De ander komt bij het TNT distributiecentrum op een goede 6,5 kilometer van het centrum in de middle of niks. Dat zal me een stimulans voor het elektrisch vervoer zijn. Heb je een elektrisch voertuig waarmee je zonder vervuiling tot in hartje centrum kan komen. Zitten daar toevallig nog lithium-ion accu's in, moet je nog minstens een half uur lopen om in het centrum te komen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Verwijderd schreef op woensdag 21 november 2007 @ 12:55:
Helaas worden de palen alleen geschikt voor het opladen van lithium-ion accu's.
Hoe weten die palen wat voor accu's het aangesloten voertuig heeft? :?

Verder klinkt het weer als "we het graag laten lijken alsof we wat doen voor duurzaamheid, maar het mag niet te veel kosten".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CanonG1 schreef op woensdag 21 november 2007 @ 13:09:
[...]

Hoe weten die palen wat voor accu's het aangesloten voertuig heeft? :?
De laadkarakteristieken van li-ion accu's zijn heel anders dan van lood accu's. Op de site van de gemeente Rotterdam hebben ze het over een nieuw ontwikkelde techniek waarmeede accu's in zeer korte tijd opgeladen kunnen worden. Iets wat je met je loodaccu's niet moet doen. Uiteindelijk zal het wel zo zijn dat je gewoon de stekker in het stopcontact kan doen, maar dat je dan wel je accu''s om zeep helpt als het gewone gelaccu's zijn.
Verder klinkt het weer als "we het graag laten lijken alsof we wat doen voor duurzaamheid, maar het mag niet te veel kosten".
Ik was toen de tijd al verbaast dat het vlak voor de autovrije zondag bekend werd gemaakt. Alle nieuwsberichten hierover dateren zo'n beetje van september. Daarna hoor je niks meer. Nu al het uitstel van het najaar naar het voorjaar dus ik vrees dat je gelijk hebt.

Ik vraag me erg af hoe moeilijk het kan zijn. De techniek is simpel. Je hebt elektra nodig en een verdeelkast. In jachthavens staan duizenden van dit soort kasten. 50 cent erin en je krijgt een bepaalde hoeveelheid stroom. Door middels van een pennetje en een slotje, die je zelf mee kan nemen, vergrendel je je stekker in het contact.

Ik krijg net nog een mail van iemand die zich bezighoudt met de oplaadpunten. Er komen ook gewone stopcontacten bij _/-\o_ . Daarnaast gaan ze ook kijken naar oplaadplaatsen in parkeergarages. in eerste instantie niet handig, maar ik zou er best € 50 per jaar voor over te hebben om een pasje te kopen waarmee ik met de CityEL een parkeergarage in kan en daar dan kan opladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Verwijderd schreef op woensdag 21 november 2007 @ 13:45:
Er komen ook gewone stopcontacten bij
Dat was mijn eerste gedachte: waarom geen gewone stopkontakten (het liefst 16A, dan slurpt bv. een Twike zich in anderhalf uur van 0 naar 100% vol), dan kan elk voertuig laden. Desnoods van die grote blauwe 'campingstekkers', die kunnen wat makkelijker veilig een hoog vermogen verwerken. Een codeslotje erop, of een loper die je uitgereikt krijgt bij een 'abonnement' en klaar ben je.

Maar op zich zijn dit leuke ontwikkelingen, het zou alleen wel wat meer op in het oog springende plaatsen gedaan mogen worden. Als voorbijgangers dan regelmatig een ladende CityEl, twike of scooter zien staan dan wekt dat volgens mij toch wel interesse.

Ik las trouwens op je weblog dat er eindelijk vorderingen zijn m.b.t. De Schakelaar!

[ Voor 5% gewijzigd door JeroenH op 21-11-2007 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CanonG1 schreef op woensdag 21 november 2007 @ 14:12:
[...]

Dat was mijn eerste gedachte: waarom geen gewone stopkontakten (het liefst 16A, dan slurpt bv. een Twike zich in anderhalf uur van 0 naar 100% vol), dan kan elk voertuig laden. Desnoods van die grote blauwe 'campingstekkers', die kunnen wat makkelijker veilig een hoog vermogen verwerken. Een codeslotje erop, of een loper die je uitgereikt krijgt bij een 'abonnement' en klaar ben je.
Ik heb standaard een snoer met CEE stekker bij me. Naast het huis zit een CEE stopcontact. De gedachte hierachter is dat de gemiddeld inbreker dan niet mijn eigen stroom kan gebruiken om een slot uit de boren :)
Maar op zich zijn dit leuke ontwikkelingen, het zou alleen wel wat meer op in het oog springende plaatsen gedaan mogen worden. Als voorbijgangers dan regelmatig een ladende CityEl, twike of scooter zien staan dan wekt dat volgens mij toch wel interesse.
Ik heb een mooie plek aangedragen in Rotterdam. Op de hoek van de Meent en de Coolsingel zit een bewaakte fietsenstalling. De stoep is daar erg breed en er zijn autoparkeerplaatsen. De plek ligt supercentraal in hartje centrum dus wat mij betreft mogen ze daar een paal neerzetten
Ik las trouwens op je weblog dat er eindelijk vorderingen zijn m.b.t. De Schakelaar!
Ja het lijkt erop dat ik binnenkort weer achteruit kan rijden. Ze zijn wel vergeten een kapje in de doos te doen en een oorzaak van de problemen kan zijn dat het kapje is gesmolten. Dat zie je pas als je de schakelaar helemaal open maakt, dus het blijft nog spannend. Inmiddels is de pakjespiet geweest en hij heeft geen schakelaar gebracht. Wel een koffiemolen voor mijn espresso's. Natuurlijk niet zo'n energieonzuinige elektrische molen. Nee, we malen op de verantwoorde manier.

Afbeeldingslocatie: http://www.cityel.eu/joomla/images/stories/zassenhaus.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Ook het leger begint kennelijk met elektrische voertuigen te experimenteren:

http://www.youtube.com/watch?v=jHR3a7mCiEk

http://www.youtube.com/watch?v=dWZyNKcOSSc

[ Voor 15% gewijzigd door JeroenH op 25-11-2007 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vanmorgen wilde ik naar mijn werk rijden. Net buiten het dorp gaf ik gas om de provinciale weg op te gaan. De CityEL ging echter steeds zachter. Toen ik stil stond was er geen beweging meer in te krijgen. Geen geklik van de schakelaar te horen. Gelukkig rolt een CityEL goed, dus heb ik hem naar huis geduwd.
Goed ik moest toch naar mijn werk. Fietsen was geen optie, want er zit nog geen licht op de fiets die gebruiksklaar is. Het OV gecontroleerd. Bijna 2 uur om op mijn werk te komen. Ook geen optie dus.

Uiteindelijk heb ik maar besloten de motorschakelaars uit elkaar te halen om te kijken of ik ze kon repareren. Na het losmaken van de accu's en 8 moeren kon ik de plastic kappen van de schakelaars halen. Uiteraard zat een schroef zo vast dat ik deze heb moeten uitboren. Nadat de schakelaars gedemonteerd waren viel het me op dat ze er best goed uitzagen. Als je ze zag, had je niet het idee dat ze kapot waren.

Voor de zekerheid heb ik toch maar de polen opgeschuurd. Deze zagen er wat hobbelig uit. Met een stukje fijn schuurpapier was dat zo gebeurd. Na montage van de schakelaars draaide ik verwachtingsvol de sleutel om. Ik trapte op het gas en...... niets.

Uit pure frustratie, en de gedachte dat het zou helpen, zat ik wat op het gas te trappen toen ik ineens een stukje vooruit reed. Daarna weer niets. Toen werd ineens de microschakelaar onder het gaspedaal verdacht. Dat is een vrij kwetsbaar schakelaartje. Van dit soort zitten er 4 in de CityEL en ze willen nog wel eens kapot gaan. Om deze reden had ik bij de aanschaf 2 reserve exemplaren gekocht. 5 minuten laten was de schakelaar vervangen en kon ik ineens vooruit en achteruit rijden _/-\o_

Inmiddels 2 uur later ben ik vertrokken naar het werk. 18 kilometer zonder problemen en achteruit inparkeren. Ik ben benieuwd of het stiekem al die tijd de microschakelaar was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nog een leuke toevoeging voor de lijst. De Thorr. Een product van Nederlandse bodem. Behoorlijk sportief, ook als je kijkt naar het maximale vermogen van 272 paardenkrachten. Wel een hele acceptabele range van 140 kilometer bij 120 kilometer per uur.

Meer info over het bedrijf op http://www.evisol.eu

Afbeeldingslocatie: http://www.cityel.eu/joomla/images/thorr.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
En hoe heb ik hier overheen kunnen kijken?!? :? Wat een cool ding, en inderdaad nog van Nederlandse bodem ook!

Ik heb gelijk even contact met ze opgenomen, een proefrit zit er helaas nog niet in. E.e.a. is nog behoorlijk geheim, en daarbij is hij ook nog niet af. Ze rijden nu nog met low-tech batterijen en controller rond, dat moet eerste verder uitontwikkeld worden.

Als ik tijd heb zet ik hem er bij in de startpost, maar dat kon wel eens even duren want ik ben druk met verhuizing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Ik ben overigens van mening dat juist biobrandstoffen totaal niet een vervanger kan zijn van gewone brandstoffen. Je zou meerdere aardes nodig hebben om alle gewassen te groeien om iedere auto/vrachtwagen daarop te laten rijden. In de verste verte niet haalbaar. Nu al krijgen de bierbrouwers in Duitsland problemen, omdat er zoveel boeren kiezen om te verkopen aan biodiesel producenten. En dat terwijl biobrandstoffen nog nauwlijks iets voorstellen hier. Die knakker van VW weet dat ook wel, het is gewoon puur uit marketingoverwegingen dat hij dit zegt.

Voor the near-future zijn efficiëntere motoren en hybride's dé manier. Voor de lange termijn zijn dit fuel-cell->elektromotoren, of accu's->electromotoren.
stefan001 schreef op vrijdag 16 november 2007 @ 17:32:
[...]
Volgens mij was die een keer op top gear geweest, en waren ze minder positief over hoeveel plek je hebt om te zitten. Tsjah, als zo'n ding bij top gear belandt weten ze altijd wel minpunten te vinden, en gaat het ook nooit echt wat worden volgens mij. Ik heb wel eens zitten denken of ze de Tesla Roadster daar zouden moeten uitproberen, maar ik denk zelfs dat dat een slecht idee is, al is het maar vanwege de laadtijden... Toch is top gear DE manier om bekendheid te krijgen.
Zal wel compleet afgekraakt worden ;) Top gear draait op snelle, dure wagens. Daar gaat het hele programma over. Elke hybride of elektrische auto zal daar worden afgekraakt, en als hij snel is (gs450h, ls600h, rx400h of wrightspeed x1), dan brengen ze hem niet in het programma. Dat is immers promotie voor dergelijke auto's.
De prius werd compleet afgekraakt, maar is tevens door gebruikers zelf in Duitsland, Frankrijk en Engeland de beste auto in zijn klasse bevonden (zie elsevier) en auto van het jaar (jury van veel verschillende auto-experts).

Top gear is NIET de manier om bekendheid te krijgen voor zulke dingen. Top gear is alleen voor amusement, niet voor een objectief oordeel.

[ Voor 39% gewijzigd door Bartjuh op 10-12-2007 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-07 14:10
Bartjuh schreef op maandag 10 december 2007 @ 18:45:
[...]
Ik ben overigens van mening dat juist biobrandstoffen totaal niet een vervanger kan zijn van gewone brandstoffen. Je zou meerdere aardes nodig hebben om alle gewassen te groeien om iedere auto/vrachtwagen daarop te laten rijden. In de verste verte niet haalbaar. Nu al krijgen de bierbrouwers in Duitsland problemen, omdat er zoveel boeren kiezen om te verkopen aan biodiesel producenten. En dat terwijl biobrandstoffen nog nauwlijks iets voorstellen hier.
Ik hoorde dit soort argumenten 10 of 15 jaar terug ook tegen zonne/wind/alternatieve energie, het zou te veel ruimte innemen en te weinig efficiënt zijn; biomassa staat nog in de kinderschoenen en het is inderdaad nog de discussie of de eerste generatie biobrandstoffen netto energie oplevert. Imo alleen voor onderzoek gebruiken. Daarbij is het een kwalijke (onhoudbare) zaak dat de eerste generatie biomassa concurreert met voedsel. Echter is biomassa veelbelovend en is er (zo uit m'n hoofd) mbv algen een opbrengst verdrievoudiging gehaald tov de eerste generatie. Denk aan (uit het tijdschrift de Ingenieur) een algenbad op zee of in het warme koelwater van een elektriciteitscentrale.

Nog een reactie over alle kritiek op het subsidiebeleid van de Nederlandse overheid:
Deze zelfde efficiëntie slag geldt voor zonnepanelen, als je op dit gebied kijkt wat er voor een stapel technieken aan zit te komen om zonne energie efficiënter én goedkoper (ook grondstof gebruik!) te kunnen opwekken vind ik het huidige subsidiebeleid nog niet eens zo heel gek. Spaar je grote geld, en kijk eerst eens op welk paard je gaat wedden. Ik denk dat we over 50 jaar terug naar 2007 kijken en concluderen dat zonnepanelen, hoe mooi ze toen ook waren, nog in de kinderschoenen stonden qua prijs/prestatie. Als je nu met groot geld gaat zwaaien wordt door het bedrijfsleven vooral geïnvesteerd in schaalvergroting van de huidige techniek (de subsidie is nú, en je wil nú verkopen, niet met technieken die over 5 jaar massaproductie-rijp zijn), en dat is verder gaan met (relatief) inefficiënt produceren van (relatief) inefficiënte panelen.

Door nu een kleine subsidie te verstrekken wordt innovatie beloond (de panelen die de meeste euro's opbrengen zullen het meeste verkocht worden), en kan de overheid het grote geld nog besteden aan efficiëntere panelen in de toekomst. (De overheid belegd het geld daar waar zij het meeste rendement verwacht, geen idee van wie deze uitspraak is).
Het meeste rendement zit imo nog in onderzoek, en dat hoeft niet met miljarden tegelijk.

edit: hey euhm, is dit niet het topic duurzame energie? :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan001
SpiceWorm schreef op maandag 10 december 2007 @ 23:29:
Als je nu met groot geld gaat zwaaien wordt door het bedrijfsleven vooral geïnvesteerd in schaalvergroting van de huidige techniek (de subsidie is nú, en je wil nú verkopen, niet met technieken die over 5 jaar massaproductie-rijp zijn), en dat is verder gaan met (relatief) inefficiënt produceren van (relatief) inefficiënte panelen.

Door nu een kleine subsidie te verstrekken wordt innovatie beloond (de panelen die de meeste euro's opbrengen zullen het meeste verkocht worden), en kan de overheid het grote geld nog besteden aan efficiëntere panelen in de toekomst. (De overheid belegd het geld daar waar zij het meeste rendement verwacht, geen idee van wie deze uitspraak is).
Het meeste rendement zit imo nog in onderzoek, en dat hoeft niet met miljarden tegelijk.

edit: hey euhm, is dit niet het topic duurzame energie? :o
offtopic:
Het klopt wel wat je zegt, alleen zijn er in 2100 opnieuw betere technieken dan in 2050, dus waarom zou je in de technieken van 2050 investeren dan? Je moet toch ERGENS beginnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-07 14:10
offtopic:
nog een keertje offtopic dan:
Klopt gedeeltelijk, er komt alleen een moment waarop subsidie overbodig is en de paneeltjes vanzelf verkopen. En dat ergens beginnen, dat doen ze met de kleine subisdie

[ Voor 26% gewijzigd door SpiceWorm op 11-12-2007 11:27 ]

Pagina: 1 ... 6 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.