Overzicht elektrische voertuigen

Pagina: 1 ... 4 ... 11 Laatste
Acties:
  • 26.724 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

<knip>

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2007 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:32
Verwijderd schreef op vrijdag 24 augustus 2007 @ 02:37:
maar ik heb nu het idee dat het om het winnen gaat en niet om het ding zelf.
Het zal zeker waar zijn dat ze streven naar een zo goed mogelijke finishpositie, maar denk je nou echt dat ze het niet in eerste plaats doen om mee te mogen werken aan een dergelijk geweldig project? Al zou het meest kansloze team mij vragen mee te doen, ik zou het doen, al was het maar voor de onvergetelijke ervaring die het is.
Als deze studenten nu eens deze kennis toepassen in huidige voertuigen, maar nee, de Luna komt eruit.
Je ziet het verkeerd. Dit zijn studenten, geen medewerkers van een autobedrijf. Het doel van de WSC is kennisvergroting, het laten vooruitgaan van de techniek en goede PR voor duurzame technieken, niet om auto's te produceren. Vergeet niet dat de studenten die hieraan meewerken later terechtkomen bij o.a. autoproducenten en daar wellicht de kennis die ze hiermee opgedaan hebben kunnen toepassen. Het vergt een langetermijnvisie om het 'nut' van een dergelijk evenement te zien.
@CanonG1: Je hebt gelijk dat ik wel eens zwartgallig ben. Ik geef het toe en ik heb vanaf gisteren nieuwe medicatie.
Hopelijk gaat het snel beter, ik probeer zaken zoveel mogelijk positief te bekijken en wordt soms een beetje ongelukkig als ik langdurig wordt blootgesteld aan negativiteit.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Morgen de proefrit in de Twike. Ik ben zeer benieuwd, ik ben de handleiding aan het doorlezen en ik hoop maar dat ik er veilig mee kan rijden. Hoe dan ook, het wordt vast weer interessant en leerzaam. Hopelijk heeft Maurice Bergman (van Twike Tours) wat tijd om te babbelen.

Voor een indruk wat ik morgen kan verwachten: Twike filmpje. Hopelijk morgenavond meer info alhier.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 03-09 13:59
En ik ben de eerste die erover post :P. De twike is best cool om in te rijden, maar alleen voor tweakers, en dan moet die tweaker ook een sterke rechterarm hebben. Zo niet, dan word alleen je rechterarm (:P) sterk getraind. Ik vond hem een beetje naar rechts sturen, en dat schijnt (is mijn interpretatie) een fundamenteel probleem te zijn van de ophanging van het voorwiel, of het feit dat het een driewieler is. Het sturen is best zwaar af en toe, maar het is te doen. Hij trekt opzich wel lekker vind ik, ondanks het feit dat CanonG1 en ik in een geknepen twike rondreden. CanonG1 kan er wat meer over vertellen, omdat hij met de eigenaar nog in een 'normale' twike heeft rondgereden (terwijl ik nog een rondje wou in die geknepen :P).

De twike heeft 2 knoppen aan de stuurhendel om gas te geven en regeneratief te remmen. Met de voet kan je ook mechanisch remmen. Heel leuk en aardig, en voor tweakers als ik (:P) zeker heel nuttig :). Ik maak er dan meteen een sport van om de mechanische rem niet te gebruiken, maar de gemiddelde autobestuurder wil daar niet over nadenken en zal gewoon op de mechanische rem trappen. Wat dat betreft zou dat misschien beter optioneel zijn (automatisch regeneratief of met de hand regeneratief bedoel ik).

Verder vind ik het geen autovervanger. Hij is te traag daarvoor, en het bereik is te klein. Hij is wel leuk voor erbij, om 'ff' naar de winkel te gaan om boodschappen te doen ofzo (maar niet teveel :+ ).

Als me wat te binnen schiet meld ik het nog wel :).

[ Voor 9% gewijzigd door stefan001 op 26-08-2007 22:16 . Reden: zpelvouten 8)7 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Rijden in een Twike in één woord: leuk! Het voertuig heeft echter zeer zeker beperkingen. Ik hoop vanavond op mijn website het verslag te kunnen plaatsen, maar er zijn meer zaken die om mijn aandacht vragen :) Anyway, het is onderweg!

-edit-

Interessant: http://www.solartaxi.com/?link=start.htm. Met een voertuig (gedeeltelijk) op zonne-energie de wereld rond in 14 maanden.

[ Voor 27% gewijzigd door JeroenH op 27-08-2007 06:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CanonG1 schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 06:26:
Rijden in een Twike in één woord: leuk! Het voertuig heeft echter zeer zeker beperkingen. Ik hoop vanavond op mijn website het verslag te kunnen plaatsen, maar er zijn meer zaken die om mijn aandacht vragen :) Anyway, het is onderweg!

-edit-

Interessant: http://www.solartaxi.com/?link=start.htm. Met een voertuig (gedeeltelijk) op zonne-energie de wereld rond in 14 maanden.
Ik ben heel erg benieuwd naar je verslag.

Inmiddels heb ik de eerste week gehad, en heb vanmorgen de eindstand van het verbruik opgenomen. Even rekening houdend met de niet zo efficiënte lader die ik op dit moment heb, ben ik niet ontevreden. Ik heb vorige week 161 kilometer gereden en daarbij 8725 watt uur gebruikt. Dat komt neer op goed 54 watt uur per kilometer. 4 watt meer dan de opgave van CityCom.

Nu heb ik wel zeer behoudend gereden om de accus te sparen, maar daar staat tegenover dat de lader de hele week heeft staan laden. De verliezen die er zijn door warmte en dergelijk tellen dus zwaarder mee. Ik denk dat met de nieuwe lader het verbruik wel lager uit zal vallen omdat de lader maar 2 uur per dag hoeft te werken in plaats van de 22 uur de afgelopen week. Ik hoop het volgende week te weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

<knip> toch vol met vauten

[ Voor 161% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2007 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Doe maar niet :+
394 wattuur
Is dat per jaar? Of per dag? Of bedoel je Watt? Als je het verbruik van je computerapparatuur wilt verminderen, drie tips:

- Geen sluipverbruik. Ben je klaar met computeren? Alles uit met een stekkerblok.
- Gebruik de windows powersave mogelijkheden.
- Koop een laptop als dat mogelijk is.

-edit-

Maar goed, dit is behoorlijk offtopic zo, dit is het topic over voertuigen, niet over elektrische apparatuur.

[ Voor 74% gewijzigd door JeroenH op 27-08-2007 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Het verslag of de Twike proefrit vordert goed, maar het is nog niet af. Ik wil het ook niet afraffelen, dus nog één dagje geduld.... Morgenavond moet het haast wel af te krijgen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

<knip>

[ Voor 97% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2007 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

stefan001 schreef op zondag 26 augustus 2007 @ 20:18:
Ik vond hem een beetje naar rechts sturen, en dat schijnt (is mijn interpretatie) een fundamenteel probleem te zijn van de ophanging van het voorwiel, of het feit dat het een driewieler is.
Aangezien mijn CityEL ook een driewieler is heb ik er nu enige revring mee. Ik kan zeggen dat het niet komt omdat het een driewieler is. De CityEL heeft ook de neiging opzij te gaan, maar dat hangt samen met de helling van de weg, dus soms naar links en soms naar rechts. Ik denk dat het bij de Twike komt omdat je naast het voorwiel zit en niet netjes erachter. Dat zou betekenen dat een driewieler eigenlijk beter geschikt is voor een eenpersoons of tweepersoons achter elkaar voertuig.

In het filmpje van Newenergy zie je ook dat de Twike aan een kant doorzakt als de bestuurder instapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 06:16:
0,394 KWh kan je ook schrijven en dat is per uur dus.
Nee, kWh is kilowatt maal uur, het is een eenheid van (elektrische) energie, niet van vermogen. 0,394 kWh kan daarom per dag zijn, per per week of per jaar of whatever. Lees dit maar eens goed door.
Dat betekend dat een avondje computeren me één hele kilowatt/h kost ofwel 23 cent.
Van dat avondje energie voor mijn systeem kan ik 30 kilometer rijden op de scooter of
90 kilometer op mijn elektrische fiets.
And your point being...? Met 1 kWh kan een spaarlamp van 10W 100 uur branden, of een gloeilamp van 100W 10 uur. Of je kunt 30 minuten frituren à 2kW. Enz. enz. enz. enz.

[ Voor 0% gewijzigd door JeroenH op 28-08-2007 07:45 . Reden: Rekenfoutje ;) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 06:52:
De CityEL heeft ook de neiging opzij te gaan, maar dat hangt samen met de helling van de weg,
Ik denk dat zeker een gedeelte van het probleem was, in combinatie met iets anders: er zat een comfortabele factor anderhalf verschil in ons lichaamsgewicht (in mijn 'voordeel' ;)). Toen ik reed had ik geen last van het naar rechts trekken. Misschien kwam dat omdat mijn gewicht het naar rechts trekken door de wegverkanting tegenwerkte. Toen stefan001 reed zat ik dus rechts en versterkte mijn gewicht het effect van de wegverkanting.

Ik ben overigens echt niet zo zwaar, maar stefan001 was relatief licht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CanonG1 schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 07:44:
[...]

Ik denk dat zeker een gedeelte van het probleem was, in combinatie met iets anders: er zat een comfortabele factor anderhalf verschil in ons lichaamsgewicht (in mijn 'voordeel' ;)). Toen ik reed had ik geen last van het naar rechts trekken. Misschien kwam dat omdat mijn gewicht het naar rechts trekken door de wegverkanting tegenwerkte. Toen stefan001 reed zat ik dus rechts en versterkte mijn gewicht het effect van de wegverkanting.

Aha, jullie waren samen aan het toeren. Ik dacht dat je alleen was, en dus ook in je eentje in de Twike zat.

Als het goed is gaat vandaag mijn nieuwe acculader op de post en kan ik morgen de accu's weer eens goed laden :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

<knip>

[ Voor 175% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2007 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:53
Verwijderd schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 10:36:
[...]

Goed, het is 15 jaar geleden dat ik het examen van mijn middelabare school deed (1992) en het een en ander uit mijn natuurkunde zal verslapt zijn maar dan zeg ik het zo:

Mijn computer verbruikt 394 joule per seconde. Waterdichter kan ik het niet maken en zou mijn computer geen 394 watt/uur vreten, de term zegt het toch al?

*Gaat contact opnemen met mijn oude school want ik wil precies weten hoe dit zit. Zijn de normen in 15 jaar verandert want ik weet dat ik in mijn examen natuurkunde ook sprak over watt/uur en kilowatt/uur. Dat was toen niet fout gerekend.

0.394 kW.h zolang zit ik achter mijn systeem zit te gamen en 0.190 kW.h zolnag mijn systeem uit zijn neus zit te eten..

Dus amperes mag je dus alleen terugrekenen naar joules? De accu-inhoud dient in joules te worden genoteerd zodat men zelf de waarde door 3600 mag delen :?

Op school schreef ik toch echt KW/h. Is die slash soms verkeerd? Het is een delen door teken en kW.h is een vermenigvuldiging. Dan moet de letter 'h' voor een los uur staan.

*Houdt niet van mierenneuken
Dan weet ik niet welke opleiding jij gevolgd hebt, maar dat is dus 100% fout. Vermogen is J/s oftewel W. Dus 1W=1J/s. Stel je hebt een apparaat wat een vermogen heeft van 200W. Dat is dus 200J/s. Dat is dus 200x3600=720.000J/h. Als dit apparaat 5 uur aanstaat heeft het apparaat dus 5h x 720.000J/h=3.600.000J gebruikt. Nu is de J niet zo'n handige eenheid, vanwege de grote getallen die vaak ontstaan. Nu gebruik ik hetzelfde voorbeeld nog eens, maar reken naar kWh toe.
Vermogen is 200W=0,2kW. Als het apparaat dus 5h aanstaat is dat dus 5h x 0,2kW= 1kWh. Dit betekent dus dat 1kWh overeenkomt met 3.600.000 J. Wat een eenheid is van Energie. Vermogen is energie per tijdseenheid. Bijvoorbeeld 200 J/s of eventueel 0,2 kWh/h voor de liefhebber. Je ziet wiskundig al dat bij die laatste de uren tegen elkaar weggestreept kunnen worden en je dus 0,2 kW overhoudt.

kW/h zoals jij dat gebruikt is dus kJ/s/h wat dus eigenlijk onzin is, omdat in het begrip kW al energie per seconde staat. Wanneer je dit vermenigvuldigd met een tijd dan houd je energie over, maar delen geeft iets onzinnigs (tenzij je het wil hebben over de afname/toename van vermogen in een bepaalde tijd).

Accu-inhoud kun je inderdaad in Joules uitdrukken, maar dit levert vaak (te) grote getallen op om handig mee te werken. (k)Wh zou makkelijker zijn, maar vaak wordt ook (m)Ah hiervoor gebruikt. Dit laatste is niet altijd handig met het vergelijken van producten. Bij een 12V accu is 50Ah minder energie dan bij een 24V accu, want vermogen is namelijk spanning x stroom (1W=1V x 1A) en dus als je wil kijken naar hoeveelheid energie die in een accu zit, heb je naast het aantal Ah (waarin dus stroom en tijd zit) ook nog het voltage nodig. Voorbeeld: een 12V 50Ah heeft 12V x 50Ah = 600Wh = 0,6kWh aan elektrische energie.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan001
CanonG1 schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 07:44:
Dat beaam ik. Ik zal mijn gewicht maar niet posten, want dan zou iedereen die van jou nu kunnen uitrekenen :+.

Het had iets te maken met het voorwiel dat aan 1 stang vast zat, aan de zijkant van het wiel (zoals je vaak ook bij scooters ziet), waardoor de druk van het voertuig op het wiel ervoor zorgde dat het voertuig iets naar rechts trok.

Of zoiets... Ik heb meer verstand van scheikunde :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

<knip>

[ Voor 97% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2007 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Goed, ontopic: mijn verslag van de proefrit met de Twike is klaar en staat op mijn website (klik op nieuws). Het is weer veel te veel text geworden, ik moet maar eens het boek "kort en bondig schrijven voor dummies" kopen.

Reacties en meldingen van fouten zijn welkom. Foto's komen later, ik heb even genoeg gecomputerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CanonG1 schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 21:21:
Goed, ontopic: mijn verslag van de proefrit met de Twike is klaar en staat op mijn website (klik op nieuws). Het is weer veel te veel text geworden, ik moet maar eens het boek "kort en bondig schrijven voor dummies" kopen.

Reacties en meldingen van fouten zijn welkom. Foto's komen later, ik heb even genoeg gecomputerd.
Goed verhaal. Lekker objectief geschreven. Dat je de accus snel leeg gereden zijn kan ik wel begrijpen. Ik had daar de eerste dagen ook last van. In de auto ben je toch wat makkelijker met het gaspedaal, maar als je echt zuinig wilt rijden met een elektro voertuig ben je constant met het gaspedaal aan het spelen. Heeft de Twike eigenlijk een meter die aangeeft hoeveel stroom je op het moment gebruikt? Ik heb die in de CityEL en merk dat je aardig zuinig kunt rijden als je ziet hoeveel ampère door de motor wordt opgenomen. Het is dan ook opvallend dat je met minder verbruik toch je snelheid vast kunt houden.

Ik denk dat je wat betreft de veiligheid eerder moet kijken naar een motor dan een auto. Op die manier springt de Twike er gunstig uit en door de besparende manier van rijden, zul je toch wat defensiever zijn, net als op een motor.

Met heel slecht weer heb ik nog geen ervaring, maar heeft de Twike geen luchtopening bij het raam die lucht van buiten pakt? Dat kan al heel veel schelen in het beslaan van de ramen. Daarnaast heb je nog diverse middeltjes die je op de ramen kunt smeren om condens tegen te gaan. Ik ga die nog testen. Aan de buitenkant heb ik goede ervaringen met Rainx. Met dit goedje loopt het water sneller van je ruit en het water wat erop blijft vormt hele kleine druppeltjes waardoor je beter zicht houdt. Dit zorgt ervoor dat je veel minder snel de ruitenwisser aan hoeft te hebben tijdens een regenbui, en ook die wil nogal wat stroom trekken.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2007 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op woensdag 29 augustus 2007 @ 09:06:
Goed verhaal. Lekker objectief geschreven.
Bedankt :)
maar als je echt zuinig wilt rijden met een elektro voertuig ben je constant met het gaspedaal aan het spelen.
Dat hebben ze bij de Twike dus vrij slim opgelost met die cruise control. Die houdt de snelheid constant wat goed is voor het verbruik.
Heeft de Twike eigenlijk een meter die aangeeft hoeveel stroom je op het moment gebruikt?
Ja, die zit op dit middenconsole. Maar dat is een getalletje op het LCD, geen duidelijke meter. Sowieso vind ik die middenconsole maar matig goed afleesbaar, zeker als de zon er op staat. Ik ga dat nog even invoegen in het artikel, want dat is niet echt ergonomisch.
Met heel slecht weer heb ik nog geen ervaring, maar heeft de Twike geen luchtopening bij het raam die lucht van buiten pakt?
Ja volgens mij wel, en ook geforceerde ontwaseming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

<knip>

[ Voor 214% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2007 09:31 ]

• JeroenH
Voer het kenteken ZZ-78-61 voor de grap maar eens in op de website van het RDW. :)

Verwijderd

CanonG1 schreef op donderdag 30 augustus 2007 @ 09:07:
Voer het kenteken ZZ-78-61 voor de grap maar eens in op de website van het RDW. :)
Vooral de n.v.t. bij de APK vervaldatum is goed _/-\o_

Wat anders, mijn nieuwe lader is binnen. Daar is dus een Duitser even flink los gegaan om een kleine kerncentrale in elkaar te solderen zeg. Net geen 9 kilo, actieve koeling en een bak koelribben waar ik van de winter de hele EL mee kan warmstoken. Als ik de lader op de tijdklok zet en pas om 05.00 uur aan laat gaan, hoe ik niet meer te krabben.

Specs:
Voltage: 15-60 volt
Amp: 1-30 traploos
Max opgenomen vermogen net op de meter 1889 watt
Schakelaar voor normaal laden of normaal met druppellading
Aparte temperatuur sensor om het laadproces bij te sturen als de accu's te warm worden

Plaatjes van het monster:

Afbeeldingslocatie: http://www.cityel.eu/joomla/images/stories/acculader/lader2.jpg

Het grijze draadje is van de temperatuursenor die ik tussen de accu's heb gehangen.

Afbeeldingslocatie: http://www.cityel.eu/joomla/images/stories/acculader/lader3.jpg

Rechts de nieuwe lader, links de tijdelijke vervanging.

Nu nog een mooi plekje vinden om hem in te bouwen :o

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 30-08-2007 19:44 ]

• JeroenH
Verwijderd schreef op donderdag 30 augustus 2007 @ 19:43:
Vooral de n.v.t. bij de APK vervaldatum is goed _/-\o_
Datzelfde geldt voor de 66-SF-FB trouwens :)
Wat anders, mijn nieuwe lader is binnen.
Dat is een heftige bonk koelribben die je daar hebt. Twee vragen: is er iets bekend over de efficiëntie? Al die koelribben vertellen mij: daar wordt een boel elektriciteit in warmte omgezet. En ik neem aan dat je deze lader niet mee aan boord neemt, of wel?

-edit-

Hmmm laat maar, ik lees nu goed... Er gaat bijna 2kW doorheen, bij een efficiëntie van - stel - 90% moet er dan 200W afgevoerd worden.

Verwijderd

CanonG1 schreef op donderdag 30 augustus 2007 @ 20:06:
[...]

Datzelfde geldt voor de 66-SF-FB trouwens :)
Heeft een Twike maar 3 kw vermogen??????? Ik dacht dat er 6 in zat.
[...]

Dat is een heftige bonk koelribben die je daar hebt. Twee vragen: is er iets bekend over de efficiëntie? Al die koelribben vertellen mij: daar wordt een boel elektriciteit in warmte omgezet. En ik neem aan dat je deze lader niet mee aan boord neemt, of wel?

-edit-

Hmmm laat maar, ik lees nu goed... Er gaat bijna 2kW doorheen, bij een efficiëntie van - stel - 90% moet er dan 200W afgevoerd worden.
Kan ik het rendement op de een of andere manier berekenen? Alles wat op -kunde eindigt heb ik zo snel mogelijk uit mijn vakkenpakket gegooid, behalve aardrijkskunde 8) maar daar gaat het zeker niet mee lukken.

Onderop staat niets wat ik direct zou kunnen herleiden tenzij zo'n tekentje van een soort dakje met daarachter 0,98 at 100% iets zou zeggen.

Die koelribben heb je inderdaad wel nodig. Het voordeel is dat de lader nu alweer een tijdje in de druppelstand staat. Het laden gaat dus wel lekker snel. Ik denk dat ik de komende dagen wel een flinke vooruitgang in de accu's ga merken. Ze waren tenslotte nagenoeg nieuw toen ik de EL kocht.

Voorlopig gaat de lader wel mee. Als ik weer wat tijd heb, ga ik nog eens goed kijken naar de ingebouwde lader, maar volgens de CityEL dealer was daar niet alles uit te halen wat erin zit. Misschien haal ik dus de ingebouwde lader er helemaal uit, en gaat deze lader onder de stoel.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 30-08-2007 21:03 ]

• JeroenH
Verwijderd schreef op donderdag 30 augustus 2007 @ 21:00:
Heeft een Twike maar 3 kw vermogen??????? Ik dacht dat er 6 in zat.
3kW nominaal, 5kW voor korte tijd. Het is niet veel, maar toch haalt hij er vrij moeiteloos 80km/u mee. Goede aerodynamica blijkbaar :)
Kan ik het rendement op de een of andere manier berekenen?
Eigenlijk alleen door het vermogen wat er uit komt aan de DC-kant te delen door het vermogen wat er ingaat aan de AC-kant, en dat te vermenigvuldigen met 100. Maar het zal lastig meten zijn aan de uitgangskant. Als je een zo nauwkeurig mogelijke schatting kunt maken van de hoeveelheid energie (kWh) die in de accu's vloeit zou het daarmee ook kunnen. Als je na een laadcyclus weet hoeveel energie er de lader uitgekomen is (schatten) en hoeveel er ingegaan is (meten met je vermogensmeter), dat op elkaar deelt en vermenigvuldigt met 100 dan heb je het rendement van de lader. Het kon wel eens ergens in de buurt van 90% liggen. Als semi-leek schat ik in dat die koelribben wel 200W kunnen verstoken. Op zich wel pittig trouwens, 200W 'verspillen' :/
Voorlopig gaat de lader wel mee. Als ik weer wat tijd heb, ga ik nog eens goed kijken naar de ingebouwde lader, maar volgens de CityEL dealer was daar niet alles uit te halen wat erin zit. Misschien haal ik dus de ingebouwde lader er helemaal uit, en gaat deze lader onder de stoel.
OK, ik kon me al niet meer herinneren of je een boordlader had of niet. Voor woon-werkverkeer is het niet bij je hebben van een lader niet zo'n drama, maar als je wat verder van huis gaat zou ik er toch graag eentje bij me hebben. Bij de Twike zit hij vast ingebouwd.

Verwijderd

CanonG1 schreef op donderdag 30 augustus 2007 @ 21:31:

[...]

Eigenlijk alleen door het vermogen wat er uit komt aan de DC-kant te delen door het vermogen wat er ingaat aan de AC-kant, en dat te vermenigvuldigen met 100. Maar het zal lastig meten zijn aan de uitgangskant. Als semi-leek schat ik in dat die koelribben wel 200W kunnen verstoken. Op zich wel pittig trouwens, 200W 'verspillen' :/
Nou dat meten zal het inderdaad wel niet worden, maar ik kan mijn zwager vragen of hij de spullen ervoor heeft. Hij heeft zijn eigen installatiebedrijf, dus het zou zo maar kunnen dat hij de juiste spullen heeft liggen.

Die warmte verspil je toch wel. Het kleine ladertje stond 22 uur per dag te laden. Deze werd goed heet, dus je verstookt continue een beetje. Deze grote lader pompt het vermogen in een keer weg, maar is na twee uur wel klaar en gaat dan in rust. Ik ga wel kijken hoe lang een laadcyclus duurt, want dan zou ik het van de winter wel kunnen plannen. Door de lader pas kort voor vertrek aan te zetten, warm ik de accu's op zodat deze beter presteren tijdens de rit, en de overige warmte gebruik ik om de cabine wat op te warme.
[...]

OK, ik kon me al niet meer herinneren of je een boordlader had of niet. Voor woon-werkverkeer is het niet bij je hebben van een lader niet zo'n drama, maar als je wat verder van huis gaat zou ik er toch graag eentje bij me hebben. Bij de Twike zit hij vast ingebouwd.
Er zit een hele mooie lader onder de stoel gebouwd, maar iemand heeft kortsluiting gemaakt waarna deze het niet meer doet :X

• JeroenH
Verwijderd schreef op donderdag 30 augustus 2007 @ 21:45:
Er zit een hele mooie lader onder de stoel gebouwd, maar iemand heeft kortsluiting gemaakt waarna deze het niet meer doet :X
Ik zou 'm slaan ;)

Ik zie trouwens dat er een Twike mee gaat doen aan de World Solar Challenge! Hij heeft een paar keine zonnepaneeltjes op het dak, maar hij doet mee in de 'Green Fleet'-klasse, waarin ook hybride auto's en auto's op plantaardige olieën etc. meedoen. Grappig!

http://ds1.dreifels.ch/tw...lenge_07_Kurzinfo-rs2.pdf

• stefan001
CanonG1 schreef op donderdag 30 augustus 2007 @ 21:31:
3kW nominaal, 5kW voor korte tijd. Het is niet veel, maar toch haalt hij er vrij moeiteloos 80km/u mee. Goede aerodynamica blijkbaar :)
Aerodynamica, gewicht, en met de dunne bandjes is er ook weinig rolweerstand (ook omdat hij er maar 3 heeft :P). Vergeet ook niet dat hij 3 kW levert bij elke snelheid/toerental ;). Ik heb rondgereden in een wrak met 33 kW, maar dat haalt hij alleen bij 5000 rpm vol gas, wat je normaal gesproken niet doet (wel eens uitproberen natuurlijk he O-) )

[ Voor 6% gewijzigd door stefan001 op 30-08-2007 22:35 ]

• JeroenH
Whoa, check dit!

http://www.youtube.com/watch?v=DPQVkQWIGLg

Een range extender voor de Twike. Handig als je wat verder weg moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb het nog even nagevraagd bij de dealer, die het op zijn beurt weer heeft nagevraagd bij de maker van de acculader. Dit was het antwoord:

Der Wirkungsgrad sollte bei ca 90% liegen

Goed gegokt dus CanoG1, en voor mij dus een 200 watt kacheltje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CanonG1 schreef op donderdag 30 augustus 2007 @ 22:38:
Whoa, check dit!

http://www.youtube.com/watch?v=DPQVkQWIGLg

Een range extender voor de Twike. Handig als je wat verder weg moet.
Heel slim verzonnen. Je denk bij een range extender als snel aan een generator die de accu's laadt terwijl je rijdt, maar zo kan het natuurlijk ook. Het is wel meteen gedaan met de rust, want dit maakt meer herrie dan een brommer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vanmorgen heb ik de eerste "normale" rit gemaakt. Dus gewoon lekker optrekken na een bocht in gewoon 45 rijden in plaats van 35. Op de stroommeter heb ik twee bolletjes gebruikt van de 12. Dit op een afstand van ongeveer 18 kilometer. Ik heb de lader aangezet. Deze piekte op 1653 watt, maar stond na 20 minuten alweer op 990 watt.

Wel frapant is dat ik een dergelijk resultaat nog niet heb gehaald met de originele lader. Hiermee kreeg ik de accu's vol genoeg om het laatste bolletje te laten knipperen en zakte deze al heel snel terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op vrijdag 31 augustus 2007 @ 09:12:
Op de stroommeter heb ik twee bolletjes gebruikt van de 12. Dit op een afstand van ongeveer 18 kilometer
Klinkt goed! Als je dat zomaar doorrekent (kan niet - maar toch) kom je op een actieradius van 108km. Dan klinkt 90km wel reeël.
Wel frapant is dat ik een dergelijk resultaat nog niet heb gehaald met de originele lader. Hiermee kreeg ik de accu's vol genoeg om het laatste bolletje te laten knipperen en zakte deze al heel snel terug.
Hmmm, bijzonder. Misschien is deze lader geavanceerder en krijgt hij simpelweg wat meer energie in de accu's. Hoe dan ook, jij kunt lekker rijden! Ga je nog eens testen hoe ver je daadwerkelijk kunt komen? Dus bijvoorbeeld net zo lang blokjes om je huis of zo tot hij leeg is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CanonG1 schreef op vrijdag 31 augustus 2007 @ 09:18:
[...]

Hmmm, bijzonder. Misschien is deze lader geavanceerder en krijgt hij simpelweg wat meer energie in de accu's. Hoe dan ook, jij kunt lekker rijden! Ga je nog eens testen hoe ver je daadwerkelijk kunt komen? Dus bijvoorbeeld net zo lang blokjes om je huis of zo tot hij leeg is?
Toen ik vanmorgen keek op de verbruiksmeter, zag ik deze steeds schommelen. 89 watt, 92 watt, 89 watt, 93 watt enzovoorts. Ik denk inderdaad dat deze gewoon net wat intelligenter is.

Als ik van het weekend tijd heb ga ik lekker toeren door de polder, net zo lang als ik denk nog thuis te komen om te zien of die 90 kilometer een beetje reeel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Iets anders; op mijn website heb ik de foto's en filmpjes geplaatst van de rit met de Twike.

@stefan001: ik ben nog een manier aan het verzinnen om al die foto's en video's bij jou te krijgen, maar het is 100Mb...

[ Voor 11% gewijzigd door JeroenH op 31-08-2007 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CanonG1 schreef op vrijdag 31 augustus 2007 @ 09:50:
Iets anders; op mijn website heb ik de foto's en filmpjes geplaatst van de rit met de Twike.

@stefan001: ik ben nog een manier aan het verzinnen om al die foto's en video's bij jou te krijgen, maar het is 100Mb...
Mooi die filmpjes. Ik zie dat jullie met het dak open hebben gereden. Dat kan ook bijgedragen hebben aan de kortere actieradius. Je hebt toch meer windvang op die manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op vrijdag 31 augustus 2007 @ 10:29:
Mooi die filmpjes. Ik zie dat jullie met het dak open hebben gereden. Dat kan ook bijgedragen hebben aan de kortere actieradius. Je hebt toch meer windvang op die manier.
Daar zeg je wat, daar had ik nog helemaal niet bij stilgestaan. Zeker op het eerste stuk, waar we een tijd lang op topsnelheid reden, zal dat er in gehakt hebben.

Overigens kreeg ik een Twike News mee, een halfjaarlijks blad van de Zwitserse Twike club, en daarin staat dat ze al in een vergevorderd stadium zijn van testen met li-ion accu's (de 'Lion-Twike'). Ze verwachten begin 2008 li-ion accu-pakketten aan te kunnen bieden. Ik blijf mijn vraagtekens houden bij de levensduur maar een met li-ion accu's uitgeruste Twike zou een minimum actieradius van 150km moeten hebben (ook op topsnelheid) en bij zuinig rijden meer dan 200km moeten kunnen afleggen. Er stond niets over de oplaadtijd, daar ben ik ook wel benieuwd naar (en naar de prijs).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan001
CanonG1, misschien kan je de foto's op ftp zetten? Anders zet ik wel een ftp aan vanavond, dan kan je ze uploaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met alle ophef over hogere benzineprijzen vandaag ben ik maar wat blij dat ik elektrisch rij :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
stefan001 schreef op vrijdag 31 augustus 2007 @ 12:35:
CanonG1, misschien kan je de foto's op ftp zetten? Anders zet ik wel een ftp aan vanavond, dan kan je ze uploaden.
Check je mail :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vandaag heb ik gekeken wat de CityEL kan hebben met rijden. Nu de nieuwe acculader de accu's goed laadt was het moment gekomen om te zien of de opgegeven actieradius haalbaar is.

Omdat ik niet voldoende tijd had om de volle 90 kilometer te rijden heb ik het de CityEL wat lastiger gemaakt. Ik heb geen poging gedaan om rustig te rijden. Plankgas waar mogelijk en na iedere bocht zo snel mogelijk weer naar de topsnelheid. De ampèremeter gaf regelmatig een volle bak, dus maximale stroomopname door de motor. Verder heeft de radio de hele tijd aan gestaan en heeft een raampje open gestaan. Niet de meest efficiënte manier van rijden dus.

Ik moest wat boodschappen doen. Vanmorgen eerst aardbeien gehaald bij ons in het dorp. Daarna was er visite. Toen deze weg was ben ik eerst naar Oud-Beijerland gereden. Toen door naar Zuid-Beijerland en via Numansdorp naar huis. Boodschappen uitgeladen en toen nog even naar Blaaksedijk. Bij elkaar 50,1 kilometer. Op de meter waren toen 4 lampjes uit. Dat is minder dan de helft. Er zijn dan namelijk nog 4 groene, 2 amber en 2 rode lampjes over. Ik denk dat ik durf te stellen dat met deze rijstel 80 kilometer haalbaar geweest moet zijn. Niet slecht, want dan zou het zomaar kunnen dat met een behoudende rijstel de 100 kilometer in zicht komt. Misschien toch maar eens een keer een dagje voor uit trekken.

Afbeeldingslocatie: http://www.cityel.eu/joomla/images/stories/berichten/kilometervreten.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op zaterdag 01 september 2007 @ 16:53:
Niet slecht, want dan zou het zomaar kunnen dat met een behoudende rijstel de 100 kilometer in zicht komt.
Dat klinkt positief! Trek maar eens een cirkel van 75-80km om je woonplaats (100km minus een marge), ik vond het verbazingwekkend hoe groot dat oppervlak is wat je kunt bereiken. Zelfs de helft daarvan (als je zonder laden terug wilt kunnen) is nog vrij groot. Bij jou zal er in die cirkel trouwens al flink wat zee zitten :)

Over cirkels gesproken: ik heb dat ook eens voor de Twike zitten doen, en vanuit Hilversum, waar ik woon, heb ik het grootste deel van midden-Nederland onder bereik. Behalve: de Flevopolder. Zowel de Hollandse Brug (bij muiderberg) als de Stichtse Brug (bij Huizen) zijn alleen snelweg en fietspad en geen 80km-weg. Dat is dus voor een Twike een probleem - tenzij je op de snelweg durft. Met een brommer-CityEl kun je wél over één van beide bruggen, maar met een auto-CityEl dus weer niet. Over de brug bij Nijkerk zou het kunnen, maar dat is een flink stuk om en dan hou je in de polder zelf niet veel actieradius meer over.

Toch zaken om over na te denken.

[ Voor 5% gewijzigd door JeroenH op 01-09-2007 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CanonG1 schreef op zaterdag 01 september 2007 @ 17:30:
[...]
Dat klinkt positief! Trek maar eens een cirkel van 75-80km om je woonplaats (100km minus een marge),
Bij deze.

Afbeeldingslocatie: http://www.cityel.eu/joomla/images/stories/cirkel.jpg

De rode lijnen zijn ongeveer 50 kilometer lang vanaf huis gemeten.

Ik weet de volgende afstanden op de fiets:

Breda: 40 kilometer
Roosendaal: 48 kilometer
Schiedam: 30 kilometer
Maassluis: 35 kilometer
Rotterdam Ommoord: 28 kilometer
Amsterdan NDSM werf: 106 kilometer

In principe kan ik dus overal komen waar ik wil.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 01-09-2007 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

<knip>

[ Voor 129% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2007 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op zaterdag 01 september 2007 @ 23:18:
ik kom net uit La Vieux Sart en dat is 215 km. Dat haalt een CityEl echt niet en dat soort afstanden zal nog lang in het verschiet liggen van louter een auto.
Voor de Twike worden li-ion accu's ontwikkeld, die zouden begin 2008 als optie leverbaar moeten zijn. Daarmee zou de Twike een minimumbereik moeten hebben van 150km, en bij zuinig rijden tot wel 200km ver moeten kunnen komen. Ik hou mijn ritten bij, en 90% van mijn ritten valt (ruim) binnen de 200km (het grootste deel valt zelf binnen 100km). Dat zou voor mij dus volledig acceptabel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

<knip>

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2007 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op zondag 02 september 2007 @ 08:39:
Ja, dat snap ik, maar besef wel dat er veel geklimt moet worden in de Ardennen.
De Twike is ontworpen in Zwitserland, denk je nu echt dat er geen rekening gehouden is met klimmen? Vergeet ook niet dat je met de ingebouwde 'negatieve cruise control' (het voertuig houdt dan heuvelaf snelheid, al remmend op de motor) een gedeelte van je klimenergie weer terug de accu's in kan.
Dan houd ik de range met Li-ion op 100 km met mazzel.
Mag ik vragen hoe je aan dit getal komt? Heb je al met een Twike gereden?
Li-ion accu's gaan zo'n 2,5 jaar mee en dan heb je een zeer hoge kostenpost.
Nou daar heb je wel een punt. Ik weet niet waar je die 2,5 jaar vandaan haalt, maar ik zet inderdaad mijn vraagtekens bij de levensduur van li-ion accu's. Maar de robuustheid van die accu's wordt steeds beter, misschien valt het mee.
Je zult op de snelwegen in België een groot gevaar zijn met een CityEL of Twike.
Je moet ook niet op de snelweg gaan 8)7, met deze voertuigen moet je op de binnenwegen blijven. Zeker met de Twike valt het dan echt wel mee. Op de website van Twike Zwitserland staan reisverslagen waarin ze met een stuk of 7 Twikes naar de Noordkaap en terug rijden, in etappes van 100km per keer en 5 etappes per dag.
Alleen om het feit dat je bij de klim zoveel snelheid verliest dat het levensgevaarlijk is. Die leenauto met 100 PK heeft er al een hele klus aan.
Ik denk dat je met 3-5 KW aan vermogen niet echt die heuvels opkomt of heel langzaam.
Vergelijk nooit zomaar het vermogen van een verbrandingsmotor en een elkektromotor (dat zou jij als e-voertuig-ervaringsdeskundige toch moeten weten). Bij een e-voertuig heb je het maximale koppel direct vanaf 0km/u en zeker met een Twike is klimmen geen probleem. Zoals gezegd: hij komt uit Zwitserland!
Laat staan met zo'n relatief licht voertuig en een nat wegdek met een sliblaag zoals in België vaak voorkomt na regenval.
De Twike heeft behoorlijk wat druk op de aangedreven wielen en doordat de wielen op toerental geregeld worden een soort ingebouwde anti-slip mogelijkheid, dus dat zou geen probleem moeten zijn.
Desnietaltemin ben ik nog steeds groot voorstander van elektrisch rijden, maar het Ardennen probleem zie ik voorlopig nog niet opgelost, althans dat denk ik.
En ik verschil met jou van mening. Die Twikes die naar de Noordkaap gingen hebben ook grote hoogteverschillen overbrugd en dat ging vrij probleemloos als ik het zo las. 'Het Ardennen-probleem' zoals jij het noemt is niet zo groot als jij denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

<knip>

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2007 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op zondag 02 september 2007 @ 14:52:
Als je onderweg kunt bijladen heb je een punt te pakken, maar als je dat niet kunt of als je simpelweg de tijd niet daarvoor hebt heb je een ander probleem te pakken.

Mag ik dat nog steeds betwijfelen om de volgende redenen: In de ardennen is het fenomeen zoals hier nog lang niet zo bekend. Meestal zijn de voertuigen die het moeten voorzien van hele zware accu's met dito prijskaartje en er zijn veel mensen met veel wensen en een beperkt budget. Ik kan geen elektrische auto van 25 mille betalen en ik leen geen geld, nu niet, dan niet, nooit niet.
Je ziet het geheel naar mijn mening op twee punten verkeerd.

Ten eerste is de Twike primair bedoeld voor de korte en middellange afstand (tot zo 100km, binnen één oplaadcyclus). Die reis naar de Noordkaap en terug was een geweldige stunt en toonde zeer zeker de betrouwbaarheid en veelzijdigheid van het voertuig aan maar dat is niet waar hij voor gemaakt is. Een reis naar de Ardennen met een Twike is zeker mogelijk maar zal nogal wat logistiek vergen i.v.m. laadpunten e.d. Ik zie meer een constructie voor me dat iemand een Twike (of iets vergelijkbaars) heeft voor zijn dagelijkse ritten als woon/werk, boodschappen en familie/vriendenbezoek en daarnaast af en toe gebruik maakt van een deelauto voor de langere ritten. Door elk voertuig te gebruiken waar het het beste in is gebruik je beiden het meest effectief.

€ 25.000 voor een Twike is veel geld, maar de aanschafprijs is maar een deel van het plaatje. Zoals ik al op mijn website schreef kost een vrij kleine auto als een VW Polo al € 0,40-0,50 per km. Een Twike kost de helft per km. Dat is de werkelijke prijs, maar niet veel mensen realiseren zich dit. Vraag aan 100 willekeurige automobilisten en ik schat dat nog geen 10% een nauwkeurige schatting kan maken van wat hun auto in totaal kost. Niemand zegt dat je moet lenen, je kunt ook sparen, ook een fenomeen wat steeds meer mensen verleerd lijken te zijn. En daarbij laten de financiën natuurlijk ook een stuk open: de externe kosten. Die hebben auto's nogal veel namelijk :) Bij een Twike zullen die externe kosten een stuk lager zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

<knip>

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2007 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor degene die nog op zoek is naar iets elektrisch om in te rijden. Op deze website wordt nogal wat te koop aangeboden.

http://www.elektroauto-forum.de/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op zondag 02 september 2007 @ 22:30:
Voor degene die nog op zoek is naar iets elektrisch om in te rijden. Op deze website wordt nogal wat te koop aangeboden.

http://www.elektroauto-forum.de/
Ow, doe dat nou niet.... Nu krijg ik weer allemaal foute ideeën :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

<knip>

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2007 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
23 september is er in diverse steden een autovrije dag, om aandacht te vestigen op andere, schonere en meer duurzame vormen van vervoer. In Amsterdam wordt er een toer voor 'schone'* voertuigen gehouden: http://www.opgewekt.nu/?p=357

Ik heb helaas geen 'schoon' voertuig, wel een fiets maar om daar nou mee naar Amsterdam heen en weer te fietsen vind ik ook weer zo wat. Ik ga wel proberen een elektrische scooter te lenen (of, indien nodig, huren), hopelijk lukt dat.

* 'Schone' bewust tussen aanhalingstekens want wat is schoon, maar zo noemen ze het...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

<knip>

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2007 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op maandag 03 september 2007 @ 11:53:
Het is verdamme dat het in Amsterdam is, maar ik had graag meegedaan met mijn E-fiets of E-scoot.

Hoe krijg ik die scooter in Amsterdam?
Lastig... een trailertje achter een auto zou kunnen, als het een wat grotere auto is misschien gewoon achterin? Er kan toch niets uitlekken. En anders misschien eentje huren bij EVT scooter of zo? Misschien geven ze die dag wel korting, het is ook promotie voor ze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CanonG1 schreef op maandag 03 september 2007 @ 11:11:
23 september is er in diverse steden een autovrije dag, om aandacht te vestigen op andere, schonere en meer duurzame vormen van vervoer. In Amsterdam wordt er een toer voor 'schone'* voertuigen gehouden: http://www.opgewekt.nu/?p=357

Ik heb helaas geen 'schoon' voertuig, wel een fiets maar om daar nou mee naar Amsterdam heen en weer te fietsen vind ik ook weer zo wat. Ik ga wel proberen een elektrische scooter te lenen (of, indien nodig, huren), hopelijk lukt dat.
Ik heb er aan zitten denken te gaan met de CityEL, maar doe het toch niet. De afstand is me iets te groot. Als het op zaterdag was geweest had ik wel gegaan want dan kon ik op zondag rustig naar huis rijden.

De dag hoort trouwens bij de week van de vooruitgang (http://www.weekvandevooruitgang.nl/). Jammer dat Rotterdam niet echt meedoet. Als je naar het programma kijkt, zie je alleen wat vage zaken staan, maar niets concreets. Ik noem bijvoorbeeld:
  • de ludieke actie 'Boompjes voor Boompjes',
  • beeldend kunstenaar Olaf Mooij. Hij heeft speciaal voor de gelegenheid een aantal 'brainwaves' ontwikkeld voor het brein van zijn vierwieler over (hoe kan het ook anders)...het klimaat,
  • een speciaal gemaakt theaterprogramma over klimaat en luchtkwaliteit
  • Ruim 50 meter schilderijen en gedichten.
  • bij de 'sminckfiets' en ontvouwt er een zeer bijzonder programma van het Orikadabra Origamitheater.
En om het compleet te maken: het Amsterdamse Circus Klomp en Frank Agricola zal in een schitterende show van rups tot pop in een vlinder veranderen _/-\o_

Ik denk dat na 16 september het klimaat gered is en dat de praktische oplossingen die ze in Amsterdam bedacht hebben eigenlijk niet meer nodig zijn 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llevering
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-09 09:38
Verwijderd schreef op maandag 03 september 2007 @ 11:53:
Hoe krijg ik die scooter in Amsterdam?
Misschien een range extender voor de Twike modificeren voor achter je scooter ;)

[ Voor 49% gewijzigd door llevering op 03-09-2007 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op maandag 03 september 2007 @ 12:16:
Ik heb er aan zitten denken te gaan met de CityEL, maar doe het toch niet. De afstand is me iets te groot. Als het op zaterdag was geweest had ik wel gegaan want dan kon ik op zondag rustig naar huis rijden.
Ik snap het. Je zou dan 's ochtens heel vroeg moeten gaan zodat je, eenmaal aangekomen op lokatie, kunt laden, en 's avonds kun je niet weg voordat je CityEl weer volgeladen is. Hoe lang duurt het laden met die nieuwe lader trouwens ongeveer? Met bijna 2kW kan dat niet al te lang duren?
Ik denk dat na 16 september het klimaat gered is en dat de praktische oplossingen die ze in Amsterdam bedacht hebben eigenlijk niet meer nodig zijn 8)7
Gehehehehe, ik denk dat je gelijk hebt. Gekke Amsterdammers ;) Ach, in mijn woonplaats (Hilversum) gebeurt voor zover ik weet helemaal niets. Maar ja, je kunt van al die villa-bewoners hier in het Gooi natuurlijk ook niet verwachten dat ze eens van hun luie gat komen en gaan fietsen ipv de BMW X5 te pakken.

-edit-

Hmm, iets te vroeg gehuild: in Hilversum gebeurt wel iets, maar veel is het niet. En bij ons is het niet zondag de 23e, het is woensdag de 19e:

9.00 tot 00.00 uur: gratis met de bus voor alle Hilversummers van 65+ en voor iedereen met een WMO-vervoerspas.
9.30 tot 12.30 uur: gratis controle autobandenspanning in parkeergarage Gooiland
13.00 tot 18.00 uur: gratis controle autobandenspanning in parkeergarage Gooische Brink
14.00 uur: start activiteiten op de Kerkbrink, met gratis gezondheidsmetingen van hartslag, cholestorol en bloeddruk
demonstratie elektrische fietsen
demonstratie fietskarren
gratis controle fietsbandenspanning
15.00 uur: start Versierdefietsenparade op de Kerkbrink
16.00 uur: prijsuitreiking Versierdefietsenparade door wethouder Erik Boog
17.00 uur: feestelijke afsluiting op de Kerkbrink

Gelukkig bevinden wij ons met de Versierdefietsenparade op gelijk niveau met Rotterdam! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CanonG1 schreef op maandag 03 september 2007 @ 12:29:
[...]

Gelukkig bevinden wij ons met de Versierdefietsenparade op gelijk niveau met Rotterdam! :P
Ja, laten we allen 65+-ers gratis met het openbaar vervoer laten rijden. Zij zijn immers precies de groep die we uit de auto willen hebben :?

Ik ga over een uurtje richting Rotterdam. Voor het eerst over de Brienenoord. Ik ben benieuwd. Maar eerst nieuwe lagertjes halen voor het voorwiel. Die kraken en tikken dat het een lieve lust is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb net een mail gestuurd naar de organisatie van het klimaatfestival in Rotterdam. Op de website wordt namelijk gezegd dat er op 16 september een opstelling is van alternatieve en schone voertuigen. Ik heb even gevraagd welke voertuigen er dan staan. Ik wil wel even gaan kijken, maar voor een Honda Civic hybride kom ik natuurlijk mijn bed niet uit.

Verder heb ik gevraagd of ik met mijn elektrische voertuig wel gewoon het centrum in kan en of er speciale parkeerplaatsen gereserveerd zijn voor eigenaren van elektrische voertuigen >:) Eens kijken hoe commercieel het geheel is opgezet, of dat ze echt een statement willen maken :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan001
In principe kan je wel een twike huren voor zo'n dag :P. Kan je meteen een aanhangertje huren ivm de afstand...

Edit: die gast zal er zelf ook wel bij zijn lijkt me trouwens...

[ Voor 24% gewijzigd door stefan001 op 03-09-2007 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb net een mail gehad van de Rotterdamse organisatie. Op mijn vraag welke voertuigen er zouden zijn kreeg ik de volgende lijst: Smart, Mercedes aardgas, Greenwheels, Hybride bus E-traction en schone Euro 5 bus, Diverse Flexifuels en hybride voertuigen,
IJscar op zonnecellen, waterstofauto, zeilboot op zonnecellen, ECO marathon voertuigen, LPG en elektrische scooters, diverse elektrische voertuigen (veegmachines, shuttlebus, Quad etc). Niet spannend genoeg om voor naar Rotterdam te rijden.

Ik kreeg wel nog twee hele enthousiaste mails van de organisatie uit Amsterdam, en nu begint het toch te kriebelen. Zal ik het doen?

Ik werd trouwens door een van de twee afzenders min of meer gewezen op de IO Hotspots (http://www.iohotspots.nl/). Dit zijn oplaadpunten bij pleisterplaatsen waar je gratis je elektrische vervoermiddel kan opladen. Aangezien er al bijna 400 zijn in Nederland wel even de moeite van het noemen waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Yesssssssssssssssss :/ Hoei! Waanzinnig goede PR voor elektrische voertuigen zeg! Je kunt zien dat Rotterdam er helemaal achter staat! d:)b
Ik kreeg wel nog twee hele enthousiaste mails van de organisatie uit Amsterdam, en nu begint het toch te kriebelen. Zal ik het doen?
Volgens routenet is centrum Barendrecht - centrum Amsterdam 87,5 km over de binnenwegen, dus je zult tot aan het randje moeten gaan met je CityEl. Hoe lang duurt het opladen met je nieuwe lader? Want als je aankomt is hij leeg en zul je hem op moeten laden voordat je mee kunt doen aan die toer. Het zou wel cool zijn als je er heen ging. "Waar kom je vandaan?" "Barendrecht" "What?!? In dat ding??" :D
Ik werd trouwens door een van de twee afzenders min of meer gewezen op de IO Hotspots (http://www.iohotspots.nl/). Dit zijn oplaadpunten bij pleisterplaatsen waar je gratis je elektrische vervoermiddel kan opladen. Aangezien er al bijna 400 zijn in Nederland wel even de moeite van het noemen waard.
Ja daar heb ik wel eens over gelezen, maar als je op de totaalkaart kijkt zie je een grote concentratie van die punten in zuid- en oost-Nederland. Juist in de Randstad (waar het voor mij van pas zou kunnen komen) zitten er relatief weinig. Toch vind ik het concept zeer goed, en helemaal als je een voertuig hebt wat een beetje snel oplaadt kan het zeer nuttig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CanonG1 schreef op maandag 03 september 2007 @ 21:11:
[...]

Yesssssssssssssssss :/ Hoei! Waanzinnig goede PR voor elektrische voertuigen zeg! Je kunt zien dat Rotterdam er helemaal achter staat! d:)b
Je zou er gewoon HK reacties om gaan geven
[...]

Volgens routenet is centrum Barendrecht - centrum Amsterdam 87,5 km over de binnenwegen, dus je zult tot aan het randje moeten gaan met je CityEl. Hoe lang duurt het opladen met je nieuwe lader? Want als je aankomt is hij leeg en zul je hem op moeten laden voordat je mee kunt doen aan die toer. Het zou wel cool zijn als je er heen ging. "Waar kom je vandaan?" "Barendrecht" "What?!? In dat ding??" :D
Ik zou tussentijds moeten laden. Als ik 50 kilometer heb gereden zit de accu met een uur weer helemaal vol. Ik zou dus vroeg moeten vertrekken en een klein generatortje lenen van mijn zwager. Het is een Honda die 2000 watt levert. Na 50 kilometer komt de opname van de lader niet boven de 1650 watt, dus dat moet lukken. De hotspots onderweg liggen net niet goed genoeg op de route of zijn dicht op zondag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op maandag 03 september 2007 @ 21:21:
Je zou er gewoon HK reacties om gaan geven
Bijna ;) Excuus...
Ik zou tussentijds moeten laden. Als ik 50 kilometer heb gereden zit de accu met een uur weer helemaal vol. Ik zou dus vroeg moeten vertrekken en een klein generatortje lenen van mijn zwager. Het is een Honda die 2000 watt levert. Na 50 kilometer komt de opname van de lader niet boven de 1650 watt, dus dat moet lukken. De hotspots onderweg liggen net niet goed genoeg op de route of zijn dicht op zondag.
Oeh, dat is spannend. Een soort.. uhm.. seriële hybride. Stuk rijden, laden met de generator, stuk rijden, etc. Je kunt zeker niet rijdend laden? (grapje, ik weet dat dat niet kan, hoewel het voor dit soort ritten een uitkomst zou zijn). Het zou makkelijk zijn als je iemand kende in Amsterdam waar je zou kunnen overnachten, en die ook plek en prik heeft voor je CityEl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CanonG1 schreef op maandag 03 september 2007 @ 21:26:
[...]
Oeh, dat is spannend. Een soort.. uhm.. seriële hybride. Stuk rijden, laden met de generator, stuk rijden, etc. Je kunt zeker niet rijdend laden? (grapje, ik weet dat dat niet kan, hoewel het voor dit soort ritten een uitkomst zou zijn). Het zou makkelijk zijn als je iemand kende in Amsterdam waar je zou kunnen overnachten, en die ook plek en prik heeft voor je CityEl.
Met de fietsrouteplanner is het 85 kilometer naar Uithoor en dan nog 30 kilometer volgens Routenet. 115 kilometer. Laat ik veilig doen en 2,5 uur laadtijd inplannen. De tocht begint 11.00 uur, dus 9.30 uur. 4 uur voor het rijden, betekent 5.30 uur wegrijden en 22.30 uur weer thuis. Pittige dag. Nog maar eens goed over nadenken allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op maandag 03 september 2007 @ 21:41:
Met de fietsrouteplanner is het 85 kilometer naar Uithoor en dan nog 30 kilometer volgens Routenet. 115 kilometer. Laat ik veilig doen en 2,5 uur laadtijd inplannen. De tocht begint 11.00 uur, dus 9.30 uur. 4 uur voor het rijden, betekent 5.30 uur wegrijden en 22.30 uur weer thuis. Pittige dag. Nog maar eens goed over nadenken allemaal.
OK, succes!

Voor mij is het allemaal wat makkelijker - als het doorgaat wat ik wil. De e-scooter die ik hopelijk kan lenen staat in Weesp, en dat is over de binnenwegen 20km naar het centrum van Amsterdam. Dat is dus prima te doen. Helemaal als ik rustig rijdt kost het volladen daarna niet zo veel tijd. Ik zou dan wel vroeg gaan zodat ik daar nog wat rond kan kijken terwijl de scooter laadt, en de scooter vol is als die toer begint. 's Avonds haal ik het truukje andersom uit; eerst volladen - misschien terwijl ik een hapje eet of zo - en dan naar Weesp. Hopelijk lukt het!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:48

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Wij willen schoon, snel en geluidloos vervoer door de stad! En het bestaat! De techniek heeft de afgelopen jaren niet stilgestaan.
En het heet.. de fiets! :P

Leuk dat ze mensen uit de auto/bus willen hebben, maar Nederlandse steden zijn zo rustig en zo klein dat je toch gewoon kunt gaan fietsen? Verbeter de fiets-infrastructuur zou ik zeggen, zorg ook voor goede bewaakte stallingen. Ik denk dat daarmee een veel schonere lucht te behalen valt dan als je dure Twikes loopt te promoten en misschien twee mensen overhaalt om er één aan te schaffen.

Elektrische voertuigen, leuk! Maar toch niet voor kleine stukjes in de stad?

Overigens kom ik wel op mijn ligfiets door te stad toeren, lijkt me grappig om midden op de weg te fietsen :P Zijn er al ergens kaarten beschikbaar waarop de vrije gebieden aangegeven staan in (in mijn geval) Amsterdam?

[ Voor 14% gewijzigd door Gizz op 03-09-2007 22:20 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan001
Opzich mee eens, en als autobezitter ken ik de weg in de stad waar ik woon niet met de auto, maar wel met de fiets! Op maandag ga ik naar mijn werk en de sportschool, wat samen 20 km is. Dat fiets ik, en ik vind het een peuleschil. Voor veel mensen zal dat echter niet zo zijn (als ik sommigen zie rijden... die kunnen beter lopen). Een electrische fiets lijkt dan een uitkomst, maar je kan gewoon niet doorrijden met al die fietsertjes die lopen te slingeren, met zijn 3en fietsen etc. Heb ik ook last van aangezien ik wel van doorrijden hou. Niet dat dat wel kan met de auto, maargoed (verkeerslichten e.d.).

Je krijgt mensen gewoon niet uit de auto. Dat zit tussen de oren. Dat ding staat er, en het vraagt erom gebruikt te worden. Dan kan het maar beter een schoon vervoermiddel zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door stefan001 op 03-09-2007 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
En daar heb je helemaal gelijk in. Maar de fiets is niet in alle gevallen bruikaar of wenselijk. Ik fiets erg graag, ik maak per jaar ongeveer net zoveel km op de fiets als in de auto, maar er zijn gevallen dat ik echt liever met de auto dan met de fiets ga. Als een bestemming te ver is bijvoorbeeld, of als het regent, of als er iets groots mee moet.
Leuk dat ze mensen uit de auto/bus willen hebben, maar Nederlandse steden zijn zo rustig en zo klein dat je toch gewoon kunt gaan fietsen? Verbeter de fiets-infrastructuur zou ik zeggen, zorg ook voor goede bewaakte stallingen. Ik denk dat daarmee een veel schonere lucht te behalen valt dan als je dure Twikes loopt te promoten en misschien twee mensen overhaalt om er één aan te schaffen.
Ik denk dat geen enkele Twike-bezitter overgehaald hoefde te worden. Het is een voertuigconcept wat je aanspreekt, of niet. Verbetering van de fietsinfrastructuur juich ik zeker toe; niet zoals in Hilversum waar ze een verkeersplein in het centrum dusdanig 'verbeterd' hebben dat de fietsers geen voorrang meer hebben op de auto's.
Zoals gezegd, in eerste instantie niet. Maar niet iedereen kan of wil fietsen, en dan kan juist in de stad elektrisch vervoer voor een flinke verbetering zorgen. Geen (lokale) uitstoot, stil, veel lager energieverbruik per km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
stefan001 schreef op maandag 03 september 2007 @ 22:49:
Je krijgt mensen gewoon niet uit de auto. Dat zit tussen de oren. Dat ding staat er, en het vraagt erom gebruikt te worden. Dan kan het maar beter een schoon vervoermiddel zijn.
^^^^^^ wat hij zegt.

Mensen willen rijden, we zijn er de afgelopen 70-80 jaar aan verslaafd geraakt/gemaakt. Dat krijg je er slechts ten dele weer uit. Daarom kun je de kilometers die mensen rijden dan maar zo schoon en zuinig mogelijk maken, en elektrische voertuigen kunnen daar aan bijdragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gizz schreef op maandag 03 september 2007 @ 22:15:
[...]

Als je gaat kijken wanneer een auto het meest vervuild, zul je zien dat het is tijdens korte ritjes in de stad. De motor komt dan niet goed op temperatuur waardoor de verbranding niet optimaal is. Daarnaast wil je de uitstoot eigenlijk helemaal niet in de stad hebben.

Daarom is elektrisch vervoer juist voor de kleine stukjes in de stad ideaal. De fiets is geschikt, maar tot op zekere hoogte. Zeker als je wat grote of zware spullen mee moet nemen is een ander vervoermiddel geschikter.

Voor de lange ritten buiten de stad is de auto met verbrandingsmotor nog steeds geschikter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op dinsdag 04 september 2007 @ 12:16:
Als je gaat kijken wanneer een auto het meest vervuild, zul je zien dat het is tijdens korte ritjes in de stad. De motor komt dan niet goed op temperatuur waardoor de verbranding niet optimaal is. Daarnaast wil je de uitstoot eigenlijk helemaal niet in de stad hebben.
Bij korte stukjes werkt de katalysator ook niet of nauwelijks om dat ook die op temperatuur moet zijn voordat de katalytische naverbranding op gang komt.
Voor de lange ritten buiten de stad is de auto met verbrandingsmotor nog steeds geschikter.
Ik zou zeggen: in eerste instantie OV, maar niet alles is nu eenmaal goed met het OV bereikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unclero
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

unclero

MB EQA ftw \o/

CanonG1 schreef op dinsdag 04 september 2007 @ 12:28:
Ik zou zeggen: in eerste instantie OV, maar niet alles is nu eenmaal goed met het OV bereikbaar.
Daarnaast is het ook nog zo dat de meeste mensen liever zelf bepalen wanneer ze naar iets toe gaan, en hoe lang ze er blijven ;).

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Dat ging ik dus even checken. Over twee weken gaan we op familiebezoek in Doorn. We hebben om 15.00 uur afgesproken. Over de afstand van 83 kilometer doen we met de auto een klein uurtje. Als ik dat met het OV zo willen doen, moet ik om 11:48 uur! vertrekken om 14.20 uur aan te komen. Drie kwartier te vroeg en 2,5 uur onderweg. Dat kost ons dan € 26,78 per persoon. Met de auto zijn we 12,5 euro kwijt aan benzine. We hebben dus niet eens nagedacht over het OV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op dinsdag 04 september 2007 @ 13:04:
Dat ging ik dus even checken. Over twee weken gaan we op familiebezoek in Doorn. We hebben om 15.00 uur afgesproken. Over de afstand van 83 kilometer doen we met de auto een klein uurtje. Als ik dat met het OV zo willen doen, moet ik om 11:48 uur! vertrekken om 14.20 uur aan te komen. Drie kwartier te vroeg en 2,5 uur onderweg. Dat kost ons dan € 26,78 per persoon. Met de auto zijn we 12,5 euro kwijt aan benzine. We hebben dus niet eens nagedacht over het OV.
Daarom specificeerde ik ook:
Ik moet regelmatig naar steden in de buurt als Amsterdam, Utrecht en Amersfoort, daar gaan vanuit Hilversum uitstekende treinverbindingen heen, terwijl het parkeren aldaar niet fantastisch is. In die gevallen is de trein een uitkomst. En omdat ik vrijwel alleen maar buiten de spits reis kan ik lekker zitten en dan lezen of werken op de laptop etc. (het wordt trouwens hoog tijd voor internet en 240V in de trein). Onder bepaalde omstandigheden ( <- goed lezen) vind ik de trein een ideaal vervoermiddel.

En over de kosten, mag ik vragen om wat voor auto het gaat? De kleinste auto's kosten al € 0,20 per km, terwijl auto's als een VW Polo en zo al € 0,40 per km kosten. Verwar de benzinekosten niet met de totale kosten van een auto. De vergelijking met de trein komt er op financieel gebied dan al een stuk rooskleuriger uit.

En de trein is natuurlijk een elektrisch voertuig ;)

[ Voor 21% gewijzigd door JeroenH op 04-09-2007 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CanonG1 schreef op dinsdag 04 september 2007 @ 13:27:
[...]

Daarom specificeerde ik ook:

[...]

En over de kosten, mag ik vragen om wat voor auto het gaat? De kleinste auto's kosten al € 0,20 per km, terwijl auto's als een VW Polo en zo al € 0,40 per km kosten. Verwar de benzinekosten niet met de totale kosten van een auto.

En de trein is natuurlijk een elektrisch voertuig ;)
We rijden een Daihatsu Cuore. Je hebt natuurlijk gelijk dat de totale kosten hoger zijn. Snel rekensommetje:

Verzekering € 275
Wegenbelasting € 120
Onderhoud € 500
Afschrijving € 400
Totaal €1295

Vaste kosten per kilometer op basis van 20000 kilometer per jaar € 0,064

20000 kilometer rijden met een gemiddelde benzineprijs van € 1,35 is bij een verbruik van 1:17 € 0,08. Kosten per kilometer zijn dus € 0,144 en dat valt me niet tegen. je ziet dat ik vrij reële getallen hebt gebruikt, want de onderhoudskosten per jaar zullen lager liggen en het benzineverbruik is echt een ondergrens. Voor 25 euro rijden we dus op en neer.

Om het even weer een beetje on-topic te krijgen :)

Hoe bouw je een 2CV om tot elektrisch voertuig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Dat is erg cool (wel beetje weinig actieradius met 20-30km). Ik zit stiekem wel eens te denken: zou het mogelijk zijn zoiets te doen? Tik een leasebak met 200.000km op de kop waarvan de motor rot is maar de koets nog goed, schaf een motor, controller en accu's aan en bouw hem om. De grootste technische uitdaging zal het plaatsen van de motor zijn (vastzetten aan de auto en aan de aandrijfas) en het plaatsen van de accu's (accubakken lassen). Daarna moet hij ook nog gekeurd worden, ik heb geen flauw idee wat voor problemen dat allemaal op kan leveren.

Ik zou dan beginnen met lood-gel accu's om te kijken of het concept werkt en om de kosten te drukken, en alles gaat zoals het moet omschakelen naar NiMH-accu's en wie weet ooit wel li-ion accu's.

Maar ik denk dat het zeker voorlopig bij dromen blijft, het is toch wel een enorme klus met een onzekere afloop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CanonG1 schreef op dinsdag 04 september 2007 @ 14:12:
[...]
Daarna moet hij ook nog gekeurd worden, ik heb geen flauw idee wat voor problemen dat allemaal op kan leveren.
Drie letters RDW :| I rest my case.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eskimootje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:59
Ik snap niet waarom men niet voor een gecombineerde oplossing gaat, de actieradius van 100KM is groot genoeg om vanaf de snelweg naar elk gewenst punt te gaan. Zorg dat de auto kan laden terwijl deze op de snelweg is (zoiets als de trollybus in arnhem oid) , daarna gaat deze de snelweg af en rijd op batterijen.

Zodra je deze ergens parkeert zet je hem weer op de lader zodat je weer ver genoeg kan rijden.

De kosten zijn hiervan redelijk beperkt (alleen op de snelweg moeten kunnen laden) en je hebt gepersonaliseerd vervoer totaan je deur op electriciteit met onbeperkte actieradius.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Eskimootje schreef op dinsdag 04 september 2007 @ 14:24:
De kosten zijn hiervan redelijk beperkt (alleen op de snelweg moeten kunnen laden)
Volgens het CIA factbook ligt er ongeveer 3300km aan snelweg in Nederland, ik vraag me af of je dat tegen 'beperkte kosten' kunt electrificeren. Dat, gekoppeld met de weerstand van de gemiddelde 'petrolhead' van enige inlevering van 'rijgenot' en/of controle over zijn eigen voertuig zal dit plan moeizaam uitvoerbaar maken.

[ Voor 7% gewijzigd door JeroenH op 04-09-2007 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eskimootje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:59
CanonG1 schreef op dinsdag 04 september 2007 @ 14:35:
[...]

Volgens het CIA factbook ligt er ongeveer 3300km aan snelweg in Nederland, ik vraag me af of je dat tegen 'beperkte kosten' kunt electrificeren. Dat, gekoppeld met de weerstand van de gemiddelde 'petrolhead' van enige inlevering van 'rijgenot' en/of controle over zijn eigen voertuig zal dit plan moeizaam uitvoerbaar maken.
Als je het vergelijkt met wat er aan benzine en diesel word verstookt per jaar valt het ongetwijfeld wel mee. En de controle is juist door dit systeem nog prima aanwezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan001
En... je kan er niet mee op vakantie. Mensen kopen een grote auto omdat ze in de zomer een caravan moeten trekken...
Verwijderd schreef op dinsdag 04 september 2007 @ 13:41:
[...]

We rijden een Daihatsu Cuore.

<knip>

bij een verbruik van 1:17 € 0,08.
Ik rijd even zuinig met mijn corsa uit 1990...

[ Voor 51% gewijzigd door stefan001 op 04-09-2007 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

stefan001 schreef op dinsdag 04 september 2007 @ 15:41:
En... je kan er niet mee op vakantie. Mensen kopen een grote auto omdat ze in de zomer een caravan moeten trekken...
[...]

Ik rijd even zuinig met mijn corsa uit 1990...
Ik heb even het maximale verbruik genomen. Natuurlijk kan ik rekenen met de 1:21 op de rijksweg, maar dat zou het beeld te positief beïnvloedden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan001
Ah ok, ik rijd 1:17 gemiddeld. Met gemak. Maar als ik met de auto ga, ga ik ook echt ergens heen, over de snelweg dus.

[ Voor 7% gewijzigd door stefan001 op 04-09-2007 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Kijk, ik probeer voor elke verplaatsing het juiste voertuig te kiezen. Is het binnen de stad heeft de fiets de voorkeur, tenzij er iets groots mee moet. In de omgeving (tot zo 15-20km) heeft de fiets nog steeds mijn voorkeur, maar als het regent ga ik geen 20km fietsen, dan kijk ik of ik met de trein kan, en als dat niet gaat leen ik de auto van mijn ouders.

Ook voor de langere afstand geef ik de voorkeur aan de trein. Ik vind het geen vervelend vervoermiddel omdat ik vrijwel alleen maar buiten de spits reis, en de iets langere reistijd vind ik meestal geen bezwaar. Ik ben niet zo haastig ingesteld en ik heb altijd wel wat te lezen of ik doe wat werk op de laptop. Een treinreis die in minuten langer duurt dan een autoreis lijkt voor mij korter omdat ik meer kan doen dan tijdens een autoreis. Wat wel vervelend kan zijn is het gedeelte van de reis ná de aankomst op het station: als je nog met twee streekbussen moet is de lol er gauw af en komt ook bij mij de auto al snel in zicht als optimale oplossing.

Als ik ooit een elektrisch voertuig koop dan zal ik ook die gewoon meenemen in mijn verplaatsingsvraagstuk. Is het te ver om te fietsen en/of regent het, dan kan de Twike/CityEl/e-scooter/whatever gebruikt worden. Voor langere afstanden die niet goed met de trein te doen zijn zou ik dan prima een deelauto kunnen nemen, als je dat op prijs per km vergelijkt met een eigen auto ontloopt dat elkaar niet veel, en je hebt niet de hoge vaste kosten als je hem een tijd niet gebruikt.

Je moet altijd oppassen dat je niet 'uit gewoonte' iets doet. Een auto voor de deur hebben maakt het (te?) makkelijk om het ding te pakken. Ik heb een tijd lang mijn auto bij mijn ouders voor de deur gehad omdat ik geen parkeervergunning kon krijgen. Dat was 4-5min fietsen. Dat zorgt er voor dat je wel kritisch wordt over de oplossing van elk verplaatsingsvraagstuk. Ik kwam er toen achter dat ik helemaal geen auto nodig had en ik heb hem dus ook weggedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

<knip>

[ Voor 95% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2007 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan001
Oh ja, dat doet me eraan denken dat mijn huisgenoten mij een keer vroegen of ik met de auto was...

'nee, hoezo?'
'het regent'

Klopt, maar ik heb een regenpak :P. Ik zou de weg met de auto niet eens weten. Daarbij ben ik met de fiets over 4 km sneller dan met de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Hier vier korte reviewfilmpjes van vier e-scooters:

http://www.oeamtc.at/vide...ler_Teil_1&movie_kind=swf

Wel Duitstalig. Die laatste lijkt me wel wat, 2,4kW motor, daarmee kom je goed snel van zijn plek. Ik zie alleen dat het geen naafmotor is, misschien past het bij dat soort vermogens niet meer goed in een wiel. Je hebt dan dus wel iets van een tandriem- of kettingaandrijving met geluid en onderhoud van dien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 04 september 2007 @ 20:03:
Heel veel mensen zeggen met regen niet te rijden. Dan beperk je jezelf enorm want het zal steeds vaker regenen hier dus wen er maar aan.
Ik zag dat je in Oss werkte, toevallig woon ik daar. Ik zal eens kijken of ik je kan spotten. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://www.enertiabike.com/

Helaas, niet erg snel, en ook niet zoveel range, maar voor mij toch iets boeiender dan een redelijk saai ogende scooter.

Voor gewoon suburban tansport zoals dat in de vs vaak voorkomt, of van het stadscentrum naar de suburbs, meer dan voldoende natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Hey maar dat is een stoer ogend apparaat! Als ik het goed zie is er nog geen echte productie, maar kun je voorproductiemachines kopen.
Helaas, niet erg snel, en ook niet zoveel range, maar voor mij toch iets boeiender dan een redelijk saai ogende scooter.
Daar heb je wel gelijk in, de huidige generatie e-scooters blinkt niet echt uit in design. Hopelijk gaan ze daar snel aan denken, als de eerste reeks het-maakt-me-niet-uit-hoe-het-eruit-ziet-klanten zo'n ding hebben zullen ze toch echt een leuker design moeten hebben om de scooters te blijven verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CanonG1 schreef op woensdag 05 september 2007 @ 07:47:
[...]
Daar heb je wel gelijk in, de huidige generatie e-scooters blinkt niet echt uit in design. Hopelijk gaan ze daar snel aan denken, als de eerste reeks het-maakt-me-niet-uit-hoe-het-eruit-ziet-klanten zo'n ding hebben zullen ze toch echt een leuker design moeten hebben om de scooters te blijven verkopen.
Dat is een goed punt. Op dit moment kopen mensen met met een bepaald doel een elektrisch voertuig. Hier wordt veel nadruk op gelegd bij de verkoop van de voertuigen.

Wat zou het effect op de verkoop zijn als het milieuaspect volledig buiten beschouwing wordt gelaten?

In plaats van:

"Eco-movement ontwikkelt vervoersmiddelen die voortbewogen worden op een energie sparende en milieu vriendelijke manier."

zou er dan:

"People-movement ontwikkelt vervoersmiddelen die personen op een zo goedkoop mogelijk manier van a naar b brengt."

Kunnen staan. Op de website wordt dan aandacht besteed aan de stijgende benzinekosten en hoge onderhoudskosten van een verbrandingsmotor.

Deze gedachte is gebaseerd op het idee dat de gemiddelde Nederlander zich drukker maakt om zijn portemonnee dan om het millieu. Sterker nog, in een topic over een fotografie-meet op 16 september meldde ik even dat het dan autovrije zondag is en dat het centrum dan grotendeels is afgesloten. Dit was een van de reacties:

"Omfg nee hé....
Allemaal bomenknuffelaars bij elkaar ofzo ? :/ "

Millieu is gewoon niet hip, je loopt zelfs het risico voor bomenknuffelaar uitgemaakt te worden als je op een elektrische scooter rijdt.

Ik kwam vandaag trouwens de eerste rollenbank controle tegen. Bij de uitrit van de Heinenoord tunnel was een fuik opgezet. Iedere brommer werd van de weg gehaald, behalve ik 8) . Ik ben nu inmiddels zo vaak politieagenten tegen gekomen, ik denk dat ze helemaal geen interesse hebben in een vreemd klein geel driewielertje. Ze hebben nog niet eens mijn papieren gecontroleerd. Eerlijk gezegd had ik het anders verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

<knip>

[ Voor 119% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2007 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op woensdag 05 september 2007 @ 16:32:
Vandaag 200 meter moeten lopen met de scooter :X
Hey dat is balen! Gelukkig was het maar 200m en niet meerdere kilometers.
weed
Om eerlijk te zijn hoef ik daar niets over te weten.
1. temperaturen zakken en het is ineens stukke kouder geworden. De accu's zouden dan minder presteren zodat ik het net niet red
Dat zou kunnen, maar zo koud is het nu toch niet? Ik dacht dat loodaccu's daar pas echt last van kregen to tegen het vriespunt, misschien 5 gr C.?
2. Ik heb op sommige stukken door gereden en ik moest vaker afremmen dan normaal (schooljeugd met 4en naast elkaar)
Rijstijl scheelt wel veel bij elektrische voertuigen, bij de Twike-proefrit haalden we ook maar 2/3 van wat realistisch mogelijk is door onzuinig te rijden (door onkunde).
Ik schrok er wel van want even bijtanken is er niet bij.
Heb jij je lader normaal gesproken bij je? Ik denk dat dat ik dat wel zou doen, zeker op ritten waarbij ik aan de grens van de actieradius zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan001
CanonG1 schreef op woensdag 05 september 2007 @ 16:56:
Rijstijl scheelt wel veel bij elektrische voertuigen, bij de Twike-proefrit haalden we ook maar 2/3 van wat realistisch mogelijk is door onzuinig te rijden (door onkunde).
Klopt, volgens mij weet ik ook wat we fout deden. Ik denk dat we beter meer konden uitrollen (eerder van het gas af gaan), ik merkte dat als ik stopte met gasgeven eigenlijk meteen moest remmen. Ik ben dan ook gewend om op de motor af te remmen.

[ Voor 3% gewijzigd door stefan001 op 05-09-2007 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je zou denken dat na het leveren van de acculader mijn problemen opgelost zijn en ik niets meer te bloggen zou hebben.... wees dan niet bevreesd. Er heeft zich een nieuwe ontwikkeling aangediend. De problemen die ik met het voorwiel had zijn waarschijnlijk veroorzaakt door een kapotte remcilinder :'( Schijnt een productiefoutje te zijn geweest bij een aantal CityEL's van eind 2002/begin 2003. Aangezien mijn EL van begin 2003 is ben ik een kanshebber.

Morgen hoop ik te horen wanneer ik een reparatiesetje kan verwachten. Ik ga dan ook maar meteen een staatslot kopen, want ik lijk het geluk aan te trekken O-)
Pagina: 1 ... 4 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.