Overzicht elektrische voertuigen

Pagina: 1 2 ... 11 Laatste
Acties:
  • 26.525 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 146043

Die gasten van IO scooter doen een rekenvergelijk waarin ze één kritiek puntje vergeten: de berekening meldt niets over het vervangen van de accu's. In de 60 maanden waarin ze de scooter afschrijven zul je hem toch minimaal één, misschien wel twee keer moeten vervangen. Slechte zaak, geen eerlijke voorlichting!
Io scooter Chinees spul, maar als ik het zo lees over Baotian en dat soort merken dan wordt ik niet vrolijk. Ik heb scooterfora's gelezen en een voor een klagen ze over de scooters van rond de 1000 euro.
Is de IO scooter beter of heb ik dan weer een kat in de zak want pech met alles wat op brandstof rijdt heb ik wel.
Het enigste zwakke wat ik kan vinden is de controller, maar met zo'n service mag dat geen probleem zijn. De controller is solid state en werkt wel of helemaal niet. Aan de motoren kan weinig slijten dacht ik en met de accu's hou ik wél rekening en ik weet dat het 500 euro per 5 jaar kost en dat is 100 euro per jaar + 30 euro aan elektra is 130 euro per jaar aan het accugedeelte. Voor 130 euro tank ik 90 liter ultimate en daar rijd een benzinescooter als ie zuinig is zo'n 4500km mee. En het feit dat er minder beweegt in die scooter en er zo ook minder kan slijten. Er is geen mechanisch motorblok met onderdeeltjes meer aanwezig en geen overbrenging en variomatic waarvan de bolletjes slijten enzovoorts.

Een elektrische scooter lijkt mij heel slijtvast, maar ik kan ernaast zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwahiel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-04 11:30

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Wat ik nog niet gezien heb in dit topique (lurk al een poosje mee) is de Wheel van E-traction.

Afbeeldingslocatie: http://www.e-traction.com/images/March%2030th%202005%20(17)%20(Small).jpg

Die zijn een wielnaaf motor aan het ontwikkelen die ook electrisch aangedreven wordt. Momenteel hebben ze 'm in een Ambassador 200 bus en in de x97 van Den Oudsten zitten en test zien er goed uit...

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:52
Anoniem: 146043 schreef op woensdag 18 juli 2007 @ 23:19:
De controller is solid state en werkt wel of helemaal niet.
Dat mag je hopen, maar ook met solid state apparatuut kun je gekke klachten hebben. De scooter kan gaan stotteren of inhouden, het soms wel doen en soms niet. Er kan vocht inkomen, hij kan oververhit raken, een soldeerverbinding kan niet helemaal goed zijn... Nee, je kunt gekkere klachten hebben dan je lief is. En als je dat hebt is vaak lastiger uit te zoeken hoe het komt dan bij mechanische problemen (omdat je het niet kunt zien). Ik denk nog steeds dat het betrouwbaarder te maken is dan de hele keten van benzinemotor -> vario -> ketting etc., maar wees reeëel: ook elektronica kan kapot.
met de accu's hou ik wél rekening en ik weet dat het 500 euro per 5 jaar kost
Doe maar eerder het dubbele. De accu's zijn het zwakke punt van de e-scooter.
En het feit dat er minder beweegt in die scooter en er zo ook minder kan slijten. Er is geen mechanisch motorblok met onderdeeltjes meer aanwezig en geen overbrenging en variomatic waarvan de bolletjes slijten enzovoorts.
Dat is zeer zeker een voordeel, die motor is de eenvoud zelve., als hij niet fysiek beschadigd of zwaar overbelast wordt kan daar letterlijk niets stuk aan.
Een elektrische scooter lijkt mij heel slijtvast, maar ik kan ernaast zitten.
Ik denk het ook, maar ik vind het jammer dat eerste de vage Chinese merken er mee komen, en niet een Peugeot of Honda of zo... Dat had bij mij meer vertrouwen gewekt over kwaliteit, service, grootte dealernetwerk, etc. Maar goed, ik heb er nu op twee gereden, waarvan eentje die elke dag gebruikt wordt voor 20+km woonwerkverkeer, en dat lijkt nog steeds goed te gaan.

Atomstack X7 Pro 10w laser cutter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
zwahiel schreef op donderdag 19 juli 2007 @ 00:58:
Wat ik nog niet gezien heb in dit topique (lurk al een poosje mee) is de Wheel van E-traction.
Die zit al wel in de planning om toe te voegen. E-traction is toch ook betrokken bij die elektrische mini met 640pk?

Afbeeldingslocatie: http://i66.photobucket.com/albums/h259/JeroenH/e-voertuigen/qedminicooper.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 4629

Nouja .. de Chinezen ...

Peugeot Scoot'Elec Uit 1996 ;)

Afbeeldingslocatie: http://www.scooter-scoop.ch/images/peugeot/Scootelec_nu.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Anoniem: 4629 schreef op donderdag 19 juli 2007 @ 08:03:
Nouja .. de Chinezen ...

[html]<a href="http://en.wikipedia.org/wiki/Peugeot_Scoot'Elec"><b>Peugeot Scoot'Elec</b></a>[/html] Uit 1996 ;)

[afbeelding]
Je hebt gelijk, maar daarvan hoorde we destijds niet zoveel als van de chinese elektrische scooter nu. En als je kijkt naar de techniek... deze Peugeot heeft een DC motor die dmv van een overbrenging (kan niet zien of het een ketting of V-snaar is) het achterwiel aandrijft. Dat levert een boel verliezen op t.o.v. de borstelloze draaistroommotoren zoals die in de huidige generatie scooter zitten. Verder moet je ook maar afwachten hoe efficiënt en betrouwbaar een controller van 10+ jaar geleden was...

Misschien moet ik mijn hoop anders formuleren :) : waarom zijn er nu geen grote fabrikanten (zoals bijv. Peugeot en Honda) die op dit moment e-scooter maken die vergelijkbaar zijn met het chinese spul, maar met de ondersteuning van de dealernetwerken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Je begrijpt het verkeerd. Jij deed het voorkomen alsof de Chinezen nu als 1e met die dingen komen. Terwijl ze meer als 10 jaar geleden in Europa al zoiets op de markt hebben gezet. Dat klopt dus niet.

En ja een 10 jaar oud ontwerp zal op sommige punten verouderd zijn. Dat is ook het punt niet dat ik wilde maken. Het is een elektrische scooter, niet Chinees, en al lang in omloop.

En waarom je ze over het algemeen zo weinig ziet? Er is amper markt voor. Je kunt er precies dezelfde redenatie op loslaten als bij een auto. Bereik, aanschafprijs, flexibiliteit, infrastructuur. En laten we niet vergeten: niet zo efficient en kosteneffectief als men wil doen geloven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 02-05 19:40

[afbeelding]

Die zijn een wielnaaf motor aan het ontwikkelen die ook electrisch aangedreven wordt. Momenteel hebben ze 'm in een Ambassador 200 bus en in de x97 van Den Oudsten zitten en test zien er goed uit...
stefan001 in "Overzicht elektrische voertuigen" ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan001
CanonG1 schreef op donderdag 19 juli 2007 @ 07:57:
Dat mag je hopen, maar ook met solid state apparatuut kun je gekke klachten hebben. De scooter kan gaan stotteren of inhouden, het soms wel doen en soms niet. Er kan vocht inkomen, hij kan oververhit raken, een soldeerverbinding kan niet helemaal goed zijn... Nee, je kunt gekkere klachten hebben dan je lief is. En als je dat hebt is vaak lastiger uit te zoeken hoe het komt dan bij mechanische problemen (omdat je het niet kunt zien). Ik denk nog steeds dat het betrouwbaarder te maken is dan de hele keten van benzinemotor -> vario -> ketting etc., maar wees reeëel: ook elektronica kan kapot.
Misschien is het betrouwbaarder te maken, maar producenten doen dat zeker weten niet. Het is zelfs zo dat de automatische deurvergrendeling erop kan springen als je auto te water raakt, doordat de electronica nat wordt. Dat is eenvoudig op te vangen, maar kost geld he...

Daarbij lach ik veel bmw's en andere auto's uit die langs de kant van de weg staan, meestal met een electronisch probleem, rijdend in mijn 17 jaar oude wrak :P. Hoezo is electronisch betrouwbaarder dan mechanisch?
(roest is een probleem dat je met een electrisch voertuig helaas niet oplost O-) )

edit:
Oeps, hier had ik de edit-knop wel kunnen gebruiken...

[ Voor 4% gewijzigd door stefan001 op 19-07-2007 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Momenteel hebben ze 'm in een Ambassador 200 bus en in de x97 van Den Oudsten zitten en test zien er goed uit...
Dat zijn geen elektrische voertuigen, het zijn diesel-elektrische hybrides. Erg interessant, maar ik wilde me in dit topic juist concentreren op volledig elektrische voertuigen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Anoniem: 4629 schreef op donderdag 19 juli 2007 @ 09:45:
Je begrijpt het verkeerd. Jij deed het voorkomen alsof de Chinezen nu als 1e met die dingen komen. Terwijl ze meer als 10 jaar geleden in Europa al zoiets op de markt hebben gezet. Dat klopt dus niet.
Daar heb je gelijk in. Maar feit is wel dat ik destijds niets van die Peugeot gehoord heb, terwijl de chineze merken je doodgooien met marketing-geleuter.
En waarom je ze over het algemeen zo weinig ziet? Er is amper markt voor. Je kunt er precies dezelfde redenatie op loslaten als bij een auto. Bereik, aanschafprijs, flexibiliteit, infrastructuur.
En toch denk ik dat er een grotere markt voor zou kunnen zijn als mensen meer rationeel naar hun vervoersbehoeften zouden kijken. "Het moet lekker rijden", "het moet er cool uitzien" en "het motorgeluid moet wel hard zijn" zijn geen rationele zaken. Actieradius is dat natuurlijk zeer zeker wel, maar ik voor stadsvervoer en woonwerkverkeer blijf ik er bij dat een e-scooter potentieel een geweldige oplossing zou zijn. Al was het maar als vervanging van het huidige scooterpark, hoeveel scooters rijden er regelmatig meer dan 60km? Ik deed dat destijds nooit in elk geval. Het is een typisch stadsvoertuigje.

Begrijp me niet verkeerd, het is niet De Oplossing voor Alles, maar ik denk echt dat er veel mogelijkheden zijn.
En laten we niet vergeten: niet zo efficient en kosteneffectief als men wil doen geloven.
En daar heb je een goed punt: veel van de marketing is gewoon niet eerlijk. "1ct per kilometer!!" Dat is dus gewoon niet waar, het zal eerder ergens bij de 10ct per km liggen, wat nog steeds erg laag is trouwens. Ik heb zelf altijd zoiets van "eerlijk duurt het langst", maar ik heb nu wel door dat marketing anders werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unclero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-05 07:17

unclero

MB EQA ftw \o/

CanonG1 schreef op vrijdag 20 juli 2007 @ 10:13:
En toch denk ik dat er een grotere markt voor zou kunnen zijn als mensen meer rationeel naar hun vervoersbehoeften zouden kijken. "Het moet lekker rijden", "het moet er cool uitzien" en "het motorgeluid moet wel hard zijn" zijn geen rationele zaken.
Het oog en oor willen nu eenmaal ook wat ;). (daarom scheur ik nu ook rond op een schakelbrommer die net zoveel benzine slurpt als de Suzuki Wagon R+ van me ma)
Natuurlijk is dat niet rationeel, maar we blijven Hollanders, we hebben er een hekel aan om geld uit te geven, en als we toch meer dan 1000 euro uit gaan geven dan willen we ook graag onze irrationele behoeftes vervuld zien worden.
Ik ken sowieso weinig mensen die enkel van de ratie en de redelijkheid kunnen leven, maar dat even terzijde.
Aan de andere kant associeren wij electrische scooters vaak met bejaarden en minder validen. Als jij 's avonds rond wil hangen met je saffies en wil 'brommers kieken', dan wil je niet doodgevonden worden met een of andere tweewieler dat uit het jaar nul lijkt te zijn gekomen en stiller is als een fiets ;).

Maar ik denk niet dat het een erg groot probleem zal zijn.. Over een tijdje is dit soort informatie doorgesijpelt naar de overmoeibare R&D afdelingen van de grote chinese fabrikanten en dan komen er vast leuke dingen de fabriek uit rollen. Als ze electrische varianten gaan maken van Derbi modellen voorspel ik een electrische-scooter-boom :*). Zeker als ze ook nog eens flink gaan marketen en electrisch rijden als hip & trendy gaan pluggen.

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De mens is nou eenmaal niet altijd rationeel. Kijk maar naar het Journaal.

Er zijn best toepassingen voor. Maar dan zal de prijs eerst toch omlaag moeten komen. Nu is een scooter vrij fors aan de prijs maar vergeleken met een elektrisch model is het goedkoop. Plus dat ze vrij zuinig zijn en hard gaan. Ja .. hard gaan. Opvoerbaar. Enz. Daar geef ik niks om bij een brommer maar 'de jeugd' dus wel. En hier in Brabant heb je nog aardig wat weiland tussen de steden door en al die dorpslui brommeren zich helemaal het ongans. En die rijden elke dag grotere afstanden dan zo'n e-scoot kan op 1 lading. Opladen in het fietsenrek op school is er ook niet bij. Da's ook gelijk een reden dat ze ze opvoeren .. als je elke dag ver rijdt wil je dat ook wat sneller doen. Again .. ik heb daar niks mee maar ik begrijp het wel. Ik had mijn eigen scooter destijds gekocht van een boer. Was van z'n zoon geweest. Ik ter goeder trouw een paar jaar op rondgereden en bij elke rollerbanktest kreeg ik vuile blikken. Want hij zat elke keer tegen de limiet aan. Bleek het pijpje uit de uitlaat te zijn. Wist ik niet. Maar ik vond het wel best dat ie zo snel optrok en nagenoeg 60 liep. Het is cultuur. En ook dát is verre van rationeel altijd.

Ik ben dan ook helemaal geen tegenstander van elektrische voertuigen. Alleen moet je wel pragmatisch zijn in je benadering. Is het rendabel? Is het praktisch voor jouw specifieke gebruik? Enz. En dan is het helaas gewoon nog vaak gewoon geen optie. Daar waar het dat wel is zou ik mensen ook zeker aanraden om het serieus mee in overweging te nemen naast de andere opties.

Ik denk dat als het opladen sneller en makkelijker kan, er ook meer markt zal zijn. Een scooter met brandstofcel zou bv. in de toekomst een goed idee zijn. Daar kun je gewoon ethanol oid inkiepen. En ethanol kun je gewoon verschepen en transporteren zoals alle goederen. Dat kun je domweg niet met elektriciteit. Accu's laden duurt uren en je moet er overal waar je komt de mogelijkheid en tijd voor hebben. Tanken, op de traditionele manier, is 5 minuten werk. En dan heb je meer energie per kubieke centimeter én per kilo aan boord. Dus dat is realistischer dan een accu-based systeem. Nu nog brandstofcellen rendabeler maken. Maar dáár is een veel grotere markt voor in de vorm van de automarkt, en dus is er ook veel meer geld en tijd beschikbaar in de vorm van R&D. En de vruchten daarvan zul je ook plukken in de brommermarkt.

Trouwens .. het moet lekker rijden is zeker wel een rationeel argument. Dat is comfort, en dat is belangrijk. Het moet er cool uitzien .. sja stiekum toch ook rationeel. Omdat je met meer te maken hebt dan je basisbenodigdheden zoals transport. Je leeft in een maatschappij waar aanzien en acceptatie een zeer grote rol spelen in hoe jou leven zich vormt. Dan is het wel rationeel om de afweging te maken om voor een benzinebrommer te kiezen. Afgezien van de praktische voordelen die ik al noemde. Dat is een maatschappelijke issue. De acceptatie van een elektrische scooter binnen de jeugdcultuur zal eerst plaats moeten vinden. Ik denk dat dat er wel van komt zodra het concept gemeengoed is binnen de grotere maatschappij. Dus met een aanzienlijk deel van de auto's die ook zo voortbewegen. En zodra het grote publiek ook weet dat een elektromotor al z'n koppel al vanaf 0 rpm beschikbaar heeft en dus het potentieel kán hebben om een benzinemotor het nakijken te geven. En zo zijn er wel meer factoren die eerst zullen moeten vervolwassenen. Zowel op technisch gebied als op maatschappelijk gebied.

En ik bedenk met net iets dat waarschijnlijk onderschat wordt: doordat de jeugd van nu en generaties voor ons op brommers rijdt, en daarna in auto's e.d. leren ze techniek op een heel hands-on manier. Je sleutelt en je leert. Je krijgt inzicht in de achterliggende processen. Niet alleen voertuigtechnisch maar ook meer in algemene zin. En dat is imo een heel waardevol iets. Dat raak je toch gedeeltelijk kwijt als de apparaten enkel en alleen plug-and-play zijn. Waar je zelf niets meer aan kunt doen behalve 1 op 1 modules vervangen. Waarbij de collectieve kennis afneemt en zich concentreert in servicecentra. Kijk .. voor onze voertuigen zelf hoeft het niet een al te grote impact te hebben omdat de jeugd vanzelf meer kijk krijgt op elektrische systemen. Want sleutelen doet men toch. Maar het technisch vernuft en inzicht in meer algemene zin zal afnemen en daar ben ik toch wel een beetje bang voor.

Kijk naar meccanosets van een halve eeuw geleden. Kijk naar de instructies en de moeilijkheidsgraad. Er zaten notabene opzettelijk fouten in de instructies. De kinderen van toen kregen het toch voor elkaar om zoiets als een kraan in elkaar te schroeven op basis van de summieren en deels foutieve instructies. Inzicht en kennis. Dat is nu al een stuk minder. Zonder stap voor stap handje vasthouden bakt er nog maar een klein deel van de kids iets van tegenwoordig. Om dat nog te zien verergeren is een verarming van ons algeheel kennisniveau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-05 08:42
Anoniem: 4629 schreef op vrijdag 20 juli 2007 @ 10:49:
Lang verhaal waar ik volkomen mee eens ben.

Ik denk dat als het opladen sneller en makkelijker kan, er ook meer markt zal zijn. Een scooter met brandstofcel zou bv. in de toekomst een goed idee zijn. Daar kun je gewoon ethanol oid inkiepen. En ethanol kun je gewoon verschepen en transporteren zoals alle goederen. Dat kun je domweg niet met elektriciteit. Accu's laden duurt uren en je moet er overal waar je komt de mogelijkheid en tijd voor hebben. Tanken, op de traditionele manier, is 5 minuten werk. En dan heb je meer energie per kubieke centimeter én per kilo aan boord. Dus dat is realistischer dan een accu-based systeem. Nu nog brandstofcellen rendabeler maken. Maar dáár is een veel grotere markt voor in de vorm van de automarkt, en dus is er ook veel meer geld en tijd beschikbaar in de vorm van R&D. En de vruchten daarvan zul je ook plukken in de brommermarkt.
Dat sneller laden zal in de toekomst zeker kunnen, want volgens dit bericht van ruim 2 jaar geleden bestaat de techniek al.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ziet er leuk uit maar volgens mij heb je dan een probleem als je dat aan een huis, tuin en keuken stoppenkast hangt. Het lijkt meer op een supercap dan een accu. En de capaciteit moet natuurlijk niet minder zijn, evenals de lekverliezen. Een accu die in 1 minuut oplaadt maar ook binnen 2 dagen z'n lading kwijt is, is ook nutteloos.

En dan zul je dus alsnog gebruik moeten maken van een tankstation-achtige infrastructuur. Een systeem die de benodigede watts kan leveren zonder de hele wijk er omheen in het zwart te leggen. Thuis zou je dan mss kunnen druppelladen vanaf een gewoon contact.

Maar de bestaande infrastructuur van pompinstallaties is voor een fractie daarvan om te katten voor ethanoldistributie. Dus sja.

[ Voor 66% gewijzigd door Anoniem: 4629 op 20-07-2007 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb net eens wat gerekend. Een dieselwagen met een 80-liter tank heeft ruim 908 kilowatt-uur aan energie aan boord. En dat weegt dan 68 kilo.

Nu weet ik niet zo snel hoe hoog het rendement van een moderne dieselauto is. M.a.w. hoeveel % van de energie hij in daadwerkelijke voortbeweging kan omzetten ipv hitte. Een elektrisch systeem zal dit ongetwijfeld een veelvoud beter doen. Maar dan nog is mijn vraag wat overall joule-per-kilo beter is om gewoon van A naar B te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Met een krachtstroom aansluiting (die bij veel huishoudens in nederland vrij makkelijk te maken is) kun je het laden behoorlijk versnellen. Maar het thuisladen is niet echt iets wat per se snel moet kunnen, want je kunt daar makkelijk een nachtje de tijd voor nemen. Bij tankstations zouden dan zwaardere aansluitingen moeten komen.

Stel dat je een CityEl wil opladen bij een tankstation. Een CityEl heeft accu's met een capaciteit van ongeveer 300 Ah bij 12V = 3,6 kWh. Stel nu dat die accu's nu die speciale snellaadaccu's zouden zijn van Toshiba. Ik ga nu uit van een 125A krachstroom aansluiting. Deze levert 3x 230V met een maximum van 125A, wat dus overeenkomt met 86,25 KW. Zonder verliezen zouden deze batterijen in 3 minuten opgeladen kunnen worden. Uiteraard zijn er verliezen, maar dit geeft maar aan dat het tanken van zo'n voertuig binnen een normale wachtbare tijd kan.

Disclaimer: een CityEl is geen 4-persoonsauto en die 125A is maar een voorbeeld en ik weet ook dat het nog lang niet zover is, dat dergelijke snellaadaccu's in voertuigen zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat bedoel ik. Neem nu een wagen van 1700 kilo die op diesel bijna 1000 km rijdt op een tank. Geen echt goede vergelijking.

En waar je zelden iemand over hoort .. stel dat zulke snellaadstations met voldoende capaciteit gemeengoed zijn. Wat voor load geeft dat op ons stroomnetwerk dat nu al soms op de limiet zit. Dat werkt dus niet. Je moet een dedicated netwerk hebben en/of een enorme uitbouw van het bestaande netwerk. En .. uiteraard .. Joost mag weten hoeveel meer energiecentrales. Wil je dit dus een realiteit maken, zit je alsnog met zeer significante investeringskosten. Begin maar vast met heel Nederland open te leggen voor de bekabeling, en begin maar met het bouwen van 10 extra kerncentrales. Om te beginnen dus. Ja .. of tientallen kolencentrales. Maarja daarmee maak je van de milieuvriendelijkheid weer een farce.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 4629 schreef op vrijdag 20 juli 2007 @ 15:18:
Dat bedoel ik. Neem nu een wagen van 1700 kilo die op diesel bijna 1000 km rijdt op een tank. Geen echt goede vergelijking.

En waar je zelden iemand over hoort .. stel dat zulke snellaadstations met voldoende capaciteit gemeengoed zijn. Wat voor load geeft dat op ons stroomnetwerk dat nu al soms op de limiet zit. Dat werkt dus niet. Je moet een dedicated netwerk hebben en/of een enorme uitbouw van het bestaande netwerk. En .. uiteraard .. Joost mag weten hoeveel meer energiecentrales. Wil je dit dus een realiteit maken, zit je alsnog met zeer significante investeringskosten. Begin maar vast met heel Nederland open te leggen voor de bekabeling, en begin maar met het bouwen van 10 extra kerncentrales. Om te beginnen dus. Ja .. of tientallen kolencentrales. Maarja daarmee maak je van de milieuvriendelijkheid weer een farce.
===========2 dingen

==1
@HlpDsk, je kunt waterstof winnen uit afvalwater met een 3 tot 5 voudige vermindering in energie. We kakken met z'n allen hier een hele berg bijelkaar, dus genoeg om om te zetten in waterstof door middel van bio-elektrolyse waarbij geen chemicaliën aan bod komen.
Afvalwater is er zát! Niks kerncentrales, maar dan kernfusie.

==2
Ik denk dat ik meer plezier heb met een elektrische scooter dan met een benzinescooter.
Ik heb een benzinescooter gehad die 50 liep, strak 50 en niets sneller. Ik heb er ook geen moeite mee en ik ben maar fietssnelheid gewent dus elke km/h erbij is een voordeel.
De duurdere versies hebben een range van 80-100 km en ik hoef maar maximaal 41 km op een dag dus ik zit niet met de laadtijden en range. Dat gebeurt in de nachtelijke uren. Dan slaap ik en heb ik tijd zat ;) De laadtijd als je slaapt gaat wel zo snel, als je snapt wat ik bedoel B-)

Ik heb me laten informeren door een onafhankelijk iemand en die zei dat de accu's in de winter bij -5 40% minder presteren. 60% van 80 km is op zijn minst 48 km, dus ik kom nooit tekort en ik kan altijd nog de bus nemen als het echt heel koud is of als het giet.

Waarom mijn vertrouwen zo goed is is het feit dat ik een goedkope elektrische diets heb van Easybike die de helft kost van een normale elektrische fiets. Natuurlijk is het wat goedkoop spul, maar ik heb er geen problemen mee en ook niet als het goed nat is. De range die in het foldertje stond was 25-35 km; ik heb er al eens 44 km mee gereden voordat de accu mij uitzwaaide.
Of wat ze opgeven klopt niet of ik kan heel goed anticiperen.
Ik ben een rekenwonder en als ik bereken dat ik met mijn fiets inderdaad 40 km haal met 36+85kg=126 kg totaalgewicht of met de elektrische scooter 140kg+85kg=225 kg en dat is nog niet het dubbele, maar de batterijen van de elektrische scooter heeft wel 6x de capaciteit dan die van mijn fiets dus ik moet als ik goed anticipeer dus 3x verder komen. Dan zit ik al over de opgegeven range heen en ik ben iemand die zijn scoot al ver vantevoren laat uitrollen als ik weet dat ik toch moet stoppen. Op mijn elektrische fiets gebruik ik de remmen bijna nooit (als het moet dan doen ze het ook goed) en zo bespaar ik remmen en accu.
Ik ben geen kerel van 16-18 die vol gas overal doorheen crost en de laatste 10 meter besluit om eens te gaan remmen. Zo'n besluit neem ik al eerder en ik hoef niet constant 45 te rijden. Of je nu anticipeert of je rijdt bruut, qua tijd maakt het weinig uit, qua range het dubbele.

Volgens die man kan een kerel van 16 die echt wil de scooter die een range heeft van 80-100 km vlug leegrijden. Dat is zo te doen, maar ik zal denk ik zeker de 100 km kunnen halen. Zo zwaar ben ik ook niet meer.

De accu's gaan langer mee dan je denk en als je forens bent zoals ik dan rijd je die accu's niet binnen 5 jaar op, maar krijg je te maken met veroudering want die 600x laden ga misschien niet eens halen in de 5 jaar. Ik hoef maar eens per week naar Nijmegen en 3x per week naar Oss (41+28+28+28=127 km) Dat is dus 2x laden in de week in plaats van 7x en dat spaart al heel veel uit. Jij gaat uit dat je hem elke dag volledig oplaad en dat doet bijna niemand.
Ik laad de accu van mijn fiets vaak even bij en die heeft een opgave van 300x laden, maar daar zit ik dus al aan als ik alle laadmomenten optel en de accu is nog topfit! Ik kom er nog even wijd mee. als vroeger toen ie nieuw was.

Dat valt dus ook wel mee met de accu's. Het is niet veel goedkoper dan de brandstofvariant, maar ik stel het enorm op prijs dat ik het verkeer dan beter kan horen wat in de stad handig is.

Ook het idee van de service aan huis en onderweg 24 uur per dag spreekt mij erg aan en ik geef een volle 10 voor het initiatief. Lekke band? Belluh :7 en als ze zijn geweest pak ik het OV naar huis. No issue.

Als ik per kilometer met de elektrische scooter netzoveel pech krijg als met mijn elektrische fiets die geen drol kostte dan zie ik het wel zitten :Y
De onderhoudsbeurt aan de fiets die ik elk half jaar laat doen kostte me laatst 35 euro, that's it.

1. De service. Geen gezeik meer van waar zet ik de fiets en heo regel ik een bus.
2. De range van het model dat ik wil aanschaffen is het dubbele van wat ik nodig heb en ik kies bewust voo reen grote overmaat want dan zit ik in de winter ook nog goed als het koud is of het waait met windkracht 6 a 7. Ik ga die boosterknop dus nooit gebruiken en van mij hoeft die scooter niet op het achterwiel weg te trekken.

Ik vind anticiperen juist leuk om eerlijk te zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Disclaimer: een CityEl is geen 4-persoonsauto en die 125A is maar een voorbeeld en ik weet ook dat het nog lang niet zover is, dat dergelijke snellaadaccu's in voertuigen zitten.
Hoe wil jij veilig 125 Ampere door een draad tanken en bestaat er een controller die 125A kan schakelen in zo'n voertuigje?

Het maximaal toelaatbare volgens NEN1010 was toch 63 A per fase met maximaal 500 volt?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Anoniem: 146043 schreef op vrijdag 20 juli 2007 @ 18:40:
[...]

Hoe wil jij veilig 125 Ampere door een draad tanken en bestaat er een controller die 125A kan schakelen in zo'n voertuigje?

Het maximaal toelaatbare volgens NEN1010 was toch 63 A per fase met maximaal 500 volt?!
Dat kan zomaar ja, maar in je huis-tuin-en-keuken omgeving vind je echt geen fase met een 63A smeltzekering ;) 25~30A max afaik.
Maargoed, dat is voor je huis ;) niet in een elektrisch voertuig ;)

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 28-04 23:21

Destruction

(ex-)Automonteur

CanonG1 schreef op vrijdag 20 juli 2007 @ 10:13:
hoeveel scooters rijden er regelmatig meer dan 60km? Ik deed dat destijds nooit in elk geval. Het is een typisch stadsvoertuigje.
Zelf rijd ik met regelmaat op een Peugeot Elyseo, ik heb daarmee de 100km p/dag al eens gehaald. ;) Tuurlijk zijn dat extremen maar het is niet erg handig als je dan na 'al' 80km weer 2 uur moet laden.. :)

Ford Transit 2.2TDCi '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 146043 schreef op vrijdag 20 juli 2007 @ 18:19:
[...]

===========2 dingen

==1
@HlpDsk, je kunt waterstof winnen uit afvalwater met een 3 tot 5 voudige vermindering in energie. We kakken met z'n allen hier een hele berg bijelkaar, dus genoeg om om te zetten in waterstof door middel van bio-elektrolyse waarbij geen chemicaliën aan bod komen.
Afvalwater is er zát! Niks kerncentrales, maar dan kernfusie.
Het ging niet over waterstof maar over ethanol. Een stof die niet onder hoge druk vervoerd hoeft te worden.

En kernfusie is ook een kerncentrale. En zet er maar een neer dan als je weet hoe het moet. Die dingen bestaan nog niet op commerciele basis dus je fantaseert. Kernenergie is echter wel onbetwist de schoonste energie die in dit platte kikkerlandje opgewekt kan worden op een groot genoege schaal om daadwerkelijk alle auto's op elektro te laten rijden. Of dat nou via waterstof gaat of niet. Kernfissie is schoon! Ja je hoort het goed. Vergeleken bij alle haalbare alternatieven vandaag.

Windkracht, zonnecellen, biomassa. Sleuk. Vooral mee doorgaan. Maar wil jij vandaag tientallen megawatt hebben om rendabel en grootschalig veel wagens te laten rijden dan moet en zul je kerncentrales moeten bouwen. Dat red je nu niet en nooit niet met het ontleden van schijt.

Ik snap niet wat al die hippies tegen kerncentrales hebben. Het is potdorie de beste manier van energie opwekken die er is.

Vergis je niet! Een heel wagenpark van een land op elektro laten rijden. Dan praat je over vele,veeeele gigawatts. Een beetje auto heeft al een motor van 100 kilowatt of meer. En nee mensen gaan niet in een auto met 40 kilowatt rijden wat ook zou kunnen 'voldoen'. Gigawatts! Energiecentrales worden in megawatts uitgedrukt. Zie je het probleem al? Om dan een paar miljoen auto's te voorzien van energie, kun je niet om kerncentrales heen. Alle centrales, kerncentrales en anderzijds, leveren bij elkaar mss een paar gigawatt totaal. Hooguit, en ws. niet eens. En dat is dan nog piekvermogen ook. Dat is bij lange na niet genoeg om alle auto's op de laten rijden. Laat staan om ook nog alle huishoudens en de industrie van te voorzien. We importeren nu al fors stroom. Uit bv. Frankrijk. En dat is ook kernenergie.

[ Voor 24% gewijzigd door Anoniem: 4629 op 20-07-2007 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Anoniem: 4629 schreef op vrijdag 20 juli 2007 @ 19:33:
Het is potdorie de beste manier van energie opwekken die er is.
Op het gevaar af al te ver offtopic te gaan (dit is het topic over elektrische voertuigen, tenslotte): daar ben ik het gedeeltijke mee eens, op twee kanttekeningen na:

* Kerncentrales betalen zelf al hun verzekeringspremies en alle kosten (ook externe kosten!) van afvalopslag, dus geen stiekeme subsidies. Windturbines en zonnepanelen betalen die ten slotte ook, en als kerncentrales geen subsidies meer krijgen hoeven zon en wind die ook niet meer. Een level playing field.

* We zorgen eerst dat we van deze paranoïde samenleving af zijn die bang gemaakt is voor terrorisme. Zolang die bangmakerij bestaat kunnen kerncentrales niet op een open manier gerund worden. Fouten en procedures worden geheim gehouden omdat 'terroristen er hun voordeel mee zouden kunnen doen'. Ik wil als burger die naast en kerncentrale woont exact weten wat er daarbinnen gaande is. Dat weet ik ten slotte van de windturbines op de dijk en de zonnestroompaneln op ons dak ook.

Voldoe aan die twee voorwaarden en je hebt mijn fiat om er een stel te plaatsen.

Vergeet overigens niet dat we voorlopig geen problemen hebben met de elektriciteit i.c.m. elektrische voertuigen, en dat zullen we bij groei ook echt niet hebben. Elektrische voertuigen laden over het algemeen 's nachts en dan is er elektriciteit te over. Het levert dus een betere load-verdeling op.

[ Voor 10% gewijzigd door JeroenH op 20-07-2007 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ja, maar dan praat je dus over thuis opladen. Terwijl we het er net over hadden over tankstations ivm die snellaadaccu's. Dat is de traditionele manier. En ik denk toch dé manier. Mensen willen dat snel hebben. En niet dat als je onverwacht weg moet je niet kunt of zo. En als je ver moet dat je bij kunt tanken, letterlijk.

Als een groot deel van het wagenpark elektrisch is en 's nachts thuis aan een lader hangt, heb je ook dan nog extra centrales nodig. Mensen verkijken zich daar op. Een automotor levert echt enorme hoeveelheden vermogen. Honderd(-en) megawatt. Daar kun je een blok huizen mee van stroom voorzien. Heb je heel het land 's nachts aan het laden, dan trek je nog meer vermogen dan er leverbaar is. Het is een veelvoud van wat er zelfs overdag aan capaciteit is.

Een geleidelijke groei van het aantal elektrische voertuigen moet dan ook met een geleidelijke maar stevige uitbouw van de capaciteit van centrales vergezeld worden.

Denk trouwens ook eens aan het vrachtverkeer. Die wagens rijden lang achter elkaar en zijn soms weken van hun vaste thuishaven weg. Een laadstation daar heeft dus geen zin. En ik zie ze ook nog niet zo snel een laadstation hebben bij hun rustplaats. Dat zijn er dan zoveel, dat het net zo makkelijk, nee logischer is, om gewoon tankstations te hebben. Met ethanol, waterstof, whatever. Of stroom, via snellaadtechniek.

Het meest realistische scenario wat ik zie is kerncentrales die water ontleden. Waterstof dmv elektrolyse. Nu kernfissie, en kernfusie wanneer het haalbaar is. Ik denk dat puur elektrische geen optie is voor alles wat wat verder moet of zwaarder is dan stadsautotjes. Daarvoor moet je energie domweg kunnen transporteren als een commodity. En dat is in de vorm van een brandstof.

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 4629 op 20-07-2007 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Anoniem: 146043 schreef op vrijdag 20 juli 2007 @ 18:40:
[...]

2x 63A kan ook hoor. Dit geeft dus 8x 16A aansluiting op je voertuigje. Dat lijkt mij toch wel mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Marzman schreef op zaterdag 07 juli 2007 @ 08:30:
Zo'n scootertje (brom want ik heb geen rijbewijs a en woon niet in belgië ;)) lijkt me nog best handig in de stad. Een stuk sneller als een auto en je kan hem overal voor de deur neerplanten (wel goed verzekeren ;))

Deze zijn ook nog best mooi, een beetje een retro design: http://www.evt-nl.nl/ (misschien ook voor in de ts).
Ik neem alleen zo'n scooter die is aangesloten en erkend is bij FietsNED en ECO-movement.

Het grote voordeel is dat ze tegen lekke banden iets hebben en daar ben ik wel zo blij om want als ik ergens bang voor ben is het dat wel.

De scooter die ik ga kopen eind dit jaar is de IO 1500GT. Het is maar een 1500watt/u motor en dat is niet bijster veel, maar garandeer je dat het zuinig is. Ik hoef niet als een gek weg te spuiten.
Ik ga rekenen om, jawel, zondagmorgen half-acht :*)

De accu's van de IO-1500GT zijn 4 x 12 volt 38 AH (gegevens scooter)

4x12 volt is 48 volt 38 AHt=1824 watt/h. Het is dus niet mogelijk om de accu binnen het uur leeg te krijgen en je hebt niet altijd het volle vermogen nodig om 45 km/h te rijden (wind mee of rustig weer) omdat je maar maximaal 1500 watt/h kunt afnemen plus een beetje overhead.
Het totaalgewicht van de scooter met mij erop is 126kg+85kg=211kg voor 1824 watt/h dus dat is aan gewicht/vermogen=8,64 watt/h per kilo massa=31 KJ/kg.
Onthoudt: 31 KJ/Kg

Ik heb ook een elektrische fiets met een accu die 3 x 12 8,5 AH is du dat is = 306 watt/h.
Mijn totaal gewicht met de fiets is 36kg+85kg=121 kg (306/121=2,53 watt/kg=9 KJ/kg)
Onthoud: 9 KJ/Kg

Waarom nu in vredesnaam zo'n berekening :?

Omdat ik er nu achter kom dat ik per kilogram over ruim het 3 voudige aan energie beschik dan met de fiets moet ik wel 41 kilometer kunnen halen in de winter. Dat betekend dat als ik 50% van het vermogen nodig heb om 40 te rijden dat ik ruim 2 uur lang kan rijden. Is 750 watt genoeg om zo'n apparaat op snelheid te houden? Ja, dat haal je net en daarom ben ik zelf aan het rekenen gegaan.

Nog een gegeven en dat is een spartamet met een vermogen van 0,49 KWh. Daarmee kun je ver over de 25 komen en als de mijne los zou gaan dan wed ik dat ik zo op de 35 km/h zit. Als massa nu eenmaal in beweging is kost het weinig energie om het in beweging te houden en dan denk ik dat ik aan 750 watt/h genoeg heb.

Nijmegen is vanaf hier 20,5 kilometer exact (waar ik moet zijn) en dat zou je met 45 km/h binnen 30 minuten kunnen halen. Dus ik zou gedurende de reis het volle vermogen continue kunnen aanspreken zonder dat de batterijen leegraken. Maar ik heb zoals ik al zei een onafhankelijk posietief advies gekregen alleen moet ik er rekening mee houden dat als het vriest ik maar 60% van de kapaciteit effectief kan gebruiken. Dan wordt Nijmegen een pikante onderneming en dan zal ik de bus moeten pakken en die elk half uur rijdt zonder overstap en stopt vlakbij waar ik moet zijn dus dat is een prima alternatief. Reistijd met de bus is van deur tot deur slechts 10 minuten langer als met de scooter. Het gaat er vooral om dat ik de plaats Oss kan halen en een retour Oss past makkelijk in 30 kilometer totaal.
Dus wat ze opgeven klopt niet of ik ben verkeerd ingelicht of ik reken verkeerd.

Je mag best commentaar geven op mijn uitwerksel, graag zelfs want ik weet niet meer hoe je kunt berekenen hoeveel Joule per seconde je nodig hebt om een massa van 211 kg op 45 km/h te houden. Iemand, please.
Mijn eindexamen VWO is ook 15 jaar geleden :o

Ik kan de rekening niet afmaken omdat ik de verliezen van de scooter niet ken, maar dat is geen 3x als die van de fiets. Dat is ook ongeveer 1/3.

@HlpDsk: Om een auto op 80 km/h te houden kost dat ongeveer 13 Kwh en geen 100PK of ben je zo iemand die de klinkers uit de weg trekt }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ethanol is not done :(

LINK: Lees en huiver!

Uranium is ook schaar en geen oplossing :(

LINK: Wind energie :-)

[ Voor 37% gewijzigd door Anoniem: 146043 op 22-07-2007 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 146043 schreef op zondag 22 juli 2007 @ 08:00:
@HlpDsk: Om een auto op 80 km/h te houden kost dat ongeveer 13 Kwh en geen 100PK of ben je zo iemand die de klinkers uit de weg trekt }:O
Heb je m'n avatar wel eens goed bekeken? ;)

Auto's rijden niet constant. Helaas. En mensen willen niet al te veel concessies doen ik performance. En zeker niet maar 80 rijden. Er zal dus een zwaardere elektromotor in moeten die meer vermogen kan leveren. Dat ie vervolgens ook minder kan verbruiken als je constant en rustig rijdt .. sja dat doet een benzinemotor ook. Gelukkig kan ie dat wel efficiënter doen.

Zelfs als je uitgaat van 100 kmpu max en veel rustig rijden, zit je nog met bv. 2 miljoen auto's die stroom nodig hebben en dan heb je het alsnog over gigawatts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
De verwachting is dat de prijs van een vat aardolie deze herfst of winter door de $100 grens gaat. Het is een symbolische grens, $100 heeft niet hele andere effecten dan $99 of $101, maar het is wél de hoogste prijs ooit. De aanhangers van de PeakOil-theorie - waar ik mezelf ook onder schaar - zien hier in het bewijs dat de piek in productie daadwerkelijk bereikt is en dat we op vrij korte termijn grote problemen op de oliemarkt kunnen verwachten.

Stijgingen in de benzineprijs is maar één van de vele effecten die we kunnen verwachten. Ik denk echt dat de verbrandingsmotor zijn langste tijd gehad heeft.
Anoniem: 4629 schreef op zondag 22 juli 2007 @ 10:04:
En mensen willen niet al te veel concessies doen ik performance.
Dat kan waar zijn, maar ik denk dat diezelfde mensen op een gegeven moment geen keus meer hebben.

[ Voor 16% gewijzigd door JeroenH op 22-07-2007 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan001
Anoniem: 146043 schreef op zondag 22 juli 2007 @ 08:00:
en als de mijne los zou gaan dan wed ik dat ik zo op de 35 km/h zit.
Bedoel je opvoeren? Dan is het vermogen ook wat meer dan 0.49 kW he ;).

Zou je overigens willen letten op hoe je vermogen en capaciteit schrijft? Een hoeveelheid energie is kWh, vermogen in W of kW. kW/h bestaat niet. :)
Zelfs als je uitgaat van 100 kmpu max en veel rustig rijden, zit je nog met bv. 2 miljoen auto's die stroom nodig hebben en dan heb je het alsnog over gigawatts.
Als je nou bij ieder pompstation een 5 MW windturbine neer zet denk ik dat je een heel eind komt. De turbine hoeft niet netgekoppeld te zijn, maar alleen te dienen om accu's van auto's op te laden. Zeker als het flow battery principe wordt toegepast, energie sla je dan op in het electrolyt, en met voldoende buffer kun je ervoor zorgen dat er altijd 'opgeladen' electrolyt beschikbaar is, en dat de windturbine niet voor jan lul staat te draaien. :) Je hoeft ook niet daadwerkelijk het vermogen te leveren op het moment dat een auto staat te 'tanken'.

[ Voor 51% gewijzigd door stefan001 op 22-07-2007 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
stefan001 schreef op zondag 22 juli 2007 @ 11:54:
Als je nou bij ieder pompstation een 5 MW windturbine neer zet denk ik dat je een heel eind komt. De turbine hoeft niet netgekoppeld te zijn, maar alleen te dienen om accu's van auto's op te laden. Zeker als het flow battery principe wordt toegepast, energie sla je dan op in het electrolyt, en met voldoende buffer kun je ervoor zorgen dat er altijd 'opgeladen' electrolyt beschikbaar is, en dat de windturbine niet voor jan lul staat te draaien. :) Je hoeft ook niet daadwerkelijk het vermogen te leveren op het moment dat een auto staat te 'tanken'.
Als we die weg gaan bewandelen stel ik voor om voor de voertuigen zélf flow-accu's te gaan ontwikkelen, je kun dan gewoon het 'opgeladen' elektroliet tanken. Een extra conversieslag kost je efficiëntie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zo'n turbine maakt een hoop herrie en moet ruimschoots boven bebouwing uitsteken. 20 meter las ik iets terug. Succes in de stad daarmee.

Wbt peak-oil. Dat is imo meer hype dan iets anders. Sure, het gaat opraken. Ben ik ook van overtuigd. Nouja .. op niet. Maar schaars genoeg dat het niet meer voor ongebrijdeld transport gebruikt zal worden, maar voor de kunstoffenindustrie e.d.

En 'we hebben de langste tijd gehad'. Mwah, ik wil het eerst nog wel zien. Zelfs als het echt zo zou zijn, wat ik dus betwijfel (even afgezien van de winningskosten die wel zullen stijgen), dan hebben we nog een eeuw. Ik sta op m'n 80e echt nog niet zonder peut. Waarschijnlijk rij ik dan al decennia elektrisch maar ik geloof heilig dat ik nog steeds aan de benzine kan komen om mijn tegen die tijd exenctriek dure hobby van pooiersloepen berijden te kunnen voortzetten.

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 4629 op 22-07-2007 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan001
CanonG1 schreef op zondag 22 juli 2007 @ 12:09:
[...]

Als we die weg gaan bewandelen stel ik voor om voor de voertuigen zélf flow-accu's te gaan ontwikkelen, je kun dan gewoon het 'opgeladen' elektroliet tanken. Een extra conversieslag kost je efficiëntie.
Dat was ook exact wat ik bedoelde, maar dat leek me wel duidelijk uit mijn post eigenlijk :P
Anoniem: 4629 schreef op zondag 22 juli 2007 @ 12:11:
Zo'n turbine maakt een hoop herrie en moet ruimschoots boven bebouwing uitsteken. 20 meter las ik iets terug. Succes in de stad daarmee.
Aan de snelweg iig geen probleem dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[...]

Heb je m'n avatar wel eens goed bekeken? ;)

Auto's rijden niet constant. Helaas. En mensen willen niet al te veel concessies doen ik performance. En zeker niet maar 80 rijden. Er zal dus een zwaardere elektromotor in moeten die meer vermogen kan leveren. Dat ie vervolgens ook minder kan verbruiken als je constant en rustig rijdt .. sja dat doet een benzinemotor ook. Gelukkig kan ie dat wel efficiënter doen.

Daar is toch de overpower voor. De elektrische scooter levert 1500 wattuur en dat heb je niet nodig om 45 te rijden maar om de scooter een dijk op te laten torsen. Dan is er nog een turboknop om tijdelijk 2,25 KWh te krijgen en dat is gelijk aan een normale benzine scooter.

Dat mensen niet altijd 80 willen rijden klopt, maar het hoeft dus niet zoveel energie te kosten als men doet vermoeden. Als men het leuk vind om de stoel in hun rug te krijgen gedrukt of net andersom dan zullen de accu's snel leeg zijn en er bestaat en er zal geen enkele accu gaan bestaan die daarvoor gemaakt is om langdurig meer te leveren dan hij kan leveren. Ook is het zo dat als men een batterij met die dingen gaat 'mishandelen' dat de saccu niet zijn totale vermogen kan leveren. Je spreekt dan van deelcapaciteit.

Accu's leveren al zo weinig stroom en daarom zal in erg gaan anticiperen. Ik wil er meer uithalen dan alleen maar bruusk optrekken en bruusk remmen dus over het imago van de jeugd; je wordt uitgelachen met zo'n apparaat en daar heb jij helemaal gelijk in.

Ik ben 32 en heb geen reet te maken met de jeugd en ze kijken mij op de elektrische fiets ook schuin na, maar wat kan mij dat schelen? Je hebt ook kiddies die je gaan inhalen om vervolgens weer ingehaald te worden en dan gaan ze weer en dan haal ik ze weer in, maar mijn snelheid is constant en hun snelheid niet. 2 grote verschillen in rijvaardigheid.
Doet men zoiets pas dan op dat je me niet in de weg rijdt want ik stop niet voor die ongein.

Ik weet dus precies wat men bedoeld van die scooter moet eerst doordringen tot de jeugdculturen en de enigste kanshebber is de peperdure E-max scooter met 5 PK op het achterwiel.

Waarom de jeugdculturen? Moeten we niet af van dat dogmatisisme? 'Kan de jeugd de opmars stoppen of moeten we die hele rambocultuur maar negeren zoals ik deed en ik hoorde erbij ondanks mijn apartheid want de jeugd van mijn tijd vond mijn 'schijt hebben aan alles' erg cool :/
Hun hadden grote herenbrommers en ik een opgefokte Puch Maxi, maar ik stond er wel bij en niemand die mij pestte of wegjaagde. Ik hield hun bij met optrekken en dat wekt al intresse opzich. Mijn Puch had 80cc eronder liggen en liep bijna 100.
Die tijd is voorbij en ik ben nu 2x ouder en ik vind een snelheid van 45 km/h een prima snelheid. Natuurlijk zou ik 60 of 80 willen rijden, rustig, maar het mag niet en het wordt hard aangepakt. In mijn tijd kon je hem nog nokken, maar met de GPS van tegenwoordig.
Nee, ik denk dat het imago van zo'n scooter best wel zal meevallen. Ik zal wel veelvuldig ingehaald gaan worden door pubertjes, maar nu geef ik daar niets mee om. Ik kom er ook wel en mijn kans op overleven is onevenredig hoger.
Ze kijken om, ze lachen je even uit om vervolgens een slinger te maken om die pokkeboom op het randje te ontwijken :/ :D Dan kijken ze ook niet meer om want dan hebben ze geen aanzien meer.

Ik heb schijt aan die cultuur, ik weet waarvoor ik het apparaat gebruik en hoe mensen erop reageren is mijn zorg niet. Man, dan heb je toch geen leven meer. Go your own way.

In deze maatschappij moet je op een verstandige manier schijt aan elkaar hebben want mensen liggen te ver uiteen qua culturen en aanzien. Mensen zijn zo verschillend in die dingen dat ik er net zoals toen schijt aan heb wat mensen over mij denken en ik ga gewoon door zonder wrok of spijt.

Niemand kan de conformen aanmeten waarmee men nu meet want de helft van het land is al overspannen, maar nu dwaal ik af.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 146043 op 22-07-2007 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 105193

Net bij Gek op Wielen: de Honda CFX.

Wat ik gezien heb zag er goed uit hoor.
De auto rijdt op waterstof, met een actieradius van 570 kilometer.

Op het probleem van het tanken hebben ze ook een oplossing. Honda werkt aan verbeteringen aan hun HES, Honda Energy System. Gewoon je eigen tankstation in de garage. Met behulp van aardolie of aardgas, maar omdat dat een fosiele brandstof is gaat hun voorkeur aan naar zonnepanelen, zetten ze water om in waterstof.

Zou het dan echt zo zijn dat je in de garage water in de machine gooit, de machine maakt er s 'nachts waterstof van, die ochtend gooi je de auto vol en je rijdt op water? Lijkt me een beetje sterk, maar Honda lijkt toch wel érg goed bezig te zijn!

Oh, en daarnaast, de auto ziet er mooi uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

CanonG1: Dat mag je hopen, maar ook met solid state apparatuut kun je gekke klachten hebben.
Ipods, TV's, stereotorens; allemaal oude vindingen die het jaren achtereen volhouden. Ik heb vanmiddag de controllerkast opengeschroeft van mijn fiets en ik heb de controller gezien. Die bestaat uit 2 verkeersbindinge. De werkelijke controller, gewoon een chip en een groot blok met hele dikke printbanen, de stroomregulator. Beide zijn betrouwbare technieken en mijn fiets heeft nog nooit ingehouden of wat ook. Dat ding kostte me 799 en rijdt werkleijk perfect. Oké, het oogst wat goedkoop, maar als je er voorzichtig mee bent dan kan er weinig mis gaan. Als je over casseien gaat raggen ofzo zal hij kapot kunnen gaan, maar dat zal de bedoeling wel niet zijn dacht ik.

Alles kan kapot, ook een Rolce Royce. Dan zou je dus niets meer kunnen kopen.

De garantie is 2 jaar, dus laat maar kapot gaan. Kost mij niets, het wordt terplekke gemaakt en als zo'n controller al 2 jaar zijn werk prima doet zal die dat ook wel blijven doen. Het is vooral de eerste keer dat je rijdt en de controller ook daadwerkelijk wordt gebruikt waarvoor hij gemaakt is.
Zo is het ook bij computers. Moederborden gaan zelden na een tijdje kapot. Het zogenaamde badkuip-model: de eerste 24-uur zijn het meest kritisch, daarna is de lijn gelijk en aan het eind gaat hij weer omhoog; end of life.

Dat bedoel ik dus met het werk wel of het werk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 131051

Anoniem: 105193 schreef op zondag 22 juli 2007 @ 19:33:
Net bij Gek op Wielen: de Honda CFX.

Wat ik gezien heb zag er goed uit hoor.
De auto rijdt op waterstof, met een actieradius van 570 kilometer.
FCX

Maar dit ziet er wel impressionant uit.

Zoals je zegt (en wat heel belangrijk is): de auto ziet eruit zoals een normale wagen. Dus die horde is meteen ook al genomen.

Het zal wat zoeken worden naar hoe de auto van de toekomst het beste uitgerust wordt, en er zal eveneens een veel verscheidener waaier aan mogelijkheden ontstaan, omdat de behoeftes voor iedereen anders zijn. Dus van ingebouwde accu's, tot 'pompbare' alternatieve energie.

Ingebouwde accu's gaan niet echt ver komen vrees ik. Dat is al jaren een gesukkel, en niet echt praktisch te noemen. Zolang deze technologie niet vooruit gaat, komen we nergens. Te zwaar, te weinig capaciteit, enz enz...

Het enige wat ik als alternatief zie, is waterstof zoals bij deze honda. Dat product is 'pompbaar'. Uiteindelijk rijden deze wagens ook volledig elektrisch, maar wel via een omwegje van waterstof, om het praktisch te maken voor auto's. Eventueel kan je thuis de waterstof opwekken via elektriciteit. Dus indien elke wagen zo wordt gaat de mening van HlpDsk nog steeds op. Nood aan massa's energie centrales. Want of je nu rechtstreeks een accu oplaadt, of je maakt er eerst waterstof mee, die GW heb je zowieso nodig.

Bijtanken behoort dus weer tot de mogelijkheden, wat met accu's niet evident is. (talrijke concepten werden reeds bedacht, zoals het verwisselen van standaard accu's, maar niets is zo handig als gewoon kunnen bijtanken en wegrijden. En het hoeft ook geen uren te duren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjants
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Waerstof is een "bijproduct" bij veel chemische bedrijven.
Het wordt op dit moment gewoon tussen de andere gassen de lucht in geblazen.
Als we dat makkelijk kunnen scheiden (bv in de schoorsteen) hoeven we het niet opnieuw te produceren :)

Er wordt op dit moment al onderzoek naar gedaan in de botlek...

We worden allemaal geconfronteerd met een reeks grootse kansen, op schitterende wijze vermomd als onoplosbare problemen. (John W. Gardner)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 105193

Anoniem: 131051 schreef op zondag 22 juli 2007 @ 19:46:
[...]FCX

Maar dit ziet er wel impressionant uit.

Ingebouwde accu's gaan niet echt ver komen vrees ik. Dat is al jaren een gesukkel, en niet echt praktisch te noemen. Zolang deze technologie niet vooruit gaat, komen we nergens. Te zwaar, te weinig capaciteit, enz enz...
Ooh FCX, niet goed opgelet dus :P

Maar wat ik wel goed heb meegekregen: De accu's werden 40% kleiner gemaakt, en 60% lichter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 105193 schreef op zondag 22 juli 2007 @ 19:50:
[...]
Ooh FCX, niet goed opgelet dus :P

Maar wat ik wel goed heb meegekregen: De accu's werden 40% kleiner gemaakt, en 60% lichter.
waarschijnlijk gelijkaardig aan dit project van volkswagen (of het heeft er iets mee te maken)

ik bedoelde ook gewoon de standaard accu's waarmee nu hybride en elektrische wagens zijn uitgerust, niet het hele systeem in een hydrogen auto

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 131051 op 22-07-2007 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan001
Anoniem: 131051 schreef op zondag 22 juli 2007 @ 19:46:
Ik denk dat deze technologie bijzonder veel potentieel heeft :). Ik heb bijvoorbeeld een RC auto uit 2000, die had een NiCd accu. In 2007 deed ie het niet meer zo best (joh :P), maar nu heb ik de accu eigenhandig vervangen door een stel NiMH batterijen. Gevolg: het ding rijdt 1,5 uur ipv de oorspronkelijke 0.5 uur. Je bent het spelen zelfs sneller beu dan de accu leeg is, dat was voorheen echt ondenkbaar :P.

Met dit voorbeeld wil ik aangeven dat de accutechnologie zeer degelijk vooruit gaat :). Kijk ook eens naar laptops en telefoons, daar willen ze ook erg graag dat de accuduur omhoog gaat. Over de accu's maak ik me wat dat betreft niet al te veel zorgen, die komen er wel, de vraag is wanneer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

stefan001 schreef op zondag 22 juli 2007 @ 20:14:
[...]

Ik denk dat deze technologie bijzonder veel potentieel heeft :). Ik heb bijvoorbeeld een RC auto uit 2000, die had een NiCd accu. In 2007 deed ie het niet meer zo best (joh :P), maar nu heb ik de accu eigenhandig vervangen door een stel NiMH batterijen. Gevolg: het ding rijdt 1,5 uur ipv de oorspronkelijke 0.5 uur. Je bent het spelen zelfs sneller beu dan de accu leeg is, dat was voorheen echt ondenkbaar :P.

Met dit voorbeeld wil ik aangeven dat de accutechnologie zeer degelijk vooruit gaat :). Kijk ook eens naar laptops en telefoons, daar willen ze ook erg graag dat de accuduur omhoog gaat. Over de accu's maak ik me wat dat betreft niet al te veel zorgen, die komen er wel, de vraag is wanneer.
Dat accuutje van mijn mobiel stelt echt niks voor als een klein plat blokje, maar hij houdt wel mijn phone een volle week bereikbaar en dat met 24/7.

De E-max heeft een scooter met Lithium Ion accu's en een range van een miezerige 140 km als je het ruig doet. De scooter die ik koop heeft dus niet die accu's, maar dat zijn gewoon silicium batterijen en die hebben inderdaad niet zo'n hoge energiedichtheid, maar ze kunnen wel een klap hebben. Li-ion kun je makkelijk kapot krijgen. Laat een Li-ion batterij die leeg is maar een dagje in de vrieskou liggen en weg batterij, geen laden meer mogelijk. Doe dat bij een gelaccu en er zal niets aan de hand zijn. Natuurlijk mag je geen enkele accu lang leeg laten.
Li-ion heeft het nadeel dat het na 3 jaar ongeveer last krijgt van ouderdom en dat de prestaties niet lineair, maar logoritmisch afnemen en vlug.
Bij een loodgelaccu alsmede siliciumaccu's kun je nauwkeuriger merken wanneer de accu's niet meer zo willen en dan heb je tenminste geen spoedafspraak met de monteur nodig.

Ook deze accu's kunnen rustig 400-600x volledig opgeladen worden eer ze echt merkbaar zwakker worden. Het gewicht van 126 kg leert mij dat er ongeveer 50 kg aan accu's inzit en dat moeten dus loodgelaccu's zijn of een ander type met een lage energiedichtheid, maar zoals ik al zei zijn deze accu's veel beter te pijlen.

Mijn elektrische fiets heeft een 3-leds indicator met een loodgelaccu en ik kan heel nauwkeurig aflezen hoe ver ik nog kan komen. Dat leer je door ervaring uit te rekenen. Het is dus zo dat als het eerste ledje dooft dat de accu pas voor 1/3 ontladen is en als mijn mobiele met li-ion accu een streepje minder geeft ga dan maar laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Anoniem: 146043 schreef op maandag 23 juli 2007 @ 09:40:
[...]
Mijn elektrische fiets heeft een 3-leds indicator met een loodgelaccu en ik kan heel nauwkeurig aflezen hoe ver ik nog kan komen. Dat leer je door ervaring uit te rekenen. Het is dus zo dat als het eerste ledje dooft dat de accu pas voor 1/3 ontladen is en als mijn mobiele met li-ion accu een streepje minder geeft ga dan maar laden.
Dat ligt meer aan je telefoon dan aan de Li-ion accu. Dit probleem had ik ook altijd met mijn vorige telefoons, dat de indicator gewoon waardeloos had. Met mijn Sony Ericsson heb ik een fatsoenlijke indicator in procenten nauwkeurig, welke heel netjes lineair werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caveman
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-05 17:03

Caveman

whahoehaha

Misschien nog iets voor de topic start; Als de Prius erbij staat, dan heeft Honda er ook nog 2 nl. de Civic Hybrid en de Accord Hybrid.
Het zijn weliswaar ondersteunende electromotoren, maar toch geeft het aan dat grote fabricanten ermee bezig zijn.
Afbeeldingslocatie: http://automobiles.honda.com/images/2007/civic-hybrid/interior-gallery/gal_lg5.jpg

I don't need to "Get a Life." I'm a Gamer. I 've lots of Lives !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan001
Anoniem: 146043 schreef op maandag 23 juli 2007 @ 09:40:
[...]

Dat accuutje van mijn mobiel stelt echt niks voor als een klein plat blokje, maar hij houdt wel mijn phone een volle week bereikbaar en dat met 24/7.

De E-max heeft een scooter met Lithium Ion accu's en een range van een miezerige 140 km als je het ruig doet. De scooter die ik koop heeft dus niet die accu's, maar dat zijn gewoon silicium batterijen en die hebben inderdaad niet zo'n hoge energiedichtheid, maar ze kunnen wel een klap hebben. Li-ion kun je makkelijk kapot krijgen. Laat een Li-ion batterij die leeg is maar een dagje in de vrieskou liggen en weg batterij, geen laden meer mogelijk. Doe dat bij een gelaccu en er zal niets aan de hand zijn. Natuurlijk mag je geen enkele accu lang leeg laten.
Li-ion heeft het nadeel dat het na 3 jaar ongeveer last krijgt van ouderdom en dat de prestaties niet lineair, maar logoritmisch afnemen en vlug.
Bij een loodgelaccu alsmede siliciumaccu's kun je nauwkeuriger merken wanneer de accu's niet meer zo willen en dan heb je tenminste geen spoedafspraak met de monteur nodig.

Ook deze accu's kunnen rustig 400-600x volledig opgeladen worden eer ze echt merkbaar zwakker worden. Het gewicht van 126 kg leert mij dat er ongeveer 50 kg aan accu's inzit en dat moeten dus loodgelaccu's zijn of een ander type met een lage energiedichtheid, maar zoals ik al zei zijn deze accu's veel beter te pijlen.

toon volledige bericht
Mijn telefoon ga ik met een streepje minder ook meteen laden, maar dat is omdat het beter is om zo'n batterij niet te ver te ontladen :P.

NiCd of NiMH zijn beter dan loodgelaccu's, dus ik snap niet waarom ze die dan niet gebruiken :). Het is niet voor niks dat de prius een NiMH batterij heeft ;). Deze hebben een betere energie per gewicht en energie per volume verhouding dan een loodgelaccu.

Ik heb eens gezocht op silicium batterijen, want ik heb er nog nooit van gehoord, en dit was wat ik vond. Zijn die al op de markt? Overigens blijkt dat het actieve materiaal in die siliciumbatterijen nog steeds lithium te zijn, het vervangt simpelweg het koolstof dat in Li-ion wordt gebruikt. Nog steeds lithium dus.

Hoe dan ook, volgens mij mis je mijn punt ;). Het ging erom dat accu's (naar mijn mening) aan het begin van een opmars staan, er moet nog wel degelijk iets gebeuren. Maar de techniek is wel degelijk bezig met sprongen vooruit te gaan :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ookhoi
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03-05 12:16
Past de Segway ook in het rijtje voertuigen thuis?

http://www.segway.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Caveman schreef op maandag 23 juli 2007 @ 10:28:
Misschien nog iets voor de topic start; Als de Prius erbij staat
Ik heb de normale Prius er niet bijgezet, alleen de PriusPlus (waarbij je dus de keus hebt om de auto als puur elektrisch voertuig te gebruiken). Ik vind hybride voertuigen niet zo speciaal, naar mijn mening zijn het gewone (maar wel heel ingewikkelde) auto's met een kleine accu aan boord, geen echte elektrisch voertuigen. Maar als er veel mensen zijn die vinden dat ze in de TS horen, geen probleem, dan zet ik de Toyota en de Honda's er bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
ookhoi schreef op maandag 23 juli 2007 @ 14:31:
Past de Segway ook in het rijtje voertuigen thuis?

http://www.segway.com/
Eigenlijk wel he? Het is een beetje een gimmick-apparaat (hoewel een goedkeuring voor NL er aan zit te komen) maar het is een elektrisch voertuig. Als ik tijd heb voeg ik hem toe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
stefan001 schreef op maandag 23 juli 2007 @ 13:16:

Ik heb eens gezocht op silicium batterijen, want ik heb er nog nooit van gehoord, en dit was wat ik vond.
Pas op: dit is inderdaad een variant op de li-ion accu. Maar er zijn sommige e-scooter die worden geleverd met zgn. 'Silicon'-accu's. Dat is puur een merknaam, het zijn gewoon lood/zuur (gel) accu's. Kijk goed uit dat je die niet door elkaar haalt, want de fabrikanten houden het graag vaag. Lood/zuur-accu klinkt zo '1910' ;) en Silicon klinkt moderner, dat heet marketing...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Anoniem: 4629 schreef op zondag 22 juli 2007 @ 12:11:
Wbt peak-oil. Dat is imo meer hype dan iets anders.
Dat is jouw mening en dat is natuurlijk jouw goed recht om die te hebben :) Maar ik denk dat het anders ligt: De aarde is vrijwel volledig onderzocht en er zijn geen grote onontgonnen bronnen meer over, terwijl de grootste huidige bronnen (vrijwel allemaal zonder uitzondering in het Midden-Oosten) aan hun productiemaximum zitten. Dat, gekoppeld met de enorm snel stijgende vraag uit landen als India en China zal er naar mijn mening voor zorgen dat grote prijsproblemen dichterbij zijn dan je denkt.
En 'we hebben de langste tijd gehad'. Mwah, ik wil het eerst nog wel zien. Zelfs als het echt zo zou zijn, wat ik dus betwijfel (even afgezien van de winningskosten die wel zullen stijgen), dan hebben we nog een eeuw.
Het gaat dus niet eens zozeer om de hoeveelheid beschikbare olie, die zal in de piek-periode (hopelijk) maar langzaam stijgen. Het gaat vooral om explosief stijgende prijzen. Daardoor zal niet allen brandstof peperduur worden, maar ook het bouwen van voertuigen (nog afgezien van bijzaken als voedselproductie, drinkwatervoorziening, etc.).
Ik sta op m'n 80e echt nog niet zonder peut. Waarschijnlijk rij ik dan al decennia elektrisch maar ik geloof heilig dat ik nog steeds aan de benzine kan komen om mijn tegen die tijd exenctriek dure hobby van pooiersloepen berijden te kunnen voortzetten.
Ik weet niet hoe oud je bent, maar laat ik je eens op een jaar of 30 schatten (weet je trouwens dat je bijna 100.000 posts op GoT hebt?!? 8)7). De schattingen voor het tijdstip van de oliepiek ligt zo tussen 2005 (de pessimisten) en 2025 (de optimisten). Zelfs 2025 gaan wij nog wel meemaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Peak oil wil niet meer zeggen dan dat. Dat we de piek hebben bereikt. Net als met een berg heb je daarna de afdaling nog. Het is niet ineens op bij de piek. Daar doen we nog wel een eeuw over. Met stijgende kosten ja. Maar het is er dus nog wel.

Het is dus niet zo zeer interessant wanneer het op is, maar wanneer het economisch niet meer rendabel is voor de consument om het te gebruiken.

[ Voor 23% gewijzigd door Anoniem: 4629 op 24-07-2007 05:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Let's agree to disagree ;)

Terug naar elektrische voertuigen: overmorgen 26-07 kun je op de Universiteit Twente de onthulling bijwonen van hun zonne-auto. Ik heb overwogen te gaan, maar ik lees het allemaal wel op internet. Gaan er nog mensen heen?

Volgende week woensdag zit ik in een Aerorider voor een proefrit. Eens kijken hoe dat nu precies is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Even nog: prijsproblemen is wat anders dan beschikbaarheidsproblemen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caveman
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-05 17:03

Caveman

whahoehaha

CanonG1 schreef op maandag 23 juli 2007 @ 15:19:
[...]

Ik heb de normale Prius er niet bijgezet, alleen de PriusPlus (waarbij je dus de keus hebt om de auto als puur elektrisch voertuig te gebruiken). Ik vind hybride voertuigen niet zo speciaal, naar mijn mening zijn het gewone (maar wel heel ingewikkelde) auto's met een kleine accu aan boord, geen echte elektrisch voertuigen. Maar als er veel mensen zijn die vinden dat ze in de TS horen, geen probleem, dan zet ik de Toyota en de Honda's er bij.
Owja, ik zie het nu. Heb er kennelijk te snel overheen gelezen. En ik ben het wel met je eens het zijn geen echte electrische voertuigen... dus vergeet mijn post maar :)

I don't need to "Get a Life." I'm a Gamer. I 've lots of Lives !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 54122

CanonG1 schreef op donderdag 12 juli 2007 @ 11:10:
Komende zaterdag ga ik in Amsterdam een proefrit maken op een elektrische scooter (kun je aanvragen via deze weblog).

Nu nog wachten tot Deom zijn CityEl 'street legal' heeft, dan hebben we hopelijk veel praktijkinformatie over een paar elektrische voertuigen.
Inmiddels is hij street-legal. Ik verwacht van de week de papieren en dan kan ik een kentekenplaat maken. Ik hoop vanaf volgende week goede gebruikservaringen te kunnen geven.

Ik heb het topic even snel doorgelezen. Even een opmerking over de maximale afstand die je kunt rijden. Deze is behoorlijk temperatuurafhankelijk. In de winter is het dus aanzienlijk minder dan in de zomer. Als je dus 45 kilometer per dag wilt afleggen moet de actieradius eigenlijk minimaal 75 kilometer zijn zodat je weet dat je de afstand ook in de winter kan afleggen.

Wat ik van de week met het rijden naar de RDW al wel merkte is dat je voorzichtig moet zijn met het gaspedaal. Door het lage gewicht en efficiënte overbrenging gaat de CityEL als de brandweer. Als je dus bij het stoplicht staat en je geeft vol gas, zit je zo op je voorganger omdat er geen koppeling is om te corrigeren. Opletten dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06:23

rapture

Zelfs daar netwerken?

Anoniem: 4629 schreef op dinsdag 24 juli 2007 @ 05:48:
Peak oil wil niet meer zeggen dan dat. Dat we de piek hebben bereikt. Net als met een berg heb je daarna de afdaling nog. Het is niet ineens op bij de piek. Daar doen we nog wel een eeuw over. Met stijgende kosten ja. Maar het is er dus nog wel.

Het is dus niet zo zeer interessant wanneer het op is, maar wanneer het economisch niet meer rendabel is voor de consument om het te gebruiken.
Momenteel zitten de oliebronnen te pruttelen, men kan de productie ondanks de betere/dure technieken niet hoog blijven houden. Terwijl de vraag steeds vooruit gaat, in China zit men het olieverbruik wat in te perken door oliestokende centrales door kolencentrales te vervangen en energie-intensieve zaken (bouwgekte inperken door vastgoedspeculatie aan te pakken, airco's minder hard laten draaien,...) wordt wat ingeperkt. De hybridewagens rukken op om de vraag wat in te perken.

Productiekost gaat exponentieel omhoog als men dezelfde aanbod wilt blijven creëren en de vraag gaat omhoog. Dan zitten we bij de prijsverhogingen. Ik zie het als een omslagpunt om olieverbruik te reduceren, de tijd toen je ongestrafd olie kan verstoken is voorbij.

[ Voor 5% gewijzigd door rapture op 01-08-2007 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Vanavond proefrit in een Aerorider. Camera's opgeladen, bestemming in de TomTom gezet en magnetronvoer in huis gehaald :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

CanonG1 schreef op woensdag 01 augustus 2007 @ 16:41:
Vanavond proefrit in een Aerorider. Camera's opgeladen, bestemming in de TomTom gezet en magnetronvoer in huis gehaald :)
Ik ben echt heel benieuwd. Hij stond hoog op mijn lijstje, maar ik vond hem er te fragiel uitzien op het filmpje op de site. Aan het einde lijkt het alsof hij bijna omgaat op het parkeerterrein.

Als je nog een ritje in de CityEL wilt maken, be my guest. Dan heb je mooi vergelijkingsmateriaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Anoniem: 54122 schreef op woensdag 01 augustus 2007 @ 17:05:
Ik ben echt heel benieuwd. Hij stond hoog op mijn lijstje, maar ik vond hem er te fragiel uitzien op het filmpje op de site. Aan het einde lijkt het alsof hij bijna omgaat op het parkeerterrein.
Dat viel mij erg mee. Ik hoop vanavond een verslagje te kunnen plaatsen, maar we hebben ook een afspraak met een hypotheekadviseur, dus lekker druk ;) Overigens: het is een bromfiets-met-overkapping en geen brommobiel, dus ook buiten de bebouwde kom mag hij op het fietspad. Ik zal dat in de OP ook nog even aanpassen.
Als je nog een ritje in de CityEL wilt maken, be my guest. Dan heb je mooi vergelijkingsmateriaal.
Van dat aanbod zou ik graag gebruik maken! Bedankt! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

CanonG1 schreef op donderdag 02 augustus 2007 @ 08:57:
[...]

Dat viel mij erg mee. Ik hoop vanavond een verslagje te kunnen plaatsen, maar we hebben ook een afspraak met een hypotheekadviseur, dus lekker druk ;) Overigens: het is een bromfiets-met-overkapping en geen brommobiel, dus ook buiten de bebouwde kom mag hij op het fietspad. Ik zal dat in de OP ook nog even aanpassen.
Ik ben benieuwd naar het verslag. Wel beter dat het een brommer is en geen brommobiel. Je kunt er dan in ieder geval goed me uit de voeten.
[...]

Van dat aanbod zou ik graag gebruik maken! Bedankt! _/-\o_
We maken wel even een afspraak via de mail. Ik hoop de EL volgende week weer helemaal op orde te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Anoniem: 54122 schreef op donderdag 02 augustus 2007 @ 11:06:
Ik ben benieuwd naar het verslag. Wel beter dat het een brommer is en geen brommobiel. Je kunt er dan in ieder geval goed me uit de voeten.
Ja, zoals al eerder ergens terecht opmerkte is een brommobiel wel erg beperkt. Ik zou echt niet graag met een Aerorider of CityEl op een drukke 80km-weg rijden, levensgevaarlijk. Je zit dan bijna 'opgesloten' in je woonplaats.
We maken wel even een afspraak via de mail. Ik hoop de EL volgende week weer helemaal op orde te hebben.
Yep, ik mail jou hopelijk vanavond als ik het verslagje schrijf. En ik heb er geen haast mee, rijd er eerst zelf even een paar honderd km in, dan kun je mij ook nuttige zaken vertellen.

Dan heb ik inderdaad leuk vergelijkingsmateriaal tussen een aantal e-voertuigen. Is er een GoT-er met een Tesla? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Misschien moeten we een vereniging opzetten ofzo. Iets van Vereniging van Eigenaren van Elektrische Voertuigen. Websiteje erbij, veev.nl of zoiets om ervaringen uit te wisselen ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 54122 op 02-08-2007 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Anoniem: 54122 schreef op donderdag 02 augustus 2007 @ 11:34:
Misschien moeten we een vereniging opzetten ofzo. Iets van Vereniging van Eigenaren van Elektrische Voertuigen. Websiteje erbij, veev.nl of zoiets om ervaringen uit te wisselen ;)
Nou, als het wat groter begint te groeien zou dat best een leuke optie zijn. Sowieso zou ik het leuk vinden als eigenaren van een elektrisch voertuig hun ervaringen op internet publiceren. Ten eerste maakt het elektrische voertuigen meer 'zichtbaar' en ten tweede zorgt het voor meer 'eerlijke' informatie. Zoals jouw weblog bijvoorbeeld, dat vind ik geweldig, daar kunnen mensen gewoon lezen wat de voor- en nadelen zijn van zo'n ding. Iets dergelijks probeer ik voor zonnestroompanelen ook te doen op mijn website.

Ik vind het jammer dat er niet veel meer websites zijn van mensen met een Aerorider, een CityEl of een Twike, of wat voor e-voertuig dan ook. Ik snap dat het niet iedereen gegeven is om boeiend te kunnen schrijven of een website op te zetten (ik weet niet eens zeker of het mij gegeven is ;)) maar het zo het onderwerp voor leken zoveel toegankelijker maken dan het nu is. Als je nu vanuit het niets bedenkt: ik wil een elektrisch voertuig lijkt het me lastig om er achter te komen waar je moet beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

CanonG1 schreef op donderdag 02 augustus 2007 @ 13:31:
[...]
Ik vind het jammer dat er niet veel meer websites zijn van mensen met een Aerorider, een CityEl of een Twike, of wat voor e-voertuig dan ook.
Hier is wat in het Engels: http://www.batteryvehiclesociety.org.uk/wordpress/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Dat is een hele interessante website! Check ook dat elektrische vliegtuig!!! *O* 8)7 7(8)7

Ik ben trouwens druk aan het typen aan mijn verslag van mijn bezoek aan Aerorider, ik hoop dat vanavond te posten. Het was leuk! En het ding rijdt goed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

CanonG1 schreef op vrijdag 03 augustus 2007 @ 11:29:
[...]

Dat is een hele interessante website! Check ook dat elektrische vliegtuig!!! *O* 8)7 7(8)7

Ik ben trouwens druk aan het typen aan mijn verslag van mijn bezoek aan Aerorider, ik hoop dat vanavond te posten. Het was leuk! En het ding rijdt goed!
Is inderdaad een goede site. Er staat ook een mooi verslag in van de ombouw van een CityEL naar Lithium Ion accu's waardoor de actieradius fors toeneemt.

Ik ben benieuwd naar het verslag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 54122 schreef op woensdag 01 augustus 2007 @ 15:38:
[...]

Inmiddels is hij street-legal. Ik verwacht van de week de papieren en dan kan ik een kentekenplaat maken. Ik hoop vanaf volgende week goede gebruikservaringen te kunnen geven.

Ik heb het topic even snel doorgelezen. Even een opmerking over de maximale afstand die je kunt rijden. Deze is behoorlijk temperatuurafhankelijk. In de winter is het dus aanzienlijk minder dan in de zomer. Als je dus 45 kilometer per dag wilt afleggen moet de actieradius eigenlijk minimaal 75 kilometer zijn zodat je weet dat je de afstand ook in de winter kan afleggen.

Wat ik van de week met het rijden naar de RDW al wel merkte is dat je voorzichtig moet zijn met het gaspedaal. Door het lage gewicht en efficiënte overbrenging gaat de CityEL als de brandweer. Als je dus bij het stoplicht staat en je geeft vol gas, zit je zo op je voorganger omdat er geen koppeling is om te corrigeren. Opletten dus.
Mag ik gezond tegengas geven zonder jou aan te vallen?

Ik heb gisteren de AEC Elec scooter besteld en ik heb vandaag de offerte binnen en de kentekenpapieren worden mij opgestuurd. Ik moet tot maandag wachten eer het geld van mijn spaarrekening op mijn normale rekening staat (Rabobank gaat niet hard zolang overboeken gratis is). Spoedopdracht is niet nodig want ik moet eerst een bewijs van registratie terugsturen, maar als ik maandag dat kenteken kan laten maken kan ik dinsdagavond rijden met mazzel zij Eco-movement met wie ik een telefoongesprek heb gehad vandaag.
Hopen dat alles goed gaat want mijn scooter is ineens 100 euro goedkoper en ik heb hem bij Oxxio besteld zonder korting, maar ik vind het prima want ik heb de offerte/rekening al binnen :)

Een ratio van 75 kilometer voor een rit van 45 kilomter in de winter is schromelijk overdreven.
Deze scooter heeft een ratio van 30 km in de stand en 40 km in de polder. MIjn elektrische fiets heeft een radius van 25-40 km en daar heb ik al een record van 44 km mee gehaald zonder rariteiten. Zelfs in de winter haal ik met gemak de 30 kilometer, dus dat zal wel loslopen.
Zelfs met de hoogste ondersteuning krijg ik bij normaal gebruik de batterij niet binnen 25 km leeg en op de hoogste ondersteuning hoef ik alleen maar de trappers rond te bewegen en ik hoef dan geen kracht te zetten.

Waar halen ze dan die 25 km vandaan? Deze scooter heeft een iets hogere opgaaf van 30-40 km in plaats van 25-40 km en ik denk dat 30 km wel een beetje voor Amsterdam is, maar ik heb ruimte genoeg om te anticiperen.
De kunst is om heel lang te doen met je banden en remblokjes, als je snapt wat ik bedoel :+

Een rangen van 75 km is meer voor grote tochten want ik rij nooit 75 km op een dag en 40 is al veel. Ik moet 30 km gegarandeert af kunnen leggen en dan kan ik hem nog bijladen bij waar ik moet zijn. Gewoon een kwestie van uittesten en ik laat dat weten hier.
Ik ga gewoon op het einde van de batterij nog een paar rondjes Reek rijden totdat ie nog maar net op eigen kracht in beweging kan komen. dan weet ik mijn actieradius.

Waarom val ik je zo aan: Ik heb zelf een elektrische fiets en ik ken het apparaat door en door. Ik heb veel verstand van batterijen en accu's en ik heb diverse rijvaardigheidstrainingen gehad, dus maak je over dat anticiperen maar geen zorgen. Ik wil dus zeggen dat de actieradius helemaal persoonsafhankelijk is en hoe je maar omgaat met energie. Vol optrekken en vol remmen gaan niet samen met een grote actieradius, logisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Waarom val ik je zo aan:
Bijzonder :)

Hou je ook rekening met mogelijke verschillen in accutype? Sommige accuypen zijn gevoeliger voor lage temperaturen als andere. En het kan ook per gebruik verschillen hoe je de vermindering in actieradius ervaart. Dus misschien iets meer nuanceren?

Verder ben ik wel zeer benieuwd naar je ervaringen met je e-scooter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ik heb het verslag van de proefrit in de Aerorider online staan. Kijk op mijn website en klik op nieuws. ik moet maar eens gaan denken aan een aparte sectie over elektrische voertuigen :)

In het kort:

- In het echt nog mooier dan op foto's (vind ik)
- Hij rijdt lekker, besturing leer je binnene en paar minuten, ook verdere bediening is simpel
- Stabieler dan ik dacht, hij lijkt op foto's hoger dan hij in werkelijkheid is
- Voelt stevig en duurzaam aan
- Lijkt mij perfect bruikbaar in de praktijk
- Bart de Wert (eigenaar van Aerorider) is erg enthousiast en gedreven
- Zeer hoge aanschafprijs (maar lees ook in het verslag hoe dat komt)

Mijn wens om er eentje te willen hebben is er nog steeds, maar ik moet eerlijk zijn: ik heb hem niet nodig (ik woon praktisch naast mijn werk) en ik kan me hem op dit moment niet veroorloven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 146043 schreef op vrijdag 03 augustus 2007 @ 14:14:
[...]
Mag ik gezond tegengas geven zonder jou aan te vallen?
Dat mag natuurlijk altijd :)
Een ratio van 75 kilometer voor een rit van 45 kilomter in de winter is schromelijk overdreven.

Ik moet 30 km gegarandeerd af kunnen leggen en dan kan ik hem nog bijladen bij waar ik moet zijn. Gewoon een kwestie van uittesten en ik laat dat weten hier.
Actieradius is inderdaad voor een groot deel persoonsgebonden. Door rustig te rijden kun je de actieradius fors vergroten. Er zijn echter ook factoren die je niet kunt beinvloeden. Denk hierbij aan slijtage van de accu en kou.

Slijtage is onvermijdelijk. Door het laden en ontladen zal de capaciteit steeds een stukje afnemen. Verkeerd laden doet er nog een schepje bovenop, dus al met al is dat een factor die je niet kunt verwaarlozen.

Kou heeft een grote invloed op je accu. Verschillende typen zijn hier meer of minder gevoelig voor, maar een afname in capaciteit is er altijd. Tot op heden heb ik maar een fabrikant gezien die een kanttekening plaatst bij de actieradius en dat is de maker van de G-Wiz. Op de site staat te lezen dat onder ideale omstandigheden bij de fabriek in India de actieradius 68 mile is. Daarnaast geven ze een actieradius bij gemiddeld gebruik bij Britse temperaturen van 48 mile. Dat is best een aardig verschil.

Voor een CityEL wordt een actieradius opgegeven van 50-90 kilometer. In de reclameboekjes zie je echter meestal 90 kilometer staan. Onder minder gunstige omstandigheden neemt de actieradius dus met bijna de helft af. Dat is minstens fors te noemen.

Vandaar dus mijn "waarschuwing" want het is vervelend als een voertuig koopt waarvan de verkoper zegt dat je er 50 kilometer mee kan rijden, en je vervolgens van de winter met 30 kilometer al stilstaat.

Edit: ik zit nog eens de handleiding van je nieuwe scooter te lezen. Hier wordt gezegd dat 30 kilometer binnen de stad haalbaar is. Verderop zeggen ze dat de capaciteit van de accu's met 40% afnemen bij temperaturen onder de 6 graden.

Laten we aannemen dat de 30 kilometer gebaseerd is op een temperatuur van 10 graden. Bij 6 graden haal je de 30 kilometer al niet meer, en als het vriest zul je nog minder kunnen rijden. Heb je hierover meer info kunnen krijgen bij de winkel? Ik vind het altijd lastig als er gesproken wordt over een afname van 40% bij 6 graden zonder dat er bij gezegd is wat het referentiepunt is om de actieradius van 30 kilometer te bepalen. Als dat namelijk 20 graden is, dan rij je bij 6 graden nog maar 12 kilometer.

[ Voor 37% gewijzigd door Anoniem: 54122 op 03-08-2007 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

CanonG1 schreef op vrijdag 03 augustus 2007 @ 15:13:
Ik heb het verslag van de proefrit in de Aerorider online staan. Kijk op mijn website en klik op nieuws. ik moet maar eens gaan denken aan een aparte sectie over elektrische voertuigen :)
Mooie tekst, d:)b voor de pro-review, een vlot lezende tekst dus.

De standaard foto's die je altijd ziet van dat ding zijn idd niet echt 'strategisch' gekozen, want op jouw foto's zie je de verhoudingen veel beter en gaat je idd niet meteen opvallen dat hij 'hoog op de poten' zou staan of zo.

Al bij al een interessant voertuig en zoals gezegd een prima aanvulling op een andere wagen. Klein, licht, allemaal zoals het hoort. En alhoewel ik de beweegreden wel begrijp wat betreft de pedalen in de Aerorider, mogen ze er van mij wel uit.

Het blijft gewoon overkomen als een hippie fietsmanier van voortbewegen, geholpen door een elektromotor. Tegen de verveling kan je een muziekje opzetten op de iPod en bewegen kan je ook op een gewone fiets. Dat ding zou je precies nemen omdat je niet WIL fietsen.

Je kan het blijkbaar gebruiken zonder zelf te trappen, maar hoe moet ik me dat voorstellen? Ligt er ergens een storende trappercombinatie in de bodem van dit bakje? Moet je je voeten dan naar opzij zetten... Zonder trappers zou het in ieder geval meer pro ogen, want zoals het nu is zal de bodem wel open zijn onderaan. Het doet me dan denken aan die pedaalbootjes die je aan de zee kan huren.

Zonder trappers is dit een next gen CityEL met aanvaardbare looks ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

CanonG1 schreef op vrijdag 03 augustus 2007 @ 15:13:

Mijn wens om er eentje te willen hebben is er nog steeds, maar ik moet eerlijk zijn: ik heb hem niet nodig (ik woon praktisch naast mijn werk) en ik kan me hem op dit moment niet veroorloven.
Goed verslag. Verrassend dat hij lager is dan op de foto's lijkt. Ik heb gisteren de filmpjes nog eens zitten kijken en het lijkt niet echt stabiel. Goed dat het in de praktijk anders is. Verder is het verhaal wel zoals ik verwacht had. Ik heb de Aerorider een paar jaar geleden als een gezien op Cyclevision.

Waar je nog wel een boom over op kan zetten is de helmplicht. Tenzij de Aerorider formeel een bakfiets is, geldt volgens mij de helmplicht. Er zijn namelijk twee redenen waarom je die niet zo hebben. De eerste is een EG goedgekeurde driepuntsgordel. De andere is een ontheffing wegens een goedgekeurde rolkooi. Bij mijn weten is het enige voertuig dat deze heeft de BMW C1. Daarnaast heeft een brommobiel geen helmplicht, maar dat is een heel andere categorie brommer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 131051 schreef op vrijdag 03 augustus 2007 @ 15:39:
[...]

Hear hear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Anoniem: 131051 schreef op vrijdag 03 augustus 2007 @ 15:39:
Mooie tekst, d:)b voor de pro-review, een vlot lezende tekst dus.
Bedankt voor het compliment :)
De standaard foto's die je altijd ziet van dat ding zijn idd niet echt 'strategisch' gekozen, want op jouw foto's zie je de verhoudingen veel beter en gaat je idd niet meteen opvallen dat hij 'hoog op de poten' zou staan of zo.
Het lijkt er op dat de meeste andere foto's vanaf een lager standpunt genomen zijn. Misschien om hem groter te laten lijken, misschien was de persoon die de foto's nam gewoon kleiner (ik ben 1.88m).
Je kan het blijkbaar gebruiken zonder zelf te trappen, maar hoe moet ik me dat voorstellen? Ligt er ergens een storende trappercombinatie in de bodem van dit bakje? Moet je je voeten dan naar opzij zetten... Zonder trappers zou het in ieder geval meer pro ogen, want zoals het nu is zal de bodem wel open zijn onderaan. Het doet me dan denken aan die pedaalbootjes die je aan de zee kan huren.
Je kunt de trappers gewoon stilhouden, er zit een vrijloop in. Volgens mij kun je je voeten ook op de grond zetten, je hoeft helemaal niets met je voeten te doen als je dat niet wilt. Het is niet zoals bij de Twike dat je moet remmen door achteruit te trappen. :+

De bodem van het voertuig is geheel dicht.
Ik neig er ook naar om het zonder trappers aantrekkelijker te vinden.
Anoniem: 54122 schreef op vrijdag 03 augustus 2007 @ 15:39:
Waar je nog wel een boom over op kan zetten is de helmplicht. Tenzij de Aerorider formeel een bakfiets is, geldt volgens mij de helmplicht. Er zijn namelijk twee redenen waarom je die niet zo hebben. De eerste is een EG goedgekeurde driepuntsgordel. De andere is een ontheffing wegens een goedgekeurde rolkooi. Bij mijn weten is het enige voertuig dat deze heeft de BMW C1. Daarnaast heeft een brommobiel geen helmplicht, maar dat is een heel andere categorie brommer.
Hmmm, daar kan ik Bart nog wel eens over mailen. Als je met 45km/u ergens tegenaan knalt lijkt een gordel me helemaal niet zo gek. Zeker met die trappers waaraan je van alles open kunt halen als je pecht hebt.

[ Voor 20% gewijzigd door JeroenH op 03-08-2007 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 54122 schreef op vrijdag 03 augustus 2007 @ 15:21:
[...]

Dat mag natuurlijk altijd :)

[...]

Actieradius is inderdaad voor een groot deel persoonsgebonden. Door rustig te rijden kun je de actieradius fors vergroten. Er zijn echter ook factoren die je niet kunt beinvloeden. Denk hierbij aan slijtage van de accu en kou.

Slijtage is onvermijdelijk. Door het laden en ontladen zal de capaciteit steeds een stukje afnemen. Verkeerd laden doet er nog een schepje bovenop, dus al met al is dat een factor die je niet kunt verwaarlozen.

Kou heeft een grote invloed op je accu. Verschillende typen zijn hier meer of minder gevoelig voor, maar een afname in capaciteit is er altijd. Tot op heden heb ik maar een fabrikant gezien die een kanttekening plaatst bij de actieradius en dat is de maker van de G-Wiz. Op de site staat te lezen dat onder ideale omstandigheden bij de fabriek in India de actieradius 68 mile is. Daarnaast geven ze een actieradius bij gemiddeld gebruik bij Britse temperaturen van 48 mile. Dat is best een aardig verschil.

Voor een CityEL wordt een actieradius opgegeven van 50-90 kilometer. In de reclameboekjes zie je echter meestal 90 kilometer staan. Onder minder gunstige omstandigheden neemt de actieradius dus met bijna de helft af. Dat is minstens fors te noemen.

Vandaar dus mijn "waarschuwing" want het is vervelend als een voertuig koopt waarvan de verkoper zegt dat je er 50 kilometer mee kan rijden, en je vervolgens van de winter met 30 kilometer al stilstaat.

Edit: ik zit nog eens de handleiding van je nieuwe scooter te lezen. Hier wordt gezegd dat 30 kilometer binnen de stad haalbaar is. Verderop zeggen ze dat de capaciteit van de accu's met 40% afnemen bij temperaturen onder de 6 graden.

Laten we aannemen dat de 30 kilometer gebaseerd is op een temperatuur van 10 graden. Bij 6 graden haal je de 30 kilometer al niet meer, en als het vriest zul je nog minder kunnen rijden. Heb je hierover meer info kunnen krijgen bij de winkel? Ik vind het altijd lastig als er gesproken wordt over een afname van 40% bij 6 graden zonder dat er bij gezegd is wat het referentiepunt is om de actieradius van 30 kilometer te bepalen. Als dat namelijk 20 graden is, dan rij je bij 6 graden nog maar 12 kilometer.
toon volledige bericht
Ik kan je vrehaal deels beamen, maar er zijn 2 factoren waarover ik wil discussieren zonder ruzie te krijgen ;)

1. De accu levert 1000 watt/uur en de scooter neemt 1000 watt/uur uit de accu op bij vol vermogen. Laat hij dan 40 km/h rijden en dan haal je in de zomer inderdaad de 40 kilometer en dan zou het kunnen kloppen wat ze zeggen.

Het is dezelfde accu als mijn fiets (alleen iets groter ;) ) en zoals ik boven al schreef heb ik in de winter écht geen 40% afname van kapaciteit of ik ben gek en dan bedoel in inderdaad temperaturen van rond het vriespunt. Dan nog haal ik 'hoe dan ook' de 25 kilometer die de fabrikant van de fiets als minimum opgeeft of ik moet heel gek gaan doen en dan nog niet.
Trek ik dat met berekeningen door dan zou deze scooter in de winter zeker de 30 kilometer moeten halen.

Hoe ik dat bereken?

Bij vol vermogen is de accu in een uur leeg en ik rij binnen het uur de afstand die ik moet rijden. Is het écht koud en moet ik toch ver dan kan ik hem in Oss op het werk rustig bijladen, maakt mijn baas geen punt van want dat heb ik ook met mijn fiets gedaan voor de zekerheid, maar ook wel eens een paar keer niet en dan haalde ik het ook, maar het geeft een fijner gevoel.

Als deze scooter in de winter rond het vriespunt maar 12 kilometer haalt gaat hij terug, want dan bouw ik er zelf accu's in en dan lithium ion cellen.
Dat is een actieradius die geen enkele fabrikant kan beargumenteren en een loodgelaccu neemt pas 40% af bij -12 graden zover ik weet en dan is hij al aardig naar de knoppe.

Wordt het kouder dan 5 graden dan pak ik de bus en ik heb een heel comfortabele verbinding naar mijn werk, dus.

De scooter is bedoeld voor het verkeet naar Oss (retour 31 km, bijladen mogelijk bij waar ik moet zijn)
De scooter is bedoeld dat als het mooi weer is dat ik er inderdaad 40 kilometer mee ga rijden, maar als ik 30 km/h rij haal ik dat hoe dan ook anders klopt er iets niet.

Als ze de kapaciteit van de accu's niet zouden opgeven had ik geen poot om op te staan, maar ik zie het wel en met deze capaciteit kun je rekenen. 40% van 1000 wattuur is 600 wattuur en dat is voor mij nog genoeg voor een retour Oss. Als het koud is krijg ik toch koude jatten en dan ga ik sowieso langzamer om enigzins warm te blijven.
(Ik ben een hele rustige rijder die "het nieuwe rijden" ook daadwerkelijk toepast)

Dat zijn mijn argumenten.

2. Loodgelaccu's kunnen wellicht 40% minder presteren, maar dat betekend niet dat je 40% minder ver komt. Een koude loodgelaccu (mijn fiets) geeft gewoon minder power en dan ga je ook minder hard zodat je gedwongen wordt het rustig aan te doen zodat je mileage met ongeveer 20% af zal nemen wat binnen hun marge past.
Anders kun je de range van 30-40 km niet verklaren. Anders zou het 12-60 km zijn, snap je?

Ik ken het gedrag van deze accu's en ik weet precies hoever ik ermee kan gaan. dat weet ik binnen 2 dagen want ik ga gewoon rijden en ik neem eerst een route van 30 km, dan 5km, dan weer 5km en dan rondjes in het dorp en dan weet ik het en ik beloof je op de hoogtre te houden.

Zie het als gezond tegengas van mij want ik vind deze discussie prachtig, maar je beredeneert wel verkeerd in mijn ogen zover ik loodgelaccu's ken en ik heb die fiets al een jaar. Die accu is nog steeds in topvorm en ik heb hem al zeker 200x opgeladen gehad.

Vandaar

PS: Loodgelaccu's zouden ook capaciteit verliezen bij hitte, echter ging mijn eerste indicatorlampje van fiets al heel snel uit, maar ik heb alsnog moeiteloos de 30 kilometer gehaald toen het 30 graden was. (Die ene keer, weet je nog :/ )

*pokkezomer, waar blijft je broer :o

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 146043 op 03-08-2007 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
CanonG1 schreef op vrijdag 03 augustus 2007 @ 16:31:
Hmmm, daar kan ik Bart nog wel eens over mailen. Als je met 45km/u ergens tegenaan knalt lijkt een gordel me helemaal niet zo gek. Zeker met die trappers waaraan je van alles open kunt halen als je pecht hebt.
Binnen een uur na mijn mail mailde Bart mij het volgende terug:
Vanwege het geringe gewicht zijn de gordels niet verplicht. De grens
ligt, uit m'n hoofd, bij 150kg. De combinatie gordel en fietsen is niet
ideaal, dus ik ben er wel blij mee. Bovendien lig je bij de Aerorider
met je benen vooruit waardoor je zelf veel energie kunt absorberen
zonder letsel eraan over te houden.
Dat klinkt dan ook wel weer reëel....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

CanonG1 schreef op zondag 05 augustus 2007 @ 10:20:
[...]

Dat klinkt dan ook wel weer reëel....
Uw eigen benen als kreukelzone gebruiken dus? :p

Maar aangezien dit ding als bromfiets moet gebruikt worden zal het wel meevallen.

Als ik zie hoe bromfietsers meestal in een ongeluk verzeild raken is het door hun eigen stomme 'gabber-rijgedrag'. Op de ge-eigende paden waar je een bromfiets gebruikt zie ik weinig situaties waarin je met deze aerorider zwaar kan crashen. En je zit nog eens in een soort capsule.

Iets anders is het wanneer een vrachtwagen je niet ziet, een bocht neemt en de aerorider finaal verplettert, maar dan zal een helm ook niet veel meer uithalen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Anoniem: 131051 schreef op zondag 05 augustus 2007 @ 14:25:
Uw eigen benen als kreukelzone gebruiken dus? :p
Net zoals bij een Quest/Mango/Versatile, en die bereiken ongever dezelfde snelheden. Ook de Twike in de Active uitvoering heeft pedalen, en hoewel je in dat ding een gordel om hebt lijkt me dat bij dergelijke snelheden (80+ km/u) een stuk gevaarlijker.
Maar aangezien dit ding als bromfiets moet gebruikt worden zal het wel meevallen.
Ik denk het ook, de snelheden zijn relatief laag, en op een normale brommer heb je volgens mij meer kan op letsel.
Iets anders is het wanneer een vrachtwagen je niet ziet, een bocht neemt en de aerorider finaal verplettert, maar dan zal een helm ook niet veel meer uithalen ;)
Dat is wel een punt, maar ook daarbij denk ik dat de Aerorider groter en daardoor misschien beter zichtbaar is dan een normale brommer. Bij een normale brommer maak je ook weinig kans tegen een groter en zwaarder voertuig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

CanonG1 schreef op zondag 05 augustus 2007 @ 19:57:
[...]

Dat is wel een punt, maar ook daarbij denk ik dat de Aerorider groter en daardoor misschien beter zichtbaar is dan een normale brommer. Bij een normale brommer maak je ook weinig kans tegen een groter en zwaarder voertuig.
En hij is vreemd, dus zien mensen het eerder. Als ik op mijn trike rij, krijg ik bijna altijd voorrang, terwijl gewone fietsers vaak moeten wachten.

Zo kun je ook beter met een blonde pruik op fietsen. Omdat dit vreemd is, zien mensen je eerder en houden ze beter afstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb er trouwens geen verdere gegevens van, komt misschien nog, maar toen ik in Aachen was om mijn nieuwe relaisbord op te halen, stond bij de CityEL dealer een Skoda Fabia voor de deur. Niets bijzonders zou je zeggen, tot deze wegreed. Het duurde even voordat zowel mijn vrouw als ik het doorhadden dat deze helemaal geen geluid maakte. Een elektrische Skoda dus.

Als ik de dealer weer spreek, zal ik er nog eens naar vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hieronymus
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Ik mis hier toch wel het enige electrische voertuig dat ook nog relatief betaalbaar is.(tweedehands weliswaar)

Sinclair C5!

Staan vaak op marktplaats voor 400 euro ed. Best geeky. :+

So now, less than five years later, you can go up on a steep hill in Las Vegas and look West, and with the right kind of eyes you can almost see the high-water mark — that place where the wave finally broke and rolled back.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

the_joen schreef op dinsdag 07 augustus 2007 @ 23:56:
Ik mis hier toch wel het enige electrische voertuig dat ook nog relatief betaalbaar is.(tweedehands weliswaar)

Sinclair C5!

Staan vaak op marktplaats voor 400 euro ed. Best geeky. :+
400 euro voor een ligfiets van 22 jaar oud?

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Aanmerkingen op de starterspost

1. Toepassingen voor de Segway zijn er wel degelijk. Als het voertuig in de bus en trein vervoert mag worden is het handig voor in de stad of die grote loopafstand naar die bushalte die zo ver weg is. Hier in Reek zie ik het wel een hype worden. Als ik naar Uden wil met de bus moet ik eerst 1100 meter lopen naar de halte via een hele saaie weg. Ideaal zo'n Segway.
Als er geen rolstoel in de bus zit kunnen er makkelijk 5-10 segways in. Rolstoel moet wel voorrang krijgen.

2. De elektrische scooter heeft een heel divers gebruik.
De nieuwe E-max doet rustig 4 KWh/100 km omdat deze scooter bedoeld is voor mensen die zeer fel willen optrekken vanwege haar 4 KWh motor. Overmaats om bewust te zijn.
Andere scooters hebben een rustigere motor en zullen dan ook veel minder verbruiken. Dan is 2,5 KWh/100km meer reëel en dat scheeld toch 500 watt/h met het door jou opgegeven 3 KWh. Op 6000 kilometer is dat toch een verschil van 30 KWh.

Ik weet niet of ze meten hoeveel watt/h de lader aftapt per 100km of wat het energitisch gebruik van de scooter zelf is. Daar zit ook nog 30% verschil in. Batterijen opladen is nog steeds niet efficiënt en van elke 10 joule uit de batterij komen er maar 8 op het achterwiel terecht. Derest is verlies in de controller dus 50% van wat je uit het net tapt komt daadwerkelijk op het achterwiel dus ik weet niet welke waarde ze nemen, maar als ik met een accu van 1080 Watt/h 40 kilometer kan rijden zal het wel het verbruik van de scooter zelf zijn en niet die van de lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Je hebt gelijk, ik heb 'm toegevoegd!
Anoniem: 146043 schreef op woensdag 08 augustus 2007 @ 10:02:
Toepassingen voor de Segway zijn er wel degelijk. Als het voertuig in de bus en trein vervoert mag worden is het handig voor in de stad of die grote loopafstand naar die bushalte die zo ver weg is. Hier in Reek zie ik het wel een hype worden. Als ik naar Uden wil met de bus moet ik eerst 1100 meter lopen naar de halte via een hele saaie weg. Ideaal zo'n Segway.
Heb je nagekeken wat een Segway weegt? Dat is tegen de 60kg. Succes met elke dag twee keer in en uit de bus/trein tillen.
dus 50% van wat je uit het net tapt komt daadwerkelijk op het achterwiel
Heb je dat gemeten? Ik ben erg nieuwsgierig naar dat soort waarden want daarmee staat of valt inderdaad de efficiëntie van het hele systeem. De accu zelf is behoorlijk efficiënt, onder de meeste omstandigheden is zeker 80%-90% van de laadenergie terug te krijgen als nuttige energie (wat vele malen beter is dan energie->waterstof->energie), alleen hoe efficiënt de lader zelf is... ik weet het niet, ik heb het nog niet gemeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Wat ik me afvraag bij de aerorider e.d. is hoe je het knopje van een stoplicht in wil drukken? Afhankelijk van of de knop links of rechts zit moet je lijkt me soms gewoon uitstappen om te kunnen drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

johnnyv.nl schreef op woensdag 08 augustus 2007 @ 11:35:
Wat ik me afvraag bij de aerorider e.d. is hoe je het knopje van een stoplicht in wil drukken? Afhankelijk van of de knop links of rechts zit moet je lijkt me soms gewoon uitstappen om te kunnen drukken.
Ik heb daar voor mijn CityEL ook over na zitten denken (zelfde probleem). Ik ga een mooi stokje maken met een rubber dopje erop waarmee ik op de knop kan drukken. Moet lukken denk ik.

Daarnaast monteer ik nog een stalen strip onder de wagen om extra op te vallen op de elektronische lussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
johnnyv.nl schreef op woensdag 08 augustus 2007 @ 11:35:
Dat is een goeie... als je dicht genoeg bij het paaltje staat zou je de kap even op kunnen tillen en dan op de knop kunnen duwen. Als je 's zomers zonder zijruiten rijdt kun je je arm gewoon uit het raam steken.

Hoe groot zou het probleem zijn? In de stad rijd je toch meestal op de hoofdrijbaan (dan zit je misschien wel met de lussen, zoals Deom hieronder opmerkt) en buiten de stad gaan volgens mij de meeste fietserstoplichten toch wel mee in het ritme.

En anders is inderdaad een stokje met een dopje geen gek idee, volgens mij doen sommige ligfietsers dat ook vanuit hun velomobiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

CanonG1 schreef op woensdag 08 augustus 2007 @ 11:56:
[...]

Hoe groot zou het probleem zijn?
Ik kom op mijn route Mijnsheerenland Zwijndrecht van 18 kilometer welgeteld 0 stoplichten tegen. Het probleem is voor mij dus niet zo groot. Op de rijbaan heb je er eigenlijk ook geen last van. Het enige probleem wat ik verwacht is als je eerst een bocht van 90 graden moet maken om bij het knopje te komen. Vaak staat het paaltje namelijk zo dicht bij de weg dat je eerst de weg op zou moeten steken. De praktijk gaat het uitwijzen. Als ik tenminste ooit mijn papieren krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Anoniem: 54122 schreef op woensdag 08 augustus 2007 @ 12:03:
Als ik tenminste ooit mijn papieren krijg.
Lang leve de bureaucratie :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
CanonG1 schreef op woensdag 08 augustus 2007 @ 11:56:
[...]
In de stad rijd je toch meestal op de hoofdrijbaan (dan zit je misschien wel met de lussen, zoals Deom hieronder opmerkt) en buiten de stad gaan volgens mij de meeste fietserstoplichten toch wel mee in het ritme.
In Nijmegen rij je toch (tenminste, met de scooter) zeker de helft van de tijd op het fietspad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Kom net van de telefoon. De dame aan de andere kant van de lijn weet niet waarom ik nog geen papieren heb ontvangen, en kan het me ook niet zeggen. Ze gaat een notitie maken en dan wordt ik binnen 48! uur teruggebeld. 48 uur, dat zijn twee volle dagen. Uiterlijk dus vrijdagmiddag. Ik denk dat ik nog wel een weekje stilsta :( :( :( :( :(

Het is echt niet te geloven. Wil je een benzineslurpende 8 cilinder uit Amerika invoeren, dan meldt je je op maandag zonder afspraak en dan heb je woensdag de papieren in huis. Wil je een beetje je best doen, moet je eerst 6 weken wachten voordat je terecht kan en dan nog eens een paar weken voordat ze de papieren in orde hebben. Stelletje amateurs :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
johnnyv.nl schreef op woensdag 08 augustus 2007 @ 12:32:
In Nijmegen rij je toch (tenminste, met de scooter) zeker de helft van de tijd op het fietspad.
Ik dacht dat bromfietsen in vrijwel alle steden op de rijbaan moesten en pas buiten de bebouwde kom op het fietspad mochten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

CanonG1 schreef op woensdag 08 augustus 2007 @ 12:47:
[...]

Ik dacht dat bromfietsen in vrijwel alle steden op de rijbaan moesten en pas buiten de bebouwde kom op het fietspad mochten.
In theorie is dat zo. In de praktijk is het vaak anders. Als ik naar het kantoor in Rotterdam rij met de brommer, rij ik van de 28 kilometer er ongeveer 2 op de rijbaan. De rest is fietspad. Daardoor til ik ook zo zwaar aan de vraag brommer of brommobiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Anoniem: 54122 schreef op woensdag 08 augustus 2007 @ 13:27:
In theorie is dat zo. In de praktijk is het vaak anders. Als ik naar het kantoor in Rotterdam rij met de brommer, rij ik van de 28 kilometer er ongeveer 2 op de rijbaan. De rest is fietspad. Daardoor til ik ook zo zwaar aan de vraag brommer of brommobiel.
In Hilversum en de randgemeenten er omheen is het overal brommer op de rijbaan.... Maar misschien is het in grote steden anders, door drukkere doorgaande wegen en zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unclero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-05 07:17

unclero

MB EQA ftw \o/

CanonG1 schreef op woensdag 08 augustus 2007 @ 12:47:
[...]

In Nijmegen heb je een aantal meerbaans 'hoofdwegen' (waar je overigens maar 50 mag) waar je met de brommer niet op mag. Ik rij zelf ook iedere dag naar mijn werk met de broem, en de helft van de reis moet ik ook op het fietspad. Voordeel is wel dat er een aantal wegen zijn in Nijmegen waar je met de (brom)fiets wel op mag, maar met de auto niet.

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nijmegen ja, ken ik heel goed want ik kom er nog wel eens en ik heb er een vriendin wonen.

De graafse baan (Dukenburg-Keizer Karel) heeft een fietspad dat voor een heel stuk langs het spoor opgaat en daarna ineens fel omhoog met minimaal 10% helling. Vanaf daat slinger ik via de oranje straten langs het spoor naar het centrum.

Ik woon in de omegving van Grave en morgenochtend heb ik de scooter :)
Die man heeft gemaild dat hij hem komt brengen en dan gaan we meteen naar het postkantoor en sluit ik meteen een verzekering af.

Die man komt hem vanuit Den Haag brengen en dan verleen je service en dat voor 50 euro afleveringskosten. Die man zelf kost al dat bedrag per uur dus.
Trek voor een retour Den Haag - Reek zeker 3 uur uit en dan ook nog niet te flauw rijden. Heb je een file te pakken dan ben je nog langer bezig. Voor hem het geluk dat ik hem bestel in de bouwvak en niet in het laagseizoen want dan is het druk op de wegen.

Ik kan bijna niet wachten en het is spannend. Ik ga morgen weer werken op de scooter en mijn baas zal wel opkijken want die weet dit nog niet en die verwacht mij morgen helemaal niet want ik moet vrijdag naar het ziekenhuis voor een onderzoekje.
Ik voel me wel goed genoeg dat ik wel een dagje kan werken. Hij heeft me hard nodig en hij zit een beetje overhoop en ik zal morgen eens kijken hoe het zaakje in mijn ruimte loopt.
Ik heb ook een anale fistel en ik kan heel moeilijk fietsen en de bus rijd niet in de vakantieperiode.

Met mijn maag en darmen is iets niet goed (vanmiddag een paar flinke krampen). Ook hobbels op de weg kunnen mij misselijk maken, maar deze scooter schijnt volgens reviews een fijne vering te hebben. Ik wil hem mijn baas wel laten zien en dat blijft echt niet bij een bakje koffie, hij heeft me hard nodig. Mijn invaller schijnt waardeloos te zijn en mijn baas mot heel die gast niet, maar als het vrijdag goed gaat en ik hoef geen operatie dan ben ik maandag gewoon weer van de partij.

PS: Ik heb een zware darminfectie en een beginnend maagzweertje. De arts wil even alles nalopen. Echter heb ik weinig pijn, maar ben gauw misselijk en kan heel weinig eten, heel weinig. Vanaf morgen eet ik niets meer tot na het onderzoek, ik wil uitslag!

Ik ga morgen lekker rijden op die scooter en een helm heb ik al voor zolang, moet wel even een nieuwe helm halen want deze is nog van uit mijn jeugd.

Als alles goed loopt morgen mijn bevindingen. Het ligt aan mijn welgesteldheid of ik kapabel ben een hele lading leeg te rijden en het ligt ook aan het weer, maar resulaten komen er zeker :)

*Exuimtum is blij

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 146043 op 08-08-2007 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 54122 schreef op woensdag 08 augustus 2007 @ 12:42:
[...]

Kom net van de telefoon. De dame aan de andere kant van de lijn weet niet waarom ik nog geen papieren heb ontvangen, en kan het me ook niet zeggen. Ze gaat een notitie maken en dan wordt ik binnen 48! uur teruggebeld. 48 uur, dat zijn twee volle dagen. Uiterlijk dus vrijdagmiddag. Ik denk dat ik nog wel een weekje stilsta :( :( :( :( :(

Het is echt niet te geloven. Wil je een benzineslurpende 8 cilinder uit Amerika invoeren, dan meldt je je op maandag zonder afspraak en dan heb je woensdag de papieren in huis. Wil je een beetje je best doen, moet je eerst 6 weken wachten voordat je terecht kan en dan nog eens een paar weken voordat ze de papieren in orde hebben. Stelletje amateurs :(
Lullig man! Wat een hufters daar!
Ik zou zo'n voertuig juist toejuichen en als het aan mij lag reed je vandaag nog, maar ja 8)7

Dat slaat echt gewoon nergens meer op. Ik wens je dan ook succes en alle steun toegewenst, eikels

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 146043 op 08-08-2007 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

!!Binnen!! *O* *O*

Ik had al meteen een probleempje met het apparaat en ik heb FietsNED laten komen en de service was op en top, echt waar. Ze geven het door aan ECO-movement en die gaat het maken.
De as van mijn achterwiel is niet helemaal recht. Dat zorgt voor een kleine onbelans, maar volgens de mobiele fietsebnmaker mag ik gewoon doorrijden en is het niet gevaarlijk. Het gaat om <1mm afwijking. Geen ernst in ieder geval.

Jan met de Pet had het niet gezien, maar deze die-hard tweaker en technici ziet het wel en vlug ook. Hoe dan ook hebben ze het netjes in behandeling genomen en bleven ze keivriendelijk.

Nu de scoot:

Voor het 970 watt motorke wat erop zit heeft die scooter nog best wel pit. Vooral de torsie en trekkracht in lage snelheden is gewoon goed te noemen. Ik ben zo weg uit stilstand en dat voor zo'n realtief laag vermogen voor zo'n zware scooter. Echt helemaal geen klagen over de trekkracht want die valt mij eerder reuze mee dan tegen. Ik kan hem met mijn benen niet tegenhouden.

Ik heb nog maar 7 km gereden door het zeikweer, maar nu is het droog en dadelijk ga ik een seen eindje rijden op de dijk.

Wind tegen haald de scooter 35-40km/h aan en wind mee gewoon rond de 45 km/h.

De accu's heb ik nog niet leeg kunnen rijden, maar nu geeft de accumeter ongeveer 1/5 minder aan dus 7*5=35 km zou ik dan halen en ik heb alleen kleine stukjes gereden nog met veel optrekken en remmen. Die fietsenmaker zei (een speciaal voor deze scooters opgeleidde man) dat als ik zo rij zoals ik rij ik minimaal 45 km moet kunnen halen als de accu's opgestart zijn. Ik vind dat de accumeter maar weinig zakt bij vol gas geven en dat betekend: vol.
Ik heb hem vol afgeleverd gekregen, dus ik kon meteen rijden na het afsluiten van de verzekering bij hun on-line.

Ik heb hem full casco verzekerd en dat kost mij 128,44 per jaar (ik ben dan ook 32). Dat is weinig vergeleken met een 18 jarige :o
Als ik ooit hard op mijn bek ga en dat kan altijd gebeuren zolang je mens bent ben ik in ieder geval verzekerd. Ik mocht meteen rijden en mijn mail is mijn voorlopige dekking, maar die mailbox heb ik uiteraart ge-exporteerd naar mijn 2 back-up mediums zodat een computercrash mij geen blaam treft. Ik heb meteen de algemene voorwaarden gkopiëerd naar een tekstdocument zodat ik ze altijd nog kan doorlezen. Saaie tekst, maar sommige dingen zijn handig om te weten en dat weet je alleen maar door ze ook telezen.

De scooter heeft mooie rondingen en hij hield het in een keiharde plensbui. Elektra en water zijn geen vriendjes, gelukkig dat het kitwerk bij de controller er keurig verzorgd uitziet en dat het ding ook echt waterdicht is.

Dit is hem,
Afbeeldingslocatie: http://www.eco-movement.com/images/scooter_blauw.jpg

Jammer van dat wiel en dat viel even tegen, maar ik ben er desondanks toch blij mee :)
Dit is gewoon garantie en niet mijn zorg zei de fietsenmaker en dat vond ik een heel aardige opmerking :) Ik moest het maar aan die man overlaten en die regelt de zaak voor mij.'
Ook de man die de scooter bracht was de promoter zelf. Hij staat in de krant en op de fimpjes van de site. Aardige man, goede gast.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 146043 op 09-08-2007 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Deze man heeft een zeer leuk zelfbouwproject opgezet:

http://www.solarvan.co.uk/

Actieradius: 120+ km
Topsnelheid: 80 km/u

...en flink wat laadruimte ;)

Een busje lijkt mij niet de meest logische kandidaat voor ombouw naar elektriciteit, (slechte stroomlijn) maar het lijkt me aardig gelukt.

Pagina: 1 2 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.