Overzicht elektrische voertuigen

Pagina: 1 ... 5 ... 11 Laatste
Acties:
  • 26.726 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 00:13
Goeiedag, het zit je niet mee zeg. Het kostenplaatje zal inmiddels ook wel aardig oplopen vermoed ik?

Iets anders: ik doe de 23e waarschijnlijk elektrisch mee aan de Schoner Vervoer Toer in Amsterdam! Een kennis van mij werkt bij Qwic en die willen mij voor die dag wel een scooter lenen. Het is nog niet helemaal zeker, maar ze zagen er wel brood in!

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Verwijderd

CanonG1 schreef op woensdag 05 september 2007 @ 07:47:
[...]

Hey maar dat is een stoer ogend apparaat! Als ik het goed zie is er nog geen echte productie, maar kun je voorproductiemachines kopen.
Yep, het ziet er heel jong en dynamisch uit. En het merendeel van de mensen rijdt op een motorfiets alsof het grote fietsen zijn (en niet zoals rossi dus :) ) Dus behoedzaam sturen en bochten en rijden enz... Dus op zich is een maximum snelheid van 80km/u helemaal geen probleem. Velen hechten nog ietwat belang aan hun leven dus dat is dan snel zat ;) En voor alle gebruik minus snelwegstuff is dit ding helemaal prima. Ik denk aan bezoekje brengen in een ander dorp, cruisen door een grote stad zoals in dat filmpje (america style, daar is toch niemand echt gehaast, effe naar de McDonalds of zo, ik zie het zo voor me)

Scooters zie ik nog altijd als één of ander pauper vervoermiddel voor <16 jarigen die geen alternatief hebben, oudere alleenstaande vrouwtjes die geen rijbewijs hebben en ook geen alternatief hebben en werklozen op uitkering die steeds met grote tassen aan het stuur op pad zijn :) Maar vooral pubers dus.

Een meer 'sportief' moto-like machientje zoals dit spreekt me veel meer aan. En zoals je zelf ook zegt, geen enkel voertuig is allround, je stemt je vervoer af op je noden. Dus dit voor 'erbij' kan prima. Zo laat je de wagen net wat meer thuis staan, omdat je een goedkoper alternatief hebt.

Het voordeel van dit ding is ook dat je niet beperkt bent tot fietspaden en gewoon met het verkeer mee kan op de openbare weg, wat toch heel wat comfortabeler en minder frustrerend rijdt. Met het bijkomend voordeel dat je als motorfiets ook hebt, namelijk dat je simpel overal door kan filteren.

De range is wat nipt, maar werkbaar. Ben benieuwd naar de prijs die het ding zal krijgen.

Iets anders nu, en ik heb het misschien al aangehaald. Maar wat een gemiste kans is het toch dat ze van de loremo geen elektrisch voertuig proberen te maken.

Dit zou echt perfect zijn. Het ding is licht!! Ziet er een beetje uit als een normale wagen. (vier wielen, normale body, itt alle hippie consoorten als twike/CityEL enz) en heeft blijkbaar weinig energie nodig om zich voort te bewegen. Aangezien je dus blijkbaar met 2L/100 km voldoende hebt, heb je dus half zoveel energie nodig vergeleken met een gewone wagen. Elektrische aandrijving zou hierin dus bijzonder tot z'n recht komen. Ook heb je met een elektrische aandrijving niet meer het slome 700cc diesel karakter omdat alle koppel meteen en continu verkrijgbaar is over de hele rev range.
En om het helemaal af te maken: laat het dieselmotortje op z'n plaats (eventueel een kleiner motortje) om als range extender te dienen!! Dit is de toekomst van EV's. Enkel elektrisch zal nooit toereikend zijn. Van zodra je ook maar één keer ergens moet zijn boven je range is het ding eigenlijk al nutteloos. Maar door een concept toe te passen zoals de 'volt' van general motors maak je het ding dus ook bruikbaar als je eens een langere rit over een autosnelweg wil doen, of vakantie.

En ja, je zal nog steeds af en toe fossiele brandstoffen gebruiken, maar veel minder dan gewoonlijk. Voor laat ons zeggen 60% van je ritten heb je genoeg aan het EV deel, en om verder te gaan genereer je 'on the spot' extra 'juice' voor de batterijen. Pérfect.

Zooooo frustrerend dat dit niet doorontwikkeld wordt. Het gaat allemaal zooo traag. Een loremo zoals hierboven beschreven 'would be all the car i'd need' voor dagdagelijks transport.

Verwijderd

CanonG1 schreef op woensdag 05 september 2007 @ 21:15:
[...]
Het kostenplaatje zal inmiddels ook wel aardig oplopen vermoed ik?
Ik ben het maar eens gaan bundelen om een beetje het overzicht te houden. Het staat op CityEL.eu.

• unclero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:49

unclero

MB EQA ftw \o/

Verwijderd schreef op dinsdag 04 september 2007 @ 22:29:
http://www.enertiabike.com/

Helaas, niet erg snel, en ook niet zoveel range, maar voor mij toch iets boeiender dan een redelijk saai ogende scooter.
Idd.. De reden dat ik nu voor een benzineverbrander heb gekozen is omdat zo´n beetje alle beschikbare electrische alternatieven van die rijdende plees waren.
Maar dit is een oprecht vet ding. En 80 is hard zat, zal wel, als die in Nederland zou komen, begrensd worden tot bromfiets of geclassificeerd als lichte motorfiets.
Ik hoop dat de makers ook nog met chopper/bobber of sportmodelletjes komen :9~.

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

Verwijderd

Eindelijk, het gaat in de goede richting (maar dat heb ik al 10 keer gezegd bij een dergelijke aankondiging :p )

Volvo ReCharge Concept: C30 plug-in hybride

Eindelijk wat weerwerk voor die prius (die op zich niet zo interessant is) volgens het concept van de plugin hybride met range extender voor de batterijen. (dus brandstof motor niet gebruiken voor aandrijving maar om batterijen op te laden.)

Goed, nu zijn ze al met twee (GM volt concept car en deze, maar als ik mag kiezen, doe dan maar de volvo want die volt ziet er vulgair uit :p )

Laten we nu allemaal samen hopen dat DIT ER ECHT KOMT!!! please

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 06-09-2007 16:27 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 06 september 2007 @ 16:26:
Eindelijk, het gaat in de goede richting (maar dat heb ik al 10 keer gezegd bij een dergelijke aankondiging :p )

Eindelijk wat weerwerk voor die prius

dat ziet er inderdaad veelbelovend uit. Als ze dit doorzetten kan dat best een impuls betekenen voor het elektrisch rijden.

Ik zit alleen een beetje met de zin "De accu’s zijn ontworpen om langer mee te gaan dan de auto zelf.". Ik hoop dat dat wat zegt over de kwaliteit van de accu's en niet over de auto zelf :P

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 03-09 13:59
Verwijderd schreef op donderdag 06 september 2007 @ 16:26:

Eindelijk wat weerwerk voor die prius (die op zich niet zo interessant is) volgens het concept van de plugin hybride met range extender voor de batterijen. (dus brandstof motor niet gebruiken voor aandrijving maar om batterijen op te laden.)

Goed, nu zijn ze al met twee (GM volt concept car en deze, maar als ik mag kiezen, doe dan maar de volvo want die volt ziet er vulgair uit :p )

Die auto lijkt me echt perfect! Alle nadelen die een electrisch voertuig heeft, worden opgeheven 8) . Er is slechts één maar: mensen die niet nadenken zullen gewoon brandstof blijven tanken...

• JeroenH
stefan001 schreef op donderdag 06 september 2007 @ 21:32:
Die auto lijkt me echt perfect! Alle nadelen die een electrisch voertuig heeft, worden opgeheven 8) . Er is slechts één maar: mensen die niet nadenken zullen gewoon brandstof blijven tanken...
Nou... perfect, dat weet ik niet hoor. Het basisprobleem dat er een voertuig van (waarschijnlijk) toch weer zo'n 1000kg nodig is om - in de meeste gevallen - maar één persoon te verplaatsen wordt hiermee niet weggenomen. Dit blijft dus (veel) meer energie kosten dan nodig is. Ik snap de aantrekkingskracht, en ik vind 'm zelf ook cool, maar hij is te groot, te zwaar en te complex.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-09 22:01

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Dat is natuurlijk wel wat kort door de bocht. Wil je de massa aan de elektrische auto brengen, dan zal je een aantrekkelijk en vergelijkbaar alternatief moeten bieden. Ik denk niet dat het realistisch is om te verwachten dat mensen op korte termijn massaal overstappen op elektrische scooters of Carver-achtige modellen als vervanging van de auto. Mensen zijn namelijk over het algemeen slecht bereid om luxe en comfort in te ruilen voor schoner vervoer. Dit soort auto's zijn in mijn ogen de perfecte manier om het grote publiek aan elektrisch vervoer te laten wennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

<knip>

[ Voor 148% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2007 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op zondag 09 september 2007 @ 14:23:
Conclusie: Zijn loodsgelaccu's wel geschikt voor scooters?
Antwoord: eigenlijk niet. Loodaccu's zijn zwaar, kunnen zoals gezegd niet goed omgaan met hoge (ont)laadstromen en worden beïnvloed door de temperatuur. Waarom ze dan toch gebruikt worden? Simpel: de prijs. Ze zijn goedkoper dan alle andere accutypen. Het is technisch prima mogelijk om een e-scooter te maken met een NiMH-accupakket. Alleen zal de prijs dan een heel eind richting de € 3000 of meer gaan, en dan verkoopt het helemaal niet.

[ Voor 18% gewijzigd door JeroenH op 09-09-2007 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

<knip>

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2007 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op zondag 09 september 2007 @ 21:30:
Is het voor Loodgelaccu's nodig om vaak bijgeladen te worden als ze anders dezelfde dag alsnog worden volgeladen.
Loodaccu's houden er niet van om ver ontladen te worden. Het is het beste voor ze om bij elke gelegenheid die je hebt weer vol te laden. Stel dat een bepaald type loodaccu 500 ontladingen tot 20% aankan, dan kan hij er misschien wel 750 of nog meer aan als je maar tot 80% ontlaadt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-09 09:15
CanonG1 schreef op zondag 09 september 2007 @ 22:15:
[...]

Loodaccu's houden er niet van om ver ontladen te worden. Het is het beste voor ze om bij elke gelegenheid die je hebt weer vol te laden. Stel dat een bepaald type loodaccu 500 ontladingen tot 20% aankan, dan kan hij er misschien wel 750 of nog meer aan als je maar tot 80% ontlaadt.
Hmm die zin moest ik toch even 3x lezen voordat ik 'm goed doorhad :)
tot 80% ontladen, doet me een beetje denken aan de verwarring van de aanduidingen van "min" en "max" op een koelkast ;)
Maar goed, met accu's is mij wel eens de vergelijking met een stokbrood verteld.
Je kunt een stokbrood opsnijden in een paar grote stukken, of heel veel kleine stukjes, waarbij een klein stukje dus slaat op een klein beetje ontladen en een groot stuk op diep ontladen.
Oftewel na vaak diep ontladen is de accu versleten, terwijl je bij relatief weinig ontladen je heel vaak kunt herladen.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Hier een uitgebreid overzicht van nu verkrijgbare elektrische voertuigen:

http://www.mygreenwheels.com/ev-comparison-guide/

• JeroenH
Ik heb een fan!

http://blogger.xs4all.nl/jktoysgd/articles/291236.aspx

... met wel wat taalproblemen ;)

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

CanonG1 schreef op maandag 10 september 2007 @ 15:01:
Hier een uitgebreid overzicht van nu verkrijgbare elektrische voertuigen:

http://www.mygreenwheels.com/ev-comparison-guide/
Afbeeldingslocatie: http://www.mygreenwheels.com/storage/Obvio%20828.jpg?__SQUARESPACE_CACHEVERSION=1162998916015
Speed: up to 120 mph
0-60mph: <4.5 seconds with 200 bhp
Charge time: 2 hours (fast), 5 hours (normal), 30 minutes for 20-50 miles
Range: up to 200/240 miles

Leuke specs (prijs is er ook wel naar).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• stefan001
Heeft hij wel toestemming gevraagd om die foto van jou (die ik heb gemaakt :P) te plaatsen O-) ?

zeg dat wel :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Aan de Schoner Vervoer Toer van komend weekend doet ook een Twike mee! Ik zal Maurice Bergmans eens mailen of hij dat is, of iemand anders.

Ik doe naar alle waarschijnlijkheid ook mee! Ik kan van de firma Qwic een 25km/u e-scooter lenen en daarmee zal ik de Toer rijden. Hopelijk is het goed weer...

Deom, weet jij al of je meedoet met de CityEl?

-edit-

De Twike wordt inderdaad bestuurd door Maurice Bergmans. Kon ook niet missen eigenlijk :-)

[ Voor 8% gewijzigd door JeroenH op 15-09-2007 16:12 ]

• squaddie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:08
De motor uit het onderstaande artikel doet 0 - 60mph in 0.9 seconden :o , hij doet ook een demo met de bike alleen hij rost hem in een busje.

Zal waarschijnlijk niet zo zunig zijn met de kwtjes. >:)

http://www.tgdaily.com/html_tmp/content-view-33853-113.html

There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.

Verwijderd

CanonG1 schreef op vrijdag 14 september 2007 @ 21:02:

Ik denk dat ik het niet ga redden. Ik heb de zuiger nog niet binnen. Als hij al op tijd komt, moet ik maar zien of ik hem er ook op tijd in kan hebben. Als hij er in zit wil ik er ook de nodige kilometers mee gereden hebben. Ik voel er weinig voor met een defecte rem te gaan rijden. Ik vrees dus dat ik af moet gaan zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Note: <knip>
==============
Alle teksten die ik geschreven heb ik mijn slechte tijd heb ik verwijdert om verdere wrijvingen te voorkomen. Sinds ik ben geminderd met de Risperdal ben ik veel toepasselijker volgens mijn vriendin en die zal het wel weten want die ziet mij van buitenaf.
Ik slikte Risperdal in combinatie met Paroxetine en dat gaf een paroxidale bijwerking; agressie!
Er is een klachtenbrief de deur uit en ik maak er werk van. Ik hoop jullie niet geschaadt te hebben.
Concreet: Dit kan zelfs een rechtzaak worden, weet je dat alvast. De arts moest dit eerder weten
==============

Die dag in Amsterdam is dit weekend. Ik hoop op veel foto's en impressies in dit topic want ik heb eindelijk weten te achterhalen welk type accu's ik heb en dat kan nuttig zijn voor mensen die eraan denken de scooter te bestellen bij Oxxio (klanten krijgen 100 euro korting).
De mensen van ECO-movement hebben mij een handboek van de accu's gestuurd en daarin staan veel grafieken.

Kenmerkend voor een goede loodgelaccu zijn als volgt
(alles uit die PDF)

Beschikbare capaciteit bij 1C (1 kapaciteit, dus als accu 18A is dat je ook 18A trekt als ontlaadstroom. Een scooter komt daar heel gauw aan, 40km bij 40km/h, dus)
is 60% in de zomer en 50% in de Winter.
Het verschil tussen 25 graden en 0 graden is 10% is prestatieverlies bij een belasting van 1C

Dat zijn hele nette waarden en dat btekend dus niet dat ik in de winter al na 25 km stil sta. Het is nu ook al stukke kouder en ik heb Nijmegen alsnog gered (bij 12,7 graden) terwijl die rit ook in de zomer op het naadje is van mijn bereik.

Dat loodaccu's alsnog niet geschikt zijn voor dit doeleinde blijkt dat ik bij 1C maar 60% van de kapaciteit kan benutten. Bij 0,05C is dat 103% (20 uurs ontlading).

Toen heb ik een mail gestuurd naar ECO-movement wat hun mogelijkheden zijn op gebied van vervanging van de accu's.
Als deze accu's op zijn kan ik ze laten vervangen door een beter accupakket. Ik moet dan uiteraart wel meer betalen, maar het is mogelijk dus.
Desnoods zet ik er zelf een NiCD pakket in als de garantie afgelopen is. Dat lukt mij wel.
Kwestie van lader aanpassen en de controller (voltage clipping)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CanonG1 schreef op vrijdag 14 september 2007 @ 21:02:

Ik doe defeinitief niet mee. Ik heb gisteren de remcilinder op de post naar Duitsland gedaan. Na anderhalve week denken kwamen ze erachter dat ze het liever zelf wilden doen. Even een quote van de dealer:

"Ik ben en betje quaad op ze." :D

Ik denk niet dat ik de cilinder voor volgende week terug heb. Erg jammer. Had ook voor CityCom een leuke exposure geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ik had het al gelezen op je weblog en ik dacht al dat dat niet goed ging komen vóór dit weekend. Jammer, maar ik hoop veel foto's te nemen en die zal ik zeker hier en op mijn website posten! Het weer lijkt ook mee te gaan werken, dus dat is fijn.

Op zaterdag kan ik de scooter ophalen in Weesp, ik rijd er dan mee naar een vriend in Amsterdam. De scooter en ik blijven daar slapen en ik kan dus 's ochtends met een vrijwel volle accu aan de start verschijnen. Na de Toer eet ik even wat terwijl de scooter oplaad en dan rijd ik terug naar Weesp. Het zou allemaal prima moeten kunnen. De Toer zelf is ongeveer 25km, en vanaf het eindpunt terug naar Weesp is ongeveer 20km. Het is een 25km/u model dus die zou een bereik moeten hebben van zo'n 70km.

Voor mensen die wel mee gaan doen (of gewoon benieuwd zijn): ik heb de route in Google Earth en GPX-formaat op mijn website gezet, handig voor in de GPS.

[ Voor 41% gewijzigd door JeroenH op 21-09-2007 10:37 . Reden: Ik had nog meer te vertellen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op vrijdag 21 september 2007 @ 08:33:

is 60% in de zomer en 50% in de Winter.
Het verschil tussen 25 graden en 0 graden is 10% is prestatieverlies bij een belasting van 1C
Naar mijn idee is dat een prestatieverlies van 1/6, ongeveer 17% dus. Maar ik heb het idee dat het bij scooters niet echt uitmaakt: als je rijdt blijven de accu's toch warm door de stroom die er doorheen loopt en als ik ooit zo'n ding koop zal hij toch altijd binnenstaan. Pas als hij een paar uur stil buiten staat en het is koud zullen de accu's afkoelen.

Hoe dan ook, op dit moment is lood/gel het enige wat voor de grote markt (die toch al niet zo groot is) betaalbaar is. NiMH komt vanzelf, met daarna eventueel Li-ion/Li-poly als de kinderziektes er uit zijn.

Nu moeten de scooters alleen nog van het pauper-imago af die ze bij veel mensen lijken te hebben (niet bij mij) en dan kan het echt van start.

[ Voor 13% gewijzigd door JeroenH op 21-09-2007 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:48

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

CanonG1 schreef op vrijdag 21 september 2007 @ 10:32:
Voor mensen die wel mee gaan doen (of gewoon benieiwd zijn): ik heb de route in Google Earth en GPX-formaat op mijn website gezet, handig voor in de GPS.
Grappig, men rijdt langs mijn huis :P Misschien dat ik even aanhaak met mijn ligfiets + camera.

Wat ik nog steeds niet snap: er wordt gesproken over een autovrije zondag binnen de ringweg, maar ik kan je vertellen dat echt 95% van de mensen hier van niks weet, want het is totaal niet in de mainstream media geweest. Ik vraag me dus af of het wel een verplichte autovrije dag is, of dat men alleen maar de mensen verzoekt de auto te laten staan.

De route is wel over de normale weg, maar er zitten een paar gekke dingen tussen zoals het lokale winkelcentrum (nummertje 2 in de route) wat een voetgangersgebied is en waar op zondag toch niemand is (alle winkels dicht), dus waarom daar nou per sé doorheen gereden moet worden?

En ik weet niet waar je die route vandaan hebt, maar er zitten wel een paar foutjes in. Zo moet je volgens de route met een trap van het winkelcentrum weer de normale weg op.

[ Voor 8% gewijzigd door Gizz op 21-09-2007 10:42 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gizz schreef op vrijdag 21 september 2007 @ 10:40:
[...]

Grappig, men rijdt langs mijn huis :P Misschien dat ik even aanhaak met mijn ligfiets + camera.

Wat ik nog steeds niet snap: er wordt gesproken over een autovrije zondag binnen de ringweg, maar ik kan je vertellen dat echt 95% van de mensen hier van niks weet, want het is totaal niet in de mainstream media geweest. Ik vraag me dus af of het wel een verplichte autovrije dag is, of dat men alleen maar de mensen verzoekt de auto te laten staan.
Het is geen verplichting je auto te laten staan. Wel is het zo dat een aantal wegen zijn afgesloten voor normaal autoverkeer. Het gevolg zal zijn dat de verkeersdruk op de omringende wegen toeneemt, want iedereen gaat "zo leuk" met de auto naar de autovrije zondag 8)7

Dat is ook de reden dat ik helemaal niet ga. Met het OV is niet praktisch van hieruit en om nou autokilometers te maken om naar een autovrij feest te gaan vind ik net iets te ver gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Gizz schreef op vrijdag 21 september 2007 @ 10:40:
Moet je doen! Ze noemen ook specifiek de fiets als 'Schoner Vervoer'. Als je een breed grijnzend figuur op een elektrische scooter voorbij ziet tuffen dan ben ik dat :)

En ik weet niet waar je die route vandaan hebt, maar er zitten wel een paar foutjes in. Zo moet je volgens de route met een trap van het winkelcentrum weer de normale weg op.
Ik heb hem gemaakt aan de hand van deze PDF. Ik ken daar de weg niet goed, dus het zou inderdaad kunnen zijn dat er een foutje in zit. Waar zit die fout? Bij het Buikslotermeerplein?

[ Voor 8% gewijzigd door JeroenH op 21-09-2007 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Ja, misschien dat ik gewoon de hele tocht meedoe, ben altijd wel in voor gratis taart en een gratis lunch :P. Ook leuk om nu eens met de ligfiets helemaal de stad in te rijden, iets wat ik normaal nooit doe omdat ik gek word van de auto's.
Verwijderd schreef op vrijdag 21 september 2007 @ 11:29:
[...]

Het is geen verplichting je auto te laten staan. Wel is het zo dat een aantal wegen zijn afgesloten voor normaal autoverkeer. Het gevolg zal zijn dat de verkeersdruk op de omringende wegen toeneemt, want iedereen gaat "zo leuk" met de auto naar de autovrije zondag 8)7
Ik vond net wat meer informatie:
Wat is het autovrije gebied?
De autovrije dag vindt plaats in het hele gebied binnen de ring A10, behalve stadsdeel Zeeburg. (Geuzenveld-Slotermeer doet ook mee en organiseert evenementen en activiteiten op Plein '40-'45, maar dit heeft geen gevolgen voor het verkeer.) Het autovrije gebied is van 09.00 tot 17.00 uur afgesloten voor inkomend verkeer vanaf de ring A10. Auto's kunnen de stad wel uit.Stadsdeel Noord is wel bereikbaar vanaf de A10
Oftewel, iedereen in de stad kan en mag gewoon rondrijden.En dat de stad dicht is voor auto's is ook een wassen neus, want Noord mag je wel dus wel in vanaf de snelweg en vanuit Noord rij je zo over de bruggen naar de rest van Amsterdam (zelfde route als Toer).

Erg slap weer van de gemeente :O

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Of van de bewoners/bezoekers... Ik las dat in Leiden vorige week een autovrije dag was maar dat het buiten het autovrije gebied nog nooit zo druk met auto's geweest was. Het is natuurlijk volstrekt logisch om met de auto naar een autovrij gebied te gaan 8)7 (goed, er was ook open monumentendag, maar dan nog)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CanonG1 schreef op vrijdag 21 september 2007 @ 10:34:
[...]

Naar mijn idee is dat een prestatieverlies van 1/6, ongeveer 17% dus. Maar ik heb het idee dat het bij scooters niet echt uitmaakt: als je rijdt blijven de accu's toch warm door de stroom die er doorheen loopt en als ik ooit zo'n ding koop zal hij toch altijd binnenstaan. Pas als hij een paar uur stil buiten staat en het is koud zullen de accu's afkoelen.

Hoe dan ook, op dit moment is lood/gel het enige wat voor de grote markt (die toch al niet zo groot is) betaalbaar is. NiMH komt vanzelf, met daarna eventueel Li-ion/Li-poly als de kinderziektes er uit zijn.

Nu moeten de scooters alleen nog van het pauper-imago af die ze bij veel mensen lijken te hebben (niet bij mij) en dan kan het echt van start.
Daar heb je een punt inderdaad. Hij staat altijd binnen bij mij thuis en in de winter is het in de schuur zo'n 4-6 graden en in de zomer 25-30 graden. Geen extremen dus, wel enkelmuurs aan de voorkant :/ . Maar de warmte komt van de andere muren af zodat het nooit echt heel koud is.

Ik ben net naar Oss geweest (2x16km) met licht aan en dat licht op de scooter is een minpunt want in het schema staat dat het voltage weer teruggeconverteerd wordt naar 12 volt (=verlies) en de lamp is zelf een E4 bulb, dus hetzelfde als de koplamp in een auto : 70 watt+achterlicht+converteren is vlug 100 watt terwijl je maar 600 watt effectief kan trekken. Dat is een flinke slok voor de accu.

32km is geen enkel probleem, ook met lichten aan niet. Het gaat om het idee dat de verlichting zoveel energie kost op een relatief kleine accu. Als er nu in plaats van 18 A dus 38 A accu's inzaten is de slok op de borrel ook veel kleiner in verhouding.

Of permanente LED maken op de accu's in serie met het contact en je hebt perfect licht met weinig opname. Parallel op de hoofdkring dus.

25 km/h rijden op een bromscooter valt niet mee en als ik even niet oplet zit ik weer aan de 40 km/h. Dat gaat automatisch en dat is een nadeel van mij.

• stefan001
Ah Exuimtum, als tweaker zijnde kan je daar toch wel mooie led-verlichting inbouwen? Dan wordt je bereik een stuk groter (en trekt hij vast ook sneller op/hogere top :P).

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

CanonG1 schreef op vrijdag 21 september 2007 @ 12:00:
Waar zit die fout? Bij het Buikslotermeerplein?
Die PDF is ook wel heel grof natuurlijk, dus je blijft zitten met eigen interpretaties :) Maar bij het Buikslotermeerplein zitten wel een paar dingen die waarschijnlijk niet kloppen, omdat ze niet logisch zijn.
Zo ga je nu bij vanaf de IJdoornlaan te ver rechtdoor en maak je opeens een haakse bocht waarbij je op het fietspad dat onder de weg doorgaat belandt. Logischer is om eerder naar rechts te gaan, bij het kruispunt richting de rotonde. Bij de rotonde dan driekwart (linksaf), die weg loopt schuin naar beneden, naar het niveau van het winkelcentrum. Daarna meteen weer naar links, de markt op. Terug zal dezelfde weg worden via de rotonde.

Is het overigens het idee dat iedereen op de weg rijdt, of moeten fietsers wel op het fietspad? Fietsers zullen dan op sommige stukken wat anders rijden, omdat de fietspaden vaak een niveau lager liggen en de weg van de auto's kruizen.
Of van de bewoners/bezoekers...
Op de website van de autovrije zondag staat dat 82% van de bewoners het eens is met een autovrije dag. Nou weet ik niet of ze gewoon hebben gevraagd of men een autovrije dag wil, of dat men een autovrije dag zou tolereren als je eigenlijk alles nog met je auto mag. Maar als het eerste het geval is zou de stad een stuk autovrijer kunnen worden, bijna iedereen is het er immers mee eens.

[ Voor 17% gewijzigd door Gizz op 22-09-2007 17:31 ]

Verwijderd

Zojuist krijg ik te horen dat de CityEL toch vertegenwoordigd is morgen. En dan niet een, maar twee stuks. Nou baal ik er helemaal van dat ik niet mee kan doen. Waren bijna alle CityEL's in Nederland bij elkaar :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En beetje overheengekomen vandaag, Deom?
Lullig voor je, man! Ik gun je een herkansing, misschien volgend jaar?

Maar goed, liever een nieuwe remcylinder dan een nieuwe automotor zoals ik ooit had. Weg vakantiegeld.

Net toen ik uit het raam hing vroeg de buurvrouw of ik gisteren vroeg op bed lag en de andere buurvrouw ook. Dat was niet het geval en dat betekend dat ze me vannacht om 3 uur niet hebben horen thuiskomen met mijn E-scoot. Ik kwam van een maat en die houd zich ook hiermee bezig dus gespreksstof genoeg.

Ik wist nog wel toen ik met mijn oude brommer aan kwam zetten in de nacht. Meteen 2 lampen aan -O- Dat scheelde wel iets want je moet bij ons 3/4 blok rondrijden voor het binnenplein waar ook alle slaapkamerramen aan grenzen en waar de schuurtjes staan.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 23-09-2007 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Vandaag een stukje (vanaf het winkelcentrum tot na de bruggen) meegereden met de toer. De route was niet voor iedereen even duidelijk geloof ik, en de fietsers reden ook op de weg terwijl afgesproken was dat men gewoon het fietspad zou volgen (hoorde ik van een andere ligfietser).

Opvallend veel normale fietsers trouwens, die iedereen natuurlijk al kent. Gelukkig wel de gelegenheid gehad om eens in een velomobiel rond te rijden en de Twike en CityEl in het echt te aanschouwen. Vooral de Twike vond ik in het echt veel mooier dan op de foto's, ook de afwerking van het interieur was boven verwachting.

Toch maar weer eens de prijslijst erbij gepakt, gezien het feit dat wij een 2e (zuinige!) auto willen, maar het blijft toch een te groot verschil met normale zuinige auto's. Voor €8400 heb je een Daihatsu Cuore op benzine die 1/27 rijdt op de snelweg, terwijl een Twike met een leuk accupack minstens €20.000 kost. Dan is de keuze snel gemaakt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Gizz schreef op zondag 23 september 2007 @ 21:33:
Vandaag een stukje (vanaf het winkelcentrum tot na de bruggen) meegereden met de toer. De route was niet voor iedereen even duidelijk geloof ik, en de fietsers reden ook op de weg terwijl afgesproken was dat men gewoon het fietspad zou volgen (hoorde ik van een andere ligfietser).
Dat klopt inderdaad (ik was er de hele toer bij), maar al vrij snel na de start kwamen we de dam-tot-dam loop tegen waardoor we een stuk over de weg moesten, en dat bleek zo goed te gaan (geen auto's) dat iedereen bijna automatisch op de weg bleef rijden. Inderdaad niet zoals afgesproken, maar wel praktischer en leuker.

Pijnlijker vond ik dat de toer een paar knelpunten had waar de waterstofbus maar nét doorheen kon. Het had toch lullig geweest als die was blijven steken. Ook viel het niet mee om na ieder stoppunt iedereen weer min of meer tegelijk te bewegen te vertrekken. Maar het was de eerste keer dat dit georganiseerd werd, dus dit zijn wat kleine verbeterpuntjes voor volgend jaar. Verder was het fantastisch!
Vooral de Twike vond ik in het echt veel mooier dan op de foto's, ook de afwerking van het interieur was boven verwachting.
Het model met het mooie interieur en de leren stoelen heb je niet voor de prijs zoals je die hieronder ziet, doe daar nog maar wat bij :)
Toch maar weer eens de prijslijst erbij gepakt, gezien het feit dat wij een 2e (zuinige!) auto willen, maar het blijft toch een te groot verschil met normale zuinige auto's. Voor €8400 heb je een Daihatsu Cuore op benzine die 1/27 rijdt op de snelweg, terwijl een Twike met een leuk accupack minstens €20.000 kost. Dan is de keuze snel gemaakt :)
Is de keus dan snel gemaakt? Dat is jammer want je kunt beter even verder denken. De aanschafprijs is slechts een deel van je totale kosten (TCO, zo je wilt). Een Twike kun je realistisch rijden voor € 0,20 per km, een nieuwe Cuore zal daar waarschijnlijk iets boven zitten (vergelijk zelf). Dus zo heel erg duur is een Twike volgens mij niet. Vorige week heb ik met een Twike-bezitter in Zeeland gemaild en is er voor dagelijks gebruik (woon/werk, boodschappen, familiebezoek, etc.) zeer tevreden mee.

En behalve de prijs die jij betaalt zijn er de kosten die je afwentelt op de rest van Nederland en de wereld door dat de Cuore benzine verbruikt, vervuiling produceert en - zo je dat belangrijk vindt - CO2 uitstoot. Dat kost de samenleving als geheel, en jou dus ook, geld. De Twike kan rijden op duurzaam opgewekte elektriciteit, en gaat door zijn lage gewicht sowieso veel efficiënter met energie om, daardoor zijn de externe kosten veel lager.

Natuurlijk moet je ook de minpunten van een Twike niet uit het oog verliezen: het is een tweezitter, de actieradius is zo'n 90km en in vergelijking met een Cuore is de passieve veiligheid simpelweg minder. Maar het is een meer complexe afweging dasn je misschien denkt.

[ Voor 11% gewijzigd door JeroenH op 24-09-2007 08:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unclero

unclero

MB EQA ftw \o/

En zelfs als je die 20 ruggen van de Twike teveel vind, dan zou je ook nog kunnen overwegen om een tweewieler te gaan halen.

Maar dat zegt iemand die uberhaupt vindt dat mensen te snel de auto in stappen om daarna te gaan klagen over fileproblemen :+.

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
unclero schreef op maandag 24 september 2007 @ 09:27:
En zelfs als je die 20 ruggen van de Twike teveel vind, dan zou je ook nog kunnen overwegen om een tweewieler te gaan halen.
Als de afstand niet al te groot is en bent geen watje (kou, regen) zou dat zeker een oplossing kunnen zijn. Ik heb afgelopen weekend 100+ km afgelegd op een elektrische scooter en ik moet zeggen: dat is prima te doen! Ik vond het zeer relaxt, vooral de stilte is echt perfect. Op zaterdag reed ik van Weesp naar Amsterdam-West, en vooral daar bij Diemen in de bossen vond ik het bijna onwerkelijk, alsof je op een vliegend tapijt zit. Bij een stoplicht daar had ik al de eerste aanspraak: "heee is dat elektrisch?". Ook zondagochtend op de veerpont over het IJ wilde mensen al meer weten (hoewel de Segways van de NS meer bekijks hadden :)).

Op de terugweg was ik nog verdwaald in de Bijlmer, dat was iets minder zo met de schemering en die flats die ze aan het slopen zijn. Maar dat is allemaal goed gegaan.
Maar dat zegt iemand die uberhaupt vindt dat mensen te snel de auto in stappen om daarna te gaan klagen over fileproblemen :+.
Mee eensch...

[ Voor 6% gewijzigd door JeroenH op 24-09-2007 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CanonG1 schreef op maandag 24 september 2007 @ 07:49:
[...]
Is de keus dan snel gemaakt? Dat is jammer want je kunt beter even verder denken. De aanschafprijs Een Twike kun je realistisch rijden voor € 0,20 per km, een nieuwe Cuore zal daar waarschijnlijk iets boven zitten (vergelijk zelf).
Ik ben het helemaal met je eens wat betreft de overige overwegingen, maar de lijst van de ANWB klopt niet. Met de berekende waardevermindering is een Cuore in 8 jaar volledig afgeschreven, terwijl 7 jaar oude Cuores nog steeds € 2500,- als handelaarsdagwaarde hebben. Op de vrije markt ligt de verkoopprijs nog steeds boven de €4000. Daarnaast weet ik niet waar ze €1000 aan vaste kosten per jaar vandaan halen buiten het onderhoud en banden. Wij komen krap op €500 voor wegenbelasting en verzekering. Ik heb het een paar pagina's terug berekend met reële cijfers en kom dan op 14 cent per kilometer, maar aangezien de benzineprijzen blijven stijgen zal dat snel anders worden.

Daarnaast rij je niet alleen elektrisch omdat het goedkoper os. Het heeft ook nog andere voordelen. Stil, schoon en een hele eigen identiteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CanonG1 schreef op maandag 24 september 2007 @ 10:06:
[...]

.... (hoewel de Segways van de NS meer bekijks hadden :)).
Mogen Segways tegenwoordig al op de openbare weg rijden? Er was toen heel veel over te doen, maar dat is zachtjes in de vergetelheid geraakt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op maandag 24 september 2007 @ 11:04:
Mogen Segways tegenwoordig al op de openbare weg rijden? Er was toen heel veel over te doen, maar dat is zachtjes in de vergetelheid geraakt..
Nou, dat mogen ze dus inderdaad niet, en daar wezen twee dienders dan ook fijntjes op. Gelukkig hadden we een grote bus op waterstof bij ons, dus daar konden de Segways in en alleen bij de stops kwamen ze er uit. De agenten hadden natuurlijk gelijk, maar ik vond het een beetje flauw, er waren nauwelijks auto's op de weg en we gingen minder dan 20 km/u.
Verwijderd schreef op maandag 24 september 2007 @ 11:00:
maar de lijst van de ANWB klopt niet.
Ik heb niet veel verstand van auto's, dus dit was alles wat ik heb om mee te rekenen...
Daarnaast rij je niet alleen elektrisch omdat het goedkoper os. Het heeft ook nog andere voordelen. Stil, schoon en een hele eigen identiteit.
Dat is zeker waar! :)

Ik zag gisteren nog twee collega CityEl-rijders, één op een brommerkenteken en één op een (Duits) autokenteken. Erg leuk om ze in het echt te zien, en echt jammer dat je er niet bij kon zijn. Foto's volgen maar het was een erg inspannend weekend en ik zit vrij gaar op mijn werk nu...

[ Voor 37% gewijzigd door JeroenH op 24-09-2007 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CanonG1 schreef op maandag 24 september 2007 @ 11:34:
[...]

Nou, dat mogen ze dus inderdaad niet, en daar wezen twee dienders dan ook fijntjes op. Gelukkig hadden we een grote bus op waterstof bij ons, dus daar konden de Segways in en alleen bij de stops kwamen ze er uit. De agenten hadden natuurlijk gelijk, maar ik vond het een beetje flauw, er waren nauwelijks auto's op de weg en we gingen minder dan 20 km/u.
Flauwheid ten top, maar ik vrees dat als ze het hadden toegestaan, en de media had er aandacht aan besteed je meteen een rel zou hebben
[...]
Ik zag gisteren nog twee collega CityEl-rijders, één op een brommerkenteken en één op een (Duits) autokenteken. Erg leuk om ze in het echt te zien, en echt jammer dat je er niet bij kon zijn. Foto's volgen maar het was een erg inspannend weekend en ik zit vrij gaar op mijn werk nu...
Die met het brommerkenteken was Hans. Ik heb met enige regelmaat contact met hem, en hij is ook de eerste optie als ik nieuwe accu's nodig heb. Ik bedoel, een CityEL rijder met een accubedrijf dat moet goed komen.
De andere persoon moet Fred Peer geweest zijn. Ik vroeg me al af hoe hij zo snel aan een EL was gekomen. Toen ik hem een week of drie geleden sprak stond de zijne nog in bestelling. Ik had al zo'n vermoeden dat hij dus een exemplaar met Duits kenteken zou regelen.
Gelukkig waren de aanwezige politieagenten niet kundig genoeg om te weten dat ook dit niet is toegestaan. Ik heb hier het een en ander over nagezocht om zelf ook met Duits kenteken te gaan rijden, een voor zover ik kon vinden is het niet toegestaan om in een auto met Duits kenteken te rijden als de Duitse eigenaar daarbij aanwezig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

[...]
Een Twike kun je realistisch rijden voor € 0,20 per km, een nieuwe Cuore zal daar waarschijnlijk iets boven zitten (vergelijk zelf).
Ik denk dat de nieuwe Cuore onder de €0,20 komt, gezien het feit dat het nieuwe model nog zuiniger is en de wegenbelasting nog eens wordt gehalveerd (Prinsjesdag afspraken). Verder is het zo dat niet alleen de techneuten van het gezin in de nieuwe kar zullen rijden, ook mijn moeder en zusje moeten hem gaan gebruiken. Dan is een normale auto toch iets handiger (als je mijn moeder kent zul je het grondig met mij eens zijn :P ). Verder passen in een Cuore meer mensen, is het comfortabeler, grotere range etc.
En behalve de prijs die jij betaalt zijn er de kosten die je afwentelt op de rest van Nederland en de wereld door dat de Cuore benzine verbruikt, vervuiling produceert en - zo je dat belangrijk vindt - CO2 uitstoot.
Ben het met je eens dat er externe kosten zijn, maar wij voelen ons niet zo heel erg schuldig als we in de zuinigste benzineauto op dit moment rondrijden (ok, de Prius is iets zuiniger in de stad, maar die lust weer meer op de snelweg). Als iedereen in dat soort auto's zou rondrijden zou het al veel schelen.

Ik zet trouwens wat vraagtekens bij die €0,20 per kilometer van de Twike. Wij willen waarschijnlijk minimaal het NiMH pack van €5000 euro, en Twiketours.nl adviseert om twee packs te hebben om te wisselen. Zit je op €10000 voor accu's, die je ook nog elke 3 (?) jaar opnieuw mag ophoesten. Dan kan het zijn dat benzine iets duurder is, maar met zulke bedragen moet je toch behoorlijke afstanden rijden wil je een beetje bij elkaar in de buurt komen.

Zijn er overigens al ergens foto's/filmpjes van de toer te vinden? Was zelf vergeten mijn camera mee te nemen.
unclero schreef op maandag 24 september 2007 @ 09:27:
Tweewielers hebben we al, die dingen heten fietsen en daar fiets ik zelf afstanden t/m 100km per dag op. Dat is nog wat efficiënter dan een elektrische scooter lijkt me zo ;) We willen juist iets dat overdekt is voor slecht weer en waar je ook meteen behoorlijk wat bagage in kwijt kan. Dan kom je uit bij een Twike of een benzine-autootje.

[ Voor 12% gewijzigd door Gizz op 24-09-2007 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ook voor non-techneuten is prima in een Twike te rijden, op een bepaalde manier is het zelfs makkelijker dan een normale handgeschakelde auto.
Verder passen in een Cuore meer mensen, is het comfortabeler, grotere range etc.
Dat had ik al gemeld en dat zijn inderdaad zaken die je mee moet nemen in je overwegingen.
de Prius
Vergeet nooit dat je met een klein en lichte auto energetisch gezien al een grote voorsprong hebt, een grote en zware auto kost bij de productie en transport naar de eindgebruiker al veel meer energie, nog afgezien van de verschillen in verbruik.
Twiketours.nl adviseert om twee packs te hebben om te wisselen.
Dat heb je volgens mij verkeerd, je kunt niet zelf de accupacks wisselen bij de Twike. Je kunt wel kiezen tussen het plaatsen van twee of drie packs.
die je ook nog elke 3 (?) jaar opnieuw mag ophoesten.
Volgens mij gaan ze langer mee, ik weet het niet meer precies maar volgens mij staat voor de NiMH-packs toch wel 80000 km levensduur. Ik rijd dat (lang) niet drie jaar.
Dan kan het zijn dat benzine iets duurder is, maar met zulke bedragen moet je toch behoorlijke afstanden rijden wil je een beetje bij elkaar in de buurt komen.
Alleen als je alleen naar het geld kijkt, maar dat had ik al gezegd ;)
Zijn er overigens al ergens foto's/filmpjes van de toer te vinden?
Ja, in mijn camera. Ik hoop vanavond de tijd te vinden ze op mijn website te zetten, incl. een verslag.
Tweewielers hebben we al, die dingen heten fietsen
En veel energiezuiniger dan dat zal het niet worden denk ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CanonG1 schreef op maandag 24 september 2007 @ 10:06:
[...]

Als de afstand niet al te groot is en bent geen watje (kou, regen) zou dat zeker een oplossing kunnen zijn. Ik heb afgelopen weekend 100+ km afgelegd op een elektrische scooter en ik moet zeggen: dat is prima te doen! Ik vond het zeer relaxt, vooral de stilte is echt perfect. Op zaterdag reed ik van Weesp naar Amsterdam-West, en vooral daar bij Diemen in de bossen vond ik het bijna onwerkelijk, alsof je op een vliegend tapijt zit. Bij een stoplicht daar had ik al de eerste aanspraak: "heee is dat elektrisch?". Ook zondagochtend op de veerpont over het IJ wilde mensen al meer weten (hoewel de Segways van de NS meer bekijks hadden :)).

Op de terugweg was ik nog verdwaald in de Bijlmer, dat was iets minder zo met de schemering en die flats die ze aan het slopen zijn. Maar dat is allemaal goed gegaan.

[...]

Mee eensch...
Ja, leuk hé, zo'n elektrische scooter. :*)
Ik heb het gisteren ook heel rustig aan gedaan en ik ben naar Nijmegen geweest. Deze keer heb ik de snelheid op 25 km/h gezet zoals een snorfiets en het resultaat is verbijsterend.
De reistijd voor een retour neemt met 14 minuten toe (2x21km), maar bij terugkomst had ik nog power over. Ik heb wel degelijk bespaard om 25 km/h te rijden in plaats van 35 km/h. Ik denk dat het 20% scheeld want normaal is het op het randje. Nu niet.
Wat ook opvalt is dat je met 25 km/h zelden hoeft af te remmen en dat zal ook besparen.
Als ik naar mijn werk ga rij ik wel gewoon 40 km/h omdat ik hem daar kan bijladen, maar voor de fun is het heel relaxed om 25 te rijden.

Ik weet er onderhand alles van ;)

Nu waait het behoorlijk en omdat de scooter 100 kilo weegt durf ik ermee door de storm. Met mijn elektrische fiets zou dit te zwaar weer zijn, maar mijn E-scoot heeft zich al bewezen in de regen. (terug, als het echt gaat regenen straks heb ik wind mee). Met dit weer houd ik hem ook aan de 30 km/h, ik wil er nog lang mee doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unclero

unclero

MB EQA ftw \o/

Gizz schreef op maandag 24 september 2007 @ 11:52:
Tweewielers hebben we al, die dingen heten fietsen en daar fiets ik zelf afstanden t/m 100km per dag op. Dat is nog wat efficiënter dan een elektrische scooter lijkt me zo ;) We willen juist iets dat overdekt is voor slecht weer en waar je ook meteen behoorlijk wat bagage in kwijt kan. Dan kom je uit bij een Twike of een benzine-autootje.
Je slaat nog een optie in het segment over, de MicroCar aka "brommobiel" ;).
Die heb je op marktplaats ook voor de prijs van een tweedehands oto.. Alleen dan zonder wegenbelasting en gunstiger op de brandstof en verzekering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

unclero schreef op maandag 24 september 2007 @ 13:50:
[...]

Die heb je op marktplaats ook voor de prijs van een tweedehands oto.. Alleen dan zonder wegenbelasting en gunstiger op de brandstof en verzekering.
Helaas heb je aan een brommobiel weinig in Nederland. Er zijn te weinig wegen waar je mag rijden waardoor je creatief moet zijn in het vinden van je route of regelmatig de wet moet overtreden door op wegen te rijden waar je niet mag rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

unclero schreef op maandag 24 september 2007 @ 13:50:
[...]

Die hebben we bewust overgeslagen, die dingen zijn namelijk te traag en ze mogen op veel wegen niet rijden. Om bijvoorbeeld van Amsterdam Noord naar het centrum te komen moet je met zo'n ding het pontje op (geen pretje) of helemaal omrijden naar de bruggen. Met een auto rijd je gewoon door de tunnel.
De wegenbelasting van een Cuore is €6 per maand en dat gunstige brandstofverbruik valt tegen:
Brandstofverbruik in liters per 100 km 3 a 4
Een Cuore haalt ook 1 op 27 (wat eigenlijk veel knapper is, want de microcar rijdt op diesel), maar dan met 100km/u op de snelweg :P

Totaal geen optie dus.

[ Voor 3% gewijzigd door Gizz op 24-09-2007 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unclero

unclero

MB EQA ftw \o/

Verwijderd schreef op maandag 24 september 2007 @ 13:53:
Helaas heb je aan een brommobiel weinig in Nederland. Er zijn te weinig wegen waar je mag rijden waardoor je creatief moet zijn in het vinden van je route of regelmatig de wet moet overtreden door op wegen te rijden waar je niet mag rijden.
Je mag overal rijden behalve de auto(snel)weg, dat betekend ongeveer dat je met een gerust hart van Nijmegen naar Amsterdam kunt rijden zonder al teveel omwegen. Gewoon de routeplanner op "bromfiets" zetten, en op die paar stukjes wanneer de weg veranderd in een autoweg zie je gewoon vantevoren een afslag met een bordje: "fietsers, bromfietsers én brommobielen, volg voor richting X".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op maandag 24 september 2007 @ 12:35:
Ja, leuk hé, zo'n elektrische scooter. :*)
Echt wel. Ik had trouwens nog mazzel: de scooter die ik mee had was als snorfiets geregistreerd maar de begrenzer zat er niet op. Dat betekent dat hij zo 40-45km/u haalde. Het vermogen is echter laag genoeg dat hij zonder problemen op een rollenbank als snorfiets uit de bus komt. Dat was dus geen probleem.

Ik heb natuurlijk geen 40-45 gereden want ik had geen helm op en ik moest behoorlijk ver rijden. Ik heb de afstand Weesp-Amsterdam en Amsterdam-Weesp eigenlijk de hele weg met ongeveer 25 km/u afgelegd en dat is een heel comfortabele snelheid, zeker met het weer wat het zaterdag en vooral zondag was. Zoals Exuintum ook al zei heb ik nauwelijks hard hoeven remmen en liet ik hem vrijwel altijd lang uitrollen naar een rood stolicht toe. Dat scheelt natuurlijk in het verbruik. Eigenlijk heb ik de rijmethode zoals me die bij de Twike uitgelegd is toegepast op de e-scooter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En behalve de prijs die jij betaalt zijn er de kosten die je afwentelt op de rest van Nederland en de wereld door dat de Cuore benzine verbruikt, vervuiling produceert en - zo je dat belangrijk vindt - CO2 uitstoot. Dat kost de samenleving als geheel, en jou dus ook, geld. De Twike kan rijden op duurzaam opgewekte elektriciteit, en gaat door zijn lage gewicht sowieso veel efficiënter met energie om, daardoor zijn de externe kosten veel lager.
Niet iedereen laat zich motiveren door deze 'nobele' gedachten. Ik zie niet in waarom het individu zelf zich blauw zou moeten betalen voor een product met zwaar beperkte functionaliteit als je nauwelijks directe invloed kan ondervinden van de gevolgen. De milieukosten worden je ook niet direct aangerekend, dus daar heb je geen zicht op. Verder is dit letterlijk een heel klein druppeltje op een heel hete plaat. Het haalt werkelijk niets uit. Nu kan je wel zeggen dat het ergens moet beginnen, maar nogmaals, als alleenstaand individu moet het hippie gevoel wel gigantisch groot zijn om een dergelijke overweging te maken.

En je gaat wel erg snel over het verschil van 10.000 euro tussen een normale wagen en de instap twike. Voor 10.000 euro kan je heel wat liters benzine kopen (voor het gemak: 6000 liter). Aan 6l/100km: 100.000 km. Enje kan dan vier personen vervoeren, meer veiligheid, meer bagageruimte, meer comfort. In alle opzichten moet een elektrisch alternatief het afleggen tegenover de traditionele markt.

En 1000 euro/jaar in vaste kosten is nogal uit de lucht gegrepen en enkel om je kostenplaatje wat te forceren. Tenzij je een bmw hebt en je om de twee maand je wagen bij een overpriced dealer binnenbrengt.
CanonG1 schreef op maandag 24 september 2007 @ 12:32:
[...]

Volgens mij gaan ze langer mee, ik weet het niet meer precies maar volgens mij staat voor de NiMH-packs toch wel 80000 km levensduur. Ik rijd dat (lang) niet drie jaar.
Denk aan die 100.000km van daarnet. Dus als je dan eindelijk evenveel kilometers hebt afgelegd als het prijsverschil tussen een wagen en een elektrisch voertuig, dan mag je weer nieuwe batterijen halen. Terwijl een gewone wagen met een eenvoudig nazicht weer 100.000km de weg op kan, gemakkelijk. De prijs van de batterijen zet uw financieel voordeel weer volledig terug naar af.

De vraag is ook hoe de prestatiecurve ligt over die 80.000 km. Als je na 60.000km in de praktijk slechts de helft van de capaciteit meer overhebt door slijtage heb je wéér extra nadelen. Hoe bepalen ze die 80000km? 50% van de originele capaciteit? 60%, 70%?

Kijk, idealistische milieuovertuigingen is heel mooi, maar een beetje naief. Ik heb niets tegen elektrisch rijden en zou er zelf graag één rijden als ze betaalbaar worden, maar dan alleen omdat het voor MIJ goedkoper wordt. Kortzichtig? Ja, waarschijnlijk, maar velen zullen er hetzelfde over denken. Dus als de elektrische wagen goedkoper wordt dan de benzine wagen per km en gelijkaardige uitrusting biedt, dan ga ik over. In het andere geval kan je dus net evengoed benzine blijven rijden.

(trouwens, om alles in perspectief te zetten: bij de productie van 1 ton cement wordt grofweg één ton CO2 geproduceerd. Tel daar nog de hoeveelheid bij voor transport om de cement ter plaatse te krijgen en een hoeveelheid om het cement te maken.... Reken met één ton. Als je een wagen hebt die 150gram/km uitstoot, moet je dus 6000 km rijden om dezelfde hoeveelheid CO2 uit te stoten. De rest kan je zelf wel bedenken)

Elektrisch rijden is voorlopig alleen principiële overtuiging, en hoewel heel lovenswaardig, eigenlijk vrij zinloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op maandag 24 september 2007 @ 14:21:
Elektrisch rijden is voorlopig alleen principiële overtuiging, en hoewel heel lovenswaardig, eigenlijk vrij zinloos.
Ieder zijn mening (hoewel jij die van jou als feit brengt), maar die deel ik niet. Er is meer in het leven dan geld, maar dat inzicht heeft niet iedereen.

Een voorbeeld: Ik woon naast de uitvalsroute van een pizza-bedrijf. De hele avond scheuren de pizzakoeriers door de straat heen en weer. Het zou mij veel geluidsoverlast schelen als die vervangen werden door elektrische scooters (en, het moet gezegd worden, Domino's experimenteert er ook al mee). Als ik met de fiets bij het stoplicht sta, of bij de spoorbomen, wordt ik altijd vergast door mensen di hun motor niet afzetten tijdens het wachten. Elekrische voertuigen: geen stank. En dan is er nog de 'normale' vervuiling en het verschijnsel peak oil.

Je hoort mij niet beweren dat het allemaal perfect is, en ik moet zeggen dat jouw argumenten wat meer hout snijden die van bv. HlpDsk ('ik blijf rijden tot de laatste druppel'), maar als niemand iets doet verandert er niets. Ik was ook erg vroeg met het kopen van een digitale camera, ik denk dan maar dat we mede dankzij mijn grote uitgave van destijds nu behoorlijke goede digitale camera's voor € 150 kunnen kopen. Iets dergelijks hoop ik ook te bereiken voor elektrische voertuigen. Maar nogmaals: om te kunnen of willen zien is een wat bredere blik nodig dan gemeengoed is.

Ik ben vrij zeker dat ik over niet al te lange tijd elektrisch rijd, en hopelijk niet al te lang daarna, meer mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 24 september 2007 @ 14:21:
[...]

Je vergelijkt nu met de Twike. Voor mij is het met de CityEL wel degelijk lonend. Ten opzichte van mijn Suzuki Swift bespaar ik €1200 per jaar. Daarnaast win ik tijd omdat ik niet meer in de file hoef te staan, en ook het rekeningrijden gaat geheel aan me voorbij. Als ik dan dadelijk een gesubsidieerd setje PV panelen op mijn dak heb liggen gaan de kosten per kilometer alleen nog maar verder omlaag waardoor de winst toeneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CanonG1: Er is meer in het leven dan alleen geld

Helemaal waar. Weet je dat de vrijheid en de feeling in zo'n voertuig totaal anders zijn.

In een auto (ja, ik rijd nog wel eens) zit je tussen de grote massa en heb je stricte regels. Nu is autorijden nog te betalen, maar elk jaar zal de prijs omhoog gaan en ik dank alle autorijders voor de opgebrachte accijnzen. De staat is niet gek.

Ik schaar me achet CanonG1 omdat ik het principe van elektrisch rijden ken en ik doe het al een jaar. Nog nooit pech gehad onderweg. Van de 6 benzinevoertuigen die ik in mijn leven kocht redde geen enkele dat om 4550 kilometer probleemloos te rijden (1550scoot+3000fiets) zonder een hik te geven.

Vandaag naar mijn werk behoorlijke wind tegen, maar de scooter lijkt daar op 2 manieren weinig last van de te hebben.

Rukwinden in de zijflank zijn niet erg. Ik hou hem nog recht met een hand aan het stuur door het lage en zware contragewicht. Echt een eitje vergeleken met mijn voormalige spartamet. Met deze wind op de heenweg (eerst tegen dan in de zij) had ik mee kunnen trappen op de spartamet, nu rijd ik relax 30 km/h voor de veiligheid en geen een keer bleek hij er echt moeite mee te hebben (hoge torsie en koppel). Hij zakte niet terug naar 25 ofzo, maar bleef strak op de 30 staan. (bij deze scooter regel je met de hendel niet de kracht, maar de snelheid en dat is wennen, wel ideaal om te croussen)

Ook hevige regen gehad en geen kortsluiting, wel vergeten het dopje dicht te doen van het laadcontact,dus die kon ik uitblazen op mijn werk.
Ik merk ook op mijn werk als ik er toch elk kwartier langsloop dat hij vandaag ondanks de wind erg snel klaar was met laden. Het scheelde een half uur met normaal als ik 40 km/h rijdt (2 uur in plaats van 2,5), dus 20% verschil tussen (windstil en 40 km/h of wind tegen en 30 km/h)

Dat is intens!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unclero

unclero

MB EQA ftw \o/

Dit ziet er ook geinig uit

Weet iemand er meer van? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

2 stoelen in een meter :X

Ik zou flink aan de lijn gaan wil je daar inpassen, sorry, maar dat voertuig is wel erg smal. Hoe zit het met rukwinden enzo?
De range is netjes en het vermogen ook, maar verwacht niet een auto bij te houden met accelererenm, dan is 3 Kwh wel erg weinig voor een vierwieler. Er zijn zelfs elektrische scooters op de markt met 4 Kwh aan vermogen op het wiel, dus ik zou er vanaf zien als ik eerlijk mag zijn.

Een CityEl of Twike biedt je meer ruimte?

Dus zoek liever een wagentje met een stoel als je toch altijd alleen reist zoals ik, maar dat kan ik niet voor je invullen natuurlijk.

En waar is de zijdeur?!

Leuk wagentje inderdaad, maar niet meer als een concept.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 25-09-2007 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 25 september 2007 @ 17:35:
[...]

2 stoelen in een meter :X

Ik zou flink aan de lijn gaan wil je daar inpassen, sorry, maar dat voertuig is wel erg smal. Hoe zit het met rukwinden enzo?
De spoorbreedte is gelijk aan een brommobiel dus dat zal wel meevallen. Ik zou zelfs juist oppassen met lijnen. Ik weet niet of het is opgevallen maar er zitten geen deuren in. Die rukwind blaast dus gewoon door de wagen heen. Als je te licht bent, lig je zelf ook buiten :D
De range is netjes en het vermogen ook, maar verwacht niet een auto bij te houden met accelererenm, dan is 3 Kwh wel erg weinig voor een vierwieler. Er zijn zelfs elektrische scooters op de markt met 4 Kwh aan vermogen op het wiel, dus ik zou er vanaf zien als ik eerlijk mag zijn.

Leuk wagentje inderdaad, maar niet meer als een concept.
Ik vind hem ook wel leuk, maar het gemis aan deuren nekt je denk ik. Even los van hoe je hem hier op de weg krijgt. Ik denk dat het meer een zomer/fun wagentje is om mee in Zuid-Frankrijk te rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Op mijn website heb ik een verslag, wat foto's en een filmpje van de Schoner Vervoer Toer geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Ik sta nergens op! ;(
Stond er wel bijna op trouwens, want volgens mij lag ik voor de twee CityEl's en de Quest te wachten tot de brug weer dicht ging :)

• JeroenH
Gizz schreef op dinsdag 25 september 2007 @ 22:43:
Ik sta nergens op! ;(
Stond er wel bijna op trouwens, want volgens mij lag ik voor de twee CityEl's en de Quest te wachten tot de brug weer dicht ging :)
Was jij op die driewieler-ligfiets met een aanhangertje? Misschien heb ik je nog wel ergens op de foto.

Verwijderd

CanonG1 schreef op dinsdag 25 september 2007 @ 22:39:
Op mijn website heb ik een verslag, wat foto's en een filmpje van de Schoner Vervoer Toer geplaatst.
Ziet er goed uit. Reden er nog veel andere niet duurzame voertuigen mee? Ik zie op het filmpje nog een aantal andere voertuigen rijden namelijk. Verder veel wat ook bij mij de revue is gepasseerd toen ik me aan het oriënteren was. Vooral de Mega Van blijft een geweldig leuk voertuigje om te zien.

Verwijderd

Marzman schreef op woensdag 12 september 2007 @ 21:47:
[...]

[afbeelding]
Speed: up to 120 mph
0-60mph: <4.5 seconds with 200 bhp
Charge time: 2 hours (fast), 5 hours (normal), 30 minutes for 20-50 miles
Range: up to 200/240 miles

Leuke specs (prijs is er ook wel naar).
Die is wel grappig. Als ie dan ook nog veilig is, en de prijs eens fatsoenlijk omlaag gaat dan is het best wel handig. Alleen moet je niet veel mee hoeven nemen. Maar als forenzengebakje wel grappig. Alleen dan niet gifgroen met oranje :+

• JeroenH
Verwijderd schreef op woensdag 26 september 2007 @ 08:15:
Ziet er goed uit. Reden er nog veel andere niet duurzame voertuigen mee? Ik zie op het filmpje nog een aantal andere voertuigen rijden namelijk.
Op het filmpje waren er inderdaad een paar gewone auto's tussen gekropen. Er reden ook een paar auto's mee die omgebouwd waren tot biobrandstof, en één aardgastaxi. Daaraan zie je aan de buitenkant niet dat ze 'anders' zijn.

Ik heb trouwens voor het weekend voor het eerste geroken hoe een auto ruikt die op PPO rijdt. Daarvan wordt gezegd dat het naar een frietkraam ruikt, maar dat vond ik helemaal niet. Sowieso was de geur veel minder sterk dan ik verwachtte en het deed me heel sterk denken aan de tijd dat ik nog met modelvliegtuigjes vloog. In die brandstof zit ricinus-olie als smeermiddel, en omdat het tweetakt-mengsmering is wordt dat verbrand en dat ruikt precies zo.

Verwijderd

CanonG1 schreef op dinsdag 25 september 2007 @ 22:39:
Ik vind dat je dat goed hebt gedaan _/-\o_ Mijn oprechte complimenten en ik heb het met plezier gelezen :)

Zo heb ik ook nog een ietsje kunnen genieten van die tour al was mijn tour zaterdag ook een hele mooie.

Alleen mensen spreken mij nooit aan en kijken nog niet eens op of om als ik eraan kom of wegrijdt. het valt hun niet eens op dat ze het geknetter missen op dat moment. Een enkeling kijkt even nog eens achterom.
Ik denk dat het komt omdat ik in NO-Brabant woon en daar is het concept helemaal niet bekend. Mijn door FietsNED toegewezen monteur uit Deurssen beaamde dat ook al dat hij de persoon is met de minste klanten en niet omdat hij zo onaardig is, maar omdat het concept hier helemaal niet van de grond wil komen. Elektrische fietsen die ik hier wel vaak zie zijn wel bij hem de grootste broodwinning. Scooters komt hij hier weinig tegen en zijn collega in Utrecht heeft het er heel wat drukker mee met die scooters.

Waarom dan? Gaan ze zo vaak kapot?
Nee, maar mensen rijden vaak ergens tegenaan :? , komen met een lege accu te staan of hebben een lekke band. Dat zijn de redenen dat hij uitrukt. Dat zei hij dus tegen mij in een mailconversatie.
Echte pechgevallen zoals een defect in de emissie komt hij enkele keren tegen per maand. Toen ik hem kocht was ik klantnummer 190. Dat is dus niet veel.
Vaak is vocht de boosdoener dat de controller ermee kapt. Het blijkt dus dat mensen de scooter gewoon in de regen laten staan en ooit lekt het binnen, maar hij kan wel tegen regen tijdens het rijden. Mensen weten nog niet met zo'n scooter om te gaan. Het is een heel andere techniek en ik snap hele goed dat als een scooter altijd buiten staat in dit klimaat dat het water ooit binnen zal lekken. Bij mij staat hij lekker binnen en kan hij na in de regen gereden te hebben lekker drogen.

Ik hoop wel op meer intresse want het is een apart apparaat. Op het werk zien ze hem ook niet eens staan en een domkop verteld mij dat hij niet binnen mag staan omdat het naar benzine kan gaan ruiken. Nee, sukkel, zie je die lader? Ooo, ja.
Dat soort domme dingen kom ik vaker tegen dan ik wil :)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 26-09-2007 09:11 ]

• JeroenH
Verwijderd schreef op woensdag 26 september 2007 @ 09:06:
Ik vind dat je dat goed hebt gedaan _/-\o_ Mijn oprechte complimenten en ik heb het met plezier gelezen :)
Bedankt! :)
Ik denk dat het komt omdat ik in NO-Brabant woon en daar is het concept helemaal niet bekend.
Zou een grote factor niet kunnen zijn dat de afstanden die mensen af willen leggen in die regio gemiddeld groter zijn dan in een stad als bv. Utrecht? De e-scooters zijn bij uitstek geschikt voor relatief korte ritjes door de stad, bij langere ritten loop je al gauw tegen de beperkte actieradius aan. Bij langere afstanden wil je ook eerder droog zitten (5 min in de regen is niet zo erg, maar een half uur vinden niet veel mensen fijn) dus komt - helaas - al sneller de auto in beeld als vervoermiddel.

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

CanonG1 schreef op woensdag 26 september 2007 @ 07:29:
[...]

Was jij op die driewieler-ligfiets met een aanhangertje? Misschien heb ik je nog wel ergens op de foto.
Nee, maar daar heb ik wel vaak naast gefietst. Ik heb een zwarte tweewieler :)

Verder geven je foto's wel een leuke impressie!

• JeroenH
Gizz schreef op woensdag 26 september 2007 @ 10:16:
Nee, maar daar heb ik wel vaak naast gefietst. Ik heb een zwarte tweewieler :)
Je hebt me op alle foto's weten te ontwijken, maar op één foto heb ik je, heel klein. Het is op de brug als we staan te wachten tot de brug weer dicht is. Volgens mij sta je daar naast die Quest.
Verder geven je foto's wel een leuke impressie!
Bedankt! Ik heb minder foto's gemaakt dat ik had gehoopt maar ik was die dag meer zelf bezig met kijken, praten, luisteren, etc.

• JeroenH
Cool! Check dit:

http://blog.nuonsolarteam...7/09/25/fotogenieke-dagen

De voorbereidingen voor de WSC zijn in volle gang!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 17:24

Metro2002

Memento mori

[...]

Dat klopt inderdaad (ik was er de hele toer bij), maar al vrij snel na de start kwamen we de dam-tot-dam loop tegen waardoor we een stuk over de weg moesten, en dat bleek zo goed te gaan (geen auto's) dat iedereen bijna automatisch op de weg bleef rijden. Inderdaad niet zoals afgesproken, maar wel praktischer en leuker.

Pijnlijker vond ik dat de toer een paar knelpunten had waar de waterstofbus maar nét doorheen kon. Het had toch lullig geweest als die was blijven steken. Ook viel het niet mee om na ieder stoppunt iedereen weer min of meer tegelijk te bewegen te vertrekken. Maar het was de eerste keer dat dit georganiseerd werd, dus dit zijn wat kleine verbeterpuntjes voor volgend jaar. Verder was het fantastisch!

[...]

Het model met het mooie interieur en de leren stoelen heb je niet voor de prijs zoals je die hieronder ziet, doe daar nog maar wat bij :)

[...]

Is de keus dan snel gemaakt? Dat is jammer want je kunt beter even verder denken. De aanschafprijs is slechts een deel van je totale kosten (TCO, zo je wilt). Een Twike kun je realistisch rijden voor € 0,20 per km, een nieuwe Cuore zal daar waarschijnlijk iets boven zitten (vergelijk zelf). Dus zo heel erg duur is een Twike volgens mij niet. Vorige week heb ik met een Twike-bezitter in Zeeland gemaild en is er voor dagelijks gebruik (woon/werk, boodschappen, familiebezoek, etc.) zeer tevreden mee.

Natuurlijk moet je ook de minpunten van een Twike niet uit het oog verliezen: het is een tweezitter, de actieradius is zo'n 90km en in vergelijking met een Cuore is de passieve veiligheid simpelweg minder. Maar het is een meer complexe afweging dasn je misschien denkt.
20 cent per kilometer :o das best duur! Mijn suzuki swift doet inclusief afschrijving en reparaties ongeveer 14 cent per kilometer en die rijdt nog onzuiniger dan een nieuwe cuore. Swift rijdt ergens tussen de 1 op 14 en 1 op 16. (hij schrijft alleen bijna niet meer af vanwege zijn leeftijd)

• JeroenH
Metro2002 schreef op woensdag 26 september 2007 @ 16:00:
20 cent per kilometer :o das best duur! Mijn suzuki swift doet inclusief afschrijving en reparaties ongeveer 14 cent per kilometer en die rijdt nog onzuiniger dan een nieuwe cuore. Swift rijdt ergens tussen de 1 op 14 en 1 op 16. (hij schrijft alleen bijna niet meer af vanwege zijn leeftijd)
Nogmaals: Ten eerste wist ik niet dat de ANWB-lijst wel erg zwaar rekende, en ten tweede is geld maar een deel van het verhaal. Met een auto op benzine veroorzaak je externe kosten die het hele land (de hele wereld eigenlijk) mag betalen. Een efficiënter voertuig op duurzaam opgewekte elektriciteit veroorzaakt veel minder van deze kosten.

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

CanonG1 schreef op woensdag 26 september 2007 @ 16:02:
[...]

Nogmaals: Ten eerste wist ik niet dat de ANWB-lijst wel erg zwaar rekende, en ten tweede is geld maar een deel van het verhaal. Met een auto op benzine veroorzaak je externe kosten die het hele land (de hele wereld eigenlijk) mag betalen. Een efficiënter voertuig op duurzaam opgewekte elektriciteit veroorzaakt veel minder van deze kosten.
Dat klopt, Ik heb zelf ook vaak met interesse naar electrische voertuigen gekeken maar ze zijn het allemaal net niet. Ik wil geen ding wat alleen op het fietspad mag (dan pak ik wel de fiets), ik wil ook geen ding waar je maar met 1 persoon tegelijk in kan (als ik ergens heen ga met de auto is het 9 vd 10 keer met zijn 2en en wat bagage). en ik wil gewoon op de snelwegen kunnen rijden (ik rij altijd buiten de spits en omdat ik vlakbij mijn werk woon heb ik geen last van files) :)

En je zit met de accu's, wat denk je dat dat aan vervuiling geeft? dat zijn nou niet de meest milieuvriendelijke dingen die er zijn hoor. En als je die elke 3 jaar moet vervangen of elke 60.000km dan vervuil je indirect ook een heleboel! En opladen? 5 uur opladen? denk je dat ik 5 uur lang een 'auto' voor de deur kan opladen zonder dat de hangjeugd in mijn wijk de stekker eraf heeft geknipt :+

Nee, electrisch rijden zie ik absoluut zitten, alleen niet met de huidige stand der techniek.
Als ik electrisch wil gaan rijden moeten dat voldoen aan mijn eisen:

- niet kleiner dan een swift ivm comfort en minimaal 2 personen + bagage kunnen vervoeren
- oplaadtijd van niet langer dan een uur
- langere actieradius
- actieradius onafhankelijk van weersomstandigheden
- moet gewoon op de weg kunnen.

Dat is even afgezien van de extra kosten voor electrisch rijden want ik vind best dat je wat over mag hebben voor het milieu maar op dit moment zie ik absoluut geen milieuvoordeel in electrisch rijden (stroom wordt voor 90% opgewekt uit gas en olie, moet met enorme verliezen getransporteerd worden, het moet opgeladen worden (nog meer verliezen) ) , de accu's zijn énorm schadelijk voor het milieu. en het is nog duurder ook. Veel meer dan een ' feel good ' gevoel kan ik electrisch rijden helaas niet noemen momenteel. net als bv prius rijders.

maar de techniek zelf vind ik veelbelovend en hoop zeker dat we over een x aantal jaar massaal aan de electrische voertuigen gaan. Electrisch heeft gewoon best veel voordelen zoals heel koppel, stilte onder het rijden en uiteraard geen uitstoot tijdens het rijden en er zijn heel veel manieren om stroom (schoon) op te wekken. Alleen de opslag ervan moeten ze écht drastisch veranderen wil het slagen.
Bv door supercondensators oid te gaan gebruiken. Snel opgeladen en kunnen veel lading vasthouden.

En nog een opmerking over de website:

Afbeeldingslocatie: http://www.solarwebsite.nl/nieuws/img/20070925cityels.jpg

Heeft deze city EL nou een zonnepaneel op het dak gemonteerd? En zo ja, helpt dat veel ?

[ Voor 3% gewijzigd door Metro2002 op 26-09-2007 16:43 ]

• JeroenH
Metro2002 schreef op woensdag 26 september 2007 @ 16:42:

[afbeelding]

Heeft deze city EL nou een zonnepaneel op het dak gemonteerd? En zo ja, helpt dat veel ?
Ja, er zit een klein zonnestroompaneeltje op het dak, ik denk hooguit 50-60Wp. Dat zal niet veel zoden aan de dijk zetten, sterker nog: je moet oppassen dat geen nadeel geeft door de luchtweerstand.

-edit-

OK, vergissing dus: het is maar 30Wp. Dat gaat echt niet veel helpen. Het is meer symbolisch denk ik. Zonnestroompanelen horen op je huis.

[ Voor 12% gewijzigd door JeroenH op 26-09-2007 21:35 ]

Verwijderd

[...]

[afbeelding]

Eigenlijk zijn het drie paneeltjes van 10 wp volt die ieder direct op een accu aangesloten zijn. Ieder paneel laad dus zijn eigen accu. Dat voorkomt moeilijke elektrische schema's.

Meer over deze CityEL op onderstaande site.

http://www.acimaccubedrijf.nl/1456375.htm

Verwijderd

[...]

Veel meer dan een ' feel good ' gevoel kan ik electrisch rijden helaas niet noemen momenteel. net als bv prius rijders.
Doet me denken aan die aflevering van south park. Tiende seizoen, smug alert :p

Voor de rest ben ik het wel met je eens. (ongeveer wat ik in een eerdere post ook zei). Je doet het enkel om de 'feel good'. Ik wil ook niet in één of andere single seater gewrongen worden, en wil het comfort van een traditionele wagen niet opgeven. (plaats voor meerdere personen en bagage)

Uiteraard is het aangenamer in een stad te wonen waar niemand uitlaatgassen uitstoot en de brommertjes geen lawaai maken, maar ik wil geen early adopter zijn. Toch niet in dit segment. Velen hier willen dat wel, en dat is hun goed recht. Maar het is er nog vrij vroeg voor. De prijzen swingen de pan uit voor het 'weinige' wat je in feite krijgt.

edit: het was vooral CanonG1 die deze utopie aandroeg als argument en het deed overkomen alsof me dat niet kon schelen :) . Uiteraard heeft iedereen liever stilte als hij in een stad langs de straat loopt en liever geen degoutante fumes. Ook ik, lijkt me evident. Maar ik wil niet als enige géén verschil gaan maken met dure gecompromitteerde voertuigen.

Van zodra de nadelen minder worden en de prijzen acceptabel tov de alternatieven (aanschaf zowel als lopende kosten, denk aan de batterijen) zou ik er geen probleem mee hebben een elektrische wagen te overwegen (eigenlijk nog niet aan de orde want ik ben nog student)

Een hybride zou ik nog net interessant genoeg vinden. Maar dat is ook redelijk kantje boordje. Het oplaadprobleem wat je schets kan verholpen worden door wagens die intern hun eigen batterijen opladen met behulp van fosiele brandstof. (hybrides met range extender. Dus de motor met fosiele brandstoffen dient niet voor de directe voortbeweging maar om de batterijen op te laden). Daar zie ik wel een haalbare toekomst voor op korte termijn. (de motor hoeft niet te versnellen of vertragen en kan continu op het efficientste toerental presteren.)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 26-09-2007 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Als ik de bezoekersaantallen van mijn website zie na mijn stukjes over de Aerorider, Twike en Schoner Vervoer Toer zou je kunnen denken dat er veel belangstelling is voor schoon en duurzaam vervoer:

Afbeeldingslocatie: http://www.solarwebsite.nl/statistieken/img/websitebezoekers2007.png

(begin augustus schreef ik over de Aerorider, eind augustus over de Twike, en eind september over de Schoner Vervoer Toer. Alledrie de stukjes zorgde voor een lawine aan bezoekers, zie de grafiek, en mails.)

Die gedachte wordt dan helaas weer grondig de grond in geboord door berichtjes als dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CanonG1 schreef op zondag 30 september 2007 @ 22:33:
Als ik de bezoekersaantallen van mijn website zie na mijn stukjes over de Aerorider, Twike en Schoner Vervoer Toer zou je kunnen denken dat er veel belangstelling is voor schoon en duurzaam vervoer:

[afbeelding]

(begin augustus schreef ik over de Aerorider, eind augustus over de Twike, en eind september over de Schoner Vervoer Toer. Alledrie de stukjes zorgde voor een lawine aan bezoekers, zie de grafiek, en mails.)

Die gedachte wordt dan helaas weer grondig de grond in geboord door berichtjes als dit.
Ik heb ook een flinke toename gezien. Het onderwerp leeft wel, maar na de evenementen zakt het weer snel in. Dat is dan weer jammer.

Over het nieuwsstukje. Blijkbaar is er ook een helft die wel naar het milieu kijkt bij de aanschaf van een auto. Dat is dan weer positief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op maandag 01 oktober 2007 @ 10:03:
Ik heb ook een flinke toename gezien. Het onderwerp leeft wel, maar na de evenementen zakt het weer snel in. Dat is dan weer jammer.
Ik ben benieuwd of de aantallen in oktober veel lager zullen zijn. Ik zie wel bij de zoektermen de laatste tijd zeer vaak termen als elektrische scooter, twike, earorider, cityel, etc. voorbijkomen. Dus het leeft echt onder de internet-zoekers.
Over het nieuwsstukje. Blijkbaar is er ook een helft die wel naar het milieu kijkt bij de aanschaf van een auto. Dat is dan weer positief.
Ah, ben jij er zo één. Het glas is halfvol? :D Maar je hebt gelijk, de helft let er wel op en dat is op zich mooi. Ik vind het alleen niet genoeg, en daarbij: als men er écht op zou letten zouden de Nederlandse wegen er heel anders uitzien (leger en gevuld met kleine, zuinige (elektrische?) auto's).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Uit dat artikel:
Verder geeft 65 procent van de ondervraagden aan nooit benzine te gebruiken die minder belastend is voor het milieu.
welke benzine bedoelen ze dan? die shell vpower ofzo? vind je het gek dat niemand dat tankt met die prijzen. dat moet de overheid ook eens ingrijpen en zeggen van we verlagen de accijns op schonere brandstoffen. Zolang dat niet gebeurd gaan mensen het ook niet tanken. Ze hebben het destijds ook zo gedaan met gelode en ongelode benzine dus het kan prima werken.

Verder lijkt het artikel negatief maar het geeft ook aan dat meer dan de helft blijkbaar wél kijkt naar het verbruik ed. van een auto maar er staat wel een waarheid als een koe in. Een auto is geen koelkast die je alleen op ratio koopt. Een auto is ook emotie, een auto kies je ook omdat je een bepaald model mooi vind of lekker vind rijden. Energiezuinig is slechts 1 van de wegingsfactoren. En dat geldt voor mij ook. Tuurlijk moet een auto energiezuinig zijn maar als ik zie hoe ontzettend weinig comfort de zuinigere auto's bieden dan kan ik me levendig voorstellen dat je voor een model groter (en onzuiniger) kiest. Neem bv de gemiddelde 'stoelen' in een energiezuinige auto. dat zijn gewoon hangmatten terwijl je in een groter model wél fatsoenlijke stoelen krijgt.
Plus de meeste energiezuinige auto's zijn van die onwijze wijvenbakken. Neem nou een cinquecento (of een ceicento) of een aygo of een micra of een cuore. De vrouwelijkheid straalt er werkelijk vanaf. Overal lieve ronde vormen, het dashboard lijkt meer op een stel tieten en heupen dan op een dashboard. Kijk je dan bv naar een gemiddelde bmw of honda dan zucht dat gewoon mannelijkheid uit, maarja die zijn gelijk weer groter.

verschil:

aygo:

Afbeeldingslocatie: http://www.autotheek.nl/cutenews/data/upimages/rijtest_toyota_aygo_binnen.jpg
:r
seicento:

Afbeeldingslocatie: http://www.autoweek.nl/images/480/3/4de2eccf6ad457df4955cae890a99fc3.jpg
:r
honda civic:

Afbeeldingslocatie: http://www.motiontrends.com/2006/m10/Honda/Civic_Type_R_dash.jpg
:9~
mercedes:

Afbeeldingslocatie: http://www.pioneer.nl/images/products/carnavigationpackage/pioneer/avic_hd_mercedes_c_medium.jpg

:9

Positieve uitzondering vind ik nog altijd de suzuki swift, in de wat luxere uitvoeringen prima stoelen, een normaal onzijdig dashboard en een normale uitstraling en toch zuinig. Alleen is dat nieuwere model dan weer om te janken ;( stuk groter, hoger en lomper om te zien en bovenal ZWAAR.

Kleine auto's moeten gewoon weer cool worden, dan is er ook meer vraag naar.
Wat trouwens ook in het artikel staat klopt natuurlijk ook wel. Autoverkeer is absoluut niet de grootste dader als het om milieuproblemen gaat. Uit mijn hoofd gezegd zorgt ál het autoverkeer bij elkaar voor 10% van de uitstoot van schadelijke gassen.

Electrische auto's moeten ook wat stoerder worden willen ze aanslaan. De tesla roadstar is een prachtig voorbeeld van hoe het wel kan :)

Ben nog steeds erg benieuwd wat de toekomst gaat worden :9

[ Voor 8% gewijzigd door Metro2002 op 01-10-2007 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Metro2002 schreef op maandag 01 oktober 2007 @ 13:08:
Een auto is ook emotie, een auto kies je ook omdat je een bepaald model mooi vind of lekker vind rijden.
Dat geldt misschien voor veel mensen, maar niet voor iedereen. Kijk, ik zie het als volgt: ik heb een 'mobiliteitswens'; ik wil van A naar B. Dan ga ik nadenken, wat is voor deze specifieke reis de beste oplossing. Reisduur, financiële kosten, milieubelasting, vermoeidheid, weer, etc. neem ik allemaal mee en op basis daarvan kies ik lopen, fietsen, auto, OV, vliegtuig, ruimteschip, etc. Jouw verdeling van de smilies onder die dashboardfoto's deel ik niet, die Aygo vind ik er geinig uit zien en is onder de 'normale' auto's zo'n beetje het meest zuinige wat je kunt kopen. Daarbij een Toyota, dus waarschijnlijk goede kwaliteit en lage onderhoudskosten. Ik kan er op geen enkele wijze met mijn verstand bij waarom je een auto zou kopen die duurder is, meer energie verbruikt, meer milieuschade veroorzaakt, meer schade aanricht bij een ongeval, etc. En het argument "onze zes kinderen moeten mee kunnen" snijdt geen hout, ik meen dat de gemiddelde bezetting van de automobielen op de Nederlandse wegen 1,4 is. Eén komma vier!! Dat gekoppeld aan het feit dat 50% van alle gemaakte autoritten korter zijn dan 50km (uit mijn hoofd) betekent dat een Twike met li-ion akku's (200km actieradius) voor een zeer groot deel van alle verplaatsingen een prima voertuig zou zijn.
Uit mijn hoofd gezegd zorgt ál het autoverkeer bij elkaar voor 10% van de uitstoot van schadelijke gassen
Volgens mij is de transportsector als geheel verantwoordelijk voor zo'n 30% van het totale wereldwijde energieverbruik, dus 10% voor personenauto's klinkt niet onredelijk. Maar vergeet niet dat veel van die vervuiling lokaal, dus in onze steden is. Elektrisch vervoer zou de steden een stuk leefbaarder maken, ook door verminderd geluid. Tel daarbij op dat elektrische voertuigen per kilometer zeer veel minder energie verbruiken.
Electrische auto's moeten ook wat stoerder worden willen ze aanslaan. De tesla roadstar is een prachtig voorbeeld van hoe het wel kan :)

Ben nog steeds erg benieuwd wat de toekomst gaat worden :9
Nou, daar zeg je inderdaad wat. Als de designafdelingen van elektrische voertuigen eens een schop onder hun hol kregen zou er veel verbeterd kunnen worden. Ik denk dat het geheim van de smid is: zorg dat het voertuig in kwestie zoveel mogelijk op een conventionele auto lijkt (maar dan minimaal de helft lichter). Kijk naar het verleden: de eerste auto's leken sprekend op de paardenkoetsen van die tijd, ik heb zelfs wel eens een plaatje gezien van een auto uit 1905 of zo met een paardenkop voorop gemonteerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik word niet warm of koud van je post al is hij qua opzet prima, je laat de details van dashboards goed zien, maar zijn het allemaal elektrische voertuigen? Zo ja, dan heb ik niets gezecht, maar graag on-topic.

Dat ik er niet koud of warm van wordt is niet omdat jij het bent, maar omdat ik helemaal niets geef om auto's behalve de elektrische want ik rij al een jaar elektrisch en dat zal ik blijven doen.
Het bevalt me uitstekend en het anticiperen op een acculading houd je heel alert in het verkeer en dat heeft voordelen (langzamer rijden met scooter en verkeersituaties daarom nóg beter kunnen inschatten doordat je er meer tijd voor krijgt). Ik wil niet weten in welke staat ik ben als ik mijn scooter in de prak rijd door mijn stommiteit. Ik heb wel Full casco, maar toch. het idee alleen al met al die rompslomp, nee dank je.

Ik ben zeer enthousiast over de nieuwe Prius en Hybride voertuigen. Volwassen auto's, maar alleen wat stillen er veel zuiniger. Dan nog E85 tanken en je bent aardig op de goede weg. dan helpen spaarlampjes geen flikker meer want als je over auto's preekt spreek je al gauw over 12 Kw/100km. Daar moet jij heel lang een spaarlamp voor laten branden om dat terug te winnen vergeleken met een normale gloeilamp. Daarmee kun je jouw computer ongeveer jaren in stand-by laten staan en nog meer zoals douchen wat 2 Kw kost voor een normale goede douchebeurt van 7 minuten mét spaarkop. Zoveel energie kost autorijden dus ik zie heel veel heil in deze ontwikkeling want als je energie wilt bespoaren begin je in mijn ogen wel op die manier en niet je spaarlampjes of Cool & Quiet. Dat maakt zo weinig verschil.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 01-10-2007 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

CanonG1 schreef op maandag 01 oktober 2007 @ 13:57:
[...]

Dat geldt misschien voor veel mensen, maar niet voor iedereen.
voor ongeveer de helft vd kopers blijkbaar wel ;)
Ik kan er op geen enkele wijze met mijn verstand bij waarom je een auto zou kopen die duurder is, meer energie verbruikt, meer milieuschade veroorzaakt, meer schade aanricht bij een ongeval, etc. En het argument "onze zes kinderen moeten mee kunnen" snijdt geen hout, ik meen dat de gemiddelde bezetting van de automobielen op de Nederlandse wegen 1,4 is. Eén komma vier!! Dat gekoppeld aan het feit dat 50% van alle gemaakte autoritten korter zijn dan 50km (uit mijn hoofd) betekent dat een Twike met li-ion akku's (200km actieradius) voor een zeer groot deel van alle verplaatsingen een prima voertuig zou zijn.
Rij jij maar als vertegenwoordiger eens de hele dag in een aygo, dan pak ik een comfortabel auto ok?
;)
Ik heb zelf ook wel eens in een aygo gezeten, toegeven, best een geinige kar maar wat een GRAFstoelen zitten daarin. Zelfs voor mijn postuur nog veel te smal en te kort (en ik weeg 63 kg op 1m85 :X ), vering is redelijk stug, hoop geluid van buitenaf en op de snelweg mag je meehelpen duwen.
dat zijn óók redenen waarop mensen een auto kiezen. En na 1 rit naar zuid frankrijk in een suzuki swift ben ik ook wel teruggekomen van het idee dat een auto alleen maar zuinig moet zijn. Op zo'n eind kies je uiteindelijk ook voor wat meer comfort want man man wat was ik gebroken toen ik aankwam.

en bij een beetje steile helling moest ik plankgas in zijn 3 omhoog crossen en tussen de vrachtwagens rijden. ook niet echt een fijn gevoel kan ik je vertellen.

In mijn auto's daarvoor (de wat grotere citroëns ) heb ik daar nooit last van gehad.

comfort en vermogen tellen voor de meeste mensen ook mee in een overweging ;)
Als je puur in de stad rijdt en nooit lange einden rijdt zie ik weinig redenen om inderdaad NIET voor zo'n auto te gaan. Das waar. Maar net wat je behoeftes zijn.

En als je inderdaad 6 kinderen hebt (ken er genoeg die 4 tot 6 kinderen hebben) dan prop je die niet in een aygo. Dat past gewoon niet, en om nou 2 auto's te kopen, 1 voor als je met het hele gezin weg wilt en 1 voor als je alleen weggaat is uit milieuaspect zonodig nog dommer dan gewoon maar gelijk een wat grotere auto kopen :)
Volgens mij is de transportsector als geheel verantwoordelijk voor zo'n 30% van het totale wereldwijde energieverbruik, dus 10% voor personenauto's klinkt niet onredelijk. Maar vergeet niet dat veel van die vervuiling lokaal, dus in onze steden is. Elektrisch vervoer zou de steden een stuk leefbaarder maken, ook door verminderd geluid. Tel daarbij op dat elektrische voertuigen per kilometer zeer veel minder energie verbruiken.
Eens, maar dat breekt pas door als er goede alternatieven voor accu's gevonden gaan worden ben ik bang :{

[...]
Nou, daar zeg je inderdaad wat. Als de designafdelingen van elektrische voertuigen eens een schop onder hun hol kregen zou er veel verbeterd kunnen worden. Ik denk dat het geheim van de smid is: zorg dat het voertuig in kwestie zoveel mogelijk op een conventionele auto lijkt (maar dan minimaal de helft lichter). Kijk naar het verleden: de eerste auto's leken sprekend op de paardenkoetsen van die tijd, ik heb zelfs wel eens een plaatje gezien van een auto uit 1905 of zo met een paardenkop voorop gemonteerd!
ik bedoel maar, blijkbaar moeten electrische auto's of energiezuinige auto's er altijd zo debiel uitzien. Leuk als concept maar geen hond die hem vervolgens koopt.

[ Voor 4% gewijzigd door Metro2002 op 01-10-2007 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Verwijderd schreef op maandag 01 oktober 2007 @ 14:02:
Ik word niet warm of koud van je post al is hij qua opzet prima, je laat de details van dashboards goed zien, maar zijn het allemaal elektrische voertuigen? Zo ja, dan heb ik niets gezecht, maar graag on-topic.

Dat ik er niet koud of warm van wordt is niet omdat jij het bent, maar omdat ik helemaal niets geef om auto's behalve de elektrische want ik rij al een jaar elektrisch en dat zal ik blijven doen.
Het bevalt me uitstekend en het anticiperen op een acculading houd je heel alert in het verkeer en dat heeft voordelen (langzamer rijden met scooter en verkeersituaties daarom nóg beter kunnen inschatten doordat je er meer tijd voor krijgt). Ik wil niet weten in welke staat ik ben als ik mijn scooter in de prak rijd door mijn stommiteit. Ik heb wel Full casco, maar toch. het idee alleen al met al die rompslomp, nee dank je.

Ik ben zeer enthousiast over de nieuwe Prius en Hybride voertuigen. Volwassen auto's, maar alleen wat stillen er veel zuiniger. Dan nog E85 tanken en je bent aardig op de goede weg. dan helpen spaarlampjes geen flikker meer want als je over auto's preekt spreek je al gauw over 12 Kw/100km. Daar moet jij heel lang een spaarlamp voor laten branden om dat terug te winnen vergeleken met een normale gloeilamp. Daarmee kun je jouw computer ongeveer jaren in stand-by laten staan en nog meer zoals douchen wat 2 Kw kost voor een normale goede douchebeurt van 7 minuten mét spaarkop. Zoveel energie kost autorijden dus ik zie heel veel heil in deze ontwikkeling want als je energie wilt bespoaren begin je in mijn ogen wel op die manier en niet je spaarlampjes of Cool & Quiet. Dat maakt zo weinig verschil.
Autorijden (uberhaupt vervoer) kost veel energie ja. Alleen staat je auto misschien 2 uur per dag aan en je pc op je werk minstens 8 uur, soms zelfs 24 uur per dag. En dan kan je een zuinige pc hebben die 'slechts' 100 wat per uur verstookt, dan heb je het wel over 0,8Kwh tot 2,4Kwh per (werk)dag.
Tel daar nog even wat verlichting bij op (paar lampen: 100w) , verwarming (al snel 18Kw!), de koffieautomaat (650 watt!), waterkoker (ruim 600w) voor je thee, het oogsten van het graan, het transport van het graan, de verwerking van het graan tot brood, het verpakken van het brood, het naar de winkel transporteren van het brood zodat je overdag een paar boterhammetjes hebt. De straatverlichting waar je onder door rijdt.

Moet je dat allemaal bij elkaar eens optellen. Is het dan nog onzinnig om ook op de wat minder in het oog springende dingen te letten en niet alleen maar het wijzende vingertje richting de auto te richten?

als ik van jouw 12Kw per 100km uitga ben ik dus aan mijn auto per jaar (ik rij 10.000km per jaar) 1200Kw kwijt. Een gemiddeld huishouden in nederland gebruikt alleen aan stroom al 3x zoveel per jaar. Dus dat valt dan toch wel weer mee :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Metro2002 schreef op maandag 01 oktober 2007 @ 14:22:
Rij jij maar als vertegenwoordiger eens de hele dag in een aygo, dan pak ik een comfortabel auto ok?
;)
Paar weken met een seicento op vakantie geweest, ik zie het probleem echt niet... :?
Zelfs voor mijn postuur nog veel te smal en te kort (en ik weeg 63 kg op 1m85 :X ),
Sja, om nou een auto op alleen zijn stoelen af te rekenen ;) Daar kun je andere inzetten.
vering is redelijk stug,
Waardoor je goed de oneffenheden in de weg voelt, dat lijkt mij veiliger.
hoop geluid van buitenaf
Waardoor je goed je snelheid in de gaten houdt en ambulances e.d. beter hoort.
en op de snelweg mag je meehelpen duwen.
Haalt de Aygo geen 100 en 120 km/u dan? Met die andere dingen heb is (misschien) nog een beetje een punt, maar dit is echt een non-argument.
en bij een beetje steile helling moest ik plankgas in zijn 3 omhoog crossen en tussen de vrachtwagens rijden. ook niet echt een fijn gevoel kan ik je vertellen.
En omdat je één of twee keer per jaar in de bergen rijdt moet je het hele jaar in een grote, onzuinige auto rijden...
En als je inderdaad 6 kinderen hebt (ken er genoeg die 4 tot 6 kinderen hebben) dan prop je die niet in een aygo. Dat past gewoon niet, en om nou 2 auto's te kopen, 1 voor als je met het hele gezin weg wilt en 1 voor als je alleen weggaat is uit milieuaspect zonodig nog dommer dan gewoon maar gelijk een wat grotere auto kopen :)
Die 6 kinderen zijn natuurlijk ook een keuze anno 2007 (wat de milieu- en energieaspecten daarvan zijn zal ik in het midden laten). Als je nu continu met die 6 kids rond zou rijden is een Espace natuurlijk handig, maar nogmaals: gemiddeld rijdt er 1,4 persoon per auto rond. 1000-1200kg staal moet verplaatst worden om een paar kg mensenvlees te verplaatsen. Dat is toch op geen enkele manier uit te leggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

CanonG1 schreef op maandag 01 oktober 2007 @ 14:42:
[...]

Paar weken met een seicento op vakantie geweest, ik zie het probleem echt niet... :?

Sja, om nou een auto op alleen zijn stoelen af te rekenen ;) Daar kun je andere inzetten.
Ik heb een vrij zwakke rug dus zijn goede stoelen essentieel voor mij en een hele zware afweging bij de aanschaf van een auto.
Waardoor je goed de oneffenheden in de weg voelt, dat lijkt mij veiliger.
een stugge vering staat absoluut niet direct gelijk aan betere wegligging. Mijn swift is ook knalhard afgeveerd maar heeft een wegligging van een dronken fietser.
Mijn citroëns daarentegen waren uberslap geveerd en die kon ik met 1 pink nog fluitend haarspeldbochten doorsturen.
Waardoor je goed je snelheid in de gaten houdt en ambulances e.d. beter hoort.
en waardoor je bij 120km/u naar elkaar moet gillen in de auto ;)
Haalt de Aygo geen 100 en 120 km/u dan? Met die andere dingen heb is (misschien) nog een beetje een punt, maar dit is echt een non-argument.
O dat haalt ie wel hoor, mijn swift haalt zelfs de 160 nog. Alleen duurt dat ongeveer drie kwartier.
Even snel inhalen is er niet bij en comfortabel 120-130 rijden is er zeker niet bij omdat de snelheid bij een kleine helling al in elkaar duvelt. En in zijn 5 de beneluxtunnel uitrijden en dan 100km/u vasthouden is zo goed als onmogelijk.
En omdat je één of twee keer per jaar in de bergen rijdt moet je het hele jaar in een grote, onzuinige auto rijden...
Nee en daarom doe ik het ook niet maar het is wél fijner (en veiliger) als je wat over hebt.
Die 6 kinderen zijn natuurlijk ook een keuze anno 2007 (wat de milieu- en energieaspecten daarvan zijn zal ik in het midden laten). Als je nu continu met die 6 kids rond zou rijden is een Espace natuurlijk handig, maar nogmaals: gemiddeld rijdt er 1,4 persoon per auto rond. 1000-1200kg staal moet verplaatst worden om een paar kg mensenvlees te verplaatsen. Dat is toch op geen enkele manier uit te leggen?
Dat mag inderdaad van mij ook wel een stuk lichter (al was het maar voor de wegenbelasting :9 ) Zelfs mijn kleine kar weegt nog een gezonde 750kg. Maarja aan de andere kant, dat zijn maar 7 dikke mensen bij elkaar :P dus zó extreem zwaar is het nou ook allemaal niet. En je moet het ook weer niet té licht willen want dan waait je auto bij een beetje wind zo van de weg af. Ik zit niet graag in een lichte auto als het een beetje stormt hoor. Dan vlieg je alle kanten op.

Ben zelf ooit begonnen met een suzuki alto, zo'n koekblik model. Maar god, een klein beetje zijwind en je moest constant bijsturen en je durfde amper harder dan 80. :o Dat was echt scary shit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Canon, je bent echt wel extreem geobsedeerd door de zuinigheid van een potentieel voertuig. En daarmee probeer je alles te rationaliseren vanuit je eigen perceptie. Jij bent idd met een ceicento op vakantie geweest en 'geen problemen ondervonden'. Misschien omdat je ook geen problemen wíl zien, om toch maar vurig het kleine koekblik te verdedigen. Alle mogelijke negativiteit is per definitie onwaar...

Kleine auto's hebben kleine motoren en korte overbrengingen om het nog ietwat snappy te laten aanvoelen. Dus aan 130 rijdt je met 4000 rpm of zo met een hels lawaai van een astmatisch motortje. Maar goed, als jij dat geen probleem vindt...

Je doet alsof iedereen die niet jouw ver doorgedreven droge rationele analyse maakt gewoon achterlijke mensen zijn en je het zelf zoveel beter weet. Dat terwijl autorijden in de eerste plaats een 'emotionele' en irrationele aangelegenheid is. Mensen hebben hard gewerkt en willen zichzelf dan in een comfortabele wagen zien.

En dan kom je ook altijd af met dezelfde statistische cijfers, jouw stokpaardje, die echt complete nonsens zijn, dat besef je toch ook wel? De cijfers zijn precies wat ze zijn: statistiek. De overgrote meerderheid van de tijd rijdt je idd alleen in de wagen (werk, inkopen). Maar van zodra je ook maar één maal boven dat gemiddelde uitkomt is uw wagen gewoon nutteloos en voldoet het niet aan de eisen. Sim-pel toch? Wat weer extra stress en moeilijkheden veroorzaakt om voor die gelegenheid wel gepast vervoer te verkrijgen.

Kijk, door 40km per dag alleen te rijden en dan 5km met vier naar de voetbaltraining van de kids te gaan kom je ook aan 1.4 personen per rit. Die cijfers zeggen echt niets. Uw voertuig dat maw gebaseerd is op 1.4 personen en 50 km is dan ontoereikend. Of moet je dan maar twee voertuigen in huis halen? Als het gemakkelijk met één kan. Je voertuig moet gewoon voorzien zijn om af en toe meerdere mensen te vervoeren en verder dan 50 km te gaan. Wat vaker gebeurt dan je denkt. (vrienden, familie, verdere bestemmingen, vakantie). Je zou dan idd meerdere types voertuigen kunnen in huis halen, maar goed....

Ik heb niet per definitie iets tegen elektrisch vervoer, maar ze moeten mij een wagen kunnen aanbieden met plaats voor vier, goede prestaties en dan elektrisch, en niet duurder dan een gewone wagen. Anders zal het echt nooit doorbreken ben ik bang. Daarom zie ik ook het meeste heil in elektrisch met range extender (hybride) Dat lost voor een groot deel veel problemen op en is het beste compromis.

Om je toch al een beetje tegemoet te komen, ik zal normaalgezien nooit een diesel kopen, dus geen lonkkankerverwekkende roetdeeltjes en stank. Als ze nu ook eens de accijnzen omdraaien en diesels duurder maken en benzine goedkoper. Dat zou veel logischer zijn vanuit milieuperspectief

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op maandag 01 oktober 2007 @ 15:44:
Alle mogelijke negativiteit is per definitie onwaar...
Nee, dat niet. Ik ben ook gewoon een jongetje en een auto met veel pk per kg is absoluut leuk om leuk speels mee te rijden etc. Maar ik vind het sterk verhoogde energieverbruik het simpelweg niet waard.
Je doet alsof iedereen die niet jouw ver doorgedreven droge rationele analyse maakt gewoon achterlijke mensen zijn en je het zelf zoveel beter weet.
Dat is wel erg sterk gesteld, ik heb het woord achterlijk niet in de mond genomen. Ik vind het wel bijzonder dat mensen kiezen voor een verkwistende manier van zichzelf verplaatsen terwijl het ook prima anders kan.
Dat terwijl autorijden in de eerste plaats een 'emotionele' en irrationele aangelegenheid is. Mensen hebben hard gewerkt en willen zichzelf dan in een comfortabele wagen zien.
Let's agree to disagree, wat zeg je me daarvan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CanonG1 schreef op maandag 01 oktober 2007 @ 15:56:

Dat is wel erg sterk gesteld, ik heb het woord achterlijk niet in de mond genomen. Ik vind het wel bijzonder dat mensen kiezen voor een verkwistende manier van zichzelf verplaatsen terwijl het ook prima anders kan.
Ik denk dat dit in de praktijk nogal meevalt hoor. Elektrisch is sowieso niet mainstream, dus dat kan je al schrappen. Van de overblijvende mogelijke opties wordt meestal echt niet vaak de snelste en krachtigste variant gekozen. Kijk maar eens in rond naar het straatbeeld. Gewoon al omdat het duur is (aanschaf, verzekering, tax en verbruik). Dus je gaat naar de dealer met een verzoek (twee kids, dus vierzitter) en uit het beschikbare wordt dan het zuinigste gekozen. Je ziet toch veel meer 1.4 dieseltjes en 1.6 benzine en zo die net geschikt zijn om een kleine gezinswagen voort te bewegen. (80 pk of zo)

Dus in dat kader wordt niet per se verkwistend gekozen. (muv de auto-afficionado, maar die zal je altijd hebben). Je kan het echter de consument niet kwalijk nemen dat elektrisch geen waardig alternatief is. Het is niet aan de consument om elektrisch mainstream te maken, maar aan de industrie/producent. En blijkbaar staan we technisch gezien bijlange nog niet ver genoeg om elektrisch naar voor te schuiven als alternatief tov fosiele brandstoffen. (spijtig genoeg)

Eén concept die hierin wel iets kan bieden is die honda (ben de naam kwijt). Normale sedan op hydrogen die je thuis in een basisstation kan opwekken. Ook dat heeft op korte termijn potentie. Maar zuiver elektrisch gaat niet gebeuren tenzij er een drastische evolutie plaatsvindt in de technologie van batterijen, en ik zie niet in waar daar op dit moment grote marges liggen.

Ook moet je volgens mij voldoen aan de verwachting van de consument die 'energie wil tanken' zoals dat nu gebeurt met traditionele wagens. Eenmaal opladen en nergens kunen bijvullen zal volgens mij ook nooit echt doorbreken. Daarom dat hydrogen hier wel toekomst heeft, evenals de range extender hybrides. Dat is volgens mij op middellange termijn een pad die mogelijkheden biedt. Op korte termijn zal je nu vooral de gewone hybrids zien boomen. Zowat ieder merk zal hierin investeren. Een doekje voor het bloeden, maar het zorgt er misschien wel voor dat benzine itt diesel terug populair wordt. (wat op zich ook al een stap in de goede richting is, minder lawaai, minder vervuiling, minder roet, ...)
Let's agree to disagree, wat zeg je me daarvan...
uiteraard :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is dit een topic over elektrische voertuigen of een topic om naar elkaar te wijzen??!
Discussieren met technische mensen gaat nooit echt goed :/

Is het nu leuk om een ander af te zeiken? ik weet het niet en daarom vraag ik het.
CanonG1 ziet niets uit eigen perceptie, ik vind CanonG1 eerder vooruitdenkend en wijs. (zeikerds). Wij kunnen nog een heel proper voorbeeld nemen aan sommige users hier!!

Heb jij ooit op een elektrisch voertuig gezeten? Of erin, zoals je het maar wil zien (voorkomt commentaar).

Veel verstandiger om lekker dom te blijven doen, steek je kop in het zand en koop vooral nooit iets duurzaams.

Zoveel mensen zitten het elektrisch rijden af te zeiken en niet hier, zelfs in mijn omgeving dat ik denk van "ik koop een oude volkswagen bus zonder roetfilter en dan blazen als een bezetene".

De wereld wordt dom gehouden, dat is de media goed gelukt, maar ik trap daar verdomme niet in en zeker niet met 2 poten tegelijk.

Nee, als het niet wil doorbreken treur ik over mijn medemens. Dan ben ik heel diep triest en dan zullen we exorbitante problemen gaan krijgen. Taferelen zoals in de Bangkwang gevangenis zijn dan alledaags om maar aan olie te komen. (met 300 in de rij of je verveler gewoon verrot slaan)

Iets wat schaars is en belangrijk en dat mensen moeten hebben, ja daar vecht je wel voor.

Ach, het probleem lost zichzelf op. Met of zonder ons ingrijpen :) Gerustellende gedachte.

Nu, ja 'nu' is er weinig aan de hand. Als ik het geld heb en ik besluit om 10.000 liter te tanken kan dat zonder enig probleem. Wat ik ermee doe (dumpen, in de fik zetten), het zal de Shell een rotzorg wezen, zij hebben een krappe 15.000 euro kunnen incasseren. Nu nog wel, maar over 10 jaar praat ik graag nog eens met onze olieliefhebbers en de sjeiks.

Zolang je nog straffeloos ernstige schade kunt toebrengen aan dier en plant heeft investeren helemaal geen zin. Fabrieken in Thailand dumpen hun chemicaliën gewoon in het open riool en Italianen laten de auto-olie gewoon de put inlopen.
Wat willen wij dan gaan beginnen? Ik zou het verpesten van het milieu gewoon afmaken en de consequenties met een glimlach ontvangen. We hebben die keuze zó bewust gemaakt. Wij kiezen voor het geld en niet voor compassie met de natuur (CO2 neutraal enzo). Goed, niet mijn keuze.

Wat heb ik verder nog in te brengen als miezerig zielig burgertje?:
Geef het goede voorbeeld ? :/

Dit is mijn beste sarcasme en uit het hart bedoeld.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 01-10-2007 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op maandag 01 oktober 2007 @ 19:00:
CanonG1 ziet niets uit eigen perceptie, ik vind CanonG1 eerder vooruitdenkend en wijs.
CanonG1 is er zelf ook bij en kan prima voor zichzelf spreken, dank u :) CanonG1 is niet perfect, laat zijn fantasie ook wel eens te ver de vrije loop en heeft het soms nodig dat er wat tegengas gegeven wordt. Maar is nog steeds fan van elektrische voertuigen omdat ze anders, schoon, zuinig, stil en leuk zijn!

En om het weer ontopic en wat positever te houden; die Qwic elektrische scooter waar ik de Schoner Vervoer Toer op gereden heb is in de aanbieding bij de Bijenkorf voor € 1500. Als ze er nog € 250 vanaf zouden doen sla ik echt aan het twijfelen (ik heb zo'n ding nu niet nodig).

Afbeeldingslocatie: http://www.qwic.nl/www/images/bijenkorf_actie/main.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Verwijderd schreef op maandag 01 oktober 2007 @ 19:00:

Wat heb ik verder nog in te brengen als miezerig zielig burgertje?:
Geef het goede voorbeeld ? :/

Dit is mijn beste sarcasme en uit het hart bedoeld.
je zegt het zelf al, wat heb jij in te brengen. AL zou heel nederland morgen overstappen op electrische voertuigen wat dan? denk je dat dat ook maar IETS helpt op wereldschaal bekeken?
Hell, al zou morgen heel nederland uit elkaar vallen en het complete land van de wereldkaart verdwijnen, dan gaat de natuur en het milieu er alsnog aan.

Niet dat ik daarmee een vrijbrief wil geven om maar lekker het milieu naar de klote te blijven helpen, integendeel. Ik ben zelf absoluut een groot voorstander van schone en duurzame technieken en juich early adaptors alleen maar toe. Maar zolang de gemiddelde consument bij een dealer naar binnen stapt en de keuze heeft tussen benzine en diesel of misschien LPG (alledrie fossiele brandstofverbranders) wat verwacht je dan. Dat mensen massaal gaan zeggen van wij willen electrisch als die optie er niet eens is? (ja na heel veel omwegen, importeren uit een ander land, rdw gekeurd krijgen etc etc en dan zit je nog met een veredelde brommobiel).

Je kan het de gemiddelde consument dus ook nauwelijks kwalijk nemen. En praat maar eens met een gemiddelde autohandelaar of dealer, de meeste mensen gaan écht wel voor zuinig tegenwoordig hoor. Kijk maar eens naar de enorme hoeveelheid kleinere auto's die er rond rijden ( zeg < 950kg)
Saxo's , cuore's , alto's , swifts, axjes etc zie je echt heel veel rijden. Natuurlijk rijden er ook een hoop mensen in grotere auto's maar dat zijn vaak mensen die een auto vd zaak hebben en er de hele dag mee op pad moeten, ja ook daar kan ik me voorstellen dat je voor iets meer luxe en comfort kiest. Daar komt bij dat dat veelal diesels zijn en gemiddeld toch snel 1 op 20 halen. (als we even het olie tekort aanhalen :) )

En dan nog afgezien vd praktische problemen die je krijgt als iedereen besluit electrisch te gaan rijden. Hoeveel extra electriciteitscentrales denk je bv nodig te hebben om aan de energiebehoefte te voldoen?

Electrisch rijden is een hele mooie uitvinding en een prima oplossing voor het vervoersprobleem als de olie op is maar zoals de zaken er nu voor staan heeft de consument in principe geen andere keuze dan rijden op aardolie producten (tenzij je dus heel veel moeite ervoor wilt doen). Prachtig dat er mensen zijn die het nu al doen, prima dat er mensen zijn die onwille van het milieu wél die moeite willen doen maar ik vind niet dat je andere mensen af kunt rekenen op hun keuzes. Veel verschillende mensen en veel verschillende (vervoers)wensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

CanonG1 schreef op maandag 01 oktober 2007 @ 19:18:
[...]

CanonG1 is er zelf ook bij en kan prima voor zichzelf spreken, dank u :) CanonG1 is niet perfect, laat zijn fantasie ook wel eens te ver de vrije loop en heeft het soms nodig dat er wat tegengas gegeven wordt. Maar is nog steeds fan van elektrische voertuigen omdat ze anders, schoon, zuinig, stil en leuk zijn!

En om het weer ontopic en wat positever te houden; die Qwic elektrische scooter waar ik de Schoner Vervoer Toer op gereden heb is in de aanbieding bij de Bijenkorf voor € 1500. Als ze er nog € 250 vanaf zouden doen sla ik echt aan het twijfelen (ik heb zo'n ding nu niet nodig).

[afbeelding]
Leuk ding, en de prijs valt ook nog eens mee. Alleen hoe lang gaan de accu's van zo'n ding mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unclero

unclero

MB EQA ftw \o/

Metro2002 schreef op maandag 01 oktober 2007 @ 13:08:
[..interessant berichtje]

Kleine auto's moeten gewoon weer cool worden, dan is er ook meer vraag naar.
In Japan weten ze tenminste hoe het moet ;).
Hun busjes zien er al geinig uit, ik heb ze ook zo zien doen met die compacte autootjes (zie ook: Fast & Furious, Tokyo Drift).

Sommige kleine auto's zijn ook gewoon comfortabeler. Ik reed (tot ik het tweewielrijden weer had herontdekt) zelf Toyota Avensis. Met mijn postuur (1,80m en schouders zo breed als een gemiddelde deuropening) kan ik me iedere keer met moeite in de auto wringen (soms voelde ik me net een astronaut). Toen ik een keer een tijdje de Suzuki WagonR+ van mijn moeder had geleent was het een verademing :D.
Ik kon gewoon instappen, lag niet helemaal onderuit in de wagen. En dan die ruimte binnen :D.

En dan heb ik het nog niet eens over de benzine gehad. Als ik met de Toyota op de snelweg zit kan ik die wijzer in de benzinemeter gewoon zien dalen |:(, met de Suzuki kan ik heel wat keren van Nijmegen naar Amsterdam (en vice versa) rijden voordat ik hoef te tanken.

En ik geef Metro ook wel gelijk als hij comfort zeer belangrijk acht. We zijn immers niet allemaal ex-mariniers voor wie het idee van comfort iets lager is bijgestelt ;).

Maar groter punt van mij om niet in de auto te stappen is niet het milieu, maar files. Iedereen heeft het wel eens meegemaakt, sommigen zelfs dagelijks. Iedereen ergert zich er aan, maar weinigen beseffen dat ze dat allemaal kunnen omzeilen door de helft van de wielen in te leveren ;).

Ik ga de auto nu definitief de deur uit doen, en die mag plaats maken voor een tourbrommer (ik zat een paar dagen geleden te kwijlen over de Kymco Grand Dink Champagne :9 ..die met die chromen randjes en topkoffers). Stukken zuiniger dan de auto, en afgezien van het feit dat je redelijk aan de elementen blootgestelt bent, is het nog comfortabel ook :D.

Als accu-techniek wat zou verbeteren en de actieradius / snelheid toe zou nemen van electrische voertuigen, zou ik zeker overwegen ze te kopen.. Mits ze met fatsoenlijke racemodellen of ergonomische tourmodellen zouden komen ;).

Zelf geloof ik in een overgangsfase van zg. electrische koppeling. Zo'n tourbrommert zou ook prima door een electromotor aangedreven kunnen worden die zijn stroom krijgt van een lpg-verbrandende microturbine. Als ik een werkplaats zou hebben en het makkelijker zou zijn zelfbouwbrommers voor de openbare weg te keuren, zou ik het denk ik nog proberen ook ;).
De reden dat ik hier expliciet over brommers ipv motoren heb is omdat de stap auto->brommer voor de meeste mensen makkelijker is dan auto->motor, voor die laatste moeten mensen weer apart rijexamen etc hebben en het grote aantal verkeersdoden jaarlijks onder motorrijders schrikt ook velen af.

[ Voor 3% gewijzigd door unclero op 02-10-2007 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

unclero schreef op dinsdag 02 oktober 2007 @ 11:01:
[...]
-- verhaal over 2 wielers --
Een tijdje geleden was er op tv een motorshow te zien waarin ook de filevraag gesteld werd: "lossen de files op als iedereen motor zou gaan rijden".
Steevast antwoord van íedereen die ook maar iets met motoren te maken had: nee absoluur niet.
Een motor is wel smaller dan een auto maar wat heb je daaraan? je hebt nog steeds maar 3 rijbanen ter beschikking. Zit wel wat in natuurlijk.
Dan zou je overal de banen moeten verdubbelen (kan makkelijk als iedereen op de motor zou gaan). dan zou het wellicht wél het fileprobleem kunnen oplossen. Maarja, waar moeten de auto's dan rijden? want die zullen nooit verdwijnen, al was het alleen maar het vrachtverkeer en bestelbusjes die toch noodzakelijk blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unclero

unclero

MB EQA ftw \o/

Metro2002 schreef op dinsdag 02 oktober 2007 @ 11:44:
Een tijdje geleden was er op tv een motorshow te zien waarin ook de filevraag gesteld werd: "lossen de files op als iedereen motor zou gaan rijden".
Steevast antwoord van íedereen die ook maar iets met motoren te maken had: nee absoluur niet.
Een andere reden waarom ik het ook over brommers in mijn vorige monoloog had, ipv motors was dat bovenstaande persoon groot gelijk heeft ;).

Het gaat mij niet zozeer om een regen van racers op de snelweg, maar meer voor die kleinere afstandjes, die afstanden waarvoor we nu nog teveel de auto pakken. En brommers zijn bij uitstek het vervoersmiddel om in de stad op tijd ergens te komen.

De reden waarom ik over dat tourmodel heb staan kwijlen was omdat daar genoeg bagageruimte in zit voor zaterdagse boodschappen, vakantietripjes, en waar een eventuele passagier comfortabel plaats op kan nemen (waar ik de auto eigenlijk alleen voor gebruik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Metro2002 schreef op dinsdag 02 oktober 2007 @ 09:40:
[...]

Ik ben zelf absoluut een groot voorstander van schone en duurzame technieken en juich early adaptors alleen maar toe. Maar zolang de gemiddelde consument bij een dealer naar binnen stapt en de keuze heeft tussen benzine en diesel of misschien LPG (alledrie fossiele brandstofverbranders) wat verwacht je dan. Dat mensen massaal gaan zeggen van wij willen electrisch als die optie er niet eens is? (ja na heel veel omwegen, importeren uit een ander land, rdw gekeurd krijgen etc etc en dan zit je nog met een veredelde brommobiel).

Je kan het de gemiddelde consument dus ook nauwelijks kwalijk nemen. En praat maar eens met een gemiddelde autohandelaar of dealer, de meeste mensen gaan écht wel voor zuinig tegenwoordig hoor. Kijk maar eens naar de enorme hoeveelheid kleinere auto's die er rond rijden ( zeg < 950kg)
Saxo's , cuore's , alto's , swifts, axjes etc zie je echt heel veel rijden.
Precies wat ik zeg dus :)

Ook ik ben niet tegen duurzame ontwikkeling. (hell, hoe kan je daar nu tégen zijn) en duurzame ontwikkeling is zeker een nadruk in mijn studies. Ik kom qua technische kennis ook niet uit een ei, dus mij dan zomaar afschilderen als anti boom knuffelaar en scepticus is misschien ook wat overdreven. :) Ik heb wel degelijk een redelijk zicht op de technologische ontwikkelingen in deze sector (alhoewel mijn specialisatie wel ergens ander ligt) gezien m'n wetenschappelijk achtergrond.

(ik weet niet wat Exuimtum loopt te miepen eigenlijk, na z'n nogal beschamende analyses waar hij er zomaar, zeker van zichzelf, wat op los loopt te rekenen zonder het fundamenteel onderscheid te kunnen maken tussen vermogen,arbeid en totale energie. Beetje verwarrend lopen doen met voltjes en wattjes. Ook zou hij beter z'n laatste post nog eens doorlezen, wat een hoop sentimentele crap bij elkaar. Slaat op niet te veel eigenlijk, alsof hij alleen het geweten van de maatschappij draagt en met z'n elektro brommer de wereld zal redden :) )

Ik wil trouwens ook geen afbreuk doen aan het enthousiasme van Canon? Ik wil enkel wat tegengewicht bieden in de discussie. Beide voetjes op de grond en iets meer realisme.

Ik heb bewondering voor z'n early adopter ingesteldheid, maar daar mag hij niet iedereen op afrekenen. Zeker niet als je stelt dat iedereen maar genoeg zou moeten hebben met een spartaanse eenzitter die 45 km per uur doet (CityEL) Het is voorlopig te duur, niet beschikbaar bij de gewone dealers en dus niet interessant. Als je natuurlijk genoeg budget hebt is het gemakkelijk om wat principieel groene verhaaltjes te komen ophangen, maar daar heeft de fabrieksarbeider die elke dag naar z'n werk moet geen boodschap aan. Die kijkt naar de portemonnaie en koopt een zuinige diesel. Luxury of choice is niet voor iedereen weggelegd.
En zelfs als dat geen probleem is zal iedereen kijken voor het beste compromis tussen kostprijs en lopende kostprijs en comfort. En daar scoren de elektrische hippie mobieltjes nog steeds een grote onvoldoende.

Maar we zijn op de goede weg, en ik ben de eerste om hier enthousiast te komen doen als er weer wat vooruitgang is geboekt (ga er m'n posts maar op na). GM volt, volvo C30 'hybride', honda fuel cell concept die binnen afzienbare tijd productieklaar zou moeten zijn, enz... We komen er wel, maar het is een steil en moeilijk en duur proces. Maar ik heb er vertrouwen in. Ik zal ook de eerste zijn om een 'groen vervoermiddel' te kiezen als ze qua prijs competitief kunnen zijn met de traditionele wagens. Gezien mijn interesse in techniek is een hybride of elektrische wagen (maar dan wel zonder compromissen) gewoon cool. Duh. Ik zou niets liever willen dan in revolutionaire techniek rond te rijden, maar dan wel betaalbaar. :)

Wat betreft die brommer uit de advertentie hierboven. Lijkt me wel interessant. 1500 euro is reeds een goede prijs (gezien die van 2000 komt of zo)

Verder is wat je zegt over de energie voorziening wel ten zeerste relevant natuurlijk. Men denkt hier dat de perfecte wereld bereikt wordt als iedereen overschakelt op elektrisch. Wel, ik kan je garanderen dat we dan pas in de problemen zullen zitten. De elektrische voorzieningen zullen fenomenaal moeten worden om een volledig nationaal wagenpark elektrisch te laten rijden. Dan kunnen we écht niet meer onder kernenergie uit (waarbij vragen reizen over efficiëntie en afval). Deze utopie is dus vooralsnog onmogelijk. Dus als Exuimtum graag iedereen elektrisch ziet rijden ...

En als laatste, een brommer (van die scooter dingen) is dus echt geen oplossing he. Prima dat jij daar mee voldoet, maar in de winter wil ik wel op zijn minst droog zitten met een dak boven mijn hoofd 8)7 Ik zie mezelf later op m'n job niet aankomen met een elektrische scooter, en al zeker niet in de winter |:(

(trouwens ben ik ook nogal sceptisch/realistisch over de zonnepanelen van Canon, ik zie in z'n ondertitel: 850 Watt piek. Dat is dus eigenlijk bijna niets. Net iets meer dan een microgolf. En dat is piek en waarschijnlijk alleen op de middag als de zon het intenst is. In de praktijk duurt de afschrijving van zonnepanelen meerdere jaren, en je kan je afvragen of dergelijke langetermijn afschrijvingen voor de consumenten wel interessant zijn. Zeker voor nutsvoorzieningen. Laten we de levensduur van die dingen dan nog even buiten beschouwing. Nogmaals, respect voor de attitude en de overtuiging, maar dit kan je niet van iedereen verwachten. Budget en kosten komen bijna altijd op de eerste plaats, in tweede instantie zal men zich wel eens bezighouden met principes, als dat dus geen overdreven nadeel is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

http://www.youtube.com/wa...LBJE&mode=related&search=

leuk projectje gevonden om met mijn swift te gaan doen :9 :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op dinsdag 02 oktober 2007 @ 15:10:
Ik wil trouwens ook geen afbreuk doen aan het enthousiasme van Canon? Ik wil enkel wat tegengewicht bieden in de discussie. Beide voetjes op de grond en iets meer realisme.
Dat wordt gewaardeerd :)
Wat betreft die brommer uit de advertentie hierboven. Lijkt me wel interessant. 1500 euro is reeds een goede prijs (gezien die van 2000 komt of zo)
Zou je niet liever naar de totaalprijs per km kijken? Dat is wat je uiteindelijk in totaal betaalt (TCO, zo je wilt) de aanschafprijs kan daar een klein of groot deel van uitmaken.
(trouwens ben ik ook nogal sceptisch/realistisch over de zonnepanelen van Canon, ik zie in z'n ondertitel: 850 Watt piek. Dat is dus eigenlijk bijna niets.
Heb je wel eens verdiept in wat het werkelijk oplevert? 855Wp is een piekvermogen, het is natuurlijk echt van belang wat dat op jaarbasis oplevert. En dat is zo'n 750kWh ofwel zo'n 90% van ons verbruik. Dus "bijna niets"? I beg to differ.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

CanonG1 schreef op dinsdag 02 oktober 2007 @ 15:47:
[...]

Heb je wel eens verdiept in wat het werkelijk oplevert? 855Wp is een piekvermogen, het is natuurlijk echt van belang wat dat op jaarbasis oplevert. En dat is zo'n 750kWh ofwel zo'n 90% van ons verbruik. Dus "bijna niets"? I beg to differ.
Ik denk dat hij eerder bedoeld dat een gemiddeld koffiezetapparaat al het complete vermogen van je zonnepanelen wegtrekt :P en dat je dus in het donker zit als je koffie zet bij wijze van spreken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gelukkig zet je geen 12 uur per dag koffie :P
Pagina: 1 ... 5 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.