Apple Studio Max M2 and Apple Studio Display | Macbook Air 15" M2 | FUJIFILM X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 |XF 2xTC | XF500 f5.6 | XF150-600 | XF80 | XF16-80 | Viltrox 27mm f1.2 PRO X-Mount
Verwijderd
Probeerseltje met de Raynox DCR-250, maar ik moet eerlijk zeggen... het is wel verdomd moeilijk! Zo weinig DOF....
http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=49325&sid=44923
Verwijderd
Het afgelopen weekend heb ik ook maar eens even gebruik gemaakt van het mooie weer.
Blijkbaar is de wespenspin goed ingeburgerd. Ik kwam er in iedergeval een flink aantal tegen. Ze zijn niet zo mooi en groot als hun Zuid-Europese verwanten maar toch al heel wat imposanter dan een uit de kluiten gewassen kruisspin. (Zuid europese variant: www.pwiv.nl/macro2007.aspx )

En nog een paar oeverlibellen

[ Voor 34% gewijzigd door Montana op 18-08-2008 21:36 ]
Apple Studio Max M2 and Apple Studio Display | Macbook Air 15" M2 | FUJIFILM X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 |XF 2xTC | XF500 f5.6 | XF150-600 | XF80 | XF16-80 | Viltrox 27mm f1.2 PRO X-Mount
Dat 2e ding is een zee egel. Alleen helaas was deze niet in topconditie. Lag al een tijdje in laag water in de hete zon. Het dier leefde nog wel en heb na de foto de zee egel in diep water gelegd.Wijnands schreef op vrijdag 15 augustus 2008 @ 21:31:
@larrs: Je onderwerpen zijn wel erg interessant. Wat is dat 2e ding?
Beide foto's zijn overigens in Poros, Griekenland geschoten.
'We're losing touch with ourselves in the technological world, and it is increasingly important to take time out.'
#Eerste foto was niet zo moeilijk, een of andere plant in de tuin die nogal veel van deze vliegen aantrekt.

1/100s F7.1 iso320 monopod
#Deze foto is een uitprobeersel voor een Macro LED ring, om te kijken of er genoeg licht van de ledjes komt. Ook probeerde ik zoveel mogelijk scherptediepte te krijgen door voor f32 te kiezen.

1,6s f32 iso800 tripod+afstandbediening.
#LED test opstelling 1 (het is wel geen macro foto maar wellicht wel interresant)

#LED test opstelling 2 (het is wel geen macro foto maar wellicht wel interresant)

Afijn ik moet nog veel leren en uit proberen maar vond het wel redelijk geslaagd.
[ Voor 9% gewijzigd door BlueFoxOne op 20-08-2008 14:15 ]
Xbox C#, .NET, Vissen
Verwijderd
Macro foto's vanuit de hand nemen is ook best lastig, gezien je bij macro bewegingsonscherpte nog beter ziet dan bij andere fotografie.
Verwijderd

@montana: die nummer 4 van je, heerlijk lekker om te kijken, mag zo een natuurboekje in
vandaag op stap gegaan met mijn nieuwe macrolens en heeft me, naast een tekenbeet, een paar redelijk gelukte foto's op geleverd

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien
En misschien iets minder helemaal wit?
Een stinkwants:

Groter
Er zaten nog wel wat vage licht vlekken in, die heb ik wat zwarter gemaakt zodat het een egaal zwarte achtergrond zou worden. Vervolgens ietsje meer contrast erbij, zodat het verschil tussen de onderkant van de bloem en de achtergrond ook subtiel overloopt.
Het is dus geen studio setup ofzo.
Dit is meer close-up dan macro. Ook is de compositie niet geweldig met die bloem in het midden. De achtergrond is ook te onrustig. De bloem zelf is wel lekker scherp. Mijn tip is om veel te blijven oefenen.
Ik denk echter dat ik de focus totaal anders had gelegd
Rogier.V.. Helemaal top
Canon 400D, Sigma 17-70 2.8-4.5, Canon 50 1.8
Een stukje meer inzoomen japolthemol schreef op zondag 24 augustus 2008 @ 23:14:
@trancesetter: korter op die bloem ? ;P

Stofje? Hmm, nu je het zegt.... daar kon idd wel iets zitten. Zal kijken of ik het eraf kan krijgenpolthemol schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 10:35:
cool. jammer dat je zijn linker antenne net niet mee hebt kunnen pakken. Let ook even op het stofje op je sensor (boven zijn hoofd)
Fotograferen met zo'n Raynox DCR250 is echt verrekte lastig. Geen enkele DOF, dus die antenne zat nét wat te ver naar achter ten tijde van het knippen van de foto. Ik burst wel meestal, maar dit was de beste van dat setje
Hoe krijg je die achtergrond zo mooi egaal?
Mijn Flickr; Sony A7iii
Ik gebruik een 180mm macrolens, dat maakt het makkelijker om egale achtergronden te krijgen. Als je dan nog oplet dat je afstand tussen lens en onderwerp kleiner is dan de afstand onderwerp-achtergrond, dan is je "out of focus" deel meestal vrij egaal. 't Is ook een kwestie van ervaring denk ik. Na een tijd kies je enkel nog onderwerpen waarvan je weet dat de achtergrond goed gaat zijn.
De meeste foto's zijn vrij vroeg 's ochtends gemaakt, en dan is een statief wel noodzakelijk. Ik fotografeer ook liefst met bewolkt weer, de zon geeft al snel reflecties op insecten. 't Is een persoonlijke voorkeur
Moet ik misschien toch maar eens een statief gaan meeslepen, probeer het tot nu toe altijd uit de hand te doen bij ietwat zonnig weer.
Verwijderd
Zonder statief kun je i.d.d. nooit zulke scherpe macro opnamen maken. Alleen moet je dan met fauna wel geduld hebben, in mijn ervaringen vliegen die beesten de hele tijd wegpolthemol schreef op dinsdag 26 augustus 2008 @ 21:50:
het vroege had ik al doorVeel van je foto's zitten de insecten nog onder de dauwdruppels. Vind ik het enige dat ik kan aanmerken op je macro's, ik zie liever een egaal insect (persoonlijke voorkeur gewoon denk ik).
Moet ik misschien toch maar eens een statief gaan meeslepen, probeer het tot nu toe altijd uit de hand te doen bij ietwat zonnig weer.
Wegvliegen heb ik geen last van, kan er met 90 mm behoorlijk kort bij komen. Als je maar langzaam loopt / beweegt is er niets aan de hand met de meeste.
Statief is inderdaad met name bij zulke grote objectieven wel noodzakelijk.
Heb je een kleiner en lichter objectief, rond de 100 mm, zou je het gewoon nog zonder moeten kunnen redden.
Wel even oefenen, en een beetje een vaste hand is ook wel vereist.
Probleem met statief vind ik dat ze je bewegingsvrijheid wel erg minimaliseren.
Hoeft in de ochtend nog niet zo'n heel probleem te zijn: de insecten zijn nog niet zo heel alert, waardoor je wat meer tijd hebt om je statief e.d. goed te zetten.
Ik moet nog wel een hoop uitproberen dus of het echt werkt kan ik nog niet voor een 100% zeggen maar ja.
Xbox C#, .NET, Vissen
Wat een fantastische foto's! Zonder nabewerking?
Met DOF hoef je weinig te doen (die heb ik je waarschijnlijk ook nauwelijks met macro lenzen). Prachtig ook hoe de achtergrond zo egaal onscherp is. Zelf heb ik nog een powershot S5 met de nodige lenzen, met Super Macro functies; maar dan red je dit nooit. Een wesp vind het niet leuk als je een lens tegen z'n neus duwt. (spreekt uit ervaring
Wat ik me nog even afvraag is, je hebt een 180mm Tele-macrolens correct? Hoe ver kun je nou van zo'n beestje af gaan zitten? Heb zelf geen ervaring met tele-macrolenzen en wil eerst het maximale uit mijn huidige camera halen, maar als ik dit soort foto's zie...
Wat me opvalt is hoe scherp de foto's zijn. Is dat de camera of de lens? Als je dit namelijk vergelijkt met foto's van anderen waarop de achtergrond nog enigszins zichtbaar is zijn jullie foto's toch aanzienlijk scherper.
My Laptop Specificaties vs My Desktop Specificaties
En mijn bescheiden bijdrage maar weer eens.

#3 lekker geflitst

#4 en nog eens royaal geflitst

#5 resultaat als je niet flitst

#6 en ze waren met zijn tweetjes een collegamier de vernieling in aan het helpen

Maar nog meer oefenen ^^ licht was niet erg lekker vandaag, waaide ook een beetje, dus had veel moeite om uberhaubt iets scherp te krijgen. Misschien morgen eens op pad met statief, al denk ik dat het geen redding gaat brengen voor die mieren, rappe beestjes.
[ Voor 23% gewijzigd door polthemol op 28-08-2008 17:49 ]
@Mavlo77: Knappe reeks, erg mooi licht.
@VegterB: Om een idee te geven:
Let wel: dit is de werkafstand tot de sensor gerekend. Je moet daar nog de lengte van de lens van aftrekken. Reken dat je met de sigma 180mm met je frontlens (zonder zonnekap) ongeveer 25-30 cm van het beestje zit. Da's erg comfortabel werken.Een Sigma 180mm haalt 1:1 op 46cm (beeldhoek 13.7°)
Een Sigma 150mm haalt 1:1 op 38cm (beeldhoek 16.4°)
Een Sigma 105mm haalt 1:1 op 31cm (beeldhoek 23.3°)
Een Sigma 50mm haalt 1.1 op 19cm (beeldhoek 46.8°)
Qua nabewerking doe ik enkel standaard RAW verwerking, levels enzo. Soms wat vignettering.
Ivm de scherpte: alle macrolenzen zijn erg scherp. Mijn 60mm macrolens van Nikon is echt énorm goed van scherpte, beter dan de sigma 180mm. Maar die is ook goed te noemen. Ter illustratie 2 100% uitsnedes van het scherpstelpunt (manueel scherpgesteld, klikbaar tot ware grootte):
Je moet wel in rekening houden dat het in ideale omstandigheden waarschijnlijk wel wat scherper kan. Nu was er wat wind en de sluitertijden waren relatief lang. Mijn statiefkop is ook niet 100% ideaal voor macrofotografie.
Mieren gevonden in het bos, gelukkig was het een plekje waar net een paar bomen minder waren, maar het blijft verdomd moeilijk. Van de 200 foto's met mieren erop, zijn er atm nog 4 overgebleven waar ik bewerkingstijd in wil investeren
Ellende is dat ze klein zijn (moeilijk scherpstellen), snel (nog moeilijker scherpstellen) en op praktisch alles reageerde wat ik deed. Als ik te kortbij kwam begonnen ze meteen met hun luizen te slepen
Maar als het goed is kan ik volgende week van een vriend een monopod lenen, eens kijken of mijn macro"skills" daarmee wat vooruit gaan, misschien waard om het eens aan te schaffen dan.
Je crops zien er erg lekker uit, haal ik nog niet zoeen scherpte. Mag ik trouwens een heel fijne beginnersvraag stellen: waarom handmatig scherpstellen ? Ik mis nu al veel momenten als ik autofocus gebruik, moet toch alleen maar erger worden als je het ook nog eens handmatig moet doen ?
Maar ik heb nooit echt het voordeel begrepen van handmatig scherpstellen
Autofocus wil er nog wel eens (lees: bijna altijd) naast zitten. Al helemaal op de hogere vergrotingen.polthemol schreef op donderdag 28 augustus 2008 @ 21:51:
heb hier de tamron 90 mm, van wat ik zo eens geprobeerd heb met die scherpstelring werkt die wel soepel, niet te zwaar en niet te los.
Maar ik heb nooit echt het voordeel begrepen van handmatig scherpstellenDenk dat ik maar fijn nog bij mijn AF-modus blijf zolang dat lijkt te werken
Maar ik wil vooral bij weinig scherptediepte de controle van handmatig scherpstellen: voor je het weet zit je achter op het lijfje i.p.v. de kop van het beestje.
Verwijderd
Macro op AF?! Hoe kun je dan ooit mooie macro foto's maken? Dan zit hij er toch bijna altijd naast...polthemol schreef op donderdag 28 augustus 2008 @ 21:51:
heb hier de tamron 90 mm, van wat ik zo eens geprobeerd heb met die scherpstelring werkt die wel soepel, niet te zwaar en niet te los.
Maar ik heb nooit echt het voordeel begrepen van handmatig scherpstellenDenk dat ik maar fijn nog bij mijn AF-modus blijf zolang dat lijkt te werken
Ik heb zelf een Canon EF-S 60mm Macro, en heb nog nooit gebruik gemaakt van de AF functie
Canon 400D, Sigma 17-70 2.8-4.5, Canon 50 1.8
Verwijderd
Dus jouw macro foto's zijn meer op goed geluk dan goed doordachtAugmentoR schreef op donderdag 28 augustus 2008 @ 23:58:
Ik gebruik ook wel vaak AF als je op je object moet jagen (dus niet bij dooie beestjes en ander statisch spul): Lekker lui op AF scherpstellen, dan met de camera zelf naar voor-en-achter terwijl je er op los burst.
Maar goed, ik heb behoorlijk wat stof op mijn sensor zitten, dus ik moet aan de schoonmaak eer ik weer kan fotograferen....

Verwijderd
Precies zoals Flukee zegt heb ik ook mijn foto's niet echt veel nabewerkt. Hoogstens de belichting wat bijgetrokken. Tevens wat extra verzadiging, en links en rechts wat bijverscherpt (ook met mate, en tevens: als de bron niet scherp is dan voegt verscherping alleen maar ruis toe). Maar da's geen schande, want ik schiet in de neutral mode, en ik converteer ook vanaf die instelling naar 16 bit tiff. Neutral is bedoeld voor nog na te bewerken. Maar mijn eindresultaat is vaak iets vlakker nog dan de "standard" instelling op de camera. Dus geen nabewerking waarvoor ik me hoef te schamen.vegterb schreef op donderdag 28 augustus 2008 @ 11:44:
@FluKee en @Mavlo77
Wat een fantastische foto's! Zonder nabewerking?
Met DOF hoef je weinig te doen (die heb ik je waarschijnlijk ook nauwelijks met macro lenzen). Prachtig ook hoe de achtergrond zo egaal onscherp is. Zelf heb ik nog een powershot S5 met de nodige lenzen, met Super Macro functies; maar dan red je dit nooit. Een wesp vind het niet leuk als je een lens tegen z'n neus duwt. (spreekt uit ervaring)
Wat ik me nog even afvraag is, je hebt een 180mm Tele-macrolens correct? Hoe ver kun je nou van zo'n beestje af gaan zitten? Heb zelf geen ervaring met tele-macrolenzen en wil eerst het maximale uit mijn huidige camera halen, maar als ik dit soort foto's zie...
Wat me opvalt is hoe scherp de foto's zijn. Is dat de camera of de lens? Als je dit namelijk vergelijkt met foto's van anderen waarop de achtergrond nog enigszins zichtbaar is zijn jullie foto's toch aanzienlijk scherper.
Verder gebruik ik de 150 mm macro van Sigma, staat goed aangeschreven. Werkafstand op max vergroting (en nu schat ik) ca. 40 cm.
Handfocus is de enige goede weg om het scherp te krijgen. En een statief! Oja en met een afstandsbediening. Echt waar, de enige methode om het echt goed scherp te krijgen zoals bij mijn opnamen. Soms kun je niet met statief, en dan zie je dat je slagingspercentage drastisch daalt. Je scherptediepte is paar mm. Dus elke eigen beweging (en wie kan de cam zonder ook maar 1 mm te bewegen vasthouden...?) zorgt voor een misfocus.
ik wil graag een macro lens voor mijn sony a300.. Het probleem is dat ik er de balle verstand (nog) niet van heb. Je hebt bijvoobeeld een sigma 50 - 150 of 300 en ik heb geen idee wat het verschil is. Tevens zijn er ook voorzet lenzen, is dat wat of kun je daar beter je geld niet aan uitgeven?
Je zou er zelf op het internet of in boeken nog wat verder over kunnen opzoeken.blablable schreef op vrijdag 29 augustus 2008 @ 22:05:
hoi,
ik wil graag een macro lens voor mijn sony a300.. Het probleem is dat ik er de balle verstand (nog) niet van heb. Je hebt bijvoobeeld een sigma 50 - 150 of 300 en ik heb geen idee wat het verschil is. Tevens zijn er ook voorzet lenzen, is dat wat of kun je daar beter je geld niet aan uitgeven?
Er zijn genoeg links en uitleg.
Bijvoorbeeld deze.
En deze.
[ Voor 4% gewijzigd door Rogier.V op 30-08-2008 11:01 ]
Je vergeet nog de Sigma 105...blablable schreef op vrijdag 29 augustus 2008 @ 22:05:
Die heb ik op mijn A100 zitten.
Simpel gezegd: hoe groter het getal des te verder je van je onderwerp kan zitten. Wat bij beestjes fijner is. Echter zullen bewegingen van de camera ook sneller te zien zijn op je foto.
Ik heb gekozen voor een middenweg, tevens is een 105mm ook goed te gebruiken als portretlens. En aangezien ik nog geen prime had rond de 100mm heb ik gekozen voor de 105mm van Sigma
Mijn Flickr; Sony A7iii
Verwijderd
In ieder geval hoe meer mm hoe meer afstand je kunt houden van je onderwerp bij dezelfde vergroting. Dat is belangrijk om insecten niet af te schrikken. Bij 150 mm zit je ongeveer op 40 cm. Maar hou er dan ook rekening mee dat uit de hand schieten erg moeilijk wordt omdat je het niet goed stil kunt houden.
Macrolens is het allermooiste, tussenringen en voorzetlenzen zijn leuk om mee te beginnen. Blijk je macro toch niks te vinden, dan is de schade beperkt...

K10d+grip,vivitar 28mm 2,8,Pentax-A SMC 50mm 1,7,Pentax DA 18-55,auto Revuenon 135mm 2,8,Vivitar serie 1 28-210mm,DA*50-135mm 2,8,DA*16-50mm 2,8,AF540FGZ,Vivitar 2x Tele converter , enz...

honingbij op sedum matrona

[ Voor 255% gewijzigd door tonysettanta op 16-10-2008 18:29 ]
Is dit wat?

Spinnen zijn erg vroeg dit jaar. Voor 't eerst 's insecten met statief gedaan.
[ Voor 10% gewijzigd door Wijnands op 31-08-2008 17:18 ]
+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++
Gisteren een kruisspin geschoten.

grote versie:
http://farm4.static.flick...14927304_ff5645e316_b.jpg
panasonic fz1000 # Raynox DCR-250 en DCR-150 # B+W ND 110 filter # Tiffen variable ND Filter ** mijn Flickr
@wijnands: nice ! Blijkbaar stikt het overal van die beesten. Tuin bij mijn ouders hangt er ook vol mee. Kleuren mogen voor mij hier wel iets spetterder
@vandijk: leuk om te kijken.
@madmaus: en ze blijven mooi die spinnen
En mijn setje weer eens, gemaakt vanmiddag in de tuin bij mijn ouders.
#1 spin, bezig een bij in te pakken

#2 zweefvliegbeestje

#3 als ik me niet vergis is dit een stinkwants in actie

#4 bijtje

#5 nog eens zoeen zweefvliegding

#6 krekelachtig beest ?

#7 en na lang zoeken en wat geluk een vlinder

#8 en als je nog meer geluk hebt, krijg je een collegavlinder er nog cooler op

@ polthemol ik heb de bewerking eraf gehaald,ik hoop dat het zo beter is?polthemol schreef op zondag 31 augustus 2008 @ 23:45:
@tony: zoals al gezegd: kleuren kloppen niet echt.
@wijnands: nice ! Blijkbaar stikt het overal van die beesten. Tuin bij mijn ouders hangt er ook vol mee. Kleuren mogen voor mij hier wel iets spetterder
@vandijk: leuk om te kijken.
@madmaus: en ze blijven mooi die spinnen
En mijn setje weer eens, gemaakt vanmiddag in de tuin bij mijn ouders.
#1 spin, bezig een bij in te pakken
[afbeelding]
#2 zweefvliegbeestje
[afbeelding]
#3 als ik me niet vergis is dit een stinkwants in actie
[afbeelding]
#4 bijtje
[afbeelding]
#5 nog eens zoeen zweefvliegding
[afbeelding]
#6 krekelachtig beest ?
[afbeelding]
#7 en na lang zoeken en wat geluk een vlinder
[afbeelding]
#8 en als je nog meer geluk hebt, krijg je een collegavlinder er nog cooler op
[afbeelding]
@ Wijnands, zie hierboven zoals gezegd hoop dat het zo beter is.
Ik heb ook een lekkere ranzige geschoten van het weekend. Komt goed tot zn recht @ full zoom (clickable)
Om nom nom nom nom
[ Voor 8% gewijzigd door SchizoDuckie op 01-09-2008 11:27 ]
Canon cameras en lenzen. Elinchrom flitsers, Lowepro en Pelican tassen/koffers. Polestar 2
Kun je een voorbeeld geven hoe jij hem zou croppen? Ik was dit zelf ook van plan (spin linksonderin de hoek, nog een klein beetje web rechtsboven) maar m'n vriendin vond dat een spin in het midden van zn web hoort te zitten, waar ze dan ook wel weer gelijk in heeft.vandijk schreef op maandag 01 september 2008 @ 12:35:
Persoonlijk zou ik die wat krapper gecropped hebben. De achtergrond is nogal druk en voegt niets toe aan het onderwerp.
zoiets had ik het eerst, geeft idd de foto wel wat extras. Ik moet niet meer naar mn vriendin luisteren

[ Voor 30% gewijzigd door SchizoDuckie op 01-09-2008 13:35 ]
Canon cameras en lenzen. Elinchrom flitsers, Lowepro en Pelican tassen/koffers. Polestar 2

In het groot zijn de afzonderlijke cellen nog beter te zien.
Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme
Mooi, maar ik ben toch wel benieuwd wat het precies is.Mobyrick schreef op maandag 01 september 2008 @ 20:18:
Eens een keer iets anders als planten (nou ja...) of beestjes, evengoed leuk?
[afbeelding]
In het groot zijn de afzonderlijke cellen nog beter te zien.
#2: mooi maar te donker, beetje nabewerking nodig en het spettert.
#3: jammer van die blaadjes boveaan
#4: superplaat als je er nog iets aan doet. Lichter, pietsje meer contrast
#6: struiksprinkhaan volgens mij
In het algemeen, kijk je wel 's naar je histogram als je nabewerkt?
@schizoduckie: Goed standpunt maar lijkt onscherp
Ja, het is kruisspinnen tijd, best vroeg. Uitdaging met die beesten is dat ze altijd met hun kopen naar beneden hangen.
Ik heb nog een spin op de foto gekregen toen ik 'm de deur wees. Klein succesje voor mij, ik had niet gedacht dat ik een spin in z'n ogen kon kijken met m'n tokina zonder extra's.

Histogram kijken: als ik wat tijd wil spenderen in het editen, ja, anders: nop, dan gaat het volledig op het oog
leuk spinnetje hebt je te pakken daar trouwens, de foto doet me alleen een beetje raar aan qua scherpte, precies alsof je een tikkeltje bewogen hebt oid ?
[ Voor 24% gewijzigd door polthemol op 01-09-2008 22:06 . Reden: -comment vergeten >.< - ]
Moet je natuurlijk zelf weten maar er zitten een paar tussen die zeker de moeite waard zijn om tijd in te steken vind ik.polthemol schreef op maandag 01 september 2008 @ 22:01:
het waren maar wat quick and dirty lightroomedits, zijn bij een deel zoals je terecht opmerkt, veel meer dingen eruit te halen.
Histogram kijken: als ik wat tijd wil spenderen in het editen, ja, anders: nop, dan gaat het volledig op het oog
Ja? Hier op de laptop zie ik dat niet, morgen 's checken op de eizo.leuk spinnetje hebt je te pakken daar trouwens, de foto doet me alleen een beetje raar aan qua scherpte, precies alsof je een tikkeltje bewogen hebt oid ?
Het is een uienring van heel dichtbij genomen met de 100mm macro van canon die ik voor mijn cursus even had geleend. Geweldige lens overigens.Rogier.V schreef op maandag 01 september 2008 @ 20:56:
[...]
Mooi, maar ik ben toch wel benieuwd wat het precies is.
Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme
1.

Groot
2.

Groot
3.

Groot
Blijft behelpen maar macro blijft fascineren. Vandaar mijn vraag: wat kan ik met mijn budget van ca. € 300 het beste doen:
- 430 EX plus tussenringen voor op mijn Sigma 17-70 DC
- 430 EX plus 500d voor op mijn Canon 70-300 IS
- Macrolens, Tamron 90 mm of Tokina 100 mm
- Of nog iets anders???
Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes
Ik zou kijken naar een 2e hands Tamron 90mm, of een andere 'echte' macro lens (bijv. de Sigma 105mm).bobcom schreef op vrijdag 05 september 2008 @ 17:55:
- 430 EX plus tussenringen voor op mijn Sigma 17-70 DC
- 430 EX plus 500d voor op mijn Canon 70-300 IS
- Macrolens, Tamron 90 mm of Tokina 100 mm
- Of nog iets anders???
Ze zijn er tweedehands voor rond de 200-250 euro, soms goedkoper als je een goede deal hebt.
Dan zou je misschien later nog een flitser kopen, maar niet meteen.
Uit ervaring weet ik dat je zeker met een kortere macrolens (rond de 100mm dus) nog prima kan fotograferen zonder flits. En anders gebruik je een (eenpoots) statief.
Veel macro fotografen zweren er juist bij dat je bij macro fotografie geen, of heel weinig flits moet gebruiken.
Zeker bij macro foto's wordt het sfeervolle licht enorm weggeflitst.
Als je wilt gaan flitsen bij macro fotografie, is eigenlijk de enige oplossing om 2 losse flitsers te nemen, en die eventueel allebij aan de camera te bevestigen. Met één flitser krijg je enorm hard licht en schaduwen.
Je hebt ook nog speciale ringflitsers, maar ik ben daar ook niet echt gecharmeerd van. Ik vind ze nogsteeds hard licht geven, en bovendien zijn goede ringflitsers prijzig.
Verwijderd
Beetje off-topic, ik wist niet dat deze beesten in onze streken voorkwamen, dacht alleen in tropische gebieden? Heb ze allesinds nog nooit gezien hierbobcom schreef op vrijdag 05 september 2008 @ 17:55:
Vanmiddag bezoek gehad - bidsprinkhaan die zich in huis op de rugleuning van mijn stoel had gezet.
<snip>...</snip>
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 06-09-2008 12:36 ]
Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes
Alle foto's genomen met een Canon 400D, icm met een 70-300 IS USM i.c.m. 500D.
Ben stiekem toch wel een beetje benieuwd wat jullie ervan vinden. Ik weet dat bepaalde foto's een beetje onderbelicht zijn, dat vind ik zelf juist mooi. Ga binnenkort wel 'externe' flitser kopen. Sommige foto's komen pas tot hun recht op de volle resolutie (10.1 MP), alleen staan die niet online
Be gentle

en idd ze zijn erg onderbelicht
1: niet veel op aan te merken
2: onderbelicht dus, en jammer dat hij er niet helemaal op staat
3: wat is dit??? geen interessante foto voor mij
4: apart, wel leuk moment
ik vind het onderbelichte juist minder, maar dat is natuurlijk subjectief. Als jij dat graag wilt: ik hou je niet tegen
Verwijderd
Een gewone flitser gebruiken voor macro fotografie werkt meestal niet erg goed, veel te sterk en je flitst zo over het onderwerp heen.Wijnands schreef op zaterdag 06 september 2008 @ 14:34:
Ik kom met 1 flitser en m'n 100mm tokina ook heel ver hoor. Geen flitsen? Onzin!
Zelf wil ik nog een keer een Canon MR-14EX kopen, dat ziet er een stuk mooier uit dan al die kapot geflitste zooi vind ik zelf
thanks voor je reply iigAmplified schreef op zaterdag 06 september 2008 @ 14:57:
resizen???
en idd ze zijn erg onderbelicht
1: niet veel op aan te merken
2: onderbelicht dus, en jammer dat hij er niet helemaal op staat
3: wat is dit??? geen interessante foto voor mij
4: apart, wel leuk moment
ik vind het onderbelichte juist minder, maar dat is natuurlijk subjectief. Als jij dat graag wilt: ik hou je niet tegen
Ik 'resize' altijd via de check images knop
#2 idd onderbelicht
#3 zijn zonnebloempitjes
Moet wel een kantekening erbij plaatsen dat ik nog erg nieuw ben met macro en dat het weer niet echt mee heeft gewerkt. Hoop nog steeds op een 'goede' windstille zomerdag. Je wil niet weten hoe die spin bv. heen en weer beweegde bewoog door de wind
Nou, dat werkt alleen als je het héél lichtjes bijflitst.Wijnands schreef op zaterdag 06 september 2008 @ 14:34:
Ik kom met 1 flitser en m'n 100mm tokina ook heel ver hoor. Geen flitsen? Onzin!
Imo flits je toch erg gauw de sfeer en het mooie licht uit de foto.
Flitsen bij macro kan wel, maar meestal moet er echt moeite gedaan worden om het mooie natuurlijke licht te houden. Dit is naar mijn mening bijna onmogelijk met één flitser, tenzij je heel lichtjes een invulflits geeft. Het is dus niet zo dat als het wat donkerder is tijdens zons opkomst, of zonsondergangen, dat je er dan lekker hard kunt bijflitsen.
Maar het is een kwestie van smaak, ik houd meer van het werken met statief, en het mooie natuurlijke licht.

#2 Rupsje

#3 zelfde rups onderweg

#4 en de topper van de dag (al zeg ik t zelf

#5 bloem onderweg

Ik ben iig erg blij met mijn nieuwe lens !! (Sigma AF 17-70mm f/2.8-4.5 DC Macro voor Nikon)

@sinistrad: lekker die rups, fijne details, vooral nummer 3. Je topper van de dag kan ik me niet echt in vinden, vind de uitstraling van de foto nogal saai. Te zeer in het midden en de omgeving is samen met het beestje om mijn aandacht aan het vechten.
@tony: die hommelis heel erg lekker. Licht is wel raar, precies alsof er een schemerlamp op stond gericht (maar wel raar in de zin van: interessant / leuk
[ Voor 6% gewijzigd door polthemol op 10-09-2008 08:21 ]

Een voorbeeld macro foto (niet van mij trouwens) die kan worden gemaakt met de meest budget oplossing. Ik weet niet of jullie deze link al kennen, maar ik ben waarschijnlijk van plan dit ook eens te proberen.
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Tussenringen via ebay kopen zonder electronische contactjes lijkt me een beter idee. Zelf knutselen is leuk, maar op ebay kost dit spul echt bijna niets.antonboonstra schreef op woensdag 10 september 2008 @ 08:30:
[afbeelding]
Een voorbeeld macro foto (niet van mij trouwens) die kan worden gemaakt met de meest budget oplossing. Ik weet niet of jullie deze link al kennen, maar ik ben waarschijnlijk van plan dit ook eens te proberen.
Onthoud wel dat je alleen wide-open kan schieten met ef & ef-s lenzen, omdat je geen diafragma kan instellen.
Wat je daarvoor als oplossing kan gebruiken is: lens op body, F16 ofzo instellen, dofpreview knop indrukken en lens van de body halen. Als goed is blijft hij op F/16 staan.
Toch, niet ideaal allemaal, tussenringen met contactjes werkt makkelijker
@ polthemol: de hommel heb ik geschoten met het laatste licht van de ondergaande zon.polthemol schreef op woensdag 10 september 2008 @ 08:19:
@wijnands: as promised, de bijgewerkte versies voor je
[afbeelding]
@tony: die hommelis heel erg lekker. Licht is wel raar, precies alsof er een schemerlamp op stond gericht (maar wel raar in de zin van: interessant / leuk).
vandaar dat schemerige licht.

Probleem is natuurlijk dat ik hem pas een week heb, hij is nog niet tam...polthemol schreef op donderdag 11 september 2008 @ 21:16:
het beest uit het potje laten en gewoon wachten tot je een keer een kans/ geluk hebt ?

[ Voor 12% gewijzigd door Toff op 11-09-2008 22:14 ]
-edit: het was ook niet offended bedoeld
[ Voor 34% gewijzigd door polthemol op 11-09-2008 22:27 ]
Hé, pas op vriend, het is een HUISspin en hij liep in mijn HUISkamer hoor!polthemol schreef op donderdag 11 september 2008 @ 22:10:
het was nogal sarcastisch bedoeld. Ben zelf geen fan van het vangen van beestjes in het wild om ze te houden.
Het valt trouwens niet mee om mijn nieuwe vriend te determineren. Er zijn zo'n 70 Eurpese soorten "Tegenaria". Zowel de beschrijving van de "gewone huisspin" (Tegenaria atrica) als die van "Simons huisspin" (Tegenaria gigantea) lijkt van toepassing. Aangezien mijn spin beschikt over twee "komma's" aan het achterlijf, hetgeen bij Simons huisspin wordt beschreven, houd ik het op de laatste. Hoe dan ook, ik noem hem Simon.
Voor alle duidelijkheid: Ik respecteer de natuur en deze spin krijgt straks weer de vrijheid, maar helaas niet in mijn huis. Deze spinnen kunnen wel vijf jaar oud worden, las ik zojuist. Als het aan mijn vrouw had gelegen was hij vorige week onder een schoenzool geëindigd, dus hij is nu al spekkoper...
[ Voor 54% gewijzigd door Toff op 11-09-2008 23:25 ]
Tot nu toe heb ik de foto's gemaakt in een aquariumpje van ongeveer 20x20x30cm. Grootste probleem is dat Simon steeds een donker hoekje probeert op te zoeken, liefst onder mijn kartonnen achter/ondergrondjes.
Op bijgaande foto zie je hem hangen aan mijn dresseerstok (satéstokje).

Ik heb totaal geen fotografische ervaring, maar probeer wel wat verder te komen dan de standaardplaatjes. Als één van jullie (opbouwende) kritiek of tips om het beter te doen heeft, hoor ik dat erg graag!
No #1:

No #2:

No #3:

No #4:

No #5:

Verwijderd
Ik vind nummer 4 prachtig vanwege de groene en bruine kleuren en de opbouw van de foto.
@vandijk
Ik vind de blauwe lucht (ondanks dat de plaatjes binnen zijn geschoten
@tonysettanta:
Ik vind de laatste foto mooi: perfecte focus op de ogen, mooie kleuren en aantrekkelijke compositie (vleugels in beide hoeken!)
@polthemol
Mooie plaatjes, vond de originelen ook al leuk om naar te kijken, maar dit forum doet mij "de noodzaak" tot nabewerking ook inzien
@Toff
Ben ook niet zo'n fan van spinnen in potjes
@SiNisTrAD
Die rups is waanzinnig! Lastig niet, een nieuwe lens :)!? Heb met mijn nieuwe macro bv ook dat de focus op een of andere manier voor het beestje lijkt te liggen. Ben dan ook druk aan het oefenen met statief, bursting, etc.
@Wijnands
Wow, een spin in de ogen kijken is mij nog niet gelukt! Prachtig plaatje, mooie kleuren (op één of andere manier val ik altijd voor bruinige, herfstige kleuren
@MrFoce
De tweede foto vind ik geweldig door de groenzwartige achtergrond die contrasteert met de lichte haartjes. Wellicht wat nabewerking nodig.
@bobcom
In één woord: fantastisch. Die ogen van de sprinkhaan lijken je naar binnen te zuigen in de eerste foto!
@ Mobyrick
Leuk! Dacht eerst dat het een bankkussen was :)!
[ Voor 127% gewijzigd door Morangie op 15-09-2008 10:21 ]
[ Voor 86% gewijzigd door Morangie op 15-09-2008 09:47 ]
Nr 5 lijkt mij toch echt een chrysant.Verwijderd schreef op maandag 15 september 2008 @ 00:38:
Ik vind het altijd mooi om Dahlia's te zien, omdat ik erin gewerkt heb. Hele mooie bloemen ! Nummer 2 en 5 zijn mijn favoriet.

Achteraf bekeken had ik op het uiterste puntje moeten scherpstellen, ik verwachte dat dit wel in DoF zou vallen
This footer is intentionally left blank
The birds turned into The Flying Dutchmen!
Dit topic is gesloten.