Overzicht elektrische voertuigen

Pagina: 1 ... 3 ... 11 Laatste
Acties:
  • 26.698 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:06
Hey, gefeliciteerd!! Jammer van dat probleempje maar het klinkt alsof ze het goed op gaan lossen. Doen ze dat aan huis joh? Dat is wel netjes.

Ik ben erg benieuwd naar je ervaringen de komende tijd, misschien een weblogje opzetten? :) Ik ben vooral benieuwd naar hoe de accu's zich op lange termijn houden, wat de actieradius in de praktijk blijkt te zijn onder diverse omstandigheden etc.

Veel plezier ermee!

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat aardig dat je zo geïntresseert bent ;)

Hier komt ie voor vandaag:

Ik heb nu in totaal 35 km gereden en ook veel teststukjes om te oefenene (veel optrekken, scooter verkennen enzo) en de batterijen waren na die 35 km behoorlijk zwakjes. Als ik vol gas gaf dook de meter diep in het rood, maar hij trok desondanks toch nog goed. Wind tegen naar de dijk met een zwakke batterij resulteerd in maximaal 35 km/h, terug (wind mee) een goede 40 km/h. Matig je met gasgeven dan kun je rustig nog een paar km erbij pakken.
De man zei dat als de accu leeg is dat de scooter afslaat en dan heb je de mogelijkheid hem opnieuw te starten om nog 5 km te kunnen rijden met 30 km/h. Dat is als het ware het reservekraantje van een brandstoftank.

Ik mag de batterijen nog niet helemaal leegrijden en hij staat nu aan de lader. De lader is 72 volt 2,5 A en er zit (viel me meteen op) een ventilator in netzoals in de voeding van een PC. (Ik zei 76 volt, maar dat klopt gelukkig niet anders hing mijn schuur vol met waterstof) :P

Het was me ondanks de kleine afwijking heel aangenaam om een stuk te mogen rijden. Je hoort alleen de wind en je hoort meer geluidjes om je heen dan met een brandstofmotor.
Door de spiegels heb ik een goed beeld op het verkeer en dat is belangrijk.

De motor is een pulse motor en dat hoor je aan het diepe geratel bij het wegrijden (net een tram).
Mijn vriendin heeft hem al gezien en dat was wouw.
Het gasgeven kan danig gedoseert dat ik met een hand terwijl ik lichtrelijk gas geef de poort dichtrek zonder kaboem, dus heel soepel en soms te soepel. Dat gas geven is anders als bij een brommer. Als je 30 rijdt en je laat het gas los dan moet je een heel stuk draaien eer hij hem weer pakt, maar dat is de regelaar en een beveiliging Bij stilstand reageert hij meteen op de gashandel.

Door het telkens were stilstaan en optrekken vind ik 35 km voor de eerste keer niet misselijk. Ik heb stukken met vol gas gereden en ik ben niet zo flauw geweest. Anticiperen moet ik nog leren want het uitrijden is anders als bij mijn elektrische fiets. Moet nu nog teveel bijremmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11-08 10:53

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Verwijderd schreef op donderdag 09 augustus 2007 @ 20:50:
het uitrijden is anders als bij mijn elektrische fiets. Moet nu nog teveel bijremmen.
*Ed_L realiseert zich nu pas dat zo'n ding natuurlijk niet op de motor remt..

feli met de aanwinst en veel rijplezier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De fiets remt ook niet op de motor, maar hij loopt nooit helemaal vrij omdat je met magneten hebt te maken. Je voeld een lichte hobbelige weerstand als het wiel langs een spoeltje in de motor komt. Met de fiets ga je hooguit 20-25 km/h of nog trager en met de scooter ga je vlug boven de 30-35 km/h.

Omdat de scooter vrij zwara is rolt hij best wel ver uit. Ik kan rustig 150 meter voor een kruising het gas loslaten.

Ik heb al een tijdje niet meer zo snel gereden dan in een auto, maar dit is wel even wennen en ik ben niet zo'n snelle scooterboy. Een 32ér doet het wat rustiger.

Het even heel wat anders als een spartamet en die heb ik jaren gereden. Precies 25 km/h en heel soms als je mazzel had 27 km/h en eens de 28 km/h aangetikt, maar dat was een record in warm weer, met wind mee, en precies het goede mengsel.
Dit apparaat stopt niet bij 28 km/h, maar klimt rustig verder naar de 40 km/h.

Oké, met de spartamet reed ik 100 km op een tank van 1,5 ltr, maar dit is goedkoper per kilometer dan de spartamet en dat heb ik even na staan te rekenen, het scheeld 0,3 cent met die twee.
Ook is de snelheid stukke comforabeler want 25 km/h is mij toch wat langzaam. Ik vind 40 km/h veel beter en met 35 km/h ben ik al tevreden want als je een noodstop moet maken is een matige snelheid beter voor de remweg.

Ik snap dan ook die kids van 16 die hun scooter 80 laten lopen niet. Je remweg kan nooit veilig zijn en het verhaal dat ze in andere landen wél zo hard mogen lopen klopt, maar daar is het aantal verkeersdoden ook exponentiëel hoger en houd dat in het oog. Ieder voordeel heeeft zijn nadeel en andersom.

*wish me luck, gatroscopie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Héhé, dat is achter de rug, maar ik ging wel letterlijk tegen de grond ná de behandeling van de honger.
Ik moest nog even een uurtje nablijven en eerst eten in het ziekenhuis en dan pas weer mee naar huis. Kan ook de spanning zijn geweest want zoiets doe je zeker niet voor je lol. Een hele belevenis.

Goed, net weer een stukje gereden om mijn moeder alles te vertellen van vanmorgen. Ik begin de indicator al door te krijgen en hij kan zeker al de 35 km halen, maar let op, de accu's zijn pas topfit na een aantal keer laden.
Zodra hij met optrekken uit het groene gebied gaat ben ik ongevere op de helft. Dan heb je nog het gele gebied en dan het rode. Gisteren had ik hem helemaal onder aan het rood. Nu niet.

het is lang geleden dat ik brommer heb gereden dus ik rij roind de 35-40 km/h en net niet volgas, dat kost toch echt batterijen en de indicator duikt bij vol gas als de accu's zwakker zijn. Hij trekt het wel, maar hij laat wel weten dat de batterijen zwakker aan het worden zijn.

Dat is pas na een eindje en niet meteen hoor. De eerste 20 km is er weinig aan de hand, daarna gaat het vlugger. Dat is het nadeel van batterijen, ze gaan leeg.

Er zit toch ruim 30 kg aan accu's in dat apparaat. Het rijd heel gladjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Niemand reageert meer, heb ik misschien onbewust iets verkeerds gedaan?

38 km is tot vandaag het record, ik heb hem net leeggereden en ik dacht dat hij aan de lader stond, maar dat was niet het geval.

De scooter sloeg inderdaad af en ik verloor ineens snelheid (powerlampje knippert 2x=batterij leeg). Weer opnieuw gestart zoals die man zei en gewoon rustig de laatste 2km afgelegd. De accu was bodemleeg want thuis trok hij beduidend minder en als ik de gashendel al roerde sloeg de meter zelf onder het rood. Ik weet nu hoe ver ik kan gaan, maar dit moet nog beterder worden want de accu's zijn pas na 4 a 6 keer laden op hun best en ik had het idee net iets verder te komen. Echt heel erg bezuinigen zoals op een elektrische fiets gaat niet want je mag niet het verkeer hinderen en als ik op de weg moet is het wel vol gas.
Dit is dus even heel goed voor de accu's. Niet helemaal leegtrekken, maar zover dat je koplamp zwak gaat branden zodra je gas geeft.

Hij is nu weer aan het laden en straks is hij weer vol.

Ik heb behoorlijke tegenwind gehad en met zwakke accu's en wind tegen kom je niet boven de 35 km/h uit, niets voor een jeugdigde, maar voor mij meer dan prima. Alles boven de 25 km/h is meegenomen want ik ben een spartamet gewent en dan is dit wel een klasse hoger. Geen houten kont of zadelpijn en een heerlijke zit. Niet te hoog met de kniëen (ik ben 174 cm, wees niet veel langer of koop een ander maat scooter).

Er zit een klipje onder het zadel waar je een tas aan kunt hangen om boodschapjes te doen. Een shoppertas gaat net niet helaas. Je voeten nemem ook ruimt in beslag.

[ Voor 91% gewijzigd door Verwijderd op 10-08-2007 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Nee natuurlijk niet :) Ik was vandaag erg druk op mijn werk, weinig tijd om te forummen.

Ik ben blij met je positieve ervaringen met je scooter! Ik hoop dat het bereik nog wat vergroot met het 'inlopen' van de accu's, 35km lijkt me toch wel wat krap...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

35 km is voor mij genoeg en als het moet kan ik bijladen. Ik heb vandaag al de 38 gehaald (totaal 40) en ik ben best tevreden want mijn fiets komt echt niet verder,
38 km is genoeg voor waar ik moet zijn. Ik hoef nooit zo ver. Meestal 26 km op een dag.

Als ik op mijn werk ben is bijladen in de winter geen enkel punt en bij mijn moeder kan ik hem ook bijladen. Bij mijn nieuwe baan hoeft dat niet want dat is 3 (maar drie) kilometer van hier.

Toen ik er straks 30 km had opzitten stond hij nog in het groen, maar dan gaat het hard en ik moet nog leren om niet zo snel te willen optrekken. Vol gas viaduct op is ook niet slim ;)

PS: Waar echt over nagedacht is is het feit dat er onder je stuur een ruimte is voor flesjes drinken of een literfles, je kunt er ook A4 papieren in kwijt om ze ongkreukt aan te laten komen (voor mij een issue)

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 10-08-2007 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11-08 20:45
Verwijderd schreef op vrijdag 10 augustus 2007 @ 17:22:
Niet helemaal leegtrekken, maar zover dat je koplamp zwak gaat branden zodra je gas geeft.
Klinkt als een goede methode. Zonder licht aan kom je toch wel verder denk ik? Of maakt dat niet veel uit? Ik neem aan dat er geen ouderwetse gloeilampen in zitten :) eerder LED-verlichting oid, of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

stefan001 schreef op vrijdag 10 augustus 2007 @ 17:38:
[...]

Klinkt als een goede methode. Zonder licht aan kom je toch wel verder denk ik? Of maakt dat niet veel uit? Ik neem aan dat er geen ouderwetse gloeilampen in zitten :) eerder LED-verlichting oid, of niet?
Ik rij zonder licht en de koplamp in de scooter is een E4 bulb, dus een gewone autokoplamp van 70 watt (dat is wel een nadeel, maar vet licht). Hij heeft ook een stadslampje en dat verbruikt maar heel weinig en dat is voor schemer. Ik rij überhaubt niet graag in het donker. Op mijn elektrische fiets van een jaar oud zit nog steeds het originele lampje in.

Het rijcomfort op gladde wegen mag je rustig vergelijken met een auto. De wegligging is übergoed door het lage contragewicht, maar de wendbaarheid neemt af als het zwaartepunt lager komt te liggen (wet van traagheid van de massa om deze uit koers te brengen=sturen).
Hij rijdt zeer comfortabel (goede vering, wel een dwijl) en veel beter als een benzinescooter. Je mist het trillen, het geluid en ook de speed, maar je krijgt er veel comfort voor terug. Hij rijd echt als een auto zo glad.

De eerste keer en ook straks was echt een kick om te rijden. Het is zo 'apart' en dat is het juiste woord.

PS: Op het kenteken staat dat het ledig gewicht 74 kg is en het rijklaar gewicht 79 kg. Op de site van ECO-movement staat 100 kg, hoe zit dat?
Ook het gasgeven gaat veel te licht. Die hendel gaat echt veel te soepel en dat is echt wennen. Heel anders als die hendel van de spartamet. Ik heb hem al een keer laten schieten en ik dacht heel even dat hij kapot was. Maar het gas stond op dicht.

Even de scoot op een weegschaaltje zetten gaat niet :P

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 10-08-2007 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan001
Ik heb op marktplaats wel eens gekeken naar electrische fietsen (voor mijn moeder, die heeft last van haar knie), maar wat zijn nou de dingen waar ik op moet letten? Ik kijk voor rond de 300 euro, en heb wel eea zien staan, maar als ik mail blijkt het altijd om een accu >4 jaar te gaan. En beweren dat die het nog prima doet uiteraard. Is dat mogelijk? Als ik Exuimtum zo hoor zijn ze na 2 jaar af...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

stefan001 schreef op vrijdag 10 augustus 2007 @ 18:30:
Ik heb op marktplaats wel eens gekeken naar electrische fietsen (voor mijn moeder, die heeft last van haar knie), maar wat zijn nou de dingen waar ik op moet letten? Ik kijk voor rond de 300 euro, en heb wel eea zien staan, maar als ik mail blijkt het altijd om een accu >4 jaar te gaan. En beweren dat die het nog prima doet uiteraard. Is dat mogelijk? Als ik Exuimtum zo hoor zijn ze na 2 jaar af...
Een accu kan wel meer dan 2 jaar mee gaan. De accu in mijn auto heeft het 9 jaar prima gedaan en ging toen kapot omdat ik hem vergeten was bij te vullen. Voor 300 euro kun je geen fiets < 2 jaar kopen en zolang er geen reden is geweest om een accu te vervangen zal dat niet gebeurd zijn.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Marzman schreef op vrijdag 10 augustus 2007 @ 19:01:
De accu in mijn auto heeft het 9 jaar prima gedaan
Niet te vergelijken. De accu is van een andere bouw en wordt heel anders gebruikt. Auto-accu's worden nooit diep ontladen en tractie-accu's wel. Je hebt gewoon een gegeven aantal volledige laad/ontlaadcycli en daar moet je het mee doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op vrijdag 10 augustus 2007 @ 17:45:
Even de scoot op een weegschaaltje zetten gaat niet :P
Tuurlijk wel: elk wiel op een personenweegschaal en de beide waarden bij elkaar optellen. Weet je gelijk hoe het gewicht over de beide wielen verdeeld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lang topic over Accu's: Hoe en Wat?
Marzman schreef op vrijdag 10 augustus 2007 @ 19:01:
[...]

Een accu kan wel meer dan 2 jaar mee gaan. De accu in mijn auto heeft het 9 jaar prima gedaan en ging toen kapot omdat ik hem vergeten was bij te vullen. Voor 300 euro kun je geen fiets < 2 jaar kopen en zolang er geen reden is geweest om een accu te vervangen zal dat niet gebeurd zijn.
Wacht even, je hebt verschillende type accu's.

Natte PB accu's: Trage en snelle loodaccu's en daar zit hem het verschil.
Gel PB accu's: Scooter, fiets. Kan zo'n 250 volledige laadcycli aan of 400 partentiële laadcycli

De meeste accu's en vooral Li-ion batterijen rotten onder je reet weg. Zie het als interne roest en de batterij zal steeds minder gaan leveren.

De LoodGelaccu heeft een paar grote voordelen.
->Ze zijn redelijk voorspelbaar en je weet tijdig vantevoren wanneer hij leeg aan het raken is.
->De recycling is een standaard en erkende procedure en kost weinig energie per wattuur/kg
->Hoge kortdurende stroomafgifte, maar kunnen zeer diep ontladen worden zonder directe sulfatering van de platen. Doe dit bij je autoaccu en hij is na 10x zo rot als een mispel.
->Ik heb uitgerekend dat ik om de 10.000 km de accu's moet laten vervangen. Niet dat ze dan op zijn, maar meer dan 25% performanceloss accepteer ik niet.
->Ze zijn goedkoop. De 30 kilo aan accu's in mijn scooter kosten 250 euro inclusief alles.
->Een Li-Ion accu van een Sparta Ion Pedelec kost 599 euro, maar gaat 2x zo lang mee.
->Een goed onderhouden Gel accu die regelmatig zwaar belast wordt tot het uiterste en diep ontladen wordt gaat juist langer mee, trap niet in die marketing, ik weet het zeker én ik ervaar het zelf bij mijn fiets.
->Het is bullshit dat de scooter in 3 uur voor 80% vol is want dit is een synchrone lader met een laadstroom die overeenkomt met 5,9 uur laden en voor loodaccu's staat 6 uur als optimale laadtijd. Na 3 uur is je accu dus 50% bijgeladen en niet meer.

Ik vind het een prachtig initiatief en de gozer die hem leverde was echt een goede gast, maar wel een marketingman en die hou ik nauwlettend in de gaten. Dan gaan alle zintuigen wijd open.

Wat is goedkoper en efficiënter?

250 euro per 10.000 km is 2.5 cent per kilometer + 1 cent aan elektra per km en je rijdt voor 3.5 ct per km als het emissietechnisch berekend wordt.

599 euro Li-ion accu per 20.000 km = 3 cent per kilometer + 0,2 cent per km aan elektra is: 3,2 ct per kilometer.

Het is goedkoper, maar tegen welke prijs?
1. Li-ion accu's hebben een beroerde ouderdom. 20.00 km is onder op-ti-male omstandigheden
2. Ik ga 45 km/h en die fiets gaat 22 km/h met mazzel dus ik heb meer energie per km (uitgerekend is de range van mijn scooter gelijk als mijn elektrische fiets en de scooter heeft 3x zwaardere accu's dus hij verbruikt ook 3x zoveel energie per km).

Die prijs, snap je hem. Dan ben je met de scooter uiteindelijk toch goedkoper uit. Geen ketting, geen spaken en geen cardan die gaat tikken als ie niet goed gesmeerd is.

Ik denk dat het nog wel eens nek aan nek kan worden met beide voertuigen, alleen heb ik veel meer comfort tegen hetzelfde tarief.

Laat staan dat die Sparta Ion (waarom nu de Ion? Omdat die straalpopulair is en niet aan te slepen is) ook nog duur is in de aanschaf. Al met al weet ik niet wat duurder is ondanks de scooter 3x zoveel energie per km nodig heeft. Snap je de berekening en beredenering?

Goed:

Aanschaf 1558,50 eenmalig, afschrijving reeds afgelost
Verzekering 128,40 per jaar (Full Casco, je bent dom als je dat niet doet met een nieuwe scoot)
Afschrijving 4 jaar= 390 euro per jaar
Elektra 50 euro als het veel is per 6000 km (1,5 KWh per lading uit net is 1080 wattuur in batterij)
Accu's per 20 maanden een nieuwe set = 12,50 per maand = 150 euro per jaar
Onderhoud 100 euro per jaar als het veel is (er zit niet veel in zo'n scooter) en er kan weinig kapot

Goed

128.40+390+50+150+100+128,40=946,80 euro per jaar om volledig mobiel te zijn inclusief álles
Dat is 15,7 cent per kilometer en dat valt nog best tegen, maar houd er rekening mee dat ik de afschrijving erbij meereken terwijl dat niet eerlijk is omdat ik het hele bedrag zonder lening heb betaald dus laten de afschrijving achterwege dan kom ik uit op

946,80-390=556,80 euro en dat is 9 cent per kilometer

Laat ik dus concluderen dat de Sparta Ion net zo duur is. Ik denk dat de onderhoudskosten van de Sparta Ion zelfs hoger zijn dan die van mijn scooter omdat de Sparta ook een loopwerkk van ketting en tandwielen heeft inclusief derailleur en dat behoeft ook onderhoud. Spaken klappen er ook vaak tussenuit bij een elektra omdat de combinatie flink trappen+ondersteuning teveel kan zijn voor de zwakste spaak in het wiel, daarom juist bij elektrische fietsen (heb ik vernomen van een expert) gaat het vaak mis. Kost onderhoud en met een beetje pech kan heel het wiel opnieuw gespaakt worden en dan ben je niet blij. Een scooter heeft geen spaken, maar solide lasbruggen.

Ik denk dat ik nog niet zo'n stomme aankoop heb gedaan want ik heb geopteerd voor een Sparta Ion in plaats van deze fiets, maar zo is het beter.

PS: Deze berekening is aan de zware kant want ik reik verder dan 23 km per KWh. Met deze gegevens red je het altijd en kom je nooit voor verassingen te staan!

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 11-08-2007 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CanonG1 schreef op vrijdag 10 augustus 2007 @ 19:43:
[...]

Tuurlijk wel: elk wiel op een personenweegschaal en de beide waarden bij elkaar optellen. Weet je gelijk hoe het gewicht over de beide wielen verdeeld is.
Duh ;) :P

*Gaat dadelijk kijken of accu vol is :)

Ik wil nog een ding meegeven voordat ik commentaar op mijn schrijven zou krijgen:
De bandenspanning behoort 2,5 bar te zijn, was 2,33 en heb ik verhoogt naar 2,6 bar.
Met dit kleine verschil zou ik zomaar 5 km op mijn range kunnen winnen.
Volgens de verkoper bellen mensen hem wel eens waarom ze maar 25 km halen.
Duh, zo belachelijk weinig :o ???
Ja, banden te slap en rond de 2 bar. Zoveel maakt dat dus uit!!
Dat geloof ik wel want dat merk ik ook met mijn elektra en duidelijk ook!

Ik check mijn banden van beide elke 2 weken. Ik hecht bijzonder veel waarde aan veilige en efficiënte deelname aan het verkeer. iemand moet toch het goede voorbeeld geven :?

Liever 'iets' te hard dan 'iets' te zacht en dat waren ze. Ik ga nu weer opnieuw testen met 2,6 bar.

Ik waag een tocht van 41 km en zou ik dat gaan halen als ik hem vast zet op 35 km/h en hem goed laat uitrijden? Durf ik het? :) Ja

Ik heb vandaag precies 40 km op een lading gereden en de banden waren te zacht dus die ene kilometer moet er ook nog bijpassen :Y

Ik voed die accu's wel op, geloof me dat ik hier lang lol van ga hebben.

* Gaat dadelkijk met oliespuit de standaard invetten want die piept en is niet gesmeerd. Ik dacht al van "wat hoor ik toch". Ze hebben hem keurig getextileerd, maar ze zijn wel het VIN nummer vergeten met vaseline in te smeren tegen de roest en de standaart te smeren want die piept dan als je over een bobbel gaat

Wat is dus doe en wat jullie ook zouden moeten doen bij een nieuwe scooter is hem helemaal inspecteren van top tot teen en dan weet je tenminste wat je onder je kont hebt. Ik wil het appartaat door en door kennen.

Fijn apparaat, zonder meer, maar een nadeel. Als je bijvoorbeeld 20 km/h rijd en je wilt gas bijgeven dan moet je behoorlijk draaien. Ik zette de scooter op de standaart en liet het wiel in het vrij draaien en toen kwam ik erachter dat deze gashendel lineair reageert en het wiel pas op zijn hardst ronddraait bij vol gas en niet eerder als hij vrij loopt.
Opzich een heel veilig idee tegen wegschieten zoals dat heet. Als ik het gas te vlug bedien krijg ik echt een schokje in mijn rug en dat is het grote koppel dat ze hebben.
Ik moet daar duidelijk nog aan wennen. Bij een normale brommer was het zo dat je met heel einig gas ook nog reed, maar deze regelt het gas op snelheid en dat is heel apart als je snapt wat ik bedoel?

Ik heb liever een gashendel die de kracht van de motor regelt zodat ik beter kan anticiperen en beter kan reageren op kleine snelheidsveranderingen zoals bij een normale brommer. Bij deze is het zo dat je met half gas 20 gaat en met vol gas gewoon 45km/h want dat halen ze inderdaad. 40 km/h als max is opgegeven, maar ik heb wind mee al strak 45km/h gehaald.

Het laatste woord:

Hoezo koude motor? Hoezo pruttelen en choken?
Sleutel om en gas erop al is het nog zo koud. Elektromotoren hebben het grote voordeel dat ze niet warm hoeven te lopen.

* De bandenspanning verhogen helpt inderdaad. Na !41! km was de accu aardig leeg [maar hij is NIET afgeslagen zoals gisteren omdat de accu's té leeg waren], gisteren al na 38 km. Ik weet nu dat ik zeker 40 km kan rijden in de zomer (dit is een testrit, geen vereiste. De vereiste is 31 kilometer op een lading (marge 25% tov 41 km). Dat haalt hij. In de winter ga ik de 40 kilometer niet halen denk ik. Als het kouder is als 5-7 graden pak ik de bus want dan is het mij ook te koud en de accu's denk ik ook :P
Ik heb gewoon 35 km/h zitten te rijden en dat bespaard.
Vol optrekken, vol gas en de maximale range gaan niet samen. Vol gas zie je ook bij een volle accu op je accumeter en naarmate de accu leger wordt zal hij bij vol gas steeds dieper zakken, heel langzaam, maar zonder genade.

*Beseft dat de accu toch 5x 12 volt is met 18 A.= 12v 90A = 1080 wattuur, zwaarder dan een autoaccuvan als je geluk hebt 70 A

[ Voor 122% gewijzigd door Verwijderd op 11-08-2007 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik stop even met hier posten totdat ik een reactie heb gekregen. Is er iemand die het eens is met mijn berekening of sta ik alleen?

Ja, hoor, waar blijven de andere 189 berijders met hun ervaringen?
Ik was klantnummer 190.

Ik ga dit topic aanbieden aan eco-movement zelf of is dat niet slim? Het is namelijk wel de waarheid en in deze draad heb ik geen woord gelogen of wat in die trend ook. Ik ben eerlijk en open geweest en ik hoop dat mensen die een elektrisch voertuig overwegen dit als goede voorbeeld kunnen gebruikne. Daarom wil ik de link naar dit topic opsturen naar hun, maar ik heb even toestemming van een mod nodig want mijn doe is om de mensen bij eco-movement zelf te laten zien hoe een klant de dingen ervaart en niet Kees Klasen, de boekhouder.

De texten in mijn post zijn nimmer bedoeld als een aanval op ECO-movement want de Baas F. heeft een gedegen opleiding en een eigen bedrijf en daarom wil ik mijn visie aan hem overdragen zodat hij ook dingen ziet. Ik heb zelf namelijk HBO informatica en ik ben zeer technisch samen met mijn maat en zo komen wij er samen uit.

PS: Zolang de Google botjes lekker over dit forum razen kunnen ze het ook opzoeken dus GoT lijkt me niet copyrighted, of ik heb het mis <serieus>.

[ Voor 90% gewijzigd door Verwijderd op 11-08-2007 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Niet om het één of ander, maar die laatste drie enorme posts achter elkaar begrijp ik niet helemaal? :?

Ik ben blij dat er iemand een elektrische scooter heeft die er over wil schrijven op het internet, dat gebeurt veel te weinig. Ik ben ook zeer blij voor jou dat het allemaal zo goed werkt als je het je had voorgesteld, maar ik snap het nut van alle berekeningen niet? En waarom zou je eco-movement aanvallen? Het is me allemaal niet helemaal duidelijk in welke richting ik het moet zoeken...

Oh, en trouwens: dit subforum (vervoer) wordt pas zichtbaar als je op GoT ingelogd bent én minimaal 50 posts hebt gedaan, dus de Google bots vinden deze thread niet.

[ Voor 14% gewijzigd door JeroenH op 11-08-2007 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb ik wel vaker, lul ik weer teveel
Kwestie van te weinig vrienden en vaak alleen, maar och

Ik val ECO-movement aan omdat ik wil dat alle sluiers eens opgelicht worden rond het elektrisch rijden. Ik heb van huis uit meegekregen dat eerlijkheid het langst duurt, maar dat zal tegenwoordig wel anders liggen want de marketing liegt alles aan elkaar.
Mensen zijn gewoon leugenaars, kut maatschappij.

Ik ga zelf wel met de wattmeter aan de slag, die verteld me tenminste de waarheid :/

Ik heb veel plezier van het voertuig en dat mag je rustig weten, maar ik kan er niet tegen dat er leugens staan in de handleiding.

Ach wat zal het. Kop in het zand en je gewoon laten beliegen, [niet voordat Ik dood ben!]

Daarom heb ik te weinig vrienden. Als mensen mij niet nemen zoals ik ben zouten ze maar op en ik bedoel 'ze' in het algemeen en ik heb het helemaal niet tegen jou gemunt, maar op alle softies die zich laten beliegen. Ik zet mijn kaken er wel in ja, want ik ben een strijder.

Ik zet géén weblog neer want zolnag niemand fatsoenlijk goedendag kan zeggen tegen mij geef ik hun geen informatie zonder dat ze erom vragen. het is dat ik op dit forum schik heb, maar een satanist geeft bij voorbaad geen informatie en zet zeker geen informatieve weblog op. Ze zullen je maar leugenaar noemen als je een foutje maakt.
Tegen jouw soort zet ik informatie heirin en ik ben blij dat de Goggle bots hier niet komen want ik gun de meeste mensen op de wereld deze informatie niet en dat meen ik diep uit mijn satanistisch hart.

Ik geef het goede voorbeeld en dat doe ik omdat de scooter voor mij het voordeligste is, maar ik ga net zo lief alleen en decadent met de bus van het werk naar het werk en dat is een lekkere oude diesel die zo kan roken als je hem plankt. Moet ik daar nu van genieten zoals iedereen?

Ik stop met posten over deze scooter, meer dan genoeg informatie en als je meer wilt weten koop je er zelf maar een.

[ Voor 125% gewijzigd door Verwijderd op 11-08-2007 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voordat ik er weer werk in ga steken zonder dat het echt zin heeft, zou er behoefte zijn aan een eenvoudige website waar men ervaringen kan delen over het gebruik van een elektrisch voertuig? Ik heb al een domeinnaam (al een tijdje) en kan snel wat in elkaar knutselen.

Dus; rij je elektrisch en wil je een stukje schrijven over je voertuig, laat het dan even weten.

Het is mijn bedoeling om duidelijk info te geven over het werkelijke gebruik van het voertuig. Nu is het zo dat je te vaak terug moet vallen op commerciële informatie, die niet altijd betrouwbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Welke weblog?

Ik meen al heel wat neergepland te hebben.
Ik hoop dat dit werk niet nutteloos is geweest
Je mag mijn tekst plaatsen, maar niet wijzigen graag, dan klopt het niet meer

++Ik sta het toe omdat dit bijzondere informatie is, doorgaans zou ik zoiets nooit toestaan, maar wel over dit onderwerp omdat ik het een heel nuttig en breed onderwerp vind dat zich richt op het behoud van de aarde.

*Batterijen worden inderdaad na 5x laden een stuk sterker, ik merk het!

Concreet: AEC Eco-electric 909

+Heeft een rotsvaste wegligging omdat de accu's laag zitten en zwaar zijn. Laag zwaartepunt
+Rustig en een metroachtig geluid bij optrekken. Zachter dan het gerinkel van een sleutelbos
+Is na 40 kilometer behoorlijk moe, maar hij haald met gemak de beloofde range en eroverheen
+Zweeft over de weg, er zijn geen trillingen en je hoort het overige verkeer veel beter
+Accu's worden inderdaad sterker naarmate ze een paar keer goed ontladen/opgeladen zijn
+Het is te vergelijken als met een fiets uitrijden van en heuvel met snelheid, wind en ruis van banden
+Hoog koppel bij stilstand. Komt makkelijk weg vanuit stilstand in een klim, net een diesel
+Laag onderhoud en er kan eigenlijk maar weinig kapot. De mijne heeft nog geen hik gegeven
-Korte range ten opzichte van de benzinevariant, niet geschikt voor al grote afstanden
-Als je een E-scooter wil die hard trekt en ver komt dan reik je nog over de 2500 euro heen, rijklaar
-Je hoort resonantiegeluiden zoals sleutels op scooter en standaart erg goed, dat is logisch
-Na 10.000 km(loodgel) of 22.000 km(li-ion) heb je even een hoge kostenpost Houd hier rekening mee!
-Vering is dwijl en je mist schokdempers met zo'n massa. Bulten in de weg zijn niet zo fijn.
-Onvermijdelijke keuze tussen rustig en ver of hard en kort. batterijen hé. Leeg is ook echt leeg.

+- Anticiperen is een eis wil je ergens komen, je kunt dit als nadeel of voordeel opvatten.

Pfhoe

[ Voor 255% gewijzigd door Verwijderd op 13-08-2007 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op maandag 13 augustus 2007 @ 20:04:
zou er behoefte zijn aan een eenvoudige website waar men ervaringen kan delen over het gebruik van een elektrisch voertuig? I
Ik zie dat je je weblog aangepast hebt, ziet er leuk uit!

Het lijkt mij leuk als er zo'n website is met ervaringen over elektrische voertuigen, maar om eerlijk te zijn denk ik dat je in eerste instantie niet veel klandizie' zult hebben. Daarvoor zijn er nog te weinig elektrische voertuigen op de weg, en niet iedereen heeft de gave (of zin) om er over te schrijven. Aan de andere kant kan een dergelijke website juist mensen aansporen er over te schrijven, waardoor elektrische voertuigen wat bekender worden, waardoor ze misschien meer verkocht worden enz.

Ik kan helaas (nog) niet meeschrijven want ik heb geen elektrisch voertuig. Als de website er komt dan ben ik uiteraard wel bereid te schrijven over de paar proefritten die ik heb gemaakt als dat gewenst is.

Verder zit ik elke ker met spanning te kijken als dit topic weer eens bovenaan mijn topiclijstje verschijnt: zou hij zijn papieren al hebben?!? Nog steeds niet dus... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CanonG1 schreef op maandag 13 augustus 2007 @ 20:47:
[...]

Ik zie dat je je weblog aangepast hebt, ziet er leuk uit!

Het lijkt mij leuk als er zo'n website is met ervaringen over elektrische voertuigen, maar om eerlijk te zijn denk ik dat je in eerste instantie niet veel klandizie' zult hebben. Daarvoor zijn er nog te weinig elektrische voertuigen op de weg, en niet iedereen heeft de gave (of zin) om er over te schrijven. Aan de andere kant kan een dergelijke website juist mensen aansporen er over te schrijven, waardoor elektrische voertuigen wat bekender worden, waardoor ze misschien meer verkocht worden enz.

Ik kan helaas (nog) niet meeschrijven want ik heb geen elektrisch voertuig. Als de website er komt dan ben ik uiteraard wel bereid te schrijven over de paar proefritten die ik heb gemaakt als dat gewenst is.

Verder zit ik elke ker met spanning te kijken als dit topic weer eens bovenaan mijn topiclijstje verschijnt: zou hij zijn papieren al hebben?!? Nog steeds niet dus... :(
toon volledige bericht
Ik was niet echt tevreden met de Joomla opzet. Nu is het meer een blog, maar dan wel met alle Joomla mogelijkheden dus voor mij beter te onderhouden.

Het gaat me in eerste instantie niet om heel veel hits. De domeinnaam heb ik toch al,en ik kan deze makkelijk inzetten. Nu komt er in dit topic vrij veel informatie los, maar dat is erg versnipperd. Ik zou het wat meer bij elkaar willen zetten. Ik ga daar de komende dagen wel op zitten broeden. Uiteraard geldt dat alle info die erop komt netjes voorzien wordt van een bronvermelding.

De papieren zijn dus nog niet binnen. Ik zal echt blij zijn als ze 20 augustus waarmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 10 augustus 2007 @ 17:22:
Niemand reageert meer, heb ik misschien onbewust iets verkeerds gedaan?
Nee hoor, we (ik) lezen rustig mee :) Soms selectief een paar grote stukken want het is soms wel veel tekst :) Vooral de ervaringen dus.

Kort samengevat: je bent er in alle opzichten op vooruit gegaan:

-iets sneller (altijd mooi meegenomen, 35 is al netjes. En door 45 te rijden ga je niet overal ineens veel sneller komen, dus je kan wat minder gestresseerd rondcrossen)
-betere zit. Een groot zacht breed zadel ipv een fietszadel
-betere techniek/remmen/enz...

Een formaatje groter zou eventueel nog wel iets meer mijn ding zijn (als ik ooit al zoiets zou kopen). Het formaat van een 125cc scooter (van die grote honda scooters bvb). In de startpost staat er een, maar die ziet er meteen weer wat apart uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 13 augustus 2007 @ 21:04:
[...]

Ik was niet echt tevreden met de Joomla opzet. Nu is het meer een blog, maar dan wel met alle Joomla mogelijkheden dus voor mij beter te onderhouden.

Het gaat me in eerste instantie niet om heel veel hits. De domeinnaam heb ik toch al,en ik kan deze makkelijk inzetten. Nu komt er in dit topic vrij veel informatie los, maar dat is erg versnipperd. Ik zou het wat meer bij elkaar willen zetten. Ik ga daar de komende dagen wel op zitten broeden. Uiteraard geldt dat alle info die erop komt netjes voorzien wordt van een bronvermelding.

De papieren zijn dus nog niet binnen. Ik zal echt blij zijn als ze 20 augustus waarmaken.
Deom, ik heb er geen woorden voor dat die papieren zolang moeten duren. Zie je maar overduidelijk dat er het een en ander nog niet rond is in de wetgeving omtrend voertuigen.

Neem mijn opsomtopic mee in je weblog en als je wil mag je ook andere waardevolle informatie uit mijn/andere teksten halen zolang je maar toestemming vraagt. Je zult niet de eerste zijn die problemen met copyright krijgt als je niet oplet (gewoon een tip)

Ik gun je van harte dat de site hoge ogen mag gaan gooien. Elektrisch is de 'nabije' toekomst en laten we ons daar mee eerst op fixeren en dan op derest. Waterstof komt wel en is meer industriëel inzetbaar en laat de consument het bij accu's houden.

Ik heb wel veel getikt op het forum, maar hier een paar shots uit mijn schuur:
Foto's mogen gebruikt worden op je weblog, is niet copyrighted.

Afbeeldingslocatie: http://xs318.xs.to/xs318/07332/ecolectric909-1.png
Afbeeldingslocatie: http://xs318.xs.to/xs318/07332/ecolectric909-2.png

Ik wil uniek zijn, daarom heb ik 2 elektrische voertuigen :*)

Afbeeldingslocatie: http://xs318.xs.to/xs318/07332/electrische_schuur.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 07 augustus 2007 @ 08:34:
Ik heb er trouwens geen verdere gegevens van, komt misschien nog, maar toen ik in Aachen was om mijn nieuwe relaisbord op te halen, stond bij de CityEL dealer een Skoda Fabia voor de deur. Niets bijzonders zou je zeggen, tot deze wegreed. Het duurde even voordat zowel mijn vrouw als ik het doorhadden dat deze helemaal geen geluid maakte. Een elektrische Skoda dus.

Als ik de dealer weer spreek, zal ik er nog eens naar vragen.
Het is dus geen Skoda Fabia, maar een Favorit. -1 voor mijn autokennis.

http://www.austinev.org/evalbum/910

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Top Speed 55 MPH (88 KPH)
Range 50 Miles (80 Kilometers)
Dat klinkt als een Twike! Maar dan heb je wel een 'echte' auto om je heen!

Afbeeldingslocatie: http://www.austinev.org/evalbum/img/910/910a.jpg

Deom: heb jij enig idee hoe moeilijk/makkelijk het zou zijn om een auto te laten goedkeuren na een dergelijke ombouw naar elektriek?

[ Voor 10% gewijzigd door JeroenH op 14-08-2007 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Korte range voor een auto. 80 kilometer maak je in een uurtje, maar voo rmij meer dan genoeg.
160 Ampere 12 volt=1920 wattuur = 64 kilo moet die accu minimaal wegen bij 30 wattuur/kg

In zo'n auto zou ik dus voor het Lithium Ion concept kiezen. Dan reik ik ineens omgerekend 250 kilometer.
72 volt=6x12v=6x64kg=384 Kg aan accu, zeg maar 400 kg met omhulsels. Nog geen 12 KWh.
Dan geloof ik een range van 80 km direct want een gemiidelde auto heeft tussen de 8-13 KWh nodig om een snelheid van 90 Km/h aan te houden. Dan heb je nog wat verliezen en dan zit je rond de 80. Ik kan dat allemaal narekenen, maar ik ben vanaf klein kind al geïntresseerd in de techniek achter de batterij. Misschien bouw ik na de garantie er zelf wel Li-ion accu's in. Lader aanpassen en gaan met die banaan. De controller zou er geen moeite mee mogen hebben (mits dezelfde voltage). Li-ion laat zich anders laden dan Loodgel, maar loodgel heeft het hele grote voordeel dat de prestaties lineair afnemen en niet dat hij ineens stilstaat zoals bij het Ion concept. Als hij zwakker word dan kun je nog 10 km.

In mijn scooter zit 35 kilo aan loodgelaccu's (5 accu's van 7 kilo)en die leveren 1080 wattuur samen.
Zou ik Lithium-Ion nemen dan had ik voor hetzelfde vermogen maar 8 kilo aan accu's nodig, maar ombouwen gaat niet zomaar want het gewicht staat op je kenteken en als je gaat ombouwen neem dat Li-Ion in hetzelfde gewicht als je vorige batterijpak. Kunnen ze daar niet moeilijk over gaan doen ;)

Mijn fiets heeft een loodgelaccu van 12 kilo (inclusief omhulsel) en die levert 306 wattuur in 3 batterijen van 3,5 kg 12 volt 8,5 A. Ik reik daar moeiteloos de 40 km mee en op de hoogste ondersteuning waarbij ik in het vrij trap makkelijk 25 km. De Sparta Ion levert dat vermogen niet en komt dus ook nooit 45 km ver mits de ondersteuning zwakker is dan bij mij fiets want die wordt als te sterk beschreven bij de landelijke opstapdag voor elektrische fietsen (6,7 of 8 mei)

Pardon, las 84 volt, dus 7 accu's serieel in plaats van 6, mijn fout. Tel er precies 10% bij op bij mijn berekening ;)

160 ampere door een draadje, welk draadje en hoe dik :o

*Exuimtum vind dit een erg gaaf onderwerp _/-\o_ Added by favorites

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 14-08-2007 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Li-ion is niet zo geweldig als het lijkt.... OK, de energie-inhoud is vrij hoog vergeleken met lood/gel, maar er zijn nogal wat nadelen:

- Levensduur: li-ion accu's verouderen vrij snel, of ze nu wel of niet gebruikt worden. 2-3 jaar is op dit moment toch wel max. Dat is per km toch een dure grap (reken er maar eens aan).
- Fragiel: li-ion moet je zeer nauwkeurig laden want één keer overladen -> accu verwoest, hetzelfde geldt voor ontladen. Te diep ontladen brengt de accu's onherstelbare schade toe.
- Brandgevaar: bij overladen, te diep ontladen en te hoge vermogens trekken is er het risico op brand. Lithium is een zeer reactief materiaal en als het eenmaal brandt is het vrijwel niet te blussen. Dat kost je simpelweg je scooter.

De ontwikkelingen gaan hard, maar op dit moment vind ik lithium-accu's ronduit gevaarlijk. Kijk dan liever naar NiMH accu's, die zijn een stuk robuuster en hebben ook een grotere energie-inhoud dan lood/gel accu's.

-edit-

Deom: ik zie dat je al wat stukjes gekopieerd hebt. Prima!

[ Voor 7% gewijzigd door JeroenH op 14-08-2007 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CanonG1 schreef op dinsdag 14 augustus 2007 @ 10:13:
[...]

Dat klinkt als een Twike! Maar dan heb je wel een 'echte' auto om je heen!

Deom: heb jij enig idee hoe moeilijk/makkelijk het zou zijn om een auto te laten goedkeuren na een dergelijke ombouw naar elektriek?
Dat "echt" mag natuurlijk tussen dikke aanhalingstekens :D Het blijft een Skoda.

In Nederlands is het natuurlijk niet makkelijk te doen. om voldoende accu's mee te kunnen nemen gaat het leeg gewicht omhoog en komt daarmee boven het gewicht op het kentekenbewijs. Je mag dan een bezoek aan de RDW gaan brengen voor een herkeuring, maar omdat je het voertuig hebt aangepast bestaat de typegoedkeuring niet meer. Die zul je dus opnieuw aan moeten vragen.... Nou ja, je snapt het denk ik wel.

Er zijn mogelijkheden om hem dan als voertuig met beperkte snelheid te laten registreren, maar dan heb je weer een "net niets" voertuig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CanonG1 schreef op dinsdag 14 augustus 2007 @ 10:48:

-edit-

Deom: ik zie dat je al wat stukjes gekopieerd hebt. Prima!
Ik word te goed in de gaten gehouden zeg. Maar inderdaad ik ben wat aan het knutselen geslagen. Het wordt allemaal niet te gek. Ik wil het houden bij gebruikerservaringen, wat algemene info en voor geregistreerde gebruikers een wat uitgebreid profiel waar je ook info kwijt kan over het voertuig wat je hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:45

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Ik zie dit topic nu pas, binnenkort eens wat meer doorlezen. Erg leuke en uitgebreide startpost in ieder geval, complimentje.

Nog een kleine opmerking: naast het 'zwaar trappen' of 'luiheid' is er nog een belangrijke reden dat een hoop mensen geen boodschappen doen op de fiets, namelijk dat je niet zo veel mee kunt nemen. Als je voor meer mensen of meer dagen boodschappen wilt doen is een fiets al snel te krap. Omdat je je focus zo legt op korte ritjes, en dat meestal de boodschappen zijn, is het misschien nuttig hier ook wat over te melden.

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn scooter heeft onder het zadel en onder het stuur een pin waar ik mijn tas aan kan ophangen. Ik kan toch best wel aardig wat boodschappen meenemen op de scoot zonder dat het verkeer in gevaar komt:

Op mijn elektrische fiets met fietstassen kan ik ongevere evenveel boodschappen meenemen. Pakken karnemelk en frisdrank zijn zwaar.
Aangezien ik 4,2 km moet rijden eer ik een supermarkt tegenkom die mijn dunkt ga ik liever op de scoot.

Maandag was ik op mijn werk en dat haald hij ook met gemak. Vandaag de remmen afgesteld, liepen ietsjes aan, maar zoveel omwentelingen maal die aanloop is gigantisch veel.

Pas op iedereen:

je mag er niet zomaar vanuit gaan dat elektrische scooters nooit kapot gaan. De fietsenmaker van FietsNED is in conclaaf met ECO-movement omdat mijn achterwiel niet helemaal recht loopt. je merkt er amper iets van en ECO-movement zei dat ik me geen zorgen hoefde te maken, maar ik belde meteen FietsNED op en die maken er werk van. gewoon een nieuw achterwiel.
De klacht kan verder geen kwaad en ik mag gewoon rijden, maar het hoort niet.
Dat is het grote minpunt van deze scooter, maar dat wil niet zeggen dat ik er niet erg blij mee zou zijn. Dat achterwiel kost mij niets want ik heb 2 jaar garantie. Ik heb het meteen gemeld, dus zeggen dat het door mij kwam kan ook niet meer. Ze zitten vast en dienen dit te maken en elke mail naar/van hun sla ik meteen op in mijn back-up. Die maken mij niets.

De gedachte dat zo'n man voor mij in diep water gaat en mij beloofd eruit te komen (hoor donderdag meer van hem) vind ik een TOP klasse service. Hij laat de scooter gewoon afkeuren zodat ECO-movement dat achterwiel kan bekostigen. Ik hoefde me absoluut geen zorgen te maken en hij gaat hem gewoon opnieuw keuren, hier bij mijn huis, dus ik hoef niet eens de deur uit :)

Je kunt zeggen over ECO-movement wat je wilt, maar hun e-mails zijn netjes en de service aan huis (bij hun aangesloten) is ook een positief aspect. Nooit meer een bus moeten regelen, heerlijk!

Het geheim is om gewoon vriendelijk te blijven, er zijn wel ergere problemen in de wereld.

Ik heb het record verbroken van 45 kilometer terwijl 30-40 km is opgegeven en dan rij ik niet eens zo enorm zachtjes, gewoon 35-40 km/h. Rustig optrekken en hem tijdig laten uitrollen.
Bij 45 kilometer was alle fut eruit en reed hij nog maar 33 km/h. Dat was de eerste keer al bij 38 kilometer. Al 7 kilometer winst!

[ Voor 73% gewijzigd door Verwijderd op 14-08-2007 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zou ik nu in de problemen komen? Even een stukje uit het log van de CityEL website

2007-08-14 15:57:09 Niet ingelogd nl Nederland 194.xxx.xx.xxx srv3.rdw.nl

:P :9 :P :9 :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op dinsdag 14 augustus 2007 @ 20:10:
Zou ik nu in de problemen komen? Even een stukje uit het log van de CityEL website

Ghehehe, wat cool. Dat er problemen van zouden komen lijkt me stug, zulke negatieve dingen schrijf je niet op je weblog. Alleen dat de papieren lang duren, en ik neem aan dat ze niet veel anders kunnen doen dan het daarover met je eens zijn. En ook als ze het er niet mee eens zijn is het geen schokkend statement, het kan bijna niet de eerste keer zijn dat iemand het ze verteld.

Op dezelfde manier was ik er trouwens achtergekomen dat je mijn artikeltjes over de EV's had geplaatst, iemand (waarschijnlijk jij) had vanaf die site op de link naar mijn website geklikt. Ik zag dat in mijn log.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CanonG1 schreef op dinsdag 14 augustus 2007 @ 20:46:
[...]

Ghehehe, wat cool. Dat er problemen van zouden komen lijkt me stug, zulke negatieve dingen schrijf je niet op je weblog. Alleen dat de papieren lang duren, en ik neem aan dat ze niet veel anders kunnen doen dan het daarover met je eens zijn. En ook als ze het er niet mee eens zijn is het geen schokkend statement, het kan bijna niet de eerste keer zijn dat iemand het ze verteld.

Op dezelfde manier was ik er trouwens achtergekomen dat je mijn artikeltjes over de EV's had geplaatst, iemand (waarschijnlijk jij) had vanaf die site op de link naar mijn website geklikt. Ik zag dat in mijn log.
Logs are the way to go :D . Ik had het nog even niet gemeld omdat ik nog aan het knutselen ben. Dit wordt ongeveer de snelste site die ik ooit in elkaar heb gezet. Morgen ben ik denk ik zover dat hij echt openbaar wordt, al heeft nog een andere Tweaker hem ook al gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op dinsdag 14 augustus 2007 @ 20:54:
al heeft nog een andere Tweaker hem ook al gevonden.
Ja als je iets geheims wil doen ben je op GoT aan het verkeerde adres :) heb ik zelf ook al gemerkt. Hoe dan ook een leuk initiatief! Je hoort van me als ik in de Twike gereden heb. Daarna hoop ik jou CityEl eens van dichtbij te mogen zien O+

Dan blijven er niet zo veel elektrische voertuigen meer over, tenzij er nu iemand opstaat 'CanonG1, ik ga en weekje op vakantie, review jij in die tijd mijn Tesla maar'. Maar de kans daarop zal niet echt groot zijn vermoed ik...

[ Voor 25% gewijzigd door JeroenH op 14-08-2007 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CanonG1 schreef op dinsdag 14 augustus 2007 @ 21:21:
[...]

Ja als je iets geheims wil doen ben je op GoT aan het verkeerde adres :) heb ik zelf ook al gemerkt. Hoe dan ook een leuk initiatief! Je hoort van me als ik in de Twike gereden heb. Daarna hoop ik jou CityEl eens van dichtbij te mogen zien O+

Dan blijven er niet zo veel elektrische voertuigen meer over, tenzij er nu iemand opstaat 'CanonG1, ik ga en weekje op vakantie, review jij in die tijd mijn Tesla maar'. Maar de kans daarop zal niet echt groot zijn vermoed ik...
Er blijft nog zat over, we horen er alleen te weinig van. Die Tesla zie ik niet zo snel gebeuren. Ik zoek het eerder wat kleiner zoals het voertuig uit onderstaande link.

http://www.nicecarcompany.co.uk/megacity/

P.S. Ik heb de foto's op mijn eigen server gezet. Dan blijf ik uit je logs ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mooi voertuigje en dat gratis parkeren in London is heel handig, geloof me.
Ik ben wel vaker in London geweest met de auto en dat is een kleine ramp.
Alleen op de Franse manier kom je ergens weg, tik, tik, tik, vroem.

Nu heb ik geen auto meer, maar een elektrische scooter en een elektrische fiets. 2 voertuigen op batterijtjes en als ik naar Engeland moet ga ik met de Eurostar via Calais (net zo snel als met de auto).

Ik zou bijna verliefd worden op zo'n autootje, ik zou hem wel willen hebben, maar ik heb al 2 voertuigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 14 augustus 2007 @ 20:10:

Wat een mooie en leuke data heb je >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:30

rapture

Zelfs daar netwerken?

Hertog schreef op dinsdag 14 augustus 2007 @ 12:13:
Nog een kleine opmerking: naast het 'zwaar trappen' of 'luiheid' is er nog een belangrijke reden dat een hoop mensen geen boodschappen doen op de fiets, namelijk dat je niet zo veel mee kunt nemen. Als je voor meer mensen of meer dagen boodschappen wilt doen is een fiets al snel te krap. Omdat je je focus zo legt op korte ritjes, en dat meestal de boodschappen zijn, is het misschien nuttig hier ook wat over te melden.
Hiermee doe ik mijn boodschappen, de "mount-point" en bovenbouw is zodanig stevig zodat je alles erin mag smijten zolang het voorwiel niet omhoog komt of het veel te hoge zwaartepunt dat problemen kan veroorzaken. Een IBM Netfinity-server was op het randje. Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/rapture/stockage/got/reden_om_rijbewijs_te_halen_8067.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En nou nog eens met alle schijven en voedingen er in ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

stefan001 schreef op vrijdag 10 augustus 2007 @ 18:30:
2e hands pedelec? Nieuwe accu's want 4 jaar gebruik en topfitte accu's ? Welk type accu is dat want die is bij deze batterijman nog onbekend.

*Kijk dan die fiets
*Leent toch een auto als de computer weg moet naar de zaak :Y

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 15-08-2007 07:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Niet elektrisch maar wél het kijken waard:

http://nl.youtube.com/watch?v=891mBTW28wM&feature=dir

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

*Exuimtum moest op de rollerbank vandaag
*Exuimtum reed met een smile weg
*Exuimtum zag hoe er mensen een bon kregen, dat scooterke na mij deed 67 km/h. Ik zag het zweet van de 2 jonge dames.

Man, wat stonden die agenten verbaast, nog nooit een E-scoot gezien, blijkbaar.
Het was in Nijmegen bij de Rabobank.

@CanonG1: Zie die man die veer opwinden. Dat is trappen :P

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 15-08-2007 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Toch wel inventief gevonden :) En hij lijkt nog wel goed vooruit te gaan. Voor heel korte ritjes niet slecht bedacht. Je moet wel van tevoren de vereiste energie in de veer stoppen, maar dat kan je rustig thuis doen. Als je daarmee stilvalt dan heb je wel een héél zware fiets om nog mee naar huis te slepen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-08 21:19
Beter zou het zijn als je tijdens het remmen de veer opdraait. Een beetje het vliegwiel idee dus.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gp500
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Humor exuimtum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Verwijderd schreef op woensdag 15 augustus 2007 @ 18:43:
*Exuimtum moest op de rollerbank vandaag
*Exuimtum reed met een smile weg
*Exuimtum zag hoe er mensen een bon kregen, dat scooterke na mij deed 67 km/h. Ik zag het zweet van de 2 jonge dames.

Man, wat stonden die agenten verbaast, nog nooit een E-scoot gezien, blijkbaar.
Het was in Nijmegen bij de Rabobank.

@CanonG1: Zie die man die veer opwinden. Dat is trappen :P
Zeiden ze niks over je turboknop?

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07 12:00

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Valt me op dat bekendste EV wagen in Noorwegen niet is genoemd: Kewet Buddy.
Deze auto ziet eruit als kleinere auto, 3 personen kunnen erin en topsnelheid is 80-90 km/u Actieradius 50-100 km met NiCd, Li-Ion is goed voor 150 km max.

Doordat Kewet 1 van de snellere massa-productie voertuigen zijn, kun je dus vlot rondkomen in steden en platteland. Snelweg zit op het randje - niet echt aanbevolen (80 km/u minimum), verder is het mooier en interessanter dan Twike en andere kleinere voertuigen. Het is bijna echte auto net als Smart. Meestal rijden de kleine EV-voertuigen 45 km/u.
0-50 in 7 seconden optrekken. Dat is wel pittig.

Er is nog laatste project in Noorwegen met Th!nk als naam, maar ik las ergens dat productie fabriek ermee gestopt is. Th!nk heeft dus nog wat problemen. Het is wel modernste wagen bijna waardig als Smart. Edit: Ford heeft inderdaad stekker eruit getrokken voordat betere Th!ink 2nd gen van de band rolt (met AC motor en betere accus). Dus geen Th!ink meer in Noorwegen.

Kewet heeft fabriek geopend in Noorwegen voor productie. Helaas laat Google weinig horen over Kewet in Nederland, maar Duitsers hebben wel meer Kewets in huis gehaald.
Site: www.kewet.com, maar 1 Engelse pagina.
Edit: Kewet is oorspronkelijk Deens product, maar na pogingen in Denemarken en Duitsland is het herrezen in Noorwegen in Oslo, en zou 500 stuks per jaar van band rollen. Kewet wordt echter tot dusver alleen in Noorwegen verkocht.

Over energie techniek: er is ook zinklucht. Het enige verschil is dat ze niet in auto opgeladen kunnen worden, maar hun energieopslag is hoog (tot wel 600 km voor EV-voertuig) en opladen gaat in speciale externe stations. Nieuwe energie is eenvoudig: platen omwisselen. In Duitsland was er een proef mee bezig. Deze techniek heeft dus figuurlijk tanken onderweg met platen omwisselen en je kan meteen verder.

En ik heb twee stuks van deze: Afbeeldingslocatie: http://mrdummy.net/gallery/albums/userpics/10001/normal_215_1524.JPG
Zo anderen hier zullen herkennen: Chinese makelij. Remmen zijn niet sterk, maar gelukkig kan er zonder motor ook getrapt worden. Helaas moet het eerst gekeurd worden en verzekerd worden als snorfiets. Verlichting en remmen ga ik nog wel mee fixen. Hij is niet zo sterk met 250 Watt motor. Met maximaal 25 km afstand ongeveer en 25 km/u te gaan. Maar zelf mee gereden is leuk hoe het wegrijdt. :) Eentje is gratis ivm schade en andere kost me 75 Euro ivm opruiming voorraad bedrijf wegens teveel klachten. Door teveel transportschade (koplamp en gescheurde accubehuizing achter) door slechte verpakking is verkoop al snel gestopt. Dus ik zit met 2 e-fietsen. Scooter kun je niet noemen, want ik trap er ook mee. Het is 1 van de wenigen met trapmogelijkheid en motor heeft slipkoppeling zodat het niet meedraait. Maar elektrische delen zijn niet allemaal regenproof zodat het niet uithoudt in de regen.

Terwijl je weet dat elektrische fietsen in buitenland tot 25 km/u volledig vrij zijn van verzekering en zo. Je mag dus meteen op weg rijden. Nederland is enige land die zulke fietsen op gelijke lijn trekt als bromfiets, en verschillende verenigingen bemoeien al ermee dat het oneerlijk is.

Ik ga ook even navragen bij Fiat garage over paar elektrische voertuigen.

En leuk overzicht is hier: http://www.delifestylegids.be/gallery-1463-0-2-11-251.html

[ Voor 9% gewijzigd door MrDummy op 15-08-2007 22:49 ]

Verwijderd

<knip>

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2007 09:32 ]

• unclero
  • Laatst online: 07-08 08:59

unclero

MB EQA ftw \o/

Grappig, ik zie daar van die electrische wielen staan. Ik zat daar een paar dagen geleden aan te denken toen mijn buurman ietwat luidruchtig de solex die hij uit zijn garage had uitgegraven aan het testen was. Maar zo te zien was iemand daar al op gekomen ;).
Hmmm... zouden er al electrische crossers/atb's bestaan?
Verwijderd schreef op donderdag 16 augustus 2007 @ 08:33:Nee, op de rollerbank ging hij maar 36 km/h en dat had 2 redenen. De weerstand van de rollerbank is hoger dan waarvoor de scooter ontworpen is (smalle banden, lage rolweerstand). De rollerbank heeft een weerstand berekend op een benzinescooter. Natuurlijk geen boete.
Gelukkig dat ik gisteren niet langs het Keizer-Karelplein moest (ik neem aan dat je die rabobank bedoelde?) :o. Niet dat ik heb zitten sleutelen, maar lijkt me toch spannend.. Het ding rijdt vanuit de fabriek namelijk al (mits het motorblok ingelopen en een beetje warm is) ietsje harder.. Compenseert zich natuurlijk wel als de 110kg wegende unclero erop gaat zitten, maar toch ;).
Volgens de snelheidsmeter hier in onze straat (zo'n bord met oranje display)
Hangt er geen blaadje onder met erop "Top-Score"? 8)7
Ik ben nog nooit eerder op een rollerbank geweest. Dat dames achter mij hadden met 67 km/h een probleem en dat pikte ik nog net mee toen ik wegreed. "Kom maar even mee, dames"
Heh, kneuzen.. eigen schuld, liever dat de snorren er nu wat van zeggen dan wanneer ze moeten komen als zo'n ding zich met 67km/u om een boom heeft gevouwen :/. Wanneer leren dat soort lui nou dat "Technische maximumsnelheid" niet voor niets in je kentekenbewijs staat.

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

Verwijderd

<knip>

[ Voor 255% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2007 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou, nog geen papieren binnen.
Wel een aardige start gemaakt met de site die ik eerder noemde. Als het gezien wordt als spam, laat het weten dan haal ik de link weg,maar ik heb niet het doel er geld me te verdienen dus het zal wel meevallen. Het is dus Veev.nl geworden. In de loop van de weken ga ik de functionaliteit verder uitbreiden, maar voorlopig is het toonbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan001
Zo, vanavond eindelijk een electrische fiets via marktplaats aangeschaft! Het is een giant. Biedt trapondersteuning dmv pedelec-achtig iets. Zo een die volgens exuimtum levensgevaarlijk is ;), maar ik zal mijn moeder daarover inlichten 8) . (Voor mij is zo'n fiets waardeloos, ik ben toch als eerste weg bij het verkeerslicht (99/100 keer), en mijn standaard snelheid is ruim boven de 20 km/u) (ja ik hou van doorfietsen)

Het is een 5 jaar oude fiets, met een extra accu van slechts 1 jaar oud. Aan het gewicht te oordelen lood-gel oid (loodzwaar iig). 325 euro, gewoon je kans afwachten op marktplaats dus O-) . De wielen moeten er nog terug in, hij paste niet op de fietsdrager dus met een spanband is hij de koffer in gegaan.

Hij heeft een 7 versnellingen derailleur, en een gashendeltje aan het stuur voor een 'extra boost', zoals de vorige eigenaar mij vertelde. Hij had er wel een verzekeringsplaatje op zitten, maar moet zo'n ding nou verzekerd worden? Ik moet nog ff testen hoe hard hij met ondersteuning fietsen wil...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Op dit moment op Duitse Ebay:
(Sommigen lopen al morgen af.)

Te rijden voertuigen:
Kewet City-Jet: 5000 Euro (compacte auto dat prima is voor stadsverkeer)
http://cgi.ebay.de/Elektr...ageNameZRSS:B:SRCH:DE:101
Golf3 CityStromer: 16.000 Euro (veel geld, maar echte auto in perfecte staat)
Golf3 Citystromer: 9900 Euro (wat goedkoper, ook echte auto, lichte schade)

Te opknappen voertuigen:
Subaru: rond 500 Euro
http://cgi.ebay.de/Subaru...ageNameZRSS:B:SRCH:DE:101
Subaru: rond 500 Euro
http://cgi.ebay.de/Subaru...ageNameZRSS:B:SRCH:DE:101
Erad: nog geen 300 Euro tot nu toe (speciale e-auto)
http://cgi.ebay.de/Erad-E...ageNameZRSS:B:SRCH:DE:101
Subaru: rond 1200 Euro
Opel Corsa: rond 600 Euro (kan nog stijgen, heeft solar dak,kortsluiting probleem)
Fiat Ducato Elettra: bijna 7000 Euro (een bestelwagen nog wel!)

Zoals je kan zien zijn er paar uitstekende modellen en veel modellen die opknapbeurt nodig hebben.
Meer links zal ik niet posten, maar hier is mooie link: http://www.emfm.de/emobile/emobilekaufen/index.php
Daar zijn ook City-ELs te vinden op de pagina.

Het is wel te merken dat gave examplaren nog steeds hoge waarde hebben.
De defecte of vaag werkende modellen zijn er al voor nog geen 1000 Euro, dus als je electronica ervaring hebt, heb je zo e-auto in huis gehaald. Maar omdat hier om Duitse Ebay gaat, zul je ze uit Duitsland zelf moeten ophalen, of flink plannen met rijden uit Duitsland naar NL met b.v. Citystromer. (dus paar dagen vrij nemen, onderweg tanken etc :))

Persoonlijk zou ik graag Golf3 kopen, maar heb nog geen geld hiervoor. Maar eens zal ik 'm kopen als ik geld genoeg heb. Ook kan ik goedkoop defecte e-auto nemen voor nog geen 1000 Euro en het opknappen op lange termijn (dus rustig maken, nieuwe onderdelen vervangen etc).

Ter info over Golf3 Citystromer: deze is 1 van de beste modellen ooit in productie geweest met beperkte oplage: ene zegt 150, andere 200 stuks ongeveer. Rijdt max 110 km/u, actieradius 60-80 km. Dus als je eentje hebt in huis, mag je zeker trots op zijn op zeldzaam exemplaar. De auto is nagenoeg onderhoudsvrij. Er lopen zelfs geruchten dat je Citystromer kan opvoeren tot 140 km/u (kwestie van programmeren in controller - die is pc-programmeerbaar) maar dan moet je wel met kortere actieradius doen.
Kewet is ook max 80 km/u en kan 100 km ver rijden bij goed gebruik. Gooi je echter Li-Ion accu in Kewet, dan wordt het zo 200 km ver rijden.
Wat grappig detail is: met bijna alle e-voertuigen kan je in theorie 1 uur lang rijden, en dan is accu (bijna) leeg. Dat is met lood-gel accu.

In Nederland is er niet zoveel te vinden, maar Duitsland heeft voldoende koopkansen voor EV's.
Ter afsluiting nog meer EV-genot: http://www.austinev.org/evalbum/ _/-\o_ _/-\o_
Meer dan duizend modellen in database rond de wereld staan ter show voor je wat anderen hebben bereikt! Neem maar tijd voor en bekijk ze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

<knip>

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2007 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

We hebben een F we hebben een K we hebben een 9 we hebben een 8 we hebben een 2 we hebben een T we hebben een FK-982-T kentekenplaat _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

De papieren zijn binnen, meteen een kentekenplaat gehaald en gaan rijden. O, ja hij is natuurlijk wel eerst verzekerd.

filmpje volgt nog, voor wat foto's zie mijn website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan001
Gefeliciteerd Deom! Zeer cool 8) . Ik ben benieuwd hoe hij bevalt als je er elke dag mee naar je werk gaat!

Overigens staat de electrische fiets weer in elkaar, en hij doet het goed! 8) Ik ben er voor de lol een viaduct een paar keer mee op en neer gekard, en dat gaat geweldig! Het enige wat je moet doen is de gashendel open houden (schijnt een extra accessoire te zijn voor een 'extra boost'), de trappers ronddraaien (niet hard drukken) en je bent zo boven! Mijn moeder heeft hem al uitgeprobeerd, ze vindt het euh, nogal wat :P. Morgen ga ik ff met haar een eind karren om te oefenen :*) .

Iemand tips voor de accu's? Ik heb er een ontladertje bij gekregen, die gebruik ik in het begin ook wel. Kunnen deze lood-gel accu's (waarschijnlijk lood-gel, de accu bestaat uit 2 cellen namelijk) net als NiCd batterijen weer capaciteit 'recoveren' met diepe ontladingscycles?

[ Voor 78% gewijzigd door stefan001 op 18-08-2007 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

stefan001 schreef op zaterdag 18 augustus 2007 @ 22:50:
Iemand tips voor de accu's? Ik heb er een ontladertje bij gekregen, die gebruik ik in het begin ook wel. Kunnen deze lood-gel accu's (waarschijnlijk lood-gel, de accu bestaat uit 2 cellen namelijk) net als NiCd batterijen weer capaciteit 'recoveren' met diepe ontladingscycles?
Het is beter om alles-in-1 apparaat te nemen voor beste controle en ook aflezen van gegevens of capaciteit is toegenomen. Zo weet je of je door kan gaan met herstellen van loodaccu's.
Ik heb ook aardig loodgel accu's in huis en die moet ik eens onderzoeken op slijtage.
Bij conrad - alle accu soorten:
512316 - 89 voor beste apparatuur, wel duur maar dan heb je alles wat je nodig hebt. Enige met hoge laad/ontlaadstroom 10/20A zodat het geschikt is voor o.a. autoaccu. (dus aanbevolen voor elektrische rijder)
512285 - 89 kan ook veel net als boven, maar is iets goedkoper. Via USB kun je boel loggen en aflezen op pc. Heeft lagere laadstroom 5/5A.
230769 - 89 is goedkoopste

Voor alleen loodaccu:
511500 - 89 met goede programma's, met display informatie. Heeft reactiveringsprogramma.

Beter goed apparaat in een keer zodat je later ook goed kan gebruiken. Heb je echter weinig behoefte en doet alleen loodgel, dan is 511500 - 89 wel te doen. Doe je veel met accu's, dan moet je heuse station nemen.

[ Voor 5% gewijzigd door MrDummy op 19-08-2007 00:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan001
Ziet er zeer cool uit 8) , maar die krokodillebekjes passen niet op de accu vrees ik. De accu heeft aan de onderkant 3 gaten waar pinnetjes in gaan van de electrische fiets of de ontlader, en er zit een stekker aan voor het opladen. Daarbij is 70 euro ook niet weinig, ik heb die fiets niet voor niks 2e hands gekocht :+ .

Ik denk dat ik gewoon zorg dat die accu's de eerste paar keer volledig ontladen worden voordat ik ze weer oplaad, en dan moeten ze het maar gewoon doen :). Uiteraard zo af en toe nog steeds op de ontlader natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

<knip>

[ Voor 118% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2007 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

<knip>

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2007 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan001
Ah ok :), dat maakt een hoop duidelijk, alleen vind ik het dan wel vreemd dat je met je scooter de accu's wel leegtrekt de eerste paar keer, want de capaciteit nam toch toe? Dat waren toch ook lood-gel accu's?

Ik ben er ondertussen nog altijd niet achter wat voor type het nou precies is, het staat er iig niet duidelijk op. Op de batterij staat: yuasa rec 12-12, en een nummer: B99B005154. Van google word ik niet veel wijzer. Dat is wel kloten, want vanavond wou ik weer naar huis gaan (ik woon 1,5 uur bij mijn ouders vandaan), en de nieuwste van de 2 accu's meenemen om te conditioneren, terwijl de oude wordt gebruikt in de fiets. Maar als dat beter is van niet, kan ik beter de nieuwe in de fiets doen en mijn ma maar laten karren :P.

Het gaat overigens om deze fiets.

[ Voor 6% gewijzigd door stefan001 op 19-08-2007 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Gefeliciteerd!! Eindelijk lekker op en neer naar je werk in je CityEl. Ga je morgenochtend gelijk met de CityEl?

Zondag zit ik in een Twike, daarna zou ik graag nog van je aanbod gebruik maken om de CityEl eens te voelen. :)

Zijn brommerkentekenplaten niet groter en blauw van kleur? Of heb ik dat helemaal verkeerd? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CanonG1 schreef op zondag 19 augustus 2007 @ 17:39:
[...]

Gefeliciteerd!! Eindelijk lekker op en neer naar je werk in je CityEl. Ga je morgenochtend gelijk met de CityEl?

Zondag zit ik in een Twike, daarna zou ik graag nog van je aanbod gebruik maken om de CityEl eens te voelen. :)

Zijn brommerkentekenplaten niet groter en blauw van kleur? Of heb ik dat helemaal verkeerd? :?
Natuurlijk ga ik morgen met de EL naar het werk. Heb hem net helemaal van binnen en buiten gepoetst, en hoewel het een klein karretje is, ben ik er toch 3 uur mee bezig geweest.

Blauwe platen zijn voor een snorfiets. Je hebt twee maten namelijk degene die ik heb en een staand model. Deze past niet zo mooi, dus vandaar het vierkantje.

Ik hoop van de week mijn acculader te hebben. Ik laat het wel weten, dan maken we een afspraak. Ben benieuwd naar de Twike.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

<knip>

[ Voor 111% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2007 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op zondag 19 augustus 2007 @ 18:23:
Tip: Beide banden op 3 ATM en je krijgt 5-10 km range gratis.
... in ruil voor minder grip en meer bandenslijtage. Je hebt gelijk als je zegt dat een hogere druk een lagere rolweerstand geeft - met daardoor een grotere actieradius, maar ik zou zelf niet abnormaal ver boven de waarde gaan die de fabrikant aangeeft. Als je een keer hard onderuit gaat bij nat/gladheid is je hele winst weer verkeken. Houd het dus redelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan001
Ah, en ik maar denken dat het lood-gel was :+. Ondertussen ben ik weer terug thuis, dus ik kan de accu niet openhalen, maar ik ben zeker niet bang om zoiets te doen. Over een week of 2-3, als ik weer bij mijn ouders op bezoek ben ;). Tot die tijd moet de fiets het maar gewoon ff doen :P. Dinsdag moet ze een hoop heen en weer karren, ik laat wel weten hoe dat ging.

Ik zie trouwens tegenwoordig ook een hoop electrische fietsen rondrijden, maar dat kan ook zijn omdat ik er tegenwoordig wat meer op let.

Blij dat de expert hierover gesproken heeft 8)

Over de range: 10 km is al vet, 15-20 wel mooi natuurlijk (als ze eens wat verder moet). Wat dat betreft zijn de eisen niet extreem hoog.

[ Voor 10% gewijzigd door stefan001 op 19-08-2007 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ik was dit weekend kanoën in de Weerribben (bij Giethoorn), en dat was leuk. Ik heb daar grote aantallen elektrische vaartuigen gezien: de fluisterboten.

Dat is echt leuk! Je kunt stil en zonder moeite door de mooie natuur daar varen. Natuurlijk zijn er ook mensen die met een lawaaiige tweetakt rondvaren maar die worden niet echt vriendelijk aangekeken. Onder de middelste bank zit een grote loodaccu, en bij die verhuurbedrijven staan op de kant allemaal laadstations met dikke kabels er aan.

Leuk om te zien hoe elektrische aandrijving succesvol op grote schaal wordt toegepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-08 21:22

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Ja die fluisterboten zie je vaak, leuke dingen. In sommige natuurgebieden mag je niet eens meer met een brandstofbootje, alleen roeien en fluisteren mag om de rust niet te verstoren.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

<knip>

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2007 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

<knip>

[ Voor 133% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2007 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

<knip>

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2007 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Goed man d:)b Hopelijk kun je daar aan de slag.

Wel een tip: je posts zijn nogal lang en warrig. Weet je wat bij mij helpt? Als je een post getypt hebt, niet direct posten maar even een uurtje open laten staan, en na dat uurtje nog eens doorlezen. Vaak merk ik dat ik dan de helft kan wissen. Dat is veel leesbaarder voor de rest!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CanonG1 schreef op woensdag 22 augustus 2007 @ 07:35:
Goed man d:)b Hopelijk kun je daar aan de slag.

Wel een tip: je posts zijn nogal lang en warrig. Weet je wat bij mij helpt? Als je een post getypt hebt, niet direct posten maar even een uurtje open laten staan, en na dat uurtje nog eens doorlezen. Vaak merk ik dat ik dan de helft kan wissen. Dat is veel leesbaarder voor de rest!
idd, ik wis ook altijd 50%, achteraf zie je pas wat een nonsens je vaak typt.

Ik had gisteren deze nog gezien. Ok, niet elektrisch, maar aangezien het ding merkbaar minder energie nodig heeft dan een gewone wagen om vooruit te geraken (gewoon minder benzine om even ver te geraken) zou een dergelijke aerodynamische lichte wagen wel bij voorbaat geschikt zijn om te converteren naar elektrische aandrijving.

Over smaak valt te twisten (verander bvb die bumper vooraan) maar het ziet er toch heel wat spannender en interessanter uit dan de twike's en consoorten (anders gezegd: een plastic doos op fietswieltjes)

Het gaat traag blijkbaar, maar als ze stilletjesaan beginnen met de logische puzzelstukjes bij elkaar te leggen komen we nog wel ergens lijkt mij. Eerst stappen, dan lopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unclero

unclero

MB EQA ftw \o/

Verwijderd schreef op woensdag 22 augustus 2007 @ 13:54:
Ik had gisteren deze nog gezien. Ok, niet elektrisch, maar aangezien het ding merkbaar minder energie nodig heeft dan een gewone wagen om vooruit te geraken (gewoon minder benzine om even ver te geraken) zou een dergelijke aerodynamische lichte wagen wel bij voorbaat geschikt zijn om te converteren naar elektrische aandrijving.

Over smaak valt te twisten (verander bvb die bumper vooraan) maar het ziet er toch heel wat spannender en interessanter uit dan de twike's en consoorten (anders gezegd: een plastic doos op fietswieltjes)
Best wel awesome ding imho.. Met wat vinyl en meerkleurige lak moet daar toch wel wat van te maken zijn :D. Een Messerschmidt maar dan met de tijd meegegaan zeg maar ;).

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-07 16:03

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Verwijderd schreef op woensdag 22 augustus 2007 @ 03:00:
28 km vol gas is een eitje voor de scooter. Ik vervuil er niets mee en dan mag het.
Je scooter vervuilt dan misschien niet, dat doet de elektriciteitscentrale wel voor je. Je verschuift de vervuiling. Ik loop elke dag naar mijn werk, dat is pas mileuvriendelijk!

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Alsof elektriciteit alleen opgewekt kan worden in centrales die fossiele brandstof verstoken?
Er bestaat ook zoiets als groene stroom, die je kunt afnemen bij je leverancier. Ook kun je het zelf opwekken, een paar zonnecellen extra op je dak en je compenseert je scootertje weer. Een elektrische scooter is sowieso minder milieu belastend dan een normale scooter, gezien het feit dat een centrale een stuk efficiënter is dan een scootermotor.

Gewoon op menskracht is natuurlijk efficiënter, maar zo kun je door blijven gaan. Op de fiets naar je werk gaan is nog efficiënter, want een kilometer fietsen kost minder voedsel dan een kilometer wandelen. Etc. :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unclero

unclero

MB EQA ftw \o/

ajhaverkamp schreef op woensdag 22 augustus 2007 @ 14:25:
Je scooter vervuilt dan misschien niet, dat doet de elektriciteitscentrale wel voor je. Je verschuift de vervuiling. Ik loop elke dag naar mijn werk, dat is pas mileuvriendelijk!
Vroegah, toen ik ook 500 meter van mijn werk woonde, deed ik dat ook wel eens. Nu ik bijna 10km van mijn werk woon is dat niet meer realistisch. Ik denk dat dat voor meer mensen op gaat ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ook al niet waar. De voedselindustrieketen is zo energie-intensief dat het soms vanuit een calorisch 'verbruik' perspectief minder belastend is om met de auto / scooter boodschappen te doen dan te voet of op de fiets.

:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Ik denk dat dat wel heel soms is, aangezien de gemiddelde Nederlander zich sowieso vol eet, of hij nu met de fiets gaat of met de auto :P

Alleen voor lange afstanden moet je extra gaan eten als je fietst. Maar dan alsnog denk ik dat 70 kilometer fietsen op een rolletje druivensuiker tabletten efficiënter is dan een paar liter brandstof er doorheen jagen. Leuk om eens uit te rekenen, maar hoe kom je aan energie waardes van je voedselproductie?

Verder heb je natuurlijk nog secundair energieverbruik bij een voertuig. Bij een auto slijten meer onderdelen -> meer energie om onderdelen te vervangen/maken. Een weg slijt ook wat sneller onder een 1000kg auto dan onder een fiets, meer onderhoudt aan autowegen -> olie.

Maar goed, zo kun je door blijven gaan natuurlijk :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

<knip>

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2007 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
unclero schreef op woensdag 22 augustus 2007 @ 14:31:
Nu ik bijna 10km van mijn werk woon is dat niet meer realistisch. I
10 km fiets ik in een half uur met mijn vinger in mijn neus... 20-25 minuten is zeker haalbaar als je een beetje getraind bent, en dan fiets je je echt niet in het zweet. Op een ligfiets kun je het nog wel sneller (en efficiënter!) doen denk ik.
Verwijderd schreef op woensdag 22 augustus 2007 @ 14:31:
De voedselindustrieketen is zo energie-intensief dat het soms vanuit een calorisch 'verbruik' perspectief minder belastend is om met de auto / scooter boodschappen te doen dan te voet of op de fiets.
Of dat echt waar is waag ik te betwijfelen, het kost nl. in verhouding zeer veel meer energie om een stuk blik van 1000+kg te verplaatsen dan 80kg mensenvlees. Maar ik snap wat je wil zeggen: de huidige gemechaniseerde landbouw verbruikt voor elke joule op je bord meerdere joules aan fossiele brandstoffen, en daar heb je gelijk in. Niettemin denk ik dat lopen/fietsen in vrijwel alle gevallen minder fossiele brandstof verbruikt dan autorijden. (OK, misschien wordt het anders als je met 5 man in een Lupo 3L op biologisch geteelde koolzaadolie rijdt, maar ik weet toevallig wat jij rijdt ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unclero

unclero

MB EQA ftw \o/

CanonG1 schreef op woensdag 22 augustus 2007 @ 15:09:
10 km fiets ik in een half uur met mijn vinger in mijn neus... 20-25 minuten is zeker haalbaar als je een beetje getraind bent, en dan fiets je je echt niet in het zweet. Op een ligfiets kun je het nog wel sneller (en efficiënter!) doen denk ik.
Idem hier hoor... Alleen lopen leek me gewoon niet meer realistisch ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

<knip>

[ Voor 97% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2007 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CanonG1, je gaat zondag een stukje rijden in de Twike. Doe je dat bij Twike Tours?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Verwijderd schreef op woensdag 22 augustus 2007 @ 17:33:
Dan ben je een hele pittige fietser. Ik doe over 13 kilometer toch echt ruim 40 minuten met de fiets, maar je hebt slome en vlugge mensen denk ik dan.
Dat is 19,5 km/u, een vrij lage snelheid voor zo'n stukje denk ik. Ik ben zelf geen geoefende fietser (naar m'n werk is 5 minuten fietsen), doe maar af en toe een lange afstand maar dan haal ik wel zoals vorige week 19 km/u gemiddeld op een afstand van 65km. Op 13km hoef je natuurlijk wat minder efficiënt met je krachten om te gaan, dat is doortrappen en een half uurtje later ben je klaar.

Misschien ben jij inderdaad wel traag, ik ben zeker niet snel namelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op woensdag 22 augustus 2007 @ 22:03:
CanonG1, je gaat zondag een stukje rijden in de Twike. Doe je dat bij Twike Tours?
Yep, Twike Tours. Ik heb juist vanavond nog even met Maurice Bergmans gemaild om de afspraak nog even te bevestigen (vind ik altijd fijn als een afspraak lang geleden gemaakt is). Ik vond het wel € 50 waard om een middag zo'n ding aan de tand voelen. Het is een takke-eind weg vanuit Hilversum (anderhalf uur met de auto, drieeneenhalf uur met het OV, het is dus wel duidelijk wat ik doe) maar dat moet dan maar.

-edit-

Iets anders: ik ben op mijn website een overzicht aan het maken van de teams die meedoen aan de World Solar Challenge. Kijk op mijn website en klik op WSC2007. Het is nog lang niet af (en een aantal teams kan ik simpelweg niet vinden), maar het wordt al wat. Als iemand informatie heeft die ik gemist heb (foto/website) dan hou ik me aanbevolen voor die info. Met de teams waar nog niets bij staat ben ik nog bezig, de teams met het zwartwit wereldbolletje en/of de text 'geen afbeelding gevonden' kon ik dus zaken niet van vinden.

[ Voor 47% gewijzigd door JeroenH op 22-08-2007 22:48 ]

Verwijderd

CanonG1 schreef op woensdag 22 augustus 2007 @ 22:44:
[...]

Yep, Twike Tours. Ik heb juist vanavond nog even met Maurice Bergmans gemaild om de afspraak nog even te bevestigen (vind ik altijd fijn als een afspraak lang geleden gemaakt is). Ik vond het wel € 50 waard om een middag zo'n ding aan de tand voelen. Het is een takke-eind weg vanuit Hilversum (anderhalf uur met de auto, drieeneenhalf uur met het OV, het is dus wel duidelijk wat ik doe) maar dat moet dan maar.
Ik heb bewondering voor het feit dat je omwille van het millieu twee keer langer reist dan met de auto _/-\o_ Ik had de auto genomen :D

Ik heb deze week een aantal maal gemaild met Maurice over de CityEL. Het is toch wel een kleine wereld.
-edit-

Iets anders: ik ben op mijn website een overzicht aan het maken van de teams die meedoen aan de World Solar Challenge. Kijk op mijn website en klik op WSC2007. Het is nog lang niet af (en een aantal teams kan ik simpelweg niet vinden), maar het wordt al wat. Als iemand informatie heeft die ik gemist heb (foto/website) dan hou ik me aanbevolen voor die info. Met de teams waar nog niets bij staat ben ik nog bezig, de teams met het zwartwit wereldbolletje en/of de text 'geen afbeelding gevonden' kon ik dus zaken niet van vinden.
Leuk overzicht. Wel goed dat ze de gebruikte techniek wat meer bruikbaar willen maken. Ik ben benieuwd wat het gaat worden.

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Toch grappig dat vrijwel alle deelnemers van de WSC2007 het erover eens zijn dat je voertuig het beste de vorm kan hebben van een wig, maar dat het Heliox Solar Team uit Zwitserland dan een soort rijdende marktkraam maakt zonder enige stroomlijn 8)7

Ze zullen wel niet zo'n ruim budget hebben, of ze missen een flinke bak kennis.

Verwijderd

Gizz schreef op donderdag 23 augustus 2007 @ 10:48:
Toch grappig dat vrijwel alle deelnemers van de WSC2007 het erover eens zijn dat je voertuig het beste de vorm kan hebben van een wig, maar dat het Heliox Solar Team uit Zwitserland dan een soort rijdende marktkraam maakt zonder enige stroomlijn 8)7

Praktisch gezien heb je natuurlijk meer aan het ontwerp van Zwitserland. Ik denk dus dat de prestatie groter is als Zwitserland de race uitrijdt dan die van degene die wint. Met de marktkraam op stroom kun je in de stad nog wat. Met de ander voertuigen niet. Misschien wil Zwitserland dus gewoon een punt maken.

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Heb net hun site gevonden waar een foto staat van een auto die ze hebben gemaakt in 1988. Dat ding ziet er in ieder geval uit als een soort auto én heeft een stroomlijn.

Ook een tekening gevonden van de 2007 racer:

Afbeeldingslocatie: http://www.sunbuy.ch/heliox/BILD_FAHRZEUG_1.jpg

Nou vraag ik me af hoe nuttig dit is. Het is nog steeds een dicht koekblik, waar je ook in de stad niks aan hebt. Maar in tegenstelling tot de andere voertuigen is deze nogal lomp en hoog. Het lijkt me toch dat je door de voorkant een beetje ronder te maken, of de achterkant smaller, al veel luchtweerstand kunt vermijden. Nu is het meer een soort schuur/vrachtwagen die maar recht door de wind ploegt.

Verwijderd

<knip>

[ Voor 108% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2007 09:35 ]

• JeroenH
Verwijderd schreef op donderdag 23 augustus 2007 @ 10:39:
Ik heb bewondering voor het feit dat je omwille van het millieu twee keer langer reist dan met de auto _/-\o_ Ik had de auto genomen :D
Ja daahaag :w Gewoon lekker met kleine zuinige autootje van mijn moeder. Is veel sneller en kon nog wel eens zuiniger zijn dan 2x zo lang treinen en bussen.
Ik heb deze week een aantal maal gemaild met Maurice over de CityEL. Het is toch wel een kleine wereld.
Ja echt leuk! Ga je er heen met je CityEl? Met 90km actieradius haal je dat met één 'tank'stop :)
Leuk overzicht. Wel goed dat ze de gebruikte techniek wat meer bruikbaar willen maken. Ik ben benieuwd wat het gaat worden.
Thanks. Ik hoop dat Nederland weer wint!

Verwijderd

<knip>

[ Voor 92% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2007 09:35 ]

Verwijderd

CanonG1 schreef op donderdag 23 augustus 2007 @ 12:18:
[...]

Ja daahaag :w Gewoon lekker met kleine zuinige autootje van mijn moeder. Is veel sneller en kon nog wel eens zuiniger zijn dan 2x zo lang treinen en bussen.
Ohhhhhh...... :*)
[...]

Ja echt leuk! Ga je er heen met je CityEl? Met 90km actieradius haal je dat met één 'tank'stop :)
Het lijkt erop dat Maurice inmiddels vaste bezoeker is op mijn site en hij reageerde gisteren op mijn verzekeringsperikelen. Ik heb er wel over zitten denken, maar ik ga toch geen Twike aanschaffen dus het zou een zinloze rit zijn.

Vanmiddag naar huis en dan zit de eerste week woon/werk verkeer met de CityEL erop. 152 kilometer gereden. Ik ben benieuwd hoeveel stroom ik heb verbruikt als de accu's dalijk weer vol zitten. Dat zal wel tot zondag duren, maar ik heb dan wel het eerste beeld.

• unclero

unclero

MB EQA ftw \o/

Gizz schreef op donderdag 23 augustus 2007 @ 10:48:
Toch grappig dat vrijwel alle deelnemers van de WSC2007 het erover eens zijn dat je voertuig het beste de vorm kan hebben van een wig,
Wig? Ik zat eerder te denken aan het midden tussen een sportvliegtuigje en een surfplank / zeiljachtje. Ergonomie van een gevechtsvliegtuig uit de Tweede Wereldbrand zeg maar.
maar dat het Heliox Solar Team uit Zwitserland dan een soort rijdende marktkraam maakt zonder enige stroomlijn 8)7
Die hebben misschien voor ergonomie gekozen en dat er nog een tweede persoon mee kan als copiloot/boordtechnicus. Zij hebben ook wel wat stroomlijn, maar omdat ze doorzichtig kunststof gebruiken (ipv dat modieuze wit met sponsorlogootjes-motief) ziet het er ook gewoon uit als een rijdende marktkraam (ikzelf zat nog te denken aan die rijdende bars die je in Amsterdam wel eens langs ziet rijden).
Ten eerste willen ze niet meer dan 15.000 euro uitgeven, wat hen prima lukt, en nog wat sponsoring van wat electronicaboeren, zonnepaneelhandelaren en de lokale fietsenmaker en shoarmaboer erbij.
Ten tweede zijn het inderdaad geen profs. Gewoon een man die niet een normale hobby wilde als sleutelen aan oldtimers, motorfietsen of modelspoorbaantjes, maar ging sleutelen aan zonnepaneelauto´s. In de loop der jaren (ja, hij rijd al een tijdje mee) wist hij ook nog wat familieleden en vrienden aan te steken. Niet zozeer om te winnen, maar gewoon voor de lol en natuurlijk het avontuur.
En natuurlijk ben ik niet te beroerd om toe te geven dat ik jaloers op die man ben, en ook wel zo'n hobby wil ;).

• JeroenH
Verwijderd schreef op donderdag 23 augustus 2007 @ 12:19:
Nederland verliest.

Kijk toch maar eens goed.
Zeg meneer de optimist, een Nederlands team (TU Delft) heeft al drie keer op rij gewonnen en heeft goede papieren om dat truukje nog een keer uit te halen. Ook Twente heeft een op het oog goede auto en maakt naar mijn idee goede kans op een podiumplek (wat bij een dergelijke race naar mijn mening onder 'winnen' valt).

Waarom zou Nederland verliezen?

• JeroenH
Gizz schreef op donderdag 23 augustus 2007 @ 10:59:
Heb net hun site gevonden waar een foto staat van een auto die ze hebben gemaakt in 1988. Dat ding ziet er in ieder geval uit als een soort auto én heeft een stroomlijn.

Ook een tekening gevonden van de 2007 racer:
Hey super bedankt! Dat ga ik vanavond zeker even toevoegen. Ik wist wel dat het zin had het hier even te melden dat ik nog niet alles had :) De kracht van Web 2.0 *kuch* rochel uche

-edit-

Gelijk maar even bijgewerkt.

[ Voor 3% gewijzigd door JeroenH op 23-08-2007 14:38 ]

Pagina: 1 ... 3 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.