Lang topic over Accu's: Hoe en Wat?Marzman schreef op vrijdag 10 augustus 2007 @ 19:01:
[...]
Een accu kan wel meer dan 2 jaar mee gaan. De accu in mijn auto heeft het 9 jaar prima gedaan en ging toen kapot omdat ik hem vergeten was bij te vullen. Voor 300 euro kun je geen fiets < 2 jaar kopen en zolang er geen reden is geweest om een accu te vervangen zal dat niet gebeurd zijn.
Wacht even, je hebt verschillende type accu's.
Natte PB accu's: Trage en snelle loodaccu's en daar zit hem het verschil.
Gel PB accu's: Scooter, fiets. Kan zo'n 250 volledige laadcycli aan of 400 partentiële laadcycli
De meeste accu's en vooral Li-ion batterijen rotten onder je reet weg. Zie het als interne roest en de batterij zal steeds minder gaan leveren.
De Lood
Gelaccu heeft een paar grote voordelen.
->Ze zijn redelijk voorspelbaar en je weet tijdig vantevoren wanneer hij leeg aan het raken is.
->De recycling is een standaard en erkende procedure en kost weinig energie per wattuur/kg
->Hoge kortdurende stroomafgifte, maar kunnen zeer diep ontladen worden zonder directe sulfatering van de platen. Doe dit bij je autoaccu en hij is na 10x zo rot als een mispel.
->Ik heb uitgerekend dat ik om de 10.000 km de accu's moet laten vervangen. Niet dat ze dan op zijn, maar meer dan 25% performanceloss accepteer ik niet.
->Ze zijn goedkoop. De 30 kilo aan accu's in mijn scooter kosten 250 euro inclusief alles.
->Een Li-Ion accu van een Sparta Ion Pedelec kost 599 euro, maar gaat 2x zo lang mee.
->Een goed onderhouden Gel accu die regelmatig zwaar belast wordt tot het uiterste en diep ontladen wordt gaat juist langer mee, trap niet in die marketing, ik weet het zeker én ik ervaar het zelf bij mijn fiets.
->Het is bullshit dat de scooter in 3 uur voor 80% vol is want dit is een synchrone lader met een laadstroom die overeenkomt met 5,9 uur laden en voor loodaccu's staat 6 uur als optimale laadtijd. Na 3 uur is je accu dus 50% bijgeladen en niet meer.
Ik vind het een prachtig initiatief en de gozer die hem leverde was echt een goede gast, maar wel een marketingman en die hou ik nauwlettend in de gaten. Dan gaan alle zintuigen wijd open.
Wat is goedkoper en efficiënter?
250 euro per 10.000 km is 2.5 cent per kilometer + 1 cent aan elektra per km en je rijdt voor 3.5 ct per km als het emissietechnisch berekend wordt.
599 euro Li-ion accu per 20.000 km = 3 cent per kilometer + 0,2 cent per km aan elektra is: 3,2 ct per kilometer.
Het is goedkoper, maar tegen welke prijs?
1. Li-ion accu's hebben een beroerde ouderdom. 20.00 km is onder op-ti-male omstandigheden
2. Ik ga 45 km/h en die fiets gaat 22 km/h met mazzel dus ik heb meer energie per km (uitgerekend is de range van mijn scooter gelijk als mijn elektrische fiets en de scooter heeft 3x zwaardere accu's dus hij verbruikt ook 3x zoveel energie per km).
Die prijs, snap je hem. Dan ben je met de scooter uiteindelijk toch goedkoper uit. Geen ketting, geen spaken en geen cardan die gaat tikken als ie niet goed gesmeerd is.
Ik denk dat het nog wel eens nek aan nek kan worden met beide voertuigen, alleen heb ik veel meer comfort tegen hetzelfde tarief.
Laat staan dat die Sparta Ion (waarom nu de Ion? Omdat die straalpopulair is en niet aan te slepen is) ook nog duur is in de aanschaf. Al met al weet ik niet wat duurder is ondanks de scooter 3x zoveel energie per km nodig heeft. Snap je de berekening en beredenering?
Goed:
Aanschaf 1558,50 eenmalig, afschrijving reeds afgelost
Verzekering 128,40 per jaar (Full Casco, je bent dom als je dat niet doet met een nieuwe scoot)
Afschrijving 4 jaar= 390 euro per jaar
Elektra 50 euro als het veel is per 6000 km (1,5 KWh per lading uit net is 1080 wattuur in batterij)
Accu's per 20 maanden een nieuwe set = 12,50 per maand = 150 euro per jaar
Onderhoud 100 euro per jaar als het veel is (er zit niet veel in zo'n scooter) en er kan weinig kapot
Goed
128.40+390+50+150+100+128,40=946,80 euro per jaar om volledig mobiel te zijn inclusief álles
Dat is 15,7 cent per kilometer en dat valt nog best tegen, maar houd er rekening mee dat ik de afschrijving erbij meereken terwijl dat niet eerlijk is omdat ik het hele bedrag zonder lening heb betaald dus laten de afschrijving achterwege dan kom ik uit op
946,80-390=556,80 euro en dat is 9 cent per kilometer
Laat ik dus concluderen dat de Sparta Ion net zo duur is. Ik denk dat de onderhoudskosten van de Sparta Ion zelfs hoger zijn dan die van mijn scooter omdat de Sparta ook een loopwerkk van ketting en tandwielen heeft inclusief derailleur en dat behoeft ook onderhoud. Spaken klappen er ook vaak tussenuit bij een elektra omdat de combinatie flink trappen+ondersteuning teveel kan zijn voor de zwakste spaak in het wiel, daarom juist bij elektrische fietsen (heb ik vernomen van een expert) gaat het vaak mis. Kost onderhoud en met een beetje pech kan heel het wiel opnieuw gespaakt worden en dan ben je niet blij. Een scooter heeft geen spaken, maar solide lasbruggen.
Ik denk dat ik nog niet zo'n stomme aankoop heb gedaan want ik heb geopteerd voor een Sparta Ion in plaats van deze fiets, maar zo is het beter.
PS: Deze berekening is aan de zware kant want ik reik verder dan 23 km per KWh. Met deze gegevens red je het altijd en kom je nooit voor verassingen te staan!
[
Voor 11% gewijzigd door
Verwijderd op 11-08-2007 18:06
]