Hier wil ik even op in gaan.
Ik weeg 85 kilo (wil naar 75) en de scooter weegt 100 kilo dus samen is dat 185 kilo, daarvan bestaat 30 kilo uit accu's. Als ik nu grotere accu's neem en ik kom op 50 kilo uit dan is het totaalgewicht dus 205 kilo. Dat is een verschil van een 10%. Ik denk dat ik het niet eens echt zou merken. Gewoon 0,1 bar in je band erbij en gaan met die banaan
Ik wacht even totdat deze accu's op zijn want ik ga niet zomaar geld verkwisten zonder noodzaak, dus ik wacht nog even, maar het plan is er wel.
Ik kom makkelijk waar ik zijn moet, maar het is een fijn idee als je weet dat je extra reserve hebt want op is ook echt op. Nu heb ik nog nooit ver hoeven te lopen, maar je moet er wel op letten want snel en ver gaan niet samen.
Is het niet goedkoper om 10 accu's te bestellen in plaats van de originele 5 stuks. 5 gaan er in serie en over elke accu zet ik een accu parallel. Dat mag geen enkel probleem geven, ook niet voor de lader want het laden gebeurt meestal in de nacht en ik heb nog een elektrische fiets die altijd vol staat. Of het nu 6 uur laden is of 12 uur. Ik heb dat ding niet langer dan 1 uur per dag nodig.
PS: De hobbie voor elektrisch en ondersteund rijden is ook onstaan omdat ik slechte knieën heb.
Net weer naar Nijmegen geweest en rustig gereden met 25-30 km/h. Toen ik thuis kwam en ik geef vol gas dan gaat hij het rood nog niet eens in. +- 70% ontladen en hoe weet ik dat.
Uitleg van het rekenwonder:
Als ik mijn scooter oplaad weet ik dat de lader 3 ampere per uur precies in de batterij duwt. Dat is dus 1 ampere per 20 minuten en dat is exact 6 uur voor een volledige lading. Dat geeft de lader op en dat geloof ik wel. Toen ik de vorige keer ging stond de meter aan het eind van de rit op dezelfde positie en toen duurde het laden 4 uur en 20 minuten van de 6 uur, dus 5 ampere over van de 18. Al sik dus heel rustig rij heb ik 13 ampere nodig om op en neer naar Nijmegen te komen. Het voltage is 60 volt.
Hoe weet ik wanneer die lader afslaat?. Vanuit mijn slaapkamerraam kan ik de lader in de schuur zien door het glas van de deur in de schuur. Ik kijk elke 20 minuten en na 4 uur en 20 minuten was het lampje groen. De eerste 3,5 uur kijk ik niet want dan kan hij nooit vol zijn.
De lader is géén druppellader. Zodra het lampje groen is zijn de accu's al op hun maximum. Een nacht wachten en dan weer de lader aansluiten op de accu's resulteerd in 10 seconden laden en dan slaat hij weer af door middel van een relais! Duidelijk genoeg.
Reek<-> Nijmegen 40,2 km
Reek 10 meter NAP en Nijmegen 36 meter NAP met veel vals plat.
Waarvan 10 kilometer in de stad (stoplichten en fietsers enzo)
Waarvan 10 kilometer over de dijk (dus maximale windkracht)
Reek<->Oss, het meest bereden 27,02 km (Google-earth

)
Geen bijzonder verkeer. Met gemak te halen, geen probleem op volle snelheid, maar ook dan rij ik rustig. Ik plan gewoon goed en zorg ervoor dat ik geen haast heb. Ik kan een reis van 1 uur op de scooter op 2 minuten nauwkeurig plannen zonder ooit te laat te komen.
Zeker niet de omstandigheden waarmee ze testen!
Bandenspanning is extreem belangrijk. 2.5 ATM is echt te weinig. Ik knal ze naar 3 ATM en ik kan de bochten prachtig nemen. Scheeld 40% op de range tussne 2.0 en 3.0 bar.
Dus met te zachte banden de scooter op 40 km/h zetten en je bent na een half uurtje uitgereden
[
Voor 57% gewijzigd door
Verwijderd op 10-10-2007 15:48
]