Overzicht elektrische voertuigen

Pagina: 1 ... 7 ... 11 Laatste
Acties:
  • 26.728 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 03-09 13:59
offtopic:
'kleine' en 'grote' subsidie is erg relatief he ;)

nieuws: Toshiba kondigt snelladende lithium-ion-accu aan

Klinkt goed! Nu alleen maar hopen dat ze een goede energie/gewichtsverhouding hebben :). Onderin het artikel staat dat ze nog wel zwijgen over toepassingen in consumentenelectronica, misschien juist door die energie/gewichtsverhouding, of dat zo'n laptop zo snel niet kan laden omdat dan de stoppen springen. Hoewel, 220V 10A is toch 2,2 kW, dat zou redelijk moeten opladen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://www.jaylenosgarage...o_player.shtml?vid=191255

Ford SUV met hybride technologie. Lithium-Ion Plug-in uitvoering met Atkinson Cycle benzineblok.

Ook 100+ real world mpg.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 11-12-2007 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 00:13
Dit is inderdaad redelijk goed nieuws, hoewel het al ongeveer een half jaar periodiek op tweakers en slashdot opduikt. Het heeft wel een nadeel: door de hoge laadstromen nemen de verliezen in elk deel van de keten (elektriciteitsnet, netvoeding, accu) wel sterk toe.
Hoewel, 220V 10A is toch 2,2 kW, dat zou redelijk moeten opladen :+
Voor laptop-accu's van 50-60Wh zou dit ideaal zijn, in ongeveer 2 minuten je accu vol. Maar trek het ter vergelijking eens door naar elektrische voertuigen: de EV1 had zo'n 20kWh aan accu-capaciteit aan boord. Het rekensommetje is eenvoudig: 20 / 2,2 = 9 uur laden. (met 16A ziet er iets beter uit: iets minder dan 6 uur, maar dan nog.)

Wat je verder ook van de Twike kunt zeggen, een sterk punt vind ik dat je hem in anderhalf uur compleet vollaadt, met accu's van de huidige generatie en uit een normale huisinstallatie. Overigens las ik ergens dat de Twike met li-ion accu's nu daadwerkelijk verkrijgbaar is. Wel erg duur, ik geloof dat de accupakketten € 14000 bovenop de kale Twike-prijs brengen. Maar dan zou je wel een real-world bereik van zo'n 130-150km moeten hebben (met zuinig rijden zou zelfs 200km mogelijk moeten zijn).

Dat heeft overigens wel gevolgen voor de laadtijd: de li-ion accu's zijn 20Ah bij 350V, dat is dus zo'n 7kWh. Uit een 16A stopkontakt laad je die dus in ongeveer twee uur vol (ws. iets meer door verliezen), uit een 10A stopkontakt in ongeveer 3,5 uur.
Verwijderd schreef op dinsdag 11 december 2007 @ 23:26:
http://www.jaylenosgarage...o_player.shtml?vid=191255

Ford SUV met hybride technologie. Lithium-Ion Plug-in uitvoering met Atkinson Cycle benzineblok.

Ook 100+ real world mpg.
Dat is een leuke ontwikkeling, maar je hebt het nog steeds over 2+ ton aan staal wat je moet versnellen en vertragen om (meestal) één persoon te vervoeren. Wat voor technologie je daar ook in stopt, dan kán niet efficiënt zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door JeroenH op 12-12-2007 09:01 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• comvidnet
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-11-2021
De One day fly van vandaag is een electrische scooter voor 888,-. Alleen blijft de afstand die ermee gehaald kan worden wel er laag voor mij.

Specs: Abit NF7-S, AMD Athlon XP 2500+@3200+, ZalMan CNPS 6000Cu, Corsair 2x 256MB dual channel DRR RAM, ASUS Geforce 2TI64 MB DDRAM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ja die viel me ook op. Jammer dat ik hem niet kan veilig kan stallen, anders leek het me wel wat.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-09 09:15
in de handleiding van die scooter staat dat de accu's zo'n 300 ladingen mee gaan.
Dat is dus 1 accu-pack van zo'n 250 euro (kan wel goedkoper, maar die prijs staat op die site) voor 300x~40km = 12'000 km.
Dat is zo'n 2 ct/km voor de accu. Tegen de electriciteitskosten van zo'n 0,5ct/km is dat IMHO best een hoop. (5x12V, 18Ah = 1080 Wh accucapaciteit en kWh-prijs is zo'n 20ct en je gaat al laden voordat de accu voor 80% leeg is. Tel daar de inefficientie van het laadproces bij en je zit op 1 kWh per lading)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Via de website http://www.mistergreen.nl/electric_motor.php kun je je aanmelden voor een proefrit met een Vectrix op 5 januari 2008. Ik heb me al aangemeld, als je het interessant lijkt kun je dat ook doen.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Op www.olino.org staat een lijst van diverse elektrische voertuigen, uitgebreider dan de openingspost van dit topic (maar ik heb geen tijd om de OP bij te werken):

http://www.olino.org/arti...lektrische-personen-autos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Spijtig genoeg is de overgrote meerderheid van die lijst nog een concept, of slechts aangekondigd. Ontwikkeling gaat hyper traag, ik snap dat technologie moet rijpen en uitgewerkt worden, maar toch...
De personen auto's

Dit zijn elektrische auto's die de normale fossiele personen wagen volledig kunnen vervangen. Je praat dan over een bereik (actieradius) van minimaal 150 km (liefst zo veel mogelijk natuurlijk) en snelheden waarmee je gewoon op de snelweg kan (> 100 km/h). Hou hierbij in het achterhoofd dat er al systemen zijn om de accu's binnen 15 minuten op te laden. Als deze systemen straks bij de 'tank stations' ook beschikbaar komen dan is een duurzaam tripje naar zuid-spanje prima mogelijk.
Kan iemand iets meer vertellen over de vetgedrukte passage?

Op zich lijkt het me dat het grootste deel van de technologie beschikbaar is. Nu alleen nog wachten op een producent die het voortouw neemt en eindelijk begint te produceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Verwijderd schreef op dinsdag 18 december 2007 @ 21:08:
Spijtig genoeg is de overgrote meerderheid van die lijst nog een concept, of slechts aangekondigd. Ontwikkeling gaat hyper traag, ik snap dat technologie moet rijpen en uitgewerkt worden, maar toch...

[...]

Kan iemand iets meer vertellen over de vetgedrukte passage?

Op zich lijkt het me dat het grootste deel van de technologie beschikbaar is. Nu alleen nog wachten op een producent die het voortouw neemt en eindelijk begint te produceren.
Het klinkt leuk, maar stel je een situatie voor waarbij de fosiele personenwagen is vervangen door een electro-auto en dat ze inderdaad bij tankstations in 15 minuten kunnen opladen. Het zou erg druk worden bij het tankstation als elke auto daar 15 minuten blijft staan en het lijkt me daardoor al geen haalbaar alternatief. En voor de huidige situatie met die enkele auto die elektrisch wil laden is het voor tankstations niet lucratief hier een installatie voor neer te zetten.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Marzman schreef op dinsdag 18 december 2007 @ 21:12:
[...]

Het klinkt leuk, maar stel je een situatie voor waarbij de fosiele personenwagen is vervangen door een electro-auto en dat ze inderdaad bij tankstations in 15 minuten kunnen opladen. Het zou erg druk worden bij het tankstation als elke auto daar 15 minuten blijft staan en het lijkt me daardoor al geen haalbaar alternatief. En voor de huidige situatie met die enkele auto die elektrisch wil laden is het voor tankstations niet lucratief hier een installatie voor neer te zetten.
Bedenk wel dat "tankstations" voor elektrische voertuigen veel makkelijk te realiseren zijn. Ik weet niet wat de eisen zijn voor de snellader, maar ik vermoed dat het explosiegevaar aanzienlijk kleiner is dan bij een conventioneel tankstation. Hierdoor kunnen elektrastations ook in woonwijken geplaatst worden en op plekken waar mensen vaak en kort zijn zoals parkeerplaatsen van winkelcentra. Je rijdt dan naar het winkelcentrum, plugt je wagen in en na de boodschappen rij je met volle accu's weer verder.

Bij mij begint de actieradius nu wel af te nemen. Van de 90 kilometer is er als gevolg van de kou nog zo'n 60 over. Nog steeds ruim voldoende daar niet van, maar het effect is best groot. Ik ben inmiddels over de 2000 gereden kilometers gegaan. Met rond de 700 kilometer per maand zou de huidige accuset nog wel een maand of 10 mee moeten gaan. Kan ik net voor de winter weer beginnen met een nieuwe set.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 19 december 2007 @ 09:41:
[...]

Bedenk wel dat "tankstations" voor elektrische voertuigen veel makkelijk te realiseren zijn. Ik weet niet wat de eisen zijn voor de snellader, maar ik vermoed dat het explosiegevaar aanzienlijk kleiner is dan bij een conventioneel tankstation. Hierdoor kunnen elektrastations ook in woonwijken geplaatst worden en op plekken waar mensen vaak en kort zijn zoals parkeerplaatsen van winkelcentra. Je rijdt dan naar het winkelcentrum, plugt je wagen in en na de boodschappen rij je met volle accu's weer verder.
Precies, het is gewoon een volledig ander systeem. Het is ondoenbaar om voor iedere parkeerplaats een benzineleiding aan te leggen bvb (en door het snelle tanken ook niet nodig)
Maar je kan best wel een 'tankstation' voorzien met heel wat parkeerplaatsen (is nu ook al het geval bij de meeste tankstations) met op elke parkeerplaats een plug. Een kwartiertje wachten maakt dan echt niet veel uit.

Of idd, een winkelcentrum kan dat als extra service aanbieden. Terwijl je winkelt wordt de wagen terug volgeladen (geen tijdverlies dus) en je rekent af zoals je dat met een parkeermeter doet bvb...

(wordt wel een indrukwekkende infrastructuur als die capaciteiten voor 100 wagens in 15 minuten moet regelen)

Ik zie het alvast zo voor mij :)

En anderzijds wil ik brandstofcellen nog niet volledig afschrijven wat betreft bruikbaarheid. Het hangt allemaal een beetje af met de bron die ik lees en welke autofabrikant het zegt. Sommigen vinden het het enige haalbare alternatief, anderen weer niet. Ik kan me zelf wel niet meer herinneren wanneer ik voor het eerst van waterstofwagens heb gehoord, dus veel haast maken ze er blijkbaar ook niet in. Het dure platinum en de zware installatie (voor in een auto) is ook een nadeel.

Op zich zie ik het ook nog wel realiteit worden. Iedereen heeft dan een eigen waterstofproductie centrale in huis en 'tankt' gewoon de wagen thuis. Kan zelfs met zonne-energie. (zonne-energie die overdag een hoeveelheid waterstof aanmaakt, die je 's nachts in de wagen tankt)

Toekomstmuziek :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 19 december 2007 @ 11:06:
[...]
Of idd, een winkelcentrum kan dat als extra service aanbieden. Terwijl je winkelt wordt de wagen terug volgeladen (geen tijdverlies dus) en je rekent af zoals je dat met een parkeermeter doet bvb...
Voor de huidige generatie is dat er al in de vorm van IO Hotspots. Diverse bedrijven bieden een stopcontact aan als je gebruik maakt van hun diensten. Terwijl je een bak koffie drinkt wordt je voertuig opgeladen. Met de huidige techniek gaat het wat traag, maar mijn CityEL zit met een uur weer zo goed als vol. Die tijd kan ik wel volmaken met een uitsmijter voor mijn neus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-07 14:10
Verwijderd schreef op woensdag 19 december 2007 @ 11:06:
En anderzijds wil ik brandstofcellen nog niet volledig afschrijven wat betreft bruikbaarheid. Het hangt allemaal een beetje af met de bron die ik lees en welke autofabrikant het zegt. Sommigen vinden het het enige haalbare alternatief, anderen weer niet. Ik kan me zelf wel niet meer herinneren wanneer ik voor het eerst van waterstofwagens heb gehoord, dus veel haast maken ze er blijkbaar ook niet in. Het dure platinum en de zware installatie (voor in een auto) is ook een nadeel.

Op zich zie ik het ook nog wel realiteit worden. Iedereen heeft dan een eigen waterstofproductie centrale in huis en 'tankt' gewoon de wagen thuis. Kan zelfs met zonne-energie. (zonne-energie die overdag een hoeveelheid waterstof aanmaakt, die je 's nachts in de wagen tankt)

Toekomstmuziek :p
De mensen die beweren dat waterstof het enige haalbare alternatief is zitten sowieso onder een steen; er zijn al een aantal electrische auto's te koop (duur weliswaar) en waterstof auto's zijn er nog niet. Vwb. het platinum in de brandstofcel (wat dan min of meer als accu functioneert) hebben ze een oplossing voor gevonden (stond in Technisch Weekblad).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb mijn perfecte droommobiel gevonden (en nog 'clean' ook :p )

Aptera Typ-1 testdrive video

Dit is gewoon zoals het hoort te zijn. Geen fisherprice bakje zoals die CityEL, (sorry deom)
Maar gewoon fullsize zitpositie. Veel ruimte (er moeten amerikanen inkunnen :p ), comfortabel, verwarming, airco, degelijke snelheid, mooi en elegant... (itt andere bakjes in het genre, ik noem ze niet opnieuw)

Mooi en elegant is misschien moeilijk verdedigbaar, maar dat komt omdat we zo geïndoctrineerd zijn met hoe een auto er zou moeten uitzien, itt hoe het er zou kunnen uitzien. Zet die vooroordelen opzij, kijk er met een 'open mind' naar, en zie hoezeer dit concept 'form follows function' uitstraalt.

Lage drag, slechts drie wielen (weinig rolweerstand) Erg simpel aandrijfmechanisme. Goede crashveiligheid. (ophanging ed wordt onder de 'case' doorgeschoven, ipv erin). Rolbar, goede kooistructuur...

Dus een licht voertuig, voor één a twee personen te vervoeren. Economisch en proper, aangepast aan het moderne vervoer uit de 21ste eeuw. Uiteraard kan je er altijd nog één of andere grote wagen naast hebben, voor in het weekend/reisjes/transport...

Filmpje !!

En hoe hard doet dit je denken aan de 'jetsons' O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 22 december 2007 @ 21:32:
Ik heb mijn perfecte droommobiel gevonden (en nog 'clean' ook :p )

Aptera Typ-1 testdrive video

Dit is gewoon zoals het hoort te zijn. Geen fisherprice bakje zoals die CityEL, (sorry deom)
Geen punt hoor. De Aptera is ook mooier, maar de CityEL heeft een heel groot voordeel ten opzichte van de Aptera; je kan naar de winkel gaan en er een kopen. De Aptera kun je alleen reserveren en dan mag je hopen dat er ooit een van de band gaat lopen.

Zoek eens naar een Sam Cree. Deze is misschien nog mooier dan de Aptera, maar is nooit het prototype stadium uitgekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Niet Elektrisch .. maar E85 Flex-Fuel is ook wel leuk :)

http://www.jaylenosgarage...o_player.shtml?vid=198579

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Leuke auto... als je van overpowerde glimbakken houdt. :') Wat is het verbruik van zo'n ding? 1:6 of zo?

Niet elektrisch, dus offtopic, maar goed (als een mod het mag, mag ik het ook :P):

Ethanol is niet geweldig als brandstof: het wordt (althans in de VS) overwegend gemaakt van maïs, en omdat maïs een basisproduct is voor een aanzienlijk deel van de voedselproductie heeft de toenemende productie van ethanol al voor prijsstijgingen van voedsel gezorgd. Het armere deel van de bevolking in de VS is voor een groter deel afhankelijk van maïs met als resultaat dat de armere mensen meer geld betalen voor hun eten omdat het de rijkere mensen in hun Corvettes op ethanol willen rijden. Eerlijk verdeeld, nietwaar?

Als laatste vergt de teelt van maïs en de verwerking tot methanol veel fossiele energie (kunstmest, landbouwmachines, transport, vergisting/destillatie, e.d.) waardoor ethanol als autobrandstof op dit moment nauwelijks tot geen fossiele brandstoffen bespaart.

Kortom: naar mijn mening geen geweldige auto op geen geweldige brandstof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aangezien ik zonder enige vorm van wroeging op geperste zeehondjes rijd als me dat zo uitkomt, vind ik een biobrandstof al uitermate vooruitstrevend voor mijn doen ;)

• stefan001
Ik heb een vraag voor de electrische rijders onder ons :). Zoals jullie je misschien herrinneren heeft mijn moeder een electrische fiets. Deze werkt op NiCd batterijen. Normaal gesproken worden die gewoon gebruikt, en elke keer na gebruik weer opgeladen (dus niet volledig ontladen)

Af en toe ontlaad ik ze, waarna ik ze volledig op laat laden (24h, overkill). Na zo'n ontlaadbeurt (en opladen uiteraard ;) ) lijkt het alsof de fiets nogal 'lam' rijdt, alsof de kracht/capaciteit is afgenomen. Na een keer normaal gebruik (dus een kilometer of 10 fietsen en weer opladen) reageert de fiets weer normaal. Is er iemand die dit gedrag van accu's herkent? Ik vind het namelijk uitermate vreemd, en mijn moeder is eigenlijk niet blij als ik de accu wil ontladen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die gast kan gewoon een seizoen top gear draaien.... met zijn eigen garage.

"... not like in the ford GT, i have a ford GT as well...' Wel een bijzonder mooie collectie, dat wel.

Om het weer over elektrische voortuigen te hebben. Weer een klein stapje in de goede richting wat betreft elektrisch transport voor een groter publiek:

Elektrische Subaru R1e een jaar vervroegd

Vond ik vrij verassend. Nog eigenlijk niets gehoord over elektrisch of hybride bij subaru, en dan ineens dit. Wel een mooie ontwikkeling though. Het zal geen snelwegvreter zijn (te traag, en waarschijnlijk niet krachtig genoeg) maar als urban karretje zeker toereikend. (of landelijk)

Ik kan me zo voorstellen even naar de winkel te gaan met zoiets. Jonge mensen wonen vaak in een stad en maken vaak korte ritjes om bvb inkopen voor twee dagen te doen. (ipv zoals vroeger inkopen voor twee weken).
De lithium-ion accu’s die in de R1e worden gebruikt, kunnen aan een normaal stopcontact in slechts 8 minuten tot 80 procent van de totale capaciteit worden opgeladen. Daarnaast moeten de accu’s zo’n 240.000 km of ongeveer 15 jaar meegaan
Snel laden en het argument dat batterijen niet lang zouden meegaan lijkt hiermee ook ontkracht? Dan vraag ik mij wel af waarom laptopbatterijen zo snel 'degraderen'. Of bedoelen ze met 'meegaan' één of ander criterium als: over 240000km is er nog 60% van de capaciteit beschikbaar. Dat is ook 'meegaan' maar de range is dan maar al half zo groot meer.

Als dit het massaproductie stadium haalt zou het 13000 dollar moeten opbrengen. Voor mij is het nog altijd ietwat klein (ben vrij groot en voel mij niet echt super relax in een hyperklein wagentje), maar een iets groter model (mazda 2 proporties) zou ideaal zijn.

En hoeveel koste die cityEL? Als je voor iets meer een volwaardige tweezitter hebt lijkt me dat een goede deal. (ik weet het, het voordeel van de cityEL was het gebruik van de fietspaden. Maar voor sommige is dat en voordeel, voor anderen een nadeel.)

Nu ik er aan denk: hoe bevalt de cityEL ondertussen nog, Deom? Na enkele maandjes gebruik? Lukt het om de fietspaden te gebruiken zoals je voorzien had? Hoe zijn de ervaringen in de winter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

[quote]Verwijderd schreef op maandag 31 december 2007 @ 14:34:
[...]
Snel laden en het argument dat batterijen niet lang zouden meegaan lijkt hiermee ook ontkracht? Dan vraag ik mij wel af waarom laptopbatterijen zo snel 'degraderen'. Of bedoelen ze met 'meegaan' één of ander criterium als: over 240000km is er nog 60% van de capaciteit beschikbaar. Dat is ook 'meegaan' maar de range is dan maar al half zo groot meer.

Als dit het massaproductie stadium haalt zou het 13000 dollar moeten opbrengen. Voor mij is het nog altijd ietwat klein (ben vrij groot en voel mij niet echt super relax in een hyperklein wagentje), maar een iets groter model (mazda 2 proporties) zou ideaal zijn.
[quote]
Leuk autootje en die massaproductieprijs is nog best te doen. Anders wordt het wel erg veel geld voor zo'n ding. Maar 8 minuten opladen en meer dan 200 km kunnen rijden, dan kan je hier dus ook goed mee op vakantie (als je onderweg makkelijk bij zou kunnen laden ;) )

En voor korte ritjes denk ik dat zo'n electromotor helemaal beter geschikt is als een benzinemotor (geen, of in ieder geval veel minder, onderdelen die heel de tijd heel heet worden en weer afkoelen).

[ Voor 45% gewijzigd door Marzman op 31-12-2007 14:52 ]

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Marzman schreef op maandag 31 december 2007 @ 14:50:

Leuk autootje en die massaproductieprijs is nog best te doen. Anders wordt het wel erg veel geld voor zo'n ding. Maar 8 minuten opladen en meer dan 200 km kunnen rijden, dan kan je hier dus ook goed mee op vakantie (als je onderweg makkelijk bij zou kunnen laden ;) )
Het laden moet nog wel lukken. Alleen ga ik er van uit dat dit ding geen snelwegsnelheden haalt. (of dat je er in elk geval geen 120-130 mee wil doen. Via de route national naar zuid frankrijk lukt dan echter wel natuurlijk.

Deze concept is al een iets beter formaatje (mazda2-like zoals ik zei): Subaru to Unveil New Battery-Electric Concept Car
En voor korte ritjes denk ik dat zo'n electromotor helemaal beter geschikt is als een benzinemotor (geen, of in ieder geval veel minder, onderdelen die heel de tijd heel heet worden en weer afkoelen).
Dat is zeker. Het verbruik van een koude verbrandingsmotor ligt erg hoog ten opzichte van het normverbruik. En voordat je goed en wel met een warme motor in een normaal regime rijdt (enkele kilometertjes) is het korte ritje meestal al gedaan. (school tripje, winkeltje in het dorp, enz...)

Elektrisch heeft hier nergens last van, dus veel beter voor korte ritjes

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 31-12-2007 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 31 december 2007 @ 14:34:
[...]

Nu ik er aan denk: hoe bevalt de cityEL ondertussen nog, Deom? Na enkele maandjes gebruik? Lukt het om de fietspaden te gebruiken zoals je voorzien had? Hoe zijn de ervaringen in de winter?
Eigenlijk bevalt hij nog heel goed. De actieradius valt een beetje tegen met temperaturen rond het vriespunt, maar ik ervaar dit nog niet als een probleem. Per dag rij ik niet meer dan 40 kilometer, en 50 kilometer is met -6 in ieder geval haalbaar. Eventueel is er altijd nog de mogelijkheid de accu's te verwarmen. De energie die dit kost, win je dubbel en dwars terug door de verhoogde actieradius.

Het rijden op fietspaden bevalt ook nog steeds goed. We hebben in Nederland een heel dicht vertakt netwerk van fietspaden. Daardoor kan ik overal komen waar ik zijn wil.

Voor morgen staat er weer eens een lange rit op het programma. Een die ik niet eerder heb gedaan. Vanuit Mijnsheerenland, dwars door Rotterdam naar Schiedam noord. Daarna on-tour door Schiedam en even langs Rotterdam- Zuid en dan weer naar huis. Dat wordt ongeveer 75 kilometer met een keer tussendoor opladen. Ik ben benieuwd.

Voorlopig heb ik een goede 2000 kilometer gereden, en de problemen die ik eerst had zijn allemaal weg. Geen rare kraakjes en piepjes meer. Wel vind ik dat ik de ketting wat vaak moet spannen. Ik ben nog aan het uitzoeken of dit komt door hoge slijtage, of dat de motor niet voldoende gefixeerd wordt. Persoonlijk denk ik aan het laatste, want in het veld hoor ik weinig anders dan eens in de 2000 kilometer spannen.

Edit: het is trouwens wel koud in een CityEL. Twee dikke truien en een dikke jas om het lekker warm te houden. Echter nog steeds niet koud genoeg om een klein kacheltje in te bouwen.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 31-12-2007 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
De lithium-ion accu’s die in de R1e worden gebruikt, kunnen aan een normaal stopcontact in slechts 8 minuten tot 80 procent van de totale capaciteit worden opgeladen
Wat voor super-stopcontact is dat dan?
16A/230V gedurende 8 minuten is (16*230*8/60 = ) 0,5 kWh.
Zelfs al zou je krachtstroom en een wat hoger gezekerde aansluiting gebruiken, dan nog is het maar enkele kWh's.
Met volledig opgeladen accu’s moet 200 km kunnen worden afgelegd.
Dus met 80% opgeladen accu's zal dat toch zeker wel 100+ km moeten zijn.
Een beetje te zuinig als je het mij vraagt.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 05:31

Hertog

Aut bibat, aut abeat

GM is bezig met een hybride, al is het nog maar de vraag of die snel genoeg komt: http://www.autoweek.nl/nieuws.php?id=7977

Wat ik me afvroeg: ik las eerder dat de parallele hybride, zoals in de Prius, het beste was. Maar hier lijken ze te zeggen dat de motoren in serie werken: eerst de elektromotor, en pas als de accu leeg is grijpt de benzinemotor in. Dat is toch lang zo efficiënt niet?

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Hertog schreef op vrijdag 04 januari 2008 @ 15:33:
Dat is toch lang zo efficiënt niet?
Hoeft niet per sé... omdat er geen directe koppeling is tussen de verbrandingsmotor en de wielen kan de motor altijd in zijn meest optimale toerenbereik draaien. De elektronica kan de motor dan altijd optimaal belasten door de opgewekte energie te verdelen over de elektromotor en de accu's.

Ook is in een serie-hybride de elektromotor meestal sterker dan in een parallel-hybride omdat deze het volledige vermogen moet kunnen verwerken. Dit maakt het beter mogelijk om puur elektrisch te rijden (bv. plug-in hybride). Zo kan een tot plug-in hybride omgebouwde Toyota Prius puur elektrisch niet zo hard rijden (ongeveer 60km/u) omdat de elektromotor niet zo heel sterk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-09 23:08

EXX

EXtended eXchange

Aan de andere kant is een serie hybride zwaarder dan een vergelijkbare parallelhybride omdat er zwaardere electromotor in moet.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 05:31

Hertog

Aut bibat, aut abeat

EXX schreef op vrijdag 04 januari 2008 @ 16:27:
Aan de andere kant is een serie hybride zwaarder dan een vergelijkbare parallelhybride omdat er zwaardere electromotor in moet.
Dat dacht ik inderdaad ook toen ik het las ja. En het is toch ook zo dat de benzine, als het nodig is, minder efficiënt gebruikt wordt, omdat eerst verlies optreedt in de verbrandingsmotor en daarna nog een keer in de elektromotor?

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

EXX schreef op vrijdag 04 januari 2008 @ 16:27:
Niet per se. Een grotere elektromotor weegt niet meteen veel meer. Anderzijds hoeft de benzinemotor niet zo zwaar uitgevoerd te worden. Waarschijnlijk is deze:
-minder groot (een 700-1000cc op een optimaal toerental lijkt me meer dan genoeg om batterijen op te laden?)
-er zijn geen mechanische koppelingen met de aandrijving. Dus geen zwaar uitgevoerde versnellingsbakken en andere sterke mechanische onderdelen. Gewoon een benzinemotor met een 'dynamo' er aan.
Hertog schreef op vrijdag 04 januari 2008 @ 16:30:
[...]
Dat dacht ik inderdaad ook toen ik het las ja. En het is toch ook zo dat de benzine, als het nodig is, minder efficiënt gebruikt wordt, omdat eerst verlies optreedt in de verbrandingsmotor en daarna nog een keer in de elektromotor?
Het rendement van een elektromotor is veel hoger dan dat van een benzine motor. Dus relatief gezien zal het wel een beetje invloed hebben, maar het valt wel mee denk ik.

Je kan er ook niet omheen.. Batterijen moeten nu eenmaal opgeladen worden. Of dat nu via de stekker thuis gebeurt (elektriciteitscentrale) of via een ingebouwde motor, je zal telkens verlies hebben.

Het voordeel van een ingebouwde motor te hebben als range extender, is dat de bruikbaarheid van het elektrovoertuig drastisch toeneemt. Niet langer ben je beperkt tot de lage autonomie van een elektrovoertuig, maar indien je verder wíl gaan, kan je dat gewoon. Zolang je niet verder dan 150km per dag (of daaromtrent) rijdt, hoef je nooit de benzine motor te gebruiken.

Op korte en middellange termijn zie ik hier het meeste toekomst in. De parallelhybride is leuk, maar met een range-extender hybride wordt meteen een veel grotere stap voorwaarts gezet. Waterstof is voorlopig nog te duur, te zwaar en niet praktisch genoeg. Parallelhybrides zijn het nét niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ik zie er geen datum bij staan dus ik weet niet wanneer dit geplaatst is, maar er rijdt een CityEl op li-ion accu's rond met een actieradius van 300km!

http://www.lithium-power.de/

Nu zal je met een dergelijk voertuig niet vaak 300km rijden, maar het heeft nog meer voordelen, o.a. hogere (ont-)laadstroom. De accu's zouden 100.000km mee moeten gaan, dat zou de kosten per km moeten drukken.

Hoe dan ook een interessante ontwikkeling.

-edit-

Ook een interessante ontwikkeling: elektrische vliegtuigen, zoals dit zweefvliegtuig. Het kan zelfstandig starten op zijn elektromotor en eenmaal op de juiste hoogte aangekomen de propeller opvouwen als normaal zweefvliegtuif functioneren. Een acculading zou toereiken voor drie stijgvluchten naar 600m hoogte.

[ Voor 30% gewijzigd door JeroenH op 23-01-2008 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CanonG1 schreef op woensdag 23 januari 2008 @ 14:09:
Ik zie er geen datum bij staan dus ik weet niet wanneer dit geplaatst is, maar er rijdt een CityEl op li-ion accu's rond met een actieradius van 300km!

http://www.lithium-power.de/

Nu zal je met een dergelijk voertuig niet vaak 300km rijden, maar het heeft nog meer voordelen, o.a. hogere (ont-)laadstroom. De accu's zouden 100.000km mee moeten gaan, dat zou de kosten per km moeten drukken.

Hoe dan ook een interessante ontwikkeling.
Volgens mij zijn dat nog testmodellen van CityCom. Deze testmodellen zijn uitgerust met grote accupacks. Met packs van 100ah zou 120-150 kilometer mogelijk zijn. Nog niet verkeerd.

Onderstaande link naar mijn favoriete CityEL forum met een discussie over de LI-Ion EL.

http://forum.mysnip.de/read.php?363,228543,228543#msg-228543

in Engeland rijdt ook iemand met Li-ion accu's rond:

http://www.batteryvehiclesociety.org.uk/wordpress/?p=193

Ervaringen met de omgebouwde EL.:

http://batteryvehiclesoci...orums/viewtopic.php?t=302

Edit: De engelse EL is er een met de Thrige motor. Geen FactFour dus. Nicky geeft aan de ze maximaal 50 mile kan rijden. De Thrige motor gebruikt 100wh per kilometer. Mijn FactFour kan het af met 55wh per kilometer. Met eenzelfde setup zou ik dus makkelijk 90 mile of 140 kilometer moeten halen, zeker omdat zij in een bergachtig gebied rijdt. Alvast maar gaan sparen dus hoewel het opladen van de accu's nogal wat inspanning vergt.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2008 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ik vind het een coole ontwikkeling. Ik heb net op de site van Elektro Mobiel zitten kijken, en eens zitten rekenen, maar een nieuwe CityEl is me toch te duur. Ik heb mijn leven dusdanig ingericht dat ik me niet zo vaak over grotere afstand hoef te verplaatsen. Als ik meer zou rijden dan zou het een optie zijn.

Ik zit wel steeds vaker te denken om toch maar een elektrische scooter te kopen. Die zijn best betaalbaar en het rijden er op is leuk.

Hoe meer er met li-ion accu's gedaan wordt, hoe beter het is. Ze zullen beter, goedkoper, robuuster, etc. worden. Goede zaak voor de toekomst van elektrische voertuigen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan001
Hey CanonG1, ik dacht dat jij zo'n ding niet nodig had? Je woonde toch 1 km van je werk vandaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CanonG1 schreef op woensdag 23 januari 2008 @ 14:09:

Ook een interessante ontwikkeling: elektrische vliegtuigen, zoals dit zweefvliegtuig. Het kan zelfstandig starten op zijn elektromotor en eenmaal op de juiste hoogte aangekomen de propeller opvouwen als normaal zweefvliegtuif functioneren. Een acculading zou toereiken voor drie stijgvluchten naar 600m hoogte.
Dat is ook al even in gebruik. Komt rechtstreeks uit een schaalvergroting van wat bij modelbouw al 5 jaar 'common practice' is :Y) Op zich een logische ontwikkeling. De dure aspecten aan zweefvliegen is altijd het tarief moeten betalen voor het vliegtuig dat je omhoog sleept. (plus op je beurt wachten). Verleden tijd met dit systeem :) (zal wel erg duur zijn, maar het is in elk geval de toekomst)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
stefan001 schreef op woensdag 23 januari 2008 @ 17:28:
Hey CanonG1, ik dacht dat jij zo'n ding niet nodig had? Je woonde toch 1 km van je werk vandaan?
Heb je het over zweefvliegtuig of over de CityEl? ;)

Dat klopt, en dat is ook mede de reden dat ik het niet doe. Maar ik vind het wel enorm leuk, en daarom kan ik soms wel wegdromen bij dit soort websites :) Eens in de zoveel tijd buig ik me ook weer eens over de Twike-prijslijst, de plugin-Prius prijslijst e.d. Ik weet dat ik het niet ga kopen, maar dromen mag. Toch?

En wie weet ga ik ooit nog wel ergens anders werken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan001
Oh nouja omdat je zei dat je erover dacht zo'n scooter te kopen, en je zei altijd dat je dat niet nodig had ;). Het is wel zo dat als je ooit zo'n ding nodig hebt, je het beter dan kan kopen dan nu, omdat je dan betere techniek hebt voor minder geld ;).
En ja, dromen mag uiteraard, doe ik zelf ook O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ik heb het inderdaad niet nodig, maar toch trekt het een beetje. Als ik mazzel heb kan ik het met een leverancier op een akkoordje gooien om nog wat minder te betalen. Het lijkt me gewoon leuk om zo'n ding te hebben. Ook moet ik overdag eens in de zoveel tijd nog wel eens naar een klant, allemaal regionaal, dan is het ook makkelijk. Je hoort het, ik ben het voor mezelf aan het goedpraten :)

Ook wordt het na een jaar - als de garantie toch verlopen is - een leuk knutselproject. Grote NiMH-cellen zijn wel aan te komen en daarmee moet met een lager accugewicht een grotere actieradius mogelijk zijn én een veel kortere laadtijd. Als je 2kWh aan capaciteit hebt moet dat makkelijk in drie kwartier vol te laden zijn uit een 16A wcd.

Waar ik echt zeer, zeer benieuwd naar ben is hoe het gaat uitpakken met de Miles EV XS500. Vooral: wat wordt de prijs?

[ Voor 23% gewijzigd door JeroenH op 24-01-2008 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zojuist online gekomen. Ik heb het geluid nog niet kunnen horen wegen het niet hebben van speakers op mijn werk, maar het ziet er al wel leuk uit.

http://www.bright.tv/series/cityel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Leuk filmpje! Wij moeten ook maar eens een afspraak maken, nu ik haar zo zie rijden krijg ik er ook zin in (in de CityEl dus, niet in haar. hoewel... ;)), en ik heb er inmiddels ook wat tijd voor. Ik ga jou mailen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan001
Moet ze nou echt eindigen met 'een geel badkuipje op wielen'...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

stefan001 schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 17:45:
Moet ze nou echt eindigen met 'een geel badkuipje op wielen'...
Het had niet gehoeven, maar zou had ik hem tijdens het gesprek al een keer genoemd en zo heb ik hem al vaker benoemd. Ik ben er dus niet door gekwetst, maar misschien had het eruit gelaten kunnen worden. Ik vind het nog steeds een erg leuk en geslaagd item.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Trev: elektrische driewieler

Leuk concept. Een iets meer doorgedreven uitwerking van bvb een 'grote cityEL'. Ziet er ook iets minder extreem uit als bvb een twike ea uit dat genre. Normalere wielen (ipv 'fietswielen') Minder spartaans. Iets meer 'auto' dan 'glasvezelkuip of wieltjes'. Gewoon een solidere uitvoering zeg maar.

Op zich zeker leuke specs als randstadwagentje of stadswagentje, ook voor mensen die in dorpachtige omgevingen wonen. Er zijn er genoeg die ook nooit de autosnelweg op moeten om naar het werk te gaan (twee dorpjes verder bvb) en dan is de maximum snelheid ook maar 90km/u. Men focust zich zo op sterk verstedelijkte gebieden met dit soort concepten, terwijl dit ding ook meer landelijk gewoon toereikend zou zijn en de markt dus echt wel groter is.

Helaas zijn het concepten en daar hebben we er al meerdere van zien langskomen, dus het wordt weer niets. Wat ook niet meehelpt is het 'op de baan krijgen' van dergelijke uitzonderlijke niet conformistische voertuigen waar er maar een paar van zijn gemaakt. Indien een klein bedrijfje hierop inspringt kan het natuurlijk niet voor elk land de homologatie uitvoeren (of betalen). De koper zal dit zelf moeten doen, met als risico dat z'n voertuig afgekeurd wordt om op de baan te rijden. (nog afgezien van de extra kosten die dat ongetwijfeld meebrengt)

Misschien zou er een speciaal statuut moeten komen voor dergelijke experimentele wagens, die in lage productie-aantallen gemaakt worden. Waardoor alles minder bureaucratisch wordt.
Het zal best zijn dat het ding op bepaalde punten niet veilig is, of dat iets te hoog of te laag zit, enz... Maar laat dat dan over aan de verantwoordelijkheid van de koper, stimuleer het gebruik van next gen zuinige en cleane 'personal mobility vehicles'.

Anyway, ik raad aan niet de comments op autoblog te lezen, want zoals gewoonlijk zijn ze weer het resultaat van oerang-oetans met een IQ ter hoogte van het aantal cilinders dat in hun auto zit. Be-droe-vend niveau daar altijd, stelletje camping trash...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Humancar gaat in productie

Voila, de oplossing :)

Afbeeldingslocatie: http://static.autoblog.nl/images/wp2008/humancar_02.jpg

Alhoewel het in winderig weer zoals vandaag waarschijnlijk wel tegenvalt om ergens te komen :p

Maar als recreatievoertuigje voor aan de zee/vakantie/dierenpark/weet ik veel... wel interessant :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
In maart houdt MisterGreen een Vectrix open dag; je kunt je hier aanmelden.

Afbeeldingslocatie: http://www.greencarsite.co.uk/GREENCARS/green-cars-photos/vectrix-bike.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Dit is wel een briljant leuk studiemodel van een elektrische auto:

http://www.rinspeed.com/pages/cars/squba/squba_tnm.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Ik ben ook op zoek naar een Pedelec fiets, voor een woon-werkafstand van 22 KM. De Nederlandse markt is volgens mij door protectie verziekt, dus daarom zoek ik het over de grens. :) Nu kwam ik dit tegen:
Afbeeldingslocatie: http://documents.asviva.de/fahrrad/b2.jpg

Precies wat ik zoek eigenlijk. Simpel, verwijderbare accu, normale banden en voor 699 euro niet duur imho. Link naar het item op Ebay

Maar nu de vraag; heeft iemand ervaring met de AsViva? Ik ben eigenlijk met name benieuwd naar het onderhoud van de aandrijflijn, is dit voor een leergierige sleutelaar makkelijk zelf te doen?

[ Voor 11% gewijzigd door Roamor op 23-02-2008 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan001
Hm, ik zie toch regelmatig electrische fietsen rondrijden hoor, en bij de fietsenboer vind je ze ook wel :). Maar niet voor 700 euro, dat is waar... Is die van 700 euro wel nieuw dan?

Mijn moeder heeft een giant lafree uit 2001 (2e hands), die doet het goed :). Ziet er alleen erg dik uit enzo, de nieuwere vallen niet zo op. 22 km is best een eind, kan je op het werk opladen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
stefan001 schreef op zaterdag 23 februari 2008 @ 15:26:
Hm, ik zie toch regelmatig electrische fietsen rondrijden hoor, en bij de fietsenboer vind je ze ook wel :). Maar niet voor 700 euro, dat is waar... Is die van 700 euro wel nieuw dan?
Het vinden is het probleem ook niet. :) Die prijzen wel, met gemak 2 tot 3 keer zo duur bij de Nederlandse merken.
Mijn moeder heeft een giant lafree uit 2001 (2e hands), die doet het goed :). Ziet er alleen erg dik uit enzo, de nieuwere vallen niet zo op. 22 km is best een eind, kan je op het werk opladen?
Ik kan idd opladen op het werk, mede door de verwijderbare accu. Maar dat is het mooie van een fiets, het is geen ramp als je zonder stroom komt te zitten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Geen ervaring met dat merk, maar voor € 899 heb je er al één die je gewoon bij een fietsenwinkel in de buurt kunt kopen. Dat lijkt me een stuk makkelijker als je een probleem hebt. De 'oude' Nederlandse merken (Sparta etc.) zijn inderdaad schreeuwend duur, maar dat zijn ze ook met niet-elektrische fietsen. Die Sparta elektrische fiets is trouwens ook zeer zwaar, dat kan problemen geven met een fietsendrager en je zult er niet gelukkig van worden als je een keer een stuk moet fietsen met een lege accu...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
CanonG1 schreef op zondag 24 februari 2008 @ 12:23:
Die Sparta elektrische fiets is trouwens ook zeer zwaar, dat kan problemen geven met een fietsendrager en je zult er niet gelukkig van worden als je een keer een stuk moet fietsen met een lege accu...
Die AsViva is 28kg, dus met gemak twee keer zo zwaar als een normale fiets, maar nog altijd sneller te berijden dan een lege scooter. ;)

Service is een overweging, vandaar mijn nieuwsgierigheid naar ervaringen hier over onderhoud. Desnoods kan ik altijd nog bij een lokale dealer aankloppen natuurlijk.

offtopic:
Overigens mijn complimenten voor je inspirerende website, erg interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
28kg maakt het voor een hoop mensen vrijwel onmogelijk te gebruiken als je een fietsenkelder oid in moet. Ook sommige fietsbruggen zijn dan lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:30
Mag toch hopen dat, als zoiets ooit in productie komt, het onderwater gebeuren er toch uit wordt gehaald. Wat heb je in godsnaam aan een cabriolet auto welke onder water kan varen, het maakt de auto alleen maar stukken duurder lijkt me.

Verder natuurlijk een erg leuk project!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Dit is puur een gimmick, kijk ook maar naar de andere voertuigen die dat bedrijf maakt. Allemaal heel gekke auto's die nooit in productie zullen komen. Geen idee hoe ze hun geld verdienen, maar ze bouwen grappige dingen.

Iets anders: vorig weekend mocht ik een dagje toeren met de CityEl van Deom (waarvoor nogmaals zeer veel dank!). Dat was erg leuk en interessant, het verslag staat hier.

Verwijderd

Vanmorgen werd ik onaangenaam verrast door een persbericht van de fietsersbond dat zij van mening zijn dat brommers ongezonde roet en lawaai producerende die onnodig veel fijnstof produceren en daarmee een gevaar vormen voor iedereen en alles wat er maar in de buurt komt. Daardoor moeten brommers van het fietspad want het is onverantwoord om fietsers te confronteren met de gevolgen van bromfietsen.

Voor het gemak wordt vergeten dat elektrische brommers ter plaatse geen uitstoot hebben. Ik durf te zeggen dat een fietser meer CO2 uitstoot dan ik in mijn EL.

Misschien is het een goed idee dat de bezitters van een elektrische bromfiets hier even een berichtje achterlaten op de site van de fietsersbond. Het zou zonde zijn als wij straks niet meer mogen genieten van de rust van het fietspad en verbannen worden naar een plek tussen de auto's.

Je kunt je bericht hier plaatsen.

Nog even een quote uit het rapport om te laten zien hoe ongenuanceerd de berichtgeving is:

Dat een grote vrachtwagen veel ultrafijn stof uitstoot, zal niemand verbazen.
En hoe ouder de vrachtwagen, hoe meer viezigheid uit de uitlaat komt. Geen
wonder dat gemeenten milieuzones instellen in de binnensteden. Oude stinkende
vrachtwagens komen er niet meer in. Dat is goed nieuws voor iedereen
die er woont, werkt of fietst. Maar vrachtwagens zijn niet de enige vieze voertuigen;
ze worden geëvenaard door de populaire brommers. Frank Borgman
van de Fietsersbond: ‘Uit onze metingen blijkt dat brommers per seconde meer
ultrafijn stof uitstoten dan vrachtwagens. Een vieze vrachtwagen stoot zo’n
30.000 deeltjes uit per kubieke centimeter. Een scooter komt moeiteloos op
35.000 deeltjes per kubieke centimeter. Het zijn ultrafijn stofkanonnen.’

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2008 08:59 ]

Verwijderd

Ze weten niet eens wat ze nou willen zeggen. Per seconde is volgens hen hetzelfde als per kubieke centimeter. Dus willen ze nou echt beweren dat een vrachtwagen minder fijnstof uitstoot dan een brommer per seconde? Willen ze dan ook even het aantal uitgestoten kubieke centimeter per seconde vergelijken???

Pruts0rs.

Ze zullen wel uitgaan van de gemiddelde 2-takt. Terwijl er ook 4-takt modellen zijn die al een stuk schoner lopen, en elektrisch idd.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2008 08:59 ]

• unclero
  • Laatst online: 23:49

unclero

MB EQA ftw \o/

Verwijderd schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 08:58:
Ze weten niet eens wat ze nou willen zeggen. Per seconde is volgens hen hetzelfde als per kubieke centimeter. Dus willen ze nou echt beweren dat een vrachtwagen minder fijnstof uitstoot dan een brommer per seconde? Willen ze dan ook even het aantal uitgestoten kubieke centimeter per seconde vergelijken???

Pruts0rs.
Als het aan de overheid ligt heeft iedereen een auto, of ze daarmee nou ergens komen (door de dichtgeslibde wegen) of niet. Want laten we eerlijk zijn, een brommertje spekt de schatkist nou niet echt ;).

Maar waarschijnlijk bedoelt men bij de fietserbond Puchs uit het jaar nul waar nog minerale 2-taktolie in gemengd moet worden.
Ze zullen wel uitgaan van de gemiddelde 2-takt. Terwijl er ook 4-takt modellen zijn die al een stuk schoner lopen, en elektrisch idd.
Yup. Ten eerste wordt het tegenwoordig fabrikanten moeilijker gemaakt om 2-takt modellen op de markt te zetten (motorblokkenbouwer Minarelli heeft zich bijvoorbeeld in lastige bochten moeten wringen om hun befaamde 2takt-blokjes door de strenge Europese keuringen te krijgen). En sinds China de Grote Sprong WestwaardsTM heeft gezet is er voor een fabrikant ook geen enkele reden meer om geen 4-takt blokje met brandstofinjectie op nieuwe modellen te zetten.
Daarnaast hebben 2-takt blokken ook een enorme vlucht gemaakt, een modern 2-takt blok natuurlijk is een 2-takt blok vervuilender dan een 4-takter (meer arbeidsslagen, meer onvolledige verbranding, carburateur), maar de grootste bottleneck (mengsmering) is prima onder handen genomen. Moderne blokken hebben een minutieus uitgekiend smeersysteem die de olie uit een apart reservoir ophaalt. Daarnaast is ook de olie verbeterd, geen stinkende, walmende minerale smeerolie, maar (met dank aan de luchtvaart, ruimtevaart en racerij) syntethische olie die zo is uitgekiend dat het 1 keer fantastisch smeert en daarna in het niets oplost.

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

Verwijderd

unclero schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 10:06:
[...]

Maar waarschijnlijk bedoelt men bij de fietserbond Puchs uit het jaar nul waar nog minerale 2-taktolie in gemengd moet worden.
Daar heb je wel gelijk in, maar in het hele stuk wordt het woord elektrische brommer niet genoemd. Het klimaat ligt politiek erg gevoelig en dat kun je wat mij betreft niet voorzichtig genoeg zijn met dergelijke uitspraken.
Als je op diverse krantensites kijkt wordt nergens genoemd dat er ook brommers zijn die niet stinken en vervuilen. Ik ben van mening dat de Fietserbond hierin duidelijk had moeten zijn zeker omdat in het stuk ook een Tweede Kamer lid aan het woord komt die er volledig in meegaat. Mooie stimulans voor elektrisch vervoer.

• unclero

unclero

MB EQA ftw \o/

Verwijderd schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 10:26:
[...]

Daar heb je wel gelijk in, maar in het hele stuk wordt het woord elektrische brommer niet genoemd. Het klimaat ligt politiek erg gevoelig en dat kun je wat mij betreft niet voorzichtig genoeg zijn met dergelijke uitspraken.
Als je op diverse krantensites kijkt wordt nergens genoemd dat er ook brommers zijn die niet stinken en vervuilen. Ik ben van mening dat de Fietserbond hierin duidelijk had moeten zijn zeker omdat in het stuk ook een Tweede Kamer lid aan het woord komt die er volledig in meegaat. Mooie stimulans voor elektrisch vervoer.
Yup... En nergens komt de fietsenbond met een oplossing (nouja, hun naam impliceert dat ze het liefst hebben dat we op de stampfiets gaan zitten).
Als ze nou erbij zeiden: "We stellen voor dat mensen hun afgeragde Puch in moeten kunnen ruilen voor een moderne electrieke scooter [voor mss een gering bedrag of een geringe subsidie]", dan werd het inderdaad een heel ander verhaal.

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 17:24

Metro2002

Memento mori

En dan nog de vraag of je wel een electrische scooter WIL natuurlijk. Ik heb zelf ook met het idee gespeeld er 1 aan te schaffen maar voor mij is de actieradius té klein. Als ik even heen en weer naar scheveningen wil vanuit Schiedam (omdat dat met de auto in de zomer een hel is) dan ben ik bijna 60 km verder, prima maar ik neem wel mijn vriendin mee. Haal ik 60km met zijn tweeen op een electrische scooter zonder bijladen? Ik kan zo'n ding niet onderweg even bijtanken ofzo. Dat vind ik persoonlijk een groot nadeel. En voor kortere stukjes pak ik net zo goed de fiets. Het is juist de middelange afstand waar een scooter het van moet hebben en als de accu's daar nou nét niet geschikt genoeg voor zijn houdt het helaas op en zou ik toch voor een benzine variant kiezen (wel 4 takt dan)

En de fietsersbond gaat mij niet wijsmaken dat een moderne brommer die 1 op 40 rijdt op benzine net zo vervuilend is als een 1 op 2 rijdende dieselvrachtauto. Dat gaat er bij mij echt niet in. En wat is dat nou weer voor rare 'per seconde' maatstaf. Daar heb je toch niks aan :? 8)7 , hoeveel is dat per kilometer?

Nog even en je kan je reet in dit land helemaal niet meer verplaatsen omdat ALLES slecht zou zijn voor het milieu. Je krijgt er toch een punthoofd van intussen :( Las pas ook ergens dat fietsen meer CO2 uitstoot gaf dan autorijden :/ )

[ Voor 8% gewijzigd door Metro2002 op 28-02-2008 13:41 ]

Verwijderd

Metro2002 schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 13:40:
Als ik even heen en weer naar scheveningen wil vanuit Schiedam (omdat dat met de auto in de zomer een hel is) dan ben ik bijna 60 km verder, prima maar ik neem wel mijn vriendin mee. Haal ik 60km met zijn tweeen op een electrische scooter zonder bijladen?
Vanuit Schiedam ga je natuurlijk naar Hoek van Holland. Dat scheelt de helft in tijd ;)

Vanaf Schiedam-Centrum is het 24 kilometer enkele reis naar Scheveningen. Ik denk dat er zeker scooters zijn die dat heen en weer op de sloffen doen op een lading. Een IOscooter doet bij 25 kilometer per uur bijvoorbeeld 80-100 kilometer. De 45 kilometer uitvoering doet 50-80 kilometer. In de zomer haal je dan in ieder geval 65 kilometer en dat is makkelijk een retourtje. Het lijkt alsof je met 35 kilometer per uur lang aan het rijden bent, maar met de auto ben je net zo lang onderweg en hoef je niet te zoeken naar een parkeerplaats.

Onderweg kom je trouwens minimaal 2 IOhotspots tegen. Doe je even een half uurtje een terasje in het pittoreske Den Hoorn en pak je even een beetje stroom mee.

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 17:24

Metro2002

Memento mori

Verwijderd schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 14:27:
[...]

Vanuit Schiedam ga je natuurlijk naar Hoek van Holland. Dat scheelt de helft in tijd ;)

Vanaf Schiedam-Centrum is het 24 kilometer enkele reis naar Scheveningen. Ik denk dat er zeker scooters zijn die dat heen en weer op de sloffen doen op een lading. Een IOscooter doet bij 25 kilometer per uur bijvoorbeeld 80-100 kilometer. De 45 kilometer uitvoering doet 50-80 kilometer. In de zomer haal je dan in ieder geval 65 kilometer en dat is makkelijk een retourtje. Het lijkt alsof je met 35 kilometer per uur lang aan het rijden bent, maar met de auto ben je net zo lang onderweg en hoef je niet te zoeken naar een parkeerplaats.

Onderweg kom je trouwens minimaal 2 IOhotspots tegen. Doe je even een half uurtje een terasje in het pittoreske Den Hoorn en pak je even een beetje stroom mee.
Ik vind het leuk dat er oplaadstations zijn maar ik wil gewoon in 1 keer heen en weer kunnen.
Neemt de afstand niet flink af als je met 160kg samen op de scooter zit ipv in je eentje?

• unclero

unclero

MB EQA ftw \o/

Metro2002 schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 13:40:
En dan nog de vraag of je wel een electrische scooter WIL natuurlijk.
Ik ken weinig mensen die op een afgetrapt Puchje rijden om er dagelijks van Arnhem mee naar Amsterdam te rijden, om maar wat te noemen ;).
De meesten van die lui doen het om ritjes van minder dan 20km.
En de fietsersbond gaat mij niet wijsmaken dat een moderne brommer die 1 op 40 rijdt op benzine net zo vervuilend is als een 1 op 2 rijdende dieselvrachtauto. Dat gaat er bij mij echt niet in. En wat is dat nou weer voor rare 'per seconde' maatstaf. Daar heb je toch niks aan :? 8)7 , hoeveel is dat per kilometer?
Dat... En hebben ze dus een 2takt puchje uit het jaar nul met mengsmering staan vergelijken met een moderne Scania truck? Of hebben ze een 4takt Piaggio uit 2007 staan vergelijken met een amerikaanse 2takt diesel truck?
En hebben ze dan als beiden stationair draaien of als beiden het gas los gooien?
Enz. Enz.

Ik vond het maar een beetje een vaag artikeltje.. Ze hadden eigenlijk gewoon een fiets en een auto uitgerust met meetapparatuur en dan een beetje rond gaan rijden. Terwijl ze al aangaven dat de resultaten met een korrel zout genomen moesten worden omdat er geen objectieve / neutrale weersomstandigheden waren. 8)7

Edit:
Metro2002 schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 14:50:
Ik vind het leuk dat er oplaadstations zijn maar ik wil gewoon in 1 keer heen en weer kunnen.
Neemt de afstand niet flink af als je met 160kg samen op de scooter zit ipv in je eentje?
Ik denk dat ze best grotere scooters gaan mogen bouwen ;). Ze hebben in het bromsegment ook tourscooters tegenwoordig (laadruimte, beenruimte, relaxt zitten, groter, enz), dan zal het een kwestie van tijd zijn lijkt me voor ze ook met electrische tourscooters komen.

[ Voor 17% gewijzigd door unclero op 28-02-2008 14:59 ]

Verwijderd

Metro2002 schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 14:50:
[...]

Zoals ik kan zien zijn de scooters gebouwd voor een belasting van 140 of 150 kilo afhankelijk van het model. Het zal er dus vanaf hangen. Als je echter 45 kilometer moet rijden, mag je aannemen dat een scooter die een maximaal bereik heeft van 80 kilometer het in ieder geval moet halen met maximale belasting.

In de winter zal het anders worden omdat de actieradius meestal opgegeven wordt bij een temperatuur van zo'n 20 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon9114
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08-08 17:58
ik heb deze nog niet gezien in dit topic.
http://www.quantya.com/PAGES/eng/eng_home.htm

weet iemand waar je hier in europa goede elektro motors en regelaars die ze ook in die quantya gebruiken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Het heeft slechts zijdelings met elektrische voertuigen te maken, maar check dit:

Dit is een Aerorider (overdekte elektrische fiets):

Afbeeldingslocatie: http://retrothing.typepad.com/photos/uncategorized/aerorider.jpg

En dit is een Bede BD-5 (zelfbouw straalvliegtuigje uit de jaren '80):

Afbeeldingslocatie: http://www.aerospaceweb.org/question/planes/bd5j/bd5j-1.jpg

Wat een treffende overeenkomst tussen de vorm van de rompen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Vanmiddag ga ik naar Helmond, een proefrit maken in een Innovan:

Afbeeldingslocatie: http://www.blogsmithmedia.com/www.autobloggreen.com/media/2008/01/duracar_05.jpg

Hier iets meer info, leter meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan001
De segway mag dan eindelijk de weg op. Alleen jammer dat het onder een WA-achtige verzekering gaat vallen. Je mag ermee op het fietspad en rijbaan, max snelheid 25 km/u. Ik denk dan: waarom niet dezelfde rechten als een elektrische fiets? Hoewel het op deze manier wel meer op een snorfiets lijkt, opzich.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

stefan001 schreef op vrijdag 18 april 2008 @ 20:22:
Ik denk dan: waarom niet dezelfde rechten als een elektrische fiets? Hoewel het op deze manier wel meer op een snorfiets lijkt, opzich.
Het lijkt me duidelijk. Je kan niet meetrappen dus het lijkt in niets op een fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CanonG1 schreef op vrijdag 11 april 2008 @ 13:50:
Het heeft slechts zijdelings met elektrische voertuigen te maken, maar check dit:

Dit is een Aerorider (overdekte elektrische fiets):

[afbeelding]

En dit is een Bede BD-5 (zelfbouw straalvliegtuigje uit de jaren '80):

[afbeelding]

Wat een treffende overeenkomst tussen de vorm van de rompen!
Behalve de vorm van de canopy merk ik weinig wereldshokkends op. Beide vormen zullen het resultaat zijn van een manier om zo weinig mogelijk luchtweerstand te realiseren. (en nog naar buiten kunnen kijken) Een vliegtuigcockpit is er één van. En waarom zo ver zoeken? Bijna elk zweefvliegtuig heeft ook dergelijke cockpits.

Anyway, er valt verder weinig te melden, helaas... :( Ontwikkeling blijft nog steeds erg traag, met als meest rooskleurige termijn 2010-2011 voor de eerste stapjes in full electric of plug in hybrid. Grootste probleem is nog de lithium ion batterijen.

De chevy volt loopt blijkbaar vertraging op (alhoewel ze zich vanuit het management haasten om dat te ontkennen). Erg veelbelovend concept.

Onlangs zijn twee chinese voertuigen gepresenteerd (formaatje break) die volledig elektrisch zouden zijn. Dit is er één van: Beijing 2008: BYD e6 electric MPV
Unlike the Honda, however, the e6 runs on battery power only, with a reported range of 300km (186 miles) on a full charge. The battery pack, presumably lithium-ion, can be charged via a 220V household outlet or attached to a quick-charger that delivers an 80 percent charge in fifteen minutes. Performance-wise, the e6 is capable of acceleration to 100 km/h (62 mpg) in ten seconds and has a maximum speed of 160 km/h (99 mph).
Dit lijkt me toch vooral niet slecht? Dit zijn normale prestaties voor een normale gezinswagen. Het gros van de auto's dat nu verkocht wordt zijn ook miezerige 1.4/1.6 bakjes met 70-80 pk om zo weinig mogelijk wegenbelasting en BIV te moeten betalen. Dus daar moet dit concept zeker niet voor onderdoen. 300km is voor een forens prima te doen en de laadtijd is behoorlijk. (zelfs op reis kan het best. Elke 300 km even iets eten bvb).

Toch vraag ik mij af waar de 'catch' zit. Waarom kan China het klaarblijkelijk wel (met een productieklaar prototype) en zitten alle westerse autobouwers krampachtig te wezen op dit gebied? (met gigantische r&d budgetten. : Daimler gets serious about R&D, will increase spending to $21 billion by 2010 )

Nu goed, ik ben niet kieskeurig. Als het van China moet komen, fine by me, zolang het er maar komt. Wellicht ook nog aan (relatief) erg goedkope prijzen.
Een elektrische wagen is in die zin ook anders dat er minder 'vuile' en trillende onderdelen inzitten. Elektromotor en batterijen, minder trillingen, er kan nagedacht worden over totaal andere constructies. Helaas is er blijkbaar ook weinig creativiteit en veel traditionalisme onder de autobouwers (en vooral de autokopers). Mooie uitzondering is het aptera concept (welke ik in een heartbeat voor de deur zou zetten als het kon)

Andere optie is deze fisker: klik Omgekerend een goede 50.000 euro voor een elektrische vierdeurs luxe GT (genre nieuwe porsche en aston concepten)

En ook het vermelden waard is de nieuwe VW up. Misschien niet elektrisch, maar wel een goede stap richting zuinige (0.6 liter turbo) wagentjes met groot binnenvolume (en leuke styling). Er staat ook een hybride variant op stapel. De bedoeling is een goedkope wagen die het even goed moet doen als de originele kever. Ook weer 2010...

Waterstof mag anderzijds ook nog niet helemaal afgeschreven worden. Als energiedrager is het perfect. Probleem met bvb zonne-energie en elektrische wagens is dat je overdag (wanneer de zon schijnt) normaal niet thuis bent om de wagen op te laden. Een zonne-energie installatie die overdag waterstof produceert is dan een oplossing. (of waterstof produceren met energie uit het elektriciteitsnet. Positief in die zin daar prima een termijn van een dag of twee dagen kan op plakken, ipv in één keer zoveel energie te moeten trekken om batterijen op te laden.)

Als een wagen echter 50 kW verbruikt, en een zonne-energie installatie 60 Watt/m² haalt op een mooie dag, dan schiet het ook niet op natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Zijn er auto's die op de Wrightspeed X1 lijken? ik werd vanmiddag namelijk bij Den Haag op de A12 door iets ingehaald wat er op leek.

Ik was te laat om naar het motorgeluid te luisteren (volgens mij hoorde ik dat niet), en hij had ook zo'n frame aan de buitenkant, en ik moest meteen aan dit filmpje denken, hij leek er heel veel op.

|:( Was waarschijnlijk een Ariel Atom

[ Voor 5% gewijzigd door Resistor op 18-04-2008 23:49 ]

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

De Tesla is nu verkrijgbaar: nieuws: Tesla start verkoop elektrisch aangedreven sportauto

Voorlopig alleen in de VS, vanaf volgend jaar ook in Europa.

Wel even doorsparen, kost je 100.000 euro per stuk. Geen slechte specs: 360 km actieradius, 200 km/uur (en dat is dan nog begrensd), 3.9 sec van 0-100 km/h...

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Mooi ding, leuk voor de PR van elektrische auto's, maar verder niet echt nuttig. Niet veel mensen kunnen zo'n ding betalen. Ik zou liever willen dat (bijvoorbeeld) Twike zijn productie naar Oost-Europa verhuisde, het proces compleet automatiseerde en de prijs verlaagde zodat je een 200km-li-ion-Twike voor € 8.000 ipv € 40.000 koopt. Of dat de Miles EV XS500 eindelijk voor een schappelijk bedrag (< € 30.000) op de Nederlandse markt kwam.

Voor de plug-in Prius en andere elektrische/plug-in hybride auto's is een zonnepaneeltje voor op het dak verkrijgbaar:

Afbeeldingslocatie: http://www.solarelectricalvehicles.com/images/products1.jpg

Zoals op de website te zien is pas het bij de Prius het mooist in de daklijn, bij de andere voorbeelden lijkt het me nogal wat extra luchtweerstand op te leveren. Verder vraag ik me af hoe efficiënt dit is t.o.v. een extra zonnestroompaneel op je huis waarmee je de accu laadt. Dat zonnestroompaneel levert op jaarbasis waarschijnlijk meer op dan het zelfde paneel op het dak van een auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:33

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Het voordeel van zo'n zonnepaneel op een plug-in Prius is natuurlijk dat je altijd aan het bijladen bent, ook als je ergens parkeert. Dus geen overdekte parkeergarages opzoeken maar lekker buiten parkeren :)

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Mx. Alba schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 11:38:
Het voordeel van zo'n zonnepaneel op een plug-in Prius is natuurlijk dat je altijd aan het bijladen bent, ook als je ergens parkeert. Dus geen overdekte parkeergarages opzoeken maar lekker buiten parkeren :)
Het zal alleen vrij weinig opleveren i.v.g. met de kosten en het extra gewicht. Het paneeltje is 215Wp, een paneel van die grootte kan in Nederland maximaal zo'n 190kWh per jaar opleveren, maar dat is alleen bij optimale opstelling (zuid, ± 38gr). Ik schat (lees: doe een wilde greep) dat dit paneel op een auto per jaar maximaal 100kWh op kan leveren, waarvan het overgrote deel in de zomer. Mogelijk dat op een mooie zomerdag er één kWh uitgeperst kan worden, als de auto de hele dag in de zon staat en er geen beschaduwing is. (Waarschijnlijk zelfs minder, het paneel heeft aan de achterkant totaal geen koeling door luchtstroming)

De plug-in Prius waarin ik reed verbruikte 6kWh per 100km (naast de benzine). Op één kWh kan die dus 17km rijden. 's Winters sjouw je het paneel echt voor niets mee.

Ik vind het een sympathiek initiatief, maar het is meer PR dan iets anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandaX
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:09

SandaX

Nicht Ärgern nur wundern

Plus dat de airco natuurlijk extra hard aanmoet als de auto de hele dag in de zon heeft gestaan. De temperatuur van een auto loopt namelijk veel harder op als hij buiten in de zon staat ipv op een schaduwrijke plek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan001
SandaX schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 12:12:
Plus dat de airco natuurlijk extra hard aanmoet als de auto de hele dag in de zon heeft gestaan. De temperatuur van een auto loopt namelijk veel harder op als hij buiten in de zon staat ipv op een schaduwrijke plek.
Niet helemaal, want de zonne-energie wordt omgezet in electriciteit ipv warmte in een zonnepaneel :+.

Hoe dan ook, CanonG1 heeft gelijk (alweer :P ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Laatst online: 18:36

YellowCube

Wait...what?

Electrische Audi's
Audi gaat elektrische auto’s maken
Uitgegeven: 6 mei 2008 11:18
Laatst gewijzigd: 6 mei 2008 13:46

Audi-bobo Rupert Stadler vertelt in het Duitse blad Welt am Sonntag dat zijn merk gaat inzetten op elektrische auto’s. “Over tien jaar bouwen we auto’s zonder uitstoot.”
Volgens Audi-bestuursvoorzitter Rupert Stadler worden de komende vijf tot tien jaar gedomineerd door elektrische auto’s en diesels. “Tegen die tijd heeft Audi auto’s zonder uitstoot in het assortiment,” licht hij toe. Aartsrivalen BMW en Mercedes-Benz zijn bezig met de ontwikkeling van de krachtige lithium ion-batterijen. Die worden gebruikt in een nieuwe generatie hybride-auto’s. Audi lijkt daar niet mee bezig. Stadler: “Audi’s capaciteiten op het gebied van ontwikkeling zijn veel groter dan die van onze concurrenten. We zien grote mogelijkheden met volledig elektrische auto’s. Daar zijn we op aan het vooruitdenken.”

Maar Audi is niet de enige. Bij BMW wordt dit jaar een knoop doorgehakt over het bouwen van een elektrische auto. Bij General Motors staat in 2010 de Chevrolet Volt plug-in hybride op het programma. Het ziet er dus naar uit dat het in de autoindustrie steeds minder naar benzine gaat ruiken.
ik kan niet wachten op de toekomst
:)

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat Audi de trein wat gaat missen op die manier. 5-10 jaar, dat betekent in realiteit: "We doen geen klop voor het moment". De Volt ziet er veelbelovend uit, en ook al kost hij iets meer dan de gemiddelde auto, ik heb gerust wat meer geld over als ik daarmee energiezuiniger ben. Naast de Volt heb je ook Tesla die met een soort gezinswagen zou komen, en daarnaast de talrijke komende NEVs. Beetje zware uitdrukking ook; dat hun capaciteit veel groter zijn op het gebied van ontwikkeling.

Ik ben wel akkoord dat hybrides eigenlijk maar een tussenstap zijn naar volledig elektrische wagens. Een van de komende jaren moet ik mijn wagen vervangen, ik vrees dat het te vroeg gaat zijn voor een elektrische variant :-(.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Dit modelletje ziet er leuk uit, en volgens mij rijd het prima:

Afbeeldingslocatie: http://www.theoildrum.com/files/fig1bardicambiChantal1_500.jpg

En die elektrische Fiat 500 lijkt me ook leuk ;) Maximum snelheid 100km/u (als je lef hebt denk ik) en een actieradius van 100+km, dat lijkt me toch niet gek. En dat voor 8,6/100km ofwel €1,90/100km.

Website
Filmpje 1
Filmpje 2
Artikel op The Oil Drum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andamanen
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Andamanen

Trotse eilandengroep

Volgens mij zitten alle grote fabrikanten te wachten op een doorbraak in accu-technologie die misschien nog redelijk ver weg kan zijn. Vandaar dat ze al jaren plannen en conceptauto's hebben, maar dat productiemodellen telkens "over 5 jaar" komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kwam zojuist deze tegen. Met de huidige dollarkoers wordt het best betaalbaar 8)

Afbeeldingslocatie: http://www.electricvehiclesusa.com/photos/EV-Porsche-2T.jpg

Porsche 959 Style Electric Car

*
Purpose built for approx 100 mile range at 60 mph, with over 120mph capability.
*
200+ miles range (Li-Ion) batteries optional.
*
Package includes: 16 Odyssey 2150 100amp hour batteries, DC 11" motor with
approx 250 Hp, 1200 ft lbs of torque!
*
2000 amp water cooled controller, 5 speed 915 Porsche trans. 17" Cup
wheels. Power windows, A/C.

Meer info hier. De prijs is $ 65.000,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

2 voertuigen die volgens mij ook wel in het lijstje moeten zijn de Mitsubishu iMiEV & de Volt van Chrysler. Beide wagens zijn in volle ontwikkelingen en hebben testmodellen lopen (dus zijn erg waarschijnlijk dat ze er ook gaan komen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volt loopt niet super gesmeerd voor zover ik kan oordelen. Telkens tegenstrijdige berichten vanuit het management, halen van de deadline of niet.

En GM heeft hier zwaar op ingezet, hier verwachten ze veel van. De amerikanen proberen voor één keer de aziaten voor te zijn, met harde deadlines.

En dan lees je dit dat Nissan droog beweert in 2010 gelijkaardige wagens te maken (ook elektrisch met range extender) maar dan met een range van 100 mile op elektriciteit ipv 40

nissan hedges all electric bet with range extender option

Amerikan gaan dus weer eens de boot missen als ze hier niet snel genoeg mee op de trein kunnen springen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

Verwijderd schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 20:48:
Ik kwam zojuist deze tegen. Met de huidige dollarkoers wordt het best betaalbaar 8)

[afbeelding]

Porsche 959 Style Electric Car

*
Purpose built for approx 100 mile range at 60 mph, with over 120mph capability.
*
200+ miles range (Li-Ion) batteries optional.
*
Package includes: 16 Odyssey 2150 100amp hour batteries, DC 11" motor with
approx 250 Hp, 1200 ft lbs of torque!
*
2000 amp water cooled controller, 5 speed 915 Porsche trans. 17" Cup
wheels. Power windows, A/C.

Meer info hier. De prijs is $ 65.000,-
niet zozeer over deze auto, maar zijn 5 versnellingen echt nodig met zoveel koppel (of uberhaupt een electromotor).
2 a 3 versnellingen zouden toch al genoeg moeten zijn, zou je zo zeggen.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
YellowCube schreef op maandag 19 mei 2008 @ 18:27:
2 a 3 versnellingen zouden toch al genoeg moeten zijn, zou je zo zeggen.
Dat zou ik ook zeggen... in dat kleine Fiatje waarover ik hierboven schrijf hebben de originele versnellingsbak met - ik neem aan - vier versnellingen laten zitten, maar tijden het rijden gebruik je alleen de tweede en de derde. Nu is 13kW wel even iets anders dan 190kW, maar toch. Misschien is dat bij deze Porsche ook zo: de originele versnellingsbak is er nog, maar je gebruikt hem maar gedeeltelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan001
Bij de elektrische fiets van mijn moeder is het wel zo dat je in een lagere versnelling wel degelijk veel vlugger optrekt, en vanaf een bepaald toerental doet de motor niks meer en moet je opschakelen. Optrekken kan wel in een hoge versnelling, maar dat is wel extra zwaar voor de accu.

Natuurlijk is dat geen automotor, maar ik kan me voorstellen dat je met de juiste versnellingen het bereik flink kan vergroten. Aan de andere kant heeft de Tesla 2 versnellingen, en volgens de site kunnen luiaards hem gewoon altijd in zijn 2 laten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Een korte Duitse televisie-uitzending over de Twike:

*klik*

Grappig om te zien hoe zo'n ding ongeveer in elkaar wordt gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Dit is een bijzonder idee:

Afbeeldingslocatie: http://www.poulsenhybrid.com/_images//hybridImg.jpg

Dit bedrijf bouwt een aantal normale (niet-hybride) auto's om naar een plug-in hybride. Zoals op het plaatje hierboven te zien is plaatsen ze een 5kW elektromotor op de beide achterwielen en een aantal accu's (naar keuze lood- of li-ion) in de kofferbak. Naar keuze kan voor de korte afstand en lage snelheid (het merendeel van de ritten die met auto's gemaakt worden) op de elektromotoren gereden worden, of op de langere afstanden en hogere snelheden op de verbrandingsmotor. Ik kan het zo niet vinden maar waarschijnlijk is een combinatie ook mogelijk, dus dat de elektromotoren de verbrandingsmotor ontlast voor een lager verbruik, zoals in de plug-in Prius waarin ik gereden heb.

Het idee is interessant, maar er komen een paar vragen in me op:

- Je wielen worden een stuk zwaarder. Is dat een probleem?
- Als je in een normale (niet hybride) auto de motor uitzet zullen zaken als rem- en stuurbekrachtiging ook niet werken, evenals airco. Hoe lossen ze dat op?

Een ombouw + li-ion accu's komt op $8000 dat zou op dit moment zo rond de €5000 zijn...

Ik ben niet razend enthousiast over het idee, maar het is intrigerend.

http://www.poulsenhybrid.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sinds kort een Easy Glider in mijn bezit :D

Afbeeldingslocatie: http://www.vnix.nl/image/easyglider-x6-red_c.jpg
Gaat zo'n 30 km per uur. Zit nog wel een lood-accu in dus niet langer dan een uurtje ofzo. Voldoende om naar mijn werk op en neer te gaan dus. Wel grappig om 's ochtends fietsers in te halen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

CanonG1 schreef op zondag 25 mei 2008 @ 15:57:

[afbeelding]

Het idee is interessant, maar er komen een paar vragen in me op:

- Je wielen worden een stuk zwaarder. Is dat een probleem?
- Als je in een normale (niet hybride) auto de motor uitzet zullen zaken als rem- en stuurbekrachtiging ook niet werken, evenals airco. Hoe lossen ze dat op?
Het idee is leuk. Het rijgedrag zal wel wat veranderen met het gewicht (en de aandrijving) op de achterwielen maar ik denk niet dat het bedoeld is om hier heel sportief mee te gaan rijden en dan is het niet zo'n bezwaar. Dat de wielen iets dikker zijn ziet er een beetje raar uit evenals die beugel van het achterwiel naar de bumper (de bekabeling naar de accu's?)

Afgezien van de nadelen die je zelf al noemt zou je zoiets ook vrij makkelijk als doe-het-zelf kit op de markt kunnen brengen.
Verwijderd schreef op zondag 25 mei 2008 @ 16:03:

[afbeelding]
Gaat zo'n 30 km per uur. Zit nog wel een lood-accu in dus niet langer dan een uurtje ofzo. Voldoende om naar mijn werk op en neer te gaan dus. Wel grappig om 's ochtends fietsers in te halen :P
Hoe verzeker je zo iets? Op slot doen lijkt me ook lastig (waar moet je de ketting doorheen halen?)

[ Voor 55% gewijzigd door Marzman op 25-05-2008 16:12 ]

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Marzman schreef op zondag 25 mei 2008 @ 16:06:
evenals die beugel van het achterwiel naar de bumper (de bekabeling naar de accu's?)
Daar zit inderdaad de voedingskabel van de motor in maar het is ook het onderdaeel dat het draaimoment van de motor overbrengt naar de carosserie van de auto.
Afgezien van de nadelen die je zelf al noemt zou je zoiets ook vrij makkelijk als doe-het-zelf kit op de markt kunnen brengen.
Ik dacht gelezen dat ze dat ook van plan zijn, maar dat ze het eerst verder door willen ontwikkelen. Ik kan trouwens nergens vinden wat het zou kunnen schelen in brandstofverbruik, hoeveel kWh/100km het verbruikt, etc. Dat zal zeker afhangen van merk en type auto, rijstijl, e.d. maar een indicatie zou leuk zijn.
Wat een cool ding! Mensen zullen je wel raar aankijken, of niet? Hoe ziet de Nederlandse wetgever dit, als een snorfiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan001
Verwijderd schreef op zondag 25 mei 2008 @ 16:03:

[afbeelding]
Vette shit :). 25+ km/u moet een verzekeringsplaatje of kenteken ofzo hebben, dus hoe is dit gedaan? En wat is het officieel, een snorfiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat het officieel een UDO is (unindentified driving object) :P
Volgens andere mensen is het een 'rijdende stofzuiger'

Ik heb wel een paar keer vreemd opkijkende politie gehad, maar ze hebben nog nooit het lef gehad om me aan te houden. Dat bedrijf waar ik hem van heb is in onderhandeling met verkeer en waterstaat hierover. Nu de Segway is gelegaliseerd denk ik dat ze hier ook niet zo heel moeilijk over zullen doen. Dit ding is 10x beter dan de Segway voor een kwart van de prijs. En ja, mensen kijken me raar aan 8)

Het karretje kan er ook achter weg, dan kun je er gewoon op skates ofzo achteraan :)
Hoe verzeker je zo iets? Op slot doen lijkt me ook lastig (waar moet je de ketting doorheen halen?)
Heb er een ketting bij die door het voorwiel gaat. Verder zit er een contactslot op.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 25-05-2008 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Verwijderd schreef op zondag 25 mei 2008 @ 16:47:
Ik denk dat het officieel een UDO is (unindentified driving object) :P
Volgens andere mensen is het een 'rijdende stofzuiger'

Ik heb wel een paar keer vreemd opkijkende politie gehad, maar ze hebben nog nooit het lef gehad om me aan te houden. Dat bedrijf waar ik hem van heb is in onderhandeling met verkeer en waterstaat hierover. Nu de Segway is gelegaliseerd denk ik dat ze hier ook niet zo heel moeilijk over zullen doen. Dit ding is 10x beter dan de Segway voor een kwart van de prijs. En ja, mensen kijken me raar aan 8)

Het karretje kan er ook achter weg, dan kun je er gewoon op skates ofzo achteraan :)
[...]

Heb er een ketting bij die door het voorwiel gaat. Verder zit er een contactslot op.
Wel een cool ding. De politie wist waarschijnlijk ook niet wat ze ermee aanmoesten :)

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan001
Het is zeker een gaaf ding :), zeker als ie goedkoper is dan de segway. Maar als ie 30 km/u gaat heb je hem toch wel verzekerd, of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

CanonG1 schreef op zondag 25 mei 2008 @ 15:57:

Afbeeldingslocatie: http://www.poulsenhybrid.com/_images//hybridImg.jpg

is dit ding niet meer bedoeld om als hulpmotor te dienen (net als in honda hybrid)?
Het lijkt me technisch erg lastig om het zodanig te bouwen dat al die systemen door blijven draaien als de benzinemotor niet draait.

En hoe zit het met de veiligheid?
Leuk en aardig, maar als om wat voor 'n reden dan ook die arm los schiet (de verbinding ziet er in ieder geval een beetje flimsy uit), is er volgens mij een reeele kans dat je auto uit balans gedrukt wordt, medeweggebruikers een aantal onderdelen naar hun hoofd geslingerd krijgen etc.

[ Voor 21% gewijzigd door YellowCube op 30-05-2008 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
YellowCube schreef op vrijdag 30 mei 2008 @ 22:23:
is dit ding niet meer bedoeld om als hulpmotor te dienen (net als in honda hybrid)?
Het lijkt van niet, van de website:
The development is based on the observation that only 10-15 horsepower is required to propel a compact or mid-size automobile along a level road at a steady 60-70 mph. leading to the conclusion that this relatively small amount of electric power would be able to cope with 70-85% of normal driving, only aided by the combustion engine during start up and when extra energy is required for acceleration and hill climbing.
Het lijkt me technisch erg lastig om het zodanig te bouwen dat al die systemen door blijven draaien als de benzinemotor niet draait.
Precies, dat was mijn vraag ook, maar daar kan ik op de website niets over vinden. Misschien laten ze de verbrandingsmotor stationair draaien, hoeveel die dan in een zeer inefficiënt vermogensgebied draait natuurlijk. Ook zul je het gaspedaal 'fly by wire' moeten maken, zodat onder alle omstandigheden de juiste combinatie van elektro-/verbrandingsmotor wordt gekozen.
En hoe zit het met de veiligheid?
Leuk en aardig, maar als om wat voor 'n reden dan ook die arm los schiet (de verbinding ziet er in ieder geval een beetje flimsy uit), is er volgens mij een reeele kans dat je auto uit balans gedrukt wordt, medeweggebruikers een aantal onderdelen naar hun hoofd geslingerd krijgen etc.
Dat lijkt mij het minste probleem, de krachten lijken mij niet groot. De elektromotoren hoeven de auto alleen maar aan de gang te houden, niet vanuit stilstand weg te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvvv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-09 09:06
Volgens hun website:
The controllers in first generation systems are programmed for torque control and not connected with the original accelerator pedal. The armature current and thus amount of superimposed torque and the brake torque are controlled by potentiometers located in a pot box which is connected with the power supply in the trunk by a 10 ft, cable. A toggle switch serves to turn the system on and off.
Dus blijkbaar voelt de motor dat je gas geeft en gaat dan in gang schieten. Het is dus blijkbaar gewoon een soort hulpmotor die het eenvoudiger maakt voor je benzinemotor. Leuk systeem, maar ik vraag me af in hoevere het echt zeer efficient is in deze vorm. Je motor moet dus minstens stanionair draaien om je hele auto werkend te houden (remmen, servo...)

Nog een ander stukje van hun site:
The effect felt by the driver when the system is turned on is equivalent to freewheeling down a 3% grade. As a result the accelerator needs to be depressed less or not at all to keep the car going. When on cruise control the difference can only be perceived by a significant drop in fuel consumption, dependent on type of car and individual driving habits.
Lijkt me dus echt niet al te indrukwekkend als systeem.

[ Voor 22% gewijzigd door jvvv op 01-06-2008 23:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Als fan en voorstander van elektrische voertuigen moest ik er wel aan geloven: ik heb een elektrisch voertuig aangeschaft.

Zoals sommigen misschien al wel gezien hadden in het Duurzame Energie Topic, heb ik een elektrische scooter gekocht. Het is een Qwic Emoto 80b, en ik ben bezig een website op te zetten waar ik mijn 'avonturen' met de scooter zal beschrijven:

http://www.e-scooterwebsite.nl/

Woensdagavond ga ik 'm halen, later meer nieuws!

Pagina: 1 ... 7 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.