offtopic:
'kleine' en 'grote' subsidie is erg relatief he
'kleine' en 'grote' subsidie is erg relatief he
nieuws: Toshiba kondigt snelladende lithium-ion-accu aan
Klinkt goed! Nu alleen maar hopen dat ze een goede energie/gewichtsverhouding hebben
Verwijderd
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 11-12-2007 23:28 ]
Dit is inderdaad redelijk goed nieuws, hoewel het al ongeveer een half jaar periodiek op tweakers en slashdot opduikt. Het heeft wel een nadeel: door de hoge laadstromen nemen de verliezen in elk deel van de keten (elektriciteitsnet, netvoeding, accu) wel sterk toe.
Voor laptop-accu's van 50-60Wh zou dit ideaal zijn, in ongeveer 2 minuten je accu vol. Maar trek het ter vergelijking eens door naar elektrische voertuigen: de EV1 had zo'n 20kWh aan accu-capaciteit aan boord. Het rekensommetje is eenvoudig: 20 / 2,2 = 9 uur laden. (met 16A ziet er iets beter uit: iets minder dan 6 uur, maar dan nog.)Hoewel, 220V 10A is toch 2,2 kW, dat zou redelijk moeten opladen
Dat is een leuke ontwikkeling, maar je hebt het nog steeds over 2+ ton aan staal wat je moet versnellen en vertragen om (meestal) één persoon te vervoeren. Wat voor technologie je daar ook in stopt, dan kán niet efficiënt zijn.Verwijderd schreef op dinsdag 11 december 2007 @ 23:26:
http://www.jaylenosgarage...o_player.shtml?vid=191255
Ford SUV met hybride technologie. Lithium-Ion Plug-in uitvoering met Atkinson Cycle benzineblok.
Ook 100+ real world mpg.
[ Voor 17% gewijzigd door JeroenH op 12-12-2007 09:01 ]
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
Specs: Abit NF7-S, AMD Athlon XP 2500+@3200+, ZalMan CNPS 6000Cu, Corsair 2x 256MB dual channel DRR RAM, ASUS Geforce 2TI64 MB DDRAM.
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
Verwijderd
Kan iemand iets meer vertellen over de vetgedrukte passage?De personen auto's
Dit zijn elektrische auto's die de normale fossiele personen wagen volledig kunnen vervangen. Je praat dan over een bereik (actieradius) van minimaal 150 km (liefst zo veel mogelijk natuurlijk) en snelheden waarmee je gewoon op de snelweg kan (> 100 km/h). Hou hierbij in het achterhoofd dat er al systemen zijn om de accu's binnen 15 minuten op te laden. Als deze systemen straks bij de 'tank stations' ook beschikbaar komen dan is een duurzaam tripje naar zuid-spanje prima mogelijk.
Het klinkt leuk, maar stel je een situatie voor waarbij de fosiele personenwagen is vervangen door een electro-auto en dat ze inderdaad bij tankstations in 15 minuten kunnen opladen. Het zou erg druk worden bij het tankstation als elke auto daar 15 minuten blijft staan en het lijkt me daardoor al geen haalbaar alternatief. En voor de huidige situatie met die enkele auto die elektrisch wil laden is het voor tankstations niet lucratief hier een installatie voor neer te zetten.Verwijderd schreef op dinsdag 18 december 2007 @ 21:08:
Spijtig genoeg is de overgrote meerderheid van die lijst nog een concept, of slechts aangekondigd. Ontwikkeling gaat hyper traag, ik snap dat technologie moet rijpen en uitgewerkt worden, maar toch...
[...]
Kan iemand iets meer vertellen over de vetgedrukte passage?
Op zich lijkt het me dat het grootste deel van de technologie beschikbaar is. Nu alleen nog wachten op een producent die het voortouw neemt en eindelijk begint te produceren.
/▌
Verwijderd
Bedenk wel dat "tankstations" voor elektrische voertuigen veel makkelijk te realiseren zijn. Ik weet niet wat de eisen zijn voor de snellader, maar ik vermoed dat het explosiegevaar aanzienlijk kleiner is dan bij een conventioneel tankstation. Hierdoor kunnen elektrastations ook in woonwijken geplaatst worden en op plekken waar mensen vaak en kort zijn zoals parkeerplaatsen van winkelcentra. Je rijdt dan naar het winkelcentrum, plugt je wagen in en na de boodschappen rij je met volle accu's weer verder.Marzman schreef op dinsdag 18 december 2007 @ 21:12:
[...]
Het klinkt leuk, maar stel je een situatie voor waarbij de fosiele personenwagen is vervangen door een electro-auto en dat ze inderdaad bij tankstations in 15 minuten kunnen opladen. Het zou erg druk worden bij het tankstation als elke auto daar 15 minuten blijft staan en het lijkt me daardoor al geen haalbaar alternatief. En voor de huidige situatie met die enkele auto die elektrisch wil laden is het voor tankstations niet lucratief hier een installatie voor neer te zetten.
Verwijderd
Precies, het is gewoon een volledig ander systeem. Het is ondoenbaar om voor iedere parkeerplaats een benzineleiding aan te leggen bvb (en door het snelle tanken ook niet nodig)Verwijderd schreef op woensdag 19 december 2007 @ 09:41:
[...]
Bedenk wel dat "tankstations" voor elektrische voertuigen veel makkelijk te realiseren zijn. Ik weet niet wat de eisen zijn voor de snellader, maar ik vermoed dat het explosiegevaar aanzienlijk kleiner is dan bij een conventioneel tankstation. Hierdoor kunnen elektrastations ook in woonwijken geplaatst worden en op plekken waar mensen vaak en kort zijn zoals parkeerplaatsen van winkelcentra. Je rijdt dan naar het winkelcentrum, plugt je wagen in en na de boodschappen rij je met volle accu's weer verder.
Verwijderd
Voor de huidige generatie is dat er al in de vorm van IO Hotspots. Diverse bedrijven bieden een stopcontact aan als je gebruik maakt van hun diensten. Terwijl je een bak koffie drinkt wordt je voertuig opgeladen. Met de huidige techniek gaat het wat traag, maar mijn CityEL zit met een uur weer zo goed als vol. Die tijd kan ik wel volmaken met een uitsmijter voor mijn neus.Verwijderd schreef op woensdag 19 december 2007 @ 11:06:
[...]
Of idd, een winkelcentrum kan dat als extra service aanbieden. Terwijl je winkelt wordt de wagen terug volgeladen (geen tijdverlies dus) en je rekent af zoals je dat met een parkeermeter doet bvb...
De mensen die beweren dat waterstof het enige haalbare alternatief is zitten sowieso onder een steen; er zijn al een aantal electrische auto's te koop (duur weliswaar) en waterstof auto's zijn er nog niet. Vwb. het platinum in de brandstofcel (wat dan min of meer als accu functioneert) hebben ze een oplossing voor gevonden (stond in Technisch Weekblad).Verwijderd schreef op woensdag 19 december 2007 @ 11:06:
En anderzijds wil ik brandstofcellen nog niet volledig afschrijven wat betreft bruikbaarheid. Het hangt allemaal een beetje af met de bron die ik lees en welke autofabrikant het zegt. Sommigen vinden het het enige haalbare alternatief, anderen weer niet. Ik kan me zelf wel niet meer herinneren wanneer ik voor het eerst van waterstofwagens heb gehoord, dus veel haast maken ze er blijkbaar ook niet in. Het dure platinum en de zware installatie (voor in een auto) is ook een nadeel.
Op zich zie ik het ook nog wel realiteit worden. Iedereen heeft dan een eigen waterstofproductie centrale in huis en 'tankt' gewoon de wagen thuis. Kan zelfs met zonne-energie. (zonne-energie die overdag een hoeveelheid waterstof aanmaakt, die je 's nachts in de wagen tankt)
Toekomstmuziek
Verwijderd
Verwijderd
Geen punt hoor. De Aptera is ook mooier, maar de CityEL heeft een heel groot voordeel ten opzichte van de Aptera; je kan naar de winkel gaan en er een kopen. De Aptera kun je alleen reserveren en dan mag je hopen dat er ooit een van de band gaat lopen.Verwijderd schreef op zaterdag 22 december 2007 @ 21:32:
Ik heb mijn perfecte droommobiel gevonden (en nog 'clean' ook)
Aptera Typ-1 testdrive video
Dit is gewoon zoals het hoort te zijn. Geen fisherprice bakje zoals die CityEL, (sorry deom)
Verwijderd
Verwijderd
Verwijderd
Die gast kan gewoon een seizoen top gear draaien.... met zijn eigen garage.Verwijderd schreef op dinsdag 25 december 2007 @ 06:04:
Niet Elektrisch .. maar E85 Flex-Fuel is ook wel leuk
http://www.jaylenosgarage...o_player.shtml?vid=198579
Snel laden en het argument dat batterijen niet lang zouden meegaan lijkt hiermee ook ontkracht? Dan vraag ik mij wel af waarom laptopbatterijen zo snel 'degraderen'. Of bedoelen ze met 'meegaan' één of ander criterium als: over 240000km is er nog 60% van de capaciteit beschikbaar. Dat is ook 'meegaan' maar de range is dan maar al half zo groot meer.De lithium-ion accu’s die in de R1e worden gebruikt, kunnen aan een normaal stopcontact in slechts 8 minuten tot 80 procent van de totale capaciteit worden opgeladen. Daarnaast moeten de accu’s zo’n 240.000 km of ongeveer 15 jaar meegaan
[ Voor 45% gewijzigd door Marzman op 31-12-2007 14:52 ]
/▌
Verwijderd
Het laden moet nog wel lukken. Alleen ga ik er van uit dat dit ding geen snelwegsnelheden haalt. (of dat je er in elk geval geen 120-130 mee wil doen. Via de route national naar zuid frankrijk lukt dan echter wel natuurlijk.Marzman schreef op maandag 31 december 2007 @ 14:50:
Leuk autootje en die massaproductieprijs is nog best te doen. Anders wordt het wel erg veel geld voor zo'n ding. Maar 8 minuten opladen en meer dan 200 km kunnen rijden, dan kan je hier dus ook goed mee op vakantie (als je onderweg makkelijk bij zou kunnen laden)
Dat is zeker. Het verbruik van een koude verbrandingsmotor ligt erg hoog ten opzichte van het normverbruik. En voordat je goed en wel met een warme motor in een normaal regime rijdt (enkele kilometertjes) is het korte ritje meestal al gedaan. (school tripje, winkeltje in het dorp, enz...)En voor korte ritjes denk ik dat zo'n electromotor helemaal beter geschikt is als een benzinemotor (geen, of in ieder geval veel minder, onderdelen die heel de tijd heel heet worden en weer afkoelen).
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 31-12-2007 14:58 ]
Verwijderd
Eigenlijk bevalt hij nog heel goed. De actieradius valt een beetje tegen met temperaturen rond het vriespunt, maar ik ervaar dit nog niet als een probleem. Per dag rij ik niet meer dan 40 kilometer, en 50 kilometer is met -6 in ieder geval haalbaar. Eventueel is er altijd nog de mogelijkheid de accu's te verwarmen. De energie die dit kost, win je dubbel en dwars terug door de verhoogde actieradius.Verwijderd schreef op maandag 31 december 2007 @ 14:34:
[...]
Nu ik er aan denk: hoe bevalt de cityEL ondertussen nog, Deom? Na enkele maandjes gebruik? Lukt het om de fietspaden te gebruiken zoals je voorzien had? Hoe zijn de ervaringen in de winter?
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 31-12-2007 15:40 ]
Wat voor super-stopcontact is dat dan?De lithium-ion accu’s die in de R1e worden gebruikt, kunnen aan een normaal stopcontact in slechts 8 minuten tot 80 procent van de totale capaciteit worden opgeladen
Dus met 80% opgeladen accu's zal dat toch zeker wel 100+ km moeten zijn.Met volledig opgeladen accu’s moet 200 km kunnen worden afgelegd.
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary
Hoeft niet per sé... omdat er geen directe koppeling is tussen de verbrandingsmotor en de wielen kan de motor altijd in zijn meest optimale toerenbereik draaien. De elektronica kan de motor dan altijd optimaal belasten door de opgewekte energie te verdelen over de elektromotor en de accu's.Hertog schreef op vrijdag 04 januari 2008 @ 15:33:
Dat is toch lang zo efficiënt niet?
For it is the doom of men that they forget... Huidige en vroegere hardware specs The Z80 is still alive!
Dat dacht ik inderdaad ook toen ik het las ja. En het is toch ook zo dat de benzine, als het nodig is, minder efficiënt gebruikt wordt, omdat eerst verlies optreedt in de verbrandingsmotor en daarna nog een keer in de elektromotor?EXX schreef op vrijdag 04 januari 2008 @ 16:27:
Aan de andere kant is een serie hybride zwaarder dan een vergelijkbare parallelhybride omdat er zwaardere electromotor in moet.
"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary
Verwijderd
Niet per se. Een grotere elektromotor weegt niet meteen veel meer. Anderzijds hoeft de benzinemotor niet zo zwaar uitgevoerd te worden. Waarschijnlijk is deze:EXX schreef op vrijdag 04 januari 2008 @ 16:27:
Aan de andere kant is een serie hybride zwaarder dan een vergelijkbare parallelhybride omdat er zwaardere electromotor in moet.
Het rendement van een elektromotor is veel hoger dan dat van een benzine motor. Dus relatief gezien zal het wel een beetje invloed hebben, maar het valt wel mee denk ik.Hertog schreef op vrijdag 04 januari 2008 @ 16:30:
[...]
Dat dacht ik inderdaad ook toen ik het las ja. En het is toch ook zo dat de benzine, als het nodig is, minder efficiënt gebruikt wordt, omdat eerst verlies optreedt in de verbrandingsmotor en daarna nog een keer in de elektromotor?
[ Voor 30% gewijzigd door JeroenH op 23-01-2008 15:42 ]
Verwijderd
Volgens mij zijn dat nog testmodellen van CityCom. Deze testmodellen zijn uitgerust met grote accupacks. Met packs van 100ah zou 120-150 kilometer mogelijk zijn. Nog niet verkeerd.CanonG1 schreef op woensdag 23 januari 2008 @ 14:09:
Ik zie er geen datum bij staan dus ik weet niet wanneer dit geplaatst is, maar er rijdt een CityEl op li-ion accu's rond met een actieradius van 300km!
http://www.lithium-power.de/
Nu zal je met een dergelijk voertuig niet vaak 300km rijden, maar het heeft nog meer voordelen, o.a. hogere (ont-)laadstroom. De accu's zouden 100.000km mee moeten gaan, dat zou de kosten per km moeten drukken.
Hoe dan ook een interessante ontwikkeling.
[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2008 15:49 ]
Verwijderd
Dat is ook al even in gebruik. Komt rechtstreeks uit een schaalvergroting van wat bij modelbouw al 5 jaar 'common practice' isCanonG1 schreef op woensdag 23 januari 2008 @ 14:09:
Ook een interessante ontwikkeling: elektrische vliegtuigen, zoals dit zweefvliegtuig. Het kan zelfstandig starten op zijn elektromotor en eenmaal op de juiste hoogte aangekomen de propeller opvouwen als normaal zweefvliegtuif functioneren. Een acculading zou toereiken voor drie stijgvluchten naar 600m hoogte.
Heb je het over zweefvliegtuig of over de CityEl?stefan001 schreef op woensdag 23 januari 2008 @ 17:28:
Hey CanonG1, ik dacht dat jij zo'n ding niet nodig had? Je woonde toch 1 km van je werk vandaan?
[ Voor 23% gewijzigd door JeroenH op 24-01-2008 09:52 ]
Verwijderd
Verwijderd
Het had niet gehoeven, maar zou had ik hem tijdens het gesprek al een keer genoemd en zo heb ik hem al vaker benoemd. Ik ben er dus niet door gekwetst, maar misschien had het eruit gelaten kunnen worden. Ik vind het nog steeds een erg leuk en geslaagd item.stefan001 schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 17:45:
Moet ze nou echt eindigen met 'een geel badkuipje op wielen'...
Verwijderd
Verwijderd
[ Voor 11% gewijzigd door Roamor op 23-02-2008 13:21 ]
Het vinden is het probleem ook niet.stefan001 schreef op zaterdag 23 februari 2008 @ 15:26:
Hm, ik zie toch regelmatig electrische fietsen rondrijden hoor, en bij de fietsenboer vind je ze ook wel. Maar niet voor 700 euro, dat is waar... Is die van 700 euro wel nieuw dan?
Ik kan idd opladen op het werk, mede door de verwijderbare accu. Maar dat is het mooie van een fiets, het is geen ramp als je zonder stroom komt te zitten.Mijn moeder heeft een giant lafree uit 2001 (2e hands), die doet het goed. Ziet er alleen erg dik uit enzo, de nieuwere vallen niet zo op. 22 km is best een eind, kan je op het werk opladen?
Die AsViva is 28kg, dus met gemak twee keer zo zwaar als een normale fiets, maar nog altijd sneller te berijden dan een lege scooter.CanonG1 schreef op zondag 24 februari 2008 @ 12:23:
Die Sparta elektrische fiets is trouwens ook zeer zwaar, dat kan problemen geven met een fietsendrager en je zult er niet gelukkig van worden als je een keer een stuk moet fietsen met een lege accu...
Mag toch hopen dat, als zoiets ooit in productie komt, het onderwater gebeuren er toch uit wordt gehaald. Wat heb je in godsnaam aan een cabriolet auto welke onder water kan varen, het maakt de auto alleen maar stukken duurder lijkt me.CanonG1 schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 16:48:
Dit is wel een briljant leuk studiemodel van een elektrische auto:
http://www.rinspeed.com/pages/cars/squba/squba_tnm.htm
Verwijderd
[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2008 08:59 ]
Verwijderd
[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2008 08:59 ]
Als het aan de overheid ligt heeft iedereen een auto, of ze daarmee nou ergens komen (door de dichtgeslibde wegen) of niet. Want laten we eerlijk zijn, een brommertje spekt de schatkist nou niet echtVerwijderd schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 08:58:
Ze weten niet eens wat ze nou willen zeggen. Per seconde is volgens hen hetzelfde als per kubieke centimeter. Dus willen ze nou echt beweren dat een vrachtwagen minder fijnstof uitstoot dan een brommer per seconde? Willen ze dan ook even het aantal uitgestoten kubieke centimeter per seconde vergelijken???
Pruts0rs.
Yup. Ten eerste wordt het tegenwoordig fabrikanten moeilijker gemaakt om 2-takt modellen op de markt te zetten (motorblokkenbouwer Minarelli heeft zich bijvoorbeeld in lastige bochten moeten wringen om hun befaamde 2takt-blokjes door de strenge Europese keuringen te krijgen). En sinds China de Grote Sprong WestwaardsTM heeft gezet is er voor een fabrikant ook geen enkele reden meer om geen 4-takt blokje met brandstofinjectie op nieuwe modellen te zetten.Ze zullen wel uitgaan van de gemiddelde 2-takt. Terwijl er ook 4-takt modellen zijn die al een stuk schoner lopen, en elektrisch idd.
Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!
Verwijderd
Daar heb je wel gelijk in, maar in het hele stuk wordt het woord elektrische brommer niet genoemd. Het klimaat ligt politiek erg gevoelig en dat kun je wat mij betreft niet voorzichtig genoeg zijn met dergelijke uitspraken.unclero schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 10:06:
[...]
Maar waarschijnlijk bedoelt men bij de fietserbond Puchs uit het jaar nul waar nog minerale 2-taktolie in gemengd moet worden.
Yup... En nergens komt de fietsenbond met een oplossing (nouja, hun naam impliceert dat ze het liefst hebben dat we op de stampfiets gaan zitten).Verwijderd schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 10:26:
[...]
Daar heb je wel gelijk in, maar in het hele stuk wordt het woord elektrische brommer niet genoemd. Het klimaat ligt politiek erg gevoelig en dat kun je wat mij betreft niet voorzichtig genoeg zijn met dergelijke uitspraken.
Als je op diverse krantensites kijkt wordt nergens genoemd dat er ook brommers zijn die niet stinken en vervuilen. Ik ben van mening dat de Fietserbond hierin duidelijk had moeten zijn zeker omdat in het stuk ook een Tweede Kamer lid aan het woord komt die er volledig in meegaat. Mooie stimulans voor elektrisch vervoer.
Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!
[ Voor 8% gewijzigd door Metro2002 op 28-02-2008 13:41 ]
Verwijderd
Vanuit Schiedam ga je natuurlijk naar Hoek van Holland. Dat scheelt de helft in tijdMetro2002 schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 13:40:
Als ik even heen en weer naar scheveningen wil vanuit Schiedam (omdat dat met de auto in de zomer een hel is) dan ben ik bijna 60 km verder, prima maar ik neem wel mijn vriendin mee. Haal ik 60km met zijn tweeen op een electrische scooter zonder bijladen?
Ik vind het leuk dat er oplaadstations zijn maar ik wil gewoon in 1 keer heen en weer kunnen.Verwijderd schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 14:27:
[...]
Vanuit Schiedam ga je natuurlijk naar Hoek van Holland. Dat scheelt de helft in tijd![]()
Vanaf Schiedam-Centrum is het 24 kilometer enkele reis naar Scheveningen. Ik denk dat er zeker scooters zijn die dat heen en weer op de sloffen doen op een lading. Een IOscooter doet bij 25 kilometer per uur bijvoorbeeld 80-100 kilometer. De 45 kilometer uitvoering doet 50-80 kilometer. In de zomer haal je dan in ieder geval 65 kilometer en dat is makkelijk een retourtje. Het lijkt alsof je met 35 kilometer per uur lang aan het rijden bent, maar met de auto ben je net zo lang onderweg en hoef je niet te zoeken naar een parkeerplaats.
Onderweg kom je trouwens minimaal 2 IOhotspots tegen. Doe je even een half uurtje een terasje in het pittoreske Den Hoorn en pak je even een beetje stroom mee.
Ik ken weinig mensen die op een afgetrapt Puchje rijden om er dagelijks van Arnhem mee naar Amsterdam te rijden, om maar wat te noemenMetro2002 schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 13:40:
En dan nog de vraag of je wel een electrische scooter WIL natuurlijk.
Dat... En hebben ze dus een 2takt puchje uit het jaar nul met mengsmering staan vergelijken met een moderne Scania truck? Of hebben ze een 4takt Piaggio uit 2007 staan vergelijken met een amerikaanse 2takt diesel truck?En de fietsersbond gaat mij niet wijsmaken dat een moderne brommer die 1 op 40 rijdt op benzine net zo vervuilend is als een 1 op 2 rijdende dieselvrachtauto. Dat gaat er bij mij echt niet in. En wat is dat nou weer voor rare 'per seconde' maatstaf. Daar heb je toch niks aan![]()
, hoeveel is dat per kilometer?
Ik denk dat ze best grotere scooters gaan mogen bouwenMetro2002 schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 14:50:
Ik vind het leuk dat er oplaadstations zijn maar ik wil gewoon in 1 keer heen en weer kunnen.
Neemt de afstand niet flink af als je met 160kg samen op de scooter zit ipv in je eentje?
[ Voor 17% gewijzigd door unclero op 28-02-2008 14:59 ]
Verwijderd
Zoals ik kan zien zijn de scooters gebouwd voor een belasting van 140 of 150 kilo afhankelijk van het model. Het zal er dus vanaf hangen. Als je echter 45 kilometer moet rijden, mag je aannemen dat een scooter die een maximaal bereik heeft van 80 kilometer het in ieder geval moet halen met maximale belasting.Metro2002 schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 14:50:
[...]
Ik vind het leuk dat er oplaadstations zijn maar ik wil gewoon in 1 keer heen en weer kunnen.
Neemt de afstand niet flink af als je met 160kg samen op de scooter zit ipv in je eentje?
Verwijderd
Het lijkt me duidelijk. Je kan niet meetrappen dus het lijkt in niets op een fiets.stefan001 schreef op vrijdag 18 april 2008 @ 20:22:
Ik denk dan: waarom niet dezelfde rechten als een elektrische fiets? Hoewel het op deze manier wel meer op een snorfiets lijkt, opzich.
Verwijderd
Behalve de vorm van de canopy merk ik weinig wereldshokkends op. Beide vormen zullen het resultaat zijn van een manier om zo weinig mogelijk luchtweerstand te realiseren. (en nog naar buiten kunnen kijken) Een vliegtuigcockpit is er één van. En waarom zo ver zoeken? Bijna elk zweefvliegtuig heeft ook dergelijke cockpits.CanonG1 schreef op vrijdag 11 april 2008 @ 13:50:
Het heeft slechts zijdelings met elektrische voertuigen te maken, maar check dit:
Dit is een Aerorider (overdekte elektrische fiets):
[afbeelding]
En dit is een Bede BD-5 (zelfbouw straalvliegtuigje uit de jaren '80):
[afbeelding]
Wat een treffende overeenkomst tussen de vorm van de rompen!
Dit lijkt me toch vooral niet slecht? Dit zijn normale prestaties voor een normale gezinswagen. Het gros van de auto's dat nu verkocht wordt zijn ook miezerige 1.4/1.6 bakjes met 70-80 pk om zo weinig mogelijk wegenbelasting en BIV te moeten betalen. Dus daar moet dit concept zeker niet voor onderdoen. 300km is voor een forens prima te doen en de laadtijd is behoorlijk. (zelfs op reis kan het best. Elke 300 km even iets eten bvb).Unlike the Honda, however, the e6 runs on battery power only, with a reported range of 300km (186 miles) on a full charge. The battery pack, presumably lithium-ion, can be charged via a 220V household outlet or attached to a quick-charger that delivers an 80 percent charge in fifteen minutes. Performance-wise, the e6 is capable of acceleration to 100 km/h (62 mpg) in ten seconds and has a maximum speed of 160 km/h (99 mph).
[ Voor 5% gewijzigd door Resistor op 18-04-2008 23:49 ]
What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?
Virussen? Scan ze hier!
Mooi ding, leuk voor de PR van elektrische auto's, maar verder niet echt nuttig. Niet veel mensen kunnen zo'n ding betalen. Ik zou liever willen dat (bijvoorbeeld) Twike zijn productie naar Oost-Europa verhuisde, het proces compleet automatiseerde en de prijs verlaagde zodat je een 200km-li-ion-Twike voor € 8.000 ipv € 40.000 koopt. Of dat de Miles EV XS500 eindelijk voor een schappelijk bedrag (< € 30.000) op de Nederlandse markt kwam.wildhagen schreef op zondag 04 mei 2008 @ 14:08:
De Tesla is nu verkrijgbaar: nieuws: Tesla start verkoop elektrisch aangedreven sportauto
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
Het zal alleen vrij weinig opleveren i.v.g. met de kosten en het extra gewicht. Het paneeltje is 215Wp, een paneel van die grootte kan in Nederland maximaal zo'n 190kWh per jaar opleveren, maar dat is alleen bij optimale opstelling (zuid, ± 38gr). Ik schat (lees: doe een wilde greep) dat dit paneel op een auto per jaar maximaal 100kWh op kan leveren, waarvan het overgrote deel in de zomer. Mogelijk dat op een mooie zomerdag er één kWh uitgeperst kan worden, als de auto de hele dag in de zon staat en er geen beschaduwing is. (Waarschijnlijk zelfs minder, het paneel heeft aan de achterkant totaal geen koeling door luchtstroming)Mx. Alba schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 11:38:
Het voordeel van zo'n zonnepaneel op een plug-in Prius is natuurlijk dat je altijd aan het bijladen bent, ook als je ergens parkeert. Dus geen overdekte parkeergarages opzoeken maar lekker buiten parkeren
Niet helemaal, want de zonne-energie wordt omgezet in electriciteit ipv warmte in een zonnepaneelSandaX schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 12:12:
Plus dat de airco natuurlijk extra hard aanmoet als de auto de hele dag in de zon heeft gestaan. De temperatuur van een auto loopt namelijk veel harder op als hij buiten in de zon staat ipv op een schaduwrijke plek.
ik kan niet wachten op de toekomstAudi gaat elektrische auto’s maken
Uitgegeven: 6 mei 2008 11:18
Laatst gewijzigd: 6 mei 2008 13:46
Audi-bobo Rupert Stadler vertelt in het Duitse blad Welt am Sonntag dat zijn merk gaat inzetten op elektrische auto’s. “Over tien jaar bouwen we auto’s zonder uitstoot.”
Volgens Audi-bestuursvoorzitter Rupert Stadler worden de komende vijf tot tien jaar gedomineerd door elektrische auto’s en diesels. “Tegen die tijd heeft Audi auto’s zonder uitstoot in het assortiment,” licht hij toe. Aartsrivalen BMW en Mercedes-Benz zijn bezig met de ontwikkeling van de krachtige lithium ion-batterijen. Die worden gebruikt in een nieuwe generatie hybride-auto’s. Audi lijkt daar niet mee bezig. Stadler: “Audi’s capaciteiten op het gebied van ontwikkeling zijn veel groter dan die van onze concurrenten. We zien grote mogelijkheden met volledig elektrische auto’s. Daar zijn we op aan het vooruitdenken.”
Maar Audi is niet de enige. Bij BMW wordt dit jaar een knoop doorgehakt over het bouwen van een elektrische auto. Bij General Motors staat in 2010 de Chevrolet Volt plug-in hybride op het programma. Het ziet er dus naar uit dat het in de autoindustrie steeds minder naar benzine gaat ruiken.
My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world
Verwijderd
Verwijderd
Verwijderd
Verwijderd
niet zozeer over deze auto, maar zijn 5 versnellingen echt nodig met zoveel koppel (of uberhaupt een electromotor).Verwijderd schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 20:48:
Ik kwam zojuist deze tegen. Met de huidige dollarkoers wordt het best betaalbaar![]()
[afbeelding]
Porsche 959 Style Electric Car
*
Purpose built for approx 100 mile range at 60 mph, with over 120mph capability.
*
200+ miles range (Li-Ion) batteries optional.
*
Package includes: 16 Odyssey 2150 100amp hour batteries, DC 11" motor with
approx 250 Hp, 1200 ft lbs of torque!
*
2000 amp water cooled controller, 5 speed 915 Porsche trans. 17" Cup
wheels. Power windows, A/C.
Meer info hier. De prijs is $ 65.000,-
My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world
Dat zou ik ook zeggen... in dat kleine Fiatje waarover ik hierboven schrijf hebben de originele versnellingsbak met - ik neem aan - vier versnellingen laten zitten, maar tijden het rijden gebruik je alleen de tweede en de derde. Nu is 13kW wel even iets anders dan 190kW, maar toch. Misschien is dat bij deze Porsche ook zo: de originele versnellingsbak is er nog, maar je gebruikt hem maar gedeeltelijk.YellowCube schreef op maandag 19 mei 2008 @ 18:27:
2 a 3 versnellingen zouden toch al genoeg moeten zijn, zou je zo zeggen.
Verwijderd
Het idee is leuk. Het rijgedrag zal wel wat veranderen met het gewicht (en de aandrijving) op de achterwielen maar ik denk niet dat het bedoeld is om hier heel sportief mee te gaan rijden en dan is het niet zo'n bezwaar. Dat de wielen iets dikker zijn ziet er een beetje raar uit evenals die beugel van het achterwiel naar de bumper (de bekabeling naar de accu's?)CanonG1 schreef op zondag 25 mei 2008 @ 15:57:
Dit is een bijzonder idee:
[afbeelding]
Het idee is interessant, maar er komen een paar vragen in me op:
- Je wielen worden een stuk zwaarder. Is dat een probleem?
- Als je in een normale (niet hybride) auto de motor uitzet zullen zaken als rem- en stuurbekrachtiging ook niet werken, evenals airco. Hoe lossen ze dat op?
Hoe verzeker je zo iets? Op slot doen lijkt me ook lastig (waar moet je de ketting doorheen halen?)Verwijderd schreef op zondag 25 mei 2008 @ 16:03:
Sinds kort een Easy Glider in mijn bezit
[afbeelding]
Gaat zo'n 30 km per uur. Zit nog wel een lood-accu in dus niet langer dan een uurtje ofzo. Voldoende om naar mijn werk op en neer te gaan dus. Wel grappig om 's ochtends fietsers in te halen
[ Voor 55% gewijzigd door Marzman op 25-05-2008 16:12 ]
/▌
Daar zit inderdaad de voedingskabel van de motor in maar het is ook het onderdaeel dat het draaimoment van de motor overbrengt naar de carosserie van de auto.Marzman schreef op zondag 25 mei 2008 @ 16:06:
evenals die beugel van het achterwiel naar de bumper (de bekabeling naar de accu's?)
Ik dacht gelezen dat ze dat ook van plan zijn, maar dat ze het eerst verder door willen ontwikkelen. Ik kan trouwens nergens vinden wat het zou kunnen schelen in brandstofverbruik, hoeveel kWh/100km het verbruikt, etc. Dat zal zeker afhangen van merk en type auto, rijstijl, e.d. maar een indicatie zou leuk zijn.Afgezien van de nadelen die je zelf al noemt zou je zoiets ook vrij makkelijk als doe-het-zelf kit op de markt kunnen brengen.
Wat een cool ding! Mensen zullen je wel raar aankijken, of niet? Hoe ziet de Nederlandse wetgever dit, als een snorfiets?Verwijderd schreef op zondag 25 mei 2008 @ 16:03:
Easy Glider
Vette shitVerwijderd schreef op zondag 25 mei 2008 @ 16:03:
Sinds kort een Easy Glider in mijn bezit
[afbeelding]
Gaat zo'n 30 km per uur. Zit nog wel een lood-accu in dus niet langer dan een uurtje ofzo. Voldoende om naar mijn werk op en neer te gaan dus. Wel grappig om 's ochtends fietsers in te halen
Verwijderd
Heb er een ketting bij die door het voorwiel gaat. Verder zit er een contactslot op.Hoe verzeker je zo iets? Op slot doen lijkt me ook lastig (waar moet je de ketting doorheen halen?)
[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 25-05-2008 16:51 ]
Wel een cool ding. De politie wist waarschijnlijk ook niet wat ze ermee aanmoestenVerwijderd schreef op zondag 25 mei 2008 @ 16:47:
Ik denk dat het officieel een UDO is (unindentified driving object)
Volgens andere mensen is het een 'rijdende stofzuiger'
Ik heb wel een paar keer vreemd opkijkende politie gehad, maar ze hebben nog nooit het lef gehad om me aan te houden. Dat bedrijf waar ik hem van heb is in onderhandeling met verkeer en waterstaat hierover. Nu de Segway is gelegaliseerd denk ik dat ze hier ook niet zo heel moeilijk over zullen doen. Dit ding is 10x beter dan de Segway voor een kwart van de prijs. En ja, mensen kijken me raar aan
Het karretje kan er ook achter weg, dan kun je er gewoon op skates ofzo achteraan
[...]
Heb er een ketting bij die door het voorwiel gaat. Verder zit er een contactslot op.
/▌
is dit ding niet meer bedoeld om als hulpmotor te dienen (net als in honda hybrid)?CanonG1 schreef op zondag 25 mei 2008 @ 15:57:
Dit is een bijzonder idee:
- Als je in een normale (niet hybride) auto de motor uitzet zullen zaken als rem- en stuurbekrachtiging ook niet werken, evenals airco. Hoe lossen ze dat op?
[ Voor 21% gewijzigd door YellowCube op 30-05-2008 22:27 ]
Het lijkt van niet, van de website:YellowCube schreef op vrijdag 30 mei 2008 @ 22:23:
is dit ding niet meer bedoeld om als hulpmotor te dienen (net als in honda hybrid)?
The development is based on the observation that only 10-15 horsepower is required to propel a compact or mid-size automobile along a level road at a steady 60-70 mph. leading to the conclusion that this relatively small amount of electric power would be able to cope with 70-85% of normal driving, only aided by the combustion engine during start up and when extra energy is required for acceleration and hill climbing.
Precies, dat was mijn vraag ook, maar daar kan ik op de website niets over vinden. Misschien laten ze de verbrandingsmotor stationair draaien, hoeveel die dan in een zeer inefficiënt vermogensgebied draait natuurlijk. Ook zul je het gaspedaal 'fly by wire' moeten maken, zodat onder alle omstandigheden de juiste combinatie van elektro-/verbrandingsmotor wordt gekozen.Het lijkt me technisch erg lastig om het zodanig te bouwen dat al die systemen door blijven draaien als de benzinemotor niet draait.
Dat lijkt mij het minste probleem, de krachten lijken mij niet groot. De elektromotoren hoeven de auto alleen maar aan de gang te houden, niet vanuit stilstand weg te trekken.En hoe zit het met de veiligheid?
Leuk en aardig, maar als om wat voor 'n reden dan ook die arm los schiet (de verbinding ziet er in ieder geval een beetje flimsy uit), is er volgens mij een reeele kans dat je auto uit balans gedrukt wordt, medeweggebruikers een aantal onderdelen naar hun hoofd geslingerd krijgen etc.
Dus blijkbaar voelt de motor dat je gas geeft en gaat dan in gang schieten. Het is dus blijkbaar gewoon een soort hulpmotor die het eenvoudiger maakt voor je benzinemotor. Leuk systeem, maar ik vraag me af in hoevere het echt zeer efficient is in deze vorm. Je motor moet dus minstens stanionair draaien om je hele auto werkend te houden (remmen, servo...)The controllers in first generation systems are programmed for torque control and not connected with the original accelerator pedal. The armature current and thus amount of superimposed torque and the brake torque are controlled by potentiometers located in a pot box which is connected with the power supply in the trunk by a 10 ft, cable. A toggle switch serves to turn the system on and off.
Lijkt me dus echt niet al te indrukwekkend als systeem.The effect felt by the driver when the system is turned on is equivalent to freewheeling down a 3% grade. As a result the accelerator needs to be depressed less or not at all to keep the car going. When on cruise control the difference can only be perceived by a significant drop in fuel consumption, dependent on type of car and individual driving habits.
[ Voor 22% gewijzigd door jvvv op 01-06-2008 23:57 ]
Dit topic is gesloten.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq